abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210934434

Crowdfunding is hot! In 2020 is in Nederland 417 miljoen euro met crowdfunding opgehaald. In 2021 is de markt van financiering via crowdfunding sterk gegroeid naar 730 miljoen euro. Dat is een groei van plus 75% (bron).

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen leningen
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
NLinvesteert (NLI), een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding.
Duurzaam Investeren (DI), combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender (LS), peer-to-peer lending.
October (OCT), platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa.
One Planet Crowd (OPC), groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Voordegroei (VDG), leningen voor MKB.
Matching Capital (MC), investeren in vastgoed vanaf 5.000 euro.
All4funding (A4F), inspirerend investeren.
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), investeren in opkomende economieën.

Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Webinars zekerheden
SPOILER
Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Informatie Kifid
SPOILER
Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Buitenlandse platformen
SPOILER
Statistieken
SPOILER
Effectieve rente
SPOILER
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_210934903
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2023 18:44 schreef dyna18 het volgende:

[..]
Welke partijen aangesloten zijn bij het KiFid staat een overzichtje van in de OP.
FnC staat daar echter niet bij zag ik net.
Overigens zijn ze, zoals hier eerder al was aangegeven, niet aangesloten.
  vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:33:05 #3
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_210935194
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 09:03 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
Daar ben ik ook bang voor. De kennisbank, waar je o a op kon lezen "hoe verder" na de vergunningsweigering werkt ook niet meer. Wel komen er regelmatig updates. 10 november is cruciaal
Hoezo is 10 november cruciaal? Volgens mij is deze datum in de huidige situatie helemaal niet relevant voor MaxCF. Tot aan die datum hadden zij nog nieuwe leningen mogen aanbieden, maar na afwijzing van AFM zijn ze daar toen direct al vrijwillig mee gestopt. Afwikkelen van lopende leningen en defaults mag gewoon doorgaan.
Om misverstanden te voorkomen; óók ik denk dat MaxCF dood is en dat we er niets of niet veel meer van moeten verwachten. Maar de datum 10 november heeft daar, mijns inziens, niets mee van doen.
pi_210935291
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 09:03 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
10 november is cruciaal
Om welke reden? Want het dan niet hebben van een ecsp vergunning betekent niet dat lopende projecten niet meer afgehandeld moeten / kunnen worden, alleen het aanbieden van nieuwe leningen is niet meer mogelijk. (>100k inleg volgens mij weer wel, want die vallen/vielen buiten het afm toezicht)

Maar als dat de reden is dan zijn er nog wel wat meer platformen waar die datum belangrijk is omdat ze nog niet op deze lijst (https://www.esma.europa.eu/document/register-crowdfunding-services-providers) van vergunninghouders staan.

Dit zijn de handeldsnamen van de partijen die op de lijst staan en een adres in Nederland hebben:
Lendahand, Oneplanetcrowd/OPC, NLInvesteert B.V., Kapitaal Op Maat, ZIB Investments, Horeca Crowdfunding Nederland, Wefunder, Geldvoorelkaar, Broccoli, PlusPlus, Nederlandsche Participatie Exchange/NPEX, CrowdAboutNow.

Voor alle duidelijkheid: ook ik heb 0% vertrouwen in een goede afloop bij MCF terwijl ik me momenteel over de andere platformen die nog niet op het lijstje staan maar wel investeringen heb lopen nog niet echt zorgen maak.

[ Bericht 4% gewijzigd door tnhb op 13-10-2023 10:53:47 ]
pi_210937213
CRE Ooltgensplaat 2 aflossing ontvangen
pi_210937561
quote:
12s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 13:40 schreef peterc het volgende:
Deel 1 ook.

Iedereen kan weer gerust slapen 😉
Pecunia non olet
pi_210937590
quote:
12s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 13:40 schreef peterc het volgende:
Nu nog de bonusrente over de verlenging
pi_210937599
CrossFit Batteraof
¤ 60.000 | 10,0% rente | 60 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/crossfit-batteraof2/
Aankoop recreatiewoning zonder hypothecaire dekking
pi_210937897
Gisteren was er een nieuw project van Proeflokaal Bregje bij HCN.
Ik heb 5 jaar geleden geinvesteerd in Bregje Veenendaal die inmiddels al een jaar geleden is afgelost.
Sinds kort is Veenendaal gesloten.

https://indebuurt-nl.webp(...)ervoor-terug~158160/
pi_210938314
quote:
7s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 14:42 schreef Collin63 het volgende:
Gisteren was er een nieuw project van Proeflokaal Bregje bij HCN.
Ik heb 5 jaar geleden geinvesteerd in Bregje Veenendaal die inmiddels al een jaar geleden is afgelost.
Sinds kort is Veenendaal gesloten.

https://indebuurt-nl.webp(...)ervoor-terug~158160/
Komt een andere formule van dezelfde franchise organisatie in. Er worden meer zaken omgebouwd.
pi_210938338
LT Bouwmanagement 2
¤ 2.200.000 | 8,0% rente | 24 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/lt-bouwmanagement-2/
5x 1e hypotheek + 1x 1e hypotheek 2e in rang
pi_210938420
het volgende probleem bij GVE

SPOILER
pi_210938438
Ook GVE:

Het was de intentie van geldnemer om ook het aflossingsvrije deel van de lening (¤ 1.500.000) voor 20 oktober 2023 in één keer af te lossen. Dat zal niet tijdig plaatsvinden, mede daar de geldnemer om strategische redenen extra voorraad heeft ingekocht tegen een aantrekkelijke prijs.

Welja joh. Ga lekker je gang.
pi_210938582
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 14:13 schreef obligataire het volgende:

[..]
Deel 1 ook.

Iedereen kan weer gerust slapen 😉
Nou, nog niet iedereen. Het later geopende project voor deel 3 is nog niet helemaal afgerond.
Echter, deze is nu voor 90% volgestort van 1,8 miljoen. De drempel van 1.550.000 is echter al behaald en het project gaat dus sowieso door.
pi_210938721
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 15:33 schreef zeeland6 het volgende:
het volgende probleem bij GVE

SPOILER
Nu ik de pitch teruglees vraag ik me af waarom ik hier in hebt geinvesteerd. :X
pi_210938738
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 16:02 schreef KrekelJapie het volgende:
Nu ik de pitch teruglees vraag ik me af waarom ik hier in hebt geinvesteerd.
Hebben wij allemaal wel eens last van. Niets bijzonders.
pi_210938807
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 16:02 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Nu ik de pitch teruglees vraag ik me af waarom ik hier in hebt geinvesteerd. :X
update:
SPOILER
pi_210947232
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 oktober 2023 16:13 schreef KrekelJapie het volgende:
Natuurgrond
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=27874
1e hypotheek bedrijfswoning + gebouwen + pandrecht op vordering subsidie van provincie.
Foutje, geen hypotheek op woning
quote:
Update 12 oktober 2023: Geldnemer heeft aangegeven dat de woning niet onder hypotheekrecht zal worden geplaatst. Voor de berekende marktwaarde maakt dat geen verschil, daar deze alleen op de berekende grondwaarde is gebaseerd. Het voorgaande heeft dan ook geen enkel effect op de berekende Loan-to-Value alsmede de risicoclassificatie. Op basis van het voorgaande is het Blad Essentiële Beleggingsinformatie aangepast.
pi_210947278
Verlengingen bij gve blijven komen:
quote:
Lening heeft de einddatum bereikt. Geldnemer heeft verzocht om verlenging tegen 10% rente. Dit wordt doorgevoerd. 13-10-2023Project: Herontwikkeling vastgoedproject Bussum (22769)
Deze gaat van 5% naar 10% rente
pi_210947301
Toelatingstest SiG: Welk antwoord is juist O-)

Stel, je hebt 10.000 euro te besteden om te investeren in SamenInGeld, wat is dan raadzaam om te doen?
• Ik zou voor het hoogste rendement gaan en het gehele bedrag investeren in 1 project en in de schijf met het hoogste rendement.
• Ik zou mijn risico-spreiden en het geld investeren in 3 verschillende projecten in de schijf met het hoogste rendement.
• Ik zou mijn risico-spreiden en het geld investeren in 3 verschillende projecten en in verschillende schijven.
• Ik zou mijn risico-spreiden en het geld investeren in 6 verschillende projecten in verschillende schijven.
pi_210948165
De laatste zal wel het gewenste antwoord zijn, zoveel mogelijk spreiden. Het juiste antwoord zou bij mij iets zijn met alleen schijf A. Ik ben geslaagd in elk geval.
pi_210948231
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 15:26 schreef KrekelJapie het volgende:
LT Bouwmanagement 2
¤ 2.200.000 | 8,0% rente | 24 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/lt-bouwmanagement-2/
5x 1e hypotheek + 1x 1e hypotheek 2e in rang
Qua zekerheden lijkt het wel safe maar typisch weer zo'n project met veel administratie en uiteindelijk weinig rentebaten. Komt vast wel weer wat beters voorbij.
Pecunia non olet
pi_210948361
We hebben het laatst veel gehad over de afkoop van fnc. Nu heb ik zelf nog een kleine portefeuille bij lenderspender met >90% lopend en <10% achterstand welke nog loopt tot medio 2031.

Ik heb met het platform gesproken over afkoop. Het voorstel van lenderspender was ........ afkoop tegen 0 euro.
pi_210948380
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 10:44 schreef tnhb het volgende:

[..]
Om welke reden? Want het dan niet hebben van een ecsp vergunning betekent niet dat lopende projecten niet meer afgehandeld moeten / kunnen worden, alleen het aanbieden van nieuwe leningen is niet meer mogelijk. (>100k inleg volgens mij weer wel, want die vallen/vielen buiten het afm toezicht)

Maar als dat de reden is dan zijn er nog wel wat meer platformen waar die datum belangrijk is omdat ze nog niet op deze lijst (https://www.esma.europa.eu/document/register-crowdfunding-services-providers) van vergunninghouders staan.

Dit zijn de handeldsnamen van de partijen die op de lijst staan en een adres in Nederland hebben:
Lendahand, Oneplanetcrowd/OPC, NLInvesteert B.V., Kapitaal Op Maat, ZIB Investments, Horeca Crowdfunding Nederland, Wefunder, Geldvoorelkaar, Broccoli, PlusPlus, Nederlandsche Participatie Exchange/NPEX, CrowdAboutNow.

Voor alle duidelijkheid: ook ik heb 0% vertrouwen in een goede afloop bij MCF terwijl ik me momenteel over de andere platformen die nog niet op het lijstje staan maar wel investeringen heb lopen nog niet echt zorgen maak.
In de AMA is daar uitvoerig op ingegaan. Afwikkelen na 10 nov wordt beperkt omdat bv herfinanciering niet meer mag. Verder is P Visser, de baas van MAX PG, bezig met andere oplossingen zoals overname of samengaan (Estateguru?). Als dat allemaal niet lukt krijgt zijn motivatie om zich nog verder in te spannen een flinke tik. Oftewel 10 november is cruciaal
pi_210948853
Velzing Vastgoed van NL Investeert afgelost
pi_210951598
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 oktober 2023 10:33 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
In de AMA is daar uitvoerig op ingegaan. Afwikkelen na 10 nov wordt beperkt omdat bv herfinanciering niet meer mag. Verder is P Visser, de baas van MAX PG, bezig met andere oplossingen zoals overname of samengaan (Estateguru?). Als dat allemaal niet lukt krijgt zijn motivatie om zich nog verder in te spannen een flinke tik. Oftewel 10 november is cruciaal
Het zou toch op z'n minst wenselijk zijn dat mcf haar bestaande klanten gewoon blijft informeren, maar helaas doen ze dat bijkbaar niet. Ik herinner me wel dat er hier een opmerking over een vragenuurtje is gemaakt (ik meen over een verkeerde datum in het oorspronkelijk bericht?) maar verder nooit iets daarover gezien of gehoord van mcf terwijl ik er toch (helaas spijtig genoeg) nog een aantal projecten heb lopen. Ik zal ze maar weer eens vragen waarom ik niet meer wordt geinformeerd (is helaas ook niet de eerste keer). Ik schat zo in dat ik daar wel ergens op een zwarte/grijze lijst sta omdat ik kritisch was ze in het verleden op een aantal pijnlijke fouten heb gewezen die ze achteraf nu bij hoog en laag bijven ontkennen (maar we hebben altijd de email nog waarin ze het toegaven :N )
pi_210957870
7% van mijn investeringen van gve met een betaaldatum komende dinsdag worden niet betaald. In alle gevallen zou dit vanuit het depot betaald kunnen worden. Tot nu toe geen bericht van gve over deze projecten. Herkennen anderen dit beeld?
pi_210958345
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 oktober 2023 11:31 schreef Slijker het volgende:
Velzing Vastgoed van NL Investeert afgelost
Waar zie je dat?
Er staat een flamingo in mijn gezichtsveld... Rake $3
pi_210958611
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 07:15 schreef KrekelJapie het volgende:
7% van mijn investeringen van gve met een betaaldatum komende dinsdag worden niet betaald. In alle gevallen zou dit vanuit het depot betaald kunnen worden. Tot nu toe geen bericht van gve over deze projecten. Herkennen anderen dit beeld?
Ik mis er een stuk of vier. Geen bericht van gve over deze gezien.
pi_210958976
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 oktober 2023 17:25 schreef tnhb het volgende:

[..]
Het zou toch op z'n minst wenselijk zijn dat mcf haar bestaande klanten gewoon blijft informeren, maar helaas doen ze dat bijkbaar niet. Ik herinner me wel dat er hier een opmerking over een vragenuurtje is gemaakt (ik meen over een verkeerde datum in het oorspronkelijk bericht?) maar verder nooit iets daarover gezien of gehoord van mcf terwijl ik er toch (helaas spijtig genoeg) nog een aantal projecten heb lopen. Ik zal ze maar weer eens vragen waarom ik niet meer wordt geinformeerd (is helaas ook niet de eerste keer). Ik schat zo in dat ik daar wel ergens op een zwarte/grijze lijst sta omdat ik kritisch was ze in het verleden op een aantal pijnlijke fouten heb gewezen die ze achteraf nu bij hoog en laag bijven ontkennen (maar we hebben altijd de email nog waarin ze het toegaven :N )
Voor zover mij bekend worden we niet anders geïnformeerd dan d m v de tegenwoordig veelvuldige updates, over de projecten dus maar niet over de toekomst van MAXcf. Geluk bij een ongeluk is dat MAX zelf in een aantal projecten zit zodat ze vanwege eigenbelang hun best wel zullen doen. Trouwens nog niets vernomen over de stemmingen inzake C*rb*lo
  zondag 15 oktober 2023 @ 11:21:03 #31
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_210959339
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 oktober 2023 07:29 schreef KrekelJapie het volgende:
Verlengingen bij gve blijven komen:
[..]
Deze gaat van 5% naar 10% rente
Oww... deze zit ik ook in.
Renteverdubbeling is mooi, maar daar zal vast een dringende reden voor zijn, vrees ik. En wat een karige update weer van GVE; geen vermelding van de reden tot verlenging, noch iets over de verlengingstermijn. ..
Waardeloze club; ik doe hier niets meer. De spoeling met acceptabele platforms wordt helaas steeds dunner...
pi_210959483
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 11:21 schreef InVestEerder het volgende:

[..]
Oww... deze zit ik ook in.
Renteverdubbeling is mooi, maar daar zal vast een dringende reden voor zijn, vrees ik. En wat een karige update weer van GVE; geen vermelding van de reden tot verlenging, noch iets over de verlengingstermijn. ..
Waardeloze club; ik doe hier niets meer. De spoeling met acceptabele platforms wordt helaas steeds dunner...
Ik ken het project niet maar in zijn algemeenheid zie je nu de risico's van die kortlopende bouw- en klusprojecten.
Zeer populair onder de investeerders maar in de huidige vastgoedmarkt niet heel fijn om in de porto te hebben.
Of je dat GvE specifiek moet verwijten weet ik niet, tekort aan relevante informatie natuurlijk wel.

Het lijkt CRE wel, alleen die liepen met hun grote projecten wat op de muziek vooruit.
We gaan dit nog veel vaker zien komende tijd. Het biedt natuurlijk ook weer mogelijkheden om tegen een mooi percentage in te stappen in situaties dat de nood hoog is maar de zekerheden goed.

Zo ben ik meegegaan in de herfinancing van NLI/Velzing. Hogere rente dan project I en weinig risico. Je moet alleen niet verwachten dat je de kookwekker kunt zetten op de aflossing.

[ Bericht 2% gewijzigd door obligataire op 15-10-2023 11:44:29 ]
Pecunia non olet
pi_210960222
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 07:15 schreef KrekelJapie het volgende:
Hier ook. En het is niet de eerste keer. De vorige keer heb ik ze er een mail over gestuurd. In eerste instantie kreeg ik een vaag, onduidelijk en onvolledig bericht (met termen als 'vermoed' en 'wellicht') terug. Pas naar nogmaals vragen kreeg na 10 dagen een duidelijker antwoord.

Nu ook weer n.a.v. het overzicht van de verzamelbetaling per mail om uitleg gevraagd.

GvE is, als je het mij vraagt, niet meer wat het was. Ik investeer er niet meer. Weinig interessant projecten maar vooral hun kostenstructuur is m.i. onaantrekkelijk.
  zondag 15 oktober 2023 @ 12:44:15 #34
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_210960260
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 11:34 schreef obligataire het volgende:
Je moet alleen niet verwachten dat je de kookwekker kunt zetten op de aflossing.
Ik doelde hier idd specifiek op de karige info, Obli. Het verlengen van projecten vind ik over het algemeen geen probleem, zo lang de rente maar wel netjes betaald wordt én er daadwerkelijk zicht is op een feitelijke aflossing. Een uitlooptermijn van 3 maanden vind ik sowieso acceptabel. Ik lees hier wel eens wat berichten dat mensen al nerveus gaan doen als betalingen niet helemaal stipt volgens oorspronkelijke plan verlopen. In mijn ogen kun je dan beter wegblijven van crowdfunding en kiezen voor spaarrekening of deposito.

Essentieel is het verstrekken van de juiste info en op het juiste moment. Helaas maar weinig platforms die daarop hoog scoren.
pi_210960423
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 12:44 schreef InVestEerder het volgende:

[..]
Ik doelde hier idd specifiek op de karige info, Obli. Het verlengen van projecten vind ik over het algemeen geen probleem, zo lang de rente maar wel netjes betaald wordt én er daadwerkelijk zicht is op een feitelijke aflossing. Een uitlooptermijn van 3 maanden vind ik sowieso acceptabel. Ik lees hier wel eens wat berichten dat mensen al nerveus gaan doen als betalingen niet helemaal stipt volgens oorspronkelijke plan verlopen. In mijn ogen kun je dan beter wegblijven van crowdfunding en kiezen voor spaarrekening of deposito.

Essentieel is het verstrekken van de juiste info en op het juiste moment. Helaas maar weinig platforms die daarop hoog scoren.
Dat laatste vooral, communicatie is vaak dramatisch en veel te laat.

