abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210934434

Crowdfunding is hot! In 2020 is in Nederland 417 miljoen euro met crowdfunding opgehaald. In 2021 is de markt van financiering via crowdfunding sterk gegroeid naar 730 miljoen euro. Dat is een groei van plus 75% (bron).

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen leningen
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
NLinvesteert (NLI), een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding.
Duurzaam Investeren (DI), combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender (LS), peer-to-peer lending.
October (OCT), platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa.
One Planet Crowd (OPC), groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Voordegroei (VDG), leningen voor MKB.
Matching Capital (MC), investeren in vastgoed vanaf 5.000 euro.
All4funding (A4F), inspirerend investeren.
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), investeren in opkomende economieën.

Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Webinars zekerheden
SPOILER
Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Informatie Kifid
SPOILER
Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Buitenlandse platformen
SPOILER
Statistieken
SPOILER
Effectieve rente
SPOILER
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_210934903
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2023 18:44 schreef dyna18 het volgende:

[..]
Welke partijen aangesloten zijn bij het KiFid staat een overzichtje van in de OP.
FnC staat daar echter niet bij zag ik net.
Overigens zijn ze, zoals hier eerder al was aangegeven, niet aangesloten.
  vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:33:05 #3
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_210935194
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 09:03 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
Daar ben ik ook bang voor. De kennisbank, waar je o a op kon lezen "hoe verder" na de vergunningsweigering werkt ook niet meer. Wel komen er regelmatig updates. 10 november is cruciaal
Hoezo is 10 november cruciaal? Volgens mij is deze datum in de huidige situatie helemaal niet relevant voor MaxCF. Tot aan die datum hadden zij nog nieuwe leningen mogen aanbieden, maar na afwijzing van AFM zijn ze daar toen direct al vrijwillig mee gestopt. Afwikkelen van lopende leningen en defaults mag gewoon doorgaan.
Om misverstanden te voorkomen; óók ik denk dat MaxCF dood is en dat we er niets of niet veel meer van moeten verwachten. Maar de datum 10 november heeft daar, mijns inziens, niets mee van doen.
pi_210935291
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 09:03 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
10 november is cruciaal
Om welke reden? Want het dan niet hebben van een ecsp vergunning betekent niet dat lopende projecten niet meer afgehandeld moeten / kunnen worden, alleen het aanbieden van nieuwe leningen is niet meer mogelijk. (>100k inleg volgens mij weer wel, want die vallen/vielen buiten het afm toezicht)

Maar als dat de reden is dan zijn er nog wel wat meer platformen waar die datum belangrijk is omdat ze nog niet op deze lijst (https://www.esma.europa.eu/document/register-crowdfunding-services-providers) van vergunninghouders staan.

Dit zijn de handeldsnamen van de partijen die op de lijst staan en een adres in Nederland hebben:
Lendahand, Oneplanetcrowd/OPC, NLInvesteert B.V., Kapitaal Op Maat, ZIB Investments, Horeca Crowdfunding Nederland, Wefunder, Geldvoorelkaar, Broccoli, PlusPlus, Nederlandsche Participatie Exchange/NPEX, CrowdAboutNow.

Voor alle duidelijkheid: ook ik heb 0% vertrouwen in een goede afloop bij MCF terwijl ik me momenteel over de andere platformen die nog niet op het lijstje staan maar wel investeringen heb lopen nog niet echt zorgen maak.

[ Bericht 4% gewijzigd door tnhb op 13-10-2023 10:53:47 ]
pi_210937213
CRE Ooltgensplaat 2 aflossing ontvangen
pi_210937561
quote:
12s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 13:40 schreef peterc het volgende:
Deel 1 ook.

Iedereen kan weer gerust slapen 😉
Pecunia non olet
pi_210937590
quote:
12s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 13:40 schreef peterc het volgende:
Nu nog de bonusrente over de verlenging
pi_210937599
CrossFit Batteraof
¤ 60.000 | 10,0% rente | 60 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/crossfit-batteraof2/
Aankoop recreatiewoning zonder hypothecaire dekking
pi_210937897
Gisteren was er een nieuw project van Proeflokaal Bregje bij HCN.
Ik heb 5 jaar geleden geinvesteerd in Bregje Veenendaal die inmiddels al een jaar geleden is afgelost.
Sinds kort is Veenendaal gesloten.

https://indebuurt-nl.webp(...)ervoor-terug~158160/
pi_210938314
quote:
7s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 14:42 schreef Collin63 het volgende:
Gisteren was er een nieuw project van Proeflokaal Bregje bij HCN.
Ik heb 5 jaar geleden geinvesteerd in Bregje Veenendaal die inmiddels al een jaar geleden is afgelost.
Sinds kort is Veenendaal gesloten.

https://indebuurt-nl.webp(...)ervoor-terug~158160/
Komt een andere formule van dezelfde franchise organisatie in. Er worden meer zaken omgebouwd.
pi_210938338
LT Bouwmanagement 2
¤ 2.200.000 | 8,0% rente | 24 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/lt-bouwmanagement-2/
5x 1e hypotheek + 1x 1e hypotheek 2e in rang
pi_210938420
het volgende probleem bij GVE

SPOILER
pi_210938438
Ook GVE:

Het was de intentie van geldnemer om ook het aflossingsvrije deel van de lening (¤ 1.500.000) voor 20 oktober 2023 in één keer af te lossen. Dat zal niet tijdig plaatsvinden, mede daar de geldnemer om strategische redenen extra voorraad heeft ingekocht tegen een aantrekkelijke prijs.

Welja joh. Ga lekker je gang.
pi_210938582
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 14:13 schreef obligataire het volgende:

[..]
Deel 1 ook.

Iedereen kan weer gerust slapen 😉
Nou, nog niet iedereen. Het later geopende project voor deel 3 is nog niet helemaal afgerond.
Echter, deze is nu voor 90% volgestort van 1,8 miljoen. De drempel van 1.550.000 is echter al behaald en het project gaat dus sowieso door.
pi_210938721
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 15:33 schreef zeeland6 het volgende:
het volgende probleem bij GVE

SPOILER
Nu ik de pitch teruglees vraag ik me af waarom ik hier in hebt geinvesteerd. :X
pi_210938738
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 16:02 schreef KrekelJapie het volgende:
Nu ik de pitch teruglees vraag ik me af waarom ik hier in hebt geinvesteerd.
Hebben wij allemaal wel eens last van. Niets bijzonders.
pi_210938807
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 16:02 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Nu ik de pitch teruglees vraag ik me af waarom ik hier in hebt geinvesteerd. :X
update:
SPOILER
pi_210947232
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 oktober 2023 16:13 schreef KrekelJapie het volgende:
Natuurgrond
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=27874
1e hypotheek bedrijfswoning + gebouwen + pandrecht op vordering subsidie van provincie.
Foutje, geen hypotheek op woning
quote:
Update 12 oktober 2023: Geldnemer heeft aangegeven dat de woning niet onder hypotheekrecht zal worden geplaatst. Voor de berekende marktwaarde maakt dat geen verschil, daar deze alleen op de berekende grondwaarde is gebaseerd. Het voorgaande heeft dan ook geen enkel effect op de berekende Loan-to-Value alsmede de risicoclassificatie. Op basis van het voorgaande is het Blad Essentiële Beleggingsinformatie aangepast.
pi_210947278
Verlengingen bij gve blijven komen:
quote:
Lening heeft de einddatum bereikt. Geldnemer heeft verzocht om verlenging tegen 10% rente. Dit wordt doorgevoerd. 13-10-2023Project: Herontwikkeling vastgoedproject Bussum (22769)
Deze gaat van 5% naar 10% rente
pi_210947301
Toelatingstest SiG: Welk antwoord is juist O-)

Stel, je hebt 10.000 euro te besteden om te investeren in SamenInGeld, wat is dan raadzaam om te doen?
• Ik zou voor het hoogste rendement gaan en het gehele bedrag investeren in 1 project en in de schijf met het hoogste rendement.
• Ik zou mijn risico-spreiden en het geld investeren in 3 verschillende projecten in de schijf met het hoogste rendement.
• Ik zou mijn risico-spreiden en het geld investeren in 3 verschillende projecten en in verschillende schijven.
• Ik zou mijn risico-spreiden en het geld investeren in 6 verschillende projecten in verschillende schijven.
pi_210948165
De laatste zal wel het gewenste antwoord zijn, zoveel mogelijk spreiden. Het juiste antwoord zou bij mij iets zijn met alleen schijf A. Ik ben geslaagd in elk geval.
pi_210948231
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 15:26 schreef KrekelJapie het volgende:
LT Bouwmanagement 2
¤ 2.200.000 | 8,0% rente | 24 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/lt-bouwmanagement-2/
5x 1e hypotheek + 1x 1e hypotheek 2e in rang
Qua zekerheden lijkt het wel safe maar typisch weer zo'n project met veel administratie en uiteindelijk weinig rentebaten. Komt vast wel weer wat beters voorbij.
Pecunia non olet
pi_210948361
We hebben het laatst veel gehad over de afkoop van fnc. Nu heb ik zelf nog een kleine portefeuille bij lenderspender met >90% lopend en <10% achterstand welke nog loopt tot medio 2031.

Ik heb met het platform gesproken over afkoop. Het voorstel van lenderspender was ........ afkoop tegen 0 euro.
pi_210948380
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 10:44 schreef tnhb het volgende:

[..]
Om welke reden? Want het dan niet hebben van een ecsp vergunning betekent niet dat lopende projecten niet meer afgehandeld moeten / kunnen worden, alleen het aanbieden van nieuwe leningen is niet meer mogelijk. (>100k inleg volgens mij weer wel, want die vallen/vielen buiten het afm toezicht)

Maar als dat de reden is dan zijn er nog wel wat meer platformen waar die datum belangrijk is omdat ze nog niet op deze lijst (https://www.esma.europa.eu/document/register-crowdfunding-services-providers) van vergunninghouders staan.

Dit zijn de handeldsnamen van de partijen die op de lijst staan en een adres in Nederland hebben:
Lendahand, Oneplanetcrowd/OPC, NLInvesteert B.V., Kapitaal Op Maat, ZIB Investments, Horeca Crowdfunding Nederland, Wefunder, Geldvoorelkaar, Broccoli, PlusPlus, Nederlandsche Participatie Exchange/NPEX, CrowdAboutNow.

Voor alle duidelijkheid: ook ik heb 0% vertrouwen in een goede afloop bij MCF terwijl ik me momenteel over de andere platformen die nog niet op het lijstje staan maar wel investeringen heb lopen nog niet echt zorgen maak.
In de AMA is daar uitvoerig op ingegaan. Afwikkelen na 10 nov wordt beperkt omdat bv herfinanciering niet meer mag. Verder is P Visser, de baas van MAX PG, bezig met andere oplossingen zoals overname of samengaan (Estateguru?). Als dat allemaal niet lukt krijgt zijn motivatie om zich nog verder in te spannen een flinke tik. Oftewel 10 november is cruciaal
pi_210948853
Velzing Vastgoed van NL Investeert afgelost
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')