Omdat ze dat nieuwe contract nog laten zien met de overheidsheffingen van dit jaar en de 9% btw.quote:Op dinsdag 20 december 2022 17:38 schreef BEFEM het volgende:
Mijn Vattenfall contract loopt af en als ik niks doe ga ik per 1 januari over op variabel. Mail die ze gestuurd hebben zegt:
Variabele kosten Per kWh
Enkeltarief (1.052 kWh)
¤ 0,836098
Vaste kosten Per maand
Vaste leveringskosten ¤ 5,99
Variabele kosten Per m3
Variabele leveringskosten G1 ¤ 3,219447
Als ik naar de Vattenfall site ga en mijn gegevens invul dan kom ik op de volgende tarieven:
Totaal variabele leveringskosten enkeltarief (0 - 10.000 kWh)
1.600 kWh * ¤ 0,765676 per kWh
Variabele leveringskosten enkeltarief: ¤ 0,613228 per kWh
Overheidsheffing: ¤ 0,152448 per kWh
Totaal variabele leveringskosten (0 - 170.000 m³)
800 m³ * ¤ 2,865038 per m³
Zeker het gas is 36 cent goedkoper als ik een nieuw contract afsluit, hoe kan datIn verband met dat dat een jaarcontract is en variabel maar tot juli loopt?
Nou dat vraag ik me af.quote:Op dinsdag 20 december 2022 21:41 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Omdat ze dat nieuwe contract nog laten zien met de overheidsheffingen van dit jaar en de 9% btw.[/s] Foutje. Vreemde situatie
En ik haal Eneco erbij om het verschil in inkooptactiek uit te leggen en de effecten ervan.quote:Op dinsdag 20 december 2022 21:39 schreef BEFEM het volgende:
Ik vergelijk vattenfall variabel met vattenfall vast contract. Niet 2 verschillende aanbieders.
een accountant gaat je boeken na, als je teveel winst maakt moet je betalen, zoiets heb ik iig gelezenquote:Op dinsdag 20 december 2022 22:01 schreef Anoniem83832 het volgende:
Waar kun je eigenlijk de maximale tarieven vinden die een energie leverancier mag rekenen?
Want please vertel me dat die er zijn. Anders is het natuurlijk wachten op de eerste oetlul die z'n eigen energie maatschappij start met zichzelf als enige klant, 150 euro per m3 vraagt en vervolgens 148,55 euro per kuub van de overheid krijgt
"We hebben weinig klanten dus moeten dit hoge tarief vragen ivm de bedrijfskosten"quote:Op dinsdag 20 december 2022 22:14 schreef mschol het volgende:
[..]
een accountant gaat je boeken na, als je teveel winst maakt moet je betalen, zoiets heb ik iig gelezen
https://www.ad.nl/geld/en(...)et-betalen~aa6ddca5/quote:Energie-armoede in villawijk van Bilthoven: ‘2200 euro per maand kan mijn vader van z’n AOW niet betalen’
In de villawijk van het vermogende Bilthoven-Noord heerst armoede, veroorzaakt door torenhoge energierekeningen. Dit is het verhaal van een 81-jarige weduwnaar, die weliswaar in een groot huis woont, maar niet 2200 euro per maand aan de energierekening kan uitgeven. Simpelweg omdat hij dat geld niet hééft.
quote:Op dinsdag 20 december 2022 23:39 schreef Anton91 het volgende:
Ik kan het hele artikel niet lezen, maar energiearmoede treft blijkbaar ook mensen die in villa's wonen
[..]
https://www.ad.nl/geld/en(...)et-betalen~aa6ddca5/
quote:,,Mijn 81-jarige vader betaalt 2200 euro per maand aan zijn energierekening. Hij is helemaal geen miljonair en kocht dit slecht geïsoleerde huis veertig jaar geleden voor een prikkie”, vertelt dochter Femke over haar dementerende vader, die als weduwnaar wacht op een plek in een verzorgingshuis. ,,Ach, die rijke stinkerds kunnen dat wel ophoesten, denkt iedereen. Maar mijn vader heeft het helemaal niet breed. Hij heeft een klein pensioen en een AOW’tje, waar hij zijn energierekening niet meer van kan betalen.
In deze wijk wonen veel meer ouderen met slecht onderhouden huizen die in de problemen zijn gekomen door de energiecrisis.”
Mja boven je stand leven zit in alle lagen van de samenlevingquote:Op dinsdag 20 december 2022 23:39 schreef Anton91 het volgende:
Ik kan het hele artikel niet lezen, maar energiearmoede treft blijkbaar ook mensen die in villa's wonen
[..]
https://www.ad.nl/geld/en(...)et-betalen~aa6ddca5/
Je zou zo bij Eneco kunnen werken.quote:Op dinsdag 20 december 2022 23:04 schreef Anoniem83832 het volgende:
[..]
"We hebben weinig klanten dus moeten dit hoge tarief vragen ivm de bedrijfskosten"
Tja, 210 per maand. Daar zouden een hoop mensen een moord voor doen. Kan niet in jullie portemonnee kijken en het is anders wanneer je nu nog in 14° zit te vernikkelen natuurlijk, maar als je dan nog redelijk comfortabel (cq 18-19°) kan stoken is het nog niet zo'n ramp lijkt me.quote:Op woensdag 21 december 2022 10:19 schreef Serinde het volgende:
Wij kregen een mailtje met ons aangepaste maandbedrag vanaf januari.
Na de jaarafrekening gingen we in september van 115 naar 361 en door het plafond gaan we vanaf januari 210 betalen. Komt hoofdzakelijk door de prijs die we nu voor gas betalen, bijna 3 euro per kuub
-edit- Eneco trouwens
En dan krijg ik hier altijd (niet van jou) naar mn hoofd gegooid dat enkel glas naar hr++ geen onderhoud is maar woningverbetering.quote:Op dinsdag 20 december 2022 23:57 schreef Leandra het volgende:
Bilthoven Noord was 40 jaar geleden ook niet goedkoop, je kunt het alleen "voor een prikkie" noemen als je de aankoopprijs van toen omrekent naar euro's en doet alsof een 1982 inkomen vergelijkbaar is met nu.
Verder zijn er geen verzorgingstehuizen meer, tenzij particulier en daar is amper een wachtlijst voor.
Wat hij wel had kunnen betalen als hij zijn huis een jaar geleden verkocht had.
Maar vervelend, als je van je AOW en pensioentje de energierekening van je doorwaaivilla niet meer kunt betalen.
Ten slotte komen ze in hun slecht onderhouden villa's vooral in de problemen omdat ze die villa's slecht onderhouden hebben.
Het is ook geen ramp, integendeel. Die indruk wek ik hoop ik niet? Die 150 minder per maand vind ik nogal wat. Onze huidige prijs is blijkbaar echt veel hoger dan het plafond. In 2022 tot nu toe 2329 kWh en 755 m3 gas verbruikt. Energielabel B, 622 m3 (153 m2) maar boven staat alleen de radiator in de kamer waar de was staat aan.quote:Op woensdag 21 december 2022 10:32 schreef ISVV het volgende:
[..]
Tja, 210 per maand. Daar zouden een hoop mensen een moord voor doen. Kan niet in jullie portemonnee kijken en het is anders wanneer je nu nog in 14° zit te vernikkelen natuurlijk, maar als je dan nog redelijk comfortabel (cq 18-19°) kan stoken is het nog niet zo'n ramp lijkt me.
Het is even terug naar Vandebron stond er ooit erg slecht voorquote:Op woensdag 21 december 2022 11:04 schreef exode het volgende:
Ok, de keuze om over te stappen van Eneco naar....is nu teruggebracht tot 3 keuzes: Van de Bron, Greenchoice en Oxxio.
Valt me op dat Oxxio en Van de Bron al berkeningen maken met 21% btw en het prijsplafond en Greenchoice niet. Maar goed de tarieven staan vermeld dus ik kan zelf vergelijken.
Ik kijk naar de prijzen voor het plafond overigens voor mijn keuze.
Ik vind het belangrijk dat je vebruik goed inzichtelijk is, met name via een App. Maar dat doen ze volgens mij ook al alle 3.
Wat dan overblijft: de zonnepanelen, in de toekomst plaatsen we er meer en gaan we wellicht overproduceren. Mijn vermoeden is dat Greenchoice en Van de Bron daar het beste in meegaan gezien hun visie.
Goede, dank je wel.quote:Op woensdag 21 december 2022 11:08 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Het is even terug naar Vandebron stond er ooit erg slecht voor
https://www.rtlnieuws.nl/(...)lissementen-minister
Greenchoice is prima met zonnepanelen maar duurder dan bijvoorbeeld Power Peers per 1 januari.quote:Op woensdag 21 december 2022 11:04 schreef exode het volgende:
Ok, de keuze om over te stappen van Eneco naar....is nu teruggebracht tot 3 keuzes: Van de Bron, Greenchoice en Oxxio.
Valt me op dat Oxxio en Van de Bron al berkeningen maken met 21% btw en het prijsplafond en Greenchoice niet. Maar goed de tarieven staan vermeld dus ik kan zelf vergelijken.
Ik kijk naar de prijzen voor het plafond overigens voor mijn keuze.
Ik vind het belangrijk dat je vebruik goed inzichtelijk is, met name via een App. Maar dat doen ze volgens mij ook al alle 3.
Wat dan overblijft: de zonnepanelen, in de toekomst plaatsen we er meer en gaan we wellicht overproduceren. Mijn vermoeden is dat Greenchoice en Van de Bron daar het beste in meegaan gezien hun visie.
Die komen zonder energieplafond 120 Euro per maand hoger uit dan Oxxio en Greenchoice.Ik zie het al, ze rekenen 3,7 voor Gas en ik dacht dat Eneco duur was.....quote:Op woensdag 21 december 2022 11:35 schreef laziness het volgende:
[..]
Greenchoice is prima met zonnepanelen maar duurder dan bijvoorbeeld Power Peers per 1 januari.
Oh ja ik heb geen gas dus die heb ik niet vergelekenquote:Op woensdag 21 december 2022 11:39 schreef exode het volgende:
[..]
Die komen zonder energieplafond 120 Euro per maand hoger uit dan Oxxio en Greenchoice.Ik zie het al, ze rekenen 3,7 voor Gas en ik dacht dat Eneco duur was.....
Wij zijn weggegaan bij Greenchoice vanwege schimmig gedoe over de salderingsregeling (of salderen per jaar of per tariefperiode plaatsvindt*). Wij zitten nu bij Van de Bron en wat me vooralsnog opvalt is de goede, snelle ondersteuning en de adequate online omgeving. Zo kunnen we verbruik per uur/dag/maand inzien (met een vertraging van 24 uur) en werd het maandbedrag snel naar beneden bijgesteld nadat we een factuur opstuurden van de warmtepomp. Overstappen ging bovendien heel snel.quote:Op woensdag 21 december 2022 11:04 schreef exode het volgende:
Ik lees het (een deel dan, het is nogal veel) wat een waardeloze werkwijze joh. Maar hoe weet je zeker dat andere leveranciers dit niet doen? Kortom dat ik een ander kies en tegen hetzelfde aan ga lopen.quote:Op woensdag 21 december 2022 11:58 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wij zijn weggegaan bij Greenchoice vanwege schimmig gedoe over de salderingsregeling (of salderen per jaar of per tariefperiode plaatsvindt*). Wij zitten nu bij Van de Bron en wat me vooralsnog opvalt is de goede, snelle ondersteuning en de adequate online omgeving. Zo kunnen we verbruik per uur/dag/maand inzien (met een vertraging van 24 uur) en werd het maandbedrag snel naar beneden bijgesteld nadat we een factuur opstuurden van de warmtepomp. Overstappen ging bovendien heel snel.
* Zie dit topic op het Tweakersforum. Ik weet niet hoe het er nu voorstaat, dus dat zou je zelf moeten bekijken.
Nou idd, klagen dat die bejaarden in hun slecht onderhouden villa's het zo slecht hebben.quote:Op woensdag 21 december 2022 10:36 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
En dan krijg ik hier altijd (niet van jou) naar mn hoofd gegooid dat enkel glas naar hr++ geen onderhoud is maar woningverbetering.
Maar manoman. Wat heeft deze man historisch gezien de plank enorm mis geslagen
Uit het artikel blijkt dat ie een huis boven zijn stand heeft gekocht tijdens een buitenkansje en nooit er over nagedacht heeft dat er meer bij komt kijken dan alleen de aankoopprijs kunnen betalen.quote:Op woensdag 21 december 2022 12:45 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou idd, klagen dat die bejaarden in hun slecht onderhouden villa's het zo slecht hebben.
Het is niet de woningstichting die jarenlang amper tot geen onderhoud aan hun woningen doet, het is gewoon de eigenaar die zijn/haar eigen huis niet onderhoudt en niet moderniseert.
Echt heel vervelend dat de energierekening nu explodeert, maar juist mensen met een vrijstaande villa kunnen hun huis relatief makkelijk moderniseren omdat je nooit rekening hoeft te houden met buren waar je een muur mee deelt, of dat de aansluiting van het dak niet meer mooi is als jij je dak vervangt en isoleert.
Je kunt er bij wijze van spreken zo een schil omheen laten bouwen.
Slecht onderhouden vind ik een prima argument voor mensen in een doorwaai (sociale) huurwoning, maar klagen over de slecht onderhouden vrijstaande villa van je vader is bizar.
Maar goed Bilthoven Noord zal nog steeds een flink bedrag opleveren, ook als het een slecht onderhouden villa is, dus het lijkt me een prima moment voor vader om te verhuizen, ik mag hopen dat die hut wel afbetaald is en zo niet, dat de openstaande hypotheek ook maar "een prikkie" is, dan houdt vader zat over om de komende 20 jaar desnoods ¤ 3.000 huur per maand te betalen.
Ik zal het vanavond even lezen als ik het AD heb opgehaald bij mijn 81-jarige vader heb die gisteravond tijdens zijn wandeling door een auto geraakt is... schade valt mee, we weten van wie ik mijn eigenwijzigheid heb zeg maarquote:Op woensdag 21 december 2022 13:29 schreef laziness het volgende:
[..]
Uit het artikel blijkt dat ie een huis boven zijn stand heeft gekocht tijdens een buitenkansje en nooit er over nagedacht heeft dat er meer bij komt kijken dan alleen de aankoopprijs kunnen betalen.
Mooi dat is zijn probleem dan.quote:Op woensdag 21 december 2022 13:29 schreef laziness het volgende:
[..]
Uit het artikel blijkt dat ie een huis boven zijn stand heeft gekocht tijdens een buitenkansje en nooit er over nagedacht heeft dat er meer bij komt kijken dan alleen de aankoopprijs kunnen betalen.
Staat Funda niet vol met van die huizen waar oudjes 30/40 jaar niks mee gedaan hebben en ook lekker zijn blijven zitten ipv kleiner te gaan wonen en nu de energie niet meer kunnen betalen in hun doorwaai woning en te laat gaan handelen nu.quote:Op woensdag 21 december 2022 13:43 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik zal het vanavond even lezen als ik het AD heb opgehaald bij mijn 81-jarige vader heb die gisteravond tijdens zijn wandeling door een auto geraakt is... schade valt mee, we weten van wie ik mijn eigenwijzigheid heb zeg maar
Maar ook als deze man 40 jaar geleden boven zijn stand kocht waren er al meer dan genoeg uitstekende momenten om met dikke winst te verkopen...
Nee, die indruk wek je zeker niet! Zo was het niet bedoeld.quote:Op woensdag 21 december 2022 10:59 schreef Serinde het volgende:
[..]
Het is ook geen ramp, integendeel. Die indruk wek ik hoop ik niet? Die 150 minder per maand vind ik nogal wat. Onze huidige prijs is blijkbaar echt veel hoger dan het plafond. In 2022 tot nu toe 2329 kWh en 755 m3 gas verbruikt. Energielabel B, 622 m3 (153 m2) maar boven staat alleen de radiator in de kamer waar de was staat aan.
Ik heb in de Vattenfall app gekeken en nu ben ik sadquote:Op woensdag 21 december 2022 12:32 schreef xzaz het volgende:
Deze maand al aan 400 euro verstookt... dit wordt leuk volgend jaar wanneer mensen hun eindafrekeningen krijgen. Gaat 1 grote shithol worden.
Ja, maar wat voor mij nieuw is zijn de netbeheer kosten per dag. Die stonden er nooit op in het verleden.quote:Op woensdag 21 december 2022 13:57 schreef Klepper272 het volgende:
Greenchoice gaat prijzen elke maand opnieuw bepalen:
Je variabele tarieven dalen per 1 februari 2023. Hoe dit komt? Je variabele contract is vanaf 1 januari 2023 flexibeler, zodat wij sneller op de ontwikkelingen van de energiemarkt kunnen inspelen en je altijd een marktconform tarief hebt. Graag informeren we je in deze mail over je nieuwe tarieven die per 1 februari 2023 gelden en wat dit voor jou betekent als klant van Greenchoice.
Totaaltarief per 1 januari 2023 Totaaltarief per 1 februari 2023
Stroom enkeltarief per kWh ¤ 0,81738 ¤ 0,70253
Stroom normaaltarief per kWh ¤ 0,87266 ¤ 0,75302
Stroom daltarief per kWh ¤ 0,71475 ¤ 0,60875
Vaste leveringskosten per dag (stroom) ¤ 0,20822 ¤ 0,20822
Netbeheerkosten stroom per dag ¤ 0,949 ¤ 0,949
Gas per m3 ¤ 2,55813 ¤ 2,35777
Vaste leveringskosten per dag (gas) ¤ 0,20822 ¤ 0,20822
Netbeheerkosten gas per dag ¤ 0,658 ¤ 0,658
Prijzen voor stroom en gas in februari weer iets gezakt tov januari
Blijft een gedrocht dat historisch verbruik. Zit ook veel te hoog. Ga ze maar weer bellen om het te halveren t.o.v. hun minimale bedrag op de site.quote:Op woensdag 21 december 2022 22:14 schreef monkyyy het volgende:
Greenchoice verhoogt het termijnbedrag stilzwijgend, gebaseerd op "historisch gebruik" wat véél te hoog is. Pak dan even m'n gebruik van de afgelopen 12 maanden.Flink lopen besparen op verbruik namelijk.
Ik heb het lekker weer zo veel mogelijk teruggeschroefd, maar nog steeds een veel te hoog termijnbedrag volgens mijn prognose.
Als je bij Frank zit opletten : die gaan het energieplafond per maand verrekenen en niet pas bij de jaarafrekening, kan best negatief uitpakkenquote:Op donderdag 22 december 2022 14:43 schreef 2xHenk het volgende:
Sinds 1 november heb ik door mijn overstap naar een dynamische aanbieder bijna 160 euro bespaard ten opzichte van Eneco
Ehm, want?quote:Op donderdag 22 december 2022 14:48 schreef ES_FOK het volgende:
[..]
Als je bij Frank zit opletten : die gaan het energieplafond per maand verrekenen en niet pas bij de jaarafrekening, kan best negatief uitpakken
Dan mag je dus geen "overschot" meenemen naar je jaarafrekening. Als je in januari onder het plafond zit maar in februari er weer boven betaal je in februari wat je boven je plafond zit. Krijg je dan je jaarafrekening op 1 maart strepen ze niet je "overgehouden" m3's van januari weg tegenover het teveel gebruikte in februari. Als je geluk hebt liggen de prijzen onder het plafond maar in de wintermaanden weet je dat maar nooit.quote:
Hier bij vandebron een halvering van het termijnbedrag. In een jaar van 70->155->275 (vanuit contract en verhoging 1 juli en eind oktober). Vanavond volgende maand weer 140.quote:Op woensdag 21 december 2022 22:14 schreef monkyyy het volgende:
Greenchoice verhoogt het termijnbedrag stilzwijgend, gebaseerd op "historisch gebruik" wat véél te hoog is. Pak dan even m'n gebruik van de afgelopen 12 maanden.Flink lopen besparen op verbruik namelijk.
Ik heb het lekker weer zo veel mogelijk teruggeschroefd, maar nog steeds een veel te hoog termijnbedrag volgens mijn prognose.
Op dit moment is de stroom biu frank 35 cent, en gas 1,65 ....quote:Op donderdag 22 december 2022 15:12 schreef ES_FOK het volgende:
[..]
Dan mag je dus geen "overschot" meenemen naar je jaarafrekening. Als je in januari onder het plafond zit maar in februari er weer boven betaal je in februari wat je boven je plafond zit. Krijg je dan je jaarafrekening op 1 maart strepen ze niet je "overgehouden" m3's van januari weg tegenover het teveel gebruikte in februari. Als je geluk hebt liggen de prijzen onder het plafond maar in de wintermaanden weet je dat maar nooit.
Het zal ook niet om wereldschokkende bedragen gaan maar 1,65 is vooralsnog boven het plafond.quote:Op donderdag 22 december 2022 15:28 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Op dit moment is de stroom biu frank 35 cent, en gas 1,65 ....
Bij een gemiddeld verbruik ben je spekkoper bij frank lol
En met zonnepanelen werkt dat al helemaal niet want je wilt over de maanden heen salderen.quote:Op donderdag 22 december 2022 15:51 schreef ES_FOK het volgende:
[..]
Het zal ook niet om wereldschokkende bedragen gaan maar 1,65 is vooralsnog boven het plafond.
En als veel mensen de draad al kwijt raken bij de overzichten die Essent etc. produceren raken ze het spoor helemaal bijster bij die van Frank. Zij hebben dan totaal geen goed inzicht of en wanneer je wel/niet onder het plafond valt.
Nee juist niet?quote:Op donderdag 22 december 2022 15:51 schreef ES_FOK het volgende:
[..]
Het zal ook niet om wereldschokkende bedragen gaan maar 1,65 is vooralsnog boven het plafond.
En als veel mensen de draad al kwijt raken bij de overzichten die Essent etc. produceren raken ze het spoor helemaal bijster bij die van Frank. Zij hebben dan totaal geen goed inzicht of en wanneer je wel/niet onder het plafond valt.
Elke maand X ?quote:Op donderdag 22 december 2022 16:20 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Nee juist niet?
Je hebt elke maand X, en dat is het ...
Je moet ook nog es rap doorstoken om boven plafond te komen in de koude maanden ... En in de zomer stook je niks en mag je voor 17m3 op douchen en koken ...
En toch ben je met frank nagenoeg altijd goedkoper uit ... Alleen als het heel maart en april -20 is oid, en jan/feb +20 niet. Want dan kan je idd de m3 niet meenemenquote:Op donderdag 22 december 2022 16:31 schreef ES_FOK het volgende:
[..]
Elke maand X ?
Elke maand een andere X ja, voorschot voor de volgende maand met een correctie van 2 maanden terug, dat is voor een heleboel mensen totale abracadabra.
En met een gemiddelde ongeïsoleerde huurwoning zit je bij een beetje winter makkelijk boven het gasplafond als je gewoon je huis op 20 graden wil houden.
Exact wat dus niet de bedoeling is van het plafond.quote:Op donderdag 22 december 2022 16:31 schreef ES_FOK het volgende:
[..]
En met een gemiddelde ongeïsoleerde huurwoning zit je bij een beetje winter makkelijk boven het gasplafond als je gewoon je huis op 20 graden wil houden.
En waarom denkt Frank zich niet aan de algemeen geldende regels te hoeven houden?quote:Op donderdag 22 december 2022 14:48 schreef ES_FOK het volgende:
[..]
Als je bij Frank zit opletten : die gaan het energieplafond per maand verrekenen en niet pas bij de jaarafrekening, kan best negatief uitpakken
dat doen ze wel.quote:Op donderdag 22 december 2022 18:52 schreef Arcee het volgende:
[..]
En waarom denkt Frank zich niet aan de algemeen geldende regels te hoeven houden?
Nee. Dat geldt alleen als je switcht. Frank zelf zegt:quote:Op donderdag 22 december 2022 15:12 schreef ES_FOK het volgende:
[..]
Dan mag je dus geen "overschot" meenemen naar je jaarafrekening. Als je in januari onder het plafond zit maar in februari er weer boven betaal je in februari wat je boven je plafond zit. Krijg je dan je jaarafrekening op 1 maart strepen ze niet je "overgehouden" m3's van januari weg tegenover het teveel gebruikte in februari. Als je geluk hebt liggen de prijzen onder het plafond maar in de wintermaanden weet je dat maar nooit.
https://www.frankenergie.nl/hoe-werkt-dat-prijsplafondquote:voorgaande stelling is alleen van toepassing indien je switcht naar een nieuwe leverancier, of nadat je een afrekening krijgt. In andere situaties mag er wel geschoven worden met volumes binnen het jaar.
Oeps, ik had jouw reactie niet gezien.quote:Op donderdag 22 december 2022 19:03 schreef Fe2O3 het volgende:
En het is trouwens niet waar, omdat het een jaar plafond is, mogen ook de dynamische het van 1 jan 2023 t/m 31 dec 2023 helemaal bij elkaar plakken, en dan alsnog plafondprijzen toepassen indien nodig op maanden dat het op was blijkbaar.
Alleen als je overstapt, of niet het hele jaar bij dezelfde zit, kan dat niet ivm het hakken voor de afrekening/jaarrekening dan.
Zie stukje over meenemen en de update https://www.frankenergie.nl/hoe-werkt-dat-prijsplafond
Ook staat het zo bij bijv. zonneplan https://www.zonneplan.nl/(...)energiecontract-2023
Nee hoor, het energieplafond wordt niet per maand verrekend.quote:
klopt het wordt verrekend bij de eindrekening. Die is bij hun elke maand.quote:Op donderdag 22 december 2022 19:42 schreef Arcee het volgende:
[..]
Nee hoor, het energieplafond wordt niet per maand verrekend.
Raar.quote:Op donderdag 22 december 2022 19:44 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
klopt het wordt verrekend bij de eindrekening. Die is bij hun elke maand.
ja zeker, maar daar kies je als klant voor als je daar je energie inkoopt.quote:
Je betaald de maand vooraf een inschatting en de maand erop betaal je het verschil. Daarmee ben je meteen klaar met die maand. In deze maanden ben je wat duurder uit maar straks krijg ik geld terug omdat ik met zonnepanelen opwek. Vooralsnog gaat het prima zo met de prijzen en vergoedingen. Op dit moment zitten we onder het stroom plafond en iets boven het gasplafond.quote:Op donderdag 22 december 2022 19:45 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ja zeker, maar daar kies je als klant voor als je daar je energie inkoopt.
Ja en nee, ze rekenen elke maand ... en als je aan het eind van het jaar teveel hebt betaald in maand X omdat ze dan pas de 'jaarafrekening' maken van 2023, krijg je nog extra terug!quote:Op donderdag 22 december 2022 19:44 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
klopt het wordt verrekend bij de eindrekening. Die is bij hun elke maand.
Moet je nagaan hoe verschrikkelijk veel geld deze belastingverhoging gaat kosten.quote:Op woensdag 21 december 2022 10:19 schreef Serinde het volgende:
Wij kregen een mailtje met ons aangepaste maandbedrag vanaf januari.
Na de jaarafrekening gingen we in september van 115 naar 361 en door het plafond gaan we vanaf januari 210 betalen. Komt hoofdzakelijk door de prijs die we nu voor gas betalen, bijna 3 euro per kuub
-edit- Eneco trouwens
Dat salderen is grote puinhoop aan het worden en moet gewoon afgeschaft worden, gewoon eigen gebruik eerst en terug leveren van het overschot gaat naar de op dat moment geldende tarieven.quote:Op vrijdag 23 december 2022 03:27 schreef Geschiedkundige het volgende:
Volgens Greenchoice kun je overgebleven kwh van 2022 NIET meenemen naar 2023.
Dus omdat het plafond er even tussen stapt voor een jaar moet het maar vervroegd weg?quote:Op vrijdag 23 december 2022 03:38 schreef Steven_Stil het volgende:
[..]
Dat salderen is grote puinhoop aan het worden en moet gewoon afgeschaft worden, gewoon eigen gebruik eerst en terug leveren van het overschot gaat naar de op dat moment geldende tarieven.
Het huidige systeem is oneerlijk en onhoudbaar.
Het plafond is dus bewust bedoeld om mensen in de kou te laten zitten ?quote:Op donderdag 22 december 2022 17:18 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Exact wat dus niet de bedoeling is van het plafond.
Salderen zorgt voor veel ellende op het stroomnet, dat zal volgend jaar nog veel erger worden.quote:Op vrijdag 23 december 2022 08:18 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dus omdat het plafond er even tussen stapt voor een jaar moet het maar vervroegd weg?
Salderen zorgt niet voor ellende op het stroomnet, het overschot aan geproduceerde energie zorgt voor de ellendequote:Op vrijdag 23 december 2022 09:01 schreef 2xHenk het volgende:
[..]
Salderen zorgt voor veel ellende op het stroomnet, dat zal volgend jaar nog veel erger worden.
Met pinksteren 2022 heeft het letterlijk een paar minuten gescheeld of het stroomnet was toen ingeklapt. Mijn werkgever heeft bijvoorbeeld afgelopen jaar 4 ton verdiend door het vernietigen van stroom op verzoek van Tennet. En dan hebben wij maar een noodvermogencapaciteit van 5MW.
Daarna heeft het in 2022 (even uit mijn hoofd) zo'n 40 keer er vrij dicht tegenaan gezeten.
Dus ja, salderen vervroegd stopzetten zou een zegen zijn voor het net en voor de mensen die nu extra moeten betalen terwijl ze niet salderen.
En hoe komt dat? Door salderen. Mensen maken nu massaal stroom in de zomer, duwen dat in een overspannen netwerk, en salderen dat op momenten dat er weinig stroom beschikbaar is. Met salderen gebruiken mensen nu het stroomnetwerk als privébatterij. Waarom doen ze dat? Omdat salderen ervoor zorgt dat dit ze geen geld kost en ze er zelfs voordeel aan overhouden. Mensen worden nu beloond als ze een zware overcapaciteit aan panelen op hun dak plaatsen.quote:Op vrijdag 23 december 2022 09:13 schreef ES_FOK het volgende:
[..]
Salderen zorgt niet voor ellende op het stroomnet, het overschot aan geproduceerde energie zorgt voor de ellende
Je zegt het zelf al : het teveel geproduceerde stroom is het probleem, dat is de oorzaak van het overspannen net.quote:Op vrijdag 23 december 2022 09:29 schreef 2xHenk het volgende:
[..]
En hoe komt dat? Door salderen. Mensen maken nu massaal stroom in de zomer, duwen dat in een overspannen netwerk, en trekken dat eruit op momenten dat er weinig stroom beschikbaar is. Met salderen gebruiken mensen nu het stroomnetwerk als privébatterij. Waarom doen ze dat? Omdat salderen ervoor zorgt dat dit ze geen geld kost.
Ideaal zou zijn als je je eigen opgewekte stroom niet kan terugleveren, maar alleen direct zelf gebruikt of zelf een thuisbatterij kopen. Dat zou tientallen miljarden schelen aan netwerkonderhoud/upgrades de komende jaren.
Het plafond is er om mensen tegemoet te komen, maar er is wel een bespaar prikkel die gegeven wordt. Als je het dan nog niet kan betalen, moet je inderdaad je verwarming lager zetten.quote:Op vrijdag 23 december 2022 08:40 schreef ES_FOK het volgende:
[..]
Het plafond is dus bewust bedoeld om mensen in de kou te laten zitten ?
Onder het mom van goed voor het milieu o.i.d. ?
Alleen blijft die problematiek er dan nog voor het stroomnet. Immers de panelen liggen er.quote:Op vrijdag 23 december 2022 09:01 schreef 2xHenk het volgende:
[..]
Salderen zorgt voor veel ellende op het stroomnet, dat zal volgend jaar nog veel erger worden.
Met pinksteren 2022 heeft het letterlijk een paar minuten gescheeld of het stroomnet was toen ingeklapt. Mijn werkgever heeft bijvoorbeeld afgelopen jaar 4 ton verdiend door het vernietigen van stroom op verzoek van Tennet. En dan hebben wij maar een noodvermogencapaciteit van 5MW.
Daarna heeft het in 2022 (even uit mijn hoofd) zo'n 40 keer er vrij dicht tegenaan gezeten.
Dus ja, salderen vervroegd stopzetten zou een zegen zijn voor het net en voor de mensen die nu extra moeten betalen terwijl ze niet salderen.
Dat onderhoud en die upgrades moeten. Sowieso komen. Echt schelen zal het niet, stroom loopt immers alsnog het net in. Of wil je diodes gaan plaatsenquote:Op vrijdag 23 december 2022 09:29 schreef 2xHenk het volgende:
[..]
En hoe komt dat? Door salderen. Mensen maken nu massaal stroom in de zomer, duwen dat in een overspannen netwerk, en salderen dat op momenten dat er weinig stroom beschikbaar is. Met salderen gebruiken mensen nu het stroomnetwerk als privébatterij. Waarom doen ze dat? Omdat salderen ervoor zorgt dat dit ze geen geld kost en ze er zelfs voordeel aan overhouden.
Je hebt dagen gehad dat er meer dan 10GW aan zonnestroom werd opgewekt. Veel meer dan Nederland aan stroom op dat moment verbruikte.
Ideaal zou zijn als je je eigen opgewekte stroom niet kan terugleveren, maar alleen direct zelf gebruikt of zelf een thuisbatterij kopen. Dat zou tientallen miljarden schelen aan netwerkonderhoud/upgrades de komende jaren.
Het is één van de redenen. Het aantal keren dat noodvermogen afregelen nodig is geweest is nog nooit zo hoog als vorig jaar geweest.quote:Op vrijdag 23 december 2022 09:36 schreef ES_FOK het volgende:
[..]
Je zegt het zelf al : het teveel geproduceerde stroom is het probleem, dat is de oorzaak van het overspannen net.
Salderen zorgt er slechts voor dat het aanschaffen van de hiervoor benodigde zonnepanelen rendabel zijn.
Het overspannen net is het gevolg van salderen, maar salderen is niet de oorzaak.
Het is 1 van de redenen idd, maar geen oorzaak.quote:Op vrijdag 23 december 2022 09:54 schreef 2xHenk het volgende:
[..]
Het is één van de redenen. Het aantal keren dat noodvermogen afregelen nodig is geweest is nog nooit zo hoog als vorig jaar geweest.
Hoe je het wendt of keert, salderen zorgt voor meer (teveel) geproduceerde stroom op bepaalde momenten. Je gaat volgend jaar vee meer zien dat bepaalde wijken/gebieden gewoon niet meer terug mogen leveren op bepaalde momenten.
Misschien hadden ze daar in moeten investeren. Ze kunnen de stroom toch vernietigen met de productie van waterstof of het toepassen van accu's.quote:Op vrijdag 23 december 2022 09:54 schreef 2xHenk het volgende:
[..]
Het is één van de redenen. Het aantal keren dat noodvermogen afregelen nodig is geweest is nog nooit zo hoog als vorig jaar geweest.
Hoe je het wendt of keert, salderen zorgt voor meer (teveel) geproduceerde stroom op bepaalde momenten. Je gaat volgend jaar vee meer zien dat bepaalde wijken/gebieden gewoon niet meer terug mogen leveren op bepaalde momenten.
Neen, salderen zorgt wel voor issues omdat je alleen fysiek kunt salderen indien je meer spanning* (en daarmee energie overdracht toepast) in het netwerk stuurt dan waarmee het netwerk zelf draait.quote:Op vrijdag 23 december 2022 09:13 schreef ES_FOK het volgende:
[..]
Salderen zorgt niet voor ellende op het stroomnet, het overschot aan geproduceerde energie zorgt voor de ellende
Energiebedrijven willen dat niet op grote schaal maar zullen zich geen zorgen maken omdat het vooralsnog op geen enkele wijze rendabel is. Ik laat de bijzondere uitzonderingen maar even weg.quote:Op vrijdag 23 december 2022 15:29 schreef exode het volgende:
Energiebedrijven willen helemaal niet dat we allemaal aan de thuisbatterijen gaan, want dan verdienen ze uiteindelijk steeds minder. Laat ze nou eens investeren in het netwerk, echt investeren.
In onze huidige gemeente ligt de stroom er meerdere keren per jaar uit. En raad eens; dat is nooit op dagen dat de zonnepanelen veel opleveren. Juist bij stroomvraag gaat het mis.
Het is hier Stedin en die kwamen er bij onderhoud achter dat ze de verdeelkast niet meer in konden van het gehele dorp. Er was een boom recht voor de deur gegroeid.
En dan wil onze gemeente versneld van het gas af, ja joh, komt goed.
Dat is wat we hier ook verwachten, 2025 is het doel in onze gemeente. De wijken die als eerste van het gas af willen hebben, zijn de oude wijken. Onze wijk is de tweede.quote:Op vrijdag 23 december 2022 15:54 schreef Vallon het volgende:
[..]
Energiebedrijven willen dat niet op grote schaal maar zullen zich geen zorgen maken omdat het vooralsnog op geen enkele wijze rendabel is. Ik laat de bijzondere uitzonderingen maar even weg.
De netwerkbedrijven - Liander, Stedin e.d. - zal het om het even zijn omdat hun diensten als monopolist sws zijn (af)gezekerd. Je zult het al hebben gezien, die netwerkbedrijven gaan flink meer geld vragen om daarmee tegemoet te komen aan de "verbeteringen". Het zal verder niet al te lang duren (5-15jaar) dat gemeenten, huishoudens dwingen om van het gas af te gaan omdat het gasnetwerk er dan simpelweg niet meer is of nog wordt onderhouden.
Het gas "was" net als stadsver(w)arming, ooit een goed idee. Om als die gashuizen om te zetten zullen ze aan de warmtepomp moeten dat dan idd een flink dure operatie is. Zeker wanneer dat iedereen dat nu & tegelijk wil/moet.quote:Op vrijdag 23 december 2022 15:59 schreef exode het volgende:
[..]
Dat is wat we hier ook verwachten, 2025 is het doel in onze gemeente. De wijken die als eerste van het gas af willen hebben, zijn de oude wijken. Onze wijk is de tweede.
Er komen dan een hoop huizen te koop, je moet in dit soort huizjes behoorlijk investeren om van het gas af te kunnen.
Heel mooi verhaal maar salderen is toch écht papieren terminologie die betrekking heeft op het financieel afhandelen van geproduceerde stroom... Deze hoeveelheid stroom levert het probleem op voor het net, niet het financieel afhandelen van deze opgewekte stroomquote:Op vrijdag 23 december 2022 15:45 schreef Vallon het volgende:
[..]
Neen, salderen zorgt wel voor issues omdat je alleen fysiek kunt salderen indien je meer spanning* (en daarmee energie overdracht toepast) in het netwerk stuurt dan waarmee het netwerk zelf draait.
Het gaat niet om het vermogen zijnde energie maar dat elk huishouden dat wil/gaat salderen een hogere spanning moet geven zodat door de stroomsterkte, er energieoverdracht ontstaat dat vervolgens resulteert in salderen (dwz "teruglopende" elektrameter). Opgewekte spanning (of vermogen dat pas ontstaat bij gebruik) die niet wordt gebruikt gaat simpelweg verloren. een zonnepaneel dat niet is aangesloten geeft wel spanning maar omdat die niet is aangesloten, ontstaat er geen vermogen.
Die spanning is aan wettelijk eisen verbonden en het is verboden om meer dan 10% boven de normale spanning te zitten. Bij 230 Volt is dat dus 230 x 1,10 = 253 Volt.
Elke omvormer moet daarom voldoen aan de CE eisen dat die nooit meer dan (hier die) 253Volt afgeeft en bij uitschakelen van het elektranetwerk, zelf dus ook afschakelt. Omgekeerd, wieders, moet de omvormer zorgen dat de netwerkspanning niet terecht kan komen in de zonnepanelen die in dat geval poef doen.
Je kan & mag zonnepanelen (en thuisaccu's) on-grid dwz goedgekeurd alleen gebruiken indien het netwerk operationeel is. Indien je een installatie off-grid gaat gebruiken MOET de stroomaansluiting worden onderbroken, bv met een centrale hoofdschakelaar. De mensen dat niet doen is net als illegaal aftappen, strafbaar.
Dat lijkt mij nu net de verkeerde volgorde. Je kan beter beginnen met wijken die na 2000 gebouwd zijn, die zijn kwa isolatie er wel op voorbereid.quote:Op vrijdag 23 december 2022 15:59 schreef exode het volgende:
De wijken die als eerste van het gas af willen hebben, zijn de oude wijken.
Dat sowieso en ondertussen ontwikkelt alles door en is de kans groter dat je die jaren 30 doorwaaiwoningen op een bepaald moment makkelijker en goedkoper gasloos kunt maken.quote:Op vrijdag 23 december 2022 17:19 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Dat lijkt mij nu net de verkeerde volgorde. Je kan beter beginnen met wijken die na 2000 gebouwd zijn, die zijn kwa isolatie er wel op voorbereid.
Maar in die wijk van na 2000 kunnen de aangelegde gasleidingen nog een 30-40 jaar of langer mee. In de wijken waar het huidige gasnet in de jaren 60-70 is aangelegd, zitten de gasleidingen tegen hun maximale levensduur.quote:Op vrijdag 23 december 2022 17:19 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Dat lijkt mij nu net de verkeerde volgorde. Je kan beter beginnen met wijken die na 2000 gebouwd zijn, die zijn kwa isolatie er wel op voorbereid.
Salderen is een papieren regeling, dat zorgt sowieso niet voor problemen op het stroomnet.quote:Op vrijdag 23 december 2022 09:01 schreef 2xHenk het volgende:
[..]
hier hebben ze vorig jaar alle gasleidingen vernieuwd in de straat en is de straat inderdaad open geweest.quote:Op vrijdag 23 december 2022 17:28 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Maar in die wijk van na 2000 kunnen de aangelegde gasleidingen nog een 30-40 jaar of langer mee. In de wijken waar het huidige gasnet in de jaren 60-70 is aangelegd, zitten de gasleidingen tegen hun maximale levensduur.
Ga je in die oudere wijken niet op korte termijn van het gas, dan moet daar flink geïnvesteerd worden in nieuwe gasleidingen. En daarmee ook in nieuwe bestrating etc. Door die wijken nu van het gas af te halen, scheelt dat een forse investering. Daarnaast is natuurlijk juist in die oudere wijken de meeste winst te behalen bij het verduurzamen van woningen. Nog een reden om daar juist op te focussen. Dan kunnen die huizen van na 2000 nog rustig een paar jaar hun 700m³ gas per jaar verstoken.
Geheel mee eens dat als in een straat de gasleiding 'op' is dat je die dan niet meer moet gaan vervangen. Ik heb echter nog nooit gehoord dat een leiding (anders dan water en riool) vervangen moet worden door veroudering.quote:Op vrijdag 23 december 2022 17:28 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Maar in die wijk van na 2000 kunnen de aangelegde gasleidingen nog een 30-40 jaar of langer mee. In de wijken waar het huidige gasnet in de jaren 60-70 is aangelegd, zitten de gasleidingen tegen hun maximale levensduur.
Ga je in die oudere wijken niet op korte termijn van het gas, dan moet daar flink geïnvesteerd worden in nieuwe gasleidingen. En daarmee ook in nieuwe bestrating etc. Door die wijken nu van het gas af te halen, scheelt dat een forse investering. Daarnaast is natuurlijk juist in die oudere wijken de meeste winst te behalen bij het verduurzamen van woningen. Nog een reden om daar juist op te focussen. Dan kunnen die huizen van na 2000 nog rustig een paar jaar hun 700m³ gas per jaar verstoken.
Op de een of andere manier ben jij altijd de uitzondering op de regel...quote:Op vrijdag 23 december 2022 17:38 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
hier hebben ze vorig jaar alle gasleidingen vernieuwd in de straat en is de straat inderdaad open geweest.
Hier zijn de gasleidingen allemaal vorig jaar vervangen en binnenkort worden alle elektriciteitsaansluitingen vernieuwd. Ieder huis krijgt dan zijn eigen aansluiting.quote:Op vrijdag 23 december 2022 17:38 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Geheel mee eens dat als in een straat de gasleiding 'op' is dat je die dan niet meer moet gaan vervangen. Ik heb echter nog nooit gehoord dat een leiding (anders dan water en riool) vervangen moet worden door veroudering.
Het aanpassen van oude huizen kost wel een vermogen terwijl de kans groter is dat er om andere redenen toch al een grote renovatie gedaan wordt. Lijkt mij handiger om dan een en ander te combineren en er voor dat soort wijken vooral niet te veel druk op moet zetten.
Opeens moet ik denken aan de onwilligheid van veel mensen om led lampen te gaan gebruiken, die legden een voorraad aan van gloeilampen. Inmiddels kosten ledlampen niet meer dan gloeilampen toen... Soms moet dingen wel aankondigen maar er niet te veel druk op zetten.
klopt, ik was ook heel moeilijk, want bij mij moest die alleen worden verwijderd en dat paste niet in hun hoofd van de monteurs. Het was lachwekkend hoe dit gingquote:Op vrijdag 23 december 2022 17:40 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Op de een of andere manier ben jij altijd de uitzondering op de regel...
beste oplossing is gewoon daadkrachtig zijn en gewoon doorzetten, ook bij klagers, jankers en chronische zeurders.quote:Op vrijdag 23 december 2022 17:38 schreef qajariaq het volgende:
Opeens moet ik denken aan de onwilligheid van veel mensen om led lampen te gaan gebruiken, die legden een voorraad aan van gloeilampen. Inmiddels kosten ledlampen niet meer dan gloeilampen toen... Soms moet dingen wel aankondigen maar er niet te veel druk op zetten.
Ik heb geen medelijden met mensen die een museum waardige voorraad van gloeilampen in de kast hebben liggen. Jammer dat ze toen niet open stonden dat een ledlamp zich toen binnen twee jaar en nu dus binnen maanden zichzelf terug betaalde.quote:Op vrijdag 23 december 2022 17:46 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
beste oplossing is gewoon daadkrachtig zijn en gewoon doorzetten, ook bij klagers, jankers en chronische zeurders.
als iemand een chronische zeikerd is dan is de ratio allang overboord gegooid.quote:Op vrijdag 23 december 2022 17:49 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ik heb geen medelijden met mensen die een museum waardige voorraad van gloeilampen in de kast hebben liggen. Jammer dat ze toen niet open stonden dat een ledlamp zich toen binnen twee jaar en nu dus binnen maanden zichzelf terug betaalde.
Snap alleen nooit dat ongelooflijk wantrouwen van mensen tegen domweg neutrale berekeningen.
Valt wel mee:quote:Op donderdag 22 december 2022 23:57 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Moet je nagaan hoe verschrikkelijk veel geld deze belastingverhoging gaat kosten.
Ze hebben de wijken gekozen die het dichtste bij de rivier en het kanaal liggen. Ze willen overstappen op warmtenet.quote:Op vrijdag 23 december 2022 17:19 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Dat klopt ook en voer ik ook voortdurend aan dat men zichzelf aan het bedotten is.quote:Op vrijdag 23 december 2022 16:25 schreef ES_FOK het volgende:
[..]
Heel mooi verhaal maar salderen is toch écht papieren terminologie die betrekking heeft op het financieel afhandelen van geproduceerde stroom... Deze hoeveelheid stroom levert het probleem op voor het net, niet het financieel afhandelen van deze opgewekte stroom
Dat veronderstel je dus omdat iemand je dat verteld heeft en/of in een mooi rapport met specs heeft gezet.quote:Op vrijdag 23 december 2022 17:35 schreef Ivo1985 het volgende:
Maar belangrijker nog: wanneer door overproductie aan (groene) elektriciteit de spanning op het net oploopt, dan schakelen omvormers voor zonnepanelen vanzelf uit zodra de spanning tot 10% boven de nominale netspanning is opgelopen. En daarmee zorgt een hoge productie van zonnestroom niet voor problemen op het elektriciteitsnet
mwah, zonder het prijsplafond had de overheid die hogere gasbaten gewoon gekregen dus om die nu van de kosten van het prijsplafond af te trekken vind ik wel wat creatieve boekhoudingquote:
Hoop dat je niet gelijk hebt natuurlijk..net wat besteld..betaal nu 15 per maand aan stroom..die inverstering ga ik er nooit uithalen...maar ja..nieuw project kijken wat het brengt..quote:Op vrijdag 23 december 2022 19:15 schreef Vallon het volgende:
[..]
Dat klopt ook en voer ik ook voortdurend aan dat men zichzelf aan het bedotten is.
Zonnnepanelen zijn nuttig als de zon schijnt en er geen andere bron is. Op alle andere momenten kunnen ze beter uit worden gezet. Pijnlijk is dan dat ze dan een stuk minder interessant worden (voor huishoudens).
De mensen die salderen denken dat ze - vooral voor zichzelf - goed bezig te zijn en niet willen weten dat andere mensen op momenten dat het donker is, dan hun zg gespaarde rekening afbetalen. Er is geen magische battterij die aangaat als de zon ondergaat. Op doe momenten hebben ook mensen met zonnepanelen, stroom nodig dat dan direct betaald wordt door mensen die niet (konden) salderen.
Puur natuurkundig overlaadt ongebruikte stroom niet het netwerk. het is dan als op de plaats hardlopen, je beweegt maar komt geen meter vooruit. Een generator die spanning maakt maar niet belast wordt, gaat niet sneller stuk of zo.
Wat voor & door salderen wordt overladen is de spanning op het netwerk dat voor het administratief kunnen salderen nodig is om de meter achterwaarts te laten draaien en dan de in het totale netwerk aangesloten apparatuur dan kapot gaat. Als salderen het eigenlijke doel en probleem is, zou men net zo goed zo de zonnepanelen kunnen afschakelen en simpel wat cijfers op een factuur kunnen veranderen.
Waar het faliekant fout gaat dat men denkt dat omdat de meter naar achteren draait er dan ook sprake is van daadwerkelijke vermogens -of energieoverdracht. iets dat alleen maar het geval wanneer die energie ook wordt gebruikt.
Eén van de onderliggende redenen van overladen is basaal wanneer er (ruim) meer dan 253 volt wordt aangevoerd (wat sws al veel te hoog is voor menig stukje elektronica, dat dan - who cares, we kopen wel nieuw - zo maar onverklaarbaar kapot gaat).
Veel randapparatuur en trafohuisjes zijn ontworpen voor die spanning en al helemaal niet voor transformatoren die dat secundair teruggevoerd te krijgen.
Het geleverde vermogen om duurzaam te salderen (anders dan financieel op de meter en in de boeken) dient nauwelijks een functie. Het is een goedbedoelde volksontkenning dat gebaseerd is op fundamentele onwetendheid omtrent elektriciteit, die onze samenleving met alle macht zal in stand zal proberen willen houden.
Immers het moet groen zijn, is dat vooral zo willen (volhouden). Zoiets als de de kerk ooit verbood te overwegen dat de de aarde om de zon draait en een klimaatdictator meent dat aanpassing van ons gedrag leidt tot vermindering van temperatuur.
Mark my words, als samenleving zullen we over zo'n 10-20 jaar (en ws al eerder) nog wel gaan ontdekken dat al die eigen zonnepanelen bij opportunistische particulieren met die halbrakke omvormers en converters geen goed idee was. Helaas is de trein op weg zonder dat er verderop rails liggen, laat staan uitkomen op ene station.
Bijzonder, blijkbaar kun je ook verzoeken om geen prijsplafond toe te laten passen, mocht dat voordeliger voor je zijn.quote:Artikel 2.1.3:
De leverancier kan de toepassing van het prijsplafond op de levering van gas, elektriciteit of
warmte aan een kleinverbruikaansluiting achterwege laten, indien de betreffende kleinverbruiker hierom verzoekt.
Het is je kennelijk ontgaan dat de hele industrie tijdens zonuren door de week nog steeds heel veel energie nodig heeft. De momenten dat er werkelijk te veel energie aanbod is zijn op de vingers van een hand te tellen en dus uitsluitend in het weekend als het waait en er veel zon is.quote:Op vrijdag 23 december 2022 19:15 schreef Vallon het volgende:
[..]
Dat klopt ook en voer ik ook voortdurend aan dat men zichzelf aan het bedotten is.
Zonnnepanelen zijn nuttig als de zon schijnt en er geen andere bron is. Op alle andere momenten kunnen ze beter uit worden gezet. Pijnlijk is dan dat ze dan een stuk minder interessant worden (voor huishoudens).
De mensen die salderen denken dat ze - vooral voor zichzelf - goed bezig te zijn en niet willen weten dat andere mensen op momenten dat het donker is, dan hun zg gespaarde rekening afbetalen. Er is geen magische battterij die aangaat als de zon ondergaat. Op doe momenten hebben ook mensen met zonnepanelen, stroom nodig dat dan direct betaald wordt door mensen die niet (konden) salderen.
Puur natuurkundig overlaadt ongebruikte stroom niet het netwerk. het is dan als op de plaats hardlopen, je beweegt maar komt geen meter vooruit. Een generator die spanning maakt maar niet belast wordt, gaat niet sneller stuk of zo.
Wat voor & door salderen wordt overladen is de spanning op het netwerk dat voor het administratief kunnen salderen nodig is om de meter achterwaarts te laten draaien en dan de in het totale netwerk aangesloten apparatuur dan kapot gaat. Als salderen het eigenlijke doel en probleem is, zou men net zo goed zo de zonnepanelen kunnen afschakelen en simpel wat cijfers op een factuur kunnen veranderen.
Waar het faliekant fout gaat dat men denkt dat omdat de meter naar achteren draait er dan ook sprake is van daadwerkelijke vermogens -of energieoverdracht. iets dat alleen maar het geval wanneer die energie ook wordt gebruikt.
Eén van de onderliggende redenen van overladen is basaal wanneer er (ruim) meer dan 253 volt wordt aangevoerd (wat sws al veel te hoog is voor menig stukje elektronica, dat dan - who cares, we kopen wel nieuw - zo maar onverklaarbaar kapot gaat).
Veel randapparatuur en trafohuisjes zijn ontworpen voor die spanning en al helemaal niet voor transformatoren die dat secundair teruggevoerd te krijgen.
Het geleverde vermogen om duurzaam te salderen (anders dan financieel op de meter en in de boeken) dient nauwelijks een functie. Het is een goedbedoelde volksontkenning dat gebaseerd is op fundamentele onwetendheid omtrent elektriciteit, die onze samenleving met alle macht zal in stand zal proberen willen houden.
Immers het moet groen zijn, is dat vooral zo willen (volhouden). Zoiets als de de kerk ooit verbood te overwegen dat de de aarde om de zon draait en een klimaatdictator meent dat aanpassing van ons gedrag leidt tot vermindering van temperatuur.
Mark my words, als samenleving zullen we over zo'n 10-20 jaar (en ws al eerder) nog wel gaan ontdekken dat al die eigen zonnepanelen bij opportunistische particulieren met die halbrakke omvormers en converters geen goed idee was. Helaas is de trein op weg zonder dat er verderop rails liggen, laat staan uitkomen op ene station.
Betekent dat salderen ook nog werkt zoals het altijd gewerkt heeft? Want zo ja, dan is dit voor mij het overwegen waard.quote:Op vrijdag 23 december 2022 20:22 schreef Arcee het volgende:
[..]
Bijzonder, blijkbaar kun je ook verzoeken om geen prijsplafond toe te laten passen, mocht dat voordeliger voor je zijn.
Dit was precies wat ik net dachtquote:Op vrijdag 23 december 2022 20:53 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Betekent dat salderen ook nog werkt zoals het altijd gewerkt heeft? Want zo ja, dan is dit voor mij het overwegen waard.
Vooral het "of" is boeiend.quote:Op vrijdag 23 december 2022 20:22 schreef Arcee het volgende:
[..]
Bijzonder, blijkbaar kun je ook verzoeken om geen prijsplafond toe te laten passen, mocht dat voordeliger voor je zijn.
Yep & terecht, want bij een dynamische leverancier kan je door middeling van de marktprijs in die maand mogelijk aan de verkeerde kant van de etagevloer komen te zitten.quote:Op vrijdag 23 december 2022 20:22 schreef Arcee het volgende:
[..]
Een afbeelding niet toe kunnen voegen is vervelend, maar je mede-users meteen voor hoer uitmaken gaat me wat ver.quote:Op zaterdag 24 december 2022 16:59 schreef Adrenaline0182 het volgende:
Hoorde positieve verhalen over United Consumers en heb voor de grap eens een berekening laten maken voor mijn gasloze woning. Ik zit op dit moment bij Vattenfall, de club die zijn energie hier duurder verkoopt dan in Duitsland. En mij vanaf januari bijna 90 cent per KWH laat aftikken. Bij United Consumers bieden zij het volgende aan:
Variabele kostenBedragVerbruikTotaal
Leveringskosten normaal¤ 0,506742.566 kWh¤ 1.300,29
Leveringskosten dal¤ 0,365251.734 kWh¤ 633,34
Energiebelasting ¤ 0,040104.300 kWh¤ 172,43
Opslag Duurzame Energie ¤ 0,033244.300 kWh¤ 142,93
Vaste kostenBedragPeriodeTotaal
Vaste leveringskosten¤ 0,21501365 dagen¤ 78,48
Netbeheerkosten (Stedin Netbeheer) ¤ 0,62751365 dagen¤ 229,04
Vermindering Energiebelasting¤ 2,03555365 dagen¤ -742,98
Lijkt me een stuk goedkoper. Ik heb een printscreen gemaakt overigens, maar zie niet hoer ik hier een afbeelding toevoeg. Excuus.
zal die hoer vast niet waarderen als je een afbeelding toevoegtquote:Op zaterdag 24 december 2022 16:59 schreef Adrenaline0182 het volgende:
Hoorde positieve verhalen over United Consumers en heb voor de grap eens een berekening laten maken voor mijn gasloze woning. Ik zit op dit moment bij Vattenfall, de club die zijn energie hier duurder verkoopt dan in Duitsland. En mij vanaf januari bijna 90 cent per KWH laat aftikken. Bij United Consumers bieden zij het volgende aan:
Lijkt me een stuk goedkoper. Ik heb een printscreen gemaakt overigens, maar zie niet hoer ik hier een afbeelding toevoeg. Excuus.
De vermindering energiebelasting is volgend jaar lager toch?quote:Op zaterdag 24 december 2022 16:59 schreef Adrenaline0182 het volgende:
Ik kan mijn terugleververgoeding niet vinden, maar ik overweeg gewoon t prijsplafond te weigeren, volgens mij las ik hier dat dat kan.quote:Op dinsdag 27 december 2022 17:45 schreef monkyyy het volgende:
Salderen gaat anders werken met het prijsplafond, uitleg video.
Ja, dat las ik hier ook, maar of dat écht kan. ik weet dat ik meer dan 1 MWh per jaar over heb als er gesaldeerd wordt zoals dat altijd gedaan werd. Als ik daarvoor kan gaan doe ik dat, want want maakt mij het dan uit of 1 kWh 20 cent of 80 cent is. Op een heel jaar krijg ik dan gewoon geld terug.quote:Op dinsdag 27 december 2022 18:28 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ik kan mijn terugleververgoeding niet vinden, maar ik overweeg gewoon t prijsplafond te weigeren, volgens mij las ik hier dat dat kan.
Mijn prijzen liggen er toch nog onder, dus...
Die man weet altijd een deel onzin op te hoesten en ook nu walst ie er gewoon overheen dat het plafond vrijwel zeker slechts één jaar bestaat.quote:Op dinsdag 27 december 2022 17:45 schreef monkyyy het volgende:
Salderen gaat anders werken met het prijsplafond, uitleg video.
Mijn jaar wordt gesplitst in de eerste week van maart. Precies onhandig dus. Agz dat plafond mij sowieso niks oplevert, is het wel de moeite om uit te zoeken.quote:Op dinsdag 27 december 2022 18:47 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, dat las ik hier ook, maar of dat écht kan. ik weet dat ik meer dan 1 MWh per jaar over heb als er gesaldeerd wordt zoals dat altijd gedaan werd. Als ik daarvoor kan gaan doe ik dat, want want maakt mij het dan uit of 1 kWh 20 cent of 80 cent is. Op een heel jaar krijg ik dan gewoon geld terug.
Daar mijn afrekenmoment op 1 juli ligt zal ik de 2e helft van de zomer genoeg buffer opbouwen voor de winter van datzelfde jaar, maar dat zal niet zo ruim zijn als 'nu' het geval is.
Powerpeers stuurt me net een mail waarin ze dat bevestigenquote:Op dinsdag 27 december 2022 17:55 schreef Leandra het volgende:
[..]
De vermindering energiebelasting is volgend jaar lager toch?
grappig, ik heb exact dezelfde verbruikskosten. Eneco is echt een boevenbende, hoogste tarieven in de hele wereld. ongekend.quote:Op dinsdag 27 december 2022 20:12 schreef exode het volgende:
Eneco heeft ook gemaild, zakken wel wat maar zijn nog steeds 1 van de duursten in de markt volgens mij.
Ach 21 januari stappen we over.
December wel een dure maand, stand tm gisteren ¤668 aan verbruik. Nog zonder aftrek zonnepanelen overigens. 265 kwh en 136 kuub gas.
¤100 meer dan ingeschat maar ver onder de buffer die we nog hadden van de maanden ervoor.
Ik zit bij Vattenfall, maar heb naar aanleiding van jouw post ook eens een berekening gemaakt via de ANWB. Klinkt erg aantrekkelijk. Zit er een addertje onder het gras?quote:Op woensdag 28 december 2022 23:12 schreef Homey het volgende:
[..]
grappig, ik heb exact dezelfde verbruikskosten. Eneco is echt een boevenbende, hoogste tarieven in de hele wereld. ongekend.
Ik heb me net aangemeld bij ANWB energie, met hun dynamische tarieven. Helaas gaat ie pas in in februari.
Ja, dynamische leveranciers doen niet mee aan het prijsplafond komend jaarquote:Op donderdag 29 december 2022 07:35 schreef Adrenaline0182 het volgende:
[..]
Ik zit bij Vattenfall, maar heb naar aanleiding van jouw post ook eens een berekening gemaakt via de ANWB. Klinkt erg aantrekkelijk. Zit er een addertje onder het gras?
Hoe kom je daar bij?quote:Op donderdag 29 december 2022 08:51 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Ja, dynamische leveranciers doen niet mee aan het prijsplafond komend jaar
Het gekke is dan alleen dat de paar dagen dat bij de dynamische leveranciers de prijs hoog log dit nog lang niet de prijs was die je bij Eneco betaalde. Die hoge prijs was dan bij de dynamische een paar uur maar bij Eneco 2 maanden.quote:Op donderdag 29 december 2022 10:15 schreef Ivo1985 het volgende:
Het échte addertje is dat je geen risico-opslag betaalt, maar zelf alle risico's draagt. In de 2e helft van vorig jaar en de eerste maanden van dit jaar kregen mensen met dynamische tarieven daardoor als eerste te maken met fors gestegen energieprijzen, terwijl mensen met vaste en variabele contracten nog een tijd 'genoten' van lagere, oude tarieven.
Naar wie stap je over?quote:Op dinsdag 27 december 2022 20:12 schreef exode het volgende:
Eneco heeft ook gemaild, zakken wel wat maar zijn nog steeds 1 van de duursten in de markt volgens mij.
Ach 21 januari stappen we over.
December wel een dure maand, stand tm gisteren ¤668 aan verbruik. Nog zonder aftrek zonnepanelen overigens. 265 kwh en 136 kuub gas.
¤100 meer dan ingeschat maar ver onder de buffer die we nog hadden van de maanden ervoor.
maar nu is er niemand meer die geniet van lagere oude tarieven ... hoogste voor gas was 2,45 een dag of drie. (en eneco wilde t/m feb gewoon 3,50 van me per m3)quote:Op donderdag 29 december 2022 10:15 schreef Ivo1985 het volgende:
Het échte addertje is dat je geen risico-opslag betaalt, maar zelf alle risico's draagt. In de 2e helft van vorig jaar en de eerste maanden van dit jaar kregen mensen met dynamische tarieven daardoor als eerste te maken met fors gestegen energieprijzen, terwijl mensen met vaste en variabele contracten nog een tijd 'genoten' van lagere, oude tarieven.
Bij EasyEnergy was alleen de laatste week van augustus, (waarin je toch al geen gas verbruikt) rond de drie euro.quote:Op donderdag 29 december 2022 10:36 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
maar nu is er niemand meer die geniet van lagere oude tarieven ... hoogste voor gas was 2,45 een dag of drie. (en eneco wilde t/m feb gewoon 3,50 van me per m3)
We gaan naar Van de Bron, betalen zonder plafond 100 Euro minder per maand dan bij Eneco. Ik ben zo iemand die toch naar de prijzen zonder plafond kijkt, je weet maar nooit. Ijskoude winter, bloedhete zomer.quote:Op donderdag 29 december 2022 10:33 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Naar wie stap je over?
[ afbeelding ]
Zit deze maand op 200e, met Eneco had ik over de 500 gegaan ook. Januari stoken we voor 10 euro (190 compensatie)
quote:Op donderdag 29 december 2022 10:36 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
maar nu is er niemand meer die geniet van lagere oude tarieven ... hoogste voor gas was 2,45 een dag of drie. (en eneco wilde t/m feb gewoon 3,50 van me per m3)
Wat is dan de reden van Eneco om dat te doen?quote:Op donderdag 29 december 2022 08:31 schreef Bayswater het volgende:
Bij Eneco betalen de mensen met een variabel contract de lage prijzen van mensen met lange contracten.
Tekorten daar te dichten en winst maken? Vattenfall etc zullen hetzelfde doen, er lijkt bijna sprake van kartelvorming. Als die dynamische partijen al 2 jaar eerder hadden bestaan hadden ze hun wonden nu kunnen likken..quote:Op donderdag 29 december 2022 11:12 schreef blomke het volgende:
[..]
Wat is dan de reden van Eneco om dat te doen?
De prijzen van variabele contracten zijn toch hoger dan van lange???quote:Op donderdag 29 december 2022 11:23 schreef Bayswater het volgende:
Tekorten daar te dichten en winst maken? Vattenfall etc zullen hetzelfde doen, er lijkt bijna sprake van kartelvorming. Als die dynamische partijen al 2 jaar eerder hadden bestaan hadden ze hun wonden nu kunnen likken..
Ja, met de hoge prijzen maken ze de winst, met de lage van lange contracten nu niet. Dus compenseren ze dat verlies door nog een extra marge erop te gooien bij de variabele contracten.quote:Op donderdag 29 december 2022 11:26 schreef blomke het volgende:
[..]
De prijzen van variabele contracten zijn toch hoger dan van lange???
Onzin. Die doen wel mee.quote:Op donderdag 29 december 2022 08:51 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Ja, dynamische leveranciers doen niet mee aan het prijsplafond komend jaar
Extra hoge winsten.quote:Op donderdag 29 december 2022 11:12 schreef blomke het volgende:
[..]
Wat is dan de reden van Eneco om dat te doen?
En:quote:Op donderdag 29 december 2022 08:31 schreef Bayswater het volgende:
Bij Eneco betalen de mensen met een variabel contract de lage prijzen van mensen met lange contracten. Daarvoor is echt niet voor 3 of 5 jaar gas ingekocht destijds. Zo hoort het niet te werken natuurlijk.
BEgrijp ik niet.....quote:Op donderdag 29 december 2022 11:37 schreef Bayswater het volgende:
Ja, met de hoge prijzen maken ze de winst, met de lage van lange contracten nu niet. Dus compenseren ze dat verlies door nog een extra marge erop te gooien bij de variabele contracten.
Staat er wat onhandig wellicht. Ze betalen mee in hun prijs aan het compenseren van het verlies van Eneco op de mensen met lage prijzen in lange contracten.quote:
Eigenlijk:quote:Op donderdag 29 december 2022 12:27 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Staat er wat onhandig wellicht. Ze betalen mee in hun prijs aan het compenseren van het verlies van Eneco op de mensen met lage prijzen in lange contracten.
Een auto is een eenmalige aankoop. Veel oudere mensen hebben heel hun leven al een variabel contract en stappen nooit over, of dat nu een telefoonabonnement of energieabonnement is. Die accepteren geen actie maar zijn vaste klant en weten niet beter,quote:Op donderdag 29 december 2022 12:33 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Eigenlijk:
Omdat ze gister een auto aan iemand hebben afgeleverd waar ze verlies op hebben gemaakt maken ze jouw auto morgen een flink pak duurderom die andere auto te compenseren.
Ondanks dat die auto bij een andere dealer goedkoper wordt aangeboden accepteer je de aktie en koop je hem bij dr duurste.
Niet per se. Bij bijvoorbeeld Vattenfall krijg je korting, 25% op je variabele stroomcontract als je loyaal bent. Wellicht dat andere aanbieders ook een dergelijk systeem hanteren.quote:Op donderdag 29 december 2022 12:49 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Een auto is een eenmalige aankoop. Veel oudere mensen hebben heel hun leven al een variabel contract en stappen nooit over, of dat nu een telefoonabonnement of energieabonnement is.
Een groep die wat doortastender is stapte inderdaad over naar een veel goedkopere nieuwe dynamische leverancier waar ook een risico aan zat bij extreme omstandigheden. Die zijn gelukkig tot dusver nog niet uitgekomen.
Een Eneco zegt dat ook te doen. Voor nieuwe klanten lag de prijs ver boven de 4 euro per kuub gas begin november. Dit verhaal verkocht de klantenservice aan hun vast klanten die toch maar eens gingen bellen. Met 3,50 euro mocht je dus in je handjes wrijven als vaste klant.quote:Op donderdag 29 december 2022 12:51 schreef Elan het volgende:
[..]
Niet per se. Bij bijvoorbeeld Vattenfall krijg je korting, 25% op je variabele stroomcontract als je loyaal bent. Wellicht dat andere aanbieders ook een dergelijk systeem hanteren.
Ik ben ook een van de luie klanten...quote:Op donderdag 29 december 2022 12:55 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Een Eneco zegt dat ook te doen. Voor nieuwe klanten lag de prijs ver boven de 4 euro per kuub gas begin november. Dit verhaal verkocht de klantenservice aan hun vast klanten die toch maar eens gingen bellen. Met 3,50 euro mocht je dus in je handjes wrijven als vaste klant.
Je bedoelde dus: "Bij Eneco betalen de mensen met een variabel contract mee aan de lage prijzen van mensen met lange contracten" ?quote:Op donderdag 29 december 2022 12:27 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Staat er wat onhandig wellicht. Ze betalen mee in hun prijs aan het compenseren van het verlies van Eneco op de mensen met lage prijzen in lange contracten.
Ik bedoel wat er boven staat. Nu maak je dezelfde onvolledige beschrijving.quote:Op donderdag 29 december 2022 14:00 schreef blomke het volgende:
[..]
Je bedoelde dus: "Bij Eneco betalen de mensen met een variabel contract mee aan de lage prijzen van mensen met lange contracten" ?
Kijk, now are we getting somewhere.
Ik heb vanochtend mijn auto opgeladen voor minder dan 10 cent per kWh. En de Max prijs vandaag is 23 cent. Gas is nu ¤1,5 per kuub. Kijk eens naar dynamisch en neem een gokje. Of houdt de prijzen een poosje in de gaten om er een gevoel bij te krijgenquote:Op donderdag 29 december 2022 13:58 schreef Werner90210 het volgende:
Ik ben toch huiverig om over te stappen
klopt 9 cent. Goede voornemens voor komend jaar: timer op de laadpaal.quote:Op donderdag 29 december 2022 15:08 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Ik heb vanochtend mijn auto opgeladen voor minder dan 10 cent per kWh. En de Max prijs vandaag is 23 cent. Gas is nu ¤1,5 per kuub. Kijk eens naar dynamisch en neem een gokje. Of houdt de prijzen een poosje in de gaten om er een gevoel bij te krijgen
Je zit nergens aan vast en je kan iedere dag weer weg.
Wat voor administratie heb je van ze nodig dat je er voor gaat bellen?quote:Op donderdag 29 december 2022 16:28 schreef exode het volgende:
Ik ben altijd wel van het langer klant zijn, het gaat me niet alleen om het geld maar ook om de service die een bedrijf biedt. Mijn ervaring is dat bij veel bedrijven het wel degelijk loont om trouw te blijven als klant. Ook al is een ander een paar Euro goedkoper.
Zo zijn we gillend bij Essent weggegaan een paar jaar geleden omdat ze hun administratie echt zo slecht op orde hadden, ik bleef bellen destijds.
Maar bij energie zijn de bedrijven natuurlijk niet meer dan doorverkopers. Het is niet dat de ene snellere verbindingen biedt.
Eneco viel me het afgelopen jaar echt zo tegen, totaal niet meedenken of meebewegen. Samen met de belachelijk hoge prijzen genoeg reden om over te stappen dus. Dynamisch vind ik ook nog net te spannend.
Ons appartment was afgebrand en we konden geen eindafrekening krijgen omdat er geen nieuwe bewoner was. En dat is de hele korte samenvatting.quote:Op donderdag 29 december 2022 16:57 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Wat voor administratie heb je van ze nodig dat je er voor gaat bellen?
Waarvoor ben je dan huiverig?quote:Op donderdag 29 december 2022 13:58 schreef Werner90210 het volgende:
Ik ben toch huiverig om over te stappen
Ik kan de auto programmeren, ik kijk in de app hoe laat gunstig is en dan gaat de auto pas op dat moment laden.quote:Op donderdag 29 december 2022 16:08 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
klopt 9 cent. Goede voornemens voor komend jaar: timer op de laadpaal.
Ik was vanaf het begin bij 1 leverancier, maar ondertussen switch ik gewoon zodra het goedkoper kan. Er is weinig service die je nodig hebt van een energieleverancier, het werkt gewoon. Ik heb ze in 20 jaar in ieder geval nog nooit nodig gehad.quote:Op donderdag 29 december 2022 16:28 schreef exode het volgende:
Ik ben altijd wel van het langer klant zijn, het gaat me niet alleen om het geld maar ook om de service die een bedrijf biedt. Mijn ervaring is dat bij veel bedrijven het wel degelijk loont om trouw te blijven als klant. Ook al is een ander een paar Euro goedkoper.
Zo zijn we gillend bij Essent weggegaan een paar jaar geleden omdat ze hun administratie echt zo slecht op orde hadden, ik bleef bellen destijds.
Maar bij energie zijn de bedrijven natuurlijk niet meer dan doorverkopers. Het is niet dat de ene snellere verbindingen biedt.
Eneco viel me het afgelopen jaar echt zo tegen, totaal niet meedenken of meebewegen. Samen met de belachelijk hoge prijzen genoeg reden om over te stappen dus. Dynamisch vind ik ook nog net te spannend.
snap ik. ik kan het laden wel op afstand starten maar heb geen timer. Meestal zet ik hem voor het slapen gaan. (straks 11ct) Maar nog later is gunstiger. (9ct)quote:Op donderdag 29 december 2022 17:59 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Ik kan de auto programmeren, ik kijk in de app hoe laat gunstig is en dan gaat de auto pas op dat moment laden.
Ai, brand is erg vervelend. Ja dat kan een reden zijn om ze te spreken. Deze afhandeling lijkt mij dan idd erg vervelend.quote:Op donderdag 29 december 2022 17:05 schreef exode het volgende:
[..]
Ons appartment was afgebrand en we konden geen eindafrekening krijgen omdat er geen nieuwe bewoner was. En dat is de hele korte samenvatting.
Toen we overstapten op Eneco in ons nieuwe huis, weigerde Essent gegevens over te dragen. En ook dat is weer de korte samenvatting.
En voordat ons appartement afbrandde betaalden wij 300 Euro voorschot terwijl we in de winter 50 Euro verbruikten. Dat kon niet naar beneden omdat we in een straat woonde die geflagd was bleek. Dus veel wanbetalers.
Essent weigerde ons jaarverbruik door te geven aan Eneco. Ik heb het over wat jaartjes geleden. Eneco wilde dat hebben, maar kreeg het niet.quote:Op donderdag 29 december 2022 18:38 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ai, brand is erg vervelend. Ja dat kan een reden zijn om ze te spreken. Deze afhandeling lijkt mij dan idd erg vervelend.
Maar als je naar een nieuwe woning gaat is het toch normaal dat je niet je oude verbruik kan opgeven?
De afhandeling van zo een brand lijkt mij inderdaad wel een reden om te switchen 😅
In beide gevallen ga je onder het plafond niet meer betalen dan ¤1,45/m³ en de hamvraag is dan wil je de overheidssubiside daarvan terecht laten komen bij de grote of kleinere spelers. Bij deze laatste ben je ook nog's goedkoper. Het mooie van energie is dat de kleur, geur en kwaliteit niets uitmaakt. Waar je uiteindelijk voor kiest de is meerwaarde van irrelevant toegevoegde (meer)waarde.quote:Op donderdag 29 december 2022 20:52 schreef RoW_0 het volgende:
Ik kreeg een pushbericht van de FD met dat het toch loont om op de valreep even over te stappen. Ik denk vast dat ze en punt hebben. Ik ga bij Vattenfall, buiten plafond, 3,21 aan gas en 0,83 stroom betalen. Zit net 100-200 kuub buiten plafond. Op gaslicht zie ik aanbieders waarvan ik nog nooit gehoord heb gas per kuub aanbieden voor 2,35.
Samenvatting: waarom zou ik nou voor 8 tientjes minder per jaar in zee gaan met een shady aanbieder
Trouw was ooit iets van waarde dat onder een energieplafond van geen belang is. Bijzonder effectief dat laatste beetje binding op te ruimen.quote:Op donderdag 29 december 2022 20:36 schreef Fe2O3 het volgende:
Privacy wetgeving, en, leveranciers zijn het niet verplicht ...
Ik vind het wel raar dat je stelt dat je beloond wordt als je ergens blijft
Waar dan? zorgverzekeraars, GWL, diensten zoals netflix, internet of mobiele telefonie belonen helemaal niet als je blijft. Overstappen is de enige manier om korting te krijgen ...
Beetje hetzelfde als werkgevers, huidig personeel meer belonen? We zoeken wel nieuwe duurdere
Mwoah, ik snap je punt. Maar hier een glimpse van de resultaten:quote:Op donderdag 29 december 2022 21:05 schreef Vallon het volgende:
[..]
In beide gevallen ga je onder het plafond niet meer betalen dan ¤1,45/m³ en de hamvraag is dan wil je de overheidssubiside daarvan terecht laten komen bij de grote of kleinere spelers. Bij deze laatste ben je ook nog's goedkoper. Het mooie van energie is dat de kleur, geur en kwaliteit niets uitmaakt. Waar je uiteindelijk voor kiest de is meerwaarde van irrelevant toegevoegde (meer)waarde.
Kortom je laat je (voort)drijven door een veronderstelling of gevoelswaarde. Dit water is 100% water van eigen bodem.quote:Op donderdag 29 december 2022 21:13 schreef RoW_0 het volgende:
[..]
Mwoah, ik snap je punt. Maar hier een glimpse van de resultaten:
op 1) Budgetenergie = schijnt een maffioos bende te zijn. Mensen die ik ken die daar aangesloten zijn janken nogal hard.
op 2) Daarna kwam Shell Energy. Geen onbekend naam. Kan van mijn part ook sterven. Mag King Charles ze opbaren.
op 3) Greenchoice, maar ik ben nogal anti-woke. Ik wil gewoon kernenergie. En Vattenvall levert en financiert Kernenergie.
Dus ik denk dat ik goed zit. Of mis ik iets. Heeft iemand meer info over dat dynamische gebeuren? Want ik wil graag weten welke tijd wel/niets iets gunstig is. Daar heb ik niets terug kunnen vinden.
oke.quote:Op donderdag 29 december 2022 21:17 schreef Vallon het volgende:
[..]
Kortom je laat je (voort)drijven door een veronderstelling of gevoelswaarde. Dit water is 100% water van eigen bodem.
Zekerheid is met de lineralisering door het afvoerputje gegaan. Wat je vraagt is de aloude kristallen bol wanneer iets een goed moment is en er zijn zat partijen die je dat willen bieden.
Dan miste je mijn punt volledig, ik zoek niet voor alles het goedkoopste, ik maak een afweging waarin prijs een onderdeel is.quote:Op donderdag 29 december 2022 20:36 schreef Fe2O3 het volgende:
Privacy wetgeving, en, leveranciers zijn het niet verplicht ...
Ik vind het wel raar dat je stelt dat je beloond wordt als je ergens blijft
Waar dan? zorgverzekeraars, GWL, diensten zoals netflix, internet of mobiele telefonie belonen helemaal niet als je blijft. Overstappen is de enige manier om korting te krijgen ...
Beetje hetzelfde als werkgevers, huidig personeel meer belonen? We zoeken wel nieuwe duurdere
Jaarverbruiken worden toch door de netbeheerder doorgegeven?quote:Op donderdag 29 december 2022 19:13 schreef exode het volgende:
[..]
Essent weigerde ons jaarverbruik door te geven aan Eneco. Ik heb het over wat jaartjes geleden. Eneco wilde dat hebben, maar kreeg het niet.
Het hele verhaal is wat bladzijdes lang, volgens mij pakten ze destijds de inschattingen bij verhuizing ook anders aan.
Ik wil voorkomen dat ik het topic vervuil met het hele verhaal.quote:Op vrijdag 30 december 2022 01:02 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Jaarverbruiken worden toch door de netbeheerder doorgegeven?
Het product is trillende elektronen of gas wat door je meter komt. Bij elke leverancier is dat exact hetzelfde. In die zin maakt het dus werkelijk niets maar dan ook echt niets uit in kwaliteit.quote:Op donderdag 29 december 2022 22:00 schreef exode het volgende:
Bij energie is service over het algemeen van minder belang, zolang alles goed gaat.
het is je vergevenquote:
Dat ligt er maar aan wat je oude tarieven noemt. Wij zitten op op Eur 0,24 / kWh en Eur 1,18 / m3 incl BTW.quote:Op donderdag 29 december 2022 10:36 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Zit nu op de helft van het plafond met stroom, en gas zit rond het plafond. Was er zelfs onder eerder deze week.
Hoe zou dat moeten werken, enkel op tijd, of ook op tarief? Dat het opladen begint wanneer de prijs daalt onder een ingestelde waarde. Dan loop je natuurlijk wel het risico dat je auto niet vol isquote:Op donderdag 29 december 2022 16:08 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
klopt 9 cent. Goede voornemens voor komend jaar: timer op de laadpaal.
Waarom zou je zoveel contact met je energieboer hebben? Ik spreek ze zelden tot nooit, en het komt altijd goed als er eens iets was. Het is ook wel aangetoond dat loyaliteit over het algemeen niets oplevert. Sterker nog, overstappen loont. Als of de administratie van iemand die al 20 jaar ergens zit beter wordt bijgehouden dan van een nieuwe klant. Dat is natuurlijk niet zo. Prijzen en solvabiliteit zijn m.i. veel belangrijker.quote:Op donderdag 29 december 2022 16:28 schreef exode het volgende:
Nouja, de kans dat vattenfall omflikkert is een stuk kleiner dan wanneer je bij een kleine leverancier zit. Dus je teveel betaalde geld is redelijk veiligquote:Op vrijdag 30 december 2022 12:04 schreef Gerard-Joling het volgende:
Vandaag contact opgenomen met Vattenfall omdat ik geen nieuw termijnvoorstel voor 2023 (i.v.m. prijsplafond) had ontvangen. Ben sinds eind november klant.
Wat blijkt. Ik krijg geen aanpassing en ze houden me aan mijn huidige (te hoge) voorschot. Dit omdat ze mijn verbruiksverleden niet weten en dus niks kunnen zeggen over mijn verwachte verbruik. Pas na 6 maanden volgt er een nieuw voorstel.
Nu heb ik dus de komende 5 maanden nog een (naar verwachting) veel te hoog termijnbedrag. Lekker dan. Ik kan het wel hebben, maar je zal maar een groot gezin hebben wat net aan kan rondkomen. Zo ga je toch niet met je klanten om....
Heb echt spijt van mijn overstap, ondanks de besparing in december (Greenchoice was extreem duur). Als je geschoren wordt moet je gewoon braaf blijven zitten
Bij vattenfall kan je toch gewoon je termijnbedrag aanpassen?quote:Op vrijdag 30 december 2022 12:04 schreef Gerard-Joling het volgende:
Vandaag contact opgenomen met Vattenfall omdat ik geen nieuw termijnvoorstel voor 2023 (i.v.m. prijsplafond) had ontvangen. Ben sinds eind november klant.
Wat blijkt. Ik krijg geen aanpassing en ze houden me aan mijn huidige (te hoge) voorschot. Dit omdat ze mijn verbruiksverleden niet weten en dus niks kunnen zeggen over mijn verwachte verbruik. Pas na 6 maanden volgt er een nieuw voorstel.
Nu heb ik dus de komende 5 maanden nog een (naar verwachting) veel te hoog termijnbedrag. Lekker dan. Ik kan het wel hebben, maar je zal maar een groot gezin hebben wat net aan kan rondkomen. Zo ga je toch niet met je klanten om....
Heb echt spijt van mijn overstap, ondanks de besparing in december (Greenchoice was extreem duur). Als je geschoren wordt moet je gewoon braaf blijven zitten
geen slimme meter (incl. uitlezen)?quote:Op vrijdag 30 december 2022 12:04 schreef Gerard-Joling het volgende:
nog ff kijken ga via domoticz regelen. tarieven staan daar ook in. begin met tijd. later wat meer slimheid.quote:Op vrijdag 30 december 2022 11:51 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Hoe zou dat moeten werken, enkel op tijd, of ook op tarief? Dat het opladen begint wanneer de prijs daalt onder een ingestelde waarde. Dan loop je natuurlijk wel het risico dat je auto niet vol is
Van het gas af gaan:quote:Op vrijdag 30 december 2022 10:20 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Het product is trillende elektronen of gas wat door je meter komt. Bij elke leverancier is dat exact hetzelfde. In die zin maakt het dus werkelijk niets maar dan ook echt niets uit in kwaliteit.
Wat wel uit maakt is hoe die energie in het net wordt gestopt, niet iedereen zal dat iets kunnen schelen maar mij wel een beetje.
Wat ook echt uit maakt is het gezeik wat je kan hebben met de betaling. Voorschotten die eenzijdig zonder overleg verhoogd worden of zelfs totaal ongefundeerde afschrijvingen. Ook bij iets als van het gas afgaan heb je enige medewerking nodig. Dan ben je opeens wel afhankelijk van klantenservice en betaalafdelingen.
Ja meestal gaat het vanzelf helemaal goed maar elke overstap is een nieuw risicomoment.
Je weet met een dynamische aanbieder de prijzen voor de volgende dag, kwestie van instellen.quote:Op vrijdag 30 december 2022 11:51 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Hoe zou dat moeten werken, enkel op tijd, of ook op tarief? Dat het opladen begint wanneer de prijs daalt onder een ingestelde waarde. Dan loop je natuurlijk wel het risico dat je auto niet vol is
dat die ik in eerste instantie. ik kan nu zeggen dat ik om 2u wil laden. (alleen relais moet nog in de laadpaal.quote:Op vrijdag 30 december 2022 13:53 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Je weet met een dynamische aanbieder de prijzen voor de volgende dag, kwestie van instellen.
Aha dat wist ik nietquote:Op vrijdag 30 december 2022 13:53 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Je weet met een dynamische aanbieder de prijzen voor de volgende dag, kwestie van instellen.
En energie boeren breken contracten gewoon open, ik zat op ~24/21 cent kwh en 90 cent per m3 tot in ieder geval januari en kreeg gewoon bericht medio september dat het naar ~90/75 cent kwh ging en 3,50 per m3. En overstappen naar een andere variabele had geen zin, want ze bleven net onder de modelprijzen van andere variabele aanbieders. Ben benieuwd of dat nog zo is.
Dus toen maar de dynamische boer op gegaan, en als dat ineens niet meer bevalt, kan ik die per dag opzeggen en alsnog ergens iets voor 3 of 5 jaar vastleggen ...
Mijn contract is anders niet open gebroken? Ik heb nog steeds een vast contract, en dat had ik eind 2021 toen de prijzen begonnen te stijgen ook, bij dezelfde energieboer. En ik betaal dus inderdaad 21ct per kWh. Dus tegen mij hebben ze al die tijd niet gezegd 'joh, we breken je contract open', maar wellicht ben ik een uitzondering.quote:Op vrijdag 30 december 2022 13:53 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
En energie boeren breken contracten gewoon open, ik zat op ~24/21 cent kwh en 90 cent per m3 tot in ieder geval januari en kreeg gewoon bericht medio september dat het naar ~90/75 cent kwh ging en 3,50 per m3. En overstappen naar een andere variabele had geen zin, want ze bleven net onder de modelprijzen van andere variabele aanbieders. Ben benieuwd of dat nog zo is.
Dus toen maar de dynamische boer op gegaan, en als dat ineens niet meer bevalt, kan ik die per dag opzeggen en alsnog ergens iets voor 3 of 5 jaar vastleggen ...
Mijn ouders wilden hun termijn bedrag verhogen, maar dat kan pas 6 maanden na ingang contract/verhuizing. Tot die tijd 'willen ze eerst kijken wat je verbruik is'..quote:Op vrijdag 30 december 2022 13:07 schreef Malavita het volgende:
[..]
Bij vattenfall kan je toch gewoon je termijnbedrag aanpassen?
Het lijkt complete willekeur idd, maar zou ervan 'genieten' zolang het kan natuurlijk.quote:Op vrijdag 30 december 2022 16:00 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Mijn contract is anders niet open gebroken? Ik heb nog steeds een vast contract, en dat had ik eind 2021 toen de prijzen begonnen te stijgen ook, bij dezelfde energieboer. En ik betaal dus inderdaad 21ct per kWh. Dus tegen mij hebben ze al die tijd niet gezegd 'joh, we breken je contract open', maar wellicht ben ik een uitzondering.
ik heb bij essent ook nog steeds mn 5jaarvast contractquote:Op vrijdag 30 december 2022 17:47 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Het lijkt complete willekeur idd, maar zou ervan 'genieten' zolang het kan natuurlijk.
Je had dus geen een- of meerjarig contract.quote:Op vrijdag 30 december 2022 13:53 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Ik ben ook in november naar ze overgestapt maar ik kan het termijnbedrag via de app wel (wat) lager zetten. Er staat wel dat ze de eerste 6 maanden geen adviesbedrag kunnen geven.quote:Op vrijdag 30 december 2022 12:04 schreef Gerard-Joling het volgende:
Ja maar het laagst wat nog mogelijk is, is nog veel te hoog vergeleken met een passend voorschot bij mijn verbruik tijdens het prijsplafond.quote:Op vrijdag 30 december 2022 13:07 schreef Malavita het volgende:
[..]
Bij vattenfall kan je toch gewoon je termijnbedrag aanpassen?
Jawel en ze hebben ook toestemming tot het uitlezen daarvan.quote:Op vrijdag 30 december 2022 13:40 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
geen slimme meter (incl. uitlezen)?
Dat heb ik ook. Krijg dit jaar bijna 500 euro terug, maar het maandbedrag wordt met 50 euro/maand verhoogd?quote:Op vrijdag 30 december 2022 23:45 schreef Gerard-Joling het volgende:
[..]
Ja maar het laagst wat nog mogelijk is, is nog veel te hoog vergeleken met een passend voorschot bij mijn verbruik tijdens het prijsplafond.
Ja ik heb precies hetzelfde. Maar het laagste is bij mij 193 euro terwijl ik, kijkende naar mijn jaarverbruik, met het prijsplafond op de 140 euro zou komen. Maar ja, dan maar in juni verlagen.quote:Op [url=https://forum.fok.nl/to
pic/2666214/4/50#p207347626]vrijdag 30 december 2022 23:20[/url] schreef Elpis het volgende:
[..]
Ik ben ook in november naar ze overgestapt maar ik kan het termijnbedrag via de app wel (wat) lager zetten. Er staat wel dat ze de eerste 6 maanden geen adviesbedrag kunnen geven.
Al die bedrijven hebben gewoon liquiditeit nodig om als colleteral te dienen en dan is dit een simpele vorm van financiering.quote:Op vrijdag 30 december 2022 23:49 schreef leolinedance het volgende:
Dat heb ik ook. Krijg dit jaar bijna 500 euro terug, maar het maandbedrag wordt met 50 euro/maand verhoogd?
Heb dit online wel wat terug kunnen brengen, maar altijd nog 10 euro/maand verhoging. Niet erg natuurlijk, wel vreemd. Heb een vast contact onder het prijsplafond.
Btw gaat omhoog en korting energiebelasting gaat omlaag. Dat scheelt al een flink deel.quote:Op vrijdag 30 december 2022 23:49 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Dat heb ik ook. Krijg dit jaar bijna 500 euro terug, maar het maandbedrag wordt met 50 euro/maand verhoogd?
Heb dit online wel wat terug kunnen brengen, maar altijd nog 10 euro/maand verhoging. Niet erg natuurlijk, wel vreemd. Heb een vast contact onder het prijsplafond.
Dat klopt, maar dan kom ik er volgens mij nog bij lange na niet.quote:Op zaterdag 31 december 2022 00:11 schreef Adames het volgende:
[..]
Btw gaat omhoog en korting energiebelasting gaat omlaag. Dat scheelt al een flink deel.
Ondanks dat ik niet mag klagen over het maandbedrag toch opmerkelijk. Waarschijnlijk betalen wij komend jaar dus weer honderden euro's teveel. Als dit de normale gang van zaken is bij Vattenfall bouwen ze daar een flinke spaarpot mee op gedurende het jaar.quote:Op vrijdag 30 december 2022 23:54 schreef nostra het volgende:
[..]
Al die bedrijven hebben gewoon liquiditeit nodig om als colleteral te dienen en dan is dit een simpele vorm van financiering.
Je weet het pas zeker als je de jaarafrekening hebt ontvangen.quote:Op vrijdag 30 december 2022 21:10 schreef Sjemmert het volgende:
Gister mijn standen opgestuurd ivm prijsplafond vanaf 1 januarie.
Kon op de Vattenval site ook een termijnbedrag berekening doen voor de komende termijn en die zegt dat ik mijn termijn bedrag kan verlagen van ¤160 naar ¤42 lol.
Benieuwd hoeveel ik terug krijg dan. Heb variabel contract.
[ afbeelding ]
Komende termijn is toch gewoon 1/1/23 tot 1/1/24 ?
De komende termijn is tot eind januari voor jou. Als je dab toch al zoveel terug krijgt dan kan je het termijn bedrag rustig op nul stellen. Voor het jaar erna zou ik zelf een bedrag verzinnen wat iets reëler is. Zeventig euro per maand kan je ook bij een bank sparen. Daar is je geld veiliger en je kan er eventueel nog bij ook.quote:Op vrijdag 30 december 2022 21:10 schreef Sjemmert het volgende:
Kon op de Vattenval site ook een termijnbedrag berekening doen voor de komende termijn en die zegt dat ik mijn termijn bedrag kan verlagen van ¤160 naar ¤42 lol.
[ afbeelding ]
Het punt is dat zij voor hun termijncontracten ook megabedragen moeten neerleggen (zowel absoluut als relatief ten opzichte van vroeger) en dat geld moet ergens vandaan komen. Daardoor is een Uniper ook genationaliseerd.quote:Op zaterdag 31 december 2022 00:25 schreef leolinedance het volgende:
Ondanks dat ik niet mag klagen over het maandbedrag toch opmerkelijk. Waarschijnlijk betalen wij komend jaar dus weer honderden euro's teveel. Als dit de normale gang van zaken is bij Vattenfall bouwen ze daar een flinke spaarpot mee op gedurende het jaar.
Bij concurrent Eneco email met dezelfde inhoud: maantermijn van ¤42,- overigens zonder dat ik de standen had opgegeven......quote:Op vrijdag 30 december 2022 21:10 schreef Sjemmert het volgende:
[ afbeelding ]
Denk eerder andersom. Die kleine energiehandelaren hebben vermoedelijk goedkope boekhoudpakketjes, de grote logge bedrijven werken met geavanceerde ERP (SAP) systemen waarmee je batch gewijs generale wijzigingen kunt doorvoeren.quote:Op zaterdag 31 december 2022 11:35 schreef Fe2O3 het volgende:
De IT systemen van energieboeren kunnen simpelweg niet met de continue prijsveranderingen, en het plafond, omgaan ... richting Q2 - Q3 zullen we denk ik ook problemen met toepassen plafond en overschrijding ervan gaan zien icm. de maandbedragen bijv.
Naast dat ze al eeuwen arbitraire regeltjes doen als 'historisch verbruik' en 'wonen in een postcode met wanbetalers' en daarop dan maar een uit de lucht getrokken maandbedrag berekenen.
Ik snap dat dat best nog zo gaat met de oude draaimeters, maar met moderne per seconde uitleesbaar digitale meters lijkt het dat er gewoon wat modernisatie benodigd is bij de 'oude' grote energie boeren. Terwijl de nieuwe kleintjes hebben het volgens mij beter op orde, daar zie ik hier eigenlijk nooit klachten over maandbedragen?
Met apps en websites die er totaal niet mee om kunnen gaan bij de grote boeren vrees ik het ergste hoor.quote:Op zaterdag 31 december 2022 13:05 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Denk eerder andersom. Die kleine energiehandelaren hebben vermoedelijk goedkope boekhoudpakketjes, de grote logge bedrijven werken met geavanceerde ERP (SAP) systemen waarmee je batch gewijs generale wijzigingen kunt doorvoeren.
Ben er ook bang voor dat voor sommige bedrijven het een excelprutswerkje gaat worden.
Ja dat is inderdaad beetje vaag, maar die kleine boeren hebben vaak niet eens app.quote:Op zaterdag 31 december 2022 13:49 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Met apps en websites die er totaal niet mee om kunnen gaan bij de grote boeren vrees ik het ergste hoor.
een app is vaker dan ook een schilletje om een website heen, zonde om je geld in te dumpenquote:Op zaterdag 31 december 2022 14:47 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ja dat is inderdaad beetje vaag, maar die kleine boeren hebben vaak niet eens app.
Misschien duurt dat nog enige werkdagen voordat dat omgezet is?quote:Op maandag 2 januari 2023 08:54 schreef Gerard-Joling het volgende:
Weet iemand of de we de prijsplafond tarieven ook gaan terugzien in het realtime verbruik in de apps van leveranciers?
Bij Vattenfall zie ik gewoon mijn reguliere tarief staan. Best jammer, zou kan je dus niet de daadwerkelijke kosten per maand inzien.
Ik kan verderop in dit twitterdraadje ook niet goed opmaken of ze het wel gaan proberen.quote:Op maandag 2 januari 2023 08:54 schreef Gerard-Joling het volgende:
Weet iemand of de we de prijsplafond tarieven ook gaan terugzien in het realtime verbruik in de apps van leveranciers?
Bij Vattenfall zie ik gewoon mijn reguliere tarief staan. Best jammer, zou kan je dus niet de daadwerkelijke kosten per maand inzien.
Waarom ben je er nog klant als dit je mening is? Aanstellerij. Opschalen voor de eerste van de maand en verder niemand die er echt in kijkt kan ook gewoon niet uit.quote:Op maandag 2 januari 2023 17:04 schreef Haags het volgende:
Ik sta in een wachtrij van 9 minuten om de Eneco app in te kunnen__________!!!!!!!!!!
Is er iets wat ze wel goed kunnen bij firma list en bedrog behalve mensen oplichten.
Vooral als je verbruik ruim boven het plafond ligtquote:Op maandag 2 januari 2023 12:06 schreef Elpis het volgende:
Ghehe Eneco schijnt een storing in de app te hebben. Toch even schrikken als je 7,21 euro per kuub ziet staan.
[ twitter ]
Je hebt net de eerste echte stookmaand gehad. Kans is dus best aanwezig dat ze het nog niet eens heel fout hebbenquote:Op maandag 2 januari 2023 18:03 schreef Tjacka het volgende:
Ik zit nu op 450 kuub en mijn contract loopt tot april, maar energiedirect verwacht dat ik 1200 kuub ga verbruiken.
Best raar dat je dan maar moet kijken bij je voorschot moet kijken om te zien of je erondrr zit.quote:Op maandag 2 januari 2023 14:03 schreef Elpis het volgende:
[..]
Ik kan verderop in dit twitterdraadje ook niet goed opmaken of ze het wel gaan proberen.
[ twitter ]
Ze krijgen trouwens al 3/4 jaar geen variabele tarieven in die app verwerkt dus ik denk dat een plafond erbij 10 stappen te ver is.Tegen de tijd dat het gelukt is is het jaar alweer voorbij.
Wat wil je precies zien in die app?quote:Op maandag 2 januari 2023 19:30 schreef Malavita het volgende:
[..]
Best raar dat je dan maar moet kijken bij je voorschot moet kijken om te zien of je erondrr zit.
Klinkt echt enorm vaag
Ze maken inderdaad niet echt duidelijk of ze Mijn Vattenfall nog gaan aanpassen. Ik vrees ervoor.quote:Op maandag 2 januari 2023 14:03 schreef Elpis het volgende:
[..]
Ik kan verderop in dit twitterdraadje ook niet goed opmaken of ze het wel gaan proberen.
[ twitter ]
Ze krijgen trouwens al 3/4 jaar geen variabele tarieven in die app verwerkt dus ik denk dat een plafond erbij 10 stappen te ver is.Tegen de tijd dat het gelukt is is het jaar alweer voorbij.
hoeveel ik boven of onder zet plafond zit inclusief kostenquote:Op maandag 2 januari 2023 20:04 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Wat wil je precies zien in die app?
Nouja, dat word dan excel'en.quote:Op maandag 2 januari 2023 20:26 schreef Malavita het volgende:
[..]
hoeveel ik boven of onder zet plafond zit inclusief kosten
Ik verwacht dat dit net zo werkt als dynamische tarieven. Maar bestaat dat nog joh, daltarief.quote:Op maandag 2 januari 2023 20:36 schreef Van_Poppel het volgende:
Zijn door het prijsplafond het normaal- en het daltarief nu gelijk? Dan loont het dus niet meer om in het weekend de wasmachine en 's nachts de vaatwasser aan te zetten.
Slimme meters hebben standaard dubbeltariefquote:Op maandag 2 januari 2023 20:39 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ik verwacht dat dit net zo werkt als dynamische tarieven. Maar bestaat dat nog joh, daltarief.
Met mijn contract wel:quote:Op maandag 2 januari 2023 20:39 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ik verwacht dat dit net zo werkt als dynamische tarieven. Maar bestaat dat nog joh, daltarief.
Een dubbeltelwerk wel ja, maar dubbeltarief. Wist niet dat dat nog bestondquote:Op maandag 2 januari 2023 20:40 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Slimme meters hebben standaard dubbeltarief
Toen ik verhuisde naar een huis met slimme meter kreeg ik ongevraagd dubbeltarief, dat heb ik toen laten wijzigen. Daarna verhuisde ik naar een volgend huis met slimme meter en kreeg ik weer ongevraagd dubbel tarief en dat heb ik zo gelaten. Nu ben ik verhuisd naar nieuwbouw en heb ik ook weer dubbeltarief, maar een tijdelijke domme meter die alleen op laagtarief gezet is. Ik klaag niet, zullen we maar zeggenquote:Op maandag 2 januari 2023 20:46 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Een dubbeltelwerk wel ja, maar dubbeltarief. Wist niet dat dat nog bestondBij essent zit ik in ieder geval op enkeltarief en kan mij niet herinneren een keuze gehad te hebben.
Edit: Eens zien of switchen voor mij boeiend is
Mja ik moet zeggen dat ik zelden naar bedragen kijk. Eerder naar m3. Een stuk logischer ook om te kijken of je nog onder het plafond blijft.quote:Op maandag 2 januari 2023 19:30 schreef Malavita het volgende:
[..]
Best raar dat je dan maar moet kijken bij je voorschot moet kijken om te zien of je erondrr zit.
Klinkt echt enorm vaag
Heb deze maand 130 verbruiktquote:Op maandag 2 januari 2023 18:04 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Je hebt net de eerste echte stookmaand gehad. Kans is dus best aanwezig dat ze het nog niet eens heel fout hebben
Die "loyaliteit" kan je met/tot het energieplafond wel gedag zeggen en was een goede motivator om toch maar *dynamisch) elders te kijken.quote:Op donderdag 29 december 2022 12:51 schreef Elan het volgende:
[..]
Niet per se. Bij bijvoorbeeld Vattenfall krijg je korting, 25% op je variabele stroomcontract als je loyaal bent. Wellicht dat andere aanbieders ook een dergelijk systeem hanteren.
ja, is ook nooit weggeweest. alleen is het verschil wel steeds kleiner geworden..quote:Op maandag 2 januari 2023 20:39 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
ja dat is ook weer zo idd.quote:Op maandag 2 januari 2023 21:36 schreef Elpis het volgende:
[..]
Mja ik moet zeggen dat ik zelden naar bedragen kijk. Eerder naar m3. Een stuk logischer ook om te kijken of je nog onder het plafond blijft.
(Kleine) thuisaccu dan geen optie?quote:Op maandag 2 januari 2023 15:03 schreef investeerdertje het volgende:
Dat zou dan betekenen dat we 550 dure kwh zullen moeten inkopen.
Die loyaliteitskorting bouw je op, voor elk jaar 5% meen ik. Volgend jaar is er geen prijsplafond meer dus dan is een dergelijke korting weer interessant.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 00:36 schreef Vallon het volgende:
[..]
Die "loyaliteit" kan je met/tot het energieplafond wel gedag zeggen en was een goede motivator om toch maar *dynamisch) elders te kijken.
Hoe ga ik die in de winter vullen dan?quote:
Salderen is nog wel een ding ja, over 2 jaar als ze het niet weer veranderen al wat minder. Maar als je kWh moet kopen, dan kan je toch beter wat je zelf opwekt opslaan tot wat je zou moeten kopen?quote:Op dinsdag 3 januari 2023 10:41 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Hoe ga ik die in de winter vullen dan?Dan kan ik beter overstappen.
Immers salderen is gewoon nog een ding 😜
Ja maar salderen is nu gewoon veel voordeliger. Over twee jaar is dan. Koop ik nu die accu dan is hij en niet rendabel bezig geweest en ik heb er al slijtage inzitten als die zichzelf terug begint te verdienen. Dat terugverdienen zal dan sowieso nog in de zomer zijn.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 10:46 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Salderen is nog wel een ding ja, over 2 jaar als ze het niet weer veranderen al wat minder. Maar als je kWh moet kopen, dan kan je toch beter wat je zelf opwekt opslaan tot wat je zou moeten kopen?
Met een accu kun je ook ervoor kiezen op andere momenten te verbruiken, of, terug te leveren (als dat invloed heeft op je terugleverprijs)
Momenteel zijn het allemaal wurgcontracten. Ik ben afgehaakt omdat mijn korting niet werd doorgevoerd op & in het plafondtarief. Natuurlijk zegt een bedrijf dat dit niet anders kan, kon of mocht. Waarbij elke andere optie, gemakshalve volledig achterwege is gebleven. Blijven loont, had prima gekund met mijn part een inwisselbare (energie/bespaar) tegoedbon voor weet ik veel 2024.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 08:43 schreef Elan het volgende:
[..]
Die loyaliteitskorting bouw je op, voor elk jaar 5% meen ik. Volgend jaar is er geen prijsplafond meer dus dan is een dergelijke korting weer interessant.
Verwacht ook dat de grote variabele aanbieders niet achter zullen blijven met prijsverlagingen als de concurrentie met dynamische contracten veel voordeliger blijkt. Het gros van de consumenten heeft namelijk variabel, en die mensen zijn wellicht nu nog wat naïef en behoudend maar uiteindelijk ook niet achterlijk.
Je moet ook oppassen dat als er straks om wat voor reden dan ook weer stront aan de knikker is op de energiemarkt je leverancier niet omvalt en je tegen een peperduur levertarief alsnog bij zo'n grote jongen moet aankloppen voor een wurgcontract.
Zo'n dynamisch contract is direct gekoppeld aan de spotmarkt, dat is leuk in de huidige dalende trend maar kan ook voor onverwachte verrassingen zorgen als zich weer ellende aan dient en of de prijzen enorm snel stijgen. Qua aanbieders zijn het ook vrijwel allemaal start-ups, daar schuilt mij persoonlijk teveel risico in. Geen zin om met Frank Energie of whatever in zee te gaan.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 11:23 schreef Vallon het volgende:
[..]
Momenteel zijn het allemaal wurgcontracten. Ik ben afgehaakt omdat mijn korting niet werd doorgevoerd op & in het plafondtarief. Natuurlijk zegt een bedrijf dat dit niet anders kan, kon of mocht. Waarbij elke andere optie, gemakshalve volledig achterwege is gebleven. Blijven loont, had prima gekund met mijn part een inwisselbare (energie/bespaar) tegoedbon voor weet ik veel 2024.
De enige toegevoegde waarde van een bedrijf die "energie" doorschuift, blijkt de prijs waarbij zij stellig de indruk wekken dat die bij hun heel zeker zou zijn. En idd vooral oppassen dat je voorschot niet verdwijnt in een faillissementsboedel. Daarom zou het wenselijk zijn dat overheden, die toch de boel moeten/gaan redden, hier garant voor staan en paal met perk stellen bij hoge voorschotten.
Voor 2023 maakt "korting" geen donder uit en niemand kan iets zeggen hoe de ontwikkeling in 2024 zal gaan zijn.
Met dit ingrijpen op de energiemarkt is een volgende stap gezet om de boel los te zingen van een zekerheid.
Waarom niet ? Of wil je proberen te frauderen met foutieve meterstanden ?quote:Op dinsdag 3 januari 2023 14:51 schreef RoW_0 het volgende:
Vattenfall en Essent vragen om de meterstanden van mijn heilige ouderwetse meter, dit zodat ze de beginstand weten van mijn prijsplafond.
Is dit slim om te doen?
Heel vervelend, ik heb net een heel betoog getypt en dan verbreekt de verbinding.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 14:54 schreef ES_FOK het volgende:
[..]
Waarom niet ? Of wil je proberen te frauderen met foutieve meterstanden ?
Wanneer komt je jaarrekening en was je tarief voor 2022 hoger of lager dan het plafondtarief?quote:Op dinsdag 3 januari 2023 15:03 schreef RoW_0 het volgende:
[..]
Heel vervelend, ik heb net een heel betoog getypt en dan verbreekt de verbinding.
Korte samenvatting: misschien is het niet verplicht?misschien heb ik extra waarborgen omdat ik een domme meter heb? Daarom ben ik hier om dat te vragen. Niet gelijk spannend maken en het f-woordje droppen.
Sept. Variabel contract dus sowieso hoger. Verbruik ook 100-200 kuub meer dan plafond.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 15:04 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wanneer komt je jaarrekening en was je tarief voor 2022 hoger of lager dan het plafondtarief?
Dan zou ik ze doorgeven anders heb je zomaar kans dat ze verbruik van januari aan decemer 2022 gaan toekennen.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 15:05 schreef RoW_0 het volgende:
[..]
Sept. Variabel contract dus sowieso hoger. Verbruik ook 100-200 kuub meer dan plafond.
Anderzijds zijn deze contracten natuurlijk maandelijks opzegbaar. Mocht de prijs opeens stijgen, dan kun je gewoon weer overstappen. Het is niet alsof Vattenfall zo zijn best doet om de prijs te verlagen. Sterker nog, deze stijgt nog steeds (ondanks de trend die jij beschrijft).quote:Op dinsdag 3 januari 2023 12:40 schreef Elan het volgende:
[..]
Zo'n dynamisch contract is direct gekoppeld aan de spotmarkt, dat is leuk in de huidige dalende trend maar kan ook voor onverwachte verrassingen zorgen als zich weer ellende aan dient en of de prijzen enorm snel stijgen. Qua aanbieders zijn het ook vrijwel allemaal start-ups, daar schuilt mij persoonlijk teveel risico in. Geen zin om met Frank Energie of whatever in zee te gaan.
Dat opzeggen klopt maar de tarieven die je dan vervolgens moet betalen bij een (gedwongen) overstap zijn waarschijnlijk nog hoger dan de tarieven voor bestaande klanten met een eventuele korting. Dat was in september ook het geval.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 16:59 schreef Adrenaline0182 het volgende:
[..]
Anderzijds zijn deze contracten natuurlijk maandelijks opzegbaar. Mocht de prijs opeens stijgen, dan kun je gewoon weer overstappen. Het is niet alsof Vattenfall zo zijn best doet om de prijs te verlagen. Sterker nog, deze stijgt nog steeds (ondanks de trend die jij beschrijft).
Hangt er vanaf wat dat iets meer is. Nu de energieprijzen skyrocken ga ik liever meedansen dan achteraf een gegarandeerd hogere rekening te krijgen. Die ooit - hoe kan ik het nu zeggen - el cheapo contracten van zeg 22ct zie ik niet meer terugkomen. Energie thuis wordt net zoiets als benzine tanken en verder moet afwachten wat de prijs is/wordt.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 17:08 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat opzeggen klopt maar de tarieven die je dan vervolgens moet betalen bij een (gedwongen) overstap zijn waarschijnlijk nog hoger dan de tarieven voor bestaande klanten met een eventuele korting. Dat was in september ook het geval.
Daarbij zou ik voor je besluit over te stappen de Trustpilot eens lezen van ANWB-energie en al die andere nieuwe dynamische aanbieders . Gras blijkt in veel gevallen toch een stuk minder groen omdat er kleine lettertjes in het contract staan, en de communicatie verloopt in veel gevallen dramatisch. Voor iets dat zo belangrijk is kies ik liever er voor iets meer te betalen.
Ja erg verstandig. Anders schatten ze de hele klote zooi. Nu weten ze tenminste je standen bij het begin van het prijsplafond.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 14:51 schreef RoW_0 het volgende:
Vattenfall en Essent vragen om de meterstanden van mijn heilige ouderwetse meter, dit zodat ze de beginstand weten van mijn prijsplafond.
Is dit slim om te doen?
hoeveel verbruik je wel niet dan ?quote:Op dinsdag 3 januari 2023 17:03 schreef Gia het volgende:
Ons nieuwe termijnbedrag, Greenchoice, 614 euro!
Zal blij zijn als die zonnepanelen erop liggen.
Greenchoice is niet zo goed in schatten. Zonder prijsplafond zat ik op 730 euro ongeveer. In werkelijkheid kom ik zonder plafond op 180 euro uit.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 19:59 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
hoeveel verbruik je wel niet dan ?
Lees veel dat mensen dat willen doen.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 14:54 schreef ES_FOK het volgende:
[..]
Waarom niet ? Of wil je proberen te frauderen met foutieve meterstanden ?
wtfquote:Op dinsdag 3 januari 2023 20:01 schreef Ericr het volgende:
[..]
Greenchoice is niet zo goed in schatten. Zonder prijsplafond zat ik op 730 euro ongeveer. In werkelijkheid kom ik zonder plafond op 180 euro uit.
Ik moest tot een paar dagen terug ¤30 bijbetalen als ik zo doorging en nu zeggen ze dat ik ¤200 terug krijg als ik zo doorga.quote:Op vrijdag 30 december 2022 21:10 schreef Sjemmert het volgende:
[ afbeelding ]
Oh dat valt best mee. Ik betaal 9 euro voor 10,5 kWh. En ik zit ook bij Vattenfal. Het slaat echt helemaal nergens meer op dat ik blijkbaar dus meer betaal dan jij.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 19:45 schreef MevrouwCactus het volgende:
Kijk ik er overheen? Zien jullie in de Vattenfall app wel de prijzen van het energieplafond? Ik schrok me net even de touwtyfus toen ik zag dat ik voor gisteren ¤9,- aan kWh had verbruikt, maar het was maar 15 kWh.
Mijn contract liep 1 januari afquote:Op dinsdag 3 januari 2023 20:52 schreef henkklaas1994 het volgende:
[..]
Oh dat valt best mee. Ik betaal 9 euro voor 10,5 kWh. En ik zit ook bij Vattenfal. Het slaat echt helemaal nergens meer op dat ik blijkbaar dus meer betaal dan jij.
Ik gok genormaliseerd naar een gemiddeld maandtarief. Net als een dynamisch contract.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 21:49 schreef Puala het volgende:
Vraagje, weet iemand hoe t prijsplafond werkt met normaal en daltarief?
Waarbij berekening van dat gewogen gemiddelde (in relatie tot dan opgebouwd plafondvolume) op het moment van daadwerkelijke afrekening plaatsvindt. Voorschot is daarin geen factuur(moment).quote:Op dinsdag 3 januari 2023 22:15 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ik gok genormaliseerd naar een gemiddeld maandtarief. Net als een dynamisch contract.
De winsten van energiebedrijven die ons de energie leveren zijn niet mega. Wat stelselmatig onbenoemd blijft zijn de winsten van speculanten.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 21:11 schreef Homey het volgende:
Heel item net op het NOS journaal over energie tarieven. Wat de NOS u niet vertelt:
- de winsten van energie bedrijven zijn echt mega. De prijzen zijn dus buitensporig hoog en kent weinig relatie met de sterk dalende gasprijzen.
- tarieven in Nederland zijn de hoogste van de hele wereld. Mede dankzij de hoge belastingen. Ga de grens over in België en de tarieven halveren.
- de reporter zegt in het item dat prijzen van 70 cent per kuub gas ondenkbaar zijn. Maar in veel landen in de wereld is dat gewoon het geval.
Door dit weg te laten denkt de kijker dat hoge prijzen normaal zijn, terwijl de tarieven hier echt absurd zijn.
Oh was het niet dat dynamisch per maand gemiddeld werd?quote:Op dinsdag 3 januari 2023 22:53 schreef Vallon het volgende:
[..]
Waarbij berekening van dat gewogen gemiddelde (in relatie tot dan opgebouwd plafondvolume) op het moment van daadwerkelijke afrekening plaatsvindt. Voorschot is daarin geen factuur(moment).
Geloof dat Vattenfall ook dacht dat wij dat wilden doen. Toen ik de meterstanden invulde, kreeg ik een foutmelding; ze verwachtten een hogere stand. We krijgen ruim ¤ 1.000 terug, maar het termijnbedrag gaat toch met meer dan 20% omhoog. Ik vond daar iets van en ben overgestapt.quote:
Ze komen het minimaal 1x per 2 of 3 jaar controleren toch ... enige manier om te frauderen is nooit je deur open te doen (en dan schatten ze gewoon in jouw nadeel?)quote:
Schrok me ook wezenloos toen ik in die app leek, prijzen zijn verdubbeld per 1 januari kennelijk . Maar dat prijsplafond zit daar ook niet in verrekend, dus aan die app heb je ook geen reet meer als het gaat om bedragen? Wij krijgen pas per 1 september een keer de jaarafrekening.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 20:52 schreef henkklaas1994 het volgende:
[..]
Oh dat valt best mee. Ik betaal 9 euro voor 10,5 kWh. En ik zit ook bij Vattenfal. Het slaat echt helemaal nergens meer op dat ik blijkbaar dus meer betaal dan jij.
'2023 is de energiebelasting ongeveer 59 cent per m3 gas en 15 cent per kWh stroom (bedragen inclusief 21 procent btw). Tegelijkertijd krijg je een vast bedrag aan energiebelasting terug, namelijk 596,85 euro (bedrag in 2023).'quote:Op dinsdag 3 januari 2023 22:58 schreef Vallon het volgende:
En inderdaad de overheid is in dit "gave land" een een grote graaier.
Jemig, moest je het eten de onderbuik weer onthouden. Dit staat niet mooi in de populistische stukjes.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 23:31 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
'2023 is de energiebelasting ongeveer 59 cent per m3 gas en 15 cent per kWh stroom (bedragen inclusief 21 procent btw). Tegelijkertijd krijg je een vast bedrag aan energiebelasting terug, namelijk 596,85 euro (bedrag in 2023).'
Dit reken dit eens terug...
596,85 / 0.15 = 3974
Over de eerste 3974kWh (of 1000m3 gas, of combinatie) betaal je helemaal geen energiebelasting. Mensen met een fatsoenlijk verbruik betalen dus geen energiebelasting. Graaiende overheid val dus in deze context wel mee.
En toch zijn de tarieven hier de hoogste van de hele wereld. Explain that.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 23:31 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
'2023 is de energiebelasting ongeveer 59 cent per m3 gas en 15 cent per kWh stroom (bedragen inclusief 21 procent btw). Tegelijkertijd krijg je een vast bedrag aan energiebelasting terug, namelijk 596,85 euro (bedrag in 2023).'
596,85 / 0.15 = 3974
Over de eerste 3974kWh (of 1000m3 gas, of combinatie) betaal je helemaal geen energiebelasting. Mensen met een fatsoenlijk verbruik betalen dus geen energiebelasting. Graaiende overheid val dus in deze context wel mee.
Het is in elk geval niet de graaiende overheid.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 23:53 schreef Homey het volgende:
[..]
En toch zijn de tarieven hier de hoogste van de hele wereld. Explain that.
Blijft vermakelijk waarbij de vraag allereerst is waarom een overheid überhaupt belasting heft op een essentieel goed. Ik laat jouw waardeoordeel aan jou omdat je kennelijk niet kan bedenken dat er mensen zijn in andere omstandigheden die flink meer energie (moeten) gebruiken. Iets met een huis vol, een EV, boiler en/of warmtepomp e.d. In jouw denktrant "onfatsoenlijk" omdat ze afwijken van wat bedacht is.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 23:31 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
596,85 / 0.15 = 3974
Alles wordt per kalendermaand gemiddeld. Dynamisch, piek/dal, variable tarief wat halverwege de maand wijzigt.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 22:59 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Oh was het niet dat dynamisch per maand gemiddeld werd?
Een belangrijke factor daarin is, dat die lijstjes met wie de hoogste en laagste energietarieven heeft geen rekening houden met het enorme bedrag aan "heffingskorting energiebelasting" wat alle Nederlandse huishoudens met eigen elektriciteitsaansluiting ontvangen.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 23:53 schreef Homey het volgende:
[..]
En toch zijn de tarieven hier de hoogste van de hele wereld. Explain that.
2022 als voorbeeld nemen, het jaar waarin bakken met geld naar de burger zijn gebracht om de energierekening naar enigsinds normaal te krijgen.quote:Op woensdag 4 januari 2023 02:16 schreef Vallon het volgende:
[..]
Blijft vermakelijk waarbij de vraag allereerst is waarom een overheid überhaupt belasting heft op een essentieel goed. Ik laat jouw waardeoordeel aan jou omdat je kennelijk niet kan bedenken dat er mensen zijn in andere omstandigheden die flink meer energie (moeten) gebruiken. Iets met een huis vol, een EV, boiler en/of warmtepomp e.d. In jouw denktrant "onfatsoenlijk" omdat ze afwijken van wat bedacht is.
Ms is het je ontgaan dat die overheidsheffin in 2022 nog 'maar' 7ct/kWh was en per 2023 dus verdubbeld is naar die 15ct en de energiebelasting gelijktijdig ook nog's flink is verminderd.
Ik kan mij verder voorstellen dat het dan meevalt omdat het het driedubbele of wie weet het viervoudige geweest had kunnen zijn. "We" zijn dus met die redenatie en hoge prijzen, dus echte "mazzelkonten".
Dat "we"hogere prijzen betalen is een direct gevolg van een trits aan voorliggende halfbakken politiek gedreven uitvoeringskeuzes van een overheid op last van een andere overheid.
Dit even los wat iemand waarom & daarvan oorzakelijk van vindt en burgers geen keuze wordt gelaten om bijbehorende consequenties te ondergaan.
Sterker, zelfs de 'teruggave energiebelasting' was bij gemiddeld gebruik hoger dan de betaalde belasting.quote:Op woensdag 4 januari 2023 07:43 schreef Ivo1985 het volgende:
Het afgelopen jaar betaalde een huishouden met gemiddeld jaarverbruik zelfs helemaal géén energiebelasting en kreeg daar bovenop nog 2*190 euro cadeau.
Met airco en electrische verwarming in computerhok zoon (garage) 8000 kwh en gas was zonder airco 2100, met airco (v.a. april) 1600. Vanaf half november verwarmt met gas.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 19:59 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
hoeveel verbruik je wel niet dan ?
Het gaat niet om zielig, toch?quote:Op woensdag 4 januari 2023 10:07 schreef Speekselklier het volgende:
Een EV noemen als veelverbruiker, veel zieliger kan je het niet maken. Al die arme mensen met hun Tesla. Die zouden we moeten compenseren met de wegenbelasting of zo? Enig idee hoeveel belasting er op een liter benzine zit?
ik doelde meer op zielig dat ze zo veel belasting moeten betalen. Even los van de kale prijzen betaal je met diesel meer belasting dan als je electrisch rijdt.quote:Op woensdag 4 januari 2023 11:57 schreef Hupje het volgende:
[..]
Het gaat niet om zielig, toch?
Het eerste kwartaal (tot aan mijn jaarafrekening) kan ik financieel gezien mijn hybride auto beter alleen met diesel rijden dan met stroom (boven het prijsplafond), want dat is per km goedkoper voor mij.
Het is wel onze overheid. De energiebelasting hier is veel hoger dan België bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 23:59 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Het is in elk geval niet de graaiende overheid.
Ik denk eerder dat wij in onze honger naar gas bereid zijn om een enorm hoge prijs op de wereldmarkt te bieden.
Heb je de teruggave er vanaf gehaald?quote:Op woensdag 4 januari 2023 12:45 schreef Homey het volgende:
[..]
Het is wel onze overheid. De energiebelasting hier is veel hoger dan België bijvoorbeeld.
“Onze honger naar gas” geldt ook voor andere landen. Wat is je bron en onderbouwing dat die zoveel afwijkt van landen als Duitsland of Frankrijk?
Over de eerste 4000kwh stroom / 1000m3 gas of combinatie is de energiebelasting 0. Daar waar de prijs hoger is dan 40ct/145ct geeft de overheid over de eerste 2800kWh + 1200m3 zelfs subsidie. Opgeteld krijg je over de eerste 6800kWh/1200m3 bij een hoge stroomprijs dus vooral subsidie en heb je nog geen cent belasting betaald.quote:Op woensdag 4 januari 2023 12:45 schreef Homey het volgende:
[..]
Het is wel onze overheid. De energiebelasting hier is veel hoger dan België bijvoorbeeld.
“Onze honger naar gas” geldt ook voor andere landen. Wat is je bron en onderbouwing dat die zoveel afwijkt van landen als Duitsland of Frankrijk?
Wel een heule oude quote ;-)quote:Op woensdag 4 januari 2023 12:58 schreef Speekselklier het volgende:
Gewoon een willekeurige quote
In vergelijking met onze buurlanden betalen Belgische gezinnen een relatief hoge elektriciteitsfactuur. Enkel de Duitse gezinnen betalen meer, terwijl in Nederland de gezinnen het minst betalen. De verschillen zijn groot: de Duitsers betalen bijna twee keer zoveel als de Nederlandse gezinnen. De voornaamste oorzaak van deze verschillen zijn de ‘andere’ kosten: openbaredienstverplichtingen, toeslagen en heffingen, die via de energiefactuur aangerekend worden. In het Brussels Hoofdstedelijke Gewest worden minder toeslagen en heffingen aangerekend. Daardoor is dit gewest de goedkoopste regio binnen België.
(2e hit 'energiebelasting belgie' op google)
https://emis.vito.be/nl/a(...)mringende-buurlanden
2 jaar oud. Als je beter kan, ga je gang.quote:Op woensdag 4 januari 2023 13:47 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Wel een heule oude quote ;-)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |