Lekker man.quote:Op donderdag 17 februari 2022 13:08 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Voor als je vrijdag met de boot naar Texel wil gaan...
Nieuw jaar. Nieuwe ronde, nieuwe kansen.quote:Op donderdag 17 februari 2022 11:37 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Het ging een paar jaar goed
Heel 2018 was mooi en in 2019 was het eigenlijk alleen in de twee weken dat ik in het buitenland zat minder. 2020 was op een korte periode in mei/juni na ook prachtig.
Dan komt 2021 waar de complete lente en zomer in één maand gepropt werden en we verder van maart tot oktober herfst hadden.
Klinkt als de gemiddelde discussie in COR.quote:Op donderdag 17 februari 2022 10:47 schreef Pvt.Webster het volgende:
Heerlijk hoe ze op Weerwoord de meest random weermodellen uit de kast trekken om maar op die 150km/uur windstoten van morgen te kunnen kicken, die op die modellen staat ingetekend.
En dan komt het grote EC-model met een gematigde kaart en dan wordt er alles bedacht waarom dat niet deugt
Als datzelfde model een 40-er laat zien in de zomer is het ineens het beste model.
Maandag is storm Frutsel.quote:Op donderdag 17 februari 2022 13:46 schreef Salina het volgende:
Hoe sterk wordt dat windje maandag trouwens? Had die ook al een naam? Ja toch?
Het was vanmorgen schitterend weer hier. Stralend blauw. Wel flinke woei uiteraard. Bizar dat er straks weer een front aankomt. En dan maandag weer.
Franklink jonguh Franklinquote:Op donderdag 17 februari 2022 13:48 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Maandag is storm Frutsel.
@:frutsel
Dit is crewbashquote:Op donderdag 17 februari 2022 13:48 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Franklink jonguh Franklin
Schaamlapcommando,
quote:Guidance modelbeoordeling
Modellen algemeen tot +48 uur, geldig tot vrijdag 18 februari 2022 24.00 locale tijd
Guidance modelbeoordeling voor Nederland, de Nederlandse kustwateren en de Noordzee, gebaseerd op de HARMONIE run van 06 UTC en de overige genoemde modellen en gidsen met bijbehorende runtijd.
Modelbeoordeling door meteoroloog
Synoptische situatie:
Een westelijke stroming voert maritiem polaire lucht aan. Vanmiddag wordt de stroming licht anticyclonaal en neemt deze verder in kracht af. Een occlusie schampt vanmiddag nog het noordoosten van de FIR. In de avond beweegt er een zwakke storing (combinatie van een flauwe trog en hogere theta-w waarden - van oorsprong een CAD) over de zuidelijke helft oostwaarts. In de nacht naar vrijdag passeert een ZO-NW georiënteerde rug. Vrijdag trekt stormdepressie Eunice via het noorden van Engeland naar de Noordzee om vervolgens in de avond boven het noorden van Denemarken te arriveren. Bijbehorend NW-ZO georiënteerd warmtefront trekt in de ochtend vlot oostwaarts over het land. In de middag volgt het N-Z georiënteerde koufront. De backbent-occlusie schampt in de middag en avond de noordkust.
Modelbeoordeling:
Synoptisch gezien geen grote verschillen, wel nog in de exacte koers en timing van het sterkste windveld. Het belangrijkste aandachtspunt zijn de windstoten vrijdagmiddag en avond, waarbij er nog onzekerheid is over hoe groot het gebied zal zijn met op uitgebreide schaal windstoten van (ruim) boven de 100 km/uur. We gaan er voorlopig vanuit dat dit waarschijnlijk het hele land m.u.v. het zuidoosten zal zijn. In de kustgebieden lijken ook windstoten van boven de 120 km/uur waarschijnlijk; langs de kust en in het Waddengebied 120-130 km/uur, lokaal mogelijk 140 km/uur. Een deel van de onzekerheid wordt ook veroorzaakt door de aanwezigheid van buien (en dus extra uitwisseling) op het koufront en bij de back-bent occlusie. Dit alles ook rekening houdend met de mogelijk lichte overschatting van Harmonie en onderschatting van EC.
Aandachtspunten
Temperatuur:
Geen bijzondheden.
Wind:
6-7 Bft, in het noorden aanvankelijk nog windstoten tot 75 km/uur. Vannacht tijdelijk geen seinen (< 6 Bft). Morgenochtend sterk toenemend 8-9 Bft, in de middag 10 Bft, in de avond en nacht van het zuidwesten uit afnemend naar 7-8 Bft. Voor de windstoten zie de modelbeoordeling.
Bewolking:
Bij de occlusie een mix van stratiforme en convectieve bewolking. Elders boven land cumuliforme bewolking en in het oosten ook TCu's of Cb's. Bij de ex-CAD opnieuw een mix, met toppen van ca. FL120. Bij het warmtefront en op nadering van het koufront een dikker pakket gelaagde bewolking. Het koufront zelf uit zich als een smalle band met (deels) convectieve bewolking, toppen ca. FL150. Bij de back-bent opnieuw een mix, toppen FL150-200.
Neerslag:
In het oosten enkele buien, bij de ex-CAD buiige regen. Bij het warmtefront lichte tot matige regen, op het koufront tevens enkele ingebedde en opgelijnde buien (hoge organisatiegraad). Vervolgens bij de backbent opnieuw buiige regen. De kans op onweer en hagel lijken vooralsnog verwaarloosbaar.
Dat gaat sowieso code oranje worden dus.quote:
Ik durf wel te zeggen dat we een code rood gaan krijgen als de modellen niet ineens heel erg veranderen.quote:Op donderdag 17 februari 2022 13:59 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Dat gaat sowieso code oranje worden dus.
Ik moet er mogen door heen fietsen.quote:
Dat lijkt mij ook wel ja. KNMI is nog wel voorzichtig, ondanks dat zelfs hun eigen model met windstoten van 120+ diep in het binnenland komt.quote:Op donderdag 17 februari 2022 14:01 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik durf wel te zeggen dat we een code rood gaan krijgen als de modellen niet ineens heel erg veranderen.
Blijf thuis! Dit is gevaarlijkquote:Op donderdag 17 februari 2022 14:02 schreef Felagund het volgende:
[..]
Ik moet er mogen door heen fietsen.Dat is wat minder leuk.
quote:Op donderdag 17 februari 2022 14:06 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
Voor laat in de avond op vrijdag gaat de 2 daagse Hoge resolutie versie van Icon inderdaad voor 185 km/h windstoten, hopelijk een uitschieter...
Ik moet op locatie zijn voor een cursus.quote:Op donderdag 17 februari 2022 14:05 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Blijf thuis! Dit is gevaarlijk
Dan zeg je dat maar af. Je leven wagen voor een cursusquote:Op donderdag 17 februari 2022 14:09 schreef Felagund het volgende:
[..]
Ik moet op locatie zijn voor een cursus.
quote:Op donderdag 17 februari 2022 14:12 schreef bloodymary1 het volgende:
Hier in Noord-Limburg gaat het volgens mij wel meevallen. Maar sterkte voor jullie! Leuk jullie gekend te hebben.
En daar istiequote:Op donderdag 17 februari 2022 13:59 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Dat gaat sowieso code oranje worden dus.
quote:In het noorden eerst zware windstoten. Vanaf vrijdagmiddag zeer zware windstoten
In het noorden van het land komen zware windstoten voor van 75-80 km/uur. Hiervan kunnen verkeer en buitenactiviteiten hinder ondervinden en hiervoor staat code geel uit. De wind komt uit een westelijke richting. Later vanmiddag en vanavond neemt de wind af.
Vanaf vrijdagmiddag gaat het opnieuw hard waaien. Dan worden boven land zeer zware windstoten verwacht van 100-120 km/uur, in de kustgebieden tot 130 km/uur en aan de noordwestkust en op de Wadden mogelijk nog iets hoger. Hierdoor kunnen aanzienlijke schade en zeer gevaarlijke situaties ontstaan als gevolg van omvallende bomen en rondvliegende voorwerpen. Hiervoor staat vanaf 14 uur code oranje uit. De wind draait geleidelijk van zuidwest naar west.
Aan het einde van de avond en in de nacht naar zaterdag neemt de wind van het zuidwesten uit af.
https://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/waarschuwingen/waddenzee
Klopt hier is het ook vrij rustig nu. Maarja tis letterlijk stilte voor de storm want als ik zie wat er morgen op het programma staat pfff. Naar werk gaat prima wat ik zie, maar als ik klaar ben man man man wat een wind staat er dan en dan moet ik daarna nog naar de kapper haha.quote:Op donderdag 17 februari 2022 14:29 schreef Pisces29 het volgende:
Wind is hier minder heftig dan vannacht en vanochtend. Paar uur zon maakt het haast een prima dag.
Niet overdrijven hè. Ze zullen hooguit van plek verschuiven.quote:Op donderdag 17 februari 2022 13:31 schreef kree het volgende:
Denk dat we de waddeneilanden wel af kunnen schrijven na vrijdag, daar zal weinig van overblijven.
quote:Op donderdag 17 februari 2022 13:31 schreef kree het volgende:
Denk dat we de waddeneilanden wel af kunnen schrijven na vrijdag, daar zal weinig van overblijven.
Hoe laat is hoogwater morgenmiddag?quote:Op donderdag 17 februari 2022 15:37 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Niet overdrijven hè. Ze zullen hooguit van plek verschuiven.
Afhankelijk van waar je bent, maar IJmuiden is 17u10 :quote:Op donderdag 17 februari 2022 15:42 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Hoe laat is hoogwater morgenmiddag?
is afgelopen jaren ook al eens gebeurd hoor, 2007 was niet voor het laatst.quote:Op donderdag 17 februari 2022 19:28 schreef Dr_Flash het volgende:
Okee dus de treinenboel wordt weer landelijk platgelegd. Volgens mij waren de laatste twee keren dat dat gebeurde november 1990 en januari 2007 en die weet ik allebei nog wel. Wordt morgen serieus weer zoiets??
Ik vraag me altijd af hoe je Ramspol uitspreekt: Rams-pol of Ram-spol. Iemand enig idee?quote:Op donderdag 17 februari 2022 18:06 schreef qajariaq het volgende:
https://www.schuttevaer.n(...)estremd/?gdpr=accept
De Ramspol is dus wel dicht. Dat is IJsselmeer.
Dat eerste, tenminste zo hoor ik het altijd op de radio. Het is het Rams-pol-diep.quote:Op donderdag 17 februari 2022 19:37 schreef Twieki het volgende:
[..]
Ik vraag me altijd af hoe je Ramspol uitspreekt: Rams-pol of Ram-spol. Iemand enig idee?
Ah dank! Ik ben zwaar slechthorend, dus hoor 't nooit altijd goed.quote:Op donderdag 17 februari 2022 19:39 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Dat eerste, tenminste zo hoor ik het altijd op de radio. Het is het Rams-pol-diep.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |