abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221789805
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2026 08:53 schreef blomke het volgende:

[..]
Sloophout is gratis.
Lekker rommel stoken. Fijn voor de buren
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_221789943
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2026 10:44 schreef Patroon het volgende:

[..]
Lekker rommel stoken. Fijn voor de buren
Het is hun afvalhout.
Mijn hobby is glas-in-lood maken en herstellen. Ook voor u
pi_221790087
https://www.rtl.nl/nieuws(...)-omhoog-volgend-jaar

Volgend jaar gaat de energierekening 140 euro omhoog.

En dat is dus zonder de kosten van gas en stroom zelf.

Leuk en alles, maar in het artikel zie ik deze passage staan:
quote:
Daarnaast zijn er miljarden nodig om de zogeheten netcongestie aan te pakken. Dit probleem kost de samenleving naar schatting 10 tot 40 miljard euro per jaar, aldus de ACM. Dat zit in gemiste economische groei doordat bedrijven zich ergens niet kunnen vestigen of uitbreiden of bouwprojecten die niet kunnen doorgaan.
Waarom kan dit wel en die 80 miljard voor bruggen te onderhouden niet?

Ow wacht, ik weet het al, we verhogen de wegenbelasting gewoon want dan halen we die 80 miljard ook wel bij de bevolking weg.

Flikker toch op. :r
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam, met dubbel s welteverstaan.
pi_221790093
Jarenlang gigawinsten in de zak steken en niks investeren en als er geïnvesteerd moet worden hier de burger voor op laten draaien.

:r
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam, met dubbel s welteverstaan.
  maandag 14 september 2026 @ 11:45:52 #55
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_221790111
Mij is verteld dat energie alleen maar goedkoper zou worden door een exponentiele groei in opgewekte duurzame energie. :{
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_221790266
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2026 07:52 schreef APK het volgende:

[..]
Hout is ook niet goedkoop toch? Heb je wel eens uitgerekend heel je bespaart door met hout te stoken?
Dat ligt er heel erg waar je het koopt, de kwaliteit van het hout, of het droog of nat (vers) is enz. enz.
Ik heb altijd eiken en beuken en voor een heel groot deel hout van eigen bomen, altijd vers hout, dus wat nog een jaartje of 2 a 3 moet drogen. Daar moet je dan natuurlijk wel de ruimte voor hebben.
De kosten vallen dan erg mee.
pi_221790314
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2026 08:11 schreef boegschroef het volgende:
Ik zit nu bij Vattenval met een dynamisch contract, om 1 of andere reden hebben ze mijn maandelijkse voorschot ineens sterk verhoogd naar 492 euro per maand. Dit is waarschijnlijk op basis van het verbruik van vorig jaar. Maar nu hebben we veel geinvesteerd (40 zonnenpanelen, 100kwh thuisaccu, gasloos door warmtepomp) en verwachten we veel lager uit te komen. Vattenval zegt dat het bij dynamische contracten niet mogelijk is het maandbedrag aan te passen. (En eigenlijk zeggen ze 'maak je niet druk, volgend jaar juli krijg je het gewoon terug' Maar ik heb geen zin om een paar duizend euro bij Vattenval te parkeren)

Kan je bij andere leveranciers wel zelf je maandbedrag installen bij dynamische contracten?
Wij hebben ook al ongeveer 13 jaar 36 zonnepanelen. Afgelopen 1 september is ons nieuwe maandbedrag (vast jaar contract) weer ingegaan. Ook hier omhoog gegaan maar met 73 euro per maand (gas en elektra) nog prima te doen. Daarnaast natuurlijk nog enige honderden euro’s op jaarbasis aan hout kosten (en wat tijd / stapelen e.d.)
Aankomend jaar staat er wel een thuisbatterij op de planning om het einde van het salderen gedeeltelijk op te vangen.
pi_221790923
laatste contact met vattenvall wijst erop dat ik beter kan verhuizen, helemaal aangezien ze toch al niet de goedkoopste zijn (met 0.054 cent terugleverkosten na salderen)

Nu twijfel ik tussen de ANWB, Tibber en Oxxio:

Oxxio was ik voorheen klant, nooit problemen gehad. vaste lasten normaal, terugleverkosten en inkoop vergoeding 0.02
ANWB lijkt ook wel intressant, hogere vaste lasten maar in en terugleverkosten 0.18
Tibber is de goedkoopste vaste lasten normaal inkoop 0.015, teruglever 0.018

zit er nog ergens een addertje onder het gras?
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_221791129
quote:
13s.gif Op maandag 14 september 2026 11:42 schreef vosss het volgende:
https://www.rtl.nl/nieuws(...)-omhoog-volgend-jaar

Volgend jaar gaat de energierekening 140 euro omhoog.

En dat is dus zonder de kosten van gas en stroom zelf.

Leuk en alles, maar in het artikel zie ik deze passage staan:
[..]
Waarom kan dit wel en die 80 miljard voor bruggen te onderhouden niet?

Ow wacht, ik weet het al, we verhogen de wegenbelasting gewoon want dan halen we die 80 miljard ook wel bij de bevolking weg.

Flikker toch op. :r
Dit is het gevolg van jarenlange struisvogelpolitiek. Geld aan korte termijn doelen spenderen, dat op lange termijn de essentiële infrastructuur (wegen, spoor, elektrisch etc.) finaal weg corrodeert, is iets voor de volgende generaties.

We zien het bij Rotterdam: de vele bruggen hebben achterstallig onderhoud, en nu moet alles in 1x
pi_221791139
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2026 11:45 schreef monkyyy het volgende:
Mij is verteld dat energie alleen maar goedkoper zou worden door een exponentiele groei in opgewekte duurzame energie. :{
We krijgen (of: hebben al) enorme prijsfluctuaties in kWh-prijzen.

Overigens, de afschaffing salderingsregeling i.c.m. dynamische tarieven, gaat een heel ander beeld qua vraag en aanbod geven. Alleen diegenen die recent veel euro's in PV panelen hebben geïnvesteerd, zijn de pineut. Zoals ik
pi_221791153
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2026 14:56 schreef blomke het volgende:

[..]
Dit is het gevolg van jarenlange struisvogelpolitiek. Geld aan korte termijn doelen spenderen, dat op lange termijn de essentiële infrastructuur (wegen, spoor, elektrisch etc.) finaal weg corrodeert, is iets voor de volgende generaties.

We zien het bij Rotterdam: de vele bruggen hebben achterstallig onderhoud, en nu moet alles in 1x
Deels waar plus we hebben ook (record)loonstijgingen gezien de afgelopen jaren. Weliswaar om de inflatie te stutten maar als jij in 5 jaar tijd 30% meer bent gaan verdienen is de bruggenbouwmeneer en elektranetbeheerder dat waarschijnlijk ook. Tel daar personeelstekorten bij op en je hebt een hele dure opdracht.
blablablabla
pi_221791157
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2026 15:01 schreef Elan het volgende:

[..]
Deels waar plus we hebben ook (record)loonstijgingen gezien de afgelopen jaren. Weliswaar om de inflatie te stutten maar als jij in 5 jaar tijd 30% meer bent gaan verdienen is de bruggenbouwmeneer en elektranetbeheerder dat waarschijnlijk ook. Tel daar personeelstekorten bij op en je hebt een hele dure opdracht.
"Life is all about priorities" zeggen de Engelsen.
pi_221791165
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2026 15:03 schreef blomke het volgende:

[..]
"Life is all about priorities" zeggen de Engelsen.
Je kunt dat politici verwijten maar mensen nemen ook geen genoegen met minder. Er liggen dure tijden in het verschiet dan zullen we de tering naar de nering moeten zetten en accepteren dat de tijden waarin geld als water langs de plinten stroomde voorlopig voorbij zijn.

Als ik de komende 10 jaar 30% meer kwijt ben aan energie omdat het complete energienetwerk aan vervanging toe is en overbelast is dan is dat maar zo.
blablablabla
pi_221791805
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2026 15:05 schreef Elan het volgende:

[..]
Je kunt dat politici verwijten maar mensen nemen ook geen genoegen met minder. Er liggen dure tijden in het verschiet dan zullen we de tering naar de nering moeten zetten en accepteren dat de tijden waarin geld als water langs de plinten stroomde voorlopig voorbij zijn.

Als ik de komende 10 jaar 30% meer kwijt ben aan energie omdat het complete energienetwerk aan vervanging toe is en overbelast is dan is dat maar zo.
Ja, dat klopt. Ik persoonlijk neem liever "het heft in eigen hand": onafhankelijk van wie of wat dan ook. PV panelen, elektrisch rijden en biomassa (kuch, kuch) stoken. Het is m'n hobby alles te optimaliseren qua rendement en te minimaliseren qua kosten. Iets met het werk .....
  Redactie Frontpage maandag 14 september 2026 @ 17:17:14 #65
38148 crew  Innisdemon
pi_221791827
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2026 14:12 schreef boegschroef het volgende:
laatste contact met vattenvall wijst erop dat ik beter kan verhuizen, helemaal aangezien ze toch al niet de goedkoopste zijn (met 0.054 cent terugleverkosten na salderen)

Nu twijfel ik tussen de ANWB, Tibber en Oxxio:

Oxxio was ik voorheen klant, nooit problemen gehad. vaste lasten normaal, terugleverkosten en inkoop vergoeding 0.02
ANWB lijkt ook wel intressant, hogere vaste lasten maar in en terugleverkosten 0.18
Tibber is de goedkoopste vaste lasten normaal inkoop 0.015, teruglever 0.018

zit er nog ergens een addertje onder het gras?
Ja, ANWB heeft haar administratie niet goed op orde. Veel klachten over jaarrekeningen die lang op zich laten wachten, uiteindelijk niet kloppen, en vervolgens is men niet bereikbaar

Linkje is een jaar oud, maar dit is nog niet opgelost
https://www.noordhollands(...)schap/150066807.html
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_221791890
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2026 17:17 schreef Innisdemon het volgende:

[..]
Linkje is een jaar oud, maar dit is nog niet opgelost
https://www.noordhollands(...)schap/150066807.html
Bedankt. Link zit achter paywall
  Redactie Frontpage maandag 14 september 2026 @ 21:08:21 #67
38148 crew  Innisdemon
pi_221793208
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2026 17:31 schreef blomke het volgende:

[..]
Bedankt. Link zit achter paywall
zo dan? https://archive.is/202604(...)schap/150066807.html
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_221823043
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2026 14:58 schreef blomke het volgende:

[..]

Overigens, de afschaffing salderingsregeling i.c.m. dynamische tarieven, gaat een heel ander beeld qua vraag en aanbod geven. Alleen diegenen die recent veel euro's in PV panelen hebben geïnvesteerd, zijn de pineut. Zoals ik
Hoezo "de pineut"? Dat de salderingsregeling eindig zou zijn is al 10 jaar bekend. Alleen is er politiek ontzettend lang over gesteggeld hoe dat einde vorm moest gaan krijgen, dat het telkens is uitgesteld.

Als je de panelen nog lang niet hebt terugverdiend, heb je ze gelegd toen je al lang wist (of had moeten weten) dat de regeling niet zou blijven bestaan.
pi_221823700
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2026 23:28 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Hoezo "de pineut"? Dat de salderingsregeling eindig zou zijn is al 10 jaar bekend. Alleen is er politiek ontzettend lang over gesteggeld hoe dat einde vorm moest gaan krijgen, dat het telkens is uitgesteld.

Als je de panelen nog lang niet hebt terugverdiend, heb je ze gelegd toen je al lang wist (of had moeten weten) dat de regeling niet zou blijven bestaan.
Ik maak daar ("pineut") ook geen punt van; dat de salderingsregeling zou worden afgeschaft, wist ik 5 jaar geleden ook wel. Punt was, dat ik op 3 fasen over ging, of ik nou 4 kWp of 7 kWp (nu) legde maakte qua investeringen plm. 25% uit.

Overigens wek ik 3x mijn jaarverbruik op (pre-EV tijdperk). Mede daardoor biedt het wel de mogelijkheid om met dynamische tarieven te handelen en goedkoop de EV te laden.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 20-09-2026 11:03:57 ]
pi_221824136
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2026 14:58 schreef blomke het volgende:

[..]

Wat is recent? Zelfs toen ik in 2022 panelen plaatste wist ik al dat ergens in 2025-2027 teruglevering beperkt zou worden. Dat is uiteindelijk 2027 geworden. De besparing per jaar was 3.240 (5x 3240= 16.200) en vanaf 1 januari ongeveer 750 euro per jaar.

Gek genoeg ga ik niet eens zoveel meer betalen na salderen, mijn tarief gaat van 36ct naar 24ct tot oktober 2029.
Toen ik afsloot voor 36ct had ik nog geen EV en dekte de panelen het verbruik, inmiddels met 2 EV's zitten we daarboven.

Tarief van de 'openbare' laadpaal waarmee de leaseauto wordt afgerekend staat nu ook op 36ct en ik overweeg om de afschrijvingskosten van de laadpaal enzo bij de 24ct te plussen.

Paal hebben we zelf aangeschaft en werkgever ziet niet dat het een prive paal is. (In tegenstelling tot collega's die een laadpaal van werkgever hebben laten installeren).
pi_221824426
quote:
1s.gif Op zondag 20 september 2026 10:00 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Wat is recent? Zelfs toen ik in 2022 panelen plaatste wist ik al dat ergens in 2025-2027 teruglevering beperkt zou worden. Dat is uiteindelijk 2027 geworden. De besparing per jaar was 3.240 (5x 3240= 16.200) en vanaf 1 januari ongeveer 750 euro per jaar.

Gek genoeg ga ik niet eens zoveel meer betalen na salderen, mijn tarief gaat van 36ct naar 24ct tot oktober 2029.
Toen ik afsloot voor 36ct had ik nog geen EV en dekte de panelen het verbruik, inmiddels met 2 EV's zitten we daarboven.
Verbruikte je 3240/0,36 = 9000 kWh/jaar??

quote:
1s.gif Op zondag 20 september 2026 10:00 schreef Sport_Life het volgende:
Tarief van de 'openbare' laadpaal waarmee de leaseauto wordt afgerekend staat nu ook op 36ct en ik overweeg om de afschrijvingskosten van de laadpaal enzo bij de 24ct te plussen.

Paal hebben we zelf aangeschaft en werkgever ziet niet dat het een prive paal is. (In tegenstelling tot collega's die een laadpaal van werkgever hebben laten installeren).
Heb m'n EV nu aan de lader staan, prijs is ¤0,00306/kWh (dynamisch). Daar kan geen PV paneel tegenop. Hoewel ik nu laad op de PV panelen ..... O-)
pi_221824470
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2026 11:00 schreef blomke het volgende:

[..]
[..]
Heb m'n EV nu aan de lader staan, prijs is ¤0,00306/kWh (dynamisch). Daar kan geen PV paneel tegenop. Hoewel ik nu laad op de PV panelen ..... O-)
Verbruik was inderdaad zonder EV's ongeveer 9000kWh per jaar.
Warmtepomp ongeveer de helft en de andere helft voor de rest van het huis (2 ovens, 11kw kookplaat, bioscoop etc).

Betreft een 'gezinswoning' met 3 kinderen en 2 volwassenen.
pi_221824936
quote:

[..]
Heb nu een berekening gemaakt voor de laadkosten werkgever, 24ct + 12ct per kWh voor afschrijving pv panelen en laadpaal. Allemaal berekent volgens de regels van de Belastingdienst. :). (We hebben 2 laadpalen, 1 voor de prive auto en 1 voor de leaseauto, beide prive aangeschaft).

Gek genoeg hoeven we de gratis zonnestroom en Ere certificaten niet in mindering te brengen.
pi_221825068
quote:

[..]
Ik zit voor dit jaar al op 14000kwh tot nu, zelfde soort situatie. Zo gek is dat niet als alles elektrisch moet.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_221825115
Iets andere situatie: sinds 1 oktober 2025 verbruik 2326 kWh.
Géén panelen, geen E bikes, e auto’s, 2 pp. 4 kamers 100m2.
Inductie en vaak oven gebruik.

Wat een verschillen!
pi_221825201
quote:
1s.gif Op zondag 20 september 2026 12:37 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Heb nu een berekening gemaakt voor de laadkosten werkgever, 24ct + 12ct per kWh voor afschrijving pv panelen en laadpaal. Allemaal berekent volgens de regels van de Belastingdienst. :). (We hebben 2 laadpalen, 1 voor de prive auto en 1 voor de leaseauto, beide prive aangeschaft).

Gek genoeg hoeven we de gratis zonnestroom en Ere certificaten niet in mindering te brengen.

JA, de ERE certificaten; dat levert ook nog wat op!
pi_221825217
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2026 12:53 schreef boegschroef het volgende:
Ik zit voor dit jaar al op 14000kwh tot nu, zelfde soort situatie. Zo gek is dat niet als alles elektrisch moet.
Ga ik uit van pre-EV tijdperk, verbruikten wij 2,2 MWh. EV nu 0,275MWh/maand dus op jaarbasis 3,3 MWh.

Gas 1000m3 (nu) is 32GJth. Met een warmtepomp COP 4 (?) 8GJe = 2,3 MWh.

Totaal < 8MWh/jaar
pi_221825318
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2026 12:53 schreef boegschroef het volgende:

[..]
Precies. Ging huis verbouwen dus alles moest electrisch (warmtepomp + koken). Daarna kregen we een leaseauto, moest ook electrisch (geen keuze).

Nu is er in Utrecht een stroom tekort. Goh.. :D

[ Bericht 4% gewijzigd door Sport_Life op 20-09-2026 14:40:27 ]
pi_221825329
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2026 13:22 schreef blomke het volgende:

[..]
Ga ik uit van pre-EV tijdperk, verbruikten wij 2,2 MWh. EV nu 0,275MWh/maand dus op jaarbasis 3,3 MWh.

Gas 1000m3 (nu) is 32GJth. Met een warmtepomp COP 4 (?) 8GJe = 2,3 MWh.

Totaal < 8MWh/jaar
Mijn gasverbruik zat tegen de 2000m3 aan.

Ben heeeeeeeel blij dat we een warmtepomp hebben met stroom tarief van 22ct de komende 3 jaar.

Gas zit nu op 1,70 of zo :X
pi_221826107
quote:
1s.gif Op zondag 20 september 2026 13:45 schreef Sport_Life het volgende:
Gas zit nu op 1,70 of zo :X
Pffff .... :X
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')