?? bedoel je dat het dividend niet in de premie verdisconteerd zit?quote:Op woensdag 15 maart 2023 13:00 schreef nostra het volgende:
Alleen de puts liggen erg raar geprijsd met $ 1 dividend, dus ik schrijf nog even niet.
Plus AB hè.quote:Op woensdag 15 maart 2023 13:52 schreef monkyyy het volgende:
Fiscale besparing ¤4.991 per jaar (uitgaande van deze percentages/heffingsvrije voet/belasting tarieven etc)
Dit zou natuurlijk een puur geval fraus legis zijn, maar ik zie niet in wat de belastingdienst hier tegen kan doen omdat er geen wet overtreden wordt.
Welke energie zitten ze in? Duurzaam? Fossiel? Beide kut.quote:Op woensdag 15 maart 2023 16:09 schreef WammesWaggel het volgende:
Even iets anders.
Via de nieuwsbrief van de ING kwam ik hierbij terecht.
De laatste jaren stabiel en een dividend van 10%.
Een flinke daling van de energieprijzen de komende jaren lijkt mij niet heel erg waarschijnlijk.
Voor het dividend wellicht een Intressante belegging.
Als jij 4ton in een B.V. zet en je blijft die 4 ton via box 3 beleggen..quote:Op woensdag 15 maart 2023 13:52 schreef monkyyy het volgende:
Ik ben benieuwd hoe er tegen dit idee aan wordt gekeken. Stel:
Allemaal, in die zin zijn zij dus wel een bedrijf met een brede diversificatie in die sector.quote:Op woensdag 15 maart 2023 16:45 schreef ludovico het volgende:
[..]
Welke energie zitten ze in? Duurzaam? Fossiel? Beide kut.
Kernenergie? Dan lekker gewerkt.
Klinkt best prima allemaal.quote:Op woensdag 15 maart 2023 17:06 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Allemaal, in die zin zijn zij dus wel een bedrijf met een brede diversificatie in die sector.
Ze hebben wel flink geblunderd met die beursgang van EVbox. Dat moest toen vlak voor tijd teruggetrokken worden omdat de cijfers opgeklopt waren. Dat geeft wel te denken over de risicobeheersing.quote:
Volgens mij niet.quote:Op woensdag 15 maart 2023 16:50 schreef ludovico het volgende:
(netto 0 vermogen, assets - schulden, doch vanwege andere tarieven passiva en activa door de belastingdienst ga je gewoon dokken).
Waarom rekenen met 4,5%? Ik heb zelf geen jurisprudentie kunnen vinden over zakelijke rente's tussen DGA en BV (wel over zakelijke leningen, maar dat is een ander punt), ik ken zelfs adviseurs die jarenlang hebben gewerkt met 1 weeks euribor + 1% en daar weg mee zijn gekomen. Belastingdienst is er ook niet duidelijk over. En in de wet lees ik geen hard percentage terug.quote:Op woensdag 15 maart 2023 16:50 schreef ludovico het volgende:
Box 2: Het rendement over de lening 4,5% * 40% = 1,8% erbij, exclusief notaris - boekhouder - tijd.
(6,17-2,57) * 0,32 +-.quote:Op woensdag 15 maart 2023 19:41 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Volgens mij niet.
https://www.belastingdien(...)rlopige-aanslag-2023
Aan de hand van voorbeeld 3, Stel X dat gezamenlijk ¤20.000 contanten heeft, ¤480.000 aandelen en ¤400.000 schuld.
Stap 1: bereken het rendement per soort vermogen
Bank- en spaartegoeden en contant geld: ¤ 20.000 x 0,36% = ¤ 72
Beleggingen en andere bezittingen: ¤ 480.000 x 6,17% = ¤ 29.616
Het rendement op de bezittingen is in totaal ¤ 29.688.
Schulden:
Op de schuld wordt de drempel in mindering gebracht. De drempel is ¤ 3.400 per persoon.
De aftrekbare schuld is: ¤ 400.000 - ¤ 6.800 = ¤ 393.200.
Het rendement op de aftrekbare schulden: ¤ 393.200 x 2,57% = ¤ 10.105.
Het rendement op uw schulden is totaal ¤ 10.105
Het belastbaar rendement is ¤ 29.688 – ¤ 10.105 = ¤ 19.583
Stap 2: bereken uw gezamenlijk vermogen
Bezittingen: ¤ 20.000 + ¤ 380.000 = ¤ 500.000
Aftrekbare schulden: ¤ 393.200
Vermogen: ¤ 500.000 - ¤ 393.200 = ¤ 106.800
Uw vermogen (de gezamenlijke rendementsgrondslag) is ¤ 106.800.
Stap 3: bereken de grondslag sparen en beleggen
De grondslag sparen en beleggen is de rendementsgrondslag verminderd met het heffingsvrij vermogen.
Het heffingsvrijvermogen is in 2023 ¤ 57.000 per persoon. Dus voor u en uw fiscaal partner samen ¤ 114.000.
Grondslag sparen en beleggen: ¤ 106.800 - ¤ 114.000 = ¤ -7200
U geeft de gehele grondslag sparen en beleggen op. Dus ¤ -7200.
Oftewel ¤0
Stap 4: bereken uw aandeel in de rendementsgrondslag
Deel uw grondslag sparen en beleggen door de rendementsgrondslag. En vermenigvuldig de uitkomst met 100. Rond af op 2 decimalen achter de komma.
Uw grondslag sparen en beleggen ¤ 0 : rendementsgrondslag ¤ 393.200 x 100 = 0%
Stap 5: bereken uw voordeel uit sparen en beleggen
Het voordeel uit sparen en beleggen is het belastbaar rendement vermenigvuldigd met uw percentage van het aandeel in de rendementsgrondslag
Uw voordeel uit sparen en beleggen: ¤ 19.583 x 0% = ¤0
Over uw vermogen betaalt u 32% x ¤ 0 = ¤ 0 belasting.
Dit is het nieuwe systeem, dit speelt nog in 2024, 2025 en in 2026 gaat het werkelijke rendement belast worden, en dan zien we wel weer wat optimaal is.
[..]
Waarom rekenen met 4,5%? Ik heb zelf geen jurisprudentie kunnen vinden over zakelijke rente's tussen DGA en BV (wel over zakelijke leningen, maar dat is een ander punt), ik ken zelfs adviseurs die jarenlang hebben gewerkt met 1 weeks euribor + 1% en daar weg mee zijn gekomen. Belastingdienst is er ook niet duidelijk over. En in de wet lees ik geen hard percentage terug.
Een BV oprichten kostte mij ¤499 ex btw bij de notaris een paar jaar terug. Een nieuwe BV zal ook wel in die richting liggen en is een eenmalige transactie.
Boekhouden/aangiftes/deponeren doe ik in dit geval zelf.![]()
Dividendbelasting kan ook tot in den treure uitgesteld worden door simpelweg niet uit te keren en de winst toe te voegen aan de overige reserves. Wellicht dat de overige reserve gewoon bij de lening kan opgeteld worden en de schuld van de DGA aan de BV dan weer hoger wordt. Maar goed punt dat daar uiteindelijk Box 2 heffing over betaald moet worden.
Een rechter kan er wel wat van vinden, volgens mij is het ook wel zo geregeld dat je zelf aannemelijk moet maken dat het zakelijk was. Vuistregel is max 25% afwijking.quote:Op woensdag 15 maart 2023 21:09 schreef ludovico het volgende:
ik ken zelfs adviseurs die jarenlang hebben gewerkt met 1 weeks euribor + 1% en daar weg mee zijn gekomen. Belastingdienst is er ook niet duidelijk over. En in de wet lees ik geen hard percentage terug.
quote:Op donderdag 16 maart 2023 08:01 schreef Black-Death het volgende:
De Zwitserse centrale bank gaat (maximaal) 50 miljard euro uitlenen aan CS. Zou de rust nu wederkeren?
Ik vind dit ook wel spannend. Credit Suisse is geen kleintje.quote:Op donderdag 16 maart 2023 08:03 schreef blomke het volgende:
[..]dit geeft aan dat het systeem met lapmiddelen overeind wordt gehouden. De zaken gaan de afgrond in, en wij erachter aan.
Hopelijk brengt dit de rust weer terug.. die 50 miljardquote:Op donderdag 16 maart 2023 13:15 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Ik vind dit ook wel spannend. Credit Suisse is geen kleintje.
Die mag ik niet eens kopen, moet ik eerst een toets makenquote:Op donderdag 16 maart 2023 15:23 schreef Faraday01 het volgende:
Rabo certificaat krijgt ook klappen door de ECB, nog maar 3 euro boven de laagste stand van de afgelopen 5 jaar.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |