abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 4 januari 2023 @ 14:49:51 #1
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207418820
Welkom in het topic over de energietarieven die door het dak zijn gegaan. Bespreek hier je tarieven, tips, mooie aanbiedingen en de gevolgen van het prijsplafond voor je eigen situatie.

Energieprijzen


Bron


Bron

Vanaf 1 januari lagere energierekening door verruimd prijsplafond
Vanaf 1 januari 2023 geldt een prijsplafond op energie voor alle huishoudens en andere kleinverbruikers. Voor gas wordt het maximale tarief ¤ 1,45 per kuub tot een verbruik van 1.200 kuub. Voor elektriciteit wordt het maximale tarief verlaagd tot ¤ 0,40 per KWh en het maximale verbruik verhoogd tot 2.900 kWh. Voor het energieverbruik boven het plafond betalen huishoudens en andere kleinverbruikers het tarief zoals opgenomen in het energiecontract. Voor november en december ontvangen huishoudens een vaste korting op de energierekening van ¤ 190 per maand. Lees meer

Aanvulling Vallon:
Voor stadsverwarming wordt het maximale tarief ¤ 47,38 per gigajoule (GJ) tot en met een verbruik van 37 GJ.

Verdeling energieplafond per maand






[ Bericht 1% gewijzigd door Speekselklier op 04-01-2023 18:33:53 ]
Tot nooit .......
pi_207418989
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 14:26 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
2 jaar oud. Als je beter kan, ga je gang.
Nee. Maar vond het wel komisch bij een discussie over hedendaagse prijzen
pi_207419175
quote:
99s.gif Op woensdag 4 januari 2023 14:49 schreef Speekselklier het volgende:
Welkom in het topic over de energietarieven die door het dak zijn gegaan. Bespreek hier je tarieven, tips, mooie aanbiedingen en de gevolgen van het prijsplafond voor je eigen situatie.

Energieprijzen
[ afbeelding ]
Bron

[ afbeelding ]
Bron

[
Update voor in de OP:

Grafiek gas:

https://www.energievergel(...)sprijs-2022-2023.jpg


Grafiek stroom:

https://www.energievergel(...)/Stroomprijs-CBS.jpg

[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 04-01-2023 15:23:59 ]
pi_207419292
Ik heb gister een contract afgesloten bij van den bron, ik ben klaar met Eneco.

Eneco: gas 3,80 per m3 electra 1,11 per kWh.

Van den bron: gas 1,65 per m3 en electra 0,52 per kWh.

Morgen worden mn zonnepanelen geïnstalleerd(12x395wp) en moet ik mn verbruik van 2700kwh prima kunnen dekken.

Dan komend jaar nog airco om ook mee te (bij)verwarmen en dan moet het allemaal wel betaalbaar kunnen blijven.
  woensdag 4 januari 2023 @ 15:40:07 #5
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207419348
quote:
dank je zat op mijn telefoon. zal het er vanacond ff inplakken.
Tot nooit .......
pi_207419424
Ik overweeg dynamisch te gaan met Zonneplan of Frank Energie. Met mijn verbruik van het laatste jaar kom ik daarmee onder de ¤ 100,- uit per maand. Dit zit vooral in het gas aangezien ik een stroom overschot heb dankzij zonnepanelen. Goed of leip idee?
Uitvinder van de biersmiley.
  Moderator woensdag 4 januari 2023 @ 15:52:14 #7
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_207419445
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 15:49 schreef dimmak het volgende:
Ik overweeg dynamisch te gaan met Zonneplan of Frank Energie. Met mijn verbruik van het laatste jaar kom ik daarmee onder de ¤ 100,- uit per maand. Dit zit vooral in het gas aangezien ik een stroom overschot heb dankzij zonnepanelen. Goed of leip idee?
Wel even in de gaten houden hoe deze dynamische boeren omgaan met de salderingsregeling. Als ze salderen met het tarief van teruglevermoment ipv kwh kan het nog wel eens nadelig uitpakken (geen idee of dat zo is hoor)
pi_207419463
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 15:49 schreef dimmak het volgende:
Ik overweeg dynamisch te gaan met Zonneplan of Frank Energie. Met mijn verbruik van het laatste jaar kom ik daarmee onder de ¤ 100,- uit per maand. Dit zit vooral in het gas aangezien ik een stroom overschot heb dankzij zonnepanelen. Goed of leip idee?
Je kan ook je stroom en gas contract scheiden. Dan kan je voor stroom een salderende leverancier pakken met hogere teruglever vergoeding en voor gas een dynamische
  woensdag 4 januari 2023 @ 16:09:59 #9
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_207419583
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 15:49 schreef dimmak het volgende:
Goed of leip idee?
Verdiep je eens in het salderen vd twee.

Afaik is dynamisch niet het meest handige als je saldeert.
Dum de dum
pi_207419584
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 15:52 schreef noodgang het volgende:

[..]
Wel even in de gaten houden hoe deze dynamische boeren omgaan met de salderingsregeling. Als ze salderen met het tarief van teruglevermoment ipv kwh kan het nog wel eens nadelig uitpakken (geen idee of dat zo is hoor)
Het is idd het tarief van het teruglevermoment. Dit schotelt Zonneplan mij voor:

Dit staat er bij: De berekening is gebaseerd op jouw verwachte verbruik en de gemiddelde verwachte inkoopprijs voor de komende 12 maanden. De gas- en stroomprijzen en jouw verbruikspatroon kunnen afwijken, beide hebben invloed op de daadwerkelijke kosten.

quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 15:54 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Je kan ook je stroom en gas contract scheiden. Dan kan je voor stroom een salderende leverancier pakken met hogere teruglever vergoeding en voor gas een dynamische
Wow, kan dat? En welke partijen doen daar bijvoorbeeld aan?
Uitvinder van de biersmiley.
pi_207419727
Is er ergens een overzicht waar je in één oogopslag de actuele gasprijzen van alle leveranciers kan zien?

Ik kom alleen uit op sites als Gaslicht etc. en dan kijken ze ook naar elektriciteit.
U MAD?
  woensdag 4 januari 2023 @ 16:24:13 #12
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_207419734
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 16:23 schreef de_boswachter het volgende:
Is er ergens een overzicht waar je in één oogopslag de actuele gasprijzen van alle leveranciers kan zien?

Ik kom alleen uit op sites als Gaslicht etc. en dan kijken ze ook naar elektriciteit.
https://www.energievergelijk.nl/energieprijzen/gasprijs
https://www.energievergelijk.nl/energieprijzen/stroomprijs
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  woensdag 4 januari 2023 @ 16:25:17 #13
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207419743
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 15:05 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Nee. Maar vond het wel komisch bij een discussie over hedendaagse prijzen
ik denk dat de verhoudingen in belasting niet ineens heel anders zijn.
Tot nooit .......
pi_207419792
quote:
Als ik mijn huidige vergelijk met wat hij aanbiedt op de nummer 1 dan scheelt het 100 euro.

Ik durf amper over te stappen omdat het toch een chaos op de markt is. Maar jezus wat een bedragen en onbekende maatschappijen voelt als dom om voor te kiezen. Lastig. -O-
Op maandag 9 september 2013 21:44 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Abs are made in the kitchen.
pi_207419796
quote:
Niet normaal die verschillen. Hoe kan dat eigenlijk? Of is het antwoord zoals altijd ‘inkoopprijzen’. Profiteurs zijn het die energiebedrijven. De aids onder de ondernemers anno 2023.
U MAD?
pi_207419906
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 15:49 schreef dimmak het volgende:
Ik overweeg dynamisch te gaan met Zonneplan of Frank Energie. Met mijn verbruik van het laatste jaar kom ik daarmee onder de ¤ 100,- uit per maand. Dit zit vooral in het gas aangezien ik een stroom overschot heb dankzij zonnepanelen. Goed of leip idee?
Dan alleen voor gas dynamisch gaan. Dit kan o.a. bij ANWB, GroeneStroomLokaal, NextEnergy. Frank lijkt me geen goede keuze wanneer je de recensies gaat lezen.
pi_207420162
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 15:34 schreef Bouke-p het volgende:
Ik heb gister een contract afgesloten bij van den bron, ik ben klaar met Eneco.

Eneco: gas 3,80 per m3 electra 1,11 per kWh.

Van den bron: gas 1,65 per m3 en electra 0,52 per kWh.

Morgen worden mn zonnepanelen geïnstalleerd(12x395wp) en moet ik mn verbruik van 2700kwh prima kunnen dekken.

Dan komend jaar nog airco om ook mee te (bij)verwarmen en dan moet het allemaal wel betaalbaar kunnen blijven.
Dank voor de tip, ik ben zojuist ook naar ze overgestapt. Al was dat overstappen eigenlijk meer om het moment van mijn jaarnota te verleggen, bij de vorige leverancier lag dat moment half november. Normaal boeit het niet wanneer dat moment is, maar nu met dat prijsplafond in combinatie met een warmtepomp en zonnepanelen opeens wel. We zouden als we komend jaar net zoveel kwh zouden verbruiken als afgelopen jaar in die laatste 6 weken van 2023 na de jaarnota zo’n 250 kwh boven het prijsplafond van die maanden uitkomen, terwijl we waarschijnlijk vanwege salderen voor het gehele jaar net wel onder dat prijsplafond zouden kunnen blijven.
pi_207420214
Goed, Vattenfall past dus niet de prijzen in je account/app van het prijsplafond.

De prijsplafondtarieven zijn ongeveer de helft van de variabele tarieven, denk ik te simpel als ik aanhou dat de kosten die ik maak volgens Vattenfall (dus tegen variabele tarief) gedeeld door 2 ongeveer is waar ik met prijsplafond op uit kom? Er van uitgaande dat ik daar onder blijf (wat zo is)
Sterkheidsbaas van alles.
pi_207420250
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 16:25 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
ik denk dat de verhoudingen in belasting niet ineens heel anders zijn.
True

quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 16:10 schreef dimmak het volgende:

[..]
Het is idd het tarief van het teruglevermoment. Dit schotelt Zonneplan mij voor:
[ afbeelding ]
Dit staat er bij: De berekening is gebaseerd op jouw verwachte verbruik en de gemiddelde verwachte inkoopprijs voor de komende 12 maanden. De gas- en stroomprijzen en jouw verbruikspatroon kunnen afwijken, beide hebben invloed op de daadwerkelijke kosten.
[..]
Wow, kan dat? En welke partijen doen daar bijvoorbeeld aan?
Elke partij met een vinkje "ik wil alleen gas"

quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 16:29 schreef de_boswachter het volgende:

[..]
Niet normaal die verschillen. Hoe kan dat eigenlijk? Of is het antwoord zoals altijd ‘inkoopprijzen’. Profiteurs zijn het die energiebedrijven. De aids onder de ondernemers anno 2023.
Inloopmoment en risico opslag inderdaad.

quote:
2s.gif Op woensdag 4 januari 2023 17:13 schreef Lonaa het volgende:
Goed, Vattenfall past dus niet de prijzen in je account/app van het prijsplafond.

De prijsplafondtarieven zijn ongeveer de helft van de variabele tarieven, denk ik te simpel als ik aanhou dat de kosten die ik maak volgens Vattenfall (dus tegen variabele tarief) gedeeld door 2 ongeveer is waar ik met prijsplafond op uit kom? Er van uitgaande dat ik daar onder blijf (wat zo is)
Nee. Dat zou ongeveer kloppen.
  woensdag 4 januari 2023 @ 17:30:13 #20
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_207420350
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 16:29 schreef de_boswachter het volgende:

[..]
Niet normaal die verschillen. Hoe kan dat eigenlijk? Of is het antwoord zoals altijd ‘inkoopprijzen’. Profiteurs zijn het die energiebedrijven. De aids onder de ondernemers anno 2023.
En het lijstje klopt niet eens ... mgoe dat is ook niet actueel te houden deze dagen natuurlijk
Dum de dum
pi_207421086
Mijn afrekening is in december, wil graag overstappen naar dynamisch ivm veel lagere tarieven. Dat gaat dan midden februari in, is dat gunstig met het plafond? Geen zonnepanelen hier.
Helaas berusten deze posts niet op de werkelijkheid
pi_207421230
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 15:34 schreef Bouke-p het volgende:
Ik heb gister een contract afgesloten bij van den bron, ik ben klaar met Eneco.

Eneco: gas 3,80 per m3 electra 1,11 per kWh.

Van den bron: gas 1,65 per m3 en electra 0,52 per kWh.

Morgen worden mn zonnepanelen geïnstalleerd(12x395wp) en moet ik mn verbruik van 2700kwh prima kunnen dekken.

Dan komend jaar nog airco om ook mee te (bij)verwarmen en dan moet het allemaal wel betaalbaar kunnen blijven.
Zeker voor gas is dat een heel net tarief gezien de huidige inkoopprijzen en belastingen.

Hopelijk zijn er meer overstappers, zodat de staat minder hoeft bij te dragen aan de grote zakkenvullers én die grote zakkenvullers onder druk van concurrentie hun tarieven gaan verlagen.
pi_207421483
quote:
5s.gif Op woensdag 4 januari 2023 18:30 schreef Dar.Adal het volgende:
Mijn afrekening is in december, wil graag overstappen naar dynamisch ivm veel lagere tarieven. Dat gaat dan midden februari in, is dat gunstig met het plafond? Geen zonnepanelen hier.
Verwacht je onder het plafond te blijven?
pi_207421515
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 15:34 schreef Bouke-p het volgende:
Ik heb gister een contract afgesloten bij van den bron, ik ben klaar met Eneco.

Eneco: gas 3,80 per m3 electra 1,11 per kWh.

Van den bron: gas 1,65 per m3 en electra 0,52 per kWh.

Morgen worden mn zonnepanelen geïnstalleerd(12x395wp) en moet ik mn verbruik van 2700kwh prima kunnen dekken.

Dan komend jaar nog airco om ook mee te (bij)verwarmen en dan moet het allemaal wel betaalbaar kunnen blijven.
Als ik bij van de bron kijk kom ik op 2.51 per kuub all in. Is je 1.65 excl belasting? Want dat is bij van de bron inderdaad nu 1.68
pi_207421611
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 19:03 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Verwacht je onder het plafond te blijven?
Stroom niet, ongv 1000 meer
Gas wel
Helaas berusten deze posts niet op de werkelijkheid
pi_207421671
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 19:16 schreef Dar.Adal het volgende:

[..]
Stroom niet, ongv 1000 meer
Gas wel
Nja dan is er niet echt een fout moment toch? Of er moet een moment zijn in je verbruik waar je quite speelt op je energieverbruik met het prijsplafond
pi_207421719
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 19:20 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Nja dan is er niet echt een fout moment toch? Of er moet een moment zijn in je verbruik waar je quite speelt op je energieverbruik met het prijsplafond
Geen idee, vandaar de vraag. In de zomer zit ik kwa verbruik boven het (maand)plafond ivm airco's...... ;(
Helaas berusten deze posts niet op de werkelijkheid
pi_207421765
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 19:25 schreef Dar.Adal het volgende:

[..]
Geen idee, vandaar de vraag. In de zomer zit ik kwa verbruik boven het (maand)plafond ivm airco's...... ;(
Dan zou ik zo vroeg voor of zo laat mogelijk na de zomer switchen. Als je tarief om laag gaat dus zo vroeg mogelijk voor.

Even daar gelaten dat je ook je airco uit kan zetten :p
pi_207421793
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 19:30 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Dan zou ik zo vroeg voor of zo laat mogelijk na de zomer switchen. Als je tarief om laag gaat dus zo vroeg mogelijk voor.

Even daar gelaten dat je ook je airco uit kan zetten :p
Tarieven gaan omlaag, nu Vattenfall en die zijn het duurst!
Switchen in februari is dus niet verkeerd? Waarom eigenlijk, ik kan het niet helemaal volgen.... :?
Helaas berusten deze posts niet op de werkelijkheid
pi_207421831
quote:
1s.gif Op woensdag 4 januari 2023 19:34 schreef Dar.Adal het volgende:

[..]
Tarieven gaan omlaag, nu Vattenfall en die zijn het duurst!
Switchen in februari is dus niet verkeerd? Waarom eigenlijk, ik kan het niet helemaal volgen.... :?
Dan heb je voor na februari nog het grootste deel van je plafond beschikbaar. Als je dan door de zomer boven je plafond gaat is het tegen een lager tarief.
pi_207422052
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 19:39 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Dan heb je voor na februari nog het grootste deel van je plafond beschikbaar. Als je dan door de zomer boven je plafond gaat is het tegen een lager tarief.
Hoe ga je door de zomer boven je plafond? Of is door een spelfout?

-edit

Zie nu pas de post hierboven. Never mind :)
Op maandag 9 september 2013 21:44 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Abs are made in the kitchen.
  woensdag 4 januari 2023 @ 20:01:29 #32
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_207422075
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 16:40 schreef Rectum het volgende:

[..]
Dan alleen voor gas dynamisch gaan. Dit kan o.a. bij ANWB, GroeneStroomLokaal, NextEnergy. Frank lijkt me geen goede keuze wanneer je de recensies gaat lezen.
Waar lees jij die recensies over Frank? Ik zit zelf bij Frank sinds augustus en benieuwd of ik iets gemist heb ;)
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  woensdag 4 januari 2023 @ 22:23:42 #33
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_207424527
Blijft bizar, omdat woord ook voor 2023 maar te blijven pushen, hoe hoog in Nederland de energieprijzen zijn.

In Frankrijk is variabel tarief (jan 2023) ca 17ct/kWh en wil je dat een jaar vast, wordt dat 25ct. bron
Kies iemand voor dag/nachttarief zijn de variabele prijzen 18 resp. 15ct/kWh.

NB: dit dankzij het Franse plafondbeleid - alweer sedert herfst 2021 - waarbij de overheid de prijs capt en in 2023, omgerekend ca 87,5% voor haar rekening neemt. Plaatje:

Hier zie je ook saillant de prijssituatie van NL - Pays-Bas - in vergelijking waar een gemiddeld huishouden in 2022 een 3 keer hogere energierekening voor de kiezen kreeg.....
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_207425850
quote:
15s.gif Op woensdag 4 januari 2023 22:23 schreef Vallon het volgende:
Blijft bizar, omdat woord ook voor 2023 maar te blijven pushen, hoe hoog in Nederland de energieprijzen zijn.

In Frankrijk is variabel tarief (jan 2023) ca 17ct/kWh en wil je dat een jaar vast, wordt dat 25ct. bron
Kies iemand voor dag/nachttarief zijn de variabele prijzen 18 resp. 15ct/kWh.

NB: dit dankzij het Franse plafondbeleid - alweer sedert herfst 2021 - waarbij de overheid de prijs capt en in 2023, omgerekend ca 87,5% voor haar rekening neemt. Plaatje:
[ afbeelding ]
Hier zie je ook saillant de prijssituatie van NL - Pays-Bas - in vergelijking waar een gemiddeld huishouden in 2022 een 3 keer hogere energierekening voor de kiezen kreeg.....
Je bent er bekend mee dat de prijzen in Frankrijk laag zijn omdat de Engelsen toptarief betalen?
pi_207425883
quote:
15s.gif Op woensdag 4 januari 2023 22:23 schreef Vallon het volgende:
Blijft bizar, omdat woord ook voor 2023 maar te blijven pushen, hoe hoog in Nederland de energieprijzen zijn.

In Frankrijk is variabel tarief (jan 2023) ca 17ct/kWh en wil je dat een jaar vast, wordt dat 25ct. bron
Kies iemand voor dag/nachttarief zijn de variabele prijzen 18 resp. 15ct/kWh.

NB: dit dankzij het Franse plafondbeleid - alweer sedert herfst 2021 - waarbij de overheid de prijs capt en in 2023, omgerekend ca 87,5% voor haar rekening neemt. Plaatje:
[ afbeelding ]
Hier zie je ook saillant de prijssituatie van NL - Pays-Bas - in vergelijking waar een gemiddeld huishouden in 2022 een 3 keer hogere energierekening voor de kiezen kreeg.....
Overigens, 4000 per jaar voor gas en ook nog voor electra? Of lees ik het fout?
  donderdag 5 januari 2023 @ 00:19:20 #36
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_207425891
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2023 00:12 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Je bent er bekend mee dat de prijzen in Frankrijk laag zijn omdat de Engelsen toptarief betalen?
Nee daar ben ik niet bekend mee, wel dat ze in Frankrijk een eigen prijsbeleid vormen dat erop neerkomt dat dingen die nodig zijn, structureel goedkoper zijn. Geen idee wat Engeland, sws buiten EU, hier mee te maken heeft. Leg uit ?
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_207425958
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2023 00:19 schreef Vallon het volgende:

[..]
Nee daar ben ik niet bekend mee, wel dat ze in Frankrijk een eigen prijsbeleid vormen dat erop neerkomt dat dingen die nodig zijn, structureel goedkoper zijn. Geen idee wat Engeland, sws buiten EU, hier mee te maken heeft. Leg uit ?
De Engelse energiebedrijven zijn dochters van Franse of eigendom van de Franse overheid.

Zal morgen mn bronnen er bij zoeken als ik er zin in heb.

Net als onze ns daar heule dure treinsporen bezit.
  donderdag 5 januari 2023 @ 00:54:51 #38
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_207426060
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2023 00:18 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Overigens, 4000 per jaar voor gas en ook nog voor electra? Of lees ik het fout?
wat/hoe lees je? Het plafond in Frankrijk is is simpel een prijscap die losstaat van aandeelhouders.
Van de 120% prijsstijging t.o.v. 2022, wordt de Fransman 'maar' 15% voorgeschoteld.

In geld. Ipv een prijsstijging van gemiddeld ¤380 wordt de factuur verhoging beperkt tot ca ¤45/maand. bron-fr
NB: In Frankrijk is het gemiddeld verbruik (omgerekend) ca 11500KwH voor verwarming (veel - in de stad - stoken elektrisch) en ca 2250kWh voor zeg het huishouden.
Op grond van geplafonneerde prijzen betaalde een Frans gezin bij het relatief in 2022 dure EDF ca ¤2900 bron.
Die prijs van 2022 is dus 120% gestegen naar ¤3335. Hiervoor krijg je dan daar ca 14000kWh energie wat 23ct/kWh wordt (NB hierin zit ook de belasting, capaciteit & meter/aansluiting).
vergelijk dat maar 's met de prijs van een Vattenfall voor 2023 van ruim 75ct of zo die 40ct/kWh onder plafond (exclusief aansluiting).

Nb: ik ben geen specialist "du terrain" maar lees simpel wat ik waarneem.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_207426075
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2023 00:54 schreef Vallon het volgende:

[..]
wat/hoe lees je? Het plafond in Frankrijk is is simpel een prijscap die losstaat van aandeelhouders.
Van de 120% prijsstijging t.o.v. 2022, wordt de Fransman 'maar' 15% voorgeschoteld.

In geld. Ipv een prijsstijging van gemiddeld ¤380 wordt de factuur verhoging beperkt tot ca ¤45/maand. bron-fr
NB: In Frankrijk is het gemiddeld verbruik (omgerekend) ca 11500KwH voor verwarming (veel - in de stad - stoken elektrisch) en ca 2250kWh voor zeg het huishouden.
Op grond van geplafonneerde prijzen betaalde een Frans gezin bij het relatief in 2022 dure EDF ca ¤2900 bron.
Die prijs van 2022 is dus 120% gestegen naar ¤3335. Hiervoor krijg je dan daar ca 14000kWh energie wat 23ct/kWh wordt (NB hierin zit ook de belasting, capaciteit & meter/aansluiting).
vergelijk dat maar 's met de prijs van een Vattenfall voor 2023 van ruim 75ct of zo die 40ct/kWh onder plafond (exclusief aansluiting).

Nb: ik ben geen specialist "du terrain" maar lees simpel wat ik waarneem.
Ik betaal by far die 4k uit het plaatje wat je plaatste. Ik weet niet hoe men daar bij komt. Ze splitsen het ook in gas en elektra.

Maar de winst halen de Franse bedrijven uit de uk. Dus een ander betaald.
  donderdag 5 januari 2023 @ 01:10:29 #40
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207426104
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2023 00:19 schreef Vallon het volgende:

[..]
Nee daar ben ik niet bekend mee, wel dat ze in Frankrijk een eigen prijsbeleid vormen dat erop neerkomt dat dingen die nodig zijn, structureel goedkoper zijn. Geen idee wat Engeland, sws buiten EU, hier mee te maken heeft. Leg uit ?
Onbeperkt subsidie op energie. Geen enkele rem om er op te gesparen. WIe gaat dat helicoptergeld betalen?
Tot nooit .......
  donderdag 5 januari 2023 @ 01:20:40 #41
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_207426127
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2023 00:59 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ik betaal by far die 4k uit het plaatje wat je plaatste. Ik weet niet hoe men daar bij komt. Ze splitsen het ook in gas en elektra.

Maar de winst halen de Franse bedrijven uit de uk. Dus een ander betaald.
Dat splitsen is in Frankrijk ook misleidend - geeft veel discussie - waarbij men beter kijkt naar hoeveel energie een huishouden verbruikt (4 personen, normaal geïsoleerd huis is dan die ca 14MWh en is vergelijkbaar met onze afname van 3500kWh+1200m³).
Hierbij opgemerkt dat qua energie, in Frankrijk - oudsher kernreactor land - weinig prijsverschil zit tussen elektra of energie uit bv gas dat sws veelal wordt geïmporteerd,

Met jouw insteek, kan ik ook redeneren dat wij Duitsland voorzien van goedkoop gas dat wij hier duur betalen om dingen diffuus te maken. Waar je op hint, is de bekende markt-verevening dat verlies en winst elders zou worden. Iets dat hier juist NIET van toepassing lijkt. Ook in UK zijn er vergelijkbare steunmaatregelen.
Reken maar een EDF of Engie nergens verlies maken, laat staan die elders hoeven te compenseren dat in eigen land ook prima wordt vergoed door de staat.

De Franse Staat subsidieert (voor 2023) de energiespeculanten met effectief ca ¤45Miljard via haar prijscapplan. Net als de Nederlandse Staat dat doet met (ik meen & effectief) 11 Miljard.
Spreidt dat over de EU uit en je praat over een compensatie door de "EU Staten" van ruim ¤2000Miljard subsidie dat ergens naartoe moet vloeien.
Waar precies dat wordt gestort, geen idee maar wel dat ik en anderen de (subsidie)rekening betalen.

Ik neig steeds meer te denken dat het een systeem veroorzaakt 'inflatieplan* is (shockdoctrine) dat goede mogelijkheden geeft om voorheen onmogelijk ge(d)achte plannen ineens een kans van realisatie te geven.
Inflatie (helicoptergeld) is sws buitengewoon gunstig voor de schuldenlast van zuidelijke en EU-geldbeluste oostelijke (Balkan)buren.

[ Bericht 4% gewijzigd door Vallon op 05-01-2023 01:29:18 ]
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_207426197
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2023 01:20 schreef Vallon het volgende:

[..]
Dat splitsen is in Frankrijk ook misleidend - geeft veel discussie - waarbij men beter kijkt naar hoeveel energie een huishouden verbruikt (4 personen, normaal geïsoleerd huis is dan die ca 14MWh en is vergelijkbaar met onze afname van 3500kWh+1200m³).
Hierbij opgemerkt dat qua energie, in Frankrijk - oudsher kernreactor land - weinig prijsverschil zit tussen elektra of energie uit bv gas dat sws veelal wordt geïmporteerd,

Met jouw insteek, kan ik ook redeneren dat wij Duitsland voorzien van goedkoop gas dat wij hier duur betalen om dingen diffuus te maken. Waar je op hint, is de bekende markt-verevening dat verlies en winst elders zou worden. Iets dat hier juist NIET van toepassing lijkt. Ook in UK zijn er vergelijkbare steunmaatregelen.
Reken maar een EDF of Engie nergens verlies maken, laat staan die elders hoeven te compenseren dat in eigen land ook prima wordt vergoed door de staat.

De Franse Staat subsidieert (voor 2023) de energiespeculanten met effectief ca ¤45Miljard via haar prijscapplan. Net als de Nederlandse Staat dat doet met (ik meen & effectief) 11 Miljard.
Spreidt dat over de EU uit en je praat over een compensatie door de "EU Staten" van ruim ¤2000Miljard subsidie dat ergens naartoe moet vloeien.
Waar precies dat wordt gestort, geen idee maar wel dat ik en anderen de (subsidie)rekening betalen.

Ik neig steeds meer te denken dat het een systeem veroorzaakt 'inflatieplan* is (shockdoctrine) dat goede mogelijkheden geeft om voorheen onmogelijk ge(d)achte plannen ineens een kans van realisatie te geven.
Inflatie (helicoptergeld) is sws buitengewoon gunstig voor de schuldenlast van zuidelijke en EU-geldbeluste oostelijke (Balkan)buren.
De Engelsen betalen veel hogere premies, omdat de Fransen hun energie bedrijven bezitten. Zoals ik zei, als ik zin heb morgen zoek ik het op.

Verder vergelijkbaar met onze afname (3500kWh+1200m³), nog ik weet niet wie hen afname maar dit is niet ons (nl) gemiddelde.
pi_207429364
ik ga op 1 feb ook overstappen naar een dynamische leverancier, ANWB energie.
Vattenval verhoogt de prijzen met ¤1.20 naar een dikke ¤3,- per m3 gas. Bij ANWB is het ongeveer de helft.
En ja ik ga dik over het prijsplafond heen

Nu heb ik wel zonnepanelen, die ongeveer mijn verbruik van 5000kWh zouden moeten kunnen leveren.
Even kijken wat stroom tarief doet op het moment dat de zon wat meer gaat schijnen.
Mocht het verschil in kosten te groot worden dan ga ik toch eens kijken om alleen met de stroom te switchen.
pi_207429448
Is het normaal dat ik mijn verbruik van december nog steeds niet in kan zien (United Consumers)? Wil het onderhand wel weten, heb flink wat maatregelen genomen. Nu zien of dat loont.
  donderdag 5 januari 2023 @ 13:43:38 #45
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_207429858
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2023 01:52 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
De Engelsen betalen veel hogere premies, omdat de Fransen hun energie bedrijven bezitten. Zoals ik zei, als ik zin heb morgen zoek ik het op.

Verder vergelijkbaar met onze afname (3500kWh+1200m³), nog ik weet niet wie hen afname maar dit is niet ons (nl) gemiddelde.
Een gezin, 4 personen/standaard rijtje doet in Nederland ca 3500-4000kWh met 1200-1600m³. Ook het plafondvolume is daarop afgestemd met 2900kWh+1200m³. Zie Bron: elektra Vattenfall & gas: Essent
NB: Deze waarden zijn wmb serieuzer dan de doorgetrokken gemiddelden waarbij statistiek een wetenschappelijk onderbouwde leugen moet bewijzen.

Die NL (15000kWh all-in energie) waarden komen aardig overeen met dat van een vergelijkbaar Frans gezin (all-in ca 14000kWh / één kuub = ca 9,7kWh) en zelfs UK gezin (15000kWh all-in bron).
Mijn part hou je aan marge aan wat nog steeds maakt dat de energie in la France voor de betalende consument goedkoper is dan in NL en men overal in de EU idd aan het luchtkastelen is.

Ook in de UK zijn de kosten van 2022 - 4bed house - Electra & gas elk £1150 --> £2300 ( ca ¤2600/jaar) bron. Nu zijn ook daar de prijzen met 80% gestegen en komt dan uit op ¤4600.
Ook daar is een prijscap-subsidie waardoor de stijging van huishoudens beperkt wordt effectief tot ca ¤2800/jaar en per april 2023naar ¤3400/jaar gaat. Prijzen die - met 2800- goedkoper zijn dan voor een NL gezin.
Kortom dingen zijn vergelijkbaar als bij ons waarbij de overheid "compenseert" zodat hun burgers langzaam gekookt worden met hogere prijzen.

Het verhaal van dat UK de Fransen betaal zal wellicht in beurstermen zijn en is compleety losgezongen van wat een huishouden betaalt die in e UK net als hier, wordt gesubsidieerd.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_207433013
Heb zelf een erg laag gasverbruik, 500 m3 / jaar ondanks 100 jaar oude portiekwoning met enkel glas.

Alhoewel ik wel het geld heb om te stoken (HR CV Ketel) heb ik vorig jaar als experiment mijn CV op 18 graden gezet, waarmee ik nu op 500 m3 / jaar uitkom.

Deze binnentemperatuur van 18 graden bevalt me zo goed (met dikke trui) dat ik de verwarming de afgelopen maanden helemaal uitlaat, en pas boven 16 graden ga stoken. Geen vochtproblemen ofzo. Temperatuur is nu toch 17.5 graden binnen, denk dat mijn onderburen wel stoken (houten vloeren).

Krijg binnenkort wel deels HR++ glas, heb hiernaast de volgende energiebesparende maatregelen doorgevoerd:

* Warm water van HR ketel naar ECO stand -> Interne boiler warmt niet meer op, moet nu 1 min wachten op warm water onder de douche. Geen probleem, benieuwd naar besparing (voorheen sloeg CV regelmatig aan om boiler op temperatuur te houden)

* Alhoewel CV niet in actie hoeft te komen temperatuur CV water nu ingesteld op 40 ipv 60 graden.

* Voorheen scheerde ik me onder de douche. Nu met koud water voor de wastafel. Geen enkel probleem.

* Was gestopt met plassen onder de douche. Sorry maar moet soms nodig, weer mee begonnen.

* Alle thermostaatkranen dichtgedraaid buiten de woonkamer.

Mijn elektriciteitsverbruik is wél erg hoog t.o.v. mijn buren. (2500 kWH / jaar), maar heb niet echt vreemde zaken of een hennepkwekerij in huis.

* Satellietontvanger verbruikte 25 W stand-by, staat nu 's-nachts op deep-standby (2W)

* Probleem is NAS en extra router (benodigd voor VPN) in meterkast. Dit is mijn volgende aandachtspunt.

* Motoren en verlichting van bed uitgezet. Na aanschaf nooit meer gebruikt, ik lig altijd plat met ogen dicht.

* Een van de laatste spots vervangen door dimbare LED's. Alleen in slaapkamer nog een paar 12V halogeentjes, maar die heb ik minder dan een uur per maand aan.

Enfin kom zelf makkelijk uit mede dank zij het prijsplafond, maandbedrag is nu 130 per maand bij United Consumers (variabel).
pi_207433253
Kreeg vanmiddag een aanbod voor een vast contract van mijn vorige leverancier. Afgeslagen, als ze daarmee komen is de kans groot dat de tarieven de komende tijd verder gaan dalen. Nog even klanten vastleggen tegen woekerprijzen.
  donderdag 5 januari 2023 @ 18:33:12 #48
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_207433264
Voor wie het plafond toch graag in een app wil volgen is dit wellicht een optie.
Heb hem zelf niet getest dus garantie tot aan de deur. :P

twitter
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
pi_207433445
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2023 18:32 schreef Ericr het volgende:
Kreeg vanmiddag een aanbod voor een vast contract van mijn vorige leverancier. Afgeslagen, als ze daarmee komen is de kans groot dat de tarieven de komende tijd verder gaan dalen. Nog even klanten vastleggen tegen woekerprijzen.
Van de week zelf onderzocht of overstap naar een dynamische elektriciteitsleverancier een idee is. Nog niet gedaan, maar weet eigenlijk niet zo goed waarom niet ;-)

Mijn verbruik valt onder het prijsplafond en mijn huidige leverancier zit zowel bij hoog als normaal tarief boven het prijsplafond van 0,40 per kWh.

In het ergste geval betaal ik bij de nieuwe leverancier door het prijsplafond hetzelfde. Mochten de prijzen -zoals nu- lager zijn (of nog lager worden) en blijven, dan valt hier (fors) op te besparen.

Helaas heb ik nog geen slimme gasmeter, dus kan alleen voor elektra overstappen naar een nieuwe leverancier.

Zie ik iets over het hoofd??? Geloof het niet, ga meteen weer even googelen op een nieuw dynamisch elektriciteitscontract :-)
pi_207433834
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2023 18:46 schreef iWan71 het volgende:

[..]
Van de week zelf onderzocht of overstap naar een dynamische elektriciteitsleverancier een idee is. Nog niet gedaan, maar weet eigenlijk niet zo goed waarom niet ;-)

Mijn verbruik valt onder het prijsplafond en mijn huidige leverancier zit zowel bij hoog als normaal tarief boven het prijsplafond van 0,40 per kWh.

In het ergste geval betaal ik bij de nieuwe leverancier door het prijsplafond hetzelfde. Mochten de prijzen -zoals nu- lager zijn (of nog lager worden) en blijven, dan valt hier (fors) op te besparen.

Helaas heb ik nog geen slimme gasmeter, dus kan alleen voor elektra overstappen naar een nieuwe leverancier.

Zie ik iets over het hoofd??? Geloof het niet, ga meteen weer even googelen op een nieuw dynamisch elektriciteitscontract :-)
Als je easyenergy als voorbeeld hebt komt bovenop de 15 cent gemiddeld nog 17.968 cent. Dat is 32 cent in totaal.

Sure nog steeds goedkoper, maar voordat je jezelf heel erg rijk rekent :)


Heb je zonnepanelen?
pi_207434124
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2023 19:13 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Als je easyenergy als voorbeeld hebt komt bovenop de 15 cent gemiddeld nog 17.968 cent. Dat is 32 cent in totaal.

Sure nog steeds goedkoper, maar voordat je jezelf heel erg rijk rekent :)

Heb je zonnepanelen?
Heb helaas (nog) geen zonnepanelen, maar onze VVE heeft nu wel verduurzamen op de agenda staan. Ons platte dak lijkt mij hier ideaal voor, misschien komt het er ooit nog van.

Ik reken me zeker niet rijk, maar was voor de energiecrisis gewend ieder jaar over te stappen naar een nieuwe leverancier met speciale actietarieven en een forse cash-back bonus ;-) Denk dat dit me honderden zo niet duizenden Euro's heeft bespaard sinds de liberalisering van de energiemarkt.

Zojuist de stoute schoenen aangetrokken en ben voor elektra overgestapt naar een dynamisch contract van ANWB energie. Aanmelding was een eitje, maar duurt een maand voordat ik energie van ze krijg.

Begrijp dat mijn winst minimaal of misschien nul is, en heb ook een klein beetje spijt tegenover mijn vorige energieleverancier (United Consumers) die tot december zeer redelijke prijzen heeft gehanteerd t.o.v. de grotere maatschappijen.

Maar: wie het kleine niet eert is het grote niet weerd. Misschien / hopelijk toch weer een paar tientjes besparing per jaar.
pi_207440383
quote:
7s.gif Op donderdag 5 januari 2023 18:33 schreef Elpis het volgende:
Voor wie het plafond toch graag in een app wil volgen is dit wellicht een optie.
Heb hem zelf niet getest dus garantie tot aan de deur. :P

[ twitter ]
Ik heb hem even gebruikt, het zou realistischer zijn als hij het echt per maand gaf, in plaats van een max per dag. Ik mag tot mijn jaarnota volgens dit ding 2.90m3 gas/dag gebruiken.

Klinkt tof, maar in de zomer ga je dat ongeveer nooit halen. Als hij een badkuip model had geïmplementeerd, gecorrigeerd voor je verbruik, was je "dagbudget" tenminste realistisch geweest
  vrijdag 6 januari 2023 @ 10:52:05 #53
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_207440745
Die app heeft een behoorlijk fundamentele fout (naja meerdere) en is gewoon rotzooi lol

Plafond per periode voor/na afrekening, geen rekening houden met maand plafonds
Dum de dum
pi_207440816
Meh, deze maand 68 m³ gas en 214 KwH elektriciteit vebruikt. Had voor allebei op wat minder gehoopt.
pi_207440862
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 11:00 schreef ISVV het volgende:
Meh, deze maand 68 m³ gas en 214 KwH elektriciteit vebruikt. Had voor allebei op wat minder gehoopt.
Wat is je situatie qua gezin en woning? Zo slecht lijken me die cijfers namelijk niet..
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_207440894
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 11:04 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Wat is je situatie qua gezin en woning? Zo slecht lijken me die cijfers namelijk niet..
Energielabel A, tussenwoning van ~116 m². Mijn vriendin en ik. Maar bij nader inzien denk ik dat je gelijk hebt, een paar keer bezoek gehad (dan zetten we de verwarming wat hoger) en veel thuisgewerkt. Dan gaat het ineens hard. December en januari zijn bij ons de maanden met het hoogste verbruik, in februari/maart altijd drie weken op vakantie. Daarna helpt het weer een handje.
pi_207441020
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 11:08 schreef ISVV het volgende:

[..]
Energielabel A, tussenwoning van ~116 m². Mijn vriendin en ik. Maar bij nader inzien denk ik dat je gelijk hebt, een paar keer bezoek gehad (dan zetten we de verwarming wat hoger) en veel thuisgewerkt. Dan gaat het ineens hard. December en januari zijn bij ons de maanden met het hoogste verbruik, in februari/maart altijd drie weken op vakantie. Daarna helpt het weer een handje.
Zelfde situatie voor ons maar met een slechter energielabel (denk C?) > 113m3 en 160kwh.
Zeker die koude 2e week van December was duur met zo'n 50 kuub verbruik.

Al met al nog altijd ~40% minder gas verbruikt dan vorig jaar.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_207445782
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_207445967
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 10:52 schreef Fe2O3 het volgende:
Die app heeft een behoorlijk fundamentele fout (naja meerdere) en is gewoon rotzooi lol

Plafond per periode voor/na afrekening, geen rekening houden met maand plafonds
Hij is gemaakt voor traditionele leveranciers. Niet voor maand afrekenaars.
  vrijdag 6 januari 2023 @ 19:03:15 #60
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_207446219
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 18:44 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Hij is gemaakt voor traditionele leveranciers. Niet voor maand afrekenaars.
Het plafond is ingedeeld in maanden, de app maker doet gewoon plafond/dagen jaar
Dum de dum
pi_207446682
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 19:03 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Het plafond is ingedeeld in maanden, de app maker doet gewoon plafond/dagen jaar
Ja, maar je neemt je maanden mee tot het moment van je afrekening. Als je afrekening per maand is heb je inderdaad gelijk.

Qua implementeren van het badkuip model als je dat bedoelde, zie mn post hier boven ergens.;)
pi_207447533
Wat een bende
Ga van 128 naar 54 advies.
Mijn gasprijs is 2,05, en wordt dus 1,45, maar de btw en energiekorting wordt weer geschrapt en mijn volume blijft gelijk. Dus had verwacht tientje meer, of tientje minder.

Hier klopt allemaal geen reet van.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_207447549
Hier deze maand 126 m2, 253 kwh, plus zonnepanelen (doen niks nu).

Ben niet van de tropische temperaturen, kan niet eens tegen hitte. Maar ga ook niet in de kou zitten.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_207449305
quote:
7s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 20:38 schreef phpmystyle het volgende:
Wat een bende
Ga van 128 naar 54 advies.
Mijn gasprijs is 2,05, en wordt dus 1,45, maar de btw en energiekorting wordt weer geschrapt en mijn volume blijft gelijk. Dus had verwacht tientje meer, of tientje minder.

Hier klopt allemaal geen reet van.
Prijsplafond is inclusief btw en belasting.
pi_207466087
Vattenfall :')
Contract afgelopen 31-12-2022
Termijn¤190 vermoedelijk terug ¤890

Vorige week
verlaag naar ¤2
Verlaag naar ¤41
Gisteren verlaag naar ¤81
Vandaag verhoog naar ¤297

Er is totaal geen touw meer aan vast te knopen
pi_207466138
quote:
1s.gif Op zondag 8 januari 2023 09:46 schreef etuiedelapiel het volgende:
Vattenfall :')
Contract afgelopen 31-12-2022
Termijn¤190 vermoedelijk terug ¤890

Vorige week
verlaag naar ¤2
Verlaag naar ¤41
Gisteren verlaag naar ¤81
Vandaag verhoog naar ¤297

Er is totaal geen touw meer aan vast te knopen
maar wat is jouw verbruik dan?
pi_207466501
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 09:51 schreef Malavita het volgende:

[..]
maar wat is jouw verbruik dan?
1400m3
4400kw waarvan 3800kw teruglevering
pi_207466610
Whaha, de energieleverancier schat het jaarverbruik (prognose) aan electra van het oude huis op -253825 kWh _O-
pi_207466712
quote:
1s.gif Op zondag 8 januari 2023 10:31 schreef Doedezemaar het volgende:
Whaha, de energieleverancier schat het jaarverbruik (prognose) aan electra van het oude huis op -253825 kWh _O-
Toch wel handig zo een reactor in je kelder.
pi_207466713
quote:
1s.gif Op zondag 8 januari 2023 10:24 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
1400m3
4400kw waarvan 3800kw teruglevering
die 1400 is best pittig en als je dat doorberekend met alleen de prijs vh prijsplafond zit je al op 170 euro per maand.

Dat het van 2 naar 40 naar 80 etc zo snel veranderd is wel raar idd :D
pi_207466723
quote:
1s.gif Op zondag 8 januari 2023 10:31 schreef Doedezemaar het volgende:
Whaha, de energieleverancier schat het jaarverbruik (prognose) aan electra van het oude huis op -253825 kWh _O-
Een kerncentrale in de kelder gezet?
pi_207466776
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 10:40 schreef Malavita het volgende:

[..]
die 1400 is best pittig en als je dat doorberekend met alleen de prijs vh prijsplafond zit je al op 170 euro per maand.

Dat het van 2 naar 40 naar 80 etc zo snel veranderd is wel raar idd :D
Zonder de situatie te kennen kun je niet beoordelen of dat pittig is, het gaat ook niet om het geld wel de manier waarop ze iets proberen te berekenen.
Chaos en wanbeleid noem ik het.
pi_207467088
quote:
1s.gif Op zondag 8 januari 2023 10:46 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
Zonder de situatie te kennen kun je niet beoordelen of dat pittig is, het gaat ook niet om het geld wel de manier waarop ze iets proberen te berekenen.
Chaos en wanbeleid noem ik het.
ok.... ik denk dat het pittig is dan. Idd ik ken de situatie niet maar als je qua gebruik boven het plafond zit vind ik het pittig .

Die voorschot van 2nogwat is met dat gebruik gewoon logisch, maar prima als dat niet jouw punt is :)
pi_207467182
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 11:12 schreef Malavita het volgende:

[..]
ok.... ik denk dat het pittig is dan. Idd ik ken de situatie niet maar als je qua gebruik boven het plafond zit vind ik het pittig .

Die voorschot van 2nogwat is met dat gebruik gewoon logisch, maar prima als dat niet jouw punt is :)
Wel knap hoe dit werkt. Oh er is een subsidiegrens. Alles daar boven is ineens pittig 🤣
pi_207467357
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 11:18 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Wel knap hoe dit werkt. Oh er is een subsidiegrens. Alles daar boven is ineens pittig 🤣
Gemiddeld 116m3 per maand vind ik pittig idd :) maar wellicht woont ie in een kast van een huis. Dat kan :)
  Moderator zondag 8 januari 2023 @ 11:39:43 #76
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_207467459
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 11:12 schreef Malavita het volgende:

[..]
ok.... ik denk dat het pittig is dan. Idd ik ken de situatie niet maar als je qua gebruik boven het plafond zit vind ik het pittig .

Die voorschot van 2nogwat is met dat gebruik gewoon logisch, maar prima als dat niet jouw punt is :)
Dus als ze het plafond op 1000 hadden gezet was 1100 pittig geweest?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_207467549
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 11:39 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dus als ze het plafond op 1000 hadden gezet was 1100 pittig geweest?
minder pittig en los van dat plafond, gemiddeld 116m3 elke maand vind ik fors. Ongeacht wat de situatie is :)
  Moderator zondag 8 januari 2023 @ 11:49:22 #78
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_207467569
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 11:47 schreef Malavita het volgende:

[..]
minder pittig en los van dat plafond, gemiddeld 116m3 elke maand vind ik fors. Ongeacht wat de situatie is :)
ongeacht wat de situatie is vind je 116m3 gemiddeld elke maand fors? Dus als je in een 300m2 villa woont, dan denk jij niet 'ohhhhh, dan valt 116m3 mee in die situatie'?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_207467624
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 11:49 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
ongeacht wat de situatie is vind je 116m3 gemiddeld elke maand fors? Dus als je in een 300m2 villa woont, dan denk jij niet 'ohhhhh, dan valt 116m3 mee in die situatie'?
het maakt het wat logischer maar dan alsnog vind ik het pittig. Maar dat mag kennelijk niet. Wordt ook geen moeite gedaan om de situatie uit te leggen, prima hoor verder, het is makkelijker om lekker te klagen.
  zondag 8 januari 2023 @ 11:55:50 #80
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207467633
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 11:12 schreef Malavita het volgende:

[..]
ok.... ik denk dat het pittig is dan. Idd ik ken de situatie niet maar als je qua gebruik boven het plafond zit vind ik het pittig .

Die voorschot van 2nogwat is met dat gebruik gewoon logisch, maar prima als dat niet jouw punt is :)
Ik weet niet hoe jij woont, maar in onze redelijk geïsoleerde jaren 70 tweekapper met zonnecollectoren kwamen we ook boven het plafond.
Nou was het ook wel een bovengemiddeld grote tweekapper, zeker voor een jaren 70 woning, maar als je de Nibud lijstjes kijkt dan komt iedereen in een gemiddelde hoekwoning, tweekapper of vrijstaande woning boven het plafond uit.

https://www.nibud.nl/onderwerpen/uitgaven/kosten-energie-water/
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator zondag 8 januari 2023 @ 12:00:25 #81
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_207467701
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 11:54 schreef Malavita het volgende:

[..]
het maakt het wat logischer maar dan alsnog vind ik het pittig. Maar dat mag kennelijk niet. Wordt ook geen moeite gedaan om de situatie uit te leggen, prima hoor verder, het is makkelijker om lekker te klagen.
Er valt ook niks uit te leggen want jij stelt dat 'ongeacht de situatie' je het pittig vindt. Dan maakt de rest niet meer uit want immers, het is en blijft pittig, ongeacht hoe groot het huis/ruimtes zijn waar gas voor wordt verbruikt.

Wat je eigenlijk zegt is ik neem mijn referentiekader, en dan vind ik het veel, en ik ben oostindisch doof voor alle situaties waarin 116m3 gemiddeld per maand helemaal niet zo veel is, want ik vind het toch veel. Maar niemand die zegt dat dat niet mag hoor.
Breitling - Instruments for Professionals
  zondag 8 januari 2023 @ 12:02:31 #82
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207467728
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 11:54 schreef Malavita het volgende:

[..]
het maakt het wat logischer maar dan alsnog vind ik het pittig. Maar dat mag kennelijk niet. Wordt ook geen moeite gedaan om de situatie uit te leggen, prima hoor verder, het is makkelijker om lekker te klagen.
Als je een vrijstaande villa van 300m² woonoppervlak hebt (of zelfs "maar" 200m²) is 1.400m³ gas per jaar verre van pittig maar praat je zelfs over vrij zuinig.

Dat jij het pittig noemt betekent vooral dat je waarschijnlijk geen idee hebt van een normaal gasverbruik.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 8 januari 2023 @ 12:04:44 #83
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207467752
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 12:00 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Er valt ook niks uit te leggen want jij stelt dat 'ongeacht de situatie' je het pittig vindt. Dan maakt de rest niet meer uit want immers, het is en blijft pittig, ongeacht hoe groot het huis/ruimtes zijn waar gas voor wordt verbruikt.

Wat je eigenlijk zegt is ik neem mijn referentiekader, en dan vind ik het veel, en ik ben oostindisch doof voor alle situaties waarin 116m3 gemiddeld per maand helemaal niet zo veel is, want ik vind het toch veel. Maar niemand die zegt dat dat niet mag hoor.
Ha, laat ik dan mijn referentiekader even nemen... ik ben benieuwd hoeveel m³ gas @Malavita per jaar verbruikt, maar ik vind het nu al veel, want mijn huis verbruikt minder :7
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_207467886
Bij mijn afgelopen jaarafrekening (mei 2021 - mei 2022) had ik 399 kuub gas verbruikt.
De jaarafrekening daarvoor 467 kuub gas.

Dit keer kom ik daar nog onder.

Was sowieso altijd wel zuinig (maximaal 19 graden, als ik weg was en 's nachts op 15, niet stoken in ruimtes waar ik niet of kort kom en zo).
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  zondag 8 januari 2023 @ 12:18:56 #85
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_207467917
quote:
1s.gif Op zondag 8 januari 2023 12:17 schreef StateOfMind het volgende:
Bij mijn afgelopen jaarafrekening (mei 2021 - mei 2022) had ik 399 kuub gas verbruikt.
De jaarafrekening daarvoor 467 kuub gas.

Dit keer kom ik daar nog onder.

Was sowieso altijd wel zuinig (maximaal 19 graden, als ik weg was en 's nachts op 15, niet stoken in ruimtes waar ik niet of kort kom en zo).
Wat heb je voor huis?
The love you take is equal to the love you make.
pi_207467934
quote:
1s.gif Op zondag 8 januari 2023 12:17 schreef StateOfMind het volgende:
Bij mijn afgelopen jaarafrekening (mei 2021 - mei 2022) had ik 399 kuub gas verbruikt.
De jaarafrekening daarvoor 467 kuub gas.

Dit keer kom ik daar nog onder.

Was sowieso altijd wel zuinig (maximaal 19 graden, als ik weg was en 's nachts op 15, niet stoken in ruimtes waar ik niet of kort kom en zo).
Met datzelfde beleid kwam ik op zo’n 900 m3 in het oude huis, 2 personen in een jaren 70 tussenwoning energielabel B, zo’n 140 m2 woonoppervlak, voor alleen verwarmen en douchen
pi_207467936
quote:
1s.gif Op zondag 8 januari 2023 12:17 schreef StateOfMind het volgende:
Bij mijn afgelopen jaarafrekening (mei 2021 - mei 2022) had ik 399 kuub gas verbruikt.
De jaarafrekening daarvoor 467 kuub gas.

Dit keer kom ik daar nog onder.

Was sowieso altijd wel zuinig (maximaal 19 graden, als ik weg was en 's nachts op 15, niet stoken in ruimtes waar ik niet of kort kom en zo).
En je oppervlakte?
pi_207467953
Bovenwoning met 2 woonlagen, op een hoek.
En met een benedenbuurman die niet stookt, dus daar heb ik helaas geen warmte van.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_207467996
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 12:19 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
En je oppervlakte?
Geen idee.
Grondoppervlakte is wel een standaard rijtjeswoning.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_207468229
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 11:54 schreef Malavita het volgende:

[..]
het maakt het wat logischer maar dan alsnog vind ik het pittig. Maar dat mag kennelijk niet. Wordt ook geen moeite gedaan om de situatie uit te leggen, prima hoor verder, het is makkelijker om lekker te klagen.
Wat valt er uit te leggen? 2 onder 1 kapper 5 personen kachel op 21C. Maar daar ging het helemaal niet om.
pi_207468910
quote:
1s.gif Op zondag 8 januari 2023 12:22 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Geen idee.
Grondoppervlakte is wel een standaard rijtjeswoning.
Standaard is ook locatiegevoelig
pi_207468944
Je kan iets toch gewoon een pittig verbruik vinden zonder dat je het een onlogisch verbruik vindt?
Ik vind bv 3500 kWh per jaar ook een pittig verbruik, omdat ik nog onder de helft daarvan zit - maar dat betekent niet dat ik niet begrijp dat dat in andere situaties een heel normaal verbruik kan zijn.

Ik verbruikte 2,259 GJ en 126 kWh in december. 114m2, bouwjaar 2017, label A, één persoon, warm water en verwarming via stadsverwarming, koken elektrisch, geen zonnepanelen. Vloerverwarming overal, maar alleen beneden aan met thermostaat op 18.4, verder overal uit. Werk 2 dagen per week op kantoor, verder thuis, en vanaf 23 dec vakantie dus elke dag thuis.
pi_207469008
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 13:33 schreef vlindertje89 het volgende:
Je kan iets toch gewoon een pittig verbruik vinden zonder dat je het een onlogisch verbruik vindt?
Ik vind bv 3500 kWh per jaar ook een pittig verbruik, omdat ik nog onder de helft daarvan zit - maar dat betekent niet dat ik niet begrijp dat dat in andere situaties een heel normaal verbruik kan zijn.

Ik verbruikte 2,259 GJ en 126 kWh in december. 114m2, bouwjaar 2017, label A, één persoon, warm water en verwarming via stadsverwarming, koken elektrisch, geen zonnepanelen. Vloerverwarming overal, maar alleen beneden aan met thermostaat op 18.4, verder overal uit. Werk 2 dagen per week op kantoor, verder thuis, en vanaf 23 dec vakantie dus elke dag thuis.
hoe dan?

ik (1 persoon) werk 4-5 dagen op werk, en kook op gas.. afgelopen jaar had ik grof geschat 166Kwh verbruik per maand :P

geen lampen/pc's/tv's ofzo?
pi_207469256
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 13:37 schreef mschol het volgende:

[..]
hoe dan?

ik (1 persoon) werk 4-5 dagen op werk, en kook op gas.. afgelopen jaar had ik grof geschat 166Kwh verbruik per maand :P

geen lampen/pc's/tv's ofzo?
Geen idee..
Ik kook niet elke dag (bv in 1x koken voor 4 dagen en dan dus soms alleen opwarmen nodig), gebruik vaak airfryer ipv gewone oven. Maar wel twee koel-vries combinaties. Heb gewoon een tv (die veel aan staat), werk op een laptop. Doe 2 wasjes en 1-2 drogerladingen per week. Vaatwasser 3x per 2 weken denk ik ongeveer. Lampen allemaal LED, staan in principe wel alleen in woonkamer standaard aan als het donker is, en als ik naar boven ga daar uit (en dan boven natuurlijk wel aan). Laad mn telefoon 1 (of meer) keer per dag op. Met de kou elke avond onder m'n elektrische dekentje op de bank gelegen.

Ik zat in vorige jaarafrekening (eind aug 2021-eind aug 2022) op 1657 kWh, dus dan kom je op 138 kWh per maand gemiddeld. Ik had eind dec bewust ook vaatwasser en wassen/drogen even uitgesteld tot 1jan ipv 31dec ivm prijsplafond, anders had ik rond 131 gezeten ipv 126. Mijn verbruik is jaarrond ook niet zo wisselend moet ik zeggen, ik verbruik in zomer niet significant minder dan in de winter.
  zondag 8 januari 2023 @ 13:56:38 #95
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207469322
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 13:33 schreef vlindertje89 het volgende:
Je kan iets toch gewoon een pittig verbruik vinden zonder dat je het een onlogisch verbruik vindt?
Ik vind bv 3500 kWh per jaar ook een pittig verbruik, omdat ik nog onder de helft daarvan zit - maar dat betekent niet dat ik niet begrijp dat dat in andere situaties een heel normaal verbruik kan zijn.

Ik verbruikte 2,259 GJ en 126 kWh in december. 114m2, bouwjaar 2017, label A, één persoon, warm water en verwarming via stadsverwarming, koken elektrisch, geen zonnepanelen. Vloerverwarming overal, maar alleen beneden aan met thermostaat op 18.4, verder overal uit. Werk 2 dagen per week op kantoor, verder thuis, en vanaf 23 dec vakantie dus elke dag thuis.
Stug volhouden dat het pittig is zonder te weten dat een ander een partner en 2 kinderen heeft is iets anders.
Van ons stroomverbruik zul je dan wel behoorlijk van slag zijn, daarentegen is ons huis all electric en wordt het dus ook met stroom verwarmd.
En dan bedoel ik het werkelijke verbruik, dus niet wat er overblijft na saldering cq teruglevering.

779,91 kWh in december 2022 maar vooral door de warmtepomp dus.
Daarentegen is ons standaardverbruik ook redelijk fors, want in de zomermaanden zitten we nog rond de 400-450 kWh per maand, waarvan dan maar zo'n 50 kWh voor de warmtepomp is.
Maar ja, 2 koelvriescombinaties in de keuken, nog een vriezertje in de garage, er wordt primair thuiswgewerkt, 3 televisies die soms tegelijk gebruikt worden...
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_207469466
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 13:56 schreef Leandra het volgende:

[..]
Stug volhouden dat het pittig is zonder te weten dat een ander een partner en 2 kinderen heeft is iets anders.
Van ons stroomverbruik zul je dan wel behoorlijk van slag zijn, daarentegen is ons huis all electric en wordt het dus ook met stroom verwarmd.
En dan bedoel ik het werkelijke verbruik, dus niet wat er overblijft na saldering cq teruglevering.

779,91 kWh in december 2022 maar vooral door de warmtepomp dus.
Daarentegen is ons standaardverbruik ook redelijk fors, want in de zomermaanden zitten we nog rond de 400-450 kWh per maand, waarvan dan maar zo'n 50 kWh voor de warmtepomp is.
Maar ja, 2 koelvriescombinaties in de keuken, nog een vriezertje in de garage, er wordt primair thuiswgewerkt, 3 televisies die soms tegelijk gebruikt worden...
Van slag zijn :') ehh, nee, ik begrijp die opmerking ook niet zo met wat ik in mijn post zeg. Iets pittig/veel vinden is toch iets compleet anders dan dat je erdoor van slag bent :? . Ik ben sowieso niet van slag van energieverbruik. Ik vind het alleen veel, maar dat is 'veel' vanuit mijn eigen referentiekader. Nogmaals, ik begrijp dat bij bv een huis met warmtepomp en elektrische auto die oplaadt waarin een heel gezin woont een heel ander verbruik normaal is dan bij bv een klein appartementje met eenpersoonshuishouden.
  zondag 8 januari 2023 @ 14:13:17 #97
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207469574
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 14:06 schreef vlindertje89 het volgende:

[..]
Van slag zijn :') ehh, nee, ik begrijp die opmerking ook niet zo met wat ik in mijn post zeg. Iets pittig/veel vinden is toch iets compleet anders dan dat je erdoor van slag bent :? . Ik ben sowieso niet van slag van energieverbruik. Ik vind het alleen veel, maar dat is 'veel' vanuit mijn eigen referentiekader. Nogmaals, ik begrijp dat bij een huis met warmtepomp en elektrische auto die oplaadt waarin een heel gezin woont een heel ander gebruik normaal is dan bij een klein appartementje met eenpersoonshuishouden.
Punt is dat iemand anders hier de hele tijd stug bleef volhouden dat een bepaald verbruik pittig zou zijn ongeacht de situatie.
Jij stelt iig dat je er begrip voor hebt dat andere situaties andere verbruiken met zich meebrengen, die andere user, waardoor dit hele "pittig" verhaal begon boeit het niet of je alleen in een nieuwbouwflatje zit of met 5 personen in een vrijstaande jaren 30 villa, als het verbruik boven het plafond is zou het ineens "pittig" zijn, volgens die andere user.

Punt is dat "pittig" behoorlijk situatieafhankelijk is, en dat je dat voor een bepaald gas- of elektriciteitsverbruik niet kunt stellen zonder de situatie daar in mee te nemen, en dus ook niet kunt stellen dat het los van de situatie pittig omdat het boven het plafond zit.

Oh, en we hebben geen EV, dan zou ons verbruik nog veel hoger zijn.
Overigens hebben we ook geen problemen met een plafond want onze zonnepanelen produceren meer stroom dan we verbruiken.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_207469741
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 14:13 schreef Leandra het volgende:

[..]
Punt is dat iemand anders hier de hele tijd stug bleef volhouden dat een bepaald verbruik pittig zou zijn ongeacht de situatie.
Jij stelt iig dat je er begrip voor hebt dat andere situaties andere verbruiken met zich meebrengen, die andere user, waardoor dit hele "pittig" verhaal begon boeit het niet of je alleen in een nieuwbouwflatje zit of met 5 personen in een vrijstaande jaren 30 villa, als het verbruik boven het plafond is zou het ineens "pittig" zijn, volgens die andere user.

Punt is dat "pittig" behoorlijk situatieafhankelijk is, en dat je dat voor een bepaald gas- of elektriciteitsverbruik niet kunt stellen zonder de situatie daar in mee te nemen, en dus ook niet kunt stellen dat het los van de situatie pittig omdat het boven het plafond zit.

Oh, en we hebben geen EV, dan zou ons verbruik nog veel hoger zijn.
Overigens hebben we ook geen problemen met een plafond want onze zonnepanelen produceren meer stroom dan we verbruiken.
Dat begrijp ik allemaal wel - en dat pittig alleen maar ophangen aan het prijsplafond vind ik ook een beetje aparte grens. Mijn punt is denk ik niet goed overgekomen, want mijn punt was juist: dat je iets pittig vindt, betekent niet dat je het ook onlogisch hoeft te vinden.
Ik vind een verbruik van 3500 kWh ook pittig - ongeacht de grootte van het huis, gezin, wel of niet all electric etcetera. Omdat pittig voor mij samenhangt met mijn referentiekader van wat ik verbruik. Jíj vindt een pittig verbruik situatie afhankelijk, ik vind het referentiekader afhankelijk.

Want dat ik dat pittig vind, betekent dus niet per se dat ik niet begrijp dat dat in míjn ogen pittige verbruik, heel normaal is in een andere situatie dan waarin ikzelf zit.

Dat was dus mijn punt: je kan prima vanuit je eigen referentiekader een bepaald verbruik veel vinden, maar tegelijkertijd begrijpen dat dat verbruik in die andere context heel normaal is.

Net zoals ik bv mijn huur (¤1280) veel geld vind, maar tegelijkertijd ook weet dat het voor een eengezinswoning op 10-15min fietsen van het centrum van Utrecht niet veel is.
  zondag 8 januari 2023 @ 15:25:27 #99
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207470603
quote:
1s.gif Op zondag 8 januari 2023 14:23 schreef vlindertje89 het volgende:

[..]
Dat begrijp ik allemaal wel - en dat pittig alleen maar ophangen aan het prijsplafond vind ik ook een beetje aparte grens. Mijn punt is denk ik niet goed overgekomen, want mijn punt was juist: dat je iets pittig vindt, betekent niet dat je het ook onlogisch hoeft te vinden.
Ik vind een verbruik van 3500 kWh ook pittig - ongeacht de grootte van het huis, gezin, wel of niet all electric etcetera. Omdat pittig voor mij samenhangt met mijn referentiekader van wat ik verbruik. Jíj vindt een pittig verbruik situatie afhankelijk, ik vind het referentiekader afhankelijk.

Want dat ik dat pittig vind, betekent dus niet per se dat ik niet begrijp dat dat in míjn ogen pittige verbruik, heel normaal is in een andere situatie dan waarin ikzelf zit.

Dat was dus mijn punt: je kan prima vanuit je eigen referentiekader een bepaald verbruik veel vinden, maar tegelijkertijd begrijpen dat dat verbruik in die andere context heel normaal is.

Net zoals ik bv mijn huur (¤1280) veel geld vind, maar tegelijkertijd ook weet dat het voor een eengezinswoning op 10-15min fietsen van het centrum van Utrecht niet veel is.
Het is meer dan wij aan rente betalen voor onze hypotheek (aflossing reken ik niet mee, dat is sparen in stenen) :D
Maar nee, ik vind dat ook geen hoge huur, zeker niet voor een eengezinswoning in Utrecht.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_207471414
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 15:25 schreef Leandra het volgende:

[..]
Het is meer dan wij aan rente betalen voor onze hypotheek (aflossing reken ik niet mee, dat is sparen in stenen) :D
Maar nee, ik vind dat ook geen hoge huur, zeker niet voor een eengezinswoning in Utrecht.
Is het ook niet, prijs-kwaliteit verhouding is uitstekend. Maar tegelijkertijd voelt het dus wel als veel geld, des te meer omdat ik alleen ben en mijn woonlasten incl energie/belastingen etc rond de helft van mn inkomsten zijn. Objectief gezien is het niet veel geld voor wat ik krijg, subjectief gezien vind ik het wel veel geld dat elke maand van mn rekening verdwijnt.

[ Bericht 0% gewijzigd door vlindertje89 op 08-01-2023 16:30:10 ]
pi_207473197
quote:
1s.gif Op zondag 8 januari 2023 13:52 schreef vlindertje89 het volgende:

[..]
Geen idee..
Ik kook niet elke dag (bv in 1x koken voor 4 dagen en dan dus soms alleen opwarmen nodig), gebruik vaak airfryer ipv gewone oven. Maar wel twee koel-vries combinaties. Heb gewoon een tv (die veel aan staat), werk op een laptop. Doe 2 wasjes en 1-2 drogerladingen per week. Vaatwasser 3x per 2 weken denk ik ongeveer. Lampen allemaal LED, staan in principe wel alleen in woonkamer standaard aan als het donker is, en als ik naar boven ga daar uit (en dan boven natuurlijk wel aan). Laad mn telefoon 1 (of meer) keer per dag op. Met de kou elke avond onder m'n elektrische dekentje op de bank gelegen.

Ik zat in vorige jaarafrekening (eind aug 2021-eind aug 2022) op 1657 kWh, dus dan kom je op 138 kWh per maand gemiddeld. Ik had eind dec bewust ook vaatwasser en wassen/drogen even uitgesteld tot 1jan ipv 31dec ivm prijsplafond, anders had ik rond 131 gezeten ipv 126. Mijn verbruik is jaarrond ook niet zo wisselend moet ik zeggen, ik verbruik in zomer niet significant minder dan in de winter.
Je zit maar net onder het gemiddelde van een eenpersoons huishouden. Je bent dus gewoon vrij gemiddeld :)
pi_207473341
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 13:37 schreef mschol het volgende:

[..]
hoe dan?

ik (1 persoon) werk 4-5 dagen op werk, en kook op gas.. afgelopen jaar had ik grof geschat 166Kwh verbruik per maand :P

geen lampen/pc's/tv's ofzo?
Ons verbruik in 2022 was 2553 kWh inclusief koken op inductie. Wasmachine draait zo’n 5x per week. Gezin met twee kinderen. En we werken allebei minstens 3x per week thuis met een vrij uitgebreide setup :P

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 08-01-2023 18:21:45 ]
pi_207473942
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 13:37 schreef mschol het volgende:

[..]
hoe dan?

ik (1 persoon) werk 4-5 dagen op werk, en kook op gas.. afgelopen jaar had ik grof geschat 166Kwh verbruik per maand :P

geen lampen/pc's/tv's ofzo?
Dat heb ik ook ongeveer hoor, 166 kWh per maand. Al kook ik wel op inductie, maar ik haat koken dus doe dat heel weinig.
pi_207475845
https://www.vattenfall.nl/nieuws/dynamische-prijscontracten/

Hier kraakt Vattenfall dynamische contracten totaal af.

https://www.vattenfall.se/elavtal/elpriser/timpris/

En hier prijst Vattenfall dynamische contracten de hemel in.

8)7
pi_207479748
Bij Innova kun je nu gas afsluiten tegen ¤ 1,86 per m3 voor 1 jaar vast. Lijkt me geen verkeerde deal. Ik zit nu dynamisch rond de ¤ 1,50 en blijf ver onder het prijsplafond maar met de onzekere gasprijs in aanloop naar de volgende winter zou ik het wel weten wanneer ik wel boven het prijsplafond zou uitkomen.
  maandag 9 januari 2023 @ 10:53:14 #106
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207479960
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2023 10:31 schreef Rectum het volgende:
Bij Innova kun je nu gas afsluiten tegen ¤ 1,86 per m3 voor 1 jaar vast. Lijkt me geen verkeerde deal. Ik zit nu dynamisch rond de ¤ 1,50 en blijf ver onder het prijsplafond maar met de onzekere gasprijs in aanloop naar de volgende winter zou ik het wel weten wanneer ik wel boven het prijsplafond zou uitkomen.
Dan kan je hem beter wat later in het jaar afsliiten. Pak je de winter 2023/24 ook mee.
Tot nooit .......
pi_207485672
Energiedirect klant hier.

Verbruik December eindelijk gekregen :
40m3 gas
138 kwh elektra
Ik had ietsjes minder verwacht maar ben tevreden.
Appartement 50m2

Oude voorschot:110 euro
Nieuwe voorschot advies : 40euro
In the new 'reality' we will be living in,nothing will be real and everything will be true-David A.McGowan
Why do some people not credit the origin of the quotes they use under their posts?- Tingo
pi_207497033
Ik dacht, ik zal eens kijken of de einddatum van mijn contract (21-01) al is verwerkt bij Eneco, zie ik dat ze ineens torenhoge tarieven hanteren.

Klopt het bij meer mensen niet? Vanaf 23-10 zou ik 0,95 per kwh normaaltarief moeten betalen, in de App en op de website staat 1,12 per kwh en gas zou 3,3 moeten zijn maar er staat dus 3,9 in de App en online.
Net gebeld maar de wachtrijen zijn enorm. Nu met het prijsplafond wellicht niet zo interessant, maar snap niet waar die tarieven vandaan komen.
pi_207497138
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 13:45 schreef exode het volgende:
Ik dacht, ik zal eens kijken of de einddatum van mijn contract (21-01) al is verwerkt bij Eneco, zie ik dat ze ineens torenhoge tarieven hanteren.

Klopt het bij meer mensen niet? Vanaf 23-10 zou ik 0,95 per kwh normaaltarief moeten betalen, in de App en op de website staat 1,12 per kwh en gas zou 3,3 moeten zijn maar er staat dus 3,9 in de App en online.
Net gebeld maar de wachtrijen zijn enorm. Nu met het prijsplafond wellicht niet zo interessant, maar snap niet waar die tarieven vandaan komen.
Energiebelasting (op zowel stroom en gas) en btw zijn per 01-01-2023 verhoogd
  dinsdag 10 januari 2023 @ 13:57:15 #110
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_207497177
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 13:45 schreef exode het volgende:
Ik dacht, ik zal eens kijken of de einddatum van mijn contract (21-01) al is verwerkt bij Eneco, zie ik dat ze ineens torenhoge tarieven hanteren.

Klopt het bij meer mensen niet? Vanaf 23-10 zou ik 0,95 per kwh normaaltarief moeten betalen, in de App en op de website staat 1,12 per kwh en gas zou 3,3 moeten zijn maar er staat dus 3,9 in de App en online.
Net gebeld maar de wachtrijen zijn enorm. Nu met het prijsplafond wellicht niet zo interessant, maar snap niet waar die tarieven vandaan komen.
Waarschijnlijk is dat het verschil in btw en hogere energiebelasting. Toen de de prijzen aankondigden deden ze dat nog met 9%. Althans dat had ik op twitter gelezen.
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
pi_207497199
Ah ja, de BTW, dom, had ik zelf kunnen berekenen.
pi_207497500
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 13:45 schreef exode het volgende:
Ik dacht, ik zal eens kijken of de einddatum van mijn contract (21-01) al is verwerkt bij Eneco, zie ik dat ze ineens torenhoge tarieven hanteren.

Klopt het bij meer mensen niet? Vanaf 23-10 zou ik 0,95 per kwh normaaltarief moeten betalen, in de App en op de website staat 1,12 per kwh en gas zou 3,3 moeten zijn maar er staat dus 3,9 in de App en online.
Net gebeld maar de wachtrijen zijn enorm. Nu met het prijsplafond wellicht niet zo interessant, maar snap niet waar die tarieven vandaan komen.
¤1,12 per Kwh :') terwijl het nagenoeg gratis van de daken af komt rollen.
  dinsdag 10 januari 2023 @ 15:19:16 #113
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_207498156
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 14:24 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
¤1,12 per Kwh :') terwijl het nagenoeg gratis van de daken af komt rollen.
Dat prijsplafond heeft de deuren wijd open gezet voor de grootste schaamteloze graaiers.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_207498769
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 15:19 schreef daNpy het volgende:

[..]
Dat prijsplafond heeft de deuren wijd open gezet voor de grootste schaamteloze graaiers.
23 miljard, wij hebben dadelijk zoveel schulden dat wij vervallen aan de EU. Precies zoals D66 het graag ziet.
pi_207498783
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 16:11 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
23 miljard, wij hebben dadelijk zoveel schulden dat wij vervallen aan de EU. Precies zoals D66 het graag ziet.
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)-slechts-4-7-miljard
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_207499117
quote:
Hoe dan? Vattenfall telt gewoon ¤3.20 per m3 en sommigen nog meer boven het plafond. Of krijgt de staat wel korting?
pi_207499140
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 16:39 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
Hoe dan? Vattenfall telt gewoon ¤3.20 per m3 en sommigen nog meer boven het plafond. Of krijgt de staat wel korting?
Het is 12 graden buiten dus mensen zullen relatief weinig stoken. Dan kan het gunstiger uitvallen.
blablablabla
pi_207499149
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 16:39 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
Hoe dan? Vattenfall telt gewoon ¤3.20 per m3 en sommigen nog meer boven het plafond. Of krijgt de staat wel korting?
Naar de klant ja, met de staat zullen andere afspraken gemaakt zijn.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_207500541
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 16:39 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
Hoe dan? Vattenfall telt gewoon ¤3.20 per m3 en sommigen nog meer boven het plafond. Of krijgt de staat wel korting?
Astronomische tarieven, veel hoger dan waar dan ook ter wereld.

Probleem is dat Rob Jetten en de ACM (toezichthouder) totaal niet opkomen voor de burger. De energiebedrijven lachen hen keihard uit, en maken monsterwinsten.

“Ja we moesten alles opkopen vorige zomer toen alles zo hoog stond”. Wat een onzin, wie gelooft dat nou?
  dinsdag 10 januari 2023 @ 19:18:52 #120
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_207501297
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 18:29 schreef Homey het volgende:

[..]
“Ja we moesten alles opkopen vorige zomer toen alles zo hoog stond”. Wat een onzin, wie gelooft dat nou?
Ze wilden niet voor niks hun boekje niet open doen tijdens het overleg met de politiek ca 1,5 maand geleden.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_207501551
In mijn contract bij Vattenfall staat nu bij de prijsopbouw ook de Vergoeding prijsplafond Stroom. Eerder werden de prijsplafondtarieven voor stroom en gas niet meegenomen in dit overzicht, nu wel. Voor Stadsverwarming werd dit al meegenomen.
pi_207505401
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 19:32 schreef Soulfreak het volgende:
In mijn contract bij Vattenfall staat nu bij de prijsopbouw ook de Vergoeding prijsplafond Stroom. Eerder werden de prijsplafondtarieven voor stroom en gas niet meegenomen in dit overzicht, nu wel. Voor Stadsverwarming werd dit al meegenomen.
Bij mij nu ook. Ben gezakt van 9618,00 euro naar 6686,06 per jaar. Scheelt toch :+
Rekenen ze nog wel het gehele jaar met het tarief vanaf 1-1-2023 ipv de tarieven vanaf juni 2022 :')
Laat mijn voorschot van 383 per maand gewoon staan.
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_207505927
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 23:03 schreef Mushanga71 het volgende:

[..]
Bij mij nu ook. Ben gezakt van 9618,00 euro naar 6686,06 per jaar. Scheelt toch :+
Rekenen ze nog wel het gehele jaar met het tarief vanaf 1-1-2023 ipv de tarieven vanaf juni 2022 :')
Laat mijn voorschot van 383 per maand gewoon staan.
Dat scheelt wel, maar is alsnog een heel hoog bedrag. Ik zit nu op ¤2222 per jaar. Begin deze maand kreeg ik mijn jaarafrekening, kreeg nog ¤161 euro terug en termijnbedrag ging van ¤120 naar ¤195. Zelf verlaagd naar ¤175.

Maar goed om te zien dat de prijsplafondprijzen nu meegenomen worden in het contract bij Vattenfall. Geen idee of dat bij andere leveranciers nu ook het geval is.
pi_207506099
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 23:48 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Dat scheelt wel, maar is alsnog een heel hoog bedrag. Ik zit nu op ¤2222 per jaar. Begin deze maand kreeg ik mijn jaarafrekening, kreeg nog ¤161 euro terug en termijnbedrag ging van ¤120 naar ¤195. Zelf verlaagd naar ¤175.

Maar goed om te zien dat de prijsplafondprijzen nu meegenomen worden in het contract bij Vattenfall. Geen idee of dat bij andere leveranciers nu ook het geval is.
In het voorschot, denk niet dat ze je contract hebben aangepast
pi_207506552
https://www.almeredezewee(...)arieven-stadsverwarm

Vattenfall verhoogt de tarieven van stadsverwarming tot het maximale plafond van de AVM.

Reden: de hoge gas en elektriciteit prijzen zeggen ze. Terwijl stadsverwarming een alternatieve energiebron is naast gas en electriciteit.

Het klinkt bij mij als ordinaire graaipartij, ze pakken zo mooi het maximale aan overheids bijdrage van het prijs plafond.

Ik vind de handelswijze van de grote energiemaatschappijen erg dubieus wat dat betreft.

De tarieven voor stadsverwarming worden 1x per jaar aangepast, dus bij een daling van energieprijzen in de loop van het jaar merk je niets.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_207506703
quote:
1s.gif Op woensdag 11 januari 2023 07:32 schreef Wantie het volgende:
https://www.almeredezewee(...)arieven-stadsverwarm

Vattenfall verhoogt de tarieven van stadsverwarming tot het maximale plafond van de AVM.

Reden: de hoge gas en elektriciteit prijzen zeggen ze. Terwijl stadsverwarming een alternatieve energiebron is naast gas en electriciteit.

Het klinkt bij mij als ordinaire graaipartij, ze pakken zo mooi het maximale aan overheids bijdrage van het prijs plafond.

Ik vind de handelswijze van de grote energiemaatschappijen erg dubieus wat dat betreft.

De tarieven voor stadsverwarming worden 1x per jaar aangepast, dus bij een daling van energieprijzen in de loop van het jaar merk je niets.
bij een stijging dus ook niet, dus als voor hun de kosten geëxplodeerd waren vorig jaar heb je dat niet gemerkt in de prijs
pi_207508459
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2023 00:29 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
In het voorschot, denk niet dat ze je contract hebben aangepast
Het contract zoals in mijn account staat is wel degelijk aangepast want daar staat nu een regel met een minbedrag
vanwege de vergoeding/korting van de plafondprijzen waardoor het totaal zo'n ¤2200 is en dat was eerst rond de ¤3500.
pi_207508549
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2023 10:58 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Het contract zoals in mijn account staat is wel degelijk aangepast want daar staat nu een regel met een minbedrag
vanwege de vergoeding/korting van de plafondprijzen waardoor het totaal zo'n ¤2200 is en dat was eerst rond de ¤3500.
Jij hebt een contract waarin je jaarprijs staat? Ik denk eerder een met een kwh en kuub prijs en dat de app gewoon verwacht verbruik weer geeft met een verwachte prijs.
  woensdag 11 januari 2023 @ 11:10:42 #129
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207508569
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 18:29 schreef Homey het volgende:

“Ja we moesten alles opkopen vorige zomer toen alles zo hoog stond”. Wat een onzin, wie gelooft dat nou?
Ok, en stel dat we dat niet hadden gedaan.

Stel dat we een strenge winter hadden en er geen gas meer te koop was. Dat gas dat er nog was kost 12 euro per m3.


Dan had jij hier nu lopen mopperen dat ze in de zomer de voorraad hadden moeten vullen. Rob Jetten heeft daar ook geen glazen bol he.
Tot nooit .......
pi_207508667
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2023 11:10 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Ok, en stel dat we dat niet hadden gedaan.

Stel dat we een strenge winter hadden en er geen gas meer te koop was. Dat gas dat er nog was kost 12 euro per m3.

Dan had jij hier nu lopen mopperen dat ze in de zomer de voorraad hadden moeten vullen. Rob Jetten heeft daar ook geen glazen bol he.
Exact.

Nu is er brede consensus dat acute tekorten zijn vermeden, voor deze winter, en zeer waarschijnlijk voor volgende winter. Dan is goed voor de gasprijs voor dit jaar, nog steeds hoog maar niet onbetaalbaar meer.

En het allesbelangrijkste wat mij betreft: bij toekomstige onderhandelen tussen Rusland en Oekraine (+ VS/EU) is de Russiche gaslevering een non-issue geworden. Die gasleveringen zijn nu geen uitruilkaart meer.
pi_207508703
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2023 11:08 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Jij hebt een contract waarin je jaarprijs staat? Ik denk eerder een met een kwh en kuub prijs en dat de app gewoon verwacht verbruik weer geeft met een verwachte prijs.
Inderdaad een kwh en GJ (stadsverarming) prijs en met een verwacht gebruik komt daar opgeteld onderaan een totaalbedrag voor een jaar uit. Dat totaalbedrag kan natuurlijk wel weer anders worden als er later in het jaar andere tarieven wordt gehanteerd. En als ik meer of minder verbruik wordt dat uitteraard ook weer anders. Maar in de hele berekening zoals die nu staat in mijn contract wordt nu wel de plafondprijs meegenomen waardoor het totaalbedrag daar lager is.
pi_207508769
quote:
1s.gif Op woensdag 11 januari 2023 07:32 schreef Wantie het volgende:
https://www.almeredezewee(...)arieven-stadsverwarm

Vattenfall verhoogt de tarieven van stadsverwarming tot het maximale plafond van de AVM.

Reden: de hoge gas en elektriciteit prijzen zeggen ze. Terwijl stadsverwarming een alternatieve energiebron is naast gas en electriciteit.

Het klinkt bij mij als ordinaire graaipartij, ze pakken zo mooi het maximale aan overheids bijdrage van het prijs plafond.

Ik vind de handelswijze van de grote energiemaatschappijen erg dubieus wat dat betreft.

De tarieven voor stadsverwarming worden 1x per jaar aangepast, dus bij een daling van energieprijzen in de loop van het jaar merk je niets.
Het maximale tarief berekend door de AFM is ¤90,91. Het tarief van Vattenfall is overal ¤76,45. Ik kan nergens vinden dat dat voor Almere anders zou zijn. In het artikel wordt gesproken over een verdubbeling van het tarief, vorig jaar was dat ¤39,41 en vanaf 1 juli door de lagere BTW ¤35,50.

En ja, het tarief voor stadsverwarming wordt 1 keer per jaar aangepast, daardoor werd het vorig jaar niet meerdere keren verhoogd is in de loop van het jaar, wat wel het geval was bij het tarief voor gas.

Zelf heb ik ook stadsverwarming van Vattenfall (in Leiden).
pi_207508770
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2023 11:24 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Inderdaad een kwh en GJ (stadsverarming) prijs en met een verwacht gebruik komt daar opgeteld onderaan een totaalbedrag voor een jaar uit. Dat totaalbedrag kan natuurlijk wel weer anders worden als er later in het jaar andere tarieven wordt gehanteerd. En als ik meer of minder verbruik wordt dat uitteraard ook weer anders. Maar in de hele berekening zoals die nu staat in mijn contract wordt nu wel de plafondprijs meegenomen waardoor het totaalbedrag daar lager is.
Heet het kopje toevallig "mijn contract"?
pi_207509221
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2023 11:29 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Heet het kopje toevallig "mijn contract"?
Dat heet inderdaad "Mijn contract", zoals ik ook al aangeef in mijn eerste post waarin ik meldde dat de plafondprijs van stoom nu wordt meegenomen.

Eerder waren er posts van anderen die aangaven dat de plafondprijs niet werd meegenomen waardoor dat totaalbedrag veel hoger was. Vattenfall heeft dit nu dus aangepast.
pi_207509240
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2023 11:58 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Dat heet inderdaad "Mijn contract", zoals ik ook al aangeef in mijn eerste post waarin ik meldde dat de plafondprijs van stoom nu wordt meegenomen.

Eerder waren er posts van anderen die aangaven dat de plafondprijs niet werd meegenomen waardoor dat totaalbedrag veel hoger was. Vattenfall heeft dit nu dus aangepast.
Ah.

Ja nee dan snap ik nu waar mijn verwarring ligt. Je contract is niet aangepast. Je kostenoverzicht is aangepast 😜
pi_207509371
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2023 11:59 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ah.

Ja nee dan snap ik nu waar mijn verwarring ligt. Je contract is niet aangepast. Je kostenoverzicht is aangepast 😜
Ik heb ook nergens beweerd dat mijn contract was aangepast, alleen dat bij wat er nu in mijn account staat de plafondprijs voor stroom wordt meegenomen, wat eerst niet het geval was. En als je het precies wilt weten, bij openen van dat contract heet het Prijsopbouw.
pi_207509427
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2023 12:06 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Ik heb ook nergens beweerd dat mijn contract was aangepast, alleen dat bij wat er nu in mijn account staat de plafondprijs voor stroom wordt meegenomen, wat eerst niet het geval was. En als je het precies wilt weten, bij openen van dat contract heet het Prijsopbouw.
"In het contract bij Vattenfall"
"Het contract zoals in mijn account staat is wel degelijk aangepast "

Maar verder snap ik wat je bedoelde en is het voor mij klaar.
pi_207509450
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 16:39 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
Hoe dan? Vattenfall telt gewoon ¤3.20 per m3 en sommigen nog meer boven het plafond. Of krijgt de staat wel korting?
Zit gewoon vertraging in de prijzen. De huidige groothandelsprijzen zitten pas over een paar maanden in de consumentenprijzen. Maar voor de berekening van wat het prijsplafond over heel 2023 kost is het goed nieuws dat die prijzen zo zijn gedaald natuurlijk.
pi_207510004
quote:
1s.gif Op woensdag 11 januari 2023 08:04 schreef mschol het volgende:

[..]
bij een stijging dus ook niet, dus als voor hun de kosten geëxplodeerd waren vorig jaar heb je dat niet gemerkt in de prijs
Het jaar ervoor is het bij de meeste leveranciers ook verdubbeld.
Verder gaat het om warmte uit alternatieve bronnen.
En door de koppeling met de gasprijs is de warmte prijs gestegen.
Als de warmte uit alternatieve bronnen werkelijk zo duur is, dan is af te vragen of die exploitatie wel zinvol is
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_207510291
quote:
1s.gif Op woensdag 11 januari 2023 07:32 schreef Wantie het volgende:
https://www.almeredezewee(...)arieven-stadsverwarm

Vattenfall verhoogt de tarieven van stadsverwarming tot het maximale plafond van de AVM.

Reden: de hoge gas en elektriciteit prijzen zeggen ze. Terwijl stadsverwarming een alternatieve energiebron is naast gas en electriciteit.

Het klinkt bij mij als ordinaire graaipartij, ze pakken zo mooi het maximale aan overheids bijdrage van het prijs plafond.

Ik vind de handelswijze van de grote energiemaatschappijen erg dubieus wat dat betreft.

De tarieven voor stadsverwarming worden 1x per jaar aangepast, dus bij een daling van energieprijzen in de loop van het jaar merk je niets.
Wat volgens mij nog erger is, is dat de energie-prijs wordt bepaald door de duurst opgewekte energie. Veel grote maatschappijen hebben zowel goedkope wind, en zonne-energie als dure fossiele energie. Ze zullen dus altijd ook zorgen dat er iig een minieme hoeveelheid fossiele energie is, zodat ze monsterwinsten kunnen maken op hun goedkope wind en zonne-energie.
pi_207510633
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 23:48 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Dat scheelt wel, maar is alsnog een heel hoog bedrag. Ik zit nu op ¤2222 per jaar. Begin deze maand kreeg ik mijn jaarafrekening, kreeg nog ¤161 euro terug en termijnbedrag ging van ¤120 naar ¤195. Zelf verlaagd naar ¤175.

Maar goed om te zien dat de prijsplafondprijzen nu meegenomen worden in het contract bij Vattenfall. Geen idee of dat bij andere leveranciers nu ook het geval is.
Mijn contract loopt van juni tot juni. Vorig jaar kreeg ik 265 euro terug en steeg mijn maandbedrag van 275 naar 383.
Maandbedrag is hetzelfde gebleven. Kunnen geen goede inschatting maken omdat ik mijn meter niet dagelijks laat uitlezen maar maandelijks :') En ik heb een ouwe gasmeter waar ik zelf steeds de stand doorgeef.
En hoewel ze nú het prijsplafond wel meerekenen, hebben ze de 9% btw niet meegerekend en de lagere prijzen van voor januari niet. Dus ja, het bedrag is nog steeds hoog maar zal onder de streep lager worden. Al blijft het dan ook niet niks.
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
  Moderator woensdag 11 januari 2023 @ 13:53:39 #142
236264 crew  capricia
pi_207510875
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2023 13:13 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Wat volgens mij nog erger is, is dat de energie-prijs wordt bepaald door de duurst opgewekte energie. Veel grote maatschappijen hebben zowel goedkope wind, en zonne-energie als dure fossiele energie. Ze zullen dus altijd ook zorgen dat er iig een minieme hoeveelheid fossiele energie is, zodat ze monsterwinsten kunnen maken op hun goedkope wind en zonne-energie.
Eneco idem. De stadsverwarming.
90,90 euro per GJ rekenen zij. Per 1 januari vastgesteld, voor het hele jaar. Dit is het maximale tarief wat mocht van de ACM.
En wij kunnen nergens heen. Geen concurrent, niets.

Ik vind het ronduit schandalig.
Definitely not CIA
pi_207511160
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2023 11:10 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Ok, en stel dat we dat niet hadden gedaan.

Stel dat we een strenge winter hadden en er geen gas meer te koop was. Dat gas dat er nog was kost 12 euro per m3.


Dan had jij hier nu lopen mopperen dat ze in de zomer de voorraad hadden moeten vullen. Rob Jetten heeft daar ook geen glazen bol he.
A) ze hebben helemaal niet alles opgekocht precies op het hoogtepunt van de prijzen. Dat is kolder. Kunnen en willen ze niet aantonen (hallo auditors?).
B) zelfs als dat al zo zou zijn, is er alsnog een flink verschil tussen die piekprijs en de gastarieven.

Wat er werkelijk gebeurt is een combi van price gouging en kartelvorming. Rob Jetten en de ACM staan er bij en kijken er naar. Nederland is hierin uniek, nergens hebben grote bedrijven zo vrij spel als in Nederland, waarbij bizarre prijzen voor nutsvoorzieningen gewoon worden toegestaan en gedoogd.

Om met een voorbeeld te illustreren: het is alsof de treinen uitvallen en alle taxi’s opeens 500 euro vragen voor een ritje naar het vliegveld, en iedereen vindt het ok van de toezichthouder.

En eerlijk is gezegd, de Nederlander is wel zo braaf om alles te slikken. In landen als Frankrijk pikken ze dit echt niet en gaan de straten op. Dat temperament bestaat hier niet. De pensioenleeftijd is in Frankrijk 62. Hier is dat 68 al, want wij pikken dat.
pi_207511204
quote:
1s.gif Op woensdag 11 januari 2023 12:11 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Zit gewoon vertraging in de prijzen. De huidige groothandelsprijzen zitten pas over een paar maanden in de consumentenprijzen. Maar voor de berekening van wat het prijsplafond over heel 2023 kost is het goed nieuws dat die prijzen zo zijn gedaald natuurlijk.
Dat is een Nederlands probleem. Ga de grenzen over en de tarieven zijn veel lager. Wat de energiebedrijven hier uitkramen is flauwekul. Een smoes om extra hoge tarieven in rekening te brengen. Helaas geloven te veel mensen dat.
  woensdag 11 januari 2023 @ 16:28:24 #145
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_207512843
quote:
1s.gif Op woensdag 11 januari 2023 13:53 schreef capricia het volgende:

[..]
Eneco idem. De stadsverwarming.
90,90 euro per GJ rekenen zij. Per 1 januari vastgesteld, voor het hele jaar. Dit is het maximale tarief wat mocht van de ACM.
En wij kunnen nergens heen. Geen concurrent, niets.

Ik vind het ronduit schandalig.
Omdat het kan, is de moraal, waarbij de ACM wide-eyes-shut wordt bedondenderd met het NMDA omdat die cijfers worden as-is moeten worden (in)geslikt. De ACM kan immers niet(s) dat een prijsniveau controleren dat de "markt" zelf voorstelt.
Die concurrentieloze marktpartijen laten het wel uit hun kop om elkaars voorstellen te betwisten.

Je moet het maar bedenken om aan laagwaardig geleverde (stads)warmte van zeg hooguit 70°C, dezelfde kwaliteit als prijs toe te kennen als die van veelzijdiger inzetbaar elektra en/of flexibeler gas.

Vattenfall rekent iets van ¤72/GJ en speelt dan stuivertje verwisselend, mooi weer dat ze niet de duurste zijn. Net of dat relevant is voor iets dat noodzakelijk is.
De hele energiemarkt(werking) is tot op het bot een guur zooitje en gebruikers kunnen niet anders dan het slikken omdat onbetaalbare energie een basisvoorwaarde is. En de wegdraaiende politiek :r maar stoïcijns volhouden dat concurrentie op/in basiszaken goed is voor het welzijn.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  woensdag 11 januari 2023 @ 16:33:20 #146
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_207512918
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2023 14:12 schreef Homey het volgende:

[..]
Dat is een Nederlands probleem. Ga de grenzen over en de tarieven zijn veel lager. Wat de energiebedrijven hier uitkramen is flauwekul. Een smoes om extra hoge tarieven in rekening te brengen. Helaas geloven te veel mensen dat.
Het is de politiek stuivertje van verwisselen. In het buitenland roepen ze dat ze niet de duurste zijn.
Het is verder niet geloven maar het voldongen syseemdenken dat onzelf onrecht doet (veroorzaken).
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_207519535
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2023 16:33 schreef Vallon het volgende:

[..]
Het is de politiek stuivertje van verwisselen. In het buitenland roepen ze dat ze niet de duurste zijn.
Het is verder niet geloven maar het voldongen syseemdenken dat onzelf onrecht doet (veroorzaken).
Met deze vaagtaal houd je Rob Jetten en de ACM keurig uit de wind.
pi_207521738
Wij hebben voor stroom dubbeltarief (dal- en normaal tarief).

Kan iemand mij vertellen volgens welk principe het gedeelte boven het prijsplafond verrekend gaat worden?
Of doen ze (voor de bepaling dal- normaaltarief) een soort gewogen gemiddelde over de periode van 2023?
Definitely not CIA
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 12 januari 2023 @ 08:56:24 #149
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_207521762
quote:
1s.gif Op donderdag 12 januari 2023 08:54 schreef capricia het volgende:
Wij hebben voor stroom dubbeltarief (dal- en normaal tarief).

Kan iemand mij vertellen volgens welk principe het gedeelte boven het prijsplafond verrekend gaat worden?
Of doen ze een soort gewogen gemiddelde over de periode van 2023?
Ik vermoed idd het laatste.
Zal vandaag eens navragen of het in mn omgeving bekend is..
Kom er op terug
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_207521767
quote:
99s.gif Op donderdag 12 januari 2023 08:56 schreef Nizno het volgende:

[..]
Ik vermoed idd het laatste.
Zal vandaag eens navragen of het in mn omgeving bekend is..
Kom er op terug
Dank je.
Definitely not CIA
pi_207521831
quote:
1s.gif Op donderdag 12 januari 2023 08:54 schreef capricia het volgende:
Wij hebben voor stroom dubbeltarief (dal- en normaal tarief).

Kan iemand mij vertellen volgens welk principe het gedeelte boven het prijsplafond verrekend gaat worden?
Of doen ze (voor de bepaling dal- normaaltarief) een soort gewogen gemiddelde over de periode van 2023?
Onder druk van de starre fossiele energieleveranciers, mogen de aanbieders van dynamische contracten het prijsplafond niet uitsluitend toepassen op de delen van de dag waar dat voor de klant voordeel oplevert, maar moet een gewogen gemiddelde toegepast worden over een periode van telkens minimaal één kalendermaand.

Het lijkt mij dan ook héél sterk dat een fossiele leverancier niet gebonden is aan het rekenen van een gewogen gemiddelde over een zelfde minimale periode.
Als je dal tarief ¤0,35 inclusief belastingen is en je piektarief ¤0,50 dan krijg je dus niet ¤0,10 vergoed over de piek uren.
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 12 januari 2023 @ 09:09:02 #152
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_207521869
quote:
1s.gif Op donderdag 12 januari 2023 08:57 schreef capricia het volgende:

[..]
Dank je.
Heb het al gevonden zonder te hoeven vragen.
Interne site dus kan de bron niet geven.

Natuurlijk kan het zijn dat je dubbel tarief hebt.
Eigenlijk doen we dan hetzelfde als hierboven (geen idee waar ze exact naar verwijzen want er boven staat vraag over voorschot..)
We kijken nog steeds naar de totale leveringskosten en dat delen we door je totale verbruik om op 1 gewogen gemiddelde uit te komen.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_207521964
quote:
99s.gif Op donderdag 12 januari 2023 09:09 schreef Nizno het volgende:

[..]
Heb het al gevonden zonder te hoeven vragen.
Interne site dus kan de bron niet geven.

Natuurlijk kan het zijn dat je dubbel tarief hebt.
Eigenlijk doen we dan hetzelfde als hierboven (geen idee waar ze exact naar verwijzen want er boven staat vraag over voorschot..)
We kijken nog steeds naar de totale leveringskosten en dat delen we door je totale verbruik om op 1 gewogen gemiddelde uit te komen.
Ik geloof niet dat ik dit snap. :@
Definitely not CIA
pi_207521975
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 09:04 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Onder druk van de starre fossiele energieleveranciers, mogen de aanbieders van dynamische contracten het prijsplafond niet uitsluitend toepassen op de delen van de dag waar dat voor de klant voordeel oplevert, maar moet een gewogen gemiddelde toegepast worden over een periode van telkens minimaal één kalendermaand.

Het lijkt mij dan ook héél sterk dat een fossiele leverancier niet gebonden is aan het rekenen van een gewogen gemiddelde over een zelfde minimale periode.
Als je dal tarief ¤0,35 inclusief belastingen is en je piektarief ¤0,50 dan krijg je dus niet ¤0,10 vergoed over de piek uren.
Huh? Het gaat niet over een dynamisch contract.
En zowel dal- als normaaltarief liggen boven het bedrag van het prijsplafond.

Normaaltarief 92 cent.
Daltatief 74 cent.

De stroom die ik boven het prijsplafond verbruik, tegen welk tarief wordt dat dan verrekend?
Definitely not CIA
  donderdag 12 januari 2023 @ 09:32:52 #155
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_207522068
quote:
1s.gif Op donderdag 12 januari 2023 09:20 schreef capricia het volgende:

[..]
Huh? Het gaat niet over een dynamisch contract.
En zowel dal- als normaaltarief liggen boven het bedrag van het prijsplafond.

Normaaltarief 92 cent.
Daltatief 74 cent.

De stroom die ik boven het prijsplafond verbruik, tegen welk tarief wordt dat dan verrekend?

Gewoon tegen de tarieven die je betaalt op dat moment ... hoe vaker je je meter laat uitlezen, hoe beter ze dat kunnen berekenen. Anders schatten ze het (succes daar dan mee overigens)
Dum de dum
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 12 januari 2023 @ 09:50:05 #156
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_207522267
quote:
1s.gif Op donderdag 12 januari 2023 09:18 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik geloof niet dat ik dit snap. :@
Er wordt dus idd gekeken naar het gewogen gemiddelde
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_207522277
quote:
99s.gif Op donderdag 12 januari 2023 09:50 schreef Nizno het volgende:

[..]
Er wordt dus idd gekekeb naar het gewogen gemiddelde
Okay thanks. Ik snap het. ^O^
Definitely not CIA
pi_207523437
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 09:04 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Onder druk van de starre fossiele energieleveranciers, mogen de aanbieders van dynamische contracten het prijsplafond niet uitsluitend toepassen op de delen van de dag waar dat voor de klant voordeel oplevert, maar moet een gewogen gemiddelde toegepast worden over een periode van telkens minimaal één kalendermaand.

Het lijkt mij dan ook héél sterk dat een fossiele leverancier niet gebonden is aan het rekenen van een gewogen gemiddelde over een zelfde minimale periode.
Als je dal tarief ¤0,35 inclusief belastingen is en je piektarief ¤0,50 dan krijg je dus niet ¤0,10 vergoed over de piek uren.
Hierbij ga je uit van echt toezicht en handhaving.

Alleen, de ACM en Rob Jetten zijn een lachtertje. Energiebedrijven kunnen dus lekker hun gang gaan.
pi_207523761
quote:
1s.gif Op donderdag 12 januari 2023 09:20 schreef capricia het volgende:

[..]
Huh? Het gaat niet over een dynamisch contract.
En zowel dal- als normaaltarief liggen boven het bedrag van het prijsplafond.

Normaaltarief 92 cent.
Daltatief 74 cent.

De stroom die ik boven het prijsplafond verbruik, tegen welk tarief wordt dat dan verrekend?

Zolang beide tarieven boven het prijsplafond liggen, krijg je natuurlijk gewoon alles boven het prijsplafond vergoed, tot je de hoeveelheid van het prijsplafond hebt verbruikt.

Vanaf het moment dat je (op basis van slimme meter of standaardverdeling jaarverbruik bij een domme meter) meer verbruik hebt dan het jaarverbruik, ga je gewoon het volle tarief betalen zoals dat in je contract staat.
pi_207525564
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 11:57 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Zolang beide tarieven boven het prijsplafond liggen, krijg je natuurlijk gewoon alles boven het prijsplafond vergoed, tot je de hoeveelheid van het prijsplafond hebt verbruikt.

Vanaf het moment dat je (op basis van slimme meter of standaardverdeling jaarverbruik bij een domme meter) meer verbruik hebt dan het jaarverbruik, ga je gewoon het volle tarief betalen zoals dat in je contract staat.
Ja. Zo ver was ik al. :D

Mijn vraag was echter:
Tegen welk tarief?

Maar ik heb het antwoord van @Nizno al. Tegen het gewogen gemiddelde van dal- en normaaltarief. En dat lijkt me ook de enige juiste methode.
Definitely not CIA
  donderdag 12 januari 2023 @ 19:22:54 #161
52636 M2theC
You designed yourself
pi_207529756
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2023 18:46 schreef iWan71 het volgende:

[..]
Van de week zelf onderzocht of overstap naar een dynamische elektriciteitsleverancier een idee is. Nog niet gedaan, maar weet eigenlijk niet zo goed waarom niet ;-)

Mijn verbruik valt onder het prijsplafond en mijn huidige leverancier zit zowel bij hoog als normaal tarief boven het prijsplafond van 0,40 per kWh.

In het ergste geval betaal ik bij de nieuwe leverancier door het prijsplafond hetzelfde. Mochten de prijzen -zoals nu- lager zijn (of nog lager worden) en blijven, dan valt hier (fors) op te besparen.

Helaas heb ik nog geen slimme gasmeter, dus kan alleen voor elektra overstappen naar een nieuwe leverancier.

Zie ik iets over het hoofd??? Geloof het niet, ga meteen weer even googelen op een nieuw dynamisch elektriciteitscontract :-)
Hebben wij ook gedaan. Zijn goedkoper uit dan voorheen en ook vaak gratis stroom. Afgelopen december zelfs een keertje - tarief gehad. Als je een EV hebt is het een no-brainer. Hadden dit veel eerder moeten doen. Sterker nog, ik ga ook geen panelen meer bijleggen. Das zonde van je geld. Auto laden we op voor gemiddeld 0.02 - 0.05 cent.
There's a valuable lesson learned, so it evens it up for me. When the grass is cut, the snakes will show.
pi_207532546
Oxxio vraagt ¤3,10 per kuub gas en ik ben al jaren klant :') Overgestapt naar Energyzero
pi_207537065
Zijn er hier veel mensen die boven het prijsplafond uit gaan komen eigenlijk en daardoor nu over aan het stappen zijn?
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  vrijdag 13 januari 2023 @ 13:49:41 #164
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_207540053
Gewoon een verdubbeling van de energiebelasting in 2023 }:| :r

van 7,3 ct naar 15 ct per kWh!!

Dus de mensen met een gunstig energiecontract mogen opdraaien voor het prijsplafond. Wat zijn we toch weer lekker solidair :r
pi_207540209
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2023 09:35 schreef Jor_Dii het volgende:
Zijn er hier veel mensen die boven het prijsplafond uit gaan komen eigenlijk en daardoor nu over aan het stappen zijn?
Geen idee. @leolinedance vrij logisch.
pi_207540663
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2023 09:35 schreef Jor_Dii het volgende:
Zijn er hier veel mensen die boven het prijsplafond uit gaan komen eigenlijk en daardoor nu over aan het stappen zijn?
Ja, al ligt het in mijn geval wat genuanceerder door de warmtepomp, het salderen van de opbrengst van de zonnepanelen en het moment van de jaarafrekening. Ik ben vorige week eigenlijk met name overgestapt om het moment van de jaarafrekening van half november naar begin januari te verleggen. Dus nu kan ik gewoon (ongeveer) per kalenderjaar salderen. De tarieven bij de nieuwe maatschappij lijken ook nog iets gunstiger te zijn, maar ik hoop dat we vanwege het salderen per kalenderjaar nu net onder het aantal kWh voor het prijsplafond blijven.
pi_207540908
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2023 09:35 schreef Jor_Dii het volgende:
Zijn er hier veel mensen die boven het prijsplafond uit gaan komen eigenlijk en daardoor nu over aan het stappen zijn?
Ja dus, maar niet vanwege het jaarplafond maar vanwege de afrekening in april, dat zou ongunstig uit kunnen pakken met de zonnepanelen.
En Eneco is bij far de duurste momenteel, zelfs zonder plafond betalen we bij Van de Bron veel minder. En ik ben wel zo iemand die dat belangrijk vind, minder bijdrage van de overheid nodig.
  vrijdag 13 januari 2023 @ 16:37:43 #168
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_207542024
Ik mag zeker niet klagen dat powerpeers mijn termijnbedrag steeds negatief maakt terwijl ik wil dat ze ¤15 per maand afschrijven?

Irritant is het wel want dat verwerken ze pas weer later dus ik heb nu al 2 termijnen terug gekregen die ik zou willen betalen :')

Overstappen had geen zin met een verhuizing in de zomer. Anders had ik mijn jaarafrekening moment ook wel naar januari willen verleggen.
Ik heb je lief mijn hele leven
  vrijdag 13 januari 2023 @ 17:28:48 #169
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207542509
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2023 13:49 schreef leolinedance het volgende:
Gewoon een verdubbeling van de energiebelasting in 2023 }:| :r

van 7,3 ct naar 15 ct per kWh!!
van 12 (2021) naar 15 cent (2023) en ook de vermindering energiebelasting is 50 euro gestegen. Voor de eerste 1500 kwh boven het verbruiksplafond is er dus geen verschil. Die 12ct betaalde je vanaf de eerste kwh, die 15ct pas vanaf het plafond.

Met 2022 vergelijken, het jaar waarin veel tarieven tijdelijk waren verlaagd, is flauw. 2022 was het jaar van helicoptergeld. In 2023 is er geen helicoptergeld maar is er sprake van gerichte subsidie op dure stroom.

quote:
Dus de mensen met een gunstig energiecontract mogen opdraaien voor het prijsplafond. Wat zijn we toch weer lekker solidair :r
Beter krijgen mensen met lage stroomprijzen geen subsidie. Hoef ik dat niet van mijn inkomstenbelasting te betalen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Speekselklier op 13-01-2023 17:48:12 ]
Tot nooit .......
pi_207543643
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2023 13:49 schreef leolinedance het volgende:
Gewoon een verdubbeling van de energiebelasting in 2023 }:| :r

van 7,3 ct naar 15 ct per kWh!!

Dus de mensen met een gunstig energiecontract mogen opdraaien voor het prijsplafond. Wat zijn we toch weer lekker solidair :r
Nee, de tijdelijke verlaging liep af.
pi_207553120
Ik twijfel of ik wil overstapopen. Het moment kan ik kiezen tussen einde afloop contract of dat opbrengst en verbruik gelijk zijn op 1 april dus.

Zit nu bij GC, overweeg Van de Bron.
  woensdag 18 januari 2023 @ 08:54:15 #172
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_207607928
Zijn er al aanbieders die weer vaste contracten aanbieden?
  woensdag 18 januari 2023 @ 08:55:48 #173
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_207607944
quote:
7s.gif Op woensdag 18 januari 2023 08:54 schreef Zwansen het volgende:
Zijn er al aanbieders die weer vaste contracten aanbieden?
Nope
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_207608013
quote:
7s.gif Op woensdag 18 januari 2023 08:54 schreef Zwansen het volgende:
Zijn er al aanbieders die weer vaste contracten aanbieden?
Sporadisch maar kreeg vorige week een aanbod voor een jaarcontract. Vandebron in dit geval.
  woensdag 18 januari 2023 @ 09:12:44 #175
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207608103
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 09:01 schreef Ericr het volgende:

[..]
Sporadisch maar kreeg vorige week een aanbod voor een jaarcontract. Vandebron in dit geval.
vanaf 1 april wordt het lastiger om uit een vast contract te stappen. Dan zal het wel komen.

https://www.nu.nl/economi(...)r-nieuwe-regels.html

[ Bericht 15% gewijzigd door Speekselklier op 18-01-2023 09:22:28 ]
Tot nooit .......
  Moderator woensdag 18 januari 2023 @ 09:19:59 #176
236264 crew  capricia
pi_207608187
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 13:45 schreef qajariaq het volgende:
Ik twijfel of ik wil overstapopen. Het moment kan ik kiezen tussen einde afloop contract of dat opbrengst en verbruik gelijk zijn op 1 april dus.

Zit nu bij GC, overweeg Van de Bron.
Die tarieven kan ik niet goed vinden bij VDB.
Definitely not CIA
pi_207608735
quote:
1s.gif Op woensdag 18 januari 2023 09:19 schreef capricia het volgende:

[..]
Die tarieven kan ik niet goed vinden bij VDB.
Dat ook. Bovendien stuurt elke vergelijker me toch weer naar GC, ik vul nooit in wie nu de leverancier is. Eigenlijk gaat het ook nergens over want de panelen wekken op wat ik verbruik over een jaar gezien.
  woensdag 18 januari 2023 @ 10:40:42 #178
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_207609271
Ik kan wel verlengen met vaste tarieven bij Innova Energie, maar die bieden voor teruglevering stroom ¤0,07 aan :'). Ja, dat zet weinig zoden aan de dijk natuurlijk...
Once in a while, I just wanna dance and feel good
  woensdag 18 januari 2023 @ 11:00:38 #179
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207609472
quote:
17s.gif Op woensdag 18 januari 2023 10:40 schreef Debsterr het volgende:
Ik kan wel verlengen met vaste tarieven bij Innova Energie, maar die bieden voor teruglevering stroom ¤0,07 aan :'). Ja, dat zet weinig zoden aan de dijk natuurlijk...
Lever je terug dan?
Tot nooit .......
  woensdag 18 januari 2023 @ 11:11:11 #180
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207609564
Dubbel
Tot nooit .......
  woensdag 18 januari 2023 @ 11:22:50 #181
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_207609683
Groot in het nieuws, 1e leverancier duikt onder het plafond! (Dynamische zijn er voor 90% nog niet eens overheen gegaan mgoe)

https://nos.nl/artikel/24(...)t-onder-prijsplafond

En dan ga je lezen, zitten ze 1 cent! per kWh en 6 cent voor gas onder het plafond :') voor 1 maand.
Dum de dum
  woensdag 18 januari 2023 @ 11:32:59 #182
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_207609822
Kun je ook alleen gas afnemen bij Budget energie?
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_207609960
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 11:22 schreef Fe2O3 het volgende:
Groot in het nieuws, 1e leverancier duikt onder het plafond! (Dynamische zijn er voor 90% nog niet eens overheen gegaan mgoe)

https://nos.nl/artikel/24(...)t-onder-prijsplafond

En dan ga je lezen, zitten ze 1 cent! per kWh en 6 cent voor gas onder het plafond :') voor 1 maand.
Juist een goed teken dat maatschappijen eronder gaan duiken. Als er eentje mee begint volgen er meer.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  woensdag 18 januari 2023 @ 11:59:32 #184
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_207610191
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 11:00 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Lever je terug dan?
Yes, zo'n 2000 kwh is de verwachting op jaarbasis.
Once in a while, I just wanna dance and feel good
pi_207610981
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 11:22 schreef Fe2O3 het volgende:
Groot in het nieuws, 1e leverancier duikt onder het plafond! (Dynamische zijn er voor 90% nog niet eens overheen gegaan mgoe)

https://nos.nl/artikel/24(...)t-onder-prijsplafond

En dan ga je lezen, zitten ze 1 cent! per kWh en 6 cent voor gas onder het plafond :') voor 1 maand.
Als je een verbruik boven het prijsplafond hebt, scheelt dat dus véél geld. Bijvoorbeeld wanneer je een warmtepomp en/of EV hebt, maar slechts beperkt ruimte voor zonnepanelen.

Of een slecht geïsoleerd vrijstaand of 2/1-kap huis.

Daarbij: die 1ct/kWh en 6ct/m³ prijsverschil was voor de hele energiecrisis reden genoeg om over te stappen voor veel mensen.
  woensdag 18 januari 2023 @ 13:16:50 #186
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_207611452
Het is eerder dat variabel naar dynamisch kruipt. Want ze veranderen het per maand.

Je hebt nu dynamisch per dag
Energie direct per maand?
Andere boeren, wanneer ze zin hebben?
Andere boeren, elke drie maanden?
Andere boeren, vast contract voor x jaar

Het is alleen jammer/raar dat blijkbaar, behalve de onderste en de bovenste, de variabele boeren dus zomaar bepalen per wanneer en hoe vaak ze tarieven aanpassen (of niet!), zolang het maar met die 30 dgn termijn van de ACM gebeurt.
Dum de dum
  woensdag 18 januari 2023 @ 17:30:32 #187
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207614506
quote:
17s.gif Op woensdag 18 januari 2023 11:59 schreef Debsterr het volgende:

[..]
Yes, zo'n 2000 kwh is de verwachting op jaarbasis.
Als dat na salderen is dan zijn eigenlijk alleen de teruglevertarieven van belang. De stroomprijs boeit dan niet.
Tot nooit .......
pi_207618832
Beetje tering naar de nering gezet afgelopen maanden en ik krijg ¤ 850,- retour van Vattenfall. *O*

Januari ¤ 180,- betaald.
Februari tot december ¤ 200,- per maand betaald.
Totaal ¤ 2.380,-

¤ 2.380,- minus 2x ¤ 190,- restitutie in november en december is totaal ¤ 2.000,-

¤ 2.000,- minus ¤ 850,- is ¤ 1.150 voor heel 2022.

2-persoons huishouden met 2 huisdieren.
Tussen woning uit de jaren '70.
Kunststof kozijnen met HR++ glas en vloer en bodem isolatie.
You Don't Stop Playing Because You Get Old. But You Could Get Old If You Stop Playing.
pi_207619202
quote:
1s.gif Op woensdag 18 januari 2023 21:47 schreef CoExist het volgende:
Beetje tering naar de nering gezet afgelopen maanden en ik krijg ¤ 850,- retour van Vattenfall. *O*

Januari ¤ 180,- betaald.
Februari tot december ¤ 200,- per maand betaald.
Totaal ¤ 2.380,-

¤ 2.380,- minus 2x ¤ 190,- restitutie in november en december is totaal ¤ 2.000,-

¤ 2.000,- minus ¤ 850,- is ¤ 1.150 voor heel 2022.

2-persoons huishouden met 2 huisdieren.
Tussen woning uit de jaren '70.
Kunststof kozijnen met HR++ glas en vloer en bodem isolatie.
En dat was met een nog lopend oud contract of de nieuwe prijzen.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_207619658
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 22:07 schreef Isabeau het volgende:

[..]
En dat was met een nog lopend oud contract of de nieuwe prijzen.
Excuus, vergeten te vermelden.
Variabel contract vanaf 1 februari 2022.

Verbruik in 2022:
Stroom dal 1.8.1 - 1.102 kWh
Stroom normaal 1.8.2 - 1.448 kWh
Gas - 605 m3

[ Bericht 9% gewijzigd door CoExist op 18-01-2023 23:12:04 ]
You Don't Stop Playing Because You Get Old. But You Could Get Old If You Stop Playing.
  Moderator woensdag 18 januari 2023 @ 23:47:32 #191
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_207620554
quote:
17s.gif Op woensdag 18 januari 2023 10:40 schreef Debsterr het volgende:
Ik kan wel verlengen met vaste tarieven bij Innova Energie, maar die bieden voor teruglevering stroom ¤0,07 aan :'). Ja, dat zet weinig zoden aan de dijk natuurlijk...
Ja dat is niet zinnig nee. Hier niet veel anders, ook 7ct dacht ik.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_207628433
Wel lekker, ga naar 54 euro voorschot pm, 4500 kwh, 9 zonnepanelen en zo'n 700 kuub gas met 5 personen.
Het is koud, het is guur....
pi_207629616
quote:
1s.gif Op woensdag 18 januari 2023 22:32 schreef CoExist het volgende:

Excuus, vergeten te vermelden.
Variabel contract vanaf 1 februari 2022.

Verbruik in 2022:
Stroom dal 1.8.1 - 1.102 kWh
Stroom normaal 1.8.2 - 1.448 kWh
Gas - 605 m3
Heel netjes ^O^
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  vrijdag 20 januari 2023 @ 10:42:10 #194
223838 Adrenaline0182
The best is yet to come!
pi_207637930
Ik heb eergisteren de overstap aangevraagd naar Budget Energie. Normaaltarief 0,42 per kWh en dal voor 0,35 kWh. Voor mij belangrijk, want door mijn nieuwbouwwoning zonder gas (en dus een aanzienlijk hoger elektraverbruik) heb ik vrijwel niets aan dat onzinnige energieplafond. Zit overigens nu nog bij Vattenfall.

[ Bericht 22% gewijzigd door CoolGuy op 20-01-2023 11:03:23 ]
pi_207701805
Volgens Vattenfall zou ik nu zonder prijsplafond op ¤610 verbruik zitten deze maand tot nu toe
pi_207756949
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2023 10:42 schreef Adrenaline0182 het volgende:
Ik heb eergisteren de overstap aangevraagd naar Budget Energie. Normaaltarief 0,42 per kWh en dal voor 0,35 kWh. Voor mij belangrijk, want door mijn nieuwbouwwoning zonder gas (en dus een aanzienlijk hoger elektraverbruik) heb ik vrijwel niets aan dat onzinnige energieplafond. Zit overigens nu nog bij Vattenfall.
Nu was het volgens mij een storm in een glas water, maar mijn zusje zei dat Budget Energie op omvallen stond.
Las naderhand dat ze ten onrechte daar van werden beticht.
Had de consumentenbond volgens mij ook gerectificeerd.


Zelf kan ik mijn contract bij EnergieDirect nu vast zetten op 1 jaar tegen 100 pm exclusief prijsplafond of 162 euro inclusief prijsplafond.

Ik gebruik echt heel weinig gas en stroom, terwijl ik nu 179 euro per maand voorschot betaal.

Dit staat er

Totaal per maand excl. prijsplafond
¤ 162,-
Totaal per jaar excl. prijsplafond
¤ 1.943,-
Voorgesteld termijnbedrag per maand inclusief prijsplafond
Van ¤ 162,-p/m
Voor¤ 100,-p/m

Berekening op basis van
Stroom 697 kWh Daluren 797 Gas kWh 309 m3

Ik gok dat ik fokking veel geld terug krijg, maar geen flauw idee.
Ook geen idee of dit een net aanbod is of wat wijsheid is.

Mocht iemand hier kaas van gegeten hebben hoor ik dat graag.
Maar prima als je je zaterdagavond
nuttiger besteed.
Hell To The Liars
pi_207758228
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 23:12 schreef Droopie het volgende:

[..]
Nu was het volgens mij een storm in een glas water, maar mijn zusje zei dat Budget Energie op omvallen stond.
Las naderhand dat ze ten onrechte daar van werden beticht.
Had de consumentenbond volgens mij ook gerectificeerd.

Volgens mij is Budget Energie de vierde van Nederland, dus dat zal wel meevallen.
sig verwijderd door FA
pi_207758253
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 23:12 schreef Droopie het volgende:

[..]
Nu was het volgens mij een storm in een glas water, maar mijn zusje zei dat Budget Energie op omvallen stond.
Las naderhand dat ze ten onrechte daar van werden beticht.
Had de consumentenbond volgens mij ook gerectificeerd.


Zelf kan ik mijn contract bij EnergieDirect nu vast zetten op 1 jaar tegen 100 pm exclusief prijsplafond of 162 euro inclusief prijsplafond.

Ik gebruik echt heel weinig gas en stroom, terwijl ik nu 179 euro per maand voorschot betaal.

Dit staat er

Totaal per maand excl. prijsplafond
¤ 162,-
Totaal per jaar excl. prijsplafond
¤ 1.943,-
Voorgesteld termijnbedrag per maand inclusief prijsplafond
Van ¤ 162,-p/m
Voor¤ 100,-p/m

Berekening op basis van
Stroom 697 kWh Daluren 797 Gas kWh 309 m3

Ik gok dat ik fokking veel geld terug krijg, maar geen flauw idee.
Ook geen idee of dit een net aanbod is of wat wijsheid is.

Mocht iemand hier kaas van gegeten hebben hoor ik dat graag.
Maar prima als je je zaterdagavond
nuttiger besteed.
Bedenk bij zulke aanbiedingen wel dat je volgend jaar januari dus exclusief prijsplafond betaald.

Als je nu niet er op vooruit gaat qua maandbedrag (per jaar/12), adviseer ik tegen overstappen
pi_207758753
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 00:07 schreef Ambrosius het volgende:

[..]
Volgens mij is Budget Energie de vierde van Nederland, dus dat zal wel meevallen.
Ja lang verhaal kort, ze las een verhaal als dit

https://www.emerce.nl/nieuws/4440309

Maar volgens mij was dat paniekvoetbal van haar.
Hell To The Liars
pi_207758805
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 00:08 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Bedenk bij zulke aanbiedingen wel dat je volgend jaar januari dus exclusief prijsplafond betaald.

Als je nu niet er op vooruit gaat qua maandbedrag (per jaar/12), adviseer ik tegen overstappen
Bedankt voor je reactie, hoe je het redeneert idd best logisch.
Totaalbedrag delen door 12.

Geloof best dat mensen denken uhh, voor 100 euro hoef ik mij 1 jaar geen zorgen te maken.
Maar de regels veranderen per 1 april en als ze iets moois aanbieden zit er vaak een addertje in t gras waar ze het risico liever bij een ander leggen.
Hell To The Liars
pi_207761969
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 00:37 schreef Droopie het volgende:

[..]
Bedankt voor je reactie, hoe je het redeneert idd best logisch.
Totaalbedrag delen door 12.

Geloof best dat mensen denken uhh, voor 100 euro hoef ik mij 1 jaar geen zorgen te maken.
Maar de regels veranderen per 1 april en als ze iets moois aanbieden zit er vaak een addertje in t gras waar ze het risico liever bij een ander leggen.
Per 1 april?
  zondag 29 januari 2023 @ 11:48:51 #202
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207762497
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 00:37 schreef Droopie het volgende:

[..]
Bedankt voor je reactie, hoe je het redeneert idd best logisch.
Totaalbedrag delen door 12.

Geloof best dat mensen denken uhh, voor 100 euro hoef ik mij 1 jaar geen zorgen te maken.
Maar de regels veranderen per 1 april en als ze iets moois aanbieden zit er vaak een addertje in t gras waar ze het risico liever bij een ander leggen.
Er zal kwa prijzen toch niet veel veranderen? Als je nu een jaaraanbod krijgt. Alleen van een contract afkomen wordt per 1 april lastiger.

Je moet je vooral afvragen of je nu, met dalende prijzen, een jaarcontract wilt.
Tot nooit .......
pi_207762631
quote:
1s.gif Op zondag 29 januari 2023 11:48 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Er zal kwa prijzen toch niet veel veranderen? Als je nu een jaaraanbod krijgt. Alleen van een contract afkomen wordt per 1 april lastiger.

Je moet je vooral afvragen of je nu, met dalende prijzen, een jaarcontract wilt.
Ik heb best vroeg mijn termijn bedrag hoog gezet (in juni al ofzo) omdat ik bang was dat de energierekening veels te hoog zou worden..
Angst was mijn grootste drijfveer (en t was ook gewoon gezond verstand volgens mij).

Dus als ik die angst voor dit jaar kan wegnemen, vond ik het overwegen waard. Moet ik alleen wel weten waar ik voor teken, en jouw opmerkingen geven wat opheldering, waarvoor dank :)

Vanaf 1 april moeten consumenten gaan betalen als ze willen overstappen met een vast contract?
En dat hangt dan af wat je betaald in je contract en wat de marktprijs is?
Hell To The Liars
  zondag 29 januari 2023 @ 12:09:20 #204
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207762796
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 11:57 schreef Droopie het volgende:

[..]
Ik heb best vroeg mijn termijn bedrag hoog gezet (in juni al ofzo) omdat ik bang was dat de energierekening veels te hoog zou worden..
Angst was mijn grootste drijfveer (en t was ook gewoon gezond verstand volgens mij).

Dus als ik die angst voor dit jaar kan wegnemen, vond ik het overwegen waard. Moet ik alleen wel weten waar ik voor teken, en jouw opmerkingen geven wat opheldering, waarvoor dank :)

Vanaf 1 april moeten consumenten gaan betalen als ze willen overstappen met een vast contract?
En dat hangt dan af wat je betaald in je contract en wat de marktprijs is?
Ja, als je bijvoorbeeld nog 1000kwh zou afnemen en de prijs is 10ct gedaald dan verliezen ze dus 1000x10ct aan je. Dat mogen ze verrekenen. opzeggen aan het begin van je contract bij een grote daling wordt dus duur.

jij hebt nu nog het oude contract, dus jij mag gewoon opzeggen tegen de oude boete.
Tot nooit .......
pi_207762855
quote:
1s.gif Op zondag 29 januari 2023 11:48 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Er zal kwa prijzen toch niet veel veranderen? Als je nu een jaaraanbod krijgt. Alleen van een contract afkomen wordt per 1 april lastiger.

Je moet je vooral afvragen of je nu, met dalende prijzen, een jaarcontract wilt.
Oh dat 1 april
pi_207773840
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 21:24 schreef Poepz0r het volgende:
Oxxio vraagt ¤3,10 per kuub gas en ik ben al jaren klant :') Overgestapt naar Energyzero
Ja ik twijfel ook om over te stappen, per vandaag mag ik van oxxio blij zijn omdat mijn tarieven omlaag gaan naar 2,30 per kuub, dat is nog altijd veel hoger dan de meeste...

[ Bericht 0% gewijzigd door boegschroef op 30-01-2023 11:26:26 ]
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_207775435
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 23:12 schreef Droopie het volgende:

[..]
Nu was het volgens mij een storm in een glas water, maar mijn zusje zei dat Budget Energie op omvallen stond.
Las naderhand dat ze ten onrechte daar van werden beticht.
Had de consumentenbond volgens mij ook gerectificeerd.

Zelf kan ik mijn contract bij EnergieDirect nu vast zetten op 1 jaar tegen 100 pm exclusief prijsplafond of 162 euro inclusief prijsplafond.

Ik gebruik echt heel weinig gas en stroom, terwijl ik nu 179 euro per maand voorschot betaal.

Dit staat er

Totaal per maand excl. prijsplafond
¤ 162,-
Totaal per jaar excl. prijsplafond
¤ 1.943,-
Voorgesteld termijnbedrag per maand inclusief prijsplafond
Van ¤ 162,-p/m
Voor¤ 100,-p/m

Berekening op basis van
Stroom 697 kWh Daluren 797 Gas kWh 309 m3

Ik gok dat ik fokking veel geld terug krijg, maar geen flauw idee.
Ook geen idee of dit een net aanbod is of wat wijsheid is.

Mocht iemand hier kaas van gegeten hebben hoor ik dat graag.
Maar prima als je je zaterdagavond
nuttiger besteed.
Ik heb een soortgelijke aanbieding gehad (als ik je verbruik zo zie en vermenigvulidg met de bedragen hieronder) van EnergieDirect.
Alhoewel ik aanbieding een groot woord vind als ik de tarieven voor een jaar vast bekijk......
Aanbiediding is:
Normaaltarief per kWh ¤ 0,81638
Daltarief per kWh ¤ 0,61963
Vaste leveringskosten per maand ¤ 5,99
Gas per m3 ¤ 2,69044
Vaste leveringskosten per maand ¤ 5,99

En nu heb ik variabel en zit ik op
Normaaltarief per kWh ¤ 0,091
Daltarief per kWh ¤ 0,72
Vaste leveringskosten per maand ¤ 5,99
Gas per m3 ¤ 2,78
Vaste leveringskosten per maand ¤ 5,99
Dus het is wel goedkoper maar een United Consumers, BudgetEnergie of Engie zijn nu veel goedkoper, vooral gas maar ja wat de prijzen volgend jaar gaan doen weet niemand maar denk dat ik maar naar Engie ga omdat die hoop ik niet elke maand gaan veranderen. BudgetEnergie hoor ik niet zo'n goede verhalen over maar weet niet wat daarvan klopt.....
@Droopie ik zou naar de tarieven kijken en op basis daarvan een keus maken. Alhoewel jij met jouw verbuik en he plafond dit jaar sowieso wel goed lijkt te zitten ;)
Sono bello, sono sano, sono Palermitano!
pi_207776106
quote:
1s.gif Op zondag 29 januari 2023 11:48 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Er zal kwa prijzen toch niet veel veranderen? Als je nu een jaaraanbod krijgt. Alleen van een contract afkomen wordt per 1 april lastiger.

Je moet je vooral afvragen of je nu, met dalende prijzen, een jaarcontract wilt.
Ik verwacht dat in het najaar de prijzen weer de hoogte in zullen gaan omdat het voor EU landen moeilijk gaat worden om hun gasvoorraden voldoende te vullen zonder (veel) Russisch gas. Rond juni ga ik daarom kijken of ik mijn tarieven voor een jaar kan vast leggen zodat ik daar geen last van heb.
  maandag 30 januari 2023 @ 16:45:40 #209
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207780334
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 11:54 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Ik verwacht dat in het najaar de prijzen weer de hoogte in zullen gaan omdat het voor EU landen moeilijk gaat worden om hun gasvoorraden voldoende te vullen zonder (veel) Russisch gas. Rond juni ga ik daarom kijken of ik mijn tarieven voor een jaar kan vast leggen zodat ik daar geen last van heb.
half mei loopt mijn jaarcontract af. Die verleng ik weer met een jaar. ik verbruik op jaarbasis 0. Voor mij dus van belang dat ik jaar-door dezelfde prijs heb.

[ Bericht 0% gewijzigd door Speekselklier op 30-01-2023 23:21:03 ]
Tot nooit .......
pi_207786558
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 16:45 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
half mij loopt mijn jaarcontract af. Die verleng ik weer met een jaar. ik verbruik op jaarbasis 0. Voor mij dus van belang dat ik jaar-door dezelfde prijs heb.
En de helft van iemand anders :?. Deze fout heb ik echt nog nooit gezien.
sig verwijderd door FA
  maandag 30 januari 2023 @ 23:21:34 #211
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207786930
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 22:56 schreef Ambrosius het volgende:

[..]
En de helft van iemand anders :?. Deze fout heb ik echt nog nooit gezien.
ik ook niet .... nu beter?
Tot nooit .......
  Knapste mannelijke user 2022 dinsdag 31 januari 2023 @ 20:05:23 #212
206731 Mortaxx
Doomer
pi_207796422
Overgestapt naar Budgetenergie vanaf maart. Maandbedrag is direct door de helft. Mooi dat zij gewoon iedere maand de prijs bijstellen. Het is absurd dat Vattenfall tot 1 april de prijzen op 80 cent en pas achteraf prijsplafond verrekent. Ze krijgen het zelf als voorschot :')
Op dinsdag 31 oktober 2023 22:09 schreef Ama het volgende:
Poepie
  dinsdag 31 januari 2023 @ 20:41:18 #213
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_207797237
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 20:05 schreef Mortaxx het volgende:
Overgestapt naar Budgetenergie vanaf maart. Maandbedrag is direct door de helft. Mooi dat zij gewoon iedere maand de prijs bijstellen. Het is absurd dat Vattenfall tot 1 april de prijzen op 80 cent en pas achteraf prijsplafond verrekent. Ze krijgen het zelf als voorschot :')
Ik zit ook bij Budgetenergie, mijn contract loopt vandaag af maar ik kan niet verlengen, ik vind het vrij vreemd :?
All she wants and needs is just a little taste..
pi_207797412
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 20:05 schreef Mortaxx het volgende:
Overgestapt naar Budgetenergie vanaf maart. Maandbedrag is direct door de helft. Mooi dat zij gewoon iedere maand de prijs bijstellen. Het is absurd dat Vattenfall tot 1 april de prijzen op 80 cent en pas achteraf prijsplafond verrekent. Ze krijgen het zelf als voorschot :')
Je kunt gewoon je maandbedrag aanpassen in lijn met het energieplafond, ook bij Vattenfall. Het enige is dat je bij je verbruiksoverzicht de prijzen zonder plafond ziet. Elke klassieke energiemaatschappij verrekend achteraf pas het prijsplafond, zo werkt het nou eenmaal met de jaarafrekening.
pi_207797436
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 20:41 schreef Luxuria het volgende:

[..]
Ik zit ook bij Budgetenergie, mijn contract loopt vandaag af maar ik kan niet verlengen, ik vind het vrij vreemd :?
Waarom zou je willen verlengen? Als je een vast contract had ga je naar variabel, en als je al variabel zat verandert er niets. Vaste contracten bieden ze toch nog niet aan?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 31-01-2023 21:06:04 ]
pi_207797442
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 20:05 schreef Mortaxx het volgende:
Overgestapt naar Budgetenergie vanaf maart. Maandbedrag is direct door de helft. Mooi dat zij gewoon iedere maand de prijs bijstellen. Het is absurd dat Vattenfall tot 1 april de prijzen op 80 cent en pas achteraf prijsplafond verrekent. Ze krijgen het zelf als voorschot :')
Ja tot het plafond afloopt en de tarieven weer omhoog gaan.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_207797582
ik krijg met geen mogelijkheid budgetenergie zover dat ze eindstand voor de jaarnota noteren..
online standen doorgeven (geen slimme meter) is al een jaar kapot en telefonisch nemen ze het op, maar komt er geen bevestiging of verdwijnt de melding op de site..
2 januari wel meterstand van 1 januari doorgegeven voor prijsplafond en toen ging het wel goed..
iemand hier ervaring mee?
  Knapste mannelijke user 2022 dinsdag 31 januari 2023 @ 21:04:53 #218
206731 Mortaxx
Doomer
pi_207797679
quote:
7s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 20:51 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ja tot het plafond afloopt en de tarieven weer omhoog gaan.
Dan stap ik weer over

DIt is trouwens een erg rare opmerking van je. Het energieplafond zorgt er juist voor dat de prijzen hoog blijven. De overheid betaalt toch wel :')
Op dinsdag 31 oktober 2023 22:09 schreef Ama het volgende:
Poepie
pi_207797755
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 21:04 schreef Mortaxx het volgende:

[..]
Dan stap ik weer over

DIt is trouwens een erg rare opmerking van je. Het energieplafond zorgt er juist voor dat de prijzen hoog blijven. De overheid betaalt toch wel :')
Er zit een marge toets aan vast, dus al rekenen ze met 25 euro per kuub, verkoop-inkoop=marge. Mag hopen dat ze dat monitoren.

Kans is alleen tzt dat overstappen alleen kan naar duurdere contracten dan.
Is geen aanval verder, zelf heb ik max zorg risico.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  Knapste mannelijke user 2022 dinsdag 31 januari 2023 @ 21:11:56 #220
206731 Mortaxx
Doomer
pi_207797855
quote:
7s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 21:07 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Er zit een marge toets aan vast, dus al rekenen ze met 25 euro per kuub, verkoop-inkoop=marge. Mag hopen dat ze dat monitoren.

Kans is alleen tzt dat overstappen alleen kan naar duurdere contracten dan.
Is geen aanval verder, zelf heb ik max zorg risico.
Heb weinig vertrouwen in de overheid die geld uitdeelt. Kijk naar de NOW, Stap budget, afhandeling toeslagenaffaire

Als er alleen duurdere contracten zijn stap ik toch niet over?
Op dinsdag 31 oktober 2023 22:09 schreef Ama het volgende:
Poepie
  dinsdag 31 januari 2023 @ 22:06:44 #221
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_207798674
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 20:05 schreef Mortaxx het volgende:
Overgestapt naar Budgetenergie vanaf maart. Maandbedrag is direct door de helft. Mooi dat zij gewoon iedere maand de prijs bijstellen. Het is absurd dat Vattenfall tot 1 april de prijzen op 80 cent en pas achteraf prijsplafond verrekent. Ze krijgen het zelf als voorschot :')
Wees blij, het wordt ten minste nog bijgesteld dit jaar. Met stadsverwarming ben je tot het einde van het jaar de lul.
  Moderator dinsdag 31 januari 2023 @ 22:18:31 #222
236264 crew  capricia
pi_207798825
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 22:06 schreef Zelva het volgende:

[..]
Wees blij, het wordt ten minste nog bijgesteld dit jaar. Met stadsverwarming ben je tot het einde van het jaar de lul.
Dit ja.
Definitely not CIA
pi_207801207
quote:
7s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 21:07 schreef phpmystyle het volgende:
Er zit een marge toets aan vast,
Waar baseer je dit op?
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_207801218
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 11:57 schreef Droopie het volgende:
Ik heb best vroeg mijn termijn bedrag hoog gezet (in juni al ofzo) omdat ik bang was dat de energierekening veels te hoog zou worden..
Angst was mijn grootste drijfveer (en t was ook gewoon gezond verstand volgens mij).
Hoe is het gezond verstand om gratis geld uit te lenen aan een bedrijf wat opereert in een onvoorspelbare markt en daarmee onnodig risico te lopen? Waarom zou je niet gewoon zelf sparen en indien nodig bijbetalen? Dan loop je niet onnodig risico en heb je ook de mogelijkheid om dit spaargeld voor een eventueel noodgeval te gebruiken, wat natuurlijk niet mogelijk is als dit op de bankrekening van je energieleverancier staat.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_207801285
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 06:08 schreef heiden6 het volgende:

[..]
Hoe is het gezond verstand om gratis geld uit te lenen aan een bedrijf wat opereert in een onvoorspelbare markt en daarmee onnodig risico te lopen? Waarom zou je niet gewoon zelf sparen en indien nodig bijbetalen? Dan loop je niet onnodig risico en heb je ook de mogelijkheid om dit spaargeld voor een eventueel noodgeval te gebruiken, wat natuurlijk niet mogelijk is als dit op de bankrekening van je energieleverancier staat.
als jij het voor een noodgeval gebruikt kom je aan het einde van de rit (jaarnota) gewoon in de problemen, dus dat is ook geen gezond verstand

liever dat je geld terug krijgt dan dat je bij moet betalen en blijkt dat je het helemaal niet hebt omdat die wasmachine kapot was
pi_207801407
quote:
1s.gif Op woensdag 1 februari 2023 06:59 schreef mschol het volgende:

[..]
als jij het voor een noodgeval gebruikt kom je aan het einde van de rit (jaarnota) gewoon in de problemen, dus dat is ook geen gezond verstand

liever dat je geld terug krijgt dan dat je bij moet betalen en blijkt dat je het helemaal niet hebt omdat die wasmachine kapot was
Gezond verstand zou zijn om sowieso voldoende te sparen.

Maar stel dat ik iemand ben die dat niet doet, en ik heb een paar honderd euro apart gezet die ik verwacht kwijt te zijn wanneer ik de jaarafrekening van mijn energiemaatschappij krijg. Als dan mijn wasmachine kapot gaat heb ik in elk geval de optie om deze direct te vervangen (en niet afhankelijk te zijn van een of andere wasserette, wat veel extra tijd kost en per wasbeurt natuurlijk duurder is) - ik kan er alsnog voor kiezen om geen wasmachine te kopen en dit geld te reserveren voor de jaarafrekening energie. Je houdt simpelweg meer opties open.

Wat op dat moment de verstandigste optie is, hangt van de situatie af - misschien kun je een goedkope wasmachine vinden via marktplaats, misschien kun je een regeling treffen voor het afbetalen van de afrekening van je energieleverancier, misschien krijg je tussen nu en het moment van de afrekening je vakantiegeld/dertiende maand/whatever uitbetaald, etc.

Het komt hier op neer: gratis geld uitlenen aan je energieleverancier levert jou geen voordelen op maar mogelijk wel nadelen.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_207801881
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 07:40 schreef heiden6 het volgende:

[..]
Gezond verstand zou zijn om sowieso voldoende te sparen.

Maar stel dat ik iemand ben die dat niet doet, en ik heb een paar honderd euro apart gezet die ik verwacht kwijt te zijn wanneer ik de jaarafrekening van mijn energiemaatschappij krijg. Als dan mijn wasmachine kapot gaat heb ik in elk geval de optie om deze direct te vervangen (en niet afhankelijk te zijn van een of andere wasserette, wat veel extra tijd kost en per wasbeurt natuurlijk duurder is) - ik kan er alsnog voor kiezen om geen wasmachine te kopen en dit geld te reserveren voor de jaarafrekening energie. Je houdt simpelweg meer opties open.

Wat op dat moment de verstandigste optie is, hangt van de situatie af - misschien kun je een goedkope wasmachine vinden via marktplaats, misschien kun je een regeling treffen voor het afbetalen van de afrekening van je energieleverancier, misschien krijg je tussen nu en het moment van de afrekening je vakantiegeld/dertiende maand/whatever uitbetaald, etc.

Het komt hier op neer: gratis geld uitlenen aan je energieleverancier levert jou geen voordelen op maar mogelijk wel nadelen.
welke nadelen precies? als je gewoon bij een degelijke energiemaatschappij zit en niet bij een of ander miniskuul #YOLO bedrijfje en je gewoon een redelijk spaarpotje hebt?
  woensdag 1 februari 2023 @ 09:32:14 #228
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_207802220
quote:
1s.gif Op woensdag 1 februari 2023 09:02 schreef mschol het volgende:

[..]
welke nadelen precies? als je gewoon bij een degelijke energiemaatschappij zit en niet bij een of ander miniskuul #YOLO bedrijfje en je gewoon een redelijk spaarpotje hebt?
Geld staat beter op je eigen rekening dan op die van iemand anders ;)

Een energie maatschappij is geen bank, al vinden ze dat zelf wel zo.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  woensdag 1 februari 2023 @ 09:40:00 #229
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207802279
quote:
1s.gif Op woensdag 1 februari 2023 09:02 schreef mschol het volgende:

[..]
welke nadelen precies? als je gewoon bij een degelijke energiemaatschappij zit en niet bij een of ander miniskuul #YOLO bedrijfje en je gewoon een redelijk spaarpotje hebt?
Ik denk niet dat 'groot' automatisch 'degelijk' hoeft te zijn.
'Groot' zal vooral betekenen dat ze meer schulden achter laten als het mis gaat.
Tot nooit .......
pi_207808522
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 06:04 schreef heiden6 het volgende:

[..]
Waar baseer je dit op?
Bericht vanuit de (rijks)overheid.
Bron:https://www.rijksoverheid(...)nuari-2023-van-start
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_207809641
Ik log net in op vattenfall en daar staat dat per 1 april :') de prijzen gaan dalen en we daar voor 1 maart bericht over krijgen. Ben benieuwd...
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
  zaterdag 4 februari 2023 @ 14:24:54 #232
57798 Gerard-Joling
No more bolero's....
pi_207846778
Krijg net als oude klant van Essent een aanbod voor 1 jaar vast.

0,54 per kwh normaaltarief
0,45 per kwh daltarief
1,78 per m3 gastarief

Doe er verder nog niks want er gaat genoeg gebeuren vanaf april verwacht ik.
Zing met me mee tot morgenvroeg....
pi_207847291
ik heb net vandaag het aanbod gekregen van delta energie voor mijn nieuwe gas abonnement. Ze rekenen het voorschot door met hun tarief en niet met het prijsplafond tarief. Doen meer energieleveranciers dit?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207858212
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2023 15:12 schreef sjorsie1982 het volgende:
ik heb net vandaag het aanbod gekregen van delta energie voor mijn nieuwe gas abonnement. Ze rekenen het voorschot door met hun tarief en niet met het prijsplafond tarief. Doen meer energieleveranciers dit?
Vattenfall doet dat ook.
Leipe shit ouwe
  zondag 5 februari 2023 @ 01:29:04 #235
57798 Gerard-Joling
No more bolero's....
pi_207858753
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2023 00:33 schreef Geenfrietmaarpatat het volgende:

[..]
Vattenfall doet dat ook.
Voorschot van Vattenfall is wel op basis van het prijsplafond.
Zing met me mee tot morgenvroeg....
  zondag 5 februari 2023 @ 10:14:09 #236
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207860697
Ik zie bij Eneco dat ze weer contracten gaan aanbieden, voor 6 maanden.
Gezien mijn (variabele) contract 3 september in ging en we op jaarbasis meer terugleveren dan verbruiken, maar net in de periode september tot en met december niet, denk ik dat ik maar een 6 maanden contract per 1 juli moet afsluiten, kan ik daarna per 1 januari een jaarcontract afsluiten, loopt mijn contract ook gelijk met mijn verbruiks-excel O+
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_207863200
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2023 10:14 schreef Leandra het volgende:
Ik zie bij Eneco dat ze weer contracten gaan aanbieden, voor 6 maanden.
Gezien mijn (variabele) contract 3 september in ging en we op jaarbasis meer terugleveren dan verbruiken, maar net in de periode september tot en met december niet, denk ik dat ik maar een 6 maanden contract per 1 juli moet afsluiten, kan ik daarna per 1 januari een jaarcontract afsluiten, loopt mijn contract ook gelijk met mijn verbruiks-excel O+
Of je zet een andere maand voor je Excel rij 😜
  zondag 5 februari 2023 @ 13:03:22 #238
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207863764
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2023 12:33 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Of je zet een andere maand voor je Excel rij 😜
Nee, dat had ik, jaren per augustus, nu zou het dus per september moeten zijn, en dan ook nog eens per 3 september, en dat vind ik al helemaal niks.
Dus ik heb nog een 2021-2022 excel, en een 2022 en een 2023 omdat die 3 september de boel helemaal onmogelijk gemaakt heeft, en het sowieso een variabel contract is, dus het lijkt me een mooi moment om de boel gewoon synchroon te laten lopen en per kalenderjaar, dan krijg ik ook zo'n mooie gasbadkuip warmtebadkuip in de grafiek enzo.
Mijn innerlijke autist wordt daar helemaal gelukkig van O+

Daarbij geeft zo'n situatie als de huidige, met een prijsplafond en maandelijkse verbruiksbudgetten, wel aan dat het gewoon het handigst werkt als het synchroon loopt met het kalenderjaar.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_207863838
quote:
1s.gif Op zondag 5 februari 2023 13:03 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nee, dat had ik, jaren per augustus, nu zou het dus per september moeten zijn, en dan ook nog eens per 3 september, en dat vind ik al helemaal niks.
Dus ik heb nog een 2021-2022 excel, en een 2022 en een 2023 omdat die 3 september de boel helemaal onmogelijk gemaakt heeft, en het sowieso een variabel contract is, dus het lijkt me een mooi moment om de boel gewoon synchroon te laten lopen en per kalenderjaar, dan krijg ik ook zo'n mooie gasbadkuip warmtebadkuip in de grafiek enzo.
Mijn innerlijke autist wordt daar helemaal gelukkig van O+

Daarbij geeft zo'n situatie als de huidige, met een prijsplafond en maandelijkse verbruiksbudgetten, wel aan dat het gewoon het handigst werkt als het synchroon loopt met het kalenderjaar.
Het prijsplafond had potentieel ook per september al kunnen lopen als mensen niet dwars lagen. Dus zwak argument 😜
  zondag 5 februari 2023 @ 13:33:02 #240
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207864314
quote:
1s.gif Op zondag 5 februari 2023 13:03 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nee, dat had ik, jaren per augustus, nu zou het dus per september moeten zijn, en dan ook nog eens per 3 september, en dat vind ik al helemaal niks.
Dus ik heb nog een 2021-2022 excel, en een 2022 en een 2023 omdat die 3 september de boel helemaal onmogelijk gemaakt heeft, en het sowieso een variabel contract is, dus het lijkt me een mooi moment om de boel gewoon synchroon te laten lopen en per kalenderjaar, dan krijg ik ook zo'n mooie gasbadkuip warmtebadkuip in de grafiek enzo.
Mijn innerlijke autist wordt daar helemaal gelukkig van O+

Daarbij geeft zo'n situatie als de huidige, met een prijsplafond en maandelijkse verbruiksbudgetten, wel aan dat het gewoon het handigst werkt als het synchroon loopt met het kalenderjaar.
los van je contract kan je toch ook gewoon januari aanhouden? excel is om je verbruik volgen, niet om te leiden.
Tot nooit .......
  zondag 5 februari 2023 @ 13:57:54 #241
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207864783
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2023 13:07 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Het prijsplafond had potentieel ook per september al kunnen lopen als mensen niet dwars lagen. Dus zwak argument 😜
Ja, maar dat loopt het niet.
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2023 13:33 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
los van je contract kan je toch ook gewoon januari aanhouden? excel is om je verbruik volgen, niet om te leiden.
Klopt dat doe ik nu dus ook, maar dat neemt niet weg dat mijn innerlijke autist er gelukkiger van wordt als het allemaal gelijk loopt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_207869238
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2023 13:57 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja, maar dat loopt het niet.
[..]
Klopt dat doe ik nu dus ook, maar dat neemt niet weg dat mijn innerlijke autist er gelukkiger van wordt als het allemaal gelijk loopt.
ik hou zelf ook altijd dec/jan aan. Dat is ook makkelijker met overheidsregelenen en de verhoging van 1 januari.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207869258
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2023 00:33 schreef Geenfrietmaarpatat het volgende:

[..]
Vattenfall doet dat ook.
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2023 01:29 schreef Gerard-Joling het volgende:

[..]
Voorschot van Vattenfall is wel op basis van het prijsplafond.
@Geenfrietmaarpatat @Gerard-Joling
wat is het nu? Wel of niet en zijn er nog andere waarbij het voorschot ook niet wordt berekend met het prijsplafond? Zoals gebruikelijk kan ik het zelf ook maar 15% aanpassen eenmalig per jaar :'(
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 5 februari 2023 @ 18:27:17 #244
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207869585
Het lijkt me sterk als het maandbedrag niet is aangepast. Het hele doel was juist om de maandlasten te verlagen.

Omdat dat niet snel kon worden geregeld hebben ze in nov/dec een vast bedrag uitgekeerd.

Het enige dat ik me kan bedenken dat als je snel je jaarrekening krijgt het bedrag van het plafond verwaarloosbaar is.
Tot nooit .......
pi_207869746
Bij Vattenfall kun je online je voorschotbedrag beperkt aanpassen, maar mijn ervaring is (wel vóór het prijsplafond) dat dat wel kan als je de klantenservice belt.
pi_207869992
Ik betaal bij vattenfall al vanaf mijn jaarafrekening in juni, 383 euro per maand. Kan het zelf aanpassen tussen de 308,00 en 768,00. Vattenfall heeft niks aangepast en ik laat het ook zo staan :+
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_207870735
quote:
1s.gif Op zondag 5 februari 2023 18:27 schreef Speekselklier het volgende:
Het lijkt me sterk als het maandbedrag niet is aangepast. Het hele doel was juist om de maandlasten te verlagen.

Omdat dat niet snel kon worden geregeld hebben ze in nov/dec een vast bedrag uitgekeerd.

Het enige dat ik me kan bedenken dat als je snel je jaarrekening krijgt het bedrag van het plafond verwaarloosbaar is.
nee, mijn gas gaat in mei 2023 in en loopt dan tot mei 2024. Ik vond het maandbedrag wat hoog en vroeg of het prijsplafond verwerkt is in het voorgestelde voorschot en er werd gezegd dat dat niet zo is.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207870741
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2023 18:40 schreef Hupje het volgende:
Bij Vattenfall kun je online je voorschotbedrag beperkt aanpassen, maar mijn ervaring is (wel vóór het prijsplafond) dat dat wel kan als je de klantenservice belt.
zijn ze dan bereikbaar?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 5 februari 2023 @ 20:11:56 #249
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_207870896
Budget energie heeft nu prijzen van ongeveer plafond doorgegeven. Voorschot is niet gewijzigd, dus denk niet meegenomen
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
  zondag 5 februari 2023 @ 20:15:51 #250
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207870921
quote:
1s.gif Op zondag 5 februari 2023 20:11 schreef stinkie het volgende:
Budget energie heeft nu prijzen van ongeveer plafond doorgegeven. Voorschot is niet gewijzigd, dus denk niet meegenomen
Ja dat snap ik, maar als je afgelopen maanden te weinig hebt betaald door de verhoogde prijzen ga je dat eerst inhalen.

De prijzen en de voorschotten hoeven niet synchroom te lopen.
Tot nooit .......
pi_207871395
quote:
1s.gif Op woensdag 1 februari 2023 06:59 schreef mschol het volgende:

[..]
als jij het voor een noodgeval gebruikt kom je aan het einde van de rit (jaarnota) gewoon in de problemen, dus dat is ook geen gezond verstand

liever dat je geld terug krijgt dan dat je bij moet betalen en blijkt dat je het helemaal niet hebt omdat die wasmachine kapot was
Je kan toch zelf inschatten wat je ongeveer verbruikt? Vattenfall zou mij in februari vorig jaar even 200 extra laten betalen, dat heb ik niet gedaan, en speel nu gewoon quitte. Waarom zou ik dat geld bij hun parkeren?
pi_207872116
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2023 19:57 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
zijn ze dan bereikbaar?
Da's altijd de vraag, maar wel het proberen waard, lijkt me.
pi_207873745
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2023 21:37 schreef Hupje het volgende:

[..]
Da's altijd de vraag, maar wel het proberen waard, lijkt me.
En anders via twitter lukt het ook om een reactie te krijgen, heb ik gezien. w/
  maandag 6 februari 2023 @ 00:09:11 #254
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_207873761
quote:
1s.gif Op zondag 5 februari 2023 20:15 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Ja dat snap ik, maar als je afgelopen maanden te weinig hebt betaald door de verhoogde prijzen ga je dat eerst inhalen.

De prijzen en de voorschotten hoeven niet synchroom te lopen.
Tot nu toe pas een maand meer verbruikt dan voorschot. Maar goed, zien zij niet met mijn meter
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
  Official ESF Kreviewer maandag 6 februari 2023 @ 18:19:16 #255
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_207882033
Echt supermoeilijk op het moment. Zitten variabel en gaan minder gas verbruiken omdat er een houthaard komt deze week.
Krijg net dit aanbod...vorig jaar was ik een maand te laat en zaten we vast aan variabel.

Wel doen, niet doen. Maandje wachten. Geen idee.

Wat zouden jullie doen.

  Moderator / Kerstkaart terrorist maandag 6 februari 2023 @ 18:24:06 #256
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_207882124
Ik zou zeggen nee, je zit alleen met je gas boven het plafond.
En als je minder gaat gebruiken dan blijf je hiermee ook onder het plafond dus dan heeft vastzetten met prijzen boven het plafond alleen maar nadelen (mijn beleving) als er straks een beter aanbod komt zit je vast aan dit slechtere aanbod en als de prijzen toch stijgen zit je binnen het plafond....
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  Official ESF Kreviewer maandag 6 februari 2023 @ 20:56:29 #257
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_207885553
quote:
99s.gif Op maandag 6 februari 2023 18:24 schreef Nizno het volgende:
Ik zou zeggen nee, je zit alleen met je gas boven het plafond.
En als je minder gaat gebruiken dan blijf je hiermee ook onder het plafond dus dan heeft vastzetten met prijzen boven het plafond alleen maar nadelen (mijn beleving) als er straks een beter aanbod komt zit je vast aan dit slechtere aanbod en als de prijzen toch stijgen zit je binnen het plafond....
Ja, prima argumenten. Thanks.
pi_207889205
Vattenfall gaat vanaf 1 april ‘onder het prijsplafond’.

https://www.vattenfall.nl/nieuws/tariefdaling/
  dinsdag 7 februari 2023 @ 08:06:07 #259
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_207889236
quote:
15s.gif Op maandag 6 februari 2023 18:19 schreef Kreator het volgende:
Echt supermoeilijk op het moment. Zitten variabel en gaan minder gas verbruiken omdat er een houthaard komt deze week.
Krijg net dit aanbod...vorig jaar was ik een maand te laat en zaten we vast aan variabel.

Wel doen, niet doen. Maandje wachten. Geen idee.

Wat zouden jullie doen.

[ afbeelding ]
Dynamisch gaan ... zit al 3 maanden met stroom tussen de 0,12 en 0,39 cent per kWh.

En gas is ook gemiddeld 1,45 met een paar keer onder de 1,40 en meestal tussen de 1,48 en 1,51.

*Advies is NVT als je zonnepanelen hebt ;)
Dum de dum
  dinsdag 7 februari 2023 @ 08:08:40 #260
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207889247
Eigenlijk zorgt dat prijsplafond er ook voor dat je als energiebedrijf extra je best moet doen om klanten te winnen.

Veel mensen zitten met een verbruik rondom het prijsplafond. Die zien dit jaar geen rede om over te stappen. Waarom zou je, je betaald dan toch overal hetzelfde. Die mensen zullen ook geen vast contract afsluiten, kijken de kat uit de boom.

je moet als energiebedrijf dus echt onder het plafond duiken voordat mensen overstappen de moeite vinden.
Dat kan nog een leuke strijd worden als straks de jaarcontracten weer komen.
Tot nooit .......
  dinsdag 7 februari 2023 @ 09:27:39 #261
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_207889912
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 08:01 schreef MevrouwCactus het volgende:
Vattenfall gaat vanaf 1 april ‘onder het prijsplafond’.

https://www.vattenfall.nl/nieuws/tariefdaling/
Las het en heb maar weer eens de app gecheckt.

Tot vorige week zou ik met het huidige termijnbedrag dat ik betaal (¤309) nog 1000 tot 1500 euro terug krijgen. Prima buffertje, dacht ik, dus het termijnbedrag niet aan laten passen.
Nu, met de aangekondigde verlaagde prijzen, is de voorspelling dat ik nog maar tussen de 50 en 75 euro terug krijg, terwijl mijn verbruik echt niet hoger zal worden. Sterker nog, wegens zonnepanelen en wat bewuster omgaan met stroom en gas is het verbruik met bijna de helft gedaald.
Wel kan ik volgens het voorstel het termijnbedrag aan laten passen naar ¤91.
De logica ontging mij even.

In het artikel over de prijsverlaging op de website staat echter dit:
quote:
Deze maand berekenen we je termijnbedrag opnieuw. Daarbij houden we rekening met je verbruik, het prijsplafond en de tarieven per 1 april. Kan je termijnbedrag naar beneden, dan verlagen we het automatisch voor je. Je hoeft hier zelf niets voor te doen. Je ontvangt hierover voor 1 maart persoonlijk bericht.
Ze gaan er bij de berekening van het termijnbedrag dus kennelijk al vanuit dat ik mijn termijnbedrag zal aanpassen of dat Vattenfall dat zelf zal gaan doen.
Maar dat staat (nog) niet in de app/website bij het maandelijkse termijnbedrag...
  dinsdag 7 februari 2023 @ 10:40:08 #262
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207890787
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 08:01 schreef MevrouwCactus het volgende:
Vattenfall gaat vanaf 1 april ‘onder het prijsplafond’.

https://www.vattenfall.nl/nieuws/tariefdaling/
Ehm, volgens mij niet?

quote:
Tarieven per 1 april

Per 1 april zijn onze standaard variabele leveringstarieven ¤ 0,27 per kWh stroom en ¤ 1,02 per m3 gas (exclusief btw en energiebelasting). Inclusief btw en energiebelasting komt dit uit op ¤ 0,48 per kWh stroom en ¤ 1,83 per m3 gas.

Daarmee liggen de tarieven nog net boven het prijsplafond.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 7 februari 2023 @ 11:15:30 #263
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_207891229
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 10:40 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ehm, volgens mij niet?
[..]

Bij het AD staat dat mensen met 25% vaste klantenkorting net onder het plafond komen.

quote:
Elektriciteit gaat van 84 cent naar 48 cent per kWh en gas van 3,22 euro naar 1,83 per kubieke meter, inclusief belastingen. Van de ruim 2 miljoen Vattenfall-klanten zijn er 700.000 die 25 procent korting krijgen op het kale elektriciteitstarief (zonder energiebelasting en btw) omdat zij al vijf jaar of langer klant zijn. Bij het elektriciteitstarief komen zij door de korting nipt onder het prijsplafond van 40 cent. Op gas geeft het bedrijf geen korting.
https://www.ad.nl/geld/en(...)g-meer-vol~a1f715d6/
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
  dinsdag 7 februari 2023 @ 11:17:33 #264
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_207891243
https://www.ad.nl/economi(...)vattenfall~ad27ee6e/

ACM doet invallen bij Eneco, Essent en Vattenfall
De Autoriteit Consument & Markt heeft dinsdag invallen gedaan bij de drie grote energiemaatschappijen, zo meldt het FD. De invallen zijn onderdeel van de aangescherpte controle van de toezichthouder op de energietarieven van Eneco, Essent en Vattenfall vanwege het prijsplafond.

ACM meldde vorige week dat het een onderzoek bij Eneco, Essent en Vattenfall was gestart om na de invoering van het prijsplafond te kunnen beoordelen of de tarieven van energieleveranciers niet onredelijk zijn. De toezichthouder liet eerder al weten de controle op energiebedrijven scherp op te voeren om te voorkomen dat zij zich verrijken met de subsidie voor het prijsplafond. Energiebedrijven moeten tot op de cent onderbouwen waarom ze een bepaalde prijs rekenen.
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
  roze dinsdag 7 februari 2023 @ 11:17:36 #265
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_207891245
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 08:01 schreef MevrouwCactus het volgende:
Vattenfall gaat vanaf 1 april ‘onder het prijsplafond’.

https://www.vattenfall.nl/nieuws/tariefdaling/
Niet?
Your beauty never ever scared me.
  roze dinsdag 7 februari 2023 @ 11:18:11 #266
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_207891251
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 11:15 schreef Elpis het volgende:

[..]
Bij het AD staat dat mensen met 25% vaste klantenkorting net onder het plafond komen.
[..]
https://www.ad.nl/geld/en(...)g-meer-vol~a1f715d6/
Ja daar hebben de meeste dus niks aan.
Your beauty never ever scared me.
  Knapste mannelijke user 2022 dinsdag 7 februari 2023 @ 11:23:31 #267
206731 Mortaxx
Doomer
pi_207891299
quote:
10s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 11:18 schreef Ama het volgende:

[..]
Ja daar hebben de meeste dus niks aan.
Dat is ook de bedoeling. Zolang de belastingbetaler de rekening betaald de prijzen zo hoog mogelijk houden
Op dinsdag 31 oktober 2023 22:09 schreef Ama het volgende:
Poepie
pi_207891376
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 08:01 schreef MevrouwCactus het volgende:
Vattenfall gaat vanaf 1 april ‘onder het prijsplafond’.

https://www.vattenfall.nl/nieuws/tariefdaling/
Direct afschaffen dat prijsplafond. Is vanaf dag 1 misbruikt voor winstoptimalisatie door het boevengilde van energieboeren. Bedoeld als plafond maar het fungeert in feite als prijsbodem.
En ondertussen gieren de winsten door het dak.

Het liefst zou ik in ons land een energiecooperatie zien die zonder winstoogmerk werkt in plaats van het uitmelken van de burgers ten gunste van buitenlandse aandeelhouders.

Zodra er weer wat rust in energieland is ga ik switchen voor zowel gas als stroom. Ben bij beide leveranciers al tientallen jaren klant. Eigenlijk tot tevredenheid maar nu voel ik me belazerd, dus bijltjesdag gaat komen.
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
  dinsdag 7 februari 2023 @ 11:59:57 #270
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_207891732
quote:
10s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 11:18 schreef Ama het volgende:

[..]
Ja daar hebben de meeste dus niks aan.
De gehele inleidende tekst op de website:
quote:
Tarieven per 1 april
Per 1 april zijn onze standaard variabele leveringstarieven ¤ 0,27 per kWh stroom en ¤ 1,02 per m3 gas (exclusief btw en energiebelasting). Inclusief btw en energiebelasting komt dit uit op ¤ 0,48 per kWh stroom en ¤ 1,83 per m3 gas.

Daarmee liggen de tarieven nog net boven het prijsplafond. Maar van de bijna 1,3 miljoen klanten met een variabel contract komen zo’n 700.000 klanten met hun stroomtarief net iets onder het prijsplafond. Dit is te danken aan de korting die ze de afgelopen jaren opbouwden.
Bron: https://www.vattenfall.nl/nieuws/tariefdaling/
pi_207891744
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 10:40 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ehm, volgens mij niet?
[..]

Met korting dus wel, volgens Vattenfall. Maar dat stond in een andere post ook al. Vandaar mijn aanhalingstekens, want ik vind het vooral een mooi verkooppraatje.
pi_207891758
quote:
7s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 11:59 schreef MadMaster het volgende:

[..]
De gehele inleidende tekst op de website:
[..]
Bron: https://www.vattenfall.nl/nieuws/tariefdaling/
Het is vooral een “ga niet bij ons weg, als je blijft behoud je je korting en ga je onder het plafond” om klanten te behouden.
pi_207891802
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 12:01 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]
Het is vooral een “ga niet bij ons weg, als je blijft behoud je je korting en ga je onder het plafond” om klanten te behouden.
Dat vooral jah. En daarom stap ik al tig niet over want dan is mn korting pleite :') Niet dat ik zin heb om over te stappen, dat niet. Maar als wel :+
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
  roze dinsdag 7 februari 2023 @ 12:08:28 #274
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_207891834
quote:
7s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 11:59 schreef MadMaster het volgende:

[..]
De gehele inleidende tekst op de website:
[..]
Bron: https://www.vattenfall.nl/nieuws/tariefdaling/
Dus niet onder het prijsplafond.
Your beauty never ever scared me.
pi_207892025
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 12:01 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]
Het is vooral een “ga niet bij ons weg, als je blijft behoud je je korting en ga je onder het plafond” om klanten te behouden.
Korting kun je alleen maar geven als er genoeg ruimte in je marge zit. En als die ruimte er bij hen in zit is die ook aanwezig bij een ander.
Kwestie van geduldig afwachten en goed om je heen kijken.
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
  dinsdag 7 februari 2023 @ 12:21:38 #276
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_207893687
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 12:20 schreef quo_ het volgende:

[..]
Korting kun je alleen maar geven als er genoeg ruimte in je marge zit. En als die ruimte er bij hen in zit is die ook aanwezig bij een ander.
Kwestie van geduldig afwachten en goed om je heen kijken.
Gezond verstand en zulks :)
pi_207923517
Vattenfall besluit op basis van hun infantiele berekeningen doodleuk (zonder mij daarin te raadplegen) mijn maandbedrag op eigen houtje te verlagen naar 58 euro :') . Werkelijk gebruik ligt schat ik ergens tussen de 200-250 euro (inclusief prijsplafond) op de app staat een maandverbruik 370 euro.

Gelijk teruggezet. Straks weer janken dat er zoveel mensen zijn met betalingsachterstanden zeker?
blablablabla
  donderdag 9 februari 2023 @ 16:41:05 #279
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_207923952
quote:
10s.gif Op donderdag 9 februari 2023 16:06 schreef Elan het volgende:
Vattenfall besluit op basis van hun infantiele berekeningen doodleuk (zonder mij daarin te raadplegen) mijn maandbedrag op eigen houtje te verlagen naar 58 euro :') . Werkelijk gebruik ligt schat ik ergens tussen de 200-250 euro (inclusief prijsplafond) op de app staat een maandverbruik 370 euro.

Gelijk teruggezet. Straks weer janken dat er zoveel mensen zijn met betalingsachterstanden zeker?
Bij mij is het termijnbedrag nu ook verlaagd naar ¤57.
Afgelopen dinsdag hadden ze het nog over ¤91, terwijl het daarvoor ¤309 was.
Zie ook mijn post afgelopen dinsdag: MadMaster in WGR / Energietarieven #20 Met ups en downs

Ik zet het bedrag ook weer terug, liever iets terugkrijgen dan straks een naheffing.

Zie nu wel dat ik het tot maximaal ¤200 mag aanpassen...
En dit is dan de bevestigende tekst:
quote:
Je aangepaste termijnbedrag is:
¤ 200
Dit gaat in per 3 april 2023.

Je betaalt nog een keer je oude termijnbedrag.
Vervolgens kan je het termijnbedrag nog een keer aanpassen tot max. ¤400:
quote:
Je aangepaste termijnbedrag is:
¤ 309
Dit gaat in per 3 april 2023.

Je betaalt nog een keer je oude termijnbedrag.


[ Bericht 2% gewijzigd door MadMaster op 09-02-2023 16:48:04 ]
pi_207924017
quote:
7s.gif Op donderdag 9 februari 2023 16:41 schreef MadMaster het volgende:

[..]
Bij mij is het termijnbedrag nu ook verlaagd naar ¤57.
Afgelopen dinsdag hadden ze het nog over ¤91, terwijl het daarvoor ¤309 was.
Zie ook mijn post afgelopen dinsdag: MadMaster in WGR / Energietarieven #20 Met ups en downs

Ik zet het bedrag ook weer terug, liever iets terugkrijgen dan straks een naheffing.

Vind wel kwalijk aangezien een deel van hun klanten een dergelijke naheffing van honderden of zelfs duizenden euro's in september straks helemaal niet kunnen betalen.

quote:
Zie nu wel dat ik het tot maximaal ¤200 mag aanpassen...
Hier kon hij tot 300 euro.

quote:
Je betaalt nog een keer je oude termijnbedrag.
57 euro dus? Of wat je nu betaald.
blablablabla
  donderdag 9 februari 2023 @ 16:50:12 #281
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_207924055
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2023 16:46 schreef Elan het volgende:

[..]
Vind wel kwalijk aangezien een deel van hun klanten een dergelijke naheffing van honderden of zelfs duizenden euro's in september straks helemaal niet kunnen betalen.
[..]
Hier kon hij tot 300 euro.
Zie mijn edit, ik heb het bedrag nog een keer opgehoogd.
Dat kon nu tot ¤400...
quote:
57 euro dus? Of wat je nu betaald.
Geen idee, dat staat er niet bij.
Maar ik betaalde ¤309 tot en met deze maand...
pi_207924108
quote:
7s.gif Op donderdag 9 februari 2023 16:50 schreef MadMaster het volgende:

[..]
Zie mijn edit, ik heb het bedrag nog een keer opgehoogd.
Dat kon nu tot ¤400...
[..]
Geen idee, dat staat er niet bij.
Maar ik betaalde ¤309 tot en met deze maand...
Vind het maar vreemd je kan toch beter mensen terugbetalen dan dat je straks achter je geld aan moet. Helemaal nu er weer wat rente te verdienen valt.
blablablabla
pi_207924301
Bij mij staat er:
We hebben je termijnbedrag verlaagd. Je betaald nu 384,00 per maand.
Jah, dat bedrag betaal ik al sinds mijn afrekening in juni. Al verdubbelde het jaarbedrag, het is en blijft 384,00 :')
Heb alleen een nieuwe electra meter die ze maandelijks uit mogen lezen. Maar blijkbaar kunnen ze alleen een goede schatting maken als ik het minutelijks laat uitlezen, of zo :')
Gas vul ik braaf zelf steeds in, al doe ik dat nu ff niet. Geen idee of ze dan ineens het maandverbruik via de verdeling gaan berekenen.

Edit: en mijn jaarbedrag is van 6686,06 naar 7203,51 gegaan 8)7

Edit 2: ik ben van 383,00 naar 384,00 gegaan :')

[ Bericht 9% gewijzigd door Mushanga71 op 09-02-2023 17:15:53 ]
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
  donderdag 9 februari 2023 @ 17:11:03 #284
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_207924340
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2023 16:54 schreef Elan het volgende:

[..]
Vind het maar vreemd je kan toch beter mensen terugbetalen dan dat je straks achter je geld aan moet. Helemaal nu er weer wat rente te verdienen valt.
Tot en met gisteren kon je helemaal niks aanpassen, toen stond alleen die tekst er dat ze mijn termijnbedrag aangepast hadden, zonder een bedrag te noemen.
Vage zooi inderdaad…
pi_207924609
Mijn maandbedrag is van ¤50,- naar ¤101,- aangepast bij Vattenfall, ook zonder overleg oid. Heel bijzonder… Ik kan het aanpassen naar ¤81,-. Die ¤50,- had ik met een medewerker van Vattenfall telefonisch besproken en hij zette het vast voor heel 2024. Heel stom dit…

De jaarafrekening kreeg ik ook, contract liep 1 januari af. We kregen meer dan ¤800,- terug over 2023, toen we nog vaste tarieven hadden.
  donderdag 9 februari 2023 @ 17:41:18 #286
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_207924688
quote:
1s.gif Op donderdag 9 februari 2023 17:34 schreef MevrouwCactus het volgende:
Mijn maandbedrag is van ¤50,- naar ¤101,- aangepast bij Vattenfall, ook zonder overleg oid. Heel bijzonder… Ik kan het aanpassen naar ¤81,-. Die ¤50,- had ik met een medewerker van Vattenfall telefonisch besproken en hij zette het vast voor heel 2024. Heel stom dit…

De jaarafrekening kreeg ik ook, contract liep 1 januari af. We kregen meer dan ¤800,- terug over 2023, toen we nog vaste tarieven hadden.
Ze hoeven toch op zich niet te overleggen? Essent doet dit ook jaarlijks. Die gaan daar echt niet eerst over bellen of mailen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_207924756
Ik heb nog steeds niet mijn nieuwe voorschotbedrag gekregen voor 2023 :X Ook voor januari is er nog helemaal niks afgeschreven. Jaarafrekening 2022 is ook nog steeds niet geweest.
Ik begin mij nu toch wel erg zorgen te maken want straks gaan ze lekker 2x in 1 maand incasseren en ik weet niet of ik dat op kan vangen.

Als ik bel zeggen ze dat het komt omdat ze een nieuw systeem aan het invoeren zijn en daar is het wachten nu op.
Kan niet ergens op overstappen want ze hebben een contract met het gebouw waar ik in woon.
Twiddel
  donderdag 9 februari 2023 @ 17:48:18 #288
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_207924767
quote:
1s.gif Op donderdag 9 februari 2023 17:41 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ze hoeven toch op zich niet te overleggen? Essent doet dit ook jaarlijks. Die gaan daar echt niet eerst over bellen of mailen.
Het hoeft misschien niet, maar zonder goede onderbouwing een bedrag drastisch aanpassen met de huidige energiemarkt en allerlei doemscenario’s die er dagelijks worden gepubliceerd over huishoudens die in de problemen dreigen te komen door naheffingen e.d. is dit wat kort door de bocht.
Er is wel een onderbouwende brief toegezegd, maar verstuur die dan eerst en pas daarna eventueel pas iets aan…
  donderdag 9 februari 2023 @ 17:50:23 #289
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_207924801
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2023 17:47 schreef summer2bird het volgende:
Ik heb nog steeds niet mijn nieuwe voorschotbedrag gekregen voor 2023 :X Ook voor januari is er nog helemaal niks afgeschreven. Jaarafrekening 2022 is ook nog steeds niet geweest.
Ik begin mij nu toch wel erg zorgen te maken want straks gaan ze lekker 2x in 1 maand incasseren en ik weet niet of ik dat op kan vangen.

Als ik bel zeggen ze dat het komt omdat ze een nieuw systeem aan het invoeren zijn en daar is het wachten nu op.
Kan niet ergens op overstappen want ze hebben een contract met het gebouw waar ik in woon.
Is dit ook bij Vattenfall?
Ik hoop dat je het een redelijk bedrag opzij hebt gezet voor het geval dat de rekening ineens wel op de mat valt…
pi_207924815
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2023 17:47 schreef summer2bird het volgende:
Ik heb nog steeds niet mijn nieuwe voorschotbedrag gekregen voor 2023 :X Ook voor januari is er nog helemaal niks afgeschreven. Jaarafrekening 2022 is ook nog steeds niet geweest.
Ik begin mij nu toch wel erg zorgen te maken want straks gaan ze lekker 2x in 1 maand incasseren en ik weet niet of ik dat op kan vangen.

Als ik bel zeggen ze dat het komt omdat ze een nieuw systeem aan het invoeren zijn en daar is het wachten nu op.
Kan niet ergens op overstappen want ze hebben een contract met het gebouw waar ik in woon.
Hou het bedrag wat je verwacht te moeten betalen altijd apart, valt het mee prima, zo niet kun je het betalen. Snap ook niet dat er altijd mensen zijn dat geld er doodleuk doorheen jassen terwijl ze weten dat die rekening vroeg of laat hoe dan ook betaald zal moeten worden.
blablablabla
pi_207924823
quote:
7s.gif Op donderdag 9 februari 2023 17:50 schreef MadMaster het volgende:

[..]
Is dit ook bij Vattenfall?
Ik hoop dat je het een redelijk bedrag opzij hebt gezet voor het geval dat de rekening ineens wel op de mat valt…
Nee, een plaatselijke stadsverwarming boer :P
Ik zou wel een bedrag opzij willen zetten maar ik heb echt geen idee hoe duur het gaat worden.
Twiddel
  donderdag 9 februari 2023 @ 17:56:55 #292
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_207924888
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2023 17:52 schreef summer2bird het volgende:

[..]
Nee, een plaatselijke stadsverwarming boer :P
Ik zou wel een bedrag opzij willen zetten maar ik heb echt geen idee hoe duur het gaat worden.
En je hebt geen eerdere gegevens van je verbruik?
Dan even een sommetje maken met de huidige prijzen en je weet al weer meer…
pi_207924912
Ik had vanwege tijdelijk 2 woningen een contract op 2 adressen en daar was het maandbedrag ook op gebaseerd. Nieuw maandbedrag per januari was fiks hoger,dus dat had ik in 2 stappen weer verlaagd. Voor het nieuwe huis heb ik sinds begin januari een andere leverancier en wat doet de oude leverancier nu ongevraagd?Juist ja, mijn termijnbedrag fiks verhogen en nu kan ik het niet meer verlagen omdat ik dat al het maximaal aantal keren heb gedaan.
Ik kreeg ook fijn een maandelijks energierapport van de oude woning van ze en voor vastrecht en 30 m2 gas zouden de kosten ¤118 zijn. Euh wat? Oh ja, prijsplafond hadden ze even niet meegenomen.
pi_207926437
quote:
1s.gif Op donderdag 9 februari 2023 17:41 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ze hoeven toch op zich niet te overleggen? Essent doet dit ook jaarlijks. Die gaan daar echt niet eerst over bellen of mailen.
Ik heb met hen een afspraak dat ik een heel jaar ¤50,- als maandbedrag heb. Die afspraak heb ik 3 weken geleden gemaakt (telefonisch) en werd vastgezet voor een jaar (contract loopt tot eind december). Dan vind ik dat het overlegd mag worden, of op zijn minst aangekondigd. Het is dat ik nu hier jullie berichten lees en daardoor in de app kijk, anders had ik het niet geweten. Vind ik een rare gang van zaken.
pi_207926501
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2023 17:47 schreef summer2bird het volgende:
Ik heb nog steeds niet mijn nieuwe voorschotbedrag gekregen voor 2023 :X Ook voor januari is er nog helemaal niks afgeschreven. Jaarafrekening 2022 is ook nog steeds niet geweest.
Ik begin mij nu toch wel erg zorgen te maken want straks gaan ze lekker 2x in 1 maand incasseren en ik weet niet of ik dat op kan vangen.

Als ik bel zeggen ze dat het komt omdat ze een nieuw systeem aan het invoeren zijn en daar is het wachten nu op.
Kan niet ergens op overstappen want ze hebben een contract met het gebouw waar ik in woon.
Dan zet je toch minimaal je oude bedrag opzij, maar liefst keer 1,5?
pi_207926582
quote:
1s.gif Op donderdag 9 februari 2023 19:40 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]
Ik heb met hen een afspraak dat ik een heel jaar ¤50,- als maandbedrag heb. Die afspraak heb ik 3 weken geleden gemaakt (telefonisch) en werd vastgezet voor een jaar (contract loopt tot eind december). Dan vind ik dat het overlegd mag worden, of op zijn minst aangekondigd. Het is dat ik nu hier jullie berichten lees en daardoor in de app kijk, anders had ik het niet geweten. Vind ik een rare gang van zaken.
Ik heb twee jaar terug ook telefonisch een bepaald bedrag afgesproken, dat is tot nu toe niet gewijzigd van hun kant uit. Maar ik hou het in de gaten nu ik dit hoor.
Ik heb trouwens ook nog geen bericht van nieuwe tarieven gehad, weet niet of het daar mee samenhangt?
pi_207927253
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2023 17:47 schreef summer2bird het volgende:
Ik heb nog steeds niet mijn nieuwe voorschotbedrag gekregen voor 2023 :X Ook voor januari is er nog helemaal niks afgeschreven. Jaarafrekening 2022 is ook nog steeds niet geweest.
Ik begin mij nu toch wel erg zorgen te maken want straks gaan ze lekker 2x in 1 maand incasseren en ik weet niet of ik dat op kan vangen.

Als ik bel zeggen ze dat het komt omdat ze een nieuw systeem aan het invoeren zijn en daar is het wachten nu op.
Kan niet ergens op overstappen want ze hebben een contract met het gebouw waar ik in woon.
Dan kun je het anders ook niet betalen..

Maar blijkbaar zie je dat bedrag wat nu niet wordt afgeschreven deze maand als extraatje wat je overhoud. Maar dat kon je normaal ook niet uitgeven, dus nu ook niet, punt.

Allemachtig, als ik zoiets lees (of hoor) snap ik altijd weer dat er zoveel mensen in geldproblemen zitten. Ze zijn het vaak namelijk gewoon zelf schuld. :')
pi_207927499
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2023 20:17 schreef Geschiedkundige het volgende:

[..]
Dan kun je het anders ook niet betalen..

Maar blijkbaar zie je dat bedrag wat nu niet wordt afgeschreven deze maand als extraatje wat je overhoud. Maar dat kon je normaal ook niet uitgeven, dus nu ook niet, punt.

Allemachtig, als ik zoiets lees (of hoor) snap ik altijd weer dat er zoveel mensen in geldproblemen zitten. Ze zijn het vaak namelijk gewoon zelf schuld. :')
?
Veel aannames in deze post zeg.
Ik zie het bedrag wat word afgeschreven niet als extraatje. Ik zit niet in geldproblemen.
Ik vind het gewoon van der zotte dat we inmiddels in februari zitten en ik nog steeds mijn nieuwe termijnbedrag en mijn jaarafrekening niet heb.
Twiddel
  donderdag 9 februari 2023 @ 20:33:57 #299
6941 APK
Factual, I think.
pi_207927569
quote:
10s.gif Op donderdag 9 februari 2023 16:06 schreef Elan het volgende:
Vattenfall besluit op basis van hun infantiele berekeningen doodleuk (zonder mij daarin te raadplegen) mijn maandbedrag op eigen houtje te verlagen naar 58 euro :') . Werkelijk gebruik ligt schat ik ergens tussen de 200-250 euro (inclusief prijsplafond) op de app staat een maandverbruik 370 euro.

Gelijk teruggezet. Straks weer janken dat er zoveel mensen zijn met betalingsachterstanden zeker?
Heb je jouw jaarrekening al gehad?
Bij mij (ik betaalde te veel per maand) ging het maandbedrag dat Vattenfall voorstelde steeds verder omlaag naarmate de einddatum van de jaarperiode dichterbij kwam.
Het lijkt of ze rekenen tot het eind van de jaarperiode waarbij de bedoeling is op nul uit te komen. Daarna gaan ze dan weer een nieuw maandbedrag vaststellen waarbij je over een jaar gerekend ongeveer quitte speelt.

Anderhalve maand voor mijn jaarperiode verliep stelden ze voor om het maandbedrag te verlagen naar 4 euro of iets dergelijks, voor mijn nieuwe contractjaar hebben ze weer een hoger maandbedrag vastgesteld op basis van mijn verbruik afgelopen jaar.

Kan mij voorstellen dat ze het zo aanpakken, maar misschien is het toeval dat het bij mij zo verliep.
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
pi_207927637
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2023 20:30 schreef summer2bird het volgende:

[..]
?
Veel aannames in deze post zeg.
Ik zie het bedrag wat word afgeschreven niet als extraatje. Ik zit niet in geldproblemen.
Ik vind het gewoon van der zotte dat we inmiddels in februari zitten en ik nog steeds mijn nieuwe termijnbedrag en mijn jaarafrekening niet heb.
Ik krijg ook pas 18 februari de jaarafrekening van vorig jaar, maar kon hem al zien toen ik op de site inlogde (bij facturen). Contract liep tot eind december.
pi_207927680
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2023 20:37 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]
Ik krijg ook pas 18 februari de jaarafrekening van vorig jaar, maar kon hem al zien toen ik op de site inlogde (bij facturen). Contract liep tot eind december.
Het is wel nieuw voor mij, want vorig jaar kreeg ik hem in januari al :P Inloggen kan niet want het is niet zo'n groot bedrijf.
Twiddel
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')