abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 4 januari 2023 @ 14:49:51 #1
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207418820
Welkom in het topic over de energietarieven die door het dak zijn gegaan. Bespreek hier je tarieven, tips, mooie aanbiedingen en de gevolgen van het prijsplafond voor je eigen situatie.

Energieprijzen

Bron

Bron

Vanaf 1 januari lagere energierekening door verruimd prijsplafond
Vanaf 1 januari 2023 geldt een prijsplafond op energie voor alle huishoudens en andere kleinverbruikers. Voor gas wordt het maximale tarief ¤ 1,45 per kuub tot een verbruik van 1.200 kuub. Voor elektriciteit wordt het maximale tarief verlaagd tot ¤ 0,40 per KWh en het maximale verbruik verhoogd tot 2.900 kWh. Voor het energieverbruik boven het plafond betalen huishoudens en andere kleinverbruikers het tarief zoals opgenomen in het energiecontract. Voor november en december ontvangen huishoudens een vaste korting op de energierekening van ¤ 190 per maand. Lees meer

Aanvulling Vallon:
Voor stadsverwarming wordt het maximale tarief ¤ 47,38 per gigajoule (GJ) tot en met een verbruik van 37 GJ.

Verdeling energieplafond per maand

[ Bericht 1% gewijzigd door Speekselklier op 04-01-2023 18:33:53 ]
Tot nooit .......
pi_207418989
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 14:26 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
2 jaar oud. Als je beter kan, ga je gang.
Nee. Maar vond het wel komisch bij een discussie over hedendaagse prijzen
pi_207419175
quote:
99s.gif Op woensdag 4 januari 2023 14:49 schreef Speekselklier het volgende:
Welkom in het topic over de energietarieven die door het dak zijn gegaan. Bespreek hier je tarieven, tips, mooie aanbiedingen en de gevolgen van het prijsplafond voor je eigen situatie.

Energieprijzen
[ afbeelding ]
Bron

[ afbeelding ]
Bron

[
Update voor in de OP:

Grafiek gas:

https://www.energievergel(...)sprijs-2022-2023.jpg

Grafiek stroom:

https://www.energievergel(...)/Stroomprijs-CBS.jpg

[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 04-01-2023 15:23:59 ]
pi_207419292
Ik heb gister een contract afgesloten bij van den bron, ik ben klaar met Eneco.

Eneco: gas 3,80 per m3 electra 1,11 per kWh.

Van den bron: gas 1,65 per m3 en electra 0,52 per kWh.

Morgen worden mn zonnepanelen geïnstalleerd(12x395wp) en moet ik mn verbruik van 2700kwh prima kunnen dekken.

Dan komend jaar nog airco om ook mee te (bij)verwarmen en dan moet het allemaal wel betaalbaar kunnen blijven.
  woensdag 4 januari 2023 @ 15:40:07 #5
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207419348
quote:
dank je zat op mijn telefoon. zal het er vanacond ff inplakken.
Tot nooit .......
pi_207419424
Ik overweeg dynamisch te gaan met Zonneplan of Frank Energie. Met mijn verbruik van het laatste jaar kom ik daarmee onder de ¤ 100,- uit per maand. Dit zit vooral in het gas aangezien ik een stroom overschot heb dankzij zonnepanelen. Goed of leip idee?
Uitvinder van de biersmiley.
  Moderator woensdag 4 januari 2023 @ 15:52:14 #7
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_207419445
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 15:49 schreef dimmak het volgende:
Ik overweeg dynamisch te gaan met Zonneplan of Frank Energie. Met mijn verbruik van het laatste jaar kom ik daarmee onder de ¤ 100,- uit per maand. Dit zit vooral in het gas aangezien ik een stroom overschot heb dankzij zonnepanelen. Goed of leip idee?
Wel even in de gaten houden hoe deze dynamische boeren omgaan met de salderingsregeling. Als ze salderen met het tarief van teruglevermoment ipv kwh kan het nog wel eens nadelig uitpakken (geen idee of dat zo is hoor)
pi_207419463
quote:
Je kan ook je stroom en gas contract scheiden. Dan kan je voor stroom een salderende leverancier pakken met hogere teruglever vergoeding en voor gas een dynamische
  woensdag 4 januari 2023 @ 16:09:59 #9
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_207419583
quote:
Goed of leip idee?
Verdiep je eens in het salderen vd twee.

Afaik is dynamisch niet het meest handige als je saldeert.
Dum de dum
pi_207419584
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 15:52 schreef noodgang het volgende:

[..]
Wel even in de gaten houden hoe deze dynamische boeren omgaan met de salderingsregeling. Als ze salderen met het tarief van teruglevermoment ipv kwh kan het nog wel eens nadelig uitpakken (geen idee of dat zo is hoor)
Het is idd het tarief van het teruglevermoment. Dit schotelt Zonneplan mij voor:

Dit staat er bij: De berekening is gebaseerd op jouw verwachte verbruik en de gemiddelde verwachte inkoopprijs voor de komende 12 maanden. De gas- en stroomprijzen en jouw verbruikspatroon kunnen afwijken, beide hebben invloed op de daadwerkelijke kosten.

quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 15:54 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Je kan ook je stroom en gas contract scheiden. Dan kan je voor stroom een salderende leverancier pakken met hogere teruglever vergoeding en voor gas een dynamische
Wow, kan dat? En welke partijen doen daar bijvoorbeeld aan?
Uitvinder van de biersmiley.
pi_207419727
Is er ergens een overzicht waar je in één oogopslag de actuele gasprijzen van alle leveranciers kan zien?

Ik kom alleen uit op sites als Gaslicht etc. en dan kijken ze ook naar elektriciteit.
U MAD?
  woensdag 4 januari 2023 @ 16:24:13 #12
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_207419734
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 16:23 schreef de_boswachter het volgende:
Is er ergens een overzicht waar je in één oogopslag de actuele gasprijzen van alle leveranciers kan zien?

Ik kom alleen uit op sites als Gaslicht etc. en dan kijken ze ook naar elektriciteit.
https://www.energievergelijk.nl/energieprijzen/gasprijs
https://www.energievergelijk.nl/energieprijzen/stroomprijs
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  woensdag 4 januari 2023 @ 16:25:17 #13
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207419743
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 15:05 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Nee. Maar vond het wel komisch bij een discussie over hedendaagse prijzen
ik denk dat de verhoudingen in belasting niet ineens heel anders zijn.
Tot nooit .......
pi_207419792
quote:
Als ik mijn huidige vergelijk met wat hij aanbiedt op de nummer 1 dan scheelt het 100 euro.

Ik durf amper over te stappen omdat het toch een chaos op de markt is. Maar jezus wat een bedragen en onbekende maatschappijen voelt als dom om voor te kiezen. Lastig. -O-
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
pi_207419796
quote:
Niet normaal die verschillen. Hoe kan dat eigenlijk? Of is het antwoord zoals altijd ‘inkoopprijzen’. Profiteurs zijn het die energiebedrijven. De aids onder de ondernemers anno 2023.
U MAD?
pi_207419906
quote:
Dan alleen voor gas dynamisch gaan. Dit kan o.a. bij ANWB, GroeneStroomLokaal, NextEnergy. Frank lijkt me geen goede keuze wanneer je de recensies gaat lezen.
pi_207420162
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 15:34 schreef Bouke-p het volgende:

Morgen worden mn zonnepanelen geïnstalleerd(12x395wp) en moet ik mn verbruik van 2700kwh prima kunnen dekken.

Dan komend jaar nog airco om ook mee te (bij)verwarmen en dan moet het allemaal wel betaalbaar kunnen blijven.
Dank voor de tip, ik ben zojuist ook naar ze overgestapt. Al was dat overstappen eigenlijk meer om het moment van mijn jaarnota te verleggen, bij de vorige leverancier lag dat moment half november. Normaal boeit het niet wanneer dat moment is, maar nu met dat prijsplafond in combinatie met een warmtepomp en zonnepanelen opeens wel. We zouden als we komend jaar net zoveel kwh zouden verbruiken als afgelopen jaar in die laatste 6 weken van 2023 na de jaarnota zo’n 250 kwh boven het prijsplafond van die maanden uitkomen, terwijl we waarschijnlijk vanwege salderen voor het gehele jaar net wel onder dat prijsplafond zouden kunnen blijven.
pi_207420214
Goed, Vattenfall past dus niet de prijzen in je account/app van het prijsplafond.

De prijsplafondtarieven zijn ongeveer de helft van de variabele tarieven, denk ik te simpel als ik aanhou dat de kosten die ik maak volgens Vattenfall (dus tegen variabele tarief) gedeeld door 2 ongeveer is waar ik met prijsplafond op uit kom? Er van uitgaande dat ik daar onder blijf (wat zo is)
Sterkheidsbaas van alles.
pi_207420250
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 16:25 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
ik denk dat de verhoudingen in belasting niet ineens heel anders zijn.
True

quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 16:10 schreef dimmak het volgende:

[..]
Het is idd het tarief van het teruglevermoment. Dit schotelt Zonneplan mij voor:
[ afbeelding ]
Dit staat er bij: De berekening is gebaseerd op jouw verwachte verbruik en de gemiddelde verwachte inkoopprijs voor de komende 12 maanden. De gas- en stroomprijzen en jouw verbruikspatroon kunnen afwijken, beide hebben invloed op de daadwerkelijke kosten.
[..]
Wow, kan dat? En welke partijen doen daar bijvoorbeeld aan?
Elke partij met een vinkje "ik wil alleen gas"

quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 16:29 schreef de_boswachter het volgende:

[..]
Niet normaal die verschillen. Hoe kan dat eigenlijk? Of is het antwoord zoals altijd ‘inkoopprijzen’. Profiteurs zijn het die energiebedrijven. De aids onder de ondernemers anno 2023.
Inloopmoment en risico opslag inderdaad.

quote:
2s.gif Op woensdag 4 januari 2023 17:13 schreef Lonaa het volgende:
Goed, Vattenfall past dus niet de prijzen in je account/app van het prijsplafond.

De prijsplafondtarieven zijn ongeveer de helft van de variabele tarieven, denk ik te simpel als ik aanhou dat de kosten die ik maak volgens Vattenfall (dus tegen variabele tarief) gedeeld door 2 ongeveer is waar ik met prijsplafond op uit kom? Er van uitgaande dat ik daar onder blijf (wat zo is)
Nee. Dat zou ongeveer kloppen.
  woensdag 4 januari 2023 @ 17:30:13 #20
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_207420350
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 16:29 schreef de_boswachter het volgende:

[..]
En het lijstje klopt niet eens ... mgoe dat is ook niet actueel te houden deze dagen natuurlijk
Dum de dum
pi_207421086
Mijn afrekening is in december, wil graag overstappen naar dynamisch ivm veel lagere tarieven. Dat gaat dan midden februari in, is dat gunstig met het plafond? Geen zonnepanelen hier.
pi_207421230
quote:

Zeker voor gas is dat een heel net tarief gezien de huidige inkoopprijzen en belastingen.

Hopelijk zijn er meer overstappers, zodat de staat minder hoeft bij te dragen aan de grote zakkenvullers én die grote zakkenvullers onder druk van concurrentie hun tarieven gaan verlagen.
pi_207421483
quote:
5s.gif Op woensdag 4 januari 2023 18:30 schreef Dar.Adal het volgende:
Mijn afrekening is in december, wil graag overstappen naar dynamisch ivm veel lagere tarieven. Dat gaat dan midden februari in, is dat gunstig met het plafond? Geen zonnepanelen hier.
Verwacht je onder het plafond te blijven?
pi_207421515
quote:

Als ik bij van de bron kijk kom ik op 2.51 per kuub all in. Is je 1.65 excl belasting? Want dat is bij van de bron inderdaad nu 1.68
pi_207421611
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 19:03 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Verwacht je onder het plafond te blijven?
Stroom niet, ongv 1000 meer
Gas wel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')