quote:Op woensdag 2 november 2022 12:23 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Zelfs Omtzigt die de huidige inflatie naast de wijze van omgaan van inflatie in het stelsel gaat leggen. Sorry, maar dan ben je mensen gewoon aan het misleiden
quote:Op woensdag 2 november 2022 12:24 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Zowel regering als Kamer vertegenwoordigen met name de belangen van de grootste groep kiezers - en dat zijn de ouderen.
Maar het aantal partijen dat in hun hele bestaan alleen maar oppositie voert wordt steeds groter, en dan is het voor de bühne relatief eenvoudig om overal tegenaan te schoppen en met gratuit oneliners het achtuurjournaal te halen. Wilders voorop, uiteraard.
Eens hoor.quote:Op woensdag 2 november 2022 12:24 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Zowel regering als Kamer vertegenwoordigen met name de belangen van de grootste groep kiezers - en dat zijn de ouderen.
Maar het aantal partijen dat in hun hele bestaan alleen maar oppositie voert wordt steeds groter, en dan is het voor de bühne relatief eenvoudig om overal tegenaan te schoppen en met gratuit oneliners het achtuurjournaal te halen. Wilders voorop, uiteraard.
Sowieso is dat erg populair bij bepaalde groepen, om op willekeurige momenten iets als GRONINGEN of TOESLAGENAFFAIRE te roepen en dan heel boos te kijken naar het kabinet of het kartel of zoiets.quote:Op woensdag 2 november 2022 12:50 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
De Haan heeft niet eens een visie naar waar het wel naar toe moet. Maar haalt wel de toeslagenaffaire en mogelijke parlementaire enquête erbij. Wel walgelijke politiek.
Heerlijk. Laat maar klappen die bende. Des te eerder hebben we verkiezingen en misschien wel nieuw elan.quote:Op woensdag 2 november 2022 14:24 schreef Spablauw214 het volgende:
[ twitter ]
Ik begrijp dat het kabinet met 1 mond moet spreken maar een bewindspersoon zo voor de bus smijten is ook niet chique. Dat VVD en D66 Adema nu in het openbaar als een klein kind terechtwijzen lijkt me niet zo goed voor de onderlinge verhoudingen…
Grapje zekerquote:Op woensdag 2 november 2022 14:57 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Heerlijk. Laat maar klappen die bende. Des te eerder hebben we verkiezingen en misschien wel nieuw elan.
Negeren is oplossen, briljant planquote:Op woensdag 2 november 2022 15:44 schreef MoreDakka het volgende:
De oplossing voor de stikstofcrisis is vrij duidelijk: niet-werkende Europese wetgeving negeren zodat het probleem opgelost kan worden.
quote:Op woensdag 2 november 2022 15:53 schreef eentwee het volgende:
[..]
Negeren is oplossen, briljant plan
Ook goed toepasbaar op bijvoorbeeld het klimaatprobleem, het woningtekort, de asielcrisis en betalingsachterstanden bij de energiemaatschappij.
Gezien de peilingen staat het kabinet er niet zo florissant voor.quote:
gewoon dit kabinet opheffen en laten stikken in de stofquote:Op woensdag 2 november 2022 14:57 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Heerlijk. Laat maar klappen die bende. Des te eerder hebben we verkiezingen en misschien wel nieuw elan.
wat is dat nieuwe elan dan? Ik zie aardig wat populisten die vooral aan de zijlijn schreeuwen.quote:Op woensdag 2 november 2022 16:32 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Gezien de peilingen staat het kabinet er niet zo florissant voor.
En wat krijgen we dan? De grote kunstmest en pesticidenfabrikanten aan de macht (BBB)? Of een breed middenkabinet van alle nu regerende partijen +PvdA+GL+Volt oid? Of wat had jij in gedachten?quote:Op woensdag 2 november 2022 16:32 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Gezien de peilingen staat het kabinet er niet zo florissant voor.
We krijgen in elk geval een formatie van een jaar of anderhalf. Maar wanneer we ook gaan stemmen, die krijgen we toch. De partijen in het midden hebben zo veel draagvlak verloren dat straks een derde van de kamerzetels uit partijen op de flanken bestaan die niet willen regeren en bovendien ook helemaal niet de capaciteiten of personen hebben om dat te doen, en wat er over blijft heeft er de afgelopen jaren een zooitje van gemaakt en/of wil niet met elkaar samenwerken.quote:Op woensdag 2 november 2022 16:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
En wat krijgen we dan? De grote kunstmest en pesticidenfabrikanten aan de macht (BBB)? Of een breed middenkabinet van alle nu regerende partijen +PvdA+GL+Volt oid? Of wat had jij in gedachten?
Als er verkiezingen aankomen dan kan er nog voldoende verschuiven in de peilingen om tóch weer een werkbaar middenkabinet te vormen. Zo wordt de electorale positie van de PVV altijd schromelijk overschat buiten de verkiezingstijd om - zodra het stemhokje nadert en Geert Wilders weer een draak van een campagne voert op gebaseerd op een niet-bestaand verkiezingsprogramma, verliest die club de 10 zetels die Maurice de Hond er voor de zekerheid vast bij bedacht had.quote:Op woensdag 2 november 2022 17:01 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
We krijgen in elk geval een formatie van een jaar of anderhalf. Maar wanneer we ook gaan stemmen, die krijgen we toch. De partijen in het midden hebben zo veel draagvlak verloren dat straks een derde van de kamerzetels uit partijen op de flanken bestaan die niet willen regeren en bovendien ook helemaal niet de capaciteiten of personen hebben om dat te doen, en wat er over blijft heeft er de afgelopen jaren een zooitje van gemaakt en/of wil niet met elkaar samenwerken.
Eenvandaag peilt vandaag dacht ik voor het eerst ook de potentie van Omtzigt (en Gundogan, ze hebben alle 'partijen' met zetels meegenomen dit keer), dat kan nog wel interessant zijn.quote:Op woensdag 2 november 2022 17:24 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Als er verkiezingen aankomen dan kan er nog voldoende verschuiven in de peilingen om tóch weer een werkbaar middenkabinet te vormen. Zo wordt de electorale positie van de PVV altijd schromelijk overschat buiten de verkiezingstijd om - zodra het stemhokje nadert en Geert Wilders weer een draak van een campagne voert op gebaseerd op een niet-bestaand verkiezingsprogramma, verliest die club de 10 zetels die Maurice de Hond er voor de zekerheid vast bij bedacht had.
Er kan nog genoeg gebeuren - of juist niet gebeuren - tussen nu en de verkiezingen om de sfeer te doen omslaan ten faveure van wat meer reguliere partijen dan alleen de verstokte njet-njet-njet.
Bijna alles is beter dan dit kabinet, in ieder geval zeker geen Rutte mee svpquote:Op woensdag 2 november 2022 16:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
En wat krijgen we dan? De grote kunstmest en pesticidenfabrikanten aan de macht (BBB)? Of een breed middenkabinet van alle nu regerende partijen +PvdA+GL+Volt oid? Of wat had jij in gedachten?
Niet mee eens, alles met PVV, FvD, JA21 of BBB is wat mij betreft slechter. Qua beleid vind ik dit kabinet eigenlijk helemaal zo slecht nog niet.quote:Op woensdag 2 november 2022 17:54 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Bijna alles is beter dan dit kabinet
Mee eens.quote:in ieder geval zeker geen Rutte mee svp
FTFYquote:Op woensdag 2 november 2022 15:44 schreef MoreDakka het volgende:
De oplossing voor de stikstofcrisis is vrij duidelijk: niet-werkende vervelende Europese wetgeving negeren zodat het probleem niet opgelost kan hoeft te worden.
Er zijn heel veel problemen die opgelost moeten worden, maar door misbruikte EU-regels die ooit een keer door naive politici zijn ontertekend kan dat niet. Dan blijft er dus maar één optie over.quote:
ja precies, gewoon vervelende regels negeren en het probleem is in 1x weg en een oplossing is dan niet nodig.quote:Op woensdag 2 november 2022 18:19 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Er zijn heel veel problemen die opgelost moeten worden, maar door misbruikte EU-regels die ooit een keer door naive politici zijn ontertekend kan dat niet. Dan blijft er dus maar één optie over.
Als jij dat wil, prima.quote:Op woensdag 2 november 2022 18:20 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ja precies, gewoon vervelende regels negeren en het probleem is in 1x weg en een oplossing is dan niet nodig.
dat is wel het makkelijkstequote:
Lijst omtzigt met een aantal kandidatenquote:Op woensdag 2 november 2022 16:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat vinden politici vast leuk. Misschien kun je de politiek in. Mijn steun heb je dan niet, in ieder gevalquote:
quote:Op woensdag 2 november 2022 18:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Lijst omtzigt met een aantal kandidaten
Die bestaat nog steeds niet. Er is een kamerlid bij de Lijst Omtzigt en er is geen enkele andere kandidaat, er is geen partij en er is geen partij structuur 2 jaar na dato.quote:Op woensdag 2 november 2022 18:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Lijst omtzigt met een aantal kandidaten
Hij moet inderdaad haast gaan maken, de kans dat het kabinet in 2023 valt is best groot.quote:Op woensdag 2 november 2022 18:48 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Die bestaat nog steeds niet. Er is een kamerlid bij de Lijst Omtzigt en er is geen enkele andere kandidaat, er is geen partij en er is geen partij structuur 2 jaar na dato.
Ik denk dat hij geen partij wil, om eerlijk te zijn.quote:Op woensdag 2 november 2022 18:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hij moet inderdaad haast gaan maken, de kans dat het kabinet in 2023 valt is best groot.
Eens. Maar goed ook, want ook nu weer bij de pensioenen heeft hij wel commentaar, maar 0 oplossingen. En eigenlijk is hij elk debat zo, tegenwoordig. En dan ben je dus geen regeermateriaal. Enige wat ik positief zou vinden is dat hij BBB kleiner maakt.quote:Op woensdag 2 november 2022 18:58 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik denk dat hij geen partij wil, om eerlijk te zijn.
het is geen Putin en ook geen Ruttequote:Op woensdag 2 november 2022 18:40 schreef Malavita het volgende:
[..]dat is helemaal geen leider joh.
okquote:Op woensdag 2 november 2022 19:04 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
het is geen Putin en ook geen Rutte
dat klopt., maar wel de grootste partij van Nederland
wat weet jij hoe ver hij is
Als hij een partij had was die wel al geregistreerd (met website e.d.), als hij een structuur had opgezet was dat echt al wel uitgelekt. Omtzigt geeft zelf ook steeds aan dat hij er (nog) niet mee bezig is.quote:Op woensdag 2 november 2022 19:04 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
het is geen Putin en ook geen Rutte
dat klopt., maar wel de grootste partij van Nederland
wat weet jij hoe ver hij is
Dan zal hij zich bij een partij aansluiten op zijn voorwaarden , dat men op hem gaat stemmen is wel duidelijkquote:Op woensdag 2 november 2022 19:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als hij een partij had was die wel al geregistreerd (met website e.d.), als hij een structuur had opgezet was dat echt al wel uitgelekt. Omtzigt geeft zelf ook steeds aan dat hij er (nog) niet mee bezig is.
Die partij bestaat niet. Ik denk dat Omtzigt hierna gewoon de politiek verlaat.quote:Op woensdag 2 november 2022 19:37 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dan zal hij zich bij een partij aansluiten op zijn voorwaarden , dat men op hem gaat stemmen is wel duidelijk
dus die 28 zetels komen er
ik heb het idee dat je nu gewoon meer jouw eigen wensen uit spreekt. Mag hoor verderquote:Op woensdag 2 november 2022 19:37 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dan zal hij zich bij een partij aansluiten op zijn voorwaarden , dat men op hem gaat stemmen is wel duidelijk
dus die 28 zetels komen er
Dus dan kan hij alsnog een omgekeerde merger aangaan met BBB of CDA
funktie eldersquote:Op woensdag 2 november 2022 19:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die partij bestaat niet. Ik denk dat Omtzigt hierna gewoon de politiek verlaat.
Omtzigt als partijleider van CDAquote:
Ik denk dat het verantwoordelijkheidsgevoel van Omtzigt groter is dan dat.quote:Op woensdag 2 november 2022 19:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die partij bestaat niet. Ik denk dat Omtzigt hierna gewoon de politiek verlaat.
Niet in de standaard vorm. Van zo'n beetje alle nieuwe partijen zijn leden afgesplitst, behalve van de PVV (quote:Op woensdag 2 november 2022 18:58 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik denk dat hij geen partij wil, om eerlijk te zijn.
Hij zal best een andere publieke functie zoeken. Maar hij is al 19 jaar kamerlid, vergis je niet. En al overspannen geweest (en klaagt nu ook vaak over vermoeidheid). Dan een partij uit de grond stampen en je dus eigenlijk weer voor heel wat jaar committeren aan de landelijke politiek (je kunt er echt de eerste 8 tot 10 jaar niet uit stappen), ik zie het niet gebeuren. Ook al niet omdat er nog niks is gebeurd, terwijl Omtzigt ook weet dat met de huidige problemen in het kabinet het elk moment zo kan zijn dat er binnen 2 maanden (max 2,5) verkiezingen zijn. Dan moet je de structuur dus volledig hebben staan.quote:Op woensdag 2 november 2022 21:10 schreef loveli het volgende:
[..]
Ik denk dat het verantwoordelijkheidsgevoel van Omtzigt groter is dan dat.
Ik heb er wat van gezien maar vond het weinig overtuigend.quote:Op woensdag 2 november 2022 21:12 schreef Faraday01 het volgende:
Omtzigt over het pensioenstelsel. Dikke staarten, normaal verdelingen die niet kloppen, de centrale limietstelling die niet gehandhaafd kan worden en ga zo verder. Financiële techniek door een econometrist
Godverdomme.quote:Op donderdag 3 november 2022 17:54 schreef Aurelius het volgende:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)ness-fonds-onderwijs
Terecht dat er excuses komen en een museum vind ik ook een heel erg goed idee. Maar dat fonds kan beter worden gericht op huidige discriminatie dan op slavernij. Kan het onderwijs gewoon het ware verhaal vertellen, dat inderdaad voor Nederland en zogenaamde helden als JP Coen geen mooi verhaal is.quote:Op donderdag 3 november 2022 17:54 schreef Aurelius het volgende:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)ness-fonds-onderwijs
Ja schrijnend. Ook tegenwoordig genieten we nog dagelijks van de producten van slavernij.quote:Op donderdag 3 november 2022 18:10 schreef Koffieplanter het volgende:
Terwijl de ene helft van het kabinet staat te hossen op het graf van duizenden moderne slaven in Qatar, staat de andere helft excuses te maken voor het slavernijverleden. Dat vind ik wel humor.
Het was op momenten wel erg in de techniek.quote:Op donderdag 3 november 2022 17:52 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ik heb er wat van gezien maar vond het weinig overtuigend.
Ben ik het wel mee eens, maar aan de andere kant; wat gaan die cijfers nog veranderen? Bovendien weet het kabinet ook wel dat de oppositie sowieso gaat klagen als de beoogde invoeringsdatum niet gehaald wordt.quote:Op donderdag 3 november 2022 18:20 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Het was op momenten wel erg in de techniek.
Wat ik vooral niet verstandig vind is dat de coalitie niet een maand wil wachten totdat er een nieuwe doorrekening is waar aanvullende scenario's doorgerekend zijn. Ik begrijp de wens het nieuwe stelsel eindelijk in te voeren maar het feit dat er op het moment van besluitvorming geen scenario's doorgerekend zijn die maar in de buurt van de huidige economische situatie komen lijkt me onnodig risicovol.
Het schijnt dat het voor 1 januari door tweede en eerste kamer moet om het op 1 juli (de huidige planning) in te kunnen laten gaan. Vandaar die haast. Al zou ik inderdaad ook wel zeggen dat dat met dat rapport ook nog moet lukken.quote:Op donderdag 3 november 2022 18:20 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Het was op momenten wel erg in de techniek.
Wat ik vooral niet verstandig vind is dat de coalitie niet een maand wil wachten totdat er een nieuwe doorrekening is waar aanvullende scenario's doorgerekend zijn. Ik begrijp de wens het nieuwe stelsel eindelijk in te voeren maar het feit dat er op het moment van besluitvorming geen scenario's doorgerekend zijn die maar in de buurt van de huidige economische situatie komen lijkt me onnodig risicovol.
Er is ruimte van meerdere jaren waarbij de fondsen mogen kiezen wanneer ze over wil naar het nieuwe stelsel. Dus een half jaar later in laten gaan van de wet is geen groot probleem zou je zeggen.quote:Op donderdag 3 november 2022 18:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het schijnt dat het voor 1 januari door tweede en eerste kamer moet om het op 1 juli (de huidige planning) in te kunnen laten gaan. Vandaar die haast. Al zou ik inderdaad ook wel zeggen dat dat met dat rapport ook nog moet lukken.
Het wordt zo langzamerhand inderdaad wel heel erg. En hier zijn de partijen het nog wel over eens, hoe moeten ze dan beleid uitvoeren als ze het niet eens zijn (asiel, stikstof)?quote:Op donderdag 3 november 2022 18:43 schreef trein2000 het volgende:
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)i-op-losse-schroeven
Prijsplafond al weer op losse schroeven. We hebben echt het meest kneuterige kabinet sinds hele lange tijd hoor. Niets maar dan ook niets krijgen ze voor elkaar.
Dat lijkt me met de huidige economische situatie wel bijna een gegeven. Het fundamentele risico is dat we over gaan naar een langere periode van hogere rentes en inflatie en dat wil je wel doorgerekend zien. Omtzigt zei daar gisteren iets interessants over en dat is dat het stelsel nog steeds helemaal ingericht wordt op nominale sturing waarvoor het renterisico afgedekt wordt. Als je echter jarenlang hoge inflatie krijgt, geeft dat een aanzienlijk risico op koopkrachtverlies omdat de fondsen vooral risico's afdekken gericht op de nominale waarden en daarbij niet gericht zijn op koopkrachtbehoud.quote:Op donderdag 3 november 2022 18:27 schreef Janneke141 het volgende:
Ik denk dat de coalitie bang is dat er ongewenste uitkomsten uit die doorrekeningen gaan komen.
Tja, geen idee. De invoering lijkt me wel ingewikkeld. Ik heb ook geen idee wat de verwachtingen zijn wat betreft die extra berekeningen. Ik ben gehoord het debat wel meer overtuigd geraakt dat het nieuwe stelsel een forse verbetering is, trouwens.quote:Op donderdag 3 november 2022 18:53 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Er is ruimte van meerdere jaren waarbij de fondsen mogen kiezen wanneer ze over wil naar het nieuwe stelsel. Dus een half jaar later in laten gaan van de wet is geen groot probleem zou je zeggen.
Ik zou er winst op maken maar doneer de 190 euro aan de voedselbank zodra het gestort wordt.quote:Op donderdag 3 november 2022 18:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het wordt zo langzamerhand inderdaad wel heel erg. En hier zijn de partijen het nog wel over eens, hoe moeten ze dan beleid uitvoeren als ze het niet eens zijn (asiel, stikstof)?
Ik zou zeggen tegen Jetten: 1 januari geen prijsplafond is een andere minister van energie, dan ben je gewoon bewezen ongeschikt.
Zou toch wat zijn als straks misschien wel honderduizenden mensen elke maand winst gaan maken doordat ze 190 euro krijgen die ze helemaal niet uitgeven aan energie, terwijl een ander deel nog steeds moeilijk de rekening kan betalen.
Niet. Dat zie je in de praktijk toch aan alle kanten gebeuren? Kinderen zitten nog steeds zonder basale voorzieningen in Ter Apel, ondanks rechterlijk ingrijpen. Qua stikstof zijn we allemaal heel blij met Remkes, maar als het op uitvoeren aankomt zijn we ook vooral heel druk met elkaar vliegen afvangen en onder druk zetten en gebeurt er onderaan de streep ook helemaal niets.quote:Op donderdag 3 november 2022 18:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het wordt zo langzamerhand inderdaad wel heel erg. En hier zijn de partijen het nog wel over eens, hoe moeten ze dan beleid uitvoeren als ze het niet eens zijn (asiel, stikstof)?
Hij had het bij mij al afgedaan na dat hele Gazprom germania gebeuren. Maar tegelijkertijd is het ook te makkelijk om alles maar op een poppetje te schuiven. Dit is een kabinetsbreed probeert gebrek aan gezag en draagvlak. Het is een systeemcrash in slow motion die zich sinds ‘functie elders’ voltrekt.quote:Ik zou zeggen tegen Jetten: 1 januari geen prijsplafond is een andere minister van energie, dan ben je gewoon bewezen ongeschikt.
Tja, zie boven. Als niemand meer durft én het overheidsapparaat dusdanig kapot gemaakt is dat er ook gewoon heel veel niet meer kan krijg je dit.quote:Zou toch wat zijn als straks misschien wel honderduizenden mensen elke maand winst gaan maken doordat ze 190 euro krijgen die ze helemaal niet uitgeven aan energie, terwijl een ander deel nog steeds moeilijk de rekening kan betalen.
Het gaat om 1500 (!!!!!) fucking miljard (!!!!). Dat moet toch goed worden doorgerekend? Dan maar nog een (half) jaar vertraging.quote:Op donderdag 3 november 2022 18:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het schijnt dat het voor 1 januari door tweede en eerste kamer moet om het op 1 juli (de huidige planning) in te kunnen laten gaan. Vandaar die haast. Al zou ik inderdaad ook wel zeggen dat dat met dat rapport ook nog moet lukken.
Doorgaan met dit systeem is het ook niet, dat heeft de afgelopen 10 jaar wel laten zien. En iets anders gaat er ook niet komen, hier is al meer dan 10 jaar over gepraat. Enige is dat ik graag zou willen weten waar ik ja op zeg en dat weet je nu niet precies. En omdat de dekkingsgraden omhoog zijn gevlogen is het probleem voor de korte termijn even weg dus kun je wel wat vertraging bij de invoering accepteren.quote:Op donderdag 3 november 2022 18:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tja, geen idee. De invoering lijkt me wel ingewikkeld. Ik heb ook geen idee wat de verwachtingen zijn wat betreft die extra berekeningen. Ik ben gehoord het debat wel meer overtuigd geraakt dat het nieuwe stelsel een forse verbetering is, trouwens.
Ja, dat is natuurlijk prima. Dat van mij gaat naar honger in Afrika die er is mede dankzij dezelfde oorlog die de energieprijzen hoog houdt, maar dat zal lang niet iedereen doen. En dat is ook niet de intentie van die 190 euro.quote:Op donderdag 3 november 2022 19:01 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Ik zou er winst op maken maar doneer de 190 euro aan de voedselbank zodra het gestort wordt.
Vooral ook omdat het onomkeerbaar is, verdeeld is verdeeld.quote:Op donderdag 3 november 2022 19:03 schreef Tlaloc het volgende:
[..]
Het gaat om 1500 (!!!!!) fucking miljard (!!!!). Dat moet toch goed worden doorgerekend? Dan maar nog een (half) jaar vertraging.
Het risico bij uitstel is natuurlijk ook simpel dat er dan druk komt om het voor de verkiezingen te regelen. Als onverantwoordelijke partijen als BBB, SP, FvD, PVV het straks tegen kunne houden in de Eerste Kamer op basis van onderbuikgevoelens en goede sier maken bij de ouderen, dan zou dat echt wel een drama zijn.quote:Op donderdag 3 november 2022 19:04 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Doorgaan met dit systeem is het ook niet, dat heeft de afgelopen 10 jaar wel laten zien. En iets anders gaat er ook niet komen, hier is al meer dan 10 jaar over gepraat. Enige is dat ik graag zou willen weten waar ik ja op zeg en dat weet je nu niet precies. En omdat de dekkingsgraden omhoog zijn gevlogen is het probleem voor de korte termijn even weg dus kun je wel wat vertraging bij de invoering accepteren.
Besturen die gevormd worden door de vakbonden en de werkgevers. De eerste bedient vooral een zwaar vergrijsde doelgroep en de tweede vooral het belang de premies niet te hoog te laten worden.quote:Op donderdag 3 november 2022 19:05 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Vooral ook omdat het onomkeerbaar is, verdeeld is verdeeld.
En nu weet ik dat de pensioenfondsen een eigen bestuur hebben en dergelijk. Maar met de huidige staat en track record van het overheidsapparaat vind ik dat toch wel een beetje spannend eerlijk gezegd.
Maar de meerderheid is te halen bij GL en PvdA, en ook die partijen zien graag een maand uitstel om de doorrekeningen af te wachten.quote:Op donderdag 3 november 2022 19:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het risico bij uitstel is natuurlijk ook simpel dat er dan druk komt om het voor de verkiezingen te regelen. Als onverantwoordelijke partijen als BBB, SP, FvD, PVV het straks tegen kunne houden in de Eerste Kamer op basis van onderbuikgevoelens en goede sier maken bij de ouderen, dan zou dat echt wel een drama zijn.
Maar er komt wel controle door DNB, dat is wel een betrouwbare instantie.quote:Op donderdag 3 november 2022 19:08 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Besturen die gevormd worden door de vakbonden en de werkgevers. De eerste bedient vooral een zwaar vergrijsde doelgroep en de tweede vooral het belang de premies niet te hoog te laten worden.
Ja, zorgvuldigheid is zeker belangrijk en ben ik ook helemaal voor. Ik zou ook voor die maand uitstel zijn. Maar als dat uitstel daarna zorgt voor nog meer uitstel is dat natuurlijk wel een heel groot potentieel probleem.quote:Op donderdag 3 november 2022 19:09 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar de meerderheid is te halen bij GL en PvdA, en ook die partijen zien graag een maand uitstel om de doorrekeningen af te wachten.
Dit raakt de financiële toekomst van iedere Nederlander. Enige zorgvuldigheid lijkt me ook wel gerechtvaardigd.
Niet als dat uitstel om gegronde redenen is. Als PVV c.s. gaan lopen dwarsliggen dan geef ik je wel gelijk, maar als er grote inhoudelijke twijfels blijven waardoor alleen de coalitiepartijen nog voor zijn terwijl de in principe welwillende PvdA, GL en SGP het alsnog blokkeren, dan denk ik dat we beter nog even goed kunnen nadenken.quote:Op donderdag 3 november 2022 19:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, zorgvuldigheid is zeker belangrijk en ben ik ook helemaal voor. Ik zou ook voor die maand uitstel zijn. Maar als dat uitstel daarna zorgt voor nog meer uitstel is dat natuurlijk wel een heel groot potentieel probleem.
Ze kunnen beter maar gewoon helemaal niets doen en niets beloven.quote:Op donderdag 3 november 2022 19:12 schreef trein2000 het volgende:
https://www.volkskrant.nl(...)icht-raakt~baa83609/
Laatste zin is opvallend, kennelijk is invoering van de dwangwet spreiden en verleiden wet per 1 januari niet langer haalbaar. Weer iets wat onze goede vrienden van het kabinet beloven maar niet voor elkaar krijgen.
In office but not in power.
Op zich klopt dat. Het enige is dat dnb een vinger in de pap had bij die scenario set. En met het monetaire beleid van de afgelopen jaren waren ze ergens gebonden aan grenzen die aan sloten bij het ecb beleid. Daar komt de statistiek om de hoek kijken en het structureel onderschatten van extreme scenario's ( >3* standaardafwijking) omdat een normaalverdeling voor allerlei parameters verondersteld wordt waar helemaal geen sprake van is.quote:Op donderdag 3 november 2022 19:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar er komt wel controle door DNB, dat is wel een betrouwbare instantie.
Knap dat je dat er uit haalt. Probleem is dat dit kabinet het draagvlak en het gezag mist om dingen op te lossen.quote:Op donderdag 3 november 2022 19:14 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ze kunnen beter maar gewoon helemaal niets doen en niets beloven.
Er leeft bij nogal wat mensen een illusie dat je alle risico's en uitwerkingen volledig kunt voorspellen. Dat is gewoon onmogelijk, ik denk dat als de cijfers volgende maand komen de positie van de oppositie gewoon hetzelfde blijft maar dan dat er weer nieuwe cijfers moeten komen gebaseerd op de nieuwe cijfers.quote:Op donderdag 3 november 2022 19:04 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Doorgaan met dit systeem is het ook niet, dat heeft de afgelopen 10 jaar wel laten zien. En iets anders gaat er ook niet komen, hier is al meer dan 10 jaar over gepraat. Enige is dat ik graag zou willen weten waar ik ja op zeg en dat weet je nu niet precies. En omdat de dekkingsgraden omhoog zijn gevlogen is het probleem voor de korte termijn even weg dus kun je wel wat vertraging bij de invoering accepteren.
Draagvlak niet, dat is er genoeg om dit soort problemen op te lossen. Het gezag is er niet omdat de systemen omvallen en er nieuwe moeten komen. Maar dat kan niet, want de oppositie schiet sowieso alles af.quote:Op donderdag 3 november 2022 19:15 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Knap dat je dat er uit haalt. Probleem is dat dit kabinet het draagvlak en het gezag mist om dingen op te lossen.
Het gaat uiteindelijk vooral om de omvang van de algemene risicoreserve voor het geval door zo'n scenario een bepaalde groep generationeel benadeeld blijkt te zijn na de verdeling van de individuele potjes. Anders gezegd ze zouden minder direct toe moeten delen en meer achter de hand moeten houden om problemen op te lossen. Dat loopt dan over de jaren weg omdat die specifieke gevolgen van de overgang er uit lopen.quote:Op donderdag 3 november 2022 19:16 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Er leeft bij nogal wat mensen een illusie dat je alle risico's en uitwerkingen volledig kunt voorspellen. Dat is gewoon onmogelijk, ik denk dat als de cijfers volgende maand komen de positie van de oppositie gewoon hetzelfde blijft maar dan dat er weer nieuwe cijfers moeten komen gebaseerd op de nieuwe cijfers.
Tja, de jongere generaties zijn wat betreft de pensioenen sowieso al verneukt. Dat zal niet veranderen want jongeren stemmen niet.quote:Op donderdag 3 november 2022 19:20 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Het gaat uiteindelijk vooral om de omvang van de algemene risicoreserve voor het geval door zo'n scenario een bepaalde groep generationeel benadeeld blijkt te zijn na de verdeling van de individuele potjes. Anders gezegd ze zouden minder direct toe moeten delen en meer achter de hand moeten houden om problemen op te lossen. Dat loopt dan over de jaren weg omdat die specifieke gevolgen van de overgang er uit lopen.
Dat betekent wel dat je minder gouden bergen van de overgang waar kunt maken en dat kost stemmen.
Gelukkig heeft het huidige kabinet wel een uitstekende track record en zijn ze zeer competent in de uitvoeringquote:Op donderdag 3 november 2022 19:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het risico bij uitstel is natuurlijk ook simpel dat er dan druk komt om het voor de verkiezingen te regelen. Als onverantwoordelijke partijen als BBB, SP, FvD, PVV het straks tegen kunne houden in de Eerste Kamer op basis van onderbuikgevoelens en goede sier maken bij de ouderen, dan zou dat echt wel een drama zijn.
PVV etc kunnen toch ook om gegronde inhoudelijke redenen dwarsliggen?quote:Op donderdag 3 november 2022 19:14 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als PVV c.s. gaan lopen dwarsliggen dan geef ik je wel gelijk
Dat kunnen ze inderdaad wel, maar dat doen ze bijna nooit.quote:Op donderdag 3 november 2022 19:33 schreef Tlaloc het volgende:
[..]
PVV etc kunnen toch ook om gegronde inhoudelijke redenen dwarsliggen?
Geinig dat je dit benoemt. Als ik het goed heb begrepen is het Deense kabinet onlangs om deze reden afgetreden. Gebrek aan draagvlak. Dat kan hier ook gewoon.quote:Op donderdag 3 november 2022 19:15 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Knap dat je dat er uit haalt. Probleem is dat dit kabinet het draagvlak en het gezag mist om dingen op te lossen.
Nee, het is na al die jaren onmogelijk om zoiets nog te beweren.quote:Op donderdag 3 november 2022 19:33 schreef Tlaloc het volgende:
[..]
PVV etc kunnen toch ook om gegronde inhoudelijke redenen dwarsliggen?
Daar krijgen ze nu een brede coalitie, hier zouden ze natuurlijk ook gewoon GL en PvdA in het kabinet gehad moeten hebben. Het type crisissen wat we nu hebben vraagt om een brede middencoalitie met gewoon veel meer dan die 75 zetels.quote:Op donderdag 3 november 2022 19:35 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Geinig dat je dit benoemt. Als ik het goed heb begrepen is het Deense kabinet onlangs om deze reden afgetreden. Gebrek aan draagvlak. Dat kan hier ook gewoon.
Het stokpaardje van de VVD is stabiel landsbestuur. Alleen in dit geval is het meer de boel al 12 jaar stabiel verkloten.
Een kabinet van 5 of meer partijen zie ik niet lang overeind blijven. Dan zie ik meer in een minderheidskabinet dat met per onderwerp wisselende meerderheden werkt.quote:Op donderdag 3 november 2022 19:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Daar krijgen ze nu een brede coalitie, hier zouden ze natuurlijk ook gewoon GL en PvdA in het kabinet gehad moeten hebben. Het type crisissen wat we nu hebben vraagt om een brede middencoalitie met gewoon veel meer dan die 75 zetels.
Dan krijgen ze helemaal niks meer gedaan, omdat niemand moeilijke besluiten wil steunen als ze er niks voor terug krijgen in de vorm van den regeerakkoord.quote:Op donderdag 3 november 2022 19:42 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Een kabinet van 5 of meer partijen zie ik niet lang overeind blijven. Dan zie ik meer in een minderheidskabinet dat met per onderwerp wisselende meerderheden werkt.
Daardoor ontstaat er ook een nieuwe dynamiek waarbij bewindslieden actief draagvlak moeten creëren en we niet 4 jaar lang een volledig dichtgetimmerd regeerakkoord gaan uitvoeren met debatten voor de bühne.
Onzin. Er zijn in het verleden ook genoeg gelegenheidscoalities geweest op bepaalde onderwerpen.quote:Op donderdag 3 november 2022 19:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dan krijgen ze helemaal niks meer gedaan, omdat niemand moeilijke besluiten wil steunen als ze er niks voor terug krijgen in de vorm van den regeerakkoord.
Kan je vergeten. Rutte regelt niks zelf, behalve interessant doen in Brussel of bij de NAVO.quote:Op donderdag 3 november 2022 19:48 schreef Hanca het volgende:
Laat Rutte dat dossier nu overnemen en het regelen, zou ik zeggen.
Uitspraak van de rechter gemist? Zelfs al zou de regering zo dom willen zijn om stikstof te negeren (dat zou oerdom zijn, zie hier: https://www.trouw.nl/duur(...)stofcrisis~b39a1abb/), ze hebben daar gewoon helemaal niks over te zeggen. Gewoon helemaal niets. De keuze om stikstof te negeren is een onmogelijke keus, dan kies je ook voor een bouwstop, voor het stoppen van wegenonderhoud en een volledige stop op uitbreidingen van bedrijven en boerderijen. En voor het niet meer mogen aanleggen van windparken en zonnevelden.quote:Op donderdag 3 november 2022 20:07 schreef michaelmoore het volgende:
De hele regering is knettergek geworden , ze stikken in hun stik stof
Wat je kunt doen (en misschien zelfs wel moet doen) is dit Europees keihard spelen en een soort overgangsregeling bedingen. Knoop het maar vast aan de discussie rondom de economische steunpakketten Ed onder het motto ‘dit raakt ónze economie’quote:Op donderdag 3 november 2022 20:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Uitspraak van de rechter gemist? Zelfs al zou de regering zo dom willen zijn om stikstof te negeren (dat zou oerdom zijn, zie hier: https://www.trouw.nl/duur(...)stofcrisis~b39a1abb/), ze hebben daar gewoon helemaal niks over te zeggen. Gewoon helemaal niets. De keuze om stikstof te negeren is een onmogelijke keus, dan kies je ook voor een bouwstop, voor het stoppen van wegenonderhoud en een volledige stop op uitbreidingen van bedrijven en boerderijen. En voor het niet meer mogen aanleggen van windparken en zonnevelden.
waaarom heffen we Nederland niet gewoon op en jagen er een 1.000.000 hamsters inquote:Op donderdag 3 november 2022 20:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Uitspraak van de rechter gemist? Zelfs al zou de regering zo dom willen zijn om stikstof te negeren (dat zou oerdom zijn, zie hier: https://www.trouw.nl/duur(...)stofcrisis~b39a1abb/), ze hebben daar gewoon helemaal niks over te zeggen. Gewoon helemaal niets. De keuze om stikstof te negeren is een onmogelijke keus, dan kies je ook voor een bouwstop, voor het stoppen van wegenonderhoud en een volledige stop op uitbreidingen van bedrijven en boerderijen. En voor het niet meer mogen aanleggen van windparken en zonnevelden.
Bericht in Trouw gelezen? Dat moeten we dus absoluut niet doen. Dan beschadig je onze ecologie onherstelbaar.quote:Op donderdag 3 november 2022 21:22 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Wat je kunt doen (en misschien zelfs wel moet doen) is dit Europees keihard spelen en een soort overgangsregeling bedingen. Knoop het maar vast aan de discussie rondom de economische steunpakketten Ed onder het motto ‘dit raakt ónze economie’
Waarom zouden we die techniek altijd maar voorbehouden laten aan de Polen en Orban’s van deze wereld?
Waarom? Het is geen nieuwe materie hè.quote:Op donderdag 3 november 2022 21:22 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Wat je kunt doen (en misschien zelfs wel moet doen) is dit Europees keihard spelen en een soort overgangsregeling bedingen. Knoop het maar vast aan de discussie rondom de economische steunpakketten Ed onder het motto ‘dit raakt ónze economie’
Waarom zouden we die techniek altijd maar voorbehouden laten aan de Polen en Orban’s van deze wereld?
Dat geneuzel over ecologie is om het hoofd in het zand te steken voor wat er gaande is met het klimaatquote:Op donderdag 3 november 2022 21:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Bericht in Trouw gelezen? Dat moeten we dus absoluut niet doen. Dan beschadig je onze ecologie onherstelbaar.
Ja, jij bent een wetenschapsontkenner, dat weten we inmiddels wel. Heb je dat artikel in Trouw überhaupt gelezen?quote:Op donderdag 3 november 2022 21:39 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat geneuzel over ecologie is om het hoofd in het zand te steken voor wat er gaande is met het klimaat
Uiteindelijk is alles een belangenafweging. Onze ecologie beschadigen we al langer, en dat moet stoppen, maar we kunnen moeilijk stoppen met huizen bouwen. Dat we dertig jaar te laks zijn geweest werkt als argument in dit geval twee kanten op.quote:Op donderdag 3 november 2022 21:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Bericht in Trouw gelezen? Dat moeten we dus absoluut niet doen. Dan beschadig je onze ecologie onherstelbaar.
Omdat de schade die momenteel aan allerhande vitale belangen wordt toegebracht in geen enkele verhouding staat.quote:Op donderdag 3 november 2022 21:39 schreef capricia het volgende:
[..]
Waarom? Het is geen nieuwe materie hè.
Welke ecologie? Die van nu? Die van 2000? Die van 1970? Die van 1930?quote:Op donderdag 3 november 2022 21:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
En dus moeten we stoppen met uitstoten. Dan geef je elk bedrijf maar tonnen boven de waarde als ze stoppen, wat mij betreft. Geen probleem. De vergunning voor stikstofuitstoot is momenteel gewoon een vermogen waard, betaal daar ook gewoon voor.quote:Op donderdag 3 november 2022 21:40 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Uiteindelijk is alles een belangenafweging. Onze ecologie beschadigen we al langer, en dat moet stoppen, maar we kunnen moeilijk stoppen met huizen bouwen. Dat we dertig jaar te laks zijn geweest werkt als argument in dit geval twee kanten op.
De schade aan de natuur? Inderdaad, die schade is vitaal en dreigt Nederland onleefbaar te maken. Wil je pas wat gaan doen als de insecten hier zijn uitgestorven?quote:Op donderdag 3 november 2022 21:42 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Omdat de schade die momenteel aan allerhande vitale belangen wordt toegebracht in geen enkele verhouding staat.
Nou ja dat dus. Ik erken ten volle het belang om aan natuurherstel te doen. Alleen ik erken ook het belang om huizen te bouwen, CO2-opslag te creëren en wegen aan te leggen. Door bij voorbaat het primaat bij de natuur te leggen (wat nu de facto aan de hand is) doe je geen recht aan dat ingewikkelde krachtenveld. De scherpe kantjes moeten er op korte termijn van af, dit kan zo niet.quote:Op donderdag 3 november 2022 21:40 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Uiteindelijk is alles een belangenafweging. Onze ecologie beschadigen we al langer, en dat moet stoppen, maar we kunnen moeilijk stoppen met huizen bouwen. Dat we dertig jaar te laks zijn geweest werkt als argument in dit geval twee kanten op.
Een Nederland met 20+ miljoen inwoners vind ik eigenlijk ook onleefbaar, maar soit.quote:Op donderdag 3 november 2022 21:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
De schade aan de natuur? Inderdaad, die schade is vitaal en dreigt Nederland onleefbaar te maken.
In maar 1 model gaan we daar echt overeen, de andere gewoon niet: https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)In%20de%20variant%20'Groei'%20groeit,afname%20naar%2017%2C1%20miljoen.quote:Op donderdag 3 november 2022 21:44 schreef Tlaloc het volgende:
[..]
Een Nederland met 20+ miljoen inwoners vind ik eigenlijk ook onleefbaar, maar soit.
Nou ja, aan de ene kant dwingt Europese wetgeving ons tot het binnenlaten van enorme aantallen migranten, maar tegelijkertijd kunnen we niet de benodigde woonruimte en infrastructuur bouwen voor deze mensen.quote:Op donderdag 3 november 2022 21:39 schreef capricia het volgende:
[..]
Waarom? Het is geen nieuwe materie hè.
Onteigenen is ook de trage optie, dat duurt jaren. Nee, gewoon vrijwillig uitkopen, fors geld bieden.quote:Op donderdag 3 november 2022 21:47 schreef trein2000 het volgende:
Wat is D66 toch een door en door hypocriete kutpartij zeg. Als Adema wat zegt dan staan ze te schreeuwen en te krijsen voor gek en onwijs. Maar zelf blijven ze maar olie op het vuur gooien: https://www.trouw.nl/poli(...)n-coalitie~b4170d99/
Op naar de nul zetels.
Kan dat ook te maken hebben met jaren lang wegkijken?quote:Op donderdag 3 november 2022 21:42 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Omdat de schade die momenteel aan allerhande vitale belangen wordt toegebracht in geen enkele verhouding staat.
Eens. We kunnen niet jarenlang op slot blijven. We zitten nu eigenlijk al ver over de limiet van wat de huidige infrastructuur aan kan. Het land verstopt gewoon.quote:Op donderdag 3 november 2022 21:43 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nou ja dat dus. Ik erken ten volle het belang om aan natuurherstel te doen. Alleen ik erken ook het belang om huizen te bouwen, CO2-opslag te creëren en wegen aan te leggen. Door bij voorbaat het primaat bij de natuur te leggen (wat nu de facto aan de hand is) doe je geen recht aan dat ingewikkelde krachtenveld. De scherpe kantjes moeten er op korte termijn van af, dit kan zo niet.
Wat koop je precies voor die wetenschap, als woningzoekende starter of statushouder?quote:Op donderdag 3 november 2022 21:52 schreef capricia het volgende:
[..]
Kan dat ook te maken hebben met jaren lang wegkijken?
De hele problematiek speelt al zo lang.
Kan me niet voorstellen dat iemand hier door overvallen is.
de stikstof percentage in 2050 denk jij dat het relevant is nog dan ?/quote:Op donderdag 3 november 2022 21:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, jij bent een wetenschapsontkenner, dat weten we inmiddels wel. Heb je dat artikel in Trouw überhaupt gelezen?
Europese wetgeving dwingt je daar niet toe. Zie Denemarken.quote:Op donderdag 3 november 2022 21:47 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Nou ja, aan de ene kant dwingt Europese wetgeving ons tot het binnenlaten van enorme aantallen migranten, maar tegelijkertijd kunnen we niet de benodigde woonruimte en infrastructuur bouwen voor deze mensen.
En ja, dan kan je zeggen dat we dit al jaren zagen aankomen maar daar hebben we nu niet zo veel aan.
Die hebben een opt-out.quote:Op donderdag 3 november 2022 21:54 schreef capricia het volgende:
[..]
Europese wetgeving dwingt je daar niet toe. Zie Denemarken.
Dacht dat Nederland in 2050 onder water zou staan?quote:Op donderdag 3 november 2022 21:54 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
de stikstof percentage in 2050 denk jij dat het relevant is nog dan ?/
De meningen zijn er wel redelijk over verdeeld of Denemarken wel aan die wetgeving voldoet.quote:Op donderdag 3 november 2022 21:54 schreef capricia het volgende:
[..]
Europese wetgeving dwingt je daar niet toe. Zie Denemarken.
dat weeet ik niet maar grote delen van europa en het middenoosten zijn dan onbewoonbaarquote:Op donderdag 3 november 2022 21:55 schreef Tlaloc het volgende:
[..]
Dacht dat Nederland in 2050 onder water zou staan?
Juist.quote:
Dat is in elk stelsel natuurlijk zo. In het huidige niet anders. En een stelsel dat over lange tijd gezien moet worden tegen de huidige inflatie cijfers gooien is ook appels met peren vergelijken.quote:Op donderdag 3 november 2022 18:59 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Dat lijkt me met de huidige economische situatie wel bijna een gegeven. Het fundamentele risico is dat we over gaan naar een langere periode van hogere rentes en inflatie en dat wil je wel doorgerekend zien. Omtzigt zei daar gisteren iets interessants over en dat is dat het stelsel nog steeds helemaal ingericht wordt op nominale sturing waarvoor het renterisico afgedekt wordt. Als je echter jarenlang hoge inflatie krijgt, geeft dat een aanzienlijk risico op koopkrachtverlies omdat de fondsen vooral risico's afdekken gericht op de nominale waarden en daarbij niet gericht zijn op koopkrachtbehoud.
Dan is het sowieso gedaald door de electrificatie, maar dat is te laat. Nogmaals: lees dat Trouw artikel. Als je dan nog zegt dat we rustig door kunnen gaan met uitstoten, heb je gewoon een bloedhekel aan Nederland.quote:Op donderdag 3 november 2022 21:54 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
de stikstof percentage in 2050 denk jij dat het relevant is nog dan ?/
https://www.ad.nl/buitenl(...)r-landbouw~a916de2d/quote:Op donderdag 3 november 2022 21:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dan is het sowieso gedaald door de electrificatie, maar dat is te laat. Nogmaals: lees dat Trouw artikel. Als je dan nog zegt dat we rustig door kunnen gaan met uitstoten, heb je gewoon een bloedhekel aan Nederland.
En ja, we moeten huizen bouwen en wegen aanleggen, windparken bouwen e.d. Maar koop dan gewoon mensen uit. Als je ze een half miljoen boven de waarde biedt, gaan de meesten echt wel. En dat is dus de enige echte route. Snel gaan praten met die bedrijven, kijken hoeveel je er in 2023 nog uit kunt kopen.
Nee volgens ER zijn we dan opgeslokt door de oceaanquote:Op donderdag 3 november 2022 21:57 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dat weeet ik niet maar grote delen van europa en het middenoosten zijn dan onbewoonbaar
Je weet dat dat betekent: mensen uit Griekenland en Italië hier heen halen?quote:Op donderdag 3 november 2022 21:58 schreef Spablauw214 het volgende:
Sowieso moet het kabinet de boer op in Brussel om te zorgen dat het dublinakkoord wordt nagekomen.
Anders stemmen. Jezelf informeren. Dit is niet nieuw hè.quote:Op donderdag 3 november 2022 21:54 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wat koop je precies voor die wetenschap, als woningzoekende starter of statushouder?
quote:Op donderdag 3 november 2022 22:00 schreef capricia het volgende:
[..]
Anders stemmen. Jezelf informeren. Dit is niet nieuw hè.
In 2035 is in Nederland voedselproductie bijna onmogelijk door een insectentekort, op deze manier.quote:Op donderdag 3 november 2022 21:59 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
https://www.ad.nl/buitenl(...)r-landbouw~a916de2d/
in 2050 dan is half europa onbewoonbaar en produceert weinig voedsel
Nou, dat is wel een ding wat veel mensen hier niet lijken te begrijpen.quote:Op donderdag 3 november 2022 21:59 schreef Tlaloc het volgende:
[..]
Nee volgens ER zijn we dan opgeslokt door de oceaan
in 2150 mogelijk , maar voedsel zal er in 2050 in europa weinig geproduceerd wordenquote:Op donderdag 3 november 2022 21:59 schreef Tlaloc het volgende:
[..]
Oh dan zijn die boeren die NL nu heeft wel handig toch?quote:Op donderdag 3 november 2022 21:59 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
https://www.ad.nl/buitenl(...)r-landbouw~a916de2d/
in 2050 dan is half europa onbewoonbaar en produceert weinig voedsel
Que? Heel de asielopvang zit vol mensen die door tig veilige landen zijn gekomen om hier asiel aan te vragen.quote:Op donderdag 3 november 2022 21:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je weet dat dat betekent: mensen uit Griekenland en Italië hier heen halen?
Nou, dat is wel een ding wat veel mensen hier niet lijken te begrijpen.quote:Op donderdag 3 november 2022 21:59 schreef Tlaloc het volgende:
[..]
Doe niet alsof dit nu opeens speelt aub.quote:Op donderdag 3 november 2022 22:00 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Kom op zeg, je bent slimmer dan dit.
Dat is onzinquote:Op donderdag 3 november 2022 22:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
In 2035 is in Nederland voedselproductie bijna onmogelijk door een insectentekort, op deze manier.
Dan is het toch raar dat we nu landbouwbedrijven gaan wegjagen? De NL landbouwsector behoort tot de beste ter wereld.quote:Op donderdag 3 november 2022 22:01 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
in 2150 mogelijk , maar voedsel zal er in 2050 in europa weinig geproduceerd worden
Dat doe ik ook niet. Maar als 25-jarige die nu een huis zoekt en die 2x dat je hebt mogen stemmen netjes op GroenLinks of de PvdD gestemd hebt koop je daar geen reet voor. Bouwtechnisch gaat het land nu gewoon op slot, dus de beperkte kansen die je had op een huis worden dan helemaal nihil. Dat gaat toch niet?quote:Op donderdag 3 november 2022 22:02 schreef capricia het volgende:
Doe niet alsof dit nu opeens speelt aub.
Nee, we gaan heel hard richting de ondergrens:quote:
Het is ook allemaal lood om oud ijzer. Zo lang VVD, CDA, D66 en PvdA hier, aangevuld met een paar kleinere partijen, de dienst uitmaken, verandert er toch helemaal niks en gaan we gewoon door op de ingeslagen weg.quote:Op donderdag 3 november 2022 22:04 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat doe ik ook niet. Maar als 25-jarige die nu een huis zoekt en die 2x dat je hebt mogen stemmen netjes op GroenLinks of de PvdD gestemd hebt koop je daar geen reet voor. Bouwtechnisch gaat het land nu gewoon op slot, dus de beperkte kansen die je had op een huis worden dan helemaal nihil. Dat gaat toch niet?
En als je nu wéér langs het punt wil gaan lullen, bespaar je dan alsjeblieft de moeite om te reageren.
Het dublinakkoord is: asielzoekers eerlijk verdelen. En voorlopig zit de overgrote meerderheid nog steeds in Griekenland en Italië, als we eerlijk gaan verdelen komen er dus meer in Nederland.quote:Op donderdag 3 november 2022 22:02 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Que? Heel de asielopvang zit vol mensen die door tig veilige landen zijn gekomen om hier asiel aan te vragen.
Nou laat ik eens constructief zijn.quote:Op donderdag 3 november 2022 22:04 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat doe ik ook niet. Maar als 25-jarige die nu een huis zoekt en die 2x dat je hebt mogen stemmen netjes op GroenLinks of de PvdD gestemd hebt koop je daar geen reet voor. Bouwtechnisch gaat het land nu gewoon op slot, dus de beperkte kansen die je had op een huis worden dan helemaal nihil. Dat gaat toch niet?
En als je nu wéér langs het punt wil gaan lullen, bespaar je dan alsjeblieft de moeite om te reageren.
Zoals ik al zei, een belangenafweging. Rap tempo maken met boeren uitkopen en de uitstoot naar beneden brengen, maar een bouwstop van een paar jaar is echt geen optie.quote:Op donderdag 3 november 2022 22:08 schreef capricia het volgende:
[..]
Nou laat ik eens constructief zijn.
Wat zou jij als oplossing zien? Nog meer uitstel?
er is wel heel veel verschil tussen akkerbouwers en veehouderijenquote:Op donderdag 3 november 2022 22:03 schreef Tlaloc het volgende:
[..]
Dan is het toch raar dat we nu landbouwbedrijven gaan wegjagen? De NL landbouwsector behoort tot de beste ter wereld.
ook dat is onzinquote:Op donderdag 3 november 2022 22:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, we gaan heel hard richting de ondergrens:
https://www.naturetoday.c(...)s/message/?msg=25504
Zonder bestuivers, geen voedsel.
Maar dat laatste hoeft ook niet: als je verder dan 15km van een natuurgebied zit kun je gewoon bouwen. Binnenstedelijk bouwen gaat dus bijvoorbeeld prima.quote:Op donderdag 3 november 2022 22:09 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, een belangenafweging. Rap tempo maken met boeren uitkopen en de uitstoot naar beneden brengen, maar een bouwstop van een paar jaar is echt geen optie.
Jij bent echt de meest onzinnige poster op Fok! inmiddels, en dat is knap. Stikstof is gewoon een groter probleem dan klimaat momenteel in Nederland. Want je hebt niks aan het redden van Nederland van 2050 als het Nederland van 2035 al dood is. En ja, zo ver gaat het komen, als we niet heel snel wat aan stikstofuitstoot doen.quote:
Ja, maar binnenstedelijk is nauwelijks plek. Want hé, het is binnen een stad, dus daar staan al huizen enzo. Voor de volumes die we nodig hebben moet je aan de stadsranden zijn, en daar gaat het mis, want we hebben de natuurgebieden in Nederland dusdanig versnipperd dat je op verrekte veel plaatsen binnen 15 kilometer van een natuurgebied zit. Ik doe dit even uit mijn hoofd, maar ik heb een week of wat geleden gelezen dat 9 van de 12 grootste huizenbouwlocaties stil komen te liggen. Daarnaast moet ook voor de 'legale' locaties een nieuwe berekening gemaakt worden, en op basis van de bureaucratie die daar omheen hangt ben je ook wel een aantal maanden verder. Zeker omdat we kennelijk te weinig berekenaars hebben.quote:Op donderdag 3 november 2022 22:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar dat laatste hoeft ook niet: als je verder dan 15km van een natuurgebied zit kun je gewoon bouwen. Binnenstedelijk bouwen gaat dus bijvoorbeeld prima.
Maar elektrische vrachtwagens hebben we dan weer niet zo veel. Zeker niet die sterk genoeg zijn om met bouwmaterialen te rijden.quote:En als je gaat bouwen met electrische machines (die zijn er al) kun je ook zonder uitstoot bouwen.
In theorie niet, nee. In de praktijk is die er (voorlopig) wel.quote:De RvS heeft expliciet gezegd dat er geen bouwstop is.
Was niet een van de problemen dat we in NL veel en veel teveel natuurgebieden hebben (dacht iets van 165 Natura 2000 gebieden?), waardoor driekwart van NL binnen die 15km zit?quote:Op donderdag 3 november 2022 22:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar dat laatste hoeft ook niet: als je verder dan 15km van een natuurgebied zit kun je gewoon bouwen.
je klets hele grote onzinquote:Op donderdag 3 november 2022 22:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jij bent echt de meest onzinnige poster op Fok! inmiddels, en dat is knap. Stikstof is gewoon een groter probleem dan klimaat momenteel in Nederland. Want je hebt niks aan het redden van Nederland van 2050 als het Nederland van 2035 al dood is. En ja, zo ver gaat het komen, als we niet heel snel wat aan stikstofuitstoot doen.
De provincies hebben meer dan de helft van die gebieden aangewezen zelf gemaaktquote:Op donderdag 3 november 2022 22:14 schreef Tlaloc het volgende:
[..]
Was niet een van de problemen dat we in NL veel en veel teveel natuurgebieden hebben (dacht iets van 165 Natura 2000 gebieden?), waardoor driekwart van NL binnen die 15km zit?
GMTAquote:Op donderdag 3 november 2022 22:14 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ja, maar binnenstedelijk is nauwelijks plek. Want hé, het is binnen een stad, dus daar staan al huizen enzo. Voor de volumes die we nodig hebben moet je aan de stadsranden zijn, en daar gaat het mis, want we hebben de natuurgebieden in Nederland dusdanig versnipperd dat je op verrekte veel plaatsen binnen 15 kilometer van een natuurgebied zit. Ik doe dit even uit mijn hoofd, maar ik heb een week of wat geleden gelezen dat 9 van de 12 grootste huizenbouwlocaties stil komen te liggen. Daarnaast moet ook voor de 'legale' locaties een nieuwe berekening gemaakt worden, en op basis van de bureaucratie die daar omheen hangt ben je ook wel een aantal maanden verder. Zeker omdat we kennelijk te weinig berekenaars hebben.
[..]
Maar elektrische vrachtwagens hebben we dan weer niet zo veel. Zeker niet die sterk genoeg zijn om met bouwmaterialen te rijden.
[..]
In theorie niet, nee. In de praktijk is die er (voorlopig) wel.
Ik heb eea door de jaren door gevolgd. Boeren in een rap tempo uitkopen is één groot drama. Dit is niet nieuw hè (nogmaals). Speelt al zo een 10 jaar met die boeren. Of langer.quote:Op donderdag 3 november 2022 22:09 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, een belangenafweging. Rap tempo maken met boeren uitkopen en de uitstoot naar beneden brengen, maar een bouwstop van een paar jaar is echt geen optie.
Ja, ik weet het, maar de samenleving min of meer op slot gooien omdat we dit niet voor elkaar krijgen vind ik ook een vrij slecht idee. Dat we dit dertig jaar geleden al op hadden moeten lossen is daarvoor geen argument, ook al klopt het natuurlijk wel.quote:Op donderdag 3 november 2022 22:16 schreef capricia het volgende:
Ik heb eea door de jaren door gevolgd. Boeren in een rap tempo uitkopen is één groot drama. Dit is niet nieuw hè (nogmaals). Speelt al zo een 10 jaar met die boeren. Of langer.
Inderdaad het gaat echt niet lukkenquote:Op donderdag 3 november 2022 22:16 schreef capricia het volgende:
Boeren in een rap tempo uitkopen is één groot drama. Dit is niet nieuw hè (nogmaals). Speelt al zo een 10 jaar met die boeren. Of langer.
En als ik zie wat een BBB potentieel aan zetels binnen kan halen, kan daar wel eens een kink ik de kabel komen te zitten.
https://www.natura2000.nl/gebiedenquote:Op donderdag 3 november 2022 22:16 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De provincies hebben meer dan de helft van die gebieden aangewezen zelf gemaakt
eigenlijk zijn er maar 100
BBB lijkt gelukkig over haar piek heen in alle peilingen...quote:Op donderdag 3 november 2022 22:16 schreef capricia het volgende:
[..]
En als ik zie wat een BBB potentieel aan zetels binnen kan halen, kan daar wel eens een kink ik de kabel komen te zitten.
Mag niet van de EU.quote:Op donderdag 3 november 2022 22:17 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Inderdaad het gaat echt niet lukken
er is maar een weg en dat is het aantal natuurgebieden verminderen
Dan toch maar stoppen met de EUquote:
We hebben ze zelf ingediend. Toen we er nog subsidie voor konden krijgen.quote:Op donderdag 3 november 2022 22:17 schreef Tlaloc het volgende:
[..]
https://www.natura2000.nl/gebieden
162waar we niet vanaf kunnen komen, want daar is toestemming van de EU voor nodig.
Ja, dat is de kern van het probleem. Elke postzegel met een struik erop werd beschermd natuurgebied, zodat er lekker veel subsidie binnen kwam.quote:Op donderdag 3 november 2022 22:20 schreef capricia het volgende:
[..]
We hebben ze zelf ingediend. Toen we er nog subsidie voor konden krijgen.![]()
Dat is ook omdat de focus een tijdje op migratie en asiel lag. Dan loopt een deel van het electoraat weer over naar JA21.quote:Op donderdag 3 november 2022 22:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
BBB lijkt gelukkig over haar piek heen in alle peilingen...
Simpel allemaal hè.quote:Op donderdag 3 november 2022 22:42 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dat is ook omdat de focus een tijdje op migratie en asiel lag. Dan loopt een deel van het electoraat weer over naar JA21.
Volgens mij ook gewoon omdat een deel nu snapt dat kiezen voor BBB en de grote massaboeren, een keuze tegen huizenbouw is.quote:Op donderdag 3 november 2022 22:42 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dat is ook omdat de focus een tijdje op migratie en asiel lag. Dan loopt een deel van het electoraat weer over naar JA21.
omdat men moet kiezen tussen Omtzigt en BBBquote:Op donderdag 3 november 2022 22:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Volgens mij ook gewoon omdat een deel nu snapt dat kiezen voor BBB en de grote massaboeren, een keuze tegen huizenbouw is.
Nee, het gaat om peilingen waar Omtzigt niet aan mee doet.quote:Op donderdag 3 november 2022 22:58 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
omdat men moet kiezen tussen Omtzigt en BBB
Met minder immigratie zijn er ook minder woningen nodig hequote:Op donderdag 3 november 2022 22:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Volgens mij ook gewoon omdat een deel nu snapt dat kiezen voor BBB en de grote massaboeren, een keuze tegen huizenbouw is.
Nadeel is alleen dat die immigranten ook de huizen bouwen...quote:Op donderdag 3 november 2022 23:13 schreef Tlaloc het volgende:
[..]
Met minder immigratie zijn er ook minder woningen nodig he
minder immigratie kan niet zoalng we in de EU zitten , minder natuurgebieden kan dan ook niet om de zelfde redenquote:Op donderdag 3 november 2022 23:13 schreef Tlaloc het volgende:
[..]
quote:Johan Vollenbroek
Stikstofstrijder Johan Vollenbroek, die rechtszaak na rechtszaak won, suggereerde bij het kabinet om de woningbouw apart te nemen en daarvoor een uitzondering te vragen in Brussel.
Daarna kan volgens Vollenbroek de zware 'ADC-toets' worden ingezet, waarmee het mogelijk is om voor ontwikkelingen van groot openbaar belang onder voorwaarden zoals compensatie alsnog toestemming te verlenen.
Ja, maar we zijn dus immigranten aan het importeren om huizen te bouwen voor nog meer immigranten. Dat slaat toch nergens op?quote:Op vrijdag 4 november 2022 06:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nadeel is alleen dat die immigranten ook de huizen bouwen...
De arbeidsimmigranten wonen hier bijna allemaal tijdelijk, meer dan de helft is zelfs binnen 5 jaar weer weg (alleen neemt het aantal arbeidsmigranten nog steeds toe, daarom komen er dus meer binnen dan er uit gaan, we hebben inmiddels zo'n 800.000 arbeidsmigranten).quote:Op vrijdag 4 november 2022 07:22 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ja, maar we zijn dus immigranten aan het importeren om huizen te bouwen voor nog meer immigranten. Dat slaat toch nergens op?
Ja, laten we de telers en slachthuizen sluiten, dat scheelt een heleboel arbeidsmigratie en het levert Nederland onder de streep toch helemaal niets op.quote:Op donderdag 3 november 2022 23:13 schreef Tlaloc het volgende:
[..]
Ik denk in alle eerlijkheid wel dat als een bepaalde sector alleen kan overleven bij de gratie van goedkope arbeid, er voor die sector in Nederland wellicht geen toekomst is.quote:Op vrijdag 4 november 2022 10:38 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Ja, laten we de telers en slachthuizen sluiten, dat scheelt een heleboel arbeidsmigratie en het levert Nederland onder de streep toch helemaal niets op.
Aan wie is dit gericht?quote:Op vrijdag 4 november 2022 12:35 schreef EinarBoe het volgende:
Wanneer gaat de conservatieve hang om alles te houden zoals het in 1980 was Nederland definitief de das om doen? Ik denk nog ergens dit decennium. Op vrijwel geen enkel dossier is er iets noemenswaardigs veranderd sinds 2000. Wat kleine voorbeelden.
Gedoogbeleid: Niets.
OV: Niets, een extra spoorlijn aanleggen duurt tegenwoordig 30 jaar en elektrificeren of een spoorverdubbeling moet eerst langs 4 weerspannige bestuurslagen voordat het uiteindelijk toch weer niet doorgaat.
Mobiliteit: Niets. De overheid probeert nog steeds met name het aantal tweedehandsauto's dat 's ochtends de weg op gaat om 's avonds weer terug te rijden, zo hoog mogelijk te houden. Het mag wat kosten, maar dan heb je ook niets.
Huizenmarkt: Huishoudens bestaan allang niet meer uit 2 ouders + 2 kinderen, maar we kunnen daar toch geen beleid op maken! Stel je voor dat het wooncomfort van de 60'ers die in een vrijstaand huis wonen daaronder zou lijden.
Werkgelegenheid: Steeds meer mensen zijn hoogopgeleid en dat wordt nu afgedaan als 'nadelig'. Maar waarom, want de werkloosheid ligt recordlaag... En terwijl dit gegeven bekend is, is er vooral aandacht voor de toestand van de oude economie: de horeca, de kappers, de bakkers, de telers. We halen ontzettend veel migranten op om hier in Nederland een overgesubsidieerde landbouwketen draaiende te houden. Dan stroomt het geld dus links (subsidie) en rechts (krapte in de huisvesting) weg. Als mensen het werk hier niet willen doen, waarom zou je het werk hier dan nog willen hebben? Het is geen 1980 meer, ga het hebben over yogastudio's en lifestyle coaches, iets waar daadwerkelijk binnenlandse vraag naar is.
Prioriteiten: Benzinekosten, de prijs van een kiloknaller, iedereen die er door nieuwe regels eventueel op achteruit zou kunnen gaan alvast ruimhartig compenseren, het torpederen van pogingen om de status quo (die geen status quo is maar gewoon het wegglijden in een ravijn) te behouden, etcetera.
De hele politiek en ook de verslaggeving daaromheen, het voelt allemaal zo outdated. Terugrekenen naar de gulden omdat bier toen nog 2 gulden per vaasje was. Denken dat omdat gas bij Groningen in de grond zit, WIJ het gewoon onderling in Nederland kunnen verkopen voor de door ons gewenste prijs (dit is echt niveautje 1950 denken, de single market gewoon compleet negeren). Alle prioriteit en focus ligt bij de legacy, die moet hoe dan ook bewaard of zelfs gekoesterd worden. Stug doorblijven werken in Python 1 omdat die ene functionaliteit, die eigenlijk een ontwerpfout was, daar zo leuk ingezet kon worden.
De kiezer doet hier overigens net zo goed aan mee; blind roepen dat alles moet blijven zoals het was, of terug moet worden gedraaid, levert nog altijd ontzettend veel zetels op, en binnen elke partij is iedereen doodsbang voor de flank die dit gaat roepen, waardoor er vrijwel niemand echt vernieuwend wil kijken naar de samenleving anno 2022. Immers, we weten allemaal nog hoe het was in 1980 en daar moeten we ons aan vast blijven houden!
Ja, blijkbaar ongeschikt. Maar als je ziet hoe economische zaken onder druk in de coronaperiode in een handomdraai prachtige steunpakketten bouwde, wat gaat hier dan mis? Dit zijn toch dezelfde ambtenaren? Natuurlijk heeft de minister invloed, maar zo veel dat dit gepruts te verklaren is? Dan zou ik zeggen: nog deze week Koolmees in.quote:Op vrijdag 4 november 2022 21:02 schreef trein2000 het volgende:
https://nos.nl/l/2451080
Energiecompensatie-ellende krijgt zo langzamerhand toeslagentrekjes.
Jetten out. @:hanca
Nederland wil niet bouwen , Nederland wil niet mooi worden, de ruimte benutten, maar alles houden als in 1980 met koeien in de wei en geen snelwegenquote:Op vrijdag 4 november 2022 12:35 schreef EinarBoe het volgende:
Wanneer gaat de conservatieve hang om alles te houden zoals het in 1980 was Nederland definitief de das om doen? Ik denk nog ergens dit decennium. Op vrijwel geen enkel dossier is er iets noemenswaardigs veranderd sinds 2000. Wat kleine voorbeelden.
Gedoogbeleid: Niets.
OV: Niets, een extra spoorlijn aanleggen duurt tegenwoordig 30 jaar en elektrificeren of een spoorverdubbeling moet eerst langs 4 weerspannige bestuurslagen voordat het uiteindelijk toch weer niet doorgaat.
Mobiliteit: Niets. De overheid probeert nog steeds met name het aantal tweedehandsauto's dat 's ochtends de weg op gaat om 's avonds weer terug te rijden, zo hoog mogelijk te houden. Het mag wat kosten, maar dan heb je ook niets.
Huizenmarkt: Huishoudens bestaan allang niet meer uit 2 ouders + 2 kinderen, maar we kunnen daar toch geen beleid op maken! Stel je voor dat het wooncomfort van de 60'ers die in een vrijstaand huis wonen daaronder zou lijden.
Werkgelegenheid: Steeds meer mensen zijn hoogopgeleid en dat wordt nu afgedaan als 'nadelig'. Maar waarom, want de werkloosheid ligt recordlaag... En terwijl dit gegeven bekend is, is er vooral aandacht voor de toestand van de oude economie: de horeca, de kappers, de bakkers, de telers. We halen ontzettend veel migranten op om hier in Nederland een overgesubsidieerde landbouwketen draaiende te houden. Dan stroomt het geld dus links (subsidie) en rechts (krapte in de huisvesting) weg. Als mensen het werk hier niet willen doen, waarom zou je het werk hier dan nog willen hebben? Het is geen 1980 meer, ga het hebben over yogastudio's en lifestyle coaches, iets waar daadwerkelijk binnenlandse vraag naar is.
Prioriteiten: Benzinekosten, de prijs van een kiloknaller, iedereen die er door nieuwe regels eventueel op achteruit zou kunnen gaan alvast ruimhartig compenseren, het torpederen van pogingen om de status quo (die geen status quo is maar gewoon het wegglijden in een ravijn) te behouden, etcetera.
De hele politiek en ook de verslaggeving daaromheen, het voelt allemaal zo outdated. Terugrekenen naar de gulden omdat bier toen nog 2 gulden per vaasje was. Denken dat omdat gas bij Groningen in de grond zit, WIJ het gewoon onderling in Nederland kunnen verkopen voor de door ons gewenste prijs (dit is echt niveautje 1950 denken, de single market gewoon compleet negeren). Alle prioriteit en focus ligt bij de legacy, die moet hoe dan ook bewaard of zelfs gekoesterd worden. Stug doorblijven werken in Python 1 omdat die ene functionaliteit, die eigenlijk een ontwerpfout was, daar zo leuk ingezet kon worden.
De kiezer doet hier overigens net zo goed aan mee; blind roepen dat alles moet blijven zoals het was, of terug moet worden gedraaid, levert nog altijd ontzettend veel zetels op, en binnen elke partij is iedereen doodsbang voor de flank die dit gaat roepen, waardoor er vrijwel niemand echt vernieuwend wil kijken naar de samenleving anno 2022. Immers, we weten allemaal nog hoe het was in 1980 en daar moeten we ons aan vast blijven houden!
Daar is al een besluit over genomen, kinderopvang wordt binnenkort gratis. Als je dan tussendoor je baan op zegt, tja. Dat is dan maar zo. Het kabinet is er natuurlijk ook niet om alles op te lossen (al gaan ze dat in dit geval dus wel doen, vind ik eigenlijk niet zo hard nodig).quote:Op vrijdag 4 november 2022 21:36 schreef Spablauw214 het volgende:
Kinderopvang volgend jaar ook fors duurder. En dan later verbaasd zijn dat velen stoppen met werken omdat je als parttimer gewoon voor Jan lul werkt
Duurt nog 2 jaar.quote:Op vrijdag 4 november 2022 21:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Daar is al een besluit over genomen, kinderopvang wordt binnenkort gratis. Als je dan tussendoor je baan op zegt, tja. Dat is dan maar zo. Het kabinet is er natuurlijk ook niet om alles op te lossen (al gaan ze dat in dit geval dus wel doen, vind ik eigenlijk niet zo hard nodig).
Ja, dat is gezien de best ingewikkelde uitvoering gewoon vrij snel.quote:
Kan zijn, maar daar hebben de mensen die nu geen opvang meer kunnen betalen natuurlijk weinig aan. Het is ook niet dat die opvang het enige is wat duurder geworden is.quote:Op vrijdag 4 november 2022 21:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, dat is gezien de best ingewikkelde uitvoering gewoon vrij snel.
Dit bewijst in zekere zin dat het politieke proces goed werkt, want alle uitzonderingen krijgen weer volop aandacht en er zal ongetwijfeld weer iets verzonnen worden voor die paar zielige gevallen. Wat weer miljoenen aan belastinggeld gaat kosten aan uitzonderingsregelingen. Als het maar zo eerlijk is dat iedere godvergeten hollandse krent dezelfde centen krijgt!quote:Op vrijdag 4 november 2022 21:02 schreef trein2000 het volgende:
https://nos.nl/l/2451080
Energiecompensatie-ellende krijgt zo langzamerhand toeslagentrekjes.
Jetten out. @:hanca
dan moet men Nederlanders uit hun huis gaan zettenquote:Op vrijdag 4 november 2022 22:06 schreef Hanca het volgende:
Nou, het kabinet lijkt toch nog iets gedaan te krijgen:
https://nos.nl/artikel/24(...)gelijk-maandag-klaar
De asielwet komt er aan.
Dit gaat om AZCs, die komen altijd in bestaande gebouwen.quote:Op zaterdag 5 november 2022 14:27 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dan moet men Nederlanders uit hun huis gaan zetten
want woningbouw dat doen we niet in het groen
https://www.telegraaf.nl/(...)uit-de-eu-te-stappen
dat is nu juist het probleem , je kunt die mensen niet voor eeuwig opslaanquote:Op zaterdag 5 november 2022 19:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit gaat om AZCs, die komen altijd in bestaande gebouwen.
75% blijft? Waarom verspreid jij bewust leugens? Meer dan de helft wordt afgewezen. En ongeveer de helft van de afgewezen asielzoekers vertrekt al snel.quote:Op zaterdag 5 november 2022 20:03 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dat is nu juist het probleem , je kunt die mensen niet voor eeuwig opslaan
het zijn geen gebruikte kleren . 75 % blijft en de afgewezen asielzoekers blijven ook
maar er gaan er niet meer weg,quote:Op zaterdag 5 november 2022 20:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
75% blijft? Waarom verspreid jij bewust leugens? Meer dan de helft wordt afgewezen. En ongeveer de helft van de afgewezen asielzoekers vertrekt al snel.
bestaande cruiseschepenquote:Op zaterdag 5 november 2022 19:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit gaat om AZCs, die komen altijd in bestaande gebouwen.
Hier wil ik wel een bron van zien.quote:Op zaterdag 5 november 2022 20:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
75% blijft? Waarom verspreid jij bewust leugens? Meer dan de helft wordt afgewezen. En ongeveer de helft van de afgewezen asielzoekers vertrekt al snel.
Idd, had ergens gelezen dat zo'n 70% blijftquote:Op zaterdag 5 november 2022 21:08 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Hier wil ik wel een bron van zien.
51% afgewezenquote:Op zaterdag 5 november 2022 21:08 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Hier wil ik wel een bron van zien.
44% van de afgewezen asielzoekers verlaat het land:quote:Ook in een rapport uitgebracht door de Rijksoverheid staat informatie over het inwilligingspercentage van 2020. Van de eerste asielaanvragen waarover in de periode van januari tot en met december 2020 is beslist, is 49 procent goedgekeurd.
Gewoon bij de feiten blijven.quote:Nederland heeft tussen 2013 en 2017 niet 18,2 maar 44 procent van de uitgeprocedeerde asielzoekers uitgezet.
Wow, dat is wel even een rectificatie. Van dat hele onderzoek klopte dus niets. Ik vond het destijd plausibel klinken.quote:Op zaterdag 5 november 2022 21:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
44% van de afgewezen asielzoekers verlaat het land:
https://nos.nl/artikel/22(...)-nauwelijks-uitgezet
[..]
Gewoon bij de feiten blijven.
Ik niet, er is een vrij grote groep veiligelanders die van het ene naar het andere land reist en na de uitspraak het uitzetten dus niet eens afwacht maar snel naar het volgende land gaat (om niet op een vliegtuig naar huis te worden gezet). 18% kon dus gewoon niet.quote:Op zaterdag 5 november 2022 21:56 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Wow, dat is wel even een rectificatie. Van dat hele onderzoek klopte dus niets. Ik vond het destijd plausibel klinken.
quote:Op vrijdag 4 november 2022 22:06 schreef Hanca het volgende:
Nou, het kabinet lijkt toch nog iets gedaan te krijgen:
https://nos.nl/artikel/24(...)gelijk-maandag-klaar
De asielwet komt er aan.
Dat lijkt me niet, heeft geen van de 4 belang bij.quote:
Denk ik wel, want VVD gaat niet akkoord met asielwet waar ze afgelopen weken onderhandeld hebben, lijk ook wel een crisis waard.quote:
Kabinetscrisis zal wel niet. Maar ik vermoed dat de VVD wil dat het beperken van de instroom bespreekbaar wordt.quote:Op maandag 7 november 2022 07:11 schreef Hanca het volgende:
Een kabinetscrisis lost het probleem niet op, schuift het alleen weer een tijd vooruit. Dus nee, dat lijkt me onwaarschijnlijk. VVD moet nu alleen gewoon even duudelijk zeggen hoe ze zonder dwang denken genoeg AZCs te krijgen...
De VVD gedraagt zich nu als een stel populistische nee roepers die alleen kritiek hebben en geen oplossingen.
En de gemeentes vragen nota bene om deze wet...
Dat links dat wil is totale onzin, we hebben één van de strengste asielprocedures van de wereld. Dat iedereen wel toegang heeft tot die procedure is logisch, dat moet namelijk volgens het EVRM. Mensen die binnen komen mogen asiel aanvragen. Maar de procedure voor veilige-landers (waar we ook de langste lijst van de wereld hebben) is al extreem verkort tot een paar weken.quote:Op maandag 7 november 2022 07:21 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Kabinetscrisis zal wel niet. Maar ik vermoed dat de VVD wil dat het beperken van de instroom bespreekbaar wordt.
Het is nu een soort zwarte piet-discussie met rechts dat de voordeur dicht wil en links dat iedereen maar wil binnenlaten. Het is ook oprecht lastig om dan tot een voor iedereen acceptabel compromis te komen.
quote:Article 14
1Everyone has the right to seek and to enjoy in other countries asylum from persecution.
2This right may not be invoked in the case of prosecutions genuinely arising from non-political crimes or from acts contrary to the purposes and principles of the United Nations.
Dit was al een voorstel voor een tijdelijke wet van 4 jaar.quote:Op maandag 7 november 2022 07:33 schreef Lurf het volgende:
Het zal er wel weer op uitdraaien dat het toch een tijdelijk wetje wordt voor 1 of 2 jaar, met de belofte om een permanente oplossing te onderzoeken. Dan is het brandje geblust en kan het probleem weer even vooruit geschoven worden. Van der Burg gaat wel door de pomp.
VVD gaat even aan de achterban laten zien dat ze dit echt heel hoog opnemen. En stemmen alsnog er gewoon mee in.quote:Op zondag 6 november 2022 21:59 schreef Misrer1972 het volgende:
[..]
Denk ik wel, want VVD gaat niet akkoord met asielwet waar ze afgelopen weken onderhandeld hebben, lijk ook wel een crisis waard.
Ja. Vandaar ook dat de hele asielprocedure nu zo’n enorme teringzooi isquote:Op maandag 7 november 2022 07:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat links dat wil is totale onzin, we hebben één van de strengste asielprocedures van de wereld. Dat iedereen wel toegang heeft tot die procedure is logisch, dat moet namelijk volgens het EVRM. Mensen die binnen komen mogen asiel aanvragen. Maar de procedure voor veilige-landers (waar we ook de langste lijst van de wereld hebben) is al extreem verkort tot een paar weken.
Edit: niet EVRM, maar zelfs de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens, artikel 14.
[..]
Die mensen die er bij komen zijn voornamelijk arbeidsmigranten, niet asielzoekers. Daar gaat deze wet niet over.quote:Op maandag 7 november 2022 07:50 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ja. Vandaar ook dat de hele asielprocedure nu zo’n enorme teringzooi is
Dat er dit jaar al meer dan 190k mensen bij zijn gekomen, dat heeft daar verder helemaal niks mee te maken verder
Het zijn er gewoon teveel, en daar moet gewoon een normaal debat over kunnen plaatsvinden zonder dat er meteen weer racisme en xenofobie wordt geschreeuwd.
Het probleem zit hem niet in het binnenkomen en asiel vragen, maar in de procedures, de vele bezwaren en daardoor en door personeelstekort de veel te lange tijd die nodig is om tot een uitspraak te komen.quote:Op maandag 7 november 2022 07:50 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ja. Vandaar ook dat de hele asielprocedure nu zo’n enorme teringzooi is
Dat er dit jaar al meer dan 190k mensen bij zijn gekomen, dat heeft daar helemaal niks mee te maken verder
Het zijn er gewoon teveel, en daar moet gewoon een normaal debat over kunnen plaatsvinden zonder dat er meteen weer racisme en xenofobie wordt geschreeuwd.
Waar baseer je dat op? In NL wordt een veel hoger percentage asielverzoeken toegewezen dan het gemiddelde in de EU.quote:Op maandag 7 november 2022 07:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat links dat wil is totale onzin, we hebben één van de strengste asielprocedures van de wereld. Dat iedereen wel toegang heeft tot die procedure is logisch, dat moet namelijk volgens het EVRM. Mensen die binnen komen mogen asiel aanvragen. Maar de procedure voor veilige-landers (waar we ook de langste lijst van de wereld hebben) is al extreem verkort tot een paar weken.
Edit: niet EVRM, maar zelfs de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens, artikel 14.
[..]
En het gebrek aan uitstroom, doordat we geen huizen hebben voor de statushouders. Dat is eigenlijk het allergrootste probleem.quote:Op maandag 7 november 2022 07:53 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het probleem zit hem niet in het binnenkomen en asiel vragen, maar in de procedures, de vele bezwaren en daardoor en door personeelstekort de veel te lange tijd die nodig is om tot een uitspraak te komen.
Onder andere hierop: https://www.trouw.nl/binn(...)an-europa~bf3b10d3f/quote:Op maandag 7 november 2022 07:54 schreef Caws het volgende:
[..]
Waar baseer je dat op? In NL wordt een veel hoger percentage asielverzoeken toegewezen dan het gemiddelde in de EU.
Dit is gebaseerd op een aantal specifieke landen. Over het algemeen keurt NL relatief nog steeds meer verzoeken goed dan gemiddeld in de EU. Die cijfers kun je gewoon bij Eurostat vinden.quote:Op maandag 7 november 2022 08:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Onder andere hierop: https://www.trouw.nl/binn(...)an-europa~bf3b10d3f/
Ik zou voor jouw bewering ook wel bewijs willen zien, want ik weet dat wij hier bijvoorbeeld bijna alle Marokkanen uit zetten, terwijl die in bijvoorbeeld Italië en Spanje voor een veel groter deel wel mogen blijven.
Laat ze maar zien dan...quote:Op maandag 7 november 2022 08:03 schreef Caws het volgende:
[..]
Dit is gebaseerd op een aantal specifieke landen. Over het algemeen keurt NL relatief nog steeds meer verzoeken goed dan gemiddeld in de EU. Die cijfers kun je gewoon bij Eurostat vinden.
Dat komt ook omdat kanslozen relatief weinig te zoeken hebben hier. Die gaan vaker naar het Uk of Frankrijk.quote:Op maandag 7 november 2022 08:03 schreef Caws het volgende:
[..]
Dit is gebaseerd op een aantal specifieke landen. Over het algemeen keurt NL relatief nog steeds meer verzoeken goed dan gemiddeld in de EU. Die cijfers kun je gewoon bij Eurostat vinden.
De keiharde werkelijkheid is dat de instroom in de asielprocedure tot nu toe nog maar 35.000 is, dat de helft daar van wordt afgewezen en dat het dus maar om 17.000 mensen gaat (en daar zitten gezinsgenoten bij). Het grote probleem (de huizenmarkt) heeft dus niet zo veel hier mee te maken, veel meer met de arbeidsmigranten. Hou dus op met die onzinnige focus op asiel, zou ik zeggen.quote:Op maandag 7 november 2022 08:45 schreef Confetti het volgende:
[..]
Dat komt ook omdat kanslozen relatief weinig te zoeken hebben hier. Die gaan vaker naar het Uk of Frankrijk.
De keiharde werkelijkheid is dat 10 kanslozen een veel minder economische last zijn dan 1 Eritreese vrouw die wel.een vergunning krijgt.
https://ec.europa.eu/euro(...)efault/table?lang=enquote:
Vreemd, NL cijfers zelf zeggen dat elk jaar ongeveer 50% wordt goedgekeurd.quote:Op maandag 7 november 2022 08:49 schreef Caws het volgende:
[..]
https://ec.europa.eu/euro(...)efault/table?lang=en
In 2021:
• EU 524.410 aanvrangen, 202.030 goedgekeurd -> 39%
• NL 16.505 aanvrangen, 12.065 goedgekeurd -> 73%
35.000 is helemaal niet 'maar 35.000'. Jarenlange gemiddelde lag rond de 24k. We zijn dus vrijwel verdubbeld tegen het einde van het jaar.quote:Op maandag 7 november 2022 08:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
De keiharde werkelijkheid is dat de instroom in de asielprocedure tot nu toe nog maar 35.000 is, dat de helft daar van wordt afgewezen en dat het dus maar om 17.000 mensen gaat (en daar zitten gezinsgenoten bij). Het grote probleem (de huizenmarkt) heeft dus niet zo veel hier mee te maken, veel meer met de arbeidsmigranten. Hou dus op met die onzinnige focus op asiel, zou ik zeggen.
Ook voor alle voorgaande jaren ligt het gewoon op of dik boven het EU gemiddelde. Ik ben het helemaal met je eens dat het geneuzel in de marge is, maar dat NL een ontzettend streng asiebeleid heeft is gewoon niet waar. Daar zal de VVD dan misschien ruimte zien om de instroom te beperken.quote:Op maandag 7 november 2022 08:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Vreemd, NL cijfers zelf zeggen dat elk jaar ongeveer 50% wordt goedgekeurd.
2021 was natuurlijk ook wel een raar coronajaar in de asielprocedures.
Edit: voor 2017 (48%), 2018 (35%), 2019 (37%), 2020 (63%) klopt dat ook meer, 2021 lijkt echt een uitzondering. Daarbij gaat het hier maar om 34.000 positieve beoordelingen in die 5 jaar, dat zijn er nog geen 7.000 per jaar. Dat gaat toch gewoon nergens over?
Het is wel 'maar 35.000' en zelfs 'maar 17.000', omdat men steeds doet alsof die 190k groei door asiel komt. Dat is dus gewoon bewezen volledige nonsens.quote:Op maandag 7 november 2022 09:02 schreef Confetti het volgende:
[..]
35.000 is helemaal niet 'maar 35.000'. Jarenlange gemiddelde lag rond de 24k. We zijn dus vrijwel verdubbeld tegen het einde van het jaar.
Daarnaast zitten de Oekrainers niet in deze cijfers. In feite zitten we dit jaar dus al op 100k.
De instroom gaat deze cijfers helemaal niet over. Je kunt de instroom, het aantal mensen dat asiel aan vraagt, niet beperken zonder de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens te schenden.quote:Op maandag 7 november 2022 09:12 schreef Caws het volgende:
[..]
Ook voor alle voorgaande jaren ligt het gewoon op of dik boven het EU gemiddelde. Ik ben het helemaal met je eens dat het geneuzel in de marge is, maar dat NL een ontzettend streng asiebeleid heeft is gewoon niet waar. Daar zal de VVD dan misschien ruimte zien om de instroom te beperken.
Sorry, asieltoewijzing bedoelde ik. Waarvan jij beweerde dat we één van de strengste asielprocedures van de wereld hadden, maar daar niet op wil terugkomen nu je met daadwerkelijke cijfers wordt geconfronteerd.quote:Op maandag 7 november 2022 09:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
De instroom gaat deze cijfers helemaal niet over. Je kunt de instroom, het aantal mensen dat asiel aan vraagt, niet beperken zonder de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens te schenden.
Ik ben eigenlijk gewoon nog aan het zoeken, want deze cijfers zijn niet compleet. Er zijn afgelopen 5 jaar meer dan 35.000 asielaanvragen goedgekeurd, namelijk. Dat kun je gewoon hier vinden: https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)omen-naar-nederland-quote:Op maandag 7 november 2022 09:17 schreef Caws het volgende:
[..]
Sorry, asieltoewijzing bedoelde ik. Waarvan jij beweerde dat we één van de strengste asielprocedures van de wereld hadden, maar daar niet op wil terugkomen nu je met daadwerkelijke cijfers wordt geconfronteerd.
Ik heb onlangs dat verhaal gepost over die aspergeteelt. Die de facto volledig draait op Roemenen die hier onder aan slavernij gelijkende omstandigheden moeten werken en worden gehuisvest.quote:Op maandag 7 november 2022 09:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het probleem is hier de instroom van de arbeidsmigranten en dan met name hen die bedrijven in stand houden die hier niet zouden moeten kunnen bestaan (bedrijven die het van veel werknemers met lage inkomens moeten hebben, zoals een deel van de kassen).
Precies, 36.960 volgens Eurostat. Maar blijf vooral aan de cijfers twijfelen joh, aan je onderbuik kan het niet liggen natuurlijk.quote:Op maandag 7 november 2022 09:25 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik ben eigenlijk gewoon nog aan het zoeken, want deze cijfers zijn niet compleet. Er zijn afgelopen 5 jaar meer dan 35.000 asielaanvragen goedgekeurd, namelijk. Dat kun je gewoon hier vinden: https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)omen-naar-nederland-
Ik kan niet helemaal vinden hoe dat verschil nu zit en dus al helemaal niet hoe dat zit voor andere landen.
Verder is de Nederlandse reputatie inmiddels zo dat asielzoekers uit veel landen hier niet eens meer een aanvraag willen doen. Dat zie je niet in percentages.
Ja, precies. Dat rondde ik even af naar 35.000. Bij het CBS zijn het er 88.000. Ik wil graag niet aan de cijfers twijfelen, maar deze cijfers spreken elkaar enorm tegen.quote:Op maandag 7 november 2022 09:36 schreef Caws het volgende:
[..]
Precies, 36.960 volgens Eurostat. Maar blijf vooral aan de cijfers twijfelen joh, aan je onderbuik kan het niet liggen natuurlijk.
Op het gebied van een aantal landen met enorm veel vluchtelingen naar Europa, zoals Marokko, hebben we een extreem streng vluchtelingenbeleid. Dat heeft gewoon veel invloed bij zulke vergelijkingen, omdat zo'n grote stroom dus helemaal niet hier heen komt.quote:Op maandag 7 november 2022 09:36 schreef Caws het volgende:
[..]
We hebben een minder-streng-dan-gemiddeld-asielbeleid, maar dat schrikt iedereen zo af, dat ze sowieso al niet komen!
https://nos.nl/artikel/24(...)rtuigen-van-asielwetquote:ChristenUnie roert zich
Ondertussen begint ook de ChristenUnie-achterban zich te roeren. Een aantal leden wil met een motie op het partijcongres eind november afdwingen dat de fractie het vertrouwen in de coalitiepartner VVD opzegt. Volgens de indieners komt de VVD de asieldeal niet na, terwijl die met veel moeite tot stand is gekomen.
De ChristenUnie-leden wijzen er in hun motie op dat de "verslechteringen van de asielopvang (waaronder de verlenging van de beslistermijn en het uitstellen van gezinshereniging)" wel zijn ingegaan, terwijl de "verbeteringen, waaronder de spreidingswet" op zich laten wachten.
Dat zou wel ironisch zijn. Als de VVD nu wegloopt van tafel dan doen ze effectief datgene waarmee ze Wilders al 10 jaar om de oren slaan en wegzetten als onbetrouwbaar. Namelijk weglopen als het spannend wordt.quote:Op maandag 7 november 2022 10:42 schreef Hanca het volgende:
Heibel in de coalitie:
[..]
https://nos.nl/artikel/24(...)rtuigen-van-asielwet
Ik moet ook zeggen dat ik hierin mijn mede-cu leden groot gelijk geef, de VVD stelt zich op als een volslagen onbetrouwbare partner.
Het is vooral schokkend dat de VVD zich heeft laten afschepen met zinloze maatregelen als uitstel van gezinshereniging of beslistermijnen.quote:Op maandag 7 november 2022 10:42 schreef Hanca het volgende:
Heibel in de coalitie:
[..]
Ik moet ook zeggen dat ik hierin mijn mede-cu leden groot gelijk geef, de VVD stelt zich op als een volslagen onbetrouwbare partner.
Dat element zit er zeker bij. En de fractie gaat vast wel door de pomp, dat doen ze immers al 10 jaar. Alleen er is over twee weken ook congres…quote:Op maandag 7 november 2022 11:00 schreef Spablauw214 het volgende:
Ik denk trouwens dat we hier naar de politieke prijs van het Omtzigtdebat zitten te kijken. De VVD heeft alles weggegeven om Rutte maar premier te kunnen laten blijven, en nu zijn de fractie en de achterban er blijkbaar klaar mee.
Dit was te voorkomen geweest als Rutte was opgestapt of desnoods een termijn in de Kamer was gaan zitten met een ander als premier. De onderhandelingspositie van de VVD is volledig door het putje, en de coalitiepartners weten dat.
Werkelijk niemand zag dat aankomen.quote:Op maandag 7 november 2022 10:42 schreef Hanca het volgende:
Heibel in de coalitie:
[..]
Van het congres verwacht ik weinig. Die motie over het stikstofbeleid is ook terzijde geschoven en zo zal het hier vermoedelijk ook weer gaan.quote:Op maandag 7 november 2022 11:14 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat element zit er zeker bij. En de fractie gaat vast wel door de pomp, dat doen ze immers al 10 jaar. Alleen er is over twee weken ook congres…
Maar dát kun je een keer doen en geen drie, vier keer…quote:Op maandag 7 november 2022 11:42 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Van het congres verwacht ik weinig. Die motie over het stikstofbeleid is ook terzijde geschoven en zo zal het hier vermoedelijk ook weer gaan.
En vooral: je kunt dat met stikstof doen waar de VVD achterban vrij genuanceerd over is (bouwen is namelijk belangrijker dan boeren), met asiel is dat denk ik een stuk lastiger.quote:Op maandag 7 november 2022 11:50 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Maar dát kun je een keer doen en geen drie, vier keer…
Het uitstellen van gezinshereniging is en blijft een pijnlijke meloen om door te slikken. Die kinderen die zo lang hun vader en/of moeder niet zien nog laten wachten, dat zijn stuk voor stuk persoonlijke drama's. Je moet het niet teveel objectieveren, het blijven verhalen over mensen, mensen die meestal al enorm veel hebben meegemaakt en dan dit er ook nog eens overheen krijgen. Weer uitstel van het zien van hun gezinsleden, na alles wat er daarvoor al is gebeurd. Dat doet pijn.quote:Op maandag 7 november 2022 11:02 schreef Confetti het volgende:
[..]
Het is vooral schokkend dat de VVD zich heeft laten afschepen met zinloze maatregelen als uitstel van gezinshereniging of beslistermijnen.
Als dat echt de enige instroommaatregelen die de CU in de vorm van een meloen moeten slikken valt het ernstig mee. Dat de CU dat nu ook zo uitvergroot toont al aan dat echte instroommaatregelen onmogelijk zijn met zo'n partij.
Nu die 'maatregelen' geen enkel effect sorteren raakt de VVD natuurlijk in paniek. Zeker met verkiezingen op komst.
Ik kan echt geen enkele nieuwe maatregel bedenken waar Rutte mee zou kunnen komen. Alles is verboden volgens het internationale recht.
Ook. Zeker speelt dat mee.quote:Op maandag 7 november 2022 11:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
En vooral: je kunt dat met stikstof doen waar de VVD achterban vrij genuanceerd over is (bouwen is namelijk belangrijker dan boeren), met asiel is dat denk ik een stuk lastiger.
Jij als onze huis-CUexpert, hoe lang gaat de CU dit gedraal nog pikken?quote:Op maandag 7 november 2022 12:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het uitstellen van gezinshereniging is en blijft een pijnlijke meloen om door te slikken. Die kinderen die zo lang hun vader en/of moeder niet zien nog laten wachten, dat zijn stuk voor stuk persoonlijke drama's. Je moet het niet teveel objectieveren, het blijven verhalen over mensen, mensen die meestal al enorm veel hebben meegemaakt en dan dit er ook nog eens overheen krijgen. Weer uitstel van het zien van hun gezinsleden, na alles wat er daarvoor al is gebeurd. Dat doet pijn.
Ik ben net als Segers het eens met dat het een net draagbaar compromis is, of een net slikbare meloen, maar het blijft wel een zeer pijnlijke maatregel.
Helaas een betaalmuur, maar dat Hermans geen gezag heeft was al bekend natuurlijk.quote:Op maandag 7 november 2022 12:23 schreef trein2000 het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)te-moet-komen-helpen
Stevig stuk in VVD-huiskrant de T. Misschien geen kabinetscrisis, maar partij in crisis is het zeker.
Kijk even op Telegraaf.nl gewoon de voorpagina en je krijgt al een idee van de sfeer.quote:Op maandag 7 november 2022 12:27 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Helaas een betaalmuur, maar dat Hermans geen gezag heeft was al bekend natuurlijk.
Mocht er toch een kabinetsval komen, zou de VVD misschien eens een termijn de oppositie in moeten, om eens na te gaan denken waar de partij nou eigenlijk voor staat behalve het premierschap van Rutte. Als ik nadenk over wat ze de afgelopen 12 jaar voor elkaar hebben gekregen kan ik eigenlijk ook maar weinig harde wapenfeiten bedenken. Het meeste is alweer afgeschoten of ingehaald door de realiteit.
Kort: https://www.nd.nl/nieuws/(...)vvd-klaar-met-onbetrquote:Op maandag 7 november 2022 12:26 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Jij als onze huis-CUexpert, hoe lang gaat de CU dit gedraal nog pikken?
Gelijkblijvend of stijgend, maar dat speelt bij CU eigenlijk nooit een rol. Of ze nou 5 of 7 zetels hebben doet er niet veel toe.quote:Op maandag 7 november 2022 12:36 schreef Aurelius het volgende:
Hoe staat de CU er voor in de peilingen?
Dan kunnen ze mooi de stekker eruit trekken wat mij betreft.quote:Op maandag 7 november 2022 12:37 schreef Hanca het volgende:
Gelijkblijvend of stijgend, maar dat speelt bij CU eigenlijk nooit een rol. Of ze nou 5 of 7 zetels hebben doet er niet veel toe.
Alsof D66 en VVD na nieuwe verkiezingen nog steeds zo groot zijn.quote:Op maandag 7 november 2022 12:41 schreef Hanca het volgende:
Ik denk wel dat de CU makkelijker het kabinet kan laten vallen dan de VVD. De VVD zit dan met een puinhoop, beschadigde partijleider, geen opvolger en na verkiezingen moeten ze weer aan tafel om over exact dezelfde onderwerpen te praten met grotendeels dezelfde partijen. CU heeft geen beschadigde partijleider en hoeft ook niet zo nodig mee te praten na de verkiezingen, als dat niet gaat.
Nee, maar wel te groot om te negeren bij kabinetsvorming. Sterker: VVD lijkt gewoon de grootste te blijven.quote:Op maandag 7 november 2022 12:43 schreef Aurelius het volgende:
[..]
Alsof D66 en VVD na nieuwe verkiezingen nog steeds zo groot zijn.
Als het kabinet valt ligt alles aan scherven. Als de PvdA met een geloofwaardige kandidaat komt (dus geen Timmermans), kunnen ze zomaar de grootste worden. Alles ligt dan weer open.quote:Op maandag 7 november 2022 12:43 schreef Aurelius het volgende:
[..]
Goede kans dat je toch weer op een combi uit VVD, D66, CDA, PvdA, GL en CU (misschien zelfs alle 6) voor een meerderheid. VVD gaat toch ook niet beginnen aan een echt rechts kabinet, dat jaagt de gematigde kiezers weer naar partijen ter linkerzijde van de VVD.quote:Op maandag 7 november 2022 12:43 schreef Aurelius het volgende:
[..]
Als de boel klapt weet je nooit wat er kan gebeuren. Ik weet niet eens of we wel kunnen stemmen voor maart, ik betwijfel dat eerlijk gezegd. Dus dan moet het over de Statenverkiezingen heen, ben je een half jaar verderquote:Op maandag 7 november 2022 12:43 schreef Aurelius het volgende:
[..]
Als het kabinet valt door de VVD, zullen ze door iedereen als onbetrouwbaar worden afgeschilderd en zijn de de pispaal van de campagne.quote:Op maandag 7 november 2022 12:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, maar wel te groot om te negeren bij kabinetsvorming. Sterker: VVD lijkt gewoon de grootste te blijven.
Juist wel Timmermans of anders Aboutaleb. Timmermans won recent nog een verkiezing, de Europese.quote:Op maandag 7 november 2022 12:44 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Als het kabinet valt ligt alles aan scherven. Als de PvdA met een geloofwaardige kandidaat komt (dus geen Timmermans), kunnen ze zomaar de grootste worden. Alles ligt dan weer open.
Moet toch binnen 3 maanden: https://www.kiesraad.nl/v(...)verkiezingen-bepaaldquote:Op maandag 7 november 2022 12:45 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Als de boel klapt weet je nooit wat er kan gebeuren. Ik weet niet eens of we wel kunnen stemmen voor maart, ik betwijfel dat eerlijk gezegd. Dus dan moet het over de Statenverkiezingen heen, ben je een half jaar verder
Ik denk dat Timmermans veel te elitair is. Dat zou echt een misser zijn. Kijk hoeveel aversie Kaag oproept met haar houding en manier van spreken.quote:Op maandag 7 november 2022 12:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Juist wel Timmermans of anders Aboutaleb. Timmermans won recent nog een verkiezing, de Europese.
Als CU de stekker er uit wil trekken moeten ze wat mij betreft inderdaad eerst met de PvdA overleggen of die klaar zijn voor een sterke campagne met 1 van die 2, anders lever je het land straks uit aan een alsmaar groeiende rechtse meerderheid.
Balkenende 4 viel op 20 februari en stemden in juni. Heel krap…quote:Op maandag 7 november 2022 12:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
Moet toch binnen 3 maanden: https://www.kiesraad.nl/v(...)verkiezingen-bepaald
Als de PvdA zich zou omvormen naar Deens model zouden ze zelf de absolute meerderheid kunnen krijgen.quote:Op maandag 7 november 2022 12:44 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Als het kabinet valt ligt alles aan scherven. Als de PvdA met een geloofwaardige kandidaat komt (dus geen Timmermans), kunnen ze zomaar de grootste worden. Alles ligt dan weer open.
Nieuwe verkiezingen pakken voor alle regeringspartijen dramatisch uit, behalve voor de CU. Dus noch de VVD, noch D66, noch het CDA gaat dit kabinet eerder laten vallen dan de eerstkomende verkiezingen. Ook op dit asieldealprobleem wordt een cosmetische sticker geplakt zodat alle partijen bij Nieuwsuur kunnen uitleggen dat ze tevreden zijn.quote:Op maandag 7 november 2022 12:39 schreef Spablauw214 het volgende:
Ik heb nog even zitten nadenken maar nieuwe verkiezingen kunnen voor de VVD alleen maar dramatisch uitpakken denk ik.
Rutte opnieuw de kar laten trekken zou gênant zijn, de koek is nu echt op en dat die man nog op zijn post zit is de aanleiding van de situatie die nu is ontstaan.
Een nieuwe lijsttrekker heeft te dealen met de erfenis van Rutte en moet een eigen profiel opbouwen, maar kan ook niet volledig afstand nemen van het kabinetsbeleid. De hele campagne zal de VVD van alle kanten worden aangevallen. Dat kan bijna niet anders dan in een deceptie eindigen.
Dus uiteindelijk zal die fractie wel gewoon eieren voor z’n geld kiezen.
Aversie bij jou, maar Kaag haalde een recordresultaat voor D66. Als PvdA die zetels terug wint zijn ze een heel eind op weg naar de grootste.quote:Op maandag 7 november 2022 12:48 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik denk dat Timmermans veel te elitair is. Dat zou echt een misser zijn. Kijk hoeveel aversie Kaag oproept met haar houding en manier van spreken.
Aboutaleb of Marjolein Moorman zou een betere keus zijn.
Helaas wil de PvdA zichzelf opheffen door met GL samen te gaan.quote:Op maandag 7 november 2022 12:50 schreef Aurelius het volgende:
[..]
Als de PvdA zich zou omvormen naar Deens model zouden ze zelf de absolute meerderheid kunnen krijgen.
Haal Lodewijk Asher maar terug.
Asscher is de hoofdreden dat ze nu zo klein zijn.quote:Op maandag 7 november 2022 12:50 schreef Aurelius het volgende:
[..]
Als de PvdA zich zou omvormen naar Deens model zouden ze zelf de absolute meerderheid kunnen krijgen.
Met 'Deens model' bedoel je vast iets over streng zijn tegen buitenlanders/asielzoekers? Daarmee verliezen ze mooi hun laatste restje vaste achterban aan andere linkse partijen, in ruil voor misschien een succesje op de korte termijn.quote:Op maandag 7 november 2022 12:50 schreef Aurelius het volgende:
[..]
Dan kunnen ze die A van Arbeid wel definitief uit hun naam halen.quote:Op maandag 7 november 2022 12:53 schreef BasEnAad het volgende:
Helaas wil de PvdA zichzelf opheffen door met GL samen te gaan.
Omdat ze samen willen gaan met een partij waar ze inmiddels al decennia (op regeerperiodes na) bijna 100% gelijk mee stemmen?quote:Op maandag 7 november 2022 12:56 schreef Aurelius het volgende:
[..]
Dan kunnen ze die A van Arbeid wel definitief uit hun naam halen.
Als de PvdA veel strenger tegen de instroom van asiel- en gelukzoekers gaat worden dan is er juist erg veel kiezerspotentieel binnen te halen. Nu is het allemaal een beetje 1 pot nat waar je opstemt ter linkerzijde met geen durf om harder in te grijpen wb de asielproblematiek.quote:Op maandag 7 november 2022 12:54 schreef Hamlapjes het volgende:
[..]
Met 'Deens model' bedoel je vast iets over streng zijn tegen buitenlanders/asielzoekers? Daarmee verliezen ze mooi hun laatste restje vaste achterban aan andere linkse partijen, in ruil voor misschien een succesje op de korte termijn.
Denk nog steeds dat het probleem veel meer zit in de accenten en nadrukken die ze leggen in hun verhaal dan het verhaal zelf. Een goede voorman/-vrouw die hun verhaal goed weet te verkopen maakt de partij succesvoller dan de Deentjes proberen te imiteren
Uit wanhoop ja.quote:Op maandag 7 november 2022 12:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
Omdat ze samen willen gaan met een partij waar ze inmiddels al decennia (op regeerperiodes na) bijna 100% gelijk mee stemmen?
Omdat ze de enige was die Rutte rechtstreeks uitdaagde ja. Het CDA had een slechte campagne, Hoekstra zakte volledig door het ijs. De andere lijsttrekkers waren überhaupt geen premiersmateriaal.quote:Op maandag 7 november 2022 12:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Aversie bij jou, maar Kaag haalde een recordresultaat voor D66. Als PvdA die zetels terug wint zijn ze een heel eind op weg naar de grootste.
Nee, want de kiezers die zo roepen om een strenger asielbeleid zijn ook conservatief, PvdA verliest echt alleen maar een hoop potentieel bij zo'n wijziging. PvdA moet kijken naar de Kaagstemmer die is weggelopen bij de PvdA, de GL stemmer, de PvdD stemmer en de linkerflank van het CDA (op het congres keren schijnt er veel met weemoed aan De Jonge als partijleider te zijn gedacht). En dan nog de pure Rutte-stemmer die alleen op een zo premierwaardig mogelijke persoon stemmen, die kun je winnen met Timmermans of Aboutaleb.quote:Op maandag 7 november 2022 12:59 schreef Pedroso het volgende:
[..]
Als de PvdA veel strenger tegen de instroom van asiel- en gelukzoekers gaat worden dan is er juist erg veel kiezerspotentieel binnen te halen. Nu is het allemaal een beetje 1 pot nat waar je opstemt ter linkerzijde met geen durf om harder in te grijpen wb de asielproblematiek.
Niet dat de PvdA dat gaat doen overigens, de partij is wat dat betreft ook heel verschillend met hun Deense collega's/
Daar zeg je wat, dat viel mij ook op. Als je Hugo als voorman wil, dan heb je het opgegeven hoor. Dan kan je de partij net zo goed meteen opheffen.quote:Op maandag 7 november 2022 13:05 schreef Hanca het volgende:
[..]
schijnt er veel met weemoed aan De Jonge als partijleider te zijn gedacht
Nee, dan heb je wat mij betreft juist verstand van waar het CDA voor moet staan: christelijk-sociaal beleid met veel denken aan de verenigingen en het wij-gevoel. Daar past De Jonge bij, niet de guur-rechtse Hoekstra.quote:Op maandag 7 november 2022 13:09 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Daar zeg je wat, dat viel mij ook op. Als je Hugo als voorman wil, dan heb je het opgegeven hoor. Dan kan je de partij net zo goed meteen opheffen.
Dat kunnen ze ook beter doenquote:Op maandag 7 november 2022 13:09 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Daar zeg je wat, dat viel mij ook op. Als je Hugo als voorman wil, dan heb je het opgegeven hoor. Dan kan je de partij net zo goed meteen opheffen.
Het CDA is niet de CU hè.quote:Op maandag 7 november 2022 13:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, dan heb je wat mij betreft juist verstand van waar het CDA voor moet staan: christelijk-sociaal beleid met veel denken aan de verenigingen en het wij-gevoel. Daar past De Jonge bij, niet de guur-rechtse Hoekstra.
Het is toch van de zotte dat we gemeenten gaan verplichten huizen vrij te maken voor asielzoekers terwijl de bouw plat ligt door de stikstof problematiek en de asielstroom alleen maar toeneemt.quote:Op maandag 7 november 2022 12:23 schreef trein2000 het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)te-moet-komen-helpen
Stevig stuk in VVD-huiskrant de T. Misschien geen kabinetscrisis, maar partij in crisis is het zeker.
Die dwangwet regelt dat Rutte IV het probleem van 100 duizenden nieuwe asielmigranten bij de gemeenten over de heg kan gooien. Niks meer, niks minder.quote:Op maandag 7 november 2022 13:29 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Het is toch van de zotte dat we gemeenten gaan verplichten huizen vrij te maken voor asielzoekers terwijl de bouw plat ligt door de stikstof problematiek en de asielstroom alleen maar toeneemt.
https://nos.nl/l/2450911
Nog even los van het financiële plaatje wat erbij hoort.
Ja en nee. Je kunt de groep asielzoekers/statushouders die we moeten huisvesten moeilijk ontkennen, want ze zijn er gewoon. En gemeentes nemen hun verantwoordelijkheid niet, want iedereen wijst naar elkaar zonder zelf plaatsen te genereren, dus dan kom je vanzelf een keer bij dwang uit.quote:Op maandag 7 november 2022 13:29 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Het is toch van de zotte dat we gemeenten gaan verplichten huizen vrij te maken voor asielzoekers terwijl de bouw plat ligt door de stikstof problematiek en de asielstroom alleen maar toeneemt.
Dit gaat om AZCs, dat zijn geen huizen maar leegstaande scholen e.d.quote:Op maandag 7 november 2022 13:29 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Dat laatste is niet per se waar. Arbeidsmigranten hebben er bijvoorbeeld geen recht op.quote:Op maandag 7 november 2022 14:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit gaat om AZCs, dat zijn geen huizen maar leegstaande scholen e.d.
En ja, de statushouders moeten ook huizen krijgen, hebben daar net zo veel recht op als iedere andere inwoner van Nederland.
Het trieste is dat met alle, zoals je wil, verrechtsing en "eigen volk eerst" geroep van de afgelopen 20 jaar er verdomd weinig uit is gekomen voor dat "eigen volk" als we naar de zaken kijken die nu vastlopen en die al 20 jaar geen geheim zijn voor de opeenvolgende regeringen.quote:Op maandag 7 november 2022 13:37 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ja en nee. Je kunt de groep asielzoekers/statushouders die we moeten huisvesten moeilijk ontkennen, want ze zijn er gewoon. En gemeentes nemen hun verantwoordelijkheid niet, want iedereen wijst naar elkaar zonder zelf plaatsen te genereren, dus dan kom je vanzelf een keer bij dwang uit.
Neemt niet weg dat er ook duizenden autochtonen op zoek zijn naar een woning en die negeren we ook al een jaar of twintig. En de gemeentes hebben de afgelopen jaren al zoveel taken over de schutting zien vliegen dat ze daar nu tabak van hebben. Allemaal begrijpelijk, maar we moeten toch wat. Tegen 'de asielzoekers' zeggen: "ja sorry, jullie blijven nog maar even in het gras liggen want we hebben de afgelopen jaren te weinig huizen gebouwd en eigen volk eerst" klinkt misschien leuk, maar is op geen enkele manier realistisch.
Deels eens hoor, uiteindelijk is het een probleem veroorzaakt door het beleid op allerlei gebieden en wordt dit nu gedropt naar de gemeenten.quote:Op maandag 7 november 2022 13:37 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ja en nee. Je kunt de groep asielzoekers/statushouders die we moeten huisvesten moeilijk ontkennen, want ze zijn er gewoon. En gemeentes nemen hun verantwoordelijkheid niet, want iedereen wijst naar elkaar zonder zelf plaatsen te genereren, dus dan kom je vanzelf een keer bij dwang uit.
Neemt niet weg dat er ook duizenden autochtonen op zoek zijn naar een woning en die negeren we ook al een jaar of twintig. En de gemeentes hebben de afgelopen jaren al zoveel taken over de schutting zien vliegen dat ze daar nu tabak van hebben. Allemaal begrijpelijk, maar we moeten toch wat. Tegen 'de asielzoekers' zeggen: "ja sorry, jullie blijven nog maar even in het gras liggen want we hebben de afgelopen jaren te weinig huizen gebouwd en eigen volk eerst" klinkt misschien leuk, maar is op geen enkele manier realistisch.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |