abonnement Unibet Coolblue
pi_204239408
quote:
De Nederlandse economie stevent af op een historische terugval. Het zou de diepste recessie worden in honderd jaar. Toch horen we over de woningmarkt vooral positieve verhalen. Volgens makelaars gaat het hartstikke goed.

Volgens de Rabobank is de huizenmarkt een risico, zeker voor Nederland en dan met name voor mensen die recentelijk een huis hebben gekocht en dit volledig hebben gefinancierd met een hypotheek. Zij kunnen in de problemen komen als de prijzen dalen.

'Nog steeds een gekkenhuis'
Erwin Ritter van ERA Ritter Makelaardij in Maarssen bekijkt het anders: "Bij ons is het nog steeds gekkenhuis", zegt hij. "Aan het begin van de coronacrisis was het wel even wat rustiger, maar het is weer aangetrokken, er worden weer meer huizen aangeboden."

Hij verwacht dat de druk op de markt groot zal blijven. "Ik heb natuurlijk geen glazen bol, maar het grote probleem blijft dat er te weinig huizen zijn."

Dalende huizenprijzen
Volgens DNB gaan de huizenprijzen de komende jaren hoogstwaarschijnlijk dalen, als gevolg van de coronacrisis. Al zal die daling beperkt zijn.
https://eenvandaag.avrotr(...)e-m-juist-wegzakken/
Update januari 2021

Alweer een prijsrecord op de woningmarkt: ‘De huizenmarkt tart economische wetmatigheden’

https://www.trouw.nl/econ(...)matigheden~b0c732b0/



Historisch lage rente:



Euhm, nieuw deel geklikt?
  zondag 27 maart 2022 @ 13:18:15 #2
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204239428
Bij deze TT zou bijna een poll mogen :D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204239441
Vanmorgen een woning op funda, ben er zo enthousiast over en binnen mijn budget. Morgen maar bellen voor bezichtiging.
pi_204239505
quote:
17s.gif Op zondag 27 maart 2022 13:19 schreef Slumlord. het volgende:
Vanmorgen een woning op funda, ben er zo enthousiast over en binnen mijn budget. Morgen maar bellen voor bezichtiging.
Ik zou ook een mail sturen.
pi_204239512
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2022 13:30 schreef potjecreme het volgende:

[..]
Ik zou ook een mail sturen.
Heb aankoopmakelaar gemaild met dat ik wil bezichtigen, die belt morgen wel neem ik aan.
Beetje dubbelop om zelf ook nog mail te sturen naar de verkopende makelaar toch?
pi_204239579
Whatever, heb maar ook bezichtigingsaanvraag gedaan via Funda.
pi_204239601
quote:
17s.gif Op zondag 27 maart 2022 13:19 schreef Slumlord. het volgende:
Vanmorgen een woning op funda, ben er zo enthousiast over en binnen mijn budget. Morgen maar bellen voor bezichtiging.
Wordt funda op zondag "ververst"?
of had je ff niet gekeken?
pi_204239691
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2022 13:46 schreef paulowna het volgende:

[..]
Wordt funda op zondag "ververst"?
of had je ff niet gekeken?
Denk dat de makelaar gisteren gewerkt heeft. Zie zondag ook nieuwe woningen, hoor. Wel veel minder dan doordeweeks.
pi_204240068
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2022 13:31 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Heb aankoopmakelaar gemaild met dat ik wil bezichtigen, die belt morgen wel neem ik aan.
Beetje dubbelop om zelf ook nog mail te sturen naar de verkopende makelaar toch?
Niks aannemen, zelf overal actief achteraan gaan!

Maar wel leuk, dat je een mogelijke woning hebt gevonden, succes!
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
  zondag 27 maart 2022 @ 15:14:38 #10
3542 Gia
User under construction
pi_204240208
Als de prijzen gaan dalen, kom je alleen in de problemen als je wil of moet (scheiding) verkopen.
Komt je huis onder water te staan, blijf je toch gewoon zitten waar je zit. Trekt wel weer aan.

Wij hebben sowieso altijd alleen op het salaris van mijn man gekocht, omdat een uitkering (WAO) een onzeker inkomen was. Wel zo veilig.
pi_204240276
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2022 13:46 schreef paulowna het volgende:

[..]
Wordt funda op zondag "ververst"?
of had je ff niet gekeken?
In mijn ervaringen zijn er niet specifiek dagen of tijdstippen voor. Soms kwamen er huizen om 1 uur 's nachts on line, maar ook wel eens gehad dat ik zelf 's ochtends keek, en in de middag een tip van iemand kreeg voor een huis dat er dan kennelijk later die dag pas was op gezet.
pi_204241232
Een perceel van 500m2 is 'mega' groot toch? Oke, niet super mega, maar voor een normaal huis wel. Reed toevallig vandaag door mijn dorp en zag dat er bij een huis een te koop bord in de tuin stond. Zonder makelaar, gewoon zelf gedaan. Dus ik die mensen opgebeld. Zeiden dat het huis van 'oma' een perceel had van 500 m2 en dat ze daarbij nog een bouwoptie hadden (eventueel samen met andere kopers). De twee percelen hadden samen 1350 m2 en dat kon je dan samen afspreken wie wat zou nemen.
Maar als ik op google maps kijk lijkt het een relatief klein huis met gewoon een leuk tuintje wat je in een dorp hebt. Maar goed, qua prijs konden ze nog niks zeggen want ja, het lag eraan hoe je het wilde. Maar leek me wel heel erg veel. Heb afgesproken gewoon een keer te komen kijken. Maar goed als het echt zo groot is kan ik het toch niet betalen _O-
pi_204241404
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2022 17:00 schreef Pinuts het volgende:
Een perceel van 500m2 is 'mega' groot toch? Oke, niet super mega, maar voor een normaal huis wel. Reed toevallig vandaag door mijn dorp en zag dat er bij een huis een te koop bord in de tuin stond. Zonder makelaar, gewoon zelf gedaan. Dus ik die mensen opgebeld. Zeiden dat het huis van 'oma' een perceel had van 500 m2 en dat ze daarbij nog een bouwoptie hadden (eventueel samen met andere kopers). De twee percelen hadden samen 1350 m2 en dat kon je dan samen afspreken wie wat zou nemen.
Maar als ik op google maps kijk lijkt het een relatief klein huis met gewoon een leuk tuintje wat je in een dorp hebt. Maar goed, qua prijs konden ze nog niks zeggen want ja, het lag eraan hoe je het wilde. Maar leek me wel heel erg veel. Heb afgesproken gewoon een keer te komen kijken. Maar goed als het echt zo groot is kan ik het toch niet betalen _O-
Je kan beter hier kijken: https://kadastralekaart.com dan op Google Maps.
pi_204241456
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2022 17:17 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Je kan beter hier kijken: https://kadastralekaart.com dan op Google Maps.
Goede tip! Daar staat inderdaad 500 m2. Nouja, kijken kan altijd. Misschien zijn er wel mensen die een héééle grote tuin willen :P
pi_204241494
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2022 17:24 schreef Pinuts het volgende:

[..]
Goede tip! Daar staat inderdaad 500 m2. Nouja, kijken kan altijd. Misschien zijn er wel mensen die een héééle grote tuin willen :P
Ze kunnen die percelen natuurlijk altijd (laten) splitsen in meerdere perceeltjes. ;)
pi_204241510
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2022 17:30 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Ze kunnen die percelen natuurlijk altijd (laten) splitsen in meerdere perceeltjes. ;)
Ja dat was ook hun plan. Om gewoon met mensen in gesprek te gaan en dan te kijken wie waarvoor voorkeur heeft. Ik zou zelf bijvoorbeeld niet graag bouwen als alleenstaande. Maar als je bijv. de deal kan maken met een gezin met jonge kinderen van ik het 'oude' woonhuis met klein tuintje en zij veel grond voor een nieuwbouwhuis. Prima toch?
  zondag 27 maart 2022 @ 17:38:58 #17
3542 Gia
User under construction
pi_204241579
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2022 17:30 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Ze kunnen die percelen natuurlijk altijd (laten) splitsen in meerdere perceeltjes. ;)
Mag dat altijd? Wij hebben een perceel van 12 bij 54 meter. De achterschutting staat tegen het trottoir van de straat erachter. We zouden dit kunnen splitsen in 2 kavels van iets meer dan 300 m2 en dan op de achterkant een seniorenbungalow bouwen, 0 op de meter, duurzaam, alles erop en eraan. En daar dan gaan wonen en het huis waar we nu wonen verkopen.
pi_204241595
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2022 17:38 schreef Gia het volgende:

[..]
Mag dat altijd? Wij hebben een perceel van 12 bij 54 meter. De achterschutting staat tegen het trottoir van de straat erachter. We zouden dit kunnen splitsen in 2 kavels van iets meer dan 300 m2 en dan op de achterkant een seniorenbungalow bouwen, 0 op de meter, duurzaam, alles erop en eraan. En daar dan gaan wonen en het huis waar we nu wonen verkopen.
Je mag altijd je perceel splitsen in meerdere perceeltjes, maar iets op bouwen zal de gemeente wel iets van vinden ivm omgevingsvergunning, bouwvergunning etc.
pi_204241643
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2022 17:00 schreef Pinuts het volgende:
Een perceel van 500m2 is 'mega' groot toch?
Onze moestuin heeft dat al aan opp.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 27 maart 2022 @ 17:49:24 #20
3542 Gia
User under construction
pi_204241663
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2022 17:40 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Je mag altijd je perceel splitsen in meerdere perceeltjes, maar iets op bouwen zal de gemeente wel iets van vinden ivm omgevingsvergunning, bouwvergunning etc.
Toen wij dit huis kochten, stond de helft te koop als bouwkavel. Er was een bod uitgebracht door een andere partij voor het gehele kavel, waar wij overheen geboden hebben en de koop gesloten. Geen idee of die splitsing nu nog geldig is. Het staat niet als 2 kavels op kadasterdata. Het huis van de buurman wel.
pi_204241728
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2022 17:49 schreef Gia het volgende:

[..]
Toen wij dit huis kochten, stond de helft te koop als bouwkavel. Er was een bod uitgebracht door een andere partij voor het gehele kavel, waar wij overheen geboden hebben en de koop gesloten. Geen idee of die splitsing nu nog geldig is. Het staat niet als 2 kavels op kadasterdata. Het huis van de buurman wel.
Ook geen idee. De splitsing is toen nooit doorgevoerd, scheelt ook weer kosten voor de inmeting door het Kadaster, aangezien jullie alles hebben gekocht. Is nu 630 euro per perceel geloof ik.
  zondag 27 maart 2022 @ 18:18:20 #22
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204241936
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2022 17:46 schreef blomke het volgende:

[..]
Onze moestuin heeft dat al aan opp.
Ja fantastisch maar dat heeft niet iedereen.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  zondag 27 maart 2022 @ 19:04:00 #23
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204242837
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2022 17:46 schreef blomke het volgende:

[..]
Onze moestuin heeft dat al aan opp.
Wat alleen maar wat over je tuin zegt als je die moestuin bij huis hebt, als je 3 km verderop een volkstuintje hebt zegt het nog niks.

Wo ist der Bahnhof?
https://www.npostart.nl/VPWON_1191933
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 27 maart 2022 @ 19:15:37 #24
217808 gniffie
Ven der Vurt is baas!
pi_204243066
quote:
17s.gif Op zondag 27 maart 2022 13:19 schreef Slumlord. het volgende:
Vanmorgen een woning op funda, ben er zo enthousiast over en binnen mijn budget. Morgen maar bellen voor bezichtiging.
Nu mailen en morgenvroeg gelijk bellen dat je geïnteresseerd bent. Bezichtigingen in de meeste steden/dorpen zitten binnen 1 dag dat het op funda staat al vol.
"Plausibel zeg ik gewoon. Ik zeg gewoon eerlijk, plausibel"
pi_204243524
Vrienden van mij lullen al 3 jaar over dat die woningmarkt toch echt wel een keer gaat zakken. :') Dus tot die tijd huren ze. Wat is jullie idee hierover?

Wishful thinking?
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_204243679
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2022 19:37 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Vrienden van mij lullen al 3 jaar over dat die woningmarkt toch echt wel een keer gaat zakken. :') Dus tot die tijd huren ze. Wat is jullie idee hierover?

Wishful thinking?
Tja. Niemand kan in de glazen bol kijken.
Ikzelf denk dat de komende 10 jaar niks gaat veranderen/alleen maar erger wordt. We krijgen pas weer een keiharde crisis wanneer de babyboomers doodgaan. Dan is er ineens een overschot aan woningen.
  zondag 27 maart 2022 @ 19:56:12 #27
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204243810
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2022 19:46 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Tja. Niemand kan in de glazen bol kijken.
Ikzelf denk dat de komende 10 jaar niks gaat veranderen/alleen maar erger wordt. We krijgen pas weer een keiharde crisis wanneer de babyboomers doodgaan. Dan is er ineens een overschot aan woningen.
Na 2031 gaat het waarschijnlijk hard, dan erven de kinderen een huis waar nog een stuk aflossingsvrije hypotheek op zit, daar hebben willen ze dan snel vanaf.

De babyboomers zijn dan tussen de 66 en 85, dus dan gaat het hard.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204243875
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2022 19:56 schreef Leandra het volgende:

[..]
Na 2031 gaat het waarschijnlijk hard, dan erven de kinderen een huis waar nog een stuk aflossingsvrije hypotheek op zit, daar hebben willen ze dan waarschijnlijk snel vanaf.

De babyboomers zijn dan tussen de 66 en 85, dus dan gaat het hard.
Of ze gaan die huizen proberen te verhuren. Als dat van de hypotheekverstrekker mag.
  zondag 27 maart 2022 @ 20:04:56 #29
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204243974
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2022 19:59 schreef Halcon het volgende:

[..]
Of ze gaan die huizen proberen te verhuren. Als dat van de hypotheekverstrekker mag.
Ook dat betekent dat er een hoop huizen vrijkomen, maar degenen die niet vermogend zijn en waarvan de babyboomers met aflossingsvrije hypotheek lang leve de lol leefden en geen flinke spaarpot hadden, zullen al een probleem hebben de erfbelasting te voldoen, en dat gaat de hypotheekbank ze er niet even bij lenen zodat ze het kunnen verhuren.

Nog even los van het feit dat de meeste ouders meerdere kinderen hebben, en die moeten het dan samen eens worden over de verhuur...
Waar een erfenis vaak al een recept voor onderling gezeik is, wordt het dan helemaal feest.
Ik denk dat het gros verkoopt, misschien dat er nog wat kleinkinderen met mazzel zijn, die de boel voor weinig kunnen overnemen, maar ook dan moet je geen 6 kleinkinderen hebben waarvan een deel straks gaat denken dat degene die het huis overgenomen heeft bevoordeeld is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204245732
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2022 20:04 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ook dat betekent dat er een hoop huizen vrijkomen, maar degenen die niet vermogend zijn en waarvan de babyboomers met aflossingsvrije hypotheek lang leve de lol leefden en geen flinke spaarpot hadden, zullen al een probleem hebben de erfbelasting te voldoen, en dat gaat de hypotheekbank ze er niet even bij lenen zodat ze het kunnen verhuren.

Nog even los van het feit dat de meeste ouders meerdere kinderen hebben, en die moeten het dan samen eens worden over de verhuur...
Waar een erfenis vaak al een recept voor onderling gezeik is, wordt het dan helemaal feest.
Ik denk dat het gros verkoopt, misschien dat er nog wat kleinkinderen met mazzel zijn, die de boel voor weinig kunnen overnemen, maar ook dan moet je geen 6 kleinkinderen hebben waarvan een deel straks gaat denken dat degene die het huis overgenomen heeft bevoordeeld is.
Iemand die de erfbelasting al niet kan betalen, die zal moeten verkopen ja. Voorlopig zal dat nog wel even lukken, omdat er nog genoeg mensen om zoek zijn naar een huis.

Als er meerdere erfgenamen zijn en er eentje in wil wonen, dan zal diegene ook de anderen uit moeten kopen. Naast de erfbelasting. Dus dat zal ook wel een uitdaging zijn.

Erfenissen die ik van dichtbij mee heb gemaakt, dat was in elk geval altijd gezeik. Mensen voelen zich snel benadeeld. En dan heb je nog de verschillende levenssituaties. De een is misschien hard op zoek naar een huis, de ander naar maandelijks 'n huurinkomen en 'n ander wil gewoon cash geld.
  zondag 27 maart 2022 @ 21:16:17 #31
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204245800
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2022 19:04 schreef Leandra het volgende:

[..]
Wat alleen maar wat over je tuin zegt als je die moestuin bij huis hebt, als je 3 km verderop een volkstuintje hebt zegt het nog niks.

Wo ist der Bahnhof?
https://www.npostart.nl/VPWON_1191933
Sowieso lijkt me een moestuin van 500 m2 me nogal aan de maat voor een 2 persoons huishouden.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_204246193
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2022 19:37 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Vrienden van mij lullen al 3 jaar over dat die woningmarkt toch echt wel een keer gaat zakken. :') Dus tot die tijd huren ze. Wat is jullie idee hierover?

Wishful thinking?
Als ik een kristallen bol had waardoor ik dat soort dingen wist, zou ik nu op een tropisch privé-eiland rondhangen in plaats van op fok.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_204246583
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2022 21:16 schreef kanovinnie het volgende:
Sowieso lijkt me een moestuin van 500 m2 me nogal aan de maat voor een 2 persoons huishouden.
Wat klets je nou man, da's 20x25 meter. Paar stappen en je loopt er diagonaal doorheen. Beetje voorraad aardappelen (gisteren poters gepoot btw) vergt al 150m2 om een wintervoorraad op te bouwen.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 27-03-2022 22:12:29 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 27 maart 2022 @ 22:05:54 #34
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204246609
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2022 21:38 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Als ik een kristallen bol had waardoor ik dat soort dingen wist, zou ik nu op een tropisch privé-eiland rondhangen in plaats van op fok.
Plus dat je wel kunt wachten op de klap, maar dat betekent niet dat de prijzen dan lager zullen zijn dan toen je begon met wachten op de klap.

Als de klap over 5 jaar komt en je wacht dan al 8 jaar, dan is de kans groot dat het huis dat je in 2019 niet kocht omdat je 450K niet zo fantastisch vond ook na een flinke daling nog steeds 500K kost en niet de 325K die je gehoopt had.

Van die mensen die vonden dat je in 2013 vooral niet moest kopen, want de prijzen zouden nog veel lager worden..... Die zijn straks 70 en dan hebben ze de pest in dat ze zowel in de jaren 90 als rond 2010 het lef niet hadden om te kopen, en blijven de rest van hun leven huur betalen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204246653
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2022 19:37 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Vrienden van mij lullen al 3 jaar over dat die woningmarkt toch echt wel een keer gaat zakken. :') Dus tot die tijd huren ze. Wat is jullie idee hierover?

Wishful thinking?
De woningmarkt is allang geen markt van vrije vraag en aanbod meer. Van alle kanten wordt de markt gereguleerd en gedicteerd door regels, subsidies en scheefwoners..

Vb'n:

1) HRA aftrek
2) Extreem lage rente
3) Gesubsidieerd huren
4) Bouwregels die ieder nieuwbouwinitiatief in de kiem smoren
5) Een stortvloed aan kansarmen die met voorrang gehuisvest worden in getto's, pardon de sociale huurwoningen.

Al met al is het grootste probleem de bevolkingsaanwas, gevolgd door achterblijvende woningbouw. Aflossingsvrije hypotheken is wel het laatste waar je je druk om hoeft te maken, aflossen doet de gierende inflatie wel.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 27 maart 2022 @ 22:09:55 #36
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204246661
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2022 22:04 schreef blomke het volgende:

[..]
Wat klets je nou man, da's 20x25 meter. Paar stappen en je loopt er doorheen. Beetje vo0rraad aardappelen (gisteren poters gepoot btw) vergt al 150m2 om een wintervoorraad op te bouwen.
Ik doelde er meer op dat een moestuin van 500 m2 naast je normale tuin abnormaal groot is. Ik ken maar een paar mensen die dat op hun perceel kwijt kunnen en jij doet alsof dat normaal is.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_204246677
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2022 22:09 schreef kanovinnie het volgende:
Ik doelde er meer op dat een moestuin van 500 m2 naast je normale tuin abnormaal groot is. Ik ken maar een paar mensen die dat op hun perceel kwijt kunnen en jij doet alsof dat normaal is.
Bij mij is het abnormale, het normale. En ook daar ben ik al op uitgekeken.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 27 maart 2022 @ 22:15:33 #38
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204246723
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2022 22:11 schreef blomke het volgende:

[..]
Bij mij is het abnormale, het normale. En ook daar ben ik op uitgekeken.
Blijkbaar. Maar doe dan niet zo uit de hoogte. Dat siert je niet.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_204246733
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2022 21:38 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Als ik een kristallen bol had waardoor ik dat soort dingen wist, zou ik nu op een tropisch privé-eiland rondhangen in plaats van op fok.
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2022 22:05 schreef Leandra het volgende:

[..]
Plus dat je wel kunt wachten op de klap, maar dat betekent niet dat de prijzen dan lager zullen zijn dan toen je begon met wachten op de klap.

Als de klap over 5 jaar komt en je wacht dan al 8 jaar, dan is de kans groot dat het huis dat je in 2019 niet kocht omdat je 450K niet zo fantastisch vond ook na een flinke daling nog steeds 500K kost en niet de 325K die je gehoopt had.

Van die mensen die vonden dat je in 2013 vooral niet moest kopen, want de prijzen zouden nog veel lager worden..... Die zijn straks 70 en dan hebben ze de pest in dat ze zowel in de jaren 90 als rond 2010 het lef niet hadden om te kopen, en blijven de rest van hun leven huur betalen.
Kortom, zo snel mogelijk kopen dus?
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
  zondag 27 maart 2022 @ 22:18:20 #40
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204246753
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2022 22:16 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
[..]
Kortom, zo snel mogelijk kopen dus?
Dat weet ik niet, de rente is nog laag.... als je al 3 jaar wacht heb je iig niet de beste keuze gemaakt zeg maar.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204246781
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2022 22:16 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
[..]
Kortom, zo snel mogelijk kopen dus?
Alles wat je in de tussentijd betaalt aan huur flikker je sowieso de put in. Wij huurden voor 1100 euro, ieder jaar dat je zit te wachten op een crash kost je 12.000 euro.
Op vrijdag 26 april 2019 11:05 schreef Flippiee het volgende:[..]
Dag knapste man van FOK!
pi_204246849
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2022 22:16 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
[..]
Kortom, zo snel mogelijk kopen dus?
Je had beter al gekocht natuurlijk. De rente was lager en de huizenprijzen waren ook lager. En beide stijgen in elk geval op dit moment.

Tegen de inflatie is toch amper op te sparen en schulden die je maakt verdampen met deze inflatie.
pi_204246989
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2022 22:27 schreef Halcon het volgende:

Tegen de inflatie is toch amper op te sparen en schulden die je maakt verdampen met deze inflatie.
Als je inkomen gecorrigeerd wordt voor inflatie wel ja.
pi_204247257
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2022 21:16 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Sowieso lijkt me een moestuin van 500 m2 me nogal aan de maat voor een 2 persoons huishouden.
Je kan ook vriendelijker zeggen dat je ongeveer 1282m2 nodig hebt om zelfvoorzienend te zijn (p.p.)
  zondag 27 maart 2022 @ 23:34:21 #45
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204247546
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2022 23:01 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Je kan ook vriendelijker zeggen dat je ongeveer 1282m2 nodig hebt om zelfvoorzienend te zijn (p.p.)
Paar kippen, varkens, 3 koeien, nog wat schaapjes voor de wol.
Aan de ene kant lijkt het me wel wat, aan de andere kant is het een hoop werk....
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204248549
Kan in ieder geval niet wachten om in de volgende crisis te shoppen naar een woning met zo'n mooie trap als Candaasje heeft.
  maandag 28 maart 2022 @ 08:29:53 #47
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_204248615
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2022 13:59 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Denk dat de makelaar gisteren gewerkt heeft. Zie zondag ook nieuwe woningen, hoor. Wel veel minder dan doordeweeks.
Makelaar kan een datum en tijd kiezen wanneer een woning online komt te staan. Vrijdag na 17:00 is populair. Hebben mensen het hele weekend de tijd om te mailen terwijl het kantoor dicht is. Hoef je ook niet iemand extra neer te zetten om 80 telefoontjes voor 1 woning te beantwoorden.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_204248650
quote:
14s.gif Op maandag 28 maart 2022 08:29 schreef fathank het volgende:

[..]
Makelaar kan een datum en tijd kiezen wanneer een woning online komt te staan. Vrijdag na 17:00 is populair. Hebben mensen het hele weekend de tijd om te mailen terwijl het kantoor dicht is. Hoef je ook niet iemand extra neer te zetten om 80 telefoontjes voor 1 woning te beantwoorden.
Waarom zou je pas op zondag online zetten dan?
  maandag 28 maart 2022 @ 08:49:13 #49
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204248735
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 08:36 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Waarom zou je pas op zondag online zetten dan?
Omdat in het weekend heel veel mensen Funda doorzoeken en door ze op zondag online te zetten mailen ze hun interesse cq bezichtigingsverzoek ipv te bellen.

Dit scheelt waarschijnlijk zo 6 tot 10 manuren werk per huis.
De mails beantwoorden en mensen inplannen is immers zoveel eenvoudiger dan 150 telefoontjes beantwoorden.

En met een beetje mazzel zit er al een bod tussen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204248836
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 08:49 schreef Leandra het volgende:

[..]
Omdat in het weekend heel veel mensen Funda doorzoeken en door ze op zondag online te zetten mailen ze hun interesse cq bezichtigingsverzoek ipv te bellen.

Dit scheelt waarschijnlijk zo 6 tot 10 manuren werk per huis.
De mails beantwoorden en mensen inplannen is immers zoveel eenvoudiger dan 150 telefoontjes beantwoorden.

En met een beetje mazzel zit er al een bod tussen.
Ik mag hopen dat die bod zonder te kijken niet serieus wordt genomen.
pi_204248968
Afspraak is gemaakt voor op donderdag. *O*
Ik ben er als de kippen bij.
  maandag 28 maart 2022 @ 09:27:09 #52
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204248996
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 09:04 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Ik mag hopen dat die bod zonder te kijken niet serieus wordt genomen.
Onze oude overburen hadden een bod onder voorbehoud van bezichtiging, was een prima bod, die mensen wonen er inmiddels 2 jaar.

Het aantal bezichtigen was daardoor ook flink beperkt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 28 maart 2022 @ 09:28:47 #53
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204249008
Bij een huis van 150 jaar oud met potentiële lijken in iedere kast is het wat anders dan een bij huis van 50 jaar oud (of jonger) in een prima wijk.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204249734
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 09:04 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Ik mag hopen dat die bod zonder te kijken niet serieus wordt genomen.
Een keer 'n bod gedaan zonder te gaan kijken. Dat was het beste bod uiteindelijk. Die mensen en de makelaar wilden toen wel dat ik nog wel zou gaan kijken om het gezien te hebben.
pi_204249746
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2022 09:28 schreef Leandra het volgende:
Bij een huis van 150 jaar oud met potentiële lijken in iedere kast is het wat anders dan een bij huis van 50 jaar oud (of jonger) in een prima wijk.
Ging bij mij toen om een rijtjeshuis dat ik wilde verhuren. Vrij standaard huis verder, niet al te oud. Ben toen om die mensen gerust te stellen kwartier wezen kijken.
pi_204249758
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 10:47 schreef Halcon het volgende:

[..]
Een keer 'n bod gedaan zonder te gaan kijken. Dat was het beste bod uiteindelijk. Die mensen en de makelaar wilden toen wel dat ik nog wel zou gaan kijken om het gezien te hebben.
En toen gekregen?
pi_204249774
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 10:49 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
En toen gekregen?
Ja. Ze vonden het - als ik het helemaal niet gezien zou hebben - wel 'n risico dat dan de koopovereenkomst niet getekend zou worden of ik gebruik zou maken van de 3 dagen dat ik dat nog ongedaan kan maken.
  maandag 28 maart 2022 @ 11:01:50 #58
37248 BertV
Handgemaakt
pi_204249869
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2022 19:37 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Vrienden van mij lullen al 3 jaar over dat die woningmarkt toch echt wel een keer gaat zakken. :') Dus tot die tijd huren ze. Wat is jullie idee hierover?

Wishful thinking?
Lastig. Ik was er ook zoeentje. Gelukkig heb ik in 2014 toch mijn eerste huur-appartement gekocht op aanradendringen van mijn schoonmoeder.

Deze is nu letterlijk driemaal zoveel waard.

Nu is ze al een tijd bezig om mij te overtuigen om mijn overwaarde mee te nemen naar een volgend huis.
Ik ben al bangerd genoemd. :+

Haar redenatie: zet de rente 20 jaar vast, blijf er wonen.
(Volgens mij heb je daarna ook niet zoveel keuze)

Wat kan er verkeerd gaan? Ik steek mijn nek niet graag in deze strop deze keer.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_204250053
Als doorstromer maken de schommelingen in mijn ervaring wel minder uit. Elke keer dat mijn appartement meer waard werd, zou een huis dat ik wil kopen dat ook worden.

Wij zijn dus gewoon gegaan toen wij eraan toe waren om anders/groter te wonen. Nog steeds heel blij mee. Dat was 2 jaar geleden, toen vond ik alles al duur, nu is het nog veel erger.

Je weet niet wanneer/of het gaat klappen, maar zelfs als het klapt is je risico laag wanneer je door je overwaarde maar een gedeelte van de waarde als hypotheek hebt.

Als doorstromer zie ik echt geen reden om te blijven zitten, want prijsdalingen hebben ook nog steeds effect op het huis waar je nu woont.
  maandag 28 maart 2022 @ 11:28:31 #60
37248 BertV
Handgemaakt
pi_204250143
Een huis kan ook een maatje te groot zijn voor je inkomen, ook al kun je de hypotheek betalen.

Hogere energierekening, duurdere reparaties, meer woonbelasting, hogere verzekeringskosten, meer reserveren voor toekomstige renovatie / reparaties.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_204250158
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 11:01 schreef BertV het volgende:

[..]
Lastig. Ik was er ook zoeentje. Gelukkig heb ik in 2014 toch mijn eerste huur-appartement gekocht op aanradendringen van mijn schoonmoeder.

Deze is nu letterlijk driemaal zoveel waard.

Nu is ze al een tijd bezig om mij te overtuigen om mijn overwaarde mee te nemen naar een volgend huis.
Ik ben al bangerd genoemd. :+

Haar redenatie: zet de rente 20 jaar vast, blijf er wonen.
(Volgens mij heb je daarna ook niet zoveel keuze)

Wat kan er verkeerd gaan? Ik steek mijn nek niet graag in deze strop deze keer.
Over 20 jaar kan er weinig fout gaan.
Stel je leent nu flink bij en gaat groter wonen.
Je leent nu voor 2 procent ofzo?
De inflatie is 7% dit jaar en zo lang je loon ongeveer zo hard mee stijgt wordt je schuld ‘vanzelf’ steeds minder zwaar. Je moet alleen er voor zorgen dat je altijd je maandlasten kunt betalen zodat je niet verplicht (op een mogelijk ongunstig moment) moet verkopen.
En dan geldt: hoe eerder je de schulden op een bepaald punt in je leven hebt, hoe langer de schulden weg eroderen door inflatie.
pi_204250310
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 11:28 schreef BertV het volgende:
Een huis kan ook een maatje te groot zijn voor je inkomen, ook al kun je de hypotheek betalen.

Hogere energierekening, duurdere reparaties, meer woonbelasting, hogere verzekeringskosten, meer reserveren voor toekomstige renovatie / reparaties.
Ja natuurlijk moet je nog steeds kijken of het bij je inkomen, uitgavenpatroon en toekomstwensen past, wij hebben bij lange na niet maximaal geleend want zoveel wilde ik helemaal niet kwijt zijn aan een hypotheek en vaste lasten.

Maar onze hypotheeklast steeg maar met 1/3de door de lagere rentes, terwijl we meer dan dubbel zoveel ruimte in huis kregen + een hele ruime tuin ipv een klein balkon. En ik kwam van stadsverwarming, dus onze gas/water/licht lasten gingen omlaag. :+ Nu zijn ze verdubbeld want ons contract liep af, maar dat was in het appartement ook gebeurd.

Dus zolang het past binnen wat jij verwacht uit te kunnen geven aan een huis, vind ik het als doorstromer nog steeds mega onlogisch om te blijven zitten 'want alles is zo duur'.
  Moderator maandag 28 maart 2022 @ 12:10:09 #63
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204250562
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 09:04 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Ik mag hopen dat die bod zonder te kijken niet serieus wordt genomen.
Ik heb dat gedaan, werd serieus genomen :P
Breitling - Instruments for Professionals
pi_204250657
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 12:10 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik werd serieus genomen
Huh wat?
  Moderator maandag 28 maart 2022 @ 12:21:43 #65
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204250674
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 12:20 schreef namliam het volgende:

[..]
Huh wat?
Quotes aanpassen om te doen alsof iemand iets anders zei is niet toegestaan he, just sayin´ ;)
Breitling - Instruments for Professionals
  maandag 28 maart 2022 @ 12:28:30 #66
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204250728
- Fixed -

[ Bericht 97% gewijzigd door CoolGuy op 28-03-2022 12:30:51 ]
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_204250901
Ik voel nu de druk om een bod van 125K bovenop de vraagprijs te doen zonder te kijken.

(Vorige week zei de aankoopmakelaar dat ze onlangs hadden meegemaakt dat een woning voor 400K te koop stond, en is verkocht voor 525K).
  Moderator maandag 28 maart 2022 @ 12:53:28 #68
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204250969
quote:
9s.gif Op maandag 28 maart 2022 12:45 schreef Slumlord. het volgende:
Ik voel nu de druk om een bod van 125K bovenop de vraagprijs te doen zonder te kijken.

(Vorige week zei de aankoopmakelaar dat ze onlangs hadden meegemaakt dat een woning voor 400K te koop stond, en is verkocht voor 525K).
Ik denk dat je vooral moet doen waar je zelf achter staat, en niet je acties baseert op wat anderen zeggen of doen.
Breitling - Instruments for Professionals
  maandag 28 maart 2022 @ 13:03:45 #69
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204251056
quote:
9s.gif Op maandag 28 maart 2022 12:45 schreef Slumlord. het volgende:
Ik voel nu de druk om een bod van 125K bovenop de vraagprijs te doen zonder te kijken.

(Vorige week zei de aankoopmakelaar dat ze onlangs hadden meegemaakt dat een woning voor 400K te koop stond, en is verkocht voor 525K).
Als je toch die megabucks voor de aankoopmakelaar betaalt zou ik zeker niet in het wilde weg, zonder overleg, een bod doen dat zoveel boven de vraagprijs ligt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204251058
Bod op appartement bleek het beste bod te zijn of in elk geval het bod dat men heeft geaccepteerd. Deze week koopovereenkomst tekenen en dan volgende maand de levering.
pi_204251098
quote:
9s.gif Op maandag 28 maart 2022 12:45 schreef Slumlord. het volgende:
Ik voel nu de druk om een bod van 125K bovenop de vraagprijs te doen zonder te kijken.

(Vorige week zei de aankoopmakelaar dat ze onlangs hadden meegemaakt dat een woning voor 400K te koop stond, en is verkocht voor 525K).
Ik zou eerst gewoon eens gaan bezichtigen. En dan overleg met je aankoopmakelaar om het bod te bepalen.
Verkopers zouden gek zijn om niet even de biedingen van kijkers af te wachten, ook als ze het eerst onderhands wilden verkopen. Straks legt een kijker 20k meer voor dat huis neer...
pi_204251102
quote:
6s.gif Op maandag 28 maart 2022 13:04 schreef Halcon het volgende:
Bod op appartement bleek het beste bod te zijn of in elk geval het bod dat men heeft geaccepteerd. Deze week koopovereenkomst tekenen en dan volgende maand de levering.
Dat is dat appartementje voor je schoonzus toch? Gefeliciteerd!
pi_204251127
quote:
7s.gif Op maandag 28 maart 2022 13:08 schreef Candaasje het volgende:

[..]
Dat is dat appartementje voor je schoonzus toch? Gefeliciteerd!
Klopt ja. Dank je wel :)

Ander appartement zijn de potentiële huurders afgehaakt met een vaag verhaal. Gelukkig wel weer nieuwe huurders gevonden. Stel boomers die hun koopwoning hebben moeten verkopen en nu met huursubsidie daar gaan zitten. :')
  maandag 28 maart 2022 @ 14:02:17 #74
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204251559
quote:
6s.gif Op maandag 28 maart 2022 13:11 schreef Halcon het volgende:

[..]
Klopt ja. Dank je wel :)

Ander appartement zijn de potentiële huurders afgehaakt met een vaag verhaal. Gelukkig wel weer nieuwe huurders gevonden. Stel boomers die hun koopwoning hebben moeten verkopen en nu met huursubsidie daar gaan zitten. :')
Huursubsidie krijg je niet zomaar dus die zullen wel niet te veel geld hebben.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_204251583
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 14:02 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Huursubsidie krijg je niet zomaar dus die zullen wel niet te veel geld hebben.
Zoals ik het heb begrepen, moesten ze hun huis min of meer verkopen. Dus zal inderdaad allemaal wel niet uit luxe zijn om van 'n koopwoning te gaan zitten in 'n appartementje met 'n huiskamer, badkamer, keuken, slaapkamer en 'n terras buiten.

Maar voor mij op zich wel interessanter dan 'n jong iemand die daar toch weer weggaat als 'ie gaat samen wonen, iets anders wil/kan, etc.
pi_204251936
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 14:05 schreef Halcon het volgende:

[..]
Zoals ik het heb begrepen, moesten ze hun huis min of meer verkopen. Dus zal inderdaad allemaal wel niet uit luxe zijn om van 'n koopwoning te gaan zitten in 'n appartementje met 'n huiskamer, badkamer, keuken, slaapkamer en 'n terras buiten.

Maar voor mij op zich wel interessanter dan 'n jong iemand die daar toch weer weggaat als 'ie gaat samen wonen, iets anders wil/kan, etc.
Moet er niet aan denken om een huurcontract voor onbepaalde tijd te geven.
pi_204252420
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 15:00 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Moet er niet aan denken om een huurcontract voor onbepaalde tijd te geven.
Voor een goede huurder is dat niet zo'n probleem. Ik begin met een twee jaar contract. Elk jaar 'n andere huurder en dan tussendoor maand leegstand als het niet precies aansluit is ook niet ideaal.
pi_204252448
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 16:06 schreef Halcon het volgende:

[..]
Voor een goede huurder is dat niet zo'n probleem. Ik begin met een twee jaar contract. Elk jaar 'n andere huurder en dan tussendoor maand leegstand als het niet precies aansluit is ook niet ideaal.
Meh, heb liever de touwtjes in mn handen en wil kunnen verkopen wanneer ik dat wil.
pi_204252629
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 16:09 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Meh, heb liever de touwtjes in mn handen en wil kunnen verkopen wanneer ik dat wil.
Als ik huur kan vangen, is er voor mij geen reden om dat appartement te verkopen. Denk ook dat verkopen niet meevalt en profiteren van de stijgende prijzen zal daar beperkt zijn, gezien de ligging van het appartement. Het is geen appartement waar je 10 jaar gaat zitten. Het ligt buiten de bebouwde kom, langs 'n provinciale weg en direct naast 'n tankstation.
  maandag 28 maart 2022 @ 17:40:40 #80
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204253258
quote:
6s.gif Op maandag 28 maart 2022 13:11 schreef Halcon het volgende:

[..]
Klopt ja. Dank je wel :)

Ander appartement zijn de potentiële huurders afgehaakt met een vaag verhaal. Gelukkig wel weer nieuwe huurders gevonden. Stel boomers die hun koopwoning hebben moeten verkopen en nu met huursubsidie daar gaan zitten. :')
Als ze de aflossingsvrije hypotheek niet meer konden verlengen wegens laag pensioen en ze houden na verkoop van het huis minder dan 63.000 vermogen over dan hebben ze al recht op huurtoeslag.
Dus als de overwaarde wat meer was zullen ze wel een nieuwe auto gekocht hebben, komen ze toch onder de grens.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 28 maart 2022 @ 18:41:47 #81
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204253818
Nog geen aanslag gemeentelijke belastingen, maar ik zag op wozwaardeloket eindelijk wel de nieuwe woz... lekker laag (57K minder dan we uitgegeven hebben).
Ik verwacht dat de WOZ volgend jaar wel op een niveau is waarbij de rente opslag een stukje naar beneden kan, het levert niet voldoende op om er een taxatie tegenaan te gooien, zeker niet met de verwachting dat de WOZ volgend jaar wel hoog genoeg is.

Wel bizar dat ik de WOZ al wel bij wozwaardeloket zie staan maar de taxatie (en aanslag) nog niet als ik inlog bij de gemeente.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 28 maart 2022 @ 18:44:55 #82
529 twi
Het lichtje is uit...
pi_204253849
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 18:41 schreef Leandra het volgende:
Nog geen aanslag gemeentelijke belastingen, maar ik zag op wozwaardeloket eindelijk wel de nieuwe woz... lekker laag (57K minder dan we uitgegeven hebben).
Ik verwacht dat de WOZ volgend jaar wel op een niveau is waarbij de rente opslag een stukje naar beneden kan, het levert niet voldoende op om er een taxatie tegenaan te gooien, zeker niet met de verwachting dat de WOZ volgend jaar wel hoog genoeg is.

Wel bizar dat ik de WOZ al wel bij wozwaardeloket zie staan maar de taxatie (en aanslag) nog niet als ik inlog bij de gemeente.
Die van onze buren (hele rij) is al bekend, maar die van onze nog niet. Misschien omdat we vorig jaar bezwaar hebben gemaakt?
  maandag 28 maart 2022 @ 18:48:24 #83
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204253879
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 18:44 schreef twi het volgende:

[..]
Die van onze buren (hele rij) is al bekend, maar die van onze nog niet. Misschien omdat we vorig jaar bezwaar hebben gemaakt?
Ons huis is vorig jaar opgeleverd, dus iets anders dan standaard.
Het gros van de straat was toen al 2 jaar bewoond.
Alleen aan het begin van de straat een ander huis dat ook vorig jaar is opgeleverd, maar totaal ander huis, alleen de kavel is qua oppervlak vergelijkbaar, qua ligging al niet en wij hebben ruim 50m² meer woonoppervlak.

Anyway... ik was vooral nieuwsgierig, maar dit is prima, qua rente opslag is er weinig winst te behalen en qua EWF vind ik het helemaal best :D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204264016
Weer een leuk huis op een prachtige locatie voorbij zien komen via dat systeem van de aankoopmakelaar. Heeft helaas geen buiten/balkon. Voor mij wel een must.

Voor de rest allemaal troep.
pi_204264072
quote:
17s.gif Op zondag 27 maart 2022 13:19 schreef Slumlord. het volgende:
Vanmorgen een woning op funda, ben er zo enthousiast over en binnen mijn budget. Morgen maar bellen voor bezichtiging.
Hou er maar rekening mee dat je flink mag overbieden gezien dat normaal is in deze tijd, de vraagprijs is niet meer dan een getal.
pi_204264151
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 17:40 schreef Leandra het volgende:

[..]
Als ze de aflossingsvrije hypotheek niet meer konden verlengen wegens laag pensioen en ze houden na verkoop van het huis minder dan 63.000 vermogen over dan hebben ze al recht op huurtoeslag.
Dus als de overwaarde wat meer was zullen ze wel een nieuwe auto gekocht hebben, komen ze toch onder de grens.
Of ze gingen verhuizen vanwege werk maar konden geen nieuwe hypotheek krijgen omdat de huizenprijzen teveel gestegen zijn in verhouding met hun inkomen?
En hun huidige huis nooit geen 1 rode cent hebben afgelost?

Of ze hebben er bewust voor gekozen om niet te gaan kopen omdat de bubbel teveel opgeblazen is en wanneer die nu klapt je een huis hebt welke fors onderwater staat?

Overwaarde op je koophuis wordt flink belast als je dat niet in een nieuw huis kunt stoppen, daar komen ze nog wel achter.
pi_204264184
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2022 19:15 schreef mrevil1337 het volgende:

[..]
Hou er maar rekening mee dat je flink mag overbieden gezien dat normaal is in deze tijd, de vraagprijs is niet meer dan een getal.
Ik heb niet onder een steen geleefd de afgelopen jaren.
Vraagprijs is een ton lager dan mijn budget. Als dit het hem niet is, dan is dat jammer. Ik heb in principe geen haast.
pi_204264196
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2022 09:28 schreef Leandra het volgende:
Bij een huis van 150 jaar oud met potentiële lijken in iedere kast is het wat anders dan een bij huis van 50 jaar oud (of jonger) in een prima wijk.
Elk huis verkoopt prima in deze tijd, ken er drugsflats die al flink overboden weg gingen, mensen zijn echt gek geworden.
pi_204270632
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2022 19:20 schreef mrevil1337 het volgende:

Overwaarde op je koophuis wordt flink belast als je dat niet in een nieuw huis kunt stoppen, daar komen ze nog wel achter.
Als je een nieuw huis koopt en die overwaarde gewoon in je zak steekt dan heb je enkel over het gedeelte van je nieuwe hypotheek ter waarde van die overwaarde geen recht op HRA.

Dat kost nauwelijks geld.

Als je overwaarde hebt en geen nieuw huis koopt weet ik niet wat het kost zegmaar.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_204270638
Wanneer/hoe laat update funda doorgaans? Huis van mijn vriendin moet vandaag online komen, maar staat er nog niet op.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_204270655
quote:
7s.gif Op woensdag 30 maart 2022 10:48 schreef vosss het volgende:
Wanneer/hoe laat update funda doorgaans? Huis van mijn vriendin moet vandaag online komen, maar staat er nog niet op.
Hele dag door, ligt aan de uploadtijd van de makelaar, daarna wordt hij gescreend en komt hij online.
pi_204270692
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2022 10:49 schreef Nick het volgende:

[..]
Hele dag door, ligt aan de uploadtijd van de makelaar, daarna wordt hij gescreend en komt hij online.
Ok thanks, dan blijf ik nog eventjes F5-en.

Eerste bezichtiging staat al gepland binnen 5 minuten nadat de makelaar het huis op z'n eigen site had staan :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_204270712
quote:
5s.gif Op woensdag 30 maart 2022 10:47 schreef vosss het volgende:

[..]

Als je overwaarde hebt en geen nieuw huis koopt weet ik niet wat het kost zegmaar.
Niks, overwaarde wordt kapitaal in Box 3 en aldaar volgens de geldende regels belast.
pi_204270721
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2022 10:54 schreef namliam het volgende:

[..]
Niks, overwaarde wordt kapitaal in Box 3 en aldaar volgens de geldende regels belast.
Nou dat valt dan toch mee?
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_204272168
quote:
7s.gif Op woensdag 30 maart 2022 10:56 schreef vosss het volgende:

[..]
Nou dat valt dan toch mee?
Valt tegen bij 3 - 4 ton, geen of negatieve rente en gierende inflatie
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_204272249
quote:
7s.gif Op woensdag 30 maart 2022 10:53 schreef vosss het volgende:

[..]
Ok thanks, dan blijf ik nog eventjes F5-en.

Eerste bezichtiging staat al gepland binnen 5 minuten nadat de makelaar het huis op z'n eigen site had staan :)
Waarom wil je de eerste zijn die dat huis op funda ziet?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_204272684
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2022 13:08 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Waarom wil je de eerste zijn die dat huis op funda ziet?
Gewoon om te kijken of het er mooi op staat en of alles klopt. :)

Staat er inmiddels op.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_204272881
quote:
7s.gif Op woensdag 30 maart 2022 13:39 schreef vosss het volgende:

[..]
Gewoon om te kijken of het er mooi op staat en of alles klopt. :)

Staat er inmiddels op.
Snap ik wel. :Y Bij mij stond het energielabel fout op Funda, terwijl het in alle emails en andere bestanden goed stond.
  woensdag 30 maart 2022 @ 14:03:46 #99
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204272956
Zo, aanslag inmiddels binnen, het bedrag klopt met wat ik gisteren uitgerekend had op basis van de WOZ die ik eergisteren eindelijk op wozwaardeloket kon vinden.

Voordeel: de aanslag is lager dan hij voor een huis met dezelfde WOZ in onze oude gemeente zou zijn (en daar zou de WOZ ook nog eens een stuk hoger zijn.
Nog leuker: de huidige eigenaar van ons oude huis heeft, als ik het op basis van de WOZ op de site van de gemeente bereken, een hogere aanslag gekregen dan wij hier hebben gekregen, voor een huis met een WOZ die 134K lager is.

Win - win - win dus *O*

Wel een boel geld alsnog :{ :X
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204273294
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2022 14:03 schreef Leandra het volgende:
Zo, aanslag inmiddels binnen, het bedrag klopt met wat ik gisteren uitgerekend had op basis van de WOZ die ik eergisteren eindelijk op wozwaardeloket kon vinden.

Voordeel: de aanslag is lager dan hij voor een huis met dezelfde WOZ in onze oude gemeente zou zijn (en daar zou de WOZ ook nog eens een stuk hoger zijn.
Nog leuker: de huidige eigenaar van ons oude huis heeft, als ik het op basis van de WOZ op de site van de gemeente bereken, een hogere aanslag gekregen dan wij hier hebben gekregen, voor een huis met een WOZ die 134K lager is.

Win - win - win dus *O*

Wel een boel geld alsnog :{ :X
Jij wilde een groot, duur zelfontworpen huis 😝
  woensdag 30 maart 2022 @ 15:19:44 #101
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204273650
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2022 14:34 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Jij wilde een groot, duur zelfontworpen huis 😝
Ja, en nu is mijn aanslag gemeentelijke belastingen lager dan wanneer we in het oude huis waren gebleven :7
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 30 maart 2022 @ 16:17:49 #102
414785 sirdanilot
pi_204274266
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2022 15:19 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja, en nu is mijn aanslag gemeentelijke belastingen lager dan wanneer we in het oude huis waren gebleven :7
Heb je al een nieuwe keuken?

Mensen met koophuizen nemen vrijwel altijd nieuwe keukens heb ik gemerkt. Mijn broer ook.

Als ik een nieuwe keuken wil verhuis ik gewoon naar een ander huurhuis.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_204274325
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2022 16:17 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Heb je al een nieuwe keuken?

Mensen met koophuizen nemen vrijwel altijd nieuwe keukens heb ik gemerkt. Mijn broer ook.

Als ik een nieuwe keuken wil verhuis ik gewoon naar een ander huurhuis.
Whut?

Ze heeft een huis laten bouwen hè. Natuurlijk zit er een keuken in.

De meeste mensen willen een nieuwe keuken omdat de oude tegen de 30 jaar aan loopt
  woensdag 30 maart 2022 @ 16:44:33 #104
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204274527
Mijn keuken zit er sinds 9 juni 2021 in, het huis is officieel 18 juni 2021 opgeleverd door de aannemer, 28 oktober 2020 ging de eerste spade de grond in, daarvoor was het gras.

Ik denk dat een nieuwe keuken wel essentieel was.

[ Bericht 14% gewijzigd door Leandra op 30-03-2022 16:50:19 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204274585

Dag stijgende huizenprijzen :W

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 30-03-2022 16:54:55 ]
pi_204274589
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2022 16:23 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Whut?

Ze heeft een huis laten bouwen hè. Natuurlijk zit er een keuken in.

De meeste mensen willen een nieuwe keuken omdat de oude tegen de 30 jaar aan loopt
Over 30 jaar ziet die blitse keuken met keukeneiland er ook oud uit?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_204274762
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2022 16:51 schreef Heph844 het volgende:
[ afbeelding ]
Dag stijgende huizenprijzen :W
Want? 2x laag is nog steeds relatief laag t.o.v. niveaus van 4 - 6% zoals die in de jaren '80 t/m 2010 manifesteerden. Denk dat we over 1 jaar, meer weten over de rente en haar invloed op de huizenprijzen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 30 maart 2022 @ 17:09:48 #108
414785 sirdanilot
pi_204274828
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2022 16:51 schreef Heph844 het volgende:
[ afbeelding ]
Dag stijgende huizenprijzen :W
Nog lange niet.

Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_204274876
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2022 17:04 schreef blomke het volgende:

[..]
Want? 2x laag is nog steeds relatief laag t.o.v. niveaus van 4 - 6% zoals die in de jaren '80 t/m 2010 manifesteerden. Denk dat we over 1 jaar, meer weten over de rente en haar invloed op de huizenprijzen.
De huizenprijzen werden gedreven door de almaar hogere maximale hypotheken, die weer veroorzaakt werden door de almaar lagere rente. Dat stuwende effect valt helemaal weg hiermee.

Enne, winter is coming natuurlijk. Een recessie in combinatie met een hoge inflatie is niet echt een lekkere voedingsbodem voor de woningmarkt.
  Moderator woensdag 30 maart 2022 @ 17:13:46 #110
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_204274879
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2022 16:51 schreef Heph844 het volgende:
[ afbeelding ]
Dag stijgende huizenprijzen :W
Zo zijn wij even per ongeluk precies op tijd ingestapt.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_204274954
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2022 17:13 schreef Heph844 het volgende:
De huizenprijzen werden gedreven door de almaar hogere maximale hypotheken, die weer veroorzaakt werden door de almaar lagere rente. Dat stuwende effect valt helemaal weg hiermee.

Enne, winter is coming natuurlijk. Een recessie in combinatie met een hoge inflatie is niet echt een lekkere voedingsbodem voor de woningmarkt.
Klopt, de zaak gaat een keer onderuit. Maar de oorzaak komt waarschijnlijk uit onverwachte hoek.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator woensdag 30 maart 2022 @ 17:32:41 #112
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_204275104
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2022 16:51 schreef Heph844 het volgende:
[ afbeelding ]
Dag stijgende huizenprijzen :W
Opvallend ook dat 20 en 30 een tijdje vrijwel gelijk loopt
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  woensdag 30 maart 2022 @ 17:45:44 #113
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204275231
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2022 17:19 schreef blomke het volgende:

[..]
Klopt, de zaak gaat een keer onderuit. Maar de oorzaak komt waarschijnlijk uit onverwachte hoek.
De vraag is vooral of de zaak zoveel onderuit gaat dat je met een stijgende rente icm stagnerende cq lagere huizenprijzen ook een lagere maandlast hebt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator woensdag 30 maart 2022 @ 18:15:56 #114
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_204275510
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2022 17:45 schreef Leandra het volgende:

[..]
De vraag is vooral of de zaak zoveel onderuit gaat dat je met een stijgende rente icm stagnerende cq lagere huizenprijzen ook een lagere maandlast hebt.
Volgensmij is de vraag vooral hoe de mensen wiens vaste periode afloopt er last van hebben bij oversluiten. Maar zo hoog is de rente nog niet.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_204275582
quote:
88s.gif Op woensdag 30 maart 2022 18:15 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Volgensmij is de vraag vooral hoe de mensen wiens vaste periode afloopt er last van hebben bij oversluiten. Maar zo hoog is de rente nog niet.
Je bent wel een beetje dom als je de afgelopen jaren niet hebt overgesloten.
pi_204275633
quote:
88s.gif Op woensdag 30 maart 2022 17:13 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Zo zijn wij even per ongeluk precies op tijd ingestapt.
Heb het nog 17 jaar vast voor 2%. Maar binnen 10 jaar los ik wel af.
In Dld stijgt het ook al flink. Daar can de week nog een hypo van 3,2 naar 2,7 vastgezet en wij verkopen een huis dan kunnen we alle andere hypos in een keer aflossen 👍

Maar 3% zal wel snel komen.
  woensdag 30 maart 2022 @ 18:27:58 #117
529 twi
Het lichtje is uit...
pi_204275636
Grappig, die paniek om 2.5-3% terwijl wij onze huidige hypotheek 4 jaar geleden nog op een historisch lage rente van 2.62% af heb gesloten.
  Moderator woensdag 30 maart 2022 @ 18:28:15 #118
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_204275640
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2022 18:22 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Je bent wel een beetje dom als je de afgelopen jaren niet hebt overgesloten.
laten we er een poll over openen

[ Bericht 8% gewijzigd door Bosbeetle op 30-03-2022 18:35:04 ]
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator woensdag 30 maart 2022 @ 18:31:07 #119
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204275666
quote:
88s.gif Op woensdag 30 maart 2022 18:28 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
laten we er een poll over openen

[poll=3947]
Heb ik ja, 30 jaar, maar die heb ik niet overgesloten maar gewoon zo afgesloten toen ik dit huis kocht vorig jaar.
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 30 maart 2022 @ 18:34:05 #120
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204275697
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2022 18:22 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Je bent wel een beetje dom als je de afgelopen jaren niet hebt overgesloten.
Grote uitspraken zeg.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  Moderator woensdag 30 maart 2022 @ 18:34:19 #121
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_204275698
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2022 18:31 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Heb ik ja, 30 jaar, maar die heb ik niet overgesloten maar gewoon zo afgesloten toen ik dit huis kocht vorig jaar.
Ah okay lastige vraag dus ik bedoel heb je >10 jaar een hypotheek heb je geen ander huis gekocht sindsdien zo ja overesloten.... :D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  woensdag 30 maart 2022 @ 18:34:40 #122
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204275700
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2022 18:27 schreef twi het volgende:
Grappig, die paniek om 2.5-3% terwijl wij onze huidige hypotheek 4 jaar geleden nog op een historisch lage rente van 2.62% af heb gesloten.
Naja het probleem is dat als je een huis van 5 ton koopt, wat gemiddeld is, 1% rente je 5000 euro per jaar kost. Oftewel, 460 euro oid per maand.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  Moderator woensdag 30 maart 2022 @ 18:35:58 #123
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_204275707
Even een nieuwe poll

POLL
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator woensdag 30 maart 2022 @ 18:36:00 #124
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204275708
quote:
88s.gif Op woensdag 30 maart 2022 18:34 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Ah okay lastige vraag dus ik bedoel heb je >10 jaar een hypotheek heb je geen ander huis gekocht sindsdien zo ja overesloten.... :D
Wat?

Dus je vraag is of je een hypotheek hebt met een rentevaste periode van > 10 jaar, OF heb je al 10 jaar een hypotheek die je recent hebt overgesloten om te profiteren van de lagere rentes?

Of lees ik het gewoon ontzettend fout nu? :D

Edit: ah, ik zie de nieuwe poll, nu is het wel duidelijk :P
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator woensdag 30 maart 2022 @ 18:36:55 #125
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_204275715
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2022 18:36 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Wat?

Dus je vraag is of je een hypotheek hebt met een rentevaste periode van > 10 jaar, OF heb je al 10 jaar een hypotheek die je recent hebt overgesloten om te profiteren van de lagere rentes?

Of lees ik het gewoon ontzettend fout nu? :D
Nee ik vraag of je meer dan 10 jaar geleden een hypotheek hebt afgesloten in de tussentijd niet verhuisd en je hypotheek overgesloten?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator woensdag 30 maart 2022 @ 18:37:10 #126
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204275719
quote:
88s.gif Op woensdag 30 maart 2022 18:36 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Nee ik vraag of je meer dan 10 jaar geleden een hypotheek hebt afgesloten in de tussentijd niet verhuisd en je hypotheek overgesloten?
Ja, dat is me inmiddels duidelijk :P
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 30 maart 2022 @ 18:37:24 #127
529 twi
Het lichtje is uit...
pi_204275721
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2022 18:34 schreef kanovinnie het volgende:
Naja het probleem is dat als je een huis van 5 ton koopt, wat gemiddeld is, 1% rente je 5000 euro per jaar kost. Oftewel, 460 euro oid per maand.
Ik ben dan ook erg blij dat we in januari een huis hebben gekocht met nog 1.65%. Maar met mijn post hierboven probeer ik natuurlijk heel Nederland te beïnvloeden om nog tenminste 1 jaar achterlijke prijzen voor huizen te betalen, zodat ik mijn huidige huis nog met een flinke overwaarde kan verkopen.
pi_204275725
quote:
88s.gif Op woensdag 30 maart 2022 18:35 schreef Bosbeetle het volgende:
Even een nieuwe poll

[poll=3948]
Nee. Heb pas maar een jaartje een klein hypotheekje tegen 1,09% :9 Zou nu 2,42% kwijt zijn.
pi_204275732
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2022 18:34 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Grote uitspraken zeg.
:O
  woensdag 30 maart 2022 @ 18:42:54 #130
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204275792
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2022 18:38 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
:O
Het is veel te kort door de bocht joh
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_204275795
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2022 18:42 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Het is veel te kort door de bocht joh
:O
pi_204275919
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2022 17:45 schreef Leandra het volgende:

[..]
De vraag is vooral of de zaak zoveel onderuit gaat dat je met een stijgende rente icm stagnerende cq lagere huizenprijzen ook een lagere maandlast hebt.
Ik vind het wel fijn als sparen voor eigen inleg en extra aflossing weer loont.
  woensdag 30 maart 2022 @ 19:07:05 #133
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204276061
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2022 18:54 schreef Adames het volgende:

[..]
Ik vind het wel fijn als sparen voor eigen inleg en extra aflossing weer loont.
True, maar het gros heeft eigen inleg uit overwaarde.

Neemt niet weg dat je zeker 20% onbelast zou moeten kunnen sparen als het ten behoeve van een eigen huis is.
Laat ze daar maar eens spaarproducten voor gaan maken.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204276299
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2022 17:45 schreef Leandra het volgende:

[..]
De vraag is vooral of de zaak zoveel onderuit gaat dat je met een stijgende rente icm stagnerende cq lagere huizenprijzen ook een lagere maandlast hebt.
Zeker. Maar extra aflossen gaat dan wel heul interessant worden.
pi_204276595
quote:
88s.gif Op woensdag 30 maart 2022 18:34 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Ah okay lastige vraag dus ik bedoel heb je >10 jaar een hypotheek heb je geen ander huis gekocht sindsdien zo ja overesloten.... :D
Heb hypotheek al 15 jaar en niet overgesloten, 20 jaar rentevast 4,5%. Wel flink afgelost en een meegenomen spaarhypotheek van vorige woning is in die tijd ook afgelost door bereiken einde looptijd. Van de oorspronkelijke ¤135.000 staat nu nog ¤17.000 afossingsvrij open. Prijs huis was ¤255.000, huis van de buren 3 maanden geleden voor ¤475.000 verkocht.
  woensdag 30 maart 2022 @ 19:42:42 #136
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204276672
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2022 19:24 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Zeker. Maar extra aflossen gaat dan wel heul interessant worden.
Dat sowieso, zeker tegen het eind van je RVP.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204277349
In 2011 hypotheek genomen, voor meer dan 4%,
voor 10 jaar, nu 20 jaar op 1,7%
blij!
pi_204277589
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2022 20:17 schreef paulowna het volgende:
In 2011 hypotheek genomen, voor meer dan 4%,
voor 10 jaar, nu 20 jaar op 1,7%
blij!
^O^
pi_204277790
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2022 20:17 schreef paulowna het volgende:
In 2011 hypotheek genomen, voor meer dan 4%,
voor 10 jaar, nu 20 jaar op 1,7%
blij!
klinkt heel slim en deskundig
maar was op advies van jawel, de hypotheker,
die zei dat het een leuke starterswoning was, waar we wel weer zouden uitgroeien.
Ben niet van plan ooit te verkassen, helft afl.vrij, dat deel is nu bijna wel afgelost.
pi_204281643
Hoelang kan een fundering eigenlijk mee? Weten jullie dat?
  donderdag 31 maart 2022 @ 10:50:26 #141
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204281701
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 10:45 schreef Slumlord. het volgende:
Hoelang kan een fundering eigenlijk mee? Weten jullie dat?
Dat zal aan het soort fundering liggen maar vooral aan de locatie.... de ondergrond dus.
Als je op zand bouwt hoef je niet eens te heien en staat het waarschijnlijk 150 jaar later nog steeds prima op een "normale" fundering.

Als je in de regio Gouda bouwt moet je echt wel heien, anders verzakt de boel.
Als ik via Haastrecht van Gouda richting Utrecht rij staan er ook altijd huizen scheef.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204281737
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 10:50 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat zal aan het soort fundering liggen maar vooral aan de locatie.... de ondergrond dus.
Als je op zand bouwt hoef je niet eens te heien en staat het waarschijnlijk 150 jaar later nog steeds prima op een "normale" fundering.

Als je in de regio Gouda bouwt moet je echt wel heien, anders verzakt de boel.
Als ik via Haastrecht van Gouda richting Utrecht rij staan er ook altijd huizen scheef.
Pand dat ik straks ga kijken is in 1885 gebouwd (Amsterdam) en fundering is in 1995 vernieuwd (volgens Funda).
Dus welke conclusie kan ik trekken? :D
pi_204281873
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 10:54 schreef Slumlord. het volgende:
Pand dat ik straks ga kijken is in 1885 gebouwd (Amsterdam) en fundering is in 1995 vernieuwd (volgens Funda).
Dus welke conclusie kan ik trekken? :D
Zijn er constructieberekeningen en -tekeningen voorhanden?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_204281903
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 10:45 schreef Slumlord. het volgende:
Hoelang kan een fundering eigenlijk mee? Weten jullie dat?
Probleem is droogte.... Die ouwe krengen staan op houten palen (?). Gaat helemaal fout, was problematisch paar jaar terug met de aanhoudende droogte.
Volgens mij staat mijn ouders boerderij op Turf, kan er nauwelijks wat over vinden met een korte google.

[ Bericht 4% gewijzigd door ludovico op 31-03-2022 11:16:21 ]
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_204281974
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 11:09 schreef ludovico het volgende:

[..]
Probleem is droogte.... Die ouwe krengen staan op houten palen (?). Gaat helemaal fout, was problematisch paar jaar terug met de aanhoudende droogte.
Volgens mij staat mijn ouders boerderij op Turf, kan er nauwelijks wat over vinden met een korte google.
Ik hoor er anders nog maar amper iets over.....
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_204281984
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 11:16 schreef blomke het volgende:

[..]
Ik hoor er anders nog maar amper iets over.....
Tjah, als het niet rekt dan scheurt het wel.
Veel huizen staan tegen elkaar, dat houdt elkaar een beetje in evenwicht... Maar Kralingen Rotterdam is zo een gebied, als je er op zou letten zie je wel wat denk ik.
Lijkt me echt een onderwerp waar een beetje makelaar veel van weet.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  donderdag 31 maart 2022 @ 11:22:21 #147
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204282027
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 10:54 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Pand dat ik straks ga kijken is in 1885 gebouwd (Amsterdam) en fundering is in 1995 vernieuwd (volgens Funda).
Dus welke conclusie kan ik trekken? :D
Geen idee, misschien kun je hier wat mee?
https://www.amsterdam.nl/(...)95BF-553409FB7F12%7D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204282548
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 11:07 schreef blomke het volgende:

[..]
Zijn er constructieberekeningen en -tekeningen voorhanden?
Zal zo vragen naar de stukken aan de verkopend makelaar.

quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 11:22 schreef Leandra het volgende:

[..]
Geen idee, misschien kun je hier wat mee?
https://www.amsterdam.nl/(...)95BF-553409FB7F12%7D
Helaas bij dat pand zijn de gegevens/documenten niet-openbaar.
pi_204282551
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 11:22 schreef Leandra het volgende:

[..]
Geen idee, misschien kun je hier wat mee?
https://www.amsterdam.nl/(...)95BF-553409FB7F12%7D
Als aanvulling hierop:

https://www.amsterdam.nl/(...)99AB-530FD8163303%7D

Zodoende kan je wellicht in ieder geval zien of er een bouwdossier/vergunning vermeld staat rond 1995.
Eventueel kan je dan nog tekeningen opvragen.
pi_204282659
Ik heb een mailtje gestuurd naar die website met de vraag hoe ik toegang kan krijgen tot de niet-openbare stukken.

Zo op de fiets naar de bezichtiging. Ben benieuwd. :D
pi_204282671
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 12:22 schreef Slumlord. het volgende:
Ik heb een mailtje gestuurd naar die website met de vraag hoe ik toegang kan krijgen tot de niet-openbare stukken.

Zo op de fiets naar de bezichtiging. Ben benieuwd. :D
Succes :)
pi_204282713
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 12:22 schreef Slumlord. het volgende:
Ik heb een mailtje gestuurd naar die website met de vraag hoe ik toegang kan krijgen tot de niet-openbare stukken.

Zo op de fiets naar de bezichtiging. Ben benieuwd. :D
Succes. Horen we uitkomst?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_204283903
Nou, net weer thuis. Wat een teringweer, vraag me af waarom ik niet met de auto of OV ben gegaan, of dat ik niet bedacht had een paraplu mee te nemen. :|W

De vraagprijs is 500K, 58m2, uitzicht waartegen je een U zegt. Balkon en sinds 20 jaar een Frans balkonnetje (waarvoor je nu geen vergunning meer voor krijgen). 1 slaapkamer. Keuken en badkamer zijn gedateerd, maar heel netjes onderhouden en zou ik niet zo'n ramp vinden voor nu. Fundering is van beton, uit 1995, zou 100 jaar of langer mee kunnen. In de trappenhal hing een beetje vreemd geurtje (naar kattenurine? geen idee, we konden het niet plaatsen, er is een flesje parfum neergezet), maar in de woning ruik je niks.
Met het oog op deze verkoop is de VvE uitbesteed aan een professionele partij (dus sinds 2 maandjes) en de MJOP wordt nog uitgewerkt.

De verkopende makelaar en de verkoopster waren het niet eens over de werkwijze van de verkoopprocedure. De makelaar wilde via inschrijving doen, maar de verkoopster is in de 70 en ziet het allemaal wel. Ze was niet helemaal eens met de vraagprijs en wilde hoger gaan zitten. Ze gaat naar nieuwbouw ergens in Utrecht.
Ze zijn gisteren begonnen met bezichtigingen en vanmorgen lag er al een bod.

Mijn aankoopmakelaar zegt dat in de buurt 10.000/m2 "normaal" is, maar dan is de woning en het pand helemaal gerenoveerd en opgeknapt. Dat is hier niet het geval.
Krijg vandaag rapport met wat ik zou moeten bieden en referentiepanden, en de stukken worden opgevraagd.

Nu maar opdrogen met een kopje thee...

[ Bericht 2% gewijzigd door Slumlord. op 31-03-2022 14:19:50 ]
pi_204283960
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 12:22 schreef Slumlord. het volgende:
Ik heb een mailtje gestuurd naar die website met de vraag hoe ik toegang kan krijgen tot de niet-openbare stukken.

Zo op de fiets naar de bezichtiging. Ben benieuwd. :D
Enige idee wat de reden is dat ze niet openbaar zijn? Dat moet dan bij de vergunningsaanvraag gemotiveerd zijn. Meestal gaat het dan om gevoelige locaties (ambassades, De Nederlandsche Bank). Voor een normaal woongebouw is dat nogal gek.

Het kan wel zo zijn dat sommige oudere documenten alleen in het provinciale archief in Hoorn te zien zijn.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_204283967
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 14:17 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Enige idee wat de reden is dat ze niet openbaar zijn? Dat moet dan bij de vergunningsaanvraag gemotiveerd zijn. Meestal gaat het dan om gevoelige locaties (ambassades, De Nederlandsche Bank). Voor een normaal woongebouw is dat nogal gek.

Het kan wel zo zijn dat sommige oudere documenten alleen in het provinciale archief in Hoorn te zien zijn.
Geen idee. Beschermd stadsgezicht? Het is een gewoon normaal pand uit 1885, met niks bijzonders in de buurt.
pi_204284012
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 14:17 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Geen idee. Beschermd stadsgezicht? Het is een gewoon normaal pand uit 1885, met niks bijzonders in de buurt.
Pre-woningwet dus. Zou eventueel kunnen dat er nooit een vergunning voor verleend is, dat is pas sinds de woningwet in 1906 overal geregeld. Door wie is het funderingsherstel uitgevoerd? Als het om een of andere reden door de gemeente zelf is uitgevoerd, zou het kunnen dat zelfs daarvoor geen vergunning is. De gemeente Amsterdam heeft namelijk heel lang (maar ik betwijfel of dat ook nog in 1995 was) het beleid gehad dat ze geen vergunningen voor eigen projecten aanvragen omdat dat toch wij van WC-eend zou zijn.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_204284043
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 14:10 schreef Slumlord. het volgende:
Nou, net weer thuis. Wat een teringweer, vraag me af waarom ik niet met de auto of OV ben gegaan, of dat ik niet bedacht had een paraplu mee te nemen. :|W

De vraagprijs is 500K, 58m2, uitzicht waartegen je een U zegt. Balkon en sinds 20 jaar een Frans balkonnetje (waarvoor je nu geen vergunning meer voor krijgen). 1 slaapkamer. Keuken en badkamer zijn gedateerd, maar heel netjes onderhouden en zou ik niet zo'n ramp vinden voor nu. Fundering is van beton, uit 1995, zou 100 jaar of langer mee kunnen. In de trappenhal hing een beetje vreemd geurtje (naar kattenurine? geen idee, we konden het niet plaatsen, er is een flesje parfum neergezet), maar in de woning ruik je niks.
Met het oog op deze verkoop is de VvE uitbesteed aan een professionele partij (dus sinds 2 maandjes) en de MJOP wordt nog uitgewerkt.

De verkopende makelaar en de verkoopster waren het niet eens over de werkwijze van de verkoopprocedure. De makelaar wilde via inschrijving doen, maar de verkoopster is in de 70 en ziet het allemaal wel. Ze was niet helemaal eens met de vraagprijs en wilde hoger gaan zitten. Ze gaat naar nieuwbouw ergens in Utrecht.
Ze zijn gisteren begonnen met bezichtigingen en vanmorgen lag er al een bod.

Mijn aankoopmakelaar zegt dat in de buurt 10.000/m2 "normaal" is, maar dan is de woning en het pand helemaal gerenoveerd en opgeknapt. Dat is hier niet het geval.
Krijg vandaag rapport met wat ik zou moeten bieden en referentiepanden, en de stukken worden opgevraagd.

Nu maar opdrogen met een kopje thee...
Succes...
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_204284058
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 14:22 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Pre-woningwet dus. Zou eventueel kunnen dat er nooit een vergunning voor verleend is, dat is pas sinds de woningwet in 1906 overal geregeld. Door wie is het funderingsherstel uitgevoerd? Als het om een of andere reden door de gemeente zelf is uitgevoerd, zou het kunnen dat zelfs daarvoor geen vergunning is. De gemeente Amsterdam heeft namelijk heel lang (maar ik betwijfel of dat ook nog in 1995 was) het beleid gehad dat ze geen vergunningen voor eigen projecten aanvragen omdat dat toch wij van WC-eend zou zijn.
Geen idee. Wat ik wel zie op Funda is dat het pand ernaast en drie panden ernaast ook funderingsherstel hebben gehad in 1995. Grote kans dat de gemeente het toen heeft gedaan, idd.
pi_204284067
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 14:17 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Geen idee. Beschermd stadsgezicht? Het is een gewoon normaal pand uit 1885, met niks bijzonders in de buurt.
https://www.amsterdam.nl/(...)oegang-bouwdossiers/

Hier meer informatie er over. Alles tot september 2010, mits voorhanden, zou dan te raadplegen moeten zijn.

Via de eerder gegeven link (post #149) zou je ze dus gewoon moeten kunnen downloaden. Wel zit er bij een aanvraag vandaag de dag bijvoorbeeld een 'papieren formulier' en een 'publiceerbare aanvraag'. Bij die laatste zijn zaken zoals contactgegevens van aanvrager/gemachtigde weggelaten en de kosten voor de (ver)bouw.
pi_204284086
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 14:30 schreef xFriendx het volgende:

[..]
https://www.amsterdam.nl/(...)oegang-bouwdossiers/

Hier meer informatie er over. Alles tot september 2010, mits voorhanden, zou dan te raadplegen moeten zijn.

Via de eerder gegeven link (post #149) zou je ze dus gewoon moeten kunnen downloaden. Wel zit er bij een aanvraag vandaag de dag bijvoorbeeld een 'papieren formulier' en een 'publiceerbare aanvraag'. Bij die laatste zijn zaken zoals contactgegevens van aanvrager/gemachtigde weggelaten en de kosten voor de (ver)bouw.
Nee hoor.
Als ik op https://data.amsterdam.nl/ het adres intyp, en dan bij "Bouw- en omgevingsdossiers" het jaar 1996 kies, staat er: "Openbaarheid: Niet openbaar".
pi_204284288
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 14:33 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Nee hoor.
Als ik op https://data.amsterdam.nl/ het adres intyp, en dan bij "Bouw- en omgevingsdossiers" het jaar 1996 kies, staat er: "Openbaarheid: Niet openbaar".
Ook bekeken en inderdaad is het niet openbaar, om welke reden dan ook. Misschien toch persoonsgegevens of zo die niet (makkelijk) allemaal te censureren zijn. Misschien dat het bij een ander huis, mits dit het niet wordt, wel nog een handige link blijkt te zijn.
  donderdag 31 maart 2022 @ 16:23:33 #162
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204284991
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 14:10 schreef Slumlord. het volgende:
Nou, net weer thuis. Wat een teringweer, vraag me af waarom ik niet met de auto of OV ben gegaan, of dat ik niet bedacht had een paraplu mee te nemen. :|W

De vraagprijs is 500K, 58m2, uitzicht waartegen je een U zegt. Balkon en sinds 20 jaar een Frans balkonnetje (waarvoor je nu geen vergunning meer voor krijgen). 1 slaapkamer. Keuken en badkamer zijn gedateerd, maar heel netjes onderhouden en zou ik niet zo'n ramp vinden voor nu. Fundering is van beton, uit 1995, zou 100 jaar of langer mee kunnen. In de trappenhal hing een beetje vreemd geurtje (naar kattenurine? geen idee, we konden het niet plaatsen, er is een flesje parfum neergezet), maar in de woning ruik je niks.
Met het oog op deze verkoop is de VvE uitbesteed aan een professionele partij (dus sinds 2 maandjes) en de MJOP wordt nog uitgewerkt.

De verkopende makelaar en de verkoopster waren het niet eens over de werkwijze van de verkoopprocedure. De makelaar wilde via inschrijving doen, maar de verkoopster is in de 70 en ziet het allemaal wel. Ze was niet helemaal eens met de vraagprijs en wilde hoger gaan zitten. Ze gaat naar nieuwbouw ergens in Utrecht.
Ze zijn gisteren begonnen met bezichtigingen en vanmorgen lag er al een bod.

Mijn aankoopmakelaar zegt dat in de buurt 10.000/m2 "normaal" is, maar dan is de woning en het pand helemaal gerenoveerd en opgeknapt. Dat is hier niet het geval.
Krijg vandaag rapport met wat ik zou moeten bieden en referentiepanden, en de stukken worden opgevraagd.

Nu maar opdrogen met een kopje thee...
Wat kost het je om het op het 10.000/m2 niveau te krijgen? Dat eraf en je hebt je bod, lijkt me.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204285648
Aankoopmakelaar adviseert 525-535K en de verkopend makelaar legt er druk op om vandaag al een bod te doen, want er is een ander bod en hij moet nog met de verkoopster bespreken en het zou kunnen dat hij dan de opdracht krijgt om met die persoon verder te praten...

Ik hou er niet echt van om zo onder de druk te staan. En ik moet zeggen dat ik wel twijfel, maar dat is puur mezelf omdat ik zo'n twijfelkont ben. Aankoopmakelaar snapt mij en ongetwijfeld zullen er nog andere leuke alternatieven komen in de nabije toekomst, maar dat het uitzicht wel uniek is. Hij zei ook dat we maar net begonnen zijn en we rustig aan kunnen doen.

Meh. Ik weet niet wat te doen nu. :+ Gewoon 525K bieden, en dan zien we wel... Ofzo.
  donderdag 31 maart 2022 @ 18:02:46 #164
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_204285913
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 17:37 schreef Slumlord. het volgende:
Aankoopmakelaar adviseert 525-535K en de verkopend makelaar legt er druk op om vandaag al een bod te doen, want er is een ander bod en hij moet nog met de verkoopster bespreken en het zou kunnen dat hij dan de opdracht krijgt om met die persoon verder te praten...

Ik hou er niet echt van om zo onder de druk te staan. En ik moet zeggen dat ik wel twijfel, maar dat is puur mezelf omdat ik zo'n twijfelkont ben. Aankoopmakelaar snapt mij en ongetwijfeld zullen er nog andere leuke alternatieven komen in de nabije toekomst, maar dat het uitzicht wel uniek is. Hij zei ook dat we maar net begonnen zijn en we rustig aan kunnen doen.

Meh. Ik weet niet wat te doen nu. :+ Gewoon 525K bieden, en dan zien we wel... Ofzo.
Hoe is die vve verder? Je zit met dat bod al rond die 10k m2, en er moet nog best wat gebeuren. Klinkt als een mooie diepe put ...
Dum de dum
pi_204286027
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 18:02 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Hoe is die vve verder? Je zit met dat bod al rond die 10k m2, en er moet nog best wat gebeuren. Klinkt als een mooie diepe put ...
Mja, 535K/58m2=9224/m2.
Alles is wel gedateerd, maar het is niet dat het uit elkaar valt en ik er niet kan wonen of zo...
Budget is 600K, dus met KK zou ik 560K kwijt zijn, heb ik nog 40K om de keuken te verplaatsen, de vloer te doen en het houtwerk te schilderen. Badkamer hoeft niet perse nu.

VvE:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
+ en -:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik twijfel of er woningen te scoren zijn voor 600K incl. KK dat ik er niks aan hoef te doen, op een A+-locatie+uitzicht.

[ Bericht 0% gewijzigd door Slumlord. op 31-03-2022 18:29:22 ]
  donderdag 31 maart 2022 @ 19:31:26 #166
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_204287113
Dus eigenlijk is de VvE pot gewoon leeg ...

Zou een bouwkundige keuring iig doortrekken naar het hele stuk waarvoor de VvE ook verantwoordelijk is ...
Dum de dum
  donderdag 31 maart 2022 @ 19:42:04 #167
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204287281
Je mag hopen dat het dak enzo goed is. Anders woon je er een jaar en kan je met z'n vijven een dakdekker betalen.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_204287945
Het dak is in 2002 vernieuwd met 25 jaar garantie.
pi_204287973
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 19:31 schreef Fe2O3 het volgende:
Dus eigenlijk is de VvE pot gewoon leeg ...

Zou een bouwkundige keuring iig doortrekken naar het hele stuk waarvoor de VvE ook verantwoordelijk is ...
Is een bouwkundige keuring wel van deze tijd?
  donderdag 31 maart 2022 @ 20:32:24 #170
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204288309
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 20:14 schreef Slumlord. het volgende:
Het dak is in 2002 vernieuwd met 25 jaar garantie.
25 jaar garantie waarop?
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 20:15 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Is een bouwkundige keuring wel van deze tijd?
Vragen kan altijd. Of het positief werkt om de woning gegund te krijgen is een tweede.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_204288329
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 20:32 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
25 jaar garantie waarop?
[..]
Vragen kan altijd. Of het positief werkt om de woning gegund te krijgen is een tweede.
Geen idee, dat is het enige dat er staat in de beknopte MJOP.
  donderdag 31 maart 2022 @ 20:39:00 #172
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204288405
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 20:34 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Geen idee, dat is het enige dat er staat in de beknopte MJOP.
Lijkt mij sterk dat je 25 jaar garantie krijgt op een dak. Er kan zo veel in die 25 jaar gebeuren dat bij schade/lekkage je nooit kan terugvallen daarop. Ik zou daar toch eens een vraag over stellen.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_204288928
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 20:39 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Lijkt mij sterk dat je 25 jaar garantie krijgt op een dak. Er kan zo veel in die 25 jaar gebeuren dat bij schade/lekkage je nooit kan terugvallen daarop. Ik zou daar toch eens een vraag over stellen.
Als het wel zo is, dan loopt dat in 2027 af die garantie.

Met wat schilderen is de VVE-pot leeg. Met 5 man ¤ 80 per maand inleggen, bouw je ook niet zo heel erg veel op.

Klinkt wel als 'n risico.
  donderdag 31 maart 2022 @ 21:32:53 #174
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_204289134
quote:
VvE reservefonds onderhoud
Elke VvE moet een reservefonds hebben voor groot onderhoud. Dit reservefonds staat op een afzonderlijke betaal- of spaarrekening van de VvE. Groot onderhoud is bijvoorbeeld onderhoud aan de gevel, het dak of de liften. Ook duurzaamheidsmaatregelen, zoals vloer- of dakisolatie, vallen onder groot onderhoud. De leden van de VvE moeten er samen voor zorgen dat zij in het reservefonds genoeg geld reserveren. Dit kan via een meerjarenonderhoudsplan (MJOP) of een minimale reservering van 0,5% van de herbouwwaarde van het gebouw.
Lege kas, geen mjop, dat kan best een vervelende grap worden.

En ja het is nu lastig, vaak maakt je bod geen kans met een voorbehoud als een bouwtechnische keuring. Je kan die echter wel laten doen in de bedenktijd voor tekenen contract.

Geen mjop dan zou er elk jaar, even grof en lelijk rekenen, 5 * 500.000 * 0.5% = 12,500 / 5 / 12 =~210 eur/mnd in de VvE pot moeten per deelnemer. Niet 80.

Die 0.5% is natuurlijk ook gebaseerd op iets; 80e/mnd voor een pand met zo'n waarde lijkt mij dus gewoon 2 a 4x te weinig.

Edit:
fundering hersteld rond ca. 1995
&
relatief veel scheefstand in de verdieping en het pand

Ik zou er niet eens op bieden in Rotterdam. Er zijn straten die dit hebben, bijv. de dortsestraatweg https://www.google.com/ma(...)w!2e0!7i16384!8i8192 en die huizen vallen eigenlijk gewoon heel langzaam om.

Zeker met zulke zaken is die 80e mnd servicekosten (dus niet eens VvE pot vullen) echt niet toerijkend.
Dum de dum
pi_204289230
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 21:32 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Lege kas, geen mjop, dat kan best een vervelende grap worden.

En ja het is nu lastig, vaak maakt je bod geen kans met een voorbehoud als een bouwtechnische keuring. Je kan die echter wel laten doen in de bedenktijd voor tekenen contract.

Geen mjop dan zou er elk jaar, even grof en lelijk rekenen, 5 * 500.000 * 0.5% = 12,500 / 5 / 12 =~210 eur/mnd in de VvE pot moeten per deelnemer. Niet 80.

Die 0.5% is natuurlijk ook gebaseerd op iets; 80e/mnd voor een pand met zo'n waarde lijkt mij dus gewoon 2 a 4x te weinig.

Edit:
fundering hersteld rond ca. 1995
&
relatief veel scheefstand in de verdieping en het pand

Ik zou er niet eens op bieden in Rotterdam. Er zijn straten die dit hebben, bijv. de dortsestraatweg https://www.google.com/ma(...)w!2e0!7i16384!8i8192 en die huizen vallen eigenlijk gewoon heel langzaam om.

Zeker met zulke zaken is die 80e mnd servicekosten (dus niet eens VvE pot vullen) echt niet toerijkend.
Dat met de maandelijkse bijdrage heb je gewoon helemaal gelijk in. Ik ben ook een voorstander van een uitgebreide, goede MJOP met de bijbehorende maandelijkse bijdrage ipv deze beknopte MJOP en maandelijkse lasten die eigenlijk nergens op slaan.
De VvE is sinds 2 maanden uitbesteed aan een professionele beheerder dat ze een jaar willen aankijken, en ze zijn wel bezig om de MJOP uitgebreider uit te werken. Hoe "uitgebreider" weet ik natuurlijk niet.

Fundering is nu van beton. Een betonnen fundering zou 100 jaar mee moeten kunnen. In ieder geval lang.
Scheefstand heb je overal in Amsterdamse panden. Mijn woning is ook scheef. Zie je duidelijk aan de hoogte van de ramen en kozijnen, maar onze fundering komt wel uit 2011.
pi_204289463
Mocht je een bod doen dan zou ik dat iig onder voorbehoud van financiering doen. Als de VVE(reserve) niet toereikend is kan een hypotheek ook heel moeilijk worden namelijk.
  donderdag 31 maart 2022 @ 23:04:56 #177
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204290051
Na de schilderbeurt heeft de VvE dus geen reserve meer en er is nogal eea scheef in het huis... zou dat de reden voor het funderingsherstel zijn geweest?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204290100
Van de VVE van het te kopen appartement nu de notulen ontvangen. Wat een geneuzel allemaal zeg. Krijg de indruk van een flat waar mensen zich enorm veel met elkaar bemoeien.
  donderdag 31 maart 2022 @ 23:20:52 #179
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204290241
Ik vind 80 per appartement bij 5 appartementen ook wel extreem weinig trouwens, dat is een reservering van ¤ 4.800 per jaar... hoe ga je daar het groot onderhoud van zo'n oud pand van dat formaat van betalen?

Bij de standaard van 1% van de waarde zou de reservering al minimaal 5 keer zo hoog moeten zijn, maar ik denk dat die standaard 1% voor een pand van die leeftijd ook wat karig is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204291229
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 22:05 schreef Vaiana het volgende:
Mocht je een bod doen dan zou ik dat iig onder voorbehoud van financiering doen. Als de VVE(reserve) niet toereikend is kan een hypotheek ook heel moeilijk worden namelijk.
Ook bij een LTV van 20-30%?

quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 23:04 schreef Leandra het volgende:
Na de schilderbeurt heeft de VvE dus geen reserve meer en er is nogal eea scheef in het huis... zou dat de reden voor het funderingsherstel zijn geweest?
Dat zal. De fundering van de 2 panden links en de 4 panden rechts van dit pand is in 1995 ook gedaan, door de gemeente.
Dus je zou denken dat het wel goed zit, met die fundering...
Recht en strak krijg je hem nooit meer natuurlijk.

[ Bericht 2% gewijzigd door Slumlord. op 01-04-2022 07:32:55 ]
pi_204291241
Eind vorig jaar heb ik een woning verkocht en de koper was slim genoeg om een bouwkundige keuring te doen voordat hij het koopcontract tekende. De bouwkundige keuring hoefde niet opgenomen te worden in het contract/was niet opgenomen zijn bod, dus ik ging er van uit dat die er niet zou komen, maar toch regelde hij die (stiekem) snel voordat hij het contract tekende.

Zou ik hier ook kunnen doen voordat ik teken...
pi_204291529
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 06:54 schreef Slumlord. het volgende:
Eind vorig jaar heb ik een woning verkocht en de koper was slim genoeg om een bouwkundige keuring te doen voordat hij het koopcontract tekende. De bouwkundige keuring hoefde niet opgenomen te worden in het contract/was niet opgenomen zijn bod, dus ik ging er van uit dat die er niet zou komen, maar toch regelde hij die (stiekem) snel voordat hij het contract tekende.

Zou ik hier ook kunnen doen voordat ik teken...
Keurder moet dat toch binnenshuis doen?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 1 april 2022 @ 08:07:59 #183
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204291534
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 06:54 schreef Slumlord. het volgende:
Eind vorig jaar heb ik een woning verkocht en de koper was slim genoeg om een bouwkundige keuring te doen voordat hij het koopcontract tekende. De bouwkundige keuring hoefde niet opgenomen te worden in het contract/was niet opgenomen zijn bod, dus ik ging er van uit dat die er niet zou komen, maar toch regelde hij die (stiekem) snel voordat hij het contract tekende.

Zou ik hier ook kunnen doen voordat ik teken...
Bij het huis dat wij verkochten was de bouwkundige keuring direct na het tekenen en dus binnen de 3 dagen bedenktijd.
Wist ik van overigens, vond ik ook prima.

We hebben bij de makelaar getekend en zijn vervolgens naar huis gereden waar de keurder een half uurtje later voor de deur stond.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204291536
Heb een bod gedaan en daarbij wat vragen gesteld aan de aankoopmakelaar om dat uit te zoeken voor mij (of een muur draagmuur is, of de keuken verplaatst kan worden en wat er wordt bedoeld met 20 jaar garantie op het dak).

Nu werken.
  vrijdag 1 april 2022 @ 08:10:57 #185
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204291551
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 08:08 schreef Slumlord. het volgende:
Heb een bod gedaan en daarbij wat vragen gesteld aan de aankoopmakelaar om dat uit te zoeken voor mij (of een muur draagmuur is, of de keuken verplaatst kan worden en wat er wordt bedoeld met 20 jaar garantie op het dak).

Nu werken.
Is er een reden dat je graag in een oud pand woont of gaat het je primair om de locatie?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204291559
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2022 08:07 schreef Leandra het volgende:

[..]
Bij het huis dat wij verkochten was de bouwkundige keuring direct na het tekenen en dus binnen de 3 dagen bedenktijd.
Wist ik van overigens, vond ik ook prima.

We hebben bij de makelaar getekend en zijn vervolgens naar huis gereden waar de keurder een half uurtje later voor de deur stond.
Mijn koper had geen bedenktijd want BV. ;)

quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 08:10 schreef Leandra het volgende:

[..]
Is er een reden dat je graag in een oud pand woont of gaat het je primair om de locatie?
Locatie.
pi_204291577
Oud pand speelt ook wel een rol, ik vind dat erg mooi en sfeervol ipv die nieuwbouwwoningen (ga je niet vinden in Amsterdam op de plekken waar ik zoek) of lelijke jaren '70 panden.
  vrijdag 1 april 2022 @ 08:34:46 #188
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_204291695
Het hoeft niet allemaal slecht te zijn he, maar een oud scheef pand en een lege VvE pot & eigenlijk een niet actieve VvE das een behoorlijke red flag.

Als het geld tegen de plinten opklotst om zo even 30 a 50k tegen een fundering of renovatie werkzaamheden aan te gooien dan is er an sich voor jou geen probleem natuurlijk.
Dum de dum
pi_204292124
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 06:47 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Ook bij een LTV van 20-30%?
Ik denk iig dat je een stuk minder keuze in geldverstrekkers zal hebben, en daarmee ws een wat hogere rente. Veel geldverstrekkers hebben in de acceptatienormen gewoon regels staan over hoe VVE’s geregeld moeten zijn/worden en lang niet allemaal doen ze aan maatwerk.
  vrijdag 1 april 2022 @ 09:36:58 #190
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204292151
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 09:31 schreef Vaiana het volgende:

[..]
Ik denk iig dat je een stuk minder keuze in geldverstrekkers zal hebben, en daarmee ws een wat hogere rente. Veel geldverstrekkers hebben in de acceptatienormen gewoon regels staan over hoe VVE’s geregeld moeten zijn/worden en lang niet allemaal doen ze aan maatwerk.
Ik denk dat je met een LTV van 20-30% juist heel veel keuze hebt tegen de laagste rente, en dat de kans op een afwijzing wegens een te beperkte VvE-pot miniem is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204292220
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2022 09:36 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik denk dat je met een LTV van 20-30% juist heel veel keuze hebt tegen de laagste rente, en dat de kans op een afwijzing wegens een te beperkte VvE-pot miniem is.
Ik ben helaas iets teveel geldverstrekkers tegengekomen met hele strakke regels om dat optimisme te delen. :D
Geloof meteen dat er wel een hypotheek komt en dat die rente niet hoog gaat zijn want laagste risicoklasse, maar de geldverstrekkers met de laagste rentes zijn meestal het moeilijkst met afwijkende dingen dus ik verwacht dat de keuze daar beperkt is.
  vrijdag 1 april 2022 @ 10:10:32 #192
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204292409
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 09:45 schreef Vaiana het volgende:

[..]
Ik ben helaas iets teveel geldverstrekkers tegengekomen met hele strakke regels om dat optimisme te delen. :D
Geloof meteen dat er wel een hypotheek komt en dat die rente niet hoog gaat zijn want laagste risicoklasse, maar de geldverstrekkers met de laagste rentes zijn meestal het moeilijkst met afwijkende dingen dus ik verwacht dat de keuze daar beperkt is.
Het hoeft niet gelijk een hypotheekbank met de laagste rente te zijn, want qua risicoklasse val je bij iedere bank in de laagste klasse.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204292780
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 10:10 schreef Leandra het volgende:

[..]
Het hoeft niet gelijk een hypotheekbank met de laagste rente te zijn, want qua risicoklasse val je bij iedere bank in de laagste klasse.
I know. :D Daarom zeg ik ook dat ik niet denk dat het een hoge rente wordt, maar ook niet de laagste. Want ook de ‘strenge’ geldverstrekkers die lagere rentes hebben, hebben zo’n laagste risicoklasse.
pi_204292791
1 dag online en 16 bezichtigen ingepland. En dat in een klein dorpje. :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_204292795
Ben benieuwd. De 13de moeten alle biedingen binnen zijn. :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_204296757
De verkoper heeft besloten toch tot inschrijving te overgaan, dinsdag om 12:00 uur.

Ik ga niet meer bieden dan wat ik heb geboden. :s)
pi_204325796
Haha, de eerste donkere voortekenen voor het niet behalen van de doelstellingen doemen al op in de horizon.

quote:
In het coalitieakkoord is afgesproken dat de woningbouwproductie moet worden verhoogd naar 100.000 nieuwe woningen per jaar. Dat aantal zou volgens zijn berekeningen pas in 2024 worden gehaald. De Jonge erkent dat het streefgetal wellicht nu al is achterhaald.
Echter zijn er inmiddels al meer dan 100.000 woningen nodig..

quote:
Groepen voorrang geven wil hij niet, veel bouwen moet soelaas bieden. De minister erkent dat het doel van jaarlijks 100.000 extra woningen mogelijk niet genoeg is. „Het is niet ondenkbaar dat het meer zou moeten zijn, vooral om te kunnen voorzien in tijdelijke huisvesting.”
Werkelijk wat een incompetentie, en wat schofterigheid jegens jonge groepen die simpelweg niks betaalbaars kunnen vinden. Als ouderen zo behandeld zouden worden als jongeren was al lang het land te klein :{

Andere kant, jongeren moeten ook niet teveel zeuren, zijn veelal bezig met havermout melk drinken en klimaatneutrale shit.

https://www.telegraaf.nl/(...)caties-aan-te-wijzen
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_204326249
quote:
7s.gif Op maandag 4 april 2022 09:27 schreef phpmystyle het volgende:

Werkelijk wat een incompetentie, en wat schofterigheid jegens jonge groepen die simpelweg niks betaalbaars kunnen vinden. Als ouderen zo behandeld zouden worden als jongeren was al lang het land te klein

Ach, houd toch op. Wij "ouderen" hebben de winter van '62 - '63 meegemaakt, de oliecrisis van 1973, de Koude Oorlog, diverse economische crises met giga-werkeloosheid (richting het miljoen werkelozen!!) en het gebrek aan woningen bestaat al sinds WO-2.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_204326268
quote:
7s.gif Op maandag 4 april 2022 09:27 schreef phpmystyle het volgende:

Werkelijk wat een incompetentie, en wat schofterigheid jegens jonge groepen die simpelweg niks betaalbaars kunnen vinden. Als ouderen zo behandeld zouden worden als jongeren was al lang het land te klein :{

Ik weet niet of het incompetentie is eigenlijk. Als er (bijvoorbeeld) onvoldoende bouwvakkers zijn, kun je nog zo competent zijn als minister, maar gaan die huizen echt niet gebouwd worden.
  maandag 4 april 2022 @ 10:42:00 #200
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204326321
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2022 10:34 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Ik weet niet of het incompetentie is eigenlijk. Als er (bijvoorbeeld) onvoldoende bouwvakkers zijn, kun je nog zo competent zijn als minister, maar gaan die huizen echt niet gebouwd worden.
Ja, en God verhoede dat je die bouwvakkers dan uit het buitenland gaat halen :X

Waar het vooral mis is gegaan, is dat de overheid niet is gaan/blijven bouwen toen 10 jaar geleden niemand een huis wilde kopen, toen gingen de aannemers bij bosjes failliet, dat personeel doet nu deels wat anders.
Dat was dus een triple loss-loss-loss:
Daardoor hebben we nu te weinig bouwvakkers, te weinig betaalbare huizen en zijn de huizen die er wel zijn ook nog eens veel duurder dan ze hadden hoeven zijn, als men toen maar (tegen een veel lagere prijs) gebouwd had.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204326382
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 10:42 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja, en God verhoede dat je die bouwvakkers dan uit het buitenland gaat halen :X

Waar het vooral mis is gegaan, is dat de overheid niet is gaan/blijven bouwen toen 10 jaar geleden niemand een huis wilde kopen, toen gingen de aannemers bij bosjes failliet, dat personeel doet nu deels wat anders.
Dat was dus een triple loss-loss-loss:
Daardoor hebben we nu te weinig bouwvakkers, te weinig betaalbare huizen en zijn de huizen die er wel zijn ook nog eens veel duurder dan ze hadden hoeven zijn, als men toen maar (tegen een veel lagere prijs) gebouwd had.
Anti-cyclisch beleid voeren is en blijft ontzettend lastig. Als het slecht gaat is de neiging om investeringen af te bouwen om de tekorten niet te hard te laten oplopen. En als het goed gaat wil niemand op de rem gaan staan.

Als de overheid anti-cyclisch beleid zou voeren, zou men nu echt niet zo hard moeten drukken op woningbouw. We zitten in hoogconjunctuur, de mensen zijn er niet, de grondstoffen zijn er niet. Ik wens een minister veel plezier om met dat verhaal naar de Kamer te gaan nu.
  maandag 4 april 2022 @ 11:07:25 #202
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204326491
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2022 10:50 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Anti-cyclisch beleid voeren is en blijft ontzettend lastig. Als het slecht gaat is de neiging om investeringen af te bouwen om de tekorten niet te hard te laten oplopen. En als het goed gaat wil niemand op de rem gaan staan.

Als de overheid anti-cyclisch beleid zou voeren, zou men nu echt niet zo hard moeten drukken op woningbouw. We zitten in hoogconjunctuur, de mensen zijn er niet, de grondstoffen zijn er niet. Ik wens een minister veel plezier om met dat verhaal naar de Kamer te gaan nu.
Men moet nu wel hard drukken op de woningbouw omdat men niet heeft gebouwd toen er geen tekorten waren.
Het anti-cyclische beleid dat ze voeren is het probleem, het is een beetje bizar om te doen alsof men dat beleid dan nu zou moeten invoeren en dus niet op bouwen, bouwen, bouwen zou moeten inzetten.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204326536
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 10:42 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja, en God verhoede dat je die bouwvakkers dan uit het buitenland gaat halen :X

Waar het vooral mis is gegaan, is dat de overheid niet is gaan/blijven bouwen toen 10 jaar geleden niemand een huis wilde kopen, toen gingen de aannemers bij bosjes failliet, dat personeel doet nu deels wat anders.
Dat was dus een triple loss-loss-loss:
Daardoor hebben we nu te weinig bouwvakkers, te weinig betaalbare huizen en zijn de huizen die er wel zijn ook nog eens veel duurder dan ze hadden hoeven zijn, als men toen maar (tegen een veel lagere prijs) gebouwd had.
Regering moet om de 4 jaar (of minder) herkozen worden. Dus die leven ook een beetje bij de waan van de dag.
  maandag 4 april 2022 @ 11:21:26 #204
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204326595
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 11:14 schreef Halcon het volgende:

[..]
Regering moet om de 4 jaar (of minder) herkozen worden. Dus die leven ook een beetje bij de waan van de dag.
Dat is dan net het probleem hè, regeren is vooruitzien.
En dan niet naar over 2 jaar, maar naar over 20 jaar.
Daarom is het ook zo gruwelijk irritant dat allerlei figuren het klimaatbeleid maar blijven frustreren omdat ze niet willen zien wat het effect op de lange termijn is, zodra er 2 sneeuwvlokjes vallen schreeuwen ze alweer dat global warming een hoax is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204326609
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 11:21 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat is dan net het probleem hè, regeren is vooruitzien.
En dan niet naar over 2 jaar, maar naar over 20 jaar.
Daarom is het ook zo gruwelijk irritant dat allerlei figuren het klimaatbeleid maar blijven frustreren omdat ze niet willen zien wat het effect op de lange termijn is, zodra er 2 sneeuwvlokjes vallen schreeuwen ze alweer dat global warming een hoax is.
Electoraal neem je dan niet altijd besluiten die het goed doen. Kiezers zijn namelijk ook vaak van de korte termijn. Denk dat er 10 jaar geleden weinig draagvlak was voor het bouwen van tienduizenden extra woningen.

Idem dito voor defensie. Dat was ook altijd een populair punt om op te beknibbelen. Nu is het oorlog en komt men opeens tot de conclusie dat er veel geld bij moet en er veel achterstallig onderhoud is.
  maandag 4 april 2022 @ 11:27:34 #206
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204326642
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 11:22 schreef Halcon het volgende:

[..]
Electoraal neem je dan niet altijd besluiten die het goed doen. Kiezers zijn namelijk ook vaak van de korte termijn. Denk dat er 10 jaar geleden weinig draagvlak was voor het bouwen van tienduizenden extra woningen.

Idem dito voor defensie. Dat was ook altijd een populair punt om op te beknibbelen. Nu is het oorlog en komt men opeens tot de conclusie dat er veel geld bij moet en er veel achterstallig onderhoud is.
Dat is het probleem en dat is alleen maar groter sinds de politiek vergeven is van populisme.
Men durft niet meer te doen wat men moet doen; voor de lange termijn beslissen, want ze zijn als de dood dat ze de volgende keer niet meer in het pluche zitten.

Overigens denk ik niet dat er toen geen draagvlak zou zijn geweest, het tekort aan betaalbare woningen is altijd groot geweest, het is niet alsof er 10 jaar geleden geen wachtlijsten voor (sociale) huur waren.
Daarentegen moet men eens ophouden sociale huur op A-locaties te willen bouwen, en het gegeven dat een locatie altijd een locatie met sociale huur was wil niet zeggen dat dat ook zo moet blijven, steden worden groter, locaties veranderen van status.
Daar waar de Jordaan 60 jaar geleden nog een F-locatie was is het nu een A-locatie.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204326652
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 11:27 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat is het probleem en dat is alleen maar groter sinds de politiek vergeven is van populisme.
Men durft niet meer te doen wat men moet doen; voor de lange termijn beslissen, want ze zijn als de dood dat ze de volgende keer niet meer in het pluche zitten.

Overigens denk ik niet dat er toen geen draagvlak zou zijn geweest, het tekort aan betaalbare woningen is altijd groot geweest, het is niet alsof er 10 jaar geleden geen wachtlijsten voor (sociale) huur waren.
Was vroeger ook al het probleem. Gasopbrengsten hadden bijvoorbeeld ook in een fonds gestopt kunnen worden i.p.v. alles te verbrassen.

Hele gedoe rondom gastarbeiders is ook niet heel handig aangepakt met de blik op de langere termijn.
  maandag 4 april 2022 @ 11:29:39 #208
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204326661
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 11:28 schreef Halcon het volgende:

[..]
Was vroeger ook al het probleem. Gasopbrengsten hadden bijvoorbeeld ook in een fonds gestopt kunnen worden i.p.v. alles te verbrassen.

Hele gedoe rondom gastarbeiders is ook niet heel handig aangepakt met de blik op de langere termijn.
Klopt, men wilde simpelweg niet zien dat het een probleem zou kunnen worden.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204326699
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 11:29 schreef Leandra het volgende:

[..]
Klopt, men wilde simpelweg niet zien dat het een probleem zou kunnen worden.
Daarom. Democratie met om de vier jaar kiezen brengt veel mooie dingen, maar het is zeker niet perfect. Inherent aan zoiets is dat het vizier vaak gericht is op de waan van de dag en minder op de lange termijn planning.
  maandag 4 april 2022 @ 12:31:42 #210
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_204327327
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 10:30 schreef blomke het volgende:

[..]
Ach, houd toch op. Wij "ouderen" hebben de winter van '62 - '63 meegemaakt, de oliecrisis van 1973, de Koude Oorlog, diverse economische crises met giga-werkeloosheid (richting het miljoen werkelozen!!) en het gebrek aan woningen bestaat al sinds WO-2.
Dus? Uiteindelijk is er geen generatie die zulke sprongen in welvaart gemaakt heeft als die van de huidige ouderen. Is echter geen reden om nu alleen met je eigen hachje bezig te zijn. Die lange termijn visie ontbreekt niet alleen bij de overheid maar ook echt wel bij de ouderen. (Die trouwens een steeds groter deel van in ieder geval de lokale overheid uitmaken)

Het is vooral de oudere garde die de klimaat issues voorzich uit schuiven of zelfs ontkennen want ja het raakt hen toch niet meer. Dat het maar de vraag is of je kleinkind ook zijn/haar verwachtte leeftijd van 84 nog uit kan zingen op de planeet doet er niet toe.
Vooral niet zelf water bij de wijn willen doen om AOW ook voor volgende generaties in stand te houden etc.
En geef me niet het verhaal wat mijn moeder houdt, dat je ook al betaald hebt voor de generatie voor je die niet zelf alle jaren ingelegd hadden.
De huidige generatie zit te betalen en het is zeer twijfelachtig of je uberhaupt er een AOW voor terug krijgt nog tzt. (Om maar niet te spreken van de pensioenregelingen die volledig uitgekleed zijn.)
En het is natuurlijk ook wel erg simpel om te denken dat de babyboomers die nog uit gezinnen van 7 of 8 kinderen kwamen te onderhouden zijn door de 1.8 kind per gezin die ze zelf op de wereld hebben gezet. Het moet toch uit de lengte of de breedte komen. Dan kan je wel eisen dat jij er nu warmpjes bij zit maar ja dat is vrij schofterig naar je eigen nageslacht.

Is de situatie ideaal met pensioen en AOW die niet afdoende geindexeerd wordt? Nee natuurlijk niet maar de situatie voor de generaties daarna is al helemaal niet rooskleurig. Wat verder kijken dan je eigen achtertuin mag best. Dat zet dan meteen de boel weer even in perspectief over hoe "slecht" het allemaal is voor de huidige ouderen.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_204327406
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 12:31 schreef laziness het volgende:
Het is vooral de oudere garde die de klimaat issues voorzich uit schuiven of zelfs ontkennen want ja het raakt hen toch niet meer. Dat het maar de vraag is of je kleinkind ook zijn/haar verwachtte leeftijd van 84 nog uit kan zingen op de planeet doet er niet toe.
Dat heeft geen fuck met klimaat te maken.

De huidige generatie is verwend en misschien is het derhalve goed als ze voelen wat er gebeurt als er tekort aan voedsel en dergelijk is. Worden ze wat minder wereldvreemd.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_204327436
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 11:28 schreef Halcon het volgende:

[..]
Was vroeger ook al het probleem. Gasopbrengsten hadden bijvoorbeeld ook in een fonds gestopt kunnen worden i.p.v. alles te verbrassen.

Hele gedoe rondom gastarbeiders is ook niet heel handig aangepakt met de blik op de langere termijn.
Als niemand geld uitgeeft is er geen economische activiteit. Kapitaal opbouwen is allemaal prima. Ik zie geen excessief gedrag van geld uitgeven aan vergankelijke zaken door de oudere generatie.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_204327627
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 12:31 schreef laziness het volgende:

De huidige generatie zit te betalen en het is zeer twijfelachtig of je uberhaupt er een AOW voor terug krijgt nog tzt. (Om maar niet te spreken van de pensioenregelingen die volledig uitgekleed zijn.)

Dat geldt ook voor mijn generatie. Wij hebbend de hele verschraling van de WAO, de AOW-leeftijdsverhoging, de afschaf van de VUT, de nagenoeg afschafte HRA (terecht) en de pensioen non-indexering meegemaakt.

Maar wel al die 36 jaar betalen...
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_204327687
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2022 10:50 schreef Heph844 het volgende:

Anti-cyclisch beleid voeren is en blijft ontzettend lastig. Als het slecht gaat is de neiging om investeringen af te bouwen om de tekorten niet te hard te laten oplopen. En als het goed gaat wil niemand op de rem gaan staan.

Ik pleit nog altijd voor een neoliberaler woonbeleid. Laat de markt z'n werk doen: laat mensen goedkoop landbouwgrond kopen en zelf hun huur/koophuis ontwikkelen en bouwen. Decennia is op van alles en nog wat gelet t/m de rugstreeppad aan toe. Maar een elementaire behoefte om te kunnen bouwen en wonen, is ondergesneeuwd.

Inderdaad, ik zou niet graag een minister zijn die verantwoordelijk is voor wonen. Vooral omdat je altijd een stevige vorm van oppositie in de Tweede Kamer ondervindt.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 4 april 2022 @ 13:08:01 #215
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_204327719
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 12:59 schreef blomke het volgende:

[..]
Dat geldt ook voor mijn generatie. Wij hebbend de hele verschraling van de WAO, de AOW-leeftijdsverhoging, de afschaf van de VUT, de nagenoeg afschafte HRA (terecht) en de pensioen non-indexering meegemaakt.

Maar wel al die 36 jaar betalen...
De grens van ouderen en huidige generatie is ook wat vaag hier natuurlijk ;)

Ik heb het in dit geval over mijn (schoon)ouders en hun broers en zussen etc. Die zijn allemaal van 1940 t/m 1954 en al met pensioen. Die gingen nog met de VUT en hebben nog prachige eindloonregelingen etc.
Ik heb je lief mijn hele leven
  maandag 4 april 2022 @ 13:15:31 #216
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204327790
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 13:05 schreef blomke het volgende:

[..]
Ik pleit nog altijd voor een neoliberaler woonbeleid. Laat de markt z'n werk doen: laat mensen goedkoop landbouwgrond kopen en zelf hun huur/koophuis ontwikkelen en bouwen. Decennia is op van alles en nog wat gelet t/m de rugstreeppad aan toe. Maar een elementaire behoefte om te kunnen bouwen en wonen, is ondergesneeuwd.

Inderdaad, ik zou niet graag een minister zijn die verantwoordelijk is voor wonen. Vooral omdat je altijd een stevige vorm van oppositie in de Tweede Kamer ondervindt.
Mensen zelf hun huurhuis laten ontwikkelen? Wie gaat de infrastructuur op zo'n stuk landbouwgrond aanleggen, en bouwrijp maken? Want laten we eerlijk zijn: ik zie een kavel van 5.000 m² ook wel zitten, zeker als ik die voor een tientje de m² kan kopen, maar dat betekent niet dat ik er een halve wijk ga aanleggen.

Het grappige is dat de de (lokale) politiek juist in gebieden met veel landbouwgrond helemaal niet wil dat jij of ik een huis (of 5 huizen) in een weiland gaan bouwen, want dat weiland moet of beschikbaar blijven voor de landbouw/veeteelt of de gemeente wil er zelf een hele wijk in neerplempen.

En ja, als we 5% van alle landbouwgrond beschikbaar zouden maken voor woningbouw dan zou er meer dan genoeg gebouwd kunnen worden.
Maar ja, die 5% kan natuurlijk niet van ieder stuk landbouwgrond afgehaald worden, er zijn/worden nu al hele wijken gebouwd die niet voldoen aan de eisen qua stankcirkel van de boerenbedrijven die er omheen blijven liggen.
Dus als er ergens gebouwd moet worden dan zijn de boeren die er omheen zitten de eersten die in bezwaar gaan, niet omdat ze het niet nodig vinden dat er gebouwd wordt, want ze weten heel goed dat dat nodig is, maar simpelweg om te voorkomen dat zij hun bedrijf 5 jaar later moeten opdoeken omdat het niet voldoet aan de eisen voor bedrijfsvoering naast een woonwijk.

Dus als je op 1 stuk landbouwgrond wilt bouwen, dan moet je zorgen dat de omringende stukken landbouwgrond geen overlast kunnen veroorzaken in die nieuw te bouwen woonwijk, en dat wordt een probleem zodra je van Boer A koopt maar boeren B en C hun bedrijfsvoering daar gewoon voortzetten.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204330991
quote:
7s.gif Op maandag 4 april 2022 09:27 schreef phpmystyle het volgende:
Haha, de eerste donkere voortekenen voor het niet behalen van de doelstellingen doemen al op in de horizon.
[..]
Echter zijn er inmiddels al meer dan 100.000 woningen nodig..
[..]
Werkelijk wat een incompetentie, en wat schofterigheid jegens jonge groepen die simpelweg niks betaalbaars kunnen vinden. Als ouderen zo behandeld zouden worden als jongeren was al lang het land te klein :{

Andere kant, jongeren moeten ook niet teveel zeuren, zijn veelal bezig met havermout melk drinken en klimaatneutrale shit.

https://www.telegraaf.nl/(...)caties-aan-te-wijzen
Maar toch, groepen geen voorrang. Geen extra voorrang bedoelde hij vast. Hele groepen hebben al voorrang om allerlei uiteenlopende redenen.
pi_204331038
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 18:35 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Maar toch, groepen geen voorrang. Geen extra voorrang bedoelde hij vast. Hele groepen hebben al voorrang om allerlei uiteenlopende redenen.
Hij zegt het een paar keer in dat interview. Iets wat hij totaal niet waar gaat kunnen maken, maar goed... :) Dat zijn we wel gewend van 'm.
pi_204331150
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 13:15 schreef Leandra het volgende:

[..]
Mensen zelf hun huurhuis laten ontwikkelen? Wie gaat de infrastructuur op zo'n stuk landbouwgrond aanleggen, en bouwrijp maken? Want laten we eerlijk zijn: ik zie een kavel van 5.000 m² ook wel zitten, zeker als ik die voor een tientje de m² kan kopen, maar dat betekent niet dat ik er een halve wijk ga aanleggen.

Het grappige is dat de de (lokale) politiek juist in gebieden met veel landbouwgrond helemaal niet wil dat jij of ik een huis (of 5 huizen) in een weiland gaan bouwen, want dat weiland moet of beschikbaar blijven voor de landbouw/veeteelt of de gemeente wil er zelf een hele wijk in neerplempen.

En ja, als we 5% van alle landbouwgrond beschikbaar zouden maken voor woningbouw dan zou er meer dan genoeg gebouwd kunnen worden.
Maar ja, die 5% kan natuurlijk niet van ieder stuk landbouwgrond afgehaald worden, er zijn/worden nu al hele wijken gebouwd die niet voldoen aan de eisen qua stankcirkel van de boerenbedrijven die er omheen blijven liggen.
Dus als er ergens gebouwd moet worden dan zijn de boeren die er omheen zitten de eersten die in bezwaar gaan, niet omdat ze het niet nodig vinden dat er gebouwd wordt, want ze weten heel goed dat dat nodig is, maar simpelweg om te voorkomen dat zij hun bedrijf 5 jaar later moeten opdoeken omdat het niet voldoet aan de eisen voor bedrijfsvoering naast een woonwijk.

Dus als je op 1 stuk landbouwgrond wilt bouwen, dan moet je zorgen dat de omringende stukken landbouwgrond geen overlast kunnen veroorzaken in die nieuw te bouwen woonwijk, en dat wordt een probleem zodra je van Boer A koopt maar boeren B en C hun bedrijfsvoering daar gewoon voortzetten.
Plus: biodiversiteit is al een probleem, laten we astjeblieft niet stoppen met om de (echte) natuur te geven.
pi_204346270
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 23:25 schreef probablyunsure het volgende:
https://www.volkskrant.nl(...)oningmarkt~b808d3cd/

Artikel over een van de leningnemers van Matching Capital (o.a. de "starterswoning" in Amsterdam die hier onlangs ook besproken is)
Crosspost. Hier wordt duidelijk hoe de "filantropische" Charlotte te werk gaat. :')
pi_204346764
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 18:46 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Plus: biodiversiteit is al een probleem, laten we astjeblieft niet stoppen met om de (echte) natuur te geven.
Kun je landbouwgrond/weiland echt natuur noemen? Op de meeste groeit alleen gras omdat de boer niets heeft aan een perceel vol onkruid.
Facts don't care about your feelings
pi_204346804
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 10:54 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Kun je landbouwgrond/weiland echt natuur noemen? Op de meeste groeit alleen gras omdat de boer niets heeft aan een perceel vol onkruid.
Neuh, niet echt. Zie bijvoorbeeld het rapport van het WWF: https://www.wwf.nl/wat-we(...)living-planet-report
pi_204346856
Onze hypotheekofferte is goedgekeurd *O*

We twijfelden eerst of we wel een financieel adviseur in de arm moesten nemen (is niet bepaald gratis), maar in dit geval ben ik er toch heel blij mee doordat we toch nog best wat dingen moesten wijzigen door een veel lager uitgevallen taxatie van het gekochte huis. Dus zij hebben (in overleg met ons) met potjes geschoven en een brief met onderbouwing voor die keuzes naar de hypotheekverstrekker verstuurd.

(Pro-tip: hou je taxateur te vriend. Ik kan het niet hard maken, maar ik denk dat het tegen ons gewerkt heeft dat de communicatie vanaf het begin al volkomen ruk liep)

Ondertussen wachten we nog steeds op het taxatierapport van onze huidige woning. Nu is de woningbouw de opdrachtgever, dus het kan ook zijn dat het daar al een tijdje is blijven liggen. Daar ook maar even een mailtje aan gewaagd. Wel fijn te weten hoeveel we straks te besteden hebben :')
  woensdag 6 april 2022 @ 11:04:56 #224
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_204346870
quote:
7s.gif Op woensdag 6 april 2022 11:03 schreef Candaasje het volgende:
Onze hypotheekofferte is goedgekeurd *O*

We twijfelden eerst of we wel een financieel adviseur in de arm moesten nemen (is niet bepaald gratis), maar in dit geval ben ik er toch heel blij mee doordat we toch nog best wat dingen moesten wijzigen door een veel lager uitgevallen taxatie van het gekochte huis. Dus zij hebben (in overleg met ons) met potjes geschoven en een brief met onderbouwing voor die keuzes naar de hypotheekverstrekker verstuurd.

(Pro-tip: hou je taxateur te vriend. Ik kan het niet hard maken, maar ik denk dat het tegen ons gewerkt heeft dat de communicatie vanaf het begin al volkomen ruk liep)

Ondertussen wachten we nog steeds op het taxatierapport van onze huidige woning. Nu is de woningbouw de opdrachtgever, dus het kan ook zijn dat het daar al een tijdje is blijven liggen. Daar ook maar even een mailtje aan gewaagd. Wel fijn te weten hoeveel we straks te besteden hebben :')
Gefeliciteerd!!

En zou met niet verbazen, vreemd wereldje dat taxeren. Tot nu toe twee keer exact de waarde gehad die ik liet vallen tijdens de taxatie van ons nieuwe huis :')
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_204346886
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 11:04 schreef Drekkoning het volgende:

[..]
Gefeliciteerd!!

En zou met niet verbazen, vreemd wereldje dat taxeren. Tot nu toe twee keer exact de waarde gehad die ik liet vallen tijdens de taxatie van ons nieuwe huis :')
Zo ging het altijd. "Vroeger" werd er ook altijd gevraagd hoeveel hypotheek iemand nodig heeft.
  woensdag 6 april 2022 @ 11:08:45 #226
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204346907
quote:
7s.gif Op woensdag 6 april 2022 11:03 schreef Candaasje het volgende:
Onze hypotheekofferte is goedgekeurd *O*

We twijfelden eerst of we wel een financieel adviseur in de arm moesten nemen (is niet bepaald gratis), maar in dit geval ben ik er toch heel blij mee doordat we toch nog best wat dingen moesten wijzigen door een veel lager uitgevallen taxatie van het gekochte huis. Dus zij hebben (in overleg met ons) met potjes geschoven en een brief met onderbouwing voor die keuzes naar de hypotheekverstrekker verstuurd.

(Pro-tip: hou je taxateur te vriend. Ik kan het niet hard maken, maar ik denk dat het tegen ons gewerkt heeft dat de communicatie vanaf het begin al volkomen ruk liep)

Ondertussen wachten we nog steeds op het taxatierapport van onze huidige woning. Nu is de woningbouw de opdrachtgever, dus het kan ook zijn dat het daar al een tijdje is blijven liggen. Daar ook maar even een mailtje aan gewaagd. Wel fijn te weten hoeveel we straks te besteden hebben :')
*O* *O* *O*
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204346924
Dankjulliewel!

quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 11:04 schreef Drekkoning het volgende:

[..]
Gefeliciteerd!!

En zou met niet verbazen, vreemd wereldje dat taxeren. Tot nu toe twee keer exact de waarde gehad die ik liet vallen tijdens de taxatie van ons nieuwe huis :')
Ja, dat had ik ook wel enigszins verwacht. Of in elk geval een beetje richting de verkoopprijs. Maar dat gebeurde niet.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_204347120
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 09:51 schreef Halcon het volgende:

[..]
Crosspost. Hier wordt duidelijk hoe de "filantropische" Charlotte te werk gaat. :')
De Charlotte-methode:
3-kamerwoning op 3e etage in Geuzenveld-Slotermeer. Vraagprijs 340.000,
Charlotte koopt het object zonder financieringsvoorbehoud voor 390.000
Koopprijs voor de huurders over 3 jaar is 450.000.
De betaalde huur wordt in mindering gebracht.

Dus de huurders/aspirant-kopers gaan nu al akkoord met een veel hogere koopprijs die over 3 jaar wordt verwacht? En al betaal je 30k aan huur, dan nog is de prijs over 3 jaar veel hoger dan waarvoor de huurders nu geen financiering voor kunnen krijgen. Hoe gaan die huurders dan wel een hypotheek regelen?
Of vraagt Charlotte een dubbel zo hoge huur als is toegestaan volgens de puntentelling? Met het gevaar dat huurders alsnog een lagere huurprijs weten te bedingen via de huurcommissie.
En wat als de huizenmarkt instort, dan is de schade helemaal niet meer te overzien.

Bedrijfsmodel lijkt me toch niet meer houdbaar wegens de onlangs ingestelde opkoopbescherming/zelfwoonplicht in Amsterdam en veel andere steden. Je kunt dit soort woningen alleen nog maar kopen als je er zelf in gaat wonen. Ook de hogere overdrachtsbelasting die twee keer (2 en 8%) moet worden afgetikt neemt een grote hap uit het rendement.
  Moderator woensdag 6 april 2022 @ 12:09:18 #229
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_204347411
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 13:15 schreef Leandra het volgende:

[..]
Mensen zelf hun huurhuis laten ontwikkelen? Wie gaat de infrastructuur op zo'n stuk landbouwgrond aanleggen, en bouwrijp maken? Want laten we eerlijk zijn: ik zie een kavel van 5.000 m² ook wel zitten, zeker als ik die voor een tientje de m² kan kopen, maar dat betekent niet dat ik er een halve wijk ga aanleggen.

Het grappige is dat de de (lokale) politiek juist in gebieden met veel landbouwgrond helemaal niet wil dat jij of ik een huis (of 5 huizen) in een weiland gaan bouwen, want dat weiland moet of beschikbaar blijven voor de landbouw/veeteelt of de gemeente wil er zelf een hele wijk in neerplempen.

En ja, als we 5% van alle landbouwgrond beschikbaar zouden maken voor woningbouw dan zou er meer dan genoeg gebouwd kunnen worden.
Maar ja, die 5% kan natuurlijk niet van ieder stuk landbouwgrond afgehaald worden, er zijn/worden nu al hele wijken gebouwd die niet voldoen aan de eisen qua stankcirkel van de boerenbedrijven die er omheen blijven liggen.
Dus als er ergens gebouwd moet worden dan zijn de boeren die er omheen zitten de eersten die in bezwaar gaan, niet omdat ze het niet nodig vinden dat er gebouwd wordt, want ze weten heel goed dat dat nodig is, maar simpelweg om te voorkomen dat zij hun bedrijf 5 jaar later moeten opdoeken omdat het niet voldoet aan de eisen voor bedrijfsvoering naast een woonwijk.

Dus als je op 1 stuk landbouwgrond wilt bouwen, dan moet je zorgen dat de omringende stukken landbouwgrond geen overlast kunnen veroorzaken in die nieuw te bouwen woonwijk, en dat wordt een probleem zodra je van Boer A koopt maar boeren B en C hun bedrijfsvoering daar gewoon voortzetten.
Tja het is ook allemaal wel heel erg not in my back yard beleid. Hoevaak je niet mensen ziet die zeggen "natuurlijk windmolens zijn geweldig", "maar niet hier"... en vaak zijn dat mensen die bij een enorme vlak landbouw gebied staan en wijzen naar een smetteloze horizon, m.a.w. perfecte plek voor windmolens.

Hetzelfde met woningbouw, er komt geen plan van de grond want.. bestemmingsplanwijzigingen, of boze burgers die het niets vinden, lokale partijen die sowieso alles dwarsbomen, etc.

We zijn van een polderend land verworden tot een zak in het moeras want ik heb ook een mening land.


Mijn zus heeft veel gesloopt in omgeving Utrecht, waar gewoon voor elk project (letterlijk elk project) eerst een bezwaar vaan leefbaar utrecht afgewezen moet worden.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  woensdag 6 april 2022 @ 13:23:46 #230
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_204348044
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 09:51 schreef Halcon het volgende:

[..]
Crosspost. Hier wordt duidelijk hoe de "filantropische" Charlotte te werk gaat. :')
Het klinkt een beetje als een piramidespel. Zolang de prijzen stijgen gaat het goed, maar wat als de prijzen weer dalen? Hoe staan haar financiers daarin en wat voor zekerheid hebben haar huurders dan? Alles moet wel heel erg "volgens plan" verlopen om dit te laten werken lijkt me. En dat "laten werken" mag ook wel tussen aanhalingstekens: dit is een aanpak die een al oververhitte markt nog wat verder aanjaagt.

edit:
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 11:33 schreef Jemoederniet het volgende:

Dus de huurders/aspirant-kopers gaan nu al akkoord met een veel hogere koopprijs die over 3 jaar wordt verwacht?
De verwoording in het artikel is erg verwarrend:
quote:
Het verschil: Charlotte verhuurt de gekochte woning daarna aan starters die de woning na drie jaar van haar bedrijf mogen kopen.
quote:
Het aankoopbedrag over drie jaar waarvoor ze nu tekenen, is in verband met verwachte waardestijging hoger dan de prijs die Charlotte nu betaalt. 'Daar zit voor ons de winst.'
De schrijver van het artikel krijgt op Twitter veel shit over zich heen omdat ze feitelijk een huisjesmelker promoot maar aan de manier waarop zaken onderbouwd wordt scheelt ook wel het nodige. :')

[ Bericht 7% gewijzigd door beantherio op 06-04-2022 13:46:22 ]
pi_204348445
Je weet natuurlijk nooit of iemand over drie jaar dat geld kan leven, genoeg eigen geld heeft, etc.
pi_204348577
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 11:06 schreef Halcon het volgende:

[..]
Zo ging het altijd. "Vroeger" werd er ook altijd gevraagd hoeveel hypotheek iemand nodig heeft.
Ging? Vroeger?
pi_204349055
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 13:23 schreef beantherio het volgende:

[..]
Het klinkt een beetje als een piramidespel. Zolang de prijzen stijgen gaat het goed, maar wat als de prijzen weer dalen? Hoe staan haar financiers daarin en wat voor zekerheid hebben haar huurders dan? Alles moet wel heel erg "volgens plan" verlopen om dit te laten werken lijkt me. En dat "laten werken" mag ook wel tussen aanhalingstekens: dit is een aanpak die een al oververhitte markt nog wat verder aanjaagt.

edit:
[..]
De verwoording in het artikel is erg verwarrend:
[..]
[..]
De schrijver van het artikel krijgt op Twitter veel shit over zich heen omdat ze feitelijk een huisjesmelker promoot maar aan de manier waarop zaken onderbouwd wordt scheelt ook wel het nodige. :')
Dat stukje over haar bmw is ook cringe.
pi_204349087
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 14:21 schreef namliam het volgende:

[..]
Ging? Vroeger?
Ja. Dan werd er ook gekeken wat iemand nodig had voor z'n hypotheekaanvraag. X-bedrag nodig, dan werd dat door 1,25 of wat minder gedeeld en dan had je de EW.

Dat was nog in de oversluittijd. Dan had iemand bv ¤ 150k lening, ¤ 50k kredieten... dus grofweg ¤ 210k of zo nodig. Dan was de EW ¤ 175 of zo.
pi_204350390
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 10:54 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Kun je landbouwgrond/weiland echt natuur noemen? Op de meeste groeit alleen gras omdat de boer niets heeft aan een perceel vol onkruid.
quote:
(echte)
pi_204350434
quote:
88s.gif Op woensdag 6 april 2022 12:09 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Tja het is ook allemaal wel heel erg not in my back yard beleid. Hoevaak je niet mensen ziet die zeggen "natuurlijk windmolens zijn geweldig", "maar niet hier"... en vaak zijn dat mensen die bij een enorme vlak landbouw gebied staan en wijzen naar een smetteloze horizon, m.a.w. perfecte plek voor windmolens.

Hetzelfde met woningbouw, er komt geen plan van de grond want.. bestemmingsplanwijzigingen, of boze burgers die het niets vinden, lokale partijen die sowieso alles dwarsbomen, etc.

We zijn van een polderend land verworden tot een zak in het moeras want ik heb ook een mening land.


Mijn zus heeft veel gesloopt in omgeving Utrecht, waar gewoon voor elk project (letterlijk elk project) eerst een bezwaar vaan leefbaar utrecht afgewezen moet worden.
Voor je huis komt een flatgebouw, of een prachtige windmolen. Succes met het uitzicht uit je raam, je waardeverlies en je wooncomfort.

Natuurlijk maak je er bezwaar tegen.

quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 15:05 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ja. Dan werd er ook gekeken wat iemand nodig had voor z'n hypotheekaanvraag. X-bedrag nodig, dan werd dat door 1,25 of wat minder gedeeld en dan had je de EW.

Dat was nog in de oversluittijd. Dan had iemand bv ¤ 150k lening, ¤ 50k kredieten... dus grofweg ¤ 210k of zo nodig. Dan was de EW ¤ 175 of zo.
Hoe lang geleden is vroeger? 😅
  Moderator woensdag 6 april 2022 @ 17:23:36 #237
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_204350469
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 17:20 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Voor je huis komt een flatgebouw, of een prachtige windmolen. Succes met het uitzicht uit je raam, je waardeverlies en je wooncomfort.

Natuurlijk maak je er bezwaar tegen.
[..]
Hoe lang geleden is vroeger? 😅
Okay prima dan zetten we ze.... Ehm...ja ehm... Nergens.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_204350637
quote:
88s.gif Op woensdag 6 april 2022 17:23 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Okay prima dan zetten we ze.... Ehm...ja ehm... Nergens.
Jawel, voor jouw deur
pi_204351417
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 09:51 schreef Halcon het volgende:

[..]
Crosspost. Hier wordt duidelijk hoe de "filantropische" Charlotte te werk gaat. :')
Ik vind haar kleding en haar houding gewoon vreselijk. :')
Alleen om dat zou ik al niet met haar in zee gaan, al was ik überhaupt geïnteresseerd.
pi_204351424
Oja, mijn bod is het niet geworden. Blijkbaar voor meer dan 545K weggegaan (vraagprijs 500K).
Ik wens de koper heel veel succes met de verbouwing van tegen de 100K en een lege VvE-pot. :P

Next.
pi_204351656
quote:
7s.gif Op woensdag 6 april 2022 11:10 schreef Candaasje het volgende:
Dankjulliewel!
[..]
Ja, dat had ik ook wel enigszins verwacht. Of in elk geval een beetje richting de verkoopprijs. Maar dat gebeurde niet.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Sorry uiteraard niks persoonlijks -ik snap dat je hoopt op een hoge taxatie ivm de financiering- maar is deze taxatie zo raar? Jullie hebben dik overboden en de taxateur komt in het midden uit. Je overbieding kan ook 'opportunity costs' zijn geweest om vooraan in de rij te staan.

Daarbij: ondanks dat er veel verhalen rondgaan over taxateurs -die deels ook waar zijn- ze worden wel degelijk gecontroleerd. Ze moeten de taxatie onderbouwen met behulp van een minimaal aantal referentie objecten (oké, dat is soms ook natte vinger werk) en er vinden zeer regelmatig steekproeven plaats. Natuurlijk is er speelruimte, maar het beeld dat geschetst wordt over taxateurs die alles op kunnen schrijven is ook weer overdreven.

Je zegt nu eigenlijk dat het persoonlijk is dat de taxatie op deze prijs uit kwam.
*******
pi_204351721
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 17:15 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
[..]

ALS je het dan (hoe zinloos het ook is) wil hebben over grammatica en spelling doe het dan bij iets wat ook echt fout is. Of reageer inhoudelijk, want volgens mij stel ik niet echt een hele gekke vraag.
Facts don't care about your feelings
  woensdag 6 april 2022 @ 21:47:17 #243
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204353830
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 19:21 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
ALS je het dan (hoe zinloos het ook is) wil hebben over grammatica en spelling doe het dan bij iets wat ook echt fout is. Of reageer inhoudelijk, want volgens mij stel ik niet echt een hele gekke vraag.
Volgens mij klopt je zin zelfs.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_204354457
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 13:05 schreef blomke het volgende:

[..]
Ik pleit nog altijd voor een neoliberaler woonbeleid. Laat de markt z'n werk doen: laat mensen goedkoop landbouwgrond kopen en zelf hun huur/koophuis ontwikkelen en bouwen. Decennia is op van alles en nog wat gelet t/m de rugstreeppad aan toe. Maar een elementaire behoefte om te kunnen bouwen en wonen, is ondergesneeuwd.

Inderdaad, ik zou niet graag een minister zijn die verantwoordelijk is voor wonen. Vooral omdat je altijd een stevige vorm van oppositie in de Tweede Kamer ondervindt.
Hoe zie je dat 'goedkoop' voor je?
Als het weinig moeite kost een bestemmingsplan te wijzigen dan gaat die boer natuurlijk de grond verkopen tegen de marktwaarde zijnde 300-500k voor een kaveltje van 500m2.
Nog los van de bouwkosten die nog extremer stijgen.

Huidige regulering lijkt mij prima.
pi_204354500
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 15:05 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ja. Dan werd er ook gekeken wat iemand nodig had voor z'n hypotheekaanvraag. X-bedrag nodig, dan werd dat door 1,25 of wat minder gedeeld en dan had je de EW.

Dat was nog in de oversluittijd. Dan had iemand bv ¤ 150k lening, ¤ 50k kredieten... dus grofweg ¤ 210k of zo nodig. Dan was de EW ¤ 175 of zo.
Snap ik weet ik, gaat me meer om de tijd... dat gaat nu nog steeds zo...
Heb zelf recent een taxatie laten doen, werd me letterlijk gevraagd voor hoeveel er nodig was en wat ik "dacht" dat het waard is.
pi_204354722
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2022 22:28 schreef Sport_Life het volgende:

Hoe zie je dat 'goedkoop' voor je?
Als het weinig moeite kost een bestemmingsplan te wijzigen dan gaat die boer natuurlijk de grond verkopen tegen de marktwaarde zijnde 300-500k voor een kaveltje van 500m2.
Nog los van de bouwkosten die nog extremer stijgen.

Huidige regulering lijkt mij prima.
Marktwaarde daalt bij hoger aanbod van bouwgrond vanuit de landbouwgronden. De huidige absurde prijzen van 800/m2 zijn een gevolg van de huidige regulering.

Afgezien daarvan, heeft het weinig zin te speculeren over oplossingen. De minister die hiermee bezig is, vindt mondkapjesdeals belangrijker dan het oplossen van de woningnood. De minister heeft al aangegeven dat die 105 per jaar en te weinig is en niet gehaald wordt. De problemen worden groter en de boeren gaan gewoon door met NOx/NH3 productie.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_204354742
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2022 19:15 schreef sopzeep het volgende:

[..]
Sorry uiteraard niks persoonlijks -ik snap dat je hoopt op een hoge taxatie ivm de financiering- maar is deze taxatie zo raar? Jullie hebben dik overboden en de taxateur komt in het midden uit. Je overbieding kan ook 'opportunity costs' zijn geweest om vooraan in de rij te staan.

Daarbij: ondanks dat er veel verhalen rondgaan over taxateurs -die deels ook waar zijn- ze worden wel degelijk gecontroleerd. Ze moeten de taxatie onderbouwen met behulp van een minimaal aantal referentie objecten (oké, dat is soms ook natte vinger werk) en er vinden zeer regelmatig steekproeven plaats. Natuurlijk is er speelruimte, maar het beeld dat geschetst wordt over taxateurs die alles op kunnen schrijven is ook weer overdreven.

Je zegt nu eigenlijk dat het persoonlijk is dat de taxatie op deze prijs uit kwam.
Ik vind 26000k onder de verkoopprijs taxeren en 15000 boven verkoopprijs niet echt in het midden. In een markt waarin vaker richting de verkoopprijs getaxeerd wordt en waarin we voor die regio zeker niet dik hebben overboden (nog geen 10% hè) is het zeker wel aan de conservatieve kant.

Ook de taxatie voor na de verbouwing is erg laag ingeschat. Dat bleek ook wel uit de verwachtingen/ ervaringen van andere adviseurs.

Het is niet dat het puur nattevingerwerk is geweest, ik heb ook werkelijk geen poot om op te staan. Het is wel conservatief. En gelukkig hadden wij zelf zodanig ruime marges genomen dat we er nooit écht door in de problemen zijn gekomen.

Ik ga hier niet alle details vermelden over de communicatieperikelen die we hebben gehad, maar ik vermoed oprecht dat het heeft meegespeeld. :)
  woensdag 6 april 2022 @ 22:55:11 #248
377797 Missblackhairhighheels
Intelligent en gehaat.
pi_204354759
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 19:21 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
ALS je het dan (hoe zinloos het ook is) wil hebben over grammatica en spelling doe het dan bij iets wat ook echt fout is. Of reageer inhoudelijk, want volgens mij stel ik niet echt een hele gekke vraag.
:D
FOK! is een primaire levensbehoefte. FOK! bevredigt mijn ziel.
pi_204354866
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 22:51 schreef blomke het volgende:

[..]
Marktwaarde daalt bij hoger aanbod van bouwgrond vanuit de landbouwgronden. De huidige absurde prijzen van 800/m2 zijn een gevolg van de huidige regulering.

Afgezien daarvan, heeft het weinig zin te speculeren over oplossingen. De minister die hiermee bezig is, vindt mondkapjesdeals belangrijker dan het oplossen van de woningnood. De minister heeft al aangegeven dat die 105 per jaar en te weinig is en niet gehaald wordt. De problemen worden groter en de boeren gaan gewoon door met NOx/NH3 productie.
Nou ik haak in op jouw speculatie over oplossingen, die naar mijn idee niet werken :P.

Iedereen wil wel voor 50k een kavel kopen om te bouwen, dat betekent dat de prijs vanzelf opgedreven wordt (marktwerking). En laat de marktprijs nou rond de 500k liggen voor een beetje kavel.
pi_204354928
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 19:21 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
ALS je het dan (hoe zinloos het ook is) wil hebben over grammatica en spelling doe het dan bij iets wat ook echt fout is. Of reageer inhoudelijk, want volgens mij stel ik niet echt een hele gekke vraag.
Je quote mij met de vraag of landbouwgrond echte natuur is.

Er is een reden waarom ik echte er bij zette als ik het over biodiversiteit heb. Ik corrigeer je niet op grammatica of op spelling. Ik heb het over de essentie van mijn boodschap.

quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 21:47 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Volgens mij klopt je zin zelfs.
Yup. Ik reageerde ook niet op zinsbouw of wat dan ook.
pi_204354990
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 23:03 schreef Sport_Life het volgende:
. En laat de marktprijs nou rond de 500k liggen voor een beetje kavel.
Dat is geen vrije marktprijs in neoliberale zin. Dat is een prijs, opgedreven door beperkingen, regels en milieu-eisen

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 06-04-2022 23:53:05 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 7 april 2022 @ 05:30:02 #252
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204355601
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 09:51 schreef Halcon het volgende:

[..]
Crosspost. Hier wordt duidelijk hoe de "filantropische" Charlotte te werk gaat. :')
Dus je betaald bovenop je huur ook nog eens een extra bedrag per jaar als je de woning na 3 jaar koopt, tov wanneer je het nu had gekocht? En als je het na 3 jaar niet koopt vervalt dat aanbod zeker en betaal je alleen nog de hoge huur?

Wel slim, niet sociaal.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_204355802
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 23:17 schreef blomke het volgende:

[..]
Dat is geen vrije marktprijs in neoliberale zin. Dat is een prijs, opgedreven door beperkingen, regels en milieu-eisen
Nee, het is de prijs die men bereid is te betalen voor een stukje grond.
pi_204355875
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 08:00 schreef Sport_Life het volgende:
Nee, het is de prijs die men bereid is te betalen voor een stukje grond.
Het is de prijs die men moet betalen, maar niet bereid is daartoe. Iets met gedwongen winkelnering.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_204356436
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 22:32 schreef namliam het volgende:

[..]
Snap ik weet ik, gaat me meer om de tijd... dat gaat nu nog steeds zo...
Heb zelf recent een taxatie laten doen, werd me letterlijk gevraagd voor hoeveel er nodig was en wat ik "dacht" dat het waard is.
Wat dat betreft is er weinig veranderd dan. Misschien dat de echte excessen er wel uit zijn. Destijds wel taxaties gezien van woningen die een EW van ¤ 150k kregen en dan uiteindelijk in de veiling voor de helft eruit gingen.
pi_204356440
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 18:52 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Ik vind haar kleding en haar houding gewoon vreselijk. :')
Alleen om dat zou ik al niet met haar in zee gaan, al was ik überhaupt geïnteresseerd.
Ja, dat ook. Ze maakt een vreselijke indruk. En dan die hele houding alsof ze mensen helpt...
pi_204356443
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 17:20 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Voor je huis komt een flatgebouw, of een prachtige windmolen. Succes met het uitzicht uit je raam, je waardeverlies en je wooncomfort.

Natuurlijk maak je er bezwaar tegen.
[..]
Hoe lang geleden is vroeger? 😅
Jaar of 15 geleden.
  donderdag 7 april 2022 @ 10:04:39 #258
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_204356595
Huizenprijzen zijn voor het eerst weer gedaald.

Het begin van het einde van deze absurde prijzen, of een tijdelijke dip?
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_204356681
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 10:04 schreef Drekkoning het volgende:
Huizenprijzen zijn voor het eerst weer gedaald.

Het begin van het einde van deze absurde prijzen, of een tijdelijke dip?
Vind ik lastig te zeggen. Er is nog altijd een flink tekort aan woningen en met de komst van mensen uit de Oekraïne wordt dat er niet minder op.

Aan de andere kant heb je wel de stijgende rente, gierende inflatie en stijgende energiekosten. Mensen zullen minder geld hebben om aan hypotheeklasten en huur uit te geven. Dat zou bijna wel moeten leiden tot een prijscorrectie.
  donderdag 7 april 2022 @ 10:19:43 #260
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_204356699
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 10:04 schreef Drekkoning het volgende:
Huizenprijzen zijn voor het eerst weer gedaald.

Het begin van het einde van deze absurde prijzen, of een tijdelijke dip?
Met stijgende rente, en inflatie, zal er een nieuw niveau komen. Nivellerend eerder, dus niet een echte dip dip.

Een dip is ook niet logisch, huizen blijven schaars, in ieder geval de komende 5 tot 10 jaar.

Je gaat eerder zien dat de markt vast komt te zitten. Alleen mensen die moeten verhuizen gaan dat doen. Het zal wel een beetje prijsdrukkend werken, want als je niemand hebt om je toko aan te verkopen, en je moet toch weg, dan is de prijs verlagen ook het enige wat je kan doen.
Dum de dum
pi_204356738
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 10:04 schreef Drekkoning het volgende:
Huizenprijzen zijn voor het eerst weer gedaald.

Het begin van het einde van deze absurde prijzen, of een tijdelijke dip?
Waar is dat te lezen?
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  donderdag 7 april 2022 @ 10:25:26 #262
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_204356760
quote:
7s.gif Op donderdag 7 april 2022 10:23 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Waar is dat te lezen?
https://www.volkskrant.nl/a-b7e022371
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  donderdag 7 april 2022 @ 10:27:28 #263
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_204356783
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 09:51 schreef Halcon het volgende:

[..]
Crosspost. Hier wordt duidelijk hoe de "filantropische" Charlotte te werk gaat. :')
Dit systeem is niets meer dan speculeren op een stijging van de huizenprijzen. Gaat de rente 1%-punt omhoog dan klapt het.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  donderdag 7 april 2022 @ 10:27:42 #264
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_204356787
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 10:19 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Met stijgende rente, en inflatie, zal er een nieuw niveau komen. Nivellerend eerder, dus niet een echte dip dip.

Een dip is ook niet logisch, huizen blijven schaars, in ieder geval de komende 5 tot 10 jaar.

Je gaat eerder zien dat de markt vast komt te zitten. Alleen mensen die moeten verhuizen gaan dat doen. Het zal wel een beetje prijsdrukkend werken, want als je niemand hebt om je toko aan te verkopen, en je moet toch weg, dan is de prijs verlagen ook het enige wat je kan doen.
Jep klopt, het blijft een basisbehoefte die ook nog eens schaars is.

Maar mensen kunnen niet meer uitgeven dan ze hebben en er zou bubbelwerking kunnen zijn bovenop de intrinsieke waarde.

In 2008 kelderden de prijzen ook enorm zonder dat er huizen bijgebouwd werden of mensen verdwenen.

Ik zie ze ook niet terugvallen naar 2016 prijzen oid, maar ben erg benieuwd.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_204356809
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 10:27 schreef Drekkoning het volgende:

[..]
Jep klopt, het blijft een basisbehoefte die ook nog eens schaars is.

Maar mensen kunnen niet meer uitgeven dan ze hebben en er zou bubbelwerking kunnen zijn bovenop de intrinsieke waarde.

In 2008 kelderden de prijzen ook enorm zonder dat er huizen bijgebouwd werden of mensen verdwenen.

Ik zie ze ook niet terugvallen naar 2016 prijzen oid, maar ben erg benieuwd.
In 2008 kwam de betaalbaarheid flink onder druk te zitten, doordat mensen inkomen verloren. Nu verliezen mensen geen inkomen, wel koopkracht natuurlijk.

Denk dat vooral huizen die duur zijn qua onderhoud wel een tikje gaan krijgen.
pi_204356982
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 10:29 schreef Halcon het volgende:

[..]
In 2008 kwam de betaalbaarheid flink onder druk te zitten, doordat mensen inkomen verloren. Nu verliezen mensen geen inkomen, wel koopkracht natuurlijk.

Denk dat vooral huizen die duur zijn qua onderhoud wel een tikje gaan krijgen.
Lagere segment woningen zullen wel blijven stijgen verwacht ik. Zeker nu bouwen beneden 300-350 k schier onmogelijk is.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_204357045
quote:
7s.gif Op donderdag 7 april 2022 10:44 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Lagere segment woningen zullen wel blijven stijgen verwacht ik. Zeker nu bouwen beneden 300-350 k schier onmogelijk is.
Ja, denk ik ook. Starters blijven op zoek naar woningen en er zullen ook wel mensen van 'n duurdere woning naar een goedkopere woning willen.
  donderdag 7 april 2022 @ 11:08:54 #268
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204357257
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 09:41 schreef Halcon het volgende:

[..]
Wat dat betreft is er weinig veranderd dan. Misschien dat de echte excessen er wel uit zijn. Destijds wel taxaties gezien van woningen die een EW van ¤ 150k kregen en dan uiteindelijk in de veiling voor de helft eruit gingen.
Veiling is een heel ander verhaal, daar kom je als particulier bijna niet tussen en de handelaren spelen elkaar de boel toe.

Als jij niet biedt op huis A dan bied ik niet op huis B en zo worden ze allebei tegen de bodemprijs verkocht.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204357896
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 11:08 schreef Leandra het volgende:

[..]
Veiling is een heel ander verhaal, daar kom je als particulier bijna niet tussen en de handelaren spelen elkaar de boel toe.

Als jij niet biedt op huis A dan bied ik niet op huis B en zo worden ze allebei tegen de bodemprijs verkocht.
Klopt. Ging indertijd inderdaad zo, maar dat was wel een gegeven. Executiewaarde zou moeten zijn wat het bij executie opbrengt. Omstandigheden op de veiling zijn dan 'n factor.
  donderdag 7 april 2022 @ 12:22:11 #270
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204358094
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 12:05 schreef Halcon het volgende:

[..]
Klopt. Ging indertijd inderdaad zo, maar dat was wel een gegeven. Executiewaarde zou moeten zijn wat het bij executie opbrengt. Omstandigheden op de veiling zijn dan 'n factor.
De veilingen zouden ook gewoon open moeten zijn voor iedereen, maar het gros heeft simpelweg de mogelijkheid niet om op een veiling te kopen, het is gewoon lastig als je de hypotheek nog rond moet krijgen, en je kunt geen hypotheek zonder onderpand krijgen.

Wat in de VS veel meer gedaan wordt, en hier veel minder, is met de bank gaan praten voor de executiedatum, als je dan een redelijk bod doet en je kunt aantonen dat je de financiering wel rondkrijgt dan is de kans groot dat de bank liever jouw redelijke bod accepteert dan het voor veel te weinig op een executieverkoop laten gaan.

Maar goed, daar waar dat in NL vooral het probleem van de verkoper blijft, is dat in de VS vooral het probleem van de bank.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 7 april 2022 @ 12:38:12 #271
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_204358286
Wat er momenteel betaald wordt voor die kavels is echt absurt.
  donderdag 7 april 2022 @ 12:46:44 #272
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204358380
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 12:38 schreef Sunri5e het volgende:
Wat er momenteel betaald wordt voor die kavels is echt absurt.
Nou ja, als ik moet kiezen tussen een kavel kopen en er zelf een huis op laten bouwen, of een vrijstaande projectwoning kopen dan weet ik het wel.

In het eerste geval wordt het iig zoals ik wil, in het tweede geval ben ik waarschijnlijk net zoveel kwijt voor een huis dat niet wordt zoals ik wil.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 7 april 2022 @ 12:46:56 #273
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_204358382
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 12:22 schreef Leandra het volgende:
De veilingen zouden ook gewoon open moeten zijn voor iedereen, maar het gros heeft simpelweg de mogelijkheid niet om op een veiling te kopen,
Dat zijn ze toch ook?

Maar ook de veilingvoorwaarden zijn een probleem.

Je kan best op een huis 500 ton, dat 1 miljoen waard is, bieden. en winnen. Maar je moet het ook vrijwel direct aftikken ... er is weinig/geen tijd voor een hypotheek en als het niet lukt is het best duur ...

Woningveilingen zijn niet voor de gewone koper.

Volgens mij kan je hier ook best met de bank gaan praten, maar ja, zie er maar tussen te komen (of uberhaupt erachter te komen)
Dum de dum
  donderdag 7 april 2022 @ 14:30:45 #274
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204359365
https://www.rtvutrecht.nl(...)erbod-tot-ruim-5-ton

Met een WOZ tot 521K... de WOZ loopt altijd achter dus dat ik zelfs in Zeist een flink deel van de woningvoorraad.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204359444
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 10:04 schreef Drekkoning het volgende:
Huizenprijzen zijn voor het eerst weer gedaald.

Het begin van het einde van deze absurde prijzen, of een tijdelijke dip?
Huizenprijsontwikkeling is meestal niet iets van een tijdelijke dip (dip zou ik denken 'n periode van 0,5 - 1 jaar). Een huizenprijsontwikkeling is meestal iets van 5 jaar of nog langer.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 7 april 2022 @ 14:45:17 #276
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204359491
https://www.gld.nl/nieuws(...)-tijd-iets-goedkoper

Een lichte bries kennelijk, die daling :D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204360803
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 10:04 schreef Drekkoning het volgende:
Huizenprijzen zijn voor het eerst weer gedaald.

Het begin van het einde van deze absurde prijzen, of een tijdelijke dip?
Ik hoop voor starters dat huizen nog fors zullen dalen (ook al heb ik recent een huis gekocht). Alleen dan zou de rente eigenlijk ook wat lager moeten blijven, maar dat lijkt ook te stijgen. Zijn natuurlijk met elkaar verbonden, maar goed
Op vrijdag 26 april 2019 11:05 schreef Flippiee het volgende:[..]
Dag knapste man van FOK!
  donderdag 7 april 2022 @ 16:50:05 #278
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_204360817
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 16:47 schreef Kiid het volgende:

[..]
Ik hoop voor starters dat huizen nog fors zullen dalen (ook al heb ik recent een huis gekocht). Alleen dan zou de rente eigenlijk ook wat lager moeten blijven, maar dat lijkt ook te stijgen. Zijn natuurlijk met elkaar verbonden, maar goed
Tja, als de huisprijzen dalen doordat de financieringsruimte krapper wordt dan is er sec niemand mee geholpen die nu ook niet kan financieren.

Hooguit wordt het geld dat je gespaard hebt om te overbieden relatief wat meer waard, Maargoed, dat voordeel heeft de concurrentie ook.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  Moderator donderdag 7 april 2022 @ 17:12:58 #279
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_204361063
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 16:50 schreef Drekkoning het volgende:

[..]
Tja, als de huisprijzen dalen doordat de financieringsruimte krapper wordt dan is er sec niemand mee geholpen die nu ook niet kan financieren.

Hooguit wordt het geld dat je gespaard hebt om te overbieden relatief wat meer waard, Maargoed, dat voordeel heeft de concurrentie ook.
Dan hebben dus de spaarders wel een voordeel ten opzichte van jonge mensen die nog niet veel hebben kunnen sparen.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  donderdag 7 april 2022 @ 17:29:51 #280
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204361265
quote:
88s.gif Op donderdag 7 april 2022 17:12 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Dan hebben dus de spaarders wel een voordeel ten opzichte van jonge mensen die nog niet veel hebben kunnen sparen.
Spaarders hebben altijd voordeel, ongeacht de markt en rente van dat moment.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 7 april 2022 @ 17:36:58 #281
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_204361343
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 17:29 schreef Leandra het volgende:

[..]
Spaarders hebben altijd voordeel, ongeacht de markt en rente van dat moment.
Behalve bij grote inflatie lijkt mij
  donderdag 7 april 2022 @ 17:47:00 #282
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204361441
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2022 17:36 schreef Rode_Wijn het volgende:

[..]
Behalve bij grote inflatie lijkt mij
Op het moment dat je een huis wilt kopen en eigen vermogen hebt dan heb je voordeel op degenen die dat niet hebben.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204361462
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 09:41 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ja, dat ook. Ze maakt een vreselijke indruk. En dan die hele houding alsof ze mensen helpt...
Benieuwd hoe dat zal gaan als binnen die periode van 3 jaar de huizenmarkt inzakt. Zij koopt nu een huis voor 340k voor 390k, en de 'huurders' leggen zich vast om het over 3 jaar voor 450k te kopen. De 3 jaar huur (zeg 50k) gaat er dan nog wel vanaf. Dus kopen ze een huis wat nu 340k is, voor 400k. Maar als de markt intussen inzakt met 15% tov nu, betalen ze 400k, voor een huis wat op 290k zal worden getaxeerd. Wat gebeurd er dan als ze niet de missende 110k volledig op tafel kunnen leggen?
pi_204361486
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 17:49 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Benieuwd hoe dat zal gaan als binnen die periode van 3 jaar de huizenmarkt inzakt. Zij koopt nu een huis voor 340k voor 390k, en de 'huurders' leggen zich vast om het over 3 jaar voor 450k te kopen. De 3 jaar huur (zeg 50k) gaat er dan nog wel vanaf. Dus kopen ze een huis wat nu 340k is, voor 400k. Maar als de markt intussen inzakt met 15% tov nu, betalen ze 400k, voor een huis wat op 290k zal worden getaxeerd. Wat gebeurd er dan als ze niet de missende 110k volledig op tafel kunnen leggen?
Dan blijf je lekker huren van Charlotte ? Tis een optie tot koop zoals ik het las, geen verplichting.

[Edit] lees net op quotenet dat je schijnbaar dan uit je woning moet. Overigens krijg je max een kwart van je betaalde huur verrekend met de aankoopprijs (die je dan weer kwijt bent als je niet koopt).

[ Bericht 4% gewijzigd door descon op 07-04-2022 17:56:56 ]
pi_204361606
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 17:47 schreef Leandra het volgende:

[..]
Op het moment dat je een huis wilt kopen en eigen vermogen hebt dan heb je voordeel op degenen die dat niet hebben.
Das ook de reden waarom rijke mensen altijd rijker worden na een crisis. Die hebben vaak nog vermogen achter de hand om tijdens een crisis goedkoop in te kopen van de mensen die er in de hoogtij dagen te dik in zaten en nu moeten verkopen omdat ze geen geld meer achter de hand hebben.
  donderdag 7 april 2022 @ 18:04:10 #286
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_204361618
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 17:49 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Benieuwd hoe dat zal gaan als binnen die periode van 3 jaar de huizenmarkt inzakt. Zij koopt nu een huis voor 340k voor 390k, en de 'huurders' leggen zich vast om het over 3 jaar voor 450k te kopen. De 3 jaar huur (zeg 50k) gaat er dan nog wel vanaf. Dus kopen ze een huis wat nu 340k is, voor 400k. Maar als de markt intussen inzakt met 15% tov nu, betalen ze 400k, voor een huis wat op 290k zal worden getaxeerd. Wat gebeurd er dan als ze niet de missende 110k volledig op tafel kunnen leggen?
Dan kopen ze geen huis.
Dum de dum
pi_204361956
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 16:47 schreef Kiid het volgende:

[..]
Ik hoop voor starters dat huizen nog fors zullen dalen (ook al heb ik recent een huis gekocht). Alleen dan zou de rente eigenlijk ook wat lager moeten blijven, maar dat lijkt ook te stijgen. Zijn natuurlijk met elkaar verbonden, maar goed
Dat zal wel loslopen. Huizen voor starters, daar blijft wel veel vraag naar. Er is een tekort en nieuwbouw is aardig aan de prijs vandaag de dag.

Denk dat voor nu vooral de wat duurdere woningen tikken gaan krijgen.
pi_204361963
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2022 17:36 schreef Rode_Wijn het volgende:

[..]
Behalve bij grote inflatie lijkt mij
Al is de inflatie 25%, dan nog hebben ze een voordeel op iemand die geen euro heeft om aan z'n kont te krabben.
pi_204362401
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 17:51 schreef descon het volgende:

[..]
Dan blijf je lekker huren van Charlotte ? Tis een optie tot koop zoals ik het las, geen verplichting.

[Edit] lees net op quotenet dat je schijnbaar dan uit je woning moet. Overigens krijg je max een kwart van je betaalde huur verrekend met de aankoopprijs (die je dan weer kwijt bent als je niet koopt).
Het blijft een vage en ingewikkelde constructie waarbij juridisch van alles mis kan gaan.
Ik kan ook geen website vinden van PROPRT in Bilthoven waarop ze alles goed uitleggen.
Wel staat er een van hun panden te koop op Funda maar veel duidelijker wordt het niet.
Zo is er ook nog sprake van een waarborgsom (geen bankgarantie) van 40.000 euro. Maar waar halen de huurders dat geld vandaan? Als ze het al hebben kunnen ze het beter gebruiken gelijk om te kopen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_204362650
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 19:11 schreef Jemoederniet het volgende:

[..]
Het blijft een vage en ingewikkelde constructie waarbij juridisch van alles mis kan gaan.
Ik kan ook geen website vinden van PROPRT in Bilthoven waarop ze alles goed uitleggen.
Wel staat er een van hun panden te koop op Funda maar veel duidelijker wordt het niet.
Zo is er ook nog sprake van een waarborgsom (geen bankgarantie) van 40.000 euro. Maar waar halen de huurders dat geld vandaan? Als ze het al hebben kunnen ze het beter gebruiken gelijk om te kopen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Waarom eerst een jaar huren ? Dan kan je toch net zo goed die hut gelijk kopen?.

Mij ontgaat het voordeel voor de koper compleet. Helemaal als je ook nog ff ergens 40k moet regelen.

Apart verhaal, hopelijk binnenkort gaan dit soort vastgoedcowboys kapot door de markt.
  donderdag 7 april 2022 @ 19:42:15 #291
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_204363017
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 18:41 schreef Halcon het volgende:

[..]
Al is de inflatie 25%, dan nog hebben ze een voordeel op iemand die geen euro heeft om aan z'n kont te krabben.
Ook niet als die krabbende persoon dan euro's gaat lenen?
pi_204363572
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2022 19:42 schreef Rode_Wijn het volgende:

[..]
Ook niet als die krabbende persoon dan euro's gaat lenen?
De persoon met spaargeld kan waarschijnlijk ook wel lenen. De krabbende persoon zal om iets te kunnen kopen nu wel wat eigen geld moeten hebben.
  donderdag 7 april 2022 @ 20:31:58 #293
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_204364179
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 20:08 schreef Halcon het volgende:

[..]
De persoon met spaargeld kan waarschijnlijk ook wel lenen. De krabbende persoon zal om iets te kunnen kopen nu wel wat eigen geld moeten hebben.
Kan gewoon via familiebank of persoonlijke lening
pi_204364204
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2022 20:31 schreef Rode_Wijn het volgende:

[..]
Kan gewoon via familiebank of persoonlijke lening
Ja, als dat lukt, dan kan dat. Maar blijft staan dat je over het algemeen beter wel spaargeld kunt hebben dan geen spaargeld.
  donderdag 7 april 2022 @ 20:32:56 #295
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204364212
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2022 17:36 schreef Rode_Wijn het volgende:

[..]
Behalve bij grote inflatie lijkt mij
Ik spaar liever 100 euro die de volgende maand nog maar 25 waard zijn dan dat ik dat niet kan.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  donderdag 7 april 2022 @ 20:34:04 #296
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_204364240
quote:
14s.gif Op donderdag 7 april 2022 20:32 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Ik spaar liever 100 euro die de volgende maand nog maar 25 waard zijn dan dat ik dat niet kan.
Hoezo, je kan toch beter die 100 euro lenen en ter waarde van 25 euro terugbetalen?
pi_204364245
quote:
14s.gif Op donderdag 7 april 2022 20:32 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Ik spaar liever 100 euro die de volgende maand nog maar 25 waard zijn dan dat ik dat niet kan.
Dit ja.

Ik koop ook liever een huis met een lening plus spaargeld en dat ik nog wel geld heb om het in te richten, dan dat ik van 'n neef de kosten koper moet lenen, van m'n ouders het overbieden, bij de bank de verkoopwaarde en dan bij de Wehkamp de inboedel in termijnen af moet betalen. Hoge inflatie of niet.
  donderdag 7 april 2022 @ 20:34:41 #298
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204364257
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2022 20:34 schreef Rode_Wijn het volgende:

[..]
Hoezo, je kan toch beter die 100 euro lenen en ter waarde van 25 euro terugbetalen?
Zeker.

Maar dan moet je wel kredietwaardig zijn.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_204364265
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 10:29 schreef Halcon het volgende:

[..]
In 2008 kwam de betaalbaarheid flink onder druk te zitten, doordat mensen inkomen verloren. Nu verliezen mensen geen inkomen, wel koopkracht natuurlijk.

Denk dat vooral huizen die duur zijn qua onderhoud wel een tikje gaan krijgen.
Banken werden meteen terughoudend met de kredietcrisis. Werkloosheid volgde pas later.
  donderdag 7 april 2022 @ 20:35:15 #300
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_204364272
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 20:32 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ja, als dat lukt, dan kan dat. Maar blijft staan dat je over het algemeen beter wel spaargeld kunt hebben dan geen spaargeld.
Over het algemeen ben ik het met je eens maar niet bij inflatie is mijn punt. Bij (stevige) inflatie kun je beter schulden hebben
pi_204364365
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2022 20:35 schreef Rode_Wijn het volgende:

[..]
Over het algemeen ben ik het met je eens maar niet bij inflatie is mijn punt. Bij (stevige) inflatie kun je beter schulden hebben
Vind ik niet. Schulden hebben bij hoge inflatie is geen ramp, mits je de lasten (makkelijk) kunt dragen uiteraard. Ook op de wat langere termijn.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')