SPOILER: Uitleg symbolen weerkaartenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.• Weeronline - begrippen (nederlands)
---
• WKN - Actueel weer in Nederland
• KNMI Daggegevens
• KNMI Geografische overzichten van het weer
• KNMI buienradar
---
• Klimaateffectatlas
• Nederland in de ban van de 'supercel'
• CAPE + Liftedindex
---
---
User locaties
Zo dat we ook nog weten wie waar ongeveer woont,
let op dit is een screenshot, klik op het kaartje of de link eronder voor live
DM (met plaats/stad naar); @kree of @Nattekat om erop toegevoegd te worden.
We gaan dit trouwens niet precies op GPS locatie toevoegen (tenzij op verzoek) plaats/stad lijkt me nauwkeurig genoeg voor dit doel![]()
Foefje.quote:
Ook in het binnenland stevig dus.quote:
ik kijk er niet naar uit om terug te rijden uit werk met zulke voorspellingen ..als het echt erg wordt..quote:Op maandag 14 februari 2022 20:41 schreef AdVictoriamN7 het volgende:
Zolang die storm vrijdag vanaf de middag is dan vind ik het wel prima. Sochtends als ik naar werk moet lijkt het hier voor nu nog mee te vallen. Donderdag maakt me niet uit dan hoef ik toch niet perse weg.
Gaat alleen maar erger worden. Er komen twee stormen aan las ik net.quote:Op dinsdag 15 februari 2022 12:15 schreef summer2bird het volgende:
Wat is het toch met die tyfuswind de laatste tijd
Elke keer langs de weilanden moeten fietsen naar mijn werk terwijl ik soms bijna omvergeblazen word
Dat is peanuts vergeleken met de orkaan die vrijdag Nederland mogelijk treft.quote:Op dinsdag 15 februari 2022 12:15 schreef summer2bird het volgende:
Elke keer langs de weilanden moeten fietsen naar mijn werk terwijl ik soms bijna omvergeblazen word
Wel een beetje voorbarig om dat al te zeggen. De situatie is er wel naar dat we een zeer zware storm/orkaan kunnen krijgen. Een briesje is ook wel een beetje overdreven. De kans is heel groot dat we met een storm te maken gaan krijgen, maar de intensiteit is nog wat onzeker.quote:Op dinsdag 15 februari 2022 00:25 schreef Snowsquall het volgende:
Eindelijk dan toch wat najaarsstormen, beter dan al dat saaie weer. Uiteindelijk zal de soep niet zo heet gegeten worden als opgediend.....
Het gebied hoeft maar iets te verschuiven en er blijft een briesje over...tot zelfs een dag tevoren kan het er nog allemaal ernstig uitzien maar net als voor stevig winterweer ligt ook ons land voor zo'n harde wind niet 'gunstig' De wadden en NH uitgezonderd.
We tellen af
Hahaha echt he. Ik neem ook altijd een relaxe weg zonder al teveel verkeer naar mijn werk toe. Dat is dan een lange dijk en langs weilanden idd. Man als die wind dan vanaf de zijkant hard blaast en je fiets best hoog op zo'n dijk dan wordt je echt bijna omver geblazen als je niet uitkijkt. Gaat nog wat worden vrijdagmiddag, maar ja zal er toch echt doorheen moeten want er moet gewoon door gewerkt worden en moet toch ook weer naar huis haha.quote:Op dinsdag 15 februari 2022 12:15 schreef summer2bird het volgende:
Geef dit topic niet de schuld, geef de weerkaarten de schuld!quote:Op dinsdag 15 februari 2022 18:29 schreef TLC het volgende:
Eerst zou er een pak sneeuw komen van heb ik me nou ja daar, nu een storm des doods...
*korreltje zout dit topic*
We bouwen het langzaam opquote:Op dinsdag 15 februari 2022 20:44 schreef SpeedyGJ het volgende:
12mm regen gehad en wat wind, leuk voorproefje voor vanaf morgen
Heel rustig aanquote:
Nee, dan gaan we gewoon op de Saffir-Simpson schaal verder:quote:Op dinsdag 15 februari 2022 21:42 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Heel rustig aan
Morgen windtoename, donderdag 7bft, vrijdag 8bft, zaterdag 9bft, zondag 10bft, maandag 11bft,
dinsdag 12bft, woensdag/donderdag/vrijdag stabiel op 12bft, weekend weer afbouwen naar 9bft.
Ja hoor helemaal goed
Laten we gelijk opschalen naar cat 6 voor de toekomst.quote:Op dinsdag 15 februari 2022 21:45 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Nee, dan gaan we gewoon op de Saffir-Simpson schaal verder:
woensdag cat.2, donderdag cat.3, vrijdag cat.4, zaterdag cat.5 (er zijn dan toch geen carnavalsoptochten)
Niet overdrijven hequote:Op dinsdag 15 februari 2022 22:10 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Laten we gelijk opschalen naar cat 6 voor de toekomst.
Denk alleen niet dat er nog veel overeind blijft staan
Mah of ik daar genoege mee neem is nog maar de vraag, zo niet dan moeten jullie maar even op het houtje bijtenquote:Op dinsdag 15 februari 2022 22:22 schreef aloa het volgende:
[..]
Niet overdrijven he![]()
Cat 1 orkaan is meer dan genoeg.
windstoten worden niet in bft uitgedrukt.quote:Op dinsdag 15 februari 2022 22:42 schreef Dagoduck het volgende:
Vanmiddag was het windkracht 7 (windstoten 9 bft.). Nu is het weer rustig met windkracht 3. Met wat er nog komen gaat schommelt het dus behoorlijk deze dagen.
Door weerplaza wel.quote:Op dinsdag 15 februari 2022 22:55 schreef Againzender het volgende:
[..]
windstoten worden niet in bft uitgedrukt.
Hoax!quote:Op dinsdag 15 februari 2022 23:00 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Door weerplaza wel.
[ afbeelding ]
Dan zijn de meteorologen bij weerplaza dus dom. Bij de schaal van beaufort gaat het om de gemiddelde windsnelheid.quote:Op dinsdag 15 februari 2022 23:00 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Door weerplaza wel.
[ afbeelding ]
quote:Storm Forecast
Valid: Wed 16 Feb 2022 07:00 to Thu 17 Feb 2022 06:00 UTC
Issued: Wed 16 Feb 2022 07:26
Forecaster: PUCIK / TUSCHY
A level 3 was issued for N Germany and W Poland mainly for extremely severe wind gusts and tornadoes.
A level 2 was issued in a belt from N Ireland through the central UK towards the Netherlands, N Germany, and Poland for widespread severe wind gusts and tornadoes.
www.estofex.org
Dan moeten we ons zorgen gaan makenquote:Op woensdag 16 februari 2022 08:43 schreef Pvt.Webster het volgende:
Heb wel het idee dat KNMI er rustig onder blijft in hun beschrijvingen.
Winderig.quote:Op woensdag 16 februari 2022 09:16 schreef Slobeend het volgende:
Ik zie vooral veel over vrijdag maar hoe zijn nu de verwachtingen voor morgen?
Vanavond en vannacht. Level 2 voor windstoten en tornado's.quote:Op woensdag 16 februari 2022 09:16 schreef Slobeend het volgende:
Ik zie vooral veel over vrijdag maar hoe zijn nu de verwachtingen voor morgen?
Nee man, heerlijk dat natuurgeweldquote:Op woensdag 16 februari 2022 08:39 schreef Pvt.Webster het volgende:
Runs nemen niet echt af. Dit wordt een puinzooi hoor zo.
Hopen dat er nog iets veranderd.
Sow, lang geleden dat ik in een level 2 zatquote:
Ja, zacht.quote:Op woensdag 16 februari 2022 12:00 schreef bloodymary1 het volgende:
Wat een schijtweer. Al is de temperatuur best lekker.
quote:Op woensdag 16 februari 2022 13:59 schreef SpeedyGJ het volgende:
En als je denkt alles te hebben gehad lijkt maandag zelfs nog eens tot storm te komen met windstoten boven de 100km/h
Valt wel mee toch? 6/7bft..mah het kon slechterquote:
OV geen optie?quote:Op woensdag 16 februari 2022 13:59 schreef AdVictoriamN7 het volgende:
Leuk hoor vrijdagmiddag na werk 1500 een windkrachtje 8. Ben benieuwd hoe het zal op de fiets whahahaha
Oh dat zal zeker geen pretje zijn, nee.quote:Op woensdag 16 februari 2022 14:21 schreef VacaLoca het volgende:
Hier wel beetje bang op de 17e verdieping. Niet echt plek om de tuinmeubelen van het dakterras naar binnen te halen. Nog niet meer dan windkracht 6 meegemaakt hier, wat dan al aanvoelt als 9.
Ja zoiets maar zal nog wel meer aantrekken denkquote:Op woensdag 16 februari 2022 14:15 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Valt wel mee toch? 6/7bft..mah het kon slechter
Gewoon lekker in een eerste versnelling blijven harkenquote:Op woensdag 16 februari 2022 16:26 schreef hollandia02 het volgende:
Fietsen met wind soms echt zo depressief. Alsof je constant alle kracht moet geven om er door heen te komen.
Dan krijg je t gevoel ff stil te staan maar direct weet je dat het niet gaat stoppen en je toch door moet voor je werk.
Pff haha
Dat je het ff weet.quote:Neen, zeker weten Wilfried. Is hier al eens ter sprake geweest als de aarde nou eens andersom draaide, dan hadden wij vaak winterweer.
Als de aarde andersom draaide, was Europa een heel dunbevolkt stuk van de wereld.quote:
Of had Europa op een heel andere plek gelegen.quote:Op woensdag 16 februari 2022 17:06 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Als de aarde andersom draaide, was Europa een heel dunbevolkt stuk van de wereld.
Storm season Hollandquote:Op woensdag 16 februari 2022 13:59 schreef SpeedyGJ het volgende:
En als je denkt alles te hebben gehad lijkt maandag zelfs nog eens tot storm te komen met windstoten boven de 100km/h
Heerlijk toch even lekker uitwaaienquote:
Tijdelijk ff in de woonkamer..lijkt me wel slim om te doen! of vastsnoeren?quote:Op woensdag 16 februari 2022 14:21 schreef VacaLoca het volgende:
Hier wel beetje bang op de 17e verdieping. Niet echt plek om de tuinmeubelen van het dakterras naar binnen te halen. Nog niet meer dan windkracht 6 meegemaakt hier, wat dan al aanvoelt als 9.
Hier ook allen. @Slobeendquote:Op woensdag 16 februari 2022 19:38 schreef Haags het volgende:
De wind beukt momenteel al aardig tegen de kust aan hier.
Mag nog wel flink harder@:zipportal
Die bovenste mag de gemeente zich wel aanrekenen. Kolere, dat ding is zo dood als een pier.quote:
Ja een beetje wel..2 weken terug met windkracht 7 over het strand...dat was serieus een workout tegen de wind in...als ik dat vrijdag zou doen...waai ik weg denk ikquote:Op woensdag 16 februari 2022 18:19 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Heerlijk toch even lekker uitwaaien
Dat hoop ik niet. Wij gaan maandag naar Texel en ik weet niet of die veerboot dan wel vaart.quote:Op woensdag 16 februari 2022 13:59 schreef SpeedyGJ het volgende:
Ga vliegeren in Den Helder tijdens de storm, dan ben je zo op Texel.quote:Op woensdag 16 februari 2022 21:24 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Dat hoop ik niet. Wij gaan maandag naar Texel en ik weet niet of die veerboot dan wel vaart.
Kun je nagaan vrijdag 30 tot 40 km.p uur erbij zeer zeer waarschijnlijkquote:
Alleen plaatselijk toch?quote:Op woensdag 16 februari 2022 21:43 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Kun je nagaan vrijdag 30 tot 40 km.p uur erbij zeer zeer waarschijnlijk
Je moet hem ook niet als windmeter gebruiken!quote:Op woensdag 16 februari 2022 21:50 schreef Djeez het volgende:
Mijn digitale regenmeter is kapotgewaaid
Qua kracht die de wind uitoefent is van 100km/h naar 140km/h een verdubbeling, want dat gaat kwadratisch. Wel even een verschilletje.quote:Op woensdag 16 februari 2022 21:43 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Kun je nagaan vrijdag 30 tot 40 km.p uur erbij zeer zeer waarschijnlijk
Ik vind het wel wat gezelligs hebben, het geluid van de wind en regen tegen het raam.quote:
Nagenoeg windstil in de achtertuin. Berichten/apps geven ook geen storm meer. Voor vrijdag ziet het er slecht uit maar kan morgen ook ineens afgezwakt zijn.... net zoals nu.quote:Op woensdag 16 februari 2022 21:52 schreef Dagoduck het volgende:
Hier in Den Helder lijkt het wat afgezwakt.
Nog even en we hebben het geluid van de boom tegen het raam.quote:Op woensdag 16 februari 2022 23:14 schreef Felagund het volgende:
[..]
Ik vind het wel wat gezelligs hebben, het geluid van de wind en regen tegen het raam.
Dan wordt vrijdag jouw dagquote:Op woensdag 16 februari 2022 23:14 schreef Felagund het volgende:
[..]
Ik vind het wel wat gezelligs hebben, het geluid van de wind en regen tegen het raam.
Hoe verzin je het.quote:Op woensdag 16 februari 2022 22:16 schreef Snowsquall het volgende:
Wat zou het machtig zijn geweest als het nu ook nog zou sneeuwen met die wind
Dan lag alles plat in NLquote:Op woensdag 16 februari 2022 22:16 schreef Snowsquall het volgende:
Wat zou het machtig zijn geweest als het nu ook nog zou sneeuwen met die wind
Wel, die duurde de hele zomer.quote:Op woensdag 16 februari 2022 21:50 schreef INViCTuS het volgende:
mild is prima. vorig jaar bijna geen lente gehad
[ afbeelding ]
Het water staat best hoogquote:Op donderdag 17 februari 2022 08:45 schreef Pisces29 het volgende:
Zou wel vet zijn om foto’s op het strand te maken vandaag.
quote:Morgen overdag is het eerst bewolkt en valt er af en toe regen. In de middag passeert een smalle buienlijn, gevolgd door enkele opklaringen. Het wordt dan zeer onstuimig. De wind trekt fors aan en is in de middag uiteindelijk hard en in de kustprovincies stormachtig. Aan zee komt dan een (zware) westerstorm te staan, kracht 9-10, met zeer zware windstoten in met name de noordwestelijke helft. Ook dieper landinwaarts komen echter zware windstoten voor. Het wordt erg zacht met 11 tot 14 graden. (Bron: KNMI)
Heeft me doen besluiten om nooit meer op mooi Nederlands zomerweer te rekenen.quote:Op donderdag 17 februari 2022 08:01 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Wel, die duurde de hele zomer.
Dan ga ik wel met de treinquote:Op donderdag 17 februari 2022 10:49 schreef Jor_Dii het volgende:
Morgen code rood? Die avondspits wordt hels hoor..
Goudaquote:Op donderdag 17 februari 2022 11:06 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Waar kan ik je ophalen morgenmiddag?
Treinverkeer zal ook zwaar ontregeld worden.quote:
Ja daar rukken ze af op die plaatjes. En dan zeggen dat hun weerhart meer telt dan de eventuele schade. Totdat er een boom op hun huis waait dan piepen ze andersquote:Op donderdag 17 februari 2022 10:47 schreef Pvt.Webster het volgende:
Heerlijk hoe ze op Weerwoord de meest random weermodellen uit de kast trekken om maar op die 150km/uur windstoten van morgen te kunnen kicken, die op die modellen staat ingetekend.
En dan komt het grote EC-model met een gematigde kaart en dan wordt er alles bedacht waarom dat niet deugt
Als datzelfde model een 40-er laat zien in de zomer is het ineens het beste model.
We gaan het zien. Dat het gaat waaien is in ieder geval zeker. KNMI formuleert het lekker zakelijk.
[..]
Daar ben je dan laat mee. Ik reken daar al decennia niet op.quote:Op donderdag 17 februari 2022 10:50 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Heeft me doen besluiten om nooit meer op mooi Nederlands zomerweer te rekenen.
Maar ik ga zuipen morgen en wil dus niet met de autoquote:Op donderdag 17 februari 2022 11:13 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Treinverkeer zal ook zwaar ontregeld worden.
Het ging een paar jaar goedquote:Op donderdag 17 februari 2022 11:19 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Daar ben je dan laat mee. Ik reken daar al decennia niet op.
Hmm alles wat potentieel door je raam heen kan vliegen lijkt me goed om binnen te zetten..quote:Op donderdag 17 februari 2022 11:35 schreef Jojoke het volgende:
Kan iemand voor mij vertalen wat windstoten van 130 km/h in de praktijk betekent? Wat voor een soort tuinartikelen moet je bijvoorbeeld binnenhalen om schade te voorkomen?
Hier lagen vanochtend de tuinstoelen door de tuin verspreid, en ook de hoes van de bbq lag ergens in de bosjes. Die dingen heb ik maar binnen gezet. Kliko is net geleegd, dus die heb ik ook maar binnen gezet voordat die weg waaitquote:Op donderdag 17 februari 2022 11:35 schreef Jojoke het volgende:
Kan iemand voor mij vertalen wat windstoten van 130 km/h in de praktijk betekent? Wat voor een soort tuinartikelen moet je bijvoorbeeld binnenhalen om schade te voorkomen?
quote:Op donderdag 17 februari 2022 11:50 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Hmm alles wat potentieel door je raam heen kan vliegen lijkt me goed om binnen te zetten..
Bedankt voor de tipsquote:Op donderdag 17 februari 2022 11:53 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Hier lagen vanochtend de tuinstoelen door de tuin verspreid, en ook de hoes van de bbq lag ergens in de bosjes. Die dingen heb ik maar binnen gezet. Kliko is net geleegd, dus die heb ik ook maar binnen gezet voordat die weg waait
Veluwte.quote:
Lekker man.quote:Op donderdag 17 februari 2022 13:08 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Voor als je vrijdag met de boot naar Texel wil gaan...
Nieuw jaar. Nieuwe ronde, nieuwe kansen.quote:Op donderdag 17 februari 2022 11:37 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Het ging een paar jaar goed
Heel 2018 was mooi en in 2019 was het eigenlijk alleen in de twee weken dat ik in het buitenland zat minder. 2020 was op een korte periode in mei/juni na ook prachtig.
Dan komt 2021 waar de complete lente en zomer in n maand gepropt werden en we verder van maart tot oktober herfst hadden.
Klinkt als de gemiddelde discussie in COR.quote:Op donderdag 17 februari 2022 10:47 schreef Pvt.Webster het volgende:
Heerlijk hoe ze op Weerwoord de meest random weermodellen uit de kast trekken om maar op die 150km/uur windstoten van morgen te kunnen kicken, die op die modellen staat ingetekend.
En dan komt het grote EC-model met een gematigde kaart en dan wordt er alles bedacht waarom dat niet deugt
Als datzelfde model een 40-er laat zien in de zomer is het ineens het beste model.
Maandag is storm Frutsel.quote:Op donderdag 17 februari 2022 13:46 schreef Salina het volgende:
Hoe sterk wordt dat windje maandag trouwens? Had die ook al een naam? Ja toch?
Het was vanmorgen schitterend weer hier. Stralend blauw. Wel flinke woei uiteraard. Bizar dat er straks weer een front aankomt. En dan maandag weer.
Franklink jonguh Franklinquote:Op donderdag 17 februari 2022 13:48 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Maandag is storm Frutsel.
@:frutsel
Dit is crewbashquote:Op donderdag 17 februari 2022 13:48 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Franklink jonguh Franklin
Schaamlapcommando,
quote:Guidance modelbeoordeling
Modellen algemeen tot +48 uur, geldig tot vrijdag 18 februari 2022 24.00 locale tijd
Guidance modelbeoordeling voor Nederland, de Nederlandse kustwateren en de Noordzee, gebaseerd op de HARMONIE run van 06 UTC en de overige genoemde modellen en gidsen met bijbehorende runtijd.
Modelbeoordeling door meteoroloog
Synoptische situatie:
Een westelijke stroming voert maritiem polaire lucht aan. Vanmiddag wordt de stroming licht anticyclonaal en neemt deze verder in kracht af. Een occlusie schampt vanmiddag nog het noordoosten van de FIR. In de avond beweegt er een zwakke storing (combinatie van een flauwe trog en hogere theta-w waarden - van oorsprong een CAD) over de zuidelijke helft oostwaarts. In de nacht naar vrijdag passeert een ZO-NW georinteerde rug. Vrijdag trekt stormdepressie Eunice via het noorden van Engeland naar de Noordzee om vervolgens in de avond boven het noorden van Denemarken te arriveren. Bijbehorend NW-ZO georinteerd warmtefront trekt in de ochtend vlot oostwaarts over het land. In de middag volgt het N-Z georinteerde koufront. De backbent-occlusie schampt in de middag en avond de noordkust.
Modelbeoordeling:
Synoptisch gezien geen grote verschillen, wel nog in de exacte koers en timing van het sterkste windveld. Het belangrijkste aandachtspunt zijn de windstoten vrijdagmiddag en avond, waarbij er nog onzekerheid is over hoe groot het gebied zal zijn met op uitgebreide schaal windstoten van (ruim) boven de 100 km/uur. We gaan er voorlopig vanuit dat dit waarschijnlijk het hele land m.u.v. het zuidoosten zal zijn. In de kustgebieden lijken ook windstoten van boven de 120 km/uur waarschijnlijk; langs de kust en in het Waddengebied 120-130 km/uur, lokaal mogelijk 140 km/uur. Een deel van de onzekerheid wordt ook veroorzaakt door de aanwezigheid van buien (en dus extra uitwisseling) op het koufront en bij de back-bent occlusie. Dit alles ook rekening houdend met de mogelijk lichte overschatting van Harmonie en onderschatting van EC.
Aandachtspunten
Temperatuur:
Geen bijzondheden.
Wind:
6-7 Bft, in het noorden aanvankelijk nog windstoten tot 75 km/uur. Vannacht tijdelijk geen seinen (< 6 Bft). Morgenochtend sterk toenemend 8-9 Bft, in de middag 10 Bft, in de avond en nacht van het zuidwesten uit afnemend naar 7-8 Bft. Voor de windstoten zie de modelbeoordeling.
Bewolking:
Bij de occlusie een mix van stratiforme en convectieve bewolking. Elders boven land cumuliforme bewolking en in het oosten ook TCu's of Cb's. Bij de ex-CAD opnieuw een mix, met toppen van ca. FL120. Bij het warmtefront en op nadering van het koufront een dikker pakket gelaagde bewolking. Het koufront zelf uit zich als een smalle band met (deels) convectieve bewolking, toppen ca. FL150. Bij de back-bent opnieuw een mix, toppen FL150-200.
Neerslag:
In het oosten enkele buien, bij de ex-CAD buiige regen. Bij het warmtefront lichte tot matige regen, op het koufront tevens enkele ingebedde en opgelijnde buien (hoge organisatiegraad). Vervolgens bij de backbent opnieuw buiige regen. De kans op onweer en hagel lijken vooralsnog verwaarloosbaar.
Dat gaat sowieso code oranje worden dus.quote:
Ik durf wel te zeggen dat we een code rood gaan krijgen als de modellen niet ineens heel erg veranderen.quote:Op donderdag 17 februari 2022 13:59 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Dat gaat sowieso code oranje worden dus.
Ik moet er mogen door heen fietsen.quote:
Dat lijkt mij ook wel ja. KNMI is nog wel voorzichtig, ondanks dat zelfs hun eigen model met windstoten van 120+ diep in het binnenland komt.quote:Op donderdag 17 februari 2022 14:01 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik durf wel te zeggen dat we een code rood gaan krijgen als de modellen niet ineens heel erg veranderen.
Blijf thuis! Dit is gevaarlijkquote:Op donderdag 17 februari 2022 14:02 schreef Felagund het volgende:
[..]
Ik moet er mogen door heen fietsen.Dat is wat minder leuk.
quote:Op donderdag 17 februari 2022 14:06 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
Voor laat in de avond op vrijdag gaat de 2 daagse Hoge resolutie versie van Icon inderdaad voor 185 km/h windstoten, hopelijk een uitschieter...
Ik moet op locatie zijn voor een cursus.quote:Op donderdag 17 februari 2022 14:05 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Blijf thuis! Dit is gevaarlijk
Dan zeg je dat maar af. Je leven wagen voor een cursusquote:Op donderdag 17 februari 2022 14:09 schreef Felagund het volgende:
[..]
Ik moet op locatie zijn voor een cursus.
quote:Op donderdag 17 februari 2022 14:12 schreef bloodymary1 het volgende:
Hier in Noord-Limburg gaat het volgens mij wel meevallen. Maar sterkte voor jullie! Leuk jullie gekend te hebben.
En daar istiequote:Op donderdag 17 februari 2022 13:59 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Dat gaat sowieso code oranje worden dus.
quote:In het noorden eerst zware windstoten. Vanaf vrijdagmiddag zeer zware windstoten
In het noorden van het land komen zware windstoten voor van 75-80 km/uur. Hiervan kunnen verkeer en buitenactiviteiten hinder ondervinden en hiervoor staat code geel uit. De wind komt uit een westelijke richting. Later vanmiddag en vanavond neemt de wind af.
Vanaf vrijdagmiddag gaat het opnieuw hard waaien. Dan worden boven land zeer zware windstoten verwacht van 100-120 km/uur, in de kustgebieden tot 130 km/uur en aan de noordwestkust en op de Wadden mogelijk nog iets hoger. Hierdoor kunnen aanzienlijke schade en zeer gevaarlijke situaties ontstaan als gevolg van omvallende bomen en rondvliegende voorwerpen. Hiervoor staat vanaf 14 uur code oranje uit. De wind draait geleidelijk van zuidwest naar west.
Aan het einde van de avond en in de nacht naar zaterdag neemt de wind van het zuidwesten uit af.
https://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/waarschuwingen/waddenzee
Klopt hier is het ook vrij rustig nu. Maarja tis letterlijk stilte voor de storm want als ik zie wat er morgen op het programma staat pfff. Naar werk gaat prima wat ik zie, maar als ik klaar ben man man man wat een wind staat er dan en dan moet ik daarna nog naar de kapper haha.quote:Op donderdag 17 februari 2022 14:29 schreef Pisces29 het volgende:
Wind is hier minder heftig dan vannacht en vanochtend. Paar uur zon maakt het haast een prima dag.
Niet overdrijven h. Ze zullen hooguit van plek verschuiven.quote:Op donderdag 17 februari 2022 13:31 schreef kree het volgende:
Denk dat we de waddeneilanden wel af kunnen schrijven na vrijdag, daar zal weinig van overblijven.
quote:Op donderdag 17 februari 2022 13:31 schreef kree het volgende:
Denk dat we de waddeneilanden wel af kunnen schrijven na vrijdag, daar zal weinig van overblijven.
Hoe laat is hoogwater morgenmiddag?quote:Op donderdag 17 februari 2022 15:37 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Niet overdrijven h. Ze zullen hooguit van plek verschuiven.
Afhankelijk van waar je bent, maar IJmuiden is 17u10 :quote:Op donderdag 17 februari 2022 15:42 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Hoe laat is hoogwater morgenmiddag?
is afgelopen jaren ook al eens gebeurd hoor, 2007 was niet voor het laatst.quote:Op donderdag 17 februari 2022 19:28 schreef Dr_Flash het volgende:
Okee dus de treinenboel wordt weer landelijk platgelegd. Volgens mij waren de laatste twee keren dat dat gebeurde november 1990 en januari 2007 en die weet ik allebei nog wel. Wordt morgen serieus weer zoiets??
Ik vraag me altijd af hoe je Ramspol uitspreekt: Rams-pol of Ram-spol. Iemand enig idee?quote:Op donderdag 17 februari 2022 18:06 schreef qajariaq het volgende:
https://www.schuttevaer.n(...)estremd/?gdpr=accept
De Ramspol is dus wel dicht. Dat is IJsselmeer.
Dat eerste, tenminste zo hoor ik het altijd op de radio. Het is het Rams-pol-diep.quote:Op donderdag 17 februari 2022 19:37 schreef Twieki het volgende:
[..]
Ik vraag me altijd af hoe je Ramspol uitspreekt: Rams-pol of Ram-spol. Iemand enig idee?
Ah dank! Ik ben zwaar slechthorend, dus hoor 't nooit altijd goed.quote:Op donderdag 17 februari 2022 19:39 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Dat eerste, tenminste zo hoor ik het altijd op de radio. Het is het Rams-pol-diep.
Ketelmeer richting Zwartemeer. Ketelmeer beschouw ik als onderdeel van het IJsselmeer maar je hebt gelijk eigenlijk is het geen IJsselmeer meer.quote:Op donderdag 17 februari 2022 19:43 schreef Twieki het volgende:
[..]
Ah dank! Ik ben zwaar slechthorend, dus hoor 't nooit altijd goed.
Overigens ligt dat ten noorden van Kampen, niet 't IJsselmeer.
Inderdaad. Het Ketelmeer wordt zo genoemd vanaf de Ketelbrug. Eigenlijk is alleen de naam anders, voor de rest is het zeg maar hetzelfde meer.quote:Op donderdag 17 februari 2022 19:46 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ketelmeer richting Zwartemeer. Ketelmeer beschouw ik als onderdeel van het IJsselmeer maar je hebt gelijk eigenlijk is het geen IJsselmeer meer.
Jawel met sneeuw en ijs en zo. Maar voor een storm niet toch?quote:Op donderdag 17 februari 2022 19:32 schreef DJMO het volgende:
[..]
is afgelopen jaren ook al eens gebeurd hoor, 2007 was niet voor het laatst.
Jawel, nog geen drie jaar geleden volgens mij. Laat me even nadenken.quote:Op donderdag 17 februari 2022 19:58 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Jawel met sneeuw en ijs en zo. Maar voor een storm niet toch?
Zolang je wind mee hebt....quote:Op donderdag 17 februari 2022 14:02 schreef Felagund het volgende:
[..]
Ik moet er mogen door heen fietsen.Dat is wat minder leuk.
Dat water staat dan dus keihard tegen de duinen te beukenquote:Op donderdag 17 februari 2022 16:03 schreef ddx het volgende:
[..]
Afhankelijk van waar je bent, maar IJmuiden is 17u10 :
https://waterinfo.rws.nl/(...)20Peil___20in___20cm
Dat kan en mag harderquote:
18 jan 2018quote:Op donderdag 17 februari 2022 19:58 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Jawel met sneeuw en ijs en zo. Maar voor een storm niet toch?
Dank, ik wist dat het nog niet zo lang geleden was.quote:
Oh ja Friderike, hoe kon ik het vergetenquote:
Geniet nog even ..duurt niet zo lang meerquote:Op donderdag 17 februari 2022 20:38 schreef Dagoduck het volgende:
Ik moet echt wennen aan de stilte rond mijn dakWindkracht 3, nagenoeg windstil
Wat een rust.
Ik begon dat gebulder ook wel aardig zat te wordenquote:Op donderdag 17 februari 2022 20:38 schreef Dagoduck het volgende:
Ik moet echt wennen aan de stilte rond mijn dakWindkracht 3, nagenoeg windstil
Wat een rust.
Ik geniet morgen wel weerquote:Op donderdag 17 februari 2022 20:42 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Geniet nog even ..duurt niet zo lang meer
Handig toch? Boodschappen meteen bezorgd door de hele wijk.quote:Op donderdag 17 februari 2022 21:16 schreef Rabieluh het volgende:
Normaal komt er zo rond een uur of 5 / 6 een vrachtwagen de versvracht lossen bij ons filliaaltje in Goes, ik gok zomaar dat ze een dagje skippen.
Ik hoop echt dat het mee gaat vallenquote:Op donderdag 17 februari 2022 20:55 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Ik geniet morgen wel weer![]()
Famous last words, voordat Dagoducks dak er niet meer op zit.
Ik heb ook geen idee, maar het klinkt alsof ik alvast nieuwe dakpannen moet gaan bestellen (of een heel nieuw dak)quote:
Dat is de luchtdruk en die is indirect van invloed op de mate luchtbeweging.quote:
Vast nietquote:Op donderdag 17 februari 2022 23:24 schreef Paul het volgende:
Wordt dit de ergste storm ooit in NL ?
Ooo rip, we hebben goede tijden gehad in de tvsc dan maarquote:Op donderdag 17 februari 2022 23:26 schreef Studiotje het volgende:
[..]
Nee, ik spreek vanuit m’n kist, bang dat m’n grafsteen wegwaait
quote:Op donderdag 17 februari 2022 23:32 schreef Oriente het volgende:
[..]
Ooo rip, we hebben goede tijden gehad in de tvsc dan maar
Betekent dit dat we royaal fucked zijn morgen?quote:
Storm diept sneller uit dan verwacht, dit hoeft nog niet te betekenen dat het ook dramatischer wordt dan nu het geval is.quote:Op donderdag 17 februari 2022 23:41 schreef RiKe het volgende:
[..]
Betekent dit dat we royaal fucked zijn morgen?
Waar zouden we rekening mee moeten houden?
Als daar een windstoot van 120km/h onder komt, geloof me dan stellen die paar dingen niks voor en vliegt dat wind als nog door de luchtquote:Op donderdag 17 februari 2022 23:45 schreef Stoorzendert het volgende:
De trampoline is vandaag al 2x door de tuin gevlogen. Nu een paar zware stoeptegels (60x60) + een speciekuip met water op de poten gelegd. Hopelijk morgen geen vliegende tegels en koude douche dus😬
LV3 incommingquote:Op donderdag 17 februari 2022 23:59 schreef DemonRage het volgende:
* DemonRage zit te wachten op een update van Estofex.
Waarschijnlijk Wadden / NW / Noord Nederland.quote:Op vrijdag 18 februari 2022 00:00 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Dan zal die bij de Waddeneilanden zijn.
uhmm ga er maar vanuit dat deze waarschijnlijk niet doorgaat. Zeker niet als die vanuit schiphol is.quote:Op vrijdag 18 februari 2022 00:10 schreef Fretwork het volgende:
Ik begin me lichtelijk zorgen te maken voor m'n vlucht morgenmiddag
Jawel johquote:Op vrijdag 18 februari 2022 00:18 schreef DemonRage het volgende:
[ twitter ]
Geen lege kliko's buiten zetten morgen.
Is van vorig jaar zomerquote:Op vrijdag 18 februari 2022 00:18 schreef DemonRage het volgende:
[ twitter ]
Geen lege kliko's buiten zetten morgen.
Lijkt mee te vallen voor binnenland?quote:Wind:
Harmonie uitvoer laat vrijdagmiddag op de zuidelijke Noordzee ZW 11 Bft zien, dit honoreren we momenteel niet. Uitschieters bij het koufront (vooral in de Hap1 uitvoer) zijn nog een aandachtspunt, ze vallen nu binnen de waarschuwingen. Zwaarste uitschieters nu in de middag aan de ZW kust, tot ongeveer 135 km/uur, later in de avond in het Waddengebied tot ongeveer 130 km/uur. Het gebied met 100-120 km/uur blijft beperkt tot de kustprovincies. Er is geen aanleiding om de uitgegeven code oranje in tijd en locatie te wijzigen. Zaterdag(avond) waarschijnlijk een gele waarschuwing.
Hoop dat mijn baas dat ook doet…quote:Op vrijdag 18 februari 2022 06:03 schreef Jor_Dii het volgende:
Hoop dat men verstandig is en scholen rond de middag sluiten om kinderen veilig thuis te laten komen
Tja heb voldoende collega’s die as we speak in de auto stappen en vanmiddag rond 17u vrolijk 100-150km richting Randstad rijden. Levensgevaarlijk..quote:Op vrijdag 18 februari 2022 06:13 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Hoop dat mijn baas dat ook doet…
Nou, die van mij niet hoorquote:Op vrijdag 18 februari 2022 06:13 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Hoop dat mijn baas dat ook doet…
Estafex kijkt puur naar convectieve situaties en randverschijnselen, de echte storm zelf zeggen ze dus niks overquote:Op vrijdag 18 februari 2022 01:03 schreef DemonRage het volgende:
En daar is Estofex:
[ link | afbeelding ]
(plaatje is link naar site)
Lijkt me niet:quote:Op vrijdag 18 februari 2022 07:58 schreef Dr_Flash het volgende:
Wat? Gaat het nu ineens alsnog meevallen allemaal?#leek
Als je in Utrecht woont zie je er vast een paar overvliegen.quote:Op vrijdag 18 februari 2022 08:21 schreef PzKpfw het volgende:
Het is wachten op idioten die ondanks de waarschuwingen alsnog gaan kitesurfen.
Goed excuus.quote:Op vrijdag 18 februari 2022 08:16 schreef Tommeke het volgende:
Poah! M’n vriendin wilde eigenlijk vandaag naar haar ouders toe, in het midden van het land. Doet ze toch maar even niet.
De middelbare school hier laat de lessen vanaf 13:00 vervallenquote:Op vrijdag 18 februari 2022 06:03 schreef Jor_Dii het volgende:
Hoop dat men verstandig is en scholen rond de middag sluiten om kinderen veilig thuis te laten komen
Levert wel weer mooie streams opquote:Op vrijdag 18 februari 2022 08:21 schreef PzKpfw het volgende:
Het is wachten op idioten die ondanks de waarschuwingen alsnog gaan kitesurfen.
Ja dat komt nog wel denk ikquote:Op vrijdag 18 februari 2022 09:03 schreef Jor_Dii het volgende:
Verbaasd me dat er nog geen code rood afgegeven is..
Boomergriepje-excuus te vaak gebruikt?quote:Op vrijdag 18 februari 2022 08:16 schreef Tommeke het volgende:
Poah! M’n vriendin wilde eigenlijk vandaag naar haar ouders toe, in het midden van het land. Doet ze toch maar even niet.
quote:Op vrijdag 18 februari 2022 09:05 schreef Dr_Flash het volgende:
Heb net mijn werkplekbeheerders op locatie vanaf 12 uur naar huis gestuurd. De rest werkt al thuis
Heb ik hier zojuist ook gedaan. Zijn zware jongens, maar je weet maar nooitquote:Op vrijdag 18 februari 2022 09:11 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Ik ga zo nog wat plantenpotten uit de tuin halen.
Code aanstellerij is dat in 99,99% van de gevallen dat het wordt afgegeven.quote:Op vrijdag 18 februari 2022 09:03 schreef Jor_Dii het volgende:
Verbaasd me dat er nog geen code rood afgegeven is..
Als de ruiten bij KNMI in de kozijnen klapperen.quote:
Storm in een glas waterquote:Op vrijdag 18 februari 2022 09:19 schreef Slobeend het volgende:
Het lijkt nu wel relatief net iets minder heftig te worden dan tot gistermiddag in de kaarten stond toch?
Onzin, vrijwel alle code oranje/rood situaties deden zich ook daadwerkelijk voor.quote:Op vrijdag 18 februari 2022 09:16 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Code aanstellerij is dat in 99,99% van de gevallen dat het wordt afgegeven.
Uhu, morgen eens zien hoeveel schade, gewonden en overlijdens er zijn doordat mensen noodgedwongen of uit eigen stommiteit de weg op gaan eind van de middag..quote:Op vrijdag 18 februari 2022 09:16 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Basisschool van mijn kids gaat om 12u stoppen met les geven (enkel nog noodopvang). Vind het een beetje overtrokken allemaal. School gaat normaliter om 14:15 dicht en code oranje in onze regio is niet eerder dan 15:00. Dan kan iedereen allang en breed thuis zijn, incl. leerkrachten.quote:Op vrijdag 18 februari 2022 06:03 schreef Jor_Dii het volgende:
Vind wel dat we mede door corona wel heel snel nu de verantwoordelijkheid terug droppen bij ouders. Als ik even kijk naar onze school en het gemak waarmee een school in de ochtend doorgeeft om 12u dicht te gaan, en de ouders mogen het lekker vervolgens zelf uitzoeken. Boeiend dat je een baan hebt zonder flexibiliteit, niet het probleem van de schoolquote:Op vrijdag 18 februari 2022 09:35 schreef Haags het volgende:
Vroegah, toen we nog echte winters hadden met diepvries kou gingen de scholen nooit dicht.
Nee. Gewoon nee. De laatste weeralarmen die we hebben gehad kwamen gewoon uit.quote:Op vrijdag 18 februari 2022 09:16 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Zorgen dat je een netwerk hebt waar je op kan terugvallen idd. Even nadenken voordat je kinderen verwekt, ook een optie.quote:Op vrijdag 18 februari 2022 09:44 schreef Dr_Flash het volgende:
In eerste instantie zijn het de ouders die een kind berhaupt op de wereld zetten, toch?
Vroegah, toen we nog sneeuwpoppen maaktenquote:Op vrijdag 18 februari 2022 09:35 schreef Haags het volgende:
Vroegah, toen we nog echte winters hadden met diepvries kou gingen de scholen nooit dicht.
Sommige hebben blijkbaar geen idee hoe dit uit kan gaan pakken. Ik ben altijd voor waarschuwen in dit soort situaties, als het achteraf meevalt dan waren we in ieder geval voorbereid.quote:Op vrijdag 18 februari 2022 09:22 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Uhu, morgen eens zien hoeveel schade, gewonden en overlijdens er zijn doordat mensen noodgedwongen of uit eigen stommiteit de weg op gaan eind van de middag..
Heel erg winderig.quote:
Kan je kind dan niet zolang met een vriendje mee ofzo? Even andere ouders appen?quote:Op vrijdag 18 februari 2022 09:43 schreef Blik het volgende:
[..]
Vind wel dat we mede door corona wel heel snel nu de verantwoordelijkheid terug droppen bij ouders. Als ik even kijk naar onze school en het gemak waarmee een school in de ochtend doorgeeft om 12u dicht te gaan, en de ouders mogen het lekker vervolgens zelf uitzoeken. Boeiend dat je een baan hebt zonder flexibiliteit, niet het probleem van de school
Het waait. https://www.humberbridge.co.uk/quote:
Ja, scholen gaan wel vaak dicht vanwege het weer tegenwoordig.quote:Op vrijdag 18 februari 2022 09:43 schreef Blik het volgende:
[..]
Vind wel dat we mede door corona wel heel snel nu de verantwoordelijkheid terug droppen bij ouders. Als ik even kijk naar onze school en het gemak waarmee een school in de ochtend doorgeeft om 12u dicht te gaan, en de ouders mogen het lekker vervolgens zelf uitzoeken. Boeiend dat je een baan hebt zonder flexibiliteit, niet het probleem van de school
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |