Wat een nonsens. Jij hebt het congres duidelijk niet gevolgd. God, straf oid werd NIET als argument gebruikt. Het enige gebruikte argument is de dreigende en ongewenste tweedeling in de samenleving.quote:
Een congres van religieuze extremisten die het Woord van God niet aanhangen?quote:Op maandag 22 november 2021 17:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wat een nonsens. Jij hebt het congres duidelijk niet gevolgd. God, straf oid werd NIET als argument gebruikt. Het enige gebruikte argument is de dreigende en ongewenste tweedeling in de samenleving.
Mwah, die gedachtegang vind je wellicht onder de SGP terug. Of nu ja, wellicht, die gedachtegang vind je zeker onder de SGP terug. CU is wel een stuk gematigder en 'moderner', zo je wilt.quote:
Wie heeft het congres gevolgd? Jij niet, in elk geval. Als je onzin wil verspreiden ga je maar naar BNW.quote:Op maandag 22 november 2021 17:25 schreef A_Foggy_Day het volgende:
[..]
Een congres van religieuze extremisten die het Woord van God niet aanhangen?![]()
Niet zo naïef zijn, boven dat congres zweefde de Heilige Geest die de gelovigen inspireerde 'het goede te doen'
Roelofje komt uit een SGP kerk, maar dan nog.quote:
De boodschap van de CU is dan ook essentieël anders dan die van de SGP.quote:Op maandag 22 november 2021 17:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Roelofje komt uit een SGP kerk, maar dan nog.
Er werd trouwens op het congres meer dan eens opgeroepen tot vaccineren. Ik ken geen enkel CU lid dat zijn of haar kinderen niet heeft laten vaccineren met de kinderprikken.
1 pot nat. Beide partijen willen een 2.000 jaar oud toverboek als leidraad voor de beginselen van deze maatschappij. Elk liberaal gedachtegoed zal door hen verketterd worden. Het wordt hoog tijd dat deze onzin ophoud te bestaan.quote:
Je bent gewoon hier grof aan het liegen. Doe dat in BNW. En doe niet alsof je een liberaal bent, geen enkele liberaal kan voor het afschaffen van religie zijn. Dat botst.quote:Op maandag 22 november 2021 17:36 schreef A_Foggy_Day het volgende:
[..]
1 pot nat. Beide partijen willen een 2.000 jaar oud toverboek als leidraad voor de beginselen van deze maatschappij. Elk liberaal gedachtegoed zal door hen verketterd worden. Het wordt hoog tijd dat deze onzin ophoud te bestaan.
quote:
Onzin. Zie bijvoorbeeld;quote:Beide partijen willen een 2.000 jaar oud toverboek als leidraad voor de beginselen van deze maatschappij. Elk liberaal gedachtegoed zal door hen verketterd worden. Het wordt hoog tijd dat deze onzin ophoud te bestaan.
Ja, niet zo'n beetje ook. Maar goed, zoiets kun je ook alleen maar beweren als je verder geen flauw idee hebt uit wat voor mensen de achterban van beide partijen ongeveer uit bestaan.quote:Op maandag 22 november 2021 17:48 schreef Perrin het volgende:
Er zit echt een behoorlijke kloof tussen CU en SGP.
1 pot nat. Allebei geloven ze dat God de aarde heeft geschapen en dat God zus en zo wil. De arrogantie van de religieuze zeloot die beweert God te kennen van A tot Z.quote:Op maandag 22 november 2021 17:48 schreef Perrin het volgende:
Er zit echt een behoorlijke kloof tussen CU en SGP, in allerlei opzichten.
Ik citeer net een opmerking uit hun programma. Ze zeggen nergens dat je je niet moet vaccineren. Sterker nog, ze stimuleren dat eerder.quote:Op maandag 22 november 2021 17:48 schreef A_Foggy_Day het volgende:
[..]
Het is duidelijk dat je totaal niet snapt wat er in het verkiezingsprogramma van de CU staat. Zie bijvoorbeeld het eerste deel van hun 'gewone mensentaal pamflet"
Neuh, creationisme is wetenschappelijk gezien onzin. Als iemand zegt "god heeft de aarde gemaakt" dan kan dat technisch gezien zelfs nog zo zijn dat iemand enerzijds in god gelooft en anderzijds alle wetenschappelijke inzichten over de leeftijd van de aarde en het universum nog voor waar aanneemt maar van mening is dat god destijds verantwoordelijk is geweest voor het ontstaan er van.quote:Dit is wetenschappelijk gezien wel zo'n grote onzin, zelfs de QAnon-beweging en andere wappies verbleken bij deze uitspraken.
Ik had geen idee dat je daar zo'n probleem mee had. Je loopt immers blind achter de Hervormde Rutte aan die belijdend christen is. En jouw VVD is, iig in naam, liberaal. Wat is er liberaal aan om zaken te verbieden? Je klinkt me nu meer als een marxist.quote:Op maandag 22 november 2021 16:50 schreef A_Foggy_Day het volgende:
De CU is toch wel een partij van religieuze idioten. Hoe kan zo'n partij Nederland gaan regeren?
...
Religie moet verboden worden, deze onzin duurt nu al 2.000 jaar.
Hoewel ik zo atheistisch als een spaghettivergiet ben, ben ik van mening dat je hier veel te kort door de bocht gaat.quote:Op maandag 22 november 2021 17:52 schreef A_Foggy_Day het volgende:
[..]
1 pot nat. Allebei geloven ze dat God de aarde heeft geschapen en dat God zus en zo wil. De arrogantie van de religieuze zeloot die beweert God te kennen van A tot Z.
Ga je nog je excuses maken voor die eerste post? Want itt wat jij beweerde riep CU dus op het congres op tot vaccineren. Nogal diametraal wat anders. Dan past een excuus voor zo'n ongeïnformeerde post natuurlijk wel.quote:Op maandag 22 november 2021 17:52 schreef A_Foggy_Day het volgende:
[..]
1 pot nat. Allebei geloven ze dat God de aarde heeft geschapen en dat God zus en zo wil. De arrogantie van de religieuze zeloot die beweert God te kennen van A tot Z.
Het heeft dus gewoon een weekje of wat extra tijd nodig om de achterban aan het idee te laten wennen. Daarna tekenen ze netjes bij het kruisje.quote:Op dinsdag 23 november 2021 08:44 schreef Arcee het volgende:
CU heeft veel moeite met 2G. Zeg maar net zo veel moeite als Segers had om weer bij Rutte aan te schuiven voor een kabinetsformatie.
Opmerkelijk genoeg zie ik dit soort kortzichtigheid over CU(en CDA) vooral bij VVD'ers. Hebben die mensen bovengemiddeld vaak een kleine sociale kring?quote:Op maandag 22 november 2021 17:49 schreef Poem_ het volgende:
[..]
Ja, niet zo'n beetje ook. Maar goed, zoiets kun je ook alleen maar beweren als je verder geen flauw idee hebt uit wat voor mensen de achterban van beide partijen ongeveer uit bestaan.
Doe je nu zelf eigenlijk niet wat je VVD’ers verwijt?quote:Op dinsdag 23 november 2021 12:17 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Opmerkelijk genoeg zie ik dit soort kortzichtigheid over CU(en CDA) vooral bij VVD'ers. Hebben die mensen bovengemiddeld vaak een kleine sociale kring?
Nee?quote:Op dinsdag 23 november 2021 13:07 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Doe je nu zelf eigenlijk niet wat je VVD’ers verwijt?
Echt weer belachelijk. Wegstemmen: prima. Ik vind een CTB ook niet bij de werkvloer passen. Maar controversieel verklaren van coronamaatregelen is belachelijk. Voor hetzelfde geld duurt het nog een jaar voor er een kabinet is (huidige poging mislukt, nog wat gesteggel, over 3 of 4 maanden verkiezingen, dan nog weer formeren)... een coronamaatregel voor een jaar tegenhouden is gewoon belachelijk. Stem hem dan gewoon nu weg.quote:Tweede Kamer: coronatoegangsbewijs op de werkvloer 'controversieel'
Het wetsvoorstel voor de invoering van de coronapas op werk is door de Tweede Kamer controversieel verklaard. Dat betekent dat de wet niet wordt behandeld tot er een nieuw kabinet zit. Demissionair minister De Jonge had aan de Kamer gevraagd om het voorstel nog deze week te behandelen, maar daar gaat de Kamer dus niet in mee.
De minister wil twee andere wetsvoorstellen over uitbreiding van het coronatoegangsbewijs ook nog deze week behandelen. De Tweede Kamer spreekt er nog over of die wel aan de orde kunnen komen.
quote:Op dinsdag 23 november 2021 13:50 schreef Hanca het volgende:
Uit het liveblog van de NOS:
[..]
Echt weer belachelijk. Wegstemmen: prima. Ik vind een CTB ook niet bij de werkvloer passen. Maar controversieel verklaren van coronamaatregelen is belachelijk. Voor hetzelfde geld duurt het nog een jaar voor er een kabinet is (huidige poging mislukt, nog wat gesteggel, over 3 of 4 maanden verkiezingen, dan nog weer formeren)... een coronamaatregel voor een jaar tegenhouden is gewoon belachelijk. Stem hem dan gewoon nu weg.
Ik volg het niet maar volgens mij doet Kuiken (PvdA) dat meestalquote:Op dinsdag 23 november 2021 14:12 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Welke voorzitter faalt er weer eens?
Inbreuk op mensenlevens is prima, dat hoort bij pandemiebestrijding.quote:Op dinsdag 23 november 2021 14:29 schreef DarkwingDuck het volgende:
Een coronapas op het werk, wat triest. Verdere inbreuk op mensenlevens.
Valt toe te juichen als ze het serieus nemen. Ik ben wel benieuwd of een dergelijk fonds ook aangesproken kan worden voor individuen die hun huis willen verduurzamen.quote:
Echt groot in het nieuws is het niet vandaag, terwijl ik het toch best een grote stap vind. Natuurlijk sneeuwt het ietwat onder door corona maar toch. Het eerste echte akkoord tussen alle vier dat over vele, vele miljarden gaat en waar voorafgaand nogal wat scepsis over was.quote:
Het is ook geen groot nieuws omdat het ook letterlijk uit het treindocument van Segers lijkt te komen, denk ik. Dan voegt een tweede keer een gerucht over hetzelfde (ook nu is er geen zekerheid dat het er daadwerkelijk gaat komen) niet zo heel veel toe.quote:Op woensdag 24 november 2021 08:57 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Echt groot in het nieuws is het niet vandaag, terwijl ik het toch best een grote stap vind. Natuurlijk sneeuwt het ietwat onder door corona maar toch. Het eerste echte akkoord tussen alle vier dat over vele, vele miljarden gaat en waar voorafgaand nogal wat scepsis over was.
Deels eens, maar mogelijk loopt het op tot wel 50 miljard. En daar zitten de stikstofmiljarden nog niet eens bij, die zitten weer in een eigen fonds.quote:Op woensdag 24 november 2021 09:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het is ook geen groot nieuws omdat het ook letterlijk uit het treindocument van Segers lijkt te komen, denk ik. Dan voegt een tweede keer een gerucht over hetzelfde (ook nu is er geen zekerheid dat het er daadwerkelijk gaat komen) niet zo heel veel toe.
Er wordt hier eerder teveel dan te weinig gepolderd.quote:Op woensdag 24 november 2021 20:20 schreef svann het volgende:
De Duitsers zijn gaan polderen, wij polariseren wat af.
In Zweden zijn ze dan weer binnen zeven uur hun kabinet al weer kwijt: https://www.ad.nl/buitenl(...)afgetreden~aad07757/quote:Op woensdag 24 november 2021 10:37 schreef Frozen-assassin het volgende:
Binnen twee maanden hebben de Duitsers een nieuwe regering.
Ik zit er kwijlend naar te kijken...
Dat is wel bijzonder jaquote:Op woensdag 24 november 2021 20:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
In Zweden zijn ze dan weer binnen zeven uur hun kabinet al weer kwijt: https://www.ad.nl/buitenl(...)afgetreden~aad07757/
Het kan dus altijd gekker.
Die coronagolf kost natuurlijk wel tijd. Rutte, Hoekstra en Schouten (als vicepremier meestal aanwezig bij corona-overleg) zijn gewoon minder beschikbaar.quote:Op donderdag 25 november 2021 19:14 schreef ijs_beer het volgende:
Je zou bijna denken dat ze t gaan rekken tot de coronagolf weer voorbij is.
Hm, klinkt alsof het nog even kan duren. Ik denk ook wel benieuwd wat de coalitie gaat doen als in de komende weken nog pijnlijke keuzes gemaakt moeten worden vanwege de IC piek. Als meer vaccinatiedwang ter sprake moet komen, dan zie ik eerder de PvdA in plaats van CU steun verlenen. Wat doet dat met de lopende coalitieonderhandelingen?quote:Volgens Koolmees en Remkes zijn de onderhandelingen in lijn met de verwachtingen inmiddels vergevorderd, maar over het geheel is nog geen overeenstemming bereikt.
Wat zou je wel zien zitten?quote:Op donderdag 25 november 2021 21:53 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Ik hoop dat ze er niet uitkomen, onze politiek met deze partijen aan de macht is eerder een klucht dan effectief.
Weet je waar de Duitsers ook snel mee waren?quote:Op woensdag 24 november 2021 10:37 schreef Frozen-assassin het volgende:
Binnen twee maanden hebben de Duitsers een nieuwe regering.
Ik zit er kwijlend naar te kijken...
Stemmers die zich informeren. Christenfundis buitenspel zetten, fopliberalen in de oppositiebanken. Toch te bizar voor woorden dat CDA begint over het criminaliseren van wiet terwijl ze zelfs in het conservatieve Duitsland overgaan tot legalisatie.quote:
Ik gok dat ze A Foggy A Day niet hebben meegenomen in hun onderzoekquote:Ze zijn het niet alleen oneens over standpunten. Ze zijn veel negatiever gaan denken over hun politieke tegenstanders. Dat afwijzen van de tegenstander, dat affectieve polarisatie wordt genoemd, komt vooral voor bij kiezers van GroenLinks, BIJ1 en FVD. VVD- en CDA-kiezers hebben juist de hoogste ‘gevoelsthermometer’, zij denken het positiefst over mensen met wie ze het oneens zijn.
SGP stemmers zijn meer Urkers en Tholenaren terwijl ik bij ChristenUnie stemmers meer denk aan die mensen die je lastig vallen op het station met foldertjes of Christelijke Surinamers/Antilianen in de Bijlmer.quote:Op maandag 22 november 2021 17:48 schreef Perrin het volgende:
Er zit echt een behoorlijke kloof tussen CU en SGP, in allerlei opzichten.
De CU stemmers wonen in dezelfde streken als de SGP stemmers maar gaan naar andere kerken die iets minder rigide met het geloof omgaan. De EO is wel een beetje de huiszender van de CU denk ik ook.quote:Op zaterdag 27 november 2021 21:46 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
SGP stemmers zijn meer Urkers en Tholenaren terwijl ik bij ChristenUnie stemmers meer denk aan die mensen die je lastig vallen op het station met foldertjes of Christelijke Surinamers/Antilianen in de Bijlmer.
EO is daarom ook meer CU, en CU heeft daarmee een bijzonder sterk geluid. SGP-ers mogen geen TV kijken.
Tja, wie wil je dan in het kabinet? PVV en FvD? Want veel opties zonder VVD, CDA en D66 zijn er niet die dat soort partijen niet omvatten.quote:Op donderdag 25 november 2021 21:53 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Ik hoop dat ze er niet uitkomen, onze politiek met deze partijen aan de macht is eerder een klucht dan effectief.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Als je geen kop hebt kan je niet uit het raam kijken.
De EO van nu is onvergelijkbaar met de EO van vroeger. De Taliban was mild vergeleken bij de EO van de jaren zeventig/tachtig. Bert Dorenbos, de Ayatollah uit Assen. Best een stelletje fundamentalisten die Bert en zijn clubje.quote:Op zaterdag 27 november 2021 22:09 schreef Hexagon het volgende:
[..]
De CU stemmers wonen in dezelfde streken als de SGP stemmers maar gaan naar andere kerken die iets minder rigide met het geloof omgaan. De EO is wel een beetje de huiszender van de CU denk ik ook.
De achterban gaat ook met de tijd mee. Dus dat zie je dan ook bij hun politieke partij en televisieomroep.quote:Op zondag 28 november 2021 08:52 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
De EO van nu is onvergelijkbaar met de EO van vroeger. De Taliban was mild vergeleken bij de EO van de jaren zeventig/tachtig. Bert Dorenbos, de Ayatollah uit Assen. Best een stelletje fundamentalisten die Bert en zijn clubje.
Maar de CU is in veel opzichten ook maar een mager aftreksel van zijn voorgangers RPF en GPV. Dat waren toch wel oude mannenbroeders partijen, de CU is bijna hip te noemen.
Het is ook gewoon zo dat de kerken waar de meeste CU vertegenwoordigers uit komen (GKV, NGK, niet SGP deel CGK) flink veranderd zijn. En steeds meer CU leden zijn evangelisch, baptist of PKN. Maar kerken gaan ook gewoon met hun tijd mee, zelfs de "SGP-Kerken". Ook die zijn totaal anders dan 30 jaar geleden.quote:Op zondag 28 november 2021 08:52 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
De EO van nu is onvergelijkbaar met de EO van vroeger. De Taliban was mild vergeleken bij de EO van de jaren zeventig/tachtig. Bert Dorenbos, de Ayatollah uit Assen. Best een stelletje fundamentalisten die Bert en zijn clubje.
Maar de CU is in veel opzichten ook maar een mager aftreksel van zijn voorgangers RPF en GPV. Dat waren toch wel oude mannenbroeders partijen, de CU is bijna hip te noemen.
Sowieso verwacht ik, en heb ik nooit verwacht, dat je een cultuur binnen zeer korte tijd zo drastisch kunt veranderen maar dat ben ik.quote:Op maandag 29 november 2021 10:52 schreef DarkwingDuck het volgende:
De nieuwe bestuurscultuur laat wederom even op zich wachten...
"Het rapport circuleert al weken op het ministerie van Financiën, maar is nog niet naar de Tweede Kamer gestuurd. Staatssecretaris Hans Vijlbrief (Financiën, D66) schreef vorige week nog dat de FSV in sommige gevallen “onacceptabele gevolgen” had gehad, maar maakte geen melding van de bevindingen uit het rapport."
https://www.nrc.nl/nieuws(...)t-snel-gaan-a4067156
Wie verwacht er überhaupt nog iets van het komende kabinet op het gebied van nieuwe bestuurscultuur?
Jij had liever gehad dat 'ie "aZ dE gEkStUh" had geheten of "Geen gezeik, iedereen Rijk"? Al zou Yes, Minister natuurlijk een toepasselijker naam zijn geweest.quote:Op dinsdag 30 november 2021 11:09 schreef DestroyerPiet het volgende:
wel bijzonder dat ze de App groep "het is me wat" noemen.
Liever zo'n neutrale naam dan "weg met Keijzer" oid...quote:Op dinsdag 30 november 2021 11:09 schreef DestroyerPiet het volgende:
wel bijzonder dat ze de App groep "het is me wat" noemen.
weg met keijzer zou wel wat meer ophef veroorzaken dan deze naam.quote:Op dinsdag 30 november 2021 12:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Liever zo'n neutrale naam dan "weg met Keijzer" oid...
Functie_elders was wel een goede naam geweestquote:Op dinsdag 30 november 2021 12:47 schreef DestroyerPiet het volgende:
[..]
weg met keijzer zou wel wat meer ophef veroorzaken dan deze naam.
Nicequote:69 zetels
Nou....de VVD staat gewoon nog op 34 zetels dus als je nieuwe verkiezingen zou houden dan worden ze weer de grootste partij en is het nog steeds zo goed als onmogelijk om ze buitenspel te zetten. Ik weet niet of ik dat nice zou noemen.quote:
Kan me vergissen natuurlijk, maar ik denk dat @speknek hier een klein beetje *sarcastisch* wasquote:Op dinsdag 30 november 2021 19:31 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nou....de VVD staat gewoon nog op 34 zetels dus als je nieuwe verkiezingen zou houden dan worden ze weer de grootste partij en is het nog steeds zo goed als onmogelijk om ze buitenspel te zetten. Ik weet niet of ik dat nice zou noemen.
Rug op '21quote:Op dinsdag 30 november 2021 12:27 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Jij had liever gehad dat 'ie "aZ dE gEkStUh" had geheten of "Geen gezeik, iedereen Rijk"? Al zou Yes, Minister natuurlijk een toepasselijker naam zijn geweest.
Het was gewoon puur een Beavis en Butthead grap over het cijfer 69.quote:Op dinsdag 30 november 2021 20:23 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
Kan me vergissen natuurlijk, maar ik denk dat @:speknek hier een klein beetje *sarcastisch* was
SPOILER: bijvoorbeeldOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
Standje 69 / 69 zetelsquote:Op dinsdag 30 november 2021 19:31 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nou....de VVD staat gewoon nog op 34 zetels dus als je nieuwe verkiezingen zou houden dan worden ze weer de grootste partij en is het nog steeds zo goed als onmogelijk om ze buitenspel te zetten. Ik weet niet of ik dat nice zou noemen.
Ah, dat wist ik niet.quote:Op dinsdag 30 november 2021 20:33 schreef speknek het volgende:
[..]
Het was gewoon puur een Beavis en Butthead grap over het cijfer 69.
Het is een internetmeme om bij 69 met "nice" te reageren.
Welke doorbraak? In 2021 hebben we geen nieuw kabinet meer.quote:Op dinsdag 30 november 2021 18:51 schreef VoMy het volgende:
Er is een peiling van EenVandaag. D66 zakt niet verder weg, verder kleine verschuivingen over de hele linie naar rechts.
[ twitter ]
Geen nieuw kabinet, wel een formatieakkoord. Dat ze daarna nog een akkoord gaan schrijven zal het inderdaad nog wat rekken. Maar ik heb niet het idee dat iemand echt belang heeft bij demissionair zijn, het zorgt er alleen voor dat ingrepen in kortere tijd en dus harder moeten. En ik zie ook echt het voordeel niet, het aantal weggestuurde ministers na de demissionaire status bewijst dat de ministers er helemaal niks aan hebben, ze zijn echt niet veiliger.quote:Op dinsdag 30 november 2021 21:23 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Welke doorbraak? In 2021 hebben we geen nieuw kabinet meer.
https://www.gelderlander.(...)ordesscene~a9ebba25/
Ik blijf erbij, alle betrokken partijen hebben een dusdanig belang bij de demissionaire status dat ze de formatie zo lang mogelijk gaan rekken.
quote:Op dinsdag 30 november 2021 20:33 schreef speknek het volgende:
[..]
https://knowyourmeme.com/memes/69Ah owkee, daar ben ik dan weer te oud voor.SPOILER: bijvoorbeeldOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Ja, als ik een lijstje maak met de betere ministers van het afgelopen kabinet staan daar zeker Koolmees en Schouten vrij hoog en die kwamen nou net van heel dichtbij, als medeonderhandelaars bij het vorige regeerakkoord. Je kunt heel blij zijn met een 'fris gezicht', maar uiteindelijk komt het ook gewoon op politieke kundigheid, degelijkheid en wat willen bereiken aan. En op niet teveel tegengewerkt worden door je eigen coalitie.quote:Op dinsdag 30 november 2021 21:42 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Ministers van buiten lijken vaker vooraf een succes dan dat ze het echt zijn.
quote:Op dinsdag 30 november 2021 20:33 schreef speknek het volgende:
[..]
https://knowyourmeme.com/memes/69SorrySPOILER: bijvoorbeeldOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
De laatste, de Jetten-gelden, dus niet. Was bedoeld voor wetenschappelijke bureaus en ondersteuning, ging naar campagnes, ledenwerving en de reserves die bij veel partijen erg laag waren. En vermindering ontslagen bij zetelverlies, bijvoorbeeld bij het CDA.quote:Op woensdag 1 december 2021 11:32 schreef Hexagon het volgende:
In principe zijn wetenschappelijke bureaus sowieso al geoormerkte subsidies
https://kennisopenbaarbes(...)-politieke-partijen/
Het voordeel is dat ze de afhandeling van de corona winter niet op hun bordje krijgen.quote:Op dinsdag 30 november 2021 21:27 schreef Hanca het volgende:
[..]
Geen nieuw kabinet, wel een formatieakkoord. Dat ze daarna nog een akkoord gaan schrijven zal het inderdaad nog wat rekken. Maar ik heb niet het idee dat iemand echt belang heeft bij demissionair zijn, het zorgt er alleen voor dat ingrepen in kortere tijd en dus harder moeten. En ik zie ook echt het voordeel niet, het aantal weggestuurde ministers na de demissionaire status bewijst dat de ministers er helemaal niks aan hebben, ze zijn echt niet veiliger.
Ik kan mij zo voorstellen dat er geen enkele politicus is die nu staat te trappelen om de positie van De Jonge over te nemen, inderdaad, dat is een kant en klaar recept voor imago schade.quote:Op woensdag 1 december 2021 12:04 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Het voordeel is dat ze de afhandeling van de corona winter niet op hun bordje krijgen.
En de financiële gevolgen ook nog even kunnen afwachten.
Hugo bleek bij EenVandaag gisteren populairder (37% nieuwe termijn) dan Mark (30%) en er zijn zat politici/bestuurders die wel graag premier willen worden. Dus of het echt zo werkt weet ik niet. Nu instappen op VWS kun je je wel mee laten voeren op de dalende golf.quote:Op woensdag 1 december 2021 12:25 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik kan mij zo voorstellen dat er geen enkele politicus is die nu staat te trappelen om de positie van De Jonge over te nemen, inderdaad, dat is een kant en klaar recept voor imago schade.
Hij schijnt een oog te hebben op het ministerie van Onderwijs.quote:Op woensdag 1 december 2021 12:54 schreef Hexagon het volgende:
Zou De Jonge zelf verder willen? Die man is toch ook een keer toe aan aflossing?
Hopen dat ze gaan voor iemand met meer "elan".quote:Op woensdag 1 december 2021 14:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hij schijnt een oog te hebben op het ministerie van Onderwijs.
Iemand met nog meer optimistische ijverigheid dan Hugo de Jonge?quote:Op woensdag 1 december 2021 15:22 schreef papert het volgende:
[..]
Hopen dat ze gaan voor iemand met meer "elan".
En van de 63% die hem weg wil hebben, gaat het ook een heel deel helemaal niet om De Jonge, zoals te lezen is op de site van eenvandaag.quote:Op woensdag 1 december 2021 12:52 schreef VoMy het volgende:
[..]
Hugo bleek bij EenVandaag gisteren populairder (37% nieuwe termijn) dan Mark (30%) en er zijn zat politici/bestuurders die wel graag premier willen worden.
Het komt op mij vooral over als een 'gebaar' naar de boeren omdat er pijnlijke ingrepen aan zitten te komen en niet per se als een serieus voorstel. Een beetje in lijn met het totaal kansloze VVD-voorstel om toch weer over het afschaffen van dividendbelasting te willen praten.quote:Op woensdag 1 december 2021 17:05 schreef VoMy het volgende:
https://www.ad.nl/politie(...)n-bij-boer~aa37a675/
Erg jammer dat populistische moties en plannen steeds meer hun weg vinden naar de doorgaans normalere partijen.
Waarom zou je het aantal bedden willen verhogen tot X? Welk plan zit daar achter? En waarom niet X+10? Of X+20? Of X+30? Als je toch bezig bent?quote:Op woensdag 1 december 2021 17:44 schreef DarkwingDuck het volgende:
De beoogde coalitiepartijen willen iig niet de IC capaciteit naar EU gemiddelde brengen.
[ twitter ]
Zo’n motie is toch veel te algemeen om serieus over te kunnen stemmen?quote:Op woensdag 1 december 2021 17:44 schreef DarkwingDuck het volgende:
De beoogde coalitiepartijen willen iig niet de IC capaciteit naar EU gemiddelde brengen.
[ twitter ]
Dan zorg je er toch voor dat je een een stappenplan maakt om tot invulling van de motie te komen. Het is toch volstrekt niet onredelijk om toe te werken naar een IC capaciteit die op EU gemiddelde ligt. Het hoeft niet morgen gebeurd te zijn. btw; moties zijn 9 van de 10 keer vrij algemeen, ook moties van coalitiepartijen.quote:Op woensdag 1 december 2021 17:53 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Zo’n motie is toch veel te algemeen om serieus over te kunnen stemmen?
Ik denk persoonlijk dat De Jonge helemaal opgebrand is maar dat is slechts mijn gevoel.quote:Op woensdag 1 december 2021 12:54 schreef Hexagon het volgende:
Zou De Jonge zelf verder willen? Die man is toch ook een keer toe aan aflossing?
IC bedden alleen zijn een onzin statistiek, in sommige landen gaan patienten altijd naar een IC bed na een operatie, in Nederland niet om maar een aspect te noemen.quote:Op woensdag 1 december 2021 17:44 schreef DarkwingDuck het volgende:
[ twitter ]
En in sommige landen ook niet. In sommige landen hebben ze wellicht hele goede redenen om patienten altijd naar een IC bed te sturen na een operatie. In sommige landen doen ze het net zoals in Nederland enkel hebben dan meer IC bedden per 100.000 inwoners. In sommige landen loopt het allemaal dan net even wat fijner tijdens een pandemie.quote:Op woensdag 1 december 2021 18:03 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
IC bedden alleen zijn een onzin statistiek, in sommige landen gaan patienten altijd naar een IC bed na een operatie, in Nederland niet om maar een aspect te noemen.
Ik ben het wel met je eens dat dit kabinet met een missie het veld in sturen een kansloze zaak is.quote:Op woensdag 1 december 2021 17:53 schreef Raw85 het volgende:
[..]
En zijn alle oppositiepartijen ook voor zo’n voorstel als dat betekent dat Nederlandse mannen en vrouwen ook het aantal uren moeten werken dat andere Europeanen werken? Hoe gaan we dat bereiken?
We werken hier namelijk gemiddeld flink minder dan de meeste andere EU-landen maar zijn wel efficiënt. Misschien geldt voor onze zorg wel hetzelfde.
Noem ze eens? Want ik zie geen enkel EU land waar het fijn loopt qua corona.quote:Op woensdag 1 december 2021 18:08 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
En in sommige landen ook niet. In sommige landen hebben ze wellicht hele goede redenen om patienten altijd naar een IC bed te sturen na een operatie. In sommige landen doen ze het net zoals in Nederland enkel hebben dan meer IC bedden per 100.000 inwoners. In sommige landen loopt het allemaal dan net even wat fijner tijdens een pandemie.
In vele landen loopt het even net wat fijner dan in Nederland. Zo zitten er weer Nederlanders Duitse IC plaatsen bezet te houden.quote:Op woensdag 1 december 2021 18:09 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Noem ze eens? Want ik zie geen enkel EU land waar het fijn loopt qua corona.
Overigens heeft men in de Scandinavische landen ook (veel) minder IC-bedden dan het Europees gemiddelde, dat zegt wel iets.quote:Op woensdag 1 december 2021 17:53 schreef Raw85 het volgende:
[..]
En zijn alle oppositiepartijen ook voor zo’n voorstel als dat betekent dat Nederlandse mannen en vrouwen ook het aantal uren moeten werken dat andere Europeanen werken? Hoe gaan we dat bereiken?
We werken hier namelijk gemiddeld flink minder dan de meeste andere EU-landen maar zijn wel efficiënt. Misschien geldt voor onze zorg wel hetzelfde.
2 momenteel, geloof ik. Dat zet nog niet echt zoden aan de dijk. De Duitse zorg is net zo ver afgeschaald als de Nederlandse.quote:Op woensdag 1 december 2021 18:10 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
In vele landen loopt het even net wat fijner dan in Nederland. Zo zitten er weer Nederlanders Duitse IC plaatsen bezet te houden.
Die kan beter even een jaartje vakantie nemenquote:Op woensdag 1 december 2021 18:02 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik denk persoonlijk dat De Jonge helemaal opgebrand is maar dat is slechts mijn gevoel.
Hij ziet het zelf nog zitten, dus blijkbaar valt dat mee.quote:Op donderdag 2 december 2021 09:11 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Die kan beter even een jaartje vakantie nemen
Tja, iets met weinig zelfkennis of inzicht? Als crisis minister is hij toch wel aardig door het ijs gezakt, denk ik zelf.quote:Op donderdag 2 december 2021 09:22 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hij ziet het zelf nog zitten, dus blijkbaar valt dat mee.
Nu schijnt Hoekstra intern bij het CDA te hebben gezegd dat er alleen maar nieuwe gezichten komen, geen De Jonge en hijzelf dus ook niet. Het vervelende is dan alleen dat De Jonge ook geen kamerzetel heeft, dan serveer je hem dus echt af. En dat heeft hij echt niet verdiend.
Hebben we iemand die het beter kan?quote:Op donderdag 2 december 2021 10:30 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Tja, iets met weinig zelfkennis of inzicht? Als crisis minister is hij toch wel aardig door het ijs gezakt, denk ik zelf.
Dit soort dingen krijg je dus doordat Rutte niet opzout.quote:Op donderdag 2 december 2021 09:22 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hij ziet het zelf nog zitten, dus blijkbaar valt dat mee.
Nu schijnt Hoekstra intern bij het CDA te hebben gezegd dat er alleen maar nieuwe gezichten komen, geen De Jonge en hijzelf dus ook niet. Het vervelende is dan alleen dat De Jonge ook geen kamerzetel heeft, dan serveer je hem dus echt af. En dat heeft hij echt niet verdiend.
Lastig. Dat weten we pas als iemand het daadwerkelijk over neemt.quote:Op donderdag 2 december 2021 10:33 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Hebben we iemand die het beter kan?
Nou zijn er in voorgaande jaren ook wel artikelen geweest waarin artsen aangaven dat het aantal IC bedden iig niet verder moest dalen. Dus dat goed onderzoeken kan zeker geen kwaad, nee.quote:Op woensdag 1 december 2021 18:12 schreef Hanca het volgende:
Ik zou eerst een onderzoek willen zien dat dat europese gemiddelde (wat heeft NL eigenlijk met de zorg in Bulgarije en Portugal te maken?) ook daadwerkelijk het aantal is dat Nederland nodig heeft. Tot 1,5 jaar geleden ging het meestal prima, is er echt aanleiding om te denken dat het straks permanent hoger moet zijn? En hoeveel hoger? Komt het dan echt op het europese gemiddelde? Of veel hoger ofveel lager? Sowieso: heeft Nederland wel minder IC bedden dan het Europese gemiddelde?
Minder dan Duitsland, Frankrijk, België, Italië... dat klopt. Maar ook minder dan Bulgarije, Polen?
En sowieso: in Nederland lig je verreweg het kortst van Europa op een IC bed, omdat wij goede revalidatiecentra hebben en ook gewone ziekenhuisbedden met beademing e.d., dat kennen veel landen niet. In Duitsland lig je bijvoorbeeld na elke operatie een tijd op de IC, in Nederland helemaal niet. In Nederland revalideer je dan ook sneller.
Kortom: beter een gedegen onderzoek naar wat Nederland nodig heeft, dan een populistische onnadenkende motie. Eigenlijk zouden ze zulke moties zonder onderliggend onderzoek gewoon moeten verbieden.
Ik denk niet dat we hier achter gaan komen, ik denk dat het huidige kabinet pas bij legere ziekenhuizen zijn intrede doet.quote:Op donderdag 2 december 2021 10:33 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Hebben we iemand die het beter kan?
Ik denk dat hij het prima heeft gedaan, ik denk namelijk niet dat iemand anders het beter had gedaan. Ik vind hem juist opgestaan als crisismanager eigenlijk. Geluisterd naar de wetenschap en Nederland tot nu toe de echt harde lockdown bespaard zonder code zwart.quote:Op donderdag 2 december 2021 10:30 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Tja, iets met weinig zelfkennis of inzicht? Als crisis minister is hij toch wel aardig door het ijs gezakt, denk ik zelf.
Dat onderzoek gaat er ook echt wel komen. Maar nu, zonder een onderzoek, een motie indienen waarbij de uitkomst van dat onderzoek al vast moet staan (Europees gemiddelde), dat is echt gewoon weer een absurd staaltje populisme. En exact dit soort moties zijn de reden dat men de politiek niet meer vertrouwt.quote:Op donderdag 2 december 2021 10:51 schreef ijs_beer het volgende:
[..]
Nou zijn er in voorgaande jaren ook wel artikelen geweest waarin artsen aangaven dat het aantal IC bedden iig niet verder moest dalen. Dus dat goed onderzoeken kan zeker geen kwaad, nee.
Minister van Onderwijs voor Hugoquote:Op donderdag 2 december 2021 13:16 schreef LangeTabbetje het volgende:
Ik denk dat men het niet kan verkopen door een "nieuwe bestuurscultuur" aan te kondigen en dan doodleuk een kabinet met Rutte en de Jonge......
Vrees dat de Jonge het bokje gaat worden, functie elders......(kan voor het CDA weer het voordeel hebben dan men kan roepen dat "de nieuwe bestuurscultuur" bij ons wel serieus genomen wordt)
Ik snap je niet helemaal. Gevaccineerden zijn net zo besmettelijk (lopen het virus alleen minder snel op integenstelling tot gevaccineerden 33% tegen 25%). CTB is dan een farce en het enige goede alternatief is 1G op de werkvloer waarbij wordt gekeken of iemand het virus heeft.quote:Op dinsdag 23 november 2021 22:23 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Het is toch te bizar voor woorden dat er uberhaupt nog discussie moet zijn over CTB. Ik dacht dat ik in Nederland recht had op een gezonde werkomgeving. Laat collegas die voor een ongezonde werkomgeving zorgen door zich niet te testen of te vaccineren lekker verplicht thuiswerken.
Of dat ze corona rekken tot Rutte immuun is tegen een motie van wantrouwen van de oppositie. D66 en CDA willen van hem af.quote:Op donderdag 25 november 2021 19:14 schreef ijs_beer het volgende:
Je zou bijna denken dat ze t gaan rekken tot de coronagolf weer voorbij is.
Met Rutte en zijn bestuurscultuur? Succes met dat.quote:Op woensdag 1 december 2021 09:35 schreef Hanca het volgende:
Een stuk over de veel te kleine ondersteuning die kamerleden en te kleine budgetten die de wetenschappelijke bureaus hebben: https://www.groene.nl/artikel/ik-ben-een-heel-grote-mier
Ik hoop toch echt dat de commissie Van der Staaij met een eis van minstens verdubbeling en liever verdrie- of viervoudiging van de ondersteuning komt, dat zouden nog eens goed besteedde miljoenen zijn. En eigenlijk moeten de wetenschappelijke bureaus ook gewoon verdubbelen in budget. Laat desnoods de financiering rechtstreeks gaan naar ondersteuning en wetenschappelijke bureaus, dan kunnen partijen het niet uitgeven aan ledenwerving of campagnes.
EenVandaag panelsquote:Op woensdag 1 december 2021 12:52 schreef VoMy het volgende:
[..]
Hugo bleek bij EenVandaag gisteren populairder (37% nieuwe termijn) dan Mark (30%) en er zijn zat politici/bestuurders die wel graag premier willen worden. Dus of het echt zo werkt weet ik niet. Nu instappen op VWS kun je je wel mee laten voeren op de dalende golf.
Omdat het al jaren een probleem is. Maar goed het kabinet Rutte zit er niet om problemen op te lossen. Anders was wonen een recht.quote:Op woensdag 1 december 2021 17:49 schreef VoMy het volgende:
Waarom zou je het aantal bedden willen verhogen tot X?
Ik koop het verhaal niet dat ministers keihard werken. Beetje kut PR verhaal.quote:Op woensdag 1 december 2021 18:02 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik denk persoonlijk dat De Jonge helemaal opgebrand is maar dat is slechts mijn gevoel.
Zweden, Spanje, VKquote:Op woensdag 1 december 2021 18:09 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Noem ze eens? Want ik zie geen enkel EU land waar het fijn loopt qua corona.
Het gaat vooral om de bestuurscultuur in de kamer, zeker in dit geval.quote:Op donderdag 2 december 2021 15:02 schreef Derrazi het volgende:
[..]
Met Rutte en zijn bestuurscultuur? Succes met dat.
Onwaarquote:Op donderdag 2 december 2021 14:52 schreef Derrazi het volgende:
[..]
Ik snap je niet helemaal. Gevaccineerden zijn net zo besmettelijk (lopen het virus alleen minder snel op integenstelling tot gevaccineerden 33% tegen 25%).
Ik hoorde gisteren tijdens het debat van Omtzigt als ik het goed heb dat GZ al adviseerde om alvast voorbereid te zijn. Maar volgens De Jonge kan je mensen niet inzetten zonder zekerheid. Wel Van Lienden 100 miljoen geven voor mondkapjes die niet werken en 5.1 miljard uit de begroting laten verdwijnen.quote:
Wat is er onwaar aan?quote:Op donderdag 2 december 2021 15:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Onwaar
https://www.rtlnieuws.nl/(...)ren-besmetten-vaccin
De Gezondheidsraad heeft nou eenmaal zo lang gewacht met het oordeel en ook uit het OMT kwamen toen geluiden dat Nederland geen boosters zou prikken. Vooral van de gezondheidsraad is de minister gewoon afhankelijk, hij mag geen vaccins uitdelen zonder hun toestemming.quote:Op donderdag 2 december 2021 15:09 schreef Derrazi het volgende:
[..]
Ik hoorde gisteren tijdens het debat van Omtzigt als ik het goed heb dat GZ al adviseerde om alvast voorbereid te zijn. Maar volgens De Jonge kan je mensen niet inzetten zonder zekerheid. Wel Van Lienden 100 miljoen geven voor mondkapjes die niet werken en 5.1 miljard uit de begroting laten verdwijnen.
Dat ongevaccineerden net zo besmettelijk zijn, is gewoon een leugen die het vooral goed doet bij anti-vaxxers.quote:
https://www.ucdavis.edu/h(...)-unvaccinated-peoplequote:Op donderdag 2 december 2021 15:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat ongevaccineerden net zo besmettelijk zijn, is gewoon een leugen die het vooral goed doet bij anti-vaxxers.
Nah, is wel waar. Inmiddels duidelijk dat het voor overdracht niet veel uitmaakt. Gevaccineerde hebben minder kans op complicaties.quote:Op donderdag 2 december 2021 15:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat ongevaccineerden net zo besmettelijk zijn, is gewoon een leugen die het vooral goed doet bij anti-vaxxers.
Welke waarde moet X volgens jou hebben dan en kun je dat ook onderbouwen?quote:Op donderdag 2 december 2021 15:05 schreef Derrazi het volgende:
[..]
Omdat het al jaren een probleem is. Maar goed het kabinet Rutte zit er niet om problemen op te lossen. Anders was wonen een recht.
Viral loads zeggen niets over besmettelijkheid.quote:Op donderdag 2 december 2021 15:16 schreef Derrazi het volgende:
[..]
https://www.ucdavis.edu/h(...)-unvaccinated-people
Het maakt wel degelijk uit bij het risico op overdracht. Dit soort afleidingsmanoeuvres bij gebrek aan goede argumenten beginnen wel vervelend te worden.quote:Op donderdag 2 december 2021 15:17 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Nah, is wel waar. Inmiddels duidelijk dat het voor overdracht niet veel uitmaakt. Gevaccineerde hebben minder kans op complicaties.
De ontkenning aan de andere kant begint vervelend te worden.quote:Op donderdag 2 december 2021 15:26 schreef VoMy het volgende:
[..]
Viral loads zeggen niets over besmettelijkheid.
[..]
Het maakt wel degelijk uit bij het risico op overdracht. Dit soort afleidingsmanoeuvres bij gebrek aan goede argumenten beginnen wel vervelend te worden.
Je bedoelt dat elke keer als je totale onzin verspreid, je nog steeds tegengesproken wordt? Dat zal vast vervelend aanvoelen ja. Echt, waarom zou je hierover liegen? Wat probeer je te bereiken behalve verwarring?quote:Op donderdag 2 december 2021 15:28 schreef potjecreme het volgende:
[..]
De ontkenning aan de andere kant begint vervelend te worden.
Ik heb het idee dat als de uitkomst van een peiling van het opiniepanel zou zijn dat men klaar is met dit demissionaire kabinet en alle coronamaatrdegelen je het wél als een serieus panel zou hebben gezien, maar goed.quote:
Natuurlijk. Maar dat betekent dat hun panel nog steeds een aardige bias heeft a la panels van Hart van Nederland en De Hond omdat het alleen mensen target die naar hun programma kijken.quote:Op donderdag 2 december 2021 17:10 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat als de uitkomst van een peiling van het opiniepanel zou zijn dat men klaar is met dit demissionaire kabinet en alle coronamaatrdegelen je het wél als een serieus panel zou hebben gezien, maar goed.
Kun je eens onderbouwen waarom je het EenVandaag opiniepanel niet serieus neemt? Ze geven op hun site vrij helder aan hoe de meetmethoden in elkaar steken, dus ik ben benieuwd!
Je hebt dus niet eens gelezen hoe het opiniepanel van EenVandaag is elkaar steekt, dat wordt door je reactie wel duidelijk. Kijk, je moet het niet als absolute waarheid of definitieve opiniepeiling zien oid, maar je hebt duidelijk niet gekeken naar de methoden die zij hanteren.quote:Op donderdag 2 december 2021 17:15 schreef Derrazi het volgende:
[..]
Natuurlijk. Maar dat betekent dat hun panel nog steeds een aardige bias heeft a la panels van Hart van Nederland en De Hond omdat het alleen mensen target die naar hun programma kijken.
Panels zijn niet zomaar in Frankrijk verboden. Halsema zijn het zelf al in haar boek dat politiek voeren puur op polls de democratie geen goed doet. Net zo goed referendums nadelen hebben (kijk naar BREXIT)
De Jonge kwam natuurlijk als relatieve buitenstaander binnen als minister en ik heb ook niet het idee dat hij zo nadrukkelijk besmet is met of een bijdrage levert aan (het imago van) de oude bestuurscultuur. Echter weet niemand blijkbaar nog wat te doen aan het lage politieke vertrouwen en gaat het dan maar bij zichzelf zoeken behalve degene die eindverantwoordelijk voor deze zooi is. Die heeft een keiharde plaat voor zijn kop, heeft een godcomplex gekregen, houdt Nederland in een wurggreep en blijft dat doen tot hij er na de uitkomst van de Groningenenquete 1672-style uitgeschopt wordt. Tot die tijd kost het de ene na de andere lakei de kop.quote:Op donderdag 2 december 2021 13:16 schreef LangeTabbetje het volgende:
Ik denk dat men het niet kan verkopen door een "nieuwe bestuurscultuur" aan te kondigen en dan doodleuk een kabinet met Rutte en de Jonge......
Vrees dat de Jonge het bokje gaat worden, functie elders......(kan voor het CDA weer het voordeel hebben dan men kan roepen dat "de nieuwe bestuurscultuur" bij ons wel serieus genomen wordt)
Nou, als ik zo even naar de data van de afgelopen anderhalfjaar kijk in die landen dan kan ik eigenlijk alleen maar hard lachen om die opmerking.quote:
Het is natuurlijk wel een beetje raar dat een stel ongekozen figuren als de gezondheidsraad kennelijk zo machtig is.quote:Op donderdag 2 december 2021 15:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
De Gezondheidsraad heeft nou eenmaal zo lang gewacht met het oordeel en ook uit het OMT kwamen toen geluiden dat Nederland geen boosters zou prikken. Vooral van de gezondheidsraad is de minister gewoon afhankelijk, hij mag geen vaccins uitdelen zonder hun toestemming.
Dat lijkt mij ook niet correct:quote:Op donderdag 2 december 2021 23:18 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het is natuurlijk wel een beetje raar dat een stel ongekozen figuren als de gezondheidsraad kennelijk zo machtig is.
Is het advies dan bindend omdat het van de gezondheidsraad komt of omdat de minister het heeft overgenomen? Ik denk dat laatste, zeker gezien ook verderop in het artikel:quote:Een bindend advies
De stop van het toedienen van het AstraZeneca-vaccin aan 60-minners is een besluit van de Gezondheidsraad. "Dit advies is bindend, de minister heeft het advies overgenomen, en daar mag je als arts dus ook niet van afwijken", zegt gezondheidsjurist Frederiks. In Italië en Duitsland mag dat wel. Daar mogen patiënten zelf kiezen.
Maar wanneer een Nederlandse arts het bindend advies van onze Gezondheidsraad negeert, negeert hij dus zijn professionele standaard. "Daarom is het juridisch dus helemaal niet handig om als arts tóch een AstraZeneca-prik te geven aan 60-minners." bron
quote:Een andere optie zou zijn dat de minister toch weer afwijkt van het advies van de Gezondheidsraad.
Hij mag afwijken door het niet te geven, maar hij mag bij een advies het niet te doen het niet alsnog toch geven, volgens mij.quote:Op donderdag 2 december 2021 23:28 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat lijkt mij ook niet correct:
[..]
Is het advies dan bindend omdat het van de gezondheidsraad komt of omdat de minister het heeft overgenomen? Ik denk dat laatste, zeker gezien ook verderop in het artikel:
[..]
Rouvoet is volgens mij helemaal niet zo extreem populair meer binnen de CU, dat zou ik wel opvallend vinden. Ik neem ook aan dat Schouten en Blokhuis blijven als ze willen en zelf zie ik ook liever dan bijvoorbeeld Stieneke van der Graaf als staatssecretaris, kan Bruins (over wie binnen CU best ophef was dat hij praktisch onverkiesbaar stond) weer de kamer in.quote:Op vrijdag 3 december 2021 08:47 schreef Raw85 het volgende:
NRC noemt in dit artikel wat namen die rondzingen: https://www.nrc.nl/nieuws(...)e-poppetjes-a4067758
De tandjes...Hennis en Harbers? Man, man, man...quote:Op vrijdag 3 december 2021 08:47 schreef Raw85 het volgende:
NRC noemt in dit artikel wat namen die rondzingen: https://www.nrc.nl/nieuws(...)e-poppetjes-a4067758
Harbers vind ik nog wel verdedigbaar, maar aan Hennis beginnen terwijl het onderzoek (wat De Grave zou leiden) net gaat beginnen is wel erg dom. Ligt er over een aantal maanden een rapport en kan ze misschien weer weg, zoals Wiebes ook viel over een zaak die niet meer onder zijn ministerie viel.quote:Op vrijdag 3 december 2021 09:50 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
De tandjes...Hennis en Harbers? Man, man, man...
Zulks droevige namen bij VVD. Yesilgoz geeft ook geen fuck om klimaat. Hopelijk gaat ze daar niet meer op zitten.quote:Op vrijdag 3 december 2021 08:47 schreef Raw85 het volgende:
Dan is de bodem van je vijver wel bereikt jaquote:Op vrijdag 3 december 2021 09:50 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
De tandjes...Hennis en Harbers? Man, man, man...
quote:Op vrijdag 3 december 2021 10:26 schreef Hexagon het volgende:
Twintig ministers, wat voor fopministeries verzinnen ze er wel niet bij
Ik denk dat we dat tijdperk nu echt wel achter ons hebben liggenquote:Op vrijdag 3 december 2021 10:52 schreef -XOR- het volgende:
Er komt ook een ministerie van Ambtelijke en Bestuurlijke Inkrimping bij dat gaat uitzoeken of het ook met minder ministeries af zou kunnen.
Hebben wij er 30% meer nodig dan Duitsland?quote:Op vrijdag 3 december 2021 11:26 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik denk dat we dat tijdperk nu echt wel achter ons hebben liggen
Misschien kan die dan gelijk een kijkje nemen of er een deel van de 800 voorlichters bij de verschillende ministeries een functie elders kan krijgen.quote:Op vrijdag 3 december 2021 10:52 schreef -XOR- het volgende:
Er komt ook een ministerie van Ambtelijke en Bestuurlijke Inkrimping bij dat gaat uitzoeken of het ook met minder ministeries af zou kunnen.
En dan wil hij zeker de grote leider Baudet die Covid met de zeewind laat verdwijnenquote:Op vrijdag 3 december 2021 11:40 schreef Donaldson het volgende:
[ twitter ]
Scherpe analyse van I.L. Pfeiffer. Staak de formatie met deze bende van incompetenten, schrijf nieuwe verkiezingen uit, straf de machtspartijen af.
Idd scherp. En als men dat in een tijdschrift als HP de Tijd al zo schrijft dan hoop ik dat het komende kabinet het tij nog kan keren.quote:Op vrijdag 3 december 2021 11:40 schreef Donaldson het volgende:
[ twitter ]
Scherpe analyse van I.L. Pfeiffer. Staak de formatie met deze bende van incompetenten, schrijf nieuwe verkiezingen uit, straf de machtspartijen af.
quote:Op vrijdag 3 december 2021 11:40 schreef Donaldson het volgende:
[ twitter ]
Treffend omschreven.quote:De overheid heeft zich opgesteld als vijand van het volk en eist nu op hoge toon het volle vertrouwen van het volk voor haar zwalkende en falende coronabeleid.
Bovendien haten al die zeikemmers elkaar ook.quote:Op vrijdag 3 december 2021 12:25 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
[..]
Treffend omschreven.
Maar het vooruitzicht van een burgeroorlog lijkt me erg overtrokken. Daarvoor is het zwijgende midden veel en veel te groot.
Fopmimisteries?quote:Op vrijdag 3 december 2021 10:26 schreef Hexagon het volgende:
Twintig ministers, wat voor fopministeries verzinnen ze er wel niet bij
Digitale zaken en ICT en een heroprichting van VROM vind ik ook wel een ministerie waard. Maar dan moeten we nog twee zetels vullen. Als we ook nog bij twee ministers van onderwijs, justitie en volksgezondheid blijven.quote:Op vrijdag 3 december 2021 12:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Fopmimisteries?
Volkshuisvesting, klimaat en ik gok ook digitale zaken, aangezien er dit jaar ook een commissie digitale zaken is met zelfs een eigen begrotingsbehandeling. Dan ben je er toch al? En dan was er nog de oproep voor een minister van Groningen, al vind ik dat meer een staatssecretariaat.
We hebben nu toch 17 ministeries? 3 extra. En klimaat lijkt me wel een 100% zekerheidje, dat moet zeker volgens D66 gewoon weg bij EZ.quote:Op vrijdag 3 december 2021 12:42 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Digitale zaken en ICT en een heroprichting van VROM vind ik ook wel een ministerie waard. Maar dan moeten we nog twee zetels vullen. Als we ook nog bij twee ministers van onderwijs, justitie en volksgezondheid blijven.
Rutte III had 16 ministers waarvan 3 dubbele ministers waren. Maar 2 ministers van onderwijs en 2 van justitie lijkt me overbodig.quote:Op vrijdag 3 december 2021 12:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
We hebben nu toch 17 ministeries? 3 extra. En klimaat lijkt me wel een 100% zekerheidje, dat moet zeker volgens D66 gewoon weg bij EZ.
Onderwijs en volksgezondheid blijven er wel 2, justitie zou misschien wel weer 1 kunnen worden.
Nee ja da's de afgelopen 10 jaar zo lekker gelukt.quote:
2 voor onderwijs is niet echt overbodig, op zich heeft alles rondom wetenschap en universiteiten natuurlijk weinig te maken met de basisscholen. En zeker met de huidige achterstanden.quote:Op vrijdag 3 december 2021 13:01 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Rutte III had 16 ministers waarvan 3 dubbele ministers waren. Maar 2 ministers van onderwijs en 2 van justitie lijkt me overbodig.
Ik zou dan pleiten voor
-Taken politie terug naar Biza
-Voor wonen VROM opnieuw oprichten
-Voor de M daarin een extra minister van Klimaat
-Een minister van volksgezondheid
-Die aanvullen met een extra covidminister zonder eigen ministerie
-Een minister van Digitale zaken en ICT
Zouden er 18 zijn
Wat een onzin. Natuurlijk lijkt een grotere ministerraad niet op een dictatuur. Het afschaffen van ministeries zou daar eerder op lijken.quote:Op vrijdag 3 december 2021 13:21 schreef -XOR- het volgende:
Het neigt gewoon naar het opbouwen van een semidictatuur. Zou me niet verbazen als er ook een Ministerie van Sander Dekker komt
Het lijkt er voor mij op dat zo het politieke deel van de overheid vooral wordt vergroot om zo het belang groter te maken voor regeringspartijen de regering niet te laten vallen.quote:Op vrijdag 3 december 2021 13:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wat een onzin. Natuurlijk lijkt een grotere ministerraad niet op een dictatuur. Het afschaffen van ministeries zou daar eerder op lijken.
Klinkt als flink faalbeleid. Bij de oosterbuur kunnen ze het trouwens met 16 ministeries af. Nu weet ik wel dat er een aantal bevoegdheden naar de bondsstaten is gedelegeerd, aber doch.quote:Het is gewoon zo dat er een hoop ministers door hun hoeven zijn gezakt de afgelopen jaren, er zijn duidelijk meer ministers nodig.
Niet een aantal, vrijwel alles. De landelijke regering heeft daar nauwelijks wat te doen. Zelfs volksgezondheid is volledig voor de bondsstaten.quote:Op vrijdag 3 december 2021 13:30 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Klinkt als flink faalbeleid. Bij de oosterbuur kunnen ze het trouwens met 16 ministeries af. Nu weet ik wel dat er een aantal bevoegdheden naar de bondsstaten is gedelegeerd, aber doch.
Nee, juist met meer. Als je de kamer vollediger wil informeren, heb je gewoon meer ministers nodig. De Jonge staat nu zo'n 20 uur per week in de Tweede Kamer, dat is dus al een halve werkweek die hij niet aan het besturen van het land kan besteden.quote:Op vrijdag 3 december 2021 13:41 schreef DarkwingDuck het volgende:
Je zou verwachten dat je met een nieuwe bestuurscultuur met minder ministers af kan. Waar houdt dit op?
Je zou juist denken dat je meer tijd overhoudt als je je minder bezig hoeft te houden met dingen weglakken.quote:Op vrijdag 3 december 2021 13:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, juist met meer. Als je de kamer vollediger wil informeren, heb je gewoon meer ministers nodig. De Jonge staat nu zo'n 20 uur per week in de Tweede Kamer, dat is dus al een halve werkweek die hij niet aan het besturen van het land kan besteden.
Ik snap het ook niet zo goed, er was altijd commemtaar op het feit dat Rutte teveel ministers had wegbezuinigd. Wordt het eindelijk omgekeerd, zitten er weer mensen te zeuren.
Wat een onzin. Je hebt echt geen minister meer nodig als je de Kamer volledig wil informeren. Slechts eerlijke en oprechte ministers met een goed ambtenarenapparaat eronder met een werkend archief. Voor dat laatste had dit kabinet meer dan een half jaar geleden al de aanstelling van een regeringscommissaris beloofd, die is er echter nog steeds niet. Sterker nog, de vacature staat nog niet eens uit.quote:Op vrijdag 3 december 2021 13:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, juist met meer. Als je de kamer vollediger wil informeren, heb je gewoon meer ministers nodig.
Het komt dan ook niet zo zeer bij de VVD vandaan, eerder bij de andere partijen. En wellicht een beetje bij Rutte, die het wel echt heel erg vervelend vindt als 'zijn mensen' omvallen, zoals Ollongren, Van 't Wout en Bruins.quote:Op vrijdag 3 december 2021 13:50 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Je zou juist denken dat je meer tijd overhoudt als je je minder bezig hoeft te houden met dingen weglakken.
Het gaat me er niet eens om dat er meer ministeries komen (al lijkt 20 me enorm overdreven), maar ik twijfel ernstig aan de motieven van Rutte en de VVD, die hebben de macht en zijn die niet van plan zomaar af te staan. Die zijn alleen maar bezig met overleven.
Dat informeren komt natuurlijk niet omdat informatie voor ambtenaren moeilijk vindbaar is, maar omdat er heel zorgvuldig en Machiavellistisch wordt gekeken wat er wel en wat er niet naar buiten wordt gebracht. Dat hele 'openheid kost zoveel tijd en moeite' is natuurlijk een leuk slachtofferrol-narratief van het kabinet.quote:Op vrijdag 3 december 2021 14:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het komt dan ook niet zo zeer bij de VVD vandaan, eerder bij de andere partijen. En wellicht een beetje bij Rutte, die het wel echt heel erg vervelend vindt als 'zijn mensen' omvallen, zoals Ollongren, Van 't Wout en Bruins.
De kans dat een minister signalen zoals bij de toeslagenaffaire helemaal mist is natuurlijk ook kleiner als er meer ministers zijn en een minister dus minder dossiers tegelijk heeft.
Ze hebben echt niet bewust die signalen van de toeslagenaffaire genegeerd. Dat 'de ministers zijn mensen die bewust de bevolking pesten'-gedoe is natuurlijk ook volkomen nonsens.quote:Op vrijdag 3 december 2021 15:03 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat informeren komt natuurlijk niet omdat informatie voor ambtenaren moeilijk vindbaar is, maar omdat er heel zorgvuldig en Machiavellistisch wordt gekeken wat er wel en wat er niet naar buiten wordt gebracht. Dat hele 'openheid kost zoveel tijd en moeite' is natuurlijk een leuk slachtofferrol-narratief van het kabinet.
Ik zeg ook nergens dat ministers expres de bevolking pesten, de overheid is wel heel erg bezig met de strijd aan te gaan met de bevolking.quote:Op vrijdag 3 december 2021 15:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze hebben echt niet bewust die signalen van de toeslagenaffaire genegeerd. Dat 'de ministers zijn mensen die bewust de bevolking pesten'-gedoe is natuurlijk ook volkomen nonsens.
Papa Bruls (ik verzin het niet, zo noemt hij zichzelf in een debat) zal ze wel even opvoeden daar in Den Haag. Bij voorkeur met de zachte hand, maar indien nodig met de harde hand.quote:Op vrijdag 3 december 2021 15:07 schreef Hexagon het volgende:
Ik ben benieuwd of Hubert Bruls een plek in het kabinet krijgt. Die heeft zijn bekendheid wel mee nu.
CU wil een grote post voor Schouten (liefst SZ), de tweede zal dus een minister voor en niet een minister van worden.quote:Op vrijdag 3 december 2021 15:30 schreef Hexagon het volgende:
En voor Biza of Defensie zou vanuit de Christenunie Beatrice de Graaf een interessante kunnen zijn
Ik vind dat toch wel zo'n vervelend type. Beetje dezelfde categorie als die Eindhovense VVD-burgemeester Jorritsma met z'n burgeroorlogen etc. Maar goed, volledig op de hoogte van hun politieke prestaties ben ik verder niet moet ik eerlijk bekennenquote:Op vrijdag 3 december 2021 15:07 schreef Hexagon het volgende:
Ik ben benieuwd of Hubert Bruls een plek in het kabinet krijgt. Die heeft zijn bekendheid wel mee nu.
Kuipers heeft maanden geleden dacht ik al wel eens aangegeven open te staan voor zoiets. Gommers acht ik uitgesloten omdat iedereen binnen het kabinet volgens mij he-le-maal klaar is met hem vanwege zijn niet te stuiten ijdelheid. Over Van Dissel heb ik niets vernomen maar ik kan me niet voorstellen dat hij zin zou hebben in een dergelijke functie. Hij is nu al wat op de achtergrond.quote:Op vrijdag 3 december 2021 16:15 schreef Hexagon het volgende:
Het zou me ook niks verbazen als van die OMT-figuren als Van Dissel, Gommers en Kuipers een keer gebeld worden. Van een partij lid worden kan op het laatste moment.
Gommers is ook al bijna uit het OMT (in februari), ik hoop dat hij dan ook zijn laatste tv optreden wel ongeveer gehad heeft.quote:Op vrijdag 3 december 2021 16:38 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Kuipers heeft maanden geleden dacht ik al wel eens aangegeven open te staan voor zoiets. Gommers acht ik uitgesloten omdat iedereen binnen het kabinet volgens mij he-le-maal klaar is met hem vanwege zijn niet te stuiten ijdelheid. Over Van Dissel heb ik niets vernomen maar ik kan me niet voorstellen dat hij zin zou hebben in een dergelijke functie. Hij is nu al wat op de achtergrond.
Ik verwacht van wel. Die was de afgelopen tijd wel erg opzichtig aan het azen naar J&V.quote:Op vrijdag 3 december 2021 15:07 schreef Hexagon het volgende:
Het zal vast wel nietquote:Op vrijdag 3 december 2021 16:47 schreef Hanca het volgende:
ik hoop dat hij dan ook zijn laatste tv optreden wel ongeveer gehad heeft.
Die zal nog wel even moeten afkicken van al die aandachtquote:Als Gommers niet meer in het OMT zit, betekent dat niet dat hij niet meer te zien zal zijn in talkshows, zegt hij tegen de site. "Als ik gevraagd word om uitleg te geven over het virus of over de situatie in het Erasmus MC, dan ben ik zeker bereid dat te doen.
Ik hoop overigens niet at de VVD zijn bestuurdersarmoede gaat vullen met John Jorritsmaquote:Op vrijdag 3 december 2021 16:48 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik verwacht van wel. Die was de afgelopen tijd wel erg opzichtig aan het azen naar J&V.
Akkoorden hebben we al meer dan 100 jaar. Zijn er ook in alle landen met coalities. Anders kun je ook geen beleid maken, krijg je alleen allemaal versnipperde besluiten die totaal geen samenhangend beleid vormen.quote:Op vrijdag 3 december 2021 17:26 schreef RyanRVS het volgende:
Een akkoord moeten we juist niet willen.
Het is de dood van de democratie.
Met een akkoord hoeft er niet eens meer in het parlement vergaderd te worden.
De regeringspartijen kunnen alles er gewoon doorheen drukken.
Dat gaat al jaren zo. De debatten in de Tweede Kamer zijn gewoon een schertsvertoning geworden.
Het is er stiekem in geslopen.
Iedereen zat te slapen.
De Tweede Kamer vooral.
Ja, zo werkt het als je een meerderheid hebt in de Tweede Kamer. En regeren met een meerderheid is toch echt een handelsmerk van een democratie.quote:Op vrijdag 3 december 2021 17:26 schreef RyanRVS het volgende:
Dat gaat al jaren zo. De debatten in de Tweede Kamer zijn gewoon een schertsvertoning geworden.
Iedereen zat te slapen.
De Tweede Kamer vooral.
Akkoord is nogal een breed begrip natuurlijk. Alles vastleggen is niet goed en teveel gebeurd in de kabinetten van Rutte. Maar als je met de hele kamer gaat debatteren over een grootschalige sociaal-economische hervorming dan kom je ook nergens toe.quote:Op vrijdag 3 december 2021 17:26 schreef RyanRVS het volgende:
Iedereen zat te slapen.
De Tweede Kamer vooral.
Ja, bijzonder verhaal, nadat hij afgeserveerd werd als Kamerlid.quote:Op vrijdag 3 december 2021 16:07 schreef trein2000 het volgende:
De nrc noemt ook namen. Opvallend vind ik Chris van Dam die minister van Justitie zou moeten worden namens het CDA.
Dat was ooit wel het idee, ja. Maar sinds Balkenende zijn de regeerakkoorden zo dik als een telefoonboek en is er dus in de praktijk al heel veel op detailniveau geregeld - en heeft in de Kamer dus ook een meerderheid. Kun je tot sint juttemis over debatteren verder, maar aangenomen wordt het toch.quote:Op vrijdag 3 december 2021 18:54 schreef VoMy het volgende:
Akkoorden gaan vaak over de richting, wetten zijn veel complexer en je hebt per punt uit een akkoord vaak een samenhang aan wetten nodig om het goed uit te voeren.
Dat er niet overlegd moet worden in de TK door een regeerakkoord is dus totale onzin.
Er wordt echt nog wel door de fractievoorzitters of woordvoerders van de partijen over de details gepraat, dat komt niet allemaal uit het regeerakkoord. Die doen dat inderdaad wel vooraf, niet in het debat zelf. En in de debatten is er regelmatig echt nog wel wat aan te passen.quote:Op vrijdag 3 december 2021 19:18 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat was ooit wel het idee, ja. Maar sinds Balkenende zijn de regeerakkoorden zo dik als een telefoonboek en is er dus in de praktijk al heel veel op detailniveau geregeld - en heeft in de Kamer dus ook een meerderheid. Kun je tot sint juttemis over debatteren verder, maar aangenomen wordt het toch.
En dat is echt niet hoe het duale stelsel is bedoeld.
Dat is juist de vraag. Akkoorden zijn van oorsprong niet voorzien. Die kwamen pas na het ontstaan van de controle van de partijen op hun partijleden. Afgekeken van het Engelse "Whip" systeem. Partijleden dienden zich te houden aan de partijdiscipline, en dat is juist het tegengestelde van wat oorspronkelijk de bedoeling was, een kamerlid als volksvertegenwoordiger. Zie je waar de schoen wringt?quote:Op vrijdag 3 december 2021 17:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Akkoorden hebben we al meer dan 100 jaar. Zijn er ook in alle landen met coalities. Anders kun je ook geen beleid maken, krijg je alleen allemaal versnipperde besluiten die totaal geen samenhangend beleid vormen.
Burgeroorlogje dr bij!quote:Op vrijdag 3 december 2021 16:57 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik hoop overigens niet at de VVD zijn bestuurdersarmoede gaat vullen met John Jorritsma
Wetten worden doorgaans ook pas ter stemming gebracht als er een meerderheid voor is. Dus tot alles op orde is om in ieder geval de coalitie mee te krijgen heeft een bewindspersoon nog wel wat moeite te doen. Veelal in commissievergaderingen en vooroverleg.quote:Op vrijdag 3 december 2021 19:18 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat was ooit wel het idee, ja. Maar sinds Balkenende zijn de regeerakkoorden zo dik als een telefoonboek en is er dus in de praktijk al heel veel op detailniveau geregeld - en heeft in de Kamer dus ook een meerderheid. Kun je tot sint juttemis over debatteren verder, maar aangenomen wordt het toch.
En dat is echt niet hoe het duale stelsel is bedoeld.
Ik zie geen wringende schoen, ik zie een functionerende democratie. Een 'democratie' waar vanalles omsamenhangend en zelfs tegenstrijdig kan worden aangenomen omdat er 150 individuën zitten die nooit over alles waar ze over gaan kennis kunnen hebben en die ook nog eens geen vooroverleg mogen voeren, dat is geen democratie maar een puinhoop.quote:Op vrijdag 3 december 2021 19:48 schreef RyanRVS het volgende:
[..]
Dat is juist de vraag. Akkoorden zijn van oorsprong niet voorzien. Die kwamen pas na het ontstaan van de controle van de partijen op hun partijleden. Afgekeken van het Engelse "Whip" systeem. Partijleden dienden zich te houden aan de partijdiscipline, en dat is juist het tegengestelde van wat oorspronkelijk de bedoeling was, een kamerlid als volksvertegenwoordiger. Zie je waar de schoen wringt?
Partijen zijn ontstaan uit kieslijsten, en die zijn alleen maar opgericht indertijd, om geen stemmen verloren te laten gaan.
Het hele parlementaire stelsel is dus langzaam gedegenereerd tot een schijndemocratie.
Dat "samenhangend beleid" waar je het over hebt, kan je net zo goed een "dictatuur" noemen, want daar komt het wel op neer.
Goh toevallig dat het net Simons overkomtquote:Op vrijdag 3 december 2021 20:12 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Wetten worden doorgaans ook pas ter stemming gebracht als er een meerderheid voor is. Dus tot alles op orde is om in ieder geval de coalitie mee te krijgen heeft een bewindspersoon nog wel wat moeite te doen. Veelal in commissievergaderingen en vooroverleg.
Het gebeurt ook wel eens dat een wet een stille dood sterft doordat er nooit een meerderheid voor lijkt te komen. Plan Simons was er zo een.
Dit gaat om een bekende er niet doorgekomen wet (een soort basisverzekering) begin jaren 90, heeft niks met Sylvana te maken, die was toen nog niet eens VJ.quote:Op vrijdag 3 december 2021 21:27 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Goh toevallig dat het net Simons overkomt
Ik weet niet of jij geslapen hebt maar de democratie in het Westen functioneert niet meer. Trump pleegde een bijna succesvolle coup als hij een meerderheid had in het congres of zijn VP de president van de senaat weigerde de stemmen te tellen. In Nederland hebben we bijna een jaar een afgetreden kabinet dat nog steeds de grondwet schendt door consequent de Tweede Kamer niet te informeren (zo worden dossiers omtrent de Toeslagenaffaire nog steeds achter gehouden) en handelt het kabinet in wezen missionairquote:Op vrijdag 3 december 2021 20:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik zie geen wringende schoen, ik zie een functionerende democratie. Een 'democratie' waar vanalles omsamenhangend en zelfs tegenstrijdig kan worden aangenomen omdat er 150 individuën zitten die nooit over alles waar ze over gaan kennis kunnen hebben en die ook nog eens geen vooroverleg mogen voeren, dat is geen democratie maar een puinhoop.
Het onderlinge overleg is een onderdeel van de democratie zoals die bedoeld is. Tussen partijen onderling, maar ook gewoon in commissieverband (er staan gewoon schriftelijke overleggen op de agenda). En commissievergaderingen zijn zelfs gewoon net zo belangrijk als debatten in de plenaire zaal, inhoudelijk vaak zelfs nog veel belangrijker. Ze staan juridisch gewoon gelijk.
Als je alleen kijkt naar plenaire debatten en dan vooral nog naar debatten tussen fractievoorzitters (bijna altijd waardeloos), krijg je een heel vertekend beeld van de democratie zoals die hier functioneert. Maar je ziet dan ook maar een heel klein stukje.
Ah sorry ik dacht dat het om Sylvana gingquote:Op vrijdag 3 december 2021 21:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit gaat om een bekende er niet doorgekomen wet (een soort basisverzekering) begin jaren 90, heeft niks met Sylvana te maken, die was toen nog niet eens VJ.
Onzin, alleen de kamer handelt missionair en is dat ook. De kamer kan elk onderwerp controversieel verklaren en dan kan het kabinet niks meerquote:Op vrijdag 3 december 2021 21:33 schreef Derrazi het volgende:
[..]
... en handelt het kabinet in wezen missionair
Die heeft nog geen initiatiefwet gemaakt. Kan ook niet, dat duurt wel een jaar en zo lang zit ze er nog niet (en niemand doet het in het eerste jaar, zeker een beginnende partij niet).quote:Op vrijdag 3 december 2021 21:34 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Ah sorry ik dacht dat het om Sylvana ging
Dit is een hele rare conclusie, het feit dat de VS een door en door verziekt systeem heeft maakt dat niet exemplarisch voor het hele Westen, natuurlijk. Sowieso is de democratie in de VS al heel lang problematisch als je wat dieper er naar kijkt, Trump was een logisch gevolg van de afgelopen decennia aldaar.quote:Op vrijdag 3 december 2021 21:33 schreef Derrazi het volgende:
[..]
Ik weet niet of jij geslapen hebt maar de democratie in het Westen functioneert niet meer. Trump pleegde een bijna succesvolle coup als hij een meerderheid had in het congres of zijn VP de president van de senaat weigerde de stemmen te tellen. In Nederland hebben we bijna een jaar een afgetreden kabinet dat nog steeds de grondwet schendt door consequent de Tweede Kamer niet te informeren (zo worden dossiers omtrent de Toeslagenaffaire nog steeds achter gehouden) en handelt het kabinet in wezen missionair
Hoe kan de kamer dat doen als de demissionaire (eens regerende, en nu formerende) partijen dan stemmen voor wat het demissionaire kabinet wil?quote:Op vrijdag 3 december 2021 21:35 schreef Hanca het volgende:
[..]
Onzin, alleen de kamer handelt missionair en is dat ook. De kamer kan elk onderwerp controversieel verklaren en dan kan het kabinet niks meer
Je hebt het weer verkeerd begrepen.
Tja, die partijen zijn ook deel van de kamer en dus gewoon missionair. En ze hebben gewoon een meerderheid.quote:Op zaterdag 4 december 2021 00:58 schreef Montagui het volgende:
[..]
Hoe kan de kamer dat doen als de demissionaire (eens regerende, en nu formerende) partijen dan stemmen voor wat het demissionaire kabinet wil?
Je stelt de zaak te rooskleurig voor. Het heeft allemaal al een hele tijd niks meer met democratie van doen. Maar er zijn altijd weer mensen die de Main Stream Media na papegaaien.quote:Op vrijdag 3 december 2021 20:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik zie geen wringende schoen, ik zie een functionerende democratie. Een 'democratie' waar vanalles omsamenhangend en zelfs tegenstrijdig kan worden aangenomen omdat er 150 individuën zitten die nooit over alles waar ze over gaan kennis kunnen hebben en die ook nog eens geen vooroverleg mogen voeren, dat is geen democratie maar een puinhoop.
Het onderlinge overleg is een onderdeel van de democratie zoals die bedoeld is. Tussen partijen onderling, maar ook gewoon in commissieverband (er staan gewoon schriftelijke overleggen op de agenda). En commissievergaderingen zijn zelfs gewoon net zo belangrijk als debatten in de plenaire zaal, inhoudelijk vaak zelfs nog veel belangrijker. Ze staan juridisch gewoon gelijk.
Als je alleen kijkt naar plenaire debatten en dan vooral nog naar debatten tussen fractievoorzitters (bijna altijd waardeloos), krijg je een heel vertekend beeld van de democratie zoals die hier functioneert. Maar je ziet dan ook maar een heel klein stukje.
Dat jij de werking van ons parlement niet snapt betekent niet dat het niet democratisch is.quote:Op zaterdag 4 december 2021 08:37 schreef RyanRVS het volgende:
[..]
Je stelt de zaak te rooskleurig voor. Het heeft allemaal al een hele tijd niks meer met democratie van doen. Maar er zijn altijd weer mensen die de Main Stream Media na papegaaien.
Je zegt het zelf al.. De commissie vergaderingen zijn net zo belangrijk als de debatten..
Kijk, dat is nu gewoon de achterkamertjes politiek.
Heeft helemaal niks meer met democratie te maken.
Wat ik hier vertel, is niks anders dan wat hoogleraren staatsrecht ook te berde brengen.
Doe normaal man! Zo praat je niet als je serieus genomen wil worden.quote:Op zaterdag 4 december 2021 08:52 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat jij de werking van ons parlement niet snapt betekent niet dat het niet democratisch is.
Tja, jij denkt dat commissievergaderingen niet democratisch zijn. Dan heb je gewoon niks begrepen van hoe een parlement werkt.quote:Op zaterdag 4 december 2021 08:53 schreef RyanRVS het volgende:
[..]
Doe normaal man! Zo praat je niet als je serieus genomen wil worden.
Er is echt iets fundamenteel mis met het parlementair systeem.
Nee, jij hebt er niks van begrepen.quote:Op zaterdag 4 december 2021 08:55 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Tja, jij denkt dat commissievergaderingen niet democratisch zijn. Dan heb je gewoon niks begrepen van hoe een parlement werkt.
Totaal lege retoriekquote:Op zaterdag 4 december 2021 09:00 schreef RyanRVS het volgende:
[..]
Nee, jij hebt er niks van begrepen.
Dat is het probleem tegenwoordig. Iedereen lult maar mee.
Jazekerquote:Heb je ooit staatsinrichting op school gehad? Blijkbaar niet!
Commissievergaderingen zijn gewoon deel van de parlementaire orde. En in de commissies wordt het beleid en worden nota's en wetsvoorstellen besproken door woordvoerders en met de betrokken bewindspersonen. En die vergaderingen zijn openbaar. En pas als er iets besluitrijp is dan gaat het naar een plenaire vergadering en kan er over worden gestemd.quote:Een commissie heeft per definitie HELEMAAL niks met democratie te maken.
Integendeel. Een commissie is oncontroleerbaar, het maakt deel uit van het verfoeide lobby systeem.
Mee eens.quote:Op zaterdag 4 december 2021 00:49 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dit is een hele rare conclusie, het feit dat de VS een door en door verziekt systeem heeft maakt dat niet exemplarisch voor het hele Westen, natuurlijk. Sowieso is de democratie in de VS al heel lang problematisch als je wat dieper er naar kijkt, Trump was een logisch gevolg van de afgelopen decennia aldaar.
Het kabinet handelt niet missionair, de 2e Kamer wel. Simpels.
Ach, je lult maar ..quote:Op zaterdag 4 december 2021 09:08 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Totaal lege retoriek
[..]
Jazeker
[..]
Commissievergaderingen zijn gewoon deel van de parlementaire orde. En in de commissies wordt het beleid en worden nota's en wetsvoorstellen besproken door woordvoerders en met de betrokken bewindspersonen. En die vergaderingen zijn openbaar. En pas als er iets besluitrijp is dan gaat het naar een plenaire vergadering en kan er over worden gestemd.
Jij hebt dus gewoon geen idee hoe het werkt.
Ah je bent de doelpalen alweer aan het verzetten en verder een hoop holle gemeenplaatsen aan het roepen.quote:Op zaterdag 4 december 2021 09:18 schreef RyanRVS het volgende:
[..]
Ach, je lult maar ..
Het gaat er om, dat het systeem zoals jij het voorstelt niet werkt!
Dat blijkt wel uit de talloze bokken die de afgelopen jaren geschoten zijn.
Nu al jarenlang regeringsbesluiten die niet uitvoerbaar zijn.
Jarenlang foute zaken, waar niks mee is gebeurd. Te veel om op te noemen.
Dat komt, omdat er nauwelijks controle is vanuit het parlement.
Ambtenaren koken de zaken voor, (en vergeet de lobby niet) en commissies
loodsen het een en ander door het parlement, waar iedereen zit te slapen.
PVV en FVD dienen vooral als bliksemafleider voor de VVD, waardoor de belangrijke zaken
via een zijdeurtje gemakkelijk ingevoerd kunnen worden.
Dat jij dat niet door hebt!
Dat is de theorie, in de praktijk stemt de kamer zoals het demissionaire kabinet wil. Ze hebben namelijk de meerderheid.quote:Op zaterdag 4 december 2021 07:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tja, die partijen zijn ook deel van de kamer en dus gewoon missionair. En ze hebben gewoon een meerderheid.
Maar doen alsof het kabinet nu regeert als een missionair kabinet is echt onzin, echt zo goed als alle besluiten worden uitgesteld, behalve als de kamer ze ergens toe dwingt.
Het is de praktijk.quote:Op zaterdag 4 december 2021 10:58 schreef Montagui het volgende:
[..]
Dat is de theorie, in de praktijk stemt de kamer zoals het demissionaire kabinet wil. Ze hebben namelijk de meerderheid.
Commissievergaderingen zijn allemaal, 100%, live te volgen. En ook uitgesteld. En alle verslagen staan volledig op de site van de tweedekamer.quote:Op zaterdag 4 december 2021 08:37 schreef RyanRVS het volgende:
[..]
Je stelt de zaak te rooskleurig voor. Het heeft allemaal al een hele tijd niks meer met democratie van doen. Maar er zijn altijd weer mensen die de Main Stream Media na papegaaien.
Je zegt het zelf al.. De commissie vergaderingen zijn net zo belangrijk als de debatten..
Kijk, dat is nu gewoon de achterkamertjes politiek.
Heeft helemaal niks meer met democratie te maken.
Wat ik hier vertel, is niks anders dan wat hoogleraren staatsrecht ook te berde brengen.
Helaas niet, dan was het 2G beleid namelijk al ingevoerdquote:Op zaterdag 4 december 2021 10:58 schreef Montagui het volgende:
[..]
Dat is de theorie, in de praktijk stemt de kamer zoals het demissionaire kabinet wil. Ze hebben namelijk de meerderheid.
Waarom is dat helaas, zouden we nutteloos beleid willen dat ook niet werkt voor onze buurlanden?quote:Op zaterdag 4 december 2021 11:26 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Helaas niet, dan was het 2G beleid namelijk al ingevoerd
Ik ben dan ook intussen gewoon voor vaccinatieplicht.quote:Op zaterdag 4 december 2021 11:43 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Waarom is dat helaas, zouden we nutteloos beleid willen dat ook niet werkt voor onze buurlanden?
Maar de hamvraag is natuurlijk: haalde het voorstel uiteindelijk een meerderheid?quote:Op zaterdag 4 december 2021 11:32 schreef Hexagon het volgende:
Zaken worden vaak net zo lang in de commissies besproken tot zich een meerderheid aftekent. Zo niet dat moet de minister net zo lang verder knutselen aan zijn voorstel tot dat er lijkt te komen.
Een grappige situatie deed zich wel voor toen ik in de raad zat. Het college wilde de tippelzone sluiten en vervangen door een zorgtraject. Daar bleven maar twijfels bij veel fracties en de wethouder moest twee keer het plan aanpassen. Toen in de laatste vergadering, toen het eindelijk naar de plenaire raadsvergadering kon, stelde iemand ineens de vraag hoeveel vrouwen er nog op die tippelzone liepen. Dat bleek er maar een te zijn. We hebben dus drie commissievergaderingen over 1 hoer gesproken.
Dat laatste waag ik te betwijfelen. Het is een beetje als met asfalt en files. Meer asfalt leidt vooral tot meer auto's. Ergens zit een optimum.quote:Op vrijdag 3 december 2021 14:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het komt dan ook niet zo zeer bij de VVD vandaan, eerder bij de andere partijen. En wellicht een beetje bij Rutte, die het wel echt heel erg vervelend vindt als 'zijn mensen' omvallen, zoals Ollongren, Van 't Wout en Bruins.
De kans dat een minister signalen zoals bij de toeslagenaffaire helemaal mist is natuurlijk ook kleiner als er meer ministers zijn en een minister dus minder dossiers tegelijk heeft.
Ja, de tippelzone ging gewoon dicht. Al werd er nog wel een forse aanpassing gedaan omdat een speciaal zorgtraject inrichten voor zo weinig mensen onnodig is.quote:Op zaterdag 4 december 2021 12:09 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Maar de hamvraag is natuurlijk: haalde het voorstel uiteindelijk een meerderheid?
Dan moet die minister straks een debat of 6/7 per week in de kamers doen. Reken maar dat het miljardenplan voor de landbouw en het miljardenplan voor klimaat straks beide heel veel vergaderen op gaat leveren. Dat kan gewoon niet, dan kan die minister geen enkel ander werk meer doen.quote:Op zaterdag 4 december 2021 12:15 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Voor inhoudelijke kwaliteit, informatievoorziening of prioritering zijn andere instrumenten denk ik beter.
Qua prioritering kan je een lnv ombouwen tot Klimaat. Landbouw is niet meer dominant, klimaat wel. Daarbinnen past landbouw, stikstof etc.
Jij valt daar in elk geval onder als je niet eens weet wat een commissiedebat is. Dan mis je gewoon zo'n 80% van de landelijke politiek, minstens. Hier dan oordelen komen geven komt dan nogal vreemd over. Alsof iemand die niet weet wat een spits is commentaar komt leveren op een voetbalwedstrijd.quote:Op zaterdag 4 december 2021 13:01 schreef RyanRVS het volgende:
[..]
Ik weet dat 90% van de Nederlandse bevolking volslagen onbenul aan de dag leggen als het om hun vrijheid en politiek bewustzijn gaat.
Klets niet. Je kent me niet eens.quote:Op zaterdag 4 december 2021 13:05 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jij valt daar in elk geval onder als je niet eens weet wat een commissiedebat is. Dan mis je gewoon zo'n 80% van de landelijke politiek, minstens. Hier dan oordelen komen geven komt dan nogal vreemd over. Alsof iemand die niet weet wat een spits is commentaar komt leveren op een voetbalwedstrijd.
'Een commissie', dat zijn gewoon kamerleden he? Bijvoorbeeld de woordvoerders landbouw, die vormen de landbouwcommissie.quote:Op zaterdag 4 december 2021 13:08 schreef RyanRVS het volgende:
[..]
Klets niet. Je kent me niet eens.
Ik zeg ook niks anders, dan dat een commissie niks met democratie te maken heeft.
Kwestie van kennis van de staatsinrichting.
Het is er allemaal stiekem ingeslopen.
Vooral door de invloed van de Anglo-Amerikaanse praktijken.
Dat je een misselijk gevoel voor humor hebt.quote:Op zaterdag 4 december 2021 13:07 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat ik kennis heb van de politieke historie?
Ach, mensen zoals jij zorgen ervoor dat de burger het vertrouwen in de politiek volledig verliezen.quote:Op zaterdag 4 december 2021 13:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
'Een commissie', dat zijn gewoon kamerleden he?
Echt, zoveel onkunde komen we op dit deel van het forum zelden tegen...
Oh ja, dat gaat er ook komen. VROM is ook echt wel een eigen beleidsterrein, ook als je kijkt hoe dat verder georganiseerd is. Je weet alleen wel dat je zo een jaar verder bent voor een nieuw ministerie goed ingericht is en allerlei tafels daadwerkelijk positie heeft. Dat moet toch ook groeien.quote:Op zaterdag 4 december 2021 12:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dan moet die minister straks een debat of 6/7 per week in de kamers doen. Reken maar dat het miljardenplan voor de landbouw en het miljardenplan voor klimaat straks beide heel veel vergaderen op gaat leveren. Dat kan gewoon niet, dan kan die minister geen enkel ander werk meer doen.
En dan moet dat ministerie ontzettend veel kamervragen beantwoorden. Dat gaat de informatievoorziening echt niet verbeteren.
Het is heel simpel: er komen 3 miljardenplannen (wonen, landbouw, klimaat), die verdienen alle 3 een eigen minister die bijna alleen daar mee bezig is.
Dat zijn officiële debatzalen, met gewoon livestreams en ook gewoon woordelijke verslagen op de site. Maar goed, maak gewoon nog meer duidelijk dat je niks weet van dat waar je commentaar op hebt.quote:Op zaterdag 4 december 2021 13:13 schreef RyanRVS het volgende:
[..]
Ach, mensen zoals jij zorgen ervoor dat de burger het vertrouwen in de politiek volledig verliezen.
Je leest niet wat ik gezegd heb.
Kamerleden horen in de Kamer thuis. Daar hoort het te gebeuren.
Niet in achteraf kamertjes!!!!
Hoe stug kan je blijven vol houden, dat een achterhaald systeem nog werkt!
Niet dus. Het vertrouwen in de politiek is volledig weggeslagen!
Verdriedubbelen van het budget van de kamer vind je me gelijk aan je zij. En inderdaad zouden er veel minder 'spoed'debatten moeten zijn. Maar als je een systeem gaat optuigen om boeren uit te kopen of om tientallen miljarden aan klimaat uit te geven, dan zijn daar wel wat debatten en overleggen voor nodig. En dan heb je dus wel bewindslieden nodig om mee te debatteren.quote:Op zaterdag 4 december 2021 14:00 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Oh ja, dat gaat er ook komen. VROM is ook echt wel een eigen beleidsterrein, ook als je kijkt hoe dat verder georganiseerd is. Je weet alleen wel dat je zo een jaar verder bent voor een nieuw ministerie goed ingericht is en allerlei tafels daadwerkelijk positie heeft. Dat moet toch ook groeien.
Klimaat en landbouw zijn veel minder onderscheidend. Inhoudelijk kan je prima een stass landbouw hebben. Maar landbouw en klimaat samenvoegen was vanuit politiek oogpunt niet het beste voorbeeld van mij, dat gaat nooit gebeuren. Maar een minister voor rechtsbescherming of de tweede op OCW hebben vooral heel veel administratieve last veroorzaakt en ondanks de vele extra debatten en kamervragen kan ik moeilijk zien wat het nou inhoudelijk heeft opgeleverd.
Kamervragen, 6/7 debatten in de week. Het is leuk voor de politiek maar het draagt nagenoeg nul bij aan de daadwerkelijke uitvoering.
Dat is wel een groot en wijdverspreid misverstand. Dat voor de uitvoering van dergelijke vernieuwen dit soort kamer trajecten noodzakelijk zijn. De Kamer kan een stuk effectiever opereren. Wat mij betreft verdriedubbeld het geld voor de Kamer zelf.
Zou wel benieuwd zijn naar onderzoek door politicologen naar relatie kwaliteit uitvoering en politieke sturing. Mijn stelling tot nu is dat de kwaliteit van de uitvoering omgekeerd evenredig is met de intensiteit(kwantiteit) van politieke en hoogambtekijke bemoeienis.
De discussie is nu heel erg 'meer of minder' van het ene of het andere. Ik denk dat andere werkwijzen veel meer bijdragen aan wat men uiteindelijk beoogd.
Kamercommissies bestaan uit leden (fractiespecialisten) van over de gehele kamerbreedte he, niet alleen van regeringspartijen. Jij zou liever vergaderingen zien over alle wetsontwerpen met alle 150 kamerleden?quote:Op zaterdag 4 december 2021 09:18 schreef RyanRVS het volgende:
[..]
Ach, je lult maar ..
Het gaat er om, dat het systeem zoals jij het voorstelt niet werkt!
Dat blijkt wel uit de talloze bokken die de afgelopen jaren geschoten zijn.
Nu al jarenlang regeringsbesluiten die niet uitvoerbaar zijn.
Jarenlang foute zaken, waar niks mee is gebeurd. Te veel om op te noemen.
Dat komt, omdat er nauwelijks controle is vanuit het parlement.
Ambtenaren koken de zaken voor, (en vergeet de lobby niet) en commissies
loodsen het een en ander door het parlement, waar iedereen zit te slapen.
PVV en FVD dienen vooral als bliksemafleider voor de VVD, waardoor de belangrijke zaken
via een zijdeurtje gemakkelijk ingevoerd kunnen worden.
Dat jij dat niet door hebt!
Pfeiffer is helemaal geen FvD-stemmer, heeft meermaals zeer kritische columns over Baudet geschreven. Volg je het allemaal nog wel?quote:Op vrijdag 3 december 2021 11:48 schreef Hexagon het volgende:
[..]
En dan wil hij zeker de grote leider Baudet die Covid met de zeewind laat verdwijnen
Pfeiffer is GroenLinksstemmer bij mijn weten.quote:Op zaterdag 4 december 2021 15:36 schreef Donaldson het volgende:
[..]
Pfeiffer is helemaal geen FvD-stemmer, heeft meermaals zeer kritische columns over Baudet geschreven. Volg je het allemaal nog wel?
Geen idee maar gezien zijn woordenbrei zou hij er uitstekend bij passen.quote:Op zaterdag 4 december 2021 15:36 schreef Donaldson het volgende:
[..]
Pfeiffer is helemaal geen FvD-stemmer, heeft meermaals zeer kritische columns over Baudet geschreven. Volg je het allemaal nog wel?
Ja, alsof het dan wel gaat lukken om een meerderheid te vormen.quote:Op vrijdag 3 december 2021 11:40 schreef Donaldson het volgende:
[ twitter ]
Sowieso geeft al dat geleuter geen enkele richting of iets dat daar op lijktquote:Op zaterdag 4 december 2021 19:22 schreef Poem_ het volgende:
[..]
Ja, alsof het dan wel gaat lukken om een meerderheid te vormen.Dat wordt dan alleen maar moeilijker, maar goed.
Kuipers is ook al voorzitter van de RVC van wooncorporatie Havensteder.quote:
Dat lijkt me sterk; over 3 jaar zijn er weer nieuwe verkiezingen.quote:Op zondag 5 december 2021 15:56 schreef Makrelis het volgende:
Hebben we al een kabinet? Nee? Ook best. Wat een prutsers. Eerste weddenschap gewonnen voor Sinterklaas geen kabinet. 1 euro rijker. Volgende deadline is Pasen. Voor Pasen geen kabinet. Beetje boud misschien, maar best mogelijk de komende 10 jaar niet.
Het is een slechte zaak dat we zoveel maanden na de verkiezingen nog steeds geen nieuw kabinet hebben maar daar zal iedereen het over eens zijn. Sinds de (imo ondergewaardeerde) stap van D66 om de blokkade richting de CU op te heffen vind ik het toch ook niet onbegrijpelijk dat de daadwerkelijke onderhandelingen wat tijd kosten. Dus je kunt elke week bozer en bozer worden en roepen dat het allemaal toch weer kut wordt, maar volgens mij worden er echt wel stappen gezet. Volgens mij is de verwachting nog steeds dat er voor kerst een akkoord is, en met wat geluk ook een complete ploeg. Vooralsnog zijn er lig veel meer aanwijzingen dat het wel goed komt dan aanwijzingen die neigen naar een mislukking.quote:Op zondag 5 december 2021 15:56 schreef Makrelis het volgende:
Hebben we al een kabinet? Nee? Ook best. Wat een prutsers. Eerste weddenschap gewonnen voor Sinterklaas geen kabinet. 1 euro rijker. Volgende deadline is Pasen. Voor Pasen geen kabinet. Beetje boud misschien, maar best mogelijk de komende 10 jaar niet.
En waarom zouden ze er dan wel uitkomen? De komende tien jaar demissionaire status zou me niets verbazen. Lekker de zaak vooruitschuiven tot het onvermijdelijke gebeurd dat we een opschuiving naar rechts en meer polarisatie in de maatschappij krijgen. Heel sneu naar mijn mening. Diep triest.quote:Op zondag 5 december 2021 16:06 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Dat lijkt me sterk; over 3 jaar zijn er weer nieuwe verkiezingen.
Ik help je hopen. Ik heb het beste voor met ons land. Ik heb trouwens D'66 gestemd uit strategisch oogpunt, daar voor tien jaar Partij voor de Dieren.quote:Op zondag 5 december 2021 16:11 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Het is een slechte zaak dat we zoveel maanden na de verkiezingen nog steeds geen nieuw kabinet hebben maar daar zal iedereen het over eens zijn. Sinds de (imo ondergewaardeerde) stap van D66 om de blokkade richting de CU op te heffen vind ik het toch ook niet onbegrijpelijk dat de daadwerkelijke onderhandelingen wat tijd kosten. Dus je kunt elke week bozer en bozer worden en roepen dat het allemaal toch weer kut wordt, maar volgens mij worden er echt wel stappen gezet. Volgens mij is de verwachting nog steeds dat er voor kerst een akkoord is, en met wat geluk ook een complete ploeg. Vooralsnog zijn er lig veel meer aanwijzingen dat het wel goed komt dan aanwijzingen die neigen naar een mislukking.
En ik kan me ook best voorstellen dat het bijv zo'n nieuwe coronavariant voor vertraging kan zorgen. Het maakt nogal wat uit voor je plannen en financien of we straks weer in een lockdown belanden of dat we er onlangs al volledig klaar mee zouden zijn geweest. En kijk bijv eens naar de recente inflatiecijfers.
Nu ja, je kan het ook anders zien, degenen die meer dualisme wilden hebben hun zin, de 2e Kamer hoeft nu geen rekening te houden met de zittende partijen in de regering en iedere minister kan weggestuurd worden.quote:Op zondag 5 december 2021 16:16 schreef Makrelis het volgende:
[..]
En waarom zouden ze er dan wel uitkomen? De komende tien jaar demissionaire status zou me niets verbazen. Lekker de zaak vooruitschuiven tot het onvermijdelijke gebeurd dat we een opschuiving naar rechts en meer polarisatie in de maatschappij krijgen. Heel sneu naar mijn mening. Diep triest.
Ik zie het voorlopig niet goedkomen. Wellicht een wat zwarte toekomst.
https://www.ad.nl/politie(...)et-gezeten~a375f1b4/quote:Hoewel volgens woordvoerders van VVD, D66, CDA en ChristenUnie het ‘point of no return’ nog niet is gepasseerd en er nog lang geen akkoord is, inspecteerden ze woensdagochtend wel alvast de centrale hal van het Kamergebouw om te zien of daar de presentatie van het coalitieakkoord gehouden zou kunnen worden. Ze hopen dat dat nog voor Kerst lukt, zodat het nieuwe kabinet uiterlijk begin januari kan aantreden. Nogmaals: als het lukt.
Ik denk dat de moeilijkste hobbels inmiddels wel genomen zijn, na meer dan twee maanden zijn niet zoveel formaties meer mislukt.quote:Op zondag 5 december 2021 16:11 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Het is een slechte zaak dat we zoveel maanden na de verkiezingen nog steeds geen nieuw kabinet hebben maar daar zal iedereen het over eens zijn. Sinds de (imo ondergewaardeerde) stap van D66 om de blokkade richting de CU op te heffen vind ik het toch ook niet onbegrijpelijk dat de daadwerkelijke onderhandelingen wat tijd kosten. Dus je kunt elke week bozer en bozer worden en roepen dat het allemaal toch weer kut wordt, maar volgens mij worden er echt wel stappen gezet. Volgens mij is de verwachting nog steeds dat er voor kerst een akkoord is, en met wat geluk ook een complete ploeg. Vooralsnog zijn er lig veel meer aanwijzingen dat het wel goed komt dan aanwijzingen die neigen naar een mislukking.
En ik kan me ook best voorstellen dat het bijv zo'n nieuwe coronavariant voor vertraging kan zorgen. Het maakt nogal wat uit voor je plannen en financien of we straks weer in een lockdown belanden of dat we er onlangs al volledig klaar mee zouden zijn geweest. En kijk bijv eens naar de recente inflatiecijfers.
Nou jongens de 17 totaal niet onmisbare zetels van PvdA En GL gaan eens even vertellen hoe het moet…quote:Op maandag 6 december 2021 12:54 schreef Raw85 het volgende:
[ twitter ]Moet hier toch wel een beetje om gniffelen
Zouden Jes en Liel zelf wel geloven dat hier iemand op zit te wachten?quote:Op maandag 6 december 2021 12:54 schreef Raw85 het volgende:
Het is meer dan de voltallige VVD/CDA/D66/CU et al zetels tot nu toe gedaan hebbenquote:Op maandag 6 december 2021 13:08 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nou jongens de 17 totaal niet onmisbare zetels van PvdA En GL gaan eens even vertellen hoe het moet…
Als die het ipv tot een meerderheid ook gewoon met 2 partijen mochten doen die heel dicht bij elkaar stonden, waren die er ook wel uit. Laat VVD en CDA even samen zitten en je hebt ook heel snel iets op papier, als je geen rekening hoeft te houden met haalbaarheid in de kamer.quote:Op maandag 6 december 2021 14:13 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Het is meer dan de voltallige VVD/CDA/D66/CU et al zetels tot nu toe gedaan hebben
Lag dat niet al in de trein?quote:Op maandag 6 december 2021 14:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als die het ipv tot een meerderheid ook gewoon met 2 partijen mochten doen die heel dicht bij elkaar stonden, waren die er ook wel uit. Laat VVD en CDA even samen zitten en je hebt ook heel snel iets op papier, als je geen rekening hoeft te houden met haalbaarheid in de kamer.
De Jessias laat het wel even zienquote:Op maandag 6 december 2021 12:54 schreef Raw85 het volgende:
Daar hielden ze nog wel rekening met D66, maar idd hebben 2 combi's van 2 partijen (ook VVD en D66) al exact gedaan wat PvdA en GL nu ook doen.quote:
Waar ik eerder schreef dat het me slecht getimed leek snap ik nu de timing op zich wel.quote:Op maandag 6 december 2021 13:18 schreef Raw85 het volgende:
Oppositieakkoord klinkt ook echt alsof de voltallige oppositie het eens is geworden over een programma terwijl dit twee partijen zijn die het over 99% toch al eens waren.![]()
Bovendien lijkt het me ook gewoon slecht getimed omdat nog helemaal niet bekend is wat er in het coalitieakkoord zal staan.
FIjn, kan dat vodje van Ploumen en Klaver weer snel de vuilnisbak inquote:Op maandag 6 december 2021 16:48 schreef Raw85 het volgende:
Voor het kerstreces wordt waarschijnlijk een coalitieakkoord gepresenteerd melden de heren informateurs zojuist
[ afbeelding ]
Dat is natuurlijk gewoon een aanzet voor overleg in de Eerste Kamer. Zou wel leuk zijn als er klimaatpunten zijn waar VVD-D66-CDA-CU verder gaan dan GL-PvdA.quote:Op maandag 6 december 2021 17:46 schreef Hexagon het volgende:
[..]
FIjn, kan dat vodje van Ploumen en Klaver weer snel de vuilnisbak in
Onderwijs?quote:Op maandag 6 december 2021 19:00 schreef trein2000 het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)utm_campaign=twitter
De televaag maakt gewag van een mogelijk compromis rondom de positie van De Jonge. Hij zou een functie elders krijgen, op een ander ministerie…
Werd in het verleden wel eens gefluisterd inderdaad. Denk ook dat het CDA die wel kan claimen, mag hij de basisbeurs herinvoeren. Dat is dan meteen de hoofdprijs voor die partij.quote:
Het CDA krijgt MinFin sowieso niet en ik kan mij niet voorstellen dat Hoekstra interesse heeft in een ander departement, eigenlijk, jij wel?quote:Op maandag 6 december 2021 19:17 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Werd in het verleden wel eens gefluisterd inderdaad. Denk ook dat het CDA die wel kan claimen, mag hij de basisbeurs herinvoeren. Dat is dan meteen de hoofdprijs voor die partij.
Maar dan belandt Hoekstra waarschijnlijk in de Kamer. En of hij dat wil doen?
Hij is zelfverklaard bestuurder. Ik denk dat hij de Kamer ook niet ziet zitten, keuze tussen twee kwaden wat dat betreft.quote:Op maandag 6 december 2021 19:31 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Het CDA krijgt MinFin sowieso niet en ik kan mij niet voorstellen dat Hoekstra interesse heeft in een ander departement, eigenlijk, jij wel?
Mijne ook niet, maar ik heb de indruk dat bij die leiderschapswissel hem het een en ander beloofd is…quote:De Jonge handhaven...tja...het zou mijn keuze niet zijn.
Dat zie ik De Jonge inderdaad ook wel doen en als hij de basisbeurs terug mag brengen heeft hij een dankbare missie.quote:Op maandag 6 december 2021 20:16 schreef Hanca het volgende:
De Jonge is een prima minister, die naar onderwijs zou ik toejuichen.
Hoekstra gaat inderdaad volgens alle geruchten de kamer in.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |