abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219349848
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 20:48 schreef boegschroef het volgende:

[..]
Ik ben daar ook naar aan het kijken, ik kan alsnog gratis switchen naar dynamisch als ik wil. Omdat ik vanaf volgende maand van het gas af ben en 75kwh aan thuis batterij heb staan is dynamisch misschien wel interessant.

Alleen zit ik (naar de huidige) dynamische prijzen aan het kijken en ik zie maar weinig voordeel ten opzichte van het ongemak. Misschien is het in de zomer anders, maar dan vul ik de batterij met mijn eigen panelen. Als ik naar de prijzen van bijvoorbeeld morgen kijk dan is de prijs op z'n laagste 21 cent, dat is 3 cent minder per kwh dan mijn huidige contract. Dan kan ik wel 2 euro per dag besparen, dat is niet echt de moeite lijkt me. Op dagen dat de prijs wel de moeite is (afgelopen weekend, weknik zelf ook 30kwh per dag, dan is de besparing uiteindelijk ook maar 2 euro (a 6 cent x 40kwh)

Of zie ik iets over het hoofd?
Met een thuisbatterij is dynamisch een nobrainer. Je moet niet alleen naar de dure maanden kijken, maar naar het hele jaar. Met een batterij van 75kwh moet je juist gebruik gaan maken van de spreads op goedkope momenten laden en naar het net sturen op dure momenten..Dat kan per dag. Als je alleen 75kwh batterij hebt om alleen te vullen met PV kan het nooit uit.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_219353395
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 18:53 schreef Patroon het volgende:

[..]
Met een thuisbatterij is dynamisch een nobrainer. Je moet niet alleen naar de dure maanden kijken, maar naar het hele jaar. Met een batterij van 75kwh moet je juist gebruik gaan maken van de spreads op goedkope momenten laden en naar het net sturen op dure momenten..Dat kan per dag. Als je alleen 75kwh batterij hebt om alleen te vullen met PV kan het nooit uit.
De vraag, die nog niemand echt kan beantwoorden, is dan wel: hoeveel korter gaat je batterij mee als je er mee gaat handelen op de onbalansmarkt, wat jij dus voor stelt. Dat onderdeel in de afweging mis ik bij veel mensen die ermee beginnen.

Als je 2% extra capaciteitsverlies per jaar hebt door het handelen (geen onrealistisch scenario), gooi je in dit geval in 10 jaar 15kwh weg.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  Moderator donderdag 27 november 2025 @ 08:41:22 #228
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_219353408
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 08:38 schreef Hanca het volgende:

[..]
De vraag, die nog niemand echt kan beantwoorden, is dan wel: hoeveel korter gaat je batterij mee als je er mee gaat handelen op de onbalansmarkt, wat jij dus voor stelt. Dat onderdeel in de afweging mis ik bij veel mensen die ermee beginnen.

Als je 2% extra capaciteitsverlies per jaar hebt door het handelen (geen onrealistisch scenario), gooi je in dit geval in 10 jaar 15kwh weg.
Ik denk dat dat handelen op de markt ook een aflopend verdienmodel is. Volgens mij is het alleen maar nuttig als je ook zonnepanelen hebt, waarbij je de accu vol laadt met gratis stroom, zodat je die in de donkere uren zelf kunt gebruiken.

Maar daar is nog geen business case voor zolang salderen er nog is.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_219353584
Harold Halewijn heeft op youtube bovenstaande vragen uitgewerkt in filmpjes. Kost wat tijd, maar geeft je wel veel inzicht. Ik denk dat je een batterij pas rendabel kan maken als je met PV de batterij kunt vullen en in de winter (wanneer dat niet lukt) juist gaat handelen op de onbalansmarkt.

Terechte vraag wat Hanca aangeeft en heb daar ook het antwoord niet op. Ik ga zelf het komende jaar een eigen systeem bouwen met Victron en losse batterijpack met LFP batterijen. Mochten die dan na 10 jaar minder gaan en kan ik die eenvoudig en relatief goedkoop vervangen. De omvormers en ander materiaal staat daar dan los van.

Halewijn werkt ook met zo'n Victron systeem. Met zelfbouw heb ik dan voor een kleine 4k euro een 30kwh systeem. Kant en klaar ben je dan al snel richting de 10k kwijt. Die ga je never nooit niet terugverdienen.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_219354360
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 08:38 schreef Hanca het volgende:

[..]
De vraag, die nog niemand echt kan beantwoorden, is dan wel: hoeveel korter gaat je batterij mee als je er mee gaat handelen op de onbalansmarkt, wat jij dus voor stelt. Dat onderdeel in de afweging mis ik bij veel mensen die ermee beginnen.

Als je 2% extra capaciteitsverlies per jaar hebt door het handelen (geen onrealistisch scenario), gooi je in dit geval in 10 jaar 15kwh weg.
Ik denk dat je het heel globaal kan berekenen dat je een verlies van 0.02 cent hebt op elke kwh die je handeld gebaseerd op mijn aanschaf:
aanschaf 75 kwh = 14145 euro en ze zijn geschat op 8000 cycles
kosten/kwh/cylces = 14145/75/8000 = 0.023. Dus voor elke kwh die je oplaad en weer verkoopt verlies je ongeveer 0.023 euro Dit is puur theoretisch natuurlijk (zonder spannings verliezen enz), wat het in praktijk gaat zijn is maar net de vraag.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  Moderator donderdag 11 december 2025 @ 16:24:13 #231
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_219465649
Ik word een beetje simpel van het proberen te berekenen wat gunstiger is qua volgende energiecontract, maar ik heb te veel (onbekende) variabelen.

Feit is dat ik een 1jarig vast contract moet hebben, dat in zal gaan begin 2026. Waarom? Omdat EV van de zaak, en ik kan maar 1 tariefswijziging per maand doorvoeren. Dat gaan we niet doen, want ik wil daar verder geen gedoe mee, dus 1 tarief. Omdat dat het piektarief mag zijn, was ik aan het kijken naar contracten met een groot verschil tussen die 2 tarieven, maar die lijken er niet echt er zijn.

Dan heb je nog de eventuele bonussen, maar ik zit op gaslicht te kijken, en mét bonus is het totaalplaatje goedkoper bij Greenchoice, maar als ik de bonus weg laat is Engie goedkoper. Simpel zat zou je zeggen, máár, mijn vrouw heeft ook een EV. Bij Engie kun je zgn slim laden tegen een vergoeding van 3ct per kWh, dat geldt zowel overdag als 's nachts, zolang het maar op een 'slim' moment is.

Mijn vrouw heeft de auto pas sinds relatief kort, dus ik heb nog geen lange-termijn-data. Voor mijn auto heb ik dat wel, en dan is het bedrag dat daar uit komt lager dan de bonus die ik bij Greenchoice krijg. Maar dat is alleen maar gerekend met mijn auto. Komt daar de auto van mijn vrouw bij, dan wordt het totaalbedrag hóger dan die bonus, tenminste, als ik met geextrapoleerde cijfers reken. Dat is dus nog niet heel duidelijk.

In de winter laadt zij gratis bij haar werkgever en in de zomer zal ze hier thuis laden op zonnestroom. De teruglevering zal daarmee dus nog een stuk verder naar beneden gaan, maar, de boete is zowel in 2026 áls 2027 lager dan de terugleververgoeding, en vanaf 2027 is er toch geen salderen meer.

Waar ik nu vooral tegenaan loop is dat ik niet helemaal lijk te snappen hoe het kan zijn dat met de getoonde tarieven voor alles, GC zónder bonus alsnog duurder is dan Engie, terwijl de tarieven per eenheid lager liggen en de vaste kosten ook lager liggen per maand.

Maar ik ben er nu ook zo lang naar aan het kijken dat ik volgens mij ergens een simpele denkfout maak, en dat de reden is dat ik het niet snap. :')
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator zondag 14 december 2025 @ 13:34:49 #232
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_219491736
Nou, ik kom er nog steeds niet uit (al heb ik niet vanaf de laatste post tot nu zitten kijken he :') )

Als ik mijn data invul, dan kom ik uiteraard op een lijstje uit, qua aanbieders, en ik heb interesse in 2 van hun. Te weten GreenChoice en Engie. Bij Engie was ik eerder klant, verder prima, en zij hebben als grote voordeel dat zgn Slim Laden a 3ct per kWh.



Nou, dan zie je dat GC korting geeft, Engie niet. Engie is met de tarieven én de vaste leveringskosten ook duurder, maar laat je de korting weg, dan is Engie alsnog goedkoper.

De gekozen verbruiken zijn INCLUSIEF het verbruik van in ieder geval mijn auto, en voor die van mijn vrouw heb ik nog niet genoeg data.

De genoemde jaarkosten a 1000+ euro krijg ik allemaal terug, want, ik krijg van de werkgever meer geld terug dan dat voor het laden van de auto, dus effectief zie ik die 1000+ euro als 0.

Dan de auto van mijn vrouw, die rijdt een stuk minder dan ik, en ik zit dit jaar nu op 3.450 kWh (niet allemaal thuis geladen maar het overgrote deel wel). Dat zal, met nog 2 weken te gaan geëxtrapoleerd uitkomen op een kleine 3600 kWh. Mijn vrouw zal denk ik uitkomen op zo'n 2000 kWh per jaar.

Mijn vrouw laadt thuis alleen op de zon, dus effectief in de goede maanden, want de overige tijd kan ze gratis op haar werk laden. Waarom laadt ze dan in de goede maanden thuis? Nou, omdat terugleveren geld kost (al valt dat reuze mee zoals te zien is) dus hoe minder terugleveren en dus zelfverbruik, hoe gunstiger dat is maar vooral, omdat bij Engie het laden daarnaast ook nog 3ct per kWh oplevert.

Ik gok dat zij de helft thuis zal laden, dat is 1000 x 3ct = 30 euro. en voor mij geldt dat ik alleen laad tijdens de perioden dat het 'slim' is, wat effectief gewoon buiten de spitsuren is, wat neerkomt op dat ik dat gehele verbruik x 3ct kan doen, maar laat ik dat niet doen, laat ik 90% nemen, dat komt neer op 3600 x 90% = 3.240kWh x 3ct = 97,2 euro.

Oftewel, van die korting van 175 euro blijft dan 47,8 euro over, die ik dan bij Engie duurder uit ben, dan bij Greenchoice. Greenchoice heeft weliswaar slim laden, maar daar staat geen vergoeding tegenover.

Dan komt daar op termijn nog 1 of meerdere accu's bij, waardoor het plaatje sowieso anders wordt, omdat in zo'n 8 maanden van het jaar mijn zon-onder-verbruik tot 0 gereduceerd zal worden. Maar er zijn wat variabelen die niet vast zijn.

Ik weet niet zeker hoeveel ik komend jaar zal rijden, en ik weet niet wat mijn vrouw daadwerkelijk zal laden (thuis). Dat is nu een aanname. Weliswaar onderbouwd, maar alsnog een aanname. Is het minder, dan had ik beter die 175 euro kunnen pakken, maar is het meer, dan stijgt de slimladen-vergoeding ook. Ik vind die 48 euro op jaar basis niet de moeite, te meer omdat ik geen ervaring heb met Greenchoice, al zullen die het prima doen neem ik aan.

Ik heb nl het vermoeden dat komend jaar meer gereden wordt dus ook meer geladen, en ik vermoed dat mijn vrouw meer thuis zal laden dan die 1000 kWh. Ik hink een beetje op 2 gedachten merk ik.

[ Bericht 0% gewijzigd door CoolGuy op 14-12-2025 13:40:47 ]
Breitling - Instruments for Professionals
  zondag 14 december 2025 @ 13:50:16 #233
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_219491887
De netto terugleververgoeding is bij Engie hoger, maar dat geldt in 2026 natuurlijk alleen maar voor de kWh die je niet kunt salderen, dus of dat iets is om rekening mee te houden weet ik niet.

De terugleverkosten van Engie zijn ook lager, en die tellen waarschijnlijk wel voor alle teruggeleverde kWh, en niet alleen voor de kWh die je niet saldeert.

Puur naar kWh bedrag kijkend en naar de korting zou GreenChoice weer voordeliger zijn.
Oh wacht, Daltarief is bij GC duurder dan normaaltarief? WTF?!
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator zondag 14 december 2025 @ 13:56:03 #234
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_219491949
quote:
0s.gif Op zondag 14 december 2025 13:50 schreef Leandra het volgende:
De netto terugleververgoeding is bij Engie hoger, maar dat geldt in 2026 natuurlijk alleen maar voor de kWh die je niet kunt salderen, dus of dat iets is om rekening mee te houden weet ik niet.

De terugleverkosten van Engie zijn ook lager, en die tellen waarschijnlijk wel voor alle teruggeleverde kWh, en niet alleen voor de kWh die je niet saldeert.

Puur naar kWh bedrag kijkend en naar de korting zou GreenChoice weer voordeliger zijn.
Oh wacht, Daltarief is bij GC duurder dan normaaltarief? WTF?!
Oh wacht, dat is inderdaad wel iets om rekening mee te houden, daar had ik nog even niet aan gedacht. Ja, daltarief is bij GC inderdaad duurder, oftewel, in de nacht betaal je daar meer. Maar dat is ook waar het lastig wordt, want als ik in de nacht laad, dan geldt dat als 'slim laden', en dus krijg ik dan voor elke kWh 3ct, even los van dat ik wat ik dan ook laad, ik sowieso terug krijg.

Daar staat tegenover dat bij een verschil tussen piek/dal tarief, wat Engie dus niét heeft, ik het hoogste tarief op mag geven. Oftewel, bij GC is het zo dat wanneer ik ook maar laad op de dag, ik het hoogste tarief terug krijg voor dat laden, ongeacht of dat tijdens het lagere tarief was. Daar staat tegenover dat ik dan weer geen 3ct per kWh krijg.
Breitling - Instruments for Professionals
  zondag 14 december 2025 @ 14:04:53 #235
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_219492045
quote:
0s.gif Op zondag 14 december 2025 13:50 schreef Leandra het volgende:
De netto terugleververgoeding is bij Engie hoger, maar dat geldt in 2026 natuurlijk alleen maar voor de kWh die je niet kunt salderen, dus of dat iets is om rekening mee te houden weet ik niet.

De terugleverkosten van Engie zijn ook lager, en die tellen waarschijnlijk wel voor alle teruggeleverde kWh, en niet alleen voor de kWh die je niet saldeert.

Puur naar kWh bedrag kijkend en naar de korting zou GreenChoice weer voordeliger zijn.
Oh wacht, Daltarief is bij GC duurder dan normaaltarief? WTF?!
Yep, idem hier vwb GC, om na 4 maanden ook te "ontdekken" dat het duurdere daltaief dus ook geldt in het weekend (dwz Vrijdag 23u tot Maandag 07u). Iets dat wij een beetje over het hoofd hadden gezien.
Nu kostte die ca 1-2 ct/kwh duurder in het weekeinde ons niet de kop maar was toch wel even een klein-lettertje dat we juist omgekeerd moe(s)ten gaan plannen. Dus o.a. wassen doordeweeks overdag.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zondag 14 december 2025 @ 14:51:42 #236
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_219492581
quote:
0s.gif Op zondag 14 december 2025 13:56 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Oh wacht, dat is inderdaad wel iets om rekening mee te houden, daar had ik nog even niet aan gedacht. Ja, daltarief is bij GC inderdaad duurder, oftewel, in de nacht betaal je daar meer. Maar dat is ook waar het lastig wordt, want als ik in de nacht laad, dan geldt dat als 'slim laden', en dus krijg ik dan voor elke kWh 3ct, even los van dat ik wat ik dan ook laad, ik sowieso terug krijg.

Daar staat tegenover dat bij een verschil tussen piek/dal tarief, wat Engie dus niét heeft, ik het hoogste tarief op mag geven. Oftewel, bij GC is het zo dat wanneer ik ook maar laad op de dag, ik het hoogste tarief terug krijg voor dat laden, ongeacht of dat tijdens het lagere tarief was. Daar staat tegenover dat ik dan weer geen 3ct per kWh krijg.
Dat "Slim laden" is toch een Engie ding? Niet bij GC? Als er 's nachts geladen wordt dan is dat bij GC duurder.
Voor mij zou dat ook een lastige zijn, want ons Dalverbruik is beduidend hoger dan ons verbruik tijdens normaal tarief, en nu er een paar batterijen bijgekomen zijn wordt dat waarschijnlijk alleen maar erger.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator zondag 14 december 2025 @ 14:55:54 #237
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_219492645
quote:
0s.gif Op zondag 14 december 2025 14:51 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat "Slim laden" is toch een Engie ding? Niet bij GC? Als er 's nachts geladen wordt dan is dat bij GC duurder.
Voor mij zou dat ook een lastige zijn, want ons Dalverbruik is beduidend hoger dan ons verbruik tijdens normaal tarief, en nu er een paar batterijen bijgekomen zijn wordt dat waarschijnlijk alleen maar erger.
Nee, Greenchoice heeft het ook, maar het levert daar niks op, dus waarom zou je dan de moeite gaan doen om het in te stellen.

Ja, Dat is duurder, dat klopt, maar als ik overdag (dus tegen goedkope tarief) laad, en de zon schijnt, dan 'kost' me dat 0 ct per kWh, maar ik krijg daarvoor 22,5ct per kWh.

Doe ik datzelfde bij Engie, dan kost me dat wederom 0ct per kWh, ik kríjg daarvoor 23,6ct per kWh en dan nog eens 3ct per kWh.

Oftewel, Tijdens goede zonuren die tegelijkertijd 'slimme momenten zijn' levert 1 kWh me dus 26,6ct op, waar het me bij GC dus maximaal 22,5ct oplevert. Doe ik dat in de nacht (wat ook een slim moment is) dan levert me dat daar dus 3ct per kWh op, waar het bij GC me 22.52 - 21.31 = 1,21ct is.

Daartegenover staat dat dit natuurlijk alleen op gaat voor het auto laden. Al het andere verbruik gaat bij Engie natuurlijk óók tegen 23,6ct en dat moet ik wel betalen, waar het bij GC dan tegen 22,5 of 21,3ct gaat.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_219500847
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 16:24 schreef CoolGuy het volgende:
Ik word een beetje simpel van het proberen te berekenen wat gunstiger is qua volgende energiecontract, maar ik heb te veel (onbekende) variabelen.

Feit is dat ik een 1jarig vast contract moet hebben, dat in zal gaan begin 2026. Waarom? Omdat EV van de zaak, en ik kan maar 1 tariefswijziging per maand doorvoeren. Dat gaan we niet doen, want ik wil daar verder geen gedoe mee, dus 1 tarief. Omdat dat het piektarief mag zijn, was ik aan het kijken naar contracten met een groot verschil tussen die 2 tarieven, maar die lijken er niet echt er zijn.

Dan heb je nog de eventuele bonussen, maar ik zit op gaslicht te kijken, en mét bonus is het totaalplaatje goedkoper bij Greenchoice, maar als ik de bonus weg laat is Engie goedkoper. Simpel zat zou je zeggen, máár, mijn vrouw heeft ook een EV. Bij Engie kun je zgn slim laden tegen een vergoeding van 3ct per kWh, dat geldt zowel overdag als 's nachts, zolang het maar op een 'slim' moment is.

Mijn vrouw heeft de auto pas sinds relatief kort, dus ik heb nog geen lange-termijn-data. Voor mijn auto heb ik dat wel, en dan is het bedrag dat daar uit komt lager dan de bonus die ik bij Greenchoice krijg. Maar dat is alleen maar gerekend met mijn auto. Komt daar de auto van mijn vrouw bij, dan wordt het totaalbedrag hóger dan die bonus, tenminste, als ik met geextrapoleerde cijfers reken. Dat is dus nog niet heel duidelijk.

In de winter laadt zij gratis bij haar werkgever en in de zomer zal ze hier thuis laden op zonnestroom. De teruglevering zal daarmee dus nog een stuk verder naar beneden gaan, maar, de boete is zowel in 2026 áls 2027 lager dan de terugleververgoeding, en vanaf 2027 is er toch geen salderen meer.

Waar ik nu vooral tegenaan loop is dat ik niet helemaal lijk te snappen hoe het kan zijn dat met de getoonde tarieven voor alles, GC zónder bonus alsnog duurder is dan Engie, terwijl de tarieven per eenheid lager liggen en de vaste kosten ook lager liggen per maand.

Maar ik ben er nu ook zo lang naar aan het kijken dat ik volgens mij ergens een simpele denkfout maak, en dat de reden is dat ik het niet snap. :')
Waarom niet gewoon enkeltarief kiezen?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  Moderator maandag 15 december 2025 @ 13:29:14 #239
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_219500891
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2025 13:24 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Waarom niet gewoon enkeltarief kiezen?
Engie is effectief enkeltarief, want zelfde tarief voor beide perioden, maar het liefste heb ik voor het auto laden een zo groot mogelijk verschil tussen piek en dal, want hoe groter het verschil, hoe meer ik verdien op het auto laden.
Breitling - Instruments for Professionals
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')