Nee.quote:Nieuwe Harry Potter-game leidt tot controverse in transgendergemeenschap
Lang was alles rond Harry Potter een garantie voor succes. Van de boeken over de beroemde tovenaarsleerling tot de acht films, die zo'n 7,7 miljard dollar opbrachten.
Twaalf jaar na de laatste film duikt de game-industrie - die qua grootte inmiddels de filmindustrie is voorbijgestreefd - op de Harry Potter-wereld met de game Hogwarts Legacy, die vandaag uitkomt. Gezien de vele lovende recensies lijkt het een zekerheid dat er miljoenen exemplaren van verkocht zullen worden.
Maar als het aan critici ligt, wordt er geen enkel exemplaar verkocht. Zelden leidde een spel tot zoveel controverse in de gamewereld én daarbuiten.
Dat heeft te maken met uitspraken die JK Rowling, de schrijfster van de boekenreeks, in 2020 heeft gedaan. In een online manifest schreef ze bezorgd te zijn over het groeiend aantal jongeren dat een transitie wil doormaken. Ook vindt ze dat die ontwikkeling ertoe leidt dat de wereld gevaarlijker wordt voor vrouwen. "Als je toiletten en kleedkamers openstelt voor iedere man die het idee heeft dat hij een vrouw is, dan zet je de deur in feite open voor iedere man die maar wil binnenkomen." Het was een uitspraak die veel mensen in het verkeerde keelgat schoot.
Diverse acteurs uit de films namen afstand van Rowlings uitspraken, onder wie Daniel Radcliffe, Rupert Grint en Emma Watson (Harry, Ron en Hermelien). Sindsdien ligt alles wat met Harry Potter te maken heeft onder een vergrootglas. Dus ook Hogwarts Legacy.
Boycot en discussie
Online wordt opgeroepen tot een boycot van de game. Weliswaar was Rowling zelf niet direct betrokken bij de productie van het spel, maar door het gebruik van de Harry Potter-merknaam verdient ze alsnog royalty's. Door het spel te kopen, steun je Rowling indirect en daarmee ook haar anti-transstandpunten, vinden activisten. In de conservatieve hoek klinkt de oproep om het spel juist te kopen, om de transgemeenschap een hak te zetten.
De polarisatie rond Hogwarts Legacy leidt ook tot discussie bij diverse media die te maken krijgen met het spel. Zo heeft gameforum ResetEra vorige maand besloten alle discussie over de game te verbannen. Andere media nemen in artikelen actief afstand van de uitspraken van Rowling. Dat gebeurde ook in Nederland, bij bijvoorbeeld gamesite IGN Benelux.
In de recensie van het spel staat dat de redactie achter de rechten van transgender personen staat. "We zijn het er als redactie niet mee eens hoe Rowling daarover denkt", zegt journalist Sven Rietkerk. "We vonden het extra belangrijk om ons daartegen uit te spreken, zeker omdat ze geld verdient met deze game. Ik heb zelf de recensie geschreven en daarna hebben we met enkele collega's overlegd om er extra duiding aan te geven."
Dilemma voor gamers
Voor sommige gamers is deze controverse even schrikken, zegt gameontwikkelaar Gwendolyn Kampen, zelf een transgender vrouw. "Stel dat je bent opgegroeid als Potter-fan, dan kom je nu voor een moeilijke ethische kwestie te staan: ga ik proberen van de game te genieten, wetende dat Rowling ervan profiteert, of sympathiseer ik met de transgendergemeenschap? Het is een dilemma waar de gemiddelde gamer zich niet uit zichzelf mee bezighoudt."
De uitgever van het spel, Warner Bros. Games, kreeg de afgelopen maanden al de nodige kritiek te verduren. Regisseur Alan Tew reageerde daar vorige maand op. "We weten dat de Harry Potter-wereld een divers publiek heeft. We wilden daarom ervoor zorgen dat het publiek, dat altijd van een dergelijke game heeft gedroomd, zich verwelkomd zou voelen. Dat ze zich ook thuis zouden voelen."
Bij de ontwikkeling van Hogwarts Legacy is daar rekening mee gehouden. Spelers moeten bij het opstarten van de game een karakter maken, waarmee ze het spel kunnen spelen. In de character creator krijgen ze de vrijheid om uiterlijke kenmerken te kiezen, zonder dat ze daarmee voor een specifieke gender kiezen. Aan het aangemaakte karakter wordt in het spel soms gerefereerd met onzijdige voornaamwoorden, zoals 'they'.
Het zijn zulke toevoegingen die veranderingen teweeg kunnen brengen, denkt Kampen. "Goede representatie van trans personen gebeurt wanneer het karakter meer is dan alleen de problemen waar een trans persoon mee worstelt. Een character creator in zo'n spel kan mensen helpen om te experimenteren met hun identiteit. Dat alles zou kunnen bijdragen aan de acceptatie van transgender mensen in de samenleving."
Maar de gameontwikkelaar wil andere mensen niet cancellen of vertellen wat ze moeten doen. "Ik denk dat veel mensen hebben uitgekeken naar deze game. Dan is het heel schokkend om te horen dat je indirect een transfobisch geluid steunt. Niemand wil horen dat-ie fout zit. Maar zelf kies ik er voor om iemand met transfobische ideeën niet te steunen en de game links te laten liggen."
Volgens Kampen draait het uiteindelijk om bewustwording. "Ik vergelijk het soms met R Kelly. Hij heeft mooie muziek gemaakt, maar is wel veroordeeld voor seksueel misbruik en afpersing van minderjarigen. Mensen moeten zelf weten wat ze met die informatie doen. Sommigen luisteren nog altijd graag naar zijn muziek en anderen niet meer. Hetzelfde geldt voor Hogwarts Legacy."
Dus in deze vorm zou een oorlogs- / schietspel mensen kunnen helpen om te experimenteren met hun identiteit. Oja...quote:Een character creator in zo'n spel kan mensen helpen om te experimenteren met hun identiteit. Dat alles zou kunnen bijdragen aan de acceptatie van transgender mensen in de samenleving."
Wat een rare vergelijking. R Kelly heeft onomstotelijk minderjarige kinderen seksueel misbruikt. J Rowling heeft enkel een mening die door sommigen als onwenselijk wordt gezien. Dat kun je toch niet vergelijken.quote:Volgens Kampen draait het uiteindelijk om bewustwording. "Ik vergelijk het soms met R Kelly. Hij heeft mooie muziek gemaakt, maar is wel veroordeeld voor seksueel misbruik en afpersing van minderjarigen. Mensen moeten zelf weten wat ze met die informatie doen. Sommigen luisteren nog altijd graag naar zijn muziek en anderen niet meer. Hetzelfde geldt voor Hogwarts Legacy."
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
Een gemeenschap die zich kenmerkt door iedereen die kritisch is of een mening heeft die anders is te cancellen.quote:Voor sommige gamers is deze controverse even schrikken, zegt gameontwikkelaar Gwendolyn Kampen, zelf een transgender vrouw. "Stel dat je bent opgegroeid als Potter-fan, dan kom je nu voor een moeilijke ethische kwestie te staan: ga ik proberen van de game te genieten, wetende dat Rowling ervan profiteert, of sympathiseer ik met de transgendergemeenschap? Het is een dilemma waar de gemiddelde gamer zich niet uit zichzelf mee bezighoudt."
Ik wist niet dat ie er al was. Net een paar screenshots bekeken en het ziet er wel gelikt uit moet ik zeggen.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 12:48 schreef StateOfMind het volgende:
Al sinds dinsdag deze game aan het spelen en het is een fantastische game.
Ook voor men die niets met Harry Potter hebben, zoals ik.
Er is bijzonder weinig aandacht voor alleenstaande plattelandsvrouwen.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 12:50 schreef Straatcommando. het volgende:
Wat ik echt heel bijzonder vind is dat er zo ontzettend veel aandacht is voor zo'n klein groepje mensen. Dit is daar een voorbeeld van.. Net als dat gender gedoe, hoeveel procent van de bevolking heeft daar nu mee te maken?
Er zijn veel grotere demografische groepen die al jaren worden genegeerd.
Officiële release is vandaag, maar als je de Deluxe Edition gekocht hebt had je 72 uur eerder toegang.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 12:52 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ik wist niet dat ie er al was. Net een paar screenshots bekeken en het ziet er wel gelikt uit moet ik zeggen.
De vraag is eerder hoe deze groep fantasten zoveel invloed heeft weten te vergaren. Want je hebt helemaal gelijk dat het in veel gevallen kleine groepjes radicalen betreft, maar ondertussen weten ze wel grote bedrijven en organisaties te beïnvloeden, zorgen voor discussie op het hoogte politieke niveau, bewerkstelligen allerlei aanpassingen in het taalgebruik en krijgen een verscheidenheid aan mensen (bekend en onbekend) gecanceld en/of ontslagen. Kortom, ondanks de geringe grootte weet men een behoorlijk impact te hebben. Het is eigenlijk een tirannie van een absolute minderheid.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 12:50 schreef Straatcommando. het volgende:
Wat ik echt heel bijzonder vind is dat er zo ontzettend veel aandacht is voor zo'n klein groepje mensen. Dit is daar een voorbeeld van.. Net als dat gender gedoe, hoeveel procent van de bevolking heeft daar nu mee te maken?
Klopt ja, heel merkwaardig. Ik zie er geen complot in oid, maar het is en niet in proportie tot het probleem en de relevantie is voor veel mensen zo goed als 0.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 12:58 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
De vraag is eerder hoe deze groep fantasten zoveel invloed heeft weten te vergaren. Want je hebt helemaal gelijk dat het in veel gevallen kleine groepjes radicalen betreft, maar ondertussen weten ze wel grote bedrijven en organisaties te beïnvloeden, zorgen voor discussie op het hoogte politieke niveau, bewerkstelligen allerlei aanpassingen in het taalgebruik en krijgen een verscheidenheid aan mensen (bekend en onbekend) gecanceld en/of ontslagen. Kortom, ondanks de geringe grootte weet men een behoorlijk impact te hebben.
Die ophef is er idd maar onder ren kleine groep.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 12:50 schreef Straatcommando. het volgende:
4 April komt de PS4 en Xbox One versie uit.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 12:54 schreef Nielsch het volgende:
ik wil het ook wel spelen ik heb echter alleen nog maar zo'n ouwe PS4 dus moet nog paar maanden wachten gr gr
Omdat er een nog grotere groep is die de sores van de transgemeenschap gebruikt om eens ff lekker te deugen en anderen de morele maat te nemen.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 12:58 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
De vraag is eerder hoe deze groep fantasten zoveel invloed heeft weten te vergaren. Want je hebt helemaal gelijk dat het in veel gevallen kleine groepjes radicalen betreft, maar ondertussen weten ze wel grote bedrijven en organisaties te beïnvloeden, zorgen voor discussie op het hoogte politieke niveau, bewerkstelligen allerlei aanpassingen in het taalgebruik en krijgen een verscheidenheid aan mensen (bekend en onbekend) gecanceld en/of ontslagen. Kortom, ondanks de geringe grootte weet men een behoorlijk impact te hebben. Het is eigenlijk een tirannie van een absolute minderheid.
ja 4 april dat is bijna 2 maanden he gr grquote:Op vrijdag 10 februari 2023 13:01 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
4 April komt de PS4 en Xbox One versie uit.
De Switch versie in juli.
Oh ja, was maart vergetenquote:Op vrijdag 10 februari 2023 13:01 schreef Nielsch het volgende:
[..]
ja 4 april dat is bijna 2 maanden he gr gr
Ik vind alleen 60 euro voor een game wel een beetje over the top.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 12:55 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Officiële release is vandaag, maar als je de Deluxe Edition gekocht hebt had je 72 uur eerder toegang.
Zo enorm veel sfeer en kleine details overal
Dit. White people hebben het opgepakt en groot gemaakt om lekker te deugen.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 13:01 schreef muzas het volgende:
[..]
Omdat er een nog grotere groep is die de sores van de transgemeenschap gebruikt om eens ff lekker te deugen en anderen de morele maat te nemen.
Zoals het hoort, als er een spel niet politiek correct hoort te zijn, is het GTA wel. Lekker ouwe dametjes uit hun auto trekken en hun harses inslaan met een loden pijp.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 13:12 schreef raptorix het volgende:
Zal ik alvast een topic openen voor als GTA 6 uitkomt? Je kunt trouwens wel zien dat GTA 5 echt oud is gezien de karakters en taalgebruik, destijds ging het alleen om geweld
Dikke transgender hoeren slaan met een gebroken flesquote:Op vrijdag 10 februari 2023 13:16 schreef Hathor het volgende:
[..]
Zoals het hoort, als er een spel niet politiek correct hoort te zijn, is het GTA wel. Lekker ouwe dametjes uit hun auto trekken en hun harses inslaan met een loden pijp.
GotYquote:Op vrijdag 10 februari 2023 13:17 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dikke transgender hoeren slaan met een gebroken fles
quote:Op vrijdag 10 februari 2023 13:17 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dikke transgender hoeren slaan met een gebroken fles
Dat is niet genoeg.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 13:25 schreef Forbry het volgende:
"Aan het aangemaakte karakter wordt in het spel soms gerefereerd met onzijdige voornaamwoorden, zoals 'they'."
Begrijp ik nou goed, dat je hier verder geen keuze in hebt? Je bent als speler dus verplicht om in dat gebeuren mee te gaan, ondanks dat je wel voor "witch" of "wizard" kiest? Niet dat ik daar nou heel erg mee zit, maar het zou zeker niet mijn keuze zijn. Ik word liever NIET met "they" aangesproken en vind het principieel bekeken best nogal wat dat je daar de keuze niet meer toe krijgt (als ik het goed begrijp).. Je zou denken dat mensen vanuit de "pro trans"- hoek juist heel blij zijn nu met deze - in mijn ogen toch behoorlijke - "verworvenheid"?
Het speelt zich toch af rond 1800? Toen bestond dat nog niet, of ze werden in elk geval in een gesticht opgesloten.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 13:09 schreef SpaceOddity het volgende:
Nevermind dat er ook een transgender personage in het spel zelf zit.![]()
Nou .. ik speel wel eens Overwatch, en dat klopt toch echt hoor. Het ene potje voel ik me een wetenschap beoefenende aap, het andere potje een hamster in een bal. Of een robot met Gandhi aspiraties, een Russische vrouw met roze haar, een Engels meisje op coke, een oorlogsveteraan met PTSD, een vliegende Egyptenaar, de eenogige moeder van die Egyptenaar, een robot bestuurd door een Afrikaans tienermeisje, een Zweedse dwerg, een Duitse tank.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 12:25 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Dus in deze vorm zou een oorlogs- / schietspel mensen kunnen helpen om te experimenteren met hun identiteit. Oja...
Nog maar eens NEE... moe... stop... ga weg...
Helemaal mee eens.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 13:26 schreef EttovanBelgie het volgende:
"Stel dat je bent opgegroeid als Potter-fan, dan kom je nu voor een moeilijke ethische kwestie te staan: ga ik proberen van de game te genieten, wetende dat Rowling ervan profiteert, of sympathiseer ik met de transgendergemeenschap? Het is een dilemma waar de gemiddelde gamer zich niet uit zichzelf mee bezighoudt."
Dit toont de decadentie van die hele woke groep wel mooi aan. Als dit een moeilijk ethisch dilemma is heb je dus geen ene reet meegemaakt in je leven. Logisch dat je dan zoveel tijd hebt om met dat gendergekut bezig te zijn.
Verder zijn vergelijkingen met pedofiele mensenhandelaar R. Kelly echt te zot voor woorden. Woke is alle schaamte voorbij
Wordt hij gecancelt ja? Of zijn er studenten en medewerkers die het niet met zijn opvattingen over non-binair eens zijn, en daarom afstand van hem nemen? Wat natuurlijk iemands goed recht is wanneer je het niet eens met bent met een ander.quote:Oh, zoek trouwens ook even op UvA professor Laurens Buijs en hoe hij geboycot en gedemoniseerd wordt door de alfabetmaffia. Dit is een epidemie in het Westen aan het worden.
Ik zou zijn blog even checken, waarin een precieze tijdslijn van het debacle staat. Het ging om een opiniestuk in het universiteitskrantje.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 13:41 schreef probeer het volgende:
[..]
Helemaal mee eens.
[..]
Wordt hij gecancelt ja? Of zijn er studenten en medewerkers die het niet met zijn opvattingen over non-binair eens zijn, en daarom afstand van hem nemen? Wat natuurlijk iemands goed recht is wanneer je het niet eens met bent met een ander.
Naar mijn weten geeft hij nog steeds les, maar heeft de faculteit van de UvA zich van zijn uitspraken over non-binair gedistantieerd. Hij doet echter wel graag alsof hij het slachtoffer is, met zijn beroep op de klokkenluidersregeling.
Die eisen ze zelf wel op. Overal en altijd. Iedereen moet en zal met hen bezig zijn.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 13:44 schreef ems. het volgende:
Nou, dan boycotten ze toch lekker het spel door niet te kopen. Daar zal Rowling vast flink van onderdoor gaan!
Verder nog steeds dijenkletsen dat dit groepje beroepsklagers zoveel aandacht krijgen.
Ik ken de kwestie.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 13:43 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik zou zijn blog even checken, waarin een precieze tijdslijn van het debacle staat. Het ging om een opiniestuk in het universiteitskrantje.
En uiteraard de oproep van studenten die academische vrijheid niet hebben begrepen dat Buijs geschorst dient te worden.
Wooptiefucking doo. Als hij zich daar door gecanceld voelt mag hij een wat dikkere huid kweken.quote:En uiteraard de oproep van studenten die academische vrijheid niet hebben begrepen dat Buijs geschorst dient te worden.
Ik zeg niet dat hij gecanceled is, ik zeg dat studenten al hebben opgeroepen dat meneer geschorst dient te worden.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 13:46 schreef probeer het volgende:
[..]
Ik ken de kwestie.
https://laurensbuijs.org/(...)van-woke-extremisme/
Met het twitter draadje waaruit zijn gecanceld worden zou moeten blijken. https://twitter.com/laure(...)n-woke-extremisme%2F
Hij beweert veel, geen idee wat daar van klopt. De UvA heeft één keer publiekelijk gereageerd.
In de tegenwoordige cancel-cultuur wordt dat laatste vaak fouter aangevoeld dan het eerste. Het gaat om mensen die met het cancelen het idee krijgen dat ze belangrijk zijn.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 12:32 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Wat een rare vergelijking. R Kelly heeft onomstotelijk minderjarige kinderen seksueel misbruikt. J Rowling heeft enkel een mening die door sommigen als onwenselijk wordt gezien. Dat kun je toch niet vergelijken.
En sinds wanneer hechten we zoveel waarde aan wat enkele studenten oproepen?quote:Op vrijdag 10 februari 2023 13:47 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat hij gecanceled is, ik zeg dat studenten al hebben opgeroepen dat meneer geschorst dient te worden.
Dat is dus het punt wat Buijs ook maakt: we gaan de Amerikaanse toer op waarin radicale studenten een onevenredige invloed gaan krijgen op hoe een universiteit moet functioneren. En daarbij gelden niet langer wetenschappelijke onderbouwingen, maar 'gevoelens'.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 13:50 schreef probeer het volgende:
[..]
En sinds wanneer hechten we zoveel waarde aan wat enkele studenten oproepen?
Als men dat op mijn universiteit zou doen, zou het er nu een communistische enclave zijn. Mag je 1x raden naar de huidige organisatiestructuur. Juist, net als elke andere Nederlandse universiteit.
Lui vermoorden is prima, zolang je maar niets dat dat de transgender gemeenschap boos maakt zit je goed (zie ook de hele saga rond DaBaby).quote:Op vrijdag 10 februari 2023 13:16 schreef Hathor het volgende:
[..]
Zoals het hoort, als er een spel niet politiek correct hoort te zijn, is het GTA wel. Lekker ouwe dametjes uit hun auto trekken en hun harses inslaan met een loden pijp.
Toen werden heksen ook verbrand, dus lijkt me in een tovenaars wereld weer wat raarquote:Op vrijdag 10 februari 2023 13:32 schreef Hahug13 het volgende:
[..]
Het speelt zich toch af rond 1800? Toen bestond dat nog niet, of ze werden in elk geval in een gesticht opgesloten.
quote:Op vrijdag 10 februari 2023 12:25 schreef Frutsel het volgende:
Dat heeft te maken met uitspraken die JK Rowling, de schrijfster van de boekenreeks, in 2020 heeft gedaan. In een online manifest schreef ze bezorgd te zijn over het groeiend aantal jongeren dat een transitie wil doormaken. Ook vindt ze dat die ontwikkeling ertoe leidt dat de wereld gevaarlijker wordt voor vrouwen. "Als je toiletten en kleedkamers openstelt voor iedere man die het idee heeft dat hij een vrouw is, dan zet je de deur in feite open voor iedere man die maar wil binnenkomen."
quote:Op vrijdag 10 februari 2023 12:25 schreef Frutsel het volgende:
Volgens Kampen draait het uiteindelijk om bewustwording. "Ik vergelijk het soms met R Kelly. Hij heeft mooie muziek gemaakt, maar is wel veroordeeld voor seksueel misbruik en afpersing van minderjarigen. Mensen moeten zelf weten wat ze met die informatie doen. Sommigen luisteren nog altijd graag naar zijn muziek en anderen niet meer. Hetzelfde geldt voor Hogwarts Legacy."
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
Oeh, dat zal ze leren!quote:Op vrijdag 10 februari 2023 14:05 schreef GezondRechts het volgende:
Bijna geneigd om dat kustpel te kopen.
quote:Op vrijdag 10 februari 2023 14:06 schreef sp3c het volgende:
[..]
[..]
Sci-fi lezers: first time?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zovaak sci-fi boeken gelezen die ik erg vet vond, en dan achterhaf erachter kwam dat de schrijver een totale mongool was of religieuze fanatiek (ja vreemde combi maar het gebeurd). Vooral omdat veel klassieke sci-fi lang geleden geschreven is.
Blijf de boeken nog steeds gaaf vinden.Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
bedoel meer dat je een toch redelijk matige opmerking zou moeten vergelijken met R Kelly zijn uitstapjensquote:Op vrijdag 10 februari 2023 14:07 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Sci-fi lezers: first time?
Zovaak sci-fi boeken gelezen die ik erg vet vond, en dan achterhaf erachter kwam dat de schrijver een totale mongool was of religieuze fanatiek (ja vreemde combi maar het gebeurd). Vooral omdat veel klassieke sci-fi lang geleden geschreven is.
Blijf de boeken nog steeds gaaf vinden.
Aja zo, wat R kelly heeft gedaan is idd een stukje erger dan wat uitspraken doen.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 14:09 schreef sp3c het volgende:
[..]
bedoel meer dat je een toch redelijk matige opmerking zou moeten vergelijken met R Kelly zijn uitstapjens
Het is natuurlijk niet alleen dat ze een mening heeft.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 12:32 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Wat een rare vergelijking. R Kelly heeft onomstotelijk minderjarige kinderen seksueel misbruikt. J Rowling heeft enkel een mening die door sommigen als onwenselijk wordt gezien. Dat kun je toch niet vergelijken.
Ze verkracht ook minderjarige transgenders?quote:Op vrijdag 10 februari 2023 14:17 schreef speknek het volgende:
[..]
Het is natuurlijk niet alleen dat ze een mening heeft.
Geen idee, ze support wel haatgroepen die bijdragen aan een verdubbeling in geweld tegen transgenders.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 14:19 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Ze verkracht ook minderjarige transgenders?
Dat zijn een heleboel vage en indirecte claims.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 14:29 schreef speknek het volgende:
[..]
Geen idee, ze support wel haatgroepen die bijdragen aan een verdubbeling in geweld tegen transgenders.
(LGB alliance https://globalextremism.org/post/release-ireland-report/)
https://www.independent.c(...)igures-b2196759.html
Ze heeft ook sterk gelobbyd om geplande mensenrechtenwetgeving af te schaffen, ookal was 70% van de bevolking voor
https://www.forbes.com/si(...)ics/?sh=3d530b7912d3
quote:Robert Sylvester Kelly (born January 8, 1967) is an American singer, songwriter, record producer, and sex offender convicted of racketeering and multiple sex offenses.
Dit is de eerste alinea over Vladimir Putin:quote:Op vrijdag 10 februari 2023 14:33 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Dat zijn een heleboel vage en indirecte claims.
Dit is de eerste alinea over R. Kelly op Wikipedia:
[..]
quote:Vladimir Vladimirovich Putin[c] (born 7 October 1952) is a Russian politician and former intelligence officer serving as the current president of Russia. Putin has served continuously as president or prime minister since 1999:[d] as prime minister from 1999 to 2000 and from 2008 to 2012, and as president from 2000 to 2008 and since 2012.[e][7
Je maakt jezelf wel een beetje belachelijk nu hoor.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 14:51 schreef speknek het volgende:
[..]
Dit is de eerste alinea over Vladimir Putin:
[..]
Hoezo?quote:Op vrijdag 10 februari 2023 14:53 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Je maakt jezelf wel een beetje belachelijk nu hoor.
Het leed van verkrachtte kinderen?quote:Op vrijdag 10 februari 2023 14:55 schreef speknek het volgende:
[..]
Hoezo?
Soms zitten er wat degrees of separation tussen, maakt het leed niet minder groot.
Doe even normaal. Wees blij dat je niet als doofstomme bent geboren.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 12:40 schreef Speedfight het volgende:
Je kan écht niets meer zeggen tegenwoordig.
verkracht Putin kinderen?quote:Op vrijdag 10 februari 2023 14:57 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Het leed van verkrachtte kinderen?
quote:
Nee, ze heeft de verkeerde mening, dat moeten we niet hebben natuurlijk.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 14:17 schreef speknek het volgende:
[..]
Het is natuurlijk niet alleen dat ze een mening heeft.
Waar staat eigenlijk precies dat ze die haatgroepen support?quote:Op vrijdag 10 februari 2023 14:29 schreef speknek het volgende:
[..]
Geen idee, ze support wel haatgroepen die bijdragen aan een verdubbeling in geweld tegen transgenders.
(LGB alliance https://globalextremism.org/post/release-ireland-report/)
https://www.independent.c(...)igures-b2196759.html
Ze heeft ook sterk gelobbyd om geplande mensenrechtenwetgeving af te schaffen, ookal was 70% van de bevolking voor
https://www.forbes.com/si(...)ics/?sh=3d530b7912d3
quote:Op vrijdag 10 februari 2023 15:12 schreef RegularOrange het volgende:
[..]
Waar staat eigenlijk precies dat ze die haatgroepen support?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nergens, daarom noemde ik ze indirect en vaag.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 15:12 schreef RegularOrange het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 10 februari 2023 15:13 schreef MoreDakka het volgende:
[..]Mwoah, dat er veel geweld en haat tegen transgenders is lijkt me duidelijk. Ik zie alleen haar support hiervoor nergens terug.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Die groepen die genoemd worden zijn daar ook niet voor natuurlijk. Het is allemaal onzin.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 15:17 schreef RegularOrange het volgende:
[..]
Mwoah, dat er veel geweld en haat tegen transgenders is lijkt me duidelijk. Ik zie alleen haar support hiervoor nergens terug.
Wat?quote:Ook vindt ze dat die ontwikkeling ertoe leidt dat de wereld gevaarlijker wordt voor vrouwen. "Als je toiletten en kleedkamers openstelt voor iedere man die het idee heeft dat hij een vrouw is, dan zet je de deur in feite open voor iedere man die maar wil binnenkomen."
Een logische gevolgtrekking is 'complotwappie'?quote:Op vrijdag 10 februari 2023 15:22 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Wat?Nooit geweten dat ze zo'n complotwappie is. Verder moet iedereen lekker zelf weten wat ze wel en niet kopen, beetje vergezocht dit.
Ik bedoel het lijkt me duidelijk dat je niet moet hebben dat teveel mensen er een hele foute mening op na houden, maar het probleem is niet zozeer dat mensen die hebben, maar dat ze hem ten uitvoer proberen te brengen.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 15:07 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nee, ze heeft de verkeerde mening, dat moeten we niet hebben natuurlijk.
Was jij niet dat gekkie die Biden 'desnoods met geweld' wil afzetten? Dan snap ik wil dat je hier een 'logische gevolgtrekking' in zietquote:Op vrijdag 10 februari 2023 15:26 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Een logische gevolgtrekking is 'complotwappie'?
Je moet vooral niet hebben dat er teveel mensen zijn die denken te weten wat definitief 'fout' is en zichzelf daarmee de ruimte gunnen om verregaand in te grijpen in de vrijheid van anderen.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 15:29 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik bedoel het lijkt me duidelijk dat je niet moet hebben dat teveel mensen er een hele foute mening op na houden, maar het probleem is niet zozeer dat mensen die hebben, maar dat ze hem ten uitvoer proberen te brengen.
Baudet vindt maar lekker wat hij wil, helaas zit hij in het parlement en voortdurend met zijn kop op tv zijn minions te proberen aan te sturen.
Geen idee meer wat de context was maar het klinkt als een goed idee, al zal je ook daar iets hebben gemist met je interpretatie.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 15:30 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Was jij niet dat gekkie die Biden 'desnoods met geweld' wil afzetten? Dan snap ik wil dat je hier een 'logische gevolgtrekking' in ziet
edit: ja dat was jij dus
Dit is haar met de LGB alliancequote:Op vrijdag 10 februari 2023 15:12 schreef RegularOrange het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 10 februari 2023 15:32 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Je moet vooral niet hebben dat er teveel mensen zijn die denken te weten wat definitief 'fout' is en zichzelf daarmee de ruimte gunnen om verregaand in te grijpen in de vrijheid van anderen.
oke gideonquote:Op vrijdag 10 februari 2023 15:35 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Geen idee meer wat de context was maar het klinkt als een goed idee, al zal je ook daar iets hebben gemist met je interpretatie.
Waarom is het géén logische gevolgtrekking?
Ieder die zich vrouw meent te voelen mag naar binnen -> Ieder die kan pretenderen zich vrouw te voelen, mag naar binnen.
Hoezo is dit een haatgroep??quote:Op vrijdag 10 februari 2023 15:41 schreef speknek het volgende:
[..]
Dit is haar met de LGB alliance
[ afbeelding ]
Pretty much, yep.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 15:46 schreef theunderdog het volgende:
Dus even samenvatten: uit recensies blijkt dat het spel flink geld gaat opleveren (want allemaal positief en enthousiast) - slechts een heel klein groepje is aan het klagen - media heeft het over dat kleine groepen - en hier heeft nu ineens iedereen het over dat kleine groepje.
Woke hoeft maar weinig te doen om te winnen he?
Je bedoelt dat dit clubje lesbische vrouwen verantwoordelijk is voor geweld tegen transgenders? Hoe precies dan?quote:Op vrijdag 10 februari 2023 15:41 schreef speknek het volgende:
[..]
Dit is haar met de LGB alliance
[ afbeelding ]
Omdat ze transgender haat promoten, gok ik. Ik ben niet een van de vele instanties die dat zeggen.quote:
Ok, ik zie geen haat in die groep. Het woordje haat wordt de laatste jaren ook veel te makkelijk gebruikt. Het er niet mee eens zijn is meteen haat bij sommigen schijnbaar.quote:
Maar bij jouw krijg ik het gevoel dat jij het eens bent met dat kleine groepje. En dat begrijp ik dan weer niet goed.quote:
Proud Boys hebben gewoon een tegengestelde mening in het democratiedebat.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 15:51 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Je bedoelt dat dit clubje lesbische vrouwen verantwoordelijk is voor geweld tegen transgenders? Hoe precies dan?
Ik zie ze in dat rapport in een heel rijtje staan, van vrij brave belangengroepjes tot foute clubs als de Proud Boys. Lijkt alsof ze iedereen met een tegengestelde mening in het transgenderdebat op één hoop hebben gegooid en ze vervolgens collectief verantwoordelijk gemaakt voor geweld.
Ik ken ze niet? vandaar mijn vraag.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 15:52 schreef speknek het volgende:
[..]
Omdat ze transgender haat promoten, gok ik. Ik ben niet een van de vele instanties die dat zeggen.
JK Rowling heeft het de laatste tijd haar levenstaak gemaakt het leven van transgenders zuur te maken. Ik ga geen game kopen waar zij royalties voor krijgt. Lijkt me niet een erg moeilijke gevolgtrekking.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 15:52 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Maar bij jouw krijg ik het gevoel dat jij het eens bent met dat kleine groepje. En dat begrijp ik dan weer niet goed.
Ja klopt.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 15:52 schreef speknek het volgende:
[..]
Proud Boys hebben gewoon een tegengestelde mening in het democratiedebat.
Mmm ik heb een worgen char in WoWquote:Een character creator in zo'n spel kan mensen helpen om te experimenteren met hun identiteit.
Je komt nog steeds niet verder dan wat gebral zonder enige vorm van daadwerkelijke onderbouwing voor je claims.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 15:52 schreef speknek het volgende:
[..]
Omdat ze transgender haat promoten, gok ik. Ik ben niet een van de vele instanties die dat zeggen.
Ja? Lijkt me wiedes. Haat is een sociaal construct.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 15:56 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Ja klopt.
Maar hoe maakt dat de LGB tot eenzelfde club dan? Omdat een of ander leipo ze in hetzelfde rijtje zet?
Maar noem eens concrete voorbeelden dan? ik weet enkel dat ze een paar keer dingen erover heeft gezegd op twitter.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 15:54 schreef speknek het volgende:
[..]
JK Rowling heeft het de laatste tijd haar levenstaak gemaakt het leven van transgenders zuur te maken. Ik ga geen game kopen waar zij royalties voor krijgt. Lijkt me niet een erg moeilijke gevolgtrekking.
Misschien koop ik hem wel een keer tweedehands, maar hij lijkt me eigenlijk vrij mid.
Jawel hoor, de onderbouwing daarvan had ik al gegeven, jij hebt er natuurlijk geen enkele interesse in, want jij hebt je mening nooit van enig onderzoek af laten hangen.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 15:57 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Je komt nog steeds niet verder dan wat gebral zonder enige vorm van daadwerkelijke onderbouwing voor je claims.
Je hebt wat vage linkjes over groeperingen geplaats zonder dat daar enige link wordt gelegd met Rowling en een foto van wat lijkt een gezellige verjaardag.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 15:59 schreef speknek het volgende:
[..]
Jawel hoor, de onderbouwing daarvan had ik al gegeven, jij hebt er natuurlijk geen enkele interesse in, want jij hebt je mening nooit van enig onderzoek af laten hangen.
Waar promoot ze die haat nou?quote:Op vrijdag 10 februari 2023 15:52 schreef speknek het volgende:
[..]
Ze heeft er schijnbaar haar levenstaak van gemaakt maar een paar eenvoudige en duidelijke voorbeelden blijven voorlopig uit.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 16:03 schreef RegularOrange het volgende:
[..]
Waar promoot ze die haat nou?
De aap komt uit de mouw.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 15:29 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik bedoel het lijkt me duidelijk dat je niet moet hebben dat teveel mensen er een hele foute mening op na houden,
You go girl !quote:Op vrijdag 10 februari 2023 15:54 schreef speknek het volgende:
[..]
JK Rowling heeft het de laatste tijd haar levenstaak gemaakt het leven van transgenders zuur te maken. Ik ga geen game kopen waar zij royalties voor krijgt. Lijkt me niet een erg moeilijke gevolgtrekking.
Misschien koop ik hem wel een keer tweedehands, maar hij lijkt me eigenlijk vrij mid.
Koop er ook een voor mij in je nobele strijdquote:Op vrijdag 10 februari 2023 16:05 schreef Gehrman het volgende:
Die game krijgt wel erg goede reviews zo te zien. Vanavond maar eens even halen om zo Rowling te supporten in haar strijd tegen de trans sekte.
Je bent vooral aan het gokken jaquote:Op vrijdag 10 februari 2023 15:52 schreef speknek het volgende:
[..]
Je zei 'girl'quote:
Sorry maat is een hele hap uit m'n Wajong.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 16:08 schreef ems. het volgende:
[..]
Koop er ook een voor mij in je nobele strijd
De "paar" dingen die ze er op Twitter over heeft gezegd *zijn* concrete voorbeelden, want ze is duidelijk het boegbeeld van de "gender critical feminists", een beweging die ze naar een groot platform heeft gebracht. Gamespot heeft er een heel aardig artikel over geschreven die je kan lezen als je er echt in geinteresseerd bent:quote:Op vrijdag 10 februari 2023 15:58 schreef theunderdog het volgende:
Maar noem eens concrete voorbeelden dan? ik weet enkel dat ze een paar keer dingen erover heeft gezegd op twitter.
Maar al was het alleen wat Twitter commentaar. JK Rowling is wat mij betreft vergelijkbaar met Thierry Baudet. Iemand die zelf vast geen Joden heeft geslagen, of Russen informatie gegeven (alhoewel) en waarschijnlijk is hij stiekem zelfs gewoon gevaccineerd. Maar als er een pijpbom door een vaccinatiecentrum vliegt, dan draagt Baudet daar wat mij betreft wel verantwoordelijkheid voor met zijn retoriek. Hoeft hij niet per se voor de gevangenis in, maar niemand die mij kan dwingen op hem te stemmen in het stemhokje (nog niet tenminste, zolang hij marginaal blijft). Ik boycott de FvD en ik boycott JK Rowling. Zo moeilijk is dat niet. Ook niet gek verder, ik hoef niet gedwongen die game te kopen.quote:However, the problem escalated to a political stage. The LGB Alliance successfully campaigned for the removal of LGBTQ workplace group Stonewall from the BBC, hurting not only trans protections but protections for gay, lesbian, and bisexual folks as well. GCF groups helped to fund a UK court case, Tavistock v Bell, that led to the denial of access to puberty blockers and gender-affirming care for trans kids. Rowling and other GCFs have continually campaigned against gender-affirming laws in both the US and the UK if they also protect trans people, such as the Women's Liberation Front (WoLF) sending a brief to the US Supreme Court arguing against workplace protections for trans women, that if removed would also erode workplace protections for all women. Further, several guidelines attempted to be enacted in the US and the UK would require gender certificates, which are often hard to acquire, for trans people to use a public restroom. That would make many trans people feel unwelcome in public spaces, as well as cause many cisgender but more masculine or butch-presenting women to also face the same ire as their transgender counterparts, despite not being the target of the ire.
This rhetoric caused by the echo chamber can become so heightened that it can lead to literal death threats, or worse. In 2018, Australian GCF Shelia Jeffrey described trans women to UK parliament as "parasites," language that frames trans people as subhuman. One gender-critical feminist who was platformed by the BBC, Lily Cade, even went on to call for the lynching of all trans women. The stakes for GCFs have been made so high that they will lash out at anything that appears to support trans people, regardless of the collateral damage that may hurt broader women and LGBTQ rights as well. Rowling herself has also displayed a deep lack of empathy towards trans people; exemplified by her opening a rape-help center in Edinburgh that will exclude trans women from being able to receive help there. While the center argues they did this out of concerns of men taking advantage of this inclusion to gain access to women’s spaces (again framing trans women as predators), this is inspite of the fact that all other rape-help centers in the UK accept trans women, and there have been zero issues with this policy in any of them. It’s also cruelly ignoring that trans women face high rates of sexual assault.
Al die mensen die nu lastig gevallen worden en niet kunnen streamen, wiens schuld is dat?quote:Op vrijdag 10 februari 2023 16:20 schreef speknek het volgende:
[..]
Maar al was het alleen wat Twitter commentaar. JK Rowling is wat mij betreft vergelijkbaar met Thierry Baudet. Iemand die zelf vast geen Joden heeft geslagen, of Russen informatie gegeven (alhoewel) en waarschijnlijk is hij stiekem zelfs gewoon gevaccineerd. Maar als er een pijpbom door een vaccinatiecentrum vliegt, dan draagt Baudet daar wat mij betreft wel verantwoordelijkheid voor met zijn retoriek.
Degene die daar toe heeft opgeroepen denk ik.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 16:22 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Al die mensen die nu lastig gevallen worden en niet kunnen streamen, wiens schuld is dat?
Ok, dus jij en alle andere 'activisten' die constant leugens verspreiden over mevrouw Rowling. Fijn dat je het boetekleed aantrektquote:Op vrijdag 10 februari 2023 16:25 schreef speknek het volgende:
[..]
Degene die daar toe heeft opgeroepen denk ik.
Als er een boegbeeld is in de jarenlange discours die het lastig vallen van streamers support, dan die persoon.
Dat was valse bescheidenheid. Met je ene "leipo".quote:
quote:According to journalist Gaby Hinsliff, "The Alliance is seen by many in the LGBT sector as a fringe organisation at best, and at worst a hate group."[68] It has been described as a hate group by Pride in London, Pride in Surrey, the LGBT+ Liberal Democrats, the Labour Campaign for Trans Rights, the Independent Workers' Union of Great Britain,[11] barrister Jolyon Maugham, Green Party of England and Wales co-leader Carla Denyer,[69] journalist Owen Jones[70][71][72][73] and Dr Natacha Kennedy, co-chair of the Feminist Gender Equality Network.[74] Broadcaster India Willoughby has described the group as "baddies masquerading as the good guys."[75] The group has also been described as "anti-trans" by the Trades Union Congress and Hope not Hate.[9][10] Paul Roberts OBE, CEO of LGBT Consortium said of LGB Alliance "they exist to oppose free, safe and empowered trans lives".[53][76]
In November 2020, the gay men's magazine Boyz retweeted Twitter posts from the LGB Alliance and responded to criticism by suggesting that people not jump to conclusions about the organisation and instead "hear them out". Companies that advertised in Boyz or stocked the magazine were targeted with threats of boycotts, and at least one venue, the cabaret club Royal Vauxhall Tavern, stopped distributing it. The magazine eventually apologised "for the publicity we have given the LGB Alliance." The Spectator writer Brendan O'Neill wrote a defence of the LGB Alliance after the Boyz controversy, arguing the group was being targeted by left-wing activists who had deprived it of opportunities to raise money by getting it removed from crowdfunding websites and that activists had lobbied to have gay rights activist and LGB Alliance co-founder Allison Bailey investigated by her employers for transphobia.[77]
In December 2020, John Nicolson, Member of Parliament for Ochil and South Perthshire, described the group as "sinister"[2] and said that it was absurd for the BBC to rely on "transphobic groups like the so-called LGB Alliance" to give balance on reports about trans issues, saying "you would never do a report on racism, for example, and call in a racist organisation to say that they don't think black people have a right to equality".[6] In October 2021, Labour Shadow Minister for Women and Equalities Taiwo Owatemi argued that LGB Alliance "should be rejected by all those who believe in equality," saying that LGB Alliance "opposes LGBT+ inclusive education," disregards Gillick competence, and has opposed conversion therapy bans.[78]
The group has been condemned by several MPs, including SNP MP Mhairi Black, Liberal Democrat MP Jamie Stone, and Labour MP Charlotte Nichols.[79][80][81] A statement from the Labour Campaign for Trans Rights group calling LGB Alliance transphobic and trans-exclusionist was signed by two of the three candidates in the 2020 party leadership elections, Rebecca Long-Bailey and Lisa Nandy, as well as candidates for deputy leader Dawn Butler and Angela Rayner, the latter being elected deputy leader.[5][82] In July 2020, the group met with Conservative Minister for Women and Equalities Kemi Badenoch.[83] A number of other Conservative politicians, including MPs Ben Bradley and Jackie Doyle-Price have voiced support for the group.[84][85]
The LGB Alliance has been described as trans-exclusionary in articles published in the journals Metaphilosophy and the Journal of Gender Studies.[7][8] A 2021 article in the International Journal of Sociology listed LGB Alliance among "UK lobby groups [that] are successfully pushing a radical agenda to deny the basic rights of trans people."[86] Mike Homfray of the University of Liverpool has argued that "there is ample evidence that the LGB Alliance, far from respecting the existence of trans people, has as a central aim their isolation and separation from LGB people."[87]
Dame Melanie Dawes, chief executive of Ofcom, responding to a comment from MP John Nicolson asking why "transphobic groups like the so-called LGB Alliance" should appear on BBC programming, said quoting anti-trans pressure groups in order to bring balance "can be extremely inappropriate".[88]
Gary Powell, who participated in the LGB Alliance's pre-launch meetings and was involved in the promotion of its launch, has been criticised for speaking at events organised by the Heritage Foundation and writing for the Witherspoon Institute, both American conservative think tanks which have campaigned against LGBT rights.[89][90] Bev Jackson, one of the founders of the LGB Alliance, has been criticised for saying that "working with the Heritage Foundation is sometimes the only possible course of action" since "the leftwing silence on gender in the US is even worse than in the UK".[91] Malcolm Clark, another Alliance co-founder, has been criticised for saying that he "[doesn't] see the point of LGBT clubs in schools," stating that it would offer "unnecessary encouragement" to predatory teachers.[92] LGB Alliance received criticism after giving controversial conservative social media personality Andy Ngo a press pass to their October 2021 conference and saying that "whatever his other work in the past, his work on the Wi Spa controversy was extraordinary and important."[93]
The former UK Conservative MP Ben Howlett has described how the LGB Alliance and Sex Matters lobbied Conservative Party members of parliament in private: "I think one of the core reasons why issues surrounding trans people are going high up the agenda is that there's a lot of Machiavellian stuff going on behind the scenes".[94]
On 5 November 2021, MP John Nicolson said that the Speaker of the House of Commons had referred "abuse and obsessive behaviour" from the LGB Alliance to the House of Commons security as part of a review following the murder of David Amess. LGB Alliance had previously run a fundraising campaign for itself where it pledged that "make a donation to us IN HIS [Nicholson's] NAME and we will tweet out your message," subsequently tweeting a number of statements attacking Nicolson, including one that called him a "rape-enabling politician".[95] The fundraiser had been removed from the JustGiving and GoFundMe crowdfunding platforms for violating their rules.[96]
In May 2022, the organisation urged the closure of all sex venues for one month, including saunas, leather bars and dark rooms, in response to the 2022 monkeypox outbreak.[97][98]
In November 2022 the group was criticised for excluding the trans victims of the Colorado Springs nightclub shooting in their social media condolences, after which it tweeted: "We stand in solidarity – as LGB people – against all violence and extend our thoughts to ALL the victims of such horror".[74]
In December 2022 Twitch removed the LGB Alliance from its approved list of charities because its 'anti-transgender advocacy' violated the platform's policies against hateful content; over 16,000 people voted for it to be removed.[99][100][101] That same month, it was reported that LGB Alliance had office space at 55 Tufton Street, a building also occupied by several controversial right-wing groups promoting climate change denial and anti-immigration politics.[102] The LGB Alliance denied having links to the groups, stating "the office was chosen because it's handy, flexible, and that it became available at the right time".[103]
Welke leugensquote:Op vrijdag 10 februari 2023 16:27 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ok, dus jij en alle andere 'activisten' die constant leugens verspreiden over mevrouw Rowling. Fijn dat je het boetekleed aantrekt
Winnen?quote:Op vrijdag 10 februari 2023 15:46 schreef theunderdog het volgende:
Dus even samenvatten: uit recensies blijkt dat het spel flink geld gaat opleveren (want allemaal positief en enthousiast) - slechts een heel klein groepje is aan het klagen - media heeft het over dat kleine groepen - en hier heeft nu ineens iedereen het over dat kleine groepje.
Woke hoeft maar weinig te doen om te winnen he?
Dat ze 'haatgroepen' support. Hint: het hebben van een andere mening over praktische zaken is geen haat.quote:
In dat stukje tekst wordt zij in verband gebracht met mensen die transgenders als parasieten classificeerde. Op welke manier is JK Rowling daarvoor verantwoordelijk te houden?quote:Op vrijdag 10 februari 2023 16:20 schreef speknek het volgende:
[..]
De "paar" dingen die ze er op Twitter over heeft gezegd *zijn* concrete voorbeelden, want ze is duidelijk het boegbeeld van de "gender critical feminists", een beweging die ze naar een groot platform heeft gebracht. Gamespot heeft er een heel aardig artikel over geschreven die je kan lezen als je er echt in geinteresseerd bent:
https://www.gamespot.com/(...)legacy/1100-6501632/
hier een stukje uit dat artikel met wat meer daden dan alleen Twitter commentaar:
[..]
Maar al was het alleen wat Twitter commentaar. JK Rowling is wat mij betreft vergelijkbaar met Thierry Baudet. Iemand die zelf vast geen Joden heeft geslagen, of Russen informatie gegeven (alhoewel) en waarschijnlijk is hij stiekem zelfs gewoon gevaccineerd. Maar als er een pijpbom door een vaccinatiecentrum vliegt, dan draagt Baudet daar wat mij betreft wel verantwoordelijkheid voor met zijn retoriek. Hoeft hij niet per se voor de gevangenis in, maar niemand die mij kan dwingen op hem te stemmen in het stemhokje (nog niet tenminste, zolang hij marginaal blijft). Ik boycott de FvD en ik boycott JK Rowling. Zo moeilijk is dat niet. Ook niet gek verder, ik hoef niet gedwongen die game te kopen.
"""praktische zaken"""quote:Op vrijdag 10 februari 2023 16:29 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat ze 'haatgroepen' support. Hint: het hebben van een andere mening over praktische zaken is geen haat.
¯\_(ツ)_/¯quote:Daarnaast: denk je dat mensen die verder geen idee hebben waar dit over gaat concluderen dat de 'transgendergemeenschap' gelijk heeft en hun acties zal steunen?
Ik zie echt nul komma nul bewijs voor jouw claim dat deze club verantwoordelijk zou zijn voor geweld tegen trans-mensen. Misschien kun je dat vanuit je expertise nog eens toelichten danquote:Op vrijdag 10 februari 2023 16:27 schreef speknek het volgende:
[..]
Dat was valse bescheidenheid. Met je ene "leipo".
[..]
Je hoeft geen geweld te plegen om als haatgroep aangewezen te worden.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 16:37 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Ik zie echt nul komma nul bewijs voor jouw claim dat deze club verantwoordelijk zou zijn voor geweld tegen trans-mensen. Misschien kun je dat vanuit je expertise nog eens toelichten dan
quote:According to the United States Federal Bureau of Investigation (FBI), a hate group's "primary purpose is to promote animosity, hostility, and malice against persons belonging to a race, religion, disability, sexual orientation, or ethnicity/national origin which differs from that of the members of the organization."
Ooh, je zei 'neger'.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 16:37 schreef FlippingCoin het volgende:
Die flikkerclan heeft altijd wat te janken gewoon negeren en uitlachen.
Ik tel trouwens op Twitch op het moment 520 livestreams en 365k kijkers van Hogwarts Legacy, dus dat onmogelijk maken zal wel net zo wijdverspreid zijn als de boycott.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 16:22 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Al die mensen die nu lastig gevallen worden en niet kunnen streamen, wiens schuld is dat?
Het is ironisch dat je steeds praat over 'retoriek'.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 16:34 schreef speknek het volgende:
[..]
"""praktische zaken"""
Zwarten mogen niet in de wc van blanken is een """praktische zaak"""
[..]
¯\_(ツ)_/¯
Ik wist niet dat dit een overweging was bij mensenrechten.
Klopt. Het wordt aangepraat. Vaak ook op jonge leeftijd, middelbare school. De kinderen zijn nog zoekende, niet op hun gemak in hun lichaam door de hormonen, niet op hun gemak op school. En daardoor vatbaar voor dergelijke invloeden.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 12:52 schreef Straatcommando. het volgende:
Daarnaast is genderdysforie iets wat daadwerkelijk voorkomt maar volgens mij klopt de verhouding helemaal niet, wat zou betekenen dat inderdaad een boel mensen die nu als transgender door het leven gaan dat eigenlijk helemaal niet zijn. En die zorgen weer voor het gigantisch hoge suïcidecijfer.
Ik zie op dit moment 520 transgender livestreamers en 365k kijkers dus met dat haat versrpeiden zal het ook wel meevallen.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 16:45 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik tel trouwens op Twitch op het moment 520 livestreams en 365k kijkers van Hogwarts Legacy, dus dat onmogelijk maken zal wel net zo wijdverspreid zijn als de boycott.
Wedstrijdje haatzaaien? Of wat winnen ze?quote:
Leuk voor hen. Maar wat is nou eigenlijk je punt? De boycott faalt, is dat goed? Slecht? Zouden al die mensen dit spel niet moeten spelen? Niet mogen spelen?quote:Op vrijdag 10 februari 2023 16:45 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik tel trouwens op Twitch op het moment 520 livestreams en 365k kijkers van Hogwarts Legacy, dus dat onmogelijk maken zal wel net zo wijdverspreid zijn als de boycott.
Iemand dit al in de game meegemaakt? Dat je met "they" wordt aangesproken?quote:Op vrijdag 10 februari 2023 13:25 schreef Forbry het volgende:
"Aan het aangemaakte karakter wordt in het spel soms gerefereerd met onzijdige voornaamwoorden, zoals 'they'."
Begrijp ik nou goed, dat je hier verder geen keuze in hebt? Je bent als speler dus verplicht om in dat gebeuren mee te gaan, ondanks dat je wel voor "witch" of "wizard" kiest? Niet dat ik daar nou heel erg mee zit, maar het zou zeker niet mijn keuze zijn. Ik word liever NIET met "they" aangesproken en vind het principieel bekeken best nogal wat dat je daar de keuze niet meer toe krijgt (als ik het goed begrijp).. Je zou denken dat mensen vanuit de "pro trans"- hoek juist heel blij zijn nu met deze - in mijn ogen toch behoorlijke - "verworvenheid"?
hahaha! ja inderdaad.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 13:32 schreef Hahug13 het volgende:
[..]
Het speelt zich toch af rond 1800? Toen bestond dat nog niet, of ze werden in elk geval in een gesticht opgesloten.
waar dan?quote:Op vrijdag 10 februari 2023 16:50 schreef Mr.Sandman het volgende:
Ik zie op dit moment 520 transgender livestreamers en 365k kijkers dus met dat haat versrpeiden zal het ook wel meevallen.
De koers die bedrijven, de academische wereld bewandelen.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 16:51 schreef ludovico het volgende:
[..]
Wedstrijdje haatzaaien? Of wat winnen ze?
Ik denk twitch.quote:
Die pronouns ook. They.. Dat is meervoud, het is gewoon foutief taalgebruikquote:Op vrijdag 10 februari 2023 16:52 schreef Ghost_Buster het volgende:
[..]
Iemand dit al in de game meegemaakt? Dat je met "they" wordt aangesproken?
Internet.quote:
Ik wacht geduldig.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 16:58 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Internet.
Ik zal je, verspreid over 20 post, langzaam wat vage en indirecte linkjes geven die mijn claims zogenaamd ondersteunen.
Prima dan zal ik je vervolgens persoonlijk aanvallen omdat ik niets beter meer heb.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 16:59 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik wacht geduldig.
Ik zal het met net zoveel oprechte egards behandelen als jij doet.
Dat winnen ze niet met die reactie. Je haalt oorzaak en gevolg nu door elkaar.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 16:55 schreef theunderdog het volgende:
[..]
De koers die bedrijven, de academische wereld bewandelen.
Goed punt. Negatieve reclame is OOK reclame. Of om met Youp van 't Hek te spreken:"het maakt niet uit HOE je ze noemt, ALS je ze maar noemt."quote:Op vrijdag 10 februari 2023 15:07 schreef tjoptjop het volgende:
Ik ben er inmiddels van overtuigt dat de uitgevers (en andere grote bedrijven) zelf achter dit soort ophef zit. Zo'n Warner Bros heeft gewoon (in)direct duizenden social media bots/farms om of het eerste zaadje te planten of een marginale schreeuwer te versterken. Dit is onafhankelijk van politieke lijn of kleur want gebeurt met zo'n beetje alles tegenwoordig.
Uiteindelijk wordt de discussie breder en is het weer business as usual de 2 bekende partijen tegenover elkaar. Niemand heeft het meer over het spel specifiek maar het heeft wel een shitload aan gratis pers gehaald = profit![]()
Waarom honderden miljoenen uitgeven aan marketingcampagnes als het ook zo kan?
/aluhoedje
De singular they stamt uit de 14e eeuw.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 16:56 schreef Straatcommando. het volgende:
Die pronouns ook. They.. Dat is meervoud, het is gewoon foutief taalgebruik
De reden dat universiteiten linkse bolwerkjes zijn geworden, komt omdat ze een knieval hebben gemaakt voor het activisme.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 17:02 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dat winnen ze niet met die reactie. Je haalt oorzaak en gevolg nu door elkaar.
Oorzaak is dat de universiteiten en de NOS etc guurlinkse woke bolwerkjes zijn geworden. Gevolg is dit type valse propaganda wat de staatsomroep over ons land heenkotst.
Bucker vind van niet.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 17:02 schreef Ghost_Buster het volgende:
[..]
Goed punt. Negatieve reclame is OOK reclame. Of om met Youp van 't Hek te spreken:"het maakt niet uit HOE je ze noemt, ALS je ze maar noemt."
Vanwege response tegen woke een knieval maken voor woke? Nah, verantwoording wegschuiven, slap gedoe, dat is al intrinsiek woke.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 17:03 schreef theunderdog het volgende:
[..]
De reden dat universiteiten linkse bolwerkjes zijn geworden, komt omdat ze een knieval hebben gemaakt voor het activisme.
Dus nee, ik haal oorzaak en gevolg niet door elkaar.
Ze waren ooit niet woke.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 17:05 schreef ludovico het volgende:
[..]
Vanwege response tegen woke een knieval maken voor woke? Nah, verantwoording wegschuiven, slap gedoe, dat is al intrinsiek woke.
Poging tot het bagataliseren van deze kwestie natuurlijk.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 16:52 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Leuk voor hen. Maar wat is nou eigenlijk je punt? De boycott faalt, is dat goed? Slecht? Zouden al die mensen dit spel niet moeten spelen? Niet mogen spelen?
Dat is het inderdaad ook. En helemaal wat het insinueert, dat iemand zogenaamd een heel ander geslacht heeft, noch man, noch vrouw. Dat is op enkele zeldzame aangeboren afwijkingen simpelweg niet eens mogelijk.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 16:56 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik denk twitch.
[..]
Die pronouns ook. They.. Dat is meervoud, het is gewoon foutief taalgebruik
Tjah, waar ging het fout.quote:
Dat is echter niet hoe mensen het al eeuwen gebruiken, laat staan dat dat ineens gemeengoed moet zijn.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 17:02 schreef speknek het volgende:
[..]
De singular they stamt uit de 14e eeuw.
Jawel.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 17:24 schreef Straatcommando. het volgende:
Dat is echter niet hoe mensen het al eeuwen gebruiken, laat staan dat dat ineens gemeengoed moet zijn.
Eens verder, maar de singular they als een ongespecificeerde gender aanduiding is echt al heel lang gemeengoed in de Engelse taal. In de geschiedenis hebben stijlrichtlijnen verschillend beargumenteerd dat het goed of slecht of informeel is, maar sinds de jaren zeventig is het geaccepteerd in de academische gemeenschap. Aanvankelijk ivm feminisme (waarom default "his" in plaats van genderneutraal "they") sinds de jaren negentig ook specifiek voor transgenders.quote:
Maar dat is dan in het geval van Engels, Nederlands is een ander verhaal lijkt mij. Dan krijg je hen/hun en dat lijkt me dan ook niet te kloppen.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 17:29 schreef speknek het volgende:
[..]
Jawel.
[..]
Eens verder, maar de singular they als een ongespecificeerde gender aanduiding is echt al heel lang gemeengoed in de Engelse taal. In de geschiedenis hebben stijlrichtlijnen verschillend beargumenteerd dat het goed of slecht of informeel is, maar sinds de jaren zeventig is het geaccepteerd in de academische gemeenschap. Aanvankelijk ivm feminisme (waarom default "his" in plaats van genderneutraal "they") sinds de jaren negentig ook specifiek voor transgenders.
Dit stoort mij ook het meeste eigenlijk.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 17:02 schreef ludovico het volgende:
[..]
Oorzaak is dat de universiteiten en de NOS etc guurlinkse woke bolwerkjes zijn geworden. Gevolg is dit type valse propaganda wat de staatsomroep over ons land heenkotst.
Media in het geheel en NOS in het bijzonder laten tegenwoordig altijd activisten aan het woord. Dat is op zich niet zo'n groot probleem maar het is zonder enige vorm van journalistiek, zo'n activist mag alles zeggen en het wordt gewoon aangenomen. Soms komt er dan iemand aan het woord die het wat genuanceerder ziet, maar dat is journalistiek gezien nogal lui.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 17:40 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Dit stoort mij ook het meeste eigenlijk.
Ik vind het niet zo’n probleem dat er wat radicalen zijn die iedereen die het niet met ze eens zijn tot vijand bestempelen. Elke sociale beweging heeft nu eenmaal dit soort idioten die het veel te ver doortrekken.
Maar de klakkeloosheid waarmee NOS hierin meegaat vind ik wel ergerlijk. In dat artikel in de OP ook weer, de hele premisse dat je iemand moet boycotten omdat ze de verkeerde mening heeft wordt onbesproken gelaten. In plaats daarvan wordt de vergelijking getrokken met R Kelly
Stel je niet zo aan joh. Is een mooi spelleke, gewoon lekker kopen en niet zulke gekke beperkingen aan jezelf opleggen.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 15:54 schreef speknek het volgende:
[..]
Stemmen met je portemonnee is een prima methode, maar je hebt voornamelijk de developers en uitgever (en de mqensne er achter) mee.. Die vangen het bulk van de opbrengst. Rowling is de geestelijk moeder van Potter, maar daar stopt het ook.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 17:43 schreef HyperViper het volgende:
[..]
Stel je niet zo aan joh. Is een mooi spelleke, gewoon lekker kopen en niet zulke gekke beperkingen aan jezelf opleggen.
Nou dat dus. Dit hele spel zal nauwelijks verschil maken voor haar vermogen en de developers hebben gewoon een prima product neergezet. Als deze mensen echt zo begaan zijn moeten ze ook stoppen met alles wat uit china komt te gebruiken, alle hardware die ze gebruiken dus de prullenbak in. álles. Anders hou je dus alleen jezelf voor de gek.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 17:55 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Stemmen met je portemonnee is een prima methode, maar je hebt alleen de developers er mee.. Die vangen het bulk van de opbrengst. Rowling is de geestelijk moeder van Potter, maar daar stopt het ook.
Bovendien voelt ze er niks van. Ze is steenrijk.
Dus die sneue jankende figuren kopen wel het spel?quote:Op vrijdag 10 februari 2023 12:37 schreef Eufonie het volgende:
Voor mensen die het spel spelen én op Reddit zitten; dezelfde transgendergemeenschap is daar actief spoilers aan te plaatsen.
Ik heb maar een heel klein gedeelte gespeeld. Toen ben ik het niet tegengekomen.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 16:52 schreef Ghost_Buster het volgende:
[..]
Iemand dit al in de game meegemaakt? Dat je met "they" wordt aangesproken?
Doorgeschoten idioterie inderdaad.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 17:24 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat is echter niet hoe mensen het al eeuwen gebruiken, laat staan dat dat ineens gemeengoed moet zijn.
En de rest is niet veel beter.
[ afbeelding ]
Dit slaat gewoon nergens meer op.
oef.. wat een kneuzenkermis op die foto...quote:Op vrijdag 10 februari 2023 17:40 schreef L_auteur het volgende:
Wat boeit het nou wat een handvol mentaal zieke mannen op Twitter roepen? Flop controverse hoor..
[ afbeelding ]
Typerend. Ik wil het niet dus niemand mag het.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 12:37 schreef Eufonie het volgende:
Voor mensen die het spel spelen én op Reddit zitten; dezelfde transgendergemeenschap is daar actief spoilers aan te plaatsen.
wat een dweil, die gast... slappe lulkutcloaka. rkelly is gewoon een smerige misbruiker en zn muziek moet bij het afval. weg ermee.quote:olgens Kampen draait het uiteindelijk om bewustwording. "Ik vergelijk het soms met R Kelly. Hij heeft mooie muziek gemaakt, maar is wel veroordeeld voor seksueel misbruik en afpersing van minderjarigen. Mensen moeten zelf weten wat ze met die informatie doen. Sommigen luisteren nog altijd graag naar zijn muziek en anderen niet meer. Hetzelfde geldt voor Hogwarts Legacy."
Dan vallen veel van die alfabet personen ook onder die definitie van haatgoep. Doodsbedreigingen, pesten, DDOSSEN, mensen cancellen, mwoah. Vriendelijk volk wel.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 16:38 schreef speknek het volgende:
[..]
Je hoeft geen geweld te plegen om als haatgroep aangewezen te worden.
[..]
Dat gemak waarmee woke alles en iedereen die durft kritiek te hebben op hun narcivisme als gevaarlijke haatzaaier, extreem-rechts en weet ik wat voor superlatieven weg te zetten, is een tendens die je wel vaker in tirannieke en dictatoriale bewegingen ziet: voor ons of tegen ons, nul middenwegen.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 16:20 schreef speknek het volgende:
[..]
De "paar" dingen die ze er op Twitter over heeft gezegd *zijn* concrete voorbeelden, want ze is duidelijk het boegbeeld van de "gender critical feminists", een beweging die ze naar een groot platform heeft gebracht. Gamespot heeft er een heel aardig artikel over geschreven die je kan lezen als je er echt in geinteresseerd bent:
hier een stukje uit dat artikel met wat meer daden dan alleen Twitter commentaar:
[..]
Maar al was het alleen wat Twitter commentaar. JK Rowling is wat mij betreft vergelijkbaar met Thierry Baudet. Iemand die zelf vast geen Joden heeft geslagen, of Russen informatie gegeven (alhoewel) en waarschijnlijk is hij stiekem zelfs gewoon gevaccineerd. Maar als er een pijpbom door een vaccinatiecentrum vliegt, dan draagt Baudet daar wat mij betreft wel verantwoordelijkheid voor met zijn retoriek. Hoeft hij niet per se voor de gevangenis in, maar niemand die mij kan dwingen op hem te stemmen in het stemhokje (nog niet tenminste, zolang hij marginaal blijft). Ik boycott de FvD en ik boycott JK Rowling. Zo moeilijk is dat niet. Ook niet gek verder, ik hoef niet gedwongen die game te kopen.
Welke fok meeting is dit?quote:Op vrijdag 10 februari 2023 17:40 schreef L_auteur het volgende:
Wat boeit het nou wat een handvol mentaal zieke mannen op Twitter roepen? Flop controverse hoor..
[ afbeelding ]
Hear, hear.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 19:20 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat gemak waarmee woke alles en iedereen die durft kritiek te hebben op hun narcivisme als gevaarlijke haatzaaier, extreem-rechts en weet ik wat voor superlatieven weg te zetten, is een tendens die je wel vaker in tirannieke en dictatoriale bewegingen ziet: voor ons of tegen ons, nul middenwegen.
De ideologie wil graag dicteren, wat jouw waarden zijn, wat jij zegt en wat jij denkt.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 19:22 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Alleen stopt woke niet bij een computerspelletje.
Dat dus.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 17:56 schreef Forbry het volgende:
Ik denk dat Rowling minstens evenveel - zo niet meer - met (daadwerkelijke) haat te maken heeft dan dat er andersom (daadwerkelijk) sprake van haat is. Bovendien gaat het in het eerste geval om haat t.o.v. een persoon en in het tweede geval om haat (áls daar al sprake van is) tov een 'idee'. Over dat 'idee' verschillen de meningen nou éénmaal. Ik heb vanuit Rowling nog te weinig gehoord/gezien/gelezen om haar mening als haat te bestempelen en in íeder geval te weinig haar verantwoordelijk te achten voor geweld.
Wat een gejank en sterk staaltje gaslighting zeg in dat artikelquote:Op vrijdag 10 februari 2023 16:20 schreef speknek het volgende:
[..]
[..]
quote:You're not a bad person if you want to play Hogwarts Legacy. The important thing is not to condemn the game or renounce your love of Harry Potter, it's to wrestle with the complexity of it and decide for yourself. Trans people don't get to ignore the pain the franchise has become intrinsically linked to, and those who wish to care for them shouldn't get to do so, either. Many will ignore this article and others like it in order to turn a blind eye to the harm done or seek absolution for their choice in buying the game. Some will even (and already have) proudly proclaim their forthcoming purchase in order to express their disdain for having to think about trans people at all. You don't get to defend Rowling or Harry Potter and not understand what that actually means to a trans person, or the ramification it has for all of us, not just trans people. Further, you have so many more ways to spend your time; such as playing actual trans-supportive and made games like Celeste.
If you are not willing to give up a piece of entertainment in solidarity against the harm JK Rowling continues to enact; then how can trans people feel assured you’ll be willing to fight for us in more important areas, such as anti-trans violence, be it physical, mental, personal, systemic or legislative, especially as the discrimination continues to rise? So while I will say you are not a transphobe or a bigot if you buy Hogwarts Legacy, do not also claim to be a trans ally if you do buy the game. Being an ally means being willing to give something up, and what's more, to stand up for those who are vulnerable.
So supporting Hogwarts Legacy, a game about fighting magical fantasy bigots, isn't wrong, but ignoring its legacy within actual bigotry would be.
Ik krijg door dit geneuzel wel de neiging maar toch een PS4 aan te schaffen voor de game. Kan ik ook meteen RDR2 en last of us 2 spelenquote:
Wat is daar mis mee? Ze zegt letterlijk dat je niet slecht bent, maar dat je ook niet helpt. Dat lijkt me kloppen toch? Of wil je wel graag de acceptatie van transpersonen helpen?quote:Op vrijdag 10 februari 2023 19:46 schreef Slayage het volgende:
[..]
Wat een gejank en sterk staaltje gaslighting zeg in dat artikelLaatste paar alineas
[..]
Doenquote:Op vrijdag 10 februari 2023 19:51 schreef Slayage het volgende:
[..]
Ik krijg door dit geneuzel wel de neiging maar toch een PS4 aan te schaffen voor de game. Kan ik ook meteen RDR2 en last of us 2 spelen
Kennelijk lees je de tekst heel anders dan ik.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 19:56 schreef speknek het volgende:
[..]
Wat is daar mis mee? Ze zegt letterlijk dat je niet slecht bent, maar dat je ook niet helpt. Dat lijkt me kloppen toch? Of wil je wel graag de acceptatie van transpersonen helpen?
Wat wil die trans-community nu precies? Carte blanche om overal te bepalen wat en hoe men over gender denkt?quote:Op vrijdag 10 februari 2023 19:56 schreef speknek het volgende:
[..]
Wat is daar mis mee? Ze zegt letterlijk dat je niet slecht bent, maar dat je ook niet helpt. Dat lijkt me kloppen toch? Of wil je wel graag de acceptatie van transpersonen helpen?
quote:Op vrijdag 10 februari 2023 19:46 schreef Slayage het volgende:
[..]
Wat een gejank en sterk staaltje gaslighting zeg in dat artikelLaatste paar alineas
[..]
Wat een rare redenering, dat het niet-zonder-meer-meegaan in iemands gevoelens zou impliceren dat je het dan ook prima vindt dat die persoon helemaal in elkaar wordt geslagen? Sowieso is de toon wel heel erg van "ik..., ik..., ik..., en dat is jouw schuld".quote:If you are not willing to give up a piece of entertainment in solidarity against the harm JK Rowling continues to enact; then how can trans people feel assured you’ll be willing to fight for us in more important areas, such as anti-trans violence, be it physical, mental, personal, systemic or legislative, especially as the discrimination continues to rise?
Mede dankzij de 'social' media.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 20:30 schreef Discombobulate het volgende:
De wereld is echt helemaal verrot geworden de laatste decennia.
De Zembla reportage "transgender met spijt" gaat hier over. De arme gast is zo depressief geworden van de ingreep dat hij toestemming heeft gekregen om euthanasie te laten plegen.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 12:52 schreef Straatcommando. het volgende:
Daarnaast is genderdysforie iets wat daadwerkelijk voorkomt maar volgens mij klopt de verhouding helemaal niet, wat zou betekenen dat inderdaad een boel mensen die nu als transgender door het leven gaan dat eigenlijk helemaal niet zijn. En die zorgen weer voor het gigantisch hoge suïcidecijfer.
Het spreekt zichzelf nogal tegen. Daarnaast is het weer eens totaal onduidelijk wat de 'harm' nou eigenlijk is.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 19:56 schreef speknek het volgende:
[..]
Wat is daar mis mee? Ze zegt letterlijk dat je niet slecht bent, maar dat je ook niet helpt. Dat lijkt me kloppen toch?
Deze persoon zegt te spreken voor iedereen die zichzelf trans noemt, een totaal absurd idee. Ik weet zeker dat er meer dan genoeg trans mensen zijn die geen reet geven om JK Rowling en gewoon dit spel willen spelen.quote:Trans people don't get to ignore the pain the franchise has become intrinsically linked to
Het is een logisch gevolg van het idee dat het hebben van een mening (vrijwel) gelijk staat aan geweld. Een absurd idee dat helaas gemeengoed is geworden in de 'transgendergemeenschap'.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 20:55 schreef Iblardi het volgende:
[..]
[..]
Wat een rare redenering, dat het niet-zonder-meer-meegaan in iemands gevoelens zou impliceren dat je het dan ook prima vindt dat die persoon helemaal in elkaar wordt geslagen? Sowieso is de toon wel heel erg van "ik..., ik..., ik..., en dat is jouw schuld".
In 1800 werden er in Europa geen heksen meer verbrand. Dan moet je echt nog wel een tijd terug gaan.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 14:04 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Toen werden heksen ook verbrand, dus lijkt me in een tovenaars wereld weer wat raar
Game schijnt trouwens erg goed te zijn. Sommige reviewers laten hem liggen vanwege JKR's opmerkingen. Wat wel grappig is want daardoor krijgt de game waarschijnlijk een hoger cijfer.
Game heeft verder ook niks te maken met JKR. Dus idd fophef.
Het gaat vaak niet eens om een mening. Als je zegt : "vrouwen menstrueren", iets wat jk Rowling in een tweet heeft gezegd, wordt uitgelegd als transfobie. Of een uitspraak als "vrouwen hebben een baarmoeder" ook transfobie!quote:Op vrijdag 10 februari 2023 21:48 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Het is een logisch gevolg van het idee dat het hebben van een mening (vrijwel) gelijk staat aan geweld. Een absurd idee dat helaas gemeengoed is geworden in de 'transgendergemeenschap'.
Wat als genderdysforie ook vaak samengaat met andere mentale aandoeningen, en het zo dus voornamelijk bestaat uit labiele mensen? die geen rationele beslissingen kunnen maken?quote:Op vrijdag 10 februari 2023 21:10 schreef Slayage het volgende:
[..]
De Zembla reportage "transgender met spijt" gaat hier over. De arme gast is zo depressief geworden van de ingreep dat hij toestemming heeft gekregen om euthanasie te laten plegen.
"Minder bekend zijn de spijtoptanten. Patrick uit Emmen ondergaat tien jaar geleden een geslachtsverandering. Maar al na drie maanden beseft hij dat het een verkeerde beslissing was. Toch wilde hij jarenlang vrouw worden. Verschillende psychiaters hebben hem gezien en geconstateerd dat zijn wens consistent is. Dus kreeg Patrick toestemming voor de operatie. Hoe is het mogelijk dat hij spijt heeft? Patrick blijkt niet de enige te zijn die spijt heeft van zijn geslachtsverandering. "
https://www.bnnvara.nl/zembla/artikelen/transgender-met-spijt
Je hebt bij elke groep mensen die doorslaan, en niet op een fatsoenlijke manier hun mening kunnen uiten. Maar ik weet zeker dat er niemand is binnen de groep mensen met genderdysforie die een uitspraak als 'vrouwen die menstrueren' als transfoob zullen classificeren. Wel kan het zo zijn, dat men wil uitleggen dat het weliswaar waar is dat enkel mensen die geboren zijn met het vrouwelijk geslacht kunnen menstrueren, maar dat er dus ook mensen zijn die geboren zijn met het vrouwelijk geslacht, maar zich man voelen. Alleen ook die mensen kunnen menstrueren (omdat ze dus als vrouw zijn geboren). Om rekening met deze mensen te houden, zijn sommige van mening dat je moet zeggen 'mensen die menstrueren'.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 22:00 schreef Slayage het volgende:
[..]
Het gaat vaak niet eens om een mening. Als je zegt : "vrouwen menstrueren", iets wat jk Rowling in een tweet heeft gezegd, wordt uitgelegd als transfobie. Of een uitspraak als "vrouwen hebben een baarmoeder" ook transfobie!
We leven in een wereld waarin een vrouw een kind baart en vervolgens zegt, "mij kind heeft geen moeder, maar twee vaders" en als buitenstaander heb je die "realiteit" maar te accepteren en als je dat niet doet , ben je transfoob en draag jij bij aan de onveilige situatie waarin transseksuelen leven. Badumtsss.
Godverdomme zegquote:Op vrijdag 10 februari 2023 15:54 schreef speknek het volgende:
[..]
JK Rowling heeft het de laatste tijd haar levenstaak gemaakt het leven van transgenders zuur te maken.
Zo he. Ja, dat zal dr leren.quote:Ik ga geen game kopen waar zij royalties voor krijgt.
Tuurlijkquote:Lijkt me niet een erg moeilijke gevolgtrekking.
Helemaal niets.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 23:42 schreef theunderdog het volgende:
https://twitter.com/jk_rowling/status/1207646162813100033
Hier begon de ophef zo ongeveer. Wat is hier nu precies mis mee?
Voor de wet is dat gelukkig niet zo.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 13:47 schreef mvdejong het volgende:
[..]
In de tegenwoordige cancel-cultuur wordt dat laatste vaak fouter aangevoeld dan het eerste. Het gaat om mensen die met het cancelen het idee krijgen dat ze belangrijk zijn.
Ik heb dat ook nog nooit gezien of gelezen ik ben al heel lang geen kleuter meerquote:Op vrijdag 10 februari 2023 14:59 schreef TLC het volgende:
Ik kan toch wel n beetje trots zeggen dat ik nog nooit een H.P. boek gelezen of film gezien heb![]()
Verder is dit natuurlijk weer woke als shit.
Als je het ziet als kleuter boeken en films heb je het idd vast niet gelezen of gezien. De wereld van Sofie is je vast ook ontgaan omdat je dacht dat het een boek voor kinderen was.quote:Op zaterdag 11 februari 2023 05:46 schreef BoonDockSaint het volgende:
[..]
Ik heb dat ook nog nooit gezien of gelezen ik ben al heel lang geen kleuter meer
Ik doe niet mee met die massa gekte over genders daar ben ik te oud voorquote:Op zaterdag 11 februari 2023 06:51 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Als je het ziet als kleuter boeken en films heb je het idd vast niet gelezen of gezien. De wereld van Sofie is je vast ook ontgaan omdat je dacht dat het een boek voor kinderen was.
Maar daar had ik het ook niet over.quote:Op zaterdag 11 februari 2023 06:58 schreef BoonDockSaint het volgende:
[..]
Ik doe niet mee met die massa gekte over genders daar ben ik te oud voor
Zoals mannen die afgetuigd worden door vrouwen.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 12:50 schreef Straatcommando. het volgende:
Zoals mannen die afgetuigd worden door vrouwen.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 12:50 schreef Straatcommando. het volgende:
De alfabetmaffia ga ik er in houden.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 13:26 schreef EttovanBelgie het volgende:
"Stel dat je bent opgegroeid als Potter-fan, dan kom je nu voor een moeilijke ethische kwestie te staan: ga ik proberen van de game te genieten, wetende dat Rowling ervan profiteert, of sympathiseer ik met de transgendergemeenschap? Het is een dilemma waar de gemiddelde gamer zich niet uit zichzelf mee bezighoudt."
Dit toont de decadentie van die hele woke groep wel mooi aan. Als dit een moeilijk ethisch dilemma is heb je dus geen ene reet meegemaakt in je leven. Logisch dat je dan zoveel tijd hebt om met dat gender bezig te zijn.
Verder zijn vergelijkingen met pedofiele mensenhandelaar R. Kelly echt te zot voor woorden. Woke is alle schaamte voorbij
Oh, zoek trouwens ook even op UvA professor Laurens Buijs en hoe hij geboycot en gedemoniseerd wordt door de alfabetmaffia. Dit is een epidemie in het Westen aan het worden.
Ik vind Potter (boeken en films....games ken ik niet) leuk maar zie geen ethische kwestie waarin ik moet kiezen.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 13:26 schreef EttovanBelgie het volgende:
Dit toont de decadentie van die hele woke groep wel mooi aan. Als dit een moeilijk ethisch dilemma is heb je dus geen ene reet meegemaakt in je leven. Logisch dat je dan zoveel tijd hebt om met dat gender bezig te zijn.
Oh, zoek trouwens ook even op UvA professor Laurens Buijs en hoe hij geboycot en gedemoniseerd wordt door de alfabetmaffia. Dit is een epidemie in het Westen aan het worden.
Daar is het niet bij gebleven.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 23:42 schreef theunderdog het volgende:
https://twitter.com/jk_rowling/status/1207646162813100033
Hier begon de ophef zo ongeveer. Wat is hier nu precies mis mee?
Echt, welke debiel neemt zulke figuren nog serieus?quote:Alma Mathijsen - Michael Jackson
schrijfster
© Merlijn Doomernik
‘Ik vind het moeilijk om naar de muziek van Michael Jackson te luisteren nadat ik de documentaire Leaving Neverland heb gezien. Ik zou Jackson wel los willen koppelen van zijn muziek, want ik vind zijn liedjes heel mooi, maar dat kan ik niet.
Nu ga ik op feestjes waar hij gedraaid wordt op de grond liggen. Eerst vragen mensen verbaasd wat ik aan het doen ben, maar vaak komen ze er dan toch bij liggen. Helaas stopt de muziek tot nu toe nog niet meteen, maar laatst op een feestje lagen er tien mensen plat op de dansvloer: een leuk en gezellig protest. Het is ook niet alleen Michael, hoor. Ik zou dit ook doen bij R. Kelly. Ook ga ik niet meer naar films van Roman Polanski (Polanski wordt beschuldigd van seksueel misbruik -red). Ik vind het bizar dat Polanski nog steeds prijzen krijgt. Maar ja: in je eentje niet naar een film gaan kun je moeilijk een protest noemen.
Kijk, criminelen mogen ook kunst maken, natuurlijk. Maar ik trek het slecht als ze nooit berecht worden en hun daden onbesproken blijven, terwijl ze wel gelauwerd worden voor hun kunst. Mijn brein kan het werk en de persoon niet loskoppelen. Ik snap ook niet goed hoe anderen dat wel kunnen.’
Flink decolleté trouwens.quote:
Hier ben ik het verder grotendeels mee eens. Ik zou in het Nederlands wel voor een nieuwe genderneutrale, menselijke aanduiding zijn. Gewoon buiten non-binairen om, kom je elk jaar wel honderden gevallen tegen waar je iets over iemand wil zeggen/schrijven zonder dat je een specifieke gender weet en dan moet je daar lastige kromme zinnen omheen formuleren of overal met schuine strepen werken "hij/zij hem/haar" een singular they kan bij ons niet want dat is zij. Bij een jonge baby kun je nog net met het aankomen, maar eigenlijk ook al niet meer. Dus naar mijn mening, in het Engels voldoet de singular they, in het Nederlands moeten we toch eigenlijk wel eens een keer een oplossing vinden voor dit honderden jaren oude probleem.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 17:35 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Maar dat is dan in het geval van Engels, Nederlands is een ander verhaal lijkt mij. Dan krijg je hen/hun en dat lijkt me dan ook niet te kloppen.
Het zal mij verder een worst wezen hoe iemand door het leven gaat hoor, of hoe iemand zich identificeert. You do you, als je er maar gelukkig van wordt. Daarnaast zou ik, indien gewenstx echt wel rekening houden met aanspreekvormen, maar ik trek wel echt de grens bij zij/hij.
Prima als iemand er tussen in zit qua gevoel verder. Maar eisen dat ik een of ander zelf verzonnen onzin term gebruik gaat er bij mij niet in.
Ik heb gelukkig geen tijd voor Reddit. Ik ben het spel aan het spelen. Maar wat treurig zeg.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 12:37 schreef Eufonie het volgende:
Biologisch blijven het vrouwen. Hoe je je ook voelt of in transitie zit. Dat wil trouwens niet zeggen dat je ze moet koeieneren door ze maar vrouw te blijven noemen terwijl ze dat niet willen zijn.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 23:55 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Je hebt bij elke groep mensen die doorslaan, en niet op een fatsoenlijke manier hun mening kunnen uiten. Maar ik weet zeker dat er niemand is binnen de groep mensen met genderdysforie die een uitspraak als 'vrouwen die menstrueren' als transfoob zullen classificeren. Wel kan het zo zijn, dat men wil uitleggen dat het weliswaar waar is dat enkel mensen die geboren zijn met het vrouwelijk geslacht kunnen menstrueren, maar dat er dus ook mensen zijn die geboren zijn met het vrouwelijk geslacht, maar zich man voelen. Alleen ook die mensen kunnen menstrueren (omdat ze dus als vrouw zijn geboren). Om rekening met deze mensen te houden, zijn sommige van mening dat je moet zeggen 'mensen die menstrueren'.
Wat vindt ik er van? ach, wat boeit het nou eigenlijk? als ik met mensen ben waar niemand genderdysforie heeft, dan zal ik het gewoon bij de geslachtelijke-feiten houden. Mocht er iemand met genderdysforie bij zijn die vraagt of ik mijn taal enigszins aanpas, aan zijn/haar/die/het voorkeuren, dan zal ik dat proberen.
Die is er toch? In het Nederlands is dat Het.quote:Op zaterdag 11 februari 2023 08:56 schreef speknek het volgende:
[..]
Hier ben ik het verder grotendeels mee eens. Ik zou in het Nederlands wel voor een nieuwe genderneutrale, menselijke aanduiding zijn. Gewoon buiten non-binairen om, kom je elk jaar wel honderden gevallen tegen waar je iets over iemand wil zeggen/schrijven zonder dat je een specifieke gender weet en dan moet je daar lastige kromme zinnen omheen formuleren of overal met schuine strepen werken "hij/zij hem/haar" een singular they kan bij ons niet want dat is zij. Bij een jonge baby kun je nog net met het aankomen, maar eigenlijk ook al niet meer. Dus naar mijn mening, in het Engels voldoet de singular they, in het Nederlands moeten we toch eigenlijk wel eens een keer een oplossing vinden voor dit honderden jaren oude probleem.
Maar een hele rits zelfverzonnen pronouns heb ik ook een broertje dood aan, dat is vooral aandachtsgeilerij. Overigens ook in de transcommunity niet heel gebruikelijk--de meesten zijn toch trans omdat ze bij de specifieke andere gender willen horen. Dit gaat vooral over non-binairen, en verwijfde mannen of mannelijke vrouwen heb je altijd al gehad dus dat is zo moeilijk om #ziedend over te zijn.
En dan terzijde, de boycott van een klein groepje mensen is natuurlijk omdat Rowling er naar wedijvert dat mensen niet kunnen zijn wie ze willen zijn.
Het gebruik je niet voor personen.quote:Op zaterdag 11 februari 2023 09:02 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Die is er toch? In het Nederlands is dat Het.
Het is onzin om daar meervoudsvormen voor te gebruiken. Leest trouwens ook bloedirritant.
Het voor een persoon?quote:Op zaterdag 11 februari 2023 09:02 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Die is er toch? In het Nederlands is dat Het.
Het is onzin om daar meervoudsvormen voor te gebruiken. Leest trouwens ook bloedirritant.
Biologisch ben je in transitie eerder intersekse.quote:Op zaterdag 11 februari 2023 09:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Biologisch blijven het vrouwen. Hoe je je ook voelt of in transitie zit. Dat wil trouwens niet zeggen dat je ze moet koeieneren door ze maar vrouw te blijven noemen terwijl ze dat niet willen zijn.
Dat is de onzijdige vorm in het Nederlands. Klinkt een stuk beter dan hen/hun.quote:Op zaterdag 11 februari 2023 09:10 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Het voor een persoon?
Hoe gaat het met het?
Waarom niet? Dat is een zelf opgelegde beperking dat is juist het onzijdige verwijswoord in het NL.quote:Op zaterdag 11 februari 2023 09:09 schreef speknek het volgende:
[..]
Het gebruik je niet voor personen.
Mijn fout bedoelde getransformeerd.quote:Op zaterdag 11 februari 2023 09:13 schreef speknek het volgende:
[..]
Biologisch ben je in transitie eerder intersekse.
Waarom niet zegt hetquote:Op zaterdag 11 februari 2023 09:57 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Waarom niet? Dat is een zelf opgelegde beperking dat is juist het onzijdige verwijswoord in het NL.
https://onzetaal.nl/taalloket/verwijswoorden
Dan klopt er helemaal weinig van.quote:Op zaterdag 11 februari 2023 10:03 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Mijn fout bedoelde getransformeerd.
Ja klinkt een stuk beter.quote:Op zaterdag 11 februari 2023 10:05 schreef speknek het volgende:
[..]
Waarom niet zegt het.
[..]
Dan klopt er helemaal weinig van.
Aandacht. Je hoeft in deze tijd nergens goed in te zijn, om aandacht te kunnen krijgen.quote:Op zaterdag 11 februari 2023 08:46 schreef Toine51 het volgende:
Woke-figuren. Beter dat ze zich maar niet vermenigvuldigen...
Hier ook zo'n figuur...
[..]
Echt, welke debiel neemt zulke figuren nog serieus?
Begrijp je nou echt niet dat er best wat mensen in die 'woke wereld' zijn die jouw nu als transfoob zouden classificeren? en dat zou je dan zomaar over je heen laten gaan?quote:Op zaterdag 11 februari 2023 08:56 schreef speknek het volgende:
[..]
Hier ben ik het verder grotendeels mee eens. Ik zou in het Nederlands wel voor een nieuwe genderneutrale, menselijke aanduiding zijn. Gewoon buiten non-binairen om, kom je elk jaar wel honderden gevallen tegen waar je iets over iemand wil zeggen/schrijven zonder dat je een specifieke gender weet en dan moet je daar lastige kromme zinnen omheen formuleren of overal met schuine strepen werken "hij/zij hem/haar" een singular they kan bij ons niet want dat is zij. Bij een jonge baby kun je nog net met het aankomen, maar eigenlijk ook al niet meer. Dus naar mijn mening, in het Engels voldoet de singular they, in het Nederlands moeten we toch eigenlijk wel eens een keer een oplossing vinden voor dit honderden jaren oude probleem.
Maar een hele rits zelfverzonnen pronouns heb ik ook een broertje dood aan, dat is vooral aandachtsgeilerij. Overigens ook in de transcommunity niet heel gebruikelijk--de meesten zijn toch trans omdat ze bij de specifieke andere gender willen horen. Dit gaat vooral over non-binairen, en verwijfde mannen of mannelijke vrouwen heb je altijd al gehad dus dat is zo moeilijk om #ziedend over te zijn.
En dan terzijde, de boycott van een klein groepje mensen is natuurlijk omdat Rowling er naar wedijvert dat mensen niet kunnen zijn wie ze willen zijn.
Warhol die zei zoiets toch al;Everybody get's his 15 minutes of fame in the future..quote:Op zaterdag 11 februari 2023 10:12 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Aandacht. Je hoeft in deze tijd nergens goed in te zijn, om aandacht te kunnen krijgen.
Dan verbasteren we maar "hem" of "haar" maar naar "her" of "haam". Kunnen de niet gekwetsten ook nog eens op de manier tenminste een onderscheid maken tussen een omgebouwde hem of omgebouwde haar.quote:Op zaterdag 11 februari 2023 09:10 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Het voor een persoon?
Hoe gaat het met het?
Hangt er ook weer vanaf hoever iemand al is in de transitie. Ik ga het allemaal niet meer bijhouden denk ik.quote:Op zaterdag 11 februari 2023 10:17 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan verbasteren we maar "hem" of "haar" maar naar "her" of "haam". Kunnen de niet gekwetsten ook nog eens op de manier tenminste een onderscheid maken tussen een omgebouwde hem of omgebouwde haar.
Ja.quote:Op zaterdag 11 februari 2023 10:14 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Begrijp je nou echt niet dat er best wat mensen in die 'woke wereld' zijn die jouw nu als transfoob zouden classificeren? en dat zou je dan zomaar over je heen laten gaan?
1: Het lijkt er toch sterk op dat jij zelf niet helemaal mee bent met de ontwikkelingen qua zelfidentificatie. Je richt je puur op transgenders (mensen die zich identificeren met het andere geslacht), verreweg de meeste mensen begrijpen dat wel. Het zit hem volgens mij veel meer in de mensen die zich identificeren als 'genderfluide', waarbij ze ook van voornaamwoorden wisselen (omdat ze zich de ene dag zo voelen, en de ander zo) en dus ook eisen van andere mensen dat ze zich aanpassen aan die zelfidentificatie.quote:Op zaterdag 11 februari 2023 10:58 schreef speknek het volgende:
[..]
Ja.
Maar dat valt ook wel mee hoor. Het gaat erom dat je intentie goed is en het basisprincipe: transgenders bestaan en dienen als mens behandeld te worden en niet gediscrimineerd te worden, de basis is. Daaromheen kun je best discussiëren hoe de taal zich daarop aan dient te passen.
Ik zie dit redelijk hetzelfde als de bewustwording rond Zwarte Piet. Daar was het tien jaar geleden hier ook allemaal hoopje op speknek. En nog steeds proberen mensen wel eens "Airfryer wil altijd meer, en ze gaan jou ook racist noemen speknek!". Is niet echt gebeurd. In het algemeen hebben de mensen die echt bang zijn racist genoemd te worden toch wel enige zelfbewustzijn dat ze het misschien wel verdienen. Ik denk niet dat de meeste mensen in dit topic nog gaan veranderen, waar ze dat misschien wel bij ZP gedaan hebben. Velen lijken toch hun conservatieve troglodytisme omarmd te hebben. Schijnen de gedachte wel okay te vinden dat hun kleinkinderen later beginnen te kokhalzen bij de gedachte dat ze weer bij onverdraagzame opa aan het kerstdiner moeten zitten. Maar de wereld is veranderd, de technologie heeft transitie mogelijk gemaakt, de biologische wetenschap ziet sekse op een spectrum en de sociologie heeft gender bepaald als een sociaal construct. Dan kun je de werkelijkheid hard blijven ontkennen of gewoon accepteren, leren en groeien.
de biologische wetenschap ziet sekse op een spectrumquote:Op zaterdag 11 februari 2023 10:58 schreef speknek het volgende:
[..]
Ja.
Maar dat valt ook wel mee hoor. Het gaat erom dat je intentie goed is en het basisprincipe: transgenders bestaan en dienen als mens behandeld te worden en niet gediscrimineerd te worden, de basis is. Daaromheen kun je best discussiëren hoe de taal zich daarop aan dient te passen.
Ik zie dit redelijk hetzelfde als de bewustwording rond Zwarte Piet. Daar was het tien jaar geleden hier ook allemaal hoopje op speknek. En nog steeds proberen mensen wel eens "Airfryer wil altijd meer, en ze gaan jou ook racist noemen speknek!". Is niet echt gebeurd. In het algemeen hebben de mensen die echt bang zijn racist genoemd te worden toch wel enige zelfbewustzijn dat ze het misschien wel verdienen. Ik denk niet dat de meeste mensen in dit topic nog gaan veranderen, waar ze dat misschien wel bij ZP gedaan hebben. Velen lijken toch hun conservatieve troglodytisme omarmd te hebben. Schijnen de gedachte wel okay te vinden dat hun kleinkinderen later beginnen te kokhalzen bij de gedachte dat ze weer bij onverdraagzame opa aan het kerstdiner moeten zitten. Maar de wereld is veranderd, de technologie heeft transitie mogelijk gemaakt, de biologische wetenschap ziet sekse op een spectrum en de sociologie heeft gender bepaald als een sociaal construct. Dan kun je de werkelijkheid hard blijven ontkennen of gewoon accepteren, leren en groeien.
quote:Op zaterdag 11 februari 2023 08:46 schreef Toine51 het volgende:
Hier ook zo'n figuur...
[..]
Dit is helemaal niet waarquote:Op zaterdag 11 februari 2023 10:14 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Begrijp je nou echt niet dat er best wat mensen in die 'woke wereld' zijn die jouw nu als transfoob zouden classificeren? en dat zou je dan zomaar over je heen laten gaan?
Je zegt dat het niet waar is, om het vervolgens te bevestigen.quote:Op zaterdag 11 februari 2023 11:52 schreef Nexum het volgende:
[..]
Dit is helemaal niet waarde meeste mensen in de transgemeenschap houden het gewoon bij he, she and they. Dat hele neopronouns gebeuren is verzonnen door een heel klein luid clubje dat nu overal de aandacht krijgt wat aandacht voor echte transgenders in de weg staat.
Ik snap niet waar mensen op Fok! zo’n enorme hateboner van krijgen. Als transgenders of mensen uit de LHBT gemeenschap het spel willen boycotten laat ze dan lekker doen. Jullie doen net alsof transgenders jullie persoonlijke leven beïnvloeden en dat je er doodgegooid mee wordt.. dit zijn dezelfde mensen die hier van alles lopen te spoeien maar in het echt lopen te klappertanden en hun woordje niet klaar hebben. Soms vraag ik me met dit soort topics echt af of jullie wel eens je eigen posts teruglezen en dan beseffen hoeveel onzin er wel niet uitkomt
Mensen met genderdysforie worden ook als mens behandeld. Ik heb nog geen argument gezien dat dit geen mensen zouden zijn. Wat we daarentegen wel zien is dat velen een duidelijke grens trekken bij bepaalde objectief aantoonbaar onjuiste claims die deze mensen maken. Claims die enkel gebaseerd zijn op hun eigen subjectieve belevingswereld. En nee, dit vormt geen basis om de gehele Westerse maatschappij op verscheidene vlakken te gaan herstructuren. Helaas wordt dit nu wel flink wordt opgedrongen vanuit allerlei bepalende en invloedrijke instanties, maar we zullen wel eens zien wie er aan het langste eind trekt. De realiteit wint uiteindelijk toch wel, niet de waanideeën van een heel klein, radicaal groepje.quote:Op zaterdag 11 februari 2023 10:58 schreef speknek het volgende:
[..]
Ja.
De menselijk biologie is dichotoom. De enige manier hoe sekse als een spectrum kan worden gepresenteerd is door allerlei aangeboren afwijkingen als een opzichzelfstaand geslacht te presenteren. En inderdaad, er zijn activisten binnen academica die dit nu proberen. Maar dat is ideologisch, niet wetenschappelijk.quote:Op zaterdag 11 februari 2023 11:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
de biologische wetenschap ziet sekse op een spectrum
Is dat zo? Voor de menselijke soort zijn er toch maar 3 combinaties van chromosomen en dus sekse? Serieuze vraag.
Dit stadium zijn we helaas al gepasseerd. Geslacht is nu volgens sommigen zogenaamd subjectief, maar bijvoorbeeld lengte, huidskleur of leeftijd niet. Dat is natuurlijk erg vreemd, want allen zijn objectief aantoonbaar, niet subjectief. Dus dit wil zeggen dat we enkel in het eerste geval de subjectieve belevingswereld bepalend hebben gemaakt, terwijl in de andere gevallen objectiviteit bepalend is, dat creëert een onhoudbare situatie.quote:Op zaterdag 11 februari 2023 11:08 schreef theunderdog het volgende:
Wanneer kom je mensen tegemoet, en wanneer ben je eigenlijk een stoornis aan het normaliseren?
Waar heb ik mensen transfoob genoemd? Ik ben zelf niet eens voorstander van meerdere pronouns behalve he, she and they. Ik geloof daar niet in en denk ook dat het aandachtmakerij is. Maar de rest in mijn post zijn gewoon feiten. Dit is een typisch geval van ‘ik word oud en ik mag niks meer zeggen tegenwoordig boehoe kunnen we alsjeblieft terug naar de goede oude tijd’ en dat frame wordt keer op keer bevestigd als ik even door de posts van dit topic heenga.quote:Op zaterdag 11 februari 2023 11:54 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Je zegt dat het niet waar is, om het vervolgens te bevestigen.
Classificatie op basis van chromosomen (enkel toepasbaar op zoogdieren) is een systeem van seksedeteriminatie. Voor ons bekende chromosomencombinaties zijn XX, XY, XX maar groeit uit tot man (de la chapelle syndroom), XY maar groeit uit tot vrouw (Swyer syndroom), XXY (Kinefelter syndroom), bij andere zoogdieren ook nog bekend XXX en YYY. Andere diersoorten hebben een hele andere seksedeterminatie.quote:Op zaterdag 11 februari 2023 11:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Is dat zo? Voor de menselijke soort zijn er toch maar 3 combinaties van chromosomen en dus sekse? Serieuze vraag.
Het lijkt mij een denkfout om te denken dat omdat mensen altijd een zondebok zoeken, dat je daarom elke nieuwe 'zelfidentificatie' zomaar moet accepteren.quote:Op zaterdag 11 februari 2023 11:58 schreef Nexum het volgende:
[..]
Waar heb ik mensen transfoob genoemd? Ik ben zelf niet eens voorstander van meerdere pronouns behalve he, she and they. Ik geloof daar niet in en denk ook dat het aandachtmakerij is. Maar de rest in mijn post zijn gewoon feiten. Dit is een typisch geval van ‘ik word oud en ik mag niks meer zeggen tegenwoordig boehoe kunnen we alsjeblieft terug naar de goede oude tijd’ en dat frame wordt keer op keer bevestigd als ik even door de posts van dit topic heenga.
Homo’s gingen door hetzelfde heen decennia lang en nu is het de beurt aan transgenders. Over 30 jaar zullen die vast ook volledig geïntegreerd zijn in de samenleving en komt er wel weer een nieuw iets waar mensen hun frustratie op kunnen uiten. History repeats itself
Klopt. Maar dan kun je hier verschillende sociologische perspectieven op loslaten. Je kunt zeggen: dit bewijst dat de binaire grens man/vrouw niet bestaat. Maar je kunt ook zeggen dat bovenstaande voorbeelden afwijkingen zijn van de norm man/vrouw.quote:Op zaterdag 11 februari 2023 12:04 schreef speknek het volgende:
[..]
Classificatie op basis van chromosomen (enkel toepasbaar op zoogdieren) is een systeem van seksedeteriminatie. Voor ons bekende chromosomencombinaties zijn XX, XY, XX maar groeit uit tot man (de la chapelle syndroom), XY maar groeit uit tot vrouw (Swyer syndroom), XXY (Kinefelter syndroom), bij andere zoogdieren ook nog bekend XXX en YYY. Andere diersoorten hebben een hele andere seksedeterminatie.
De chromosoom combinaties die tot een tegenovergestelde sekse leiden laten ook zien dat het technisch gezien niet de chromosomen zijn maar de genen op de chromosomen, en er zijn zover al 26 verschillende genen bekend die significant bijdragen aan sekse. En technisch gezien zijn er dus ook al 26! sekses.
Maar genen zijn alleen een blauwdruk, een recept, het baksel zelf (fenotype) kan er behoorlijk vanaf wijken. De genen determineren verder niet precies wat het uiteindelijke dier is. Seksedifferentiatie begint bij combinaties van genen die tot verschillende hoeveelheden hormonen leiden die vervolgens weer verschillend tot fenotypische groei leiden. Andere seksedeterminatiesystemen kijken daarom naar het dier zelf, de hormoonhuishouding en vervolgen het uiterlijke fenotype. Maar ook hier is het niet dichotoom. Denk bijvoorbeeld aan mannen die nauwelijks testosteron aanmaken, of vrouwen zonder borsten. Je zou naar de voortplantingsorganen kunnen kijken maar sommige vrouwen hebben geen eitjes, volgens sommige classificaties zou dat dan geen vrouw zijn. Seksedeterminatie gebruikt daarom dikwijls een combinatie van de bovenstaande dingen, en waar de genen al niet dichotoom zijn is het resultaat dat al helemaal niet meer. Er is dus geen biologische basis voor enkel man en vrouw, dat is een menselijk construct om versimpeld in te kunnen delen. Helemaal prima voor huis tuin en keuken gebruik, niet prima als je daardoor mensen gaat verdrukken.
Hier is een niet wetenschappelijke paper in Human Genetics uit 1992. De ideologie spat er vanaf.quote:Op zaterdag 11 februari 2023 11:57 schreef HowardRoark het volgende:
De menselijk biologie is dichotoom. De enige manier hoe sekse als een spectrum kan worden gepresenteerd is door allerlei aangeboren afwijkingen als een opzichzelfstaand geslacht te presenteren. En inderdaad, er zijn activisten binnen academica die dit nu proberen. Maar dat is ideologisch, niet wetenschappelijk.
Het vermeende concept 'gender' is slechts een manier om het daadwerkelijke biologische geslacht ondergeschikt te maken. Dit staat niet los van elkaar, want waarom zouden anders mensen geslachtsverandering willen ondergaan? Dat willen zij omdat hun claim is dat dit geslacht niet juist is, op basis van hun zogenaamde 'gender'.quote:Op zaterdag 11 februari 2023 11:59 schreef theunderdog het volgende:
Volgens mij is de consensus niet dat geslacht 'subjectief' is, maar wel dat genderindentificatie los staat , of los KAN staan van je geslachtskenmerken. Zo zijn er ook mannen die geboren worden met een heel laag testelsterongehalte. Je kunt wel raden wat daar de gevolgen van kunnen zijn als daar niets aangedaan kan worden.
Het syndroom van Swyer en het Klinefelter syndroom zijn aangeboren afwijkingen. Dat doet weinig veranderen aan biologische realiteit van de mens. Want in tegendeel tot wat jij hier probeert te beweren is er wél een duidelijke biologische basis voor man en vrouw.quote:Op zaterdag 11 februari 2023 12:04 schreef speknek het volgende:
[..]
Classificatie op basis van chromosomen (enkel toepasbaar op zoogdieren) is een systeem van seksedeteriminatie. Voor ons bekende chromosomencombinaties zijn XX, XY, XX maar groeit uit tot man (de la chapelle syndroom), XY maar groeit uit tot vrouw (Swyer syndroom), XXY (Kinefelter syndroom), bij andere zoogdieren ook nog bekend XXX en YYY. Andere diersoorten hebben een hele andere seksedeterminatie.
De chromosoom combinaties die tot een tegenovergestelde sekse leiden laten ook zien dat het technisch gezien niet de chromosomen zijn maar de genen op de chromosomen, en er zijn zover al 26 verschillende genen bekend die significant bijdragen aan sekse. En technisch gezien zijn er dus ook al 26! sekses.
Maar genen zijn alleen een blauwdruk, een recept, het baksel zelf (fenotype) kan er behoorlijk vanaf wijken. De genen determineren verder niet precies wat het uiteindelijke dier is. Seksedifferentiatie begint bij combinaties van genen die tot verschillende hoeveelheden hormonen leiden die vervolgens weer verschillend tot fenotypische groei leiden. Andere seksedeterminatiesystemen kijken daarom naar het dier zelf, de hormoonhuishouding en vervolgen het uiterlijke fenotype. Maar ook hier is het niet dichotoom. Denk bijvoorbeeld aan mannen die nauwelijks testosteron aanmaken, of vrouwen zonder borsten. Je zou naar de voortplantingsorganen kunnen kijken maar sommige vrouwen hebben geen eitjes, volgens sommige classificaties zou dat dan geen vrouw zijn. Seksedeterminatie gebruikt daarom dikwijls een combinatie van de bovenstaande dingen, en waar de genen al niet dichotoom zijn is het resultaat dat al helemaal niet meer. Er is dus geen biologische basis voor enkel man en vrouw, dat is een menselijk construct om versimpeld in te kunnen delen. Helemaal prima voor huis tuin en keuken gebruik, niet prima als je daardoor mensen gaat verdrukken.
Ja dat klopt, maar dat zijn dus normatieve constructen, je kunt in ieder geval niet naar de biologie wijzen en zeggen is/ought.quote:Op zaterdag 11 februari 2023 12:09 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Klopt. Maar dan kun je hier verschillende sociologische perspectieven op loslaten. Je kunt zeggen: dit bewijst dat de binaire grens man/vrouw niet bestaat. Maar je kunt ook zeggen dat bovenstaande voorbeelden afwijkingen zijn van de norm man/vrouw.
Maar in de biologie bestaat er in principe niet zoiets als 'normaal' of 'afwijkingen' he. Dingen zijn gewoon.quote:Op zaterdag 11 februari 2023 12:16 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het vermeende concept 'gender' is slechts een manier om het daadwerkelijke biologische geslacht ondergeschikt te maken. Dit staat niet los van elkaar, want waarom zouden anders mensen geslachtsverandering willen ondergaan? Dat willen zij omdat hun claim is dat dit geslacht niet juist is, op basis van hun zogenaamde 'gender'.
Helaas, maar dit is onzin. Geslacht is nu eenmaal biologisch bepaald en objectief aantoonbaar. En als mensen het gevoel hebben dat niet klopt, is dat gevoel het probleem, niet het daadwerkelijke geslacht.
[..]
Het syndroom van Swyer en het Klinefelter syndroom zijn aangeboren afwijkingen. Dat doet weinig veranderen aan biologische realiteit van de mens. Want in tegendeel tot wat jij hier probeert te beweren is er wél een duidelijke biologische basis voor man en vrouw.
Aangeboren afwijkingen aangrijpen om de waanideeën van een kleine groep te willen normaliseren is een buitengewoon slecht argument. We gaan ook niet zeggen dat het aantal vingers en tenen van de mens eigenlijk een spectrum is omdat in uitzonderlijke gevallen sommigen worden geboren met vier tenen (syndactylie) of zes vingers (polydactylie).
Eens. Dingen zijn gewoon. Maar omdat wij een maatschappij met elkaar hebben, ontkom je toch niet aan die normatieve/sociologische constructen. De discussie is dus: wanneer is het zinnig om iets te omschrijven als een 'afwijking' (wat toch een negatieve lading heeft) en wanneer niet.quote:Op zaterdag 11 februari 2023 12:20 schreef speknek het volgende:
[..]
Ja dat klopt, maar dat zijn dus normatieve constructen, je kunt in ieder geval niet naar de biologie wijzen en zeggen is/ought.
Het boeit me werkelijk helemaal geen zak hoe mensen zich willen noemen of wat hun identiteit is. Het boeit me wel wanneer mensen op basis van valse aantijgingen, demonisering, laster en leugens andere mensen gaan 'boycotten' en brodeloos willen maken. En daar is het radicale element in die community thans enorm gedreven in. Piers Morgan, JK Rowling, Laurens Buijs, die leraar in Engeland die onlangs ontslagen is... de lijst van zogenaamde 'transfoben' wordt steeds langer want die club zoekt niet naar tolerantie en acceptatie (verre van), het zoekt naar voorkeursbehandeling en eist dat de hele wereld precies zo over zaken denkt als zij. Doet men dat niet, worden weer alle 'foben' en 'ismes' van stal gehaald om iemand in een kwaad daglicht te zetten. Met als hoofddoel natuurlijk iemand monddood en werkloos te krijgen.quote:Op zaterdag 11 februari 2023 11:58 schreef Nexum het volgende:
[..]
Waar heb ik mensen transfoob genoemd? Ik ben zelf niet eens voorstander van meerdere pronouns behalve he, she and they. Ik geloof daar niet in en denk ook dat het aandachtmakerij is. Maar de rest in mijn post zijn gewoon feiten. Dit is een typisch geval van ‘ik word oud en ik mag niks meer zeggen tegenwoordig boehoe kunnen we alsjeblieft terug naar de goede oude tijd’ en dat frame wordt keer op keer bevestigd als ik even door de posts van dit topic heenga.
Homo’s gingen door hetzelfde heen decennia lang en nu is het de beurt aan transgenders. Over 30 jaar zullen die vast ook volledig geïntegreerd zijn in de samenleving en komt er wel weer een nieuw iets waar mensen hun frustratie op kunnen uiten. History repeats itself
Die 'hateboner' zie ik vooral terug in die club die op basis van pure verzinsels, laster en leugens maar oproept tot het boycotten van mensen en producten.quote:Op zaterdag 11 februari 2023 11:52 schreef Nexum het volgende:
[..]
Dit is helemaal niet waarde meeste mensen in de transgemeenschap houden het gewoon bij he, she and they. Dat hele neopronouns gebeuren is verzonnen door een heel klein luid clubje dat nu overal de aandacht krijgt wat aandacht voor echte transgenders in de weg staat.
Ik snap niet waar mensen op Fok! zo’n enorme hateboner van krijgen. Als transgenders of mensen uit de LHBT gemeenschap het spel willen boycotten laat ze dan lekker doen. Jullie doen net alsof transgenders jullie persoonlijke leven beïnvloeden en dat je er doodgegooid mee wordt.. dit zijn dezelfde mensen die hier van alles lopen te spoeien maar in het echt lopen te klappertanden en hun woordje niet klaar hebben. Soms vraag ik me met dit soort topics echt af of jullie wel eens je eigen posts teruglezen en dan beseffen hoeveel onzin er wel niet uitkomt
Ik kan uit dit abstract niet halen dat aangeboren afwijkingen een ander geslacht zou betreffen of dat het menselijk geslacht een spectrum zou zijn. Heb je wellicht een linkje naar het hele artikel?quote:Op zaterdag 11 februari 2023 12:15 schreef speknek het volgende:
[..]
Hier is een niet wetenschappelijke paper in Human Genetics uit 1992. De ideologie spat er vanaf.
Sex determination and sex reversal: genotype, phenotype, dogma and semantics
Abstract
The genetic terminology of sex determination and sex differentiation is examined in relation to its underlying biological basis. On the assumption that the function of the testis is to produce hormones and spermatozoa, the hypothesis of a single Y-chromosomal testis-determining gene with a dominant effect is shown to run counter to the following observed facts: a lowering in testosterone levels and an increase in the incidence of undescended testes, in addition to sterility, in males with multiple X chromosomes; abnormalities of the testes in autosomal trisomies; phenotypic abnormalities of XX males apparently increasing with decreasing amounts of Y-chromosomal material; the occurrence of patients with gonadal dysgenesis and XY males with ambiguous genitalia in the same sibship; the occurrence of identical SRY mutations in patients with gonadal dysgenesis and fertile males in the same pedigree; and the development of XY female and hermaphrodite mice having the same genetic constitution. The role of X inactivation in the production of males, females and hermaphrodites in T(X;16)16H mice has previously been suggested but not unequivocally demonstrated; moreover, X inactivation cannot account for the observed bilateral asymmetry of gonadal differentiation in XY hermaphrodites in humans and mice. There is evidence for a delay in development of the supporting cells in XY mice with ovarian formation. Once testicular differentiation and male hormone secretion have begun, other Y-chromosomal genes are required to maintain spermatogenesis and to complete spermiogenesis, but these genes do not function effectively in the presence of more than one X chromosome. The impairment of spermatogenesis by many other chromosome abnormalities seems to be more severe than that of oogenesis. It is concluded that the notion of a single testis-determining gene being responsible for male sex differentiation lacks biological validity, and that the genotype of a functional, i.e. fertile, male differs from that of a functional female by the presence of multiple Y-chromosomal genes in association with but a single X chromosome. Male sex differentiation in XY individuals can be further impaired by a euploid, but inappropriate, genetic background. The genes involved in testis development may function as growth regulators in the tissues in which they are active.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/1634224/
Nee hoor, we hebben een gedegen beeld van wat wel normaal is en wat niet. Het is ook niet zonder reden dat aangeboren afwijkingen als Klinefelter en Swyer allerlei lichamelijke en psychische problematiek met zich kunnen meebrengen. Daarom krijgen patiënten met zulke aandoeningen ook verscheidene behandeling en krijgen bijvoorbeeld hormonen toegediend om een zo functioneel mogelijk leven te kunnen leiden.quote:Op zaterdag 11 februari 2023 12:23 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Eens. Dingen zijn gewoon. Maar omdat wij een maatschappij met elkaar hebben, ontkom je toch niet aan die normatieve/sociologische constructen. De discussie is dus: wanneer is het zinnig om iets te omschrijven als een 'afwijking' (wat toch een negatieve lading heeft) en wanneer niet.
Idd.quote:Op zaterdag 11 februari 2023 12:31 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Het boeit me werkelijk helemaal geen zak hoe mensen zich willen noemen of wat hun identiteit is. Het boeit me wel wanneer mensen op basis van valse aantijgingen, demonisering, laster en leugens andere mensen gaan 'boycotten' en brodeloos willen maken. En daar is het radicale element in die community thans enorm gedreven in. Piers Morgan, JK Rowling, Laurens Buijs, die leraar in Engeland die onlangs ontslagen is... de lijst van zogenaamde 'transfoben' wordt steeds langer want die club zoekt niet naar tolerantie en acceptatie (verre van), het zoekt naar voorkeursbehandeling en eist dat de hele wereld precies zo over zaken denkt als zij. Doet men dat niet, worden weer alle 'foben' en 'ismes' van stal gehaald om iemand in een kwaad daglicht te zetten. Met als hoofddoel natuurlijk iemand monddood en werkloos te krijgen.
Dat boeit me wel. Dat zou iedereen moeten boeien.
Ik lees wel eens wat over wetenschap in de krant of spreek een bioloog. Schijnbaar is het wel redelijk bewezen dat menselijke chromosomen(en dus sekse) vaker variatie hebben dan voorheen gedacht en heeft bijv. transgenderisme veelal een neurobiologische oorzaak. Hoe dat allemaal precies zit is volgensmij nog niet duidelijk/onderzocht maar zo goed volg ik dat allemaal niet.quote:Op zaterdag 11 februari 2023 11:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Limburgse taal beste taal.quote:Op zaterdag 11 februari 2023 09:09 schreef speknek het volgende:
[..]
Het gebruik je niet voor personen.
Hoe werkt dat dan, moreel gezien? Direct middels royalty's een vermeende transfoob steunen is niet ok, maar iemand die middels royalty's een vermeende transfoob steunt vergoeden is prima?quote:Op vrijdag 10 februari 2023 15:54 schreef speknek het volgende:
[..]
quote:Op zaterdag 11 februari 2023 10:58 schreef speknek het volgende:
Het gaat erom dat je intentie goed is en het basisprincipe: transgenders bestaan en dienen als mens behandeld te worden en niet gediscrimineerd te worden, de basis is. Daaromheen kun je best discussiëren hoe de taal zich daarop aan dient te passen.
Probleem is dus dat er geen discussie is. Je moet alles accepteren, anders ben je transfoob en wil je dus transgenders uitroeien en/of niet als mens behandelen. Dat is het probleem.quote:
Carmageddon.quote:Op zaterdag 11 februari 2023 14:02 schreef vosss het volgende:
Dat er zelden een game tot zo veel controverse leidde is je reinste kolder.
Ik noem een Manhunt, Kingpin: Life of Crime, Postal, RapeLay of CoD: MW2 of noem maar op. Allemaal heel wat meer controverse. Me dunkt.
De ignition remix is een heerlijk nummer.quote:Op zaterdag 11 februari 2023 08:46 schreef Toine51 het volgende:
Hier ook zo'n figuur...
[..]
Daar ga ik persoonlijk dus niet in mee.quote:Op zaterdag 11 februari 2023 15:14 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Probleem is dus dat er geen discussie is. Je moet alles accepteren, anders ben je transfoob en wil je dus transgenders uitroeien en/of niet als mens behandelen. Dat is het probleem.
Ik vind van niet. Maar als anderen dat wel vinden staat ze dat ook vrij.quote:Rowling probeert die discussie te voeren maar wordt daarvoor keihard aangevallen. Is dat ook ''?
Transfoob dus. Jammer maar helaas!quote:Op zaterdag 11 februari 2023 15:17 schreef probeer het volgende:
[..]
Daar ga ik persoonlijk dus niet in mee.
Ik vind van niet. Maar als anderen dat wel vinden staat ze dat ook vrij.quote:Op zaterdag 11 februari 2023 15:18 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Transfoob dus. Jammer maar helaas!
Sterker nog, ze is zelfs meermaals bedreigd en gedoxxed. Ik ben trouwens ook benieuwd of er voorbeelden zijn van alle manieren waarop Rowling zogenaamd het leven van mensen met genderdysoforie 'zuur' zou maken. Als dit inderdaad haar nieuwe levenswerk zou zijn (wat in dit topic wordt beweerd) dan zouden daar vele voorbeelden van te geven moeten zijn ...quote:Op zaterdag 11 februari 2023 15:14 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Probleem is dus dat er geen discussie is. Je moet alles accepteren, anders ben je transfoob en wil je dus transgenders uitroeien en/of niet als mens behandelen. Dat is het probleem.
Rowling probeert die discussie te voeren maar wordt daarvoor keihard aangevallen. Is dat ook ''?
Uiteraard. Maar als je een discussie wil voeren dan zijn argumenten wel belangrijk hequote:Op zaterdag 11 februari 2023 15:19 schreef probeer het volgende:
[..]
Ik vind van niet. Maar als anderen dat wel vinden staat ze dat ook vrij.
Nul behoefte om met die mensen (die mij een transfoob noemen omdat whatever) een discussie aan te gaan.quote:Op zaterdag 11 februari 2023 15:22 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Uiteraard. Maar als je een discussie wil voeren dan zijn argumenten wel belangrijk he
Ik ben het hier volledig mee eens.quote:Op zaterdag 11 februari 2023 15:30 schreef probeer het volgende:
[..]
Nul behoefte om met die mensen (die mij een transfoob noemen omdat whatever) een discussie aan te gaan.
"Ok", schouders ophalen en door met mijn eigen leven.
Diezelfde achteloosheid maakt trouwens ook dat het me geen ene fuck boeit hoe een ander zichzelf identificeert.
En als ze van mij verwachten dat ik daar in mee ga (middels bv pronouns) dan maak ik de afweging hoe belangrijk ik een goede relatie met die mensen vind.
Hangt van de gradatie van 'aangevallen worden' af. Als dat bij woorden blijft doet het me niets.quote:Op zaterdag 11 februari 2023 15:43 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ik ben het hier volledig mee eens.
Probleem is dus dat er mensen zijn die dit ook zeggen en het spel willen spelen (en streamen) en alsnog worden aangevallen.
Dat moet mevrouw Kampen helemaal lekker zelf weten.quote:Ik denk dat we dat allebei afkeuren, maar dit zien we in de media niet terug. Het wordt gebracht als 'controverse' en dan zijn er lui als mevrouw Kampen en speknek die alles en iedereen gaslighten. Dat vind ik een probleem.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |