Zeker, maar als ik tijdens de kookpiek/aircopiek in de zomer geen stroom uit het net trek, dan doet dat wel wat met je prijsquote:Op zondag 20 juli 2025 23:34 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ze liggen hier in 4 windrichtingen, zelfs op noord / noordwest.
Uiteindelijk helpt dat wel om de piek af te vlakken en de opbrengst iets te spreiden maar aan het eind van de dag gaat de zon altijd onder, of je ze nu op het zuiden hebt of op het westen
Oh, zeker in de zomermaanden.quote:Op zondag 20 juli 2025 23:40 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Zeker, maar als ik tijdens de kookpiek/aircopiek in de zomer geen stroom uit het net trek, dan doet dat wel wat met je prijs
Want ja, wat ik uit het net haal kost mij 28,53 cent gemiddeld sinds 1 jan. Maar wat ik er in pomp geeft mij 18.65 cent.
Gisteren gebruikte ik om 6 uur 0.03kwh, en om 20:00 weer 0.09.
Een accu gaat hier wel komen, maar bedoelde meer. Het doet wel wat met je verbruik als ze in meerdere windrichtingen liggen en niet allemaal pal zuid.
Mijn Enphase app geeft aan wat hij opgewekt heeft in een jaar (juni tot juni) en dat is 3000 kwh. Aangezien mijn meterstand maar 500khw ten opzichte van vorige jaar omhoog is gegaan heb ik dus netto maar 500 kwh afgenomen toch?quote:Op zondag 20 juli 2025 22:47 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dat is geen getal wat de omvormer uitspuugt. Immers die heeft nul weet hoe hoog het eigen verbruik is. Ts zal het vast bijhouden of er een eigen rekensom op los hebben gelaten, of een hulpmiddel op zn meter geplaatst hebben.
Is verder niet zo relevant ook. Het ging mij er om dat terugleveren niets meer met eigen verbruik te maken heeft zodra je het over de meter hebt.
Klopt, met een ferraris meter zie je het netto resultaat van terugleveren en verbruik.quote:Op maandag 28 juli 2025 22:58 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Mijn Enphase app geeft aan wat hij opgewekt heeft in een jaar (juni tot juni) en dat is 3000 kwh. Aangezien mijn meterstand maar 500khw ten opzichte van vorige jaar omhoog is gegaan heb ik dus netto maar 500 kwh afgenomen toch?
Jep en dat moet je ook opgeven.quote:Op maandag 28 juli 2025 22:58 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Mijn Enphase app geeft aan wat hij opgewekt heeft in een jaar (juni tot juni) en dat is 3000 kwh. Aangezien mijn meterstand maar 500khw ten opzichte van vorige jaar omhoog is gegaan heb ik dus netto maar 500 kwh afgenomen toch?
In de winter leveren wij niks terug.. warmtepomp draait 24/7 dus er gaat ook nauwelijks iets een accu in als we die zouden hebben.quote:Op zondag 20 juli 2025 22:59 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ligt aan heel veel variabelen.
Bij een dynamisch contract moet je meer opletten wat de gunstige en ongunstige uren op een dag zijn.
Met een thuisaccu kan je die ongunstige uren ook nog weer overbruggen.
M'n moeder is net over op een dynamisch contract (bij Zonneplan), in de zomer pakt de thuisaccu vrijwel alle verbruik (98%) en in de winter overbrugt het iig de dure ochtend- en avonduren.
En dan is het ineens heel gunstig.
Oh ja, en gas heeft ze niet.
Daar gaat het ook niet om. Het gaat om de nachturen in de 'goede' maanden, waarin je stroom opslaat die je dus 1. niet teruglevert (en dus ook geen terugleverkosten), en 2. kunt benutten van het moment dat de zon onder is tot het moment dat de zon weer op komt, en dus niet uit het net hoeft te trekken en je dus óók niets kost.quote:Op dinsdag 29 juli 2025 13:59 schreef Ace1 het volgende:
[..]
In de winter leveren wij niks terug.. warmtepomp draait 24/7 dus er gaat ook nauwelijks iets een accu in als we die zouden hebben.
Enkel de afschrijving van je accu kost*quote:Op dinsdag 29 juli 2025 14:21 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Daar gaat het ook niet om. Het gaat om de nachturen in de 'goede' maanden, waarin je stroom opslaat die je dus 1. niet teruglevert (en dus ook geen terugleverkosten), en 2. kunt benutten van het moment dat de zon onder is tot het moment dat de zon weer op komt, en dus niet uit het net hoeft te trekken en je dus óók niets kost.
De terugverdientijd van de accu staat op zichzelf.quote:Op dinsdag 29 juli 2025 15:46 schreef Ace1 het volgende:
De zomermaanden zijn peanuts in vergelijking met de wintermaanden... In de winter stook ik soms wel 35KW op een dag met de warmtepomp. Dat doe ik in de zomer een paar weken over. Daarom zie ik weinig heil in een batterij als je een WP hebt.
Ik heb ook een WP maar ik kom no way aan 35 kWh. Maar, elk huis is anders natuurlijk.quote:Op dinsdag 29 juli 2025 15:46 schreef Ace1 het volgende:
De zomermaanden zijn peanuts in vergelijking met de wintermaanden... In de winter stook ik soms wel 35KW op een dag met de warmtepomp. Dat doe ik in de zomer een paar weken over. Daarom zie ik weinig heil in een batterij als je een WP hebt.
Ik heb wel dagen van 40kWh gezien maar uiteindelijk is dat energetisch het equivalent van 40 / 9,77 = 4,09m3 aardgas. En dan valt het ineens wel meequote:Op dinsdag 29 juli 2025 17:12 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik heb ook een WP maar ik kom no way aan 35 kWh. Maar, elk huis is anders natuurlijk.
Een ieder zijn gebruik is gewoon anders en daarom niet een op een vergelijkbaar.quote:Op dinsdag 29 juli 2025 15:46 schreef Ace1 het volgende:
Hmmmmquote:Op dinsdag 29 juli 2025 17:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik heb wel dagen van 40kWh gezien maar uiteindelijk is dat energetisch het equivalent van 40 / 9,77 = 4,09m3 aardgas. En dan valt het ineens wel mee
Doorgaans is het fors minder.
Nou, 40 kWh op een dag, ja, maar voor het hele huis. Ik heb dat nog niet gezien voor alleen de WP dat die hier 40 kWh verbruikt.quote:Op dinsdag 29 juli 2025 17:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik heb wel dagen van 40kWh gezien maar uiteindelijk is dat energetisch het equivalent van 40 / 9,77 = 4,09m3 aardgas. En dan valt het ineens wel mee
Doorgaans is het fors minder.
Nee, 40kWh van de warmtepomp, die heeft hier z'n eigen meterquote:Op donderdag 31 juli 2025 14:49 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou, 40 kWh op een dag, ja, maar voor het hele huis. Ik heb dat nog niet gezien voor alleen de WP dat die hier 40 kWh verbruikt.
Nee, je mist 1 klein detail: het rendement van de warmtepomp.quote:Op donderdag 31 juli 2025 14:41 schreef meethenoob het volgende:
[..]
Hmmmm
gas prijs ongeveer 1,25 per m3?
Energie prijs per kwh is 0,27?
4,09 x 1,25 = ¤ 5,11
40 x 0,27 = ¤ 10,80
overigens gok ik dat 5-6 m3 gas p/d het gemiddelde is? ( ligt aan huis en isolatie ect. )
Ja je mag nog salderen, maar hebt ook terugleverboete..
Als het salderen weg is is het dus zeker dubbel zo duur..
Terugleverheffing is een keuze. Verder is dubbel zo duur enkel waar als dat het hele jaar zo is (en je het gebrek aan aansluiting negeert)quote:Op donderdag 31 juli 2025 14:41 schreef meethenoob het volgende:
[..]
Hmmmm
gas prijs ongeveer 1,25 per m3?
Energie prijs per kwh is 0,27?
4,09 x 1,25 = ¤ 5,11
40 x 0,27 = ¤ 10,80
overigens gok ik dat 5-6 m3 gas p/d het gemiddelde is? ( ligt aan huis en isolatie ect. )
Ja je mag nog salderen, maar hebt ook terugleverboete..
Als het salderen weg is is het dus zeker dubbel zo duur..
En dit. (Was je eerste berekening dan niet zou overigens?)quote:Op donderdag 31 juli 2025 17:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nee, je mist 1 klein detail: het rendement van de warmtepomp.
Het verbruik (!) van de warmtepomp op zo'n dag is 40kWh en dat staat energetisch gelijk aan zo'n 4,09m3 aardgas.
Maar de geproduceerde warmte van de warmtepomp op zo'n dag is 40 x 3,5 = 140kWh warmte en dat staat gelijk aan 140 / 9,77 = 14,33m3 aardgas. En omdat een CV-ketel ook niet 100% rendement heeft, zelfs 14,33 / 0,9 = 15,9m3 aardgas.
En dan zit je ineens op 15,9 x ¤1,25 = ¤19,88 versus 40x ¤0,25 = ¤10 en dat is de helft.
Nee, in de eerste berekening had ik alleen aangegeven dat 40kWh energetisch maar 4,09m3 aardgas is.quote:Op donderdag 31 juli 2025 17:04 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
En dit. (Was je eerste berekening dan niet zou overigens?)
Oh ja, je hebt gelijk. Sorry kwartje was even onderwegquote:Op donderdag 31 juli 2025 17:11 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nee, in de eerste berekening had ik alleen aangegeven dat 40kWh energetisch maar 4,09m3 aardgas is.
Maar als je ook nog rekening houdt met een sCOP van rond de 3,5 (in de praktijk bij moderne warmtepompen al hoger maar ik zet laag in) dan is het ineens heel gunstig.
Het rendement van je warmpte pomp is niet intresant als je het verbruik weet in deze berekening.quote:Op donderdag 31 juli 2025 17:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nee, je mist 1 klein detail: het rendement van de warmtepomp.
Het verbruik (!) van de warmtepomp op zo'n dag is 40kWh en dat staat energetisch gelijk aan zo'n 4,09m3 aardgas.
Maar de geproduceerde warmte van de warmtepomp op zo'n dag is 40 x 3,5 = 140kWh warmte en dat staat gelijk aan 140 / 9,77 = 14,33m3 aardgas. En omdat een CV-ketel ook niet 100% rendement heeft, zelfs 14,33 / 0,9 = 15,9m3 aardgas.
En dan zit je ineens op 15,9 x ¤1,25 = ¤19,88 versus 40x ¤0,25 = ¤10 en dat is de helft.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |