abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_192563228
In de week van 20 april gaat het kabinet aangeven of de scholen na de meivakantie open gaan. Ik verwacht dat het gaat gebeuren als de verspreiding van het virus steeds minder wordt. Dat lijkt nu het geval. Hoera voor ons ouders én onze kinderen.

https://www.rijksoverheid(...)n-speciaal-onderwijs

De scholen van onze kinderen (regio Noord) gaan dan op 6 mei weer open. Er zullen waarschijnlijk maatregelen getroffen worden om te voorkomen dat het virus zich weer sneller gaat verspreiden. Ik ben nauw betrokken bij de school en aan ons is gevraagd om mee te denken over de maatregelen die we kunnen gaan treffen. Vooruitdenken....

Bijvoorbeeld scenario’s als
- leerlingen straks over de ochtend en middag of over de verschillende dagen van de week te verdelen vanwege de krappe lokalen
- ouders niet meer in de school laten
- looprichtingen aangeven in de school/op schoolpleinen
- verschil in besmettingsrisico jonge en oudere kinderen
- in school ook rekening houden met 1,5 meter afstand

En wat doen we met de gigantische leerachterstand, vooral ook die van kinderen (niet die van ons...) die bijvoorbeeld thuis geen computer hebben of waarvan ouders geen nederlands spreken?
- iedere dag een half uur langer onderwijstijd?
- weekend-/zomerschool?
- kinderen laten zitten ?

Wat denken jullie?
pi_192563265
Zomervakantie overslaan, op vakantie zit er toch niet in.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_192563267
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2020 08:37 schreef janzjanz het volgende:
En wat doen we met de gigantische leerachterstand, vooral ook die van kinderen (niet die van ons...) die bijvoorbeeld thuis geen computer hebben of waarvan ouders geen nederlands spreken?
Is een probleem wat de ouders zelf veroorzaken dan.
pindazakje
pi_192563283
Tevens overbodig geneuzel zoals L.O ed schrappen en gebruiken voor essentiele zaken.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zaterdag 11 april 2020 @ 08:46:26 #5
246107 Zeroku
An Air of Authority.
pi_192563309
Focus op taal en rekenen en de zomervakantie annuleren.
Op zaterdag 28 april 2012 00:09 schreef Klinkerbotsing het volgende:
Lieve jongeman ben jij. :@
Op woensdag 8 juli 2020 18:58 schreef PoezeligDing het volgende:
:* My one and only, master, king , whatever. THE ZER! O+
pi_192563360
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 april 2020 08:41 schreef halfway het volgende:
Dit. Overslaan, inkorten. Zoiets. En die mei'vakantie' dalijk laten vervallen en toch thuis leren.
pi_192563391
De zomervakantie 4 weken inkorten. De basisschool eerst open en dan vooral rekenen en taal de voorrang geven en veel praten met de leerlingen over alles wat gaande is. Voortgezet zoveel mogelijk online lessen en de rest op school zodat het aantal leerlingen per dag laag is.
  Spellchecker zaterdag 11 april 2020 @ 08:57:23 #8
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_192563397
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 april 2020 08:43 schreef halfway het volgende:
Tevens overbodig geneuzel zoals L.O ed schrappen en gebruiken voor essentiele zaken.
Geen schoolreisjes ^O^
pi_192563457
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 april 2020 08:57 schreef maily het volgende:

[..]

Geen schoolreisjes ^O^
Alles waar de scholen heen gaan is toch gesloten :D
Brutal. Fucking. Metal.
pi_192563462
Ze kunnen hun tijd in de zomervakantie inhalen, ik denk dat niemand daar bezwaar tegen heeft.
  zaterdag 11 april 2020 @ 09:02:10 #11
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_192563470
Kinderen zo veel mogelijk buiten les geven -> geen probleem met te krappe lokalen.

Pauzes in elk geval voor de jongere kinderen overslaan -> Makkelijker om ze op 1,5 meter van elkaar te houden

Als jullie een achterdeur hebben: loopverkeer alleen in 1 richting met voldoende afstand ertussen. Iets vergeten? Dan loop je maar een rondje om het gebouw naar de ingang.

Kinderen met leerachterstand blijven een jaartje zitten -> School neemt niet onnodig problemen op zich.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_192563524
Ga er maar niet van uit dat de zomervakantie zal worden ingekort. Al was het maar omdat schoolbesturen en leerkrachten nog wel het nodige te doen hebben voor kómend schooljaar.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 11-04-2020 09:06:52 ]
  Miss 200.000.000! zaterdag 11 april 2020 @ 09:07:49 #13
367000 roos94
pi_192563547
Mijn hogeschool heeft gezegd dicht te zijn tot 1 juni. Ben benieuwd of ze dat dan gaan terugdraaien.
pi_192563609
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2020 09:07 schreef roos94 het volgende:
Mijn hogeschool heeft gezegd dicht te zijn tot 1 juni. Ben benieuwd of ze dat dan gaan terugdraaien.
De universiteit van Groningen blijft volgens mij tot september dicht.
pi_192563630
quote:
Ik denk dat de basisscholen het eerst open gaan. Voortgezet onderwijs wellicht (iets) later en MBO/ROC en Hogescholen helemaal niet meer. Des te ouder de kinderen/jongeren, des te beter gaat het digitaal lesgeven. Op de hogescholen en ROC's wellicht wel enkele praktijkvakken waarbij nog? Theorie sowieso niet meer
  zaterdag 11 april 2020 @ 09:17:28 #16
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_192563654
Je moet in elk geval accepteren dat een anderhalvemetersamenleving in een school niet werkt, in een basisschool al helemaal niet. En dan niet vanwege beperkingen aan het gebouw, maar omdat kinderen, van klein tot groot, elkaar nu eenmaal opzoeken. En al helemaal als ze dat twee maanden niet gedaan hebben. Daar hou je he-le-maal niets aan.

Verder lijkt het me van belang om zo min mogelijk kinderen te laten zitten. Dat zal betekenen dat je een heel stel kinderen die in de afgelopen weken gebrekkige begeleiding van ouders hebben gehad, te weinig les want geen computer/internet of gewoon algehele problemen thuis, met een achterstand zal laten overgaan, Dat geeft de leerling en de school echter wel een jaar om de achterstand in te halen, in plaats van een paar weken. Want in de eerste paar weken dat de school weer open is wordt er echt niet veel geleerd.

Als het noodzakelijk is om het onderwijs te gaan splitsen, d.w.z. telkens maar de helft op school, dan is het denk ik goed om niet iedere helft even veel les te geven. De leerlingen die het meeste gemist hebben of het thuis het zwaarste hebben zou je een langere schooldag kunnen geven dan degenen met wie het relatief goed gaat.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zaterdag 11 april 2020 @ 09:28:24 #17
246107 Zeroku
An Air of Authority.
pi_192563782
quote:
Hogescholen kunnen prima op afstand doceren.
Op zaterdag 28 april 2012 00:09 schreef Klinkerbotsing het volgende:
Lieve jongeman ben jij. :@
Op woensdag 8 juli 2020 18:58 schreef PoezeligDing het volgende:
:* My one and only, master, king , whatever. THE ZER! O+
pi_192563801
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2020 09:17 schreef Janneke141 het volgende:

Als het noodzakelijk is om het onderwijs te gaan splitsen, d.w.z. telkens maar de helft op school, dan is het denk ik goed om niet iedere helft even veel les te geven. De leerlingen die het meeste gemist hebben of het thuis het zwaarste hebben zou je een langere schooldag kunnen geven dan degenen met wie het relatief goed gaat.
Dat lijkt me inderdaad een goed suggestie. Maak een splitsing in de leerlingen die veel en die minder veel begeleiding nodig hebben. Hoe je dat uit moet voeren en hoe ouders daarbij betrokken moeten worden is nog een vraagstuk. Want ouders die (weer) gaan werken willen dat hun kinderen op school zijn en blijven. Dat is ook een maatschappelijk belang.
pi_192563810
Ik verwacht dat de scholen pas volgend schooljaar weer open gaan. We gaan het zien.
pi_192563816
quote:
7s.gif Op zaterdag 11 april 2020 09:28 schreef Zeroku het volgende:
Hogescholen kunnen prima op afstand doceren.
Wat denk je dan van de praktijkvakken? Het is een beroepsopleiding...[. Een deel van de vakken kan volgens mij inderdaad op afstand. Die hoorcolleges zijn soms zo massaal dat je letterlijk en figuurlijk op afstand zit...
pi_192563832
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2020 09:30 schreef Fisherman het volgende:
Ik verwacht dat de scholen pas volgend schooljaar weer open gaan. We gaan het zien.
Het maatschappelijk belang (kinderen die thuis zitten en hun ouders) krijgen het steeds slechter. Kinderen leren veel minder , voelen zich ongelukkiger. Ouders die weer kunnen werken moeten aan het werk kunnen. Onze economie heeft al dreunen gehad. Als het virus enigszins onder controle is , moeten we weer voorzichtig starten
  Miss 200.000.000! zaterdag 11 april 2020 @ 09:33:31 #22
367000 roos94
pi_192563837
Ik moet voor mijn afstudeeronderzoek bij twintig verschillende ouderen thuis langs. wanneer denken jullie dat dit weer gaat mogen.
pi_192563888
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2020 09:33 schreef roos94 het volgende:
Ik moet voor mijn afstudeeronderzoek bij twintig verschillende ouderen thuis langs. wanneer denken jullie dat dit weer gaat mogen.
Als er een vaccin is. Ik zou maar een ander onderwerp kiezen als ik jou was. Tenzij je wil riskeren dat ze door jou toedoen ziek worden met alle gevolgen van dien.
  Miss 200.000.000! zaterdag 11 april 2020 @ 09:38:51 #24
367000 roos94
pi_192563899
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2020 09:37 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Als er een vaccin is. Ik zou maar een ander onderwerp kiezen als ik jou was. Tenzij je wil riskeren dat ze door jou toedoen ziek worden met alle gevolgen van dien.
-O-
pi_192563932
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2020 09:33 schreef janzjanz het volgende:

[..]

Het maatschappelijk belang (kinderen die thuis zitten en hun ouders) krijgen het steeds slechter. Kinderen leren veel minder , voelen zich ongelukkiger. Ouders die weer kunnen werken moeten aan het werk kunnen. Onze economie heeft al dreunen gehad. Als het virus enigszins onder controle is , moeten we weer voorzichtig starten
De kinderen in mijn buurt zijn allemaal heel erg blij en vrolijk hoor als ik ze zo buiten zie. De economie heeft nog niet echt een dreun gehad, die moet nog komen namelijk.
Wanneer is volgens jou het virus onder controle?
  zaterdag 11 april 2020 @ 09:46:12 #26
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_192563987
Dat hangt ook nog af van dat RIVM onderzoek. Als blijkt dat kinderen een laag risico zijn zullen maatregelen wel beperkt zijn.
pi_192564017
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2020 09:41 schreef Fisherman het volgende:
De kinderen in mijn buurt zijn allemaal heel erg blij en vrolijk hoor als ik ze zo buiten zie. De economie heeft nog niet echt een dreun gehad, die moet nog komen namelijk.
Wanneer is volgens jou het virus onder controle?
De kinderen die je ziet zijn blij en vrolijk, maar met name ook kinderen van de speciaal onderwijs scholen hebben het zwaar. En ook hun ouders. Het virus is onder controle als het aantal IC bedden dat bezet is lager gaat worden. En het aantal besmettingen daalt en onder een structureel onder een kritische grens komt. Bijvoorbeeld minder dan 1000 IC bedden. Dan kun je de bestaande maatregelen afbouwen. Ik zou het oordeel hierover aan RIVM overlaten

https://nos.nl/artikel/23(...)coronacrisis-af.html
  zaterdag 11 april 2020 @ 09:49:04 #28
346939 Janneke141
pi_192564018
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2020 09:41 schreef Fisherman het volgende:
De kinderen in mijn buurt zijn allemaal heel erg blij en vrolijk hoor als ik ze zo buiten zie.
Nou, gelukkig maar. Dan is er vast niks aan de hand.
  zaterdag 11 april 2020 @ 09:55:07 #29
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_192564076
We kregen deze week een brief vanuit de schooldirectie waarin ze aangaven dat ze begrepen dat het een hele lastige situatie is voor ouders die thuiswerken met kinderen en ook nog eens hun kinderen moeten lesgeven, maar dat een stabiele, rustige en fijne thuissituatie nu veel belangrijker is dan het schoolwerk dat wel of niet af is.

Vind ik persoonlijk wel een goede insteek. *;
  zaterdag 11 april 2020 @ 10:03:37 #30
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_192564204
Waarom kinderen zo min mogelijk laten zitten?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_192564226
Het komt vooral omdapt ouders de combinatie van kinderen en thuiswerken niet trekken.

Probleem zit em in dat werkgevers dezelfde productiviteit eisen. Of mensen voelen zich er verplicht toe.
Ze trekken dat niet met stuiterende kinderen.

Iedereen wil 40 uur werken en de kinderen dumpen.
School die open moet is meer de kinderen lozen zodat ouders meer kunnen werken dan het zogenaamd vanuit het belang van de kinderen is.

In werkelijkheid laait het virus weer helemaal op met basisscholen open.
Dat is logisch en daarom dus een dom idee om dit nu al te doen.

Trek het door tot september en er is ruimte voor meer onderzoek en innovatieve oplossingen.
  zaterdag 11 april 2020 @ 10:11:06 #32
346939 Janneke141
pi_192564341
quote:
16s.gif Op zaterdag 11 april 2020 10:03 schreef FlippingCoin het volgende:
Omdat je ze niet wil bestraffen voor iets waar ze niks aan kunnen doen. Pedagogisch volkomen onverantwoord.
  zaterdag 11 april 2020 @ 10:11:51 #33
346939 Janneke141
pi_192564355
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 april 2020 09:55 schreef Zwansen het volgende:
We kregen deze week een brief vanuit de schooldirectie waarin ze aangaven dat ze begrepen dat het een hele lastige situatie is voor ouders die thuiswerken met kinderen en ook nog eens hun kinderen moeten lesgeven, maar dat een stabiele, rustige en fijne thuissituatie nu veel belangrijker is dan het schoolwerk dat wel of niet af is.

Vind ik persoonlijk wel een goede insteek. *;
Ja, dat vind ik ook. Bij ons 'moeten' alleen de examenleerlingen iets, uiteraard. Voor de rest geldt 'alles wat er gebeurt is meegenomen', maar welzijn gaat boven leeropbrengst.
  zaterdag 11 april 2020 @ 10:14:00 #34
459912 FlippingCoin
pi_192564389
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2020 10:11 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Omdat je ze niet wil bestraffen voor iets waar ze niks aan kunnen doen. Pedagogisch volkomen onverantwoord.
Is ze zo iets onmogelijk aan het verstand te brengen als zij het geen straf is? Hoe zit dat met bormale leerlingen die blijven zitten dan?

En blijft die achterstand van probleemgezinnen zo niet door schuiven tot het middelbaar schooladvies? :o
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
pi_192564419
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2020 09:48 schreef janzjanz het volgende:

[..]

De kinderen die je ziet zijn blij en vrolijk, maar met name ook kinderen van de speciaal onderwijs scholen hebben het zwaar. En ook hun ouders. Het virus is onder controle als het aantal IC bedden dat bezet is lager gaat worden. En het aantal besmettingen daalt en onder een structureel onder een kritische grens komt. Bijvoorbeeld minder dan 1000 IC bedden. Dan kun je de bestaande maatregelen afbouwen. Ik zou het oordeel hierover aan RIVM overlaten

https://nos.nl/artikel/23(...)coronacrisis-af.html
Ze gaan pas afbouwen als het aantal IC bedden gehalveerd is. Dan zullen ze ook pas gaan nadenken over versoepeling van de beperkende maatregelen. Dat gaat voorlopig nog niet gebeuren als het zo gestaag daalt.
pi_192564421
quote:

[..]

wie zegt dat? alsof je op school zoveel leert. in de praktijk kan je ook veel leren.
  zaterdag 11 april 2020 @ 10:18:20 #37
346939 Janneke141
pi_192564428
quote:
16s.gif Op zaterdag 11 april 2020 10:14 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Is ze zo iets onmogelijk aan het verstand te brengen als zij het geen straf is?
Ja. En zeker in dit geval, waar het kinderen die het toch al niet zo goed getroffen hebben onevenredig hard gaat treffen.
quote:
En blijft die achterstand van probleemgezinnen zo niet door schuiven tot het middelbaar schooladvies? :o
Als een school daar goed mee omgaat niet. Wat ik al eerder opmerkte: in de acht weken die het schooljaar nog over heeft is er niet veel aan te redden. Maak je een plan hebt om in een heel (volgend) schooljaar de achterstanden die ontstaan zijn weg te werken, dan is dat prima te doen. Als je leerlingen 'gewoon' meeneemt naar volgend schooljaar en vervolgens geen actie onderneemt dan is de achterstand er aan het einde van het schooljaar in veel gevallen nog steeds, en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
pi_192564583
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2020 10:04 schreef Cesare-Borgia het volgende:

School die open moet is meer de kinderen lozen zodat ouders meer kunnen werken dan het zogenaamd vanuit het belang van de kinderen is.

..

Trek het door tot september en er is ruimte voor meer onderzoek en innovatieve oplossingen.
Waarom zouden mensen beide 40 uur willen werken en daarnaast kinderen willen "opvoeden"?

Inderdaad is het beste om gewoon langzaam weer op te bouwen. De financiële en maatschappelijke klappen krijgen we toch wel te verwerken daar ontkomen we niet aan.
  Moderator zaterdag 11 april 2020 @ 10:44:31 #39
236264 crew  capricia
pi_192564811
Ik merk gewoon dat mijn dochter van 8 steeds moeilijker te motiveren valt om schoolwerk te doen.
Als ze 2 uur per dag bezig is, is het veel.
En dan kunnen we wel boos worden. En dreigen of juist heel veel belonen. Maar dat is ook niet hoe je je gezin wil hebben.
Ik zou het heel fijn vinden, juist in verband met achterstanden en continuïteit, als de scholen weer open gaan.
Dan komt er weer een betere structuur in het leren en bezig zijn met school.

Het is lastig als de ene helft van de kinderen op het pleintje aan het spelen is, en zij thuis binnen met school bezig moet zijn.

Ik ga er vanuit dat wij niet de enige ouders zijn die dit lastig vinden.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zaterdag 11 april 2020 @ 10:46:21 #40
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_192564839
quote:
Het komt vooral omdapt ouders de combinatie van kinderen en thuiswerken niet trekken.

Probleem zit em in dat werkgevers dezelfde productiviteit eisen. Of mensen voelen zich er verplicht toe.
Ze trekken dat niet met stuiterende kinderen.

In werkelijkheid laait het virus weer helemaal op met basisscholen open.
Dat is logisch en daarom dus een dom idee om dit nu al te doen.

Wat een geleuter. In een samenleving waarin tweeverdieners normaal zijn geworden is het natuurlijk logisch dat deze situatie het moeilijk maakt voor hen. Dus totale nonsens om dan nu met een moralistisch praatje aan te komen zetten.

Verder is het heropenen van basisscholen te overwegen. Het risico is daarvan beperkt en zolang de verspreiding daarmee onder 1 blijft (wat ze zeker als voorwaarde zullen stellen) dan kan dat prima.
  Moderator zaterdag 11 april 2020 @ 10:48:01 #41
236264 crew  capricia
pi_192564876
Het gaat ook helemaal niet over het dumpen van je kinderen.
Het gaat om zo goed mogelijk onderwijs in de gegeven omstandigheden. De achterstanden zo klein mogelijk houden.

Ouders zijn geen geschoolde leerkrachten. Ik kan nooit die onderwijskwaliteit leveren zoals vakmensen dat doen.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zaterdag 11 april 2020 @ 10:51:46 #42
346939 Janneke141
pi_192564957
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 april 2020 10:48 schreef capricia het volgende:
Het gaat ook helemaal niet over het dumpen van je kinderen.
Het gaat om zo goed mogelijk onderwijs in de gegeven omstandigheden. De achterstanden zo klein mogelijk houden.

Ouders zijn geen geschoolde leerkrachten. Ik kan nooit die onderwijskwaliteit leveren zoals vakmensen dat doen.
En digitaal onderwijs is ook nooit een substituut voor contactonderwijs. Plus, sociale vorming is ook nogal lastig als je kind in zijn eentje achter de laptop zit.
  Moderator zaterdag 11 april 2020 @ 10:55:33 #43
236264 crew  capricia
pi_192565048
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2020 10:51 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

En digitaal onderwijs is ook nooit een substituut voor contactonderwijs. Plus, sociale vorming is ook nogal lastig als je kind in zijn eentje achter de laptop zit.
Ja.
Alle opdrachten die ze bijv samen met hun leeftijdsgenoten moeten doen, zijn weg. Toneel, gym, bouwopdrachten samen, muziekonderwijs.
Over blijft alleen rekenen en taalonderwijs.
Terwijl school zoveel meer is.

Sociale vorming is nu met de buurtkinderen op het pleintje. Of zo.
En 10 minuten 1 op 1 online met de juf per week. Het is erg armoedig dit soort onderwijs.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator zaterdag 11 april 2020 @ 10:58:07 #44
236264 crew  capricia
pi_192565094
En vergeet ook niet dat leerkrachten gewoon professionals zijn. Een gemiddelde ouder kan nooit die kwaliteit bieden.
Ik vind dat daar veel te makkelijk over gedacht wordt, door sommigen.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_192565510
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2020 10:46 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Wat een geleuter. In een samenleving waarin tweeverdieners normaal zijn geworden is het natuurlijk logisch dat deze situatie het moeilijk maakt voor hen. Dus totale nonsens om dan nu met een moralistisch praatje aan te komen zetten.

Verder is het heropenen van basisscholen te overwegen. Het risico is daarvan beperkt en zolang de verspreiding daarmee onder 1 blijft (wat ze zeker als voorwaarde zullen stellen) dan kan dat prima.
Er is een groot verschil tussen 2 verdieners en ouders die allebei werken. Een samenleving waarbij ouders allebei moeten werken om rond te kunnen komen is alles behalve normaal. Die ouders hebben toch echt een verkeerd uitgavenpatroon.
pi_192565733
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2020 11:28 schreef Fisherman het volgende:

[..]

Er is een groot verschil tussen 2 verdieners en ouders die allebei werken. Een samenleving waarbij ouders allebei moeten werken om rond te kunnen komen is alles behalve normaal. Die ouders hebben toch echt een verkeerd uitgavenpatroon.
Dats wel heel makkelijk zeg sjongejonge
Op zondag 31 mei 2020 20:55 schreef Scuidward het volgende: Als je niet te dissen bent dan ben je niet bestaand.
pi_192565768
quote:

[..]

Even off-topic
Heb jij enig idee hoe triest het is wat je hier zegt? En een enorme leerachterstand in die paar weken? Overdrijven is ook een vak.. De scholen moesten dicht, maatschappelijke roep gebaseerd op fakebook en alle daarin gelovende mensen en nu na een paar weken bij de ouders zijn kinderen ongelukkiger en is het te zwaar voor de ouders..
De vraag waarom zou je kinderen krijgen dient RAP te worden veranderd in Waarvoor neem ik kinderen... en omdat het gesubsidieerd wordt is geen goede reden. Echt. Te. Triest!
pi_192565936
mensen nemen toch zelf 3 kinderen en dan een oaar weken thuis zitten is niet zo erg hoor.
Op zondag 31 mei 2020 20:55 schreef Scuidward het volgende: Als je niet te dissen bent dan ben je niet bestaand.
  zaterdag 11 april 2020 @ 12:16:31 #49
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_192566008
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2020 09:17 schreef Janneke141 het volgende:

Andersom lijkt me beter. Lekker belangrijk dat de steuntrekkers van 2030 nog wat meer achterstand hebben.
pi_192566085
quote:
Regel maar snel dat die interviews telefonisch afgenomen mogen worden.
"Pools are perfect for holding water"
  zaterdag 11 april 2020 @ 12:28:45 #51
80382 manny
30 is best veel
pi_192566156
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2020 11:54 schreef Godisdoodenikstaindefile het volgende:

[..]

Even off-topic
Heb jij enig idee hoe triest het is wat je hier zegt? En een enorme leerachterstand in die paar weken? Overdrijven is ook een vak.. De scholen moesten dicht, maatschappelijke roep gebaseerd op fakebook en alle daarin gelovende mensen en nu na een paar weken bij de ouders zijn kinderen ongelukkiger en is het te zwaar voor de ouders..
De vraag waarom zou je kinderen krijgen dient RAP te worden veranderd in Waarvoor neem ik kinderen... en omdat het gesubsidieerd wordt is geen goede reden. Echt. Te. Triest!
mensen roepen maar wat zonder dat ze echt door-denken wat de impact in de echte wereld is.

eerst massaal roepen dat de scholen dicht moeten.

daarna na een paar weken roepen dat er leerachterstanden ontstaan

Intussen roepen "de school is geen kinderopvang" voor ouders moeten werken voor de maatschappij...

man man man, wat een negatief beeld over je eigen beroep heb je dan.

En als er straks gezegd gaat worden dat ze zomervakantie ingekort / aangepast gaat worden dan is er weer weerstand omdat...

Het lijkt me handiger om samen te kijken hoe je op een slimme manier, wellicht in kleinere groepen, meer buiten, weet ik veel hoe, op een verantwoorde wijze weer kinderen naar school kan krijgen, zonder emotie-praat over leerachterstanden of / en "we zijn geen kinderopvang". Gewoon praktisch kijken wat er kan op een verantwoorde manier. Wellicht is dat in Amsterdam wel iets anders dan in Drenthe.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
  Miss 200.000.000! zaterdag 11 april 2020 @ 12:28:55 #52
367000 roos94
pi_192566158
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2020 12:23 schreef probeer het volgende:

[..]

Regel maar snel dat die interviews telefonisch afgenomen mogen worden.
Ik moet de leefomgeving beoordelen.
pi_192566175
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2020 12:28 schreef roos94 het volgende:

[..]

Aiii. Nog tijd om een ander onderzoeksvoorstel in te dienen?
  zaterdag 11 april 2020 @ 12:34:00 #54
80382 manny
30 is best veel
pi_192566217
quote:

[..]

Daar kun je toch wel een creatief vragenlijstje voor bedenken en dat online doen. Geen docent gaat je nu dwingen het "real life" te doen toch.
pi_192566788
quote:
16s.gif Op zaterdag 11 april 2020 10:03 schreef FlippingCoin het volgende:
Kinderen in gemengde groepen doen en leren beter. Als je blijft zitten pas je qua leerniveau soms wel, maar vaak sociaal gezien niet goed bij de jongere groep waar je terecht komt.

Iets betere kinderen leren helpen en delen. Kinderen die wat achterstand hebben zien het voorbeeld. Mits de verschillen niet al te groot zijn .

Nederland is kampioen segmenteren geweest in het onderwijs. Dat liep ernstig uit de hand toen een jaar of 10 geleden de speciale scholen exorbitant bleven groeien en het aantal ''rugzakjes'' navant explodeerde.

Beter is het om het onderwijs aan te passen aan de kinderen dan omgekeerd. Bijvoorbeeld door meer handen en verschillende expertises in de klassen te hebben.

En kinderen niet te laten zitten maar met hun leeftijdsgenoten onderwijs te laten volgen.
  zaterdag 11 april 2020 @ 13:26:37 #56
459912 FlippingCoin
pi_192566832
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2020 13:22 schreef janzjanz het volgende:

[..]

Kinderen in gemengde groepen doen en leren beter. Als je blijft zitten pas je qua leerniveau soms wel, maar vaak sociaal gezien niet goed bij de jongere groep waar je terecht komt.

Iets betere kinderen leren helpen en delen. Kinderen die wat achterstand hebben zien het voorbeeld. Mits de verschillen niet al te groot zijn .

Nederland is kampioen segmenteren geweest in het onderwijs. Dat liep ernstig uit de hand toen een jaar of 10 geleden de speciale scholen exorbitant bleven groeien en het aantal ''rugzakjes'' navant explodeerde.

Beter is het om het onderwijs aan te passen aan de kinderen dan omgekeerd. Bijvoorbeeld door meer handen en verschillende expertises in de klassen te hebben.

En kinderen niet te laten zitten maar met hun leeftijdsgenoten onderwijs te laten volgen.
Maar gaat het dan niet ten koste van het gemiddelde niveau? Je hoort nu toch ook continu dat docenten veel te veel bezig zijn met speciale kinderen ten koste van de rest. Hoe doen ze dit in de betere landen?
  zaterdag 11 april 2020 @ 13:29:02 #57
346939 Janneke141
pi_192566863
quote:
16s.gif Op zaterdag 11 april 2020 13:26 schreef FlippingCoin het volgende:
Hoe doen ze dit in de betere landen?
Pardon?
  zaterdag 11 april 2020 @ 13:32:05 #58
459912 FlippingCoin
pi_192566903
quote:
15s.gif Op zaterdag 11 april 2020 13:29 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Pardon?
Wablief? Er zijn landen die het onderwijs beter hebben toch.
  Spellchecker zaterdag 11 april 2020 @ 13:33:36 #59
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_192566929
quote:
Met een drone misschien?
  zaterdag 11 april 2020 @ 13:35:20 #60
346939 Janneke141
pi_192566962
quote:
16s.gif Op zaterdag 11 april 2020 13:32 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Wablief? Er zijn landen die het onderwijs beter hebben toch.
Dat is een beetje een definitiekwestie. Ik vind het op dit forum altijd een beetje moeilijk inschatten of users Nederland nu een derdewereldland vinden qua onderwijs - wat het uiteraard niet is, of dat ze zich blind staren op PISAscores en andere lijstjes.
Nederland scoort vrij hoog in de internationale ranglijstjes, maar niet in de absolute top. Daar staan Scandinavische landen (die maken wat andere keuzes, zowel financieel als qua lesprogramma) en de landen in het Verre Oosten. Daar is de gemiddelde leeropbrengst waarschijnlijk een stuk hoger, maar zijn kinderen vergeleken met hier echt doodongelukkig.

Het hangt in elk geval samen met je verwachtingen van het onderwijs. Is het een leerfabriek, of is het een plek waar kinderen opgroeien?
  zaterdag 11 april 2020 @ 13:45:27 #61
459912 FlippingCoin
pi_192567138
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2020 13:35 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dat is een beetje een definitiekwestie. Ik vind het op dit forum altijd een beetje moeilijk inschatten of users Nederland nu een derdewereldland vinden qua onderwijs - wat het uiteraard niet is, of dat ze zich blind staren op PISAscores en andere lijstjes.
Nederland scoort vrij hoog in de internationale ranglijstjes, maar niet in de absolute top. Daar staan Scandinavische landen (die maken wat andere keuzes, zowel financieel als qua lesprogramma) en de landen in het Verre Oosten. Daar is de gemiddelde leeropbrengst waarschijnlijk een stuk hoger, maar zijn kinderen vergeleken met hier echt doodongelukkig.

Het hangt in elk geval samen met je verwachtingen van het onderwijs. Is het een leerfabriek, of is het een plek waar kinderen opgroeien?
Scandinavië is wel een goede om naar te kijken o.a., en we blijven ook zakken op die lijsten meen ik.
pi_192567144
Blijkbaar gaat deze situatie nog sowieso de rest van het jaar duren, dus daar moet een structurele oplossing voor komen. Je zit meestal met een gebouw waar de kinderen niet 1,5 meter afstand kunnen houden en je zit met leerkrachten die sneller ziek thuiszitten. Dat zijn dus al 2 randvoorwaarden: meer uitval bij leerkrachten en onvoldoende ruimte op school.

Een logische oplossing lijkt om met shifts te werken. 50% van de kinderen gaat op maandag en donderdag naar school. 50% van de kinderen gaat op dinsdag en vrijdag naar school.

Woensdag is een extra dag op school voor kinderen die leerachterstand oplopen. Gelijk een stok achter de deur voor de kinderen die er met de pet naar gooien ;)

Op de dagen dat kinderen niet op school zijn, moeten ze huiswerk maken en krijgen ze 1-op-1 begeleiding van een docent. Daar kun je dus mooi de docenten voor inzetten die in een risicogroep zitten of die verkouden zijn.

De meeste ouders gaan moeite hebben om de kinderen 6 weken zoet te houden in deze tijd, dus de zomervakantie uitsmeren over een langere tijd met zomerschool tussendoor is misschien ook een optie. Dus bijvoorbeeld 2 schoolvakanties van 2 á 3 weken en tussendoor 2 weken zomerschool waarin een thema behandeld wordt. Als je leerachterstand hebt, dan worden die 2 weken zomerschool gebruikt om dit zoveel mogelijk weg te werken.
  zaterdag 11 april 2020 @ 13:51:28 #63
346939 Janneke141
pi_192567235
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2020 13:45 schreef Jojoke het volgende:

Op de dagen dat kinderen niet op school zijn, moeten ze huiswerk maken en krijgen ze 1-op-1 begeleiding van een docent. Daar kun je dus mooi de docenten voor inzetten die in een risicogroep zitten of die verkouden zijn.
Hoeveel leerkrachten dacht jij dat Nederland heeft?
pi_192567262
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2020 13:51 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Hoeveel leerkrachten dacht jij dat Nederland heeft?
Te weinig. Ik bedoel niet dat ze de hele dag een docent hebben die meekijkt, maar dat er een docent beschikbaar is voor vragen en begeleiding als ze niet uit het huiswerk komen.
pi_192568064
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2020 13:45 schreef Jojoke het volgende:

Een logische oplossing lijkt om met shifts te werken. 50% van de kinderen gaat op maandag en donderdag naar school. 50% van de kinderen gaat op dinsdag en vrijdag naar school.
Die shifts is nog niet zo'n gek idee! Dat zou ook een mogelijkheid zijn om het onderwijs weer op te voorzichtig op te bouwen totdat iedereen weer naar school kan.
pi_192568185
Scholen opengooien is echt het allerdomste wat je kunt doen.
  Moderator zaterdag 11 april 2020 @ 15:22:52 #67
236264 crew  capricia
pi_192568387
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2020 15:05 schreef JochemSjakie het volgende:
Scholen opengooien is echt het allerdomste wat je kunt doen.
Want? En wanneer dan wel?
There is a name for it:
We call them Poor"
  zaterdag 11 april 2020 @ 15:24:35 #68
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_192568397
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 april 2020 15:22 schreef capricia het volgende:

[..]

De regeerders hier willen dit sowieso gewoon uitstellen tot nooit. Die vinden een samenleving waarin iedereen alleen is prima omdat ze dat zelf zijn. Beetje van: nu krijgen jullie hetzelfde leven als wat ik heb.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_192568461
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2020 11:54 schreef Godisdoodenikstaindefile het volgende:

[..]

En een enorme leerachterstand in die paar weken? Overdrijven is ook een vak..
Ik vond het ook wat overdreven, maar ik heb nu al van verscheidene experts gehoord dat deze leerachterstand niet even snel ingehaald is. Dit zijn doorgaans vrij belangrijke weken voor scholen.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_192568541
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 april 2020 08:41 schreef halfway het volgende:
Ik ben benieuwd wat ze met de zomervakantie gaan doen inderdaad.
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_192568596
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 april 2020 15:22 schreef capricia het volgende:

[..]

30 kinderen en een leraar urenlang bij elkaar in een kleine ruimte.

What could possibly go wrong.

Na de zomervakantie op zijn vroegst.
pi_192568841
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2020 15:41 schreef JochemSjakie het volgende:
30 kinderen en een leraar urenlang bij elkaar in een kleine ruimte.

What could possibly go wrong.

Na de zomervakantie op zijn vroegst.
Gefaseerd open gaan. De klassen delen en met kleine groepen alvast starten bijvoorbeeld 2 dagen per week bij toerbeurt. Bij het speciaal onderwijs worden nu soms groepjes ''kwetsbare'' kinderen naar school gehaald.
https://www.oozo.nl/nieuw(...)t-te-lang%E2%80%9D-z
pi_192568874
quote:
7s.gif Op zaterdag 11 april 2020 15:24 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

De regeerders hier willen dit sowieso gewoon uitstellen tot nooit. Die vinden een samenleving waarin iedereen alleen is prima omdat ze dat zelf zijn. Beetje van: nu krijgen jullie hetzelfde leven als wat ik heb.
Uhh, wat? Alle ‘regeerders’ ? Dan heb je blijkbaar de reacties niet allemaal gelezen. Of wel en zijn alleen de best passende in je geheugen achtergebleven. De reacties dus die precies vermelden hoe jij jezelf ziet op dit moment... alleen..
pi_192568940
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2020 15:31 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Ik vond het ook wat overdreven, maar ik heb nu al van verscheidene experts gehoord dat deze leerachterstand niet even snel ingehaald is. Dit zijn doorgaans vrij belangrijke weken voor scholen.
Ik begrijp dat er een achterstand ontstaat, maar het is niet zo dat al die kinderen nu geen onderwijs krijgen. Dat hoort namelijk nu thuis te gebeuren.. Zeggen dat er een gigantische leerachterstand is ontstaan is dus ook zeggen dat ouders geen van alle in staat zijn hun eigen kinderen te onderwijzen en/of dat alle leer mogelijkheden die zijn gecreëerd door leraren en scholen absoluut niet voldoen.. Er is nul komma nul nuance in het bericht van de topic opener alleen maar dramatisering van de werkelijkheid.. Dat is wat mij zo irriteert aan dit soort berichten..
pi_192568961
quote:
7s.gif Op zaterdag 11 april 2020 15:24 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Wat een onzin.

Momenteel is het gewoon veel te vroeg en gevaarlijk om de scholen open te gooien.

Maar goed, jouw mening is de enige goede, en andere meningen sta jij niet toe.

Verder staat jouw post bol van trieste generalisaties, dus jij bent verder mijn tijd niet waard.
  zaterdag 11 april 2020 @ 16:18:31 #76
346939 Janneke141
pi_192569071
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2020 16:06 schreef Godisdoodenikstaindefile het volgende:

[..]

Ik begrijp dat er een achterstand ontstaat, maar het is niet zo dat al die kinderen nu geen onderwijs krijgen. Dat hoort namelijk nu thuis te gebeuren.. Zeggen dat er een gigantische leerachterstand is ontstaan is dus ook zeggen dat ouders geen van alle in staat zijn hun eigen kinderen te onderwijzen en/of dat alle leer mogelijkheden die zijn gecreëerd door leraren en scholen absoluut niet voldoen.. Er is nul komma nul nuance in het bericht van de topic opener alleen maar dramatisering van de werkelijkheid.. Dat is wat mij zo irriteert aan dit soort berichten..
Er wordt niet beweerd dat alle kinderen een leerachterstand oplopen. Het probleem is dat een deel van de kinderen een veel grotere achterstand oplopen, vanwege gebrekkige begeleiding thuis, dan andere kinderen. En ja, dat gaat heel hard. Vooral als er thuis geen Nederlands gesproken wordt.

Er zijn de nodige onderzoeken die aantonen dat kinderen van hoger opgeleide ouders hun voorsprong tijdens de zomervakantie alleen maar verder uitbouwen ten opzichte van klasgenoten die het wat minder getroffen hebben. Dat is nu niet anders.
pi_192570083
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2020 16:18 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Er wordt niet beweerd dat alle kinderen een leerachterstand oplopen. Het probleem is dat een deel van de kinderen een veel grotere achterstand oplopen, vanwege gebrekkige begeleiding thuis, dan andere kinderen. En ja, dat gaat heel hard. Vooral als er thuis geen Nederlands gesproken wordt.

Er zijn de nodige onderzoeken die aantonen dat kinderen van hoger opgeleide ouders hun voorsprong tijdens de zomervakantie alleen maar verder uitbouwen ten opzichte van klasgenoten die het wat minder getroffen hebben. Dat is nu niet anders.
Jawel er wordt weldegelijk bedoeld dat alle kinderen een leerachterstand oplopen waarvan een deel gigantisch is. Wat ook wordt gesteld is dat de opening van scholen in eerste plaats voor de ouders en in de tweede plaats voor kinderen het best is, wat te denken geeft over de keus aangaande het krijgen van kinderen in eerste instantie. Daarnaast is de subtiele niet uitgesproken implicatie dat dus de scholen maar weer open moeten om arme en zielige kinderen zo min mogelijk achterstand op te laten lopen, want dat is heel erg. Een argument wat toen er werd geschreeuwd om het sluiten van scholen niet ertoe deed.
Ook het feit dat kinderen nu ongelukkiger zijn na een paar weken te hebben verbleven bij hun ouders is best een treurige stelling. Daarnaast is het juist niet de taak van een opvoeder om zijn kind zoet te houden, het is de taak van de opvoeder het kind te leren zichzelf zoet te houden. Dan kan de ouder gewoon thuiswerken.
Maar deze uitspraak verduidelijkt wel. Ouders voeden niet op, die zijn er om de kinderen bezig te houden in de uren dat zij daadwerkelijk contact met elkaar hebben. Dat is wat zich nu openbaart en behoorlijk treurig is..
Wat je zomervakantie argument erbij doet is mij onduidelijk. Het is wederom een verwijzing naar een al reeds bestaande situatie die er niet toe deed toen de scholen dicht moesten.. Zoals ik al eerder zei een constante dramatisering van de werkelijkheid...
  zaterdag 11 april 2020 @ 17:48:47 #78
346939 Janneke141
pi_192570160
Het is goed met je. Aan deze flauwekul ga ik geen tijd verspillen.
pi_192570462
quote:
16s.gif Op zaterdag 11 april 2020 13:45 schreef FlippingCoin het volgende:
Scandinavië is wel een goede om naar te kijken o.a., en we blijven ook zakken op die lijsten meen ik.
Wat zijn voor jou de kernmerken van goed onderwijs?

De lijsten die gepubliceerd worden gaan vaak over reken en taal onderwijs. Volgens mij zijn dat inderdaad onderdelen van goed onderwijs. Op zich belangrijk, maar niet dé enige indicator. De onderwijsinspectie kijkt hiernaar en zorgt ervoor dat alle scholen op of boven de norm moeten scoren. De norm wordt door de regering vastgesteld . Dus dat zit wel goed.

In Nederland hebben overigens ouders het recht om zelf een school te stichten. Met (naast die landelijke eisen voor rekenen/taal) specifieke kenmerken waarin leerlingen leren samenwerken en morele waarden en normen meekrijgen. Kijk bijvoorbeeld naar Vrije Scholen.

Maar on topic: hoe zouden de scholen op moeten gaan starten?
  zaterdag 11 april 2020 @ 18:43:59 #80
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_192570790
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2020 16:07 schreef JochemSjakie het volgende:

[..]

Wat een onzin.

Momenteel is het gewoon veel te vroeg en gevaarlijk om de scholen open te gooien.

Verder staat jouw post bol van trieste generalisaties, dus jij bent verder mijn tijd niet waard.
Gelukkig vindt het kabinet dat niet te vroeg en te gevaarlijk :W
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_192570874
quote:

[..]

Wat een onzin.

Wanneer dan wel. Alles lijkt stabiel qua doden en besmettingen. Een keer minder IC opnames en een dag later keer wat meer. Dit kan je wel 6 maanden aanhouden maar dan komen we helemaal geen steek verder. In deze tempo bereik je pas over 10 jaar een gewenst resultaat. Dan liever de doelgroep die volgens de cijfers het minste risico lopen weer geleidelijk aan het normale leven laten wennen.
pi_192570879
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2020 17:42 schreef Godisdoodenikstaindefile het volgende:

[..]

Jawel er wordt weldegelijk bedoeld dat alle kinderen een leerachterstand oplopen waarvan een deel gigantisch is. Wat ook wordt gesteld is dat de opening van scholen in eerste plaats voor de ouders en in de tweede plaats voor kinderen het best is, wat te denken geeft over de keus aangaande het krijgen van kinderen in eerste instantie. Daarnaast is de subtiele niet uitgesproken implicatie dat dus de scholen maar weer open moeten om arme en zielige kinderen zo min mogelijk achterstand op te laten lopen, want dat is heel erg. Een argument wat toen er werd geschreeuwd om het sluiten van scholen niet ertoe deed.
Je gooit hier echt een hele hoop dingen door elkaar.
pi_192570909
quote:

[..]

Wat een onzin.

Die derde zin komt mij wat vreemd over gezien jouw tweede zin...

En zelfs al zouden de scholen weer opengaan, dan is dat pas over een maand. Dus van "momenteel" is nog geen sprake.
pi_192574272
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2020 11:50 schreef RTR het volgende:

[..]

Dats wel heel makkelijk zeg sjongejonge
Soms is de waarheid inderdaad heel simpel. Mensen brengen vooral zichzelf in moeilijkheden. Dat merken ze vaak snel als de economie wat minder gaat.
pi_192574339
-nee-

[ Bericht 98% gewijzigd door capricia op 11-04-2020 23:30:44 ]
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
pi_192574377
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2020 16:06 schreef Godisdoodenikstaindefile het volgende:

[..]

Het is aan de ouders ervoor te zorgen dat hun kinderen de verplichte online lessen gaan volgen alleen daar schort het nogal aan. Dan krijg je inderdaad een leerachterstand.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
pi_192574572
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2020 22:33 schreef HSG het volgende:

[..]

Het is aan de ouders ervoor te zorgen dat hun kinderen de verplichte online lessen gaan volgen alleen daar schort het nogal aan. Dan krijg je inderdaad een leerachterstand.
De vrouw van mijn vader is lerares in het voortgezet onderwijs.
Vroeger was het simpel: de hont heeft mijn huiswerk opgegeten.

Nu is het van leerling zegt: jamaar jamaar dit dat dit dat.
Zij: ik kan toch precies zien in magister of wat dan ook (geen verstand van) dat je geen reet aan je huiswerk heb gedaan.

Ze staat liever voor de klas en dat ze nog iets van controle heeft, kan helpen en corrigeren waar nodig is, dan thuis met de online lessen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 11-04-2020 22:46:35 ]
  zondag 12 april 2020 @ 10:06:05 #88
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_192578046
quote:

[..]

Rondleiding via FaceTime. Camera “naar buiten richten” en communiceren en aanwijzingen geven via oortjes. Gaat prima is mijn ervaring
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  Miss 200.000.000! zondag 12 april 2020 @ 10:08:00 #89
367000 roos94
pi_192578067
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 10:06 schreef Tinkepink het volgende:

[..]

Rondleiding via FaceTime. Camera “naar buiten richten” en communiceren en aanwijzingen geven via oortjes. Gaat prima is mijn ervaring
Hoeveel eenzame 75+ers ken jij met facetime in één specifieke wijk?
  zondag 12 april 2020 @ 11:24:39 #90
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_192579102
quote:
1s.gif Op zondag 12 april 2020 10:08 schreef roos94 het volgende:

[..]

Hoeveel eenzame 75+ers ken jij met facetime in één specifieke wijk?
Deze beschrijving is wel een stuk specifieker dan het algemene “ouderen” waar je het eerst over had, vind je niet? Want ouderen met FaceTime ken ik genoeg.
Eenzame 75plussers met FaceTime ook. Ik weet alleen niet of ze in de niet door jou gedefinieerde “specifieke wijk” wonen.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_192579205
Ik ben erg benieuwd hoe ze met de ‘oudere’ collega’s dan omgaan. Ik werk zelf in het onderwijs en ik heb collega’s van boven de 60 met achterliggende gezondsheidsproblemen. Ook twee collega’s van 40/45 jaar waarvan de partner in een chemotraject zit.

De zomervakantie overslaan lijkt me trouwens volstrekte onzin.
Noot noot.
  zondag 12 april 2020 @ 11:41:24 #92
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_192579275
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2020 10:11 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

En triest genoeg is dit niet de voornaamste reden, maar geld. Het is de reden waarom zittenblijven op de middelbare school afstromen naar een lager niveau betekent.

Ik vraag me trouwens af waarom kinderen die, al is het buiten hun schuld, onvoldoende ontwikkeling hebben getoond koste wat het kost over zouden moeten gaan. Hen doe je er geen plezier mee want op een hoger niveau moeten ze nog meer op hun tenen lopen. Beter ga je nadenken hoe je die echt verder gaat helpen in plaats van dat je negeert dat ze thuis die achterstand oplopen. Dat los je niet op met toch maar over laten gaan.

Ik heb ooit moeten lullen als Brugman dat mijn jongste zoon mocht blijven zitten. Oh nee dat was niet de bedoeling en zielig en zo. Uiteindelijk heeft hij zich herpakt dat jaar en is van kielekiele niveau naar een havo/vwo advies geklommen.
pi_192579368
Het was al niet 'te gevaarlijk' om de scholen open te houden. Die zijn puur op voorspraak van de facebook Karins en bang gemaakte docenten gesloten, niet vanwege een noodzaak ivm corona / flatten the curve idee.

Derhalve kunnen die scholen gewoon open. Liever meteen dinsdag al. Dan beperken we tenminste nog IETS van de economische schade.
  zondag 12 april 2020 @ 11:54:25 #94
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_192579422
quote:
1s.gif Op zondag 12 april 2020 11:49 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
Het was al niet 'te gevaarlijk' om de scholen open te houden. Die zijn puur op voorspraak van de facebook Karins en bang gemaakte docenten gesloten, niet vanwege een noodzaak ivm corona / flatten the curve idee.

Derhalve kunnen die scholen gewoon open. Liever meteen dinsdag al. Dan beperken we tenminste nog IETS van de economische schade.
Onzin. Dat gebeurde op grond van adviezen door experts en niet door Facebook-posts :')

En omdat experts er niet prat op gaan dat ze altijd gelijk hebben loopt er nu een onderzoek om te kijken in hoeverre scholen de verspreiding van het virus verergeren.
pi_192579449
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 11:54 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Onzin. Dat gebeurde op grond van adviezen door experts en niet door Facebook-posts :')

En omdat experts er niet prat op gaan dat ze altijd gelijk hebben loopt er nu een onderzoek om te kijken in hoeverre scholen de verspreiding van het virus verergeren.
Nee de scholen zijn vanwege de druk uit de samenleving gesloten.

https://www.bd.nl/binnenl(...)s-asociaal~a78b3c82/

Ohja en banggemaakte docenten die zich hier onterecht voor gingen ziekmelden. Maar dat had ik net ook al aangegeven

Het was niet nodig:
quote:
Basisscholen, middelbare scholen en mbo's zouden gewoon openblijven omdat de besmettingskans daar erg klein was én omdat ouders werkzaam in vitale sectoren gewoon moesten kunnen blijven werken.

Achter dat standpunt staat het kabinet ook nog steeds, maakte minister Arie Slob voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media zondag duidelijk in een persconferentie.
Facebook Karins en bange docenten:
quote:
Het steeds hoger wordende aantal zieke leerlingen en docenten op scholen deed het kabinet zondag besluiten om toch tot sluiting van de scholen over te gaan. "Het werd voor schoolleiders steeds lastiger om de school ook fysiek open te houden", aldus Slob.

Daarnaast sloot de regering ook de ogen niet voor de zorgen die er bij ouders leefden toen de scholen nog wel open waren. Er waren onder anderen ouders die hun kinderen uit voorzorg thuis lieten.
https://www.nu.nl/coronav(...)s-wel-dicht-zijn.amp

[ Bericht 20% gewijzigd door #ANONIEM op 12-04-2020 12:04:42 ]
pi_192579504
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 11:54 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Uhh.. kijk even de Persconferentie terug waarin Rutte duidelijk stelde dat het sluiten van de scholen en opvang is gedaan door druk uit de samenleving, niet gebaseerd op wetenschappelijke gronden. Fakebook is geen expert..
pi_192579519
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2020 18:50 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Je gooit hier echt een hele hoop dingen door elkaar.
Fantastisch niet onderbouwd en daarmee zinloos verwijt! Top!
pi_192579542
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2020 22:33 schreef HSG het volgende:

[..]

Ja, het schort dus aan vaardigheden.. Daarom vind ik het zo treurig.. Wat als dit heel lang duurt? Heel hard gesteld, veel ouders die dus niet over de capaciteiten beschikken om überhaupt kinderen te nemen..
  Moderator zondag 12 april 2020 @ 12:17:13 #99
236264 crew  capricia
pi_192579644
Ik denk dat velen hier het beroep van onderwijzer nogal onderschatten.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zondag 12 april 2020 @ 12:17:56 #100
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_192579653
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 12:02 schreef Godisdoodenikstaindefile het volgende:

[..]

Uhh.. kijk even de Persconferentie terug waarin Rutte duidelijk stelde dat het sluiten van de scholen en opvang is gedaan door druk uit de samenleving, niet gebaseerd op wetenschappelijke gronden. Fakebook is geen expert..
Ik zeg ook nergens dat Facebook een expert is. Maar jullie hebben gelijk, het is inderdaad gezegd dat het op grond van druk vanuit de samenleving is.
pi_192579660
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 12:04 schreef Godisdoodenikstaindefile het volgende:

[..]

Fantastisch niet onderbouwd en daarmee zinloos verwijt! Top!
Ik neem aan dat je het over je eigen bericht had.
  zondag 12 april 2020 @ 12:19:09 #102
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_192579668
quote:
1s.gif Op zondag 12 april 2020 12:17 schreef capricia het volgende:
Nou inderdaad. De scholen moeten gewoon openblijven die zomer vakantie, makkie! Dat docenten zich nu een slag in de rondte werken om via een omweg alsnog de stof in die hoofdjes te krijgen is ook normaal of zo.
  zondag 12 april 2020 @ 12:20:09 #103
346939 Janneke141
pi_192579676
quote:
1s.gif Op zondag 12 april 2020 12:17 schreef capricia het volgende:
Na afloop van deze periode iets minder, hoop ik. In elk geval voor zover het mensen met kinderen betreft.
pi_192579682
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 12:19 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Nou inderdaad. De scholen moeten gewoon openblijven die zomer vakantie, makkie! Dat docenten zich nu een slag in de rondte werken om via een omweg alsnog de stof in die hoofdjes te krijgen is ook normaal of zo.
Het is momenteel nogal koffiedik kijken, maar ik denk dat veel docenten gezien de situatie graag bereid zijn om in de zomer (deels) door te werken in ruil voor wat minder werkdruk nu.

De kans is ook aannemelijk dat de docenten ook weinig gaan hebben aan hun zomervakantie. Dat is ook beter voor de kinderen, want die hebben in de zomer wellicht ook helemaal niets aan hun vakantie.
  zondag 12 april 2020 @ 12:27:32 #105
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_192579766
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 12:20 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Het is momenteel nogal koffiedik kijken, maar ik denk dat veel docenten gezien de situatie graag bereid zijn om in de zomer (deels) door te werken in ruil voor wat minder werkdruk nu.

De kans is ook aannemelijk dat de docenten ook weinig gaan hebben aan hun zomervakantie. Dat is ook beter voor de kinderen, want die hebben in de zomer wellicht ook helemaal niets aan hun vakantie.
Nou ik ken een paar docenten en die lopen op hun tandvlees.* Heb tevens veel speciaal onderwijs in mijn omgeving waarvan de docenten met de handen in het haar zitten omdat ze hele kuddes aan probleemkinderen uit het oog verloren zijn en de rest alle kanten op flipt vanwege het wegvallen van de routine.

Heb ik het nog niet eens over de ouders. Ik voorzie een enorme uitbarsting aan aanvragen voor uithuisplaatsing en echtscheidingen.

*anekdotisch, ik weet
  zondag 12 april 2020 @ 12:29:01 #106
346939 Janneke141
pi_192579784
quote:
1s.gif Op zondag 12 april 2020 12:27 schreef Qarrad het volgende:
*anekdotisch, ik weet
Maar het 'ik verlies kinderen uit het oog' is herkenbaar voor iedere leerkracht op dit moment.
pi_192579785
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 12:27 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Nou ik ken een paar docenten en die lopen op hun tandvlees. Heb tevens veel speciaal onderwijs in mijn omgeving waarvan de docenten met de handen in het haar zitten omdat ze hele kuddes aan probleemkinderen uit het oog verloren zijn aan de rest alle kanten op flipt vanwege het wegvallen van de routine.
Precies, dus die zouden dan toch blij zijn als de scholen langzaam opgestart worden? En bij voorkeur op halve kracht. In plaats van 100% in twee maanden dan 50% per vier maanden.

Beter te managen qua RIVM-regels, maar ook beter voor de kinderen.
pi_192579806
Ik denk zelfs dat docenten zullen gaan juichen als ze halve klassen mogen draaien.
  zondag 12 april 2020 @ 12:34:58 #109
11682 Moonah
Jolie femme
pi_192579848
Ik wacht heel graag de resultaten van het RIVM onderzoek af alvorens ik weer voor de klas ga staan.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_192579876
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 12:29 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Precies, dus die zouden dan toch blij zijn als de scholen langzaam opgestart worden? En bij voorkeur op halve kracht. In plaats van 100% in twee maanden dan 50% per vier maanden.

Op halve kracht open gaan lijkt mij inderdaad de beste optie. Dan moeten kinderen 2 dagen naar school en de andere 2 dagen huiswerk maken. Houden de leraren nog 1 extra dag over voor de leerlingen met leerachterstand. Zo hou je wel controle over de leerlingen, maar krijg je geen onveilige situatie door overvolle klassen.
  zondag 12 april 2020 @ 12:40:25 #111
346939 Janneke141
pi_192579903
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 12:31 schreef DireStraits7 het volgende:
Ik denk zelfs dat docenten zullen gaan juichen als ze halve klassen mogen draaien.
Ik in elk geval wel, maar ik zou er wel moeite mee hebben als er een soort maatschappelijke verontwaardiging zou ontstaan uit de categorie 'die leraren hebben drie maanden op hun gat gezeten, en nu gaan ze ook nog klagen dat ze in de vakantie moeten werken'.
pi_192579905
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 12:31 schreef DireStraits7 het volgende:
Dat lijkt mij ook. Misschien komen ze er wel achter dat het beter werkt dan 5 dagen school met grote klassen. Zowel voor leerkrachten als leerlingen.
pi_192579922
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 12:40 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik in elk geval wel, maar ik zou er wel moeite mee hebben als er een soort maatschappelijke verontwaardiging zou ontstaan uit de categorie 'die leraren hebben drie maanden op hun gat gezeten, en nu gaan ze ook nog klagen dat ze in de vakantie moeten werken'.
Alles is online doorgegaan, volgens mij is iedereen zich daarvan bewust. Ik denk ook niet dat de hele zomervakantie geschrapt wordt. Ik kan mij wel voorstellen dat de vakantie ingekort wordt, zeker als niemand op vakantie kan.
pi_192580017
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 12:42 schreef Jojoke het volgende:
Ik denk ook niet dat de hele zomervakantie geschrapt wordt. Ik kan mij wel voorstellen dat de vakantie ingekort wordt, zeker als niemand op vakantie kan.
De geluiden die ik hoor is dat er (op vrijwillige basis) een zomerschool georganiseerd wordt voor met name kinderen in kwetsbare situaties (armoede, geen toegang tot pc, gedragsproblemen, achterstandswijken).
De meeste leerkrachten op de school van onze kinderen werken meer dan full time nu, en hebben ook recht op een vakantie.
pi_192580061
Al dat gezeur over een achterstand oplopen. Hebben jullie de reacties van mensen uit het onderwijs gezien? Die achterstand wordt wel weer ingelopen, desnoods gedurende het volgende schooljaar. Druk maken om niks, noemt men het. Laat die kinderen lekker kinderen zijn en focus op hun welbevinden, dat is het belangrijkste. Niet een eventuele achterstand op leerstof.
pi_192580079
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 12:58 schreef wpor het volgende:
Al dat gezeur over een achterstand oplopen. Hebben jullie de reacties van mensen uit het onderwijs gezien? Die achterstand wordt wel weer ingelopen, desnoods gedurende het volgende schooljaar. Druk maken om niks, noemt men het. Laat die kinderen lekker kinderen zijn en focus op hun welbevinden, dat is het belangrijkste. Niet een eventuele achterstand op leerstof.
ik zou zelfs zeggen dat ze erop vooruit gaan, minder indoctrinatie voor die kids.
  zondag 12 april 2020 @ 13:02:54 #117
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_192580107
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 12:29 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Voor een deel van het speciaal onderwijs zou het niet verkeerd zijn nee, maar dat is in het algemeen al zo. Vakanties zijn in die gezinnen altijd al een periode van stress door het wegvallen van de routine.
pi_192580394
Wat wil men eigenlijk bereiken als de kinderen in de zomer doorgaan?

Gaat het puur om de leerachterstand? Of trekt men het niet de kinderen nog 6 weken thuis te hebben?

Er vallen sowieso al twee weken af omdat leerkrachten dan klassen aan het verhuizen zijn, klassen overdragen, administratie bijwerken, nieuwe klas inrichten. En dan zal het de overige weken 30 graden zijn en dan zit ik in een houten zolderlokaal les te geven voor 28 kinderen. :')

En het argument: Ja dat kan wel want de leerkrachten kunnen toch nergens anders heen is wel het domste wat ik ooit heb gehoord.

Je moet gewoon weten op welk niveau de kinderen straks in juni zitten. Hoe zitten ze nu tov afgelopen januari? En dan daar voor volgend schooljaar een scherp plan op loslaten en dan trekt dat langzaam wel bij.

Als ik naar mezelf kijk, maak ik nu meer uren dan ooit, juist omdat je niet iedereen even snel kan bereiken.
Noot noot.
pi_192580464
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 12:18 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je het over je eigen bericht had.
Nou nou..
pi_192580864
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 12:40 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Aangezien er in normale tijden onder een deel van de bevolking toch al het idee heerst dat 'leraren drie maanden vakantie hebben en dus niet moeten klagen' denk ik niet dat er nu opeens andere meningen gaan komen.
pi_192580933
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 14:03 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Aangezien er in normale tijden onder een deel van de bevolking toch al het idee heerst dat 'leraren drie maanden vakantie hebben en dus niet moeten klagen' denk ik niet dat er nu opeens andere meningen gaan komen.
Ik heb wat docenten in mijn netwerk en ze doen voornamelijk niks. Nu dan, met corona. Voor volk en vaderland kan er best een weekje of 3 van de vakantie af

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 12-04-2020 14:11:22 ]
pi_192580955
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 12:58 schreef wpor het volgende:
Al dat gezeur over een achterstand oplopen. Hebben jullie de reacties van mensen uit het onderwijs gezien?
Je bedoelt die reacties van mensen die allemaal bang zijn voor leerachterstanden?

https://www.bnr.nl/onderw(...)er-leerachterstanden
https://www.parool.nl/ned(...)e-beperken~bf84f4ba/
https://www.ad.nl/binnenl(...)ijs-groeit~a7d87a03/
https://www.nrc.nl/nieuws(...)thuiszitten-a3995132
https://www.gelderlander.(...)ssituaties~ab3c6405/
pi_192580964
quote:
1s.gif Op zondag 12 april 2020 14:10 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Ik heb wat docenten in mijn netwerk en ze doen voornamelijk niks.
Dat is dan kwalijk, maar niet per se representatief voor de gehele docentenpopulatie.
pi_192581030
quote:
1s.gif Op zondag 12 april 2020 14:10 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Ik heb wat docenten in mijn netwerk en ze doen voornamelijk niks. Nu dan, met corona. Voor volk en vaderland kan er best een weekje of 3 van de vakantie af
Dan zijn het geen goede docenten. Daar zouden ze dan wat aan moeten doen.
Noot noot.
pi_192581033
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 14:13 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Dat is dan kwalijk, maar niet per se representatief voor de gehele docentenpopulatie.
Eens.
Noot noot.
pi_192581466
Zomervakantie inkorten met 3 weken is best een optie.

Van mijn werk wordt ook verwacht dat je nu ook je dagen opneemt en niet alles op te sparen tot einde van het jaar/als de crisis waat minder is.

Jammer voor ons dat er geen reet te beleven valt, omdat je nergens heen mag, maar het bedrijf trekt het niet als iedereen ineens hun uren tegelijkertijd gaan opmaken.

Op zomervakantie gaat er voor 90 procent zekerheid toch niet inzitten, zelfs niet in eigen land. Wij gaan altijd camperen, denk maar niet dat ik met 100 man nu 3 wc's en douches ga delen, zelfs niet als die sanitaire voorzieningen weer open mogen nu.

Kortom, het onderwijs heeft maar lekker mee te bewegen. Ik moet nu ook werken en twee kids tegelijkertijd educeren, denk je dat dat mij productiviteit ten goede komt? Nou, nee, niet bepaald. En ja, het bedrijf accepteerd dat nu nog, maar voor hoelang?
pi_192581722
quote:
1s.gif Op zondag 12 april 2020 12:27 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Nou ik ken een paar docenten en die lopen op hun tandvlees.*

Hoezo lopen ze op hun tandvlees? Ik heb er geen beeld bij.
pi_192581744
Nog geen 2 maandjes iets beperkter onderwijs en dan spreken we over een gigantische leerachterstand :')!

Lekker overdreven weer allemaal. Past weer goed bij de rubbertegel maatschappij.
pi_192581795
quote:
1s.gif Op zondag 12 april 2020 14:54 schreef HPoi het volgende:
Zomervakantie inkorten met 3 weken is best een optie.

Van mijn werk wordt ook verwacht dat je nu ook je dagen opneemt en niet alles op te sparen tot einde van het jaar/als de crisis waat minder is.

Jammer voor ons dat er geen reet te beleven valt, omdat je nergens heen mag, maar het bedrijf trekt het niet als iedereen ineens hun uren tegelijkertijd gaan opmaken.

Op zomervakantie gaat er voor 90 procent zekerheid toch niet inzitten, zelfs niet in eigen land. Wij gaan altijd camperen, denk maar niet dat ik met 100 man nu 3 wc's en douches ga delen, zelfs niet als die sanitaire voorzieningen weer open mogen nu.

Kortom, het onderwijs heeft maar lekker mee te bewegen. Ik moet nu ook werken en twee kids tegelijkertijd educeren, denk je dat dat mij productiviteit ten goede komt? Nou, nee, niet bepaald. En ja, het bedrijf accepteerd dat nu nog, maar voor hoelang?
Dan stel ik opnieuw de vraag? Waarom wil je dat precies?? Omdat het jou beter uitkomt?
Noot noot.
pi_192581858
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 15:16 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Nou ja we zitten natuurlijk met best wat 50 plussers die ineens op afstand moeten gaan lesgeven. Dat is niet zo 1, 2, 3 gedaan.

En ik heb het nu op afstand redelijk onder controle. (Voor wat mogelijk is dan.) Maar wat een tijd gaat daar inzitten.
Noot noot.
pi_192581934
quote:
19s.gif Op zondag 12 april 2020 15:24 schreef Jojoortje het volgende:

[..]

Dan stel ik opnieuw de vraag? Waarom wil je dat precies?? Omdat het jou beter uitkomt?
Ja.
  zondag 12 april 2020 @ 15:46:33 #132
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_192582011
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 15:16 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Wat dacht je van niet alleen lessen online verzorgen, maar dat je ook elke dag creatief bezig moet om de lesstof te verwerken in een format dat online overkomt? Actief bezig moeten om in contact te blijven met alle leerlingen? Ik ken geen docent die binnen zijn of haar uren blijft nu.
pi_192582045
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 14:13 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Dat klopt. Maar al werkten ze volle mep, dan nog kan er best een jaar geen 6 of 7 weken zomervakantie zijn. Zoals men in de zorg nu ook 12uurs diensten draaien. We hebben allemaal een steentje extra bij te dragen dit jaar
pi_192582085
quote:
1s.gif Op zondag 12 april 2020 15:49 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Dat klopt. Maar al werkten ze volle mep, dan nog kan er best een jaar geen 6 of 7 weken zomervakantie zijn. Zoals men in de zorg nu ook 12uurs diensten draaien. We hebben allemaal een steentje extra bij te dragen dit jaar
Ook in de zorg gaan ze gewoon vakantie krijgen hoor.
pi_192582119
quote:
19s.gif Op zondag 12 april 2020 15:29 schreef Jojoortje het volgende:

[..]

Nou ja we zitten natuurlijk met best wat 50 plussers die ineens op afstand moeten gaan lesgeven. Dat is niet zo 1, 2, 3 gedaan.
Ik vind het eerlijk gezegd bijna komisch dat scholen in een paar weken nu aan het bijspijkeren zijn qua digitale vaardigheden (van docenten dus) wat ze pak 'm beet 10 jaar daarvoor nagelaten hebben. En met name voor de oudereervaren docenten.
  zondag 12 april 2020 @ 16:08:02 #136
346939 Janneke141
pi_192582283
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 15:55 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Ik vind het eerlijk gezegd bijna komisch dat scholen in een paar weken nu aan het bijspijkeren zijn qua digitale vaardigheden (van docenten dus) wat ze pak 'm beet 10 jaar daarvoor nagelaten hebben. En met name voor de oudereervaren docenten.
In normale schoolweken ligt daar gewoon geen prioriteit.

In elk geval hoeven de docenten die nu vanuit huis werken en zelf geen kinderen thuis hebben of mantelzorgen of iets dergelijks, de komende tijd wat mij betreft niet te klagen over een gebrek aan ontwikkeltijd. Dat is werkelijk het enige positieve aan deze situatie.
pi_192582374
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 15:52 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Ook in de zorg gaan ze gewoon vakantie krijgen hoor.
Dat snap ik. Daar gaat het ook niet om :')
pi_192582412
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 16:08 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

In normale schoolweken ligt daar gewoon geen prioriteit.
Klopt, en dat is kwalijk. Tot het punt dat op een gegeven moment de student/leerling mocht gaan uitleggen hoe het digitaal allemaal werkt. :')
pi_192582430
quote:
19s.gif Op zondag 12 april 2020 14:20 schreef Jojoortje het volgende:

[..]

Dan zijn het geen goede docenten. Daar zouden ze dan wat aan moeten doen.
Het tweede statement blijft staan. Dat er voor volk en vaderland best wat weekjes van die toch al abnormaal lange vakantie kan. Al is het maar voor 1 jaartje

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 12-04-2020 16:21:54 ]
  zondag 12 april 2020 @ 16:25:01 #140
346939 Janneke141
pi_192582470
quote:
1s.gif Op zondag 12 april 2020 16:21 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Het tweede statement blijft staan. Dat er voor volk en vaderland best wat weekjes van die toch al abnormaal lange vakantie kan. Al is het maar voor 1 jaartje
Als ik in de vakantie aan het werk ga dan is dat voor de leerlingen en voor mezelf, maar zeker niet voor volk en vaderland.
pi_192582490
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 16:25 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Als ik in de vakantie aan het werk ga dan is dat voor de leerlingen en voor mezelf, maar zeker niet voor volk en vaderland.
Oké
pi_192582491
quote:
1s.gif Op zondag 12 april 2020 16:21 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Ik weet gewoon niet of je zit te trollen. Voor volk en vaderland... wat precies? :')
Ouders thuis rust geven?
Noot noot.
pi_192582508
quote:
19s.gif Op zondag 12 april 2020 16:26 schreef Jojoortje het volgende:

[..]

Ik weet gewoon niet of je zit te trollen. Voor volk en vaderland... wat precies? :')
Ouders thuis rust geven?
Nee, de onderwijsachterstand inlopen. Dat is goed voor de leerling zelf en voor onze samenleving. Nu loopt elke idioot zijn kind te onderwijzen terwijl ik er van overtuigt ben dat dit een vak is / je dit aan professionals moet over laten.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 12-04-2020 16:28:29 ]
pi_192582511
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 15:46 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Wat dacht je van niet alleen lessen online verzorgen, maar dat je ook elke dag creatief bezig moet om de lesstof te verwerken in een format dat online overkomt? Actief bezig moeten om in contact te blijven met alle leerlingen? Ik ken geen docent die binnen zijn of haar uren blijft nu.
Niet alle mensen weten dat hè. Ik denk dat kinderen een stapel werk thuis hebben. Online wat kunnen rekenen, taal, aardrijkskunde enz enz kunnen doen en af en toe is er contact met de docent. Dat is mijn beeld. Vandaar de vraag.
pi_192582612
quote:
1s.gif Op zondag 12 april 2020 16:27 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Nee, de onderwijsachterstand inlopen. Dat is goed voor de leerling zelf en voor onze samenleving. Nu loopt elke idioot zijn kind te onderwijzen terwijl ik er van overtuigt ben dat dit een vak is / je dit aan professionals moet over laten.
Ja en ik zeg dat die 3 weken extra lessen inhalen in de zomer geen meerwaarde heeft.
Onderwijsachterstand wordt wel weer ingelopen volgend schooljaar, maar je moet er wel voor waken dat er geen leerkrachten opgebrand het schooljaar beginnen. Er zijn overal al lerarentekorten. Hoe wil je al die klassen goed gaan bemannen dan?
Noot noot.
pi_192582637
quote:
19s.gif Op zondag 12 april 2020 16:35 schreef Jojoortje het volgende:

[..]

Ja en ik zeg dat die 3 weken extra lessen inhalen in de zomer geen meerwaarde heeft.
Onderwijsachterstand wordt wel weer ingelopen volgend schooljaar, maar je moet er wel voor waken dat er geen leerkrachten opgebrand het schooljaar beginnen. Er zijn overal al lerarentekorten. Hoe wil je al die klassen goed gaan bemannen dan?
Mooie instelling. Niet de mijne helaas. Zeker hoe jonger, hoe meer dat geldt.
En alles daar onder onderschrijft maar weer de sneeuwvlokjessamenleving die we hebben. 7 weken vakantie anders raken we opgebrand hoor van ons 9 - 15 baan. Laat me niet lachen.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 12-04-2020 16:38:57 ]
pi_192582659
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 16:27 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Niet alle mensen weten dat hè. Ik denk dat kinderen een stapel werk thuis hebben. Online wat kunnen rekenen, taal, aardrijkskunde enz enz kunnen doen en af en toe is er contact met de docent. Dat is mijn beeld. Vandaar de vraag.
Beeldvorming dan.

Ik zet elke maandagochtend de weektaak online voor ieder kind speciaal op maat. De kinderen kan ik wel per vak clusteren en als ze een nieuw doel tegenkomen waarvan ik denk dat ze het lastig vinden, ga ik een instructiefilmpje maken. Na een lesdag bekijk ik hoe de lessen zijn gegaan en dan ga ik de leerlingen videobellen die het lastig vonden en die geef ik live instructie. Ook de pluskinderen videobel ik 2x per week om te kijken hoe het met hun doelen gaan. En dan vergeet ik nog alle kinderen die ik persoonlijk videobel omdat ik denk dat ze dat echt nodig hebben omdat ze het thuis lastig hebben.

En dat zijn nog maar 50% van mijn taken. Ongeveer.
Noot noot.
pi_192582679
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 15:19 schreef VacaLoca het volgende:
Nog geen 2 maandjes iets beperkter onderwijs en dan spreken we over een gigantische leerachterstand :')!

Lekker overdreven weer allemaal. Past weer goed bij de rubbertegel maatschappij.
Allemaal thuisblijven vanwege een verkoudheidsvirus op steroïden is geen symptoom van een rubbertegel maatschappij?
pi_192582717
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 15:46 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Ik zie in basisschool groep 4 een ander beeld:
- 4 groepen, dus 4 docenten.
- elke dag verzorgd 1 van de docenten de instructie: twee filmpjes van 10 minuten (dezelfde uitleg die de normaal op school zouden geven) en een a4tje met opdrachten de ouders (dus ook hun werk proberen te doen) zelf moeten uitleggen aan de Kids, en waarop de ouders moeten letten bij 't nakijken. Elke docent is dus 1 op de 4 dagen aan de beurt om dit te maken.
- daarnaast is elke docent twee keer een half uurtje online voor wat inhoudsloos videogeklets.

Verder geen 1 op 1 contant.
pi_192582729
quote:
1s.gif Op zondag 12 april 2020 16:38 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

7 weken vakantie anders raken we opgebrand hoor van ons 9 - 15 baan. Laat me niet lachen.
Je zet jezelf enorm buitenspel als je dit soort onzin verkondigt. En het ergste is nog dat je er zelf volgens mij geen flauw benul van hebt.
pi_192582759
quote:
1s.gif Op zondag 12 april 2020 16:44 schreef winterapfel het volgende:

[..]

en een a4tje met opdrachten de ouders (dus ook hun werk proberen te doen) zelf moeten uitleggen aan de Kids, en waarop de ouders moeten letten bij 't nakijken.
Zie daar al een deel van het probleem. Scholen die verwachten dat de ouders wel even de rol van de leerkracht overneemt. 8)7
pi_192582761
quote:
19s.gif Op zondag 12 april 2020 16:40 schreef Jojoortje het volgende:

[..]

Beeldvorming dan.

Ik zet elke maandagochtend de weektaak online voor ieder kind speciaal op maat. De kinderen kan ik wel per vak clusteren en als ze een nieuw doel tegenkomen waarvan ik denk dat ze het lastig vinden, ga ik een instructiefilmpje maken. Na een lesdag bekijk ik hoe de lessen zijn gegaan en dan ga ik de leerlingen videobellen die het lastig vonden en die geef ik live instructie. Ook de pluskinderen videobel ik 2x per week om te kijken hoe het met hun doelen gaan. En dan vergeet ik nog alle kinderen die ik persoonlijk videobel omdat ik denk dat ze dat echt nodig hebben omdat ze het thuis lastig hebben.

Wat goed, dat is heel wat anders dan wat wij ervaren.
Geen 1 op 1 contact. Alle plus activiteiten gecancelled. Vier groepen vier dezelfde instructie terwijl ze niet gelijk liepen. Elke dag diverse ad hoc correcties omdat de instructies voor de ouders (dezelfde instructies voor alle vier de groepen) niet kloppen: foute pagina nummers, niet werkende linkjes etc etx
pi_192582762
quote:
19s.gif Op zondag 12 april 2020 16:40 schreef Jojoortje het volgende:
Beeldvorming dan.

Respect hoor! Hoe je in korte tijd zo'n omschakeling hebt gemaakt. Topdocent.
pi_192582772
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 16:45 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Je zet jezelf enorm buitenspel als je dit soort onzin verkondigt. En het ergste is nog dat je er zelf volgens mij geen flauw benul van hebt.
Zoals ik al zei. Ik heb de nodige docenten in mijn sociale netwerk. Als ik zo een beetje meekrijg wat zij doen en waar zij stress van krijgen dan zijn ze in mijn ogen niet veel gewend. Maar dat zijn mijn ogen maar.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-04-2020 16:48:38 ]
pi_192582785
Of jouw ogen zien maar het halve verhaal, of die mensen in jouw netwerk zijn gewoon slechte docenten.
pi_192582787
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 16:47 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Zie daar al een deel van het probleem. Scholen die verwachten dat de ouders wel even de rol van de leerkracht overneemt. 8)7
Deel van het probleem inderdaad. Lesgeven terwijl je ondertussen ook gewoon je 40 uur werkt (even wat minder zit er niet in, het is alle hands on dek ivm de Corona maatregelen).
pi_192582835
Het zou me overigens niets verbazen als we beginnen met halve klassen (afwisselende dagen of zo), omdat alle kids anders te dicht bij elkaar zitten.
pi_192583000
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 16:49 schreef DireStraits7 het volgende:
Of jouw ogen zien maar het halve verhaal, of die mensen in jouw netwerk zijn gewoon slechte docenten.
Dit kan. En het kan ook dat deze docenten wel representatief zijn.
pi_192583054
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 16:49 schreef winterapfel het volgende:

[..]

Deel van het probleem inderdaad. Lesgeven terwijl je ondertussen ook gewoon je 40 uur werkt (even wat minder zit er niet in, het is alle hands on dek ivm de Corona maatregelen).
Los van de tijd is lesgeven wel echt een vak. Ik denk dat 40% van de ouders de lesstof zelf niet of te weinig begrijpt om het over te brengen. Van de 60% die resteert heeft 20% geen zin/tijd om het over te brengen en 20% kan het niet overbrengen.

Dus zo uit de losse pols denk ik dus dat slechts 20% van de thuiszittende kinderen nu adequaat les krijgt. Op zo'n jonge leeftijd is een 'kwartaaltje eruit' ontzettend schadelijk. Dat loop je niet ff in ofzo.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-04-2020 17:11:47 ]
pi_192583099
quote:
1s.gif Op zondag 12 april 2020 17:09 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

Dus zo uit de losse pols denk ik dus dat slechts 20% van de thuiszittende kinderen nu adequaat les krijgen. Op zo'n jonge leeftijd is een 'kwartaaltje eruit' ontzettend schadelijk. Dat loop je niet ff in ofzo.
Ik denk dat een van de grootste problemen het verschil is tussen degenen die wel en degenen die geen computer thuis hebben en/of kinderen die sowieso al kwetsbaar zijn. Kinderen met autisme bijvoorbeeld of met leerproblemen.
pi_192583139
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 17:12 schreef janzjanz het volgende:

[..]

Ik denk dat een van de grootste problemen het verschil is tussen degenen die wel en degenen die geen computer thuis hebben en/of kinderen die sowieso al kwetsbaar zijn. Kinderen met autisme bijvoorbeeld of met leerproblemen.
Dat versterkt inderdaad ook nog. In veel gemeenten is er toch zo een laptop regeling? In een aantal sowieso al, maar nu met corona dacht ik het bij meer gemeenten gezien te hebben.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 12-04-2020 17:15:54 ]
pi_192583244
quote:
1s.gif Op zondag 12 april 2020 17:15 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Dat versterkt inderdaad ook nog. In veel gemeenten is er toch zo een laptop regeling? In een aantal sowieso al, maar nu met corona dacht ik het bij meer gemeenten gezien te hebben.
Dat klopt, die regelingen waren er voor een deel al en er zijn nog meer mogelijkheden gekomen inderdaad.
pi_192584241
In ieder geval bedankt voor de complimenten. :@
Noot noot.
pi_192584273
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 16:47 schreef winterapfel het volgende:

[..]

Wat goed, dat is heel wat anders dan wat wij ervaren.
Geen 1 op 1 contact. Alle plus activiteiten gecancelled. Vier groepen vier dezelfde instructie terwijl ze niet gelijk liepen. Elke dag diverse ad hoc correcties omdat de instructies voor de ouders (dezelfde instructies voor alle vier de groepen) niet kloppen: foute pagina nummers, niet werkende linkjes etc etx
Ja dat is wel anders. Denk dat het echt anders kan, maar dan moet iedereen er wel voor open staan.
Noot noot.
pi_192584311
Ik had laatst een megalang instructiefilmpje over de verhoudingstabellen.
Toen kreeg ik een verzoek van een leerling om even te videobellen. Nou oké... :) Zegt ze: Ja je oorbel hangt een beetje scheef, of ik dat even goed wilde doen.
Noot noot.
pi_192584431
Maar goed ik dwaal af... 8-)
Noot noot.
pi_192584742
quote:

Ik merk bij mijn eigen werkgever (grote telecomboer) dat die productiviteitseis losgelaten wordt. Waar nodig wordt er flexibel omgegaan, 6 uur per dag werken bijvoorbeeld kan in overleg met de leidinggevende van de afdeling ingeregeld worden. Zelf heb ik er geen behoefte aan - ik werkte toch al voornamelijk vanuit thuis en heb geen kinderen - dus verandert er vrij weinig.
Ik ben een TWEAKER :P
pi_192585922
quote:
Heb je je eigen bronnen gelezen? Het kabinet maakt zich druk om een eventuele leerachterstand van alle kinderen vanwege het niet kunnen volgen van regulier onderwijs. Het kabinet ja, scholen zelf niet, of in elk gev veel minder.

Zoals al je bronnen laten zien: men (de scholen zelf) maakt zich vooral druk om het welbevinden van kinderen in kwetsbare thuissituaties.

Bedankt voor je bronnen dus, ze bewijzen precies het punt dat ik probeer te maken.

Zie bijvoorbeeld de laatste alinea uit je eerste bron, met deze pakkende titel:

quote:
SCHOOLLEIDERS MAKEN ZICH ZORGEN OVER LEERACHTERSTANDEN
Maar met deze conclusie:

quote:
Zodra de scholen de deuren weer openen kan dat een behoorlijke invloed hebben op de leerresultaten, maar vooral ook op de sociaal-emotionele kant, zegt Van Haren. 'Als je in een heel ingewikkelde thuissituatie zit, kom je anders terug dan wanneer je eigenlijk wel een fijne tijd hebt gehad. Scholen zijn heel goed in staat om om te gaan met leerachterstanden, maar problemen in de thuissituatie kun je moeilijker oppakken en dat is ook zeker niet een taak van de school alleen.'
Lees dus niet alleen de kop van de artikelen, maar met name de inhoud.
pi_192586014
quote:
1s.gif Op zondag 12 april 2020 20:25 schreef wpor het volgende:

[..]

Bedankt voor je bronnen dus, ze bewijzen precies het punt dat ik probeer te maken.

Zie bijvoorbeeld de laatste alinea uit je eerste bron:
[..]

Lees dus niet alleen de kop van de artikelen, maar met name de inhoud.
Alsof een arts zegt dat die "heel goed in staat is om met hartinfarcten om te gaan" en jij antwoordt met "Oh, dus er is helemaal niets aan de hand"?
  zondag 12 april 2020 @ 20:38:38 #170
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_192586171
quote:
1s.gif Op zondag 12 april 2020 16:44 schreef winterapfel het volgende:

[..]

Ik zie in basisschool groep 4 een ander beeld:
- 4 groepen, dus 4 docenten.
- elke dag verzorgd 1 van de docenten de instructie: twee filmpjes van 10 minuten (dezelfde uitleg die de normaal op school zouden geven) en een a4tje met opdrachten de ouders (dus ook hun werk proberen te doen) zelf moeten uitleggen aan de Kids, en waarop de ouders moeten letten bij 't nakijken. Elke docent is dus 1 op de 4 dagen aan de beurt om dit te maken.
- daarnaast is elke docent twee keer een half uurtje online voor wat inhoudsloos videogeklets.

Verder geen 1 op 1 contant.
Dat klinkt vrij mager idd. Hier drie jongeren op drie verschillende scholen en dan nog diverse neefjes en nichtjes op de basisschool en er zit wel wat verschil tussen maar zo mager als de school van jouw kind zit er niet tussen.

Mijn jongste (brugklas) heeft ongeveer van negen tot half één online les dagelijks. Jongste zoon wordt het minst beziggehouden maar die krijgt gewoon een studiewijzer voor een paar weken plus elke vrijdag uiterlijk een taak inleveren voor elk vak.
pi_192586373
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 20:30 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Alsof een arts zegt dat die "heel goed in staat is om met hartinfarcten om te gaan" en jij antwoordt met "Oh, dus er is helemaal niets aan de hand"?
Het 'druk maken om niks' wat ik zei is inderdaad misschien weer het andere uiterste. Echter van de scholen zelf heb ik vernomen dat ze die leerachterstand echt niet het grootste probleem vinden, daar komen ze prima uit. Waar men zich nu op zou moeten focussen (ouders zelf, het kabinet, scholen, etc) is het welbevinden van sommige kinderen. Daar zien scholen echt problemen ontstaan, die leerachterstand komt wel goed. Dat is wat ik aan probeer te geven. Vanuit het kabinet lijkt namelijk vooral dat men zich zorgen maakt om een eventuele leerachterstand.

Dit staat notabene in je eerste eigen bron.
pi_192586500
quote:
1s.gif Op zondag 12 april 2020 20:49 schreef wpor het volgende:

[..]

Het 'druk maken om niks' wat ik zei is inderdaad misschien weer het andere uiterste. Echter van de scholen zelf heb ik vernomen dat ze die leerachterstand echt niet het grootste probleem vinden, daar komen ze prima uit. Waar men zich nu op zou moeten focussen (ouders zelf, het kabinet, scholen, etc) is het welbevinden van sommige kinderen. Daar zien scholen echt problemen ontstaan, die leerachterstand komt wel goed. Dat is wat ik aan probeer te geven. Vanuit het kabinet lijkt namelijk vooral dat men zich zorgen maakt om een eventuele leerachterstand.

Dit staat notabene in je eerste eigen bron.
Precies ook mijn punt hoor. We beginnen sowieso eerst met het welbevinden van de kinderen zodra de scholen open gaan. We kunnen moeilijk vanaf dag 1 meteen alle ‘gemiste’ leerstof er in rammen. Dat komt wel.
Noot noot.
pi_192588200
quote:
1s.gif Op zondag 12 april 2020 17:09 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Los van de tijd is lesgeven wel echt een vak. Ik denk dat 40% van de ouders de lesstof zelf niet of te weinig begrijpt om het over te brengen. Van de 60% die resteert heeft 20% geen zin/tijd om het over te brengen en 20% kan het niet overbrengen.

Dus zo uit de losse pols denk ik dus dat slechts 20% van de thuiszittende kinderen nu adequaat les krijgt. Op zo'n jonge leeftijd is een 'kwartaaltje eruit' ontzettend schadelijk. Dat loop je niet ff in ofzo.
Ik zeg je eerlijk dat ik het overdreven vind voor bv groep 2. Kleurplaten, knutselwerkjes, beetje oefenen met schrijven al, paasliedjes.

De school is beoordeeld als heel goed maar het is nou niet zo dat je een enorme achterstand oploopt na een kwartaal.
In zo'n klas zitten 30 kinderen met 1 juf dus amper persoonlijke aandacht.
Paar uur per week helpen, oefenen met schrijven, lezen, rekenen kom je voor mijn gevoel verder mee.

Het is meer de interactie met andere kinderen en de routine.
Maar die van mij is best introvert en vind het dan allang best zo.

Weet niet hoe het voor groep 3-6 is.
Maar als je terugdenkt, loop je daar nou in een kwartaal zo'n gigantische achterstand mee op?
pi_192588622
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 16:52 schreef winterapfel het volgende:
Het zou me overigens niets verbazen als we beginnen met halve klassen (afwisselende dagen of zo), omdat alle kids anders te dicht bij elkaar zitten.
Ik vrees ook dat ze met zo’n absurde oplossing komen. Het slaat echter ergens op omdat die 1.5 meter al compleet arbitrair is. Om het nog erger te maken zullen rond mei/juni de airconditioning system weer aangaan wat resulteert in een extreem lage luchtvochtigheid en dus een broedplaats voor virussen maakt van lokalen en kantoren. Het is dus schijnveiligheid.

We weten na drie maanden wie de risicogroepen zijn om te sterven aan COVID-19 en wie amper iets van het virus merkt. Isoleer de risicogroepen en slaat de rest van Nederland weer hun leven leiden.

Onze samenleving en onze toekomst is meer dan alleen zwakke ouderen.
  zondag 12 april 2020 @ 22:50:54 #175
346939 Janneke141
pi_192588720
quote:
1s.gif Op zondag 12 april 2020 22:46 schreef subotica het volgende:

[..]

Ik vrees ook dat ze met zo’n absurde oplossing komen. Het slaat echter ergens op omdat die 1.5 meter al compleet arbitrair is. Om het nog erger te maken zullen rond mei/juni de airconditioning system weer aangaan wat resulteert in een extreem lage luchtvochtigheid en dus een broedplaats voor virussen maakt van lokalen en kantoren. Het is dus schijnveiligheid.

We weten na drie maanden wie de risicogroepen zijn om te sterven aan COVID-19 en wie amper iets van het virus merkt. Isoleer de risicogroepen en slaat de rest van Nederland weer hun leven leiden.

Onze school heeft 1000 leerlingen. Als we de helft laten komen dan hebben we er 500 in het gebouw. Stel dat het ons lukt om de 1,5 meter afstand tijdens de les te bewaren, dan nog is het tijdens de pauze of voor of na schooltijd echt een kansloze missie. Kinderen zoeken elkaar nu eenmaal op, daar kunnen wij echt niet als politieagenten tussen gaan staan.

Als de scholen weer open gaan dan is dat omdat dat veilig wordt geacht, niet omdat de optie zou bestaan om een school te openen in anderhalvemetermodus.

Hoe dan ook, als mijn school morgen besluit weer open te gaan dan sta ik overmorgen weer in mijn lokaal.
pi_192589464
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 22:50 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Onze school heeft 1000 leerlingen. Als we de helft laten komen dan hebben we er 500 in het gebouw. Stel dat het ons lukt om de 1,5 meter afstand tijdens de les te bewaren, dan nog is het tijdens de pauze of voor of na schooltijd echt een kansloze missie. Kinderen zoeken elkaar nu eenmaal op, daar kunnen wij echt niet als politieagenten tussen gaan staan.
Zelfs als het er maar 100 zouden zijn lijkt me dat al niet te doen.

quote:
Als de scholen weer open gaan dan is dat omdat dat veilig wordt geacht, niet omdat de optie zou bestaan om een school te openen in anderhalvemetermodus.
Precies.

quote:
Hoe dan ook, als mijn school morgen besluit weer open te gaan dan sta ik overmorgen weer in mijn lokaal.
Goed van je. Maar als jij degene zou zijn die moet kiezen, zou jouw school dan morgen open gaan?
  zondag 12 april 2020 @ 23:28:22 #177
346939 Janneke141
pi_192589542
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 23:25 schreef probeer het volgende:

Goed van je. Maar als jij degene zou zijn die moet kiezen, zou jouw school dan morgen open gaan?
Na de meivakantie, denk ik. Maar ik zal er onmiddellijk aan toevoegen dat ik blij ben die beslissing niet te hoeven maken.
  zondag 12 april 2020 @ 23:35:43 #178
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_192589726
quote:
1s.gif Op zondag 12 april 2020 22:46 schreef subotica het volgende:

[..]

Dat besef komt er ongeveer met drie weken.
We gaan nu langzaam scholen, kleine horeca en sportscholen openen.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_192589825
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 22:23 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Ik zeg je eerlijk dat ik het overdreven vind voor bv groep 2. Kleurplaten, knutselwerkjes, beetje oefenen met schrijven al, paasliedjes.

De school is beoordeeld als heel goed maar het is nou niet zo dat je een enorme achterstand oploopt na een kwartaal.
In zo'n klas zitten 30 kinderen met 1 juf dus amper persoonlijke aandacht.
Paar uur per week helpen, oefenen met schrijven, lezen, rekenen kom je voor mijn gevoel verder mee.

Het is meer de interactie met andere kinderen en de routine.
Maar die van mij is best introvert en vind het dan allang best zo.

Weet niet hoe het voor groep 3-6 is.
Maar als je terugdenkt, loop je daar nou in een kwartaal zo'n gigantische achterstand mee op?
Groep 3 is leren lezen en beginnend rekenen. Met beiden, maar vooral lezen merk je dat het snel achteruit gaat na 1 week niet oefenen. Ze zijn het trucje aan het leren en kunnen het nog allerminst op de automatische piloot.

Ik vind het gaaf om te zien hoe sommige docenten nieuwe middelen proberen om hun kinderen te bereiken. Bij mijn kind baal ik er echter van dat er eigenlijk geen lesgegeven wordt. Er is een week programma waarin staat welke werkjes ze moeten doen en verder is er nu 30min per week even remote de juf zien. Dat is dan natuurlijk hoi zeggen, zonder school inhoudelijke interactie.

Ik mag hopen dat de school na de meivakantie weer begint, want op deze manier is er absoluut geen vorm van lesgeven. Je mag zelf verzinnen hoe je je kind wat bij brengt, want de oefeningen missen de context die de docent in de klas normaliter geeft. Alle druk dus bij de ouders, terwijl het huiswerk klaar leggen ook niet veel voorstelt volgens mij...

En nee, ik klaag niet over mijn kinderen. Ik vind het fantastisch om van dicht bij te zien wat ze al kunnen. Bijzonder om te zien. Ik baal er alleen van dat ik als werkende ouder mezelf een slag in de rondte werk terwijl mijn kind geen docent heeft die daadwerkelijk moeite doet om hun leerlingen te bereiken.
pi_192592129
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 23:28 schreef Janneke141 het volgende:
Na de meivakantie, denk ik. Maar ik zal er onmiddellijk aan toevoegen dat ik blij ben die beslissing niet te hoeven maken.
Waarom zou je die beslissing niet willen nemen ? Zoals het nu gaat was het de eerste weken wellicht spannend, en nieuw, maar dat is er nu wel vanaf. Aan heel veel kanten schuurt het . De beslissing nemen , gefaseerd open en dan gelijk met een aantal maatregelen van jouw kant om het risico te minimaliseren. Ben benieuwd welke dat dan zijn. Volgens mij heb jij wel ideeen.
pi_192592428
Onze mag wel zeker wel open na de meivakantie vind ik. We moeten dan wel meteen op zoek naar invalleerkrachten en dat is wel een probleem. :{
Noot noot.
pi_192592442
quote:
19s.gif Op maandag 13 april 2020 09:07 schreef Jojoortje het volgende:
Onze mag wel zeker wel open na de meivakantie vind ik. We moeten dan wel meteen op zoek naar invalleerkrachten en dat is wel een probleem.
Waarom invalleerkrachten? Zijn er zoveel zieken? Of gewoon tekort?
  maandag 13 april 2020 @ 09:56:44 #183
346939 Janneke141
pi_192592863
Frankrijk stuurt dit schooljaar naar de eeuwige jachtvelden:

quote:
Vanavond rond 20.00 uur spreekt de Franse president Macron de bevolking toe over de bestrijding van het coronavirus, voor de derde keer. Volgens Franse media zal hij geen verlichting bieden, zoals in sommige andere Europese landen gebeurt, maar komt hij juist met meer maatregelen. Meerdere bronnen melden bijvoorbeeld dat Macron de lockdown gaat verlengen tot medio mei en dat scholen pas in september weer open kunnen.
  maandag 13 april 2020 @ 09:59:06 #184
346939 Janneke141
pi_192592899
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2020 07:46 schreef janzjanz het volgende:

[..]

Waarom zou je die beslissing niet willen nemen ? Zoals het nu gaat was het de eerste weken wellicht spannend, en nieuw, maar dat is er nu wel vanaf. Aan heel veel kanten schuurt het . De beslissing nemen , gefaseerd open en dan gelijk met een aantal maatregelen van jouw kant om het risico te minimaliseren. Ben benieuwd welke dat dan zijn. Volgens mij heb jij wel ideeen.
Veel focus op hygiëneregels. Vaak handen wassen, hoesten en niezen in je elleboog. Desinfecterende middelen in alle lokalen. Alle leerlingen en personeelsleden met klachten, hoe licht ook, thuis laten blijven en wegsturen als ze toch op school zijn.
En verder gewoon doen wat we altijd doen. Ik zie geen andere mogelijkheid.
pi_192593067
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2020 09:59 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Veel focus op hygiëneregels. Vaak handen wassen, hoesten en niezen in je elleboog. Desinfecterende middelen in alle lokalen. Alle leerlingen en personeelsleden met klachten, hoe licht ook, thuis laten blijven en wegsturen als ze toch op school zijn.
En verder gewoon doen wat we altijd doen. Ik zie geen andere mogelijkheid.
Ik ben wel benieuwd hoe er dan omgegaan wordt met allergieën. Al kan ik dat zelf ook wel invullen... Blijf maar thuis.

Makkelijkste oplossing voor de groep, maar vervelend voor individuen.
pi_192593334
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2020 09:09 schreef janzjanz het volgende:

[..]

Waarom invalleerkrachten? Zijn er zoveel zieken? Of gewoon tekort?
Risicogevallen. Ook met zieke partners thuis die in een chemotraject zitten.

En bv onze 64/65 jarigen dan? Mogen de kleinkinderen niet zien, maar wel lesgeven? Zeer benieuwd wat er straks uit het onderzoek gaat komen van het RIVM.
Noot noot.
pi_192594586
quote:
19s.gif Op maandag 13 april 2020 10:30 schreef Jojoortje het volgende:
Zeer benieuwd wat er straks uit het onderzoek gaat komen van het RIVM.
Het RIVM onderzoek zal niet afgerond zijn. Er waren tekort proefpersonen (er waren er 100 nodig) en rond 20 april hopen ze de eerste resultaten te hebben op basis van de eigenlijk te kleine steekproef.

Ondertussen is nergens nog aangetoond dat een kind een volwassene heeft besmet.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)best-lastig-a3996057

En Rutte zei dat ook al toen hij de scholen sloot. Er is geen aanwijzing dat scholen zorgen voor de verspreiding van de besmetting door de kinderen. Het sluiten van de scholen was eerder een emotionele dan rationele beslissing. Grote kans dat dat er nu weer uitkomt...

Kinderen tot 12 jaar mogen nu ook al buiten met elkaar spelen in kleine groepen. Begeleiders moeten wel 1,5 afstand tot elkaar houden
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/vragen-antwoorden

School dus gefaseerd open, risicogevallen blijven thuis. Dat geldt voor leerkrachten en ook voor kinderen met lichte klachten.
  maandag 13 april 2020 @ 13:17:44 #188
11682 Moonah
Jolie femme
pi_192595652
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2020 11:52 schreef janzjanz het volgende:

[..]

Het RIVM onderzoek zal niet afgerond zijn. Er waren tekort proefpersonen (er waren er 100 nodig) en rond 20 april hopen ze de eerste resultaten te hebben op basis van de eigenlijk te kleine steekproef.

En Rutte zei dat ook al toen hij de scholen sloot. Er is geen aanwijzing dat scholen zorgen voor de verspreiding van de besmetting door de kinderen. Het sluiten van de scholen was eerder een emotionele dan rationele beslissing. Grote kans dat dat er nu weer uitkomt...

Kinderen tot 12 jaar mogen nu ook al buiten met elkaar spelen in kleine groepen. Begeleiders moeten wel 1,5 afstand tot elkaar houden
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/vragen-antwoorden

School dus gefaseerd open, risicogevallen blijven thuis. Dat geldt voor leerkrachten en ook voor kinderen met lichte klachten.
Toch staat dit haaks op elkaar. Als kinderen geen besmettingsgevaar vormen, waarom zouden ze dan met lichte klachten thuis moeten blijven?
Hier in Brabant hebben we een week gewerkt waarbij collega's en kinderen met lichte klachten thuis moesten blijven, voordat de scholen gesloten werden. Wij hadden halfvolle klassen en diverse groepen die thuis moesten blijven ivm leerkracht met klachten.
Wat betreft lesgeven lijkt de huidige situatie me dan wenselijker, digitaal onderwijs op afstand.
Wat betreft welbevinden lijkt het me beter als klachtenvrije kinderen naar school komen (tenminste, de kinderen van mijn school, ik werk in ht SO).
pi_192596204
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2020 13:17 schreef Moonah het volgende:
Toch staat dit haaks op elkaar. Als kinderen geen besmettingsgevaar vormen, waarom zouden ze dan met lichte klachten thuis moeten blijven?
Dat is het advies van het RIVM . Ze vormen geen besmettingsgevaar lijkt het tot nu toe, maar om alle risico's uit te sluiten zou je degenen met verkoudheid en verhoging beter thuis kunnen laten .
  maandag 13 april 2020 @ 14:56:18 #190
11682 Moonah
Jolie femme
pi_192597108
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2020 13:56 schreef janzjanz het volgende:

[..]

Dat is het advies van het RIVM .
Dat weet ik. Maar het voelt gek.
Ik ben erg benieuwd naar de resultaten van het onderzoek naar de overdracht door kinderen.
  maandag 13 april 2020 @ 14:56:40 #191
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_192597114
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2020 11:52 schreef janzjanz het volgende:

[..]

En Rutte zei dat ook al toen hij de scholen sloot. Er is geen aanwijzing dat scholen zorgen voor de verspreiding van de besmetting door de kinderen. Het sluiten van de scholen was eerder een emotionele dan rationele beslissing.
Het is een nieuw virus dat aan het toeslaan is.

Wat wil jij dan? Eerst grondig wetenschappelijk onderzoek naar wat nu wel/niet een echte besmettingshaard kan zijn alvorens je daadwerkelijk actie onderneemt? Die luxe heb je doorgaans alleen in situaties waar je de tijd hebt omdat het virus nog niet toegeslagen.

Wanneer het virus daadwerkelijk heeft toegeslagen is het logisch dat je mogelijke besmettingshaarden probeert voor te zijn en in de tussentijd verder te onderzoeken wat nu wel en wat niet de echte gevaren zijn.
Krekker is de bom!
pi_192597357
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2020 14:56 schreef KreKkeR het volgende:
Wat wil jij dan? Eerst grondig wetenschappelijk onderzoek naar wat nu wel/niet een echte besmettingshaard kan zijn alvorens je daadwerkelijk actie onderneemt? Die luxe heb je doorgaans alleen in situaties waar je de tijd hebt omdat het virus nog niet toegeslagen.
Het RIVM zegt dat er geen bewijs is... Ook nu is er nergens het bewijs dat (jonge) kinderen het virus overdragen. De kans is heel groot dat ook het onderzoek straks dit ook uitwijst,omdat nergens ter wereld dit wordt aangegeven.
  maandag 13 april 2020 @ 15:22:58 #193
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_192597548
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2020 15:10 schreef janzjanz het volgende:

[..]

Het RIVM zegt dat er geen bewijs is... Ook nu is er nergens het bewijs dat (jonge) kinderen het virus overdragen. De kans is heel groot dat ook het onderzoek straks dit ook uitwijst,omdat nergens ter wereld dit wordt aangegeven.
Mijn punt is dat "geen bewijs" in een periode waarin sowieso nog relatief weinig onderzoek is gedaan naar het virus nog niet zo heel veel zegt (ik heb het over de periode waarin men de lock down beslissingen nam, enkele weken terug).

Wat had jij dan voorgesteld enkele weken geleden? Eerst even rustig op je gemakje grondig onderzoek doen naar de omstandigheden waaronder het virus wel/niet wordt overgedragen en pas daarna maatregelen nemen?
Krekker is de bom!
  maandag 13 april 2020 @ 15:37:05 #194
11682 Moonah
Jolie femme
pi_192597758
Hoewel ik de bron niet echt vertrouwen vind uitstralen, vind ik de conclusie niet verwonderlijk.
https://www.ynetnews.com/(...)etiQoiLqNlYLnnRg3h78
pi_192597843
Misschien dat alleen de kinderen terug naar school gaan die voor dit gebeuren onder hun niveau presteerden of er op. De rest van de kinderen hebben alvast vakantie. Denk ik.
pi_192602597
quote:
1s.gif Op maandag 13 april 2020 15:42 schreef Sunshine1982 het volgende:
Misschien dat alleen de kinderen terug naar school gaan die voor dit gebeuren onder hun niveau presteerden of er op. De rest van de kinderen hebben alvast vakantie. Denk ik.
Lijkt me onmogelijk om als leerkracht te zeggen wie er wel naar school mag en wie niet.
Noot noot.
pi_192602621
quote:
19s.gif Op maandag 13 april 2020 20:21 schreef Jojoortje het volgende:

[..]

Lijkt me onmogelijk om als leerkracht te zeggen wie er wel naar school mag en wie niet.
Hoezo? Je weet toch wel hoe welke leerling scoort? Hoe moet je anders een voortgangsgesprek met de ouders vol praten?
  maandag 13 april 2020 @ 20:27:54 #198
11682 Moonah
Jolie femme
pi_192602711
quote:
1s.gif Op maandag 13 april 2020 20:22 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Hoezo? Je weet toch wel hoe welke leerling scoort? Hoe moet je anders een voortgangsgesprek met de ouders vol praten?
Hebben niet alle kinderen even veel recht op onderwijs,ongeacht hun 'scores' ?
pi_192602770
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2020 20:27 schreef Moonah het volgende:

[..]

Hebben niet alle kinderen even veel recht op onderwijs,ongeacht hun 'scores' ?
Tuurlijk wel, het was maar een gedachte :) Kijk je naar Denemarken, daar gaat de eerste periode alleen nog maar de basisschool open. Dus daar krijgen ook niet meteen alle kinderen onderwijs zij het in een andere context.
pi_192602822
quote:
1s.gif Op maandag 13 april 2020 20:22 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Ik weet precies hoe elk kind bij mij uit de groep scoort. Dus als het onder hun niveau is of op hun niveau (wie bepaalt dat?) dan mogen ze naar school? :{ Dus alleen de kinderen die boven hun niveau scoren, blijven thuis?

Ik heb dus leerling A waarvan het capaciteitenonderzoek zegt dat hij laag intelligent is. Heeft dus afgelopen januari bij mij uitzonderlijk goed gescoord (maar nog wel net beneden gemiddeld), dus hij scoort dan boven zijn niveau en moet dan thuis blijven?

Bovendien vind ik dat iedereen evenveel recht heeft op onderwijs.
Noot noot.
pi_192602930
Wat is de wetenschappelijke basis dat een kind het niet kan verspreiden? Ik zi e niet in hoe een kind daarin anders is als een volwassene. Dat de meesten niet ziek ervan worden is geen bewijs, er word al genoeg asymptomatisch verspreid ook.
  maandag 13 april 2020 @ 21:04:51 #202
11682 Moonah
Jolie femme
pi_192603365
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2020 20:40 schreef Dreassic het volgende:
Wat is de wetenschappelijke basis dat een kind het niet kan verspreiden? Ik zi e niet in hoe een kind daarin anders is als een volwassene. Dat de meesten niet ziek ervan worden is geen bewijs, er word al genoeg asymptomatisch verspreid ook.
Daar wordt nu dus onderzoek naar gedaan.:)
pi_192603543
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2020 20:40 schreef Dreassic het volgende:
Wat is de wetenschappelijke basis dat een kind het niet kan verspreiden? Ik zi e niet in hoe een kind daarin anders is als een volwassene. Dat de meesten niet ziek ervan worden is geen bewijs,
Nee, niet dat kinderen het niet kunnen verspreiden, maar dat het risico vrij laag is. Inderdaad omdat ze meestal niet ziek worden. Wie niet ziek wordt, heeft niet of nauwelijks symptomen en is dus een veel kleiner (potentieel) risico.

quote:
er word al genoeg asymptomatisch verspreid ook.
Onbewezen. Er wordt nogal laks omgegaan met het verschil tussen asymptomatisch en presymptomatisch en met de vraag wanneer iemand zegt symptomen te ervaren.
pi_192603553
Voor de onderbouw is een 1,5m afstand (Kind-leerkracht) niet te realiseren. Middenbouw snapt het, maar kunnen het een keer vergeten. Bovenbouw lukt prima.

Alleen als de kinderen ook afstand moeten nemen van elkaar wordt het voor iedere groep wel een probleem. Of de ene dag de helft vd kinderen naar school en de andere dag de andere helft? Zeer benieuwd.
Noot noot.
pi_192607447
Leuk dat idee van maximaal 15 kinderen in een klas en de dag dan opdelen in twee groepen maar hoe gaat dat er uit zien voor een kind waarvan beide ouders een vitaal beroep hebben?

Kan je moeilijk van verwachten dat ze het kind even op komen halen tussen de middag..
Zonder wrijving geen glans
pi_192607536
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2020 04:54 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Leuk dat idee van maximaal 15 kinderen in een klas en de dag dan opdelen in twee groepen maar hoe gaat dat er uit zien voor een kind waarvan beide ouders een vitaal beroep hebben?

Kan je moeilijk van verwachten dat ze het kind even op komen halen tussen de middag..
Overblijven
pi_192608244
quote:
19s.gif Op maandag 13 april 2020 21:16 schreef Jojoortje het volgende:
Voor de onderbouw is een 1,5m afstand (Kind-leerkracht) niet te realiseren
Nee, dat is onmogelijk te handhaven in de klas. Moet je niet eens willen proberen.
  woensdag 22 april 2020 @ 14:23:21 #209
80382 manny
30 is best veel
pi_192750999
Het is zover. Er wordt gesproken over inkorten zomervakantie. Schitterend.

Ben benieuwd welke redeneringen er nu komen van lieden die het eerst nog over leerachterstanden hebben gehad en nu moeten gaan uitleggen dat vakantie inkorten toch echt geen oplossing is.
  woensdag 22 april 2020 @ 17:51:41 #210
346939 Janneke141
pi_192754065
Dat zingt al een week of twee rond inmiddels, maar ik heb nog geen enkel concreet plan in die richting gezien.

Ik zou het trouwens nog doen ook, mits aan de twee volgende voorwaarden voldaan:
- Het is geen klassikale les maar alleen bedoeld voor leerlingen met achterstanden. Er zijn goede afspraken met leerlingen en ouders over de verwachtingen
- Het wordt fatsoenlijk gecompenseerd.
pi_192754225
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2020 17:51 schreef Janneke141 het volgende:
Dat zingt al een week of twee rond inmiddels, maar ik heb nog geen enkel concreet plan in die richting gezien.

Ik zou het trouwens nog doen ook, mits aan de twee volgende voorwaarden voldaan:
- Het is geen klassikale les maar alleen bedoeld voor leerlingen met achterstanden. Er zijn goede afspraken met leerlingen en ouders over de verwachtingen
- Het wordt fatsoenlijk gecompenseerd.

Er moet dus meer salaris bij?
Je kan overigens ook de vakantie verschuiven. Pak je eea met kerst terug. Of je beschouwt de maand maart 2020 goeddeels als je compensatie

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-04-2020 18:08:21 ]
  woensdag 22 april 2020 @ 18:10:50 #212
346939 Janneke141
pi_192754253
quote:
1s.gif Op woensdag 22 april 2020 18:08 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Er moet dus meer salaris bij?
Je kan overigens ook de vakantie verschuiven. Pak je eea met kerst terug. Of je beschouwt de maand maart 2020 goeddeels als je compensatie
In maart 2020 heb ik gewoon gewerkt.

In het onderwijs word je min of meer per lesuur betaald. Dus als ik in de zomervakantie 40 uur extra lesgeef, dan wil ik die 40 uur extra betaald hebben.

Voor extra vrije dagen op een ander moment zou ik het ook wel doen, alleen heb je daar niets aan, want het hele idee van lesgeven in de vakantie is nu net om de lestijd (voor alle leerlingen of een gedeelte) op te krikken. Als je de leraren dan op een later moment alsnog vrijgeeft, dan ben je er niets mee opgeschoten.
pi_192754279
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2020 18:10 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

In het onderwijs word je min of meer per lesuur betaald. Dus als ik in de zomervakantie 40 uur extra lesgeef, dan wil ik die 40 uur extra betaald hebben.

Voor extra vrije dagen op een ander moment zou ik het ook wel doen, alleen heb je daar niets aan, want het hele idee van lesgeven in de vakantie is nu net om de lestijd (voor alle leerlingen of een gedeelte) op te krikken. Als je de leraren dan op een later moment alsnog vrijgeeft, dan ben je er niets mee opgeschoten.
Je krijgt de hele vakantie al doorbetaald
pi_192754284
De juf van mijn dochter had het over prioriteiten leggen bij groep 2. Dus groep 1 nog geen les geven en dan groep 2 splitsen. 6 kinderen smorgens les en 6 kinderen smiddags.
  woensdag 22 april 2020 @ 18:13:19 #215
346939 Janneke141
pi_192754288
Ja, doei.
  zondag 26 april 2020 @ 08:07:51 #216
80382 manny
30 is best veel
pi_192810075
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2020 18:10 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Als ik even kijk naar de juffen en meesters in onze omgeving dan is er de eerste weken na de "lock down" hard gewerkt om de boel te regelen en te wennen aan de nieuwe manier van werken, daarna is er echt niemand die aan zijn uurtjes is gekomen via "zoom" en het beantwoorden van telefoontjes en e-mail. Er is een limiet aan wat je vanuit huis kan doen.

Ik heb nog niets gehoord over leraren die delen van hun salaris willen teruggeven omdat ze niet aan de uurtjes komen. Dat zou dan de andere kant van de medaille zijn.
pi_192810109
Mijn dochter gaat 12 mei weer naar school. 11 mei zijn de kinderen nog vrij zodat school de laatste voorbereidingen kan treffen.

Schooltijden worden wel anders, ze gaan nu naar een continurooster.
pi_192810111
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2020 08:07 schreef manny het volgende:

[..]

Als ik even kijk naar de juffen en meesters in onze omgeving dan is er de eerste weken na de "lock down" hard gewerkt om de boel te regelen en te wennen aan de nieuwe manier van werken, daarna is er echt niemand die aan zijn uurtjes is gekomen via "zoom" en het beantwoorden van telefoontjes en e-mail. Er is een limiet aan wat je vanuit huis kan doen.

Ik heb nog niets gehoord over leraren die delen van hun salaris willen teruggeven omdat ze niet aan de uurtjes komen. Dat zou dan de andere kant van de medaille zijn.
Ik lever ook geen vrije dagen in omdat ik minder effectieve uren maak. Jij wel?
.
  zondag 26 april 2020 @ 08:23:20 #219
80382 manny
30 is best veel
pi_192810136
quote:
1s.gif Op zondag 26 april 2020 08:17 schreef Fer het volgende:

[..]

Ik lever ook geen vrije dagen in omdat ik minder effectieve uren maak. Jij wel?
Ik heb een eigen bedrijf, en de mensen die voor mij werken zijn allemaal teruggezet in uren ja.

Ik woon samen met een juf, en ik zie hoe hard ze werkt; maar ook dat ze haar uren niet haalt m.u.v. de eerste weken. Het werk is gewoon op na een aantal uur als je geen contact kan hebben.

Overigens is hier de onderbouw al weer begonnen, dus inmiddels werkt ze weer elke dag op school met allemaal aangepaste maatregelen. Ja, heel veel handen wassen en ook best een beetje zorgen maken over de risico's.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')