abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_207934805
quote:
Nieuwe Harry Potter-game leidt tot controverse in transgendergemeenschap

Lang was alles rond Harry Potter een garantie voor succes. Van de boeken over de beroemde tovenaarsleerling tot de acht films, die zo'n 7,7 miljard dollar opbrachten.

Twaalf jaar na de laatste film duikt de game-industrie - die qua grootte inmiddels de filmindustrie is voorbijgestreefd - op de Harry Potter-wereld met de game Hogwarts Legacy, die vandaag uitkomt. Gezien de vele lovende recensies lijkt het een zekerheid dat er miljoenen exemplaren van verkocht zullen worden.

Maar als het aan critici ligt, wordt er geen enkel exemplaar verkocht. Zelden leidde een spel tot zoveel controverse in de gamewereld én daarbuiten.

Dat heeft te maken met uitspraken die JK Rowling, de schrijfster van de boekenreeks, in 2020 heeft gedaan. In een online manifest schreef ze bezorgd te zijn over het groeiend aantal jongeren dat een transitie wil doormaken. Ook vindt ze dat die ontwikkeling ertoe leidt dat de wereld gevaarlijker wordt voor vrouwen. "Als je toiletten en kleedkamers openstelt voor iedere man die het idee heeft dat hij een vrouw is, dan zet je de deur in feite open voor iedere man die maar wil binnenkomen." Het was een uitspraak die veel mensen in het verkeerde keelgat schoot.

Diverse acteurs uit de films namen afstand van Rowlings uitspraken, onder wie Daniel Radcliffe, Rupert Grint en Emma Watson (Harry, Ron en Hermelien). Sindsdien ligt alles wat met Harry Potter te maken heeft onder een vergrootglas. Dus ook Hogwarts Legacy.

Boycot en discussie
Online wordt opgeroepen tot een boycot van de game. Weliswaar was Rowling zelf niet direct betrokken bij de productie van het spel, maar door het gebruik van de Harry Potter-merknaam verdient ze alsnog royalty's. Door het spel te kopen, steun je Rowling indirect en daarmee ook haar anti-transstandpunten, vinden activisten. In de conservatieve hoek klinkt de oproep om het spel juist te kopen, om de transgemeenschap een hak te zetten.

De polarisatie rond Hogwarts Legacy leidt ook tot discussie bij diverse media die te maken krijgen met het spel. Zo heeft gameforum ResetEra vorige maand besloten alle discussie over de game te verbannen. Andere media nemen in artikelen actief afstand van de uitspraken van Rowling. Dat gebeurde ook in Nederland, bij bijvoorbeeld gamesite IGN Benelux.

In de recensie van het spel staat dat de redactie achter de rechten van transgender personen staat. "We zijn het er als redactie niet mee eens hoe Rowling daarover denkt", zegt journalist Sven Rietkerk. "We vonden het extra belangrijk om ons daartegen uit te spreken, zeker omdat ze geld verdient met deze game. Ik heb zelf de recensie geschreven en daarna hebben we met enkele collega's overlegd om er extra duiding aan te geven."

Dilemma voor gamers
Voor sommige gamers is deze controverse even schrikken, zegt gameontwikkelaar Gwendolyn Kampen, zelf een transgender vrouw. "Stel dat je bent opgegroeid als Potter-fan, dan kom je nu voor een moeilijke ethische kwestie te staan: ga ik proberen van de game te genieten, wetende dat Rowling ervan profiteert, of sympathiseer ik met de transgendergemeenschap? Het is een dilemma waar de gemiddelde gamer zich niet uit zichzelf mee bezighoudt."

De uitgever van het spel, Warner Bros. Games, kreeg de afgelopen maanden al de nodige kritiek te verduren. Regisseur Alan Tew reageerde daar vorige maand op. "We weten dat de Harry Potter-wereld een divers publiek heeft. We wilden daarom ervoor zorgen dat het publiek, dat altijd van een dergelijke game heeft gedroomd, zich verwelkomd zou voelen. Dat ze zich ook thuis zouden voelen."

Bij de ontwikkeling van Hogwarts Legacy is daar rekening mee gehouden. Spelers moeten bij het opstarten van de game een karakter maken, waarmee ze het spel kunnen spelen. In de character creator krijgen ze de vrijheid om uiterlijke kenmerken te kiezen, zonder dat ze daarmee voor een specifieke gender kiezen. Aan het aangemaakte karakter wordt in het spel soms gerefereerd met onzijdige voornaamwoorden, zoals 'they'.

Het zijn zulke toevoegingen die veranderingen teweeg kunnen brengen, denkt Kampen. "Goede representatie van trans personen gebeurt wanneer het karakter meer is dan alleen de problemen waar een trans persoon mee worstelt. Een character creator in zo'n spel kan mensen helpen om te experimenteren met hun identiteit. Dat alles zou kunnen bijdragen aan de acceptatie van transgender mensen in de samenleving."

Maar de gameontwikkelaar wil andere mensen niet cancellen of vertellen wat ze moeten doen. "Ik denk dat veel mensen hebben uitgekeken naar deze game. Dan is het heel schokkend om te horen dat je indirect een transfobisch geluid steunt. Niemand wil horen dat-ie fout zit. Maar zelf kies ik er voor om iemand met transfobische ideeën niet te steunen en de game links te laten liggen."

Volgens Kampen draait het uiteindelijk om bewustwording. "Ik vergelijk het soms met R Kelly. Hij heeft mooie muziek gemaakt, maar is wel veroordeeld voor seksueel misbruik en afpersing van minderjarigen. Mensen moeten zelf weten wat ze met die informatie doen. Sommigen luisteren nog altijd graag naar zijn muziek en anderen niet meer. Hetzelfde geldt voor Hogwarts Legacy."
Nee.
Nee
NEE

ik word hier zo moe van...

quote:
Een character creator in zo'n spel kan mensen helpen om te experimenteren met hun identiteit. Dat alles zou kunnen bijdragen aan de acceptatie van transgender mensen in de samenleving."
Dus in deze vorm zou een oorlogs- / schietspel mensen kunnen helpen om te experimenteren met hun identiteit. Oja...

Nog maar eens NEE... moe... stop... ga weg...
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 10 februari 2023 @ 12:29:56 #2
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_207934858
#fophef
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_207934889
quote:
Volgens Kampen draait het uiteindelijk om bewustwording. "Ik vergelijk het soms met R Kelly. Hij heeft mooie muziek gemaakt, maar is wel veroordeeld voor seksueel misbruik en afpersing van minderjarigen. Mensen moeten zelf weten wat ze met die informatie doen. Sommigen luisteren nog altijd graag naar zijn muziek en anderen niet meer. Hetzelfde geldt voor Hogwarts Legacy."
Wat een rare vergelijking. R Kelly heeft onomstotelijk minderjarige kinderen seksueel misbruikt. J Rowling heeft enkel een mening die door sommigen als onwenselijk wordt gezien. Dat kun je toch niet vergelijken.
PWBF
  vrijdag 10 februari 2023 @ 12:35:49 #4
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_207934926
Voor de deze gemeenschap geldt; een dag niet gejankt, is een dag niet geleefd.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_207934957
Voor mensen die het spel spelen én op Reddit zitten; dezelfde transgendergemeenschap is daar actief spoilers aan te plaatsen.
In order to understand, I destroyed myself
- Fernando Pessoa
pi_207934972
Sorry, maar kan dit ook stoppen? Wat een onzin weer. Het wordt je echt opgedrongen ook.
Mensen zijn mannelijk of vrouwelijk en dat kun je middels een transitie omwisselen en dan ben je weer mannelijk of vrouwelijk. Mensen zijn nooit onzijdig.

Iemand die tweeslachtig geboren is, die wil ik nog wel tegemoet komen qua aanspreekvorm, maar niet iemand die zich onzijdig voelt.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_207935000
Je kan écht niets meer zeggen tegenwoordig.
So rest assured I have the key to every opening
To every wishing well that's deep enough to dream
I want to show you just how fascinating kissing is
When earth collides with all the space between
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 10 februari 2023 @ 12:44:31 #8
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_207935059
Pff, als ik dit spel was gaan spelen zonder ook maar enig artikel (of een titel daarvan) gezien te hebben, zou ik er niet eens bij stil hebben gestaan. Dan ga je door zo'n character creator heen, maak je je poppetje hoe je het wil en ga je spelen. Ik ga nieuwsberichten daarover mij er dus ook niet van laten weerhouden, niet door te denken 'jeetje, nu profiteert die vuile Rowling' en ook niet door te denken 'ach en wee, ze drukken het door mijn strot!!11!'.

Gewoon spelen als je het wilt spelen. En niet spelen als je het niet wilt spelen.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  vrijdag 10 februari 2023 @ 12:45:35 #9
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_207935073
Volgens mij is er behoorlijk grote overlap tussen (voormalig) die-hard Harry Potter fans en en mensen die termen als 'terf' enzo gebruiken, en alles transfoob noemen. Dat is denk ik ook waarom de ophef steeds zo relatief groot is.
pi_207935093
quote:
Voor sommige gamers is deze controverse even schrikken, zegt gameontwikkelaar Gwendolyn Kampen, zelf een transgender vrouw. "Stel dat je bent opgegroeid als Potter-fan, dan kom je nu voor een moeilijke ethische kwestie te staan: ga ik proberen van de game te genieten, wetende dat Rowling ervan profiteert, of sympathiseer ik met de transgendergemeenschap? Het is een dilemma waar de gemiddelde gamer zich niet uit zichzelf mee bezighoudt."
Een gemeenschap die zich kenmerkt door iedereen die kritisch is of een mening heeft die anders is te cancellen.

Wat mij betreft heeft het hele woke gebeuren zat kenmerken van fascisme. Transgenders zijn geen vrouwen. Dat je jezelf vervolgens anders voelt is een mogelijkheid, maar een echte vrouw zal je nooit zijn.
pi_207935111
Prima publiciteit voor deze game, mijn interesse is in ieder geval gewekt.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_207935117
Al sinds dinsdag deze game aan het spelen en het is een fantastische game.
Ook voor men die niets met Harry Potter hebben, zoals ik.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  vrijdag 10 februari 2023 @ 12:50:10 #13
22565 asco
Los in deze tent
pi_207935135
Ik kom uit een tijd dat transgenders voor niet helemaal 100 werden aangezien. En zo denk ik nog steeds.

En als je dat erg vindt ga je maar HUILEN. 👍
  Forum Admin vrijdag 10 februari 2023 @ 12:50:58 #14
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_207935148
Wat ik echt heel bijzonder vind is dat er zo ontzettend veel aandacht is voor zo'n klein groepje mensen. Dit is daar een voorbeeld van.. Net als dat gender gedoe, hoeveel procent van de bevolking heeft daar nu mee te maken?

Er zijn veel grotere demografische groepen die al jaren worden genegeerd.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  Forum Admin vrijdag 10 februari 2023 @ 12:52:32 #15
pi_207935174
Daarnaast is genderdysforie iets wat daadwerkelijk voorkomt maar volgens mij klopt de verhouding helemaal niet, wat zou betekenen dat inderdaad een boel mensen die nu als transgender door het leven gaan dat eigenlijk helemaal niet zijn. En die zorgen weer voor het gigantisch hoge suïcidecijfer.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_207935175
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 februari 2023 12:48 schreef StateOfMind het volgende:
Al sinds dinsdag deze game aan het spelen en het is een fantastische game.
Ook voor men die niets met Harry Potter hebben, zoals ik.
Ik wist niet dat ie er al was. Net een paar screenshots bekeken en het ziet er wel gelikt uit moet ik zeggen.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_207935179
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2023 12:50 schreef Straatcommando. het volgende:
Wat ik echt heel bijzonder vind is dat er zo ontzettend veel aandacht is voor zo'n klein groepje mensen. Dit is daar een voorbeeld van.. Net als dat gender gedoe, hoeveel procent van de bevolking heeft daar nu mee te maken?

Er is bijzonder weinig aandacht voor alleenstaande plattelandsvrouwen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_207935201
ik wil het ook wel spelen ik heb echter alleen nog maar zo'n ouwe PS4 dus moet nog paar maanden wachten gr gr
PWBF
pi_207935219
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2023 12:52 schreef Hathor het volgende:

[..]
Ik wist niet dat ie er al was. Net een paar screenshots bekeken en het ziet er wel gelikt uit moet ik zeggen.
Officiële release is vandaag, maar als je de Deluxe Edition gekocht hebt had je 72 uur eerder toegang.

Zo enorm veel sfeer en kleine details overal _O_
A murky, forgotten land.
pi_207935245
quote:

De vraag is eerder hoe deze groep fantasten zoveel invloed heeft weten te vergaren. Want je hebt helemaal gelijk dat het in veel gevallen kleine groepjes radicalen betreft, maar ondertussen weten ze wel grote bedrijven en organisaties te beïnvloeden, zorgen voor discussie op het hoogte politieke niveau, bewerkstelligen allerlei aanpassingen in het taalgebruik en krijgen een verscheidenheid aan mensen (bekend en onbekend) gecanceld en/of ontslagen. Kortom, ondanks de geringe grootte weet men een behoorlijk impact te hebben. Het is eigenlijk een tirannie van een absolute minderheid.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  Forum Admin vrijdag 10 februari 2023 @ 12:59:46 #21
pi_207935263
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 februari 2023 12:58 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
De vraag is eerder hoe deze groep fantasten zoveel invloed heeft weten te vergaren. Want je hebt helemaal gelijk dat het in veel gevallen kleine groepjes radicalen betreft, maar ondertussen weten ze wel grote bedrijven en organisaties te beïnvloeden, zorgen voor discussie op het hoogte politieke niveau, bewerkstelligen allerlei aanpassingen in het taalgebruik en krijgen een verscheidenheid aan mensen (bekend en onbekend) gecanceld en/of ontslagen. Kortom, ondanks de geringe grootte weet men een behoorlijk impact te hebben.
Klopt ja, heel merkwaardig. Ik zie er geen complot in oid, maar het is en niet in proportie tot het probleem en de relevantie is voor veel mensen zo goed als 0.
pi_207935265
quote:

Die ophef is er idd maar onder ren kleine groep.
Helaas schreeuwt die groep heel hard op social media (wat ben ik blij dat ik nooit aan social media gedaan heb) en krijgt daarmee heel veel aandacht helaas.

Vind je het kut en boehoe (Rowling heeft overigens helemaal niks met deze game te maken, al zal ze wel royalties krijgen), dan koop je het toch niet.

Zo, boterham op, ik zet de PS5 aan en ga lekker verder met Hogwarts Legacy *O*
A murky, forgotten land.
pi_207935275
quote:
6s.gif Op vrijdag 10 februari 2023 12:54 schreef Nielsch het volgende:
ik wil het ook wel spelen ik heb echter alleen nog maar zo'n ouwe PS4 dus moet nog paar maanden wachten gr gr
4 April komt de PS4 en Xbox One versie uit.

De Switch versie in juli.
A murky, forgotten land.
pi_207935276
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 februari 2023 12:58 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
De vraag is eerder hoe deze groep fantasten zoveel invloed heeft weten te vergaren. Want je hebt helemaal gelijk dat het in veel gevallen kleine groepjes radicalen betreft, maar ondertussen weten ze wel grote bedrijven en organisaties te beïnvloeden, zorgen voor discussie op het hoogte politieke niveau, bewerkstelligen allerlei aanpassingen in het taalgebruik en krijgen een verscheidenheid aan mensen (bekend en onbekend) gecanceld en/of ontslagen. Kortom, ondanks de geringe grootte weet men een behoorlijk impact te hebben. Het is eigenlijk een tirannie van een absolute minderheid.
Omdat er een nog grotere groep is die de sores van de transgemeenschap gebruikt om eens ff lekker te deugen en anderen de morele maat te nemen.
pi_207935287
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 februari 2023 13:01 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
4 April komt de PS4 en Xbox One versie uit.

De Switch versie in juli.
ja 4 april dat is bijna 2 maanden he gr gr
PWBF
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')