Ik vind overigens dat er best een boete mag staan op het niet nakomen van afspraken zoals SiG dat doet. Bij collin is tijdrekken per saldo voordelig voor de leningnemer omdat de rente van de nieuwe lening hoger ligt.
  zondag 15 oktober 2023 @ 13:00:44 #36
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_210960472
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 12:41 schreef optrandje het volgende:
GvE is, als je het mij vraagt, niet meer wat het was. Ik investeer er niet meer. Weinig interessant projecten maar vooral hun kostenstructuur is m.i. onaantrekkelijk.
Ik denk met weemoed terug aan de tijd dat de beide oprichters, vanuit woonhuis in Rhenen, vol passie probeerden een mooi platform op te zetten. Dat is hen gelukt. Als gevolg van dat succes zijn er negatieve elementen opgedoken. Een A1 locatie langs de snelweg A12, een berg personeel etc. Dat moet natuurlijk allemaal betaald worden en daar heb ik ook nog nog wel begrip voor. Maar het warme gevoel dat ik destijds voor de beide pioniers had, is verdwenen. Het is nu een echt een 'gewoon bedrijf' geworden en daar is niks mis mee.
Voor mij is de primaire reden om daar niets meer te doen de armetierige recovery.
pi_210960834
GVE verzamelbetaling
opm
proj
25652 Den Haag zou dubbele rente zijn, enkel maar de oorspronkelijke rente, komt de 2e helft met de vlgd betaalronde ? updateje GVE
Verwacht spoedig updates van
26629 Vinke verzocht om verlenging / laatste update van 21jun / laatste bet 27jun / Rutger zal nu toch wel een ei gelegd hebben toch? Plus staat 24989 voor aflossing 28nov, benieuwd hiernaar, zou voor Rutger & GVE nu wel duidelijk moeten zijn of dat deze komt / rente hiervan overigens wel voldaan
27447 Kolktotaal recreatiehutje ; status is mij nu niet meer geheel clear, wel bescheiden inleg gedaan indertijd, maar bleek dat grond niet ih project zat, zou een nw proj voorstel komen, eind vd afgelopen/begin vlgd week

Echter niet alles is K... , ook een paar deelaflossingen van geldnemers die OK in control zijn.

[ Bericht 9% gewijzigd door peterc op 15-10-2023 15:45:44 ]
pi_210961076
GVE 25766 Polakweg 7 / nog te huur ca 410m2
https://www.springrealest(...)wijk/1520-polakweg-7
pi_210961109
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 13:00 schreef InVestEerder het volgende:

[..]
Ik denk met weemoed terug aan de tijd dat de beide oprichters, vanuit woonhuis in Rhenen, vol passie probeerden een mooi platform op te zetten. Dat is hen gelukt. Als gevolg van dat succes zijn er negatieve elementen opgedoken. Een A1 locatie langs de snelweg A12, een berg personeel etc. Dat moet natuurlijk allemaal betaald worden en daar heb ik ook nog nog wel begrip voor. Maar het warme gevoel dat ik destijds voor de beide pioniers had, is verdwenen. Het is nu een echt een 'gewoon bedrijf' geworden en daar is niks mis mee.
Voor mij is de primaire reden om daar niets meer te doen de armetierige recovery.
Ik kan me nog goed herinneren de mislukte overname door Trustbuddy. Veel ondernemers streven er naar hun bedrijf groot en winstgevend te maken om te kunnen cashen bij een overname. Dat is bij Trustbuddy falikant mis gegaan en daar hebben ze zich m.i. nooit echt van hersteld en waar ze eerst nog een voorloper waren op dit gebied is die rol glansrijk door Collin overgenomen. Denk alleen al aan de trage manier waarop projecten tot stand kwamen. Dat is iets verbeterd maar toch.
Pecunia non olet
pi_210961176
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 12:44 schreef InVestEerder het volgende:

[..]

Helemaal mee eens, het hogere percentage aan rente dat we krijgen is voor een deel risicopremie, daar horen onzekerheden nu eenmaal bij. Terugkijkend op de historie van CRE, dan zie ik nul defaults en een goed rendement. Maar ook slechte communicatie. Het eerste is het allerbelangrijkste, als je er achteraf op terugkijkt kun je alleen maar uiterst tevreden zijn. En het geeft (mij althans) ook wel een stukje vertrouwen naar de toekomst toe. Dan ben je wat toleranter over de info inzake lopende projecten.

Maar ik snap ook wel dat mensen graag goed geïnformeerd willen worden. Dat komt als goede tweede.
In zijn algemeenheid, maar dat geldt ook voor andere beleggingen, zit er niet te strak op en verwacht niet teveel, dat geeft alleen al een stuk rust. En beleg met geld dat je desnoods kunt missen , hoe zuur ook :)
Pecunia non olet
pi_210961468
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 09:25 schreef drollenvanger het volgende:

[..]
Waar zie je dat?
Vrijdag einde van de dag op de bankrekening, en vandaag ook in het dashboard van NLI (weet niet of het daar vrijdag/gisteren al zichtbaar was).
pi_210962271
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 10:46 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
Voor zover mij bekend worden we niet anders geïnformeerd dan d m v de tegenwoordig veelvuldige updates, over de projecten dus maar niet over de toekomst van MAXcf. Geluk bij een ongeluk is dat MAX zelf in een aantal projecten zit zodat ze vanwege eigenbelang hun best wel zullen doen. Trouwens nog niets vernomen over de stemmingen inzake C*rb*lo
Zelfs in veelvuldige updates herken ik me (ik zou bijna zeggen helaas!) niet. Ik heb op 22/9 een reply gestuurd op een email met betrekking tot het stemmen over een project waar ik geen deelnemer in ben (#663056), tot op heden behalve een ontvangstbevestiging heb ik geen enkele reactie gekregen. De enige email die ik daarna nog van ze heb gekregen is die van 25/9 over de huidige stand van zaken en de software met o.a. een verzoek om eventuele negatieve reviews op social media weg te halen.
pi_210962418
Na Br*sa op Collin, 2e hyp.

SPOILER
zit er in 2 op HCn en 1 op Collin. Die lopen netjes. Voordeel is dat er volledig wordt afgelost, zekerheden zijn wel zeer mager (staat ook een rente van 9,2 netto tegenover)

[ Bericht 16% gewijzigd door Jaco078 op 15-10-2023 17:11:42 ]
pi_210962774
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 16:47 schreef tnhb het volgende:

[..]
Zelfs in veelvuldige updates herken ik me (ik zou bijna zeggen helaas!) niet. Ik heb op 22/9 een reply gestuurd op een email met betrekking tot het stemmen over een project waar ik geen deelnemer in ben (#663056), tot op heden behalve een ontvangstbevestiging heb ik geen enkele reactie gekregen. De enige email die ik daarna nog van ze heb gekregen is die van 25/9 over de huidige stand van zaken en de software met o.a. een verzoek om eventuele negatieve reviews op social media weg te halen.
Het zijn drukke tijden bij Max Property Group, Max Crowdfund en Maximise met veel updates over verschillende onderwerpen.

Om deze reden organiseert de groep wederom een AMA (Ask Me Anything) om iedereen die geïnteresseerd is op de hoogte te houden van de laatste ontwikkelingen en de de mogelijkheid te geven om vragen te stellen. Letterlijk alle vragen zijn welkom, dus over de ECSP-vergunning, AFM, DNB, software, leningen, plannen, etc. Op dinsdag 17 oktober om 16:00.

Jeroen van Eikenhorst (CFRO) en Patrick Visser (oprichter en algemeen directeur MPG) beantwoorden tijdens deze webinar in 2 uur tijd zoveel mogelijk vragen van de gebruikers en investeerders van Max Property Group en Max Crowdfund.

Je kunt hier aanmelden voor de AMA.

De vragen worden direct beantwoord; het is daarom niet mogelijk om van tevoren vragen in te dienen voor dit webinar. De sessies worden in het Nederlands gehouden.

Mochten er vragen zijn naar aanleiding van deze email, neem dan gerust contact met ons op.

Met vriendelijke groeten,
Het Max Crowdfund team

-------------

Dit komt ook net binnen.
  zondag 15 oktober 2023 @ 18:59:07 #45
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_210963792
Ik denk dat als deze MaxCF-heren een klein beetje gezond verstand hebben, dat ze dan 95% van de vragen die leven bij investeerders al zelf van tevoren kunnen bedenken. Kwak die vragen even op een A4-tje, schrijf de antwoorden eronder, maak er een PDF'je van en verstuur het naar ALLE investeerders.

Dat de vorige keer niet achteraf een samenvatting is verstuurd naar de niet-deelnemers aan de sessie, vind ik hoogst kwalijk. Persoonlijk was het toen voor mij overigens een bewuste keuze om niet 'live' deel te nemen.

Op komende dinsdag om 16u een sessie van 2 uur inplannen .... Ik kan me dan voorstellen dat er mensen zullen zijn die wél graag zouden willen deelnemen, maar in dit tijdvak simpelweg niet beschikbaar zijn.
pi_210967486
Ik heb eigenlijk maar 2 vragen:

- krijg ik nog geld; en zo ja,
- wanneer

De rest interesseert me al lang niet meer en eigenlijk heb ik nog maar 2 projecten die een gezond betalingsgedrag hebben.
Pecunia non olet
pi_210968890
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 16:47 schreef tnhb het volgende:

[..]
Zelfs in veelvuldige updates herken ik me (ik zou bijna zeggen helaas!) niet.
Er zijn afgelopen week updates geplaatst van de volgende projecten, zoals ik het begrijp uit het updatebericht:
639580 Higher Barrowfield - op veiling
639586 Higher Barrowfield - op veiling
746753 Bluetouch - bod geaccepteerd
1036624 DOM - 2 van de 6 verkocht, 2 in optie
1036659 DOM - 2 van de 6 verkocht , 2 in optie

In deze projecten zit in ieder geval weer vooruitgang (al kan de vlag pas uit als de aflossing incl rente gestort is)
pi_210969758
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 12:41 schreef optrandje het volgende:

[..]
Hier ook. En het is niet de eerste keer. De vorige keer heb ik ze er een mail over gestuurd. In eerste instantie kreeg ik een vaag, onduidelijk en onvolledig bericht (met termen als 'vermoed' en 'wellicht') terug. Pas naar nogmaals vragen kreeg na 10 dagen een duidelijker antwoord.

Nu ook weer n.a.v. het overzicht van de verzamelbetaling per mail om uitleg gevraagd.

Ik mis ook een betaling, mbt een vastgoedproject uit de regio Eindhoven.
Kan gebeuren, ik had het zelf nog niet eens opgemerkt omdat ik met die 4-wekelijkse betalingen het sowieso al lastig vind om bij te houden wanneer ik een betaling kan verwachten, maar ik verwacht in zo'n geval van een platform op zijn minst een melding dat een betaling ontbreekt. "Project x niet betaald, we houden u op de hoogte van vorderingen" Hoeft niet ingewikkeld te zijn.
pi_210969851
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 oktober 2023 10:31 schreef KrekelJapie het volgende:
Nu heb ik zelf nog een kleine portefeuille bij lenderspender met >90% lopend en <10% achterstand welke nog loopt tot medio 2031.

Ik heb met het platform gesproken over afkoop. Het voorstel van lenderspender was ........ afkoop tegen 0 euro.
Kan je niet gewoon via "investering opnemen" (Link in het menu >opnemen>Direct opnemen), je lopende portefeuille overboeken naar je bank, en "Maandelijks uitbetalen actief" aanzetten, zodra "achterstand" dan weer gaat betalen, word dit maandelijks uitbetaald naar je bank en kan je restant via de optie "investering opnemen" naar je bank overboeken.
pi_210969891
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2023 11:16 schreef Funding het volgende:

[..]
Kan je niet gewoon via "investering opnemen" (Link in het menu >opnemen>Direct opnemen), je lopende portefeuille overboeken naar je bank, en "Maandelijks uitbetalen actief" aanzetten, zodra "achterstand" dan weer gaat betalen, word dit maandelijks uitbetaald naar je bank en kan je restant via de optie "investering opnemen" naar je bank overboeken.
Volgens mij heb ik dit al een keer geprobeerd maar vanwege een kleine premie die ik eerder heb gehad, werkte dat niet. Nu krijg ik vreemd genoeg een melding dat ik niet kan investeren als ik klik op de knop opnemen
quote:
Investeren nog niet mogelijk
Om onze dienstverlening verder te verbeteren passen wij de investeringsovereenkomst en algemene voorwaarden aan. Omdat de aangepaste voorwaarden gelden voor nieuwe investeringen dien je de nieuwe voorwaarden te bevestigen voordat je een nieuwe (her)investering kunt doen.

[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 16-10-2023 12:37:37 ]
pi_210970479
ccf
Op 2 oktober jl. heeft u een nieuwe investeringskans van Serkan Kulup ontvangen. De lopende lening van Serkan Kulup met leningnummer 43330 zou middels deze nieuwe campagne afgelost worden. Inmiddels is de nieuwe financiering verstrekt.
Via deze weg willen wij u informeren over de aflossing van de lening met leningnummer 43330. Zojuist hebben wij de slottermijn pro rato uw investering op uw rekening courant bijgeschreven
pi_210970490
hcn
Er is een nieuw project in voorpublicatie geplaatst.

Het betreft een 5-sterren crowdfundingproject voor Pavarotti Delft. Op dit project wordt 8% rente geboden met een looptijd van 48 maanden.

De actieve automatisch toegezegde investeerders krijgen 1 uur na publicatie als eerste de mogelijkheid om hun investering te bevestigen.

Dinsdag 17 oktober om 12:00 uur zal het project worden opengesteld voor het nog resterende te financieren deel.
pi_210970763
Renteverhoging GVE
quote:
project 27871 - Just Escape. Om deze aanvraag nog aantrekkelijker te maken voor investeerders, wordt de rente verhoogd van 9% naar 10%.
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=27871
Lening is 90% hypothecair gedekt + volledig annuïtaire aflossing

[ Bericht 5% gewijzigd door KrekelJapie op 16-10-2023 13:53:44 ]
pi_210970995
Belastingdienst vordert coronaschuld in, eerste dwangbevelen verstuurd - https://nos.nl/l/2494280
Hier zullen ook wel wat ondernemers tussen zitten met een crowdfund lening
pi_210971143
Bruil Holding & Management
¤ 535.000 | 8,0% rente | 48 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/bruil-holding-management/
3x 1e hypotheek woning + 1x 1e hypotheek bedrijfspand met 54% ltv

[ Bericht 6% gewijzigd door KrekelJapie op 16-10-2023 13:51:41 ]
pi_210971342
quote:
1s.gif Op maandag 16 oktober 2023 13:45 schreef KrekelJapie het volgende:
Bruil Holding & Management
¤ 535.000 | 8,0% rente | 48 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/bruil-holding-management/
3x 1e hypotheek woning + 1x 1e hypotheek bedrijfspand met 54% ltv
Apart, Emmastraat 38 heeft een woz-waarde van 393k en is getaxeerd op 200k, Emmastraat 36(A) heeft een woz-waarde van 419k en een taxatie van 270k.

Het zal wel met de zeer lage huur te maken hebben.

"Het aan te kopen onroerend goed wordt verhuurd voor ¤ 24.000,- op jaarbasis."
pi_210971733
quote:
1s.gif Op maandag 16 oktober 2023 13:01 schreef KrekelJapie het volgende:
Renteverhoging GVE
[..]
Lening is 90% hypothecair gedekt + volledig annuïtaire aflossing
Meegenomen voor een overzichtelijk bedrag :)

Het valt me op dat betalingen de laatste tijd automatisch via Ideal plaatsvinden en dat een eventueel saldo op de wallet automatisch verrekend wordt. Maar dat zie je pas na het voltooien van de transactie.
Pecunia non olet
pi_210971963
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2023 14:44 schreef obligataire het volgende:

[..]
Meegenomen voor een overzichtelijk bedrag :)

Het valt me op dat betalingen de laatste tijd automatisch via Ideal plaatsvinden en dat een eventueel saldo op de wallet automatisch verrekend wordt. Maar dat zie je pas na het voltooien van de transactie.
Ik mag toch aannemen dat je wel kunt zien welk bedrag je aan het betalen bent via iDEAL?
pi_210972034
quote:
14s.gif Op maandag 16 oktober 2023 15:06 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Ik mag toch aannemen dat je wel kunt zien welk bedrag je aan het betalen bent via iDEAL?
Nee niet meteen. Althans het is me niet opgevallen. Probeer het uit zou ik zeggen :)
Pecunia non olet
pi_210972077
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2023 15:14 schreef obligataire het volgende:

[..]
Nee niet meteen. Althans het is me niet opgevallen. Probeer het uit zou ik zeggen :)
Een iDEAL betaling zonder dat je het bedrag kunt zien waarvoor je via je bank toestemming geeft is namelijk niet toegestaan.

Nee, dit jaar ga ik dat ivm onze belastingwetgeving niet meer uitproberen.
Dat was de afgelopen maand trouwens wel even afkicken O-)
pi_210972162
quote:
14s.gif Op maandag 16 oktober 2023 15:19 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Een iDEAL betaling zonder dat je het bedrag kunt zien waarvoor je via je bank toestemming geeft is namelijk niet toegestaan.

Nee, dit jaar ga ik dat ivm onze belastingwetgeving niet meer uitproberen.
Dat was de afgelopen maand trouwens wel even afkicken O-)
Je ziet het bedrag dat je uiteindelijk moet betalen wel voordat je toestemming geeft via Ideal.

Hoe gaat het;
- je investeert bv voor 1.000 euro, op dat moment zie ook je dat je bv 250 euro in je wallet heb
- er komt een betaalverzoek naar Ideal met de keuze naar jouw bank
- dan zie je een betaalverzoek het bedrag in mijn voorbeeld een bedrag van 750 euro
- dan voldoe je dit bedrag via Ideal waardoor de wallet aangevuld wordt tot 1.000 euro( deze tussenstap zie je niet in het scherm maar gebeurt op de achtergrond)
- daarna komt de vraag of je de voorwaarden voor de investering wilt accepteren en dan pas is je investering ook daadwerkelijk gedaan.

[ Bericht 0% gewijzigd door ML45 op 17-10-2023 10:46:00 ]
pi_210972869
quote:
12s.gif Op maandag 16 oktober 2023 11:05 schreef escortmk2 het volgende:

[..]
Kan gebeuren, ik had het zelf nog niet eens opgemerkt omdat ik met die 4-wekelijkse betalingen het sowieso al lastig vind om bij te houden wanneer ik een betaling kan verwachten, maar ik verwacht in zo'n geval van een platform op zijn minst een melding dat een betaling ontbreekt. "Project x niet betaald, we houden u op de hoogte van vorderingen" Hoeft niet ingewikkeld te zijn.
Ik had GVE een mailtje gestuurd en vrij vlot een antwoord waar ik eigenlijk niet zoveel mee kan:

SPOILER

[ Bericht 17% gewijzigd door escortmk2 op 16-10-2023 16:53:35 ]
pi_210973799
quote:
12s.gif Op maandag 16 oktober 2023 16:40 schreef escortmk2 het volgende:

[..]
Ik had GVE een mailtje gestuurd en vrij vlot een antwoord waar ik eigenlijk niet zoveel mee kan:

SPOILER
Kun je svp GVE proj nr geven, for the check of ik / wij er ook inzitten / alvast thnx
pi_210974013
quote:
12s.gif Op maandag 16 oktober 2023 18:19 schreef peterc het volgende:

[..]
Kun je svp GVE proj nr geven, for the check of ik / wij er ook inzitten / alvast thnx
23540 - ontwikkeling V*ldh*ven

Het ging mij in dit geval echter vooral om (het gebrek aan) communicatie en de interpretatie van de depotregeling.
pi_210977456
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2023 18:37 schreef escortmk2 het volgende:

[..]
23540 - ontwikkeling V*ldh*ven

Het ging mij in dit geval echter vooral om (het gebrek aan) communicatie en de interpretatie van de depotregeling.
Gaat lekker bij GVE. Ben met deze club ook helemaal klaar. Zo blijven er steeds minder platformen over voor mij.
pi_210981069
quote:
14s.gif Op maandag 16 oktober 2023 14:02 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Apart, Emmastraat 38 heeft een woz-waarde van 393k en is getaxeerd op 200k, Emmastraat 36(A) heeft een woz-waarde van 419k en een taxatie van 270k.

Project lijkt mij interessant. Kan iemand aan het linkje komen?

[ Bericht 1% gewijzigd door KrekelJapie op 17-10-2023 07:55:29 ]
pi_210981260
Even een vraag.
Bij SIG loop ik er tegenaan dat ik eerst de Simulatie moet invullen voordat ik een investering kan doen. Ik heb geen behoefte om deze Simulatie, naar waarheid, in te vullen. Hoe zijn jullie hiermee omgegaan?
pi_210981274
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 08:11 schreef W1241302 het volgende:
Even een vraag.
Bij SIG loop ik er tegenaan dat ik eerst de Simulatie moet invullen voordat ik een investering kan doen. Ik heb geen behoefte om deze Simulatie, naar waarheid, in te vullen. Hoe zijn jullie hiermee omgegaan?
Doel is enkel om te slagen, niet om de waarheid in te vullen. Gewoon meest wenselijke antwoorden kiezen.
pi_210981277
quote:
0s.gif Op woensdag 11 oktober 2023 16:17 schreef KrekelJapie het volgende:
Herfinanciering project WvjG
SPOILER
Verpanding subsidie, 9,25% rente
Slechts 30% van de huidige investeerders kiest voor herfinanciering. Project gaat open voor nieuwe investeerders.
pi_210981523
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 08:13 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Doel is enkel om te slagen, niet om de waarheid in te vullen. Gewoon meest wenselijke antwoorden kiezen.
Ik heb ook maar wat bedragen ingevuld maar je moet aan het einde wel specifiek aangeven dat het naar waarheid is ingevuld. Wel heb ik precies de zelfde bedragen aangehouden die ik ook al bij HcN had ingevuld. Persoonlijk gaat het mij ook veel te ver om bij dergelijke clubs mijn financiële gegevens achter te laten.
pi_210981978
Voor de duidelijkheid, je hebt de kennistest waar je de gewenste antwoorden moet invullen en de verliessimulatie waar je financiële gegevens moet invullen. Ik heb het met de natte vinger ongeveer naar waarheid ingevuld, ik weet niet wat er gebeurt als je bij alle bedragen bijvoorbeeld 1 invult en of dat er wat gedaan wordt met de uitslag. In elk geval worden de bedragen volgens SIG niet bewaard.

quote:
Beste investeerder,

Zojuist heb je de verliessimulatie gedaan. Dank voor je medewerking. Wij willen nogmaals stellen dat de door jou ingevoerde antwoorden op geen enkele wijze worden opgeslagen.

Met vriendelijke groet,

Het SamenInGeld Team

Wil je nogmaals de simulatie doen dan kan dit via de volgende link:
https://investeren.sameningeld.nl/investor-test/sim
Blijkbaar mag je het nog een keer doen als je het leuk vind.
Ik snap de uitslag ook niet helemaal. Ik weet dat als ik alle investeringen kwijt zou raken dat dat nog geen financiële problemen voor mij zou opleveren, het is per slot van rekening geld dat ik 'over' heb, maar dat kwam niet uit de simulatie.

[ Bericht 0% gewijzigd door Zomaarevenkijken op 17-10-2023 10:06:39 (dt) ]
pi_210982309
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 08:11 schreef W1241302 het volgende:
Even een vraag.
Ik heb alles met 0 ingevuld, werkt prima.
pi_210982948
Bruil-parel

Linkje

SPOILER
pi_210983932
Argo Instelling voor ambulante GGZ B.V.
¤ 750.000 | 8,0% rente | 48 maanden
https://www.collincrowdfu(...)r-ambulante-ggz-b-v/
1e hypotheek bedrijfspand + 2ton aflossing
pi_210984633
Dank! Ik ben inmiddels geslaagd.
pi_210985509
quote:
14s.gif Op maandag 16 oktober 2023 14:02 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]

Vreemd inderdaad. Zijn het geen bouwvallen? Ik lees energielabel G.

[ Bericht 0% gewijzigd door zeeland6 op 17-10-2023 18:50:22 ]
pi_210985632
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 12:06 schreef Jaco078 het volgende:
Bruil-parel

Linkje

SPOILER
60% vol al
pi_210986007
quote:
12s.gif Op maandag 16 oktober 2023 11:05 schreef escortmk2 het volgende:

[..]
Betaling van termijn 28 is voldaan. Deze termijn wordt met een extra verzamelbetaling aan u uitbetaald.
17-10-2023 Project: Vastgoedontwikkeling Veldhoven (23540)
pi_210986113
quote:
14s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 17:45 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Betaling van termijn 28 is voldaan. Deze termijn wordt met een extra verzamelbetaling aan u uitbetaald.
17-10-2023 Project: Vastgoedontwikkeling Veldhoven (23540)
Bij mij worden 5 projecten via een extra verzamelbetaling alsnog voldaan. Geeft extra administratie die met uitbetaling van depot was voorkomen.

Zoals hier eerder aangegeven: juist voor deze situaties is het depot bedacht.
pi_210986329
Na jaren aanmodderen juridische stappen lendahand
quote:
Update oktober 2023
Eclof blijft aangeven dat het moeizaam gaat in Colombia en dat ze geen geld hebben om kleine terugbetalingen te doen. Helaas rest ons niets anders dan een default letter te sturen (ingebrekestelling). We komen dan juridisch iets sterker te staan als het gaat om het nog openstaande bedrag. We verwachten volgende maand de reactie van Eclof te kunnen delen.

Update juli 2023
Het wil niet erg vlotten als het gaat om Eclof. We sturen elke maand een reminder e-mail, maar de reacties zijn nagenoeg altijd hetzelfde. Nog steeds geven ze aan dat de situatie op geen enkele manier is verbeterd en dat er nog geen ruimte is voor maandelijkse terugbetalingen. Ook al werken we al bijna 10 jaar samen met deze partner, hebben we nu toch moeten aangeven dat we juridische stappen gaan ondernemen als er geen beweging komt. We hopen dus (kort) na de zomer vooruitgang te kunnen melden, in welke vorm dan ook.
pi_210986351
Zojuist weer een AMA van MAXpg bijgewoond. Na alles wat er fout gegaan is zijn ze nu constructief bezig. Bijvoorbeeld de verwachting 12 C*rb*lo-panden te veilen op 31-10. Ook hebben ze in beginsel een fusiepartner wat zou betekenen dat ze feitelijk doorgaan wat gunstig is voor de afwikkeling van de probleemprojecten. En ze pakken die Smith van C*rb*lo aan
pi_210986421
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 18:26 schreef Slingervinger het volgende:
Zojuist weer een AMA van MAXpg bijgewoond. Na alles wat er fout gegaan is zijn ze nu constructief bezig. Bijvoorbeeld de verwachting 12 C*rb*lo-panden te veilen op 31-10. Ook hebben ze in beginsel een fusiepartner wat zou betekenen dat ze feitelijk doorgaan wat gunstig is voor de afwikkeling van de probleemprojecten. En ze pakken die Smith van C*rb*lo aan
Nog meer nieuws, inzake de bluet#uch projecten?
pi_210986425
quote:
Heb je een idee welke fusiepartner dit zou kunnen zijn?
pi_210986499
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 18:37 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Zoals al eerder gezegd, ze zouden prima bij KoM passen.
pi_210986645
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 18:37 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Ik heb al eerder het vermoeden Estateguru gepost
pi_210986653
Het is rustig bij SiG. Een tijdje geen nieuwe projecten.
pi_210986772
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 19:00 schreef KrekelJapie het volgende:
Inderdaad erg rustig daar. Had nog een aardig bedrag op de wallet staan. Dat heb ik recent maar opgenomen. (Stond volgende werkdag al op m'n rekening).
pi_210986796
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 19:00 schreef KrekelJapie het volgende:
De markt voor dit soort beleggingspanden is veel minder interessant geworden door de gestegen rente, fiscale aanpassingen en de aanpassingen van Hugo.
pi_210988186
Toch snap ik niet dat de escape room op gve nóg niet vol zit.
Een ongedekte financiering op collin vanmiddag zat binnen 30 sec vol. Zelfde rente.

Is het platform risico dan zo hoog bij gve, volgens de crowd?
pi_210988921
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 20:48 schreef Jaco078 het volgende:
Een ongedekte financiering op collin vanmiddag zat binnen 30 sec vol. Zelfde rente.

Het komt nog zelden voor dat een project bij GVE snel vol zit. Ik denk dat er veel investeerders zijn afgehaakt of een veel lagere gemiddelde inleg hebben dan bij CCF.
  dinsdag 17 oktober 2023 @ 22:00:54 #92
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_210989414
quote:
Hartelijk dank voor je bericht Slingervinger. Zo komen de niet-deelnemers aan deze sessie toch nog aan wat info, die MaxCF zelf (waarschijnlijk wederom) niet aan hen verstrekt.

En fijn dat je een redelijk positief gevoel hebt overgehouden. Als ik het zo lees dan zou er nu toch binnen een maand wat duidelijkheid over afronding van sommige projecten moeten kunnen komen.
Ik blijf sceptisch maar hoop er uiteraard het beste van.
  dinsdag 17 oktober 2023 @ 22:05:37 #93
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_210989482
CRE reactie betreffende garageboxen Erfurt, n.a.v. mijn e-mail:
SPOILER
Afwachten maar.
pi_210992437
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 22:05 schreef InVestEerder het volgende:
CRE reactie betreffende garageboxen Erfurt, n.a.v. mijn e-mail:
SPOILER
Afwachten maar.
En Putte wordt vandaag een nieuw verlengingsproject geopend. Wel nu verschillende CRE projecten die al enige tijd moeite hebben om vol te geraken.
pi_210994330
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 20:48 schreef Jaco078 het volgende:

Als ik voor mezelf spreek, ben gestopt bij GVE vanwege dramatische communicatie en heel slechte recovery.
Er staat een flamingo in mijn gezichtsveld... Rake $3
pi_210994671
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 18:37 schreef quepos het volgende:

[..]
Nog meer nieuws, inzake de bluet#uch projecten?
voor 731022 is vandaag een update geplaatst, geplande verkoop was 1.000.000 pond, nu in huidige staat volgens Mr. Jones maar zo'n 650.000 pond waard. Ben benieuwd wat de status van het pand nu precies is, is er al wat verbouwd en is het nu als klaar of nog helemaal niet.

en deze was vorige week geplaatst:
746753 - bod geaccepteerd
pi_210994736
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 12:26 schreef Red_arrow het volgende:
Ben benieuwd wat de status van het pand
Niets gebeurd, want de vergunning voor de beoogde verbouwing is er niet. Deze is in mei geweigerd en nu is/wordt er een alternatief (minder ambitieus/volumineus) plan ingediend wat bij de update zit. Bedoeling is het niet af te bouwen maar met vergunning te verkopen.

hier zie je het besluit van de gemeente voor de weigering van de vorige vergunning:

https://planning.stockpor(...)keyVal=RD9NJVPJH8E00
pi_210995199
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 18:25 schreef KrekelJapie het volgende:
Na jaren aanmodderen juridische stappen lendahand
[..]

Ik heb eentje van Lendahand (BWise) die in april 2022 in problemen raakte. De update had het toen over een oplossing op relatief korte termijn. Vervolgens een jaar onderhandelingen over een terugbetalingsregeling dat plotseling ingeruild wordt voor een plan voor het verkopen van software en bedrijfsonderdelen en zo zijn we anderhalf jaar verder. Aan de andere kant, eerdere probleemgevallen als Milaap en FACTS zijn na lange vertragingen uiteindelijk allemaal afgelost en het lijkt erop dat Solarworks na meer dan 2 jaar vertraging ook weer gaat betalen. Het gaat bij mij allemaal om kleine bedragen dus ik kan er wel om lachen en ben eigenlijk wel verrast dat ik tot nu toe nog niks heb hoeven afschrijven bij Lendahand.

Dan heb ik ook nog een bakker bij NLI
SPOILER
met vele betalingsproblemen en enkel sporadisch nagekomen betalingsregelingen die afgelopen april afgelost had moeten worden. Hoewel ik wel het idee heb dat de leningnemer een eerlijke (maar misschien niet zo'n goede) ondernemer is denk ik dat er te lang doorgemodderd is zonder realistische oplossing. Uit de toon van de updates kun je wel opmaken dat ze bij NLI ook al lang de hoop op een goede afloop opgegeven hebben. Na niet nagekomen sommaties en deadlines gaat de ondernemer nu voor een gerechtelijk akkoord. Als zekerheid is er een niet dekkende eerste hypotheek, waarvan maar afwachten is wat het opbrengt, dus het zou me niks verbazen als we het moeten doen met een klein bedrag tegen finale kwijting.
pi_210995201
De nieuwe SIG pitch bevat nu ook een EBI document, hopelijk volgt de vergunning binnenkort want ik zou graag zien dat SIG haar activiteiten voortzet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')