abonnement Unibet Coolblue
pi_213169152
Ik gebruik aan stroom net ietsje meer dan volgens het staatje, zeg 5% meer dan die opgave. Ik heb dus een serieus groot aquarium wat inderdaad het nodig kost aan verwarming en verlichting, met name in de winter. Echter heb ik geen gas, ik verwarm elektrisch. In die zin gebruik ik dus echt belachelijk weinig.

Met water zou ik 68 m3 per jaar moeten gebruiken. Ondanks dat ik iets van vijf liter per dag in het aquarium mik is mijn verbruik in werkelijkheid onder de 15 m3 per jaar.

Ja, ik ben redelijk bewust gebruiker van water en energie, kort douchen en niet dagelijks bijvoorbeeld. Dat die gemiddelden echter zo hoog uitkomen verbaasd me behoorlijk. In de meeste huishoudens valt dus nog behoorlijk wat 'winst' te behalen.
  donderdag 11 april 2024 @ 13:55:12 #52
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_213169548
quote:
0s.gif Op donderdag 11 april 2024 13:19 schreef qajariaq het volgende:
Ik gebruik aan stroom net ietsje meer dan volgens het staatje, zeg 5% meer dan die opgave. Ik heb dus een serieus groot aquarium wat inderdaad het nodig kost aan verwarming en verlichting, met name in de winter. Echter heb ik geen gas, ik verwarm elektrisch. In die zin gebruik ik dus echt belachelijk weinig.

Met water zou ik 68 m3 per jaar moeten gebruiken. Ondanks dat ik iets van vijf liter per dag in het aquarium mik is mijn verbruik in werkelijkheid onder de 15 m3 per jaar.

Ja, ik ben redelijk bewust gebruiker van water en energie, kort douchen en niet dagelijks bijvoorbeeld. Dat die gemiddelden echter zo hoog uitkomen verbaasd me behoorlijk. In de meeste huishoudens valt dus nog behoorlijk wat 'winst' te behalen.
15 kuub water? Dat is echt heel weinig. :o
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_213169677
quote:
19s.gif Op donderdag 11 april 2024 13:55 schreef Notorious_Roy het volgende:

[..]
15 kuub water? Dat is echt heel weinig. :o
Laten we eens per week inschatting maken.
Douchen 4 x15 liter (doe ik niet dagelijks)
WC 35 x 5 liter?
was/vaatwas 20 liter
drinken/maaltijd 25 liter
visen/planten 35 liter
Dan kom je op een kleine 300 liter per week en dat is dan in de buurt van 15 kuub per jaar als je ook wel eens op vakantie bent.

Ga je recreatief douchen en in de regen je gazon water geven dan loopt het wel snel op.
  Moderator donderdag 11 april 2024 @ 14:43:15 #54
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_213169995
quote:
0s.gif Op donderdag 11 april 2024 14:09 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Laten we eens per week inschatting maken.
Douchen 4 x15 liter (doe ik niet dagelijks)
WC 35 x 5 liter?
was/vaatwas 20 liter
drinken/maaltijd 25 liter
visen/planten 35 liter
Dan kom je op een kleine 300 liter per week en dat is dan in de buurt van 15 kuub per jaar als je ook wel eens op vakantie bent.

Ga je recreatief douchen en in de regen je gazon water geven dan loopt het wel snel op.
Het lijkt mij zomaar dat een wasmachine in 1 week meer gebruikt dan 20 liter ook als je ze maar 1x per week aan hebt, laat staan 20 liter voor die 2 apparaten bij elkaar. Daarnaast, 4x per week douchen met 15 liter water per keer gaan de meeste mensen niet voor hun plezier doen denk ik.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 11 april 2024 @ 14:58:15 #55
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_213170103
De gemiddelde doucheduur is 7,7 minuten en het gemiddelde aantal liter water per persoon per dag voor het douchen komt uit op 46,2. Afhankelijk van het type douche verschilt het watergebruik tussen de 44,6 en 79,6 liter per douchebeurt.

Hoeveel water gebruikt een wasmachine? Een wasmachine gebruikt zo'n 60 liter water per wasbeurt. Ter vergelijking: wanneer je een douche neemt, kost dit gemiddeld 20 tot 60 liter per keer, en wanneer je de wc doortrekt is dit zo'n 3 tot 9 liter.

Vaatwassers worden steeds zuiniger. Een gemiddelde vaatwasser verbruikt tegenwoordig 13 liter water per vaatwasbeurt. Zeer zuinige apparaten en programma's redden het met 9 liter water. Verslinders en voornamelijk oude vaatwassers hebben 20 liter water per keer nodig.

Een normaal spoeltoilet gebruikt ongeveer 6-8 liter water per spoelbeurt. Dat is gemiddeld 30-40 liter water per persoon per dag. Er zijn waterbesparende toiletten met spoelonderbreking of een spaarknop, waarmee je de hoeveelheid spoelwater voor de 'kleine boodschap' kunt verkleinen.

Allemaal gegoogled

Ik verbruik vanaf eerste jaar dat ik hier woon als alleenstaande ongeveer 35m3 per jaar aan water
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_213170428
Ik douche toch echt met iets van 10 a 15 liter per keer. Groter is mijn boiler ook niet dus stop ik vanzelf als het me te koud wordt. Met een minuut of twee en een spaardouche wordt je net zo nat als na een uur onder een tropische regendouche. Dat laatste kan je voor je plezier doen maar alles langer dan twee minuten is dus recreatie en geen hygiene.

Mijn vaatwasser is niet gemiddeld maar idd heel klein en dan nog draait ie hooguit twee keer per week. Wasmachine zal ik het verbruik eens nameten, in ieder geval is waterverbruik wel iets wat ik vergelijk bij de aanschaf.

Het enige jaar dat ik substantieel meer gebruikte was tijdens de bouw van dat aquarium. Een aantal keren proefvullen en doorspoelen. In het begin ook veel waterverversingen gedaan. Bij elkaar liep dat toen best op.

Maar goed, mijn rekening gaat al jaren over ongeveer 15 m3 per jaar.
pi_213172829
quote:
1s.gif Op donderdag 11 april 2024 08:15 schreef Knipoogje het volgende:

[..]
Week 1 a 2 dagen vanuit huis. Douche thuis, zit op hoek in middenverdieping (2app per verdieping). Wel grote raampartijen op noorden en oosten.

Vorig jaar 3jr tarief bij Eneco afgesloten voor 1.30 pm3.
Heb je eigen verwarming?
pi_213172929
quote:
1s.gif Op donderdag 11 april 2024 10:22 schreef Hanca het volgende:
Het nibud heeft ook staatjes, per jaar:

https://www.nibud.nl/onderwerpen/uitgaven/kosten-energie-water/


Maar daar zit ik met zo'n 500m3 gas en 2100kWh (zonder zonnepanelen) ook onder een flat en tussen een 1 en 2 persoonshuishouden in. Ik vraag me altijd af hoe mensen het voor elkaar krijgen zoveel te gebruiken...
Het vervangen van mijn keuken (koelkast enzo) deed echt wel iets voor mn elektra verbruik. Ook de aan domotica gekoppelde thermostaat deed dat toen ik nog gas had.
pi_213173038
Ons huidige contract bij Eneco loopt 1 juli af. Betreft 1 jaar vast.

De App gaf net aan dat de nieuwe aanbieding klaarstaat. Ik kan tussen 4 opties kiezen, 3 van de 4 zijn met dynamische tarieven voor stroom.
Interessant....

Nu we nog mogen salderen staat ons stroomverbruik na 12 maanden steeds op 0 of iets eronder. Gas rond de 990 kuub.

Kortom ik ga me weer eens verdiepen in de mogelijkheden en tarieven.
  Moderator donderdag 11 april 2024 @ 19:53:20 #60
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_213173129
quote:
0s.gif Op donderdag 11 april 2024 19:41 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Het vervangen van mijn keuken (koelkast enzo) deed echt wel iets voor mn elektra verbruik. Ook de aan domotica gekoppelde thermostaat deed dat toen ik nog gas had.
Ik had dat in mijn vorige huis met de koelkast in de keuken, en in het huidige huis heb ik mijn wasmachine en droger vervangen. Die waren beiden uit 2008, en heb ik in 2021 vervangen voor nieuwe apparaten. Dat verschil was wel te merken ja.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_213173252
quote:
0s.gif Op donderdag 11 april 2024 19:41 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Het vervangen van mijn keuken (koelkast enzo) deed echt wel iets voor mn elektra verbruik. Ook de aan domotica gekoppelde thermostaat deed dat toen ik nog gas had.
Ja, ik heb toevallig vandaag ontdekt wat 3 kleine koelkasten van eind jaren 90 aan stroom vreten (niet bij mij thuis, de soos van de kerk). Alleen die 3 kleine koelkasten gebruiken bijna net zo veel als mijn hele huishouden. Dan denk je als jeugd het leuk te doen met 3 ooit gratis gekregen koelkasten, kosten ze honderden euro's per jaar.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_213175892
quote:
0s.gif Op donderdag 11 april 2024 20:02 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, ik heb toevallig vandaag ontdekt wat 3 kleine koelkasten van eind jaren 90 aan stroom vreten (niet bij mij thuis, de soos van de kerk). Alleen die 3 kleine koelkasten gebruiken bijna net zo veel als mijn hele huishouden. Dan denk je als jeugd het leuk te doen met 3 ooit gratis gekregen koelkasten, kosten ze honderden euro's per jaar.
Ja, serieus, de koelkast die wij moesten vervangen was dezelfde periode. Een nieuwe er in zetten was nagenoeg gratis daardoor.
pi_213313737
Vandaag hebben we een bericht gehad dat Oxxio ook een terugleverboete gaat introduceren voor zonnepanelen. Dat wordt dus wéér zoeken naar een nieuwe leverancier.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_213313903
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2024 15:48 schreef Claudia_x het volgende:
Vandaag hebben we een bericht gehad dat Oxxio ook een terugleverboete gaat introduceren voor zonnepanelen. Dat wordt dus wéér zoeken naar een nieuwe leverancier.
Ik heb daarom 3j vast Greenchoice gekozen. Mij maken ze niet gek :P

Is wel wat hoger tarief maarja kan toch alles salderen.
pi_213315103
Eneco gaat ook terugleverkosten rekenen. Ons huidige contract loopt 10 juli af....
Was al aan het rondkijken, maar de gasprijzen zijn weer lekker gestegen sinds 2 weken geleden. Toen was het nog 1,16 en nu 1,26 (Bij Eneco iig).
Wij gaan dus nog even wachten, hopelijk zakken ze weer voor 10 juli.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')