Je kan toch zelf inschatten wat je ongeveer verbruikt? Vattenfall zou mij in februari vorig jaar even 200 extra laten betalen, dat heb ik niet gedaan, en speel nu gewoon quitte. Waarom zou ik dat geld bij hun parkeren?quote:Op woensdag 1 februari 2023 06:59 schreef mschol het volgende:
[..]
als jij het voor een noodgeval gebruikt kom je aan het einde van de rit (jaarnota) gewoon in de problemen, dus dat is ook geen gezond verstand
liever dat je geld terug krijgt dan dat je bij moet betalen en blijkt dat je het helemaal niet hebt omdat die wasmachine kapot was
Da's altijd de vraag, maar wel het proberen waard, lijkt me.quote:
En anders via twitter lukt het ook om een reactie te krijgen, heb ik gezien.quote:Op zondag 5 februari 2023 21:37 schreef Hupje het volgende:
[..]
Da's altijd de vraag, maar wel het proberen waard, lijkt me.
Tot nu toe pas een maand meer verbruikt dan voorschot. Maar goed, zien zij niet met mijn meterquote:Op zondag 5 februari 2023 20:15 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Ja dat snap ik, maar als je afgelopen maanden te weinig hebt betaald door de verhoogde prijzen ga je dat eerst inhalen.
De prijzen en de voorschotten hoeven niet synchroom te lopen.
Ja, prima argumenten. Thanks.quote:Op maandag 6 februari 2023 18:24 schreef Nizno het volgende:
Ik zou zeggen nee, je zit alleen met je gas boven het plafond.
En als je minder gaat gebruiken dan blijf je hiermee ook onder het plafond dus dan heeft vastzetten met prijzen boven het plafond alleen maar nadelen (mijn beleving) als er straks een beter aanbod komt zit je vast aan dit slechtere aanbod en als de prijzen toch stijgen zit je binnen het plafond....
Dynamisch gaan ... zit al 3 maanden met stroom tussen de 0,12 en 0,39 cent per kWh.quote:Op maandag 6 februari 2023 18:19 schreef Kreator het volgende:
Echt supermoeilijk op het moment. Zitten variabel en gaan minder gas verbruiken omdat er een houthaard komt deze week.
Krijg net dit aanbod...vorig jaar was ik een maand te laat en zaten we vast aan variabel.
Wel doen, niet doen. Maandje wachten. Geen idee.
Wat zouden jullie doen.
[ afbeelding ]
Las het en heb maar weer eens de app gecheckt.quote:Op dinsdag 7 februari 2023 08:01 schreef MevrouwCactus het volgende:
Vattenfall gaat vanaf 1 april ‘onder het prijsplafond’.
https://www.vattenfall.nl/nieuws/tariefdaling/
Ze gaan er bij de berekening van het termijnbedrag dus kennelijk al vanuit dat ik mijn termijnbedrag zal aanpassen of dat Vattenfall dat zelf zal gaan doen.quote:Deze maand berekenen we je termijnbedrag opnieuw. Daarbij houden we rekening met je verbruik, het prijsplafond en de tarieven per 1 april. Kan je termijnbedrag naar beneden, dan verlagen we het automatisch voor je. Je hoeft hier zelf niets voor te doen. Je ontvangt hierover voor 1 maart persoonlijk bericht.
Ehm, volgens mij niet?quote:Op dinsdag 7 februari 2023 08:01 schreef MevrouwCactus het volgende:
Vattenfall gaat vanaf 1 april ‘onder het prijsplafond’.
https://www.vattenfall.nl/nieuws/tariefdaling/
quote:Tarieven per 1 april
Per 1 april zijn onze standaard variabele leveringstarieven ¤ 0,27 per kWh stroom en ¤ 1,02 per m3 gas (exclusief btw en energiebelasting). Inclusief btw en energiebelasting komt dit uit op ¤ 0,48 per kWh stroom en ¤ 1,83 per m3 gas.
Daarmee liggen de tarieven nog net boven het prijsplafond.
Bij het AD staat dat mensen met 25% vaste klantenkorting net onder het plafond komen.quote:
https://www.ad.nl/geld/en(...)g-meer-vol~a1f715d6/quote:Elektriciteit gaat van 84 cent naar 48 cent per kWh en gas van 3,22 euro naar 1,83 per kubieke meter, inclusief belastingen. Van de ruim 2 miljoen Vattenfall-klanten zijn er 700.000 die 25 procent korting krijgen op het kale elektriciteitstarief (zonder energiebelasting en btw) omdat zij al vijf jaar of langer klant zijn. Bij het elektriciteitstarief komen zij door de korting nipt onder het prijsplafond van 40 cent. Op gas geeft het bedrijf geen korting.
Niet?quote:Op dinsdag 7 februari 2023 08:01 schreef MevrouwCactus het volgende:
Vattenfall gaat vanaf 1 april ‘onder het prijsplafond’.
https://www.vattenfall.nl/nieuws/tariefdaling/
Ja daar hebben de meeste dus niks aan.quote:Op dinsdag 7 februari 2023 11:15 schreef Elpis het volgende:
[..]
Bij het AD staat dat mensen met 25% vaste klantenkorting net onder het plafond komen.
[..]
https://www.ad.nl/geld/en(...)g-meer-vol~a1f715d6/
Dat is ook de bedoeling. Zolang de belastingbetaler de rekening betaald de prijzen zo hoog mogelijk houdenquote:Op dinsdag 7 februari 2023 11:18 schreef Ama het volgende:
[..]
Ja daar hebben de meeste dus niks aan.
Direct afschaffen dat prijsplafond. Is vanaf dag 1 misbruikt voor winstoptimalisatie door het boevengilde van energieboeren. Bedoeld als plafond maar het fungeert in feite als prijsbodem.quote:Op dinsdag 7 februari 2023 08:01 schreef MevrouwCactus het volgende:
Vattenfall gaat vanaf 1 april ‘onder het prijsplafond’.
https://www.vattenfall.nl/nieuws/tariefdaling/
De gehele inleidende tekst op de website:quote:Op dinsdag 7 februari 2023 11:18 schreef Ama het volgende:
[..]
Ja daar hebben de meeste dus niks aan.
Bron: https://www.vattenfall.nl/nieuws/tariefdaling/quote:Tarieven per 1 april
Per 1 april zijn onze standaard variabele leveringstarieven ¤ 0,27 per kWh stroom en ¤ 1,02 per m3 gas (exclusief btw en energiebelasting). Inclusief btw en energiebelasting komt dit uit op ¤ 0,48 per kWh stroom en ¤ 1,83 per m3 gas.
Daarmee liggen de tarieven nog net boven het prijsplafond. Maar van de bijna 1,3 miljoen klanten met een variabel contract komen zo’n 700.000 klanten met hun stroomtarief net iets onder het prijsplafond. Dit is te danken aan de korting die ze de afgelopen jaren opbouwden.
Met korting dus wel, volgens Vattenfall. Maar dat stond in een andere post ook al. Vandaar mijn aanhalingstekens, want ik vind het vooral een mooi verkooppraatje.quote:
Het is vooral een “ga niet bij ons weg, als je blijft behoud je je korting en ga je onder het plafond” om klanten te behouden.quote:Op dinsdag 7 februari 2023 11:59 schreef MadMaster het volgende:
[..]
De gehele inleidende tekst op de website:
[..]
Bron: https://www.vattenfall.nl/nieuws/tariefdaling/
Dat vooral jah. En daarom stap ik al tig niet over want dan is mn korting pleite Niet dat ik zin heb om over te stappen, dat niet. Maar als welquote:Op dinsdag 7 februari 2023 12:01 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Het is vooral een “ga niet bij ons weg, als je blijft behoud je je korting en ga je onder het plafond” om klanten te behouden.
Dus niet onder het prijsplafond.quote:Op dinsdag 7 februari 2023 11:59 schreef MadMaster het volgende:
[..]
De gehele inleidende tekst op de website:
[..]
Bron: https://www.vattenfall.nl/nieuws/tariefdaling/
Korting kun je alleen maar geven als er genoeg ruimte in je marge zit. En als die ruimte er bij hen in zit is die ook aanwezig bij een ander.quote:Op dinsdag 7 februari 2023 12:01 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Het is vooral een “ga niet bij ons weg, als je blijft behoud je je korting en ga je onder het plafond” om klanten te behouden.
Gezond verstand en zulksquote:Op dinsdag 7 februari 2023 12:20 schreef quo_ het volgende:
[..]
Korting kun je alleen maar geven als er genoeg ruimte in je marge zit. En als die ruimte er bij hen in zit is die ook aanwezig bij een ander.
Kwestie van geduldig afwachten en goed om je heen kijken.
Bij mij is het termijnbedrag nu ook verlaagd naar ¤57.quote:Op donderdag 9 februari 2023 16:06 schreef Elan het volgende:
Vattenfall besluit op basis van hun infantiele berekeningen doodleuk (zonder mij daarin te raadplegen) mijn maandbedrag op eigen houtje te verlagen naar 58 euro . Werkelijk gebruik ligt schat ik ergens tussen de 200-250 euro (inclusief prijsplafond) op de app staat een maandverbruik 370 euro.
Gelijk teruggezet. Straks weer janken dat er zoveel mensen zijn met betalingsachterstanden zeker?
Vervolgens kan je het termijnbedrag nog een keer aanpassen tot max. ¤400:quote:Je aangepaste termijnbedrag is:
¤ 200
Dit gaat in per 3 april 2023.
Je betaalt nog een keer je oude termijnbedrag.
quote:Je aangepaste termijnbedrag is:
¤ 309
Dit gaat in per 3 april 2023.
Je betaalt nog een keer je oude termijnbedrag.
Vind wel kwalijk aangezien een deel van hun klanten een dergelijke naheffing van honderden of zelfs duizenden euro's in september straks helemaal niet kunnen betalen.quote:Op donderdag 9 februari 2023 16:41 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Bij mij is het termijnbedrag nu ook verlaagd naar ¤57.
Afgelopen dinsdag hadden ze het nog over ¤91, terwijl het daarvoor ¤309 was.
Zie ook mijn post afgelopen dinsdag: MadMaster in WGR / Energietarieven #20 Met ups en downs
Ik zet het bedrag ook weer terug, liever iets terugkrijgen dan straks een naheffing.
Hier kon hij tot 300 euro.quote:Zie nu wel dat ik het tot maximaal ¤200 mag aanpassen...
57 euro dus? Of wat je nu betaald.quote:Je betaalt nog een keer je oude termijnbedrag.
Zie mijn edit, ik heb het bedrag nog een keer opgehoogd.quote:Op donderdag 9 februari 2023 16:46 schreef Elan het volgende:
[..]
Vind wel kwalijk aangezien een deel van hun klanten een dergelijke naheffing van honderden of zelfs duizenden euro's in september straks helemaal niet kunnen betalen.
[..]
Hier kon hij tot 300 euro.
Geen idee, dat staat er niet bij.quote:57 euro dus? Of wat je nu betaald.
Vind het maar vreemd je kan toch beter mensen terugbetalen dan dat je straks achter je geld aan moet. Helemaal nu er weer wat rente te verdienen valt.quote:Op donderdag 9 februari 2023 16:50 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Zie mijn edit, ik heb het bedrag nog een keer opgehoogd.
Dat kon nu tot ¤400...
[..]
Geen idee, dat staat er niet bij.
Maar ik betaalde ¤309 tot en met deze maand...
Tot en met gisteren kon je helemaal niks aanpassen, toen stond alleen die tekst er dat ze mijn termijnbedrag aangepast hadden, zonder een bedrag te noemen.quote:Op donderdag 9 februari 2023 16:54 schreef Elan het volgende:
[..]
Vind het maar vreemd je kan toch beter mensen terugbetalen dan dat je straks achter je geld aan moet. Helemaal nu er weer wat rente te verdienen valt.
Ze hoeven toch op zich niet te overleggen? Essent doet dit ook jaarlijks. Die gaan daar echt niet eerst over bellen of mailen.quote:Op donderdag 9 februari 2023 17:34 schreef MevrouwCactus het volgende:
Mijn maandbedrag is van ¤50,- naar ¤101,- aangepast bij Vattenfall, ook zonder overleg oid. Heel bijzonder… Ik kan het aanpassen naar ¤81,-. Die ¤50,- had ik met een medewerker van Vattenfall telefonisch besproken en hij zette het vast voor heel 2024. Heel stom dit…
De jaarafrekening kreeg ik ook, contract liep 1 januari af. We kregen meer dan ¤800,- terug over 2023, toen we nog vaste tarieven hadden.
Het hoeft misschien niet, maar zonder goede onderbouwing een bedrag drastisch aanpassen met de huidige energiemarkt en allerlei doemscenario’s die er dagelijks worden gepubliceerd over huishoudens die in de problemen dreigen te komen door naheffingen e.d. is dit wat kort door de bocht.quote:Op donderdag 9 februari 2023 17:41 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ze hoeven toch op zich niet te overleggen? Essent doet dit ook jaarlijks. Die gaan daar echt niet eerst over bellen of mailen.
Is dit ook bij Vattenfall?quote:Op donderdag 9 februari 2023 17:47 schreef summer2bird het volgende:
Ik heb nog steeds niet mijn nieuwe voorschotbedrag gekregen voor 2023 Ook voor januari is er nog helemaal niks afgeschreven. Jaarafrekening 2022 is ook nog steeds niet geweest.
Ik begin mij nu toch wel erg zorgen te maken want straks gaan ze lekker 2x in 1 maand incasseren en ik weet niet of ik dat op kan vangen.
Als ik bel zeggen ze dat het komt omdat ze een nieuw systeem aan het invoeren zijn en daar is het wachten nu op.
Kan niet ergens op overstappen want ze hebben een contract met het gebouw waar ik in woon.
Hou het bedrag wat je verwacht te moeten betalen altijd apart, valt het mee prima, zo niet kun je het betalen. Snap ook niet dat er altijd mensen zijn dat geld er doodleuk doorheen jassen terwijl ze weten dat die rekening vroeg of laat hoe dan ook betaald zal moeten worden.quote:Op donderdag 9 februari 2023 17:47 schreef summer2bird het volgende:
Ik heb nog steeds niet mijn nieuwe voorschotbedrag gekregen voor 2023 Ook voor januari is er nog helemaal niks afgeschreven. Jaarafrekening 2022 is ook nog steeds niet geweest.
Ik begin mij nu toch wel erg zorgen te maken want straks gaan ze lekker 2x in 1 maand incasseren en ik weet niet of ik dat op kan vangen.
Als ik bel zeggen ze dat het komt omdat ze een nieuw systeem aan het invoeren zijn en daar is het wachten nu op.
Kan niet ergens op overstappen want ze hebben een contract met het gebouw waar ik in woon.
Nee, een plaatselijke stadsverwarming boerquote:Op donderdag 9 februari 2023 17:50 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Is dit ook bij Vattenfall?
Ik hoop dat je het een redelijk bedrag opzij hebt gezet voor het geval dat de rekening ineens wel op de mat valt…
En je hebt geen eerdere gegevens van je verbruik?quote:Op donderdag 9 februari 2023 17:52 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Nee, een plaatselijke stadsverwarming boer
Ik zou wel een bedrag opzij willen zetten maar ik heb echt geen idee hoe duur het gaat worden.
Ik heb met hen een afspraak dat ik een heel jaar ¤50,- als maandbedrag heb. Die afspraak heb ik 3 weken geleden gemaakt (telefonisch) en werd vastgezet voor een jaar (contract loopt tot eind december). Dan vind ik dat het overlegd mag worden, of op zijn minst aangekondigd. Het is dat ik nu hier jullie berichten lees en daardoor in de app kijk, anders had ik het niet geweten. Vind ik een rare gang van zaken.quote:Op donderdag 9 februari 2023 17:41 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ze hoeven toch op zich niet te overleggen? Essent doet dit ook jaarlijks. Die gaan daar echt niet eerst over bellen of mailen.
Dan zet je toch minimaal je oude bedrag opzij, maar liefst keer 1,5?quote:Op donderdag 9 februari 2023 17:47 schreef summer2bird het volgende:
Ik heb nog steeds niet mijn nieuwe voorschotbedrag gekregen voor 2023 Ook voor januari is er nog helemaal niks afgeschreven. Jaarafrekening 2022 is ook nog steeds niet geweest.
Ik begin mij nu toch wel erg zorgen te maken want straks gaan ze lekker 2x in 1 maand incasseren en ik weet niet of ik dat op kan vangen.
Als ik bel zeggen ze dat het komt omdat ze een nieuw systeem aan het invoeren zijn en daar is het wachten nu op.
Kan niet ergens op overstappen want ze hebben een contract met het gebouw waar ik in woon.
Ik heb twee jaar terug ook telefonisch een bepaald bedrag afgesproken, dat is tot nu toe niet gewijzigd van hun kant uit. Maar ik hou het in de gaten nu ik dit hoor.quote:Op donderdag 9 februari 2023 19:40 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Ik heb met hen een afspraak dat ik een heel jaar ¤50,- als maandbedrag heb. Die afspraak heb ik 3 weken geleden gemaakt (telefonisch) en werd vastgezet voor een jaar (contract loopt tot eind december). Dan vind ik dat het overlegd mag worden, of op zijn minst aangekondigd. Het is dat ik nu hier jullie berichten lees en daardoor in de app kijk, anders had ik het niet geweten. Vind ik een rare gang van zaken.
Dan kun je het anders ook niet betalen..quote:Op donderdag 9 februari 2023 17:47 schreef summer2bird het volgende:
Ik heb nog steeds niet mijn nieuwe voorschotbedrag gekregen voor 2023 Ook voor januari is er nog helemaal niks afgeschreven. Jaarafrekening 2022 is ook nog steeds niet geweest.
Ik begin mij nu toch wel erg zorgen te maken want straks gaan ze lekker 2x in 1 maand incasseren en ik weet niet of ik dat op kan vangen.
Als ik bel zeggen ze dat het komt omdat ze een nieuw systeem aan het invoeren zijn en daar is het wachten nu op.
Kan niet ergens op overstappen want ze hebben een contract met het gebouw waar ik in woon.
?quote:Op donderdag 9 februari 2023 20:17 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Dan kun je het anders ook niet betalen..
Maar blijkbaar zie je dat bedrag wat nu niet wordt afgeschreven deze maand als extraatje wat je overhoud. Maar dat kon je normaal ook niet uitgeven, dus nu ook niet, punt.
Allemachtig, als ik zoiets lees (of hoor) snap ik altijd weer dat er zoveel mensen in geldproblemen zitten. Ze zijn het vaak namelijk gewoon zelf schuld.
Heb je jouw jaarrekening al gehad?quote:Op donderdag 9 februari 2023 16:06 schreef Elan het volgende:
Vattenfall besluit op basis van hun infantiele berekeningen doodleuk (zonder mij daarin te raadplegen) mijn maandbedrag op eigen houtje te verlagen naar 58 euro . Werkelijk gebruik ligt schat ik ergens tussen de 200-250 euro (inclusief prijsplafond) op de app staat een maandverbruik 370 euro.
Gelijk teruggezet. Straks weer janken dat er zoveel mensen zijn met betalingsachterstanden zeker?
Ik krijg ook pas 18 februari de jaarafrekening van vorig jaar, maar kon hem al zien toen ik op de site inlogde (bij facturen). Contract liep tot eind december.quote:Op donderdag 9 februari 2023 20:30 schreef summer2bird het volgende:
[..]
?
Veel aannames in deze post zeg.
Ik zie het bedrag wat word afgeschreven niet als extraatje. Ik zit niet in geldproblemen.
Ik vind het gewoon van der zotte dat we inmiddels in februari zitten en ik nog steeds mijn nieuwe termijnbedrag en mijn jaarafrekening niet heb.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |