Met een thuisbatterij is dynamisch een nobrainer. Je moet niet alleen naar de dure maanden kijken, maar naar het hele jaar. Met een batterij van 75kwh moet je juist gebruik gaan maken van de spreads op goedkope momenten laden en naar het net sturen op dure momenten..Dat kan per dag. Als je alleen 75kwh batterij hebt om alleen te vullen met PV kan het nooit uit.quote:Op maandag 24 november 2025 20:48 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Ik ben daar ook naar aan het kijken, ik kan alsnog gratis switchen naar dynamisch als ik wil. Omdat ik vanaf volgende maand van het gas af ben en 75kwh aan thuis batterij heb staan is dynamisch misschien wel interessant.
Alleen zit ik (naar de huidige) dynamische prijzen aan het kijken en ik zie maar weinig voordeel ten opzichte van het ongemak. Misschien is het in de zomer anders, maar dan vul ik de batterij met mijn eigen panelen. Als ik naar de prijzen van bijvoorbeeld morgen kijk dan is de prijs op z'n laagste 21 cent, dat is 3 cent minder per kwh dan mijn huidige contract. Dan kan ik wel 2 euro per dag besparen, dat is niet echt de moeite lijkt me. Op dagen dat de prijs wel de moeite is (afgelopen weekend, weknik zelf ook 30kwh per dag, dan is de besparing uiteindelijk ook maar 2 euro (a 6 cent x 40kwh)
Of zie ik iets over het hoofd?
De vraag, die nog niemand echt kan beantwoorden, is dan wel: hoeveel korter gaat je batterij mee als je er mee gaat handelen op de onbalansmarkt, wat jij dus voor stelt. Dat onderdeel in de afweging mis ik bij veel mensen die ermee beginnen.quote:Op woensdag 26 november 2025 18:53 schreef Patroon het volgende:
[..]
Met een thuisbatterij is dynamisch een nobrainer. Je moet niet alleen naar de dure maanden kijken, maar naar het hele jaar. Met een batterij van 75kwh moet je juist gebruik gaan maken van de spreads op goedkope momenten laden en naar het net sturen op dure momenten..Dat kan per dag. Als je alleen 75kwh batterij hebt om alleen te vullen met PV kan het nooit uit.
Ik denk dat dat handelen op de markt ook een aflopend verdienmodel is. Volgens mij is het alleen maar nuttig als je ook zonnepanelen hebt, waarbij je de accu vol laadt met gratis stroom, zodat je die in de donkere uren zelf kunt gebruiken.quote:Op donderdag 27 november 2025 08:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
De vraag, die nog niemand echt kan beantwoorden, is dan wel: hoeveel korter gaat je batterij mee als je er mee gaat handelen op de onbalansmarkt, wat jij dus voor stelt. Dat onderdeel in de afweging mis ik bij veel mensen die ermee beginnen.
Als je 2% extra capaciteitsverlies per jaar hebt door het handelen (geen onrealistisch scenario), gooi je in dit geval in 10 jaar 15kwh weg.
Ik denk dat je het heel globaal kan berekenen dat je een verlies van 0.02 cent hebt op elke kwh die je handeld gebaseerd op mijn aanschaf:quote:Op donderdag 27 november 2025 08:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
De vraag, die nog niemand echt kan beantwoorden, is dan wel: hoeveel korter gaat je batterij mee als je er mee gaat handelen op de onbalansmarkt, wat jij dus voor stelt. Dat onderdeel in de afweging mis ik bij veel mensen die ermee beginnen.
Als je 2% extra capaciteitsverlies per jaar hebt door het handelen (geen onrealistisch scenario), gooi je in dit geval in 10 jaar 15kwh weg.
Oh wacht, dat is inderdaad wel iets om rekening mee te houden, daar had ik nog even niet aan gedacht. Ja, daltarief is bij GC inderdaad duurder, oftewel, in de nacht betaal je daar meer. Maar dat is ook waar het lastig wordt, want als ik in de nacht laad, dan geldt dat als 'slim laden', en dus krijg ik dan voor elke kWh 3ct, even los van dat ik wat ik dan ook laad, ik sowieso terug krijg.quote:Op zondag 14 december 2025 13:50 schreef Leandra het volgende:
De netto terugleververgoeding is bij Engie hoger, maar dat geldt in 2026 natuurlijk alleen maar voor de kWh die je niet kunt salderen, dus of dat iets is om rekening mee te houden weet ik niet.
De terugleverkosten van Engie zijn ook lager, en die tellen waarschijnlijk wel voor alle teruggeleverde kWh, en niet alleen voor de kWh die je niet saldeert.
Puur naar kWh bedrag kijkend en naar de korting zou GreenChoice weer voordeliger zijn.
Oh wacht, Daltarief is bij GC duurder dan normaaltarief? WTF?!
Yep, idem hier vwb GC, om na 4 maanden ook te "ontdekken" dat het duurdere daltaief dus ook geldt in het weekend (dwz Vrijdag 23u tot Maandag 07u). Iets dat wij een beetje over het hoofd hadden gezien.quote:Op zondag 14 december 2025 13:50 schreef Leandra het volgende:
De netto terugleververgoeding is bij Engie hoger, maar dat geldt in 2026 natuurlijk alleen maar voor de kWh die je niet kunt salderen, dus of dat iets is om rekening mee te houden weet ik niet.
De terugleverkosten van Engie zijn ook lager, en die tellen waarschijnlijk wel voor alle teruggeleverde kWh, en niet alleen voor de kWh die je niet saldeert.
Puur naar kWh bedrag kijkend en naar de korting zou GreenChoice weer voordeliger zijn.
Oh wacht, Daltarief is bij GC duurder dan normaaltarief? WTF?!
Dat "Slim laden" is toch een Engie ding? Niet bij GC? Als er 's nachts geladen wordt dan is dat bij GC duurder.quote:Op zondag 14 december 2025 13:56 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Oh wacht, dat is inderdaad wel iets om rekening mee te houden, daar had ik nog even niet aan gedacht. Ja, daltarief is bij GC inderdaad duurder, oftewel, in de nacht betaal je daar meer. Maar dat is ook waar het lastig wordt, want als ik in de nacht laad, dan geldt dat als 'slim laden', en dus krijg ik dan voor elke kWh 3ct, even los van dat ik wat ik dan ook laad, ik sowieso terug krijg.
Daar staat tegenover dat bij een verschil tussen piek/dal tarief, wat Engie dus niét heeft, ik het hoogste tarief op mag geven. Oftewel, bij GC is het zo dat wanneer ik ook maar laad op de dag, ik het hoogste tarief terug krijg voor dat laden, ongeacht of dat tijdens het lagere tarief was. Daar staat tegenover dat ik dan weer geen 3ct per kWh krijg.
Nee, Greenchoice heeft het ook, maar het levert daar niks op, dus waarom zou je dan de moeite gaan doen om het in te stellen.quote:Op zondag 14 december 2025 14:51 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat "Slim laden" is toch een Engie ding? Niet bij GC? Als er 's nachts geladen wordt dan is dat bij GC duurder.
Voor mij zou dat ook een lastige zijn, want ons Dalverbruik is beduidend hoger dan ons verbruik tijdens normaal tarief, en nu er een paar batterijen bijgekomen zijn wordt dat waarschijnlijk alleen maar erger.
Waarom niet gewoon enkeltarief kiezen?quote:Op donderdag 11 december 2025 16:24 schreef CoolGuy het volgende:
Ik word een beetje simpel van het proberen te berekenen wat gunstiger is qua volgende energiecontract, maar ik heb te veel (onbekende) variabelen.
Feit is dat ik een 1jarig vast contract moet hebben, dat in zal gaan begin 2026. Waarom? Omdat EV van de zaak, en ik kan maar 1 tariefswijziging per maand doorvoeren. Dat gaan we niet doen, want ik wil daar verder geen gedoe mee, dus 1 tarief. Omdat dat het piektarief mag zijn, was ik aan het kijken naar contracten met een groot verschil tussen die 2 tarieven, maar die lijken er niet echt er zijn.
Dan heb je nog de eventuele bonussen, maar ik zit op gaslicht te kijken, en mét bonus is het totaalplaatje goedkoper bij Greenchoice, maar als ik de bonus weg laat is Engie goedkoper. Simpel zat zou je zeggen, máár, mijn vrouw heeft ook een EV. Bij Engie kun je zgn slim laden tegen een vergoeding van 3ct per kWh, dat geldt zowel overdag als 's nachts, zolang het maar op een 'slim' moment is.
Mijn vrouw heeft de auto pas sinds relatief kort, dus ik heb nog geen lange-termijn-data. Voor mijn auto heb ik dat wel, en dan is het bedrag dat daar uit komt lager dan de bonus die ik bij Greenchoice krijg. Maar dat is alleen maar gerekend met mijn auto. Komt daar de auto van mijn vrouw bij, dan wordt het totaalbedrag hóger dan die bonus, tenminste, als ik met geextrapoleerde cijfers reken. Dat is dus nog niet heel duidelijk.
In de winter laadt zij gratis bij haar werkgever en in de zomer zal ze hier thuis laden op zonnestroom. De teruglevering zal daarmee dus nog een stuk verder naar beneden gaan, maar, de boete is zowel in 2026 áls 2027 lager dan de terugleververgoeding, en vanaf 2027 is er toch geen salderen meer.
Waar ik nu vooral tegenaan loop is dat ik niet helemaal lijk te snappen hoe het kan zijn dat met de getoonde tarieven voor alles, GC zónder bonus alsnog duurder is dan Engie, terwijl de tarieven per eenheid lager liggen en de vaste kosten ook lager liggen per maand.
Maar ik ben er nu ook zo lang naar aan het kijken dat ik volgens mij ergens een simpele denkfout maak, en dat de reden is dat ik het niet snap.
Engie is effectief enkeltarief, want zelfde tarief voor beide perioden, maar het liefste heb ik voor het auto laden een zo groot mogelijk verschil tussen piek en dal, want hoe groter het verschil, hoe meer ik verdien op het auto laden.quote:Op maandag 15 december 2025 13:24 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Waarom niet gewoon enkeltarief kiezen?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |