abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_207468910
quote:
1s.gif Op zondag 8 januari 2023 12:22 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Geen idee.
Grondoppervlakte is wel een standaard rijtjeswoning.
Standaard is ook locatiegevoelig
pi_207468944
Je kan iets toch gewoon een pittig verbruik vinden zonder dat je het een onlogisch verbruik vindt?
Ik vind bv 3500 kWh per jaar ook een pittig verbruik, omdat ik nog onder de helft daarvan zit - maar dat betekent niet dat ik niet begrijp dat dat in andere situaties een heel normaal verbruik kan zijn.

Ik verbruikte 2,259 GJ en 126 kWh in december. 114m2, bouwjaar 2017, label A, één persoon, warm water en verwarming via stadsverwarming, koken elektrisch, geen zonnepanelen. Vloerverwarming overal, maar alleen beneden aan met thermostaat op 18.4, verder overal uit. Werk 2 dagen per week op kantoor, verder thuis, en vanaf 23 dec vakantie dus elke dag thuis.
pi_207469008
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 13:33 schreef vlindertje89 het volgende:
Je kan iets toch gewoon een pittig verbruik vinden zonder dat je het een onlogisch verbruik vindt?
Ik vind bv 3500 kWh per jaar ook een pittig verbruik, omdat ik nog onder de helft daarvan zit - maar dat betekent niet dat ik niet begrijp dat dat in andere situaties een heel normaal verbruik kan zijn.

Ik verbruikte 2,259 GJ en 126 kWh in december. 114m2, bouwjaar 2017, label A, één persoon, warm water en verwarming via stadsverwarming, koken elektrisch, geen zonnepanelen. Vloerverwarming overal, maar alleen beneden aan met thermostaat op 18.4, verder overal uit. Werk 2 dagen per week op kantoor, verder thuis, en vanaf 23 dec vakantie dus elke dag thuis.
hoe dan?

ik (1 persoon) werk 4-5 dagen op werk, en kook op gas.. afgelopen jaar had ik grof geschat 166Kwh verbruik per maand :P

geen lampen/pc's/tv's ofzo?
pi_207469256
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 13:37 schreef mschol het volgende:

[..]
hoe dan?

ik (1 persoon) werk 4-5 dagen op werk, en kook op gas.. afgelopen jaar had ik grof geschat 166Kwh verbruik per maand :P

Geen idee..
Ik kook niet elke dag (bv in 1x koken voor 4 dagen en dan dus soms alleen opwarmen nodig), gebruik vaak airfryer ipv gewone oven. Maar wel twee koel-vries combinaties. Heb gewoon een tv (die veel aan staat), werk op een laptop. Doe 2 wasjes en 1-2 drogerladingen per week. Vaatwasser 3x per 2 weken denk ik ongeveer. Lampen allemaal LED, staan in principe wel alleen in woonkamer standaard aan als het donker is, en als ik naar boven ga daar uit (en dan boven natuurlijk wel aan). Laad mn telefoon 1 (of meer) keer per dag op. Met de kou elke avond onder m'n elektrische dekentje op de bank gelegen.

Ik zat in vorige jaarafrekening (eind aug 2021-eind aug 2022) op 1657 kWh, dus dan kom je op 138 kWh per maand gemiddeld. Ik had eind dec bewust ook vaatwasser en wassen/drogen even uitgesteld tot 1jan ipv 31dec ivm prijsplafond, anders had ik rond 131 gezeten ipv 126. Mijn verbruik is jaarrond ook niet zo wisselend moet ik zeggen, ik verbruik in zomer niet significant minder dan in de winter.
  zondag 8 januari 2023 @ 13:56:38 #95
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207469322
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 13:33 schreef vlindertje89 het volgende:

Stug volhouden dat het pittig is zonder te weten dat een ander een partner en 2 kinderen heeft is iets anders.
Van ons stroomverbruik zul je dan wel behoorlijk van slag zijn, daarentegen is ons huis all electric en wordt het dus ook met stroom verwarmd.
En dan bedoel ik het werkelijke verbruik, dus niet wat er overblijft na saldering cq teruglevering.

779,91 kWh in december 2022 maar vooral door de warmtepomp dus.
Daarentegen is ons standaardverbruik ook redelijk fors, want in de zomermaanden zitten we nog rond de 400-450 kWh per maand, waarvan dan maar zo'n 50 kWh voor de warmtepomp is.
Maar ja, 2 koelvriescombinaties in de keuken, nog een vriezertje in de garage, er wordt primair thuiswgewerkt, 3 televisies die soms tegelijk gebruikt worden...
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_207469466
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 13:56 schreef Leandra het volgende:

[..]
Stug volhouden dat het pittig is zonder te weten dat een ander een partner en 2 kinderen heeft is iets anders.
Van ons stroomverbruik zul je dan wel behoorlijk van slag zijn, daarentegen is ons huis all electric en wordt het dus ook met stroom verwarmd.
En dan bedoel ik het werkelijke verbruik, dus niet wat er overblijft na saldering cq teruglevering.

779,91 kWh in december 2022 maar vooral door de warmtepomp dus.
Daarentegen is ons standaardverbruik ook redelijk fors, want in de zomermaanden zitten we nog rond de 400-450 kWh per maand, waarvan dan maar zo'n 50 kWh voor de warmtepomp is.
Maar ja, 2 koelvriescombinaties in de keuken, nog een vriezertje in de garage, er wordt primair thuiswgewerkt, 3 televisies die soms tegelijk gebruikt worden...
Van slag zijn :') ehh, nee, ik begrijp die opmerking ook niet zo met wat ik in mijn post zeg. Iets pittig/veel vinden is toch iets compleet anders dan dat je erdoor van slag bent :? . Ik ben sowieso niet van slag van energieverbruik. Ik vind het alleen veel, maar dat is 'veel' vanuit mijn eigen referentiekader. Nogmaals, ik begrijp dat bij bv een huis met warmtepomp en elektrische auto die oplaadt waarin een heel gezin woont een heel ander verbruik normaal is dan bij bv een klein appartementje met eenpersoonshuishouden.
  zondag 8 januari 2023 @ 14:13:17 #97
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207469574
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 14:06 schreef vlindertje89 het volgende:

[..]
Van slag zijn :') ehh, nee, ik begrijp die opmerking ook niet zo met wat ik in mijn post zeg. Iets pittig/veel vinden is toch iets compleet anders dan dat je erdoor van slag bent :? . Ik ben sowieso niet van slag van energieverbruik. Ik vind het alleen veel, maar dat is 'veel' vanuit mijn eigen referentiekader. Nogmaals, ik begrijp dat bij een huis met warmtepomp en elektrische auto die oplaadt waarin een heel gezin woont een heel ander gebruik normaal is dan bij een klein appartementje met eenpersoonshuishouden.
Punt is dat iemand anders hier de hele tijd stug bleef volhouden dat een bepaald verbruik pittig zou zijn ongeacht de situatie.
Jij stelt iig dat je er begrip voor hebt dat andere situaties andere verbruiken met zich meebrengen, die andere user, waardoor dit hele "pittig" verhaal begon boeit het niet of je alleen in een nieuwbouwflatje zit of met 5 personen in een vrijstaande jaren 30 villa, als het verbruik boven het plafond is zou het ineens "pittig" zijn, volgens die andere user.

Punt is dat "pittig" behoorlijk situatieafhankelijk is, en dat je dat voor een bepaald gas- of elektriciteitsverbruik niet kunt stellen zonder de situatie daar in mee te nemen, en dus ook niet kunt stellen dat het los van de situatie pittig omdat het boven het plafond zit.

Oh, en we hebben geen EV, dan zou ons verbruik nog veel hoger zijn.
Overigens hebben we ook geen problemen met een plafond want onze zonnepanelen produceren meer stroom dan we verbruiken.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_207469741
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 14:13 schreef Leandra het volgende:

[..]
Punt is dat iemand anders hier de hele tijd stug bleef volhouden dat een bepaald verbruik pittig zou zijn ongeacht de situatie.
Jij stelt iig dat je er begrip voor hebt dat andere situaties andere verbruiken met zich meebrengen, die andere user, waardoor dit hele "pittig" verhaal begon boeit het niet of je alleen in een nieuwbouwflatje zit of met 5 personen in een vrijstaande jaren 30 villa, als het verbruik boven het plafond is zou het ineens "pittig" zijn, volgens die andere user.

Punt is dat "pittig" behoorlijk situatieafhankelijk is, en dat je dat voor een bepaald gas- of elektriciteitsverbruik niet kunt stellen zonder de situatie daar in mee te nemen, en dus ook niet kunt stellen dat het los van de situatie pittig omdat het boven het plafond zit.

Oh, en we hebben geen EV, dan zou ons verbruik nog veel hoger zijn.
Overigens hebben we ook geen problemen met een plafond want onze zonnepanelen produceren meer stroom dan we verbruiken.
Dat begrijp ik allemaal wel - en dat pittig alleen maar ophangen aan het prijsplafond vind ik ook een beetje aparte grens. Mijn punt is denk ik niet goed overgekomen, want mijn punt was juist: dat je iets pittig vindt, betekent niet dat je het ook onlogisch hoeft te vinden.
Ik vind een verbruik van 3500 kWh ook pittig - ongeacht de grootte van het huis, gezin, wel of niet all electric etcetera. Omdat pittig voor mij samenhangt met mijn referentiekader van wat ik verbruik. Jíj vindt een pittig verbruik situatie afhankelijk, ik vind het referentiekader afhankelijk.

Want dat ik dat pittig vind, betekent dus niet per se dat ik niet begrijp dat dat in míjn ogen pittige verbruik, heel normaal is in een andere situatie dan waarin ikzelf zit.

Dat was dus mijn punt: je kan prima vanuit je eigen referentiekader een bepaald verbruik veel vinden, maar tegelijkertijd begrijpen dat dat verbruik in die andere context heel normaal is.

Net zoals ik bv mijn huur (¤1280) veel geld vind, maar tegelijkertijd ook weet dat het voor een eengezinswoning op 10-15min fietsen van het centrum van Utrecht niet veel is.
  zondag 8 januari 2023 @ 15:25:27 #99
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207470603
quote:
1s.gif Op zondag 8 januari 2023 14:23 schreef vlindertje89 het volgende:

[..]
Dat begrijp ik allemaal wel - en dat pittig alleen maar ophangen aan het prijsplafond vind ik ook een beetje aparte grens. Mijn punt is denk ik niet goed overgekomen, want mijn punt was juist: dat je iets pittig vindt, betekent niet dat je het ook onlogisch hoeft te vinden.
Ik vind een verbruik van 3500 kWh ook pittig - ongeacht de grootte van het huis, gezin, wel of niet all electric etcetera. Omdat pittig voor mij samenhangt met mijn referentiekader van wat ik verbruik. Jíj vindt een pittig verbruik situatie afhankelijk, ik vind het referentiekader afhankelijk.

Want dat ik dat pittig vind, betekent dus niet per se dat ik niet begrijp dat dat in míjn ogen pittige verbruik, heel normaal is in een andere situatie dan waarin ikzelf zit.

Dat was dus mijn punt: je kan prima vanuit je eigen referentiekader een bepaald verbruik veel vinden, maar tegelijkertijd begrijpen dat dat verbruik in die andere context heel normaal is.

Net zoals ik bv mijn huur (¤1280) veel geld vind, maar tegelijkertijd ook weet dat het voor een eengezinswoning op 10-15min fietsen van het centrum van Utrecht niet veel is.
Het is meer dan wij aan rente betalen voor onze hypotheek (aflossing reken ik niet mee, dat is sparen in stenen) :D
Maar nee, ik vind dat ook geen hoge huur, zeker niet voor een eengezinswoning in Utrecht.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_207471414
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 15:25 schreef Leandra het volgende:

[..]
Het is meer dan wij aan rente betalen voor onze hypotheek (aflossing reken ik niet mee, dat is sparen in stenen) :D
Maar nee, ik vind dat ook geen hoge huur, zeker niet voor een eengezinswoning in Utrecht.
Is het ook niet, prijs-kwaliteit verhouding is uitstekend. Maar tegelijkertijd voelt het dus wel als veel geld, des te meer omdat ik alleen ben en mijn woonlasten incl energie/belastingen etc rond de helft van mn inkomsten zijn. Objectief gezien is het niet veel geld voor wat ik krijg, subjectief gezien vind ik het wel veel geld dat elke maand van mn rekening verdwijnt.

[ Bericht 0% gewijzigd door vlindertje89 op 08-01-2023 16:30:10 ]
pi_207473197
quote:
1s.gif Op zondag 8 januari 2023 13:52 schreef vlindertje89 het volgende:

[..]
Geen idee..
Ik kook niet elke dag (bv in 1x koken voor 4 dagen en dan dus soms alleen opwarmen nodig), gebruik vaak airfryer ipv gewone oven. Maar wel twee koel-vries combinaties. Heb gewoon een tv (die veel aan staat), werk op een laptop. Doe 2 wasjes en 1-2 drogerladingen per week. Vaatwasser 3x per 2 weken denk ik ongeveer. Lampen allemaal LED, staan in principe wel alleen in woonkamer standaard aan als het donker is, en als ik naar boven ga daar uit (en dan boven natuurlijk wel aan). Laad mn telefoon 1 (of meer) keer per dag op. Met de kou elke avond onder m'n elektrische dekentje op de bank gelegen.

Ik zat in vorige jaarafrekening (eind aug 2021-eind aug 2022) op 1657 kWh, dus dan kom je op 138 kWh per maand gemiddeld. Ik had eind dec bewust ook vaatwasser en wassen/drogen even uitgesteld tot 1jan ipv 31dec ivm prijsplafond, anders had ik rond 131 gezeten ipv 126. Mijn verbruik is jaarrond ook niet zo wisselend moet ik zeggen, ik verbruik in zomer niet significant minder dan in de winter.
Je zit maar net onder het gemiddelde van een eenpersoons huishouden. Je bent dus gewoon vrij gemiddeld :)
pi_207473341
quote:

[..]
hoe dan?

Ons verbruik in 2022 was 2553 kWh inclusief koken op inductie. Wasmachine draait zo’n 5x per week. Gezin met twee kinderen. En we werken allebei minstens 3x per week thuis met een vrij uitgebreide setup :P

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 08-01-2023 18:21:45 ]
pi_207473942
quote:

[..]
hoe dan?

Dat heb ik ook ongeveer hoor, 166 kWh per maand. Al kook ik wel op inductie, maar ik haat koken dus doe dat heel weinig.
pi_207475845
https://www.vattenfall.nl/nieuws/dynamische-prijscontracten/

Hier kraakt Vattenfall dynamische contracten totaal af.

https://www.vattenfall.se/elavtal/elpriser/timpris/

En hier prijst Vattenfall dynamische contracten de hemel in.

8)7
pi_207479748
Bij Innova kun je nu gas afsluiten tegen ¤ 1,86 per m3 voor 1 jaar vast. Lijkt me geen verkeerde deal. Ik zit nu dynamisch rond de ¤ 1,50 en blijf ver onder het prijsplafond maar met de onzekere gasprijs in aanloop naar de volgende winter zou ik het wel weten wanneer ik wel boven het prijsplafond zou uitkomen.
  maandag 9 januari 2023 @ 10:53:14 #106
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207479960
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2023 10:31 schreef Rectum het volgende:
Bij Innova kun je nu gas afsluiten tegen ¤ 1,86 per m3 voor 1 jaar vast. Lijkt me geen verkeerde deal. Ik zit nu dynamisch rond de ¤ 1,50 en blijf ver onder het prijsplafond maar met de onzekere gasprijs in aanloop naar de volgende winter zou ik het wel weten wanneer ik wel boven het prijsplafond zou uitkomen.
Dan kan je hem beter wat later in het jaar afsliiten. Pak je de winter 2023/24 ook mee.
Tot nooit .......
pi_207485672
Energiedirect klant hier.

Verbruik December eindelijk gekregen :
40m3 gas
138 kwh elektra
Ik had ietsjes minder verwacht maar ben tevreden.
Appartement 50m2

Oude voorschot:110 euro
Nieuwe voorschot advies : 40euro
In the new 'reality' we will be living in,nothing will be real and everything will be true-David A.McGowan
Why do some people not credit the origin of the quotes they use under their posts?- Tingo
pi_207497033
Ik dacht, ik zal eens kijken of de einddatum van mijn contract (21-01) al is verwerkt bij Eneco, zie ik dat ze ineens torenhoge tarieven hanteren.

Klopt het bij meer mensen niet? Vanaf 23-10 zou ik 0,95 per kwh normaaltarief moeten betalen, in de App en op de website staat 1,12 per kwh en gas zou 3,3 moeten zijn maar er staat dus 3,9 in de App en online.
Net gebeld maar de wachtrijen zijn enorm. Nu met het prijsplafond wellicht niet zo interessant, maar snap niet waar die tarieven vandaan komen.
pi_207497138
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 13:45 schreef exode het volgende:
Ik dacht, ik zal eens kijken of de einddatum van mijn contract (21-01) al is verwerkt bij Eneco, zie ik dat ze ineens torenhoge tarieven hanteren.

Klopt het bij meer mensen niet? Vanaf 23-10 zou ik 0,95 per kwh normaaltarief moeten betalen, in de App en op de website staat 1,12 per kwh en gas zou 3,3 moeten zijn maar er staat dus 3,9 in de App en online.
Net gebeld maar de wachtrijen zijn enorm. Nu met het prijsplafond wellicht niet zo interessant, maar snap niet waar die tarieven vandaan komen.
Energiebelasting (op zowel stroom en gas) en btw zijn per 01-01-2023 verhoogd
  dinsdag 10 januari 2023 @ 13:57:15 #110
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_207497177
quote:

Waarschijnlijk is dat het verschil in btw en hogere energiebelasting. Toen de de prijzen aankondigden deden ze dat nog met 9%. Althans dat had ik op twitter gelezen.
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
pi_207497199
Ah ja, de BTW, dom, had ik zelf kunnen berekenen.
pi_207497500
quote:

¤1,12 per Kwh :') terwijl het nagenoeg gratis van de daken af komt rollen.
  dinsdag 10 januari 2023 @ 15:19:16 #113
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_207498156
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 14:24 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
¤1,12 per Kwh :') terwijl het nagenoeg gratis van de daken af komt rollen.
Dat prijsplafond heeft de deuren wijd open gezet voor de grootste schaamteloze graaiers.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_207498769
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 15:19 schreef daNpy het volgende:

[..]
Dat prijsplafond heeft de deuren wijd open gezet voor de grootste schaamteloze graaiers.
23 miljard, wij hebben dadelijk zoveel schulden dat wij vervallen aan de EU. Precies zoals D66 het graag ziet.
pi_207498783
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 16:11 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
23 miljard, wij hebben dadelijk zoveel schulden dat wij vervallen aan de EU. Precies zoals D66 het graag ziet.
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)-slechts-4-7-miljard
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_207499117
quote:
Hoe dan? Vattenfall telt gewoon ¤3.20 per m3 en sommigen nog meer boven het plafond. Of krijgt de staat wel korting?
pi_207499140
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 16:39 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
Hoe dan? Vattenfall telt gewoon ¤3.20 per m3 en sommigen nog meer boven het plafond. Of krijgt de staat wel korting?
Het is 12 graden buiten dus mensen zullen relatief weinig stoken. Dan kan het gunstiger uitvallen.
blablablabla
pi_207499149
quote:

[..]
Naar de klant ja, met de staat zullen andere afspraken gemaakt zijn.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_207500541
quote:

[..]
Astronomische tarieven, veel hoger dan waar dan ook ter wereld.

Probleem is dat Rob Jetten en de ACM (toezichthouder) totaal niet opkomen voor de burger. De energiebedrijven lachen hen keihard uit, en maken monsterwinsten.

“Ja we moesten alles opkopen vorige zomer toen alles zo hoog stond”. Wat een onzin, wie gelooft dat nou?
  dinsdag 10 januari 2023 @ 19:18:52 #120
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_207501297
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 18:29 schreef Homey het volgende:

[..]
“Ja we moesten alles opkopen vorige zomer toen alles zo hoog stond”. Wat een onzin, wie gelooft dat nou?
Ze wilden niet voor niks hun boekje niet open doen tijdens het overleg met de politiek ca 1,5 maand geleden.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')