En als Rivian eens boven 50.000 afgeleverde voertuigen in een jaar zit.quote:Op donderdag 2 maart 2023 18:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als ze rond de $7 zitten ga ik dat eens overwegen
Sorry voor het belerend zijn, maar ik zie sommetjes die niet kloppen of incompleet zijn.quote:Op donderdag 2 maart 2023 17:51 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je roept op tot "harde cijfers" en begint met ruis. Tesla is meer dan wat Musk zegt. De groei en winstcijfers zijn historisch openbaar. De "deadlines" zijn vaak wat optimistisch maar 3 tot 5 jaar is ook niet overdreven lang voor het ontwikkelen van een auto. Je mag best iets over FSD zeggen, op dat vlak is Musk te optimistisch.
De Semi is er eindelijk, de Megapack XL met LFP-accu's is er eindelijk (geen NMC / NCA meer), de Cybertruck is er bijna (wordt ook steeds vaker in het wild gespot). Die zal dit jaar geen massaproductie bereiken maar 2024 ziet er goed uit voor de Cybertruck. Met ongeveer 1,6 miljoen pre-orders (refundable, dus geen keiharde orders) is er ook wel animo voor.
[..]
Tesla heeft in 5 jaar 4 hagelnieuwe Gigafactories geopend en inmiddels aangetoond dat ze massaproductie kunnen bereiken. Deze week is het 4.000.000e voertuig geproduceerd.
De kosten van zo'n Gigafactory zijn ook bekend. Dus op dat vlak maak ik me niet echt zorgen.
[..]
Gek genoeg laat Tesla wel zien hoe ze de kostenreductie willen behalen en dat staat voor een groot deel los van een nieuw model.
Ze gaan o.a. van een CAN bus naar een Ethernet oplossing. Voordeel is kortere bekabeling, je kan meer vanuit een "sternetwerk" werken naar componenten toe. Ook heb je nu voor CAN bus nog diverse snelheden/bandbreedte en modules (een ruit openen heeft minder data nodig dan een camera) nodig en kan je met ethernet centraal alles in de auto uitlezen. Dat vergemakkelijkt ontwikkeling en troubleshooting. Het is ook heel betrouwbaar.
Ze stappen over op 48 volt boordspanning. Dat betekent minder kans op storingen, tot 4x dunnere kabels nodig, minder verlies in halfgeleiders dus ook minder koeling nodig voor halfgeleiders (gewichtsbesparing), minder verlies in kabels, etc.
12 volt kan voor legacy apparatuur nog steeds met behulp van een step-down buck converter, dat kan integraal in een 12-volt stopcontact verwerkt worden. Uit ervaring weet ik dat dat knakenwerk is, ik gebruik ze zelf ook veel in m'n projecten.
Behalve de geplande aanpassingen, werd er ook ingegaan op de evolutie die al plaats heeft gevonden waardoor een Tesla Model 3 nu bijvoorbeeld 30% goedkoper is te produceren dan in 2017, ondanks duurdere grondstoffen.
Ik vond zelf het gebruik van de centrale display in een Tesla tijdens de assemblage heel creatief. Deze staat tijdens assemblage in "Factory Mode" en geeft constant aan wat er gebeurt en kan in geval van een storing/defect/fout direct een melding geven naar een operator.
Als er andere genoemde punten zijn waar je op in wil gaan en de effectiviteit daarvan dan sta ik daar voor open, ik heb hier niet alles opgesomd.
[..]
Dit is nogal belerend. Ik volg Tesla juist op de voet via diverse bronnen. Als er 1 bedrijf is waar ik van zou kunnen uitleggen wat het doet en waarom ik er in geïnvesteerd heb, dan is het Tesla. Had ik dat met PostNL ook maar gedaan
De Cybertruck had wel een paar uitzonderlijke uitdagingen en tegenvallers waardoor de productie uitgesteld moest worden.quote:Op donderdag 2 maart 2023 19:43 schreef dop het volgende:
[..]
Sorry voor het belerend zijn, maar ik zie sommetjes die niet kloppen of incompleet zijn.
tesla zegt 20 miljoen units te willen maken in 2030, als je rekent met jouw 3 tot 5 jaar om een nieuw model te ontwikkelen en bedenkt dat tesla zelf zegt ongeveer 10 modellen te willen maken om die 20miljoen te bereiken. hoe denk je dat je dat puzzeltje gaat leggen.
neem de cybertruck, die werd in 2019 aangekondigd en zou in eind 2021 van de band rollen. dat is nu eind 2023.
hoe gaat het straks lopen met de eerst volgende aankondiging waar op eigenlijk nu al werd gehoopt. het is nu 2023
Ten eerste heb ik geen 50% besparing geclaimd volgens mij, of ik ben scheel.quote:en 50% besparing leuk maar dat kan niet alleen uit elektronica komen dan moet er op veel meer vlakken enorme worden bespaard. dat zit hem echt niet in wat goedkopere onderdelen.
Tesla staat er ook om bekend uitzonderlijk slecht met het personeel om te gaan. Heb je daar geen moeite mee als Tesla adept?quote:Op donderdag 2 maart 2023 20:18 schreef TheFreshPrince het volgende:.
edit: ze hebben blijkbaar nog een kostenbesparing ontdekt bij Tesla
[ twitter ]
Staan ze er echt om bekend? Of halen alleen de negatieve verhalen het nieuws?quote:Op donderdag 2 maart 2023 21:10 schreef DIJK het volgende:
[..]
Tesla staat er ook om bekend uitzonderlijk slecht met het personeel om te gaan. Heb je daar geen moeite mee als Tesla adept?
tja nogal een groot verschil 10 of 20 miljoen units, resulteert in heel veel minder inkomstenquote:Op donderdag 2 maart 2023 20:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik weet niet of 20 miljoen stuks in 2030 lukt, daar is 40% YOY groei voor nodig.
De helft zou al heel mooi zijn (dan zit je op het productieniveau van Toyota) en daarvoor is 28% groei per jaar nodig.
[..]
Ik snap dat jij het niet claimt, die onduidelijkheid is precies het probleem.quote:Ten eerste heb ik geen 50% besparing geclaimd volgens mij, of ik ben scheel.
Tesla maakt die claim wel maar daar heb ik geen duidelijk termijn bij gezien, dat kan 2030 zijn.
er is vast nog genoeg aan bod gekomen. Maar helaas geen goed onderbouwd plan, dat vertrouwen geeft.quote:De verwachting is dat een "Model 2" achtige variant (B-segment) rond de $25.000 gaat kosten, de "Model 3" is er nu vanaf $35.000 in de US.
Ik noemde niet alleen besparingen op elektronica (en gewicht) en er is gisteren meer aan bod gekomen dan ik genoemd heb.
Evengoed is 10 miljoen nog een 7,3x groei vanaf 2022.quote:Op donderdag 2 maart 2023 22:07 schreef dop het volgende:
[..]
tja nogal een groot verschil 10 of 20 miljoen units, resulteert in heel veel minder inkomsten
[..]
Ik snap dat jij het niet claimt, die onduidelijkheid is precies het probleem
[..]
Het zijn allemaal stapjes, het is niet ineens een stap van xx%.quote:Je snap hopelijk zelf ook wel dat je tesla geen besparings claims kan gaan maken die ze pas over 7jaar gaan waarmaken
zeker fors maar ook een fors verschil in aandeelhouders waarde.quote:Op donderdag 2 maart 2023 22:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Evengoed is 10 miljoen nog een 7,3x groei vanaf 2022.
Wel fors.
En van energie verwacht ik ook heel veel.
Als ze de helft van hun doelstellingen halen en in 2030 op "maar" 10 miljoen auto's per jaar zitten en 0,75TWh aan energieopslag, dan is er vanaf hier evengoed nog genoeg opwaarts potentieel voor de koers.quote:Op donderdag 2 maart 2023 22:26 schreef dop het volgende:
[..]
zeker fors maar ook een fors verschil in aandeelhouders waarde.
Je vergeet nog de $200 tot $400 miljard omzet uit energieopslag in 2030quote:Op donderdag 2 maart 2023 23:08 schreef monkyyy het volgende:
Tesla is gewoon intens moeilijk om te waarderen omdat toekomstige kastromen één groot vraagteken zijn. Hoeveel auto's gaan ze produceren en verkopen, tegen welke prijs, lukt FSD ooit, gross margins op storage moeten écht omhoog, blijven hun gross margins op auto's rond de 25%. In een wereld waarin 100 miljoen auto's worden verkocht met een totale waarde van $1,7T wil Tesla 20 miljoen verkopen, als Tesla 20% marktaandeel wil houdt dat in $340B omzet = $17,000 omzet per auto? Of de auto markt moet gigantisch groeien in $ aantallen, of Tesla moet écht dat goedkope model op de markt gaan brengen of ze halen 20 miljoen auto's niet. Ik weet het antwoord op al deze vragen niet.
Als ik het in mijn modelletje stop dan kom ik uit op een waarde tussen de $339 B en $4,674 T. (bedrijf wordt nu verhandeld voor $642 miljard)
[ afbeelding ]
Wat laat zien dat ik geen flauw idee heb hoeveel het waard is.Maar het is zeker een interessant bedrijf om te blijven volgen.
Het is natuurlijk wel een bijzonder model. Je bent voor of tegen!quote:Op donderdag 2 maart 2023 19:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
En als Rivian eens boven 50.000 afgeleverde voertuigen in een jaar zit.
Vorig jaar waren dat er 24.337
Het is wel een mooi product maar het opschalen valt ze zwaar.
Ik zal eens een groter model bouwen en kijken of ik er chocola van kan maken, wordt vervolgdquote:Op donderdag 2 maart 2023 23:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je vergeet nog de $200 tot $400 miljard omzet uit energieopslag in 2030
En handel in stroom, laadpalen die open staan voor alle merken EV's, Tesla Insurance, etc.
quote:Op donderdag 2 maart 2023 23:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je vergeet nog de $200 tot $400 miljard omzet uit energieopslag in 2030
En handel in stroom, laadpalen die open staan voor alle merken EV's, Tesla Insurance, etc.
Ja, 50 stuks. Maar zit op het moment 51% in de min.quote:Op donderdag 2 maart 2023 18:18 schreef einzeinz het volgende:
Nog iemand die Rivian (automotive) in portefeuille heeft?
Het probleem met Rivian is dat ze 6,8 $ miljard verlies hebben gedraaid met een productie van slechts 24.337 auto's in heel 2022.quote:Op vrijdag 3 maart 2023 09:00 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Ja, 50 stuks. Maar zit op het moment 51% in de min.
Hoe sta je tegenover het merk en het aandeel? Denk je dat je ooit je verlies nog goed zal maken?quote:Op vrijdag 3 maart 2023 09:00 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Ja, 50 stuks. Maar zit op het moment 51% in de min.
Pick-ups zijn sowieso schaars en al zeker als je elektrisch wil rijden. Ze snijden wel een markt aan waar vraag naar is.quote:Op vrijdag 3 maart 2023 10:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het probleem met Rivian is dat ze 6,8 $ miljard verlies hebben gedraaid met een productie van slechts 24.337 auto's in heel 2022.
Dat is een verlies van $279.410 per auto.
Ik vraag me dus af of het goed gaat komen, want de doelstelling om dit jaar 50.000 auto's te produceren gaat zoiets ook niet oplossen. Dat Rivian zelf verwacht dit jaar $4,3 miljard verlies te draaien ondersteunt dat wel een beetje.
Ik had me nog niet zo verdiept in die cijfers maar ik denk dat ik nog even 2 tot 3 jaar wacht voor ik weer naar Rivian kijk.
Ze hebben nog wel wat cash dus kopje onder gaan ze niet direct maar er zal echt een grote ommekeer moeten komen voor Rivian, anders branden ze daar in ~2,5 jaar geheel doorheen.
Ik hoop wel dat ze slagen, ik vind het een mooie en herkenbare wagen, het valt op tussen al het grijze rijdende blik.
(IJdele) hoop... Ze hebben flink wat achterstand maar denk dat dat wel weten om te draaine, alleen zal dit een lange zit worden.quote:Op vrijdag 3 maart 2023 10:56 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Hoe sta je tegenover het merk en het aandeel? Denk je dat je ooit je verlies nog goed zal maken?
Europa? Met pick-ups? Zie ze juist goed op hun plen in de Amerikaanse markt. Als ze naar Europa willen komen moeten ze denk ik toch kleiner denken, qua autoformaat.quote:Op vrijdag 3 maart 2023 10:57 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Pick-ups zijn sowieso schaars en al zeker als je elektrisch wil rijden. Ze snijden wel een markt aan waar vraag naar is.
Ze zouden beter uitbreiden naar Europa willen ze hun verkoop stimuleren.
Verkoop is het probleem niet, ik las dat er ongeveer 100.000 back-orders zijn om weg te werken.quote:Op vrijdag 3 maart 2023 10:57 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Pick-ups zijn sowieso schaars en al zeker als je elektrisch wil rijden. Ze snijden wel een markt aan waar vraag naar is.
Ze zouden beter uitbreiden naar Europa willen ze hun verkoop stimuleren.
Equinor wellicht.quote:Op maandag 27 februari 2023 12:25 schreef JimmyJames het volgende:
k kan me niet voorstellen dat er een large cap te vinden is met een lagere EV/FCF.
Die coronarally blijft echt bizar om te zienquote:Op zaterdag 4 maart 2023 15:57 schreef monkyyy het volgende:
Vandaag is de AEX exact 40 jaar oud geworden. Het begon te handelen op ƒ100 (~¤45). Als de AEX een Total Return index was, dan stond deze nu op ¤2.834. Dat is een gemiddeld jaarlijks rendement van (2.834/45)^(1/40) = 10,9% sinds deze begon. Niet slecht.![]()
[ afbeelding ]
DAn ga je uit van herbelegging van het dividend?quote:Op zaterdag 4 maart 2023 15:57 schreef monkyyy het volgende:
Vandaag is de AEX exact 40 jaar oud geworden. Het begon te handelen op ƒ100 (~¤45). Als de AEX een Total Return index was, dan stond deze nu op ¤2.834. Dat is een gemiddeld jaarlijks rendement van (2.834/45)^(1/40) = 10,9% sinds deze begon. Niet slecht.![]()
[ afbeelding ]
quote:Op zaterdag 4 maart 2023 15:57 schreef monkyyy het volgende:
[ afbeelding ]
allemaal mensen die thuis zaten voor de werkcomputer , geen geld konden uitgeven en aan het handelen zijn geslagen op de beursquote:Op zaterdag 4 maart 2023 16:48 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Die coronarally blijft echt bizar om te zien
Ik steek mijn geld wel in wc papier!quote:Op zaterdag 4 maart 2023 23:06 schreef michaelmoore het volgende:
https://finance.yahoo.com/quote/TELL?p=TELL
mooi moment om TELL in te slaan
ik heb er nog 2000 bijgekocht voor 1,46quote:
Klinkt aannemelijk dat je in de min stond in dollars en in de plus in euro? Of op 0 in euro?quote:Op zondag 5 maart 2023 10:26 schreef Centenbak het volgende:
Zit er iemand bij Lynx hier? Ik zie in het jaaroverzicht dat ik een flink bedrag kwijt ben aan rente (1500 euro).
Vraag me af waarover ik die 'rente' heb moeten betalen want ik was me daar niet van bewust.
Nou kan dat komen doordat ik in de min sta met mijn euro's, maar dan zou het zo'n 20% rente zijn daarop dus dat lijkt me sterk. Ik zal in ieder geval bijstorten komende week, om niet meer negatief te staan. Heb daar eerlijk gezegd niet zo bij stilgestaan afgelopen tijd.
Verder koop ik bij Lynx alleen nog maar Amerikaanse aandelen, met mijn euro tegoed. Waardoor je dus in het overzicht ziet dat ik qua dollars flink in de min sta, omdat ik geen valuta's omzet naar dollars alvorens de aankopen te doen.
Kost me dit dan rente? En kan ik dus beter alle euro's omzetten naar dollar?
Dik in de plus in euro en dus dik in de min in dollar. Dat is wel fucking naaierij dan, misschien toch maar alles op degiro gaan zetten.quote:Op zondag 5 maart 2023 13:53 schreef ludovico het volgende:
[..]
Klinkt aannemelijk dat je in de min stond in dollars en in de plus in euro? Of op 0 in euro?
Bij degiro wordt dat gewoon gelijk omgewisseld voor je.
Charif Souki heeft afgelopen maand 10miljoen van zijn aandelen verkocht tussen 1,82, en 1,43quote:Op zondag 5 maart 2023 09:54 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik heb er nog 2000 bijgekocht voor 1,46
Google wordt wel erg interessant ja. Die angst voor ChatGPT lijkt me vooralsnog wat overdreven.quote:Op zondag 5 maart 2023 19:01 schreef monkyyy het volgende:
Google ziet er ondergewaardeerd uit gebaseerd op mijn DFC analyse. $150 per aandeel kom ik op uit
Waarom? Ik zie het niet. Echt niet. As ik de Tell-shills braaf had gevolgd had ik diep in de min gestaan.quote:Op zaterdag 4 maart 2023 23:06 schreef michaelmoore het volgende:
https://finance.yahoo.com/quote/TELL?p=TELL
mooi moment om TELL in te slaan
Los daarvan is de koers natuurlijk maar de koers. Dat is niet iets om een bedrijf op te beoordelen, welke kant het ook opgaat.quote:Op zondag 5 maart 2023 20:41 schreef recursief het volgende:
[..]
Waarom? Ik zie het niet. Echt niet. As ik de Tell-shills braaf had gevolgd had ik diep in de min gestaan.
[ afbeelding ]
ik sta niet in de min met Tell, maar ben dan ook uitgestapt op een gelukkig momentquote:Op zondag 5 maart 2023 20:41 schreef recursief het volgende:
[..]
Waarom? Ik zie het niet. Echt niet. As ik de Tell-shills braaf had gevolgd had ik diep in de min gestaan.
[ afbeelding ]
DOYRquote:Op zondag 5 maart 2023 20:57 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik sta niet in de min met Tell, maar ben dan ook uitgestapt op een gelukkig moment
Je hebt me wel aan het twijfelen gebracht nu, denk dat ik ze morgen maar weer loos dan
Ik geef geen advies. Voor je aankoop- en verkoopbeslissingen moet je zelf maar onderzoek doen. Ik zie wel dat Tell enige tussenpozen op dit forum met behoorlijke verwachtingen gepresenteerd maar ik heb nooit overtuigende onderbouwing daarvoor gezien. Een plaatje met wat koersverloop zegt me ook helemaal niets. Hoogstens maakt het me argwanend als ik zie dat het een aandeel is dat in het recente verleden > 60% van zijn waarde is verloren. Waarom zou dat komend jaar niet nog een keer gebeuren?quote:Op zondag 5 maart 2023 20:57 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik sta niet in de min met Tell, maar ben dan ook uitgestapt op een gelukkig moment
Je hebt me wel aan het twijfelen gebracht nu, denk dat ik ze morgen maar weer loos dan
niemand die het weet , zelfs de CEO nietquote:Op zondag 5 maart 2023 21:21 schreef recursief het volgende:
[..]
Ik geef geen advies. Voor je aankoop- en verkoopbeslissingen moet je zelf maar onderzoek doen. Ik zie wel dat Tell enige tussenpozen op dit forum met behoorlijke verwachtingen gepresenteerd maar ik heb nooit overtuigende onderbouwing daarvoor gezien. Een plaatje met wat koersverloop zegt me ook helemaal niets. Hoogstens maakt het me argwanend als ik zie dat het een aandeel is dat in het recente verleden > 60% van zijn waarde is verloren. Waarom zou dat komend jaar niet nog een keer gebeuren?
Gas kan omhoog gaan, dat betekent niet dat Tellurian daarvan profiteert.quote:Op zondag 5 maart 2023 21:27 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Maar gas gaat weer omhoog
https://finance.yahoo.com/quote/NG=F?p=NG=F&.tsrc=fin-srch
Bill Gates zit in heel veelquote:Op zondag 5 maart 2023 21:36 schreef recursief het volgende:
Bill Gates zit in kernenergie (TerraPower).
Daarover gesproken, waarschijnlijk zat Billie ook iets teveel in tienermeisjes (Epstein, Lolita Island of hoe het heet). Wel erg toevallig dat die naam van Billie viel en Melinda gelijk klaar was met hem.quote:Op zondag 5 maart 2023 21:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Bill Gates zit in heel veel(behalve Melinda)
Denk dat de inschatting wat zij daar kunnen verdienen tegen welke kosten sowieso zwaar speculatief is, overiegns, tenzij je echt iets van de sector weet.quote:Op zondag 5 maart 2023 21:21 schreef recursief het volgende:
[..]
Ik geef geen advies. Voor je aankoop- en verkoopbeslissingen moet je zelf maar onderzoek doen. Ik zie wel dat Tell enige tussenpozen op dit forum met behoorlijke verwachtingen gepresenteerd maar ik heb nooit overtuigende onderbouwing daarvoor gezien. Een plaatje met wat koersverloop zegt me ook helemaal niets. Hoogstens maakt het me argwanend als ik zie dat het een aandeel is dat in het recente verleden > 60% van zijn waarde is verloren. Waarom zou dat komend jaar niet nog een keer gebeuren?
Ik zou het niet kunnen vertellen, ben er niet bij geweest.quote:Op zondag 5 maart 2023 22:43 schreef ludovico het volgende:
[..]
Daarover gesproken, waarschijnlijk zat Billie ook iets teveel in tienermeisjes (Epstein, Lolita Island of hoe het heet). Wel erg toevallig dat die naam van Billie viel en Melinda gelijk klaar was met hem.
Ja, dat dacht ik een tijdje geleden ook al. Sindsdien flink verloren.quote:Op maandag 6 maart 2023 02:28 schreef BasEnAad het volgende:
Tip voor de dividendinvesteerders: aandeel Johnson & Johnson zit in een dip.
Zit Johnson & Johnson niet met die ~40.000 rechtszaken over mogelijk kankerverwekkende asbest in hun talkpoeder?quote:Op maandag 6 maart 2023 02:28 schreef BasEnAad het volgende:
Tip voor de dividendinvesteerders: aandeel Johnson & Johnson zit in een dip.
Exact, en de manier waarop ze dit willen ‘afhandelen’ verdient ook geen schoonheidsprijs.quote:Op maandag 6 maart 2023 10:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Zit Johnson & Johnson niet met die ~40.000 rechtszaken over mogelijk kankerverwekkende asbest in hun talkpoeder?
Misschien dat eerst even uitzitten voor je er geld in steekt
3M heeft die "Texas two-step" ook geprobeerd in de oordoppen rechtszaken maar kreeg ook nul op rekest.quote:Op maandag 6 maart 2023 10:37 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Exact, en de manier waarop ze dit willen ‘afhandelen’ verdient ook geen schoonheidsprijs.
J&J kan via faillissement niet ontkomen aan rechtszaken over babypoeder https://www.nu.nl/economi(...)over-babypoeder.html
Staat op mijn "nope" lijstquote:Op dinsdag 7 maart 2023 10:15 schreef Hojdhopper het volgende:
Hoe staan de Fok! beleggers tegenover de defensie industrie?
[..]
Morele bezwaren laat ik even buiten beschouwing.
Het heeft blijkbaar op $18,75 gestaan eind februari maar ik kijk niet dagelijks...quote:Op donderdag 26 januari 2023 16:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
Fluence Energy heb ik ook nog op het oog maar die moet eerst maar eens naar $18,50 zakken voor ik instap.
Tesla fans opgelet deze kun je zowel positief als negatief uitleggen.quote:March 7 (Reuters) - Tesla Chief Executive Elon Musk on Tuesday said that the next generation small car the company is working on would operate mostly in autonomous mode, similar to a promise he made in 2020.
On Tuesday he said there was a clear path to delivering a car that cost half as much to build as Tesla's Model 3 sedan, but he offered no details about timing or models.
At the 2020 event, Musk said he was "confident" that Tesla Inc (TSLA.O) would make a small, compelling $25,000 electric car that was fully autonomous, within about three years.
Voor mij tellen de harde cijfers en de groei.quote:Op woensdag 8 maart 2023 17:03 schreef dop het volgende:
[..]
Tesla fans opgelet deze kun je zowel positief als negatief uitleggen.
Voor mij is hij niet heel positief want we zijn bijna 3 jaar verder , maar Musk is minder duidelijk dan 3 jaar geleden.
nog geen aankondiging van nieuw model en geen timeline.
wat je inmiddels wel zou hopen als je zijn woorden van 2020 leest
eens, maar cijfers komen altijd achteraf, Musk zijn geroeptoeter altijd vooraf.quote:Op woensdag 8 maart 2023 17:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Voor mij tellen de harde cijfers en de groei.
Wat Musk allemaal roept is ruis.
Geen idee!quote:Op maandag 6 maart 2023 10:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Zit Johnson & Johnson niet met die ~40.000 rechtszaken over mogelijk kankerverwekkende asbest in hun talkpoeder?
Ik zit (zat) in Raytheon, en L3Harris staat ook nog op mijn lijstje. Morele bezwaren heb ik niet zo heel snel, PMI zou ik ook nog wel kopen, Ryanair staat ook nog ergens op mijn favorieten. Ik ben een moreelloos mens.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 10:15 schreef Hojdhopper het volgende:
Welk bedrijf?quote:Op vrijdag 10 maart 2023 08:08 schreef nostra het volgende:
Dacht met m'n geschreven puts LEG @ 50 wel safe te zitten, maar dat worodt nog billenknijpen tot volende week vrijdag.
Want?quote:Op vrijdag 10 maart 2023 06:13 schreef nostra het volgende:
.Franse defensie zoals Dassault of Airbus zou ik dan weer niet zo snel aanraken, maar ik heb bedrijfsmatig dan ook een grafhekel aan alles dat Frans is.
Hier geschreven call's; dacht dat ik ze wel kwijt zou raken (de onderliggende waarde), maar het gaat weer aardig de goede kant op.quote:Op vrijdag 10 maart 2023 08:08 schreef nostra het volgende:
Dacht met m'n geschreven puts LEG @ 50 wel safe te zitten, maar dat worodt nog billenknijpen tot volende week vrijdag.
Interessante insights, dankje!quote:Op vrijdag 10 maart 2023 06:13 schreef nostra het volgende:
[..]
Ik zit (zat) in Raytheon, en L3Harris staat ook nog op mijn lijstje. Morele bezwaren heb ik niet zo heel snel, PMI zou ik ook nog wel kopen, Ryanair staat ook nog ergens op mijn favorieten. Ik ben een moreelloos mens.Franse defensie zoals Dassault of Airbus zou ik dan weer niet zo snel aanraken, maar ik heb bedrijfsmatig dan ook een grafhekel aan alles dat Frans is.
DeGiro maakt die keuze lekker paternalistisch wel voor mij overigens, want de échte "vieze" jongens zoals Lockheed mag je niet kopen.
quote:Op zaterdag 10 december 2022 13:47 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik zat wat naar koersen te kijken van aandelen die ik nog in m'n "favorieten" heb staan en zag die van Tellurian voorbij komen.
Is dat project "dood"? Of is er nog hoop voor investeerders?
Inmiddels op 1,29 USD. GAK is 2,60.quote:Op dinsdag 13 december 2022 09:39 schreef Hojdhopper het volgende:
Man man man, zit inmiddels -30% op TELL. Had ik maar mid-april verkocht.
Had ik maar, had ik maar...
Gelukkig is het maar een "speel positie" en heb ik tussendoor in de afgelopen twee jaar een paar keer een deel verkocht met wat winst, maar dat is dus nu weer teniet gedaan.
Destijds las ik verhalen "op Discord hoor je wat er allemaal gebeurt, het is fantastisch!" of iets van die strekking.quote:Op vrijdag 10 maart 2023 10:28 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
[..]
Inmiddels op 1,29 USD. GAK is 2,60.
Tuinkabouter5000 lijkt geen Fokker meer te zijn.
quote:
Omdat er altijd gezeik is met Fransen. De Staat die zich overal tegenaan bemoeit, vakbonden met enorme macht, laatst nog die "fuck you" van de Australiërs met Naval Group, corporates zijn (zelfs voor corporate-begrippen) enorm log en autoritair and so on...quote:
Ik begrijp de keuze voor zo'n aandeel.quote:Op vrijdag 10 maart 2023 10:39 schreef nostra het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Duitse appartementen. Dividend cut naar 0 om schulden en rentelasten terug te brengen zorgde voor een crashje. Heb nog ¤ 8,56 ruimte voor een week though.
Ja, al het slechte nieuws is inmiddels wel verwerkt. Duitsers hebben vaak ook inflatieclausules in hun huurcontracten, dus als de rente blijft oplopen omdat de inflatie dat ook doet, is er onderaan de streep niet al teveel aan de hand. Typisch voorbeeld van anti-cyclisch inkopen (hoop ikquote:Op vrijdag 10 maart 2023 10:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik begrijp de keuze voor zo'n aandeel.
Heb zelf m'n portfolio momenteel ook voor zo'n 20% in REIT's (losse aandelen en ETF's) zitten.
(hoofdzakelijk US)
Die hebben een flinke tik gehad, dus was goedkoop inkopen.
Maar door de oplopende rente kan er nog wel een tik bijkomen.
Dat gaat pas weer omhoog als de rente daalt, denk ik.
Dividend is wel lekker hoog en frequent (Realty Income zelfs maandelijks) en door de spreiding verwacht ik niet echt grote problemen voor m'n portfolio.
Heb je wel een punt mee, maar is dat heel anders dan in Nederland....??quote:Op vrijdag 10 maart 2023 10:43 schreef nostra het volgende:
[..]
Omdat er altijd gezeik is met Fransen. De Staat die zich overal tegenaan bemoeit, vakbonden met enorme macht, laatst nog die "fuck you" van de Australiërs met Naval Group, corporates zijn (zelfs voor corporate-begrippen) enorm log en autoritair and so on...
Als het geld oplevert koop ik het. Wapen, olie, alles. En het levert geld op. Rond begin van Oekraine heb ik LNG, olie en wapen industrie bijgekocht.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 10:15 schreef Hojdhopper het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hoe verhoudt het bezit van een "Chinese" auto zich dan met je mening over wapens?quote:
De struggles zijn realquote:Op vrijdag 10 maart 2023 13:10 schreef SOG het volgende:
[..]
Hoe verhoudt het bezit van een "Chinese" auto zich dan met je mening over wapens?
Westerse wapens NAY! Chinese producten YAY!
De beste belegger is een dode belegger.quote:Op vrijdag 10 maart 2023 15:12 schreef Miniem het volgende:
Ben nieuw hier in dit topic.
Wil aandelen ETF's gaan kopen voor circa ¤50,- per maand.
Kan ik dan t beste via de Giro kern ETF's gaan kopen? Of beter via een ander?
Heb me er afgelopen dagen een beetje in verdiept, naar t schijnt hoef je niet heel veel verstand van beleggen te hebben en is er weinig risico met ETF's.
Via DeGiro kan prima, ik zou gewoon iedere maand een vast bedrag storten en daar dan af en toe een paar ETF's voor kopen.quote:Op vrijdag 10 maart 2023 15:12 schreef Miniem het volgende:
Ben nieuw hier in dit topic.
Wil aandelen EFT's gaan kopen voor circa ¤50,- per maand.
Kan ik dan t beste via de Giro kern EFT's gaan kopen? Of beter via een ander?
Heb me er afgelopen dagen een beetje in verdiept, naar t schijnt hoef je niet heel veel verstand van beleggen te hebben en is er weinig risico met EFT's.
Als ik op jouw isin zoek op De Giro krijg ik een lijstje met verschillende opties. Wel dezelfde isin, wat is dan t verschil als ik mag vragen?quote:Op vrijdag 10 maart 2023 15:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Via DeGiro kan prima, ik zou gewoon iedere maand een vast bedrag storten en daar dan af en toe een paar ETF's voor kopen.
ETF's zijn inderdaad spreiding genoeg, zeker als je een S&P 500 ETF neemt (500 grote Amerikaanse bedrijven, waaronder Coca Cola, PepsiCo, Tesla, Apple, Amazon, etc).
Er zijn er diverse, dus even kijken naar de jaarlijkse kosten.
Aangezien je ongeveer ¤50 per maand wil inleggen, zou ik kijken naar deze: IE0031442068
https://www.justetf.com/en/etf-profile.html?isin=IE0031442068
De ene maand zal je er 1 kunnen kopen, de andere maand 2 (het geld dat je overhoudt blijft wel staan tot de volgende aankoop).
Een andere optie is om je inleg net wat te verhogen zodat je er iedere maand 2 kan kopen.
Wil je wat spreiding over landen, dan zou je bijvoorbeeld ook 2x per jaar een AEX ETF kunnen kopen en 4x per jaar iets van een iShares Core MSCI Europe. Dat geeft hoogstwaarschijnlijk geen beter rendement, wel nog iets meer spreiding.
Dan heb je 6 maanden S&P500 / 4 maanden Europa / 2 maanden Nederland.
Je spreiding is dan ongeveer 50% US / 33% Europa / 17% Nederland.
Overdrijf het niet, spreiding in ETF's is eigenlijk al dubbelop en in de praktijk meer verwatering van je te verwachten winst.
Probeer een aankoop ook niet te timen, doe het op vaste momenten. Timen lukt Warren Buffett al niet, laat staan dat het ons lukt als amateurs
Die ETF wordt in diverse landen en op verschillende beurzen verhandeld, je ziet dus die verschillende beurzen.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 12:01 schreef Miniem het volgende:
[..]
Als ik op jouw isin zoek op De Giro krijg ik een lijstje met verschillende opties. Wel dezelfde isin, wat is dan t verschil als ik mag vragen?
https://www.degiro.nl/tarieven/etf-kernselectiequote:En waar kan ik de kern efts vinden bij hun?
Wel verstandig, dan zit je niet met het terughalen van dividendbelasting als je ooit Amerikaanse aandelen koopt.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 11:55 schreef Miniem het volgende:
Net een giro account aangemaakt.
Ze vroegen ook of ik een formulier voor belastingvermindering van aandelen van de US wilde invoeren.
Dien ik dit te doen?
Thnx, als ik zoek op de giro op wat etf's hoe kun je dan checken of het tot hun kern behoort? Vergelijken met die link? Of staat dat er nog ergens bij als je erop klikt.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 12:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Die ETF wordt in diverse landen en op verschillende beurzen verhandeld, je ziet dus die verschillende beurzen.
Ik kies meestal voor EAM (Euronext Amsterdam). Bij hoe meer verschillende beurzen je aandelen aanhoudt, hoe meer "aansluitkosten" je betaalt. Dat gaat niet om grote bedragen maar ik probeer het wel wat beperkt te houden.
[..]
https://www.degiro.nl/tarieven/etf-kernselectie
[..]
Wel verstandig, dan zit je niet met het terughalen van dividendbelasting als je ooit Amerikaanse aandelen koopt.
Met de ETF die ik noemde heb je daar geen last van, dat loopt via Ierland.
Eventuele dividendbelasting die je in Nederland betaalt kan je overigens weer terug vragen bij je jaarlijkse belastingaangifte over dat jaar.
Je kan bij die link zien welke tot de kernselectie behoren en die ISIN invoeren bij DeGiro.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 12:25 schreef Miniem het volgende:
[..]
Thnx, als ik zoek op de giro op wat etf's hoe kun je dan checken of het tot hun kern behoort? Vergelijken met die link? Of staat dat er nog ergens bij als je erop klikt.
Ik wil graag IE00B3VVMM84 kopen, die behoort ook tot de kern EFT's.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 12:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je kan bij die link zien welke tot de kernselectie behoren en die ISIN invoeren bij DeGiro.
Omgekeerd wordt dat een hele zoekklus.
Let ook goed op de beurs die er achter staat. Koop je het ergens anders, dan heb je wss wel kosten.
Voor de rest, als je afkortingen zoekt van zo'n beurs, even door Google halen.
voorbeelden: Euronext Amsterdam = EAM, Xetra = XET, etc...
- het is normaal dat je wat extra ruimte nodig hebt om een order te zettenquote:Op zaterdag 11 maart 2023 12:59 schreef Miniem het volgende:
[..]
Ik wil graag IE00B3VVMM84 kopen, die behoort ook tot de kern EFT's.
Staat op 50,17. Maar als ik een market order plaats om deze te kopen heb ik ¤55,- benodigd? Begrijp t niet helemaal?
Dit is een binaire manier van redeneren die tot niets leidt. Je eist hier van de 'moralisten' dat hun verhaal 100% ethisch moet kloppen. Dat doet het inderdaad niet 100% en jij verklaart jezelf vervolgens vrij om dan maar overal in te beleggen.quote:Op vrijdag 10 maart 2023 12:27 schreef stinkie het volgende:
[..]
Als het geld oplevert koop ik het. Wapen, olie, alles. En het levert geld op. Rond begin van Oekraine heb ik LNG, olie en wapen industrie bijgekocht.
Moraliteit is bullshit. Wel wapens sturen naar een land in oorlog, maar dan niet in wapenbedrijven investeren? Hoe denk je dat die wapen gemaakt worden. Sterker nog, met mijn investering help ik juist Oekraine (en Nederlanders, en mijzelf)
quote:Op zaterdag 11 maart 2023 13:09 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
- het is normaal dat je wat extra ruimte nodig hebt om een order te zetten
- het is vandaag zaterdag, dus de beurzen zijn dicht dus ik begrijp de haast niet
En verder begrijp ik de keuze voor die ETF ook niet helemaal.
Wat is je overweging?
[ afbeelding ]
Maandag kopen dus?quote:Op zaterdag 11 maart 2023 13:09 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
- het is normaal dat je wat extra ruimte nodig hebt om een order te zetten
- het is vandaag zaterdag, dus de beurzen zijn dicht dus ik begrijp de haast niet
En verder begrijp ik de keuze voor die ETF ook niet helemaal.
Wat is je overweging?
[ afbeelding ]
Je kan de order wel alvast zetten maar hij zal er pas maandag doorheen gaan.quote:
Nee, je koopt het voor de koers die je instelt. Maar DeGiro kan wss niet altijd 100% de kosten en spread inschatten en om te voorkomen dat je een negatief saldo hebt, houden ze wat marge aan.quote:Maar koop je t dan voor ¤55,- ipv de ¤50,17? Begijp niet helemaal waarom je zon marge nodig hebt?
Naja, dat is niet de enige reden om een ETF te kiezen, want je hebt ook kosten, verwachtingen, verschil in dividend, etc.quote:Nu ik dd grafiek zie kan ik beter voor de ishares gaan
Hier getest, kom er wel in.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 14:04 schreef Miniem het volgende:
Thnx, dat verduidelijkt het
Kan alleen ineens niet meer inloggen op De Giro.
Al 3x mn wachtwoord gereset en elke keer kom ik er niet in raar genoeg.
Had zon 5 cijferige code voor app.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 14:09 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Hier getest, kom er wel in.
Dat lijkt dan iig geen onderhoud of storing.
Maandag maar ff support contacten dan.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 14:11 schreef Miniem het volgende:
[..]
Had zon 5 cijferige code voor app.
Kwam ik niet meer mee in en nu lukt t ook niet in te loggen na wachtwoord reset. Gebruikersnaam is goed. Snap er niks van.
Ik eis niks.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 13:13 schreef jaco het volgende:
[..]
Dit is een binaire manier van redeneren die tot niets leidt. Je eist hier van de 'moralisten' dat hun verhaal 100% ethisch moet kloppen. Dat doet het inderdaad niet 100% en jij verklaart jezelf vervolgens vrij om dan maar overal in te beleggen.
In de praktijk zijn ethische waarden niet binair maar een spectrum. Je kunt bijvoorbeeld in een cosmetica fabrikant investeren die niet meer op dieren test. Jij stelt dan waarschijnlijk dat de verpakkingen milieu onvriendelijk zijn. Dat klopt ook, maar de stap naar dier vriendelijkheid is dan tenminste gezet. De verpakkingen blijven op de agenda staan.
Vrijwel alle ethische problemen rondom beleggen moet je m.i. stapsgewijs te lijf gaan. Ik beleg zelf niet meer in bedrijven die eenvoudige, non-controversiele maatregelen niet eens overwegen, zoals toeleverings bedrijven op kinder arbeid kontroleren.
https://www.thestreet.com(...)c=yahoo&cm_ven=YAHOOquote:"The U.S. banking system is on the verge of a much bigger collapse than 2008," said economist Peter Schiff, known for his dire predictions.
"Banks own long-term paper at extremely low interest rates. They can't compete with short-term Treasuries. Mass withdrawals from depositors seeking higher yields will result in a wave of bank failures."
Het is ook de vraag hoeveel long term mortgages daadwerkelijk op de balans staan. Alles kan doorverkocht worden immers.quote:Op zondag 12 maart 2023 17:07 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
https://www.thestreet.com(...)c=yahoo&cm_ven=YAHOO
Tja Wells Fargo en BOA staan er premarket niet negatief voor.
Het zal mij benieuwen.
Daar hebben we er net twee van achter de rug.quote:Op zondag 12 maart 2023 15:07 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik vermoed dat het zo'n week word waar je niet te veel naar de aandelenkoersen of je portfoliowaarde moet kijken.
Na het zuur komt nog meer zuur.quote:Op zondag 12 maart 2023 17:59 schreef nostra het volgende:
[..]
Daar hebben we er net twee van achter de rug.
Vrolijke zondag gehad?quote:Op zondag 12 maart 2023 18:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Na het zuur komt nog meer zuur.
Het schijnt een kwart van hun EV te zijn dus zoiets?quote:Op zondag 12 maart 2023 22:59 schreef Crowdyfunder het volgende:
https://www.ad.nl/economi(...)bank-staan~ac7c57c5/
Hoeveel% gaat morgen de koers van Pharming dalen?
Gered door de Fed.quote:
Tja dat hoort erbij in de farmaceutische industrie. Al die bedrijven hebben een geschiedenis van schandalen. Maar het zijn wel die bedrijven in mijn portefeuille die elk jaar een enorme cash flow genereren, elk jaar het dividend verhogen en mij redelijk ongeschonden door elke beurskrach loodsen. Ik spreid wel binnen farma natuurlijk, maar de sector farma zelf is breed vertegenwoordigd in mijn porto. Ik kan mij wel laten leiden door angst over rechtszaken en patent cliffs, maar het heeft me veel meer opgeleverd me niet te laten leiden door angst.quote:Op maandag 6 maart 2023 10:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als ik nog geld had staan deed ik hetzelfde.quote:Op maandag 13 maart 2023 10:16 schreef Zwansen het volgende:
Heb de neiging om ING bij te kopen. Als ze morgen weer -5% gaan koop ik opnieuw bij. Ik heb het idee dat dit een storm in een glas water is.
De verliezen lopen hard op bij me ja.. tering.quote:Op maandag 13 maart 2023 10:39 schreef Black-Death het volgende:
Vandaag is rooooooooooooooooood.......
ZIt je veel in finance aandelen?quote:Op maandag 13 maart 2023 10:54 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
De verliezen lopen hard op bij me ja.. tering.
Naja laat maar ff uitrazen..
Die maken wel een redelijk deel uit van m'n porto ja. Maar wel meer verzekeraars dan banken.quote:Op maandag 13 maart 2023 11:08 schreef Black-Death het volgende:
[..]
ZIt je veel in finance aandelen?
Nu nog wel, maar het is aan het aanzwellen tot een oceaan, wat zeg ik, een tsunami die alles wegvaagt.quote:Op maandag 13 maart 2023 10:16 schreef Zwansen het volgende:
Heb de neiging om ING bij te kopen. Als ze morgen weer -5% gaan koop ik opnieuw bij. Ik heb het idee dat dit een storm in een glas water is.
Ik heb net ING bijgekocht op 11,55. Geen idee of het verstandig is. Time will TELL.quote:Op maandag 13 maart 2023 13:07 schreef blomke het volgende:
[..]
Nu nog wel, maar het is aan het aanzwellen tot een oceaan, wat zeg ik, een tsunami die alles wegvaagt.
Ik heb m'n VLK weggedaan (net met winst) en ga Shell's short call's sluiten.
Ik ook, heb nog wel wat cash als het bloed echt door de straten gaat stromenquote:Op maandag 13 maart 2023 13:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik ga op m'n handen zitten de komende week.
Teveel gedoe, heb meer dan 50 aandelen. Ik zit de rit wel ff uit.quote:Op maandag 13 maart 2023 15:18 schreef stinkie het volgende:
Nou de stop-Losses zijn getriggered. Eea met winst verkocht, dus laat maar instorten. Ik zit klaar
Wel net voor ex-div datum
Stop löss stonden er al maanden. Ik kreeg ineens mails binnen van uitgevoerde transacties. Maar dat is dus ook waarom ze er zijn, zodat ik niet steeds alles in de gaten hoef te houdenquote:Op maandag 13 maart 2023 15:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Teveel gedoe, heb meer dan 50 aandelen. Ik zit de rit wel ff uit.
50 al?quote:Op maandag 13 maart 2023 15:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Teveel gedoe, heb meer dan 50 aandelen. Ik zit de rit wel ff uit.
Ik zie het ook een beetje als m'n eigen ETFquote:Op maandag 13 maart 2023 15:51 schreef Zwansen het volgende:
[..]
50 al?
Heerlijk hoe jouw portfolio meer en meer uitdijt terwijl je in het begin toch vrij ‘klein’ wilde beginnen met niet te veel losse aandelen?Straks kun jij je eigen ETF beginnen.
Dat helpt idd nietquote:Op maandag 13 maart 2023 17:36 schreef Miniem het volgende:
Ben ik weer.
Mn wederhelft had geprobeerd in te loggen op mn DeGiro account en zodoende was t geblokkeerd
Als iemand het voor die prijs aan je wil verkopen.quote:Ik heb nu een limit order gezet op een ETF, maar wanneer wordt dat aandeel dan gekocht?
quote:Zie nu net dat hij aangekocht is trouwensmijn eerste ETF.
Jij nog een goede suggestie voor een ETF volgende maand? Heb nu nog ¤15 over van de ¤50. Dus kan evt volgende maand weer een kopen ¤65,-quote:Op maandag 13 maart 2023 17:39 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat helpt idd niet
[..]
Als iemand het voor die prijs aan je wil verkopen.
[..]
Lekker laten staan.quote:Op maandag 13 maart 2023 17:40 schreef Miniem het volgende:
[..]
Jij nog een goede suggestie voor een ETF volgende maand? Heb nu nog ¤15 over van de ¤50. Dus kan evt volgende maand weer een kopen ¤65,-
Met een ETF heb je al spreiding in enkele honderden aandelen, het heeft niet veel nut om iedere maand wat anders te kopen.quote:Op maandag 13 maart 2023 17:40 schreef Miniem het volgende:
[..]
Jij nog een goede suggestie voor een ETF volgende maand? Heb nu nog ¤15 over van de ¤50. Dus kan evt volgende maand weer een kopen ¤65,-
Dan doe ik er volgende maand idd weer 2 van S&P500quote:Op maandag 13 maart 2023 17:46 schreef stinkie het volgende:
[..]
Lekker laten staan.
Volgende maand 2 kopen
J&J haalt de omzet uit allerlei takken inderdaad. Pharma, Medical Devices en Consumer maar die laatste splitst zich dit jaar volledig af.quote:Op maandag 13 maart 2023 07:59 schreef Zwansen het volgende:
Ik heb die pharmaceuten nooit aangedurfd. Misschien een beetje te bang voor een paar missers.
Overigens zou ik J&J niet als pharma willen beschouwen. Ja, ze hebben Janssen in hun ‘bezit’, maar komt normaliter hun omzet niet van andere producten?
Geen ideequote:Op dinsdag 14 maart 2023 12:02 schreef nostra het volgende:
Waar zijn we mee bezig DeGiro?
[ afbeelding ]
Het is weer weg, ik heb weer geld.quote:
Gisteren, vandaag. Genoeg koopjes gezien.quote:Op dinsdag 14 maart 2023 17:16 schreef einzeinz het volgende:
Wanneer komen de koopjes op de beurs? Het lijkt weer allemaal business-as-usual te zijn...
Indexen zijn 2,30% omhoog vandaag! Ik vind het tegenwoordig nog altijd geen koopjes hoor.quote:Op dinsdag 14 maart 2023 17:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Gisteren, vandaag. Genoeg koopjes gezien.
Alleen weinig geld om te investeren nu...
Of wacht je nog steeds op "black monday" van 1987?
Dromen mag.quote:Op dinsdag 14 maart 2023 17:20 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Indexen zijn 2,30% omhoog vandaag! Ik vind het tegenwoordig nog altijd geen koopjes hoor.
Er moet minstens 20% van de AEX af!
Gezellig toch?quote:Op maandag 13 maart 2023 10:34 schreef Houtenbeen het volgende:
poeh... ING nu -7,5%
ohh oh
-9,5%
[ afbeelding ]
Toch weer wat hersteld naar -7%
Ik haat gokkenquote:Op zondag 12 maart 2023 23:28 schreef Bucketlist het volgende:
Pharming is qua koers al jaren een zorgenkindje. Jammer, anders zou het misschien wel een leuke gok zijn.
Enig idee van de oorzaak van die (bijna) 9% stijging? Geen koopaanbeveling van een bank gelezen.....quote:Op dinsdag 14 maart 2023 11:34 schreef AQuila360 het volgende:
Ik heb net m'n aandelen Brunel verkocht met 31% winst. En een beetje Shell afgebouwd met 27% winst.
Wil er even wat minder in hebben en Shell wou ik sowieso wat terug gaan brengen en Brunel kijk ik even wat die doet. Stel dat morgen weer wat terug zakt dan koop ik het waarschijnlijk wel weer terug en anders los ik het af op mn hypotheek..
Ik wilde gister nog stoer posten dat ze inmiddels boven de 12 staan, maar ik zie ze nu alweer op 11,20…quote:Op maandag 13 maart 2023 13:25 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Ik heb net ING bijgekocht op 11,55. Geen idee of het verstandig is. Time will TELL.
Het bloed stroomt weer door de straten vandaagquote:Op woensdag 15 maart 2023 11:09 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Ik wilde gister nog stoer posten dat ze inmiddels boven de 12 staan, maar ik zie ze nu alweer op 11,20…
Credit Suisse neemt iedereen mee onderuit op de beursquote:Op woensdag 15 maart 2023 11:34 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
wow, zover ik kan zien is er geen specifiek nieuws over ING of mis ik iets?
Gisteren eindigde nog groen voor mij maar vandaag alles weer rood inderdaad..quote:Op woensdag 15 maart 2023 11:10 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Het bloed stroomt weer door de straten vandaagHeeft weinig met ING specifiek te maken, behalve dat het een bank is.
Ik zit na verrekening van ontvangen dividend voor minder dan 9 euro per aandeel in ING dus ik geloof het voorlopig nog wel.
Heeft die dividendlek? Overigens nog meer in vastgoed dan je al doet?quote:Op woensdag 15 maart 2023 11:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
Bij DeGiro stond ook weer wat dividend.
12x VanEck Global Real Estate UCITS ETF (NL0009690239) bijgekocht.
Het is een Nederlands fonds, dus denk dat het meevalt.quote:
Ik zit in meer REIT's (o.a. Realty Income, American Tower, VICI, etc) en vastgoed ETF's (iShares US Property Yield, iShares Europe Property Yield). Daar zit veel overlap in natuurlijk, niet heel zinvol qua spreiding.quote:Overigens nog meer in vastgoed dan je al doet?
Nondeju dat ik daar niet aan gedacht heb. Spaargeld wordt tegenwoordig veel lager aangeslagen. Voor mijn beleggingen ging de fiscus uit van bijna 6% rendement terwijl ik negatief sta.quote:Op woensdag 15 maart 2023 12:13 schreef Soldier2000 het volgende:
Zijn er hier Fokkers die hun aandelen voor 1-1-2023 hebben verkocht en daarna weer hebben teruggekocht?
Peildatumarbitrage mag misschien niet, maar ik heb nu toch wel wat spijt dat ik dit niet heb gedaan
Reden?quote:
Ik ben ook daar nu pas achtergekomen, helemaal niet eerder bij stilgestaan. Ik hoop dat https://bondvoorbelastingbetalers.nl/ hier weer bezwaar op gaat maken. Individueel bezwaar zal denk ik lastig worden, maar wellicht toch de moeite waard.quote:Op woensdag 15 maart 2023 12:17 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Nondeju dat ik daar niet aan gedacht heb. Spaargeld wordt tegenwoordig veel lager aangeslagen. Voor mijn beleggingen ging de fiscus uit van bijna 6% rendement terwijl ik negatief sta.
Ik weet niet in hoeverre die peildatumarbitrage geautomatiseerd wordt gecheckt. Ik was zelf niet op de hoogte en zat vol op margin (40k ofzo) in beleggingen, dat kost me ook een aardige bom duiten. Achterlijk systeem, ik zou uit principe gewoon weer gaan procederen. Gewoon afrekenen op gerealiseerd rendement zoals elk fatsoenlijk Westers land, hoe moeilijk kan het zijn.quote:Op woensdag 15 maart 2023 12:13 schreef Soldier2000 het volgende:
Zijn er hier Fokkers die hun aandelen voor 1-1-2023 hebben verkocht en daarna weer hebben teruggekocht?
Peildatumarbitrage mag misschien niet, maar ik heb nu toch wel wat spijt dat ik dit niet heb gedaan
Volgens mij een aanbeveling van de ING maar dat was van vrijdag nog? Anyway heb ze net weer voor minder terug gekocht want het zat me toch niet lekker..quote:Op woensdag 15 maart 2023 08:57 schreef blomke het volgende:
[..]
Enig idee van de oorzaak van die (bijna) 9% stijging? Geen koopaanbeveling van een bank gelezen.....
Ik heb een flinke pluk liggen, uit de tijd dat ik voor hen werkte.
Banken liggen al onder vuur en CS heeft en doet zo ongeveer alles fout wat je fout kan doen, zowel op compliancevlak als strategie als communicatie. Ver vanaf blijven, net als Deutsche. Heb zelf wel 10 geschreven puts Handelsbanken @ 100SEK lopen, daar wil ik prima in zitten.quote:Op woensdag 15 maart 2023 12:17 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Reden?
Trekt wel lekker alles mee.
Het ging al niet goed met Credit Suisse, maar nu hebben grote aandeelhouders uit Saudi-Arabië gezegd dat ze niet nog meer geld gaan pompen in de bank.quote:Op woensdag 15 maart 2023 12:17 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Reden?
Trekt wel lekker alles mee.
Wat zou je met ING doen als je ze nu had?quote:Op woensdag 15 maart 2023 12:33 schreef nostra het volgende:
[..]
Banken liggen al onder vuur en CS heeft en doet zo ongeveer alles fout wat je fout kan doen, zowel op compliancevlak als strategie als communicatie. Ver vanaf blijven, net als Deutsche. Heb zelf wel 10 geschreven puts Handelsbanken @ 100SEK lopen, daar wil ik prima in zitten.
Brunel is toch een doodeenvoudige urenboer maar dan met een semi-elitair randje? Snap de premium die ze lang hebben gehad niet zo goed.quote:Op woensdag 15 maart 2023 12:33 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Volgens mij een aanbeveling van de ING maar dat was van vrijdag nog? Anyway heb ze net weer voor minder terug gekocht want het zat me toch niet lekker..
Ik kan de balansen en met name risico's van individuele banken onvoldoende beoordelen om er een onderbouwde mening over te hebben. Ik heb een tijd de jaarrekening van NN Schade opgesteld en hoewel dat een verzekeraar is, is het echt een black box aan wat eruit komt. Handelsbanken is zo conservatief als de neten (afboekingen van 0.00%), een prima dividend en ik zit graag buiten de eurozone - alhoewel de Nordics kronen het belabberd hebben gedaan de afgelopen tijd.quote:Op woensdag 15 maart 2023 12:36 schreef AQuila360 het volgende:
Wat zou je met ING doen als je ze nu had?
Dat was i.d.d. vorige week al. Het volume was gisteren ook een factor 8 hoger dan gewoonlijk.quote:Op woensdag 15 maart 2023 12:33 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Volgens mij een aanbeveling van de ING maar dat was van vrijdag nog? Anyway heb ze net weer voor minder terug gekocht want het zat me toch niet lekker..
Nou, iets genuanceerder: detacheerder die hoog gekwalificeerd technisch en financieel persoon detacheert. Een winst van ¤100/uur per persoon is niet onsoortig.quote:Op woensdag 15 maart 2023 12:36 schreef nostra het volgende:
[..]
Brunel is toch een doodeenvoudige urenboer maar dan met een semi-elitair randje? Snap de premium die ze lang hebben gehad niet zo goed.
Nou ja, dat bedoel ik, hoewel een markup van ¤ 100 per uur me wel heel fors lijkt. In mijn beleving zaten ze vooral in offshore toentertijd, dat lijkt me ook niet echt de groeimarkt naar de toekomst.quote:Op woensdag 15 maart 2023 12:44 schreef blomke het volgende:
[..]
Nou, iets genuanceerder: detacheerder die hoog gekwalificeerd technisch en financieel persoon detacheert. Een winst van ¤100/uur per persoon is niet onsoortig.
7GW aan windmolens, zie je het voor je??quote:Op woensdag 15 maart 2023 12:46 schreef nostra het volgende:
[..]
Nou ja, dat bedoel ik, hoewel een markup van ¤ 100 per uur me wel heel fors lijkt. In mijn beleving zaten ze vooral in offshore toentertijd, dat lijkt me ook niet echt de groeimarkt naar de toekomst.
Ja, het nieuwe offshoring is weer wat anders inderdaad. Zou ook graag in SBM gaan zitten. Die wordt nog veel te veel als olieafhankelijk gezien, terwijl het langetermijnperspectief juist heel erg anders ligt. Alleen de puts liggen erg raar geprijsd met $ 1 dividend, dus ik schrijf nog even niet.quote:Op woensdag 15 maart 2023 12:57 schreef blomke het volgende:
[..]
7GW aan windmolens, zie je het voor je??
?? bedoel je dat het dividend niet in de premie verdisconteerd zit?quote:Op woensdag 15 maart 2023 13:00 schreef nostra het volgende:
Alleen de puts liggen erg raar geprijsd met $ 1 dividend, dus ik schrijf nog even niet.
Plus AB hè.quote:Op woensdag 15 maart 2023 13:52 schreef monkyyy het volgende:
Fiscale besparing ¤4.991 per jaar (uitgaande van deze percentages/heffingsvrije voet/belasting tarieven etc)
Dit zou natuurlijk een puur geval fraus legis zijn, maar ik zie niet in wat de belastingdienst hier tegen kan doen omdat er geen wet overtreden wordt.
Welke energie zitten ze in? Duurzaam? Fossiel? Beide kut.quote:Op woensdag 15 maart 2023 16:09 schreef WammesWaggel het volgende:
Even iets anders.
Via de nieuwsbrief van de ING kwam ik hierbij terecht.
De laatste jaren stabiel en een dividend van 10%.
Een flinke daling van de energieprijzen de komende jaren lijkt mij niet heel erg waarschijnlijk.
Voor het dividend wellicht een Intressante belegging.
Als jij 4ton in een B.V. zet en je blijft die 4 ton via box 3 beleggen..quote:Op woensdag 15 maart 2023 13:52 schreef monkyyy het volgende:
Ik ben benieuwd hoe er tegen dit idee aan wordt gekeken. Stel:
Allemaal, in die zin zijn zij dus wel een bedrijf met een brede diversificatie in die sector.quote:Op woensdag 15 maart 2023 16:45 schreef ludovico het volgende:
[..]
Welke energie zitten ze in? Duurzaam? Fossiel? Beide kut.
Kernenergie? Dan lekker gewerkt.
Klinkt best prima allemaal.quote:Op woensdag 15 maart 2023 17:06 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Allemaal, in die zin zijn zij dus wel een bedrijf met een brede diversificatie in die sector.
Ze hebben wel flink geblunderd met die beursgang van EVbox. Dat moest toen vlak voor tijd teruggetrokken worden omdat de cijfers opgeklopt waren. Dat geeft wel te denken over de risicobeheersing.quote:
Volgens mij niet.quote:Op woensdag 15 maart 2023 16:50 schreef ludovico het volgende:
(netto 0 vermogen, assets - schulden, doch vanwege andere tarieven passiva en activa door de belastingdienst ga je gewoon dokken).
Waarom rekenen met 4,5%? Ik heb zelf geen jurisprudentie kunnen vinden over zakelijke rente's tussen DGA en BV (wel over zakelijke leningen, maar dat is een ander punt), ik ken zelfs adviseurs die jarenlang hebben gewerkt met 1 weeks euribor + 1% en daar weg mee zijn gekomen. Belastingdienst is er ook niet duidelijk over. En in de wet lees ik geen hard percentage terug.quote:Op woensdag 15 maart 2023 16:50 schreef ludovico het volgende:
Box 2: Het rendement over de lening 4,5% * 40% = 1,8% erbij, exclusief notaris - boekhouder - tijd.
(6,17-2,57) * 0,32 +-.quote:Op woensdag 15 maart 2023 19:41 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Volgens mij niet.
https://www.belastingdien(...)rlopige-aanslag-2023
Aan de hand van voorbeeld 3, Stel X dat gezamenlijk ¤20.000 contanten heeft, ¤480.000 aandelen en ¤400.000 schuld.
Stap 1: bereken het rendement per soort vermogen
Bank- en spaartegoeden en contant geld: ¤ 20.000 x 0,36% = ¤ 72
Beleggingen en andere bezittingen: ¤ 480.000 x 6,17% = ¤ 29.616
Het rendement op de bezittingen is in totaal ¤ 29.688.
Schulden:
Op de schuld wordt de drempel in mindering gebracht. De drempel is ¤ 3.400 per persoon.
De aftrekbare schuld is: ¤ 400.000 - ¤ 6.800 = ¤ 393.200.
Het rendement op de aftrekbare schulden: ¤ 393.200 x 2,57% = ¤ 10.105.
Het rendement op uw schulden is totaal ¤ 10.105
Het belastbaar rendement is ¤ 29.688 – ¤ 10.105 = ¤ 19.583
Stap 2: bereken uw gezamenlijk vermogen
Bezittingen: ¤ 20.000 + ¤ 380.000 = ¤ 500.000
Aftrekbare schulden: ¤ 393.200
Vermogen: ¤ 500.000 - ¤ 393.200 = ¤ 106.800
Uw vermogen (de gezamenlijke rendementsgrondslag) is ¤ 106.800.
Stap 3: bereken de grondslag sparen en beleggen
De grondslag sparen en beleggen is de rendementsgrondslag verminderd met het heffingsvrij vermogen.
Het heffingsvrijvermogen is in 2023 ¤ 57.000 per persoon. Dus voor u en uw fiscaal partner samen ¤ 114.000.
Grondslag sparen en beleggen: ¤ 106.800 - ¤ 114.000 = ¤ -7200
U geeft de gehele grondslag sparen en beleggen op. Dus ¤ -7200.
Oftewel ¤0
Stap 4: bereken uw aandeel in de rendementsgrondslag
Deel uw grondslag sparen en beleggen door de rendementsgrondslag. En vermenigvuldig de uitkomst met 100. Rond af op 2 decimalen achter de komma.
Uw grondslag sparen en beleggen ¤ 0 : rendementsgrondslag ¤ 393.200 x 100 = 0%
Stap 5: bereken uw voordeel uit sparen en beleggen
Het voordeel uit sparen en beleggen is het belastbaar rendement vermenigvuldigd met uw percentage van het aandeel in de rendementsgrondslag
Uw voordeel uit sparen en beleggen: ¤ 19.583 x 0% = ¤0
Over uw vermogen betaalt u 32% x ¤ 0 = ¤ 0 belasting.
Dit is het nieuwe systeem, dit speelt nog in 2024, 2025 en in 2026 gaat het werkelijke rendement belast worden, en dan zien we wel weer wat optimaal is.
[..]
Waarom rekenen met 4,5%? Ik heb zelf geen jurisprudentie kunnen vinden over zakelijke rente's tussen DGA en BV (wel over zakelijke leningen, maar dat is een ander punt), ik ken zelfs adviseurs die jarenlang hebben gewerkt met 1 weeks euribor + 1% en daar weg mee zijn gekomen. Belastingdienst is er ook niet duidelijk over. En in de wet lees ik geen hard percentage terug.
Een BV oprichten kostte mij ¤499 ex btw bij de notaris een paar jaar terug. Een nieuwe BV zal ook wel in die richting liggen en is een eenmalige transactie.
Boekhouden/aangiftes/deponeren doe ik in dit geval zelf.![]()
Dividendbelasting kan ook tot in den treure uitgesteld worden door simpelweg niet uit te keren en de winst toe te voegen aan de overige reserves. Wellicht dat de overige reserve gewoon bij de lening kan opgeteld worden en de schuld van de DGA aan de BV dan weer hoger wordt. Maar goed punt dat daar uiteindelijk Box 2 heffing over betaald moet worden.
Een rechter kan er wel wat van vinden, volgens mij is het ook wel zo geregeld dat je zelf aannemelijk moet maken dat het zakelijk was. Vuistregel is max 25% afwijking.quote:Op woensdag 15 maart 2023 21:09 schreef ludovico het volgende:
ik ken zelfs adviseurs die jarenlang hebben gewerkt met 1 weeks euribor + 1% en daar weg mee zijn gekomen. Belastingdienst is er ook niet duidelijk over. En in de wet lees ik geen hard percentage terug.
quote:Op donderdag 16 maart 2023 08:01 schreef Black-Death het volgende:
De Zwitserse centrale bank gaat (maximaal) 50 miljard euro uitlenen aan CS. Zou de rust nu wederkeren?
Ik vind dit ook wel spannend. Credit Suisse is geen kleintje.quote:Op donderdag 16 maart 2023 08:03 schreef blomke het volgende:
[..]dit geeft aan dat het systeem met lapmiddelen overeind wordt gehouden. De zaken gaan de afgrond in, en wij erachter aan.
Hopelijk brengt dit de rust weer terug.. die 50 miljardquote:Op donderdag 16 maart 2023 13:15 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Ik vind dit ook wel spannend. Credit Suisse is geen kleintje.
Die mag ik niet eens kopen, moet ik eerst een toets makenquote:Op donderdag 16 maart 2023 15:23 schreef Faraday01 het volgende:
Rabo certificaat krijgt ook klappen door de ECB, nog maar 3 euro boven de laagste stand van de afgelopen 5 jaar.
Ik blijkbaar ook niet meer, terwijl ik ze al eens gehad hebquote:Op donderdag 16 maart 2023 15:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Die mag ik niet eens kopen, moet ik eerst een toets maken
Uit pure zelfbescherming ga ik die toets niet doen.
Idem, heb ze ergens in april 2021 kort in bezit gehad.quote:Op donderdag 16 maart 2023 15:54 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Ik blijkbaar ook niet meer, terwijl ik ze al eens gehad heb
Verrek, hier hetzelfde. Ik geloof dat je die toetsen ook elke twee jaar moet vernieuwen.quote:Op donderdag 16 maart 2023 15:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het gekke is wel, ik heb bij de Rabobank in 2 jaar een portfolio ter waarde van 2x m'n woning opgebouwd maar daar is nooit een toets voor geweest. Ik kan geheel vrij handelen.quote:Op donderdag 16 maart 2023 16:03 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Verrek, hier hetzelfde. Ik geloof dat je die toetsen ook elke twee jaar moet vernieuwen.
De helft van m'n portfolio blijft achterquote:Op donderdag 16 maart 2023 16:23 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Mijn "clean energy" blijft de laatste week daarin wel echt achter.
Heb die eind vorig jaar gekocht voor 95% ofzo.. lekkere couponrente dus waarde interesseert me niet zoquote:Op donderdag 16 maart 2023 15:23 schreef Faraday01 het volgende:
Rabo certificaat krijgt ook klappen door de ECB, nog maar 3 euro boven de laagste stand van de afgelopen 5 jaar.
Bij ING kun je die niet in de app kopen maar wel op de website. Ook een beetje apart.quote:Op donderdag 16 maart 2023 15:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
En dat terwijl in die 5 jaar ze de coupon nog hebben gepasseerd, wat echt héél ongebruikelijk is.quote:Op donderdag 16 maart 2023 15:23 schreef Faraday01 het volgende:
Vind het wel logisch die toets.quote:Op donderdag 16 maart 2023 15:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja net op het verkeerde tijdstip gekocht. Overigens is ¤3 fors op ¤25.quote:Op donderdag 16 maart 2023 15:23 schreef Faraday01 het volgende:
1 | =IMPORTXML("https://www.iex.nl/Obligatie-Koers/600015811/Rabobank-Certificaat.aspx"; "//*[@id='600015811LastPrice']")/100*25 |
Klopt al moest dat toen van de ECB heb toen ook geen dividenden ontvangen van mijn bankaandelen.quote:Op donderdag 16 maart 2023 23:41 schreef nostra het volgende:
[..]
En dat terwijl in die 5 jaar ze de coupon nog hebben gepasseerd, wat echt héél ongebruikelijk is.
Hij noteert in procenten, vermoed dat-ie daarop doelt.quote:Op vrijdag 17 maart 2023 08:48 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ja net op het verkeerde tijdstip gekocht. Overigens is ¤3 fors op ¤25.
Of dat echt moest is altijd wat schimmig gebleven, maar het was wel een logische stap ja.quote:Op vrijdag 17 maart 2023 08:49 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Klopt al moest dat toen van de ECB heb toen ook geen dividenden ontvangen van mijn bankaandelen.
Ja dat snap ik daarom mijn formule ook omgezet van procenten naar euro's.quote:Op vrijdag 17 maart 2023 09:03 schreef nostra het volgende:
[..]
Hij noteert in procenten, vermoed dat-ie daarop doelt.
Zover ik begreep was de Rabo er zelf niet blij mee want zorgde voor een enorme duikeling en verlies aan vertrouwen.quote:Op vrijdag 17 maart 2023 09:04 schreef nostra het volgende:
[..]
Of dat echt moest is altijd wat schimmig gebleven, maar het was wel een logische stap ja.
effectief mochten banken geen dividend uitkeren om te zorgen dat ze extra contanten hadden ivm corona, Rabo keert geen dividend uit op certificaten maar coupon rente.quote:Op vrijdag 17 maart 2023 09:04 schreef nostra het volgende:
[..]
Of dat echt moest is altijd wat schimmig gebleven, maar het was wel een logische stap ja.
Ik vind een toets ook logisch.quote:Op vrijdag 17 maart 2023 07:10 schreef dop het volgende:
[..]
Vind het wel logisch die toets.
Het is een apart beleggings product.
Lijkt me handig dat je dan ook weet wat je koopt.
Zorgplicht.
Ik verwacht dat de meerderheid hier ook geen benul heeft, wat Rabo certificaten precies zijn.
Ik heb net - omdat het kan - de passendheidstoets gedaan en dat stelt weinig voor. Dus voor het geval de certificaten nog wat klappen krijgen kan ik ze nu aankopenquote:Op vrijdag 17 maart 2023 11:07 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik vind een toets ook logisch.
Maar ik vind het niet logisch dat ik al 2 jaar kan beleggen bij de Rabo zonder 1 toets te voltooien en dat het voor dit product (dat ik al eens in bezit heb gehad) ineens wel moet
De Giro bekijkt het natuurlijk niet per product, maar per product category.quote:Op vrijdag 17 maart 2023 11:07 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik vind een toets ook logisch.
Maar ik vind het niet logisch dat ik al 2 jaar kan beleggen bij de Rabo zonder 1 toets te voltooien en dat het voor dit product (dat ik al eens in bezit heb gehad) ineens wel moet
Klopt en is ook geen probleem verder. Alleen is het wat vreemd dat ik ze van de giro in 2020 wel mocht kopen zonder die toetsquote:Op vrijdag 17 maart 2023 11:16 schreef dop het volgende:
[..]
De Giro bekijkt het natuurlijk niet per product, maar per product category.
5 simpel vraagjes om.te zien of je weet wat de risico's zijn in deze product category.
Ik weet het.quote:Op vrijdag 17 maart 2023 11:16 schreef dop het volgende:
[..]
De Giro bekijkt het natuurlijk niet per product, maar per product category.
5 simpel vraagjes om.te zien of je weet wat de risico's zijn in deze product category.
Ik denk ook niet dat er heel veel gaat veranderen hoor, alleen denk ik ook dat de meeste boeren hier financieel prima uit gaan komen met die enorme zak geld die ze hebben. En veel boeren zijn ook gewoon miljonair en helemaal niet zo zielig.quote:Op vrijdag 17 maart 2023 11:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik geloof niet dat BBB veel invloed gaat krijgen op het stikstofbeleid, tenzij ze bij de volgende 2e-kamer verkiezingen ook heel goed scoren (+25 zetels). Het kabinet heeft nu nog een route linksom om stikstofplannen erdoor te krijgen.
En uiteindelijk blijven de normen voor stikstofdepositie gewoon staan, een uitspraak van Raad van State is niet ineens weg omdat er een andere partij aan de macht is.
Wat bedoel je nu precies met: veel boeren zijn ook gewoon miljonair en helemaal niet zo zielig?quote:Op vrijdag 17 maart 2023 11:39 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Ik denk ook niet dat er heel veel gaat veranderen hoor, alleen denk ik ook dat de meeste boeren hier financieel prima uit gaan komen met die enorme zak geld die ze hebben. En veel boeren zijn ook gewoon miljonair en helemaal niet zo zielig.
Het ging mij over de risico's in de leningportefeuille van de Rabobank die natuurlijk vuistdiep in agrarische leningen zitten. Als je die certificaten koopt zijn de grootste risico namelijk dat de rente nog heel veel meer dan verwacht gaat stijgen of dat de Rabobank om valt want dan kunnen de certificaten waardeloos worden.quote:Op vrijdag 17 maart 2023 11:55 schreef Soldier2000 het volgende:
[..]
Wat bedoel je nu precies met: veel boeren zijn ook gewoon miljonair en helemaal niet zo zielig?
Met alle respect: men kan niet om de winst van BB heen. De gevolgen zoals ik die zie, is dat de NOx/NH3 plannen ernstig worden vertraagd en daarmee de woningbouw e.d. De uitspraak van de RvS betreft nieuwbouw en niet bestaande veehouderijen.quote:Op vrijdag 17 maart 2023 11:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik geloof niet dat BBB veel invloed gaat krijgen op het stikstofbeleid, tenzij ze bij de volgende 2e-kamer verkiezingen ook heel goed scoren (+25 zetels). Het kabinet heeft nu nog een route linksom om stikstofplannen erdoor te krijgen.
En uiteindelijk blijven de normen voor stikstofdepositie gewoon staan, een uitspraak van Raad van State is niet ineens weg omdat er een andere partij aan de macht is.
Zonder het hier in POL te willen veranderen; zolang je in de eerste kamer meerderheden kan krijgen voor een wet, kan je overal omheen, 38 stemmen en je bent er.quote:Op vrijdag 17 maart 2023 12:04 schreef blomke het volgende:
[..]
Met alle respect: men kan niet om de winst van BB heen.
Het gaat om WNb vergunningen waarbij ook een aanzienlijk deel van de boeren helemaal geen goede vergunning heeft (o.a. de pas melders). Maar dit terzijde, ik wilde hier geen politiek discussie starten. Het ging mij om het specifieke risicoprofiel van de rabobank irt de agrarische sector.quote:Op vrijdag 17 maart 2023 12:04 schreef blomke het volgende:
[..]
Met alle respect: men kan niet om de winst van BB heen. De gevolgen zoals ik die zie, is dat de NOx/NH3 plannen ernstig worden vertraagd en daarmee de woningbouw e.d. De uitspraak van de RvS betreft nieuwbouw en niet bestaande veehouderijen.
Je gaat er te snel vanuit dat boeren geen grote schulden hebben. De boeren die nu aan het zweten zijn, zijn de boeren die veel investeringen hebben gemaakt, grote hypotheken hebben lopen en die schulden niet zomaar kunnen aflossen door een hectare grond te verkopen. Dat vastgoed is overigens geen euro waard, daar kun je niets mee. Daarnaast heeft bijv. een kippenboer normaliter geen grondbezit.quote:Op vrijdag 17 maart 2023 11:59 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Het ging mij over de risico's in de leningportefeuille van de Rabobank die natuurlijk vuistdiep in agrarische leningen zitten. Als je die certificaten koopt zijn de grootste risico namelijk dat de rente nog heel veel meer dan verwacht gaat stijgen of dat de Rabobank om valt want dan kunnen de certificaten waardeloos worden.
Behalve da de rabobank een flink winstgevende bank is, denk ik dus dat als 'the shit hits the fence' dat een aanzienlijk deel van de boeren - eventueel met behulp van de miljarden van het kabinet - hun schulden (grotendeels) terug kunnen betalen. Daarbij zijn er natuurlijk boeren die het moeilijk hebben of in de problemen kunnen komen maar er is ook een flinke categorie boeren die hun schaapjes prima op het droge hebben en - vastgoed meegerekend - grote reserves hebben. Daarom de opmerking dat veel boeren gewoon miljonair zijn en het dus geen kale kippen zijn waar niets te plukken valt door de bank als het incidenteel zo ver komt.
Het ging mij om de Provincies, waar BBB het voortouw gaat nemen. Overigens is BBB niet de enige oppositiepartij in de Eerste Kamer. Die EK wordt (dacht ik) 31 mei gekozen; tot die tijd gebeurt er amper wat en daarna begint het getraineer pas goed.quote:Op vrijdag 17 maart 2023 12:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Zonder het hier in POL te willen veranderen; zolang je in de eerste kamer meerderheden kan krijgen voor een wet, kan je overal omheen, 38 stemmen en je bent er.
BBB heeft dan wel ~22% van de stemmen, er is ook een groep van 78% die geen BBB heeft gestemd.
Als je de functie van het vastgoed ontneemt onttrek je in één klap wel erg veel waarde ja, weer zo een argument om progressie geleidelijk na te streven, omdat je anders in je allicht oprechte doel, meer stukmaakt dan goed doet.quote:Op vrijdag 17 maart 2023 12:17 schreef Soldier2000 het volgende:
[..]
Je gaat er te snel vanuit dat boeren geen grote schulden hebben. De boeren die nu aan het zweten zijn, zijn de boeren die veel investeringen hebben gemaakt, grote hypotheken hebben lopen en die schulden niet zomaar kunnen aflossen door een hectare grond te verkopen. Dat vastgoed is overigens geen euro waard, daar kun je niets mee. Daarnaast heeft bijv. een kippenboer normaliter geen grondbezit.
Op papier ja, liquide is het niet.quote:Op vrijdag 17 maart 2023 11:39 schreef Faraday01 het volgende:
En veel boeren zijn ook gewoon miljonair en helemaal niet zo zielig.
Die reactie van Van de Wal.quote:Op vrijdag 17 maart 2023 12:31 schreef ludovico het volgende:
Ik ben warm voorstander van de wereld op fatsoenlijk tempo, met oog voor proportionaliteit, effectiviteit, andere juridische beginselen, die duiden op eerlijkheid en zorgvoldigheid in het afwegingproces, verbeteren, daar valt stikstof verhaal óók onder.
De staat neemt dat naar mijn mening totaal niet serieus en dramt extremistisch beleid door.
Dat is ook echt het succes van BBB. Het radicalisme van de kabinetspartijen.
Man wat hebben ze de wereld op zitten stoken eigenlijk de laatste jaren, Corona was ook niet al te positief en nu dit er ook nog overheen.
Zorgplicht regels zijn langzaam steeds strenger geworden.quote:Op vrijdag 17 maart 2023 11:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik weet het.
Maar ik had het over de Rabo
Daar heb ik nog nooit een toets hoeven doen maar ik heb wel een flink portfolio.
https://www.melkvee.nl/ar(...)ariers-is-miljonair/quote:Op vrijdag 17 maart 2023 11:55 schreef Soldier2000 het volgende:
[..]
Wat bedoel je nu precies met: veel boeren zijn ook gewoon miljonair en helemaal niet zo zielig?
Jij bent taxateur/fiscalist in de landbouwsector?quote:Op vrijdag 17 maart 2023 12:17 schreef Soldier2000 het volgende:
[..]
Je gaat er te snel vanuit dat boeren geen grote schulden hebben. De boeren die nu aan het zweten zijn, zijn de boeren die veel investeringen hebben gemaakt, grote hypotheken hebben lopen en die schulden niet zomaar kunnen aflossen door een hectare grond te verkopen. Dat vastgoed is overigens geen euro waard, daar kun je niets mee. Daarnaast heeft bijv. een kippenboer normaliter geen grondbezit.
Bijzondere strategie, bij kopen tot het geld op is?quote:Op vrijdag 17 maart 2023 12:22 schreef Dusthor92 het volgende:
Leuk dat Tellurian hier wordt genoemd. De afgelopen 4 jaar in mijn portfolio gehad en inmiddels over de 10000 aandelen met een avg van $1,85
In theorie is het een fantastisch bedrijf natuurlijk, maar ik vermoed dat ze de miljarden aan financiering nooit rond gaan krijgen.quote:Op vrijdag 17 maart 2023 13:53 schreef dop het volgende:
[..]
Bijzondere strategie, bij kopen tot het geld op is?
Waarom doe je jezelf dit aan?
Als je een serieus antwoord van mij wil dan geef ik die heel graag, maar dan zou je misschien ook even kunnen kijken naar je vraagstellingquote:Op vrijdag 17 maart 2023 13:53 schreef dop het volgende:
[..]
Bijzondere strategie, bij kopen tot het geld op is?
Waarom doe je jezelf dit aan?
In het ergste geval komt er inderdaad een overnamebod van 2-4x de net assets van tellurian. Deze zijn per 31 december 2022 ongeveer 750 miljoen. Dit zou zich vertalen in een overname van $2,70 tot $5,40 per aandeel, afhankelijk van de macro omgeving rondom energie op dat moment.quote:Op vrijdag 17 maart 2023 14:21 schreef Heph844 het volgende:
[..]
In theorie is het een fantastisch bedrijf natuurlijk, maar ik vermoed dat ze de miljarden aan financiering nooit rond gaan krijgen.
Misschien dat er nog een keer een mooi overnamebod komt?
Dat is iig een véél betere onderbouwing dan "jullie weten niet wat er allemaal in de pijplijn zit, op Discord bla bla bla"quote:Op vrijdag 17 maart 2023 15:15 schreef Dusthor92 het volgende:
[..]
Als je een serieus antwoord van mij wil dan geef ik die heel graag, maar dan zou je misschien ook even kunnen kijken naar je vraagstelling
Desalniettemin:
Ik investeer sinds een paar jaar veel in de aardgasmarkt. Begonnen met een zeer divers portfolio die de afgelopen 2 jaar een rendement heeft opgeleverd van zo’n 125%. Ik heb sinds de zomer vorig jaar een relatief grote cashpositie opgebouwd van 1/3e van mijn portfolio. Hiermee probeer ik in te stappen in posities die er door de huidige marktomstandigheden een absoluut koopje zijn.
Een daarvan is Tellurian, met een marketcap gelijk aan de assets dat een bijzonder bedrijfsmodel najaagt. Anders dan concurrerende start-ups, zoals NextDecade, heeft Tellurian een groot en jaarlijks groeiend portfolio aan aardgas producerende gronden waarbij ze afgelopen jaar een positieve cashflow genereerden. Een levensvatbaar bedrijf dus als het aankomt op actieve inkomsten, dat de overhead afdekt dat bezig is met het van de grond krijgen van hum export faciliteit.
Ten opzichte van concurrerende established concurrentie, loopt Tellurian 1-2 jaar voor in de bouw op een gunstig gelegen locatie. Voor buitenstaande import bedrijven is Tellurian een aantrekkelijke optie voor het maken van een private equity investering in ruil voor productiecapaciteit tegen de kostprijs.
Momenteel zijn Gail, CHK, Gunvor en Shell mogelijke partijen die deel gaan nemen in de equity. Gail Gunvor en Shell voor afname tegen equity, CHK voor upstream tegen equity.
De goedkeuring van de 200/300 pijplijn door de FERC is momenteel naar alle waarschijnlijkheid de eerstvolgende drempel alvorens er iets op tafel gelegd gaat worden. Logisch ook, want je wil als afnemer garantie hebben dat de infrastructuur voor upstream gewaarborgd is.
Beantwoord dit je vraag?
Of er zijn partijen heel erg paniek aan het verspreiden of we zijn dooooomed.quote:Op vrijdag 17 maart 2023 16:00 schreef AQuila360 het volgende:
Wat maken jullie van het nieuws dat de US banken voor een record bedrag bij de FED hebben opgenomen? De laatste keren waren tijdens Corona en daarvoor de 2008 bankencrisis
Die discord waar je op volgens mij op doelt zit ik ook inquote:Op vrijdag 17 maart 2023 15:59 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat is iig een véél betere onderbouwing dan "jullie weten niet wat er allemaal in de pijplijn zit, op Discord bla bla bla"
Als je vorige account op anoniem is gegaan dan wordt er ineens een hoop duidelijkquote:Op vrijdag 17 maart 2023 16:06 schreef Dusthor92 het volgende:
[..]
Die discord waar je op volgens mij op doelt zit ik ook inVooral lurker voor informatie, ook voor algemene informatie rondom texas/Louisiana assets. Best een hoop kennis van mensen die in het vakgebied zitten.
Maar bedankt
Die volg ik niet helemaal. Hoe bedoel je dat?quote:Op vrijdag 17 maart 2023 16:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je vorige account op anoniem is gegaan dan wordt er ineens een hoop duidelijk
We hadden ooit een andere Tell evangelist in dit topic die onder verdachte omstandigheden verdwenen is.quote:Op vrijdag 17 maart 2023 16:09 schreef Dusthor92 het volgende:
[..]
Die volg ik niet helemaal. Hoe bedoel je dat?
Oke op die manier.quote:Op vrijdag 17 maart 2023 16:11 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
We hadden ooit een andere Tell evangelist in dit topic die onder verdachte omstandigheden verdwenen is.
En jouw account is van na die tijd.
Maar dat kan gewoon toeval zijn
Ik zit ook niet in kolen en olie. Soort van morele kwestie of zo.quote:Op vrijdag 17 maart 2023 16:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik zit niet meer in fossiele brandstoffen maar evengoed hoop ik wel dat het slaagt voor degenen die er in geïnvesteerd hebben.
Ik kan me er iets bij voorstellen, het scheelt zo'n 30 tot 50% in CO2-uitstoot t.o.v. de fossiele alternatieven.quote:Op vrijdag 17 maart 2023 16:31 schreef Dusthor92 het volgende:
[..]
Ik zit ook niet in kolen en olie. Soort van morele kwestie of zo.
Aardgas daarentegen geloof ik wel heilig in. Ook voor het halen van de klimaat doelstellingen. Daar kan ik achter staan.
Precies, zeker in vergelijking met kolen.quote:Op vrijdag 17 maart 2023 16:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik kan me er iets bij voorstellen, het scheelt zo'n 30 tot 50% in CO2-uitstoot t.o.v. de fossiele alternatieven.
ik zette een op rood in het casino, en won. 100% in 1 minuut.quote:Op vrijdag 17 maart 2023 15:15 schreef Dusthor92 het volgende:
[..]
Als je een serieus antwoord van mij wil dan geef ik die heel graag, maar dan zou je misschien ook even kunnen kijken naar je vraagstelling
Desalniettemin:
Ik investeer sinds een paar jaar veel in de aardgasmarkt. Begonnen met een zeer divers portfolio die de afgelopen 2 jaar een rendement heeft opgeleverd van zo’n 125%. Ik heb sinds de zomer vorig jaar een relatief grote cashpositie opgebouwd van 1/3e van mijn portfolio. Hiermee probeer ik in te stappen in posities die er door de huidige marktomstandigheden een absoluut koopje zijn.
Een daarvan is Tellurian, met een marketcap gelijk aan de assets dat een bijzonder bedrijfsmodel najaagt. Anders dan concurrerende start-ups, zoals NextDecade, heeft Tellurian een groot en jaarlijks groeiend portfolio aan aardgas producerende gronden waarbij ze afgelopen jaar een positieve cashflow genereerden. Een levensvatbaar bedrijf dus als het aankomt op actieve inkomsten, dat de overhead afdekt dat bezig is met het van de grond krijgen van hum export faciliteit.
Ten opzichte van concurrerende established concurrentie, loopt Tellurian 1-2 jaar voor in de bouw op een gunstig gelegen locatie. Voor buitenstaande import bedrijven is Tellurian een aantrekkelijke optie voor het maken van een private equity investering in ruil voor productiecapaciteit tegen de kostprijs.
Momenteel zijn Gail, CHK, Gunvor en Shell mogelijke partijen die deel gaan nemen in de equity. Gail Gunvor en Shell voor afname tegen equity, CHK voor upstream tegen equity.
De goedkeuring van de 200/300 pijplijn door de FERC is momenteel naar alle waarschijnlijkheid de eerstvolgende drempel alvorens er iets op tafel gelegd gaat worden. Logisch ook, want je wil als afnemer garantie hebben dat de infrastructuur voor upstream gewaarborgd is.
Beantwoord dit je vraag?
Dat is hopen tegen beter weten in.quote:Op vrijdag 17 maart 2023 14:21 schreef Heph844 het volgende:
[..]
In theorie is het een fantastisch bedrijf natuurlijk, maar ik vermoed dat ze de miljarden aan financiering nooit rond gaan krijgen.
Misschien dat er nog een keer een mooi overnamebod komt?
Buffett ookquote:Op vrijdag 17 maart 2023 19:56 schreef WammesWaggel het volgende:
Berkshire blijft maar Occidental bijkopen dus die geloven wel in olie.
Oxy had in 2022 een FCF van $12 B, heeft nu een beurswaarde van $50B, dus P/FCF van ~4. Ik denk dat hij daarnaar kijkt.quote:Op vrijdag 17 maart 2023 19:56 schreef WammesWaggel het volgende:
Berkshire blijft maar Occidental bijkopen dus die geloven wel in olie.
Charif Souki, moet wel een enorme dom oor zijn, toen hij bijna de helft van zijn aandelen deze maand verkocht voor ver onder de net asset value.quote:Op vrijdag 17 maart 2023 15:18 schreef Dusthor92 het volgende:
[..]
In het ergste geval komt er inderdaad een overnamebod van 2-4x de net assets van tellurian. Deze zijn per 31 december 2022 ongeveer 750 miljoen. Dit zou zich vertalen in een overname van $2,70 tot $5,40 per aandeel, afhankelijk van de macro omgeving rondom energie op dat moment.
Dat zou voor mij een rendement zijn van ~40 - 160%. Doe ik het voor
Hier ook wat puts geschreven op Shell, naast de gunstige P/E verhouding is ook het dividend best aantrekkelijk bij deze koers.quote:Op vrijdag 17 maart 2023 21:35 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Buffett ook
https://markets.businessi(...)energy-stocks-2023-3
shell zou een heel goed invest moeten zijn, gezien de verschillen in waardering
Die "you've been assigned" mail volgt maandag nog wel.quote:Op zaterdag 18 maart 2023 09:18 schreef MisChrartin het volgende:
Ik heb calls geschreven maar ondanks dat de koers boven uitoefenprijs was zijn deze niet uitgeoefend.
Nee nu is de prijs te ver weggezakt. Ik had calls op 29 euro geschreven en boven die koers zijn ze ook niet uitgeoefend.quote:Op zaterdag 18 maart 2023 09:23 schreef nostra het volgende:
[..]
Die "you've been assigned" mail volgt maandag nog wel.
Zit er eigenlijk nog heil in het vergassen van kolen zoals we vroeger deden?quote:Op vrijdag 17 maart 2023 16:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik kan me er iets bij voorstellen, het scheelt zo'n 30 tot 50% in CO2-uitstoot t.o.v. de fossiele alternatieven.
Tussentijds uitoefenen doet ook niemand, kost je alleen maar de tijdspremie ten opzichte van gewoon de optie verkopen. Plus Europese stijl opties kán je tussentijds niet eens uitoefenen, maar volgens mij is alles behalve de index Amerikaanse stijl.quote:Op zaterdag 18 maart 2023 09:26 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Nee nu is de prijs te ver weggezakt. Ik had calls op 29 euro geschreven en boven die koers zijn ze ook niet uitgeoefend.
Ja precies ik had tegelijkertijd geedit over Amerikaanse stijl opties.quote:Op zaterdag 18 maart 2023 09:31 schreef nostra het volgende:
[..]
Tussentijds uitoefenen doet ook niemand, kost je alleen maar de tijdspremie ten opzichte van gewoon de optie verkopen. Plus Europese stijl opties kán je tussentijds niet eens uitoefenen, maar volgens mij is alles behalve de index Amerikaanse stijl.
Wordt nog wel verder onderzocht, zeker omdat wanneer er syngas wordt geproduceerd dat handiger is voor co2 afvang (omdat er na verbranding ook NOx afvangt ipv co2 en met syngas heb je daar geen last van). Maar zolang co2 opslag nog niet aantrekkelijk genoeg is (lees: er nog geen vergoeding voor geldt) zal vergassen van kolen niet zo interessant zijn vermoed ik.quote:Op zaterdag 18 maart 2023 09:27 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Zit er eigenlijk nog heil in het vergassen van kolen zoals we vroeger deden?
De plant in Buggenum is volledig ontmanteld, was experimenteel wel interessant, maar door de lage gasprijzen, economisch niet concurrerend. Toen de e-bedrijven "commersjeel" moesten worden, is ie afgeschakeld.quote:Op zaterdag 18 maart 2023 09:27 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Zit er eigenlijk nog heil in het vergassen van kolen zoals we vroeger deden?
Waarheid als een koequote:Op zaterdag 18 maart 2023 09:09 schreef dop het volgende:
[..]
Als er gegadigde zijn zou hij ze met gemak onderhands verkocht hebben
Kijk, je lult maar wat in de ruimte kennelijk op een minachtende toon van heb ik jou daar. Verwacht je dan echt dat ik hierover met je in gesprek ga?quote:Op zaterdag 18 maart 2023 09:09 schreef dop het volgende:
[..]
Charif Souki, moet wel een enorme dom oor zijn, toen hij bijna de helft van zijn aandelen deze maand verkocht voor ver onder de net asset value.
Als er gegadigde zijn zou hij ze met gemak onderhands verkocht hebben, maar nee hij bood ze aan op de open markt.
Nee, niet waar dus.quote:Op zaterdag 18 maart 2023 10:15 schreef recursief het volgende:
[..]
Waarheid als een koeGeen speld tussen te krijgen. Altijd waar.
De bewering van @dop dat Charif Souki zijn eigen aandelen op de open markt verkoopt is simpelweg al niet waar.quote:Op zaterdag 18 maart 2023 11:12 schreef recursief het volgende:
[..]
Als er een gegadigde zou zijn ...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |