abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_207115596
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2022 13:00 schreef AchJa het volgende:

[..]
155mm Is artillerie, de tanks zijn standaard of 105mm (verouderd) of 120mm binnen de NATO.

En de Leopard productielijnen zijn ook al lang stilgelegd.
Je hebt gelijk, my bad ;)
This is the key philosophical stance you’ve taken, and it’s internally consistent.
pi_207115684
quote:
12s.gif Op zaterdag 17 december 2022 12:31 schreef ExTec het volgende:
Te laat voor wat?

Om in het begin massaal troepen oekraine in te schuiven?

Als die wil er is (en daar schort het aan, niks anders) kan dat nu toch ook nog?
Als Putin het idee had gehad dat de NATO nog flink wat voorstelde en niet tot op het bot was wegbezuinigd en was verworden tot een voornamelijk expeditionaire lichte legermacht dan had hij zich een stuk tammer gehouden.
  zaterdag 17 december 2022 @ 13:10:25 #53
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_207115719
quote:
7s.gif Op zaterdag 17 december 2022 12:54 schreef ExTec het volgende:

[..]
Nee, daar heb je gelijk in, maar dan is de allicht de vraag hoe snel jij dacht voordat zoiets plaats zou gaan vinden. Binnen 2 weken ofzo?

Vervolg vraag: waar was je verwachting op gebaseerd?
Nee, ik heb niet gedacht noch verwacht dat sancties hier gingen werken. Sancties die voroal onszelf in de weg zitten.
Het had veel fundamenteler moeten worden aangepakt en niet dat halfslachtige van de kool, de deit en de wolf sparen. Je kan niet willen sanctioneren en dan jezelf uit de koude wind willen houden.

Los daarvan wordt de hele situatie verorzaakt door jarenlange politiek van p/happen en kletsnathouden.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_207115727
quote:
88s.gif Op zaterdag 17 december 2022 13:00 schreef sp3c het volgende:

[..]
ik zou beginnen met de Zuid Afrikanen de boel te laten upgraden en dan kijken wat er nog nodig is
Dus ze hadden oude 105/120mm meuk moeten kopen, en die door zuid-afrika moeten laten upgraden?

Wordt al wat complexer dus.

Maar: nee.

Oekraine gaf er terecht prio aan om ervoor te zorgen dat mensen in rurale gebieden verharde wegen hadden, enzo.

Als je zoveel tanks hebt geërfd van de SU dat je van gekkigheid niet weet wat je er mee moet doen,

Deze bv: https://www.dailymail.co.(...)ntinue-escalate.html

Kan ik me voorstellen dat het laatste waar je mee bezig bent, de transitie naar NAVO standaarden inzetten.

Nu komen met: dat had slim geweest! - mooi, we noemen je Captain Hindsight.
This is the key philosophical stance you’ve taken, and it’s internally consistent.
  Moderator zaterdag 17 december 2022 @ 13:13:58 #55
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_207115779
quote:
7s.gif Op zaterdag 17 december 2022 13:10 schreef ExTec het volgende:

[..]
Dus ze hadden oude 105/120mm meuk moeten kopen, en die door zuid-afrika moeten laten upgraden?

Wordt al wat complexer dus.

Maar: nee.

Oekraine gaf er terecht prio aan om ervoor te zorgen dat mensen in rurale gebieden verharde wegen hadden, enzo.

Als je zoveel tanks hebt geërfd van de SU dat je van gekkigheid niet weet wat je er mee moet doen,

Deze bv: https://www.dailymail.co.(...)ntinue-escalate.html

Kan ik me voorstellen dat het laatste waar je mee bezig bent, de transitie naar NAVO standaarden inzetten.

Nu komen met: dat had slim geweest! - mooi, we noemen je Captain Hindsight.
nou dit is niet voor het eerst dat ik dit zeg he, ik zeg dit al een jaar of 10

je weet dat je met de Russen gaat moeten knokken, zorg dan ook dat je er klaar voor bent
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_207115811
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2022 13:08 schreef AchJa het volgende:

[..]
Als Putin het idee had gehad dat de NATO nog flink wat voorstelde en niet tot op het bot was wegbezuinigd en was verworden tot een voornamelijk expeditionaire lichte legermacht dan had hij zich een stuk tammer gehouden.
Nee, dat is een loopback naar deel 1, 2 of 3.

NAVO in z'n totaliteit staat er goed voor. Alleen de europese legers wat minder.

Want het enige verschil is: als de europese legers goed geoutilleerd waren hadden we allicht meteen naar binnen kunnen gaan (als die wil er zou zijn, en die is er niet).

Anders is het een kwestie voordat de VS arriveert, en dat zijn ze ondertussen.

En in het kremlin weten ze net zo goed dat in geval van calamiteiten de VS snel gaat schuiven met materiaal.

Dus in dat opzicht, lullig genoeg, maakt de staat van menig europees leger geen bal uit.
pi_207115849
quote:
88s.gif Op zaterdag 17 december 2022 13:13 schreef sp3c het volgende:

[..]
nou dit is niet voor het eerst dat ik dit zeg he, ik zeg dit al een jaar of 10

Ok, dan noemen we je 'Rob de Wijk' ;)
pi_207115871
quote:
7s.gif Op zaterdag 17 december 2022 13:16 schreef ExTec het volgende:
NAVO in z'n totaliteit staat er goed voor.
Neen. Het is niet voor niets dat Jens aan de lopende band allerlei landen achter de vodden aanzit om te investeren in hun krijgsmachten.

De VS alleen trekt dat echt niet recht... Ook bv. de Britten hebben een puinhoop van hun leger gemaakt.
pi_207115909
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2022 13:19 schreef AchJa het volgende:

[..]
Neen. Het is niet voor niets dat Jens aan de lopende band allerlei landen achter de vodden aanzit om te investeren in hun krijgsmachten.
Ik weet dat je het niet leuk vind, maar het absurd grote leger van grote broer de VS maakt alle tekorten aan onze kant goed.
pi_207115920
quote:
7s.gif Op zaterdag 17 december 2022 13:20 schreef ExTec het volgende:

Ik weet dat je het niet leuk vind, maar het absurd grote leger van grote broer de VS maakt alle tekorten aan onze kant goed.
Nope.

Ook de VS begint tekorten te krijgen. Nou duurt het logischerswijs wat langer daar aangezien de bult wat groter is maar ook die beginnen het te merken en kunnen het europese NATO gat niet dichten.
pi_207115958
quote:
7s.gif Op zaterdag 17 december 2022 13:20 schreef ExTec het volgende:

[..]
Zelfs als dat leger zo geweldig zou zijn, dan maakt dat natuurlijk helemaal niets goed. De verwachting dat de VS all out Europa gaat verdedigen vanuit NAVO verplichtingen is naïef, zeker als ze op eigen grondgebied ook onder druk komen van bijvoorbeeld China. Of wanneer Taiwan of Japan betrokken raken.

De VS kan niet op volle kracht tegen Rusland en China tegelijkertijd vechten en hun binnenlandse veiligheid garanderen. En dus moet Europa eens gaan leren om de eigen boontjes te doppen.
pi_207115976
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2022 13:21 schreef AchJa het volgende:

[..]
Nope.
Yup.

Als jij echt wil stellen dat dat niet zo is, zul je het in moeten vullen. Als we echt all out zouden gaan, en hebben we dat überhaupt ooit gedaan? Wat is dan ons vergelijkingsmateriaal? - wat komen we dan tekort als we echt alles op 1 berg gooien?

Anders blijven we een beetje hangen bij gevoelsmatigheden, die om zeer begrijpelijke en wmb ook zeer terechte redenen vanuit jouw persoonlijke & professionele perspectieven niet positief zijn.
pi_207116032
twitter
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_207116035
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2022 13:24 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Zelfs als dat leger zo geweldig zou zijn, dan maakt dat natuurlijk helemaal niets goed. De verwachting dat de VS all out Europa gaat verdedigen vanuit NAVO verplichtingen is naïef, zeker als ze op eigen grondgebied ook onder druk komen van bijvoorbeeld China. Of wanneer Taiwan of Japan betrokken raken.

De VS kan niet op volle kracht tegen Rusland en China tegelijkertijd vechten en hun binnenlandse veiligheid garanderen. En dus moet Europa eens gaan leren om de eigen boontjes te doppen.
Ik betwist niet dat europa beter kan ;)

En het scenario dat het nu los zou gaan in China Taiwan zou voor oekraine een geschenk uit de hemel zijn.

Wan dan gaat de VS volop over naar een oorlogseconomie, ipv maar mondjesmaat en her en der, zoals nu, en dat zou ook hun ten goede komen.

De VS legers zijn ontworpen om tegelijkertijd op meerdere fronten te vechten, zie WO2 met europese en aziatische theaters tegelijkertijd.
pi_207116036
quote:
7s.gif Op zaterdag 17 december 2022 13:25 schreef ExTec het volgende:

Yup.

Als jij echt wil stellen dat dat niet zo is, zul je het in moeten vullen. Als we echt all out zouden gaan, en hebben we dat überhaupt ooit gedaan? Wat is dan ons vergelijkingsmateriaal? - wat komen we dan tekort als we echt alles op 1 berg gooien?

Anders blijven we een beetje hangen bij gevoelsmatigheden, die om zeer begrijpelijke en wmb ook zeer terechte redenen vanuit jouw persoonlijke & professionele perspectieven niet positief zijn.
Ik had een aanvulling gedaan op mijn eerdere post mbt de voorraden. Je hoeft natuurlijk maar naar de situatie ten tijde van de koude oorlog te kijken om te snappen dat de NATO nu geen schim meer is van wat ze geweest is. Wat we toen als NATO binnen 48 uur (REFORGER) op de mat konden brengen doen we nu minstens twee jaar over...
  Moderator zaterdag 17 december 2022 @ 13:31:39 #66
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_207116065
quote:
7s.gif Op zaterdag 17 december 2022 13:17 schreef ExTec het volgende:

[..]
Ok, dan noemen we je 'Rob de Wijk' ;)
zolang jullie me maar niet 'sinterklaas' noemen maakt het me geen reet uit
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_207116079
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2022 13:29 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ik had een aanvulling gedaan op mijn eerdere post mbt de voorraden. Je hoeft natuurlijk maar naar de situatie ten tijde van de koude oorlog te kijken om te snappen dat de NATO nu geen schim meer is van wat ze geweest is. Wat we toen als NATO binnen 48 uur (REFORGER) op de mat konden brengen doen we nu minstens twee jaar over...
Ja, ze hebben als het goed is nog maar 4 miljoen 155mm shells op voorraad. Maar ondertussen is de productie redelijk aangezwengeld. Zelf de stinger productie heeft een schop gehad, ondanks dat dat dom is, want was sowieso tijd voor wat nieuws, en grote kans dat omdat ze dat weer aanzwengelen, dat nieuwe product wordt uitgesteld.

Rus =! de SU.

Dus redelijkerwijs hoef je niet genoeg metaal te hebben om de SU te kunnen afslaan, de SU bestaat niet meer.
pi_207116144
quote:
88s.gif Op zaterdag 17 december 2022 13:31 schreef sp3c het volgende:

[..]
zolang jullie me maar niet 'sinterklaas' noemen maakt het me geen reet uit
<O)
pi_207116151
quote:
7s.gif Op zaterdag 17 december 2022 13:32 schreef ExTec het volgende:

[..]
Ja, ze hebben als het goed is nog maar 4 miljoen 155mm shells op voorraad. Maar ondertussen is de productie redelijk aangezwengeld. Zelf de stinger productie heeft een schop gehad, ondanks dat dat dom is, want was sowieso tijd voor wat nieuws, en grote kans dat omdat ze dat weer aanzwengelen, dat nieuwe product wordt uitgesteld.

Rus =! de SU.

Dus redelijkerwijs hoef je niet genoeg metaal te hebben om de SU te kunnen afslaan, de SU bestaat niet meer.
Dat voordeel is er nu 1maal. Er is gebleken dat ook het meer gedateerde spul prima werkt tegen het materiaal waar de gemiddelde tegenstander mee loopt. Dan kun je best een kistje meer produceren.

Natuurlijk moet je uitkijken niet te lui te worden met ontwikkelen.
pi_207116162
quote:
7s.gif Op zaterdag 17 december 2022 13:29 schreef ExTec het volgende:

[..]
Ik betwist niet dat europa beter kan ;)
Ik stel ook niet dat jij dat betwist. Ik stel alleen dat er vanuit gaan dat grote broer VS alles compenseert wat wij tekort schieten te naïef is.

quote:
En het scenario dat het nu los zou gaan in China Taiwan zou voor oekraine een geschenk uit de hemel zijn.

Wan dan gaat de VS volop over naar een oorlogseconomie, ipv maar mondjesmaat en her en der, zoals nu, en dat zou ook hun ten goede komen.
Het gaat niet om de situatie dat het los gaat, het gaat om de dreiging dat het los zou kunnen gaan daar. Want zoals het artikel al aangeeft houdt de VS voorraden achter om te kunnen reageren als zij of één van hun (belangrijkere) bondgenoten wordt aangevallen.

quote:
De VS legers zijn ontworpen om tegelijkertijd op meerdere fronten te vechten, zie WO2 met europese en aziatische theaters tegelijkertijd.
Ik denk dat het je het huidige leger van de VS niet moet overschatten, zeker niet als er op verschillende tonelen moet worden gevochten. De wereld van toen is niet meer de wereld van nu. Daarbij, ik geloof ook niet dat er op de schaal van WW2 gevochten zal worden. Als de VS gelijktijdig in conflict komt op twee tonelen dan vermoed ik dat ze vrij snel terug zullen grijpen op de middelen die ze de vorige keer hebben gebruikt om het conflict te slechten.
  zaterdag 17 december 2022 @ 13:45:23 #71
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_207116227
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2022 13:29 schreef AchJa het volgende:

[..]
Daar wel eens wat over gelezen, dat was inderdaad wel bizar.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_207116254
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2022 10:53 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Ja, eigenlijk is dat een heel westers gedachtengoed. Heb medelijden met de dader. Dat is weer precies het slappe waarom we gewoon knetterhard uitgelachen worden door agressief volk. Ik ben daar wel klaar mee eigenlijk. De makkelijkste en beste oplossing om wat te doen tegen hun problee ligt bij de Russen. Dus nee, geen medelijden met dat volk :N .
Alsof het gaat helpen geen medicijnen meer te leveren. Daar speel je Putin alleen maar mee in de kaart.
pi_207116274
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2022 13:39 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Ik stel ook niet dat jij dat betwist. Ik stel alleen dat er vanuit gaan dat grote broer VS alles compenseert wat wij tekort schieten te naïef is.
In welk geval? Welk denkbeeldig conflict had je in gedachten? Met welke denkbeeldige vijand?
pi_207116291
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2022 13:47 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Alsof het gaat helpen geen medicijnen meer te leveren. Daar speel je Putin alleen maar mee in de kaart.
Gebeurt sowieso al. Niet als bedoeld effect, maar als bij effect van andere sancties.
  zaterdag 17 december 2022 @ 13:52:59 #75
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_207116332
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2022 13:47 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Want dan? Ik heb niet de indruk dat de gemiddelde Rus daar nog meer anti-westen kan worden dan ze al zijn :') . Uiteindelijk is het voor die lui belangrijker dat ze een BigMac kunnen eten terwijl ze die betalen uit een LV portemonnee terwijl ze even later op hun MacBook lekker gaan twitteren dan dat hun buurman geen medicijnen kan krijgen vanwege een sanctie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')