BRONquote:Duikboot die toeristen meeneemt naar wrak van Titanic vermist in Atlantische Oceaan
Een duikboot die toeristen meeneemt naar de bodem van de Atlantische Oceaan om het wrak van de Titanic te bezoeken wordt vermist. De kustwacht van de Amerikaanse stad Boston laat weten dat er een zoekoperatie aan de gang is om de duikboot te lokaliseren.
Het is niet duidelijk of en hoeveel mensen aan boord waren. In totaal kunnen er vijf personen mee, onder wie drie toeristen. De kleine onderzeers worden gebruikt om groepjes toeristen mee te nemen naar het wrak van de Titanic. Het beroemde scheepswrak ligt op 3.800 meter diepte, op ongeveer 600 kilometer van de kust van Newfoundland in Canada.
Het gaat mogelijk om een boot van Ocean Gate Expeditions. Volgens hun website kost een achtdaagse expeditie naar het wrak 250.000 dollar. Het bedrijf spreekt in een advertentie van een ‘kans om iets echt buitengewoons te ontdekken’.
Het bedrijf wil niet reageren op de vermissing. Ocean Gate Expeditions begon twee jaar geleden met de expedities.
Voor wat betreft dat zweven, ik heb begrepen dat dat alleen mogelijk is als bewuste menselijke actie. Maar dat alle noodsystemen zodanig zijn dat het vaartuig altijd gestaag zal stijgen naar de oppervlakte.quote:Op woensdag 21 juni 2023 08:53 schreef Tengano het volgende: [..] Omdat het om klopgeluiden gaat. Een implosie is slechts 1 geluid en dan vooral een harde knal. Bovendien was er een interval van een half uur bij de klopgeluiden. En ieder half uur een implosie is niet zo aannemelijk. Ze leven dus nog! En ik vermoed dat ze 'zweven' en niet op de bodem liggen. Dat ze door de technische storing als het ware stil zijn komen te liggen of er voor gekozen hebben om niet verder te duiken nadat de communictie werd verbroken. Maar de grootste kans is vermoed ik dat het ding gewoon onbestuurbaar is geworden tijdens de afdaling. Dat naast de communicatie meerdere systemen zijn uitgevallen.
Je hebt voor dat geld wel een mooi verhaal op verjaardagen. En misschien wil HBO/Netflix/Amazon het wel verfilmen, verdien je het zo weer terug door de rechtenquote:
er moet ook bijquote:
Ga niet zeiken op de TT, had je zelf maar het nieuwe topic moeten openen. Die mogelijkheid was er immers lang genoeg.quote:Op woensdag 21 juni 2023 09:03 schreef Tengano het volgende:
TT zou wel iets mogen zeggen over die klopgeluiden
klopgeluiden gehoord!
https://nos.nl/artikel/24(...)ste-onderzeeer-titan
Dat is nu niet zo waarschijnlijk meer he.quote:Op woensdag 21 juni 2023 09:07 schreef michaelmoore het volgende:
er moet ook bij
De boot is de eerste dag al geimplodeerd
toch mooi dat er maar voor 4 dagen zuurstof aan boord was, anders blijft dit topic 3 maanden lopenquote:Op woensdag 21 juni 2023 09:07 schreef Pheno het volgende:
Harde geluiden dragen enorm ver onder water, dus nu wordt het flink zoeken naar de bron van die geluiden. Hopelijk is het de duikboot, en niet iets anders.
[..]
Je hebt voor dat geld wel een mooi verhaal op verjaardagen. En misschien wil HBO/Netflix/Amazon het wel verfilmen, verdien je het zo weer terug door de rechten
want een duikboot is het enige dat geluid maakt? Misschien beukt er wel een haai op dat ding omdat ie een zwevend buffet voor zich ziet.quote:Op woensdag 21 juni 2023 09:09 schreef Tengano het volgende:
[..]
Dat is nu niet zo waarschijnlijk meer he.
Geef eens een andere realistische verklaring dan, als je denkt dat er alternatieven zijn.quote:Op woensdag 21 juni 2023 09:09 schreef Pheno het volgende:
want een duikboot is het enige dat geluid maakt?
Puin van de onderwater pringlebus die tegen de Titanic aan beuktquote:Op woensdag 21 juni 2023 09:10 schreef Tengano het volgende:
[..]
Geef eens een andere realistische verklaring dan, als je denkt dat er alternatieven zijn.
Of Oekrainse nazi's die weer een pijpleiding aan het mollen zijn.quote:Op woensdag 21 juni 2023 09:13 schreef Stoorzendert het volgende:
Puin van de onderwater pringlebus die tegen de Titanic aan beukt
Nee, want 111 jaar geleden had je nog geen ROV's die je kwamen redden.quote:Op woensdag 21 juni 2023 09:14 schreef PzKpfw het volgende:
Stel je voor dat je daar nu met die duikboot op de bodem ligt. Door het kleine ruitje zie je de machtige Titanic liggen.. beseffende dat je vermoedelijk hetzelfde lot ligt te wachten.
Vroeg ik me ook af. Moet wel elektrisch zijn, en ik zou verwachten dat ze dan gekozen hebben voor een systeem waar de ballast loskomt als de stroom wegvalt.quote:Op woensdag 21 juni 2023 08:58 schreef Dusthor92 het volgende:
[..]
Hoe zou dat met de ballast zitten?
Laten ze dat los? En zoja: hoe laten ze dat los? Als je geen stroom hebt en de ballast gaat elektrisch los, dan zink je naar de bodem…
Dat acht ik nog waarschijnlijker dan die bral die jij allemaal uitkraamt met je seal team en alles op alles reddingsplanquote:Op woensdag 21 juni 2023 09:14 schreef Tengano het volgende:
[..]
Of Russische nazi's die weer een pijpleiding aan het mollen zijn.
Denk jij dat ze ze met een driepuntsmeting kunnen vinden/uitpeilen?quote:Op woensdag 21 juni 2023 09:18 schreef crystal_meth het volgende:
Vroeg ik me ook af. Moet wel elektrisch zijn, en ik zou verwachten dat ze dan gekozen hebben voor een systeem waar de ballast loskomt als de stroom wegvalt.
Ja.quote:Op woensdag 21 juni 2023 09:19 schreef roos94 het volgende:
Dit is misschien een domme vraag maar ik stel hem alsnog .
Er is voor een x aantal zuurstof aanwezig gezien vanuit een gemiddelde situatie.
Als mensen in paniek raken gaan ze vaak hyperventileren. Gaat die zuurstof dan niet sneller op?
Of ze leggen er 1 om en dan hebben ze weer wat meer zuurstof.quote:Op woensdag 21 juni 2023 09:19 schreef roos94 het volgende:
Er is voor een x aantal zuurstof aanwezig gezien vanuit een gemiddelde situatie.
Als mensen in paniek raken gaan ze vaak hyperventileren. Gaat die zuurstof dan niet sneller op?
Haha kom jij ff van een koude kermis thuis vanavond als het niet gelukt is. Leven in duigen, wereld kapot, op naar volgende sensatiepuntje in je leven!quote:Op woensdag 21 juni 2023 09:18 schreef Tengano het volgende:
[..]
Denk jij dat ze ze met een driepuntsmeting kunnen vinden/uitpeilen?
Wie weet heeft er al iemand een hartattack gehad.quote:Op woensdag 21 juni 2023 09:21 schreef Pheno het volgende:
Of ze leggen er 1 om en dan hebben ze weer wat meer zuurstof.
ik denk dat ze elkaar de mond en de neus afplakkenquote:Op woensdag 21 juni 2023 09:21 schreef Pheno het volgende:
[..]
Of ze leggen er 1 om en dan hebben ze weer wat meer zuurstof.
Jep en dat geklop wat blijkbaar nu opgepikt wordt is fysieke inspanning en kost ook extra zuurstofquote:Op woensdag 21 juni 2023 09:19 schreef roos94 het volgende:
In theorie zou dat moeten lukken, maar ze hebben gezocht in het gebied waar het geluid vandaan kwam, en niets gevonden...quote:Op woensdag 21 juni 2023 09:18 schreef Tengano het volgende:
[..]
Denk jij dat ze ze met een driepuntsmeting kunnen vinden/uitpeilen?
Pffffquote:Op woensdag 21 juni 2023 09:22 schreef crystal_meth het volgende:
In theorie zou dat moeten lukken, maar ze hebben gezocht in het gebied waar het geluid vandaan kwam, en niets gevonden...
Het is vooral zo dat n of andere twittertrol daar meteen bovenop duikt en het er contextloos uit pikt.quote:Op woensdag 21 juni 2023 09:19 schreef slashdotter3 het volgende:
Begrijp ik nu goed dat hij door politiek correctheid (blanken discrimineren) levens in gevaar heeft gebracht?
[ twitter ]
Met die boeien moeten ze een heel eind in de richting kunnen komen zou je denken.quote:Op woensdag 21 juni 2023 09:07 schreef Pheno het volgende:
Harde geluiden dragen enorm ver onder water, dus nu wordt het flink zoeken naar de bron van die geluiden. Hopelijk is het de duikboot, en niet iets anders.
Ja klopt, want Ian Miles Cheong heeft dat gezegd.quote:Op woensdag 21 juni 2023 09:19 schreef slashdotter3 het volgende:
Begrijp ik nu goed dat hij door politiek correctheid (ervaren blanken mannen discrimineren) levens in gevaar heeft gebracht?
[ twitter ]
Ik betwijfel dat hyperventilatie veel extra energie verbruikt.quote:Op woensdag 21 juni 2023 09:19 schreef roos94 het volgende:
Diepte is idd een probleem, maar goed, als ze vanmiddag niet gevonden zijn is het was einde verhaal begrijp ik? Ze hadden zuurstof tot 12 uur NL tijd?quote:Op woensdag 21 juni 2023 09:25 schreef matthijst het volgende:
[..]
Met die boeien moeten ze een heel eind in de richting kunnen komen zou je denken.
New York hebben ze zo'n ShotSpottersysteem waar ze met microfoons schotgeluiden op 25 meter nauwkeurig kunnen 'plaatsen'.
Nadeeltje van water dat je ook de diepte in kan, geen idee hoeveel mics er onder water/op de bodem liggen.
https://www.shotspotter.c(...)Gunshot-Location.pdf
Lol dat is die gast met dat 'Cold Waters' kanaal op YouTube.quote:Op woensdag 21 juni 2023 09:19 schreef slashdotter3 het volgende:
Begrijp ik nu goed dat hij door politiek correctheid (ervaren blanken mannen discrimineren) levens in gevaar heeft gebracht?
[ twitter ]
Ja dan gaat de zuurstof sneller op. Dat deden de mannen die vastzaten in 1973 wel slim.quote:Op woensdag 21 juni 2023 09:19 schreef roos94 het volgende:
Yep, met de Titano dit keerquote:Op woensdag 21 juni 2023 09:24 schreef Pheno het volgende:
Mocht het mis gaan, gaan er dan weer andere rijke tata's duiken naar de plek des onheils? #dtv
Dit is ook iets niet wat ik begrijp. En ook al wordt hij niet neergelaten, zo'n duikboot gaat niet op de bonnefooi. Bij het bedrijf zelf is de route en navigatie al helemaal uitgestippeld. Dus het moet een koud kunstje zijn om even met de medewerkers te gaan praten die weten waar dat ding zich precies bevond op het moment van verdwijnen.quote:Op woensdag 21 juni 2023 09:31 schreef Scrummie het volgende:
Ik heb het allemaal niet zo gevolgd, maar is er bij zo'n onderzeebootje niet een schip dat dat ding laat zakken? Als in; dat schip moet toch wel ongeveer weten waar ze dat ding naar beneden laten? Of gaat het tegenwoordig heel anders?
12 minuten over 😱quote:Op woensdag 21 juni 2023 09:31 schreef Ed1234 het volgende:
[..]
Ja dan gaat de zuurstof sneller op. Dat deden de mannen die vastzaten in 1973 wel slim.
“Using a torch, the crew was able to review their surroundings and also called their mother ship to update them. The full tank of oxygen Mallinson had added had a capacity to last approximately 72 hours, but eight hours had already been used, leaving 64 hours. Mallinson and Chapman spent the first few hours sorting out the submersible which was almost upside down. They checked all the watertight doors for leaks and prepared for rescue to come. To preserve oxygen they knew they had to make as little physical exertion as possible, not even speaking. They made themselves as comfortable as possible as high up as they could get to avoid the foul air that sank down.”
Na het optakelen
“Divers immediately attempted to open the hatch to allow fresh air into the submersible. However, it took nearly 30 additional minutes to achieve this. When the hatch finally opened, both crew members struggled to leave the craft, having been confined inside for a total of 84 hours and 30 minutes. Subsequent evaluations revealed that a mere 12 minutes of oxygen supply remained in Pisces III.”
https://en.m.wikipedia.or(...)on_and_Roger_Chapman
P-3 Orion:quote:Op woensdag 21 juni 2023 09:25 schreef matthijst het volgende:
[..]
Met die boeien moeten ze een heel eind in de richting kunnen komen zou je denken.
New York hebben ze zo'n ShotSpottersysteem waar ze met microfoons schotgeluiden op 25 meter nauwkeurig kunnen 'plaatsen'.
Nadeeltje van water dat je ook de diepte in kan, geen idee hoeveel mics er onder water/op de bodem liggen.
https://www.shotspotter.c(...)Gunshot-Location.pdf
Misschien zijn ze dat vergeten.quote:Op woensdag 21 juni 2023 09:34 schreef -Sigaartje het volgende:
Dit is ook iets niet wat ik begrijp. En ook al wordt hij niet neergelaten, zo'n duikboot gaat niet op de bonnefooi. Bij het bedrijf zelf is de route en navigatie al helemaal uitgestippeld.
Dus het moet een koud kunstje zijn om even met de medewerkers te gaan praten die weten waar dat ding zich precies bevond op het moment van verdwijnen.
Que?quote:Op woensdag 21 juni 2023 09:26 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Ik betwijfel dat hyperventilatie veel extra energie verbruikt.
quote:Op woensdag 21 juni 2023 09:26 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Ik betwijfel dat hyperventilatie veel extra energie verbruikt.
In principe ligt dat support ship recht boven het wrak en is het een verticale afdaling, met correcties tegen de stroming.quote:Op woensdag 21 juni 2023 09:34 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Dit is ook iets niet wat ik begrijp. En ook al wordt hij niet neergelaten, zo'n duikboot gaat niet op de bonnefooi. Bij het bedrijf zelf is de route en navigatie al helemaal uitgestippeld. Dus het moet een koud kunstje zijn om even met de medewerkers te gaan praten die weten waar dat ding zich precies bevond op het moment van verdwijnen.
Klopt.quote:Op woensdag 21 juni 2023 09:19 schreef roos94 het volgende:
Mwah, nogal amateuristisch, als je dat filmpje in vorige topic ziet. Vorige keer zijn ze erlangsheen gevaren en waren ze verdwaald.quote:Op woensdag 21 juni 2023 09:34 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Dit is ook iets niet wat ik begrijp. En ook al wordt hij niet neergelaten, zo'n duikboot gaat niet op de bonnefooi. Bij het bedrijf zelf is de route en navigatie al helemaal uitgestippeld. Dus het moet een koud kunstje zijn om even met de medewerkers te gaan praten die weten waar dat ding zich precies bevond op het moment van verdwijnen.
quote:Op woensdag 21 juni 2023 09:43 schreef matthijst het volgende:
Mwah, nogal amateuristisch, als je dat filmpje in vorige topic ziet. Vorige keer zijn ze erlangsheen gevaren en waren ze verdwaald.
Instructies zijn ook iets als "mja, wat denk je, 30 graden naar links?". "Ja, lijkt me goed, doe maar."
Woke is ook al doorgedrongen in de duikboot-industrie.quote:Op woensdag 21 juni 2023 09:19 schreef slashdotter3 het volgende:
[ twitter ]
Welkom in dit topic.quote:Op woensdag 21 juni 2023 09:34 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Ja, maar doet die ping het nog als de stroom uitvalt?quote:Op woensdag 21 juni 2023 09:47 schreef Alloch87 het volgende:
[..]
Welkom in dit topic.
De duikboot zend eens in de zoveel tijd een ping uit, op basis waarvan de moederboot kan bepalen waar men zich bevindt. En laat dat nou het probleem zijn, op een gegeven moment is de duikboot gestopt met pingen.
Dan gebruiken ze een pongquote:Op woensdag 21 juni 2023 09:48 schreef Jacy-Jacy het volgende:
[..]
Ja, maar doet die ping het nog als de stroom uitvalt?
Ja, USBL werkt compleet autonoom en die werkt dus niet meer...quote:Op woensdag 21 juni 2023 09:48 schreef Jacy-Jacy het volgende:
[..]
Geen idee.quote:Op woensdag 21 juni 2023 09:48 schreef Jacy-Jacy het volgende:
[..]
Nigel is op de spoumureuh aan het kloppeuhquote:Op woensdag 21 juni 2023 09:09 schreef Tengano het volgende:
[..]
Tenzij het een achterblijver van de Titanic is die aan het kloppen is.
quote:Op woensdag 21 juni 2023 09:18 schreef Stoorzendert het volgende:
Dat acht ik nog waarschijnlijker dan die bral die jij allemaal uitkraamt met je seal team en alles op alles reddingsplan
quote:‘Underwater noises’ detected in search for missing Titanic sub
Canadian maritime surveillance aircraft reported to have detected ‘banging sounds in the area every 30 minutes’.
A Canadian aircraft involved in the search for the deep-sea vessel that went missing during a voyage to the wreck of the Titanic has detected “underwater noises in the search area”, the United States Coast Guard said.
As a result of the noises detected by the P-3 maritime surveillance aircraft, remotely operated vehicles (ROVs) were relocated “in an attempt to explore the origin of the noises”, the coastguard said on Wednesday.
So far, remotely operated underwater vehicles have “yielded negative results” but they are continuing to search, the coastguard said in a tweet.
“Additionally, the data from the P-3 aircraft has been shared with our US Navy experts for further analysis which will be considered in future search plans,” it added.
The coastguard did not detail the nature or extent of the sounds that were detected or how they were encountered.
https://www.aljazeera.com(...)-missing-titanic-sub
Navigeren onder water is natuurlijk wel een aparte tak van sport. Je bent qua ruimte gigantisch beperkt wat betreft eventuele apparatuur die je mee kunt nemen. Heel anders dan bij bijvoorbeeld militaire onderzeers. Dit nog even los van het ongetwijfeld exorbitante prijskaartje van dergelijke apparatuur. Dus ik kan me goed voorstellen dat navigatie op zo'n relatief knullige manier zal verlopen van tijd tot tijd, zeker zonder directe ondersteuning van een moederschip.quote:Op woensdag 21 juni 2023 09:43 schreef matthijst het volgende:
[..]
Mwah, nogal amateuristisch, als je dat filmpje in vorige topic ziet. Vorige keer zijn ze erlangsheen gevaren en waren ze verdwaald.
Instructies zijn ook iets als "mja, wat denk je, 30 graden naar links?". "Ja, lijkt me goed, doe maar."
Of het roer van het ding is gesloopt door een woke orca?quote:Op woensdag 21 juni 2023 09:19 schreef slashdotter3 het volgende:
[ twitter ]
quote:Op woensdag 21 juni 2023 09:56 schreef Hyperdude het volgende:
Of het roer van het ding is gesloopt door een woke orca?
Hyperventileren vraagt weinig inspanning. En de resulterende hypocapnia veroorzaakt een verlaging van de metabolic rate van de hersenen.quote:
Oei, een fish mammal of colour 😱quote:
Zeker, ik reageerde op: "zo'n duikboot gaat niet op de bonnefooi. Bij het bedrijf zelf is de route en navigatie al helemaal uitgestippeld. Dus het moet een koud kunstje zijn om even met de medewerkers te gaan praten die weten waar dat ding zich precies bevond op het moment van verdwijnen."quote:Op woensdag 21 juni 2023 09:54 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Navigeren onder water is natuurlijk wel een aparte tak van sport. Je bent qua ruimte gigantisch beperkt wat betreft eventuele apparatuur die je mee kunt nemen. Heel anders dan bij bijvoorbeeld militaire onderzeers. Dit nog even los van het ongetwijfeld exorbitante prijskaartje van dergelijke apparatuur. Dus ik kan me goed voorstellen dat navigatie op zo'n relatief knullige manier zal verlopen van tijd tot tijd, zeker zonder directe ondersteuning van een moederschip.
Dat was in januari 2018 toen ie aan de bel trok.quote:Op woensdag 21 juni 2023 10:00 schreef slashdotter3 het volgende:
https://www.independent.c(...)arlink-b2361133.html
David Lochridge, a pilot who helped test the sub, claims he was fired after he warned that the vessel may not be able to withstand the pressure of the deep ocean, according to The New Republic. He claims that when he raised concerns that the company might be putting its clients at risk, he was given “10 minutes to immediately clear out his desk.”
quote:Op woensdag 21 juni 2023 09:09 schreef Tengano het volgende:
Tenzij het een achterblijver van de Titanic is die aan het kloppen is.
quote:Op woensdag 21 juni 2023 09:51 schreef streamjohan het volgende:
[..]
Nigel is op de spoumureuh aan het kloppeuh
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zijn wel mean MFs. Laatste tijd rammen ze geregeld zeilbootjes tussen Porto en Gibraltar.quote:
Dan ben je toch als een gek zuurstof naar binnen aan het slurpen?quote:Op woensdag 21 juni 2023 09:59 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Hyperventileren vraagt weinig inspanning. En de resulterende hypocapnia veroorzaakt een verlaging van de metabolic rate van de hersenen.
Hyperventilatie is per definitie sneller ademen dan nodig is voor de hoeveelheid energie die je verbruikt. Waardoor de CO2 concentratie in het bloed zakt.
quote:Op woensdag 21 juni 2023 10:06 schreef Lt.Bookman het volgende:
[..]! Die zitte met de deuren te sjchuive!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja, maar ik zou ook een zware paniekaanval krijgen als ik in die duikboot zou zitten.quote:Op woensdag 21 juni 2023 10:09 schreef Kidjuh het volgende:
[..]
Dan ben je toch als een gek zuurstof naar binnen aan het slurpen?
En het meeste daarvan adem je ook weer uit. Wat het verschil is met bvb een duiker, alle zuurstof die een duiker uitademt is ie kwijt.quote:Op woensdag 21 juni 2023 10:09 schreef Kidjuh het volgende:
[..]
Dan ben je toch als een gek zuurstof naar binnen aan het slurpen?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
Het punt is natuurlijk een beetje dat de CEO het nooit op veiligheid heeft gehad. Hij heeft zelfs gezegd dat hij veel veiligheidseisen in de industrie volkomen overtrokken vond.quote:Op woensdag 21 juni 2023 10:03 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Dat was in januari 2018 toen ie aan de bel trok.
Je weet niet wat er in 5,5 jaar tijd verbeterd is.
Als de CEO het echt onveilig vond was ie zelf niet meegegaan natuurlijk.
quote:Op woensdag 21 juni 2023 10:21 schreef Tengano het volgende:
Woke titanic.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Iedereen zinkt mee.![]()
Momenteel nog zo'n 27 uur?quote:06.39 BST
The Titan crew is estimated to be down to about 30 hours of breathable air.
Ik denk dat de prijs nu ook wel een stuk gedaald is.quote:Op woensdag 21 juni 2023 10:26 schreef Tengano het volgende:
Ik ben benieuwd of er nu nog miljonairs zijn die deze trip aandurven.
Ik hou het gewoon op donderdag 13:00 uur. Dan hoeven we niet iedere keer te rekenen.quote:
waren ze maar op een vlot, dat was makkelijker zoekenquote:Op woensdag 21 juni 2023 10:28 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ik hou het gewoon op donderdag 13:00 uur. Dan hoeven we niet iedere keer te rekenen.
Op zich best wel veel tijd om een operatie uit te voeren als alles een beetje vlotjes zou verlopen.
Vroeger gebruikte men een Russische onderzeer, die waarschijnlijk betrouwbaarder was.quote:Op woensdag 21 juni 2023 10:26 schreef Tengano het volgende:
Ik ben benieuwd of er nu nog miljonairs zijn die deze trip aandurven.
https://www.theguardian.c(...)ilterKeyEvents=falsequote:Extreme medicine expert Dr Glenn Singleman told the Guardian about the challenges of submarine expeditions:
All of these extreme environments have incredible risk.
The pressure down at the Titanic is like having a car standing on your wrist, or something like that.
Singleman has been the expedition physician on several deep-sea exploration projects, including for James Cameron’s Last Mysteries of the Titanic live documentary in 2005, Cameron’s Deepsea Challenger expedition to reach the deepest-known point on Earth in 2012, and Victor Vescovo’s Five Deeps expedition.
Singleman said the closed-loop environment inside a deep-sea submarine posed specific technical challenges:
You’ve got to control your oxygen flow and you’ve got to remove carbon dioxide and you’ve got to remove water vapour. They’re the three things about the environment internally that you’ve got to control. The fourth thing is temperature … the water temperature down there is 0 to 1C.
All submarines and submersibles have to do that … The difference is the pressure of the water around. Most navy submarines can go to about 900m maximum before they run the risk of imploding, but these [deep-sea] vehicles are going 4, 5, 6km.
Singleman has previously visited the Titanic wreck, on a vessel built and operated by the Russian Academy of Sciences:
When I went down to the Titanic myself I was visitor 428 on that particular vehicle. That’s a signal of how reliable and how safe, how tested that particular program was … unfortunately [it] is no longer in operation.
Iig hebben ze nu een lead.quote:Op woensdag 21 juni 2023 10:31 schreef Pheno het volgende:
waren ze maar op een vlot, dat was makkelijker zoeken
Als ze inderdaad nog in leven zijn en het geluid van de duikboot komt, dan zit de boot waarschijnlijk ergens klem. Dan wordt het nog een hele tour om dat ding los te krijgen. En veel tijd is er niet.quote:Op woensdag 21 juni 2023 10:09 schreef slashdotter3 het volgende:
https://www.reddit.com/r/(...)ing_titanic_tourist/
The 7 ways the submersible can be surfaced:
• There are heavy pipes that can be hydraulically jettisoned from inside the submersible that will make it buoyant. No electricity is required for that.
• They also have "roll weights" which means everyone on board literally stands on one side shifts to sitting on one side and these weights roll off and the submersible becomes buoyant.
• There are ballast bags that have self-dissolving bonds. Which means after 16 hours they will detach automatically and the submersible becomes buoyant.
• They can electronically detach ballast bags.
• Inflate air bags.
• Detachable legs.
• Thrusters to propel upwards.
Ik zat inderdaad al aan een vissersnet te denken.... Maar ik weet niet of dat realistisch is hoor. Systemen zijn uitgevallen en dan zou dat gecombineerd moeten zijn met een net. De kans dat die twee dingen tegelijkertijd zich voordoen is niet zo groot.quote:Op woensdag 21 juni 2023 10:31 schreef Morri2 het volgende:
Als ze inderdaad nog in leven zijn en het geluid van de duikboot komt, dan zit de boot waarschijnlijk ergens klem. Dan wordt het nog een hele tour om dat ding los te krijgen. En veel tijd is er niet.
Als die nog levend bovenkomen, dan is het wel een wonder.
Beter maken de inzittenden snel een slecht plan.quote:Op woensdag 21 juni 2023 10:31 schreef Pheno het volgende:
[..]
waren ze maar op een vlot, dat was makkelijker zoeken
Al die techniek/aansturing past tegenwoordig op een printplaatje formaatje creditcard. Dus het ziet er leuk uit maar het is niet nodig om overal fysieke schakelaars en barometers te plaatsen. In de SpaceX Dragon hebben ze ook alleen wat touchscreens hangen en wellicht een joystickquote:Op woensdag 21 juni 2023 10:12 schreef danielsanders het volgende:
In 1973 had je een vergelijkbaar incident. Maar niet op eventueel 4000 meter diepte. Maar toen leek men wat professioneler. Waslijst van de apparatuur aan boord op het huidige model, maar het model is blijkbaar nog steeds trouw aan het origineel
digital high definition sonar, Laser scaling system, Falmouth Scientific Micro CTD, Simrad altimeter sonar, Seabird Electronics Seacat CTD (Conductivity, Temperature, Depth) seawater profiler, TrackLink 5000HA USBL submersible tracking system, Sonatech long baseline acoustic tracking system, externally-mounted thermistors-internal meters
[ afbeelding ]
zo verwacht ik zo een ding uit te zien van binnen ipv een xbox controller
Ze zullen zich ook flink druk moeten maken om die 400bar te compenserenquote:Op woensdag 21 juni 2023 10:40 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Beter maken de inzittenden snel een slecht plan.
Dat plan valt dan meteen in duigen.
Van die duigen kunnen ze dan een ton maken.
En dan in die ton gaan zitten dobberen
Dit is een redelijk recente foto uit 2015. Die systemen hebben zich bewezen dus tuurlijk blijf je die gebruiken. En dat is wat ze op dat ding doen.quote:Op woensdag 21 juni 2023 10:43 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Al die techniek/aansturing past tegenwoordig op een printplaatje formaatje creditcard. Dus het ziet er leuk uit maar het is niet nodig om overal fysieke schakelaars en barometers te plaatsen. In de SpaceX Dragon hebben ze ook alleen wat touchscreens hangen en wellicht een joystick
Andrew Bedwellquote:Op woensdag 21 juni 2023 10:40 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Beter maken de inzittenden snel een slecht plan.
Dat plan valt dan meteen in duigen.
Van die duigen kunnen ze dan een ton maken.
En dan in die ton gaan zitten dobberen
Onbegrijpelijk.quote:Op woensdag 21 juni 2023 10:43 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Al die techniek/aansturing past tegenwoordig op een printplaatje formaatje creditcard. Dus het ziet er leuk uit maar het is niet nodig om overal fysieke schakelaars en barometers te plaatsen. In de SpaceX Dragon hebben ze ook alleen wat touchscreens hangen en wellicht een joystick
Misschien moet je even het nieuws of anders dit topic scannen.quote:Op woensdag 21 juni 2023 11:05 schreef Palomar het volgende:
Het feit dat er niks meer van het vaartuig is vernomen, ondanks alle back-upsystemen kan er volgens mij alleen maar op duiden dat het ding helaas in 1 klap vergaan is door bijv. een lek/implosie. Het lijkt me aannemelijker dat er binnenkort onderdeeltjes worden gevonden of boven komen drijven waaruit dit blijkt... Hoop natuurlijk anders.
Enige wat ik me afvraag. De onderzeeer heeft waarschijnlijk een transponder aan boord om hem te kunnen lokaliseren. Zou dat autonoom werken en ook een implosie van het vaartuig overleven? (bijv. omdat het aan de buitenkant zit). Ik ga daar wel even vanuit. Want dan blijft het wel vreemd dat dat signaal ook niet wordt opgevangen.
quote:https://nos.nl/artikel/24(...)ste-onderzeeer-titan
"Het patrouillevliegtuig hoorde iedere 30 minuten klopgeluiden in het gebied. Vier uur later werd er extra sonarapparatuur ingezet en het geklop was nog steeds te horen."
Zuchtquote:Op woensdag 21 juni 2023 11:05 schreef Palomar het volgende:
Het feit dat er niks meer van het vaartuig is vernomen, ondanks alle back-upsystemen kan er volgens mij alleen maar op duiden dat het ding helaas in 1 klap vergaan is door bijv. een lek/implosie. Het lijkt me aannemelijker dat er binnenkort onderdeeltjes worden gevonden of boven komen drijven waaruit dit blijkt... Hoop natuurlijk anders.
Enige wat ik me afvraag. De onderzeeer heeft waarschijnlijk een transponder aan boord om hem te kunnen lokaliseren. Zou dat autonoom werken en ook een implosie van het vaartuig overleven? (bijv. omdat het aan de buitenkant zit). Ik ga daar wel even vanuit. Want dan blijft het wel vreemd dat dat signaal ook niet wordt opgevangen.
Maar er is niet bevestigd dat dat per se van die boot is, ik bedoel, de oceaan zit toch vol geluiden?quote:
Om de 30 minuten klopgeluiden middenin het zoekgebied.quote:Op woensdag 21 juni 2023 11:15 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Maar er is niet bevestigd dat dat per se van die boot is, ik bedoel, de oceaan zit toch vol geluiden?
Boorplatforms, boten, weet ik het wat
Nou je het zegt. Ik zat gisteren zelf ook te kloppen hier.quote:Op woensdag 21 juni 2023 11:15 schreef Hatseflats22 het volgende:
Maar er is niet bevestigd dat dat per se van die boot is, ik bedoel, de oceaan zit toch vol geluiden?
Boorplatforms, boten, weet ik het wat
Risico op caissonziekte is er niet echt. De luchtdruk in het ruim van de duikboot is zelfde als op zeeniveau. Anders waren ze rond 60-70 meter onder water al doodgegaan aan zuurstofvergiftiging (en op dat punt waren ze waarschijnlijk ook al flink wappie van de stikstofnarcose geweest).quote:Op woensdag 21 juni 2023 11:05 schreef TweedeKlum het volgende:
Die Amerikaan heeft natuurlijk wel een pistool bij zich en caissonziekte ligt op loer....
Meerdere implosies?!quote:Op woensdag 21 juni 2023 11:16 schreef Dusthor92 het volgende:
[..]
Om de 30 minuten klopgeluiden middenin het zoekgebied.
Doe eens een gok
Het is nog geen donderdag 13:00 he. Tot dan is er zuurstof.quote:Op woensdag 21 juni 2023 11:19 schreef vosss het volgende:
Als ze die duikboot al vinden dan moet ie nog omhoog gehaald en de deksel losschroeven.
Succes in 40 minuten. Die zijn of gaan gewoon dood.
Meerdere implosies na de eerste onder een druk van 380 bar?quote:
Ja joh, ga er even serieus op in.quote:Op woensdag 21 juni 2023 11:19 schreef Farenji het volgende:
[..]
Risico op caissonziekte is er niet echt. De luchtdruk in het ruim van de duikboot is zelfde als op zeeniveau. Anders waren ze rond 60-70 meter onder water al doodgegaan aan zuurstofvergiftiging (en op dat punt waren ze waarschijnlijk ook al flink wappie van de stikstofnarcose geweest).
Ow ik dacht tot 12 uur en dat het al donderdag wasquote:Op woensdag 21 juni 2023 11:21 schreef Tengano het volgende:
[..]
Het is nog geen donderdag 13:00 he. Tot dan is er zuurstof.
Dat is alleen zo als ze naar boven zouden komen en de druk in de cabine weggevallen isquote:Op woensdag 21 juni 2023 11:05 schreef TweedeKlum het volgende:
Die Amerikaan heeft natuurlijk wel een pistool bij zich en caissonziekte ligt op loer....
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
VLF wordt trouwens enkel gebruikt om boodschappen naar onderzeers te zenden, ze kunnen niet antwoorden want dat vereist een zeer grote antenne (De Chinese VLF zender bvb heeft een antenne array ter grootte van de stad New York).quote:Op dinsdag 20 juni 2023 12:01 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Probleem met een onderzeer die op 4km diepte moet opereren is dat iedere vorm van communicatie/tracking zeer moeilijk is omdat zout water een zeer slechte geleider is van alles. De enige echte optie zijn VLF-frequenties (maar ook niet echt op die dieptes), maar dat is buiten legerapplicaties van de grote mogendheden (lees kernonderzeers) onbetaalbaar.
Ja, dat klopt, als je gokt kun je gokken dat de gehoorde geluiden klopgeluiden uit de onderzeer zijn. Maar de bewijslast in de mediaberichten is nog wat dun, denk ik.quote:Op woensdag 21 juni 2023 11:16 schreef Dusthor92 het volgende:
[..]
Om de 30 minuten klopgeluiden middenin het zoekgebied.
Doe eens een gok
Oh, die heb ik niet gezien, vandaar.quote:Op woensdag 21 juni 2023 11:22 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Ja joh, ga er even serieus op in.![]()
Het was een kwinkslag naar The Abyss.
Trek je lazy ass eens uit bed man.quote:Op woensdag 21 juni 2023 11:23 schreef vosss het volgende:
[..]
Ow ik dacht tot 12 uur en dat het al donderdag was
Goedemorgen
Ga kijken, het zoveelste meesterwerk van James Cameron.quote:Op woensdag 21 juni 2023 11:28 schreef Farenji het volgende:
[..]
Oh, die heb ik niet gezien, vandaar.
Ja, dat is een goeie vraag.quote:Op woensdag 21 juni 2023 11:27 schreef Hatseflats22 het volgende:
Ja, dat klopt, als je gokt kun je gokken dat de gehoorde geluiden klopgeluiden uit de onderzeer zijn. Maar de bewijslast in de mediaberichten is nog wat dun, denk ik.
Weet iemand eigenlijk of uit dergelijke geluiden ook ongeveer de diepte te onderwcheiden is waar de geluiden vandaan komen?
Duiden de waarnemingen bijvoorbeeld op klopgeluiden aan het wateroppervlakte, of juist de diepte?
Was om half 8 al met de hond buitenquote:Op woensdag 21 juni 2023 11:29 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Trek je lazy ass eens uit bed man.
Ow tering, nog eentje die The Abyss niet gezien heeft.quote:Op woensdag 21 juni 2023 11:23 schreef Pheno het volgende:
[..]
Dat is alleen zo als ze naar boven zouden komen en de druk in de cabine weggevallen is
Met normaal duiken op 30m doe je zo'n veiligheidsstop van drie minuten, ik wil niet eens weten wat je moet doen om van zo'n diepte te gerakenPlus dat je de druk op zo'n diepte al niet overleefd overigens
Ik niet. Samen met nog iemand. Er zijn slechts twee mensen in die poll die er nog vertrouwen in hebben dat deze mensen levend gered zullen worden.quote:Op woensdag 21 juni 2023 11:32 schreef Ama het volgende:
Ook wel beetje spannend dit maar vrees het ergste voor de mensen in de duikboot.
Geluiden zoals bv slaan op metaal met natuurlijk ook een metalen voorwerp dragen heel ver. Veel verder (dacht 4 of 5x als ik me de theorie goed herinner). Dat geluid gaat alle kanten op, dus je hebt een aardige batterij aan microfoons nodig om de exacte locatie te bepalen. Het liefst ook op verschillende diepteniveaus. Maar het zal vast te doen zijn, het is alleen een vrij groot oppervalk waar je over moet gaan pinpointen.quote:Op woensdag 21 juni 2023 11:27 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Ja, dat klopt, als je gokt kun je gokken dat de gehoorde geluiden klopgeluiden uit de onderzeer zijn. Maar de bewijslast in de mediaberichten is nog wat dun, denk ik.
Weet iemand eigenlijk of uit dergelijke geluiden ook ongeveer de diepte te onderscheiden is waar de geluiden vandaan komen?
Duiden de waarnemingen bijvoorbeeld op klopgeluiden aan het wateroppervlakte, of juist de diepte? Zou dat te herleiden zijn?
Ja, doormiddel van driepunts locatie van desbetreffende sonarboeien is er een inschatting te maken.quote:Op woensdag 21 juni 2023 11:27 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Weet iemand eigenlijk of uit dergelijke geluiden ook ongeveer de diepte te onderscheiden is waar de geluiden vandaan komen?
Duiden de waarnemingen bijvoorbeeld op klopgeluiden aan het wateroppervlakte, of juist de diepte? Zou dat te herleiden zijn?
Met vier ontvangers kunnen ze met multilateration de positie berekenen, dus ook de diepte.quote:Op woensdag 21 juni 2023 11:27 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Dusthor92quote:Op woensdag 21 juni 2023 11:35 schreef Dusthor92 het volgende:
[..]
Ja, doormiddel van driepunts locatie van desbetreffende sonarboeien is er een inschatting te maken.
En als ik om de 30 minuten geklop zou horen in een zoekgebied van een vermiste onderzeer, dan zou ik toch ff wel gaan kijken.
Maar wie ben ik
Dat geldt alleen in het platte vlak.quote:Op woensdag 21 juni 2023 11:35 schreef Dusthor92 het volgende:
Ja, doormiddel van driepunts locatie van desbetreffende sonarboeien is er een inschatting te maken.
zuurstof is al op nu hequote:Op woensdag 21 juni 2023 11:47 schreef Alloch87 het volgende:
[..]
Dat geldt alleen in het platte vlak.
Voor diepte zou men een 4e moeten hebben.
ze zijn rijk zat, ze kopen maar nieuwequote:
Ehm nee, donderdag (morgen dus) rond 12-13 uur 's middags Nederlandse tijd.quote:
quote:Op woensdag 21 juni 2023 11:27 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
VLF wordt trouwens enkel gebruikt om boodschappen naar onderzeers te zenden, ze kunnen niet antwoorden want dat vereist een zeer grote antenne (De Chinese VLF zender bvb heeft een antenne array ter grootte van de stad New York).
Er was een USBL aan boordquote:Op dinsdag 20 juni 2023 12:01 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Probleem met een onderzeer die op 4km diepte moet opereren is dat iedere vorm van communicatie/tracking zeer moeilijk is omdat zout water een zeer slechte geleider is van alles. De enige echte optie zijn VLF-frequenties (maar ook niet echt op die dieptes), maar dat is buiten legerapplicaties van de grote mogendheden (lees kernonderzeers) onbetaalbaar.
De enige vorm van communicatie die ze konden inbouwen is een speech to text systeem dat ook enkel werkt als het moederschip exact boven de onderzeer vaart. Dus het is er niet, omdat het simpelweg niet echt bestaat (in het water, naar ik aanneem mochten ze bovenkomen dan zal er wel iets zijn qua beacons).
Voor die mensen wordt het nu ook steeds spannender. Die zitten natuurlijk ook terug te rekenenquote:Op woensdag 21 juni 2023 11:53 schreef StateOfMind het volgende:
Ehm nee, donderdag (morgen dus) rond 12-13 uur 's middags Nederlandse tijd.
Kan best dat ze gewoon al lang dood zijn.quote:Op woensdag 21 juni 2023 11:56 schreef Tengano het volgende:
[..]
Voor die mensen wordt het nu ook steeds spannender. Die zitten natuurlijk ook terug te rekenen
En dat we nu horen dat ze on Heaven's Door aan het kloppen zijn.quote:Op woensdag 21 juni 2023 11:57 schreef WheeledWarrior het volgende:
Kan best dat ze gewoon al lang dood zijn.
Ik zou toch in een permanente staat van paniek en doodsangst verkeren als ik daar nu zou zitten.quote:Op woensdag 21 juni 2023 11:56 schreef Tengano het volgende:
[..]
Voor die mensen wordt het nu ook steeds spannender. Die zitten natuurlijk ook terug te rekenen
Is dat bevestigd dat zij het zijn dan.quote:Op woensdag 21 juni 2023 11:58 schreef Tengano het volgende:
[..]
En dat we nu horen dat ze on Heaven's Door aan het kloppen zijn.
Wie, Guns and Roses?quote:Op woensdag 21 juni 2023 11:59 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Is dat bevestigd dat zij het zijn dan.
Dat snap ik. Maar dat brengt je niets, behalve dat het je situatie nog ondragelijker maakt.quote:Op woensdag 21 juni 2023 11:58 schreef StateOfMind het volgende:
Ik zou toch in een permanente staat van paniek en doodsangst verkeren als ik daar nu zou zitten.
Dat is waar iddquote:Op woensdag 21 juni 2023 11:47 schreef Alloch87 het volgende:
[..]
Dat geldt alleen in het platte vlak.
Voor diepte zou men een 4e moeten hebben.
Ik heb nog geen betere of aannemelijkere alternatieven van wie dan ook gehoord.quote:Op woensdag 21 juni 2023 11:59 schreef WheeledWarrior het volgende:
Is dat bevestigd dat zij het zijn dan.
helaas is paniek slecht te controlerenquote:Op woensdag 21 juni 2023 12:00 schreef Tengano het volgende:
[..]
Dat snap ik. Maar dat brengt je niets, behalve dat het je situatie nog ondragelijker maakt.
Beter blijf je in zo'n situatie vooral positief en constructief. (Wat trouwens in iedere situatie handiger is.)
Ja klinkt leuk allemaal maar als je in een koekblik zit kilometers onder de zeespiegel en je ziet het einde naderen is constructief en positief blijven er vrees ik niet bij voor de meeste mensen.quote:Op woensdag 21 juni 2023 12:00 schreef Tengano het volgende:
[..]
Dat snap ik. Maar dat brengt je niets, behalve dat het je situatie nog ondragelijker maakt.
Beter blijf je in zo'n situatie vooral positief en constructief. (Wat trouwens in iedere situatie handiger is.)
Dat kun je leren. En deze zakenmensen en avonturiers hebben eerder voor hete vuren gestaan. Dit zal niet de eerste keer zijn dat ze met een crisissituatie te maken hebben, en hebben hun lesje dus al geleerd; op die jongen van 19 na dan wss.quote:
Dat eiland waar Elvis en Kurt Cobain ook zijn.quote:Op woensdag 21 juni 2023 12:01 schreef Farenji het volgende:
Misschien hebben ze gewoon zonder wat te zeggen een andere afslag genomen en zijn ze al lang boven water, hebben ze de duikboot laten openen door een ingehuurd vriendje van de miljardair en zitten ze nu margarita's te sippen op een of ander tropisch eiland, genietend van de ophef over de zoektocht.
Zeker dat eiland waar Elvis en Tupac ook gesignaleerd zijn?quote:Op woensdag 21 juni 2023 12:01 schreef Farenji het volgende:
Misschien hebben ze gewoon zonder wat te zeggen een andere afslag genomen en zijn ze al lang boven water, hebben ze de duikboot laten openen door een ingehuurd vriendje van de miljardair en zitten ze nu margarita's te sippen op een of ander tropisch eiland, genietend van de ophef over de zoektocht.
Je 'leert' niet in paniek raken door te weten wat je opties zijn. Ik verwacht niet dat deze mensen zich hebben ingelezen hebben wat je opties zijn als je op 4km diepte vast zit met nog maar een dag aan zuurstof. Hint: je hebt er niet veel.quote:Op woensdag 21 juni 2023 12:03 schreef Tengano het volgende:
[..]
Dat kun je leren. En deze zakenmensen en avonturiers hebben eerder voor hete vuren gestaan. Dit zal niet de eerste keer zijn dat ze met een crisissituatie te maken hebben, en hebben hun lesje dus al geleerd; op die jongen van 19 na dan wss.
Ik hoop dat ze het na kunnen vertellen. Dan zullen we ongetwijfeld horen hoe ze met deze situatie zijn omgegaan.quote:Op woensdag 21 juni 2023 12:05 schreef Pheno het volgende:
Je 'leert' niet in paniek raken door te weten wat je opties zijn. Ik verwacht niet dat deze mensen zich hebben ingelezen hebben wat je opties zijn als je op 4km diepte vast zit met nog maar een dag aan zuurstof. Hint: je hebt er niet veel.
Drukken we KoosVogels en Peter Gillis er ook direct bij in.quote:Op woensdag 21 juni 2023 11:56 schreef StateOfMind het volgende:
Iets voor MichaelMoore wel, zo'n submersible.
Geen wolven, geen boeren met stront
quote:Rijken der aarde maken het steeds gekker met hun hobby's en vakantie: 'Het draait allemaal om de beleving'
Door ONZE REDACTIE BUITENLAND
Updated 1 min geleden
19 min geleden in BUITENLAND
De rijken der aarde zoeken het steeds meer in extreme hobby's en verre reizen.
Deze week stapte een steenrijke ondernemer met zijn zoon een onderzeer in om de wrakstukken van de Titanic te bekijken, maar dat ging mis.
Wat doen mensen met een dikke portemonnee nog meer om hun kostbare tijd op deze aardbol te verdrijven, en vooral: waarom?
quote:Er bestaan ook toeristische duikboten op bijvoorbeeld Aruba of de Malediven die een inkijkje bieden in grote koraalriffen en het onderwaterleven tonen wat we kennen uit natuurseries. De kosten om mee te gaan lopen al gauw op tot zo'n 1.500 dollar per uur.
Jaagvakantie
Wie veel geld heeft, kan zich tegenwoordig de gekste dingen veroorloven om mee te maken of doen. Een luxe resort na een rit met de auto of businessclassvlucht (nog beter: een privjet) is voor sommigen al lang niet meer voldoende.
Steeds meer rijken doken de afgelopen jaren bijvoorbeeld het Afrikaanse wild in, op jacht. Dat is overigens een aloude hobby van mensen die het zich kunnen veroorloven om op dieren te jagen.
Plaatjes van toeristen, met name uit Amerika, met een geschoten leeuw als 'trofee' wekken op sociale media veel woede waardoor de aandacht voor het fenomeen toenam.
Afrikaanse natuurparken en -beheerders verdedigden zich door te stellen dat de komst van de steenrijke jagers zoveel oplevert dat het meer voordelen dan nadelen telt, ook voor de dieren.
De rijken gaan niet meer enkel golven, tennis of op wintersport, maar 'gewoon' op expeditie naar Antartica, binnenkort op ruimtereis, of richting het natuurrijke Alaska. ,,
Als ik nu een ceo zie glunderen wanneer een grizzlybeer aan zijn voeten snuffelt, ergens diep in Alaska, snap ik waarom hij bereid is om in een tentje te slapen, met plastic bestek te eten en daarvoor nog flink te betalen ook", zegt Billy Herman tegen De Standaard.
Hij is de man achter Starling, een vrij exclusief reisbureau dat onder meer groepen naar de Zuidpool loodst voor 75.000 euro per persoon.
Paul-Henri Nargeolet is mee he. Die man is extreem ervaren op het gebied van diepzeeduiken.quote:Op woensdag 21 juni 2023 12:05 schreef Pheno het volgende:
[..]
Je 'leert' niet in paniek raken door te weten wat je opties zijn. Ik verwacht niet dat deze mensen zich hebben ingelezen hebben wat je opties zijn als je op 4km diepte vast zit met nog maar een dag aan zuurstof. Hint: je hebt er niet veel.
Je hebt er alleen geen moer aan als je nog maar 24 uur aan zuurstof hebt, en nog steeds spoorloos bentquote:Op woensdag 21 juni 2023 12:13 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Paul-Henri Nargeolet is mee he. Die man is extreem ervaren op het gebied van diepzeeduiken.
ze kunne nog 4 uurtjes mond op mond doenquote:Op woensdag 21 juni 2023 12:16 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Je hebt er alleen geen moer aan als je nog maar 24 uur aan zuurstof hebt, en nog steeds spoorloos bent
Dat lijkt me ook zo lastig, zeker als er een omslagpunt komt.quote:Op woensdag 21 juni 2023 12:00 schreef Tengano het volgende:
[..]
Dat is helemaal niet zeker dat ie op de zeebodem ligt.quote:Op woensdag 21 juni 2023 12:18 schreef Basp1 het volgende:
De kursk lag maar op 110 meter diepte daarvan konden we de mensen al niet redden dit kleine bootje wat 40 maal zo diep ligt moeten we gewoon als totaal verloren beschouwen.
Dat weet je nog niet?quote:Op woensdag 21 juni 2023 12:16 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Je hebt er alleen geen moer aan als je nog maar 24 uur aan zuurstof hebt, en nog steeds spoorloos bent
De kursk was te groot om te takelen. Zo'n kleintje zou je nog wat makkelijker omhoog kunnen krijgen.quote:Op woensdag 21 juni 2023 12:18 schreef Basp1 het volgende:
De kursk lag maar op 110 meter diepte daarvan konden we de mensen al niet redden dit kleine bootje wat 40 maal zo diep ligt moeten we gewoon als totaal verloren beschouwen.
Drinken zullen ze wel genoeg bij zich hebben. Ik vraag me vooral af hoe het gaat met pissen en poepen.quote:Op woensdag 21 juni 2023 12:25 schreef TLC het volgende:
Hoe lang kan een mens eigenlijk zonder drinken ? dat moet toch onderhand ook wel op zijn
Ik zou in ieder geval stoppen met onder water zoeken. Want dat heeft geen enkele zin meer. Als je ze nog weet te lokaliseren op de bodem dan kun je ze toch niet meer op tijd omhoog krijgen.quote:Op woensdag 21 juni 2023 12:21 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Dat is helemaal niet zeker dat ie op de zeebodem ligt.
Kan goed zijn dat door de noodsystemen naar de oppervlakte is gekomen en daar ergens volkomen onzichtbaar ronddobbert in die enorme oceaan.
Er is een wcquote:Op woensdag 21 juni 2023 12:26 schreef Farenji het volgende:
[..]
Drinken zullen ze wel genoeg bij zich hebben. Ik vraag me vooral af hoe het gaat met pissen en poepen.
Is er geen veiligheidssysteem dat bij boven komen van dit schip een heliumballon aan een touwtje op laat?quote:Op woensdag 21 juni 2023 12:21 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Kan goed zijn dat door de noodsystemen naar de oppervlakte is gekomen en daar ergens volkomen onzichtbaar ronddobbert in die enorme oceaan.
Ze nemen standaard maar 1 fles water mee en je kunt drie dagen zonder water is de theorie.quote:Op woensdag 21 juni 2023 12:25 schreef TLC het volgende:
Hoe lang kan een mens eigenlijk zonder drinken ? dat moet toch onderhand ook wel op zijn
nee maar dan drinkt men elkaars urine dat doen ze altijd , dat lees je overalquote:Op woensdag 21 juni 2023 12:34 schreef TLC het volgende:
Ze zullen iig niet voor 4 dagen aan water hebben meegenomen
En 2 extra consumptiebonnenquote:Op woensdag 21 juni 2023 12:36 schreef Tengano het volgende:
Als alles goed afloopt, dan denk ik dat de passagiers vanwege het geleden ongemak en de teleurstelling nog wel een gratis herkansing krijgen.
7 zelfsquote:Op woensdag 21 juni 2023 12:37 schreef kibo het volgende:
Heeft dat ding geen systeem wat in dergelijke noodsituaties, al dan niet automatisch, alle ballast dropt?
En sperma voor de proteinen, faeces voor de vezels, circulair systeemquote:Op woensdag 21 juni 2023 12:35 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee maar dan drinkt men elkaars urine dat doen ze altijd , dat lees je overal
Raampje open heb je wel gratis water.quote:Op woensdag 21 juni 2023 12:31 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Er is een wc
Alleen zal die berekend zijn op een duik van pakweg 12 uur (4 uur dalen, 4 uur stijgen, en een uur of 4 rondvaren bij het wrak).
Niet voor 4 dagen.
Raampje open zetten om te luchten is wat lastig
Ja maar door gebrek aan water raakt urine ook eens opquote:Op woensdag 21 juni 2023 12:35 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Een boekenbon ter compensatiequote:Op woensdag 21 juni 2023 12:36 schreef Tengano het volgende:
Als alles goed afloopt, dan denk ik dat de passagiers vanwege het geleden ongemak en de teleurstelling nog wel een gratis herkansing krijgen.
Mits als ze de moeite hebben genomen om noodsystemen in te stellen.quote:Op woensdag 21 juni 2023 12:21 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
nee dat is zout water dat zal men niet doen, overigens is dat raampje al vanzelf open gegaanquote:Op woensdag 21 juni 2023 12:40 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Raampje open heb je wel gratis water.
Van wat ik gelezen heb kan die niet zelfstandig drijven en blijft hij vlak onder het oppervlak drijven. Gelukkig hebben ze hem blauw/wit gemaakt zodat je hem goed kan zienquote:Op woensdag 21 juni 2023 12:19 schreef crystal_meth het volgende:
Vraag me af hoeveel van het volume boven water uitsteekt wanneer ie drijft. Als dat slechts enkele % is kan het erg moeilijk zijn om hem op te merken.
Waar komt dat geklop ieder half uur volgens jou vandaan?quote:Op woensdag 21 juni 2023 12:43 schreef michaelmoore het volgende:
nee dat is zout water dat zal men niet doen, overigens is dat raampje al vanzelf open gegaan
Nou ik las ook dat de wanden verwarmd worden, logisch want op de zeebodem is het heel koud. Als dat niet meer werkt zijn ze in no time bevroren.quote:Op woensdag 21 juni 2023 12:42 schreef Tengano het volgende:
Ik mag hopen dat ze iig nog licht hebben anders is het helemaal een verschrikking in dat ding.
Bedankt Hans.quote:Op woensdag 21 juni 2023 12:43 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee dat is zout water dat zal men niet doen, overigens is dat raampje al vanzelf open gegaan
"Die lucht"quote:Op woensdag 21 juni 2023 12:26 schreef Farenji het volgende:
[..]
Drinken zullen ze wel genoeg bij zich hebben. Ik vraag me vooral af hoe het gaat met pissen en poepen.
Lijkt me niet je ergste probleem op zo'n moment.quote:Op woensdag 21 juni 2023 12:26 schreef Farenji het volgende:
Ik vraag me vooral af hoe het gaat met pissen en poepen.
Dat dusquote:Op woensdag 21 juni 2023 12:46 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Nou ik las ook dat de wanden verwarmd worden, logisch want op de zeebodem is het heel koud. Als dat niet meer werkt zijn ze in no time bevroren.
Misschien wordt er al jaren geklopt door de stroming en een metalen voorwerp dat tegen een steen ligt. Nu ze eens luisteren valt ie opquote:Op woensdag 21 juni 2023 12:44 schreef Tengano het volgende:
[..]
Waar komt dat geklop ieder half uur volgens jou vandaan?
Er is het een en ander uitgevallen in dat ding, maar we weten alleen niet wat allemaal.quote:Op woensdag 21 juni 2023 12:46 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Nou ik las ook dat de wanden verwarmd worden, logisch want op de zeebodem is het heel koud. Als dat niet meer werkt zijn ze in no time bevroren.
Precies. Er zijn echt zoveel manieren waarop dit kan zijn misgegaan, of nog misgaat, die focus van sommigen op enkel de uren resterende zuurstof is vrij beperkt. Het is hoogstens een benchmark, na die tijd weet je in elk geval wel zeker dat het over is.quote:Op woensdag 21 juni 2023 12:46 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Als het geklop ophoudt weet je pas genoeg.quote:Op woensdag 21 juni 2023 12:49 schreef WheeledWarrior het volgende:
Precies. Er zijn echt zoveel manieren waarop dit kan zijn misgegaan, of nog misgaat, die focus van sommigen op enkel de uren resterende zuurstof is vrij beperkt. Het is hoogstens een benchmark, na die tijd weet je in elk geval wel zeker dat het over is.
Behalve als dat 'geklop' gewoon iets heel anders is.quote:Op woensdag 21 juni 2023 12:50 schreef Tengano het volgende:
[..]
Als het geklop ophoudt weet je pas genoeg.
Ze komen er vanzelf achter wat dat geklop is, want dat is nu hun target.quote:Op woensdag 21 juni 2023 12:50 schreef WheeledWarrior het volgende:
Behalve als dat 'geklop' gewoon iets heel anders is.
Slagader doorbijtenquote:Op woensdag 21 juni 2023 12:40 schreef TLC het volgende:
[..]
Ja maar door gebrek aan water raakt urine ook eens op
nee hoor, want je weet nog steeds niet waar het geklop vandaan komt. Misschien wel ballast dat tegen de titanic of de sub aan ramtquote:Op woensdag 21 juni 2023 12:50 schreef Tengano het volgende:
[..]
Als het geklop ophoudt weet je pas genoeg.
Wie weet hoe lang ze werkelijk met die hoeveelheid zuurstof kunnen doen.
Als we over een maand nog geklop horen, dan weten we zeker dat het niet uit de Titan kwam.quote:Op woensdag 21 juni 2023 12:51 schreef Pheno het volgende:
nee hoor, want je weet nog steeds niet waar het geklop vandaan komt. Misschien wel ballast dat tegen de titanic of de sub aan ramt
Die gamepad waarmee ze het konden besturenquote:Op woensdag 21 juni 2023 12:52 schreef Tengano het volgende:
[..]
Als we over een maand nog geklop horen, dan weten we zeker dat het niet uit de Titan kwam.
Stickdrift 😱quote:Op woensdag 21 juni 2023 12:54 schreef Pheno het volgende:
[..]
Die gamepad waarmee ze het konden besturen
Het is niet zo realistisch dat zo'n verschijnsel, dat niet door mensen wordt veroorzaakt, zich exact om de 30 minuten voordoet.quote:Op woensdag 21 juni 2023 12:51 schreef Pheno het volgende:
nee hoor, want je weet nog steeds niet waar het geklop vandaan komt. Misschien wel ballast dat tegen de titanic of de sub aan ramt
van dat raampje dat nog openstaatquote:Op woensdag 21 juni 2023 12:44 schreef Tengano het volgende:
[..]
Waar komt dat geklop ieder half uur volgens jou vandaan?
Ik hoorde laatst eens in zo'n survivalprogramma dat urine drinken een bijzonder slecht idee is. Reden: er zit behoorlijk veel zout in urine.Het is zeer tijdelijk een noodoplossing, maar het gaat al snel averechts werken.quote:Op woensdag 21 juni 2023 12:35 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Klopt.quote:Op woensdag 21 juni 2023 12:55 schreef Morri2 het volgende:
Ik hoorde laatst eens in zo'n survivalprogramma dat urine drinken een bijzonder slecht idee is. Reden: er zit behoorlijk veel zout in urine.Het is zeer tijdelijk een noodoplossing, maar het gaat al snel averechts werken.
nou ik hoop voor ze dat er snel een nieuwe boeking geregeld gaat worden voor zequote:Op woensdag 21 juni 2023 12:36 schreef Tengano het volgende:
Straks staat er nog een werkende klok in de Titanicquote:Op woensdag 21 juni 2023 12:55 schreef Tengano het volgende:
[..]
Het is niet zo realistisch dat zo'n verschijnsel, dat niet door mensen wordt veroorzaakt, zich exact om de 30 minuten voordoet.
Of het is de klopgeest van Leonardo diCaprio.quote:Op woensdag 21 juni 2023 12:57 schreef Pheno het volgende:
[..]
Straks staat er nog een werkende klok in de Titanic
Of de krokodil van Kapitein Haak identificeert zich tegenwoordig als haai 😱quote:Op woensdag 21 juni 2023 12:57 schreef Pheno het volgende:
[..]
Straks staat er nog een werkende klok in de Titanic
jij lijkt me iemand die nog steeds loopt te vertellen dat Joran het niet gedaan heeftquote:Op woensdag 21 juni 2023 12:44 schreef PLY het volgende:
Wat te denken van onderkoeling? Implosie lijkt uitgesloten.
Heeft Joran deze duikboot ook laten verdwijnen? Misschien klopt Nathalie daar nu!quote:Op woensdag 21 juni 2023 13:04 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
jij lijkt me iemand die nog steeds loopt te vertellen dat Joran het niet gedaan heeft
Of bovenop het dek. Dan is de missie iig nog wel deels geslaagd.quote:Op woensdag 21 juni 2023 13:03 schreef Ama het volgende:
Zou wat zijn als hij echt naast de Titanic ligt nu.
Of in het wrak terecht is gekomenquote:
Virologie, vaccinaties, ballistiek, internationale betrekkingen, geopolitiek, militaire strategie, diepzeeduiken.quote:
https://www.theguardian.c(...)ubmarine-submersiblequote:some experts have suggested that the fact that a sonar buoy relatively close to the sea’s surface picked up the banging noises could mean the Titan is not too deep.
Steek nog een jointje opquote:Op woensdag 21 juni 2023 13:04 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
jij lijkt me iemand die nog steeds loopt te vertellen dat Joran het niet gedaan heeft
Voor zo ver ik me kan herinneren was Smit Tak in staat te redden maar hield Rusland veel te lang alle hulp af.quote:Op woensdag 21 juni 2023 12:18 schreef Basp1 het volgende:
Ik doe nog een poging:quote:Op woensdag 21 juni 2023 13:04 schreef michaelmoore het volgende:
quote:Het nieuws over het gebonk werd als eerste gemeld door Rolling Stone. Dat blad meldt op basis van een interne update van de Amerikaanse overheid dat het gebonk urenlang te horen is geweest met intervallen van een halfuur. Het zou een teken van leven kunnen zijn van de opvarenden, mogelijk zelfs een noodsignaal.
Ik zou het pas bizar vinden als dat ding al drie dagen aan het oppervlak drijft.quote:Op woensdag 21 juni 2023 13:30 schreef Ama het volgende:
Naja als dat zo is liggen ze niet naast de Titanic.
De oceaan is groot.quote:Op woensdag 21 juni 2023 13:31 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ik zou het pas bizar vinden als dat ding al drie dagen aan het oppervlak drijft.
En dat ding is blauw met wit ofzo las ik? Goede kleur in de zee wel.quote:
Deze info kan wel even in de OP wat mij betreft.quote:
Ja sorry, maar die duikboot is giga klein (6-7 meter lang). Bij zoektochten vanuit de lucht zal dat ding niet zo heel snel opvallen en door golven en schaduw op het oppervlakte wellicht nog minder vanuit de lucht gezien. Het zoekgebied lijkt me ook vrij groot.quote:Op woensdag 21 juni 2023 13:33 schreef Tengano het volgende:
[..]
Deze info kan wel even in de OP wat mij betreft.
Dat.quote:Op woensdag 21 juni 2023 13:34 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ja sorry, maar die duikboot is giga klein. Bij zoektochten vanuit de lucht zal dat ding niet zo heel snel opvallen en door golven en schaduw op het oppervlakte wellicht nog minder vanuit de lucht gezien. Het zoekgebied lijkt me ook vrij groot.
nee ik geloof ok absoluut dat men nog leeft , in de titanic was nog een enorme luchtbubble en daar zitten ze nu te wachtenquote:Op woensdag 21 juni 2023 13:08 schreef Tengano het volgende:
Wel opvallend dat de stemming vandaag toch wat hilarischer is.
Ik denk zelf dat dat door die klopgeluiden komt, waardoor men mag aannemen dat ze nog leven.
Gisteren had bijna helemaal niemand er meer vertrouwen in.
quote:US Coast Guard: source of noise still unknown
Rear Admiral John Mauger of the US Coast Guard, who is heading the search for the Titan, has told CBS News it is a complex operation and an international effort.
Mauger confirmed that an aircraft had detected noise in the water picked up by sonar buoys on Tuesday, but said: “We don’t know the source of that noise.”
He added that the search operation would continue “as long as there’s an opportunity for survival” and that more vessels would be arriving at the site to join it, the BBC reported.
quote:At least five vessels are now at the Titanic wreck site, Sky News has reported, with four more underway but unlikely to reach the area on Wednesday.
Sky said marine tracking data showed the research vessel Polar Prince, the Titan submersible’s “mother ship”, was at the site, along with a Bahamian pipe-laying vessel, Deep Energy, and a commercial Vessel, Skandi Vinland.
The Canadian coastguard vessels John Cabot and Atlantic Merlin arrived overnight, while the French research craft L’Atalante – carrying a deep-sea diving robot submersible – should reach the scene in the evening.
Four others, including two more Canadian coastguard vessels, a Canadian navy ship and a private offshore support vessel, looked unlikely to arrive until Thursday, Sky said.
https://www.theguardian.c(...)ubmarine-submersiblequote:So far, more than 25,900 sq km of sea has been searched by aircraft for the missing vessel – part of a unified command of aircraft and ships of the US Coast Guard, US Navy, Canadian Coast Guard and OceanGate Expedition.
Een gebied bijna zo groot als Nederland.quote:Op woensdag 21 juni 2023 13:39 schreef crystal_meth het volgende:
So far, more than 25,900 sq km of sea has been searched
Hij was flauw jaquote:
quote:Op woensdag 21 juni 2023 12:21 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Nog steeds geen vetrouwen, die kneuzen gaan gewoon dood.quote:Op woensdag 21 juni 2023 13:08 schreef Tengano het volgende:
Wel opvallend dat de stemming vandaag toch wat hilarischer is.
Ik denk zelf dat dat door die klopgeluiden komt, waardoor men mag aannemen dat ze nog leven.
Gisteren had bijna helemaal niemand er meer vertrouwen in.
quote:Op woensdag 21 juni 2023 13:51 schreef de_boswachter het volgende:
Bonkende geluiden gehoord. Ik denk dan meteen aan iets anders
Zo gek is dat niet hoor tegenwoordig, een game controller.quote:Op woensdag 21 juni 2023 13:48 schreef matthijst het volgende:
[..]
Nog steeds geen vetrouwen, die kneuzen gaan gewoon dood.
Maar wat wil je, met een sub die je bedient met een game controller, verlichting van Camperworld, die van buiten dichtgeschroefd zit, waar ze al 3x eerder verbinding met het schip kwijt waren, de vorige keer de Titanic onder water niet konden vinden, waar je als schoenloze hippies op de vloer in zit
Misschien spelen ze wel potjes trefbal om de tijd te doden.quote:Op woensdag 21 juni 2023 13:51 schreef de_boswachter het volgende:
Bonkende geluiden gehoord. Ik denk dan meteen aan iets anders
Allemaal leuk, maar wat moet je doen? Ook als expert ben je overgeleverd..quote:Op woensdag 21 juni 2023 14:00 schreef Tengano het volgende:
Dit heb ik gemist. Er zijn dus twee mensen aan boord met submersible ervaring. En twee weten meer dan 1.
Dit is wel gunstig dus.
Vanwege deze Fransman is er trouwens ook nog een Frans schip in aantocht dat de missie komt versterken.
[ afbeelding ]
Ja, om de periscoop te bedienen, of een robotje, of een prototype in een simulatorquote:Op woensdag 21 juni 2023 13:54 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Zo gek is dat niet hoor tegenwoordig, een game controller.
https://www.theverge.com/(...)rado-xbox-controller
https://taskandpurpose.co(...)ame-controllers-war/
https://www.washingtonpos(...)y-starcraft-ii-doom/
Goeie keuzes maken, binnen de ruimte die je daarvoor hebt, en er naar handelen.quote:Op woensdag 21 juni 2023 14:01 schreef Jor_Dii het volgende:
Allemaal leuk, maar wat moet je doen? Ook als expert ben je overgeleverd..
Die gamecontrollers werken gewoon perfect en dat is hufterproof bewezen techniek. Juist voor dat soort dingen moet je zelf geen wiel uit willen vinden en vooral gebruik maken van middelen/technieken die zich al jaaaaaaaaaren bewezen hebben.quote:Op woensdag 21 juni 2023 14:02 schreef matthijst het volgende:
Ja, om de periscoop te bedienen, of een robotje, of een prototype in een simulator
Het zag er allemaal nogal crappy uit, met die ene "liftknop" om naar beneden te gaan.
Maar goed, de vorige paar keer ging het goed, op het vinden van de Titanic en verliezen van communicatie na dan. Naja, en dat kleine puntje dat die sub voor 1300m gecertificeerd was en ze naar 3800 oid gaan.
Uiteindelijk kun je, ook als expert met alle kennis en ervaring ter wereld, alleen maar wachten en hopen.quote:Op woensdag 21 juni 2023 14:03 schreef Tengano het volgende:
[..]
Goeie keuzes maken, binnen de ruimte die je daarvoor hebt, en er naar handelen.
Controllerdrift gemist?quote:Op woensdag 21 juni 2023 14:07 schreef Tengano het volgende:
[..]
Die gamecontrollers werken gewoon perfect en dat is hufterproof bewezen techniek. Juist voor dat soort dingen moet je zelf geen wiel uit willen vinden en vooral gebruik maken van middelen/technieken die zich al jaaaaaaaaaren bewezen hebben.
Ja das nu afgelopen danquote:Op woensdag 21 juni 2023 09:14 schreef StateOfMind het volgende:
Ik zie dit niet goed eindigen.
De tijd begint nou erg te dringen.
Ze hebben nog zuurstof tot ongeveer 12u 's middags Nederlandse tijd.
Nee morgen rond 12-13u, dan is het afgelopen.quote:
maar als tie drijft heeft ie weer wifi.quote:Op woensdag 21 juni 2023 12:19 schreef crystal_meth het volgende:
Vraag me af hoeveel van het volume boven water uitsteekt wanneer ie drijft. Als dat slechts enkele % is kan het erg moeilijk zijn om hem op te merken.
Kunnen ze meeposten op Fokquote:Op woensdag 21 juni 2023 14:13 schreef eigendeegcookie het volgende:
[..]
maar als tie drijft heeft ie weer wifi.
Geloof me, als je denkt zelf een controller in elkaar te kunnen frutten dan loop je tegen nog veel meer hick ups aan en dat moet je met dit soort apparaten gewoon niet willen.quote:
Nee. Gamecontrollers zijn op het moment om te janken zo slecht van kwaliteit. Dat komt door het gebruik van goedkopere componenten. Dus ik zou op zeker niet een standaard gamecontroller pakken voor zoiets. Of het moet de Snes-controller zijn, die van mij werkt na decennia nogquote:Op woensdag 21 juni 2023 14:07 schreef Tengano het volgende:
[..]
Die gamecontrollers werken gewoon perfect en dat is hufterproof bewezen techniek. Juist voor dat soort dingen moet je zelf geen wiel uit willen vinden en vooral gebruik maken van middelen/technieken die zich al jaaaaaaaaaren bewezen hebben.
Het komt nogal knullig en "kijk ons eens gek doen, met een controller" debiel over. Hij zal dr niet door gezonken zijn. Maar ik zie geen controllers in andere voertuigen, of vliegt Elon z'n raket er ook mee? Dus of het dan de aangewezen stuurmethode voor zoiets is...quote:Op woensdag 21 juni 2023 14:21 schreef Tengano het volgende:
[..]
Geloof me, als je denkt zelf een controller in elkaar te kunnen frutten dan loop je tegen nog veel meer hick ups aan en dat moet je met dit soort apparaten gewoon niet willen.
Er was al gezegd dat hij meerdere van die controllers aan boord heeft. Ik zie daar echt geen problemen. En het lijkt me hoogst onwaarschijnlijk dat dat de oorzaak van het probleem is trouwens.
De betrouwbaarheid van zo'n totaalsysteem wordt bepaald door de betrouwbaarheid van alle verschillende componenten. En dan doe je er verstandig aan om inderdaad voor een standaard gamecontroller te gaan, want daar loop je het minste risico mee.
Het gaat er gewoon om dat je geen tijd en effort moet steken in technologie die al bestaat. Zo'n duikboot ontwerpen en bouwen is natuurlijk een flinke operatie. Als je dat op een goeie en relatief tijdige manier wilt voltooien dan doe je er verstandig aan om betrouwbare beproefde onderdelen te gebruiken.quote:Op woensdag 21 juni 2023 14:27 schreef matthijst het volgende:
Het komt nogal knullig en "kijk ons eens gek doen, met een controller" debiel over. Hij zal dr niet door gezonken zijn. Maar ik zie geen controllers in andere voertuigen, of vliegt Elon z'n raket er ook mee? Dus of het dan de aangewezen stuurmethode voor zoiets is...
Maar goed, hij drukt op de knop en dan gaat hij naar beneden, dus weinig te sturen.
Ja, sommige robots wel inderdaad. Waarom niet. Het is een keuze, maar geen verplichting. In principe kun je ook je eigen bedieningsconsole maken, maar dat komt meestal wel op hetzelfde neer, dus waarom zou je? in bepaalde gevallen.quote:
https://www.ifixit.com/Gu(...)Wireless+Controller+(Without+Opening)/155527quote:Op woensdag 21 juni 2023 14:30 schreef Tengano het volgende:
[..]
om betrouwbare beproefde onderdelen te gebruiken.
Dit jaquote:Op woensdag 21 juni 2023 14:30 schreef Tengano het volgende:
[..]
Het gaat er gewoon om dat je geen tijd en effort moet steken in technologie die al bestaat. Zo'n duikboot ontwerpen en bouwen is natuurlijk een flinke operatie. Als je dat op een goeie en relatief tijdige manier wilt voltooien dan doe je er verstandig aan om betrouwbare beproefde onderdelen te gebruiken.
En iedere ROV of robot zit zo in elkaar. Die zitten allemaal vol met standaard servomotoren, microcontrollers, lioncellen en sensors die ook overal in gebruikt worden. Die ga je ook niet allemaal zelf ontwerpen en bouwen.
Je zou toch mogen verwachten dat het moederschip van waar de duikboot te water gelaten word ook dergelijke geluidsdetectoren heeft en inzet wanneer het nodig geacht wordt.quote:Op woensdag 21 juni 2023 14:24 schreef matthijst het volgende:
A submarine search and rescue expert in Australia, Frank Owen, tells the BBC his “confidence went up by an order of magnitude” when he heard reports of banging being detected by floating sound detectors.
“There's a couple of reasons for that,” he explains. “Firstly, on board this craft is a retired French navy diver. He would know the protocol for trying to alert searching forces… on the hour and the half hour you bang like hell for three minutes.”
He says the sound signal being picked by a buoy close to the surface also suggests that the sub itself could be near or at the surface.
“Below about 180 metres, the water temperature drops very rapidly,” he explained. “That creates a layer that the [sonar signal] bounces off. But if you’re in the same depth water it tends to go quite straight.”
Even if Titan is at the surface, it will be difficult to spot. Very little of the small, white vessel sits above the water.
But using an array of sound-detecting buoys to triangulate the signal could narrow down its position.
Nu is het wel zo dat die controller in dat ding minder vaak en minder intensief gebruikt wordt.quote:Op woensdag 21 juni 2023 14:38 schreef Pheno het volgende:
[..]
https://www.ifixit.com/Gu(...)Wireless+Controller+(Without+Opening)/155527
https://www.coolblue.nl/e(...)ler-stick-drift.html
https://www.theverge.com/(...)ft-problem-explained
Super betrouwbaar idd
Als je er drie, vier of zelfs vijf in hebt liggen, wat zou er dan fout kunnen gaan?quote:Op woensdag 21 juni 2023 14:42 schreef MatthijsDJ het volgende:
Nu is het wel zo dat die controller in dat ding minder vaak en minder intensief gebruikt wordt.
Zou ueberhaupt geen controller verwachten in zoiets.quote:Op woensdag 21 juni 2023 14:42 schreef Tengano het volgende:
[..]
Als je er drie, vier of zelfs vijf in hebt liggen, wat zou er dan fout kunnen gaan?
En wat zou het aan tijd en geld kosten om dat in eigen beheer te ontwerpen en bouwen. Denk je dan dat je eigen controllers betrouwbaarder zouden zijn?
KISS - Keep It Simple S.....
Als het betrouwbaar is: ja. Maar als je bv slim denkt te zijn en een gamepad die op magneet tech werkt pakt maar niet weet hoe die reageert diep onder water, zit je daar met 5 controllers die het niet doenquote:Op woensdag 21 juni 2023 14:42 schreef Tengano het volgende:
[..]
Als je er drie, vier of zelfs vijf in hebt liggen, wat zou er dan fout kunnen gaan?
En wat zou het aan tijd en geld kosten om dat in eigen beheer te ontwerpen en bouwen. Denk je dan dat je eigen controllers betrouwbaarder zouden zijn?
KISS - Keep It Simple S.....
Als iemand een mobiele telefoon bij heeft kan dat signaal misschien opgevangen worden. Een typische telefoon kan blijkbaar (in optimale omstandigheden) een connectie maken met een cell tower op 60 km afstand, dus het reikt alvast ver genoeg.quote:Op woensdag 21 juni 2023 14:13 schreef eigendeegcookie het volgende:
[..]
maar als tie drijft heeft ie weer wifi.
Ik weet niet of onder water in een oceaan ver van cell towers af als optimale omstandigheid kan worden gezienquote:Op woensdag 21 juni 2023 14:51 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Als iemand een mobiele telefoon bij heeft kan dat signaal misschien opgevangen worden. Een typische telefoon kan blijkbaar (in optimale omstandigheden) een connectie maken met een cell tower op 60 km afstand, dus het reikt alvast ver genoeg.
"Earlier the US Coast Guard confirmed that an aircraft had picked up noise from the ocean - but Mauger said there were a lot of metal objects at the Titanic site that could have been causing the banging"quote:Op woensdag 21 juni 2023 13:01 schreef matthijst het volgende:
Live stream![]()
https://www.bbc.com/news/live/world-us-canada-65967464
Negatief ventje aan het woord.
Wanneer ie aan het oppervlak drijft. De militaire vliegtuigen waarmee gezocht wordt hebben waarschijnlijk apparatuur waarmee zo'n signaal opgevangen kan worden.quote:Op woensdag 21 juni 2023 14:53 schreef Pheno het volgende:
[..]
Ik weet niet of onder water in een oceaan ver van cell towers af als optimale omstandigheid kan worden gezien
Met 4km water boven je en een dikke laag carbon?quote:Op woensdag 21 juni 2023 14:51 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Als iemand een mobiele telefoon bij heeft kan dat signaal misschien opgevangen worden. Een typische telefoon kan blijkbaar (in optimale omstandigheden) een connectie maken met een cell tower op 60 km afstand, dus het reikt alvast ver genoeg.
Als ie aan het oppervlak drijftquote:Op woensdag 21 juni 2023 14:56 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Met 4km water boven je en een dikke laag carbon?
Gezien de maker zo slim was om dat ding wit/blauw te maken zullen we het nooit weten. Valt niet echt op zoquote:Op woensdag 21 juni 2023 14:57 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Als ie aan het oppervlak drijft
quote:Op woensdag 21 juni 2023 14:46 schreef Pheno het volgende:
[..]
Als het betrouwbaar is: ja. Maar als je bv slim denkt te zijn en een gamepad die op magneet tech werkt pakt maar niet weet hoe die reageert diep onder water, zit je daar met 5 controllers die het niet doen
NASA gebruikte heel lang cpu's die al zo traag als dikke stront waren, maar wel betrouwbaar. Dat laatste is key hier: en dat zijn gamecontrollers niet.
Nog erger stel je komt aan de oppervlakte, wat waarschijnlijk een opluchting is. Kan je er nog niet uitquote:Op woensdag 21 juni 2023 14:59 schreef Pheno het volgende:
[..]
Gezien de maker zo slim was om dat ding wit/blauw te maken zullen we het nooit weten. Valt niet echt op zo
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |