abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208208368

Welkom in het Beursvloer-topic waarin je de beurzen en de laatste economische nieuws kunt volgen.

Noot: het innemen van een bepaalde positie geschiedt geheel op eigen risico, ook het overnemen van een beleggingsstrategie van andere users is dus geheel op eigen risico.

Nederlands
De Aandeelhouder
BNR Nieuwsradio
IEX
RTL Z

Internationaal
Morning Star
Bloomberg
CNBC
MarketWatch
Seeking Alpha
Finviz
Börse Online
The Motley Fool

Alle oude topics, mét titel, vind je hier

pi_208208800
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 18:49 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als ze rond de $7 zitten ga ik dat eens overwegen ;)
En als Rivian eens boven 50.000 afgeleverde voertuigen in een jaar zit.

Vorig jaar waren dat er 24.337

Het is wel een mooi product maar het opschalen valt ze zwaar.
  donderdag 2 maart 2023 @ 19:43:15 #3
545 dop
:copyright: dop
pi_208209357
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 17:51 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je roept op tot "harde cijfers" en begint met ruis. Tesla is meer dan wat Musk zegt. De groei en winstcijfers zijn historisch openbaar. De "deadlines" zijn vaak wat optimistisch maar 3 tot 5 jaar is ook niet overdreven lang voor het ontwikkelen van een auto. Je mag best iets over FSD zeggen, op dat vlak is Musk te optimistisch.

De Semi is er eindelijk, de Megapack XL met LFP-accu's is er eindelijk (geen NMC / NCA meer), de Cybertruck is er bijna (wordt ook steeds vaker in het wild gespot). Die zal dit jaar geen massaproductie bereiken maar 2024 ziet er goed uit voor de Cybertruck. Met ongeveer 1,6 miljoen pre-orders (refundable, dus geen keiharde orders) is er ook wel animo voor.
[..]
Tesla heeft in 5 jaar 4 hagelnieuwe Gigafactories geopend en inmiddels aangetoond dat ze massaproductie kunnen bereiken. Deze week is het 4.000.000e voertuig geproduceerd.
De kosten van zo'n Gigafactory zijn ook bekend. Dus op dat vlak maak ik me niet echt zorgen.
[..]
Gek genoeg laat Tesla wel zien hoe ze de kostenreductie willen behalen en dat staat voor een groot deel los van een nieuw model.

Ze gaan o.a. van een CAN bus naar een Ethernet oplossing. Voordeel is kortere bekabeling, je kan meer vanuit een "sternetwerk" werken naar componenten toe. Ook heb je nu voor CAN bus nog diverse snelheden/bandbreedte en modules (een ruit openen heeft minder data nodig dan een camera) nodig en kan je met ethernet centraal alles in de auto uitlezen. Dat vergemakkelijkt ontwikkeling en troubleshooting. Het is ook heel betrouwbaar.

Ze stappen over op 48 volt boordspanning. Dat betekent minder kans op storingen, tot 4x dunnere kabels nodig, minder verlies in halfgeleiders dus ook minder koeling nodig voor halfgeleiders (gewichtsbesparing), minder verlies in kabels, etc.
12 volt kan voor legacy apparatuur nog steeds met behulp van een step-down buck converter, dat kan integraal in een 12-volt stopcontact verwerkt worden. Uit ervaring weet ik dat dat knakenwerk is, ik gebruik ze zelf ook veel in m'n projecten.

Behalve de geplande aanpassingen, werd er ook ingegaan op de evolutie die al plaats heeft gevonden waardoor een Tesla Model 3 nu bijvoorbeeld 30% goedkoper is te produceren dan in 2017, ondanks duurdere grondstoffen.

Ik vond zelf het gebruik van de centrale display in een Tesla tijdens de assemblage heel creatief. Deze staat tijdens assemblage in "Factory Mode" en geeft constant aan wat er gebeurt en kan in geval van een storing/defect/fout direct een melding geven naar een operator.

Als er andere genoemde punten zijn waar je op in wil gaan en de effectiviteit daarvan dan sta ik daar voor open, ik heb hier niet alles opgesomd.
[..]
Dit is nogal belerend. Ik volg Tesla juist op de voet via diverse bronnen. Als er 1 bedrijf is waar ik van zou kunnen uitleggen wat het doet en waarom ik er in geïnvesteerd heb, dan is het Tesla. Had ik dat met PostNL ook maar gedaan ;)
Sorry voor het belerend zijn, maar ik zie sommetjes die niet kloppen of incompleet zijn.
tesla zegt 20 miljoen units te willen maken in 2030, als je rekent met jouw 3 tot 5 jaar om een nieuw model te ontwikkelen en bedenkt dat tesla zelf zegt ongeveer 10 modellen te willen maken om die 20miljoen te bereiken. hoe denk je dat je dat puzzeltje gaat leggen.

neem de cybertruck, die werd in 2019 aangekondigd en zou in eind 2021 van de band rollen. dat is nu eind 2023.
hoe gaat het straks lopen met de eerst volgende aankondiging waar op eigenlijk nu al werd gehoopt. het is nu 2023

en 50% besparing leuk maar dat kan niet alleen uit elektronica komen dan moet er op veel meer vlakken enorme worden bespaard. dat zit hem echt niet in wat goedkopere onderdelen.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_208210414
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 19:43 schreef dop het volgende:

[..]
Sorry voor het belerend zijn, maar ik zie sommetjes die niet kloppen of incompleet zijn.
tesla zegt 20 miljoen units te willen maken in 2030, als je rekent met jouw 3 tot 5 jaar om een nieuw model te ontwikkelen en bedenkt dat tesla zelf zegt ongeveer 10 modellen te willen maken om die 20miljoen te bereiken. hoe denk je dat je dat puzzeltje gaat leggen.

neem de cybertruck, die werd in 2019 aangekondigd en zou in eind 2021 van de band rollen. dat is nu eind 2023.
hoe gaat het straks lopen met de eerst volgende aankondiging waar op eigenlijk nu al werd gehoopt. het is nu 2023

De Cybertruck had wel een paar uitzonderlijke uitdagingen en tegenvallers waardoor de productie uitgesteld moest worden.

Nieuwe bouwtechniek, de accu-cellen waren nog niet in massaproductie, Covid19 bracht nieuwe uitdagingen, tekorten daarna brachten ook nieuwe uitdagingen. In feite was Tesla vooral bezig om brandjes te blussen en de productie van Model 3 en Y op gang te houden.

De Model 3 was aangekondigd in 2014 en kwam op de markt in 2017, dus 3 jaar.
De Model Y was aangekondigd in 2019 en kwam op de markt in 2020, dus (ruim) 1 jaar.

Dus het kan wel.
Maar je kan ook uitgaan van 5 jaar als het je beter uitkomt in de discussie ;)

Ik weet niet of 20 miljoen stuks in 2030 lukt, daar is 40% YOY groei voor nodig.
De helft zou al heel mooi zijn (dan zit je op het productieniveau van Toyota) en daarvoor is 28% groei per jaar nodig.

quote:
en 50% besparing leuk maar dat kan niet alleen uit elektronica komen dan moet er op veel meer vlakken enorme worden bespaard. dat zit hem echt niet in wat goedkopere onderdelen.
Ten eerste heb ik geen 50% besparing geclaimd volgens mij, of ik ben scheel.
Tesla maakt die claim wel maar daar heb ik geen duidelijk termijn bij gezien, dat kan 2030 zijn.

De verwachting is dat een "Model 2" achtige variant (B-segment) rond de $25.000 gaat kosten, de "Model 3" is er nu vanaf $35.000 in de US.

Ik noemde niet alleen besparingen op elektronica (en gewicht) en er is gisteren meer aan bod gekomen dan ik genoemd heb.

We hoeven er ook geen avond mee te gaan vullen, uiteindelijk zal Tesla moeten bewijzen dat ze het waar kunnen maken. Dat kan ik niet.

edit: ze hebben blijkbaar nog een kostenbesparing ontdekt bij Tesla ;)

twitter

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 02-03-2023 20:49:10 ]
pi_208211404
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 20:18 schreef TheFreshPrince het volgende:.

edit: ze hebben blijkbaar nog een kostenbesparing ontdekt bij Tesla ;)

[ twitter ]
Tesla staat er ook om bekend uitzonderlijk slecht met het personeel om te gaan. Heb je daar geen moeite mee als Tesla adept?
pi_208211634
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 21:10 schreef DIJK het volgende:

[..]
Tesla staat er ook om bekend uitzonderlijk slecht met het personeel om te gaan. Heb je daar geen moeite mee als Tesla adept?
Staan ze er echt om bekend? Of halen alleen de negatieve verhalen het nieuws?

Er weken bijna 130.000 mensen voor Tesla, in diverse functies, in 7 fabrieken of in talloze servicecentra, ik kan niet voor al die mensen spreken op basis van wat mediaberichten.

edit:
Kijk ik naar personeelstevredenheid in de US (op sites als Indeed.com en Payscale.com) dan scoren ze zo'n 3,4 tot 3,7 sterren waar GM en Ford op 3,8 tot 4,1 sterren zitten. Dus het kan waarschijnlijk wel iets beter.

edit: werken voor die slavendrijvers van PostNL levert blijkbaar 3,6 sterren op :+

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 02-03-2023 21:49:13 ]
  donderdag 2 maart 2023 @ 22:07:44 #7
545 dop
pi_208212409
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 20:18 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ik weet niet of 20 miljoen stuks in 2030 lukt, daar is 40% YOY groei voor nodig.
De helft zou al heel mooi zijn (dan zit je op het productieniveau van Toyota) en daarvoor is 28% groei per jaar nodig.
[..]
tja nogal een groot verschil 10 of 20 miljoen units, resulteert in heel veel minder inkomsten
quote:
Ten eerste heb ik geen 50% besparing geclaimd volgens mij, of ik ben scheel.
Tesla maakt die claim wel maar daar heb ik geen duidelijk termijn bij gezien, dat kan 2030 zijn.
Ik snap dat jij het niet claimt, die onduidelijkheid is precies het probleem.
Je snap hopelijk zelf ook wel dat je tesla geen besparings claims kan gaan maken die ze pas over 7jaar gaan waarmaken
quote:
De verwachting is dat een "Model 2" achtige variant (B-segment) rond de $25.000 gaat kosten, de "Model 3" is er nu vanaf $35.000 in de US.

Ik noemde niet alleen besparingen op elektronica (en gewicht) en er is gisteren meer aan bod gekomen dan ik genoemd heb.
er is vast nog genoeg aan bod gekomen. Maar helaas geen goed onderbouwd plan, dat vertrouwen geeft.

[ Bericht 19% gewijzigd door dop op 02-03-2023 22:17:49 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
pi_208212565
quote:
1s.gif Op donderdag 2 maart 2023 22:07 schreef dop het volgende:

[..]
tja nogal een groot verschil 10 of 20 miljoen units, resulteert in heel veel minder inkomsten
[..]
Ik snap dat jij het niet claimt, die onduidelijkheid is precies het probleem
[..]

Evengoed is 10 miljoen nog een 7,3x groei vanaf 2022.
Wel fors.

En van energie verwacht ik ook heel veel.

quote:
Je snap hopelijk zelf ook wel dat je tesla geen besparings claims kan gaan maken die ze pas over 7jaar gaan waarmaken
Het zijn allemaal stapjes, het is niet ineens een stap van xx%.
Voor een deel ziet dat er heel goed uit en Tesla heeft aangetoond dat ze al jaren dat soort stapjes maken.

Maar nee, ik weet het ook niet zeker.
Ik weet wel dat een groep Tesla engineers meer inzicht heeft in wat er mogelijk is dan ik.

Ik heb alleen m'n mavo afgerond (in 5 jaar _O-), dus voor die functie kom ik niet in aanmerking.

[ Bericht 12% gewijzigd door TheFreshPrince op 02-03-2023 22:24:02 ]
  donderdag 2 maart 2023 @ 22:26:57 #9
545 dop
pi_208212711
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 22:18 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Evengoed is 10 miljoen nog een 7,3x groei vanaf 2022.
Wel fors.

En van energie verwacht ik ook heel veel.
zeker fors maar ook een fors verschil in aandeelhouders waarde.
pi_208212836
quote:
1s.gif Op donderdag 2 maart 2023 22:26 schreef dop het volgende:

[..]
zeker fors maar ook een fors verschil in aandeelhouders waarde.
Als ze de helft van hun doelstellingen halen en in 2030 op "maar" 10 miljoen auto's per jaar zitten en 0,75TWh aan energieopslag, dan is er vanaf hier evengoed nog genoeg opwaarts potentieel voor de koers.

De winst kan dan nog wel x15 en met een PE van 53 op dit moment lijkt dat niet zo heel vervelend.

En dan ga ik er vanuit dat Tesla verder helemaal niets meer uitvindt en dat FSD en Optimus ook faalt.

Heb met ludovico nog een "weddenschap" staan dat we in 2028 op ~850 staan ($2.500 voor de split) dus dat kan me een krat Hertog-Jan kosten ;(

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 02-03-2023 22:40:06 ]
  donderdag 2 maart 2023 @ 23:08:41 #11
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_208213272
Tesla is gewoon intens moeilijk om te waarderen omdat toekomstige kastromen één groot vraagteken zijn. Hoeveel auto's gaan ze produceren en verkopen, tegen welke prijs, lukt FSD ooit, gross margins op storage moeten écht omhoog, blijven hun gross margins op auto's rond de 25%. In een wereld waarin 100 miljoen auto's worden verkocht met een totale waarde van $1,7T wil Tesla 20 miljoen verkopen, als Tesla 20% marktaandeel wil houdt dat in $340B omzet = $17,000 omzet per auto? Of de auto markt moet gigantisch groeien in $ aantallen, of Tesla moet écht dat goedkope model op de markt gaan brengen of ze halen 20 miljoen auto's niet. Ik weet het antwoord op al deze vragen niet.

Als ik het in mijn modelletje stop dan kom ik uit op een waarde tussen de $339 B en $4,674 T. (bedrijf wordt nu verhandeld voor $642 miljard)

Wat laat zien dat ik geen flauw idee heb hoeveel het waard is. :+ Maar het is zeker een interessant bedrijf om te blijven volgen.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_208213376
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 23:08 schreef monkyyy het volgende:
Tesla is gewoon intens moeilijk om te waarderen omdat toekomstige kastromen één groot vraagteken zijn. Hoeveel auto's gaan ze produceren en verkopen, tegen welke prijs, lukt FSD ooit, gross margins op storage moeten écht omhoog, blijven hun gross margins op auto's rond de 25%. In een wereld waarin 100 miljoen auto's worden verkocht met een totale waarde van $1,7T wil Tesla 20 miljoen verkopen, als Tesla 20% marktaandeel wil houdt dat in $340B omzet = $17,000 omzet per auto? Of de auto markt moet gigantisch groeien in $ aantallen, of Tesla moet écht dat goedkope model op de markt gaan brengen of ze halen 20 miljoen auto's niet. Ik weet het antwoord op al deze vragen niet.

Als ik het in mijn modelletje stop dan kom ik uit op een waarde tussen de $339 B en $4,674 T. (bedrijf wordt nu verhandeld voor $642 miljard)

[ afbeelding ]

Wat laat zien dat ik geen flauw idee heb hoeveel het waard is. :+ Maar het is zeker een interessant bedrijf om te blijven volgen.
Je vergeet nog de $200 tot $400 miljard omzet uit energieopslag in 2030 :P

En handel in stroom, laadpalen die open staan voor alle merken EV's, Tesla Insurance, etc.
pi_208213540
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 19:17 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
En als Rivian eens boven 50.000 afgeleverde voertuigen in een jaar zit.

Vorig jaar waren dat er 24.337

Het is wel een mooi product maar het opschalen valt ze zwaar.
Het is natuurlijk wel een bijzonder model. Je bent voor of tegen!
Cindy De Vuyst
  donderdag 2 maart 2023 @ 23:46:41 #14
344884 monkyyy
pi_208213567
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 23:18 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

En handel in stroom, laadpalen die open staan voor alle merken EV's, Tesla Insurance, etc.
Ik zal eens een groter model bouwen en kijken of ik er chocola van kan maken, wordt vervolgd
  vrijdag 3 maart 2023 @ 00:12:37 #15
344884 monkyyy
pi_208213686
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 23:18 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Aannames:
Automotive sales groeit met 35%, 25% gross margin
Automotive leasing = 3% van Automotive sales met 40% gross margin
Energy generation and storage groeit met 50% 10% gross margin
Services groeit met 30% en 5% gross margin
Tax rate = 15%
SGA is 4% van omzet
R&D is 5% van omzet
Depreciation en CapEx groeien allebei met 20% per jaar. (Capex blijft hoger dan Depreciation omdat ze blijven investeren in fabrieken etc)

In de groene cellen komt daar dan de FCF in miljarden.

Zoiets, dan moet ik inderdaad nog getallen gaan bedenken (omzet + gross margin) voor Tesla bot, Insurance en FSD en de dan de uiteindelijke FCF contant maken.
pi_208214970
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 18:18 schreef einzeinz het volgende:
Nog iemand die Rivian (automotive) in portefeuille heeft?
Ja, 50 stuks. Maar zit op het moment 51% in de min.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_208215423
Gisteren in AMG gestapt: put's geschreven, met de opbrengst call's gekocht.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_208215599
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 maart 2023 09:00 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
Het probleem met Rivian is dat ze 6,8 $ miljard verlies hebben gedraaid met een productie van slechts 24.337 auto's in heel 2022.

Dat is een verlies van $279.410 per auto.

Ik vraag me dus af of het goed gaat komen, want de doelstelling om dit jaar 50.000 auto's te produceren gaat zoiets ook niet oplossen. Dat Rivian zelf verwacht dit jaar $4,3 miljard verlies te draaien ondersteunt dat wel een beetje.

Ik had me nog niet zo verdiept in die cijfers maar ik denk dat ik nog even 2 tot 3 jaar wacht voor ik weer naar Rivian kijk.

Ze hebben nog wel wat cash dus kopje onder gaan ze niet direct maar er zal echt een grote ommekeer moeten komen voor Rivian, anders branden ze daar in ~2,5 jaar geheel doorheen.

Ik hoop wel dat ze slagen, ik vind het een mooie en herkenbare wagen, het valt op tussen al het grijze rijdende blik.
pi_208216074
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 maart 2023 09:00 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
Hoe sta je tegenover het merk en het aandeel? Denk je dat je ooit je verlies nog goed zal maken?
Cindy De Vuyst
pi_208216097
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 maart 2023 10:06 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het probleem met Rivian is dat ze 6,8 $ miljard verlies hebben gedraaid met een productie van slechts 24.337 auto's in heel 2022.

Dat is een verlies van $279.410 per auto.

Ik vraag me dus af of het goed gaat komen, want de doelstelling om dit jaar 50.000 auto's te produceren gaat zoiets ook niet oplossen. Dat Rivian zelf verwacht dit jaar $4,3 miljard verlies te draaien ondersteunt dat wel een beetje.

Ik had me nog niet zo verdiept in die cijfers maar ik denk dat ik nog even 2 tot 3 jaar wacht voor ik weer naar Rivian kijk.

Ze hebben nog wel wat cash dus kopje onder gaan ze niet direct maar er zal echt een grote ommekeer moeten komen voor Rivian, anders branden ze daar in ~2,5 jaar geheel doorheen.

Ik hoop wel dat ze slagen, ik vind het een mooie en herkenbare wagen, het valt op tussen al het grijze rijdende blik.
Pick-ups zijn sowieso schaars en al zeker als je elektrisch wil rijden. Ze snijden wel een markt aan waar vraag naar is.
Ze zouden beter uitbreiden naar Europa willen ze hun verkoop stimuleren.
Cindy De Vuyst
pi_208216197
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 maart 2023 10:56 schreef einzeinz het volgende:

[..]
Hoe sta je tegenover het merk en het aandeel? Denk je dat je ooit je verlies nog goed zal maken?
(IJdele) hoop... Ze hebben flink wat achterstand maar denk dat dat wel weten om te draaine, alleen zal dit een lange zit worden.
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 maart 2023 10:57 schreef einzeinz het volgende:

[..]
Pick-ups zijn sowieso schaars en al zeker als je elektrisch wil rijden. Ze snijden wel een markt aan waar vraag naar is.
Europa? Met pick-ups? Zie ze juist goed op hun plen in de Amerikaanse markt. Als ze naar Europa willen komen moeten ze denk ik toch kleiner denken, qua autoformaat.

Sowieso vind ik hun aanbod nog vrij schaars. Daar mag wel een extra modelletje bij. Maar het concept en uiterlijk vind ik wel nice.

Maar daar heb je dus niks aan als je niet kan opschalen.
pi_208216210
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 maart 2023 10:57 schreef einzeinz het volgende:

[..]
Verkoop is het probleem niet, ik las dat er ongeveer 100.000 back-orders zijn om weg te werken.

De restrictie voor Rivian is momenteel het opschalen van productiecapaciteit, andere markten aanboren voegt dan weinig toe.
pi_208217650
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 12:25 schreef JimmyJames het volgende:
k kan me niet voorstellen dat er een large cap te vinden is met een lagere EV/FCF.
Equinor wellicht.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
  zaterdag 4 maart 2023 @ 15:57:02 #24
344884 monkyyy
pi_208236163
Vandaag is de AEX exact 40 jaar oud geworden. Het begon te handelen op ƒ100 (~¤45). Als de AEX een Total Return index was, dan stond deze nu op ¤2.834. Dat is een gemiddeld jaarlijks rendement van (2.834/45)^(1/40) = 10,9% sinds deze begon. Niet slecht. :s)

pi_208237213
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 maart 2023 15:57 schreef monkyyy het volgende:
Vandaag is de AEX exact 40 jaar oud geworden. Het begon te handelen op ƒ100 (~¤45). Als de AEX een Total Return index was, dan stond deze nu op ¤2.834. Dat is een gemiddeld jaarlijks rendement van (2.834/45)^(1/40) = 10,9% sinds deze begon. Niet slecht. :s)

[ afbeelding ]
Die coronarally blijft echt bizar om te zien
pi_208238373
quote:

[ afbeelding ]
DAn ga je uit van herbelegging van het dividend?

Frappant dat juist dat laatste, de grote winst/rendement verklaart.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 4 maart 2023 @ 19:23:52 #27
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_208239678
Wel bizar die enorme invloed van dividenden... aan de andere kant zal ASML ook wel aardig hebben bijgedragen aan het rendement in de afgelopen 5 jaar.
Please Move The Deer Crossing Sign
  zaterdag 4 maart 2023 @ 19:46:04 #28
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_208239935
quote:

[ afbeelding ]
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 maart 2023 16:48 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Die coronarally blijft echt bizar om te zien
allemaal mensen die thuis zaten voor de werkcomputer , geen geld konden uitgeven en aan het handelen zijn geslagen op de beurs
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zaterdag 4 maart 2023 @ 23:06:32 #29
323876 michaelmoore
pi_208244678
https://finance.yahoo.com/quote/TELL?p=TELL

mooi moment om TELL in te slaan
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zondag 5 maart 2023 @ 08:10:29 #30
545 dop
pi_208246879
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 maart 2023 23:06 schreef michaelmoore het volgende:

Ik steek mijn geld wel in wc papier!
  zondag 5 maart 2023 @ 09:54:05 #31
323876 michaelmoore
pi_208247510
quote:
1s.gif Op zondag 5 maart 2023 08:10 schreef dop het volgende:

[..]
Ik steek mijn geld wel in wc papier!
ik heb er nog 2000 bijgekocht voor 1,46
pi_208247745
Zit er iemand bij Lynx hier? Ik zie in het jaaroverzicht dat ik een flink bedrag kwijt ben aan rente (1500 euro).
Vraag me af waarover ik die 'rente' heb moeten betalen want ik was me daar niet van bewust.

Nou kan dat komen doordat ik in de min sta met mijn euro's, maar dan zou het zo'n 20% rente zijn daarop dus dat lijkt me sterk. Ik zal in ieder geval bijstorten komende week, om niet meer negatief te staan. Heb daar eerlijk gezegd niet zo bij stilgestaan afgelopen tijd.

Verder koop ik bij Lynx alleen nog maar Amerikaanse aandelen, met mijn euro tegoed. Waardoor je dus in het overzicht ziet dat ik qua dollars flink in de min sta, omdat ik geen valuta's omzet naar dollars alvorens de aankopen te doen.
Kost me dit dan rente? En kan ik dus beter alle euro's omzetten naar dollar?
pi_208250373
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2023 10:26 schreef Centenbak het volgende:
Zit er iemand bij Lynx hier? Ik zie in het jaaroverzicht dat ik een flink bedrag kwijt ben aan rente (1500 euro).
Vraag me af waarover ik die 'rente' heb moeten betalen want ik was me daar niet van bewust.

Nou kan dat komen doordat ik in de min sta met mijn euro's, maar dan zou het zo'n 20% rente zijn daarop dus dat lijkt me sterk. Ik zal in ieder geval bijstorten komende week, om niet meer negatief te staan. Heb daar eerlijk gezegd niet zo bij stilgestaan afgelopen tijd.

Verder koop ik bij Lynx alleen nog maar Amerikaanse aandelen, met mijn euro tegoed. Waardoor je dus in het overzicht ziet dat ik qua dollars flink in de min sta, omdat ik geen valuta's omzet naar dollars alvorens de aankopen te doen.
Kost me dit dan rente? En kan ik dus beter alle euro's omzetten naar dollar?
Klinkt aannemelijk dat je in de min stond in dollars en in de plus in euro? Of op 0 in euro?

Bij degiro wordt dat gewoon gelijk omgewisseld voor je.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_208255840
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2023 13:53 schreef ludovico het volgende:

[..]
Klinkt aannemelijk dat je in de min stond in dollars en in de plus in euro? Of op 0 in euro?

Bij degiro wordt dat gewoon gelijk omgewisseld voor je.
Dik in de plus in euro en dus dik in de min in dollar. Dat is wel fucking naaierij dan, misschien toch maar alles op degiro gaan zetten.
  zondag 5 maart 2023 @ 19:01:47 #35
344884 monkyyy
pi_208255940
Google ziet er ondergewaardeerd uit gebaseerd op mijn DFC analyse. $150 per aandeel kom ik op uit
  zondag 5 maart 2023 @ 19:52:05 #36
545 dop
pi_208256716
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2023 09:54 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ik heb er nog 2000 bijgekocht voor 1,46
Charif Souki heeft afgelopen maand 10miljoen van zijn aandelen verkocht tussen 1,82, en 1,43
volgens mij ongeveer 40% van wat hij nog bezat. hij heeft duidelijk minder vertrouwen dan jij, maar jij zult wel inside info hebben die hij niet heeft, of wat?
iedereen die in energie zit heeft dit jaar vette winsten gemaakt op een Lng markt die nog nooit zo sterk is geweest maar Tell is de uitzondering, hoe veel beter moet de Lng markt worden willen het wel lukken om geld te verdienen.

tip, doe Exxon, Bp, Chevron Shell total, in een pot doe een blinddoek om en pik er 1.
je gaat met je ogen dicht Tell verslaan

[ Bericht 20% gewijzigd door dop op 05-03-2023 20:05:36 ]
pi_208256768
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2023 19:01 schreef monkyyy het volgende:
Google ziet er ondergewaardeerd uit gebaseerd op mijn DFC analyse. $150 per aandeel kom ik op uit
Google wordt wel erg interessant ja. Die angst voor ChatGPT lijkt me vooralsnog wat overdreven.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Best pilot in history
pi_208257461
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 maart 2023 23:06 schreef michaelmoore het volgende:

Waarom? Ik zie het niet. Echt niet. As ik de Tell-shills braaf had gevolgd had ik diep in de min gestaan.

Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_208257591
quote:
1s.gif Op zondag 5 maart 2023 20:41 schreef recursief het volgende:

[..]
Waarom? Ik zie het niet. Echt niet. As ik de Tell-shills braaf had gevolgd had ik diep in de min gestaan.

[ afbeelding ]
Los daarvan is de koers natuurlijk maar de koers. Dat is niet iets om een bedrijf op te beoordelen, welke kant het ook opgaat.

Het gaat er om of het bedrijf iets doet wat meer waarde kan creëren en of er groei in zit.

Dus dan vraag ik me af: wordt het wat?

Ik weet het niet, heb me er niet in verdiept en investeer niet meer in fossiel.
  zondag 5 maart 2023 @ 20:57:45 #40
323876 michaelmoore
pi_208257773
quote:
1s.gif Op zondag 5 maart 2023 20:41 schreef recursief het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
ik sta niet in de min met Tell, maar ben dan ook uitgestapt op een gelukkig moment
Je hebt me wel aan het twijfelen gebracht nu, denk dat ik ze morgen maar weer loos dan
pi_208257854
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2023 20:57 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ik sta niet in de min met Tell, maar ben dan ook uitgestapt op een gelukkig moment
Je hebt me wel aan het twijfelen gebracht nu, denk dat ik ze morgen maar weer loos dan
DOYR ;)

Nooit investeren of handelen op basis van wat iemand op het internet (of waar dan ook) tegen je zegt.
pi_208258181
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2023 20:57 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Ik geef geen advies. Voor je aankoop- en verkoopbeslissingen moet je zelf maar onderzoek doen. Ik zie wel dat Tell enige tussenpozen op dit forum met behoorlijke verwachtingen gepresenteerd maar ik heb nooit overtuigende onderbouwing daarvoor gezien. Een plaatje met wat koersverloop zegt me ook helemaal niets. Hoogstens maakt het me argwanend als ik zie dat het een aandeel is dat in het recente verleden > 60% van zijn waarde is verloren. Waarom zou dat komend jaar niet nog een keer gebeuren?
  zondag 5 maart 2023 @ 21:27:09 #43
323876 michaelmoore
pi_208258280
quote:
1s.gif Op zondag 5 maart 2023 21:21 schreef recursief het volgende:

[..]
Ik geef geen advies. Voor je aankoop- en verkoopbeslissingen moet je zelf maar onderzoek doen. Ik zie wel dat Tell enige tussenpozen op dit forum met behoorlijke verwachtingen gepresenteerd maar ik heb nooit overtuigende onderbouwing daarvoor gezien. Een plaatje met wat koersverloop zegt me ook helemaal niets. Hoogstens maakt het me argwanend als ik zie dat het een aandeel is dat in het recente verleden > 60% van zijn waarde is verloren. Waarom zou dat komend jaar niet nog een keer gebeuren?
niemand die het weet , zelfs de CEO niet
https://finance.yahoo.com(...)-sold-210211729.html

https://finance.yahoo.com(...)nergy-000000451.html

Maar gas gaat weer omhoog
https://finance.yahoo.com/quote/NG=F?p=NG=F&.tsrc=fin-srch
pi_208258413
quote:
Gas kan omhoog gaan, dat betekent niet dat Tellurian daarvan profiteert.
Ik weet überhaupt niet of ze al genoeg winnen / produceren om winst te maken en hoe daarin de vooruitzichten voor de komende 5 jaren zijn.

Dat is het enige dat telt. Wat de koers doet is een momentopname, het kan ook zijn dat Bill Gates het aan het shorten is.
pi_208258464
Bill Gates zit in kernenergie (TerraPower).
pi_208258484
quote:
1s.gif Op zondag 5 maart 2023 21:36 schreef recursief het volgende:
Bill Gates zit in kernenergie (TerraPower).
Bill Gates zit in heel veel :P (behalve Melinda)
pi_208259348
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2023 21:37 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Bill Gates zit in heel veel :P (behalve Melinda)
Daarover gesproken, waarschijnlijk zat Billie ook iets teveel in tienermeisjes (Epstein, Lolita Island of hoe het heet). Wel erg toevallig dat die naam van Billie viel en Melinda gelijk klaar was met hem.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_208259369
quote:
1s.gif Op zondag 5 maart 2023 21:21 schreef recursief het volgende:

[..]
Denk dat de inschatting wat zij daar kunnen verdienen tegen welke kosten sowieso zwaar speculatief is, overiegns, tenzij je echt iets van de sector weet.

Ik had het aan een ingeneer gevraagd die in de liquified gas zit, die vond het ook niks, maarja, dat kan ook allemaal risicoperceptie zijn.

Men denkt bij aandelen toch al snel "daar stopt iemand 20% van zijn vermogen in"
Maar eigenlijk wil je dit met max 5% doen ofzo, tenminste, ligt eraan hoeveel geld je hebt... Ayhow, niet zo een significant bedrag zegmaar.
pi_208259771
Best pilot in history
pi_208259867
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2023 22:43 schreef ludovico het volgende:

[..]
Daarover gesproken, waarschijnlijk zat Billie ook iets teveel in tienermeisjes (Epstein, Lolita Island of hoe het heet). Wel erg toevallig dat die naam van Billie viel en Melinda gelijk klaar was met hem.
Ik zou het niet kunnen vertellen, ben er niet bij geweest.
  maandag 6 maart 2023 @ 02:28:57 #51
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_208260784
Tip voor de dividendinvesteerders: aandeel Johnson & Johnson zit in een dip.
pi_208262154
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2023 02:28 schreef BasEnAad het volgende:
Ja, dat dacht ik een tijdje geleden ook al. Sindsdien flink verloren.

Volgens mij gaat het aandeel verder onderuit, is door z'n bodem van $160 gezakt.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 06-03-2023 10:25:56 ]
pi_208262706
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2023 02:28 schreef BasEnAad het volgende:
Zit Johnson & Johnson niet met die ~40.000 rechtszaken over mogelijk kankerverwekkende asbest in hun talkpoeder?

Misschien dat eerst even uitzitten voor je er geld in steekt ;)
  maandag 6 maart 2023 @ 10:37:38 #54
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_208262787
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2023 10:28 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Zit Johnson & Johnson niet met die ~40.000 rechtszaken over mogelijk kankerverwekkende asbest in hun talkpoeder?

Exact, en de manier waarop ze dit willen ‘afhandelen’ verdient ook geen schoonheidsprijs.

J&J kan via faillissement niet ontkomen aan rechtszaken over babypoeder https://www.nu.nl/economi(...)over-babypoeder.html
pi_208263018
quote:
7s.gif Op maandag 6 maart 2023 10:37 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Exact, en de manier waarop ze dit willen ‘afhandelen’ verdient ook geen schoonheidsprijs.

J&J kan via faillissement niet ontkomen aan rechtszaken over babypoeder https://www.nu.nl/economi(...)over-babypoeder.html
3M heeft die "Texas two-step" ook geprobeerd in de oordoppen rechtszaken maar kreeg ook nul op rekest.

Het zou ook wel makkelijk zijn als je op die manier onder schadevergoedingen kon uitkomen: afsplitsen, failliet laten gaan.

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 06-03-2023 11:21:46 ]
pi_208274600
Hoe staan de Fok! beleggers tegenover de defensie industrie?

Ikzelf heb Airbus in mijn portefeuille zitten (al kan je daar ook zeggen "dat is maar een kwart van de totale groep") en zit te kijken naar BAE Systems.

BAE staat al langer op mijn watchlist en nu denk ik "was ik maar eerder ingestapt". Zeker met defensiebudgetten die omhoog gaan/zijn gegaan in Europa en andere landen en nu de wereld weer op scherp staat i.v.m. Oekraine/Rusland.

BAE staat momenteel op een 5 year high en heb zelf de verwachting dat dit nog zou kunnen stijgen de komende 2-3 jaar. Daarnaast zit er ook een leuk dividendje in. Orders zien er de laatste tijd ook goed, van wat ik heb gevonden on het web.

Morele bezwaren laat ik even buiten beschouwing.
pi_208274611
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 10:15 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Morele bezwaren laat ik even buiten beschouwing.
Staat op mijn "nope" lijst ;)
pi_208285768
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 16:40 schreef TheFreshPrince het volgende:

Fluence Energy heb ik ook nog op het oog maar die moet eerst maar eens naar $18,50 zakken voor ik instap.
Het heeft blijkbaar op $18,75 gestaan eind februari maar ik kijk niet dagelijks...

Voorbeurs op $20 dus we komen in de buurt, mss pik ik vandaag wat op.

- - - - -

Australië heeft duidelijk de koers ingezet om van hun kolencentrales af te komen door meer energy storage te plaatsen. Er staan nu zo'n 250 projecten met in totaal 130.000MWh (ofwel 130GWh) aan opslag in de planning voor de komende decennia.

Ik denk zelf dat het vooral om de vervanging van "peaker plants" gaat, aangezien 130GWh niet echt genoeg gaat zijn om voor dagen aan stroom op te slaan. Ze verbruiken daar 264.000GWh per jaar aan stroom.
Dat is dus voor ruim 4 uren aan stroom als je er 100% van afhankelijk zou zijn (wat in de praktijk alleen voorkomt als alle andere centrales, windmolens en zonneparken uitvallen).

Bedrijven als Fluence, BYD, LG, Panasonic, CATL en Tesla zitten volop in die sector.

https://finance.yahoo.com/news/end-coal-power-australia-spurring-220000609.html

[ Bericht 9% gewijzigd door TheFreshPrince op 08-03-2023 10:05:34 ]
  woensdag 8 maart 2023 @ 16:35:18 #59
545 dop
pi_208290499
  woensdag 8 maart 2023 @ 17:03:01 #60
545 dop
pi_208290818
quote:
March 7 (Reuters) - Tesla Chief Executive Elon Musk on Tuesday said that the next generation small car the company is working on would operate mostly in autonomous mode, similar to a promise he made in 2020.

On Tuesday he said there was a clear path to delivering a car that cost half as much to build as Tesla's Model 3 sedan, but he offered no details about timing or models.

At the 2020 event, Musk said he was "confident" that Tesla Inc (TSLA.O) would make a small, compelling $25,000 electric car that was fully autonomous, within about three years.
Tesla fans opgelet deze kun je zowel positief als negatief uitleggen.
Voor mij is hij niet heel positief want we zijn bijna 3 jaar verder , maar Musk is minder duidelijk dan 3 jaar geleden.
nog geen aankondiging van nieuw model en geen timeline.
wat je inmiddels wel zou hopen als je zijn woorden van 2020 leest
pi_208290855
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 17:03 schreef dop het volgende:

[..]
Tesla fans opgelet deze kun je zowel positief als negatief uitleggen.
Voor mij is hij niet heel positief want we zijn bijna 3 jaar verder , maar Musk is minder duidelijk dan 3 jaar geleden.
nog geen aankondiging van nieuw model en geen timeline.
wat je inmiddels wel zou hopen als je zijn woorden van 2020 leest
Voor mij tellen de harde cijfers en de groei.
Wat Musk allemaal roept is ruis.
  woensdag 8 maart 2023 @ 17:11:22 #62
545 dop
pi_208290908
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 17:05 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Voor mij tellen de harde cijfers en de groei.
Wat Musk allemaal roept is ruis.
eens, maar cijfers komen altijd achteraf, Musk zijn geroeptoeter altijd vooraf.
Het heeft helaas ook gewoon invloed op de koers. tesla stond niet op $400 enkel op de cijfers
pi_208296035
twitter
pi_208299906
Lijst met te verwachten dividendbetalingen (en kapitaaluitkeringen) groeit weer, altijd mooi om te zien :+
  donderdag 9 maart 2023 @ 23:07:49 #65
192229 XDo
Orgasm beat it!
pi_208308256
twitter
It's nothing, returned Mrs Chick. It's merely change of weather. We must expect change.
pi_208308300
quote:

[..]

Geen idee!
Cindy De Vuyst
pi_208308318
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2023 23:13 schreef einzeinz het volgende:

[..]
Geen idee!
Dat was ook de titel van de afscheidsmusical van groep 8, back in 1988 8-)
pi_208309097
quote:
Ik zit (zat) in Raytheon, en L3Harris staat ook nog op mijn lijstje. Morele bezwaren heb ik niet zo heel snel, PMI zou ik ook nog wel kopen, Ryanair staat ook nog ergens op mijn favorieten. Ik ben een moreelloos mens. ;( Franse defensie zoals Dassault of Airbus zou ik dan weer niet zo snel aanraken, maar ik heb bedrijfsmatig dan ook een grafhekel aan alles dat Frans is.

DeGiro maakt die keuze lekker paternalistisch wel voor mij overigens, want de échte "vieze" jongens zoals Lockheed mag je niet kopen. :')

[ Bericht 10% gewijzigd door nostra op 10-03-2023 06:18:12 ]
Best pilot in history
pi_208309434
Dacht met m'n geschreven puts LEG @ 50 wel safe te zitten, maar dat worodt nog billenknijpen tot volende week vrijdag.
Best pilot in history
pi_208310025
quote:
18s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 08:08 schreef nostra het volgende:
Dacht met m'n geschreven puts LEG @ 50 wel safe te zitten, maar dat worodt nog billenknijpen tot volende week vrijdag.
Welk bedrijf?
pi_208310540
quote:
7s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 06:13 schreef nostra het volgende:

. ;( Franse defensie zoals Dassault of Airbus zou ik dan weer niet zo snel aanraken, maar ik heb bedrijfsmatig dan ook een grafhekel aan alles dat Frans is.

Want?
pi_208310551
quote:
18s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 08:08 schreef nostra het volgende:
Hier geschreven call's; dacht dat ik ze wel kwijt zou raken (de onderliggende waarde), maar het gaat weer aardig de goede kant op.
pi_208310570
quote:
7s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 06:13 schreef nostra het volgende:

[..]
Ik zit (zat) in Raytheon, en L3Harris staat ook nog op mijn lijstje. Morele bezwaren heb ik niet zo heel snel, PMI zou ik ook nog wel kopen, Ryanair staat ook nog ergens op mijn favorieten. Ik ben een moreelloos mens. ;( Franse defensie zoals Dassault of Airbus zou ik dan weer niet zo snel aanraken, maar ik heb bedrijfsmatig dan ook een grafhekel aan alles dat Frans is.

DeGiro maakt die keuze lekker paternalistisch wel voor mij overigens, want de échte "vieze" jongens zoals Lockheed mag je niet kopen. :')
Interessante insights, dankje!

Man, man, man... weer lekker bloedrood vandaag.
pi_208310616
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2022 13:47 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik zat wat naar koersen te kijken van aandelen die ik nog in m'n "favorieten" heb staan en zag die van Tellurian voorbij komen.
Is dat project "dood"? Of is er nog hoop voor investeerders?
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2022 09:39 schreef Hojdhopper het volgende:
Man man man, zit inmiddels -30% op TELL. Had ik maar mid-april verkocht.
Had ik maar, had ik maar...

Gelukkig is het maar een "speel positie" en heb ik tussendoor in de afgelopen twee jaar een paar keer een deel verkocht met wat winst, maar dat is dus nu weer teniet gedaan.
Inmiddels op 1,29 USD. GAK is 2,60.

Tuinkabouter5000 lijkt geen Fokker meer te zijn. :')
pi_208310639
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 10:28 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
[..]
Inmiddels op 1,29 USD. GAK is 2,60.

Tuinkabouter5000 lijkt geen Fokker meer te zijn. :')
Destijds las ik verhalen "op Discord hoor je wat er allemaal gebeurt, het is fantastisch!" of iets van die strekking.
Heb ze (in 2021?) ook een tijdje gehad in een vlaag van verstandsverbijstering.

Het lijkt dat ik vandaag weer wat dividend in Tesla ga stoppen, er staat weer genoeg voor een stuk of 10 extra.
pi_208310700
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 09:19 schreef ludovico het volgende:

[..]
Welk bedrijf?

Duitse appartementen. Dividend cut naar 0 om schulden en rentelasten terug te brengen zorgde voor een crashje. Heb nog ¤ 8,56 ruimte voor een week though. ;)
Best pilot in history
pi_208310747
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 10:20 schreef blomke het volgende:

[..]
Want?
Omdat er altijd gezeik is met Fransen. De Staat die zich overal tegenaan bemoeit, vakbonden met enorme macht, laatst nog die "fuck you" van de Australiërs met Naval Group, corporates zijn (zelfs voor corporate-begrippen) enorm log en autoritair and so on...
Best pilot in history
pi_208310821
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 10:39 schreef nostra het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Duitse appartementen. Dividend cut naar 0 om schulden en rentelasten terug te brengen zorgde voor een crashje. Heb nog ¤ 8,56 ruimte voor een week though. ;)
Ik begrijp de keuze voor zo'n aandeel.
Heb zelf m'n portfolio momenteel ook voor zo'n 20% in REIT's (losse aandelen en ETF's) zitten.
(hoofdzakelijk US)

Die hebben een flinke tik gehad, dus was goedkoop inkopen.
Maar door de oplopende rente kan er nog wel een tik bijkomen.
Dat gaat pas weer omhoog als de rente daalt, denk ik.

Dividend is wel lekker hoog en frequent (Realty Income zelfs maandelijks) en door de spreiding verwacht ik niet echt grote problemen voor m'n portfolio.
pi_208310944
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 10:49 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik begrijp de keuze voor zo'n aandeel.
Heb zelf m'n portfolio momenteel ook voor zo'n 20% in REIT's (losse aandelen en ETF's) zitten.
(hoofdzakelijk US)

Die hebben een flinke tik gehad, dus was goedkoop inkopen.
Maar door de oplopende rente kan er nog wel een tik bijkomen.
Dat gaat pas weer omhoog als de rente daalt, denk ik.

Dividend is wel lekker hoog en frequent (Realty Income zelfs maandelijks) en door de spreiding verwacht ik niet echt grote problemen voor m'n portfolio.
Ja, al het slechte nieuws is inmiddels wel verwerkt. Duitsers hebben vaak ook inflatieclausules in hun huurcontracten, dus als de rente blijft oplopen omdat de inflatie dat ook doet, is er onderaan de streep niet al teveel aan de hand. Typisch voorbeeld van anti-cyclisch inkopen (hoop ik ;)), zelfde geldt voor apparel.

En zo'n dividend cut is wat bij betreft alleen maar wijs, beter je balans herkapitaliseren naar de nieuwe situatie dan maar geld blijven uitdelen aan je aandeelhouders dat je vervolgens duurder moet gaan herfinancieren dan je IRR.
Best pilot in history
pi_208311216
quote:
7s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 10:43 schreef nostra het volgende:

[..]
Omdat er altijd gezeik is met Fransen. De Staat die zich overal tegenaan bemoeit, vakbonden met enorme macht, laatst nog die "fuck you" van de Australiërs met Naval Group, corporates zijn (zelfs voor corporate-begrippen) enorm log en autoritair and so on...
Heb je wel een punt mee, maar is dat heel anders dan in Nederland....??
  vrijdag 10 maart 2023 @ 12:27:37 #81
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_208311828
quote:

Als het geld oplevert koop ik het. Wapen, olie, alles. En het levert geld op. Rond begin van Oekraine heb ik LNG, olie en wapen industrie bijgekocht.

Moraliteit is bullshit. Wel wapens sturen naar een land in oorlog, maar dan niet in wapenbedrijven investeren? Hoe denk je dat die wapen gemaakt worden. Sterker nog, met mijn investering help ik juist Oekraine (en Nederlanders, en mijzelf)

Mmmmm ik ben een moreel verheven mens :)
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
pi_208312248
Tesla Full Self Driving Bèta is inmiddels bij versie 11 en heeft nu beide softwarestacks gecombineerd en werkt nu dus ook op de highways, waar voorheen alleen Autopilot gebruikt kon worden. Dit was al aangekondigd maar duurde toch nog ~3 maanden langer dan verwacht.

Voor wie benieuwd is naar de huidige staat van "autonoom rijden" een recente praktijkvideo van één van de vele testers.
Uiteraard is het verkeer in de US wat minder gecompliceerd dan hier maar evengoed bijzonder om te zien wat FSD al kan (en wat het overduidelijk nog niet kan).

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_208312360
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 10:17 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Staat op mijn "nope" lijst ;)
Hoe verhoudt het bezit van een "Chinese" auto zich dan met je mening over wapens?

Westerse wapens NAY! Chinese producten YAY!
pi_208312494
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 13:10 schreef SOG het volgende:

[..]
Hoe verhoudt het bezit van een "Chinese" auto zich dan met je mening over wapens?

Westerse wapens NAY! Chinese producten YAY!
De struggles zijn real ;)

Doel je op het dagelijks rijden in een Volvo, dat in handen is van Geely?
Of op m'n aandelen Tesla waarvan een deel van de auto's en halffabricaten uit China komt?
Of op Apple, dat z'n telefoons assembleert in China?
Of...

Het is vrijwel onmogelijk om niet één of andere link met China te hebben als het gaat om bedrijven die iets produceren.

Ik investeer niet direct in Chinese bedrijven, vooral omdat de overheid daar zo wispelturig is, teveel macht heeft en zelfs "machtige" CEO's soms maandenlang van de radar verdwijnen.

Ik investeer ook niet in vliegmaatschappijen of vliegtuigbouwers omdat het zo'n kwetsbare industrie / markt is.

Ik investeer niet in autofabrikanten die nog brandstofauto's produceren, omdat die overgangsfase een grote valkuil is.

Ik investeer niet in wapens, tabak, fossiele brandstoffen omdat... gevoelsmatig / principes... en er zijn genoeg andere bedrijven om in te investeren.

Iedereen heeft z'n eigen afwegingen, al dan niet valide.
Er zal altijd een mate van hypocrisie zijn.

[ Bericht 8% gewijzigd door TheFreshPrince op 10-03-2023 13:28:59 ]
pi_208313593
:W

Ben nieuw hier in dit topic.
Wil aandelen ETF's gaan kopen voor circa ¤50,- per maand.

Kan ik dan t beste via de Giro kern ETF's gaan kopen? Of beter via een ander?

Heb me er afgelopen dagen een beetje in verdiept, naar t schijnt hoef je niet heel veel verstand van beleggen te hebben en is er weinig risico met ETF's.

[ Bericht 0% gewijzigd door Miniem op 10-03-2023 15:22:50 ]
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_208313732
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 15:12 schreef Miniem het volgende:

Wil aandelen ETF's gaan kopen voor circa ¤50,- per maand.

Kan ik dan t beste via de Giro kern ETF's gaan kopen? Of beter via een ander?

Heb me er afgelopen dagen een beetje in verdiept, naar t schijnt hoef je niet heel veel verstand van beleggen te hebben en is er weinig risico met ETF's.
De beste belegger is een dode belegger.

Als jouw strategie is ETF kopen, verder niks, dan is dat an sich een goede strategie, als je dat consistent volhoudt ben je betere belegger dan grofweg 90% in dit topic denk ik.

Vind wel dat je het besef moet hebben dat "je inleg in waarde kan verliezen" en daar moet je tegen kunnen.
Wat mij betreft, met kleine bedragen, en de wens om wat te sparen dat op langere termijn wat heeft gerendeerd.... Goed bezig dan om het nu te bekijken of het wat voor je is op deze manier.
pi_208313765
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 15:12 schreef Miniem het volgende:

Wil aandelen EFT's gaan kopen voor circa ¤50,- per maand.

Kan ik dan t beste via de Giro kern EFT's gaan kopen? Of beter via een ander?

Heb me er afgelopen dagen een beetje in verdiept, naar t schijnt hoef je niet heel veel verstand van beleggen te hebben en is er weinig risico met EFT's.
Via DeGiro kan prima, ik zou gewoon iedere maand een vast bedrag storten en daar dan af en toe een paar ETF's voor kopen.

ETF's zijn inderdaad spreiding genoeg, zeker als je een S&P 500 ETF neemt (500 grote Amerikaanse bedrijven, waaronder Coca Cola, PepsiCo, Tesla, Apple, Amazon, etc).

Er zijn er diverse, dus even kijken naar de jaarlijkse kosten.

Aangezien je ongeveer ¤50 per maand wil inleggen, zou ik kijken naar deze: IE0031442068

https://www.justetf.com/en/etf-profile.html?isin=IE0031442068

De ene maand zal je er 1 kunnen kopen, de andere maand 2 (het geld dat je overhoudt blijft wel staan tot de volgende aankoop).

Een andere optie is om je inleg net wat te verhogen zodat je er iedere maand 2 kan kopen.

Wil je wat spreiding over landen, dan zou je bijvoorbeeld ook 2x per jaar een AEX ETF kunnen kopen en 4x per jaar iets van een iShares Core MSCI Europe. Dat geeft hoogstwaarschijnlijk geen beter rendement, wel nog iets meer spreiding.

Dan heb je 6 maanden S&P500 / 4 maanden Europa / 2 maanden Nederland.
Je spreiding is dan ongeveer 50% US / 33% Europa / 17% Nederland.

Overdrijf het niet, spreiding in ETF's is eigenlijk al dubbelop en in de praktijk meer verwatering van je te verwachten winst.
Probeer een aankoop ook niet te timen, doe het op vaste momenten. Timen lukt Warren Buffett al niet, laat staan dat het ons lukt als amateurs ;)

[ Bericht 6% gewijzigd door TheFreshPrince op 10-03-2023 15:41:36 ]
  vrijdag 10 maart 2023 @ 15:37:08 #88
545 dop
pi_208313895
Je zelf principes en regels opleggen hoort ook gewoon bij succesvol beleggen.

Je kunt niet alle aandelen volgen en niet in alle markten thuis zijn.
Dan zijn je principes een mooie eerste selectie.
pi_208318307
Ik vind een chinese moederms of een westerse moedermaatschappij wel een redelijk verschil. Uiteraard komt tegenwoordig alles uit china en kun je niet om china heen.

Toch blijf ik het redelijk bizar vinden hoe normaal mensen het vinden om in bv een lynk en co aan komen kakken. Waar ligt de grens dan? Als assad met een automerk komt? Is dat dan moreel acceptabel? Hussein, ghadaffi, zou dat een probleem zijn geweest? Een ev van putin?

Ik spendeer liever zo min mogelijk geld wat ten goede komt aan een land waarvan de burgers zwaar onderdrukt worden. Weg met die winnie the pooh freakshow.

Uiteraard heeft iedereen zn eigen overwegingen en respecteer ik die.

Edit: maar ja als ik amerikaanse producten koop dan denk ik ook wel eens van: ja dan stimuleer ik weer die vette papzakken-economie :')

Ben wel eens in usa geweest. Je weet niet wat je ziet. Mensen die zo vet zijn dat ze kapotte knieën hebben of in zon scootmobiel rondrijden. En niet gewoon nederlands dik, nee gewoon full blown fat niet normaal. Dan is miss Xi positiever voor onze planeet dan die murica vetzakkeneconomie :')

Zo blijf je bezig.

[ Bericht 2% gewijzigd door SOG op 10-03-2023 20:56:06 ]
pi_208324417
Net een giro account aangemaakt.
Ze vroegen ook of ik een formulier voor belastingvermindering van aandelen van de US wilde invoeren.

Dien ik dit te doen?
pi_208324492
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 15:28 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Via DeGiro kan prima, ik zou gewoon iedere maand een vast bedrag storten en daar dan af en toe een paar ETF's voor kopen.

ETF's zijn inderdaad spreiding genoeg, zeker als je een S&P 500 ETF neemt (500 grote Amerikaanse bedrijven, waaronder Coca Cola, PepsiCo, Tesla, Apple, Amazon, etc).

Er zijn er diverse, dus even kijken naar de jaarlijkse kosten.

Aangezien je ongeveer ¤50 per maand wil inleggen, zou ik kijken naar deze: IE0031442068

https://www.justetf.com/en/etf-profile.html?isin=IE0031442068

De ene maand zal je er 1 kunnen kopen, de andere maand 2 (het geld dat je overhoudt blijft wel staan tot de volgende aankoop).

Een andere optie is om je inleg net wat te verhogen zodat je er iedere maand 2 kan kopen.

Wil je wat spreiding over landen, dan zou je bijvoorbeeld ook 2x per jaar een AEX ETF kunnen kopen en 4x per jaar iets van een iShares Core MSCI Europe. Dat geeft hoogstwaarschijnlijk geen beter rendement, wel nog iets meer spreiding.

Dan heb je 6 maanden S&P500 / 4 maanden Europa / 2 maanden Nederland.
Je spreiding is dan ongeveer 50% US / 33% Europa / 17% Nederland.

Overdrijf het niet, spreiding in ETF's is eigenlijk al dubbelop en in de praktijk meer verwatering van je te verwachten winst.
Probeer een aankoop ook niet te timen, doe het op vaste momenten. Timen lukt Warren Buffett al niet, laat staan dat het ons lukt als amateurs ;)
Als ik op jouw isin zoek op De Giro krijg ik een lijstje met verschillende opties. Wel dezelfde isin, wat is dan t verschil als ik mag vragen?

En waar kan ik de kern efts vinden bij hun?
pi_208324587
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 maart 2023 12:01 schreef Miniem het volgende:

[..]
Als ik op jouw isin zoek op De Giro krijg ik een lijstje met verschillende opties. Wel dezelfde isin, wat is dan t verschil als ik mag vragen?
Die ETF wordt in diverse landen en op verschillende beurzen verhandeld, je ziet dus die verschillende beurzen.
Ik kies meestal voor EAM (Euronext Amsterdam). Bij hoe meer verschillende beurzen je aandelen aanhoudt, hoe meer "aansluitkosten" je betaalt. Dat gaat niet om grote bedragen maar ik probeer het wel wat beperkt te houden.

quote:
En waar kan ik de kern efts vinden bij hun?
https://www.degiro.nl/tarieven/etf-kernselectie

quote:
1s.gif Op zaterdag 11 maart 2023 11:55 schreef Miniem het volgende:
Net een giro account aangemaakt.
Ze vroegen ook of ik een formulier voor belastingvermindering van aandelen van de US wilde invoeren.

Dien ik dit te doen?
Wel verstandig, dan zit je niet met het terughalen van dividendbelasting als je ooit Amerikaanse aandelen koopt.
Met de ETF die ik noemde heb je daar geen last van, dat loopt via Ierland.

Eventuele dividendbelasting die je in Nederland betaalt kan je overigens weer terug vragen bij je jaarlijkse belastingaangifte over dat jaar.
pi_208324817
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 maart 2023 12:08 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Die ETF wordt in diverse landen en op verschillende beurzen verhandeld, je ziet dus die verschillende beurzen.
Ik kies meestal voor EAM (Euronext Amsterdam). Bij hoe meer verschillende beurzen je aandelen aanhoudt, hoe meer "aansluitkosten" je betaalt. Dat gaat niet om grote bedragen maar ik probeer het wel wat beperkt te houden.
[..]
https://www.degiro.nl/tarieven/etf-kernselectie
[..]
Wel verstandig, dan zit je niet met het terughalen van dividendbelasting als je ooit Amerikaanse aandelen koopt.
Met de ETF die ik noemde heb je daar geen last van, dat loopt via Ierland.

Eventuele dividendbelasting die je in Nederland betaalt kan je overigens weer terug vragen bij je jaarlijkse belastingaangifte over dat jaar.
Thnx, als ik zoek op de giro op wat etf's hoe kun je dan checken of het tot hun kern behoort? Vergelijken met die link? Of staat dat er nog ergens bij als je erop klikt.
pi_208324852
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 maart 2023 12:25 schreef Miniem het volgende:

[..]
Thnx, als ik zoek op de giro op wat etf's hoe kun je dan checken of het tot hun kern behoort? Vergelijken met die link? Of staat dat er nog ergens bij als je erop klikt.
Je kan bij die link zien welke tot de kernselectie behoren en die ISIN invoeren bij DeGiro.
Omgekeerd wordt dat een hele zoekklus.

Let ook goed op de beurs die er achter staat. Koop je het ergens anders, dan heb je wss wel kosten.

Voor de rest, als je afkortingen zoekt van zo'n beurs, even door Google halen.
voorbeelden: Euronext Amsterdam = EAM, Xetra = XET, etc...
pi_208325186
Ik hoop dat het faillissement van die Amerikaanse bank geen grote gevolgen heeft.
Maar mijn aandelen zijn vrijdag flink gedaald.
pi_208325190
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 maart 2023 12:28 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je kan bij die link zien welke tot de kernselectie behoren en die ISIN invoeren bij DeGiro.
Omgekeerd wordt dat een hele zoekklus.

Let ook goed op de beurs die er achter staat. Koop je het ergens anders, dan heb je wss wel kosten.

Voor de rest, als je afkortingen zoekt van zo'n beurs, even door Google halen.
voorbeelden: Euronext Amsterdam = EAM, Xetra = XET, etc...
Ik wil graag IE00B3VVMM84 kopen, die behoort ook tot de kern EFT's.
Staat op 50,17. Maar als ik een market order plaats om deze te kopen heb ik ¤55,- benodigd? Begrijp t niet helemaal?
pi_208325300
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 maart 2023 12:59 schreef Miniem het volgende:

[..]
Ik wil graag IE00B3VVMM84 kopen, die behoort ook tot de kern EFT's.
Staat op 50,17. Maar als ik een market order plaats om deze te kopen heb ik ¤55,- benodigd? Begrijp t niet helemaal?
- het is normaal dat je wat extra ruimte nodig hebt om een order te zetten
- het is vandaag zaterdag, dus de beurzen zijn dicht dus ik begrijp de haast niet ;)

En verder begrijp ik de keuze voor die ETF ook niet helemaal.
Wat is je overweging?

pi_208325329
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 12:27 schreef stinkie het volgende:

[..]
Als het geld oplevert koop ik het. Wapen, olie, alles. En het levert geld op. Rond begin van Oekraine heb ik LNG, olie en wapen industrie bijgekocht.

Moraliteit is bullshit. Wel wapens sturen naar een land in oorlog, maar dan niet in wapenbedrijven investeren? Hoe denk je dat die wapen gemaakt worden. Sterker nog, met mijn investering help ik juist Oekraine (en Nederlanders, en mijzelf)
Dit is een binaire manier van redeneren die tot niets leidt. Je eist hier van de 'moralisten' dat hun verhaal 100% ethisch moet kloppen. Dat doet het inderdaad niet 100% en jij verklaart jezelf vervolgens vrij om dan maar overal in te beleggen.

In de praktijk zijn ethische waarden niet binair maar een spectrum. Je kunt bijvoorbeeld in een cosmetica fabrikant investeren die niet meer op dieren test. Jij stelt dan waarschijnlijk dat de verpakkingen milieu onvriendelijk zijn. Dat klopt ook, maar de stap naar dier vriendelijkheid is dan tenminste gezet. De verpakkingen blijven op de agenda staan.

Vrijwel alle ethische problemen rondom beleggen moet je m.i. stapsgewijs te lijf gaan. Ik beleg zelf niet meer in bedrijven die eenvoudige, non-controversiele maatregelen niet eens overwegen, zoals toeleverings bedrijven op kinder arbeid kontroleren.
pi_208325345
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 maart 2023 13:09 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
- het is vandaag zaterdag, dus de beurzen zijn dicht dus ik begrijp de haast niet ;)

Wat is je overweging?

[ afbeelding ]
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 maart 2023 13:09 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Wat is je overweging?

[ afbeelding ]
Maandag kopen dus? :P
Maar koop je t dan voor ¤55,- ipv de ¤50,17? Begijp niet helemaal waarom je zon marge nodig hebt?

Nu ik dd grafiek zie kan ik beter voor de ishares gaan
pi_208325384
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 maart 2023 13:15 schreef Miniem het volgende:

[..]
[..]
Maandag kopen dus? :P
Je kan de order wel alvast zetten maar hij zal er pas maandag doorheen gaan.
Ik zou trouwens een limit order zetten, dan weet je zeker dat de prijs niet hoger wordt dan dat je instelt.

quote:
Maar koop je t dan voor ¤55,- ipv de ¤50,17? Begijp niet helemaal waarom je zon marge nodig hebt?
Nee, je koopt het voor de koers die je instelt. Maar DeGiro kan wss niet altijd 100% de kosten en spread inschatten en om te voorkomen dat je een negatief saldo hebt, houden ze wat marge aan.

Die ¤5 is nu veel op het bedrag maar als je eenmaal ¤500 of ¤5.000 hebt geïnvesteerd niet meer natuurlijk.

quote:
Nu ik dd grafiek zie kan ik beter voor de ishares gaan
Naja, dat is niet de enige reden om een ETF te kiezen, want je hebt ook kosten, verwachtingen, verschil in dividend, etc.
Historisch rendement zegt niet alles natuurlijk maar het kan wel eens verhelderend zijn om uit te zoomen.

Maar ik vraag me vooral af hoe je tot het besluit komt om voor deze te gaan. Als je dat hier niet kan uitleggen, wordt het naar jezelf toe ook een ingewikkeld verhaal :+

Welke bedrijven zitten er in die ETF? In welke sectoren? Wat verwacht je daarvan? Zit er veel overlap in met zo'n S&P 500 ETF?
pi_208325770
Thnx, dat verduidelijkt het :)
Kan alleen ineens niet meer inloggen op De Giro.
Al 3x mn wachtwoord gereset en elke keer kom ik er niet in raar genoeg.
pi_208325793
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 maart 2023 14:04 schreef Miniem het volgende:
Thnx, dat verduidelijkt het :)
Kan alleen ineens niet meer inloggen op De Giro.
Al 3x mn wachtwoord gereset en elke keer kom ik er niet in raar genoeg.
Hier getest, kom er wel in.
Dat lijkt dan iig geen onderhoud of storing.
pi_208325811
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 maart 2023 14:09 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Hier getest, kom er wel in.
Dat lijkt dan iig geen onderhoud of storing.
Had zon 5 cijferige code voor app.
Kwam ik niet meer mee in en nu lukt t ook niet in te loggen na wachtwoord reset. Gebruikersnaam is goed. Snap er niks van.
pi_208325918
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 maart 2023 14:11 schreef Miniem het volgende:

[..]
Had zon 5 cijferige code voor app.
Kwam ik niet meer mee in en nu lukt t ook niet in te loggen na wachtwoord reset. Gebruikersnaam is goed. Snap er niks van.
Maandag maar ff support contacten dan.
  zaterdag 11 maart 2023 @ 15:38:16 #105
19297 stinkie
pi_208326857
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 maart 2023 13:13 schreef jaco het volgende:

[..]
Dit is een binaire manier van redeneren die tot niets leidt. Je eist hier van de 'moralisten' dat hun verhaal 100% ethisch moet kloppen. Dat doet het inderdaad niet 100% en jij verklaart jezelf vervolgens vrij om dan maar overal in te beleggen.

In de praktijk zijn ethische waarden niet binair maar een spectrum. Je kunt bijvoorbeeld in een cosmetica fabrikant investeren die niet meer op dieren test. Jij stelt dan waarschijnlijk dat de verpakkingen milieu onvriendelijk zijn. Dat klopt ook, maar de stap naar dier vriendelijkheid is dan tenminste gezet. De verpakkingen blijven op de agenda staan.

Vrijwel alle ethische problemen rondom beleggen moet je m.i. stapsgewijs te lijf gaan. Ik beleg zelf niet meer in bedrijven die eenvoudige, non-controversiele maatregelen niet eens overwegen, zoals toeleverings bedrijven op kinder arbeid kontroleren.
Ik eis niks.
Ik kaart alleen wel de absurditeit aan van niet in defensie mogen investeren (of er mee mogen handelen om je bankrekening niet kwijt te raken) maar wel verwachten dat we een land of onszelf van diezelfde wapens kunnen voorzien.

En nogmaals, ik handel voor het geld. Alles wat niet verboden is en geld oplevert, is voor mij acceptabel.
pi_208344331
Ik vermoed dat het zo'n week word waar je niet te veel naar de aandelenkoersen of je portfoliowaarde moet kijken.
pi_208345934
quote:
"The U.S. banking system is on the verge of a much bigger collapse than 2008," said economist Peter Schiff, known for his dire predictions.

"Banks own long-term paper at extremely low interest rates. They can't compete with short-term Treasuries. Mass withdrawals from depositors seeking higher yields will result in a wave of bank failures."

https://www.thestreet.com(...)c=yahoo&cm_ven=YAHOO

Tja Wells Fargo en BOA staan er premarket niet negatief voor.
Het zal mij benieuwen.
  zondag 12 maart 2023 @ 17:18:40 #108
344884 monkyyy
pi_208346085
Misschien dat Buffett ze wel $10 B wil lenen tegen 12%. ~O>
pi_208346640
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2023 17:07 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]
https://www.thestreet.com(...)c=yahoo&cm_ven=YAHOO

Tja Wells Fargo en BOA staan er premarket niet negatief voor.
Het zal mij benieuwen.
Het is ook de vraag hoeveel long term mortgages daadwerkelijk op de balans staan. Alles kan doorverkocht worden immers.
pi_208346698
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2023 15:07 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik vermoed dat het zo'n week word waar je niet te veel naar de aandelenkoersen of je portfoliowaarde moet kijken.
Daar hebben we er net twee van achter de rug.
Best pilot in history
pi_208346779
quote:
9s.gif Op zondag 12 maart 2023 17:59 schreef nostra het volgende:

[..]
Daar hebben we er net twee van achter de rug.
Na het zuur komt nog meer zuur.
pi_208346876
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2023 18:04 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Na het zuur komt nog meer zuur.
Vrolijke zondag gehad?
Best pilot in history
pi_208346998
quote:
10s.gif Op zondag 12 maart 2023 18:10 schreef nostra het volgende:

[..]
Vrolijke zondag gehad?
Ik wel :D
  zondag 12 maart 2023 @ 20:03:37 #114
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_208348953
Morgen een black monday?
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
pi_208349195
Morgen weer een lekker dagje!
Cindy De Vuyst
  zondag 12 maart 2023 @ 22:52:32 #116
68638 Zwansen
pi_208352158
Heeft iemand Pharming? :X
pi_208352173
Nee gelukkig niet.
pi_208352260
https://www.ad.nl/economi(...)bank-staan~ac7c57c5/

Hoeveel% gaat morgen de koers van Pharming dalen?
pi_208352384
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2023 22:59 schreef Crowdyfunder het volgende:
https://www.ad.nl/economi(...)bank-staan~ac7c57c5/

Hoeveel% gaat morgen de koers van Pharming dalen?
Het schijnt een kwart van hun EV te zijn dus zoiets?
pi_208352643
quote:
7s.gif Op zondag 12 maart 2023 22:52 schreef Zwansen het volgende:
Heeft iemand Pharming? :X
Gered door de Fed.
Best pilot in history
pi_208352644
Pharming is qua koers al jaren een zorgenkindje. Jammer, anders zou het misschien wel een leuke gok zijn.
pi_208352690
twitter

En de volgende bank
  maandag 13 maart 2023 @ 00:04:02 #123
344884 monkyyy
pi_208352834
Futures zijn groen (voor nu)
  maandag 13 maart 2023 @ 01:34:35 #124
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_208353095
quote:

[..]

Tja dat hoort erbij in de farmaceutische industrie. Al die bedrijven hebben een geschiedenis van schandalen. Maar het zijn wel die bedrijven in mijn portefeuille die elk jaar een enorme cash flow genereren, elk jaar het dividend verhogen en mij redelijk ongeschonden door elke beurskrach loodsen. Ik spreid wel binnen farma natuurlijk, maar de sector farma zelf is breed vertegenwoordigd in mijn porto. Ik kan mij wel laten leiden door angst over rechtszaken en patent cliffs, maar het heeft me veel meer opgeleverd me niet te laten leiden door angst.
  maandag 13 maart 2023 @ 07:59:39 #125
68638 Zwansen
pi_208353761
Ik heb die pharmaceuten nooit aangedurfd. Misschien een beetje te bang voor een paar missers.

Overigens zou ik J&J niet als pharma willen beschouwen. Ja, ze hebben Janssen in hun ‘bezit’, maar komt normaliter hun omzet niet van andere producten?
  maandag 13 maart 2023 @ 10:16:40 #126
68638 Zwansen
pi_208354961
Heb de neiging om ING bij te kopen. Als ze morgen weer -5% gaan koop ik opnieuw bij. Ik heb het idee dat dit een storm in een glas water is. :P
pi_208355104
quote:
7s.gif Op maandag 13 maart 2023 10:16 schreef Zwansen het volgende:
Heb de neiging om ING bij te kopen. Als ze morgen weer -5% gaan koop ik opnieuw bij. Ik heb het idee dat dit een storm in een glas water is. :P
Als ik nog geld had staan deed ik hetzelfde.
Er is nog dividend onderweg maar dat duurt wss te lang.
pi_208355129
poeh... ING nu -7,5%

ohh oh

-9,5%

Toch weer wat hersteld naar -7%

[ Bericht 25% gewijzigd door Houtenbeen op 13-03-2023 10:53:22 ]
pi_208355174
Vandaag is rooooooooooooooooood.......
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
  maandag 13 maart 2023 @ 10:54:25 #130
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_208355356
quote:
0s.gif Op maandag 13 maart 2023 10:39 schreef Black-Death het volgende:
Vandaag is rooooooooooooooooood.......
De verliezen lopen hard op bij me ja.. tering.

Naja laat maar ff uitrazen..
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_208355519
quote:
0s.gif Op maandag 13 maart 2023 10:54 schreef AQuila360 het volgende:

[..]
De verliezen lopen hard op bij me ja.. tering.

Naja laat maar ff uitrazen..
ZIt je veel in finance aandelen?
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
  maandag 13 maart 2023 @ 11:52:00 #132
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_208356025
quote:
0s.gif Op maandag 13 maart 2023 11:08 schreef Black-Death het volgende:

[..]
ZIt je veel in finance aandelen?
Die maken wel een redelijk deel uit van m'n porto ja. Maar wel meer verzekeraars dan banken.

Nouja, we zien het wel :P
pi_208356984
quote:
7s.gif Op maandag 13 maart 2023 10:16 schreef Zwansen het volgende:
Nu nog wel, maar het is aan het aanzwellen tot een oceaan, wat zeg ik, een tsunami die alles wegvaagt.

Ik heb m'n VLK weggedaan (net met winst) en ga Shell's short call's sluiten.
pi_208357078
Ik ga op m'n handen zitten de komende week.
  maandag 13 maart 2023 @ 13:17:48 #135
545 dop
pi_208357122
Is de VS niet een uurtje eerder open door zomertijd daar.
Voor de koopjes jagers wacht nog even tot de vs open gaat.
  maandag 13 maart 2023 @ 13:25:08 #136
68638 Zwansen
pi_208357221
quote:
0s.gif Op maandag 13 maart 2023 13:07 schreef blomke het volgende:

[..]
Nu nog wel, maar het is aan het aanzwellen tot een oceaan, wat zeg ik, een tsunami die alles wegvaagt.

Ik heb m'n VLK weggedaan (net met winst) en ga Shell's short call's sluiten.
Ik heb net ING bijgekocht op 11,55. Geen idee of het verstandig is. Time will TELL. :P
pi_208357447
VIX +20%

Zal wel een achtbaanritje worden straks
pi_208357455
quote:
0s.gif Op maandag 13 maart 2023 13:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik ga op m'n handen zitten de komende week.
Ik ook, heb nog wel wat cash als het bloed echt door de straten gaat stromen
  maandag 13 maart 2023 @ 14:02:31 #139
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_208357708

VANDAAG IS ROOOOODDDD
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
  maandag 13 maart 2023 @ 14:04:20 #140
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_208357734
Goud op +2.13% _O_
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
  maandag 13 maart 2023 @ 14:11:39 #141
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_208357831
pi_208358051
USA gaat nu open, dus we zullen wel flink omlaag gaan :')
pi_208358580
Klein "plukje" van 2.000 aandelen bijgekocht van Lightning eMotors, Inc.
Jaarcijfers + Q4 is net bekend plus de paniek van vandaag dus had 32% korting.

Heb een handvol van dit soort risicovolle "penny stocks", verwacht er weinig van maar ze maken wel leuk spul.

---------

Aptera Motors lijkt me ook wel wat maar die zijn niet beursgenoteerd. Wel een leuk product.

maandag 13 maart 2023 @ 15:18:17 #144
19297 stinkie
pi_208358628
Nou de stop-Losses zijn getriggered. Eea met winst verkocht, dus laat maar instorten. Ik zit klaar :)

Wel net voor ex-div datum ;(
pi_208358753
quote:
1s.gif Op maandag 13 maart 2023 15:18 schreef stinkie het volgende:
Nou de stop-Losses zijn getriggered. Eea met winst verkocht, dus laat maar instorten. Ik zit klaar :)

Wel net voor ex-div datum ;(
Teveel gedoe, heb meer dan 50 aandelen. Ik zit de rit wel ff uit.
  maandag 13 maart 2023 @ 15:44:08 #146
19297 stinkie
pi_208359031
quote:
0s.gif Op maandag 13 maart 2023 15:26 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Stop löss stonden er al maanden. Ik kreeg ineens mails binnen van uitgevoerde transacties. Maar dat is dus ook waarom ze er zijn, zodat ik niet steeds alles in de gaten hoef te houden
  maandag 13 maart 2023 @ 15:51:54 #147
68638 Zwansen
pi_208359177
quote:
0s.gif Op maandag 13 maart 2023 15:26 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
50 al? :D

Heerlijk hoe jouw portfolio meer en meer uitdijt terwijl je in het begin toch vrij ‘klein’ wilde beginnen met niet te veel losse aandelen? :P Straks kun jij je eigen ETF beginnen.
pi_208359198
Best pilot in history
pi_208359389
quote:
7s.gif Op maandag 13 maart 2023 15:51 schreef Zwansen het volgende:

[..]
50 al? :D

Heerlijk hoe jouw portfolio meer en meer uitdijt terwijl je in het begin toch vrij ‘klein’ wilde beginnen met niet te veel losse aandelen? :P Straks kun jij je eigen ETF beginnen.
Ik zie het ook een beetje als m'n eigen ETF :P
pi_208360616
Ben ik weer.
Mn wederhelft had geprobeerd in te loggen op mn DeGiro account en zodoende was t geblokkeerd :')

Ik heb nu een limit order gezet op een ETF, maar wanneer wordt dat aandeel dan gekocht?

Zie nu net dat hij aangekocht is trouwens _O_ mijn eerste ETF. :+
pi_208360637
quote:
1s.gif Op maandag 13 maart 2023 17:36 schreef Miniem het volgende:
Ben ik weer.
Mn wederhelft had geprobeerd in te loggen op mn DeGiro account en zodoende was t geblokkeerd :')
Dat helpt idd niet :P

quote:
Ik heb nu een limit order gezet op een ETF, maar wanneer wordt dat aandeel dan gekocht?
Als iemand het voor die prijs aan je wil verkopen.

quote:
Zie nu net dat hij aangekocht is trouwens _O_ mijn eerste ETF. :+
*O*
pi_208360654
quote:
0s.gif Op maandag 13 maart 2023 17:39 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat helpt idd niet :P
[..]
Als iemand het voor die prijs aan je wil verkopen.
[..]
*O*
Jij nog een goede suggestie voor een ETF volgende maand? Heb nu nog ¤15 over van de ¤50. Dus kan evt volgende maand weer een kopen ¤65,-
  maandag 13 maart 2023 @ 17:46:58 #153
19297 stinkie
pi_208360731
quote:
0s.gif Op maandag 13 maart 2023 17:40 schreef Miniem het volgende:

[..]
Jij nog een goede suggestie voor een ETF volgende maand? Heb nu nog ¤15 over van de ¤50. Dus kan evt volgende maand weer een kopen ¤65,-
Lekker laten staan.
Volgende maand 2 kopen :)
pi_208360739
quote:
0s.gif Op maandag 13 maart 2023 17:40 schreef Miniem het volgende:

[..]
Met een ETF heb je al spreiding in enkele honderden aandelen, het heeft niet veel nut om iedere maand wat anders te kopen.

Ik heb een suggestie gedaan hoe je het zou kunnen verdelen als je een stuk in de US, EU en NL markten wil zitten, al is dat niet echt nodig. Met alleen S&P500 zit je op zich al prima.
pi_208360916
quote:
1s.gif Op maandag 13 maart 2023 17:46 schreef stinkie het volgende:

[..]
Lekker laten staan.
Volgende maand 2 kopen :)
Dan doe ik er volgende maand idd weer 2 van S&P500 :)
  dinsdag 14 maart 2023 @ 11:11:28 #156
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_208369965
quote:
7s.gif Op maandag 13 maart 2023 07:59 schreef Zwansen het volgende:
Ik heb die pharmaceuten nooit aangedurfd. Misschien een beetje te bang voor een paar missers.

Overigens zou ik J&J niet als pharma willen beschouwen. Ja, ze hebben Janssen in hun ‘bezit’, maar komt normaliter hun omzet niet van andere producten?
J&J haalt de omzet uit allerlei takken inderdaad. Pharma, Medical Devices en Consumer maar die laatste splitst zich dit jaar volledig af.
Het grootste gedeelte van de omzet komt toch wel uit Pharma. Meer dan de helft.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_208370028
25 aandelen ASR bijgekocht van dividend.

met "op m'n handen zitten deze week" bedoelde ik dat ik niets ga verkopen ;)
  dinsdag 14 maart 2023 @ 11:34:51 #158
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_208370216
Ik heb net m'n aandelen Brunel verkocht met 31% winst. En een beetje Shell afgebouwd met 27% winst.

Wil er even wat minder in hebben en Shell wou ik sowieso wat terug gaan brengen en Brunel kijk ik even wat die doet. Stel dat morgen weer wat terug zakt dan koop ik het waarschijnlijk wel weer terug en anders los ik het af op mn hypotheek..
pi_208370493
Waar zijn we mee bezig DeGiro?

Best pilot in history
pi_208370608
quote:
81s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 12:02 schreef nostra het volgende:
Waar zijn we mee bezig DeGiro?

[ afbeelding ]
Geen idee :D
pi_208371268
Nou ben benieuwd hoe USA vandaag gaat openen. Uiteindelijk viel het me gisteren nog wel mee eigenlijk
pi_208371622
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 12:23 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Geen idee :D
Het is weer weg, ik heb weer geld. :+
Best pilot in history
pi_208373881
Wanneer komen de koopjes op de beurs? Het lijkt weer allemaal business-as-usual te zijn...
Cindy De Vuyst
pi_208373894
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 17:16 schreef einzeinz het volgende:
Wanneer komen de koopjes op de beurs? Het lijkt weer allemaal business-as-usual te zijn...
Gisteren, vandaag. Genoeg koopjes gezien.
Alleen weinig geld om te investeren nu...

Of wacht je nog steeds op "black monday" van 1987?
pi_208373934
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 17:18 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Gisteren, vandaag. Genoeg koopjes gezien.
Alleen weinig geld om te investeren nu...

Of wacht je nog steeds op "black monday" van 1987?
Indexen zijn 2,30% omhoog vandaag! Ik vind het tegenwoordig nog altijd geen koopjes hoor.
Er moet minstens 20% van de AEX af!
Cindy De Vuyst
pi_208374016
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 17:20 schreef einzeinz het volgende:

[..]
Indexen zijn 2,30% omhoog vandaag! Ik vind het tegenwoordig nog altijd geen koopjes hoor.
Er moet minstens 20% van de AEX af!
Dromen mag.
pi_208374371
quote:
0s.gif Op maandag 13 maart 2023 10:34 schreef Houtenbeen het volgende:
poeh... ING nu -7,5%

ohh oh

-9,5%
[ afbeelding ]

Toch weer wat hersteld naar -7%
Gezellig toch?
Cindy De Vuyst
pi_208378049
Naja, daarom heb ik dus geen stop-loss orders staan, anders had ik vandaag weer >50 aandelen tegen een hogere prijs mogen terugkopen :+
  dinsdag 14 maart 2023 @ 21:34:53 #169
323876 michaelmoore
pi_208378121
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2023 23:28 schreef Bucketlist het volgende:
Pharming is qua koers al jaren een zorgenkindje. Jammer, anders zou het misschien wel een leuke gok zijn.
Ik haat gokken

pi_208381271
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 11:34 schreef AQuila360 het volgende:
Ik heb net m'n aandelen Brunel verkocht met 31% winst. En een beetje Shell afgebouwd met 27% winst.

Wil er even wat minder in hebben en Shell wou ik sowieso wat terug gaan brengen en Brunel kijk ik even wat die doet. Stel dat morgen weer wat terug zakt dan koop ik het waarschijnlijk wel weer terug en anders los ik het af op mn hypotheek..
Enig idee van de oorzaak van die (bijna) 9% stijging? Geen koopaanbeveling van een bank gelezen.....

Ik heb een flinke pluk liggen, uit de tijd dat ik voor hen werkte.
  woensdag 15 maart 2023 @ 11:09:48 #171
68638 Zwansen
pi_208382732
quote:
7s.gif Op maandag 13 maart 2023 13:25 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Ik heb net ING bijgekocht op 11,55. Geen idee of het verstandig is. Time will TELL. :P
Ik wilde gister nog stoer posten dat ze inmiddels boven de 12 staan, maar ik zie ze nu alweer op 11,20… :'(
pi_208382747
quote:
7s.gif Op woensdag 15 maart 2023 11:09 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Ik wilde gister nog stoer posten dat ze inmiddels boven de 12 staan, maar ik zie ze nu alweer op 11,20… :'(
Het bloed stroomt weer door de straten vandaag :Y Heeft weinig met ING specifiek te maken, behalve dat het een bank is.

Ik zit na verrekening van ontvangen dividend voor minder dan 9 euro per aandeel in ING dus ik geloof het voorlopig nog wel.
pi_208382991
Bij DeGiro stond ook weer wat dividend.

12x VanEck Global Real Estate UCITS ETF (NL0009690239) bijgekocht.
pi_208383120
ING Halted :o
pi_208383148
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 11:33 schreef Houtenbeen het volgende:
wow, zover ik kan zien is er geen specifiek nieuws over ING of mis ik iets?
pi_208383178
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 11:34 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
wow, zover ik kan zien is er geen specifiek nieuws over ING of mis ik iets?
Credit Suisse neemt iedereen mee onderuit op de beurs
pi_208383271
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 11:10 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Het bloed stroomt weer door de straten vandaag :Y Heeft weinig met ING specifiek te maken, behalve dat het een bank is.

Ik zit na verrekening van ontvangen dividend voor minder dan 9 euro per aandeel in ING dus ik geloof het voorlopig nog wel.
Gisteren eindigde nog groen voor mij maar vandaag alles weer rood inderdaad..
pi_208383273
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 11:33 schreef Houtenbeen het volgende:
en weer door
pi_208383378
Iemand een idee hoe ik de koers van de rabo certificaten kan toevoegen aan google sheets?
Ik had daar vroeger iets voor maar heb de formule weggegooid. :'(

Het was idd iets met import xml.
https://www.reddit.com/r/(...)mof/comment/gchn6fn/

Heb het ook op fok gepost dacht ik maar krijg dat niet terug gevonden.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_208383395
twitter
pi_208383404
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 11:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
Bij DeGiro stond ook weer wat dividend.

12x VanEck Global Real Estate UCITS ETF (NL0009690239) bijgekocht.
Heeft die dividendlek? Overigens nog meer in vastgoed dan je al doet?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_208383490
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 11:48 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Heeft die dividendlek?
Het is een Nederlands fonds, dus denk dat het meevalt.

quote:
Overigens nog meer in vastgoed dan je al doet?
Ik zit in meer REIT's (o.a. Realty Income, American Tower, VICI, etc) en vastgoed ETF's (iShares US Property Yield, iShares Europe Property Yield). Daar zit veel overlap in natuurlijk, niet heel zinvol qua spreiding.

Maar deze VanEck wil ik nog wat uitbreiden.
pi_208383799
Zijn er hier Fokkers die hun aandelen voor 1-1-2023 hebben verkocht en daarna weer hebben teruggekocht?
Peildatumarbitrage mag misschien niet, maar ik heb nu toch wel wat spijt dat ik dit niet heb gedaan ;(
BlaBlaBla
pi_208383867
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 12:13 schreef Soldier2000 het volgende:
Zijn er hier Fokkers die hun aandelen voor 1-1-2023 hebben verkocht en daarna weer hebben teruggekocht?
Peildatumarbitrage mag misschien niet, maar ik heb nu toch wel wat spijt dat ik dit niet heb gedaan ;(
Nondeju dat ik daar niet aan gedacht heb. Spaargeld wordt tegenwoordig veel lager aangeslagen. Voor mijn beleggingen ging de fiscus uit van bijna 6% rendement terwijl ik negatief sta.
pi_208383873
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 11:47 schreef Houtenbeen het volgende:
[ twitter ]
Reden?
Trekt wel lekker alles mee.
pi_208384090
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 12:17 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Nondeju dat ik daar niet aan gedacht heb. Spaargeld wordt tegenwoordig veel lager aangeslagen. Voor mijn beleggingen ging de fiscus uit van bijna 6% rendement terwijl ik negatief sta.
Ik ben ook daar nu pas achtergekomen, helemaal niet eerder bij stilgestaan. Ik hoop dat https://bondvoorbelastingbetalers.nl/ hier weer bezwaar op gaat maken. Individueel bezwaar zal denk ik lastig worden, maar wellicht toch de moeite waard.
BlaBlaBla
pi_208384096
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 12:13 schreef Soldier2000 het volgende:
Ik weet niet in hoeverre die peildatumarbitrage geautomatiseerd wordt gecheckt. Ik was zelf niet op de hoogte en zat vol op margin (40k ofzo) in beleggingen, dat kost me ook een aardige bom duiten. Achterlijk systeem, ik zou uit principe gewoon weer gaan procederen. Gewoon afrekenen op gerealiseerd rendement zoals elk fatsoenlijk Westers land, hoe moeilijk kan het zijn.
Best pilot in history
pi_208384134
En je kan er natuurlijk op rekenen dat over een jaar of drie, als dit een beetje aanhoudt, de werkelijke verhoudingen compleet scheef liggen ten opzichte van de op 17 hoog in Den Haag van iex.nl getrokken gemiddelden en dan zal het systeem ineens wél kunnen veranderen.
Best pilot in history
  woensdag 15 maart 2023 @ 12:33:23 #189
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_208384167
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 08:57 schreef blomke het volgende:

[..]
Enig idee van de oorzaak van die (bijna) 9% stijging? Geen koopaanbeveling van een bank gelezen.....

Ik heb een flinke pluk liggen, uit de tijd dat ik voor hen werkte.
Volgens mij een aanbeveling van de ING maar dat was van vrijdag nog? Anyway heb ze net weer voor minder terug gekocht want het zat me toch niet lekker..
pi_208384171
quote:

[..]
Reden?
Banken liggen al onder vuur en CS heeft en doet zo ongeveer alles fout wat je fout kan doen, zowel op compliancevlak als strategie als communicatie. Ver vanaf blijven, net als Deutsche. Heb zelf wel 10 geschreven puts Handelsbanken @ 100SEK lopen, daar wil ik prima in zitten.
Best pilot in history
pi_208384200
quote:

[..]
Reden?
Het ging al niet goed met Credit Suisse, maar nu hebben grote aandeelhouders uit Saudi-Arabië gezegd dat ze niet nog meer geld gaan pompen in de bank.
  woensdag 15 maart 2023 @ 12:36:09 #192
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_208384218
quote:
7s.gif Op woensdag 15 maart 2023 12:33 schreef nostra het volgende:

[..]
Banken liggen al onder vuur en CS heeft en doet zo ongeveer alles fout wat je fout kan doen, zowel op compliancevlak als strategie als communicatie. Ver vanaf blijven, net als Deutsche. Heb zelf wel 10 geschreven puts Handelsbanken @ 100SEK lopen, daar wil ik prima in zitten.
Wat zou je met ING doen als je ze nu had?
pi_208384223
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 12:33 schreef AQuila360 het volgende:

[..]
Volgens mij een aanbeveling van de ING maar dat was van vrijdag nog? Anyway heb ze net weer voor minder terug gekocht want het zat me toch niet lekker..
Brunel is toch een doodeenvoudige urenboer maar dan met een semi-elitair randje? Snap de premium die ze lang hebben gehad niet zo goed.
Best pilot in history
pi_208384287
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 12:36 schreef AQuila360 het volgende:

Wat zou je met ING doen als je ze nu had?
Ik kan de balansen en met name risico's van individuele banken onvoldoende beoordelen om er een onderbouwde mening over te hebben. Ik heb een tijd de jaarrekening van NN Schade opgesteld en hoewel dat een verzekeraar is, is het echt een black box aan wat eruit komt. Handelsbanken is zo conservatief als de neten (afboekingen van 0.00%), een prima dividend en ik zit graag buiten de eurozone - alhoewel de Nordics kronen het belabberd hebben gedaan de afgelopen tijd.

Verder lopen Nederlandse banken qua groei en rendementsperspectief enorm aan tegen de Europese regelgeving en de Nederlandse interpretatie en handhaving daarvan. Dat kost een gigantische bak geld, lost de kern van het probleem niet op en out of the blue komen er ineens boetes van een miljard om de hoek zeilen. En ING heeft er nogal een handje van om hun hand totaal te overspelen, bijvoorbeeld met de overname van Payvision, ING Direct en buitenlandse activiteiten.

[ Bericht 10% gewijzigd door nostra op 15-03-2023 12:44:57 ]
Best pilot in history
pi_208384331
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 12:33 schreef AQuila360 het volgende:

[..]
Dat was i.d.d. vorige week al. Het volume was gisteren ook een factor 8 hoger dan gewoonlijk.

Zit het je nu wel lekker....-5%...
pi_208384335
Ik kan het sowieso niet beoordelen wat er gaande is bij banken, te ingewikkeld.

Moet er maar op vertrouwen dat de spreiding in aandelen me redt als het misgaat.
pi_208384360
quote:
7s.gif Op woensdag 15 maart 2023 12:36 schreef nostra het volgende:

[..]
Brunel is toch een doodeenvoudige urenboer maar dan met een semi-elitair randje? Snap de premium die ze lang hebben gehad niet zo goed.
Nou, iets genuanceerder: detacheerder die hoog gekwalificeerd technisch en financieel persoon detacheert. Een winst van ¤100/uur per persoon is niet onsoortig.
pi_208384400
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 12:44 schreef blomke het volgende:

[..]
Nou, iets genuanceerder: detacheerder die hoog gekwalificeerd technisch en financieel persoon detacheert. Een winst van ¤100/uur per persoon is niet onsoortig.
Nou ja, dat bedoel ik, hoewel een markup van ¤ 100 per uur me wel heel fors lijkt. In mijn beleving zaten ze vooral in offshore toentertijd, dat lijkt me ook niet echt de groeimarkt naar de toekomst.
Best pilot in history
pi_208384594
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 12:46 schreef nostra het volgende:

[..]
Nou ja, dat bedoel ik, hoewel een markup van ¤ 100 per uur me wel heel fors lijkt. In mijn beleving zaten ze vooral in offshore toentertijd, dat lijkt me ook niet echt de groeimarkt naar de toekomst.
7GW aan windmolens, zie je het voor je??
pi_208384622
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 12:57 schreef blomke het volgende:

[..]
7GW aan windmolens, zie je het voor je??
Ja, het nieuwe offshoring is weer wat anders inderdaad. Zou ook graag in SBM gaan zitten. Die wordt nog veel te veel als olieafhankelijk gezien, terwijl het langetermijnperspectief juist heel erg anders ligt. Alleen de puts liggen erg raar geprijsd met $ 1 dividend, dus ik schrijf nog even niet.
Best pilot in history
pi_208384811
quote:
7s.gif Op woensdag 15 maart 2023 13:00 schreef nostra het volgende:
Alleen de puts liggen erg raar geprijsd met $ 1 dividend, dus ik schrijf nog even niet.
?? bedoel je dat het dividend niet in de premie verdisconteerd zit?

Wel iets om rekening mee te houden, ben ik weleens ingetuind.
  woensdag 15 maart 2023 @ 13:52:24 #202
344884 monkyyy
pi_208385470
Ik zie dat er iets wordt gezegd over fiscale optimalisatie in Box 3 (peildatumarbitrage). Ik ben benieuwd hoe er tegen dit idee aan wordt gekeken. Stel:

We hebben stel X, met op peildatum ¤20.000 liquide middelen en ¤480.000 andere beleggingen. Die zou box 3 als volgt moeten afrekenen:

https://www.berekenhet.nl(...)argeld-vermogen.html

Maar nu gaat stel X naar de notaris, die richt een BV op, die stort ¤400.000 kapitaal in die BV, en de BV leent dat meteen terug aan stel X als zijnde Box 3 lening. De nieuwe situatie wordt dan:

Natuurlijk heeft die BV dan ook opbrengsten, namelijk (zakelijke) rente op de vordering, daarvoor pakken we het forfaitair rendementspercentage dat de belastingdienst hanteert op schulden + laten we zeggen 0,5% opslag. De opbrengsten van de BV worden dan 3,07% * ¤400.000 = ¤12.280. Daarover moet het VPB tarief worden betaald van 19% = ¤2.333

Begin situatie:
Box 3 last: ¤7.324
VPB last: ¤0 (want de BV bestond niet)

Nieuwe situatie
Box 3 last: ¤0
VPB last: ¤2.333

Fiscale besparing ¤4.991 per jaar (uitgaande van deze percentages/heffingsvrije voet/belasting tarieven etc)

Dit zou natuurlijk een puur geval fraus legis zijn, maar ik zie niet in wat de belastingdienst hier tegen kan doen omdat er geen wet overtreden wordt. De lening tussen DGA en BV is al gecapped op ¤700.000, dus in theorie kun je je belastingvrije voet in Box 3 ophogen tot die ¤700.000 + vrijstelling die je al had (¤57.000 per fiscale partner)
pi_208385968
@monkyyy dat idee ben ik op Tweakers ook tegengekomen: https://gathering.tweaker(...)ge/74575334#74575334

Vraag me af wat de precieze kosten zijn bij het oprichten van een spaar BV.
BlaBlaBla
pi_208386094
quote:
2s.gif Op woensdag 15 maart 2023 13:52 schreef monkyyy het volgende:
Fiscale besparing ¤4.991 per jaar (uitgaande van deze percentages/heffingsvrije voet/belasting tarieven etc)

Dit zou natuurlijk een puur geval fraus legis zijn, maar ik zie niet in wat de belastingdienst hier tegen kan doen omdat er geen wet overtreden wordt.
Plus AB hè. ;) En de definitie van fraus legis is nu juist dat er geen wet overtreden wordt, maar het principe staat vooralsnog ja.
Best pilot in history
pi_208387827
Even iets anders.
Via de nieuwsbrief van de ING kwam ik hierbij terecht.
De laatste jaren stabiel en een dividend van 10%.
Een flinke daling van de energieprijzen de komende jaren lijkt mij niet heel erg waarschijnlijk.
Voor het dividend wellicht een Intressante belegging.

pi_208388665
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 16:09 schreef WammesWaggel het volgende:
Even iets anders.
Via de nieuwsbrief van de ING kwam ik hierbij terecht.
De laatste jaren stabiel en een dividend van 10%.
Een flinke daling van de energieprijzen de komende jaren lijkt mij niet heel erg waarschijnlijk.
Voor het dividend wellicht een Intressante belegging.
Welke energie zitten ze in? Duurzaam? Fossiel? Beide kut.

Kernenergie? Dan lekker gewerkt.
pi_208388779
quote:
2s.gif Op woensdag 15 maart 2023 13:52 schreef monkyyy het volgende:
Ik ben benieuwd hoe er tegen dit idee aan wordt gekeken. Stel:
Als jij 4ton in een B.V. zet en je blijft die 4 ton via box 3 beleggen..

Krijg je i.p.v. 1,7% belasting ---> 0,7% belasting, waarom? Schuld in box 3 neemt toe, belegd vermogen echter niet en die gaat gewoon tegen hoog tarief met de regels. (netto 0 vermogen, assets - schulden, doch vanwege andere tarieven passiva en activa door de belastingdienst ga je gewoon dokken).

Dit jaar is het laatste jaar dat het oude systeem nog kan, maar peildatum ligt in het verleden dus kan niet meer op gestuurd worden, dus bovenstaande som gaat voor de toekomst.

Nou, 1% korting in box 3 -- 4000 euro.

Box 2: Het rendement over de lening 4,5% * 40% = 1,8% erbij, exclusief notaris - boekhouder - tijd.

1,8% > 1,0%.

1% / 0,4 = 2,5%, break even, wederom excl notaris, boekhoudert, en je eigen tijd.
Stel dat gaat netto tegen 2.000 euro is dat op 400.000 euro, nog steeds 0,5%, dus de rente moet dan onder de 2%.

Slecht plan dus, je overschat de daling van belastingdruk in box 3.
Je onderschat box 2 belasting vanwege dividendbelasting.
Je onderschat het in stand houden van een B.V. met notaris en boekhouding en tijd.
Je onderschat de hoogte van een zakelijke rente.

Rente moet minder dan 2% renderen wil het echt wat effect gaan behalen.
Als werkelijk rendement belast gaat worden zijn de tarieven in box 3 lager dan box 2 als je inclusief dividendbelasting rekent.

[ Bericht 6% gewijzigd door ludovico op 15-03-2023 17:30:54 ]
pi_208389161
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 16:45 schreef ludovico het volgende:

[..]
Welke energie zitten ze in? Duurzaam? Fossiel? Beide kut.

Kernenergie? Dan lekker gewerkt.
Allemaal, in die zin zijn zij dus wel een bedrijf met een brede diversificatie in die sector.
pi_208389564
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 17:06 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]
Allemaal, in die zin zijn zij dus wel een bedrijf met een brede diversificatie in die sector.
Klinkt best prima allemaal.
pi_208390675
Kellanova. :')
Best pilot in history
pi_208392247
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 17:23 schreef ludovico het volgende:

[..]
Klinkt best prima allemaal.
Ze hebben wel flink geblunderd met die beursgang van EVbox. Dat moest toen vlak voor tijd teruggetrokken worden omdat de cijfers opgeklopt waren. Dat geeft wel te denken over de risicobeheersing.
  woensdag 15 maart 2023 @ 19:41:07 #212
344884 monkyyy
pi_208392257
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 16:50 schreef ludovico het volgende:
(netto 0 vermogen, assets - schulden, doch vanwege andere tarieven passiva en activa door de belastingdienst ga je gewoon dokken).
Volgens mij niet.

https://www.belastingdien(...)rlopige-aanslag-2023
Aan de hand van voorbeeld 3, Stel X dat gezamenlijk ¤20.000 contanten heeft, ¤480.000 aandelen en ¤400.000 schuld.

Stap 1: bereken het rendement per soort vermogen
Bank- en spaartegoeden en contant geld: ¤ 20.000 x 0,36% = ¤ 72
Beleggingen en andere bezittingen: ¤ 480.000 x 6,17% = ¤ 29.616
Het rendement op de bezittingen is in totaal ¤ 29.688.

Schulden:
Op de schuld wordt de drempel in mindering gebracht. De drempel is ¤ 3.400 per persoon.
De aftrekbare schuld is: ¤ 400.000 - ¤ 6.800 = ¤ 393.200.
Het rendement op de aftrekbare schulden: ¤ 393.200 x 2,57% = ¤ 10.105.
Het rendement op uw schulden is totaal ¤ 10.105
Het belastbaar rendement is ¤ 29.688 – ¤ 10.105 = ¤ 19.583

Stap 2: bereken uw gezamenlijk vermogen
Bezittingen: ¤ 20.000 + ¤ 380.000 = ¤ 500.000
Aftrekbare schulden: ¤ 393.200
Vermogen: ¤ 500.000 - ¤ 393.200 = ¤ 106.800
Uw vermogen (de gezamenlijke rendementsgrondslag) is ¤ 106.800.

Stap 3: bereken de grondslag sparen en beleggen
De grondslag sparen en beleggen is de rendementsgrondslag verminderd met het heffingsvrij vermogen.
Het heffingsvrijvermogen is in 2023 ¤ 57.000 per persoon. Dus voor u en uw fiscaal partner samen ¤ 114.000.
Grondslag sparen en beleggen: ¤ 106.800 - ¤ 114.000 = ¤ -7200
U geeft de gehele grondslag sparen en beleggen op. Dus ¤ -7200.

Oftewel ¤0

Stap 4: bereken uw aandeel in de rendementsgrondslag
Deel uw grondslag sparen en beleggen door de rendementsgrondslag. En vermenigvuldig de uitkomst met 100. Rond af op 2 decimalen achter de komma.
Uw grondslag sparen en beleggen ¤ 0 : rendementsgrondslag ¤ 393.200 x 100 = 0%

Stap 5: bereken uw voordeel uit sparen en beleggen
Het voordeel uit sparen en beleggen is het belastbaar rendement vermenigvuldigd met uw percentage van het aandeel in de rendementsgrondslag
Uw voordeel uit sparen en beleggen: ¤ 19.583 x 0% = ¤0

Over uw vermogen betaalt u 32% x ¤ 0 = ¤ 0 belasting.

Dit is het nieuwe systeem, dit speelt nog in 2024, 2025 en in 2026 gaat het werkelijke rendement belast worden, en dan zien we wel weer wat optimaal is.
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 16:50 schreef ludovico het volgende:
Box 2: Het rendement over de lening 4,5% * 40% = 1,8% erbij, exclusief notaris - boekhouder - tijd.
Waarom rekenen met 4,5%? Ik heb zelf geen jurisprudentie kunnen vinden over zakelijke rente's tussen DGA en BV (wel over zakelijke leningen, maar dat is een ander punt), ik ken zelfs adviseurs die jarenlang hebben gewerkt met 1 weeks euribor + 1% en daar weg mee zijn gekomen. Belastingdienst is er ook niet duidelijk over. En in de wet lees ik geen hard percentage terug.

Een BV oprichten kostte mij ¤499 ex btw bij de notaris een paar jaar terug. Een nieuwe BV zal ook wel in die richting liggen en is een eenmalige transactie.
Boekhouden/aangiftes/deponeren doe ik in dit geval zelf. :9

Dividendbelasting kan ook tot in den treure uitgesteld worden door simpelweg niet uit te keren en de winst toe te voegen aan de overige reserves. Wellicht dat de overige reserve gewoon bij de lening kan opgeteld worden en de schuld van de DGA aan de BV dan weer hoger wordt. Maar goed punt dat daar uiteindelijk Box 2 heffing over betaald moet worden.
  woensdag 15 maart 2023 @ 20:22:48 #213
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_208393407
Stress bij EU banken is altijd wel een goede aanleiding voor een techrally in de VS :')

(jaja sectorrotatie)

Maargoed wel fijn voor de geschreven puts op netflix (jaja), google, amazon en activision.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_208394674
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 19:41 schreef monkyyy het volgende:

[..]
Volgens mij niet.

https://www.belastingdien(...)rlopige-aanslag-2023
Aan de hand van voorbeeld 3, Stel X dat gezamenlijk ¤20.000 contanten heeft, ¤480.000 aandelen en ¤400.000 schuld.

Stap 1: bereken het rendement per soort vermogen
Bank- en spaartegoeden en contant geld: ¤ 20.000 x 0,36% = ¤ 72
Beleggingen en andere bezittingen: ¤ 480.000 x 6,17% = ¤ 29.616
Het rendement op de bezittingen is in totaal ¤ 29.688.

Schulden:
Op de schuld wordt de drempel in mindering gebracht. De drempel is ¤ 3.400 per persoon.
De aftrekbare schuld is: ¤ 400.000 - ¤ 6.800 = ¤ 393.200.
Het rendement op de aftrekbare schulden: ¤ 393.200 x 2,57% = ¤ 10.105.
Het rendement op uw schulden is totaal ¤ 10.105
Het belastbaar rendement is ¤ 29.688 – ¤ 10.105 = ¤ 19.583

Stap 2: bereken uw gezamenlijk vermogen
Bezittingen: ¤ 20.000 + ¤ 380.000 = ¤ 500.000
Aftrekbare schulden: ¤ 393.200
Vermogen: ¤ 500.000 - ¤ 393.200 = ¤ 106.800
Uw vermogen (de gezamenlijke rendementsgrondslag) is ¤ 106.800.

Stap 3: bereken de grondslag sparen en beleggen
De grondslag sparen en beleggen is de rendementsgrondslag verminderd met het heffingsvrij vermogen.
Het heffingsvrijvermogen is in 2023 ¤ 57.000 per persoon. Dus voor u en uw fiscaal partner samen ¤ 114.000.
Grondslag sparen en beleggen: ¤ 106.800 - ¤ 114.000 = ¤ -7200
U geeft de gehele grondslag sparen en beleggen op. Dus ¤ -7200.

Oftewel ¤0

Stap 4: bereken uw aandeel in de rendementsgrondslag
Deel uw grondslag sparen en beleggen door de rendementsgrondslag. En vermenigvuldig de uitkomst met 100. Rond af op 2 decimalen achter de komma.
Uw grondslag sparen en beleggen ¤ 0 : rendementsgrondslag ¤ 393.200 x 100 = 0%

Stap 5: bereken uw voordeel uit sparen en beleggen
Het voordeel uit sparen en beleggen is het belastbaar rendement vermenigvuldigd met uw percentage van het aandeel in de rendementsgrondslag
Uw voordeel uit sparen en beleggen: ¤ 19.583 x 0% = ¤0

Over uw vermogen betaalt u 32% x ¤ 0 = ¤ 0 belasting.

Dit is het nieuwe systeem, dit speelt nog in 2024, 2025 en in 2026 gaat het werkelijke rendement belast worden, en dan zien we wel weer wat optimaal is.
[..]
Waarom rekenen met 4,5%? Ik heb zelf geen jurisprudentie kunnen vinden over zakelijke rente's tussen DGA en BV (wel over zakelijke leningen, maar dat is een ander punt), ik ken zelfs adviseurs die jarenlang hebben gewerkt met 1 weeks euribor + 1% en daar weg mee zijn gekomen. Belastingdienst is er ook niet duidelijk over. En in de wet lees ik geen hard percentage terug.

Een BV oprichten kostte mij ¤499 ex btw bij de notaris een paar jaar terug. Een nieuwe BV zal ook wel in die richting liggen en is een eenmalige transactie.
Boekhouden/aangiftes/deponeren doe ik in dit geval zelf. :9

Dividendbelasting kan ook tot in den treure uitgesteld worden door simpelweg niet uit te keren en de winst toe te voegen aan de overige reserves. Wellicht dat de overige reserve gewoon bij de lening kan opgeteld worden en de schuld van de DGA aan de BV dan weer hoger wordt. Maar goed punt dat daar uiteindelijk Box 2 heffing over betaald moet worden.
(6,17-2,57) * 0,32 +-.

Netto rekenen ze aardig dus voor vermogen netto 0, maar 100% assets en betaald met vreemd vermogen.
Dat zijn marginle tarieven, je hebt inderdaad drempels, maar die verlies je dus als je teveel geld overzet naar box 2. Maar over de gehele linie bij tarieven die het meeste opleveren is het al niet rendabel.

Hmm ok, fair enough, bij onder heffingsvrijevermogen trek je dat 6,17% forfaitair rendement naar de 0
Ton eraf van de 400.000, waarvan 300k te belasten is, met zogezegd 6.17 en -2,57....

Tjah dan is het voordeel toch 1% per ton eraf? 3,6 *0,32....

Komt er bij je BV weer bovenop.

Onder je heffingsvrije vermogen verder verlagen wordt erg onaantrekkelijk.

[ Bericht 2% gewijzigd door ludovico op 15-03-2023 21:22:52 ]
pi_208394802
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 21:09 schreef ludovico het volgende:
ik ken zelfs adviseurs die jarenlang hebben gewerkt met 1 weeks euribor + 1% en daar weg mee zijn gekomen. Belastingdienst is er ook niet duidelijk over. En in de wet lees ik geen hard percentage terug.
Een rechter kan er wel wat van vinden, volgens mij is het ook wel zo geregeld dat je zelf aannemelijk moet maken dat het zakelijk was. Vuistregel is max 25% afwijking.
pi_208395339
Mijn pa had met zijn agrarisch bedrijf euribor + 0.8% als ik het mij goed herinner.... Dat kan dus gewoon een zakelijke rente zijn maar dan heb je wel wat onderpand nodig lijkt me.
pi_208397405
Ik heb vandaag wat NN Group op ¤33,10 bijgekocht.

Engie stond al op mijn lijstje, maar de prijs van dat aandeel is (i.v.m. het afgelopen jaar) relatief hoog. Ik wacht dus even op een terugval. Rond de ¤12,- pak ik ze graag op.
pi_208401821
De Zwitserse centrale bank gaat (maximaal) 50 miljard euro uitlenen aan CS. Zou de rust nu wederkeren?
pi_208401836
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2023 08:01 schreef Black-Death het volgende:
De Zwitserse centrale bank gaat (maximaal) 50 miljard euro uitlenen aan CS. Zou de rust nu wederkeren?
:N dit geeft aan dat het systeem met lapmiddelen overeind wordt gehouden. De zaken gaan de afgrond in, en wij erachter aan.
pi_208406058
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2023 08:03 schreef blomke het volgende:

[..]
:N dit geeft aan dat het systeem met lapmiddelen overeind wordt gehouden. De zaken gaan de afgrond in, en wij erachter aan.
Ik vind dit ook wel spannend. Credit Suisse is geen kleintje.
pi_208406381
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2023 13:15 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
Ik vind dit ook wel spannend. Credit Suisse is geen kleintje.
Hopelijk brengt dit de rust weer terug.. die 50 miljard
pi_208406509
Vroeg of laat daalt stof altijd weer neer.
pi_208406767
Vandaag gewoon weer in het rood, nu vooral door Shell en URW
pi_208407837
Rabo certificaat krijgt ook klappen door de ECB, nog maar 3 euro boven de laagste stand van de afgelopen 5 jaar.
pi_208408313
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2023 15:23 schreef Faraday01 het volgende:
Rabo certificaat krijgt ook klappen door de ECB, nog maar 3 euro boven de laagste stand van de afgelopen 5 jaar.
Die mag ik niet eens kopen, moet ik eerst een toets maken _O-

Uit pure zelfbescherming ga ik die toets niet doen.
pi_208408388
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2023 15:50 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ik blijkbaar ook niet meer, terwijl ik ze al eens gehad heb _O-
pi_208408405
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2023 15:54 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Ik blijkbaar ook niet meer, terwijl ik ze al eens gehad heb _O-
Idem, heb ze ergens in april 2021 kort in bezit gehad.
  donderdag 16 maart 2023 @ 16:03:02 #228
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_208408501
quote:

[..]

Verrek, hier hetzelfde. Ik geloof dat je die toetsen ook elke twee jaar moet vernieuwen.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_208408520
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2023 16:03 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Verrek, hier hetzelfde. Ik geloof dat je die toetsen ook elke twee jaar moet vernieuwen.
Het gekke is wel, ik heb bij de Rabobank in 2 jaar een portfolio ter waarde van 2x m'n woning opgebouwd maar daar is nooit een toets voor geweest. Ik kan geheel vrij handelen.

Bij DeGiro wel voor ieder product een toets moeten maken (niet dat die veel voorstellen).

DeGiro vroeg onlangs voor de 2e keer hoe ik aan m'n vermogen kom (wat niet anders is dan vorig jaar, ook amper transacties in of uit geweest). Een bewijs opgestuurd maar zou me niet verbazen als daar wéér extra vragen over komen. Heel irritant, nooit een keer rust aan je hoofd.
pi_208408612
Hey, ik zie groene cijfers.
pi_208408756
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2023 16:12 schreef TheFreshPrince het volgende:
Hey, ik zie groene cijfers.
Mijn "clean energy" blijft de laatste week daarin wel echt achter.
pi_208408929
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2023 16:23 schreef Citizen.Erased het volgende:

[..]
Mijn "clean energy" blijft de laatste week daarin wel echt achter.
De helft van m'n portfolio blijft achter ;(

Maar goed, over 6 weken zijn we dit weer vergeten (en is er vast wel weer ander drama).
pi_208411409
Tijd om weer putjes te schrijven....Aperam, Olies....
pi_208413627
quote:
Heb die eind vorig jaar gekocht voor 95% ofzo.. lekkere couponrente dus waarde interesseert me niet zo

Hier inmiddels alles goed groen. :9
pi_208415115
quote:

[..]

Bij ING kun je die niet in de app kopen maar wel op de website. Ook een beetje apart.
pi_208416250
quote:
En dat terwijl in die 5 jaar ze de coupon nog hebben gepasseerd, wat echt héél ongebruikelijk is.
Best pilot in history
  vrijdag 17 maart 2023 @ 07:10:08 #237
545 dop
pi_208417374
quote:

[..]

Vind het wel logisch die toets.
Het is een apart beleggings product.
Lijkt me handig dat je dan ook weet wat je koopt.
Zorgplicht.

Ik verwacht dat de meerderheid hier ook geen benul heeft, wat Rabo certificaten precies zijn.
pi_208418197
quote:
Ja net op het verkeerde tijdstip gekocht. Overigens is ¤3 fors op ¤25.

Overigens vroeg ik begin deze week hoe je ze kon toevoegen aan google sheets.
Ik heb de formule nu afgemaakt en werkend gekregen. Werkt ook voor andere koersen op IEX maar dna moet je de nominale waarde even veranderen.

1=IMPORTXML("https://www.iex.nl/Obligatie-Koers/600015811/Rabobank-Certificaat.aspx"; "//*[@id='600015811LastPrice']")/100*25
pi_208418218
quote:
7s.gif Op donderdag 16 maart 2023 23:41 schreef nostra het volgende:

[..]
En dat terwijl in die 5 jaar ze de coupon nog hebben gepasseerd, wat echt héél ongebruikelijk is.
Klopt al moest dat toen van de ECB heb toen ook geen dividenden ontvangen van mijn bankaandelen.
pi_208418366
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 08:48 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ja net op het verkeerde tijdstip gekocht. Overigens is ¤3 fors op ¤25.
Hij noteert in procenten, vermoed dat-ie daarop doelt.
Best pilot in history
pi_208418370
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 08:49 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Klopt al moest dat toen van de ECB heb toen ook geen dividenden ontvangen van mijn bankaandelen.
Of dat echt moest is altijd wat schimmig gebleven, maar het was wel een logische stap ja.
Best pilot in history
pi_208418411
quote:
7s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 09:03 schreef nostra het volgende:

[..]
Hij noteert in procenten, vermoed dat-ie daarop doelt.
Ja dat snap ik daarom mijn formule ook omgezet van procenten naar euro's.

quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 09:04 schreef nostra het volgende:

[..]
Of dat echt moest is altijd wat schimmig gebleven, maar het was wel een logische stap ja.
Zover ik begreep was de Rabo er zelf niet blij mee want zorgde voor een enorme duikeling en verlies aan vertrouwen.
  vrijdag 17 maart 2023 @ 10:14:37 #243
545 dop
pi_208419300
Rabo certificaten zijn geen aandelen.
Maar obligaties, ze keren geen dividend uit maar coupon rente.
Zodoende hadden ze die wel mogen wel uitkeren.
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 09:04 schreef nostra het volgende:

[..]
effectief mochten banken geen dividend uitkeren om te zorgen dat ze extra contanten hadden ivm corona, Rabo keert geen dividend uit op certificaten maar coupon rente.
Ze moesten wel extra contanten aanhouden vanwege corona, dus ja hoe doe je dat dan.
Keuze aan de Rabo, die uiteindelijk weinig keuze had.
pi_208419995
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 07:10 schreef dop het volgende:

[..]
Vind het wel logisch die toets.
Het is een apart beleggings product.
Lijkt me handig dat je dan ook weet wat je koopt.
Zorgplicht.

Ik verwacht dat de meerderheid hier ook geen benul heeft, wat Rabo certificaten precies zijn.
Ik vind een toets ook logisch.

Maar ik vind het niet logisch dat ik al 2 jaar kan beleggen bij de Rabo zonder 1 toets te voltooien en dat het voor dit product (dat ik al eens in bezit heb gehad) ineens wel moet :D
pi_208420103
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 11:07 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Maar ik vind het niet logisch dat ik al 2 jaar kan beleggen bij de Rabo zonder 1 toets te voltooien en dat het voor dit product (dat ik al eens in bezit heb gehad) ineens wel moet :D
Ik heb net - omdat het kan - de passendheidstoets gedaan en dat stelt weinig voor. Dus voor het geval de certificaten nog wat klappen krijgen kan ik ze nu aankopen :9
  vrijdag 17 maart 2023 @ 11:16:45 #246
545 dop
pi_208420136
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 11:07 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

De Giro bekijkt het natuurlijk niet per product, maar per product category.
5 simpel vraagjes om.te zien of je weet wat de risico's zijn in deze product category.
pi_208420163
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 11:16 schreef dop het volgende:

[..]
5 simpel vraagjes om.te zien of je weet wat de risico's zijn in deze product category.
Klopt en is ook geen probleem verder. Alleen is het wat vreemd dat ik ze van de giro in 2020 wel mocht kopen zonder die toets :D
pi_208420164
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 11:16 schreef dop het volgende:

[..]
Ik weet het.
Maar ik had het over de Rabo :P
Daar heb ik nog nooit een toets hoeven doen maar ik heb wel een flink portfolio.
pi_208420265
Wat ik wel eens overweeg is om bij een dip wat van die certificaten te kopen zodat er wat meer directe cashflow ontstaat om periodiek aandelen van te kopen. Aangezien ik ze dan LT wil houden is de koers op korte termijn niet zo relevant zo lang de Rabobank niet om valt. En nu we in BBB land leven zullen ze goed voor de boeren zorgen en is de kans op grote afwaarderingen in die enorme leningportefeuille van de bank ook een stuk afgenomen.
pi_208420321
Ik geloof niet dat BBB veel invloed gaat krijgen op het stikstofbeleid, tenzij ze bij de volgende 2e-kamer verkiezingen ook heel goed scoren (+25 zetels). Het kabinet heeft nu nog een route linksom om stikstofplannen erdoor te krijgen.

En uiteindelijk blijven de normen voor stikstofdepositie gewoon staan, een uitspraak van Raad van State is niet ineens weg omdat er een andere partij aan de macht is.
pi_208420396
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 11:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik geloof niet dat BBB veel invloed gaat krijgen op het stikstofbeleid, tenzij ze bij de volgende 2e-kamer verkiezingen ook heel goed scoren (+25 zetels). Het kabinet heeft nu nog een route linksom om stikstofplannen erdoor te krijgen.

En uiteindelijk blijven de normen voor stikstofdepositie gewoon staan, een uitspraak van Raad van State is niet ineens weg omdat er een andere partij aan de macht is.
Ik denk ook niet dat er heel veel gaat veranderen hoor, alleen denk ik ook dat de meeste boeren hier financieel prima uit gaan komen met die enorme zak geld die ze hebben. En veel boeren zijn ook gewoon miljonair en helemaal niet zo zielig.
pi_208420651
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 11:39 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Ik denk ook niet dat er heel veel gaat veranderen hoor, alleen denk ik ook dat de meeste boeren hier financieel prima uit gaan komen met die enorme zak geld die ze hebben. En veel boeren zijn ook gewoon miljonair en helemaal niet zo zielig.
Wat bedoel je nu precies met: veel boeren zijn ook gewoon miljonair en helemaal niet zo zielig?
BlaBlaBla
pi_208420693
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 11:55 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]
Wat bedoel je nu precies met: veel boeren zijn ook gewoon miljonair en helemaal niet zo zielig?
Het ging mij over de risico's in de leningportefeuille van de Rabobank die natuurlijk vuistdiep in agrarische leningen zitten. Als je die certificaten koopt zijn de grootste risico namelijk dat de rente nog heel veel meer dan verwacht gaat stijgen of dat de Rabobank om valt want dan kunnen de certificaten waardeloos worden.

Behalve da de rabobank een flink winstgevende bank is, denk ik dus dat als 'the shit hits the fence' dat een aanzienlijk deel van de boeren - eventueel met behulp van de miljarden van het kabinet - hun schulden (grotendeels) terug kunnen betalen. Daarbij zijn er natuurlijk boeren die het moeilijk hebben of in de problemen kunnen komen maar er is ook een flinke categorie boeren die hun schaapjes prima op het droge hebben en - vastgoed meegerekend - grote reserves hebben. Daarom de opmerking dat veel boeren gewoon miljonair zijn en het dus geen kale kippen zijn waar niets te plukken valt door de bank als het incidenteel zo ver komt.
pi_208420763
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 11:33 schreef TheFreshPrince het volgende:

Met alle respect: men kan niet om de winst van BB heen. De gevolgen zoals ik die zie, is dat de NOx/NH3 plannen ernstig worden vertraagd en daarmee de woningbouw e.d. De uitspraak van de RvS betreft nieuwbouw en niet bestaande veehouderijen.
pi_208420788
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 12:04 schreef blomke het volgende:

[..]
Met alle respect: men kan niet om de winst van BB heen.
Zonder het hier in POL te willen veranderen; zolang je in de eerste kamer meerderheden kan krijgen voor een wet, kan je overal omheen, 38 stemmen en je bent er.

BBB heeft dan wel ~22% van de stemmen, er is ook een groep van 78% die geen BBB heeft gestemd.
pi_208420824
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 12:04 schreef blomke het volgende:

[..]
Met alle respect: men kan niet om de winst van BB heen. De gevolgen zoals ik die zie, is dat de NOx/NH3 plannen ernstig worden vertraagd en daarmee de woningbouw e.d. De uitspraak van de RvS betreft nieuwbouw en niet bestaande veehouderijen.
Het gaat om WNb vergunningen waarbij ook een aanzienlijk deel van de boeren helemaal geen goede vergunning heeft (o.a. de pas melders). Maar dit terzijde, ik wilde hier geen politiek discussie starten. Het ging mij om het specifieke risicoprofiel van de rabobank irt de agrarische sector.
pi_208420959
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 11:59 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Het ging mij over de risico's in de leningportefeuille van de Rabobank die natuurlijk vuistdiep in agrarische leningen zitten. Als je die certificaten koopt zijn de grootste risico namelijk dat de rente nog heel veel meer dan verwacht gaat stijgen of dat de Rabobank om valt want dan kunnen de certificaten waardeloos worden.

Behalve da de rabobank een flink winstgevende bank is, denk ik dus dat als 'the shit hits the fence' dat een aanzienlijk deel van de boeren - eventueel met behulp van de miljarden van het kabinet - hun schulden (grotendeels) terug kunnen betalen. Daarbij zijn er natuurlijk boeren die het moeilijk hebben of in de problemen kunnen komen maar er is ook een flinke categorie boeren die hun schaapjes prima op het droge hebben en - vastgoed meegerekend - grote reserves hebben. Daarom de opmerking dat veel boeren gewoon miljonair zijn en het dus geen kale kippen zijn waar niets te plukken valt door de bank als het incidenteel zo ver komt.
Je gaat er te snel vanuit dat boeren geen grote schulden hebben. De boeren die nu aan het zweten zijn, zijn de boeren die veel investeringen hebben gemaakt, grote hypotheken hebben lopen en die schulden niet zomaar kunnen aflossen door een hectare grond te verkopen. Dat vastgoed is overigens geen euro waard, daar kun je niets mee. Daarnaast heeft bijv. een kippenboer normaliter geen grondbezit.
BlaBlaBla
pi_208421056
Leuk dat Tellurian hier wordt genoemd. De afgelopen 4 jaar in mijn portfolio gehad en inmiddels over de 10000 aandelen met een avg van $1,85 ^O^
pi_208421151
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 12:06 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Zonder het hier in POL te willen veranderen; zolang je in de eerste kamer meerderheden kan krijgen voor een wet, kan je overal omheen, 38 stemmen en je bent er.

BBB heeft dan wel ~22% van de stemmen, er is ook een groep van 78% die geen BBB heeft gestemd.
Het ging mij om de Provincies, waar BBB het voortouw gaat nemen. Overigens is BBB niet de enige oppositiepartij in de Eerste Kamer. Die EK wordt (dacht ik) 31 mei gekozen; tot die tijd gebeurt er amper wat en daarna begint het getraineer pas goed.

Overigens ben ik een warm voorstander van NOx/NH3 reductiemaatregelen en heb slecht geslapen na de verkiezingsuitslag.
pi_208421225
Ik ben warm voorstander van de wereld op fatsoenlijk tempo, met oog voor proportionaliteit, effectiviteit, andere juridische beginselen, die duiden op eerlijkheid en zorgvoldigheid in het afwegingproces, verbeteren, daar valt stikstof verhaal óók onder.

De staat neemt dat naar mijn mening totaal niet serieus en dramt extremistisch beleid door.
Dat is ook echt het succes van BBB. Het radicalisme van de kabinetspartijen.

Man wat hebben ze de wereld op zitten stoken eigenlijk de laatste jaren, Corona was ook niet al te positief en nu dit er ook nog overheen.
pi_208421254
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 12:17 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]
Je gaat er te snel vanuit dat boeren geen grote schulden hebben. De boeren die nu aan het zweten zijn, zijn de boeren die veel investeringen hebben gemaakt, grote hypotheken hebben lopen en die schulden niet zomaar kunnen aflossen door een hectare grond te verkopen. Dat vastgoed is overigens geen euro waard, daar kun je niets mee. Daarnaast heeft bijv. een kippenboer normaliter geen grondbezit.
Als je de functie van het vastgoed ontneemt onttrek je in één klap wel erg veel waarde ja, weer zo een argument om progressie geleidelijk na te streven, omdat je anders in je allicht oprechte doel, meer stukmaakt dan goed doet.
pi_208421771
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 11:39 schreef Faraday01 het volgende:
En veel boeren zijn ook gewoon miljonair en helemaal niet zo zielig.
Op papier ja, liquide is het niet.
Best pilot in history
pi_208421790
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 12:31 schreef ludovico het volgende:
Ik ben warm voorstander van de wereld op fatsoenlijk tempo, met oog voor proportionaliteit, effectiviteit, andere juridische beginselen, die duiden op eerlijkheid en zorgvoldigheid in het afwegingproces, verbeteren, daar valt stikstof verhaal óók onder.

De staat neemt dat naar mijn mening totaal niet serieus en dramt extremistisch beleid door.
Dat is ook echt het succes van BBB. Het radicalisme van de kabinetspartijen.

Man wat hebben ze de wereld op zitten stoken eigenlijk de laatste jaren, Corona was ook niet al te positief en nu dit er ook nog overheen.
Die reactie van Van de Wal. :')
Best pilot in history
  vrijdag 17 maart 2023 @ 13:45:20 #264
545 dop
pi_208422410
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 11:18 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik weet het.
Maar ik had het over de Rabo :P
Daar heb ik nog nooit een toets hoeven doen maar ik heb wel een flink portfolio.
Zorgplicht regels zijn langzaam steeds strenger geworden.
Geen idee hoe Rabo denkt daar aan te voldoen. Maar verwacht daar op een gegeven moment ook wel een check.
pi_208422430
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 11:55 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]
https://www.melkvee.nl/ar(...)ariers-is-miljonair/

https://www.rtlnieuws.nl/(...)rijkste-nederlanders
pi_208422448
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 12:17 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]
Jij bent taxateur/fiscalist in de landbouwsector?

Hier in brabant worden enorme sommen verdient met de verkoop van landbouwgrond tbv de realisatie van industrieterreinen. En ja, dat is grond waar op wordt geteeld en waarop vaak (zogenaamd) al jaren verlies wordt gedraaid.
  vrijdag 17 maart 2023 @ 13:53:39 #267
545 dop
pi_208422478
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 12:22 schreef Dusthor92 het volgende:
Leuk dat Tellurian hier wordt genoemd. De afgelopen 4 jaar in mijn portfolio gehad en inmiddels over de 10000 aandelen met een avg van $1,85 ^O^
Bijzondere strategie, bij kopen tot het geld op is?

Waarom doe je jezelf dit aan?
pi_208422831
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 13:53 schreef dop het volgende:

[..]

In theorie is het een fantastisch bedrijf natuurlijk, maar ik vermoed dat ze de miljarden aan financiering nooit rond gaan krijgen.

Misschien dat er nog een keer een mooi overnamebod komt?
pi_208423457
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 13:53 schreef dop het volgende:

[..]

Als je een serieus antwoord van mij wil dan geef ik die heel graag, maar dan zou je misschien ook even kunnen kijken naar je vraagstelling ;)

Desalniettemin:

Ik investeer sinds een paar jaar veel in de aardgasmarkt. Begonnen met een zeer divers portfolio die de afgelopen 2 jaar een rendement heeft opgeleverd van zo’n 125%. Ik heb sinds de zomer vorig jaar een relatief grote cashpositie opgebouwd van 1/3e van mijn portfolio. Hiermee probeer ik in te stappen in posities die er door de huidige marktomstandigheden een absoluut koopje zijn.

Een daarvan is Tellurian, met een marketcap gelijk aan de assets dat een bijzonder bedrijfsmodel najaagt. Anders dan concurrerende start-ups, zoals NextDecade, heeft Tellurian een groot en jaarlijks groeiend portfolio aan aardgas producerende gronden waarbij ze afgelopen jaar een positieve cashflow genereerden. Een levensvatbaar bedrijf dus als het aankomt op actieve inkomsten, dat de overhead afdekt dat bezig is met het van de grond krijgen van hum export faciliteit.

Ten opzichte van concurrerende established concurrentie, loopt Tellurian 1-2 jaar voor in de bouw op een gunstig gelegen locatie. Voor buitenstaande import bedrijven is Tellurian een aantrekkelijke optie voor het maken van een private equity investering in ruil voor productiecapaciteit tegen de kostprijs.

Momenteel zijn Gail, CHK, Gunvor en Shell mogelijke partijen die deel gaan nemen in de equity. Gail Gunvor en Shell voor afname tegen equity, CHK voor upstream tegen equity.

De goedkeuring van de 200/300 pijplijn door de FERC is momenteel naar alle waarschijnlijkheid de eerstvolgende drempel alvorens er iets op tafel gelegd gaat worden. Logisch ook, want je wil als afnemer garantie hebben dat de infrastructuur voor upstream gewaarborgd is.

Beantwoord dit je vraag? :)
pi_208423487
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 14:21 schreef Heph844 het volgende:

[..]
In theorie is het een fantastisch bedrijf natuurlijk, maar ik vermoed dat ze de miljarden aan financiering nooit rond gaan krijgen.

In het ergste geval komt er inderdaad een overnamebod van 2-4x de net assets van tellurian. Deze zijn per 31 december 2022 ongeveer 750 miljoen. Dit zou zich vertalen in een overname van $2,70 tot $5,40 per aandeel, afhankelijk van de macro omgeving rondom energie op dat moment.

Dat zou voor mij een rendement zijn van ~40 - 160%. Doe ik het voor :)
pi_208424073
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 15:15 schreef Dusthor92 het volgende:

[..]
Als je een serieus antwoord van mij wil dan geef ik die heel graag, maar dan zou je misschien ook even kunnen kijken naar je vraagstelling ;)

Desalniettemin:

Ik investeer sinds een paar jaar veel in de aardgasmarkt. Begonnen met een zeer divers portfolio die de afgelopen 2 jaar een rendement heeft opgeleverd van zo’n 125%. Ik heb sinds de zomer vorig jaar een relatief grote cashpositie opgebouwd van 1/3e van mijn portfolio. Hiermee probeer ik in te stappen in posities die er door de huidige marktomstandigheden een absoluut koopje zijn.

Een daarvan is Tellurian, met een marketcap gelijk aan de assets dat een bijzonder bedrijfsmodel najaagt. Anders dan concurrerende start-ups, zoals NextDecade, heeft Tellurian een groot en jaarlijks groeiend portfolio aan aardgas producerende gronden waarbij ze afgelopen jaar een positieve cashflow genereerden. Een levensvatbaar bedrijf dus als het aankomt op actieve inkomsten, dat de overhead afdekt dat bezig is met het van de grond krijgen van hum export faciliteit.

Ten opzichte van concurrerende established concurrentie, loopt Tellurian 1-2 jaar voor in de bouw op een gunstig gelegen locatie. Voor buitenstaande import bedrijven is Tellurian een aantrekkelijke optie voor het maken van een private equity investering in ruil voor productiecapaciteit tegen de kostprijs.

Momenteel zijn Gail, CHK, Gunvor en Shell mogelijke partijen die deel gaan nemen in de equity. Gail Gunvor en Shell voor afname tegen equity, CHK voor upstream tegen equity.

De goedkeuring van de 200/300 pijplijn door de FERC is momenteel naar alle waarschijnlijkheid de eerstvolgende drempel alvorens er iets op tafel gelegd gaat worden. Logisch ook, want je wil als afnemer garantie hebben dat de infrastructuur voor upstream gewaarborgd is.

Dat is iig een véél betere onderbouwing dan "jullie weten niet wat er allemaal in de pijplijn zit, op Discord bla bla bla" ;)
  vrijdag 17 maart 2023 @ 16:00:55 #272
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_208424091
Wat maken jullie van het nieuws dat de US banken voor een record bedrag bij de FED hebben opgenomen? De laatste keren waren tijdens Corona en daarvoor de 2008 bankencrisis :P
pi_208424108
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 16:00 schreef AQuila360 het volgende:
Wat maken jullie van het nieuws dat de US banken voor een record bedrag bij de FED hebben opgenomen? De laatste keren waren tijdens Corona en daarvoor de 2008 bankencrisis :P
Of er zijn partijen heel erg paniek aan het verspreiden of we zijn dooooomed.

Ik weet het niet. Ik weet wel dat we er tot nu toe altijd weer uitgekropen zijn dus mss is een snelle, harde crash wel net wat we nodig hebben.

Dan kan einzeinz ook weer instappen.
pi_208424161
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 15:59 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat is iig een véél betere onderbouwing dan "jullie weten niet wat er allemaal in de pijplijn zit, op Discord bla bla bla" ;)
Die discord waar je op volgens mij op doelt zit ik ook in :D Vooral lurker voor informatie, ook voor algemene informatie rondom texas/Louisiana assets. Best een hoop kennis van mensen die in het vakgebied zitten.

Maar bedankt :)
pi_208424184
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 16:06 schreef Dusthor92 het volgende:

[..]
Die discord waar je op volgens mij op doelt zit ik ook in :D Vooral lurker voor informatie, ook voor algemene informatie rondom texas/Louisiana assets. Best een hoop kennis van mensen die in het vakgebied zitten.

Maar bedankt :)
Als je vorige account op anoniem is gegaan dan wordt er ineens een hoop duidelijk :+
pi_208424194
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 16:08 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als je vorige account op anoniem is gegaan dan wordt er ineens een hoop duidelijk :+
Die volg ik niet helemaal. Hoe bedoel je dat?
pi_208424230
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 16:09 schreef Dusthor92 het volgende:

[..]
Die volg ik niet helemaal. Hoe bedoel je dat?
We hadden ooit een andere Tell evangelist in dit topic die onder verdachte omstandigheden verdwenen is.
En jouw account is van na die tijd.

Maar dat kan gewoon toeval zijn ;)
pi_208424335
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 16:11 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
We hadden ooit een andere Tell evangelist in dit topic die onder verdachte omstandigheden verdwenen is.
En jouw account is van na die tijd.

Maar dat kan gewoon toeval zijn ;)
Oke op die manier.

Het zou kunnen dat dit een soort van bekende voor mij is. Sinds ~2020 zit ik bij een soort van groep die vrij agressief belegd in de energiemarkt. Ik ben daar via vrienden bij gekomen en medio 2021 ook op discord terecht gekomen waarbij ik diverse servers gejoined ben, waaronder een die draait om Tellurian.

Het zal me niets verbazen als hij hier ook een account had.

Over het algemeen hebben veel mensen veel verdiend én ingeleverd op hun beleggingen in Tellurian. Zo heeft Tellurian in een korte tijd de $6,5 aangetikt nadat ze rond de $2,5 stonden. Een goede vriend van mij heeft een swing trade gemaakt en daarbij zijn vermogen bijna verdubbeld.

De meesten (waaronder ik) zijn op dit moment hun avg naar beneden aan het bijkopen. Wat ook wel logisch is als je kijkt naar de SP tov book value.
pi_208424403
Ik zit niet meer in fossiele brandstoffen maar evengoed hoop ik wel dat het slaagt voor degenen die er in geïnvesteerd hebben.
pi_208424431
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 16:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik zit niet meer in fossiele brandstoffen maar evengoed hoop ik wel dat het slaagt voor degenen die er in geïnvesteerd hebben.
Ik zit ook niet in kolen en olie. Soort van morele kwestie of zo.

Aardgas daarentegen geloof ik wel heilig in. Ook voor het halen van de klimaat doelstellingen. Daar kan ik achter staan.
pi_208424677
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 16:31 schreef Dusthor92 het volgende:

[..]
Ik zit ook niet in kolen en olie. Soort van morele kwestie of zo.

Aardgas daarentegen geloof ik wel heilig in. Ook voor het halen van de klimaat doelstellingen. Daar kan ik achter staan.
Ik kan me er iets bij voorstellen, het scheelt zo'n 30 tot 50% in CO2-uitstoot t.o.v. de fossiele alternatieven.
pi_208425170
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 16:58 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik kan me er iets bij voorstellen, het scheelt zo'n 30 tot 50% in CO2-uitstoot t.o.v. de fossiele alternatieven.
Precies, zeker in vergelijking met kolen.

Op termijn ik voor kernenergie, zonne-energie op daken en windenergie op zee (in die volgorde), maar met name kernenergie gaat nog wel even duren ben ik bang
pi_208426898
Berkshire blijft maar Occidental bijkopen dus die geloven wel in olie.
  vrijdag 17 maart 2023 @ 21:26:50 #284
545 dop
pi_208428495
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 15:15 schreef Dusthor92 het volgende:

[..]

Desalniettemin:

ik zette een op rood in het casino, en won. 100% in 1 minuut.
Ik hoor dat er dagelijks mensen winnen in het casino

Mooie beloftes en geluk maken het nog geen goede investering.

Gunver staat juist op het punt zich terug te trekken om dat deadlines telkens niet worden gehaald.
In de olie en gasmarkt zijn altijd gegadigde elk bedrijf kan een rij geïnteresseerd opnoemen.
Maar er word geen geld verdient als je contracten niet waar kunt maken.
Beleggen in Tell is gewoon gokken en hopen.

Hoe zit het met de cashflow en financiering van Tell?!
Verzin daar eens een hoopvol antwoord op.

[ Bericht 3% gewijzigd door dop op 18-03-2023 08:58:32 ]
  vrijdag 17 maart 2023 @ 21:30:24 #285
545 dop
pi_208428579
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 14:21 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Dat is hopen tegen beter weten in.
Beleggen gaat ook over verlies nemen en je geld opnieuw investeren in betere opties.
  vrijdag 17 maart 2023 @ 21:35:24 #286
323876 michaelmoore
pi_208428662
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 19:56 schreef WammesWaggel het volgende:
Buffett ook
https://markets.businessi(...)energy-stocks-2023-3

shell zou een heel goed invest moeten zijn, gezien de verschillen in waardering
  vrijdag 17 maart 2023 @ 21:38:39 #287
344884 monkyyy
pi_208428719
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 19:56 schreef WammesWaggel het volgende:
Oxy had in 2022 een FCF van $12 B, heeft nu een beurswaarde van $50B, dus P/FCF van ~4. Ik denk dat hij daarnaar kijkt.

In de laatste paar earnings calls van de oil majors wordt ook veel gesproken over weinig capex en veel dividend/share repurchase.
  zaterdag 18 maart 2023 @ 09:09:01 #288
545 dop
pi_208432313
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 15:18 schreef Dusthor92 het volgende:

[..]
In het ergste geval komt er inderdaad een overnamebod van 2-4x de net assets van tellurian. Deze zijn per 31 december 2022 ongeveer 750 miljoen. Dit zou zich vertalen in een overname van $2,70 tot $5,40 per aandeel, afhankelijk van de macro omgeving rondom energie op dat moment.

Dat zou voor mij een rendement zijn van ~40 - 160%. Doe ik het voor :)
Charif Souki, moet wel een enorme dom oor zijn, toen hij bijna de helft van zijn aandelen deze maand verkocht voor ver onder de net asset value.

Als er gegadigde zijn zou hij ze met gemak onderhands verkocht hebben, maar nee hij bood ze aan op de open markt.
pi_208432385
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 21:35 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Buffett ook
https://markets.businessi(...)energy-stocks-2023-3

shell zou een heel goed invest moeten zijn, gezien de verschillen in waardering

Hier ook wat puts geschreven op Shell, naast de gunstige P/E verhouding is ook het dividend best aantrekkelijk bij deze koers.
Ik wilde eigenlijk mijn portefeuille Shell afbouwen omdat ik een te grote positie Shell heb in verhouding. Ik heb calls geschreven maar ondanks dat de koers boven uitoefenprijs was zijn deze niet uitgeoefend.
Dus dan zeg ik maar bedankt voor de premie 😄.
Ik maak er nu dan maar een wielstrategie van 😃
pi_208432409
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 09:18 schreef MisChrartin het volgende:
Ik heb calls geschreven maar ondanks dat de koers boven uitoefenprijs was zijn deze niet uitgeoefend.
Die "you've been assigned" mail volgt maandag nog wel.
Best pilot in history
pi_208432441
quote:
10s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 09:23 schreef nostra het volgende:

[..]
Die "you've been assigned" mail volgt maandag nog wel.
Nee nu is de prijs te ver weggezakt. Ik had calls op 29 euro geschreven en boven die koers zijn ze ook niet uitgeoefend.

Edit: ik ga er vanuit dat ik bij DEGIRO de opties van het Amerikaanse type zijn, dus ook tijdens de looptijd kan worden uitgeoefend.

[ Bericht 10% gewijzigd door MisChrartin op 18-03-2023 09:31:56 ]
pi_208432452
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 16:58 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Zit er eigenlijk nog heil in het vergassen van kolen zoals we vroeger deden?
pi_208432484
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 09:26 schreef MisChrartin het volgende:

[..]
Nee nu is de prijs te ver weggezakt. Ik had calls op 29 euro geschreven en boven die koers zijn ze ook niet uitgeoefend.
Tussentijds uitoefenen doet ook niemand, kost je alleen maar de tijdspremie ten opzichte van gewoon de optie verkopen. Plus Europese stijl opties kán je tussentijds niet eens uitoefenen, maar volgens mij is alles behalve de index Amerikaanse stijl.
Best pilot in history
pi_208432502
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 09:31 schreef nostra het volgende:

[..]
Tussentijds uitoefenen doet ook niemand, kost je alleen maar de tijdspremie ten opzichte van gewoon de optie verkopen. Plus Europese stijl opties kán je tussentijds niet eens uitoefenen, maar volgens mij is alles behalve de index Amerikaanse stijl.
Ja precies ik had tegelijkertijd geedit over Amerikaanse stijl opties.

Misschien kan ik mijn opties nog wat dieper in the money schrijven als ik daadwerkelijk wel wil kopen en verkopen. Ik wil rond deze koers Shell wel kopen maar opties worden (nog) niet uitgeoefend.
pi_208432572
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 09:27 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Wordt nog wel verder onderzocht, zeker omdat wanneer er syngas wordt geproduceerd dat handiger is voor co2 afvang (omdat er na verbranding ook NOx afvangt ipv co2 en met syngas heb je daar geen last van). Maar zolang co2 opslag nog niet aantrekkelijk genoeg is (lees: er nog geen vergoeding voor geldt) zal vergassen van kolen niet zo interessant zijn vermoed ik.
pi_208432809
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 09:27 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
De plant in Buggenum is volledig ontmanteld, was experimenteel wel interessant, maar door de lage gasprijzen, economisch niet concurrerend. Toen de e-bedrijven "commersjeel" moesten worden, is ie afgeschakeld.

Punt was dat er veel energie naar de zuurstofplant moest, waardoor het rendement van de nageschakelde STEG terugviel tot onder de verwachtingen. Plus wat hierboven gesteld: uit de uitlaat komt een mengsel van H2O en CO2 en voor CO2 opslag was destijds geen goede afvang/opslagmogelijkheid.
pi_208432850
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 09:09 schreef dop het volgende:

[..]

Als er gegadigde zijn zou hij ze met gemak onderhands verkocht hebben
Waarheid als een koe ):O Geen speld tussen te krijgen. Altijd waar.
pi_208433022
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 09:09 schreef dop het volgende:

[..]
Charif Souki, moet wel een enorme dom oor zijn, toen hij bijna de helft van zijn aandelen deze maand verkocht voor ver onder de net asset value.

Als er gegadigde zijn zou hij ze met gemak onderhands verkocht hebben, maar nee hij bood ze aan op de open markt.
Kijk, je lult maar wat in de ruimte kennelijk op een minachtende toon van heb ik jou daar. Verwacht je dan echt dat ik hierover met je in gesprek ga?

Je hebt dus kennelijk niet eens de moeite genomen om je erin te verdiepen. Dat maakt jou ook wel een beetje een domoor, eigenlijk :D
pi_208433027
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 10:15 schreef recursief het volgende:

[..]
Waarheid als een koe ):O Geen speld tussen te krijgen. Altijd waar.
Nee, niet waar dus.

[ Bericht 6% gewijzigd door Dusthor92 op 18-03-2023 10:35:15 ]
pi_208433393
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 10:29 schreef Dusthor92 het volgende:

[..]
Nee, niet waar dus.
Als er een gegadigde zou zijn ...
pi_208433447
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 11:12 schreef recursief het volgende:

[..]
Als er een gegadigde zou zijn ...
De bewering van @dop dat Charif Souki zijn eigen aandelen op de open markt verkoopt is simpelweg al niet waar.

Als de basis van de discussie al niet juist is dan heeft het ook niet zoveel zin om daarop verder te gaan. Zeker niet als het dus én niet klopt, én op zo’n toon wordt uitgedragen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')