SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De NATO zelf zegt dit:quote:Op vrijdag 16 december 2022 23:31 schreef trein2000 het volgende: Dat is een persoonlijke/politieke opvatting die je uiteraard mag hebben maar zeker geen feit.
https://www.nato.int/cps/en/natohq/topics_192648.htmquote:7. Why isn’t NATO sending troops or closing the skies over Ukraine?
NATO’s actions are defensive, designed not to provoke conflict but to prevent conflict. The Alliance has a responsibility to ensure that this war does not escalate and spread beyond Ukraine, which would be even more devastating and dangerous. Enforcing a no-fly zone would bring NATO forces into direct conflict with Russia. This would significantly escalate the war and lead to more human suffering and destruction for all countries involved.
Persoonlijk heb ik weinig moeite met wat de NAVO wel of niet doet. Ik heb meer moeite met de specifieke landen die hebben beloofd de soevereiniteit van Oekrane te respecteren en beschermen toen zij hun USSR kernwapens inleverde.quote:Op zaterdag 17 december 2022 08:42 schreef AchJa het volgende:
[..]
De NATO zelf zegt dit:
[..]
https://www.nato.int/cps/en/natohq/topics_192648.htm
Zoals ik al zei, een defensieve organisatie en zolang het conflict daar blijft is het niet ons pakkie an. Buiten de hulp om natuurlijk die geboden wordt.
Daarbij reageerde ik op de post van @:Starhopper met zijn "fuck de bedreigingen" en dat we "te laf zijn" etc.
Het hele interview met Generaal Valery Zaluzhny waar hier al een aantal keer naar verwezen is, met The Economist.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vooral de EU lidstaten (met Frankrijk en Duitsland voorop) vertonen op politiek vlak echter wel degelijk lafheid met hun bewering dat men inmiddels vrijwel alle mogelijke sancties op Rusland toepast en dus niet veel mogelijkheden meer heeft. Er staan wat Russische hotemetoten op een paar sanctielijsten, maar we leveren hen nog altijd medicijnen, (onderdelen voor) medische apparatuur en technische middelen om zichzelf van voedsel te kunnen voorzien. Maar dit staat uiteraard los van de steun aan Oekrane door de individuele NATO lidstaten.quote:Op zaterdag 17 december 2022 08:42 schreef AchJa het volgende:
[..]
De NATO zelf zegt dit:
[..]
Zoals ik al zei, een defensieve organisatie en zolang het conflict daar blijft is het niet ons pakkie an. Buiten de hulp om natuurlijk die geboden wordt.
Daarbij reageerde ik op de post van @:Starhopper met zijn "fuck de bedreigingen" en dat we "te laf zijn" etc.
Als Rusland de bevolking in de kou wil zetten vinden we dat ook laf..quote:Op zaterdag 17 december 2022 09:35 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Vooral de EU lidstaten (met Frankrijk en Duitsland voorop) vertonen op politiek vlak echter wel degelijk lafheid met hun bewering dat men inmiddels vrijwel alle mogelijke sancties op Rusland toepast en dus niet veel mogelijkheden meer heeft. Er staan wat Russische hotemetoten op een paar sanctielijsten, maar we leveren hen nog altijd medicijnen, (onderdelen voor) medische apparatuur en technische middelen om zichzelf van voedsel te kunnen voorzien. Maar dit staat uiteraard los van de steun aan Oekrane door de individuele NATO lidstaten.
Wat dus betekent dat deze oorlog nog eindeloos zal blijven voortduren en de Russen hun agressieve buitenlandpolitiek en koloniale ambities ook niet aan de kant zullen zetten.quote:Op zaterdag 17 december 2022 10:25 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Als Rusland de bevolking in de kou wil zetten vinden we dat ook laf..
Dan maar laf de Russen geen levensbehoeften ontnemen.
Precies zoals het hoort.quote:Op zaterdag 17 december 2022 08:42 schreef AchJa het volgende:
[..]
De NATO zelf zegt dit:
[..]
Het gaat ze ook echt goed af hequote:Op zaterdag 17 december 2022 10:33 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Wat dus betekent dat deze oorlog nog eindeloos zal blijven voortduren en de Russen hun agressieve buitenlandpolitiek en koloniale ambities ook niet aan de kant zullen zetten.
Je geopolitieke analyses zijn nogal puberaal. Het is geen voedbalwedstrijd waar je het over hebt.quote:Op zaterdag 17 december 2022 09:35 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Vooral de EU lidstaten (met Frankrijk en Duitsland voorop) vertonen op politiek vlak echter wel degelijk lafheid met hun bewering dat men inmiddels vrijwel alle mogelijke sancties op Rusland toepast en dus niet veel mogelijkheden meer heeft. Er staan wat Russische hotemetoten op een paar sanctielijsten, maar we leveren hen nog altijd medicijnen, (onderdelen voor) medische apparatuur en technische middelen om zichzelf van voedsel te kunnen voorzien. Maar dit staat uiteraard los van de steun aan Oekrane door de individuele NATO lidstaten.
Ja, eigenlijk is dat een heel westers gedachtengoed. Heb medelijden met de dader. Dat is weer precies het slappe waarom we gewoon knetterhard uitgelachen worden door agressief volk. Ik ben daar wel klaar mee eigenlijk. De makkelijkste en beste oplossing om wat te doen tegen hun problee ligt bij de Russen. Dus nee, geen medelijden met dat volkquote:Op zaterdag 17 december 2022 10:25 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Als Rusland de bevolking in de kou wil zetten vinden we dat ook laf..
Dan maar laf de Russen geen levensbehoeften ontnemen.
Dat is datzelfde gelul wat elk jaar terugkomt, dat we op 4 mei misschien toch ook gevallen Nazi’s moeten herdenken want die waren eigenlijk ook slachtoffer.quote:Op zaterdag 17 december 2022 10:53 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ja, eigenlijk is dat een heel westers gedachtengoed. Heb medelijden met de dader. Dat is weer precies het slappe waarom we gewoon knetterhard uitgelachen worden door agressief volk. Ik ben daar wel klaar mee eigenlijk. De makkelijkste en beste oplossing om wat te doen tegen hun problee ligt bij de Russen. Dus nee, geen medelijden met dat volk.
En dan? Oekrane zal de volledige terugtrekking eisen van Rusland. Rusland zal de 4 geannexeerde regio's blijven claimen. Waar zie jij ruimte voor een compromis? Of moet Oekrane maar door de knien gaan?quote:Op zaterdag 17 december 2022 12:10 schreef Chadi het volgende:
Misschien tijd om met de Russen om tafel te gaan zitten. Uitzichtloze situatie voor alle partijen.
Zie je hierbij ook een uitkomst voor je die enigzins acceptabel is?quote:Op zaterdag 17 december 2022 12:10 schreef Chadi het volgende:
Misschien tijd om met de Russen om tafel te gaan zitten. Uitzichtloze situatie voor alle partijen.
Kijk waar de naeve westerse zijden handschoentjes ons in 2022 gebracht hebben...quote:Op zaterdag 17 december 2022 10:50 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Je geopolitieke analyses zijn nogal puberaal. Het is geen voedbalwedstrijd waar je het over hebt.
Gezien de Russische inmenging in Amerikaanse presidentsverkiezingen en de brexit, pro-Russische marionettenpartijen in Europese parlementen en een vijfde colonne in de vorm van o.a. vrij in het westen bewegende kinderen van Russische hotemetoten gaat hun dat inderdaad nog altijd veel te goed af.quote:Op zaterdag 17 december 2022 10:49 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Het gaat ze ook echt goed af he
Nee, het is dus tijd voor weer een spraakmakende aanval. Een grote militaire basis, of een schip in de zwarte zee, of nog een bom op de krimbrug.quote:Op zaterdag 17 december 2022 12:10 schreef Chadi het volgende:
Helemaal niemand heeft medelijden met de dader, in dit geval Rusland. Maar als je niet uitgelachen wil worden moet je wel iets achter de hand hebben en dat is waar het de afgelopen 30 jaar is misgegaan. En laten we eerlijk zijn, de Nederlanders waren ook te belazerd om maar een cent te investeren in defensie, die club kon maar beter opgeheven worden want de eeuwige wereldvrede was toch wel aangebroken dus waarom geld verspillen aan zoiets onzinnigs als bv. een F35, tien vliegtuigen waren wel genoeg en dan het liefst MIGs ofzo want die waren lekker goedkoop.quote:Op zaterdag 17 december 2022 10:53 schreef bleiblei het volgende:
Ja, eigenlijk is dat een heel westers gedachtengoed. Heb medelijden met de dader. Dat is weer precies het slappe waarom we gewoon knetterhard uitgelachen worden door agressief volk. Ik ben daar wel klaar mee eigenlijk. De makkelijkste en beste oplossing om wat te doen tegen hun problee ligt bij de Russen. Dus nee, geen medelijden met dat volk.
Dat zul je iig niet van mij horen. Vwb de reguliere wehrmacht soldaten zou ik daar nog wel begrip voor kunnen opbrengen maar zeker niet op 4 mei.quote:Op zaterdag 17 december 2022 11:03 schreef Spablauw214 het volgende:
Dat is datzelfde gelul wat elk jaar terugkomt, dat we op 4 mei misschien toch ook gevallen Nazi’s moeten herdenken want die waren eigenlijk ook slachtoffer.
Echt, hou op hoor
Het is een begin om vandaaruit te onderhandelen. De Russen zien ook wel in dat ze zo naar de vernieling gaan. En als je blijft praten vind je op een gegeven moment wel een weg. Niet praten is gewoon oorlog blijven voeren tot er eentje niet meer kan.quote:Op zaterdag 17 december 2022 12:12 schreef Breekfast het volgende:
[..]
En dan? Oekrane zal de volledige terugtrekking eisen van Rusland. Rusland zal de 4 geannexeerde regio's blijven claimen. Waar zie jij ruimte voor een compromis? Of moet Oekrane maar door de knien gaan?
Te laat voor wat?quote:Op zaterdag 17 december 2022 12:27 schreef AchJa het volgende:
Gelukkig is daar nu wel een omslag in gekomen maar ruim te laat.
Ik ben niet in de positie om dat te bepalen voor de Oekrainse bevolking. Je hebt toch niets te verliezen als je aan tafel gaat met ze. Je hoeft niet toe te geven ergens op.quote:Op zaterdag 17 december 2022 12:12 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Zie je hierbij ook een uitkomst voor je die enigzins acceptabel is?
Het is duidelijk dat sancties geen echt effect hebben en dat het geen discussie is om als NATO op te treden omdat het gebied niet aangevallen wordt. Ook opmerken dat de VN eveneens niet gaat (noch kan) optreden omdat dit slinks zo is ingeregeld.quote:Op zaterdag 17 december 2022 09:35 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Als de enige manier waarop jij meet of sancties zin hebben is: de oorlog houd op, dan heb je gelijk. Anders niet.quote:Op zaterdag 17 december 2022 12:32 schreef Vallon het volgende:
Het is duidelijk dat sancties geen echt effect hebben
Zowel Iran als Noord-Korea voeren geen koloniale veroveringsoorlogen om hun buurvolkeren te onderwerpen en uit te roeien en hebben die ambitie ook niet, sancties werken dus prima. Maar dan moet je wel echte sancties instellen en niet dat laffe gedoe wat je nu tegen Rusland ziet.quote:Op zaterdag 17 december 2022 12:32 schreef Vallon het volgende:
[..]
Het is duidelijk dat sancties geen echt effect hebben en dat het geen discussie is om als NATO op te treden omdat het gebied niet aangevallen wordt. Ook opmerken dat de VN eveneens niet gaat (noch kan) optreden omdat dit slinks zo is ingeregeld.
Sancties werken alleen als er handelsbelangen zijn en zijn niet (en nooit) effectief tegen overtuigingen die voortkomen uit religie of onderdrukking.
Kortom, het stopt met leveren van hulp. Middelen die per definitie beperkt wordt tot defensief spul. Aanvalswapens zijn wel veel effectiever als het gaat om iemand het land uit te meppen maar dan escaleert het van hier tot Tokio. NATO in dit opzicht is dan een blok aan het been want je kan daarin niet individueel actie nemen dat veroorzaakt om een aanval op n=allen uit te lokken. Kortom: check-mate met best goede regels die de ander simpelweg kan negeren.
Dat was toch het doel van die sancties, om Rusland tot de gedachten te brengen die illegale oorlog te stoppen ?quote:Op zaterdag 17 december 2022 12:37 schreef ExTec het volgende:
[..]
Als de enige manier waarop jij meet of sancties zin hebben is: de oorlog houd op, dan heb je gelijk. Anders niet.
Nou, om het oorlogvoeren te bemoeilijken.quote:Op zaterdag 17 december 2022 12:42 schreef Vallon het volgende:
[..]
Dat was toch het doel van die sancties, om Rusland tot de gedachten te brengen die illegale oorlog te stoppen ?
De vraag is ook hoelang Oekrane dit nog vol gaat houden. Er zijn twee balansen: Rusland kan en is bereid uit een dieper vat te tappen dan de Oekraners qua mankracht en ook wel wapens, heeft aan grondstoffen geen gebrek, kan nog wel een paar keer wat kanonnenvoer mobiliseren en zal ook nog wel in staat zijn om niet al te geavanceerde munitie te blijven maken door hun grondstoffen, zeker als ze overschakelen op een oorlogseconomie (wat ze de facto al hebben gedaan).quote:Op zaterdag 17 december 2022 12:35 schreef sp3c het volgende:
De Oekraners hebben hun defensie gek genoeg ook compleet verwaarloosd
Daarom is het nu alle hens aan dek, als die gewoon 10 jaar geleden de transitie naar Navo standaard materiaal (hoeven echt geen leopards en F35's te zijn) dan was het nu niet zo'n gedoe om het aan te vullen
Dan is de consequentie straks een keer dat de boel op is en de verdediging van Oekrane zou niet ten koste van de verdediging van de NAVO zelf mogen gaan
Het is een prima OP inderdaadquote:
Dat is een argumentatiefout die je hier begaat, een zogeheten post hoc ergo propter hoc. Je stelt nu dat sancties prima werken omdat deze landen geen oorlog beginnen. Daarmee suggereer je een causaal verband met de sancties dat je niet aantoont, noch uitdiept.quote:Op zaterdag 17 december 2022 12:38 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Zowel Iran als Noord-Korea voeren geen koloniale veroveringsoorlogen om hun buurvolkeren te onderwerpen en uit te roeien en hebben die ambitie ook niet, sancties werken dus prima. Maar dan moet je wel echte sancties instellen en niet dat laffe gedoe wat je nu tegen Rusland ziet.
Want ze hadden andere tanks moeten kopen die NAVO 155mm munitie gebruiken?quote:Op zaterdag 17 december 2022 12:35 schreef sp3c het volgende:
De Oekraners hebben hun defensie gek genoeg ook compleet verwaarloosd
Daarom is het nu alle hens aan dek, als die gewoon 10 jaar geleden de transitie naar Navo standaard materiaal (hoeven echt geen leopards
Nee, daar heb je gelijk in, maar dan is de allicht de vraag hoe snel jij dacht voordat zoiets plaats zou gaan vinden. Binnen 2 weken ofzo?quote:Op zaterdag 17 december 2022 12:42 schreef Vallon het volgende:
[..]
Dat was toch het doel van die sancties, om Rusland tot de gedachten te brengen die illegale oorlog te stoppen ?
Ik snap niet goed, hoe ik het anders zou moeten afmeten.
Eerlijk gezegd geloof ik er geen snars van dat die YPR geraakt is door een RPG... Ik weet uit ervaring (Afghanistan) wat de uitwerking van een RPG is op een YPR zonder ERA (ERA heb ik nog niet gezien in Ukraine volgens mij)... Hij gaat er gewoon dwars doorheen... Heb ook nog wel wat foto's van RPG gaten in een YPR.quote:
ik zou beginnen met de Zuid Afrikanen de boel te laten upgraden en dan kijken wat er nog nodig isquote:Op zaterdag 17 december 2022 12:52 schreef ExTec het volgende:
[..]
Want ze hadden andere tanks moeten kopen die NAVO 155mm munitie gebruiken?
Welke had je in gedachten?
Leclercs? Worden niet meer gemaakt. Stridvagns? Worden niet meer gemaakt. Challengers? Worden niet meer gemaakt. Ariete's? Worden niet meer gemaakt.
De enige 2 tanks die permanent geproduceerd worden en 155mm gebruiken zijn Leo's en Abrams. Mag je anno nu die zuid-koreaanse bij doen, en Japans laat ik even buiten beschouwing, want belachelijk slechte bepantsering.
155mm Is artillerie, de tanks zijn standaard of 105mm (verouderd) of 120mm binnen de NATO.quote:Op zaterdag 17 december 2022 12:52 schreef ExTec het volgende:
Want ze hadden andere tanks moeten kopen die NAVO 155mm munitie gebruiken?
Welke had je in gedachten?
Leclercs? Worden niet meer gemaakt. Stridvagns? Worden niet meer gemaakt. Challengers? Worden niet meer gemaakt. Ariete's? Worden niet meer gemaakt.
De enige 2 tanks die permanent geproduceerd worden en 155mm gebruiken zijn Leo's en Abrams. Mag je anno nu die zuid-koreaanse bij doen, en Japans laat ik even buiten beschouwing, want belachelijk slechte bepantsering.
Je hebt gelijk, my badquote:Op zaterdag 17 december 2022 13:00 schreef AchJa het volgende:
[..]
155mm Is artillerie, de tanks zijn standaard of 105mm (verouderd) of 120mm binnen de NATO.
En de Leopard productielijnen zijn ook al lang stilgelegd.
Als Putin het idee had gehad dat de NATO nog flink wat voorstelde en niet tot op het bot was wegbezuinigd en was verworden tot een voornamelijk expeditionaire lichte legermacht dan had hij zich een stuk tammer gehouden.quote:Op zaterdag 17 december 2022 12:31 schreef ExTec het volgende:
Te laat voor wat?
Om in het begin massaal troepen oekraine in te schuiven?
Als die wil er is (en daar schort het aan, niks anders) kan dat nu toch ook nog?
Nee, ik heb niet gedacht noch verwacht dat sancties hier gingen werken. Sancties die voroal onszelf in de weg zitten.quote:Op zaterdag 17 december 2022 12:54 schreef ExTec het volgende:
[..]
Nee, daar heb je gelijk in, maar dan is de allicht de vraag hoe snel jij dacht voordat zoiets plaats zou gaan vinden. Binnen 2 weken ofzo?
Vervolg vraag: waar was je verwachting op gebaseerd?
Dus ze hadden oude 105/120mm meuk moeten kopen, en die door zuid-afrika moeten laten upgraden?quote:Op zaterdag 17 december 2022 13:00 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik zou beginnen met de Zuid Afrikanen de boel te laten upgraden en dan kijken wat er nog nodig is
nou dit is niet voor het eerst dat ik dit zeg he, ik zeg dit al een jaar of 10quote:Op zaterdag 17 december 2022 13:10 schreef ExTec het volgende:
[..]
Dus ze hadden oude 105/120mm meuk moeten kopen, en die door zuid-afrika moeten laten upgraden?
Wordt al wat complexer dus.
Maar: nee.
Oekraine gaf er terecht prio aan om ervoor te zorgen dat mensen in rurale gebieden verharde wegen hadden, enzo.
Als je zoveel tanks hebt gerfd van de SU dat je van gekkigheid niet weet wat je er mee moet doen,
Deze bv: https://www.dailymail.co.(...)ntinue-escalate.html
Kan ik me voorstellen dat het laatste waar je mee bezig bent, de transitie naar NAVO standaarden inzetten.
Nu komen met: dat had slim geweest! - mooi, we noemen je Captain Hindsight.
Nee, dat is een loopback naar deel 1, 2 of 3.quote:Op zaterdag 17 december 2022 13:08 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als Putin het idee had gehad dat de NATO nog flink wat voorstelde en niet tot op het bot was wegbezuinigd en was verworden tot een voornamelijk expeditionaire lichte legermacht dan had hij zich een stuk tammer gehouden.
Ok, dan noemen we je 'Rob de Wijk'quote:Op zaterdag 17 december 2022 13:13 schreef sp3c het volgende:
[..]
nou dit is niet voor het eerst dat ik dit zeg he, ik zeg dit al een jaar of 10
Neen. Het is niet voor niets dat Jens aan de lopende band allerlei landen achter de vodden aanzit om te investeren in hun krijgsmachten.quote:Op zaterdag 17 december 2022 13:16 schreef ExTec het volgende:
NAVO in z'n totaliteit staat er goed voor.
Ik weet dat je het niet leuk vind, maar het absurd grote leger van grote broer de VS maakt alle tekorten aan onze kant goed.quote:Op zaterdag 17 december 2022 13:19 schreef AchJa het volgende:
[..]
Neen. Het is niet voor niets dat Jens aan de lopende band allerlei landen achter de vodden aanzit om te investeren in hun krijgsmachten.
Nope.quote:Op zaterdag 17 december 2022 13:20 schreef ExTec het volgende:
Ik weet dat je het niet leuk vind, maar het absurd grote leger van grote broer de VS maakt alle tekorten aan onze kant goed.
Zelfs als dat leger zo geweldig zou zijn, dan maakt dat natuurlijk helemaal niets goed. De verwachting dat de VS all out Europa gaat verdedigen vanuit NAVO verplichtingen is naef, zeker als ze op eigen grondgebied ook onder druk komen van bijvoorbeeld China. Of wanneer Taiwan of Japan betrokken raken.quote:Op zaterdag 17 december 2022 13:20 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ik weet dat je het niet leuk vind, maar het absurd grote leger van grote broer de VS maakt alle tekorten aan onze kant goed.
Yup.quote:
Ik betwist niet dat europa beter kanquote:Op zaterdag 17 december 2022 13:24 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Zelfs als dat leger zo geweldig zou zijn, dan maakt dat natuurlijk helemaal niets goed. De verwachting dat de VS all out Europa gaat verdedigen vanuit NAVO verplichtingen is naef, zeker als ze op eigen grondgebied ook onder druk komen van bijvoorbeeld China. Of wanneer Taiwan of Japan betrokken raken.
De VS kan niet op volle kracht tegen Rusland en China tegelijkertijd vechten en hun binnenlandse veiligheid garanderen. En dus moet Europa eens gaan leren om de eigen boontjes te doppen.
Ik had een aanvulling gedaan op mijn eerdere post mbt de voorraden. Je hoeft natuurlijk maar naar de situatie ten tijde van de koude oorlog te kijken om te snappen dat de NATO nu geen schim meer is van wat ze geweest is. Wat we toen als NATO binnen 48 uur (REFORGER) op de mat konden brengen doen we nu minstens twee jaar over...quote:Op zaterdag 17 december 2022 13:25 schreef ExTec het volgende:
Yup.
Als jij echt wil stellen dat dat niet zo is, zul je het in moeten vullen. Als we echt all out zouden gaan, en hebben we dat berhaupt ooit gedaan? Wat is dan ons vergelijkingsmateriaal? - wat komen we dan tekort als we echt alles op 1 berg gooien?
Anders blijven we een beetje hangen bij gevoelsmatigheden, die om zeer begrijpelijke en wmb ook zeer terechte redenen vanuit jouw persoonlijke & professionele perspectieven niet positief zijn.
zolang jullie me maar niet 'sinterklaas' noemen maakt het me geen reet uitquote:Op zaterdag 17 december 2022 13:17 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ok, dan noemen we je 'Rob de Wijk'
Ja, ze hebben als het goed is nog maar 4 miljoen 155mm shells op voorraad. Maar ondertussen is de productie redelijk aangezwengeld. Zelf de stinger productie heeft een schop gehad, ondanks dat dat dom is, want was sowieso tijd voor wat nieuws, en grote kans dat omdat ze dat weer aanzwengelen, dat nieuwe product wordt uitgesteld.quote:Op zaterdag 17 december 2022 13:29 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik had een aanvulling gedaan op mijn eerdere post mbt de voorraden. Je hoeft natuurlijk maar naar de situatie ten tijde van de koude oorlog te kijken om te snappen dat de NATO nu geen schim meer is van wat ze geweest is. Wat we toen als NATO binnen 48 uur (REFORGER) op de mat konden brengen doen we nu minstens twee jaar over...
quote:Op zaterdag 17 december 2022 13:31 schreef sp3c het volgende:
[..]
zolang jullie me maar niet 'sinterklaas' noemen maakt het me geen reet uit
Dat voordeel is er nu 1maal. Er is gebleken dat ook het meer gedateerde spul prima werkt tegen het materiaal waar de gemiddelde tegenstander mee loopt. Dan kun je best een kistje meer produceren.quote:Op zaterdag 17 december 2022 13:32 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, ze hebben als het goed is nog maar 4 miljoen 155mm shells op voorraad. Maar ondertussen is de productie redelijk aangezwengeld. Zelf de stinger productie heeft een schop gehad, ondanks dat dat dom is, want was sowieso tijd voor wat nieuws, en grote kans dat omdat ze dat weer aanzwengelen, dat nieuwe product wordt uitgesteld.
Rus =! de SU.
Dus redelijkerwijs hoef je niet genoeg metaal te hebben om de SU te kunnen afslaan, de SU bestaat niet meer.
Ik stel ook niet dat jij dat betwist. Ik stel alleen dat er vanuit gaan dat grote broer VS alles compenseert wat wij tekort schieten te naef is.quote:Op zaterdag 17 december 2022 13:29 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ik betwist niet dat europa beter kan
Het gaat niet om de situatie dat het los gaat, het gaat om de dreiging dat het los zou kunnen gaan daar. Want zoals het artikel al aangeeft houdt de VS voorraden achter om te kunnen reageren als zij of n van hun (belangrijkere) bondgenoten wordt aangevallen.quote:En het scenario dat het nu los zou gaan in China Taiwan zou voor oekraine een geschenk uit de hemel zijn.
Wan dan gaat de VS volop over naar een oorlogseconomie, ipv maar mondjesmaat en her en der, zoals nu, en dat zou ook hun ten goede komen.
Ik denk dat het je het huidige leger van de VS niet moet overschatten, zeker niet als er op verschillende tonelen moet worden gevochten. De wereld van toen is niet meer de wereld van nu. Daarbij, ik geloof ook niet dat er op de schaal van WW2 gevochten zal worden. Als de VS gelijktijdig in conflict komt op twee tonelen dan vermoed ik dat ze vrij snel terug zullen grijpen op de middelen die ze de vorige keer hebben gebruikt om het conflict te slechten.quote:De VS legers zijn ontworpen om tegelijkertijd op meerdere fronten te vechten, zie WO2 met europese en aziatische theaters tegelijkertijd.
Daar wel eens wat over gelezen, dat was inderdaad wel bizar.quote:Op zaterdag 17 december 2022 13:29 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik had een aanvulling gedaan op mijn eerdere post mbt de voorraden. Je hoeft natuurlijk maar naar de situatie ten tijde van de koude oorlog te kijken om te snappen dat de NATO nu geen schim meer is van wat ze geweest is. Wat we toen als NATO binnen 48 uur (REFORGER) op de mat konden brengen doen we nu minstens twee jaar over...
Alsof het gaat helpen geen medicijnen meer te leveren. Daar speel je Putin alleen maar mee in de kaart.quote:Op zaterdag 17 december 2022 10:53 schreef bleiblei het volgende:
[..]
In welk geval? Welk denkbeeldig conflict had je in gedachten? Met welke denkbeeldige vijand?quote:Op zaterdag 17 december 2022 13:39 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Ik stel ook niet dat jij dat betwist. Ik stel alleen dat er vanuit gaan dat grote broer VS alles compenseert wat wij tekort schieten te naef is.
Gebeurt sowieso al. Niet als bedoeld effect, maar als bij effect van andere sancties.quote:Op zaterdag 17 december 2022 13:47 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Alsof het gaat helpen geen medicijnen meer te leveren. Daar speel je Putin alleen maar mee in de kaart.
Want dan? Ik heb niet de indruk dat de gemiddelde Rus daar nog meer anti-westen kan worden dan ze al zijnquote:Op zaterdag 17 december 2022 13:47 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Alsof het gaat helpen geen medicijnen meer te leveren. Daar speel je Putin alleen maar mee in de kaart.
Wat dacht je van een conflict tussen NAVO-landen? Om maar eens wat te noemen?quote:Op zaterdag 17 december 2022 13:49 schreef ExTec het volgende:
[..]
In welk geval? Welk denkbeeldig conflict had je in gedachten? Met welke denkbeeldige vijand?
Nee hoor, het doel van de sancties is om Rusland in zijn koloniale ambities te beperken en hen de mogelijkheden te ontnemen zijn veldtocht op enig moment in bijv. de Baltische staten voort te zetten. Het verloop van deze oorlog kun je niet grootschalig met sancties sturen, daar zijn juist de westerse wapenleveringen voor nodig.quote:Op zaterdag 17 december 2022 12:42 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik snap niet goed, hoe ik het anders zou moeten afmeten.
Het omgekeerde is dan echter net zo waar; er wordt hier ook geen enkel bewijs geleverd om de kunnen stellen "dat sancties toch niet werken".quote:Op zaterdag 17 december 2022 12:50 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat is een argumentatiefout die je hier begaat, een zogeheten post hoc ergo propter hoc. Je stelt nu dat sancties prima werken omdat deze landen geen oorlog beginnen. Daarmee suggereer je een causaal verband met de sancties dat je niet aantoont, noch uitdiept.
In zo'n geval is het niet waarschijnlijk dat de NAVO zich er mee gaat bemoeien?quote:Op zaterdag 17 december 2022 13:53 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Wat dacht je van een conflict tussen NAVO-landen? Om maar eens wat te noemen?
Dus in jouw scenario zijn ze wel gewillig om de oorlogsindustrie aan te zwengelen voor Isral, maar niet voor europa?quote:Maar ook een combinatie van conflicten zoals nu met Rusland en bijvoorbeeld China. En als iets dergelijks gebeurt zijn er altijd opportunistische landen die zich ook gaan mengen. Die hoeven dan geen groot leger te hebben, maar als Iran op zo'n moment in Isral gaat rotzooien is dat wel een serieus extra strijdtoneel waar de VS zal willen/moeten leveren.
Het heet dan niet voor niets een Wereldoorlog h.
Moet je kijken hoe de Oekraners reageren op raketten op hun dak.quote:Op zaterdag 17 december 2022 13:52 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Want dan? Ik heb niet de indruk dat de gemiddelde Rus daar nog meer anti-westen kan worden dan ze al zijn. Uiteindelijk is het voor die lui belangrijker dat ze een BigMac kunnen eten terwijl ze die betalen uit een LV portemonnee terwijl ze even later op hun MacBook lekker gaan twitteren dan dat hun buurman geen medicijnen kan krijgen vanwege een sanctie.
Tsja, dat zijn nu eenmaal de schaakstukken die we nu op het bord hebben staan, daar hebben we zelf voor gekozen in de voorbije decennia.quote:Op zaterdag 17 december 2022 13:08 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als Putin het idee had gehad dat de NATO nog flink wat voorstelde en niet tot op het bot was wegbezuinigd en was verworden tot een voornamelijk expeditionaire lichte legermacht dan had hij zich een stuk tammer gehouden.
Je zult de Russen toch echt op dezelfde, nietsontziende wijze moeten bestrijden. Voor de Russen vormen Oekraense en in mindere mate westerse burgers legitieme doelwitten in hun agressieve buitenlandpolitiek. Ik zie niet in waarom wij Russische burgers dan zouden moeten ontzien.quote:Op zaterdag 17 december 2022 13:47 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
In welke mate is het relevant? Ik zie het niet.quote:Op zaterdag 17 december 2022 14:04 schreef DDDDDaaf het volgende:
Tsja, dat zijn nu eenmaal de schaakstukken die we nu op het bord hebben staan, daar hebben we zelf voor gekozen in de voorbije decennia.
Het gaat niet om NATO "boots on the ground", maar westerse wapenleveringen.quote:Op zaterdag 17 december 2022 14:26 schreef ExTec het volgende:
[..]
In welke mate is het relevant? Ik zie het niet.
Er is geen wil voor boots on the ground.
Dus ook al had west-europa volop grote en sterke leger, had geen impact gehad, want we willen niet naar binnen.
En nu duurt het een paar weken voor de abrams in eemshaven van de boot afkomen, en hebben we nog steeds geen wil om naar binnen te gaan.
Natuurlijk mogen en moeten we meer doen, maar het had waarschijnlijk gewoon geen gamechanger geweest. Het kremlin kapitaliseert op onze verdeeldheid en onwil, niet op ons gebrek aan metaal.
Wat schiet je ermee op ze niet te ontzien? En waar trek je de grens? Geen condoom gebruiken bij het verkrachten van kinderen?quote:Op zaterdag 17 december 2022 14:25 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Je zult de Russen toch echt op dezelfde, nietsontziende wijze moeten bestrijden. Voor de Russen vormen Oekraense en in mindere mate westerse burgers legitieme doelwitten in hun agressieve buitenlandpolitiek. Ik zie niet in waarom wij Russische burgers dan zouden moeten ontzien.
quote:Op zaterdag 17 december 2022 14:40 schreef ipa84 het volgende:
[ twitter ]
Voor onze nieuwe Russische trol.
Toen de Russische samenleving in de jaren '90 in een criminele, corrupte en deprimerende poel des verderfs veranderde kelderde het Russische geboortecijfer. Minder geboren Russen is simpelweg minder Russische mannen van strijdbare leeftijd om hun koloniale natte dromen mee te verwezenlijken.quote:Op zaterdag 17 december 2022 14:35 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Wat schiet je ermee op ze niet te ontzien? En waar trek je de grens? Geen condoom gebruiken bij het verkrachten van kinderen?
Nope, deels.quote:Op zaterdag 17 december 2022 14:50 schreef fjs het volgende:
Wat ik mij afvraag en wat ik niet terug kan vinden is, zijn we in Europa nu al bezig met het op industrile wijze maken van tanks, munitie, etc?
Ook DEU niet, de enige nog in bedrijf zijnde MBT productielijn zit in Griekenland... Voor zover die nog in bedrijf is...quote:Op zaterdag 17 december 2022 14:56 schreef ExTec het volgende:
Enige land dat snel kan opschakelen met tank productie is duitsland. Alle andere landen die ooit tanks hebben gemaakt, hebben de productielijnen volledig afgebroken, en bouwen die weer op als ze dat nodig vinden.
Je ziet nu dat er een run is ontstaan op wapensystemen en er gewoon een gigantische wachtrij is ontstaan.quote:Op zaterdag 17 december 2022 14:50 schreef fjs het volgende:
Wat ik mij afvraag en wat ik niet terug kan vinden is, zijn we in Europa nu al bezig met het op industrile wijze maken van tanks, munitie, etc?
Ik kan me toch niet voorstellen dat er niemand van onze leiders niet op die gedachten gekomen is. Helemaal omdat je constant hoort van half/lege wapenopslag. Dan zou ik er als de wiedeweerga maar snel aan het werken. En als je wilt en onder druk staat, kan het snel en een hoop.
Snap ik, maar dan destemeer. Industrile opschaling en productie. Of zijn onze leiders nu zo dom?quote:Op zaterdag 17 december 2022 15:15 schreef AchJa het volgende:
[..]
Je ziet nu dat er een run is ontstaan op wapensystemen en er gewoon een gigantische wachtrij is ontstaan.
Laat Achja dit maar niet zien.quote:
Het is niet iets wat je even in een paar maanden opzet natuurlijk...quote:Op zaterdag 17 december 2022 15:27 schreef fjs het volgende:
Snap ik, maar dan destemeer. Industrile opschaling en productie. Of zijn onze leiders nu zo dom?
Achja had dit al lang gezien en gelooft er geen snars van dat die bak met een RPG is geraakt.quote:Op zaterdag 17 december 2022 15:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Laat Achja dit maar niet zien.
quote:Op zaterdag 17 december 2022 12:55 schreef AchJa het volgende:
Eerlijk gezegd geloof ik er geen snars van dat die YPR geraakt is door een RPG... Ik weet uit ervaring (Afghanistan) wat de uitwerking van een RPG is op een YPR zonder ERA (ERA heb ik nog niet gezien in Ukraine volgens mij)... Hij gaat er gewoon dwars doorheen... Heb ook nog wel wat foto's van RPG gaten in een YPR.
Wel een cooler filmpje zoquote:Op zaterdag 17 december 2022 15:36 schreef AchJa het volgende:
Ik word trouwens wel een beetje verdrietig van dat munitiedumpen met de .50... Het is geen lunabev... Minstens een halve kist munitie verspild.
Ik geloof er niets van dat Ukraine Kadyrof-achtige ophemel-promo-video's maakt om de YPRren op te hemelen.quote:Op zaterdag 17 december 2022 15:32 schreef AchJa het volgende:
[..]
Achja had dit al lang gezien en gelooft er geen snars van dat die bak met een RPG is geraakt.
[..]
Misschien een spuitelf maar dit geldt voor Rusland net zo goed natuurlijk. Die hebben al moeite ondanks dat ze de eerste klap hebben voorbereid en uitgedeeld.quote:Op zaterdag 17 december 2022 13:29 schreef AchJa het volgende:
[..]
Uh, de YPR is gewoon gemaakt om aan het front te gebruiken, dat stond ook gewoon in de NLD doctrine hoor... Ik heb helemaal nergens gesteld dat het niet zo zou zijn.quote:Op zaterdag 17 december 2022 15:39 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik geloof er niets van dat Ukraine Kadyrof-achtige ophemel-promo-video's maakt om de YPRren op te hemelen.
Ik denk dat ze gewoon aan en op het front gebruikt worden, ook al zijn de NATO doctrines en Achje er niet mee eens.
Exact. En ook die willen geen massa troepen richting Rusland.quote:Op zaterdag 17 december 2022 12:18 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Kijk waar de naeve westerse zijden handschoentjes ons in 2022 gebracht hebben...
Voor de toekomstige Europese opstelling jegens Rusland kunnen we ons oor beter te luister leggen bij onze Oost-Europese buren; die hebben immers decennialange (zo niet eeuwenlange) ervaring met hun Russische buren en ze zijn op zijn zachtst gezegd niet zo content met de onderdanige houding van bijv. de Fransen en de Duitsers.
Zelensky heeft al aangegeven wat de eisen zijn: Rusland moet optiefen uit Oekrane.quote:Op zaterdag 17 december 2022 12:32 schreef Chadi het volgende:
[..]
Ik ben niet in de positie om dat te bepalen voor de Oekrainse bevolking. Je hebt toch niets te verliezen als je aan tafel gaat met ze. Je hoeft niet toe te geven ergens op.
Ja, dat heb je wel waarna ik je aansprak op het gevaar van beroepsdeformatie.quote:Op zaterdag 17 december 2022 15:42 schreef AchJa het volgende:
Ik heb helemaal nergens gesteld dat het niet zo zou zijn.
Wijs maar aan. Een doctrine is wat anders dan handig/slim.quote:Op zaterdag 17 december 2022 15:44 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ja, dat heb je wel waarna ik je aansprak op het gevaar van beroepsdeformatie.
Ik ga niet een paar weken terugbladeren. Je mag wat mij betreft wat kritischer op jezelf zijn.quote:Op zaterdag 17 december 2022 15:45 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wijs maar aan. Een doctrine is wat anders dan handig/slim.
De YPR was in het Nederlandse leger de bak van de PAINF en dat was de tip of the spear samen met de tanks ten tijde van de koude oorlog...quote:Op zaterdag 17 december 2022 15:46 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik ga niet een paar weken terugbladeren. Je mag wat mij betreft wat kritischer op jezelf zijn.
Die eerste klap betekende wel het samentrekken en op pad sturen van 180.000 man in toch vrij korte tijd (maand of twee, drie?)quote:Op zaterdag 17 december 2022 15:41 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Misschien een spuitelf maar dit geldt voor Rusland net zo goed natuurlijk. Die hebben al moeite ondanks dat ze de eerste klap hebben voorbereid en uitgedeeld.
Nou Rusland heeft wel te maken met de exacte intel van de US spysatelllites die de gps locaties doorspelen naar de Starlink dishes in oekrainequote:Op zaterdag 17 december 2022 15:51 schreef la_perle_rouge het volgende:
Uit het interview met Letterman.[ twitter ]
Er worden kennelijk wel nieuwe geproduceerdquote:Op zaterdag 17 december 2022 15:13 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ook DEU niet, de enige nog in bedrijf zijnde MBT productielijn zit in Griekenland... Voor zover die nog in bedrijf is...
[ twitter ]
Voor zover ik weet is het alleen moderniseren van bestaande casco's.quote:Op zaterdag 17 december 2022 16:49 schreef Slayage het volgende:
Er worden kennelijk wel nieuwe geproduceerd
"For example, the Strv 122 (Sweden), Leopardo 2 (Spain), Leopard 2 A7+ (Qatar) or Leopard 2 A7HU (Hungary) tanks are considered as new production. The future Leopard 2 A7+ tanks for the Czech Army should be included among the new production. "
https://www.czdefence.com(...)re-leopards-are-born
Naar mijn indruk zijn wapenleveranciers ook volop bezig met het verder ontwikkelen van betere autonome systemen met geavanceerde AI. Daar ben ik enigszins wel over verrast want dacht dat dat een gebied is wat je niet wil betreden. Maar niemand lijkt het meer daar over te hebben. Potentieel worden dat nieuwe massavernietigingswapens maar dan zonder de schade aan milieu en omgeving.quote:Op zaterdag 17 december 2022 15:15 schreef AchJa het volgende:
[..]
Je ziet nu dat er een run is ontstaan op wapensystemen en er gewoon een gigantische wachtrij is ontstaan.
Vechten (oorlog) kent 1 regel: Je moet winnen. Zaken als wetgeving en "wat de bedoeling is" worden irrelevant als het oorlog is. Dat zie je nu aan het gedreig met...quote:Op zaterdag 17 december 2022 17:19 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Naar mijn indruk zijn wapenleveranciers ook volop bezig met het verder ontwikkelen van betere autonome systemen met geavanceerde AI. Daar ben ik enigszins wel over verrast want dacht dat dat een gebied is wat je niet wil betreden. Maar niemand lijkt het meer daar over te hebben. Potentieel worden dat nieuwe massavernietigingswapens maar dan zonder de schade aan milieu en omgeving.
Een zelfstandig vliegende drone lijkt me prima. De AI ook aan het knoppie is een ander verhaal.quote:Op zaterdag 17 december 2022 17:19 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Naar mijn indruk zijn wapenleveranciers ook volop bezig met het verder ontwikkelen van betere autonome systemen met geavanceerde AI. Daar ben ik enigszins wel over verrast want dacht dat dat een gebied is wat je niet wil betreden. Maar niemand lijkt het meer daar over te hebben. Potentieel worden dat nieuwe massavernietigingswapens maar dan zonder de schade aan milieu en omgeving.
quote:Op zaterdag 17 december 2022 15:13 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ook DEU niet, de enige nog in bedrijf zijnde MBT productielijn zit in Griekenland... Voor zover die nog in bedrijf is...
[ twitter ]
Sure, maar een partij die wel doorlopend bezig is met het moderniseren van tanks, heeft een beter startpunt voor massa productie dan het VK, waarvan er naderend tot niks meer over is van wat er ooit de challenger maakte, of nexter die weliswaar zegt dat de productielijnen van de leclerc wel zijn aangehouden, maar qua personeel en ervaring dus op 0 begint.quote:Op zaterdag 17 december 2022 17:01 schreef AchJa het volgende:
[..]
Voor zover ik weet is het alleen moderniseren van bestaande casco's.
Ik zie deze ook niet echt nee. Maar ik vraag me wel af wat die rus dan precies afvuurde.quote:Op zaterdag 17 december 2022 15:42 schreef AchJa het volgende:
De bescherming die de YPR biedt is gewoon ruk. Een RPG gaat er gewoon dwars doorheen, simpel zat.
Die kunnen ze gelijk van een puik stukje plamuur voorzien 👌quote:Op zaterdag 17 december 2022 17:36 schreef ExTec het volgende:
[..]
[..]
Sure, maar een partij die wel doorlopend bezig is met het moderniseren van tanks, heeft een beter startpunt voor massa productie dan het VK, waarvan er naderend tot niks meer over is van wat er ooit de challenger maakte, of nexter die weliswaar zegt dat de productielijnen van de leclerc wel zijn aangehouden, maar qua personeel en ervaring dus op 0 begint.
Dat was iig mijn punt
En ik denk niet dat er van die productielijn in griekeland nog wat over is, 7 jaar later.
Aan de positieve kant hebben we wel Polen er bij, die anno wat tanks in elkaar kan lassen.
Die voorbereidingen waren al veel langer bezig natuurlijk dan 2/3 maanden. De 'oefeningen' waren in 2021 volgens mij al begonnen, en dan zit daar nog allerlei planning vantevoren vooraf. En dit was nog aan hun eigen grens ook.quote:Op zaterdag 17 december 2022 15:50 schreef sp3c het volgende:
[..]
Die eerste klap betekende wel het samentrekken en op pad sturen van 180.000 man in toch vrij korte tijd (maand of twee, drie?)
Dat lukt NAVO niet hoor
De VS misschien maar die komen van wat verder weg
Dat klopt.quote:Op zaterdag 17 december 2022 17:47 schreef BEFEM het volgende:
Maar mijn punt, de soviet unie kon vroeger waarschijnlijk een veelvoud van 180k man inzetten in korte tijd.
De Britten en tanks zijn iig nog nooit een gelukkige combinatie geweest...quote:Op zaterdag 17 december 2022 17:36 schreef ExTec het volgende:
Sure, maar een partij die wel doorlopend bezig is met het moderniseren van tanks, heeft een beter startpunt voor massa productie dan het VK, waarvan er naderend tot niks meer over is van wat er ooit de challenger maakte, of nexter die weliswaar zegt dat de productielijnen van de leclerc wel zijn aangehouden, maar qua personeel en ervaring dus op 0 begint.
Dat was iig mijn punt
Als dat maar niet op het niveau van het gemiddelde Poolse stucadoors bedrijf is.quote:En ik denk niet dat er van die productielijn in griekeland nog wat over is, 7 jaar later.
Aan de positieve kant hebben we wel Polen er bij, die anno wat tanks in elkaar kan lassen.
Wat denk je?quote:Op zaterdag 17 december 2022 18:00 schreef theunderdog het volgende:
https://www.hln.be/buiten(...)and-is-weg~aef829ef/
Is dit uberhaupt mogelijk??
Met 1 bom? Natuurlijk niet.quote:Op zaterdag 17 december 2022 18:00 schreef theunderdog het volgende:
https://www.hln.be/buiten(...)and-is-weg~aef829ef/
Is dit uberhaupt mogelijk??
Ja, het kan, met een enorme gigantische nuke (jaja) die heel Nederland incl. Limburg onder NAP ploft. Je moet overigens niet op een dijk richten in dat geval. Maar verder is het as usual de grootste stierenschijt van de aarde wat die debiel uitbraaktquote:Op zaterdag 17 december 2022 18:08 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Alles kan. Als je maar wil.
Maar nee. Geen idee. Anders vroeg ik het niet.
Maar heeft Rusland raketten die zover komen dan??quote:Op zaterdag 17 december 2022 18:26 schreef AchJa het volgende:
[..]
Mwoah, als die bom maar groot genoeg is kom je een heel end.
Dat schrijf ik toch ook helemaal niet?quote:Op zaterdag 17 december 2022 15:43 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Exact. En ook die willen geen massa troepen richting Rusland.
Jij bent veel radicaler dan onze Oost-Europese buren.
quote:Op zaterdag 17 december 2022 18:54 schreef slashdotter3 het volgende:
Mooi staaltje brainwashing
[ twitter ]
We wensen de Russen veel succes met hun grootste kwaliteitquote:Op zaterdag 17 december 2022 18:54 schreef slashdotter3 het volgende:
Mooi staaltje brainwashing
[ twitter ]
quote:Op zaterdag 17 december 2022 18:58 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
We wensen de Russen veel succes met hun grootste kwaliteit
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |