Valt wel mee:quote:Op donderdag 22 december 2022 23:57 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Moet je nagaan hoe verschrikkelijk veel geld deze belastingverhoging gaat kosten.
Ze hebben de wijken gekozen die het dichtste bij de rivier en het kanaal liggen. Ze willen overstappen op warmtenet.quote:Op vrijdag 23 december 2022 17:19 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Dat lijkt mij nu net de verkeerde volgorde. Je kan beter beginnen met wijken die na 2000 gebouwd zijn, die zijn kwa isolatie er wel op voorbereid.
Dat klopt ook en voer ik ook voortdurend aan dat men zichzelf aan het bedotten is.quote:Op vrijdag 23 december 2022 16:25 schreef ES_FOK het volgende:
[..]
Heel mooi verhaal maar salderen is toch écht papieren terminologie die betrekking heeft op het financieel afhandelen van geproduceerde stroom... Deze hoeveelheid stroom levert het probleem op voor het net, niet het financieel afhandelen van deze opgewekte stroom
Dat veronderstel je dus omdat iemand je dat verteld heeft en/of in een mooi rapport met specs heeft gezet.quote:Op vrijdag 23 december 2022 17:35 schreef Ivo1985 het volgende:
Maar belangrijker nog: wanneer door overproductie aan (groene) elektriciteit de spanning op het net oploopt, dan schakelen omvormers voor zonnepanelen vanzelf uit zodra de spanning tot 10% boven de nominale netspanning is opgelopen. En daarmee zorgt een hoge productie van zonnestroom niet voor problemen op het elektriciteitsnet
mwah, zonder het prijsplafond had de overheid die hogere gasbaten gewoon gekregen dus om die nu van de kosten van het prijsplafond af te trekken vind ik wel wat creatieve boekhoudingquote:
Hoop dat je niet gelijk hebt natuurlijk..net wat besteld..betaal nu 15 per maand aan stroom..die inverstering ga ik er nooit uithalen...maar ja..nieuw project kijken wat het brengt..quote:Op vrijdag 23 december 2022 19:15 schreef Vallon het volgende:
[..]
Dat klopt ook en voer ik ook voortdurend aan dat men zichzelf aan het bedotten is.
Zonnnepanelen zijn nuttig als de zon schijnt en er geen andere bron is. Op alle andere momenten kunnen ze beter uit worden gezet. Pijnlijk is dan dat ze dan een stuk minder interessant worden (voor huishoudens).
De mensen die salderen denken dat ze - vooral voor zichzelf - goed bezig te zijn en niet willen weten dat andere mensen op momenten dat het donker is, dan hun zg gespaarde rekening afbetalen. Er is geen magische battterij die aangaat als de zon ondergaat. Op doe momenten hebben ook mensen met zonnepanelen, stroom nodig dat dan direct betaald wordt door mensen die niet (konden) salderen.
Puur natuurkundig overlaadt ongebruikte stroom niet het netwerk. het is dan als op de plaats hardlopen, je beweegt maar komt geen meter vooruit. Een generator die spanning maakt maar niet belast wordt, gaat niet sneller stuk of zo.
Wat voor & door salderen wordt overladen is de spanning op het netwerk dat voor het administratief kunnen salderen nodig is om de meter achterwaarts te laten draaien en dan de in het totale netwerk aangesloten apparatuur dan kapot gaat. Als salderen het eigenlijke doel en probleem is, zou men net zo goed zo de zonnepanelen kunnen afschakelen en simpel wat cijfers op een factuur kunnen veranderen.
Waar het faliekant fout gaat dat men denkt dat omdat de meter naar achteren draait er dan ook sprake is van daadwerkelijke vermogens -of energieoverdracht. iets dat alleen maar het geval wanneer die energie ook wordt gebruikt.
Eén van de onderliggende redenen van overladen is basaal wanneer er (ruim) meer dan 253 volt wordt aangevoerd (wat sws al veel te hoog is voor menig stukje elektronica, dat dan - who cares, we kopen wel nieuw - zo maar onverklaarbaar kapot gaat).
Veel randapparatuur en trafohuisjes zijn ontworpen voor die spanning en al helemaal niet voor transformatoren die dat secundair teruggevoerd te krijgen.
Het geleverde vermogen om duurzaam te salderen (anders dan financieel op de meter en in de boeken) dient nauwelijks een functie. Het is een goedbedoelde volksontkenning dat gebaseerd is op fundamentele onwetendheid omtrent elektriciteit, die onze samenleving met alle macht zal in stand zal proberen willen houden.
Immers het moet groen zijn, is dat vooral zo willen (volhouden). Zoiets als de de kerk ooit verbood te overwegen dat de de aarde om de zon draait en een klimaatdictator meent dat aanpassing van ons gedrag leidt tot vermindering van temperatuur.
Mark my words, als samenleving zullen we over zo'n 10-20 jaar (en ws al eerder) nog wel gaan ontdekken dat al die eigen zonnepanelen bij opportunistische particulieren met die halbrakke omvormers en converters geen goed idee was. Helaas is de trein op weg zonder dat er verderop rails liggen, laat staan uitkomen op ene station.
Bijzonder, blijkbaar kun je ook verzoeken om geen prijsplafond toe te laten passen, mocht dat voordeliger voor je zijn.quote:Artikel 2.1.3:
De leverancier kan de toepassing van het prijsplafond op de levering van gas, elektriciteit of
warmte aan een kleinverbruikaansluiting achterwege laten, indien de betreffende kleinverbruiker hierom verzoekt.
Het is je kennelijk ontgaan dat de hele industrie tijdens zonuren door de week nog steeds heel veel energie nodig heeft. De momenten dat er werkelijk te veel energie aanbod is zijn op de vingers van een hand te tellen en dus uitsluitend in het weekend als het waait en er veel zon is.quote:Op vrijdag 23 december 2022 19:15 schreef Vallon het volgende:
[..]
Dat klopt ook en voer ik ook voortdurend aan dat men zichzelf aan het bedotten is.
Zonnnepanelen zijn nuttig als de zon schijnt en er geen andere bron is. Op alle andere momenten kunnen ze beter uit worden gezet. Pijnlijk is dan dat ze dan een stuk minder interessant worden (voor huishoudens).
De mensen die salderen denken dat ze - vooral voor zichzelf - goed bezig te zijn en niet willen weten dat andere mensen op momenten dat het donker is, dan hun zg gespaarde rekening afbetalen. Er is geen magische battterij die aangaat als de zon ondergaat. Op doe momenten hebben ook mensen met zonnepanelen, stroom nodig dat dan direct betaald wordt door mensen die niet (konden) salderen.
Puur natuurkundig overlaadt ongebruikte stroom niet het netwerk. het is dan als op de plaats hardlopen, je beweegt maar komt geen meter vooruit. Een generator die spanning maakt maar niet belast wordt, gaat niet sneller stuk of zo.
Wat voor & door salderen wordt overladen is de spanning op het netwerk dat voor het administratief kunnen salderen nodig is om de meter achterwaarts te laten draaien en dan de in het totale netwerk aangesloten apparatuur dan kapot gaat. Als salderen het eigenlijke doel en probleem is, zou men net zo goed zo de zonnepanelen kunnen afschakelen en simpel wat cijfers op een factuur kunnen veranderen.
Waar het faliekant fout gaat dat men denkt dat omdat de meter naar achteren draait er dan ook sprake is van daadwerkelijke vermogens -of energieoverdracht. iets dat alleen maar het geval wanneer die energie ook wordt gebruikt.
Eén van de onderliggende redenen van overladen is basaal wanneer er (ruim) meer dan 253 volt wordt aangevoerd (wat sws al veel te hoog is voor menig stukje elektronica, dat dan - who cares, we kopen wel nieuw - zo maar onverklaarbaar kapot gaat).
Veel randapparatuur en trafohuisjes zijn ontworpen voor die spanning en al helemaal niet voor transformatoren die dat secundair teruggevoerd te krijgen.
Het geleverde vermogen om duurzaam te salderen (anders dan financieel op de meter en in de boeken) dient nauwelijks een functie. Het is een goedbedoelde volksontkenning dat gebaseerd is op fundamentele onwetendheid omtrent elektriciteit, die onze samenleving met alle macht zal in stand zal proberen willen houden.
Immers het moet groen zijn, is dat vooral zo willen (volhouden). Zoiets als de de kerk ooit verbood te overwegen dat de de aarde om de zon draait en een klimaatdictator meent dat aanpassing van ons gedrag leidt tot vermindering van temperatuur.
Mark my words, als samenleving zullen we over zo'n 10-20 jaar (en ws al eerder) nog wel gaan ontdekken dat al die eigen zonnepanelen bij opportunistische particulieren met die halbrakke omvormers en converters geen goed idee was. Helaas is de trein op weg zonder dat er verderop rails liggen, laat staan uitkomen op ene station.
Betekent dat salderen ook nog werkt zoals het altijd gewerkt heeft? Want zo ja, dan is dit voor mij het overwegen waard.quote:Op vrijdag 23 december 2022 20:22 schreef Arcee het volgende:
[..]
Bijzonder, blijkbaar kun je ook verzoeken om geen prijsplafond toe te laten passen, mocht dat voordeliger voor je zijn.
Dit was precies wat ik net dachtquote:Op vrijdag 23 december 2022 20:53 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Betekent dat salderen ook nog werkt zoals het altijd gewerkt heeft? Want zo ja, dan is dit voor mij het overwegen waard.
Vooral het "of" is boeiend.quote:Op vrijdag 23 december 2022 20:22 schreef Arcee het volgende:
[..]
Bijzonder, blijkbaar kun je ook verzoeken om geen prijsplafond toe te laten passen, mocht dat voordeliger voor je zijn.
Yep & terecht, want bij een dynamische leverancier kan je door middeling van de marktprijs in die maand mogelijk aan de verkeerde kant van de etagevloer komen te zitten.quote:Op vrijdag 23 december 2022 20:22 schreef Arcee het volgende:
[..]
Een afbeelding niet toe kunnen voegen is vervelend, maar je mede-users meteen voor hoer uitmaken gaat me wat ver.quote:Op zaterdag 24 december 2022 16:59 schreef Adrenaline0182 het volgende:
Hoorde positieve verhalen over United Consumers en heb voor de grap eens een berekening laten maken voor mijn gasloze woning. Ik zit op dit moment bij Vattenfall, de club die zijn energie hier duurder verkoopt dan in Duitsland. En mij vanaf januari bijna 90 cent per KWH laat aftikken. Bij United Consumers bieden zij het volgende aan:
Variabele kostenBedragVerbruikTotaal
Leveringskosten normaal¤ 0,506742.566 kWh¤ 1.300,29
Leveringskosten dal¤ 0,365251.734 kWh¤ 633,34
Energiebelasting ¤ 0,040104.300 kWh¤ 172,43
Opslag Duurzame Energie ¤ 0,033244.300 kWh¤ 142,93
Vaste kostenBedragPeriodeTotaal
Vaste leveringskosten¤ 0,21501365 dagen¤ 78,48
Netbeheerkosten (Stedin Netbeheer) ¤ 0,62751365 dagen¤ 229,04
Vermindering Energiebelasting¤ 2,03555365 dagen¤ -742,98
Lijkt me een stuk goedkoper. Ik heb een printscreen gemaakt overigens, maar zie niet hoer ik hier een afbeelding toevoeg. Excuus.
zal die hoer vast niet waarderen als je een afbeelding toevoegtquote:Op zaterdag 24 december 2022 16:59 schreef Adrenaline0182 het volgende:
Hoorde positieve verhalen over United Consumers en heb voor de grap eens een berekening laten maken voor mijn gasloze woning. Ik zit op dit moment bij Vattenfall, de club die zijn energie hier duurder verkoopt dan in Duitsland. En mij vanaf januari bijna 90 cent per KWH laat aftikken. Bij United Consumers bieden zij het volgende aan:
Lijkt me een stuk goedkoper. Ik heb een printscreen gemaakt overigens, maar zie niet hoer ik hier een afbeelding toevoeg. Excuus.
De vermindering energiebelasting is volgend jaar lager toch?quote:Op zaterdag 24 december 2022 16:59 schreef Adrenaline0182 het volgende:
Ik kan mijn terugleververgoeding niet vinden, maar ik overweeg gewoon t prijsplafond te weigeren, volgens mij las ik hier dat dat kan.quote:Op dinsdag 27 december 2022 17:45 schreef monkyyy het volgende:
Salderen gaat anders werken met het prijsplafond, uitleg video.
Ja, dat las ik hier ook, maar of dat écht kan. ik weet dat ik meer dan 1 MWh per jaar over heb als er gesaldeerd wordt zoals dat altijd gedaan werd. Als ik daarvoor kan gaan doe ik dat, want want maakt mij het dan uit of 1 kWh 20 cent of 80 cent is. Op een heel jaar krijg ik dan gewoon geld terug.quote:Op dinsdag 27 december 2022 18:28 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ik kan mijn terugleververgoeding niet vinden, maar ik overweeg gewoon t prijsplafond te weigeren, volgens mij las ik hier dat dat kan.
Mijn prijzen liggen er toch nog onder, dus...
Die man weet altijd een deel onzin op te hoesten en ook nu walst ie er gewoon overheen dat het plafond vrijwel zeker slechts één jaar bestaat.quote:Op dinsdag 27 december 2022 17:45 schreef monkyyy het volgende:
Salderen gaat anders werken met het prijsplafond, uitleg video.
Mijn jaar wordt gesplitst in de eerste week van maart. Precies onhandig dus. Agz dat plafond mij sowieso niks oplevert, is het wel de moeite om uit te zoeken.quote:Op dinsdag 27 december 2022 18:47 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, dat las ik hier ook, maar of dat écht kan. ik weet dat ik meer dan 1 MWh per jaar over heb als er gesaldeerd wordt zoals dat altijd gedaan werd. Als ik daarvoor kan gaan doe ik dat, want want maakt mij het dan uit of 1 kWh 20 cent of 80 cent is. Op een heel jaar krijg ik dan gewoon geld terug.
Daar mijn afrekenmoment op 1 juli ligt zal ik de 2e helft van de zomer genoeg buffer opbouwen voor de winter van datzelfde jaar, maar dat zal niet zo ruim zijn als 'nu' het geval is.
Powerpeers stuurt me net een mail waarin ze dat bevestigenquote:Op dinsdag 27 december 2022 17:55 schreef Leandra het volgende:
[..]
De vermindering energiebelasting is volgend jaar lager toch?
grappig, ik heb exact dezelfde verbruikskosten. Eneco is echt een boevenbende, hoogste tarieven in de hele wereld. ongekend.quote:Op dinsdag 27 december 2022 20:12 schreef exode het volgende:
Eneco heeft ook gemaild, zakken wel wat maar zijn nog steeds 1 van de duursten in de markt volgens mij.
Ach 21 januari stappen we over.
December wel een dure maand, stand tm gisteren ¤668 aan verbruik. Nog zonder aftrek zonnepanelen overigens. 265 kwh en 136 kuub gas.
¤100 meer dan ingeschat maar ver onder de buffer die we nog hadden van de maanden ervoor.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |