abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_204326382
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 10:42 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja, en God verhoede dat je die bouwvakkers dan uit het buitenland gaat halen :X

Waar het vooral mis is gegaan, is dat de overheid niet is gaan/blijven bouwen toen 10 jaar geleden niemand een huis wilde kopen, toen gingen de aannemers bij bosjes failliet, dat personeel doet nu deels wat anders.
Dat was dus een triple loss-loss-loss:
Daardoor hebben we nu te weinig bouwvakkers, te weinig betaalbare huizen en zijn de huizen die er wel zijn ook nog eens veel duurder dan ze hadden hoeven zijn, als men toen maar (tegen een veel lagere prijs) gebouwd had.
Anti-cyclisch beleid voeren is en blijft ontzettend lastig. Als het slecht gaat is de neiging om investeringen af te bouwen om de tekorten niet te hard te laten oplopen. En als het goed gaat wil niemand op de rem gaan staan.

Als de overheid anti-cyclisch beleid zou voeren, zou men nu echt niet zo hard moeten drukken op woningbouw. We zitten in hoogconjunctuur, de mensen zijn er niet, de grondstoffen zijn er niet. Ik wens een minister veel plezier om met dat verhaal naar de Kamer te gaan nu.
  maandag 4 april 2022 @ 11:07:25 #202
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204326491
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2022 10:50 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Anti-cyclisch beleid voeren is en blijft ontzettend lastig. Als het slecht gaat is de neiging om investeringen af te bouwen om de tekorten niet te hard te laten oplopen. En als het goed gaat wil niemand op de rem gaan staan.

Als de overheid anti-cyclisch beleid zou voeren, zou men nu echt niet zo hard moeten drukken op woningbouw. We zitten in hoogconjunctuur, de mensen zijn er niet, de grondstoffen zijn er niet. Ik wens een minister veel plezier om met dat verhaal naar de Kamer te gaan nu.
Men moet nu wel hard drukken op de woningbouw omdat men niet heeft gebouwd toen er geen tekorten waren.
Het anti-cyclische beleid dat ze voeren is het probleem, het is een beetje bizar om te doen alsof men dat beleid dan nu zou moeten invoeren en dus niet op bouwen, bouwen, bouwen zou moeten inzetten.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204326536
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 10:42 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja, en God verhoede dat je die bouwvakkers dan uit het buitenland gaat halen :X

Waar het vooral mis is gegaan, is dat de overheid niet is gaan/blijven bouwen toen 10 jaar geleden niemand een huis wilde kopen, toen gingen de aannemers bij bosjes failliet, dat personeel doet nu deels wat anders.
Dat was dus een triple loss-loss-loss:
Daardoor hebben we nu te weinig bouwvakkers, te weinig betaalbare huizen en zijn de huizen die er wel zijn ook nog eens veel duurder dan ze hadden hoeven zijn, als men toen maar (tegen een veel lagere prijs) gebouwd had.
Regering moet om de 4 jaar (of minder) herkozen worden. Dus die leven ook een beetje bij de waan van de dag.
  maandag 4 april 2022 @ 11:21:26 #204
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204326595
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 11:14 schreef Halcon het volgende:

[..]
Regering moet om de 4 jaar (of minder) herkozen worden. Dus die leven ook een beetje bij de waan van de dag.
Dat is dan net het probleem hè, regeren is vooruitzien.
En dan niet naar over 2 jaar, maar naar over 20 jaar.
Daarom is het ook zo gruwelijk irritant dat allerlei figuren het klimaatbeleid maar blijven frustreren omdat ze niet willen zien wat het effect op de lange termijn is, zodra er 2 sneeuwvlokjes vallen schreeuwen ze alweer dat global warming een hoax is.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204326609
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 11:21 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat is dan net het probleem hè, regeren is vooruitzien.
En dan niet naar over 2 jaar, maar naar over 20 jaar.
Daarom is het ook zo gruwelijk irritant dat allerlei figuren het klimaatbeleid maar blijven frustreren omdat ze niet willen zien wat het effect op de lange termijn is, zodra er 2 sneeuwvlokjes vallen schreeuwen ze alweer dat global warming een hoax is.
Electoraal neem je dan niet altijd besluiten die het goed doen. Kiezers zijn namelijk ook vaak van de korte termijn. Denk dat er 10 jaar geleden weinig draagvlak was voor het bouwen van tienduizenden extra woningen.

Idem dito voor defensie. Dat was ook altijd een populair punt om op te beknibbelen. Nu is het oorlog en komt men opeens tot de conclusie dat er veel geld bij moet en er veel achterstallig onderhoud is.
  maandag 4 april 2022 @ 11:27:34 #206
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204326642
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 11:22 schreef Halcon het volgende:

[..]
Electoraal neem je dan niet altijd besluiten die het goed doen. Kiezers zijn namelijk ook vaak van de korte termijn. Denk dat er 10 jaar geleden weinig draagvlak was voor het bouwen van tienduizenden extra woningen.

Idem dito voor defensie. Dat was ook altijd een populair punt om op te beknibbelen. Nu is het oorlog en komt men opeens tot de conclusie dat er veel geld bij moet en er veel achterstallig onderhoud is.
Dat is het probleem en dat is alleen maar groter sinds de politiek vergeven is van populisme.
Men durft niet meer te doen wat men moet doen; voor de lange termijn beslissen, want ze zijn als de dood dat ze de volgende keer niet meer in het pluche zitten.

Overigens denk ik niet dat er toen geen draagvlak zou zijn geweest, het tekort aan betaalbare woningen is altijd groot geweest, het is niet alsof er 10 jaar geleden geen wachtlijsten voor (sociale) huur waren.
Daarentegen moet men eens ophouden sociale huur op A-locaties te willen bouwen, en het gegeven dat een locatie altijd een locatie met sociale huur was wil niet zeggen dat dat ook zo moet blijven, steden worden groter, locaties veranderen van status.
Daar waar de Jordaan 60 jaar geleden nog een F-locatie was is het nu een A-locatie.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204326652
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 11:27 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat is het probleem en dat is alleen maar groter sinds de politiek vergeven is van populisme.
Men durft niet meer te doen wat men moet doen; voor de lange termijn beslissen, want ze zijn als de dood dat ze de volgende keer niet meer in het pluche zitten.

Overigens denk ik niet dat er toen geen draagvlak zou zijn geweest, het tekort aan betaalbare woningen is altijd groot geweest, het is niet alsof er 10 jaar geleden geen wachtlijsten voor (sociale) huur waren.
Was vroeger ook al het probleem. Gasopbrengsten hadden bijvoorbeeld ook in een fonds gestopt kunnen worden i.p.v. alles te verbrassen.

Hele gedoe rondom gastarbeiders is ook niet heel handig aangepakt met de blik op de langere termijn.
  maandag 4 april 2022 @ 11:29:39 #208
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204326661
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 11:28 schreef Halcon het volgende:

[..]
Was vroeger ook al het probleem. Gasopbrengsten hadden bijvoorbeeld ook in een fonds gestopt kunnen worden i.p.v. alles te verbrassen.

Hele gedoe rondom gastarbeiders is ook niet heel handig aangepakt met de blik op de langere termijn.
Klopt, men wilde simpelweg niet zien dat het een probleem zou kunnen worden.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204326699
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 11:29 schreef Leandra het volgende:

[..]
Klopt, men wilde simpelweg niet zien dat het een probleem zou kunnen worden.
Daarom. Democratie met om de vier jaar kiezen brengt veel mooie dingen, maar het is zeker niet perfect. Inherent aan zoiets is dat het vizier vaak gericht is op de waan van de dag en minder op de lange termijn planning.
  maandag 4 april 2022 @ 12:31:42 #210
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_204327327
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 10:30 schreef blomke het volgende:

[..]
Ach, houd toch op. Wij "ouderen" hebben de winter van '62 - '63 meegemaakt, de oliecrisis van 1973, de Koude Oorlog, diverse economische crises met giga-werkeloosheid (richting het miljoen werkelozen!!) en het gebrek aan woningen bestaat al sinds WO-2.
Dus? Uiteindelijk is er geen generatie die zulke sprongen in welvaart gemaakt heeft als die van de huidige ouderen. Is echter geen reden om nu alleen met je eigen hachje bezig te zijn. Die lange termijn visie ontbreekt niet alleen bij de overheid maar ook echt wel bij de ouderen. (Die trouwens een steeds groter deel van in ieder geval de lokale overheid uitmaken)

Het is vooral de oudere garde die de klimaat issues voorzich uit schuiven of zelfs ontkennen want ja het raakt hen toch niet meer. Dat het maar de vraag is of je kleinkind ook zijn/haar verwachtte leeftijd van 84 nog uit kan zingen op de planeet doet er niet toe.
Vooral niet zelf water bij de wijn willen doen om AOW ook voor volgende generaties in stand te houden etc.
En geef me niet het verhaal wat mijn moeder houdt, dat je ook al betaald hebt voor de generatie voor je die niet zelf alle jaren ingelegd hadden.
De huidige generatie zit te betalen en het is zeer twijfelachtig of je uberhaupt er een AOW voor terug krijgt nog tzt. (Om maar niet te spreken van de pensioenregelingen die volledig uitgekleed zijn.)
En het is natuurlijk ook wel erg simpel om te denken dat de babyboomers die nog uit gezinnen van 7 of 8 kinderen kwamen te onderhouden zijn door de 1.8 kind per gezin die ze zelf op de wereld hebben gezet. Het moet toch uit de lengte of de breedte komen. Dan kan je wel eisen dat jij er nu warmpjes bij zit maar ja dat is vrij schofterig naar je eigen nageslacht.

Is de situatie ideaal met pensioen en AOW die niet afdoende geindexeerd wordt? Nee natuurlijk niet maar de situatie voor de generaties daarna is al helemaal niet rooskleurig. Wat verder kijken dan je eigen achtertuin mag best. Dat zet dan meteen de boel weer even in perspectief over hoe "slecht" het allemaal is voor de huidige ouderen.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_204327406
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 12:31 schreef laziness het volgende:
Het is vooral de oudere garde die de klimaat issues voorzich uit schuiven of zelfs ontkennen want ja het raakt hen toch niet meer. Dat het maar de vraag is of je kleinkind ook zijn/haar verwachtte leeftijd van 84 nog uit kan zingen op de planeet doet er niet toe.
Dat heeft geen fuck met klimaat te maken.

De huidige generatie is verwend en misschien is het derhalve goed als ze voelen wat er gebeurt als er tekort aan voedsel en dergelijk is. Worden ze wat minder wereldvreemd.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_204327436
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 11:28 schreef Halcon het volgende:

[..]

Als niemand geld uitgeeft is er geen economische activiteit. Kapitaal opbouwen is allemaal prima. Ik zie geen excessief gedrag van geld uitgeven aan vergankelijke zaken door de oudere generatie.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_204327627
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 12:31 schreef laziness het volgende:

De huidige generatie zit te betalen en het is zeer twijfelachtig of je uberhaupt er een AOW voor terug krijgt nog tzt. (Om maar niet te spreken van de pensioenregelingen die volledig uitgekleed zijn.)

Dat geldt ook voor mijn generatie. Wij hebbend de hele verschraling van de WAO, de AOW-leeftijdsverhoging, de afschaf van de VUT, de nagenoeg afschafte HRA (terecht) en de pensioen non-indexering meegemaakt.

Maar wel al die 36 jaar betalen...
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_204327687
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2022 10:50 schreef Heph844 het volgende:

Ik pleit nog altijd voor een neoliberaler woonbeleid. Laat de markt z'n werk doen: laat mensen goedkoop landbouwgrond kopen en zelf hun huur/koophuis ontwikkelen en bouwen. Decennia is op van alles en nog wat gelet t/m de rugstreeppad aan toe. Maar een elementaire behoefte om te kunnen bouwen en wonen, is ondergesneeuwd.

Inderdaad, ik zou niet graag een minister zijn die verantwoordelijk is voor wonen. Vooral omdat je altijd een stevige vorm van oppositie in de Tweede Kamer ondervindt.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 4 april 2022 @ 13:08:01 #215
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_204327719
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 12:59 schreef blomke het volgende:

[..]
Dat geldt ook voor mijn generatie. Wij hebbend de hele verschraling van de WAO, de AOW-leeftijdsverhoging, de afschaf van de VUT, de nagenoeg afschafte HRA (terecht) en de pensioen non-indexering meegemaakt.

Maar wel al die 36 jaar betalen...
De grens van ouderen en huidige generatie is ook wat vaag hier natuurlijk ;)

Ik heb het in dit geval over mijn (schoon)ouders en hun broers en zussen etc. Die zijn allemaal van 1940 t/m 1954 en al met pensioen. Die gingen nog met de VUT en hebben nog prachige eindloonregelingen etc.
Ik heb je lief mijn hele leven
  maandag 4 april 2022 @ 13:15:31 #216
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204327790
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 13:05 schreef blomke het volgende:

[..]
Ik pleit nog altijd voor een neoliberaler woonbeleid. Laat de markt z'n werk doen: laat mensen goedkoop landbouwgrond kopen en zelf hun huur/koophuis ontwikkelen en bouwen. Decennia is op van alles en nog wat gelet t/m de rugstreeppad aan toe. Maar een elementaire behoefte om te kunnen bouwen en wonen, is ondergesneeuwd.

Inderdaad, ik zou niet graag een minister zijn die verantwoordelijk is voor wonen. Vooral omdat je altijd een stevige vorm van oppositie in de Tweede Kamer ondervindt.
Mensen zelf hun huurhuis laten ontwikkelen? Wie gaat de infrastructuur op zo'n stuk landbouwgrond aanleggen, en bouwrijp maken? Want laten we eerlijk zijn: ik zie een kavel van 5.000 m² ook wel zitten, zeker als ik die voor een tientje de m² kan kopen, maar dat betekent niet dat ik er een halve wijk ga aanleggen.

Het grappige is dat de de (lokale) politiek juist in gebieden met veel landbouwgrond helemaal niet wil dat jij of ik een huis (of 5 huizen) in een weiland gaan bouwen, want dat weiland moet of beschikbaar blijven voor de landbouw/veeteelt of de gemeente wil er zelf een hele wijk in neerplempen.

En ja, als we 5% van alle landbouwgrond beschikbaar zouden maken voor woningbouw dan zou er meer dan genoeg gebouwd kunnen worden.
Maar ja, die 5% kan natuurlijk niet van ieder stuk landbouwgrond afgehaald worden, er zijn/worden nu al hele wijken gebouwd die niet voldoen aan de eisen qua stankcirkel van de boerenbedrijven die er omheen blijven liggen.
Dus als er ergens gebouwd moet worden dan zijn de boeren die er omheen zitten de eersten die in bezwaar gaan, niet omdat ze het niet nodig vinden dat er gebouwd wordt, want ze weten heel goed dat dat nodig is, maar simpelweg om te voorkomen dat zij hun bedrijf 5 jaar later moeten opdoeken omdat het niet voldoet aan de eisen voor bedrijfsvoering naast een woonwijk.

Dus als je op 1 stuk landbouwgrond wilt bouwen, dan moet je zorgen dat de omringende stukken landbouwgrond geen overlast kunnen veroorzaken in die nieuw te bouwen woonwijk, en dat wordt een probleem zodra je van Boer A koopt maar boeren B en C hun bedrijfsvoering daar gewoon voortzetten.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204330991
quote:
7s.gif Op maandag 4 april 2022 09:27 schreef phpmystyle het volgende:
Haha, de eerste donkere voortekenen voor het niet behalen van de doelstellingen doemen al op in de horizon.
[..]
Echter zijn er inmiddels al meer dan 100.000 woningen nodig..
[..]
Werkelijk wat een incompetentie, en wat schofterigheid jegens jonge groepen die simpelweg niks betaalbaars kunnen vinden. Als ouderen zo behandeld zouden worden als jongeren was al lang het land te klein :{

Andere kant, jongeren moeten ook niet teveel zeuren, zijn veelal bezig met havermout melk drinken en klimaatneutrale shit.

https://www.telegraaf.nl/(...)caties-aan-te-wijzen
Maar toch, groepen geen voorrang. Geen extra voorrang bedoelde hij vast. Hele groepen hebben al voorrang om allerlei uiteenlopende redenen.
pi_204331038
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 18:35 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Maar toch, groepen geen voorrang. Geen extra voorrang bedoelde hij vast. Hele groepen hebben al voorrang om allerlei uiteenlopende redenen.
Hij zegt het een paar keer in dat interview. Iets wat hij totaal niet waar gaat kunnen maken, maar goed... :) Dat zijn we wel gewend van 'm.
pi_204331150
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 13:15 schreef Leandra het volgende:

[..]
Mensen zelf hun huurhuis laten ontwikkelen? Wie gaat de infrastructuur op zo'n stuk landbouwgrond aanleggen, en bouwrijp maken? Want laten we eerlijk zijn: ik zie een kavel van 5.000 m² ook wel zitten, zeker als ik die voor een tientje de m² kan kopen, maar dat betekent niet dat ik er een halve wijk ga aanleggen.

Het grappige is dat de de (lokale) politiek juist in gebieden met veel landbouwgrond helemaal niet wil dat jij of ik een huis (of 5 huizen) in een weiland gaan bouwen, want dat weiland moet of beschikbaar blijven voor de landbouw/veeteelt of de gemeente wil er zelf een hele wijk in neerplempen.

En ja, als we 5% van alle landbouwgrond beschikbaar zouden maken voor woningbouw dan zou er meer dan genoeg gebouwd kunnen worden.
Maar ja, die 5% kan natuurlijk niet van ieder stuk landbouwgrond afgehaald worden, er zijn/worden nu al hele wijken gebouwd die niet voldoen aan de eisen qua stankcirkel van de boerenbedrijven die er omheen blijven liggen.
Dus als er ergens gebouwd moet worden dan zijn de boeren die er omheen zitten de eersten die in bezwaar gaan, niet omdat ze het niet nodig vinden dat er gebouwd wordt, want ze weten heel goed dat dat nodig is, maar simpelweg om te voorkomen dat zij hun bedrijf 5 jaar later moeten opdoeken omdat het niet voldoet aan de eisen voor bedrijfsvoering naast een woonwijk.

Dus als je op 1 stuk landbouwgrond wilt bouwen, dan moet je zorgen dat de omringende stukken landbouwgrond geen overlast kunnen veroorzaken in die nieuw te bouwen woonwijk, en dat wordt een probleem zodra je van Boer A koopt maar boeren B en C hun bedrijfsvoering daar gewoon voortzetten.
Plus: biodiversiteit is al een probleem, laten we astjeblieft niet stoppen met om de (echte) natuur te geven.
pi_204346270
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 23:25 schreef probablyunsure het volgende:
https://www.volkskrant.nl(...)oningmarkt~b808d3cd/

Artikel over een van de leningnemers van Matching Capital (o.a. de "starterswoning" in Amsterdam die hier onlangs ook besproken is)
Crosspost. Hier wordt duidelijk hoe de "filantropische" Charlotte te werk gaat. :')
pi_204346764
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 18:46 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Plus: biodiversiteit is al een probleem, laten we astjeblieft niet stoppen met om de (echte) natuur te geven.
Kun je landbouwgrond/weiland echt natuur noemen? Op de meeste groeit alleen gras omdat de boer niets heeft aan een perceel vol onkruid.
Facts don't care about your feelings
pi_204346804
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 10:54 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Kun je landbouwgrond/weiland echt natuur noemen? Op de meeste groeit alleen gras omdat de boer niets heeft aan een perceel vol onkruid.
Neuh, niet echt. Zie bijvoorbeeld het rapport van het WWF: https://www.wwf.nl/wat-we(...)living-planet-report
pi_204346856
Onze hypotheekofferte is goedgekeurd *O*

We twijfelden eerst of we wel een financieel adviseur in de arm moesten nemen (is niet bepaald gratis), maar in dit geval ben ik er toch heel blij mee doordat we toch nog best wat dingen moesten wijzigen door een veel lager uitgevallen taxatie van het gekochte huis. Dus zij hebben (in overleg met ons) met potjes geschoven en een brief met onderbouwing voor die keuzes naar de hypotheekverstrekker verstuurd.

(Pro-tip: hou je taxateur te vriend. Ik kan het niet hard maken, maar ik denk dat het tegen ons gewerkt heeft dat de communicatie vanaf het begin al volkomen ruk liep)

Ondertussen wachten we nog steeds op het taxatierapport van onze huidige woning. Nu is de woningbouw de opdrachtgever, dus het kan ook zijn dat het daar al een tijdje is blijven liggen. Daar ook maar even een mailtje aan gewaagd. Wel fijn te weten hoeveel we straks te besteden hebben :')
  woensdag 6 april 2022 @ 11:04:56 #224
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_204346870
quote:
7s.gif Op woensdag 6 april 2022 11:03 schreef Candaasje het volgende:

We twijfelden eerst of we wel een financieel adviseur in de arm moesten nemen (is niet bepaald gratis), maar in dit geval ben ik er toch heel blij mee doordat we toch nog best wat dingen moesten wijzigen door een veel lager uitgevallen taxatie van het gekochte huis. Dus zij hebben (in overleg met ons) met potjes geschoven en een brief met onderbouwing voor die keuzes naar de hypotheekverstrekker verstuurd.

(Pro-tip: hou je taxateur te vriend. Ik kan het niet hard maken, maar ik denk dat het tegen ons gewerkt heeft dat de communicatie vanaf het begin al volkomen ruk liep)

Ondertussen wachten we nog steeds op het taxatierapport van onze huidige woning. Nu is de woningbouw de opdrachtgever, dus het kan ook zijn dat het daar al een tijdje is blijven liggen. Daar ook maar even een mailtje aan gewaagd. Wel fijn te weten hoeveel we straks te besteden hebben :')
Gefeliciteerd!!

En zou met niet verbazen, vreemd wereldje dat taxeren. Tot nu toe twee keer exact de waarde gehad die ik liet vallen tijdens de taxatie van ons nieuwe huis :')
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_204346886
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 11:04 schreef Drekkoning het volgende:

[..]
Gefeliciteerd!!

En zou met niet verbazen, vreemd wereldje dat taxeren. Tot nu toe twee keer exact de waarde gehad die ik liet vallen tijdens de taxatie van ons nieuwe huis :')
Zo ging het altijd. "Vroeger" werd er ook altijd gevraagd hoeveel hypotheek iemand nodig heeft.
  woensdag 6 april 2022 @ 11:08:45 #226
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204346907
quote:
7s.gif Op woensdag 6 april 2022 11:03 schreef Candaasje het volgende:

*O* *O* *O*
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204346924
Dankjulliewel!

quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 11:04 schreef Drekkoning het volgende:

[..]
Gefeliciteerd!!

Ja, dat had ik ook wel enigszins verwacht. Of in elk geval een beetje richting de verkoopprijs. Maar dat gebeurde niet.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_204347120
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 09:51 schreef Halcon het volgende:

[..]
Crosspost. Hier wordt duidelijk hoe de "filantropische" Charlotte te werk gaat. :')
De Charlotte-methode:
3-kamerwoning op 3e etage in Geuzenveld-Slotermeer. Vraagprijs 340.000,
Charlotte koopt het object zonder financieringsvoorbehoud voor 390.000
Koopprijs voor de huurders over 3 jaar is 450.000.
De betaalde huur wordt in mindering gebracht.

Dus de huurders/aspirant-kopers gaan nu al akkoord met een veel hogere koopprijs die over 3 jaar wordt verwacht? En al betaal je 30k aan huur, dan nog is de prijs over 3 jaar veel hoger dan waarvoor de huurders nu geen financiering voor kunnen krijgen. Hoe gaan die huurders dan wel een hypotheek regelen?
Of vraagt Charlotte een dubbel zo hoge huur als is toegestaan volgens de puntentelling? Met het gevaar dat huurders alsnog een lagere huurprijs weten te bedingen via de huurcommissie.
En wat als de huizenmarkt instort, dan is de schade helemaal niet meer te overzien.

Bedrijfsmodel lijkt me toch niet meer houdbaar wegens de onlangs ingestelde opkoopbescherming/zelfwoonplicht in Amsterdam en veel andere steden. Je kunt dit soort woningen alleen nog maar kopen als je er zelf in gaat wonen. Ook de hogere overdrachtsbelasting die twee keer (2 en 8%) moet worden afgetikt neemt een grote hap uit het rendement.
  Moderator woensdag 6 april 2022 @ 12:09:18 #229
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_204347411
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 13:15 schreef Leandra het volgende:

[..]

Tja het is ook allemaal wel heel erg not in my back yard beleid. Hoevaak je niet mensen ziet die zeggen "natuurlijk windmolens zijn geweldig", "maar niet hier"... en vaak zijn dat mensen die bij een enorme vlak landbouw gebied staan en wijzen naar een smetteloze horizon, m.a.w. perfecte plek voor windmolens.

Hetzelfde met woningbouw, er komt geen plan van de grond want.. bestemmingsplanwijzigingen, of boze burgers die het niets vinden, lokale partijen die sowieso alles dwarsbomen, etc.

We zijn van een polderend land verworden tot een zak in het moeras want ik heb ook een mening land.

Mijn zus heeft veel gesloopt in omgeving Utrecht, waar gewoon voor elk project (letterlijk elk project) eerst een bezwaar vaan leefbaar utrecht afgewezen moet worden.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  woensdag 6 april 2022 @ 13:23:46 #230
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_204348044
quote:

[..]
Het klinkt een beetje als een piramidespel. Zolang de prijzen stijgen gaat het goed, maar wat als de prijzen weer dalen? Hoe staan haar financiers daarin en wat voor zekerheid hebben haar huurders dan? Alles moet wel heel erg "volgens plan" verlopen om dit te laten werken lijkt me. En dat "laten werken" mag ook wel tussen aanhalingstekens: dit is een aanpak die een al oververhitte markt nog wat verder aanjaagt.

edit:
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 11:33 schreef Jemoederniet het volgende:

Dus de huurders/aspirant-kopers gaan nu al akkoord met een veel hogere koopprijs die over 3 jaar wordt verwacht?
De verwoording in het artikel is erg verwarrend:
quote:
Het verschil: Charlotte verhuurt de gekochte woning daarna aan starters die de woning na drie jaar van haar bedrijf mogen kopen.
quote:
Het aankoopbedrag over drie jaar waarvoor ze nu tekenen, is in verband met verwachte waardestijging hoger dan de prijs die Charlotte nu betaalt. 'Daar zit voor ons de winst.'
De schrijver van het artikel krijgt op Twitter veel shit over zich heen omdat ze feitelijk een huisjesmelker promoot maar aan de manier waarop zaken onderbouwd wordt scheelt ook wel het nodige. :')

[ Bericht 7% gewijzigd door beantherio op 06-04-2022 13:46:22 ]
pi_204348445
Je weet natuurlijk nooit of iemand over drie jaar dat geld kan leven, genoeg eigen geld heeft, etc.
pi_204348577
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 11:06 schreef Halcon het volgende:

[..]
Zo ging het altijd. "Vroeger" werd er ook altijd gevraagd hoeveel hypotheek iemand nodig heeft.
Ging? Vroeger?
pi_204349055
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 13:23 schreef beantherio het volgende:

[..]
Het klinkt een beetje als een piramidespel. Zolang de prijzen stijgen gaat het goed, maar wat als de prijzen weer dalen? Hoe staan haar financiers daarin en wat voor zekerheid hebben haar huurders dan? Alles moet wel heel erg "volgens plan" verlopen om dit te laten werken lijkt me. En dat "laten werken" mag ook wel tussen aanhalingstekens: dit is een aanpak die een al oververhitte markt nog wat verder aanjaagt.

edit:
[..]
De verwoording in het artikel is erg verwarrend:
[..]
[..]
De schrijver van het artikel krijgt op Twitter veel shit over zich heen omdat ze feitelijk een huisjesmelker promoot maar aan de manier waarop zaken onderbouwd wordt scheelt ook wel het nodige. :')
Dat stukje over haar bmw is ook cringe.
pi_204349087
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 14:21 schreef namliam het volgende:

[..]
Ging? Vroeger?
Ja. Dan werd er ook gekeken wat iemand nodig had voor z'n hypotheekaanvraag. X-bedrag nodig, dan werd dat door 1,25 of wat minder gedeeld en dan had je de EW.

Dat was nog in de oversluittijd. Dan had iemand bv ¤ 150k lening, ¤ 50k kredieten... dus grofweg ¤ 210k of zo nodig. Dan was de EW ¤ 175 of zo.
pi_204350390
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 10:54 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
quote:
(echte)
pi_204350434
quote:
88s.gif Op woensdag 6 april 2022 12:09 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Tja het is ook allemaal wel heel erg not in my back yard beleid. Hoevaak je niet mensen ziet die zeggen "natuurlijk windmolens zijn geweldig", "maar niet hier"... en vaak zijn dat mensen die bij een enorme vlak landbouw gebied staan en wijzen naar een smetteloze horizon, m.a.w. perfecte plek voor windmolens.

Hetzelfde met woningbouw, er komt geen plan van de grond want.. bestemmingsplanwijzigingen, of boze burgers die het niets vinden, lokale partijen die sowieso alles dwarsbomen, etc.

We zijn van een polderend land verworden tot een zak in het moeras want ik heb ook een mening land.

Mijn zus heeft veel gesloopt in omgeving Utrecht, waar gewoon voor elk project (letterlijk elk project) eerst een bezwaar vaan leefbaar utrecht afgewezen moet worden.
Voor je huis komt een flatgebouw, of een prachtige windmolen. Succes met het uitzicht uit je raam, je waardeverlies en je wooncomfort.

Natuurlijk maak je er bezwaar tegen.

quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 15:05 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ja. Dan werd er ook gekeken wat iemand nodig had voor z'n hypotheekaanvraag. X-bedrag nodig, dan werd dat door 1,25 of wat minder gedeeld en dan had je de EW.

Dat was nog in de oversluittijd. Dan had iemand bv ¤ 150k lening, ¤ 50k kredieten... dus grofweg ¤ 210k of zo nodig. Dan was de EW ¤ 175 of zo.
Hoe lang geleden is vroeger? 😅
  Moderator woensdag 6 april 2022 @ 17:23:36 #237
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_204350469
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 17:20 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Voor je huis komt een flatgebouw, of een prachtige windmolen. Succes met het uitzicht uit je raam, je waardeverlies en je wooncomfort.

[..]
Okay prima dan zetten we ze.... Ehm...ja ehm... Nergens.
pi_204350637
quote:
88s.gif Op woensdag 6 april 2022 17:23 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Okay prima dan zetten we ze.... Ehm...ja ehm... Nergens.
Jawel, voor jouw deur
pi_204351417
quote:

[..]
Ik vind haar kleding en haar houding gewoon vreselijk. :')
Alleen om dat zou ik al niet met haar in zee gaan, al was ik überhaupt geïnteresseerd.
pi_204351424
Oja, mijn bod is het niet geworden. Blijkbaar voor meer dan 545K weggegaan (vraagprijs 500K).
Ik wens de koper heel veel succes met de verbouwing van tegen de 100K en een lege VvE-pot. :P

Next.
pi_204351656
quote:
7s.gif Op woensdag 6 april 2022 11:10 schreef Candaasje het volgende:
Dankjulliewel!
[..]
Ja, dat had ik ook wel enigszins verwacht. Of in elk geval een beetje richting de verkoopprijs. Maar dat gebeurde niet.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Sorry uiteraard niks persoonlijks -ik snap dat je hoopt op een hoge taxatie ivm de financiering- maar is deze taxatie zo raar? Jullie hebben dik overboden en de taxateur komt in het midden uit. Je overbieding kan ook 'opportunity costs' zijn geweest om vooraan in de rij te staan.

Daarbij: ondanks dat er veel verhalen rondgaan over taxateurs -die deels ook waar zijn- ze worden wel degelijk gecontroleerd. Ze moeten de taxatie onderbouwen met behulp van een minimaal aantal referentie objecten (oké, dat is soms ook natte vinger werk) en er vinden zeer regelmatig steekproeven plaats. Natuurlijk is er speelruimte, maar het beeld dat geschetst wordt over taxateurs die alles op kunnen schrijven is ook weer overdreven.

Je zegt nu eigenlijk dat het persoonlijk is dat de taxatie op deze prijs uit kwam.
pi_204351721
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 17:15 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
[..]

ALS je het dan (hoe zinloos het ook is) wil hebben over grammatica en spelling doe het dan bij iets wat ook echt fout is. Of reageer inhoudelijk, want volgens mij stel ik niet echt een hele gekke vraag.
Facts don't care about your feelings
  woensdag 6 april 2022 @ 21:47:17 #243
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204353830
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 19:21 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
ALS je het dan (hoe zinloos het ook is) wil hebben over grammatica en spelling doe het dan bij iets wat ook echt fout is. Of reageer inhoudelijk, want volgens mij stel ik niet echt een hele gekke vraag.
Volgens mij klopt je zin zelfs.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_204354457
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 13:05 schreef blomke het volgende:

[..]

Hoe zie je dat 'goedkoop' voor je?
Als het weinig moeite kost een bestemmingsplan te wijzigen dan gaat die boer natuurlijk de grond verkopen tegen de marktwaarde zijnde 300-500k voor een kaveltje van 500m2.
Nog los van de bouwkosten die nog extremer stijgen.

Huidige regulering lijkt mij prima.
pi_204354500
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 15:05 schreef Halcon het volgende:

[..]

Snap ik weet ik, gaat me meer om de tijd... dat gaat nu nog steeds zo...
Heb zelf recent een taxatie laten doen, werd me letterlijk gevraagd voor hoeveel er nodig was en wat ik "dacht" dat het waard is.
pi_204354722
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2022 22:28 schreef Sport_Life het volgende:

Hoe zie je dat 'goedkoop' voor je?
Als het weinig moeite kost een bestemmingsplan te wijzigen dan gaat die boer natuurlijk de grond verkopen tegen de marktwaarde zijnde 300-500k voor een kaveltje van 500m2.
Nog los van de bouwkosten die nog extremer stijgen.

Huidige regulering lijkt mij prima.
Marktwaarde daalt bij hoger aanbod van bouwgrond vanuit de landbouwgronden. De huidige absurde prijzen van 800/m2 zijn een gevolg van de huidige regulering.

Afgezien daarvan, heeft het weinig zin te speculeren over oplossingen. De minister die hiermee bezig is, vindt mondkapjesdeals belangrijker dan het oplossen van de woningnood. De minister heeft al aangegeven dat die 105 per jaar en te weinig is en niet gehaald wordt. De problemen worden groter en de boeren gaan gewoon door met NOx/NH3 productie.
pi_204354742
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2022 19:15 schreef sopzeep het volgende:

[..]
Sorry uiteraard niks persoonlijks -ik snap dat je hoopt op een hoge taxatie ivm de financiering- maar is deze taxatie zo raar? Jullie hebben dik overboden en de taxateur komt in het midden uit. Je overbieding kan ook 'opportunity costs' zijn geweest om vooraan in de rij te staan.

Daarbij: ondanks dat er veel verhalen rondgaan over taxateurs -die deels ook waar zijn- ze worden wel degelijk gecontroleerd. Ze moeten de taxatie onderbouwen met behulp van een minimaal aantal referentie objecten (oké, dat is soms ook natte vinger werk) en er vinden zeer regelmatig steekproeven plaats. Natuurlijk is er speelruimte, maar het beeld dat geschetst wordt over taxateurs die alles op kunnen schrijven is ook weer overdreven.

Je zegt nu eigenlijk dat het persoonlijk is dat de taxatie op deze prijs uit kwam.
Ik vind 26000k onder de verkoopprijs taxeren en 15000 boven verkoopprijs niet echt in het midden. In een markt waarin vaker richting de verkoopprijs getaxeerd wordt en waarin we voor die regio zeker niet dik hebben overboden (nog geen 10% hè) is het zeker wel aan de conservatieve kant.

Ook de taxatie voor na de verbouwing is erg laag ingeschat. Dat bleek ook wel uit de verwachtingen/ ervaringen van andere adviseurs.

Het is niet dat het puur nattevingerwerk is geweest, ik heb ook werkelijk geen poot om op te staan. Het is wel conservatief. En gelukkig hadden wij zelf zodanig ruime marges genomen dat we er nooit écht door in de problemen zijn gekomen.

Ik ga hier niet alle details vermelden over de communicatieperikelen die we hebben gehad, maar ik vermoed oprecht dat het heeft meegespeeld. :)
  woensdag 6 april 2022 @ 22:55:11 #248
377797 Missblackhairhighheels
Intelligent en gehaat.
pi_204354759
quote:

[..]
:D
FOK! is een primaire levensbehoefte. FOK! bevredigt mijn ziel.
pi_204354866
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 22:51 schreef blomke het volgende:

[..]
Marktwaarde daalt bij hoger aanbod van bouwgrond vanuit de landbouwgronden. De huidige absurde prijzen van 800/m2 zijn een gevolg van de huidige regulering.

Afgezien daarvan, heeft het weinig zin te speculeren over oplossingen. De minister die hiermee bezig is, vindt mondkapjesdeals belangrijker dan het oplossen van de woningnood. De minister heeft al aangegeven dat die 105 per jaar en te weinig is en niet gehaald wordt. De problemen worden groter en de boeren gaan gewoon door met NOx/NH3 productie.
Nou ik haak in op jouw speculatie over oplossingen, die naar mijn idee niet werken :P.

Iedereen wil wel voor 50k een kavel kopen om te bouwen, dat betekent dat de prijs vanzelf opgedreven wordt (marktwerking). En laat de marktprijs nou rond de 500k liggen voor een beetje kavel.
pi_204354928
quote:

[..]
Je quote mij met de vraag of landbouwgrond echte natuur is.

Er is een reden waarom ik echte er bij zette als ik het over biodiversiteit heb. Ik corrigeer je niet op grammatica of op spelling. Ik heb het over de essentie van mijn boodschap.

quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 21:47 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Volgens mij klopt je zin zelfs.
Yup. Ik reageerde ook niet op zinsbouw of wat dan ook.
pi_204354990
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 23:03 schreef Sport_Life het volgende:
. En laat de marktprijs nou rond de 500k liggen voor een beetje kavel.
Dat is geen vrije marktprijs in neoliberale zin. Dat is een prijs, opgedreven door beperkingen, regels en milieu-eisen

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 06-04-2022 23:53:05 ]
  donderdag 7 april 2022 @ 05:30:02 #252
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204355601
quote:

[..]
Dus je betaald bovenop je huur ook nog eens een extra bedrag per jaar als je de woning na 3 jaar koopt, tov wanneer je het nu had gekocht? En als je het na 3 jaar niet koopt vervalt dat aanbod zeker en betaal je alleen nog de hoge huur?

Wel slim, niet sociaal.
pi_204355802
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 23:17 schreef blomke het volgende:

[..]
Dat is geen vrije marktprijs in neoliberale zin. Dat is een prijs, opgedreven door beperkingen, regels en milieu-eisen
Nee, het is de prijs die men bereid is te betalen voor een stukje grond.
pi_204355875
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 08:00 schreef Sport_Life het volgende:
Nee, het is de prijs die men bereid is te betalen voor een stukje grond.
Het is de prijs die men moet betalen, maar niet bereid is daartoe. Iets met gedwongen winkelnering.
pi_204356436
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 22:32 schreef namliam het volgende:

[..]
Snap ik weet ik, gaat me meer om de tijd... dat gaat nu nog steeds zo...
Heb zelf recent een taxatie laten doen, werd me letterlijk gevraagd voor hoeveel er nodig was en wat ik "dacht" dat het waard is.
Wat dat betreft is er weinig veranderd dan. Misschien dat de echte excessen er wel uit zijn. Destijds wel taxaties gezien van woningen die een EW van ¤ 150k kregen en dan uiteindelijk in de veiling voor de helft eruit gingen.
pi_204356440
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 18:52 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Ik vind haar kleding en haar houding gewoon vreselijk. :')
Alleen om dat zou ik al niet met haar in zee gaan, al was ik überhaupt geïnteresseerd.
Ja, dat ook. Ze maakt een vreselijke indruk. En dan die hele houding alsof ze mensen helpt...
pi_204356443
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 17:20 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

[..]
Jaar of 15 geleden.
  donderdag 7 april 2022 @ 10:04:39 #258
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_204356595
Huizenprijzen zijn voor het eerst weer gedaald.

Het begin van het einde van deze absurde prijzen, of een tijdelijke dip?
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
pi_204356681
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 10:04 schreef Drekkoning het volgende:

Vind ik lastig te zeggen. Er is nog altijd een flink tekort aan woningen en met de komst van mensen uit de Oekraïne wordt dat er niet minder op.

Aan de andere kant heb je wel de stijgende rente, gierende inflatie en stijgende energiekosten. Mensen zullen minder geld hebben om aan hypotheeklasten en huur uit te geven. Dat zou bijna wel moeten leiden tot een prijscorrectie.
  donderdag 7 april 2022 @ 10:19:43 #260
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_204356699
quote:

Met stijgende rente, en inflatie, zal er een nieuw niveau komen. Nivellerend eerder, dus niet een echte dip dip.

Een dip is ook niet logisch, huizen blijven schaars, in ieder geval de komende 5 tot 10 jaar.

Je gaat eerder zien dat de markt vast komt te zitten. Alleen mensen die moeten verhuizen gaan dat doen. Het zal wel een beetje prijsdrukkend werken, want als je niemand hebt om je toko aan te verkopen, en je moet toch weg, dan is de prijs verlagen ook het enige wat je kan doen.
Dum de dum
  donderdag 7 april 2022 @ 10:23:41 #261
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_204356738
quote:

Waar is dat te lezen?
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  donderdag 7 april 2022 @ 10:25:26 #262
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_204356760
quote:
7s.gif Op donderdag 7 april 2022 10:23 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Waar is dat te lezen?
https://www.volkskrant.nl/a-b7e022371
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
  donderdag 7 april 2022 @ 10:27:28 #263
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_204356783
quote:

[..]
Dit systeem is niets meer dan speculeren op een stijging van de huizenprijzen. Gaat de rente 1%-punt omhoog dan klapt het.
The End Times are wild
  donderdag 7 april 2022 @ 10:27:42 #264
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_204356787
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 10:19 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Met stijgende rente, en inflatie, zal er een nieuw niveau komen. Nivellerend eerder, dus niet een echte dip dip.

Een dip is ook niet logisch, huizen blijven schaars, in ieder geval de komende 5 tot 10 jaar.

Je gaat eerder zien dat de markt vast komt te zitten. Alleen mensen die moeten verhuizen gaan dat doen. Het zal wel een beetje prijsdrukkend werken, want als je niemand hebt om je toko aan te verkopen, en je moet toch weg, dan is de prijs verlagen ook het enige wat je kan doen.
Jep klopt, het blijft een basisbehoefte die ook nog eens schaars is.

Maar mensen kunnen niet meer uitgeven dan ze hebben en er zou bubbelwerking kunnen zijn bovenop de intrinsieke waarde.

In 2008 kelderden de prijzen ook enorm zonder dat er huizen bijgebouwd werden of mensen verdwenen.

Ik zie ze ook niet terugvallen naar 2016 prijzen oid, maar ben erg benieuwd.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
pi_204356809
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 10:27 schreef Drekkoning het volgende:

[..]
Jep klopt, het blijft een basisbehoefte die ook nog eens schaars is.

Maar mensen kunnen niet meer uitgeven dan ze hebben en er zou bubbelwerking kunnen zijn bovenop de intrinsieke waarde.

In 2008 kelderden de prijzen ook enorm zonder dat er huizen bijgebouwd werden of mensen verdwenen.

Ik zie ze ook niet terugvallen naar 2016 prijzen oid, maar ben erg benieuwd.
In 2008 kwam de betaalbaarheid flink onder druk te zitten, doordat mensen inkomen verloren. Nu verliezen mensen geen inkomen, wel koopkracht natuurlijk.

Denk dat vooral huizen die duur zijn qua onderhoud wel een tikje gaan krijgen.
  donderdag 7 april 2022 @ 10:44:20 #266
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_204356982
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 10:29 schreef Halcon het volgende:

[..]
In 2008 kwam de betaalbaarheid flink onder druk te zitten, doordat mensen inkomen verloren. Nu verliezen mensen geen inkomen, wel koopkracht natuurlijk.

Lagere segment woningen zullen wel blijven stijgen verwacht ik. Zeker nu bouwen beneden 300-350 k schier onmogelijk is.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_204357045
quote:
7s.gif Op donderdag 7 april 2022 10:44 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Lagere segment woningen zullen wel blijven stijgen verwacht ik. Zeker nu bouwen beneden 300-350 k schier onmogelijk is.
Ja, denk ik ook. Starters blijven op zoek naar woningen en er zullen ook wel mensen van 'n duurdere woning naar een goedkopere woning willen.
  donderdag 7 april 2022 @ 11:08:54 #268
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204357257
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 09:41 schreef Halcon het volgende:

[..]
Wat dat betreft is er weinig veranderd dan. Misschien dat de echte excessen er wel uit zijn. Destijds wel taxaties gezien van woningen die een EW van ¤ 150k kregen en dan uiteindelijk in de veiling voor de helft eruit gingen.
Veiling is een heel ander verhaal, daar kom je als particulier bijna niet tussen en de handelaren spelen elkaar de boel toe.

Als jij niet biedt op huis A dan bied ik niet op huis B en zo worden ze allebei tegen de bodemprijs verkocht.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204357896
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 11:08 schreef Leandra het volgende:

[..]
Veiling is een heel ander verhaal, daar kom je als particulier bijna niet tussen en de handelaren spelen elkaar de boel toe.

Als jij niet biedt op huis A dan bied ik niet op huis B en zo worden ze allebei tegen de bodemprijs verkocht.
Klopt. Ging indertijd inderdaad zo, maar dat was wel een gegeven. Executiewaarde zou moeten zijn wat het bij executie opbrengt. Omstandigheden op de veiling zijn dan 'n factor.
  donderdag 7 april 2022 @ 12:22:11 #270
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204358094
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 12:05 schreef Halcon het volgende:

[..]
Klopt. Ging indertijd inderdaad zo, maar dat was wel een gegeven. Executiewaarde zou moeten zijn wat het bij executie opbrengt. Omstandigheden op de veiling zijn dan 'n factor.
De veilingen zouden ook gewoon open moeten zijn voor iedereen, maar het gros heeft simpelweg de mogelijkheid niet om op een veiling te kopen, het is gewoon lastig als je de hypotheek nog rond moet krijgen, en je kunt geen hypotheek zonder onderpand krijgen.

Wat in de VS veel meer gedaan wordt, en hier veel minder, is met de bank gaan praten voor de executiedatum, als je dan een redelijk bod doet en je kunt aantonen dat je de financiering wel rondkrijgt dan is de kans groot dat de bank liever jouw redelijke bod accepteert dan het voor veel te weinig op een executieverkoop laten gaan.

Maar goed, daar waar dat in NL vooral het probleem van de verkoper blijft, is dat in de VS vooral het probleem van de bank.
Wullie bin KOEL © Soneal
  donderdag 7 april 2022 @ 12:38:12 #271
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_204358286
Wat er momenteel betaald wordt voor die kavels is echt absurt.
  donderdag 7 april 2022 @ 12:46:44 #272
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204358380
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 12:38 schreef Sunri5e het volgende:
Wat er momenteel betaald wordt voor die kavels is echt absurt.
Nou ja, als ik moet kiezen tussen een kavel kopen en er zelf een huis op laten bouwen, of een vrijstaande projectwoning kopen dan weet ik het wel.

In het eerste geval wordt het iig zoals ik wil, in het tweede geval ben ik waarschijnlijk net zoveel kwijt voor een huis dat niet wordt zoals ik wil.
Wullie bin KOEL © Soneal
  donderdag 7 april 2022 @ 12:46:56 #273
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_204358382
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 12:22 schreef Leandra het volgende:
De veilingen zouden ook gewoon open moeten zijn voor iedereen, maar het gros heeft simpelweg de mogelijkheid niet om op een veiling te kopen,
Dat zijn ze toch ook?

Maar ook de veilingvoorwaarden zijn een probleem.

Je kan best op een huis 500 ton, dat 1 miljoen waard is, bieden. en winnen. Maar je moet het ook vrijwel direct aftikken ... er is weinig/geen tijd voor een hypotheek en als het niet lukt is het best duur ...

Woningveilingen zijn niet voor de gewone koper.

Volgens mij kan je hier ook best met de bank gaan praten, maar ja, zie er maar tussen te komen (of uberhaupt erachter te komen)
Dum de dum
  donderdag 7 april 2022 @ 14:30:45 #274
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204359365
https://www.rtvutrecht.nl(...)erbod-tot-ruim-5-ton

Met een WOZ tot 521K... de WOZ loopt altijd achter dus dat ik zelfs in Zeist een flink deel van de woningvoorraad.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204359444
quote:

Huizenprijsontwikkeling is meestal niet iets van een tijdelijke dip (dip zou ik denken 'n periode van 0,5 - 1 jaar). Een huizenprijsontwikkeling is meestal iets van 5 jaar of nog langer.
  donderdag 7 april 2022 @ 14:45:17 #276
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204359491
https://www.gld.nl/nieuws(...)-tijd-iets-goedkoper

Een lichte bries kennelijk, die daling :D
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204360803
quote:

Ik hoop voor starters dat huizen nog fors zullen dalen (ook al heb ik recent een huis gekocht). Alleen dan zou de rente eigenlijk ook wat lager moeten blijven, maar dat lijkt ook te stijgen. Zijn natuurlijk met elkaar verbonden, maar goed
Op vrijdag 26 april 2019 11:05 schreef Flippiee het volgende:[..]
Dag knapste man van FOK!
  donderdag 7 april 2022 @ 16:50:05 #278
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_204360817
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 16:47 schreef Kiid het volgende:

[..]
Ik hoop voor starters dat huizen nog fors zullen dalen (ook al heb ik recent een huis gekocht). Alleen dan zou de rente eigenlijk ook wat lager moeten blijven, maar dat lijkt ook te stijgen. Zijn natuurlijk met elkaar verbonden, maar goed
Tja, als de huisprijzen dalen doordat de financieringsruimte krapper wordt dan is er sec niemand mee geholpen die nu ook niet kan financieren.

Hooguit wordt het geld dat je gespaard hebt om te overbieden relatief wat meer waard, Maargoed, dat voordeel heeft de concurrentie ook.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
  Moderator donderdag 7 april 2022 @ 17:12:58 #279
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_204361063
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 16:50 schreef Drekkoning het volgende:

[..]
Tja, als de huisprijzen dalen doordat de financieringsruimte krapper wordt dan is er sec niemand mee geholpen die nu ook niet kan financieren.

Hooguit wordt het geld dat je gespaard hebt om te overbieden relatief wat meer waard, Maargoed, dat voordeel heeft de concurrentie ook.
Dan hebben dus de spaarders wel een voordeel ten opzichte van jonge mensen die nog niet veel hebben kunnen sparen.
  donderdag 7 april 2022 @ 17:29:51 #280
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204361265
quote:
88s.gif Op donderdag 7 april 2022 17:12 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Dan hebben dus de spaarders wel een voordeel ten opzichte van jonge mensen die nog niet veel hebben kunnen sparen.
Spaarders hebben altijd voordeel, ongeacht de markt en rente van dat moment.
Wullie bin KOEL © Soneal
  donderdag 7 april 2022 @ 17:36:58 #281
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_204361343
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 17:29 schreef Leandra het volgende:

[..]
Spaarders hebben altijd voordeel, ongeacht de markt en rente van dat moment.
Behalve bij grote inflatie lijkt mij
  donderdag 7 april 2022 @ 17:47:00 #282
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204361441
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2022 17:36 schreef Rode_Wijn het volgende:

[..]
Op het moment dat je een huis wilt kopen en eigen vermogen hebt dan heb je voordeel op degenen die dat niet hebben.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204361462
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 09:41 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ja, dat ook. Ze maakt een vreselijke indruk. En dan die hele houding alsof ze mensen helpt...
Benieuwd hoe dat zal gaan als binnen die periode van 3 jaar de huizenmarkt inzakt. Zij koopt nu een huis voor 340k voor 390k, en de 'huurders' leggen zich vast om het over 3 jaar voor 450k te kopen. De 3 jaar huur (zeg 50k) gaat er dan nog wel vanaf. Dus kopen ze een huis wat nu 340k is, voor 400k. Maar als de markt intussen inzakt met 15% tov nu, betalen ze 400k, voor een huis wat op 290k zal worden getaxeerd. Wat gebeurd er dan als ze niet de missende 110k volledig op tafel kunnen leggen?
pi_204361486
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 17:49 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Benieuwd hoe dat zal gaan als binnen die periode van 3 jaar de huizenmarkt inzakt. Zij koopt nu een huis voor 340k voor 390k, en de 'huurders' leggen zich vast om het over 3 jaar voor 450k te kopen. De 3 jaar huur (zeg 50k) gaat er dan nog wel vanaf. Dus kopen ze een huis wat nu 340k is, voor 400k. Maar als de markt intussen inzakt met 15% tov nu, betalen ze 400k, voor een huis wat op 290k zal worden getaxeerd. Wat gebeurd er dan als ze niet de missende 110k volledig op tafel kunnen leggen?
Dan blijf je lekker huren van Charlotte ? Tis een optie tot koop zoals ik het las, geen verplichting.

[Edit] lees net op quotenet dat je schijnbaar dan uit je woning moet. Overigens krijg je max een kwart van je betaalde huur verrekend met de aankoopprijs (die je dan weer kwijt bent als je niet koopt).

[ Bericht 4% gewijzigd door descon op 07-04-2022 17:56:56 ]
pi_204361606
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 17:47 schreef Leandra het volgende:

[..]
Op het moment dat je een huis wilt kopen en eigen vermogen hebt dan heb je voordeel op degenen die dat niet hebben.
Das ook de reden waarom rijke mensen altijd rijker worden na een crisis. Die hebben vaak nog vermogen achter de hand om tijdens een crisis goedkoop in te kopen van de mensen die er in de hoogtij dagen te dik in zaten en nu moeten verkopen omdat ze geen geld meer achter de hand hebben.
  donderdag 7 april 2022 @ 18:04:10 #286
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_204361618
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 17:49 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Dan kopen ze geen huis.
Dum de dum
pi_204361956
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 16:47 schreef Kiid het volgende:

[..]
Dat zal wel loslopen. Huizen voor starters, daar blijft wel veel vraag naar. Er is een tekort en nieuwbouw is aardig aan de prijs vandaag de dag.

Denk dat voor nu vooral de wat duurdere woningen tikken gaan krijgen.
pi_204361963
quote:

[..]
Al is de inflatie 25%, dan nog hebben ze een voordeel op iemand die geen euro heeft om aan z'n kont te krabben.
pi_204362401
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 17:51 schreef descon het volgende:

[..]
Dan blijf je lekker huren van Charlotte ? Tis een optie tot koop zoals ik het las, geen verplichting.

[Edit] lees net op quotenet dat je schijnbaar dan uit je woning moet. Overigens krijg je max een kwart van je betaalde huur verrekend met de aankoopprijs (die je dan weer kwijt bent als je niet koopt).
Het blijft een vage en ingewikkelde constructie waarbij juridisch van alles mis kan gaan.
Ik kan ook geen website vinden van PROPRT in Bilthoven waarop ze alles goed uitleggen.
Wel staat er een van hun panden te koop op Funda maar veel duidelijker wordt het niet.
Zo is er ook nog sprake van een waarborgsom (geen bankgarantie) van 40.000 euro. Maar waar halen de huurders dat geld vandaan? Als ze het al hebben kunnen ze het beter gebruiken gelijk om te kopen.

SPOILER
pi_204362650
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 19:11 schreef Jemoederniet het volgende:

[..]
Het blijft een vage en ingewikkelde constructie waarbij juridisch van alles mis kan gaan.
Ik kan ook geen website vinden van PROPRT in Bilthoven waarop ze alles goed uitleggen.
Wel staat er een van hun panden te koop op Funda maar veel duidelijker wordt het niet.
Zo is er ook nog sprake van een waarborgsom (geen bankgarantie) van 40.000 euro. Maar waar halen de huurders dat geld vandaan? Als ze het al hebben kunnen ze het beter gebruiken gelijk om te kopen.

SPOILER
Waarom eerst een jaar huren ? Dan kan je toch net zo goed die hut gelijk kopen?.

Mij ontgaat het voordeel voor de koper compleet. Helemaal als je ook nog ff ergens 40k moet regelen.

Apart verhaal, hopelijk binnenkort gaan dit soort vastgoedcowboys kapot door de markt.
  donderdag 7 april 2022 @ 19:42:15 #291
500074 Rode_Wijn
pi_204363017
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 18:41 schreef Halcon het volgende:

[..]
Al is de inflatie 25%, dan nog hebben ze een voordeel op iemand die geen euro heeft om aan z'n kont te krabben.
Ook niet als die krabbende persoon dan euro's gaat lenen?
pi_204363572
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2022 19:42 schreef Rode_Wijn het volgende:

[..]
Ook niet als die krabbende persoon dan euro's gaat lenen?
De persoon met spaargeld kan waarschijnlijk ook wel lenen. De krabbende persoon zal om iets te kunnen kopen nu wel wat eigen geld moeten hebben.
  donderdag 7 april 2022 @ 20:31:58 #293
500074 Rode_Wijn
pi_204364179
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 20:08 schreef Halcon het volgende:

[..]
De persoon met spaargeld kan waarschijnlijk ook wel lenen. De krabbende persoon zal om iets te kunnen kopen nu wel wat eigen geld moeten hebben.
Kan gewoon via familiebank of persoonlijke lening
pi_204364204
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2022 20:31 schreef Rode_Wijn het volgende:

[..]
Kan gewoon via familiebank of persoonlijke lening
Ja, als dat lukt, dan kan dat. Maar blijft staan dat je over het algemeen beter wel spaargeld kunt hebben dan geen spaargeld.
  donderdag 7 april 2022 @ 20:32:56 #295
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204364212
quote:

[..]
Ik spaar liever 100 euro die de volgende maand nog maar 25 waard zijn dan dat ik dat niet kan.
  donderdag 7 april 2022 @ 20:34:04 #296
500074 Rode_Wijn
pi_204364240
quote:
14s.gif Op donderdag 7 april 2022 20:32 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Ik spaar liever 100 euro die de volgende maand nog maar 25 waard zijn dan dat ik dat niet kan.
Hoezo, je kan toch beter die 100 euro lenen en ter waarde van 25 euro terugbetalen?
pi_204364245
quote:
14s.gif Op donderdag 7 april 2022 20:32 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Dit ja.

Ik koop ook liever een huis met een lening plus spaargeld en dat ik nog wel geld heb om het in te richten, dan dat ik van 'n neef de kosten koper moet lenen, van m'n ouders het overbieden, bij de bank de verkoopwaarde en dan bij de Wehkamp de inboedel in termijnen af moet betalen. Hoge inflatie of niet.
  donderdag 7 april 2022 @ 20:34:41 #298
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204364257
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2022 20:34 schreef Rode_Wijn het volgende:

[..]
Hoezo, je kan toch beter die 100 euro lenen en ter waarde van 25 euro terugbetalen?
Zeker.

Maar dan moet je wel kredietwaardig zijn.
pi_204364265
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 10:29 schreef Halcon het volgende:

[..]

Banken werden meteen terughoudend met de kredietcrisis. Werkloosheid volgde pas later.
  donderdag 7 april 2022 @ 20:35:15 #300
500074 Rode_Wijn
pi_204364272
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 20:32 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ja, als dat lukt, dan kan dat. Maar blijft staan dat je over het algemeen beter wel spaargeld kunt hebben dan geen spaargeld.
Over het algemeen ben ik het met je eens maar niet bij inflatie is mijn punt. Bij (stevige) inflatie kun je beter schulden hebben
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')