abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 3 januari 2023 @ 11:23:39 #251
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_207402738
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 08:43 schreef Elan het volgende:

[..]
Die loyaliteitskorting bouw je op, voor elk jaar 5% meen ik. Volgend jaar is er geen prijsplafond meer dus dan is een dergelijke korting weer interessant.
Verwacht ook dat de grote variabele aanbieders niet achter zullen blijven met prijsverlagingen als de concurrentie met dynamische contracten veel voordeliger blijkt. Het gros van de consumenten heeft namelijk variabel, en die mensen zijn wellicht nu nog wat naïef en behoudend maar uiteindelijk ook niet achterlijk.

Je moet ook oppassen dat als er straks om wat voor reden dan ook weer stront aan de knikker is op de energiemarkt je leverancier niet omvalt en je tegen een peperduur levertarief alsnog bij zo'n grote jongen moet aankloppen voor een wurgcontract.
Momenteel zijn het allemaal wurgcontracten. Ik ben afgehaakt omdat mijn korting niet werd doorgevoerd op & in het plafondtarief. Natuurlijk zegt een bedrijf dat dit niet anders kan, kon of mocht. Waarbij elke andere optie, gemakshalve volledig achterwege is gebleven. Blijven loont, had prima gekund met mijn part een inwisselbare (energie/bespaar) tegoedbon voor weet ik veel 2024.

De enige toegevoegde waarde van een bedrijf die "energie" doorschuift, blijkt de prijs waarbij zij stellig de indruk wekken dat die bij hun heel zeker zou zijn. En idd vooral oppassen dat je voorschot niet verdwijnt in een faillissementsboedel. Daarom zou het wenselijk zijn dat overheden, die toch de boel moeten/gaan redden, hier garant voor staan en paal met perk stellen bij hoge voorschotten.

Voor 2023 maakt "korting" geen donder uit en niemand kan iets zeggen hoe de ontwikkeling in 2024 zal gaan zijn.
Met dit ingrijpen op de energiemarkt is een volgende stap gezet om de boel los te zingen van een zekerheid.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  dinsdag 3 januari 2023 @ 12:24:20 #252
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_207403721
Zijn er eigenlijk al vaste energiecontracten te krijgen?

[ Bericht 0% gewijzigd door monkyyy op 03-01-2023 13:07:00 ]
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_207404048
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 11:23 schreef Vallon het volgende:

[..]
Momenteel zijn het allemaal wurgcontracten. Ik ben afgehaakt omdat mijn korting niet werd doorgevoerd op & in het plafondtarief. Natuurlijk zegt een bedrijf dat dit niet anders kan, kon of mocht. Waarbij elke andere optie, gemakshalve volledig achterwege is gebleven. Blijven loont, had prima gekund met mijn part een inwisselbare (energie/bespaar) tegoedbon voor weet ik veel 2024.

De enige toegevoegde waarde van een bedrijf die "energie" doorschuift, blijkt de prijs waarbij zij stellig de indruk wekken dat die bij hun heel zeker zou zijn. En idd vooral oppassen dat je voorschot niet verdwijnt in een faillissementsboedel. Daarom zou het wenselijk zijn dat overheden, die toch de boel moeten/gaan redden, hier garant voor staan en paal met perk stellen bij hoge voorschotten.

Voor 2023 maakt "korting" geen donder uit en niemand kan iets zeggen hoe de ontwikkeling in 2024 zal gaan zijn.
Met dit ingrijpen op de energiemarkt is een volgende stap gezet om de boel los te zingen van een zekerheid.
Zo'n dynamisch contract is direct gekoppeld aan de spotmarkt, dat is leuk in de huidige dalende trend maar kan ook voor onverwachte verrassingen zorgen als zich weer ellende aan dient en of de prijzen enorm snel stijgen. Qua aanbieders zijn het ook vrijwel allemaal start-ups, daar schuilt mij persoonlijk teveel risico in. Geen zin om met Frank Energie of whatever in zee te gaan.
blablablabla
pi_207405339
Vattenfall en Essent vragen om de meterstanden van mijn heilige ouderwetse meter, dit zodat ze de beginstand weten van mijn prijsplafond.

Is dit slim om te doen?
pi_207405384
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 14:51 schreef RoW_0 het volgende:
Vattenfall en Essent vragen om de meterstanden van mijn heilige ouderwetse meter, dit zodat ze de beginstand weten van mijn prijsplafond.

Is dit slim om te doen?
Waarom niet ? Of wil je proberen te frauderen met foutieve meterstanden ?
pi_207405456
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 14:54 schreef ES_FOK het volgende:

[..]
Heel vervelend, ik heb net een heel betoog getypt en dan verbreekt de verbinding.

Korte samenvatting: misschien is het niet verplicht? :) misschien heb ik extra waarborgen omdat ik een domme meter heb? Daarom ben ik hier om dat te vragen. Niet gelijk spannend maken en het f-woordje droppen.
  dinsdag 3 januari 2023 @ 15:04:07 #257
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207405467
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 15:03 schreef RoW_0 het volgende:

[..]
Heel vervelend, ik heb net een heel betoog getypt en dan verbreekt de verbinding.

Korte samenvatting: misschien is het niet verplicht? :) misschien heb ik extra waarborgen omdat ik een domme meter heb? Daarom ben ik hier om dat te vragen. Niet gelijk spannend maken en het f-woordje droppen.
Wanneer komt je jaarrekening en was je tarief voor 2022 hoger of lager dan het plafondtarief?

Als je ze niet doorgeeft zullen ze gaan schatten, je moet voor jezelf bepalen of die schatting duur voor jou kan uitvallen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_207405481
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 15:04 schreef Leandra het volgende:

[..]
Wanneer komt je jaarrekening en was je tarief voor 2022 hoger of lager dan het plafondtarief?
Sept. Variabel contract dus sowieso hoger. Verbruik ook 100-200 kuub meer dan plafond.
  dinsdag 3 januari 2023 @ 15:06:32 #259
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207405491
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 15:05 schreef RoW_0 het volgende:

[..]
Sept. Variabel contract dus sowieso hoger. Verbruik ook 100-200 kuub meer dan plafond.
Dan zou ik ze doorgeven anders heb je zomaar kans dat ze verbruik van januari aan decemer 2022 gaan toekennen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 3 januari 2023 @ 15:15:50 #260
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_207405600
Het is niet verplicht

Maar als ze gaan schatten hoeft dat niet in jouw voordeel te zijn ...

En met 3 euro per m3, mja

Welk nadeel heb je van het wel doorgeven dan?
Dum de dum
  dinsdag 3 januari 2023 @ 16:59:13 #261
223838 Adrenaline0182
The best is yet to come!
pi_207406439
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 12:40 schreef Elan het volgende:

[..]
Zo'n dynamisch contract is direct gekoppeld aan de spotmarkt, dat is leuk in de huidige dalende trend maar kan ook voor onverwachte verrassingen zorgen als zich weer ellende aan dient en of de prijzen enorm snel stijgen. Qua aanbieders zijn het ook vrijwel allemaal start-ups, daar schuilt mij persoonlijk teveel risico in. Geen zin om met Frank Energie of whatever in zee te gaan.
Anderzijds zijn deze contracten natuurlijk maandelijks opzegbaar. Mocht de prijs opeens stijgen, dan kun je gewoon weer overstappen. Het is niet alsof Vattenfall zo zijn best doet om de prijs te verlagen. Sterker nog, deze stijgt nog steeds (ondanks de trend die jij beschrijft).
  dinsdag 3 januari 2023 @ 17:03:54 #262
3542 Gia
User under construction
pi_207406482
Ons nieuwe termijnbedrag, Greenchoice, 614 euro!
Zal blij zijn als die zonnepanelen erop liggen.
pi_207406506
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 16:59 schreef Adrenaline0182 het volgende:

[..]
Anderzijds zijn deze contracten natuurlijk maandelijks opzegbaar. Mocht de prijs opeens stijgen, dan kun je gewoon weer overstappen. Het is niet alsof Vattenfall zo zijn best doet om de prijs te verlagen. Sterker nog, deze stijgt nog steeds (ondanks de trend die jij beschrijft).
Dat opzeggen klopt maar de tarieven die je dan vervolgens moet betalen bij een (gedwongen) overstap zijn waarschijnlijk nog hoger dan de tarieven voor bestaande klanten met een eventuele korting. Dat was in september ook het geval.

Daarbij zou ik voor je besluit over te stappen de Trustpilot eens lezen van ANWB-energie en al die andere nieuwe dynamische aanbieders . Gras blijkt in veel gevallen toch een stuk minder groen omdat er kleine lettertjes in het contract staan, en de communicatie verloopt in veel gevallen dramatisch. Voor iets dat zo belangrijk is kies ik liever er voor iets meer te betalen.
blablablabla
  dinsdag 3 januari 2023 @ 18:33:47 #264
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_207407405
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 17:08 schreef Elan het volgende:

[..]
Dat opzeggen klopt maar de tarieven die je dan vervolgens moet betalen bij een (gedwongen) overstap zijn waarschijnlijk nog hoger dan de tarieven voor bestaande klanten met een eventuele korting. Dat was in september ook het geval.

Daarbij zou ik voor je besluit over te stappen de Trustpilot eens lezen van ANWB-energie en al die andere nieuwe dynamische aanbieders . Gras blijkt in veel gevallen toch een stuk minder groen omdat er kleine lettertjes in het contract staan, en de communicatie verloopt in veel gevallen dramatisch. Voor iets dat zo belangrijk is kies ik liever er voor iets meer te betalen.
Hangt er vanaf wat dat iets meer is. Nu de energieprijzen skyrocken ga ik liever meedansen dan achteraf een gegarandeerd hogere rekening te krijgen. Die ooit - hoe kan ik het nu zeggen - el cheapo contracten van zeg 22ct zie ik niet meer terugkomen. Energie thuis wordt net zoiets als benzine tanken en verder moet afwachten wat de prijs is/wordt.

Het grootste risico met dank aan liberalisatie zit in a) niet meer weten waar je aan toe bent en b) een klein risico dat je meer voorschot kwijt bent dan je zou hebben moeten betalen voor afgenomen energie.
Daarom altijd voorschot aan de lage kant houden. Een andere meerwaarde kan idd het serviceportaal zijn.... en je voor jezelf maar moet uitmaken hoe vaak je ze nodig hebt (gehad).
Risico dat je ineens zonder stroom zit door gedoe van een schuiver, is hoegenaamd nihil. Er zal dan toch echt iemand Liander of Stedin e.d. een kabel of zekering moeten verwijderen. Gelukkig hebben we in NL meters die niet op afstand uitgezet kunnen worden.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_207408460
Kijk ik er overheen? Zien jullie in de Vattenfall app wel de prijzen van het energieplafond? Ik schrok me net even de touwtyfus toen ik zag dat ik voor gisteren ¤9,- aan kWh had verbruikt, maar het was maar 15 kWh.
  dinsdag 3 januari 2023 @ 19:52:23 #266
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_207408545
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 14:51 schreef RoW_0 het volgende:

Is dit slim om te doen?
Ja erg verstandig. Anders schatten ze de hele klote zooi. Nu weten ze tenminste je standen bij het begin van het prijsplafond.

De ACM had hier om gevraagd dat maatschappijen hier om zouden vragen.
Where law ends, tyrrany begins.
pi_207408672
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 17:03 schreef Gia het volgende:
Ons nieuwe termijnbedrag, Greenchoice, 614 euro!
Zal blij zijn als die zonnepanelen erop liggen.
hoeveel verbruik je wel niet dan ?
  dinsdag 3 januari 2023 @ 20:01:07 #268
40566 Ericr
Livewrong
pi_207408687
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 19:59 schreef Sjemmert het volgende:

[..]
hoeveel verbruik je wel niet dan ?
Greenchoice is niet zo goed in schatten. Zonder prijsplafond zat ik op 730 euro ongeveer. In werkelijkheid kom ik zonder plafond op 180 euro uit.
  roze dinsdag 3 januari 2023 @ 20:01:30 #269
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_207408691
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 14:54 schreef ES_FOK het volgende:

[..]
Lees veel dat mensen dat willen doen. :')
Your beauty never ever scared me.
pi_207408702
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 20:01 schreef Ericr het volgende:

[..]
Greenchoice is niet zo goed in schatten. Zonder prijsplafond zat ik op 730 euro ongeveer. In werkelijkheid kom ik zonder plafond op 180 euro uit.
wtf :')
  roze dinsdag 3 januari 2023 @ 20:02:56 #271
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_207408719
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 december 2022 21:10 schreef Sjemmert het volgende:
Gister mijn standen opgestuurd ivm prijsplafond vanaf 1 januarie.

Kon op de Vattenval site ook een termijnbedrag berekening doen voor de komende termijn en die zegt dat ik mijn termijn bedrag kan verlagen van ¤160 naar ¤42 lol.

Benieuwd hoeveel ik terug krijg dan. Heb variabel contract.

[ afbeelding ]

Komende termijn is toch gewoon 1/1/23 tot 1/1/24 ?
Ik moest tot een paar dagen terug ¤30 bijbetalen als ik zo doorging en nu zeggen ze dat ik ¤200 terug krijg als ik zo doorga.
Your beauty never ever scared me.
pi_207409726
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 19:45 schreef MevrouwCactus het volgende:
Kijk ik er overheen? Zien jullie in de Vattenfall app wel de prijzen van het energieplafond? Ik schrok me net even de touwtyfus toen ik zag dat ik voor gisteren ¤9,- aan kWh had verbruikt, maar het was maar 15 kWh.
Oh dat valt best mee. Ik betaal 9 euro voor 10,5 kWh. En ik zit ook bij Vattenfal. Het slaat echt helemaal nergens meer op dat ik blijkbaar dus meer betaal dan jij.
pi_207410141
Heel item net op het NOS journaal over energie tarieven. Wat de NOS u niet vertelt:

- de winsten van energie bedrijven zijn echt mega. De prijzen zijn dus buitensporig hoog en kent weinig relatie met de sterk dalende gasprijzen.
- tarieven in Nederland zijn de hoogste van de hele wereld. Mede dankzij de hoge belastingen. Ga de grens over in België en de tarieven halveren.
- de reporter zegt in het item dat prijzen van 70 cent per kuub gas ondenkbaar zijn. Maar in veel landen in de wereld is dat gewoon het geval.

Door dit weg te laten denkt de kijker dat hoge prijzen normaal zijn, terwijl de tarieven hier echt absurd zijn.
pi_207410532
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 20:52 schreef henkklaas1994 het volgende:

[..]
Oh dat valt best mee. Ik betaal 9 euro voor 10,5 kWh. En ik zit ook bij Vattenfal. Het slaat echt helemaal nergens meer op dat ik blijkbaar dus meer betaal dan jij.
Mijn contract liep 1 januari af ;) 31 december betaalde ik nog ¤3,- voor hetzelfde verbruik.
pi_207411124
Vraagje, weet iemand hoe t prijsplafond werkt met normaal en daltarief?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')