abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208208368


Welkom in het Beursvloer-topic waarin je de beurzen en de laatste economische nieuws kunt volgen.

Noot: het innemen van een bepaalde positie geschiedt geheel op eigen risico, ook het overnemen van een beleggingsstrategie van andere users is dus geheel op eigen risico.



Nederlands
De Aandeelhouder
BNR Nieuwsradio
IEX
RTL Z

Internationaal
Morning Star
Bloomberg
CNBC
MarketWatch
Seeking Alpha
Finviz
Börse Online
The Motley Fool

Alle oude topics, mét titel, vind je hier

pi_208208800
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 18:49 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als ze rond de $7 zitten ga ik dat eens overwegen ;)
En als Rivian eens boven 50.000 afgeleverde voertuigen in een jaar zit.

Vorig jaar waren dat er 24.337

Het is wel een mooi product maar het opschalen valt ze zwaar.
  donderdag 2 maart 2023 @ 19:43:15 #3
545 dop
:copyright: dop
pi_208209357
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 17:51 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je roept op tot "harde cijfers" en begint met ruis. Tesla is meer dan wat Musk zegt. De groei en winstcijfers zijn historisch openbaar. De "deadlines" zijn vaak wat optimistisch maar 3 tot 5 jaar is ook niet overdreven lang voor het ontwikkelen van een auto. Je mag best iets over FSD zeggen, op dat vlak is Musk te optimistisch.

De Semi is er eindelijk, de Megapack XL met LFP-accu's is er eindelijk (geen NMC / NCA meer), de Cybertruck is er bijna (wordt ook steeds vaker in het wild gespot). Die zal dit jaar geen massaproductie bereiken maar 2024 ziet er goed uit voor de Cybertruck. Met ongeveer 1,6 miljoen pre-orders (refundable, dus geen keiharde orders) is er ook wel animo voor.
[..]
Tesla heeft in 5 jaar 4 hagelnieuwe Gigafactories geopend en inmiddels aangetoond dat ze massaproductie kunnen bereiken. Deze week is het 4.000.000e voertuig geproduceerd.
De kosten van zo'n Gigafactory zijn ook bekend. Dus op dat vlak maak ik me niet echt zorgen.
[..]
Gek genoeg laat Tesla wel zien hoe ze de kostenreductie willen behalen en dat staat voor een groot deel los van een nieuw model.

Ze gaan o.a. van een CAN bus naar een Ethernet oplossing. Voordeel is kortere bekabeling, je kan meer vanuit een "sternetwerk" werken naar componenten toe. Ook heb je nu voor CAN bus nog diverse snelheden/bandbreedte en modules (een ruit openen heeft minder data nodig dan een camera) nodig en kan je met ethernet centraal alles in de auto uitlezen. Dat vergemakkelijkt ontwikkeling en troubleshooting. Het is ook heel betrouwbaar.

Ze stappen over op 48 volt boordspanning. Dat betekent minder kans op storingen, tot 4x dunnere kabels nodig, minder verlies in halfgeleiders dus ook minder koeling nodig voor halfgeleiders (gewichtsbesparing), minder verlies in kabels, etc.
12 volt kan voor legacy apparatuur nog steeds met behulp van een step-down buck converter, dat kan integraal in een 12-volt stopcontact verwerkt worden. Uit ervaring weet ik dat dat knakenwerk is, ik gebruik ze zelf ook veel in m'n projecten.

Behalve de geplande aanpassingen, werd er ook ingegaan op de evolutie die al plaats heeft gevonden waardoor een Tesla Model 3 nu bijvoorbeeld 30% goedkoper is te produceren dan in 2017, ondanks duurdere grondstoffen.

Ik vond zelf het gebruik van de centrale display in een Tesla tijdens de assemblage heel creatief. Deze staat tijdens assemblage in "Factory Mode" en geeft constant aan wat er gebeurt en kan in geval van een storing/defect/fout direct een melding geven naar een operator.

Als er andere genoemde punten zijn waar je op in wil gaan en de effectiviteit daarvan dan sta ik daar voor open, ik heb hier niet alles opgesomd.
[..]
Dit is nogal belerend. Ik volg Tesla juist op de voet via diverse bronnen. Als er 1 bedrijf is waar ik van zou kunnen uitleggen wat het doet en waarom ik er in geïnvesteerd heb, dan is het Tesla. Had ik dat met PostNL ook maar gedaan ;)
Sorry voor het belerend zijn, maar ik zie sommetjes die niet kloppen of incompleet zijn.
tesla zegt 20 miljoen units te willen maken in 2030, als je rekent met jouw 3 tot 5 jaar om een nieuw model te ontwikkelen en bedenkt dat tesla zelf zegt ongeveer 10 modellen te willen maken om die 20miljoen te bereiken. hoe denk je dat je dat puzzeltje gaat leggen.

neem de cybertruck, die werd in 2019 aangekondigd en zou in eind 2021 van de band rollen. dat is nu eind 2023.
hoe gaat het straks lopen met de eerst volgende aankondiging waar op eigenlijk nu al werd gehoopt. het is nu 2023

en 50% besparing leuk maar dat kan niet alleen uit elektronica komen dan moet er op veel meer vlakken enorme worden bespaard. dat zit hem echt niet in wat goedkopere onderdelen.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_208210414
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 19:43 schreef dop het volgende:

[..]
Sorry voor het belerend zijn, maar ik zie sommetjes die niet kloppen of incompleet zijn.
tesla zegt 20 miljoen units te willen maken in 2030, als je rekent met jouw 3 tot 5 jaar om een nieuw model te ontwikkelen en bedenkt dat tesla zelf zegt ongeveer 10 modellen te willen maken om die 20miljoen te bereiken. hoe denk je dat je dat puzzeltje gaat leggen.

neem de cybertruck, die werd in 2019 aangekondigd en zou in eind 2021 van de band rollen. dat is nu eind 2023.
hoe gaat het straks lopen met de eerst volgende aankondiging waar op eigenlijk nu al werd gehoopt. het is nu 2023

De Cybertruck had wel een paar uitzonderlijke uitdagingen en tegenvallers waardoor de productie uitgesteld moest worden.

Nieuwe bouwtechniek, de accu-cellen waren nog niet in massaproductie, Covid19 bracht nieuwe uitdagingen, tekorten daarna brachten ook nieuwe uitdagingen. In feite was Tesla vooral bezig om brandjes te blussen en de productie van Model 3 en Y op gang te houden.

De Model 3 was aangekondigd in 2014 en kwam op de markt in 2017, dus 3 jaar.
De Model Y was aangekondigd in 2019 en kwam op de markt in 2020, dus (ruim) 1 jaar.

Dus het kan wel.
Maar je kan ook uitgaan van 5 jaar als het je beter uitkomt in de discussie ;)

Ik weet niet of 20 miljoen stuks in 2030 lukt, daar is 40% YOY groei voor nodig.
De helft zou al heel mooi zijn (dan zit je op het productieniveau van Toyota) en daarvoor is 28% groei per jaar nodig.

quote:
en 50% besparing leuk maar dat kan niet alleen uit elektronica komen dan moet er op veel meer vlakken enorme worden bespaard. dat zit hem echt niet in wat goedkopere onderdelen.
Ten eerste heb ik geen 50% besparing geclaimd volgens mij, of ik ben scheel.
Tesla maakt die claim wel maar daar heb ik geen duidelijk termijn bij gezien, dat kan 2030 zijn.

De verwachting is dat een "Model 2" achtige variant (B-segment) rond de $25.000 gaat kosten, de "Model 3" is er nu vanaf $35.000 in de US.

Ik noemde niet alleen besparingen op elektronica (en gewicht) en er is gisteren meer aan bod gekomen dan ik genoemd heb.

We hoeven er ook geen avond mee te gaan vullen, uiteindelijk zal Tesla moeten bewijzen dat ze het waar kunnen maken. Dat kan ik niet.

edit: ze hebben blijkbaar nog een kostenbesparing ontdekt bij Tesla ;)

twitter


[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 02-03-2023 20:49:10 ]
pi_208211404
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 20:18 schreef TheFreshPrince het volgende:.

edit: ze hebben blijkbaar nog een kostenbesparing ontdekt bij Tesla ;)

[ twitter ]
Tesla staat er ook om bekend uitzonderlijk slecht met het personeel om te gaan. Heb je daar geen moeite mee als Tesla adept?
pi_208211634
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 21:10 schreef DIJK het volgende:

[..]
Tesla staat er ook om bekend uitzonderlijk slecht met het personeel om te gaan. Heb je daar geen moeite mee als Tesla adept?
Staan ze er echt om bekend? Of halen alleen de negatieve verhalen het nieuws?

Er weken bijna 130.000 mensen voor Tesla, in diverse functies, in 7 fabrieken of in talloze servicecentra, ik kan niet voor al die mensen spreken op basis van wat mediaberichten.

edit:
Kijk ik naar personeelstevredenheid in de US (op sites als Indeed.com en Payscale.com) dan scoren ze zo'n 3,4 tot 3,7 sterren waar GM en Ford op 3,8 tot 4,1 sterren zitten. Dus het kan waarschijnlijk wel iets beter.

edit: werken voor die slavendrijvers van PostNL levert blijkbaar 3,6 sterren op :+

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 02-03-2023 21:49:13 ]
  donderdag 2 maart 2023 @ 22:07:44 #7
545 dop
:copyright: dop
pi_208212409
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 20:18 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]


Ik weet niet of 20 miljoen stuks in 2030 lukt, daar is 40% YOY groei voor nodig.
De helft zou al heel mooi zijn (dan zit je op het productieniveau van Toyota) en daarvoor is 28% groei per jaar nodig.
[..]
tja nogal een groot verschil 10 of 20 miljoen units, resulteert in heel veel minder inkomsten
quote:
Ten eerste heb ik geen 50% besparing geclaimd volgens mij, of ik ben scheel.
Tesla maakt die claim wel maar daar heb ik geen duidelijk termijn bij gezien, dat kan 2030 zijn.
Ik snap dat jij het niet claimt, die onduidelijkheid is precies het probleem.
Je snap hopelijk zelf ook wel dat je tesla geen besparings claims kan gaan maken die ze pas over 7jaar gaan waarmaken
quote:
De verwachting is dat een "Model 2" achtige variant (B-segment) rond de $25.000 gaat kosten, de "Model 3" is er nu vanaf $35.000 in de US.

Ik noemde niet alleen besparingen op elektronica (en gewicht) en er is gisteren meer aan bod gekomen dan ik genoemd heb.
er is vast nog genoeg aan bod gekomen. Maar helaas geen goed onderbouwd plan, dat vertrouwen geeft.

[ Bericht 19% gewijzigd door dop op 02-03-2023 22:17:49 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_208212565
quote:
1s.gif Op donderdag 2 maart 2023 22:07 schreef dop het volgende:

[..]
tja nogal een groot verschil 10 of 20 miljoen units, resulteert in heel veel minder inkomsten
[..]
Ik snap dat jij het niet claimt, die onduidelijkheid is precies het probleem
[..]

Evengoed is 10 miljoen nog een 7,3x groei vanaf 2022.
Wel fors.

En van energie verwacht ik ook heel veel.

quote:
Je snap hopelijk zelf ook wel dat je tesla geen besparings claims kan gaan maken die ze pas over 7jaar gaan waarmaken
Het zijn allemaal stapjes, het is niet ineens een stap van xx%.
Voor een deel ziet dat er heel goed uit en Tesla heeft aangetoond dat ze al jaren dat soort stapjes maken.

Maar nee, ik weet het ook niet zeker.
Ik weet wel dat een groep Tesla engineers meer inzicht heeft in wat er mogelijk is dan ik.

Ik heb alleen m'n mavo afgerond (in 5 jaar _O-), dus voor die functie kom ik niet in aanmerking.

[ Bericht 12% gewijzigd door TheFreshPrince op 02-03-2023 22:24:02 ]
  donderdag 2 maart 2023 @ 22:26:57 #9
545 dop
:copyright: dop
pi_208212711
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 22:18 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Evengoed is 10 miljoen nog een 7,3x groei vanaf 2022.
Wel fors.

En van energie verwacht ik ook heel veel.
zeker fors maar ook een fors verschil in aandeelhouders waarde.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_208212836
quote:
1s.gif Op donderdag 2 maart 2023 22:26 schreef dop het volgende:

[..]
zeker fors maar ook een fors verschil in aandeelhouders waarde.
Als ze de helft van hun doelstellingen halen en in 2030 op "maar" 10 miljoen auto's per jaar zitten en 0,75TWh aan energieopslag, dan is er vanaf hier evengoed nog genoeg opwaarts potentieel voor de koers.

De winst kan dan nog wel x15 en met een PE van 53 op dit moment lijkt dat niet zo heel vervelend.

En dan ga ik er vanuit dat Tesla verder helemaal niets meer uitvindt en dat FSD en Optimus ook faalt.

Heb met ludovico nog een "weddenschap" staan dat we in 2028 op ~850 staan ($2.500 voor de split) dus dat kan me een krat Hertog-Jan kosten ;(

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 02-03-2023 22:40:06 ]
  donderdag 2 maart 2023 @ 23:08:41 #11
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_208213272
Tesla is gewoon intens moeilijk om te waarderen omdat toekomstige kastromen één groot vraagteken zijn. Hoeveel auto's gaan ze produceren en verkopen, tegen welke prijs, lukt FSD ooit, gross margins op storage moeten écht omhoog, blijven hun gross margins op auto's rond de 25%. In een wereld waarin 100 miljoen auto's worden verkocht met een totale waarde van $1,7T wil Tesla 20 miljoen verkopen, als Tesla 20% marktaandeel wil houdt dat in $340B omzet = $17,000 omzet per auto? Of de auto markt moet gigantisch groeien in $ aantallen, of Tesla moet écht dat goedkope model op de markt gaan brengen of ze halen 20 miljoen auto's niet. Ik weet het antwoord op al deze vragen niet.

Als ik het in mijn modelletje stop dan kom ik uit op een waarde tussen de $339 B en $4,674 T. (bedrijf wordt nu verhandeld voor $642 miljard)



Wat laat zien dat ik geen flauw idee heb hoeveel het waard is. :+ Maar het is zeker een interessant bedrijf om te blijven volgen.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_208213376
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 23:08 schreef monkyyy het volgende:
Tesla is gewoon intens moeilijk om te waarderen omdat toekomstige kastromen één groot vraagteken zijn. Hoeveel auto's gaan ze produceren en verkopen, tegen welke prijs, lukt FSD ooit, gross margins op storage moeten écht omhoog, blijven hun gross margins op auto's rond de 25%. In een wereld waarin 100 miljoen auto's worden verkocht met een totale waarde van $1,7T wil Tesla 20 miljoen verkopen, als Tesla 20% marktaandeel wil houdt dat in $340B omzet = $17,000 omzet per auto? Of de auto markt moet gigantisch groeien in $ aantallen, of Tesla moet écht dat goedkope model op de markt gaan brengen of ze halen 20 miljoen auto's niet. Ik weet het antwoord op al deze vragen niet.

Als ik het in mijn modelletje stop dan kom ik uit op een waarde tussen de $339 B en $4,674 T. (bedrijf wordt nu verhandeld voor $642 miljard)

[ afbeelding ]

Wat laat zien dat ik geen flauw idee heb hoeveel het waard is. :+ Maar het is zeker een interessant bedrijf om te blijven volgen.
Je vergeet nog de $200 tot $400 miljard omzet uit energieopslag in 2030 :P

En handel in stroom, laadpalen die open staan voor alle merken EV's, Tesla Insurance, etc.
pi_208213540
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 19:17 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
En als Rivian eens boven 50.000 afgeleverde voertuigen in een jaar zit.

Vorig jaar waren dat er 24.337

Het is wel een mooi product maar het opschalen valt ze zwaar.
Het is natuurlijk wel een bijzonder model. Je bent voor of tegen!
Cindy De Vuyst
  donderdag 2 maart 2023 @ 23:46:41 #14
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_208213567
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 23:18 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je vergeet nog de $200 tot $400 miljard omzet uit energieopslag in 2030 :P

En handel in stroom, laadpalen die open staan voor alle merken EV's, Tesla Insurance, etc.
Ik zal eens een groter model bouwen en kijken of ik er chocola van kan maken, wordt vervolgd
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  vrijdag 3 maart 2023 @ 00:12:37 #15
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_208213686
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 23:18 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je vergeet nog de $200 tot $400 miljard omzet uit energieopslag in 2030 :P

En handel in stroom, laadpalen die open staan voor alle merken EV's, Tesla Insurance, etc.


Aannames:
Automotive sales groeit met 35%, 25% gross margin
Automotive leasing = 3% van Automotive sales met 40% gross margin
Energy generation and storage groeit met 50% 10% gross margin
Services groeit met 30% en 5% gross margin
Tax rate = 15%
SGA is 4% van omzet
R&D is 5% van omzet
Depreciation en CapEx groeien allebei met 20% per jaar. (Capex blijft hoger dan Depreciation omdat ze blijven investeren in fabrieken etc)

In de groene cellen komt daar dan de FCF in miljarden.

Zoiets, dan moet ik inderdaad nog getallen gaan bedenken (omzet + gross margin) voor Tesla bot, Insurance en FSD en de dan de uiteindelijke FCF contant maken.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_208214970
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 18:18 schreef einzeinz het volgende:
Nog iemand die Rivian (automotive) in portefeuille heeft?
Ja, 50 stuks. Maar zit op het moment 51% in de min.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_208215423
Gisteren in AMG gestapt: put's geschreven, met de opbrengst call's gekocht.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_208215599
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 maart 2023 09:00 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
Ja, 50 stuks. Maar zit op het moment 51% in de min.
Het probleem met Rivian is dat ze 6,8 $ miljard verlies hebben gedraaid met een productie van slechts 24.337 auto's in heel 2022.

Dat is een verlies van $279.410 per auto.

Ik vraag me dus af of het goed gaat komen, want de doelstelling om dit jaar 50.000 auto's te produceren gaat zoiets ook niet oplossen. Dat Rivian zelf verwacht dit jaar $4,3 miljard verlies te draaien ondersteunt dat wel een beetje.

Ik had me nog niet zo verdiept in die cijfers maar ik denk dat ik nog even 2 tot 3 jaar wacht voor ik weer naar Rivian kijk.

Ze hebben nog wel wat cash dus kopje onder gaan ze niet direct maar er zal echt een grote ommekeer moeten komen voor Rivian, anders branden ze daar in ~2,5 jaar geheel doorheen.

Ik hoop wel dat ze slagen, ik vind het een mooie en herkenbare wagen, het valt op tussen al het grijze rijdende blik.
pi_208216074
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 maart 2023 09:00 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
Ja, 50 stuks. Maar zit op het moment 51% in de min.
Hoe sta je tegenover het merk en het aandeel? Denk je dat je ooit je verlies nog goed zal maken?
Cindy De Vuyst
pi_208216097
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 maart 2023 10:06 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het probleem met Rivian is dat ze 6,8 $ miljard verlies hebben gedraaid met een productie van slechts 24.337 auto's in heel 2022.

Dat is een verlies van $279.410 per auto.

Ik vraag me dus af of het goed gaat komen, want de doelstelling om dit jaar 50.000 auto's te produceren gaat zoiets ook niet oplossen. Dat Rivian zelf verwacht dit jaar $4,3 miljard verlies te draaien ondersteunt dat wel een beetje.

Ik had me nog niet zo verdiept in die cijfers maar ik denk dat ik nog even 2 tot 3 jaar wacht voor ik weer naar Rivian kijk.

Ze hebben nog wel wat cash dus kopje onder gaan ze niet direct maar er zal echt een grote ommekeer moeten komen voor Rivian, anders branden ze daar in ~2,5 jaar geheel doorheen.

Ik hoop wel dat ze slagen, ik vind het een mooie en herkenbare wagen, het valt op tussen al het grijze rijdende blik.
Pick-ups zijn sowieso schaars en al zeker als je elektrisch wil rijden. Ze snijden wel een markt aan waar vraag naar is.
Ze zouden beter uitbreiden naar Europa willen ze hun verkoop stimuleren.
Cindy De Vuyst
pi_208216197
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 maart 2023 10:56 schreef einzeinz het volgende:

[..]
Hoe sta je tegenover het merk en het aandeel? Denk je dat je ooit je verlies nog goed zal maken?
(IJdele) hoop... Ze hebben flink wat achterstand maar denk dat dat wel weten om te draaine, alleen zal dit een lange zit worden.
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 maart 2023 10:57 schreef einzeinz het volgende:

[..]
Pick-ups zijn sowieso schaars en al zeker als je elektrisch wil rijden. Ze snijden wel een markt aan waar vraag naar is.
Ze zouden beter uitbreiden naar Europa willen ze hun verkoop stimuleren.
Europa? Met pick-ups? Zie ze juist goed op hun plen in de Amerikaanse markt. Als ze naar Europa willen komen moeten ze denk ik toch kleiner denken, qua autoformaat.

Sowieso vind ik hun aanbod nog vrij schaars. Daar mag wel een extra modelletje bij. Maar het concept en uiterlijk vind ik wel nice.

Maar daar heb je dus niks aan als je niet kan opschalen.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_208216210
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 maart 2023 10:57 schreef einzeinz het volgende:

[..]
Pick-ups zijn sowieso schaars en al zeker als je elektrisch wil rijden. Ze snijden wel een markt aan waar vraag naar is.
Ze zouden beter uitbreiden naar Europa willen ze hun verkoop stimuleren.
Verkoop is het probleem niet, ik las dat er ongeveer 100.000 back-orders zijn om weg te werken.

De restrictie voor Rivian is momenteel het opschalen van productiecapaciteit, andere markten aanboren voegt dan weinig toe.
pi_208217650
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 12:25 schreef JimmyJames het volgende:
k kan me niet voorstellen dat er een large cap te vinden is met een lagere EV/FCF.
Equinor wellicht.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
  zaterdag 4 maart 2023 @ 15:57:02 #24
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_208236163
Vandaag is de AEX exact 40 jaar oud geworden. Het begon te handelen op ƒ100 (~¤45). Als de AEX een Total Return index was, dan stond deze nu op ¤2.834. Dat is een gemiddeld jaarlijks rendement van (2.834/45)^(1/40) = 10,9% sinds deze begon. Niet slecht. :s)

You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_208237213
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 maart 2023 15:57 schreef monkyyy het volgende:
Vandaag is de AEX exact 40 jaar oud geworden. Het begon te handelen op ƒ100 (~¤45). Als de AEX een Total Return index was, dan stond deze nu op ¤2.834. Dat is een gemiddeld jaarlijks rendement van (2.834/45)^(1/40) = 10,9% sinds deze begon. Niet slecht. :s)

[ afbeelding ]
Die coronarally blijft echt bizar om te zien
pi_208238373
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 maart 2023 15:57 schreef monkyyy het volgende:
Vandaag is de AEX exact 40 jaar oud geworden. Het begon te handelen op ƒ100 (~¤45). Als de AEX een Total Return index was, dan stond deze nu op ¤2.834. Dat is een gemiddeld jaarlijks rendement van (2.834/45)^(1/40) = 10,9% sinds deze begon. Niet slecht. :s)

[ afbeelding ]
DAn ga je uit van herbelegging van het dividend?

Frappant dat juist dat laatste, de grote winst/rendement verklaart.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 4 maart 2023 @ 19:23:52 #27
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_208239678
Wel bizar die enorme invloed van dividenden... aan de andere kant zal ASML ook wel aardig hebben bijgedragen aan het rendement in de afgelopen 5 jaar.
Please Move The Deer Crossing Sign
  zaterdag 4 maart 2023 @ 19:46:04 #28
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_208239935
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 maart 2023 15:57 schreef monkyyy het volgende:
Vandaag is de AEX exact 40 jaar oud geworden. Het begon te handelen op ƒ100 (~¤45). Als de AEX een Total Return index was, dan stond deze nu op ¤2.834. Dat is een gemiddeld jaarlijks rendement van (2.834/45)^(1/40) = 10,9% sinds deze begon. Niet slecht. :s)

[ afbeelding ]
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 maart 2023 16:48 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Die coronarally blijft echt bizar om te zien
allemaal mensen die thuis zaten voor de werkcomputer , geen geld konden uitgeven en aan het handelen zijn geslagen op de beurs
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zaterdag 4 maart 2023 @ 23:06:32 #29
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_208244678
https://finance.yahoo.com/quote/TELL?p=TELL

mooi moment om TELL in te slaan
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zondag 5 maart 2023 @ 08:10:29 #30
545 dop
:copyright: dop
pi_208246879
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 maart 2023 23:06 schreef michaelmoore het volgende:
https://finance.yahoo.com/quote/TELL?p=TELL

mooi moment om TELL in te slaan
Ik steek mijn geld wel in wc papier!
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  zondag 5 maart 2023 @ 09:54:05 #31
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_208247510
quote:
1s.gif Op zondag 5 maart 2023 08:10 schreef dop het volgende:

[..]
Ik steek mijn geld wel in wc papier!
ik heb er nog 2000 bijgekocht voor 1,46
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_208247745
Zit er iemand bij Lynx hier? Ik zie in het jaaroverzicht dat ik een flink bedrag kwijt ben aan rente (1500 euro).
Vraag me af waarover ik die 'rente' heb moeten betalen want ik was me daar niet van bewust.

Nou kan dat komen doordat ik in de min sta met mijn euro's, maar dan zou het zo'n 20% rente zijn daarop dus dat lijkt me sterk. Ik zal in ieder geval bijstorten komende week, om niet meer negatief te staan. Heb daar eerlijk gezegd niet zo bij stilgestaan afgelopen tijd.

Verder koop ik bij Lynx alleen nog maar Amerikaanse aandelen, met mijn euro tegoed. Waardoor je dus in het overzicht ziet dat ik qua dollars flink in de min sta, omdat ik geen valuta's omzet naar dollars alvorens de aankopen te doen.
Kost me dit dan rente? En kan ik dus beter alle euro's omzetten naar dollar?
pi_208250373
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2023 10:26 schreef Centenbak het volgende:
Zit er iemand bij Lynx hier? Ik zie in het jaaroverzicht dat ik een flink bedrag kwijt ben aan rente (1500 euro).
Vraag me af waarover ik die 'rente' heb moeten betalen want ik was me daar niet van bewust.

Nou kan dat komen doordat ik in de min sta met mijn euro's, maar dan zou het zo'n 20% rente zijn daarop dus dat lijkt me sterk. Ik zal in ieder geval bijstorten komende week, om niet meer negatief te staan. Heb daar eerlijk gezegd niet zo bij stilgestaan afgelopen tijd.

Verder koop ik bij Lynx alleen nog maar Amerikaanse aandelen, met mijn euro tegoed. Waardoor je dus in het overzicht ziet dat ik qua dollars flink in de min sta, omdat ik geen valuta's omzet naar dollars alvorens de aankopen te doen.
Kost me dit dan rente? En kan ik dus beter alle euro's omzetten naar dollar?
Klinkt aannemelijk dat je in de min stond in dollars en in de plus in euro? Of op 0 in euro?

Bij degiro wordt dat gewoon gelijk omgewisseld voor je.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_208255840
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2023 13:53 schreef ludovico het volgende:

[..]
Klinkt aannemelijk dat je in de min stond in dollars en in de plus in euro? Of op 0 in euro?

Bij degiro wordt dat gewoon gelijk omgewisseld voor je.
Dik in de plus in euro en dus dik in de min in dollar. Dat is wel fucking naaierij dan, misschien toch maar alles op degiro gaan zetten.
  zondag 5 maart 2023 @ 19:01:47 #35
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_208255940
Google ziet er ondergewaardeerd uit gebaseerd op mijn DFC analyse. $150 per aandeel kom ik op uit
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  zondag 5 maart 2023 @ 19:52:05 #36
545 dop
:copyright: dop
pi_208256716
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2023 09:54 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ik heb er nog 2000 bijgekocht voor 1,46
Charif Souki heeft afgelopen maand 10miljoen van zijn aandelen verkocht tussen 1,82, en 1,43
volgens mij ongeveer 40% van wat hij nog bezat. hij heeft duidelijk minder vertrouwen dan jij, maar jij zult wel inside info hebben die hij niet heeft, of wat?
iedereen die in energie zit heeft dit jaar vette winsten gemaakt op een Lng markt die nog nooit zo sterk is geweest maar Tell is de uitzondering, hoe veel beter moet de Lng markt worden willen het wel lukken om geld te verdienen.

tip, doe Exxon, Bp, Chevron Shell total, in een pot doe een blinddoek om en pik er 1.
je gaat met je ogen dicht Tell verslaan

[ Bericht 20% gewijzigd door dop op 05-03-2023 20:05:36 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_208256768
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2023 19:01 schreef monkyyy het volgende:
Google ziet er ondergewaardeerd uit gebaseerd op mijn DFC analyse. $150 per aandeel kom ik op uit
Google wordt wel erg interessant ja. Die angst voor ChatGPT lijkt me vooralsnog wat overdreven.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
pi_208257461
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 maart 2023 23:06 schreef michaelmoore het volgende:
https://finance.yahoo.com/quote/TELL?p=TELL

mooi moment om TELL in te slaan
Waarom? Ik zie het niet. Echt niet. As ik de Tell-shills braaf had gevolgd had ik diep in de min gestaan.

Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_208257591
quote:
1s.gif Op zondag 5 maart 2023 20:41 schreef recursief het volgende:

[..]
Waarom? Ik zie het niet. Echt niet. As ik de Tell-shills braaf had gevolgd had ik diep in de min gestaan.

[ afbeelding ]
Los daarvan is de koers natuurlijk maar de koers. Dat is niet iets om een bedrijf op te beoordelen, welke kant het ook opgaat.

Het gaat er om of het bedrijf iets doet wat meer waarde kan creëren en of er groei in zit.

Dus dan vraag ik me af: wordt het wat?

Ik weet het niet, heb me er niet in verdiept en investeer niet meer in fossiel.
  zondag 5 maart 2023 @ 20:57:45 #40
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_208257773
quote:
1s.gif Op zondag 5 maart 2023 20:41 schreef recursief het volgende:

[..]
Waarom? Ik zie het niet. Echt niet. As ik de Tell-shills braaf had gevolgd had ik diep in de min gestaan.

[ afbeelding ]
ik sta niet in de min met Tell, maar ben dan ook uitgestapt op een gelukkig moment
Je hebt me wel aan het twijfelen gebracht nu, denk dat ik ze morgen maar weer loos dan
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_208257854
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2023 20:57 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ik sta niet in de min met Tell, maar ben dan ook uitgestapt op een gelukkig moment
Je hebt me wel aan het twijfelen gebracht nu, denk dat ik ze morgen maar weer loos dan
DOYR ;)

Nooit investeren of handelen op basis van wat iemand op het internet (of waar dan ook) tegen je zegt.
pi_208258181
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2023 20:57 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ik sta niet in de min met Tell, maar ben dan ook uitgestapt op een gelukkig moment
Je hebt me wel aan het twijfelen gebracht nu, denk dat ik ze morgen maar weer loos dan
Ik geef geen advies. Voor je aankoop- en verkoopbeslissingen moet je zelf maar onderzoek doen. Ik zie wel dat Tell enige tussenpozen op dit forum met behoorlijke verwachtingen gepresenteerd maar ik heb nooit overtuigende onderbouwing daarvoor gezien. Een plaatje met wat koersverloop zegt me ook helemaal niets. Hoogstens maakt het me argwanend als ik zie dat het een aandeel is dat in het recente verleden > 60% van zijn waarde is verloren. Waarom zou dat komend jaar niet nog een keer gebeuren?
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
  zondag 5 maart 2023 @ 21:27:09 #43
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_208258280
quote:
1s.gif Op zondag 5 maart 2023 21:21 schreef recursief het volgende:

[..]
Ik geef geen advies. Voor je aankoop- en verkoopbeslissingen moet je zelf maar onderzoek doen. Ik zie wel dat Tell enige tussenpozen op dit forum met behoorlijke verwachtingen gepresenteerd maar ik heb nooit overtuigende onderbouwing daarvoor gezien. Een plaatje met wat koersverloop zegt me ook helemaal niets. Hoogstens maakt het me argwanend als ik zie dat het een aandeel is dat in het recente verleden > 60% van zijn waarde is verloren. Waarom zou dat komend jaar niet nog een keer gebeuren?
niemand die het weet , zelfs de CEO niet
https://finance.yahoo.com(...)-sold-210211729.html


https://finance.yahoo.com(...)nergy-000000451.html

Maar gas gaat weer omhoog
https://finance.yahoo.com/quote/NG=F?p=NG=F&.tsrc=fin-srch
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_208258413
quote:
Gas kan omhoog gaan, dat betekent niet dat Tellurian daarvan profiteert.
Ik weet überhaupt niet of ze al genoeg winnen / produceren om winst te maken en hoe daarin de vooruitzichten voor de komende 5 jaren zijn.

Dat is het enige dat telt. Wat de koers doet is een momentopname, het kan ook zijn dat Bill Gates het aan het shorten is.
pi_208258464
Bill Gates zit in kernenergie (TerraPower).
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_208258484
quote:
1s.gif Op zondag 5 maart 2023 21:36 schreef recursief het volgende:
Bill Gates zit in kernenergie (TerraPower).
Bill Gates zit in heel veel :P (behalve Melinda)
pi_208259348
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2023 21:37 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Bill Gates zit in heel veel :P (behalve Melinda)
Daarover gesproken, waarschijnlijk zat Billie ook iets teveel in tienermeisjes (Epstein, Lolita Island of hoe het heet). Wel erg toevallig dat die naam van Billie viel en Melinda gelijk klaar was met hem.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_208259369
quote:
1s.gif Op zondag 5 maart 2023 21:21 schreef recursief het volgende:

[..]
Ik geef geen advies. Voor je aankoop- en verkoopbeslissingen moet je zelf maar onderzoek doen. Ik zie wel dat Tell enige tussenpozen op dit forum met behoorlijke verwachtingen gepresenteerd maar ik heb nooit overtuigende onderbouwing daarvoor gezien. Een plaatje met wat koersverloop zegt me ook helemaal niets. Hoogstens maakt het me argwanend als ik zie dat het een aandeel is dat in het recente verleden > 60% van zijn waarde is verloren. Waarom zou dat komend jaar niet nog een keer gebeuren?
Denk dat de inschatting wat zij daar kunnen verdienen tegen welke kosten sowieso zwaar speculatief is, overiegns, tenzij je echt iets van de sector weet.

Ik had het aan een ingeneer gevraagd die in de liquified gas zit, die vond het ook niks, maarja, dat kan ook allemaal risicoperceptie zijn.

Men denkt bij aandelen toch al snel "daar stopt iemand 20% van zijn vermogen in"
Maar eigenlijk wil je dit met max 5% doen ofzo, tenminste, ligt eraan hoeveel geld je hebt... Ayhow, niet zo een significant bedrag zegmaar.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_208259771
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
pi_208259867
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2023 22:43 schreef ludovico het volgende:

[..]
Daarover gesproken, waarschijnlijk zat Billie ook iets teveel in tienermeisjes (Epstein, Lolita Island of hoe het heet). Wel erg toevallig dat die naam van Billie viel en Melinda gelijk klaar was met hem.
Ik zou het niet kunnen vertellen, ben er niet bij geweest.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')