?? bedoel je dat het dividend niet in de premie verdisconteerd zit?quote:Op woensdag 15 maart 2023 13:00 schreef nostra het volgende:
Alleen de puts liggen erg raar geprijsd met $ 1 dividend, dus ik schrijf nog even niet.
Plus AB hè.quote:Op woensdag 15 maart 2023 13:52 schreef monkyyy het volgende:
Fiscale besparing ¤4.991 per jaar (uitgaande van deze percentages/heffingsvrije voet/belasting tarieven etc)
Dit zou natuurlijk een puur geval fraus legis zijn, maar ik zie niet in wat de belastingdienst hier tegen kan doen omdat er geen wet overtreden wordt.
Welke energie zitten ze in? Duurzaam? Fossiel? Beide kut.quote:Op woensdag 15 maart 2023 16:09 schreef WammesWaggel het volgende:
Even iets anders.
Via de nieuwsbrief van de ING kwam ik hierbij terecht.
De laatste jaren stabiel en een dividend van 10%.
Een flinke daling van de energieprijzen de komende jaren lijkt mij niet heel erg waarschijnlijk.
Voor het dividend wellicht een Intressante belegging.
Als jij 4ton in een B.V. zet en je blijft die 4 ton via box 3 beleggen..quote:Op woensdag 15 maart 2023 13:52 schreef monkyyy het volgende:
Ik ben benieuwd hoe er tegen dit idee aan wordt gekeken. Stel:
Allemaal, in die zin zijn zij dus wel een bedrijf met een brede diversificatie in die sector.quote:Op woensdag 15 maart 2023 16:45 schreef ludovico het volgende:
[..]
Welke energie zitten ze in? Duurzaam? Fossiel? Beide kut.
Kernenergie? Dan lekker gewerkt.
Klinkt best prima allemaal.quote:Op woensdag 15 maart 2023 17:06 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Allemaal, in die zin zijn zij dus wel een bedrijf met een brede diversificatie in die sector.
Ze hebben wel flink geblunderd met die beursgang van EVbox. Dat moest toen vlak voor tijd teruggetrokken worden omdat de cijfers opgeklopt waren. Dat geeft wel te denken over de risicobeheersing.quote:
Volgens mij niet.quote:Op woensdag 15 maart 2023 16:50 schreef ludovico het volgende:
(netto 0 vermogen, assets - schulden, doch vanwege andere tarieven passiva en activa door de belastingdienst ga je gewoon dokken).
Waarom rekenen met 4,5%? Ik heb zelf geen jurisprudentie kunnen vinden over zakelijke rente's tussen DGA en BV (wel over zakelijke leningen, maar dat is een ander punt), ik ken zelfs adviseurs die jarenlang hebben gewerkt met 1 weeks euribor + 1% en daar weg mee zijn gekomen. Belastingdienst is er ook niet duidelijk over. En in de wet lees ik geen hard percentage terug.quote:Op woensdag 15 maart 2023 16:50 schreef ludovico het volgende:
Box 2: Het rendement over de lening 4,5% * 40% = 1,8% erbij, exclusief notaris - boekhouder - tijd.
(6,17-2,57) * 0,32 +-.quote:Op woensdag 15 maart 2023 19:41 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Volgens mij niet.
https://www.belastingdien(...)rlopige-aanslag-2023
Aan de hand van voorbeeld 3, Stel X dat gezamenlijk ¤20.000 contanten heeft, ¤480.000 aandelen en ¤400.000 schuld.
Stap 1: bereken het rendement per soort vermogen
Bank- en spaartegoeden en contant geld: ¤ 20.000 x 0,36% = ¤ 72
Beleggingen en andere bezittingen: ¤ 480.000 x 6,17% = ¤ 29.616
Het rendement op de bezittingen is in totaal ¤ 29.688.
Schulden:
Op de schuld wordt de drempel in mindering gebracht. De drempel is ¤ 3.400 per persoon.
De aftrekbare schuld is: ¤ 400.000 - ¤ 6.800 = ¤ 393.200.
Het rendement op de aftrekbare schulden: ¤ 393.200 x 2,57% = ¤ 10.105.
Het rendement op uw schulden is totaal ¤ 10.105
Het belastbaar rendement is ¤ 29.688 – ¤ 10.105 = ¤ 19.583
Stap 2: bereken uw gezamenlijk vermogen
Bezittingen: ¤ 20.000 + ¤ 380.000 = ¤ 500.000
Aftrekbare schulden: ¤ 393.200
Vermogen: ¤ 500.000 - ¤ 393.200 = ¤ 106.800
Uw vermogen (de gezamenlijke rendementsgrondslag) is ¤ 106.800.
Stap 3: bereken de grondslag sparen en beleggen
De grondslag sparen en beleggen is de rendementsgrondslag verminderd met het heffingsvrij vermogen.
Het heffingsvrijvermogen is in 2023 ¤ 57.000 per persoon. Dus voor u en uw fiscaal partner samen ¤ 114.000.
Grondslag sparen en beleggen: ¤ 106.800 - ¤ 114.000 = ¤ -7200
U geeft de gehele grondslag sparen en beleggen op. Dus ¤ -7200.
Oftewel ¤0
Stap 4: bereken uw aandeel in de rendementsgrondslag
Deel uw grondslag sparen en beleggen door de rendementsgrondslag. En vermenigvuldig de uitkomst met 100. Rond af op 2 decimalen achter de komma.
Uw grondslag sparen en beleggen ¤ 0 : rendementsgrondslag ¤ 393.200 x 100 = 0%
Stap 5: bereken uw voordeel uit sparen en beleggen
Het voordeel uit sparen en beleggen is het belastbaar rendement vermenigvuldigd met uw percentage van het aandeel in de rendementsgrondslag
Uw voordeel uit sparen en beleggen: ¤ 19.583 x 0% = ¤0
Over uw vermogen betaalt u 32% x ¤ 0 = ¤ 0 belasting.
Dit is het nieuwe systeem, dit speelt nog in 2024, 2025 en in 2026 gaat het werkelijke rendement belast worden, en dan zien we wel weer wat optimaal is.
[..]
Waarom rekenen met 4,5%? Ik heb zelf geen jurisprudentie kunnen vinden over zakelijke rente's tussen DGA en BV (wel over zakelijke leningen, maar dat is een ander punt), ik ken zelfs adviseurs die jarenlang hebben gewerkt met 1 weeks euribor + 1% en daar weg mee zijn gekomen. Belastingdienst is er ook niet duidelijk over. En in de wet lees ik geen hard percentage terug.
Een BV oprichten kostte mij ¤499 ex btw bij de notaris een paar jaar terug. Een nieuwe BV zal ook wel in die richting liggen en is een eenmalige transactie.
Boekhouden/aangiftes/deponeren doe ik in dit geval zelf.![]()
Dividendbelasting kan ook tot in den treure uitgesteld worden door simpelweg niet uit te keren en de winst toe te voegen aan de overige reserves. Wellicht dat de overige reserve gewoon bij de lening kan opgeteld worden en de schuld van de DGA aan de BV dan weer hoger wordt. Maar goed punt dat daar uiteindelijk Box 2 heffing over betaald moet worden.
Een rechter kan er wel wat van vinden, volgens mij is het ook wel zo geregeld dat je zelf aannemelijk moet maken dat het zakelijk was. Vuistregel is max 25% afwijking.quote:Op woensdag 15 maart 2023 21:09 schreef ludovico het volgende:
ik ken zelfs adviseurs die jarenlang hebben gewerkt met 1 weeks euribor + 1% en daar weg mee zijn gekomen. Belastingdienst is er ook niet duidelijk over. En in de wet lees ik geen hard percentage terug.
quote:Op donderdag 16 maart 2023 08:01 schreef Black-Death het volgende:
De Zwitserse centrale bank gaat (maximaal) 50 miljard euro uitlenen aan CS. Zou de rust nu wederkeren?
Ik vind dit ook wel spannend. Credit Suisse is geen kleintje.quote:Op donderdag 16 maart 2023 08:03 schreef blomke het volgende:
[..]dit geeft aan dat het systeem met lapmiddelen overeind wordt gehouden. De zaken gaan de afgrond in, en wij erachter aan.
Hopelijk brengt dit de rust weer terug.. die 50 miljardquote:Op donderdag 16 maart 2023 13:15 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Ik vind dit ook wel spannend. Credit Suisse is geen kleintje.
Die mag ik niet eens kopen, moet ik eerst een toets makenquote:Op donderdag 16 maart 2023 15:23 schreef Faraday01 het volgende:
Rabo certificaat krijgt ook klappen door de ECB, nog maar 3 euro boven de laagste stand van de afgelopen 5 jaar.
Ik blijkbaar ook niet meer, terwijl ik ze al eens gehad hebquote:Op donderdag 16 maart 2023 15:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Die mag ik niet eens kopen, moet ik eerst een toets maken
Uit pure zelfbescherming ga ik die toets niet doen.
Idem, heb ze ergens in april 2021 kort in bezit gehad.quote:Op donderdag 16 maart 2023 15:54 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Ik blijkbaar ook niet meer, terwijl ik ze al eens gehad heb
Verrek, hier hetzelfde. Ik geloof dat je die toetsen ook elke twee jaar moet vernieuwen.quote:Op donderdag 16 maart 2023 15:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het gekke is wel, ik heb bij de Rabobank in 2 jaar een portfolio ter waarde van 2x m'n woning opgebouwd maar daar is nooit een toets voor geweest. Ik kan geheel vrij handelen.quote:Op donderdag 16 maart 2023 16:03 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Verrek, hier hetzelfde. Ik geloof dat je die toetsen ook elke twee jaar moet vernieuwen.
De helft van m'n portfolio blijft achterquote:Op donderdag 16 maart 2023 16:23 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Mijn "clean energy" blijft de laatste week daarin wel echt achter.
Heb die eind vorig jaar gekocht voor 95% ofzo.. lekkere couponrente dus waarde interesseert me niet zoquote:Op donderdag 16 maart 2023 15:23 schreef Faraday01 het volgende:
Rabo certificaat krijgt ook klappen door de ECB, nog maar 3 euro boven de laagste stand van de afgelopen 5 jaar.
Bij ING kun je die niet in de app kopen maar wel op de website. Ook een beetje apart.quote:Op donderdag 16 maart 2023 15:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
En dat terwijl in die 5 jaar ze de coupon nog hebben gepasseerd, wat echt héél ongebruikelijk is.quote:Op donderdag 16 maart 2023 15:23 schreef Faraday01 het volgende:
Vind het wel logisch die toets.quote:Op donderdag 16 maart 2023 15:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja net op het verkeerde tijdstip gekocht. Overigens is ¤3 fors op ¤25.quote:Op donderdag 16 maart 2023 15:23 schreef Faraday01 het volgende:
1 | =IMPORTXML("https://www.iex.nl/Obligatie-Koers/600015811/Rabobank-Certificaat.aspx"; "//*[@id='600015811LastPrice']")/100*25 |
Klopt al moest dat toen van de ECB heb toen ook geen dividenden ontvangen van mijn bankaandelen.quote:Op donderdag 16 maart 2023 23:41 schreef nostra het volgende:
[..]
En dat terwijl in die 5 jaar ze de coupon nog hebben gepasseerd, wat echt héél ongebruikelijk is.
Hij noteert in procenten, vermoed dat-ie daarop doelt.quote:Op vrijdag 17 maart 2023 08:48 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ja net op het verkeerde tijdstip gekocht. Overigens is ¤3 fors op ¤25.
Of dat echt moest is altijd wat schimmig gebleven, maar het was wel een logische stap ja.quote:Op vrijdag 17 maart 2023 08:49 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Klopt al moest dat toen van de ECB heb toen ook geen dividenden ontvangen van mijn bankaandelen.
Ja dat snap ik daarom mijn formule ook omgezet van procenten naar euro's.quote:Op vrijdag 17 maart 2023 09:03 schreef nostra het volgende:
[..]
Hij noteert in procenten, vermoed dat-ie daarop doelt.
Zover ik begreep was de Rabo er zelf niet blij mee want zorgde voor een enorme duikeling en verlies aan vertrouwen.quote:Op vrijdag 17 maart 2023 09:04 schreef nostra het volgende:
[..]
Of dat echt moest is altijd wat schimmig gebleven, maar het was wel een logische stap ja.
effectief mochten banken geen dividend uitkeren om te zorgen dat ze extra contanten hadden ivm corona, Rabo keert geen dividend uit op certificaten maar coupon rente.quote:Op vrijdag 17 maart 2023 09:04 schreef nostra het volgende:
[..]
Of dat echt moest is altijd wat schimmig gebleven, maar het was wel een logische stap ja.
Ik vind een toets ook logisch.quote:Op vrijdag 17 maart 2023 07:10 schreef dop het volgende:
[..]
Vind het wel logisch die toets.
Het is een apart beleggings product.
Lijkt me handig dat je dan ook weet wat je koopt.
Zorgplicht.
Ik verwacht dat de meerderheid hier ook geen benul heeft, wat Rabo certificaten precies zijn.
Ik heb net - omdat het kan - de passendheidstoets gedaan en dat stelt weinig voor. Dus voor het geval de certificaten nog wat klappen krijgen kan ik ze nu aankopenquote:Op vrijdag 17 maart 2023 11:07 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik vind een toets ook logisch.
Maar ik vind het niet logisch dat ik al 2 jaar kan beleggen bij de Rabo zonder 1 toets te voltooien en dat het voor dit product (dat ik al eens in bezit heb gehad) ineens wel moet
De Giro bekijkt het natuurlijk niet per product, maar per product category.quote:Op vrijdag 17 maart 2023 11:07 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik vind een toets ook logisch.
Maar ik vind het niet logisch dat ik al 2 jaar kan beleggen bij de Rabo zonder 1 toets te voltooien en dat het voor dit product (dat ik al eens in bezit heb gehad) ineens wel moet
Klopt en is ook geen probleem verder. Alleen is het wat vreemd dat ik ze van de giro in 2020 wel mocht kopen zonder die toetsquote:Op vrijdag 17 maart 2023 11:16 schreef dop het volgende:
[..]
De Giro bekijkt het natuurlijk niet per product, maar per product category.
5 simpel vraagjes om.te zien of je weet wat de risico's zijn in deze product category.
Ik weet het.quote:Op vrijdag 17 maart 2023 11:16 schreef dop het volgende:
[..]
De Giro bekijkt het natuurlijk niet per product, maar per product category.
5 simpel vraagjes om.te zien of je weet wat de risico's zijn in deze product category.
Ik denk ook niet dat er heel veel gaat veranderen hoor, alleen denk ik ook dat de meeste boeren hier financieel prima uit gaan komen met die enorme zak geld die ze hebben. En veel boeren zijn ook gewoon miljonair en helemaal niet zo zielig.quote:Op vrijdag 17 maart 2023 11:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik geloof niet dat BBB veel invloed gaat krijgen op het stikstofbeleid, tenzij ze bij de volgende 2e-kamer verkiezingen ook heel goed scoren (+25 zetels). Het kabinet heeft nu nog een route linksom om stikstofplannen erdoor te krijgen.
En uiteindelijk blijven de normen voor stikstofdepositie gewoon staan, een uitspraak van Raad van State is niet ineens weg omdat er een andere partij aan de macht is.
Wat bedoel je nu precies met: veel boeren zijn ook gewoon miljonair en helemaal niet zo zielig?quote:Op vrijdag 17 maart 2023 11:39 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Ik denk ook niet dat er heel veel gaat veranderen hoor, alleen denk ik ook dat de meeste boeren hier financieel prima uit gaan komen met die enorme zak geld die ze hebben. En veel boeren zijn ook gewoon miljonair en helemaal niet zo zielig.
Het ging mij over de risico's in de leningportefeuille van de Rabobank die natuurlijk vuistdiep in agrarische leningen zitten. Als je die certificaten koopt zijn de grootste risico namelijk dat de rente nog heel veel meer dan verwacht gaat stijgen of dat de Rabobank om valt want dan kunnen de certificaten waardeloos worden.quote:Op vrijdag 17 maart 2023 11:55 schreef Soldier2000 het volgende:
[..]
Wat bedoel je nu precies met: veel boeren zijn ook gewoon miljonair en helemaal niet zo zielig?
Met alle respect: men kan niet om de winst van BB heen. De gevolgen zoals ik die zie, is dat de NOx/NH3 plannen ernstig worden vertraagd en daarmee de woningbouw e.d. De uitspraak van de RvS betreft nieuwbouw en niet bestaande veehouderijen.quote:Op vrijdag 17 maart 2023 11:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik geloof niet dat BBB veel invloed gaat krijgen op het stikstofbeleid, tenzij ze bij de volgende 2e-kamer verkiezingen ook heel goed scoren (+25 zetels). Het kabinet heeft nu nog een route linksom om stikstofplannen erdoor te krijgen.
En uiteindelijk blijven de normen voor stikstofdepositie gewoon staan, een uitspraak van Raad van State is niet ineens weg omdat er een andere partij aan de macht is.
Zonder het hier in POL te willen veranderen; zolang je in de eerste kamer meerderheden kan krijgen voor een wet, kan je overal omheen, 38 stemmen en je bent er.quote:Op vrijdag 17 maart 2023 12:04 schreef blomke het volgende:
[..]
Met alle respect: men kan niet om de winst van BB heen.
Het gaat om WNb vergunningen waarbij ook een aanzienlijk deel van de boeren helemaal geen goede vergunning heeft (o.a. de pas melders). Maar dit terzijde, ik wilde hier geen politiek discussie starten. Het ging mij om het specifieke risicoprofiel van de rabobank irt de agrarische sector.quote:Op vrijdag 17 maart 2023 12:04 schreef blomke het volgende:
[..]
Met alle respect: men kan niet om de winst van BB heen. De gevolgen zoals ik die zie, is dat de NOx/NH3 plannen ernstig worden vertraagd en daarmee de woningbouw e.d. De uitspraak van de RvS betreft nieuwbouw en niet bestaande veehouderijen.
Je gaat er te snel vanuit dat boeren geen grote schulden hebben. De boeren die nu aan het zweten zijn, zijn de boeren die veel investeringen hebben gemaakt, grote hypotheken hebben lopen en die schulden niet zomaar kunnen aflossen door een hectare grond te verkopen. Dat vastgoed is overigens geen euro waard, daar kun je niets mee. Daarnaast heeft bijv. een kippenboer normaliter geen grondbezit.quote:Op vrijdag 17 maart 2023 11:59 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Het ging mij over de risico's in de leningportefeuille van de Rabobank die natuurlijk vuistdiep in agrarische leningen zitten. Als je die certificaten koopt zijn de grootste risico namelijk dat de rente nog heel veel meer dan verwacht gaat stijgen of dat de Rabobank om valt want dan kunnen de certificaten waardeloos worden.
Behalve da de rabobank een flink winstgevende bank is, denk ik dus dat als 'the shit hits the fence' dat een aanzienlijk deel van de boeren - eventueel met behulp van de miljarden van het kabinet - hun schulden (grotendeels) terug kunnen betalen. Daarbij zijn er natuurlijk boeren die het moeilijk hebben of in de problemen kunnen komen maar er is ook een flinke categorie boeren die hun schaapjes prima op het droge hebben en - vastgoed meegerekend - grote reserves hebben. Daarom de opmerking dat veel boeren gewoon miljonair zijn en het dus geen kale kippen zijn waar niets te plukken valt door de bank als het incidenteel zo ver komt.
Het ging mij om de Provincies, waar BBB het voortouw gaat nemen. Overigens is BBB niet de enige oppositiepartij in de Eerste Kamer. Die EK wordt (dacht ik) 31 mei gekozen; tot die tijd gebeurt er amper wat en daarna begint het getraineer pas goed.quote:Op vrijdag 17 maart 2023 12:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Zonder het hier in POL te willen veranderen; zolang je in de eerste kamer meerderheden kan krijgen voor een wet, kan je overal omheen, 38 stemmen en je bent er.
BBB heeft dan wel ~22% van de stemmen, er is ook een groep van 78% die geen BBB heeft gestemd.
Als je de functie van het vastgoed ontneemt onttrek je in één klap wel erg veel waarde ja, weer zo een argument om progressie geleidelijk na te streven, omdat je anders in je allicht oprechte doel, meer stukmaakt dan goed doet.quote:Op vrijdag 17 maart 2023 12:17 schreef Soldier2000 het volgende:
[..]
Je gaat er te snel vanuit dat boeren geen grote schulden hebben. De boeren die nu aan het zweten zijn, zijn de boeren die veel investeringen hebben gemaakt, grote hypotheken hebben lopen en die schulden niet zomaar kunnen aflossen door een hectare grond te verkopen. Dat vastgoed is overigens geen euro waard, daar kun je niets mee. Daarnaast heeft bijv. een kippenboer normaliter geen grondbezit.
Op papier ja, liquide is het niet.quote:Op vrijdag 17 maart 2023 11:39 schreef Faraday01 het volgende:
En veel boeren zijn ook gewoon miljonair en helemaal niet zo zielig.
Die reactie van Van de Wal.quote:Op vrijdag 17 maart 2023 12:31 schreef ludovico het volgende:
Ik ben warm voorstander van de wereld op fatsoenlijk tempo, met oog voor proportionaliteit, effectiviteit, andere juridische beginselen, die duiden op eerlijkheid en zorgvoldigheid in het afwegingproces, verbeteren, daar valt stikstof verhaal óók onder.
De staat neemt dat naar mijn mening totaal niet serieus en dramt extremistisch beleid door.
Dat is ook echt het succes van BBB. Het radicalisme van de kabinetspartijen.
Man wat hebben ze de wereld op zitten stoken eigenlijk de laatste jaren, Corona was ook niet al te positief en nu dit er ook nog overheen.
Zorgplicht regels zijn langzaam steeds strenger geworden.quote:Op vrijdag 17 maart 2023 11:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik weet het.
Maar ik had het over de Rabo
Daar heb ik nog nooit een toets hoeven doen maar ik heb wel een flink portfolio.
https://www.melkvee.nl/ar(...)ariers-is-miljonair/quote:Op vrijdag 17 maart 2023 11:55 schreef Soldier2000 het volgende:
[..]
Wat bedoel je nu precies met: veel boeren zijn ook gewoon miljonair en helemaal niet zo zielig?
Jij bent taxateur/fiscalist in de landbouwsector?quote:Op vrijdag 17 maart 2023 12:17 schreef Soldier2000 het volgende:
[..]
Je gaat er te snel vanuit dat boeren geen grote schulden hebben. De boeren die nu aan het zweten zijn, zijn de boeren die veel investeringen hebben gemaakt, grote hypotheken hebben lopen en die schulden niet zomaar kunnen aflossen door een hectare grond te verkopen. Dat vastgoed is overigens geen euro waard, daar kun je niets mee. Daarnaast heeft bijv. een kippenboer normaliter geen grondbezit.
Bijzondere strategie, bij kopen tot het geld op is?quote:Op vrijdag 17 maart 2023 12:22 schreef Dusthor92 het volgende:
Leuk dat Tellurian hier wordt genoemd. De afgelopen 4 jaar in mijn portfolio gehad en inmiddels over de 10000 aandelen met een avg van $1,85
In theorie is het een fantastisch bedrijf natuurlijk, maar ik vermoed dat ze de miljarden aan financiering nooit rond gaan krijgen.quote:Op vrijdag 17 maart 2023 13:53 schreef dop het volgende:
[..]
Bijzondere strategie, bij kopen tot het geld op is?
Waarom doe je jezelf dit aan?
Als je een serieus antwoord van mij wil dan geef ik die heel graag, maar dan zou je misschien ook even kunnen kijken naar je vraagstellingquote:Op vrijdag 17 maart 2023 13:53 schreef dop het volgende:
[..]
Bijzondere strategie, bij kopen tot het geld op is?
Waarom doe je jezelf dit aan?
In het ergste geval komt er inderdaad een overnamebod van 2-4x de net assets van tellurian. Deze zijn per 31 december 2022 ongeveer 750 miljoen. Dit zou zich vertalen in een overname van $2,70 tot $5,40 per aandeel, afhankelijk van de macro omgeving rondom energie op dat moment.quote:Op vrijdag 17 maart 2023 14:21 schreef Heph844 het volgende:
[..]
In theorie is het een fantastisch bedrijf natuurlijk, maar ik vermoed dat ze de miljarden aan financiering nooit rond gaan krijgen.
Misschien dat er nog een keer een mooi overnamebod komt?
Dat is iig een véél betere onderbouwing dan "jullie weten niet wat er allemaal in de pijplijn zit, op Discord bla bla bla"quote:Op vrijdag 17 maart 2023 15:15 schreef Dusthor92 het volgende:
[..]
Als je een serieus antwoord van mij wil dan geef ik die heel graag, maar dan zou je misschien ook even kunnen kijken naar je vraagstelling
Desalniettemin:
Ik investeer sinds een paar jaar veel in de aardgasmarkt. Begonnen met een zeer divers portfolio die de afgelopen 2 jaar een rendement heeft opgeleverd van zo’n 125%. Ik heb sinds de zomer vorig jaar een relatief grote cashpositie opgebouwd van 1/3e van mijn portfolio. Hiermee probeer ik in te stappen in posities die er door de huidige marktomstandigheden een absoluut koopje zijn.
Een daarvan is Tellurian, met een marketcap gelijk aan de assets dat een bijzonder bedrijfsmodel najaagt. Anders dan concurrerende start-ups, zoals NextDecade, heeft Tellurian een groot en jaarlijks groeiend portfolio aan aardgas producerende gronden waarbij ze afgelopen jaar een positieve cashflow genereerden. Een levensvatbaar bedrijf dus als het aankomt op actieve inkomsten, dat de overhead afdekt dat bezig is met het van de grond krijgen van hum export faciliteit.
Ten opzichte van concurrerende established concurrentie, loopt Tellurian 1-2 jaar voor in de bouw op een gunstig gelegen locatie. Voor buitenstaande import bedrijven is Tellurian een aantrekkelijke optie voor het maken van een private equity investering in ruil voor productiecapaciteit tegen de kostprijs.
Momenteel zijn Gail, CHK, Gunvor en Shell mogelijke partijen die deel gaan nemen in de equity. Gail Gunvor en Shell voor afname tegen equity, CHK voor upstream tegen equity.
De goedkeuring van de 200/300 pijplijn door de FERC is momenteel naar alle waarschijnlijkheid de eerstvolgende drempel alvorens er iets op tafel gelegd gaat worden. Logisch ook, want je wil als afnemer garantie hebben dat de infrastructuur voor upstream gewaarborgd is.
Beantwoord dit je vraag?
Of er zijn partijen heel erg paniek aan het verspreiden of we zijn dooooomed.quote:Op vrijdag 17 maart 2023 16:00 schreef AQuila360 het volgende:
Wat maken jullie van het nieuws dat de US banken voor een record bedrag bij de FED hebben opgenomen? De laatste keren waren tijdens Corona en daarvoor de 2008 bankencrisis
Die discord waar je op volgens mij op doelt zit ik ook inquote:Op vrijdag 17 maart 2023 15:59 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat is iig een véél betere onderbouwing dan "jullie weten niet wat er allemaal in de pijplijn zit, op Discord bla bla bla"
Als je vorige account op anoniem is gegaan dan wordt er ineens een hoop duidelijkquote:Op vrijdag 17 maart 2023 16:06 schreef Dusthor92 het volgende:
[..]
Die discord waar je op volgens mij op doelt zit ik ook inVooral lurker voor informatie, ook voor algemene informatie rondom texas/Louisiana assets. Best een hoop kennis van mensen die in het vakgebied zitten.
Maar bedankt
Die volg ik niet helemaal. Hoe bedoel je dat?quote:Op vrijdag 17 maart 2023 16:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je vorige account op anoniem is gegaan dan wordt er ineens een hoop duidelijk
We hadden ooit een andere Tell evangelist in dit topic die onder verdachte omstandigheden verdwenen is.quote:Op vrijdag 17 maart 2023 16:09 schreef Dusthor92 het volgende:
[..]
Die volg ik niet helemaal. Hoe bedoel je dat?
Oke op die manier.quote:Op vrijdag 17 maart 2023 16:11 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
We hadden ooit een andere Tell evangelist in dit topic die onder verdachte omstandigheden verdwenen is.
En jouw account is van na die tijd.
Maar dat kan gewoon toeval zijn
Ik zit ook niet in kolen en olie. Soort van morele kwestie of zo.quote:Op vrijdag 17 maart 2023 16:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik zit niet meer in fossiele brandstoffen maar evengoed hoop ik wel dat het slaagt voor degenen die er in geïnvesteerd hebben.
Ik kan me er iets bij voorstellen, het scheelt zo'n 30 tot 50% in CO2-uitstoot t.o.v. de fossiele alternatieven.quote:Op vrijdag 17 maart 2023 16:31 schreef Dusthor92 het volgende:
[..]
Ik zit ook niet in kolen en olie. Soort van morele kwestie of zo.
Aardgas daarentegen geloof ik wel heilig in. Ook voor het halen van de klimaat doelstellingen. Daar kan ik achter staan.
Precies, zeker in vergelijking met kolen.quote:Op vrijdag 17 maart 2023 16:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik kan me er iets bij voorstellen, het scheelt zo'n 30 tot 50% in CO2-uitstoot t.o.v. de fossiele alternatieven.
ik zette een op rood in het casino, en won. 100% in 1 minuut.quote:Op vrijdag 17 maart 2023 15:15 schreef Dusthor92 het volgende:
[..]
Als je een serieus antwoord van mij wil dan geef ik die heel graag, maar dan zou je misschien ook even kunnen kijken naar je vraagstelling
Desalniettemin:
Ik investeer sinds een paar jaar veel in de aardgasmarkt. Begonnen met een zeer divers portfolio die de afgelopen 2 jaar een rendement heeft opgeleverd van zo’n 125%. Ik heb sinds de zomer vorig jaar een relatief grote cashpositie opgebouwd van 1/3e van mijn portfolio. Hiermee probeer ik in te stappen in posities die er door de huidige marktomstandigheden een absoluut koopje zijn.
Een daarvan is Tellurian, met een marketcap gelijk aan de assets dat een bijzonder bedrijfsmodel najaagt. Anders dan concurrerende start-ups, zoals NextDecade, heeft Tellurian een groot en jaarlijks groeiend portfolio aan aardgas producerende gronden waarbij ze afgelopen jaar een positieve cashflow genereerden. Een levensvatbaar bedrijf dus als het aankomt op actieve inkomsten, dat de overhead afdekt dat bezig is met het van de grond krijgen van hum export faciliteit.
Ten opzichte van concurrerende established concurrentie, loopt Tellurian 1-2 jaar voor in de bouw op een gunstig gelegen locatie. Voor buitenstaande import bedrijven is Tellurian een aantrekkelijke optie voor het maken van een private equity investering in ruil voor productiecapaciteit tegen de kostprijs.
Momenteel zijn Gail, CHK, Gunvor en Shell mogelijke partijen die deel gaan nemen in de equity. Gail Gunvor en Shell voor afname tegen equity, CHK voor upstream tegen equity.
De goedkeuring van de 200/300 pijplijn door de FERC is momenteel naar alle waarschijnlijkheid de eerstvolgende drempel alvorens er iets op tafel gelegd gaat worden. Logisch ook, want je wil als afnemer garantie hebben dat de infrastructuur voor upstream gewaarborgd is.
Beantwoord dit je vraag?
Dat is hopen tegen beter weten in.quote:Op vrijdag 17 maart 2023 14:21 schreef Heph844 het volgende:
[..]
In theorie is het een fantastisch bedrijf natuurlijk, maar ik vermoed dat ze de miljarden aan financiering nooit rond gaan krijgen.
Misschien dat er nog een keer een mooi overnamebod komt?
Buffett ookquote:Op vrijdag 17 maart 2023 19:56 schreef WammesWaggel het volgende:
Berkshire blijft maar Occidental bijkopen dus die geloven wel in olie.
Oxy had in 2022 een FCF van $12 B, heeft nu een beurswaarde van $50B, dus P/FCF van ~4. Ik denk dat hij daarnaar kijkt.quote:Op vrijdag 17 maart 2023 19:56 schreef WammesWaggel het volgende:
Berkshire blijft maar Occidental bijkopen dus die geloven wel in olie.
Charif Souki, moet wel een enorme dom oor zijn, toen hij bijna de helft van zijn aandelen deze maand verkocht voor ver onder de net asset value.quote:Op vrijdag 17 maart 2023 15:18 schreef Dusthor92 het volgende:
[..]
In het ergste geval komt er inderdaad een overnamebod van 2-4x de net assets van tellurian. Deze zijn per 31 december 2022 ongeveer 750 miljoen. Dit zou zich vertalen in een overname van $2,70 tot $5,40 per aandeel, afhankelijk van de macro omgeving rondom energie op dat moment.
Dat zou voor mij een rendement zijn van ~40 - 160%. Doe ik het voor
Hier ook wat puts geschreven op Shell, naast de gunstige P/E verhouding is ook het dividend best aantrekkelijk bij deze koers.quote:Op vrijdag 17 maart 2023 21:35 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Buffett ook
https://markets.businessi(...)energy-stocks-2023-3
shell zou een heel goed invest moeten zijn, gezien de verschillen in waardering
Die "you've been assigned" mail volgt maandag nog wel.quote:Op zaterdag 18 maart 2023 09:18 schreef MisChrartin het volgende:
Ik heb calls geschreven maar ondanks dat de koers boven uitoefenprijs was zijn deze niet uitgeoefend.
Nee nu is de prijs te ver weggezakt. Ik had calls op 29 euro geschreven en boven die koers zijn ze ook niet uitgeoefend.quote:Op zaterdag 18 maart 2023 09:23 schreef nostra het volgende:
[..]
Die "you've been assigned" mail volgt maandag nog wel.
Zit er eigenlijk nog heil in het vergassen van kolen zoals we vroeger deden?quote:Op vrijdag 17 maart 2023 16:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik kan me er iets bij voorstellen, het scheelt zo'n 30 tot 50% in CO2-uitstoot t.o.v. de fossiele alternatieven.
Tussentijds uitoefenen doet ook niemand, kost je alleen maar de tijdspremie ten opzichte van gewoon de optie verkopen. Plus Europese stijl opties kán je tussentijds niet eens uitoefenen, maar volgens mij is alles behalve de index Amerikaanse stijl.quote:Op zaterdag 18 maart 2023 09:26 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Nee nu is de prijs te ver weggezakt. Ik had calls op 29 euro geschreven en boven die koers zijn ze ook niet uitgeoefend.
Ja precies ik had tegelijkertijd geedit over Amerikaanse stijl opties.quote:Op zaterdag 18 maart 2023 09:31 schreef nostra het volgende:
[..]
Tussentijds uitoefenen doet ook niemand, kost je alleen maar de tijdspremie ten opzichte van gewoon de optie verkopen. Plus Europese stijl opties kán je tussentijds niet eens uitoefenen, maar volgens mij is alles behalve de index Amerikaanse stijl.
Wordt nog wel verder onderzocht, zeker omdat wanneer er syngas wordt geproduceerd dat handiger is voor co2 afvang (omdat er na verbranding ook NOx afvangt ipv co2 en met syngas heb je daar geen last van). Maar zolang co2 opslag nog niet aantrekkelijk genoeg is (lees: er nog geen vergoeding voor geldt) zal vergassen van kolen niet zo interessant zijn vermoed ik.quote:Op zaterdag 18 maart 2023 09:27 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Zit er eigenlijk nog heil in het vergassen van kolen zoals we vroeger deden?
De plant in Buggenum is volledig ontmanteld, was experimenteel wel interessant, maar door de lage gasprijzen, economisch niet concurrerend. Toen de e-bedrijven "commersjeel" moesten worden, is ie afgeschakeld.quote:Op zaterdag 18 maart 2023 09:27 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Zit er eigenlijk nog heil in het vergassen van kolen zoals we vroeger deden?
Waarheid als een koequote:Op zaterdag 18 maart 2023 09:09 schreef dop het volgende:
[..]
Als er gegadigde zijn zou hij ze met gemak onderhands verkocht hebben
Kijk, je lult maar wat in de ruimte kennelijk op een minachtende toon van heb ik jou daar. Verwacht je dan echt dat ik hierover met je in gesprek ga?quote:Op zaterdag 18 maart 2023 09:09 schreef dop het volgende:
[..]
Charif Souki, moet wel een enorme dom oor zijn, toen hij bijna de helft van zijn aandelen deze maand verkocht voor ver onder de net asset value.
Als er gegadigde zijn zou hij ze met gemak onderhands verkocht hebben, maar nee hij bood ze aan op de open markt.
Nee, niet waar dus.quote:Op zaterdag 18 maart 2023 10:15 schreef recursief het volgende:
[..]
Waarheid als een koeGeen speld tussen te krijgen. Altijd waar.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |