paulgo | woensdag 4 maart 2020 @ 23:49 |
Er komt weer een subsidie voor de aanschaf van een elektrische auto van maximaal ¤4000. De regeling is bedoeld om het milieu te besparen, zoals afgesproken in het klimaat akkoord. Idioot dat zo ons belastingsgeld cadeau gegeven wordt aan grote autofabrikanten zoals bijvoorbeeld Tesla van Elon Musk. Subsidies werken niet is in het verleden gebleken. Eerst worden er wel mensen door verleid maar als de subsidie te aantrekkelijk is geworden, verdwijnt die daarna en maakt dan plaats voor een ontmoediging door hogere bijtelling van elektrische auto's, meer wegenbelasting enz. Zo wordt de autorijder weer eens voor de gek gehouden. Een sigaar uit eigen doos want de benzine rijders gaan daarbij nog extra betalen en bijdragen aan deze subsidie. Bron: https://www.telegraaf.nl/(...)die-voor-stekkerauto Het was een betere oplossing geweest als de nederlandse overheid meer de innovatie en introductie van nieuwe light electric vehicles zou gaan stimuleren en overbodige regelgeving bij de introductie hiervan zou afschaffen voor de Nederlandse maakindustrie. Nota bene dit kabinet van VVD(de ondernemers partij) en D'66 ( de innovatie partij) laten de eigen maak industrie en start-ups zakken ( afschaffen fablabs,stoppen met de innovatiesubsidies enz.), maar steunen wel de grote buitenlandse auto-multinationals. Ze zeggen altijd "Een beter milieu begint bij jezelf", maar daaraan moeten ze toevoegen "En het eindigt ook bij jezelf" Weet dus waarop je stemt.... | |
loni55 | donderdag 5 maart 2020 @ 06:48 |
Wat bedoel je hiermee: overbodige regelgeving? | |
Starhopper | donderdag 5 maart 2020 @ 06:50 |
![]() [ Bericht 19% gewijzigd door Starhopper op 05-03-2020 07:01:18 ] | |
Tyr80 | donderdag 5 maart 2020 @ 06:52 |
Geldt niet voor Tesla’s en Jaguars zei de mevrouw op de radio. | |
Starhopper | donderdag 5 maart 2020 @ 06:56 |
Tot 45.000 euro lees ik. De Cybertruck komt dus wel in aanmerking voor subsidie ![]() ![]() Grappig dat TS zit te janken op Tesla en dat terwijl de modellen nu te koop zijn niet in aanmerking komen voor subsidie ![]() | |
Starhopper | donderdag 5 maart 2020 @ 06:58 |
| |
MevrouwPuff | donderdag 5 maart 2020 @ 07:06 |
Helemaal niet zo gek. Al is de aanschaf van een tweedehands elektrische minus die tweeduizend euro voor veel mensen nog meer dan gepland voor een auto. | |
VEM2012 | donderdag 5 maart 2020 @ 07:07 |
Belachelijk dat de subsidie op tweedehands BEV’s via officiële kanalen moet. Die 2.000 euro vloeit dus rechtstreeks in de zakken van autohandelaren. | |
Starhopper | donderdag 5 maart 2020 @ 07:10 |
Dat valt nog best mee hoor. Net geen 10.000 voor een tweedehands ZOE. https://www.autoscout24.n(...)x=3&cldtsrc=listPage | |
Speekselklier | donderdag 5 maart 2020 @ 07:12 |
Liever dan in de zakken van oplichters... | |
BoneThugss | donderdag 5 maart 2020 @ 07:13 |
Mooi | |
MevrouwPuff | donderdag 5 maart 2020 @ 07:21 |
Dat valt nog wel mee, maar in dat segment zijn auto’s van 5 jaar oud vaak toch echt wel voor minder te vinden dan 8000. Veel mensen vinden vijf jaar jong ook nog duur, die kopen ouder. Als het milieu de reden is, wil je juist de zo oud mogelijke auto’s vervangen. | |
warhamstr | donderdag 5 maart 2020 @ 07:24 |
"Zo'n elektrische auto met kleine range, en 20k duurder dan zijn benzine broertje kan ik echt niet betalen hoor" "Ja maar je krijgt 4k subsidie" "Zo'n elektrische auto met kleine range, en 16k duurder dan zijn benzine broertje kan ik echt niet betalen hoor" | |
warhamstr | donderdag 5 maart 2020 @ 07:25 |
Voor wies is dit eigenlijk een 'subsidie' ? De bouwers van die elektrische auto's? Iemand die besluit voor 45k een nieuwe auto te gaan kopen kijkt niet op 4k meer of minder lijkt mij??? | |
Starhopper | donderdag 5 maart 2020 @ 07:29 |
Dat is waar. Maar als je subsidie krijgt, dan komt zo'n auto wel binnen bereik. Misschien iets meer dan een tweedehands benzine of diesel, maar het prijsverschil is een stuk minder. Al zou ik zelf op dit moment niet een 5 jaar oude Zoë willen kopen. Ik heb meer vertrouwen in een 5 jaar oude Tesla. | |
Starhopper | donderdag 5 maart 2020 @ 07:30 |
Voor iemand die voor 20k een auto koopt is dit wel heel interessant. | |
Tyr80 | donderdag 5 maart 2020 @ 07:36 |
Vind de vol-electrische gebakjes (had een Smart als leenauto laatst) best geschikt als vervanging voor de Aygo’s, C1’s etc. En dat zijn er veel. | |
mstx | donderdag 5 maart 2020 @ 07:36 |
Alleen gaan de dealers die auto dan voor 23k verkopen met een verkooppraatje dat je maar liefst 4k subsidie krijgt... | |
Scarface88 | donderdag 5 maart 2020 @ 07:41 |
VVD die in de kont kruipt van de grote multinationals. Verrassend is het niet natuurlijk. | |
#ANONIEM | donderdag 5 maart 2020 @ 07:49 |
Dat is letterlijk hetzelfde. | |
Mr.Ping | donderdag 5 maart 2020 @ 07:50 |
Mooi, kan je voor dat geld een nieuwe accu in je tweedehands zetten. | |
cempexo | donderdag 5 maart 2020 @ 07:55 |
Ondertussen te gast bij de bewoner op de Gratisstraat 1. Hallo buurman op nummer 3: Ik wil 1000 euro van je hebben, want ik wil een elektrische auto kopen Hallo buurman op nummer 5: Ik wil 1000 euro van je hebben, want ik wil een elektrische auto kopen Hallo buurman op nummer 7: Ik wil 1000 euro van je hebben, want ik wil een elektrische auto kopen Hallo buurman op nummer 9: Ik wil 1000 euro van je hebben, want ik wil een elektrische auto kopen | |
TheFreshPrince | donderdag 5 maart 2020 @ 07:55 |
![]() | |
BoneThugss | donderdag 5 maart 2020 @ 07:56 |
![]() | |
TheFreshPrince | donderdag 5 maart 2020 @ 07:59 |
Je bedoelt dat je op de autosnelweg graag karretjes van 450 kilo wil gaan laten rijden die een snelheid halen van 60km/u? | |
MadJackthePirate | donderdag 5 maart 2020 @ 08:11 |
Voor 20.000 kan je ook een 2e-hands 3-serie halen... Dan is de keuze snel gemaakt. | |
Speekselklier | donderdag 5 maart 2020 @ 08:17 |
Zeker snel gemaakt. Doe maar een nieuw electrisch autootje. Lage maandlasten, goedkoop in verbruik en goedkoper met onderhoud. [ Bericht 3% gewijzigd door Speekselklier op 05-03-2020 08:28:50 ] | |
warhamstr | donderdag 5 maart 2020 @ 08:28 |
Wat? | |
Gunner | donderdag 5 maart 2020 @ 08:30 |
Na het al die jaren een exclusief feestje gehouden te hebben voor leaserijders en ondernemers is dit natuurlijk veel te laat en eigenlijk een fooi vergeleken met de subsidies naar eerdergenoende groepen.een nieuwe ICE is ook niet duur in onderhoud, dus dat vind ik niet specifiek een pluspunt voor een elektrische auto. | |
warhamstr | donderdag 5 maart 2020 @ 08:30 |
Denk jij dat een elktrische auto (voor het gros) goedkoop rijden is dan? Even extra infrastructuur aanleggen bij je tuis. Extra hoge elektra rekening. En eigenlijk moet je ook een verhard pad hebben omdat je anders met je laadkabel over openbaar terrein loopt te kutten. Ohja, en je kan nooit lekker eens een stukkie gaan rijden, want bij 200km houd het wel op. | |
saparmurat_niyazov | donderdag 5 maart 2020 @ 08:31 |
Hoewel dit spelregeltje met het oog op misbruik wel te begrijpen is, lijkt dit me in sommige situaties toch wat onhandig en vraag ik me af hoe het dan geregeld is. Wat als je persoonlijke situatie verandert en je echt van je auto af moet? Wat als je de auto aan puin rijdt? Etc. | |
Gunner | donderdag 5 maart 2020 @ 08:31 |
Sowieso beter dan keihard genaaid te worden aan de pomp. Grappig maar ook tegelijkertijd triest uit datzelfde artikel; Ja we doen het voor het milieu hoor ![]() Zou de model 3 nog steeds de best verkochte auto in NL zijn? ik betwijfel het. | |
EdvandeBerg | donderdag 5 maart 2020 @ 08:34 |
En naar leasemaatschappijen. | |
Gunner | donderdag 5 maart 2020 @ 08:37 |
Ik denk niet dat die regeling voor hen van toepassing is. | |
JeMoeder | donderdag 5 maart 2020 @ 08:39 |
Maar het is zo gemakkelijk om ergens tegen aan te trappen, waarom zou je je eerst verdiepen in de details? | |
TheFreshPrince | donderdag 5 maart 2020 @ 08:44 |
Je betaalt uiteraard geen brandstofkosten meer... 1 liter benzine kost ¤1,65 en daar kan je 15km op rijden 1 liter diesel kost ¤1,40 en daar kan je 20km op rijden 1kWh stroom kost ¤0,22 en daar kan je 6,5km op rijden Prijs voor benzine: ¤0,11 per km Prijs voor de diesel: ¤0,07 per km Prijs voor elektrisch: ¤0,034 per km We have a winner. Als je een EV koopt met een range van 200km dan houdt het bij 200km op. Een fatsoenlijke EV (Model 3, Kona, Niro) haalt tegenwoordig zo'n 380km in de praktijk. Tesla komt met de 400 mile range komend jaar (600km). | |
Starhopper | donderdag 5 maart 2020 @ 08:48 |
Amen ![]() | |
Lonaa | donderdag 5 maart 2020 @ 08:49 |
TT aangepast. | |
Gunner | donderdag 5 maart 2020 @ 08:50 |
Ik denk niet dat je die versie veel in Nederland zal gaan zien. | |
qajariaq | donderdag 5 maart 2020 @ 08:51 |
Die 450 kg zou wel een verademing zijn voor het milieu. Mocht er een betaalbare ev komen die een kruissnelheid van 100 km kan volhouden gedurende minimaal tweehonderd km dan sta ik vooraan in de rij. De twee a drie keer per jaar dat ik op een dag verder rijd dan dat wil ik wel onderweg een uurtje aan de lader gaan zitten schuiven op de telefoon of zo. | |
TheFreshPrince | donderdag 5 maart 2020 @ 08:53 |
Het is een beetje voorbarig om te zeggen dat "het aantal elektrische wagens daardoor spectaculair is afgenomen". In december werden er namelijk "spectaculair méér EV's verkocht" en dan is het logisch dat het in de maanden daarna inzakt, men heeft de aankoop vervroegd in de wetenschap dat de bijtelling zou stijgen en die verkopen heb je dan in de maanden daarna natuurlijk niet dubbel. Verder is deze subsidie al ruim een jaar geleden aangekondigd dus ook dat heeft er weinig mee te maken. | |
TheFreshPrince | donderdag 5 maart 2020 @ 08:54 |
![]() | |
qajariaq | donderdag 5 maart 2020 @ 09:08 |
Dat is een brommobiel, haalt 45 km en komt slechts 70 km ver. Dat is voor in de stad misschien nog wel bruikbaar maar daar woon ik niet en wil er zelfs niet zijn als het niet hoeft. Gaat het voor mij niet worden. | |
paulgo | donderdag 5 maart 2020 @ 09:10 |
Nee dat is een verkeerde vraag; het meeste autoverkeer voor woon-werk bedraagt minder dan 30 km en er zit dan maar één persoon in. Dat is zonde om dan een grote benzine of elektrische auto voor te gebruiken. Maak een aparte baan voor electric lightvehicles dan zijn wij meteen ook van de meeste files af. | |
qajariaq | donderdag 5 maart 2020 @ 09:18 |
Ja, maar ook op een provinciale weg wil je toch wel graag dat iedereen tachtig kan rijden. Dat je meestal niet meer dan 50 km op een dag rijdt wil niet zeggen dat het dan ook meteen voldoende is. Ik denk dat vrijwel iedereen wel eens 100 km van huis wil komen (en weer terug ook). | |
TheFreshPrince | donderdag 5 maart 2020 @ 09:18 |
Dus je wil dat mensen 2 auto's kopen? 1 voor woon-werkverkeer en 1 voor het gezin? | |
Speekselklier | donderdag 5 maart 2020 @ 09:23 |
Nooit van openbare laadpalen gehoord? Heb je ook een tankstation in je voortuin? En wat betreft die 200km... Ok. Maar bedenk je ook dat de gemiddelde auto maar zelden 200km per dag rijdt. | |
paulgo | donderdag 5 maart 2020 @ 09:24 |
Je vergeet de vele files. Dan rij je geen 80 km per uur maar vaak gemiddeld 8 km per uur. Dat zou je met kleine smalle electric lightvehicles(LEV's) niet of in ieder geval minder hebben. | |
Speekselklier | donderdag 5 maart 2020 @ 09:37 |
laten we beginnen met de gezinnen die al twee auto's hebben. | |
cempexo | donderdag 5 maart 2020 @ 09:46 |
¨' En dan nog het lef hebben om gratis subsidie geld van je buurman in je zak te steken ?!! Verder: https://www.autojunk.nl/2020/02/teslas-bij-de-supercharger | |
TheFreshPrince | donderdag 5 maart 2020 @ 09:55 |
Het belastingvoordeel voor EV's in Denemarken is ook fors zie ik. Heb je daar al over geklaagd op FOK.dk? [ Bericht 6% gewijzigd door TheFreshPrince op 05-03-2020 10:02:47 ] | |
VEM2012 | donderdag 5 maart 2020 @ 10:03 |
Nou, autohandelaren... oplichters... het verschil zijnde? Mijn punt is dat het nu geen ene reet helpt. | |
kipknots | donderdag 5 maart 2020 @ 10:07 |
De verschillen worden toch echt kleiner. Het instapmodel van de ID.3 1st is 12000 meer dan de golf. Dan heb je 420km range en meer beenruimte. En dan komt er later ook nog een goedkopere variant met 330km range beschikbaar. Qua range voor genoeg mensen prima te doen, en met de belastingvoordelen prijstechnisch ook al wat interessanter. | |
cempexo | donderdag 5 maart 2020 @ 10:24 |
Daar is is inderdaad een systeem voor. Maar hier rijden geen el auto's. | |
SicSicSics | donderdag 5 maart 2020 @ 10:37 |
LEV's worden ook gesubsidieerd. % gezien misschien nog wel meer dan de auto's. In veel gemeenten kun je tot wel ¤ 1.000,- voor Electrische Fiets krijgen! ![]() Ik vind het vooral wel charmant dat ze ook subsidie geven op gebruikte voertuigen, die anders misschien geexporteerd zouden worden. ![]() | |
TheFreshPrince | donderdag 5 maart 2020 @ 10:38 |
Wel dom dat ze dan laadpalen neerzetten in jouw regio als er geen EV's rijden ![]() | |
daNpy | donderdag 5 maart 2020 @ 10:43 |
Ja en met de verplichte accu lease en verzekering van 130 per maand is hij duurder dan een benzine auto.... Laat je niet foppen, het is allemaal nep. | |
daNpy | donderdag 5 maart 2020 @ 10:44 |
En hoeveel maand salarissen zijn dat? | |
TheFreshPrince | donderdag 5 maart 2020 @ 10:46 |
“De geadverteerde prijs is inclusief accu” | |
kipknots | donderdag 5 maart 2020 @ 10:48 |
Best wat. Maar na de 1st edition komen nog goedkopere modellen en haal daar nog een 4000 aan subsidie vanaf en het verschil wordt best overbrugbaar. Als je over een 5000 euro praat, dan wordt het economisch toch een stuk interessanter. | |
cempexo | donderdag 5 maart 2020 @ 11:01 |
klopt...voor een handjevol groene profiteurs, vrienden helpen vrienden...anderszins waarom zouden we...de wegenbelasting is een fractie en de brandstofprijzen zijn 25-30 cent per liter goedkoper dan in bv NL en D. | |
daNpy | donderdag 5 maart 2020 @ 11:04 |
Jij denkt dat die 4000 euro de koper ten goede komt? Ah check, zie het nu idd. Geld die verzekering dan nog wel? En vergeet de BTW niet (beetje raar op tweedehands auto's ![]() | |
qajariaq | donderdag 5 maart 2020 @ 11:06 |
Gelukkig kom ik weinig files tegen, die staan vooral op snelwegen en maar weinig op provinciale wegen. Maar goed, dan wil ik nog graag tot aan die file en daarna een fatsoenlijke snelheid kunnen rijden. Vergeet ook niet dat een klein voertuig vrijwel dezelfde ruimte op de weg inneemt als een groter voertuig. Een autootje mag klein zijn, het is ook geen status symbool! Maar er zijn wel minimum eisen in de vorm van kruissnelheid 100 km en een afstand van rond de 200 km. Bovendien moet er nog wel iemand bij kunnen en de nodige bagage in kunnen. Persoonlijk wil ik er ook dakdragers op kunnen zetten en een fiets mee kunnen vervoeren. Ik denk dat er een behoorlijke markt is voor kleine all-round auto's met een lage TCO. Maar de fabrikanten overdrijven gelijk zo met aan de ene kant hele dikke auto's ala Tesla en aan de andere kant nichemodellen zoals die Ami of Twizzy. | |
TheFreshPrince | donderdag 5 maart 2020 @ 11:22 |
Brandstofprijzen in Denemarken zijn niet 25 tot 30 cent goedkoper. Dat blijf je herhalen maar je vergelijkt “tanken in jouw dorp” met de duurste “Shell langs de snelweg” hier. Maar ook met lagere brandstofprijzen blijft een EV de helft goedkoper per km. | |
cempexo | donderdag 5 maart 2020 @ 11:33 |
met snelwegen is het 40-50 cent verschil | |
TheFreshPrince | donderdag 5 maart 2020 @ 11:34 |
Nee. | |
BoneThugss | donderdag 5 maart 2020 @ 11:40 |
Conclusie zoals elke keer weer: niemand koopt zo'n auto voor het milieu maar puur voor de portemonnee. Net zoals die mooie Outlander. | |
TheFreshPrince | donderdag 5 maart 2020 @ 11:45 |
Toch zullen EV's even duur worden als de huidige brandstofauto's ![]() Geef het een jaar of 5 tot 10. | |
BoneThugss | donderdag 5 maart 2020 @ 11:48 |
Dat geloof ik wel maar of het daadwerkelijk goedkoper blijft om elektrisch te rijden is nog maar afwachten. Het zal verder wel allemaal kloppen wat jij zegt hoor. | |
TheFreshPrince | donderdag 5 maart 2020 @ 12:25 |
Waar de valkuil zit is de brandstofaccijns. Zo uit m'n hoofd levert dat meer dan 8 miljard Euro op per jaar en dat gaat de overheid echt niet mislopen. Naarmate er meer elektrische auto's zijn, zal de verkoop van brandstof teruglopen en dus ook de accijnsinkomsten (wat eerst nog gecompenseerd zal worden door brandstofaccijns te verhogen). Elektrisch belasten met accijns is lastiger, het is in Nederland een "primaire levensbehoefte" en je pakt dan ook mensen zonder auto. Kijkend naar de fileproblematiek dan verwacht ik dat ze 2 vliegen in 1 klap gaan slaan: kilometerbeprijzing met beprijzing naar tijd en locatie (dus spitsheffing). De apparatuur bestaat al ruim 10 jaar, de plannen liggen er al, de tests komen er aan, etc. De VVD heeft aangegeven déze kabinetsperiode geen kilometerheffing in te voeren maar de verkiezingen zijn weer aanstaande dus dat zal vanaf volgend jaar geen breekpunt meer zijn. | |
Revolution-NL | donderdag 5 maart 2020 @ 13:05 |
Helaas... pis ik net buiten de pot ![]() ![]() Dan zullen ze toch echt met additionele maatregelen moeten komen zoals kilometerheffing, de overheid kan namelijk niet voorkomen dat ik mijn EV's thuis oplaadt met eigen opgewekte stroom. Gisteren ging er weer +/- 20kWh van mijn panelen rechtstreeks de Tesla in ![]() Een elektrische auto koop je voornamelijk voor comfort, helaas snappen alleen EV rijders deze opmerking. Als je eenmaal een EV hebt gereden is een ICE vaak een gepasseerd station. Echter zijn de tarieven voor snelladen in Denemarken krankzinnig hoog ![]() [ Bericht 5% gewijzigd door Revolution-NL op 05-03-2020 13:16:58 ] | |
TheFreshPrince | donderdag 5 maart 2020 @ 13:16 |
Ik bedoel uiteraard aanschaf ![]() Heb hier ook 68 panelen liggen (zoals je wss weet) dus laden zal hier ook geen probleem worden het grootste deel van het jaar. Alleen al het one-pedal-driving is een genot. Gelukkig doe je dat alleen als je verder rijdt dan de range van je auto en dat gebeurt in Denemarken niet zo snel, het is geen Frankrijk of Duitsland ![]() | |
torentje | donderdag 5 maart 2020 @ 13:17 |
Men kan slechts stemmen op lieden, die niet wilden/willen luisteren naar normale mensen, voor normale mensen zijn die lieden namelijk doof. Het beste is dus gewoon niet stemmen. | |
VEM2012 | donderdag 5 maart 2020 @ 13:32 |
Bij een e golf ja... | |
VEM2012 | donderdag 5 maart 2020 @ 13:35 |
Want jij kijkt totaal niet naar de kosten als jij een auto koopt? | |
VEM2012 | donderdag 5 maart 2020 @ 13:37 |
Elektriciteit wordt in Nederland relatief zwaarder belast dan brandstof. Kijk maar een goed hoe de prijs van een kWh is opgebouwd met energiebelasting en BTW. Maar iets van 5 ct gaat naar de leverancier. | |
BoneThugss | donderdag 5 maart 2020 @ 13:39 |
Natuurlijk wel. Maar laten we nou niet doen alsof mensen zo'n auto kopen omdat het zo goed zou zijn voor het milieu. | |
VEM2012 | donderdag 5 maart 2020 @ 13:40 |
Je weet dat er nog veel meer rijen waren voor tankstations, dan die twee bij de Superchargers (waar bij zeker 1 locatie nota bene andere snelladers gewoon beschikbaar waren, maar niet werden gebruikt, want de supercharger was nog even gratis...)? | |
VEM2012 | donderdag 5 maart 2020 @ 13:42 |
Ja, maar wie beweert dat dan? | |
BoneThugss | donderdag 5 maart 2020 @ 13:45 |
Veel politieke partijen zoals GL maar ook de VVD. Dat is kiezersbedrog en dat mag best gezegd worden. Daarom vind ik die subsidies enzo allemaal een beetje onzin kan wel beter gebruikt worden. | |
SeLang | donderdag 5 maart 2020 @ 13:45 |
Euro 95 is in Denemarken 12 cent goedkoper dan in NL en 19 cent duurder dan in Duitsland http://www.fuel-prices-europe.info/ | |
SeLang | donderdag 5 maart 2020 @ 13:49 |
Dat valt eigenlijk enorm tegen, dat er maar een factor 2 zit tussen diesel en elektrisch. | |
Revolution-NL | donderdag 5 maart 2020 @ 13:57 |
Brandstofkosten zijn natuurlijk maar een fractie van de totale kosten. Als ik overigens op de zaak laadt ipv thuis dan betaal ik niet ¤0,24/kWh maar ¤0,10/kWh. 100km rijden kost dan maar ¤1,70 i.p.v. ¤4,08 uitgaand van mijn gemiddelde verbruik (17kWh/km). Klopt overigens ook niet helemaal gezien de zonnepanelen thuis. | |
SeLang | donderdag 5 maart 2020 @ 13:59 |
Ik ben trouwens geen voorstander van die subsidies. Elektrische auto's zijn inmiddels een statussymbool waar mensen bereid zijn een premium voor te betalen, dus dat hoef je niet meer te subsidiëren. Bovendien wil je voorlopig ook nog niet iedereen aan de elektrische auto omdat de infrastructuur daar nog niet op is berekend. | |
20100 | donderdag 5 maart 2020 @ 14:14 |
de meerprijs laten we buiten beschouwing? | |
TheFreshPrince | donderdag 5 maart 2020 @ 14:19 |
Dat is natuurlijk alleen als je 1 op 20 haalt met de diesel ![]() En je betaalt (nu) ook fors meer wegenbelasting voor een diesel t.o.v. niets voor een EV. Dat is een kunstmatig verschil maar telt toch mee. | |
TheFreshPrince | donderdag 5 maart 2020 @ 14:21 |
Er komen wel wat leuke "betaalbare" modellen aan van de grotere merken. Er worden er natuurlijk geen 400.000 in 1 jaar verkocht op het moment ![]() En netbeheerders moeten ook maar eens een tandje bijzetten, die staan al 10 jaar schaapachtig toe te kijken en worden nu ineens wakker. Ze hebben de hele crisis achterover geleund (weinig uitgebreid), nu is het aanpoten. | |
TheFreshPrince | donderdag 5 maart 2020 @ 14:22 |
Nee, ik richt me dan puur op de brandstofprijs, zoals cempexo ook deed. Als ik een 2e hands Zoe of Leaf koop voor 10 tot 15k dan sta je er heel anders voor dan met een luxe Tesla S van 120k, dus dat vergelijkt heel moeilijk. | |
Nicksanders | donderdag 5 maart 2020 @ 14:24 |
Ik betaal ¤ 1,58 op dit moment voor 1 liter benzine en rijd per 20 kilometer 1 liter gemiddeld. Blijft stroom natuurlijk goedkoper (maar die prijzen zullen rap stijgen als iedereen elektrisch rijd en ze accijns te kort komen). Maar zelfde soort auto die ik heb is elektrisch een kleine ¤ 15.000 duurder ongeveer. In vier jaar tijd (garantie) kost die auto echt geen ¤ 15.000 aan wegenbelasting en benzine. Op basis van ongeveer 12.000 kilometer per jaar. Volle tank is ongeveer ruim gerekend ¤ 60,- net is iets minder Daar rijd ik 700-800 kilometer mee afhankelijk van de snelweg of stad (snelweg zuiniger). Neem het laagste punt 700 12.000 per jaar is 48.000 gedeeld door 700 zijn in vier jaar tijd iets van 69 tankbeurten (laten we 70 nemen) = ¤ 4200,- Elektrisch zou mij dit ongeveer ¤ 1640,- kosten ¤4200,- - ¤ 1640, - = ¤2560, - euro. Ik spaar dus in vier jaar tijd ¤2560,- dat is ongeveer ¤55,- per maand. Stel ik koop die auto betaal ¤ 15.000 euro meer en bespaar ¤2560,- euro + ¤4000,- subsidie (waar ik op tegen ben) dan kost die auto als nog in vier jaar tijd ¤175,- euro meer per maand Dan kun je zeggen je kan er langer in rijden dan 4 jaar maar net als met brandstof zal de auto minder waard worden en niemand geeft of heeft nog garanties hoe lang die accu's meegaan. Koop je straks stuk blik van 4 jaar oud voor ¤ 17.000 en na 3 jaar accu kapot auto weg is die 0,0 nog waard. Dus ik blijf voorlopig lekker op fossiele brandstof rijden ![]() ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 5 maart 2020 @ 14:25 |
![]() ![]() ![]() | |
TheFreshPrince | donderdag 5 maart 2020 @ 14:26 |
Ze gaan elektrisch niet duurder maken (is 1e levensbehoefte in Nederland), ze zullen kilometerbeprijzing invoeren. Elektrisch duurder maken zou voor mij al geen effect hebben, ik kan 8 maanden per jaar direct uit m'n zonnepanelen laden. Die berekening ga ik niet uit de weg, dat was echter niet het punt. Ik reageerde op de opmerking "extra hoge elektra rekening" en dat is natuurlijk een dom argument als je 50% minder kwijt bent per km dan met brandstof. | |
Nicksanders | donderdag 5 maart 2020 @ 14:29 |
Ja als je puur technisch daar naar kijkt is het waar. Maar voor de meeste is elektrisch rijden nog niet rendabel of je moet de hele dag op de weg zitten en 30.000 - 40.000 kilometers per jaar tikken. Maar voor mensen die het alleen privé gebruiken en woon werk ook weinig kilometers zijn (20 of minder enkele rit) is het niet rendabel zelfs niet met 4000 subsidie. | |
ludovico | donderdag 5 maart 2020 @ 14:29 |
De urgentie is dat we in 10 jaar tijd, 50% minder uitstoten. Maar je hebt gelijk, het elektriciteitsnet kan het niet aan. Het stroom wordt er niet voor opgewekt.... TJah tjah. | |
TheFreshPrince | donderdag 5 maart 2020 @ 14:30 |
Nee, klopt. Volgens mij is er ook nog niemand die dat heeft beweerd. Aanschaf is hoger, cost of ownership is lager. Maar dat zit nog niet op een punt waar het elkaar opheft. | |
SeLang | donderdag 5 maart 2020 @ 14:32 |
Zeker. Daarom is de tijd van subsidiëren voorbij vind ik. Ook zonder subsidies zijn er genoeg mensen die zo'n auto willen hebben en die kunnen betalen. | |
#ANONIEM | donderdag 5 maart 2020 @ 14:33 |
infastructuur is er nog niet berkekend. Sorry ![]() Geloof je echt dat er ineens 45000 extra autos komen in een dag? | |
Nicksanders | donderdag 5 maart 2020 @ 14:34 |
Hoe ze het doen doen ze het maar als iedereen elektrisch tankt komen ze miljarden aan accijns te kort. Dit zal ergens verhaald gaan worden. Dus of je wegenbelasting gaat gigantisch omhoog of je krijgt een kastje in je auto en tikt af per kilometer big brother is watching where you going maar dat is een andere discussie. Ergens moet het geld vandaan komen. Want jij en ik weten donders goed dat als jij of ik moeten bezuinigen wij gaan kijken wat geven wij uit en wat is nodig en wat kan minder en waar kan ik op investeren om goedkoper uit te zijn (zoals je zonnepanelen ). De roverheid verhoogt gewoon de belastingen | |
ludovico | donderdag 5 maart 2020 @ 14:35 |
Maar benzine en diesel zijn een exportlek naar Saudi Arabia, dus kort door de bocht, we houden gewoon meer geld over als Nederlanders. Genoeg ruimte om die kosten te betalen ![]() | |
TheFreshPrince | donderdag 5 maart 2020 @ 14:37 |
Klopt. Ja... De overheid geeft geen cadeau's, helemaal mee eens. Zolang er nog sprake is van stimulatie (tot ~2030) dan blijft het voordeel nog wel. Daarna is de verbrandingsmotor in nieuwe auto's sowieso in veel landen verboden en heb je geen keuze meer. | |
ludovico | donderdag 5 maart 2020 @ 14:38 |
2nd hand cars... Ik heb een opel combo die moet eigenlijk wel ff 300.000 aantikken op de kilometerstand voor 2030 dan... Hoop dat zo een auto goed gaat in de verhuur. | |
SeLang | donderdag 5 maart 2020 @ 14:40 |
Elektrisch heeft tegenwoordig een "cool" factor waar mensen bereid zijn voor te betalen. Elektrisch rijden werd 10 jaar geleden nog geassocieerd met invalidenkarretjes. Dat is nu helemaal omgedraaid. Veel mensen betalen extra om iets cools en moderns te hebben wat de buurman niet heeft. | |
TheFreshPrince | donderdag 5 maart 2020 @ 14:40 |
Gebruikte benzine-auto's blijven er nog wel 20 jaar lijkt me, koop je in 2040 nog een Corolla uit 2029 ![]() | |
ludovico | donderdag 5 maart 2020 @ 14:41 |
Tis diesel en ik woon +- binnenstad Rotterdam. | |
TheFreshPrince | donderdag 5 maart 2020 @ 14:43 |
Weet niet of dat zo is. Ze doen het vooral goed in de lease (want ook 8% bijtelling is nog steeds heel laag). Particulier worden er weinig EV's verkocht. Maar die trend zie je sowieso steeds meer, ook voor brandstofauto's in private lease. Misschien is dat ook wel waar autofabrikanten tussen nu en 8 jaar geheel naar toe gaan werken: een auto leasen ipv kopen. Op die manier binden ze je aan het merk, gaan kleine (onafhankelijke) garages kapot want kan alleen nog via de dealer, ANWB wegenwacht kapot want zit al bij de lease inbegrepen, etc. En je hebt geen risico dat je hoge kosten krijgt als je accu sneuvelt. En dan kan je een nieuwe leasen of een gebruikte van 3 jaar of ouder, afhankelijk van wat je wil betalen en wat je op je oprit wil hebben. Ben ik voorstander? Nee, ik bezit liever een auto. Maar ik zie de trend wel... Edit:
| |
TheFreshPrince | donderdag 5 maart 2020 @ 14:43 |
Ja, met een diesel of tweetakt in de stad ben je sowieso het bokje ![]() | |
ludovico | donderdag 5 maart 2020 @ 14:45 |
Anderzijds, als je hem verhuurt wel erg aantrekkelijk denk ik maar je moet de gemeente niet tegen je krijgen. | |
SeLang | donderdag 5 maart 2020 @ 14:50 |
Ik gebruik mijn auto bijna niet meer. Laatste "echte" rit was in augustus ![]() Die auto gaat nog wel 10 jaar mee. Daarna hoop ik dat privé autobezit overbodig is geworden. Dat er dan onbemande elektrische auto's rondrijden die je kunt oproepen als je ze nodig hebt. | |
20100 | donderdag 5 maart 2020 @ 14:54 |
het feit dat je je niet kan laten uitbollen is al een reden voor mij om geen EV te kopen | |
20100 | donderdag 5 maart 2020 @ 14:57 |
die luxe Tesla is qua perfomantie wel 120k waard maar het interieur is gelijkwaardig aan een 30k auto | |
TheFreshPrince | donderdag 5 maart 2020 @ 14:57 |
Uitbollen? | |
TheFreshPrince | donderdag 5 maart 2020 @ 14:58 |
De afwerking en kwaliteit is ook niet veel beter ![]() Maar goed, je kan geen appels met peren vergelijken. Een Hyundai Kona of Kia Niro was misschien een beter voorbeeld: die hebben hun zaakjes op dat vlak wel voor mekaar. | |
VEM2012 | donderdag 5 maart 2020 @ 14:59 |
Ok, waar beweert de VVD dat mensen een elektrische auto kopen vanwege het milieu? | |
Nicksanders | donderdag 5 maart 2020 @ 14:59 |
Hier ben ik geen voorstander van maar je dit zou wel eens de waarheid kunnen worden. | |
BoneThugss | donderdag 5 maart 2020 @ 15:00 |
De Politie hier heeft twee Kona's vind het geen mooie auto van buiten maar wel van binnen. Ze hebben ook 1 elektrische motor aangeschaft merk weet ik niet. Wel geinig. | |
VEM2012 | donderdag 5 maart 2020 @ 15:01 |
Wat je zegt klopt niet. Veel mensen zeggen tegen de aanschafprijs aan te hikken. De infrastructuur is prima voor BEV’s, daar die vooral in daluren laden. | |
20100 | donderdag 5 maart 2020 @ 15:03 |
is Vlaams ![]() [Belgisch Nederlands] 1. (van voertuigen) uitrollend tot stilstand komen | |
VEM2012 | donderdag 5 maart 2020 @ 15:04 |
Even de Leaf buiten beschouwing: accu’s gaan veel langer mee dan ottomotoren. Ruwweg factor 3-4 keer zo lang. | |
TheFreshPrince | donderdag 5 maart 2020 @ 15:05 |
Dat kan juist prima met "one pedal driving". Je laat het pedaal dan iets minder sterk los en hij rolt uit... laat je het helemaal lost dan re-genereert hij maximaal en rem je het snelst af. Het is traploos he ![]() Uiteraard is de implementatie per merk wel verschillend, er zijn zelfs EV's die geen "one pedal driving" hebben maar daar zou ik al niet voor kiezen. Het idee van uitrollen is "brandstof besparen" maar als je het gaspedaal in een EV loslaat laad je juist de accu weer op met teruggewonnen energie. Uitbollen / -rollen heeft dus minder zin... je laat gewoon het gas los tot de gewenste snelheid... | |
BoneThugss | donderdag 5 maart 2020 @ 15:05 |
AUTO Via accijnzen en boetes zijn het de automobilisten die vele andere potjes van de overheid spekken. Daar willen wij van af. We hebben auto’s nu eenmaal nodig om op onze bestemming te komen. Ook voor onze welvaart is het essentieel dat we allemaal door kunnen rijden en dat we gemakkelijk op ons werk kunnen komen. We vinden dat vervuiling bij de bron moet worden aangepakt. We kunnen dus beter schone auto’s en vrachtwagens ontwikkelen dan in allerlei gemeenten ingewikkelde milieuzones instellen. Als gemeenten ze toch willen invoeren zijn uniforme categorieën en borden noodzakelijk. | |
TheFreshPrince | donderdag 5 maart 2020 @ 15:05 |
Behalve als je natuurlijk een Volvo 240 / 740 / 940 of zelfs P1800 hebt ![]() | |
VEM2012 | donderdag 5 maart 2020 @ 15:11 |
Dat is echt niet waar. Natuurlijk, in vergelijk met bv Audi is (aangekleed voor pak m beet 10.000 - 40.000 euro, afhankelijk van het model) het wat minder, maar pak eens een A4 sedan uit het rek met prestaties die in de buurt komen van een Model 3 voor 50.000 euro. A: dat lukt je niet, dus daar moet je al op bezuinigen, en B: dan is zo’n Audi ook een kale doos. En nou heb ik niets tegen kale dozen, maar als auto vind ik het niets. ![]() | |
VEM2012 | donderdag 5 maart 2020 @ 15:13 |
En waar schrijft men dan dat mensen ze kopen vanwege het milieu? | |
20100 | donderdag 5 maart 2020 @ 15:13 |
plaats een Tesla van 120k naast een BMW 7-serie van 120k en kijk eens vanbinnen | |
VEM2012 | donderdag 5 maart 2020 @ 15:14 |
Ook die hebben economisch een kortere levensduur. Plus je moet een rode broek aan. Bah! | |
BoneThugss | donderdag 5 maart 2020 @ 15:14 |
Dude dat is DE reden voor deze subsidie. Milieu. Of stem jij VVD ofzo dat je het niet snapt of niet wil snappen. | |
20100 | donderdag 5 maart 2020 @ 15:15 |
Ik rol zoveel mogelijk uit omdat ik het prettiger vind rijden, ik haat remmen. Autorijden met soepel aanvoelen niet constant gas en remmen zoals zovelen doen. | |
TheFreshPrince | donderdag 5 maart 2020 @ 15:16 |
Koop maar eens een 940 Estate uit 1998, een 244 uit 1980 of een P1800 ![]() ![]() Maar ik ben ook wel een beetje Volvo geil ![]() | |
20100 | donderdag 5 maart 2020 @ 15:16 |
het is DE reden voor de overheid maar niet voor de kopers van de wagen | |
TheFreshPrince | donderdag 5 maart 2020 @ 15:17 |
Maar dat kan ook juist prima met een EV. Je remt harder af naarmate je je gaspedaal verder loslaat. Wil je uitrollen, dan laat je het maar een heel klein beetje los (of niet)... Het voelt juist heel soepel aan... en je hebt ook nog eens geen versnellingsbak dus geen ruwe schakelmomenten. Huur eens een Tesla voor 3 dagen en stap dan weer in je eigen auto ![]() Want toegegeven, het vergt een paar uurtjes wennen... | |
Gunner | donderdag 5 maart 2020 @ 15:19 |
Je kan inderdaad niet serieus prestaties als argument gebruiken om het interieur van een auto te mogen vergelijken? ![]() | |
daNpy | donderdag 5 maart 2020 @ 15:28 |
Inderdaad. Ik wil wel eens een Prius zien van 40 jaar oud, met de originele accu's er nog in. Of wat later de volledig elektrische auto's. | |
cempexo | donderdag 5 maart 2020 @ 15:30 |
Dit soort staatjes hebben geen actueel karakter. Gisteren 95 getankt, 9,60 kr p liter, is 1.28 E | |
Nicksanders | donderdag 5 maart 2020 @ 15:31 |
Dat kan dan qua kilometers wel zo zijn. Maar ik ga dan ook geen tweede hands blik kopen waar 200.000 op de teller staat. De meeste die dit wel doen hebben simpelweg ook niet geld voor meer, dat geeft niet maar een EV met 200.000 op de teller en 6 jaar oud kost nog steeds (TESLA) ¤ 20.000 als niet meer is. Waar het op neer komt het omslagpunt is nog lang niet bereikt en die ¤ 4000,- subsidie of ¤ 2000,- gaat daar niet bij helpen. Ze zullen de auto wel stiekem duurder maken want hé je krijgt toch subsidie en de mensen die ¤ 25.000 tot ¤44.000 voor een auto kunnen missen boeit die ¤ 2000,- tot ¤ 4000,- niet heel veel geld = geld natuurlijk maar het zal ze niet over de streep trekken. ¤ 40.000,- is te duur oh nu ¤ 36.000,- euro oh ja dan haal ik hem wel. Dus eigenlijk worden alleen de mensen gespekt die het eigenlijk al kunnen missen. Ik ben dan ook tegen subsidie in zijn algeheel. | |
TheFreshPrince | donderdag 5 maart 2020 @ 15:53 |
Daar tegenover staat natuurlijk dat die P1800 en 240 geen katalysator hebben en de 940 ook niet echt zuinig is. Techniek vervangen heeft een omslagpunt waarbij het beter is voor het milieu, als de opvolger efficiënter werkt. | |
TheFreshPrince | donderdag 5 maart 2020 @ 15:55 |
Lekker te verifiëren ![]() En niemand rijdt EV's in jouw omgeving maar ze hebben wel laadpalen. En die laadpalen zijn extreem duur. Bijzonder... | |
SicSicSics | donderdag 5 maart 2020 @ 15:58 |
En de nieuwe V60 wordt op 180km/u gezet. ![]() Wel knap, zo'n statement. | |
TheFreshPrince | donderdag 5 maart 2020 @ 16:00 |
Ja. Zou me niet weerhouden om hem te kopen, zo hard rij ik nooit, ook niet in Duitsland. (alhoewel ik m'n m'n 740 op LPG ooit eens 173km/u op de GPS heb aangetikt vanuit Tsjechië naar huis ![]() | |
VEM2012 | donderdag 5 maart 2020 @ 16:00 |
Jij was aan het zeuren over de reden van aankoop. Nu heb je het ineens over de reden van subsidie. Ja, dat is het milieu/klimaat. Uitstekende reden. | |
VEM2012 | donderdag 5 maart 2020 @ 16:03 |
Ben je nou serieus een Model S van 87.000 euro aan het vergelijken met een 7 serie van 117.000 euro (beiden vanafprijzen, waarbij de Tesla al full option is en de BMW zonder moeite voor 40 mille aangekleed wordt)? | |
cempexo | donderdag 5 maart 2020 @ 16:12 |
zie datum en zie prijs ... F24 station ![]() | |
TheFreshPrince | donderdag 5 maart 2020 @ 16:14 |
Dat kan je natuurlijk eenvoudig zelf printen als je een origineel hebt. Maar goed, dat is dan ¤1,30 tegen de huidige wisselkoers. Dan blijft het bijna 2x duurder per km dan laden met eigen stroom uit het stopcontact. En als ik er voor naar Denemarken moet rijden is het helemaal duur. Denemarken is dan wel weer 9 cent per kWh duurder dan Nederland... [ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 05-03-2020 16:20:18 ] | |
cempexo | donderdag 5 maart 2020 @ 16:16 |
OK...we doen een weddenschap. Inzet 25.000 euro via een aan te wijzen Nederlandse notaris. Daar zal de originele bon liggen en een afschrijving van mijn bankkonto. Deal ? | |
SOG | donderdag 5 maart 2020 @ 16:16 |
Ex btw ja dus 12.1k. En dan moet je ook een een batterij huren bij renault ![]() Cliootje benzine vanaf 2015 heb je al vanaf 8k Edit: ah deze is incl accu | |
SicSicSics | donderdag 5 maart 2020 @ 16:22 |
2k subsidie, krijg je toch de BTW weer terug. ![]() En ja, je betaalt nog iets meer, maar het verschil wordt kleiner. De idealistische koper zou 2k verschil misschien wel willen/ kunnen lappen, maar 4k niet. Dan doet de subsidie prima zijn werk en er gaat geen hol van naar 'de grote fabrikant'. | |
paulgo | donderdag 5 maart 2020 @ 16:30 |
Flauwekul die milieu hysterie als er niets aan de overbevolking wordt gedaan.In ons land komt er door migratie elk jaar een stad als Leiden bij. Als de politiek dit niet gaat beperken bijv. een maximaal aantal inwoners van ons land gaat vastleggen, zitten wij straks met 19 miljoen inwoners in Nederland. Die stoten door te ademen alleen al meer CO2 uit dan alle auto's bij elkaar. Moeten wij straks dan nog verplicht elke 5 minuten onze adem inhouden?Zij kunnen wat mij betreft zelf stikken die milieu-fanaten Klopt, maar er zijn meer problemen met die elektrische auto's: Ze zijn haast niet te blussen in parkeergarages. Dat was laatst op het nieuws. Ook gaan de prestaties van de accus snel achteruit en dan moet je elke keer zo'n stomme laadpaal zoeken en hopen dat die het doet. Je ziet dezelfde technische problemen in de praktijk bij het van het aardgas afhalen van woningen en het verplichten van warmtepompen. Weer bedacht door stomme beleidsmakers die geen greintje verstand hebben van techniek | |
Eendenkooi | donderdag 5 maart 2020 @ 17:00 |
Dit noem ik milieu marxisme. Of anders groen communisme. Tot op microniveau helemaal bepalen hoe alles geregeld moet zijn om het milieu te redden. Een groene planeconomie dus. Werkt niet natuurlijk. Politici willen daar niet aan want met geld strooien is hun werk en het enige wat ze überhaupt kunnen. | |
ludovico | donderdag 5 maart 2020 @ 17:22 |
Ik ben het er wel mee eens, maar ik vind die 2 graden warmer ook maar marginaal erg, who cares, zoveel plekken waar mensen wonen zijn eigenlijk praktisch gewoon kut om te leven, wat doen mensen daar? Nu zijn veel van die gebieden al te dom om te wonen. Maarja wij willen ook geen immigratie... Zij vinden het een strak plan om te groeien in bevolking terwijl ze op een kut plek wonen.... Manmanman. | |
VEM2012 | donderdag 5 maart 2020 @ 17:41 |
Is CO2 ineens een lokaal probleem? Verder is er zowel een probleem met brandende auto’s als met brandende elektrische voertuigen. Gelukkig vliegt de laatste categorie heel veel minder vaak in de fik dan de brandstofauto. Prestaties van de accu gaan helemaal niet snel achteruit (behalve de Leaf dan, maar dat is ook de slechtste EV die je kan kopen). En de beleidsmakers weten zonder enige twijfel veel meer dan jij, gelet op wat je post. | |
ludovico | donderdag 5 maart 2020 @ 17:50 |
Niet ineens hoor, dat heeft de overheid met zijn doelstellingen voor NL al veel eerder gedaan. | |
TheFreshPrince | donderdag 5 maart 2020 @ 17:53 |
CO2 die je uitademt telt niet mee voor de CO2 uitstoot en dat is logisch. Waarom stoot je CO2 uit als mens? Omdat je plantaardige en dierlijke producten eet. Die planten hebben eerder de CO2 al opgenomen uit de lucht (ja, ook je krop sla) en de dieren die je eet hebben ook plantaardige producten gegeten (van koe tot kip en varken). Dat maakt allemaal onderdeel uit van de korte CO2 kringloop en het voegt niets toe aan de totale CO2. Anders is het uiteraard voor een trekker die brandstof verbrandt tijdens het maaien of oogsten. Dat zijn fossiele brandstoffen en die maken deel uit van de lange CO2 kringloop (miljoenen jaren) ---- Verder is CO2 geen lokale aangelegenheid dus of die mensen nu in Polen of in Nederland uitademen maakt ook niet uit ![]() | |
michaelmoore | donderdag 5 maart 2020 @ 17:54 |
maar het wordt wel steeds warmer door al dat verbranden | |
TheFreshPrince | donderdag 5 maart 2020 @ 17:56 |
Ja, van fossiele brandstoffen wel. Niet door het uitademen. Die krop sla, en bloemkool en tros tomaten voor volgende maand neemt nu alweer je CO2 op. Idem voor het gras dat die koe eet die jij over een tijdje op je bord hebt liggen. | |
VEM2012 | donderdag 5 maart 2020 @ 17:58 |
Daarmee is het nog steeds geen lokaal probleem. De overheid heeft alleen een doel gesteld om haar bijdrage te leveren, net als andere landen. En er is nu een Hoge Raad die de Trias Politica heeft verkracht en daarmee ook een verplichting heeft geïntroduceerd. Maar goed, dat is iets anders. | |
YoshiBignose | donderdag 5 maart 2020 @ 18:03 |
Flauw dat ze minimum range op 120 km stellen, anders had ik voor een mooie prijs een Twizy gehaald ![]() | |
daNpy | donderdag 5 maart 2020 @ 19:43 |
Klopt, maar in de huidige weggooi-maatschappij mogen mensen van mij wel eens wat meer waarde hechten aan hun spullen. We hebben het te goed ![]() | |
sjorsie1982 | donderdag 5 maart 2020 @ 19:49 |
dan moet de prijs er ook naar zijn.... als bijvoorbeeld meubels weer 2000 euro per stuk gaan kosten dan wordt dit niet elke 7 jaar vervangen.... of een tv 5k, of een wasmacine 10k.... | |
kree | donderdag 5 maart 2020 @ 19:53 |
Het gaat allemaal nooit werken als heel NL elektrisch gaat rijden, zeg ik even als monteur elektrische laadpunten. Het hele elektriciteits netwerk is hier niet op berekend. Tenzij er meer slimmere oplossingen komen met bv ook terugleveren vanuit de auto aan het net. Nu is dat er technisch wel trouwens. Maar is nog niet gebruikt over het algemeen. Het OCPP is er wel op berekend trouwens. Maargoed maakt mij het uit, het is iig genoeg werk voor mij de komende tijd. ![]() | |
YoshiBignose | donderdag 5 maart 2020 @ 19:55 |
Dus eerst zeg je het gaat nooit werken en daarna geef je meerdere manieren hoe het uiteindelijk allemaal wel kan werken. Ik snap niet dat zoveel mensen altijd in problemen denken. Ongetwijfeld liep iedereen 100 jaar geleden te zeuren dat z'n paard en wagen het nog prima deden toen ze met de eerste auto's aan kwamen zetten op brandstof. En waar zijn we nu? Ik weet 100% zeker dat we uiteindelijk allemaal elektrisch kunnen rijden... en daarna zelfs vliegen. | |
kree | donderdag 5 maart 2020 @ 19:59 |
Owh ik ben er niet op tegen hoor. In tegendeel zelfs. Maar denk dat de overheid nu allemaal wel heel makkelijk denkt van joh we geven dikke subsidie en dan komt het allemaal wel goed. Er zal een heel groot merendeel aan laadpunten ook op aangepast moeten worden. Nu was die al begonnen bij allego hoor waar ik aan gewerkt heb vorige werkgever. Die zijn er technisch gezien namelijk klaar voor. Maar dat zijn de openbare punten. Wat mensen thuis hebben, sommige wel sommige niet. | |
daNpy | donderdag 5 maart 2020 @ 20:02 |
Waarom? Als het goedkoop is moet je het maar snel weggooien ![]() Ik snap die gedachtengang gewoon niet. Wees zuinig op je spullen, dan is er ook minder afval. | |
YoshiBignose | donderdag 5 maart 2020 @ 20:06 |
Ja de overheid snapt wederom weer eens niet wat ze aan het doen zijn. En door hun flut beleid krijg je ook weer ruzie en jaloezie tussen elektrisch en diesel/benzine. Ik snap wel dat als je 15 jaar in je caddy tdi rijdt als klusjesman en nu ineens Amsterdam niet meer in mag en de rijke beurshandelaar met z'n 2500 kg audi e-tron wel EN er nog veel belasting door bespaart, je een beetje geïrriteerd raakt. Maar ja we gaan het zien. Er loopt overal stroom tegenwoordig dus onmogelijk kan het niet zijn. Alleen even eea vernieuwen ![]() Ik heb twee laadpalen op kantoor, die monteur was daar nog wel ff zoet mee. Groepje erbij, kabel graven, paaltje ophangen etc. | |
kree | donderdag 5 maart 2020 @ 20:08 |
Haha ja ok dat is mijn werk nu, vaak moeten ook groepenkasten aangepast worden trouwens omdat mensen ook naar 3 fase gaan ipv 1. Load balancing erbij enzo. En uit ervaring het kan soms nog wel eens een werkje zijn met de kabels en waar de lader moet komen. Maar al met al, hoef me geen zorgen te maken over dat er hier geen werk meer in is. Het is echt ongelooflijk druk. | |
VEM2012 | donderdag 5 maart 2020 @ 20:27 |
Meubels 2.000, wasmachine 10.000... jij hebt echt geen enkel idee wat iets kost, wel? ![]() | |
michaelmoore | donderdag 5 maart 2020 @ 20:28 |
![]() ![]() ![]() ![]() | |
VEM2012 | donderdag 5 maart 2020 @ 20:30 |
Nou ja, kwaliteitsmeubels (gemaakt van echt hout bv, waardoor ze ook loeizwaar zijn) kosten wel een veelvoud van de rotzooi bij seats and sofas. Veel producten worden niet meer geproduceerd om lang mee te gaan. | |
michaelmoore | donderdag 5 maart 2020 @ 20:31 |
voor ons is ok maar die koe stoot methaan uit, geen CO2, methaan is 10 keer zo erg dan CO2 verder denk ik dat het verbranden van hout in BIO massa centrales net zo erg is | |
torentje | donderdag 5 maart 2020 @ 20:35 |
Ruzie tussen automobilisten is zeer wenselijk, aangezien die doof zijn en niet stoppen voor mini politieagenten met ministopborden. | |
TheFreshPrince | donderdag 5 maart 2020 @ 20:38 |
Een koe stoot ook methaan uit, jij ook overigens. Vooral als je veel bruine bonen eet. | |
daNpy | donderdag 5 maart 2020 @ 20:39 |
Ja das waar, onze meubels zijn ook van hout en hebben best wel wat gekost. Daarentegen was onze Beko wasmachine 14 jaar geleden met 500 euro niet duur en deze werkt na 2 reparaties van een paar tientjes nog steeds prima. | |
michaelmoore | donderdag 5 maart 2020 @ 20:42 |
klopt dat zeg ik ook | |
TheFreshPrince | donderdag 5 maart 2020 @ 20:43 |
Een koe stook ook methaan uit. | |
sjorsie1982 | donderdag 5 maart 2020 @ 20:50 |
dat heeft niks met zuinigheid te maken.. als het goedkoop is gaat het eerder stuk... heb je nog nooit bij je kinderen action speelgoed gehad op de verjaardag wat diezelfde avond in de container kon omdat het stuk ging bij het kijken daarnaar? Als je ernaar kijkt qua winst, dan is het ook logisch dat je iets maakt wat snel stuk gaat. Dan koop je eerder nieuwe. Dan kan je wel zeggen dat dat niet zou moeten, etc. en dat men maar anders moet denken en doen, maar dat verandert er niks aan. | |
TheFreshPrince | donderdag 5 maart 2020 @ 21:07 |
Herkenbaar, kind vraagt om racebaan, ouder haalt het bij de Action... nou... die kan je gelijk wegmikken... de auto's blijven niet op de baan, het stroomcontact is slecht (auto's vallen stil) en er zit geen adapter bij maar je moet grote batterijen in een baanstuk met batterijvak duwen. Wat een troep... geef dan ¤60 meer uit en koop een Carrera GO baan... | |
michaelmoore | donderdag 5 maart 2020 @ 21:24 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Daarom is het beter als koeien binnen blijven dan kan atfgevangen worden net als bij n varkens | |
Straatcommando. | donderdag 5 maart 2020 @ 21:29 |
Tweedehands EV's worden dus 2000 euro duurder. Niks geleerd van de HRA en huurtoeslag zo te zien. | |
TheFreshPrince | donderdag 5 maart 2020 @ 21:34 |
Dat lijkt me inderdaad het gevolg... Ik zou de voordelen van geen wegenbelasting dan liever voor een langere periode garanderen, dat geeft zekerheid. | |
Straatcommando. | donderdag 5 maart 2020 @ 21:36 |
Het is gewoon weer een "we gooien er een bak geld tegenaan" oplossing. Zaken als korting op de wegenbelasting werken beter. Te goed zelfs, want dat kost bv Nederland teveel geld. Het moet groen!.. Maar het mag niet teveel kosten hoor. Gelukkig is het vrij goedkoop om een auto te bezitten en rijden in Nederland ![]() | |
TheFreshPrince | donderdag 5 maart 2020 @ 21:38 |
En toch kan je van die ¤4000 subsidie ook 5 jaar "geen wegenbelasting" betalen ![]() | |
daNpy | donderdag 5 maart 2020 @ 21:38 |
Dat hoeft niet per sé imo. Genoeg dingen die prima gerepareerd kunnen worden. Maar we zijn te verwend, willen iets nieuws etc. | |
VEM2012 | donderdag 5 maart 2020 @ 22:29 |
Niet alleen dat: de ontwikkelingen gaan ook sneller bij elektronische apparatuur. Beetje afhankelijk overigens, HiFi verandert in de kern niet zoveel, maar tv’s wel. Smartphones helemaal. Maar er zijn ook heel veel zaken die een mensenleven mee kunnen gaan. Ik hou wel van iets kopen en er voor de rest van je leven mee toe te kunnen. Mijn vriendin dan weer helemaal niet, dus die sputtert nog wel eens eventjes over bepaalde zaken. Maar zo zijn er ook wel zaken die bij mij steeds weer vernieuwd worden. Voor beiden valt wel wat te zeggen dus, afhankelijk van het product. | |
Bart2002 | donderdag 5 maart 2020 @ 22:46 |
Alle geld die men in de markt pompt om de markt "te steunen" convergeert naar een hogere prijs voor het product. Je zou toch zeggen dat ook/zelfs een politicus van dat principe op de hoogte moet zijn. Daar van uitgaande spelen er immer andere belangen. Follow the money ook hier weer. Bananenrepubliek Nederland. Zo schaamteloos visieloos en/of onbeschaamd corrupt zoals het hier gaat. En nooit ervaren zij de gevolgen van hun giftige beleid. Je hoeft als politicus, topman, CEO etc. helemaal nergens verstand van te hebben behalve van het bevoordelen van vrinden. Puur nepotisme is de norm. [ Bericht 2% gewijzigd door Bart2002 op 05-03-2020 22:52:02 ] | |
VEM2012 | donderdag 5 maart 2020 @ 22:56 |
Dat is uiteraard onjuist. Soms wel, soms niet. | |
Bart2002 | donderdag 5 maart 2020 @ 22:58 |
Graag 2 historische voorbeelden dan van het 1 en het ander. | |
VEM2012 | donderdag 5 maart 2020 @ 23:07 |
Laten we het heel simpel bij Tesla houden: in Duitsland en België kreeg je vorig jaar een aankoopsubsidie en dat maakte voor de prijs van de Tesla geen reet uit. | |
mar1m | vrijdag 6 maart 2020 @ 00:41 |
Dat is wordt weer gniffelen voor de automotiev mannen. Prijs kan weer met 3k omhoog en voor de occasions 1k. | |
ludovico | vrijdag 6 maart 2020 @ 00:58 |
Als je rustig een jaar of 50 wacht, dan is methaan gewoon CO2 geworden. | |
20100 | vrijdag 6 maart 2020 @ 08:25 |
Model S "full option" is 118.000 euro in België, een standaard 7 serie is 10x beter uitgerust dan de spartaanse Tesla | |
VEM2012 | vrijdag 6 maart 2020 @ 08:46 |
Even gekeken, het is 101.000 euro als ik echt alles aanvink. Maar dan vink vanalles aan wat niets verandert aan de interieurafwerking. Als je bij BMW alles aan gaat vinken, puur als het om het interieur gaat komen er tienduizenden bij. Het is gewoon een slecht vergelijk. En dan zwijg ik maar als ik een 7 serie kies die kwa prestaties op niveau Model S moet zijn. | |
Gunner | vrijdag 6 maart 2020 @ 09:09 |
Prestaties vergelijken is anders ook niet geweldig al snap ik wel dat je dat continu aanhaalt bij Tesla omdat dat zo'n beetje het enige is waar je nog een beetje mee kan pronken. | |
VEM2012 | vrijdag 6 maart 2020 @ 09:37 |
Dat is niet waar. Ik ervaar zelf het rijden in een BEV op de openbare weg veel fijner dan in een ICE. Echt, dat is een stap terug in de tijd. De 7 serie en de Model S zijn verder onvergelijkbare auto’s. De Model S zit in hetzelfde segment als de 5 serie. | |
sjorsie1982 | vrijdag 6 maart 2020 @ 17:56 |
Hoezo? Dit is toch gewoon goed voor de autobouwers? | |
YoshiBignose | vrijdag 6 maart 2020 @ 21:03 |
Zonder subsidies op elektrische auto's hadden er nooit zoveel rond gereden als nu. Het werkt dus wel... | |
Bart2002 | vrijdag 6 maart 2020 @ 22:02 |
Zeer zeker. Maar men moet zich dan afvragen of het goed is dat het collectief betaalt voor het privilege van enkelen. Een privilege wat nooit weggelegd zal zijn voor dat collectief. Dat lijkt mij persoonlijk niet koosjer. ![]() | |
VEM2012 | zaterdag 7 maart 2020 @ 05:00 |
Gelet op het doel is het een uitstekende keuze. Het werkt. Het heeft geen enkele zin om nieuwe auto’s goedkoper aan te bieden aan mensen die nauwelijks een barrel van 3.000 euro kunnen kopen. | |
YoshiBignose | zaterdag 7 maart 2020 @ 09:51 |
Zo werkt het toch altijd? Alle nieuwe technologie is in het begin duur en kunnen alleen de grootverdieners gebruik van maken en na een tijdje is het voor iedereen toegankelijk. Nog niet eens alle auto fabrikanten doen mee dus het staat nog in de kinderschoenen. Dat de overheid fouten heeft gemaakt in het beleid ben ik zeker mee eens. Snap nog steeds niet waarom alleen ondernemers ervan zouden moeten profiteren en Tesla's met 0% bijtelling, MIA/VAMIL en geen MRB was natuurlijk wel heel erg gratis geld voor de 3x modaal verdieners. Ik snap als je dan met minimumloon en diesel caddy ineens niet meer grote steden in mag en fijnstoftoeslag moet betalen, je een beetje boos bent. | |
VEM2012 | zaterdag 7 maart 2020 @ 10:43 |
Dat laatste snap ik dan weer totaal niet. Want dat verbod om met de diesel caddy de binnensteden in te rijden heeft totaal niets te maken met de elektrische voertuigen (en geldt ook alleen voor echt vervuilende auto’s). Ik wil het wel eens omdraaien. Veel mensen die in zo’n oude diesel doortuffen zijn boos, maar er wonen in Nederland heel veel mensen in gebieden (binnensteden, direct aan de snelweg) waar vanwege de uitstoot van die oude diesels hun gezondheid geschaad wordt en ze daar gemiddeld een paar jaar korter door leven. Hoe is het dat een paar tientjes meer moeten betalen aan de netwerkkosten (wat overigens vooral met achterstallig onderhoud te maken heeft, dan met beleid om woningen van het gas te halen en eigenlijk niet of nauwelijks met elektrische auto’s) ‘asociaal’ is van mensen die in een elektrische auto rijden, maar met die oude auto door blijven tuffen waarmee je de gezondheid van andere schaadt volstrekt is geaccepteerd? Ik vind dat wel een beetje de omgekeerde wereld. En ik snap best dat iemand die nauwelijks een auto kan betalen daar niet naar kan kijken, het is dus wat mij betreft niet asociaal om te blijven rijden in een oude diesel, maar dat de overheid het gebruik daarvan wil beperken is zeer terecht. | |
YoshiBignose | zaterdag 7 maart 2020 @ 14:26 |
Tja dan gaan we gooien met onderzoeken over gezondheid, stikstof, co2..... Wat denk je nou werkelijk dat slechter voor het milieu is... Een caddy tdi van 1000 kg die al 300k gelopen heeft, de extra uitstoot op de bouw ervan allang terug heeft verdiend en binnenkort toch de geest gaat geven... Of een audi e-tron lease van 2500 kg die lekker de straatstenen eruit kan trekken met 500 pk en waarschijnlijk na 5 jaar op is. Ik ben niet tegen subsidiëren van schoner transport, maar wel tegen het afstraffen van dingen waar we al tientallen jaren in hebben rond gereden. Uiteindelijk worden alle auto's steeds zuiniger en schoner en verdwijnen oudere wrakken vanzelf. Beetje zelfde als die oldtimer naaierij van VVD. Die dingen roesten toch onder je kont vandaan, het was een paar jaar wachten tot de meeste verdwenen waren maar nee, ze moesten weer per direct regels gaan aanpassen waardoor ineens allemaal liefhebbers ¤50 p/m mrb konden betalen voor die paar ritjes per jaar. | |
VEM2012 | zaterdag 7 maart 2020 @ 20:59 |
De caddy tdi is heel erg veel slechter voor het milieu. Daarnaast gaat het hier om lokale uitstoot natuurlijk. Zelfs tov een moderne diesel is een BEV na 30-50.000 km beter voor het milieu, als je alles meerekent. ![]() Ik ben ook niet voor afstraffen, maar uitfaseren is gewoon een goede zaak. | |
YoshiBignose | zaterdag 7 maart 2020 @ 21:44 |
Lokale uitstoot is zo'n caddy slechter ja, voor de rest weet ik het nog zo niet. Heb nu een berlingo die richting de 400.000 km gaat en een goed dieselblok kan gewoon 1 miljoen halen. Bij m'n Tesla had ik er na 30.000 km al een nieuwe motor in. Klinkt wat mij betreft niet echt efficient, of worden die motoren gemaakt uit biologische plantjes? En een Polo TDI met zo'n 1.0 motortje stoot echt niet veel uit, rijdt makkelijk met 5 liter op 100 km en heeft miezerige bandjes. Een Audi e-tron rijdt op 255 banden en verbruikt zo 25 kWh voor 100 kilometer... waarvan het meestal geen groene stroom is. Nog los van de productie van zo'n tank. Ik ben ook pro elektrisch, maar als we daardoor 3x zulke grote, zware, snelle auto's gaan rijden is het ook niet efficient. | |
BoneThugss | zaterdag 7 maart 2020 @ 21:57 |
Groene stroom bestaat ook niet. | |
TheFreshPrince | zaterdag 7 maart 2020 @ 22:11 |
Ik moet je nageven, stroom heeft geen kleur. Maar op het moment dat je 20 panelen op je dak hebt liggen, de zon schijnt en je wekt 5kW op dan kan je op dat moment echt prima je auto opladen zonder ook maar Wh van buiten nodig te hebben. Zelfs als het bewolkt is en je 2kW opwekt, laad je nog altijd de helft tot 1/4e op zonnestroom En dat is best bijzonder, dat lukt me met m'n benzine-auto nog altijd niet. Nu heb ik 68 panelen dus ook op een niet al te slechte dag in februari kom ik nog een heel eind. Jaarlijk wek ik zo'n 15.500kWh stroom op, dat is genoeg voor 93.000km elektrisch rijden ![]() Maar ik rij op het moment maar zo'n 12.000 per jaar. | |
BoneThugss | zaterdag 7 maart 2020 @ 22:12 |
Dat bedoel ik maar stroom is raar Maar jij bent wel behoorlijk ready met je zonnepanelen ik heb dat allemaal niet ![]() ![]() ![]() | |
TheFreshPrince | zaterdag 7 maart 2020 @ 22:15 |
Nee, maar dat geeft ook niet. We doen nu alsof dat allemaal in 1 jaar gaat gebeuren maar dat is niet aan de hand natuurlijk. Het zal nog zeker tot 2035 of zelfs 2040 duren voor de helft van het wagenpark niet meer op fossiele brandstoffen rijdt. En zonnepanelen worden ook ieder jaar goedkoper en iets beter (al zorgt de corona crisis tijdelijk even voor een prijsstijging). Ik ben van nature een optimist maar ook wel een realist. Zou je 30 jaar geleden hebben gekeken naar de toekomst dan had je niet verwacht dat we nu smartphones hadden, een computer (of zelfs meerdere) in ieder huishouden, hybride en elektrische auto's, virbrators op lithium accu's, etc. De toekomst is onvoorspelbaar maar vooruitgang gaat altijd door. En je maakt het allemaal mee ![]() | |
YoshiBignose | zaterdag 7 maart 2020 @ 22:21 |
We hebben al iets van 20 miljoen zonnepanelen in Nederland. | |
VEM2012 | zaterdag 7 maart 2020 @ 22:32 |
Dit is allemaal al berekend, dus niet zo maar een ‘ik denk dat’. En de eerste Model S had inderdaad een motor die problemen gaf. Die zijn overigens allemaal hergebruikt met een dikkere as. | |
YoshiBignose | zaterdag 7 maart 2020 @ 23:13 |
Geen idee waarom ik ook met jou in discussie ga.... | |
VEM2012 | zaterdag 7 maart 2020 @ 23:20 |
Het is inderdaad als FC Bal op het dak die tegen Liverpool wil ballen, dus ik begrijp het ook niet helemaal. https://www.ad.nl/auto/be(...)verte-niet~a03b9a02/ | |
HSG | zondag 8 maart 2020 @ 00:56 |
En elk jaar 2.5% minder rendement van je accu. En ondertussen worden steeds meer gebieden vervuild voor de winning van metalen voor de accu's. Schoon autootje hoor. | |
TheFreshPrince | zondag 8 maart 2020 @ 01:11 |
Iets minder azijn drinken doet wonderen. "Metalen" is altijd een mooie term, want vrijwel iedere auto is al gemaakt van "metalen", van aluminium tot staal / ijzer, koper, lood, titanium, palladium, magnesium en zelfs goud. Je hoort zelden iemand klagen over die metalen of de 95 miljoen vaten ruwe olie die we iedere dag uit de grond halen maar als het metalen voor een accu zijn dan is het ineens "rampzalig". Welke metalen zitten er nu eigenlijk in een lithium ion accu? Lithium, kobalt en nikkel. Niet heel bijzonder. De kobalt is veel ophef over, met name omdat bij zo'n 20% van de mijnen kinderarbeid wordt verricht. Dat geldt ook voor kobalt uit je boormachine, telefoon, tablet, laptop en andere toepassingen. Om Tesla nog eens te noemen: die zijn bezig met CATL om accu's zonder kobalt te kunnen gaan gebruiken. Het is nog pril maar het is een stap. En nu moet ik deze post toch eens bookmarken want het is een herhaling van zetten en nu type ik het iedere keer weer helemaal opnieuw. [ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 08-03-2020 01:24:06 ] | |
VEM2012 | zondag 8 maart 2020 @ 06:09 |
Mijn M3 is een jaar oud, 40.000 km gereden en minder dan 1% degradatie. Bij de eerste Model S was het nog iets van 1% per 20.000 km, die volledig afvlakte bij 5% degradatie (degradatie is altijd het sterkst in het begin en ergens rond de 100.000 km blijft de range constant). Kortom: jouw info klopt niet. Kobalt wordt steeds minder gebruikt voor accu’s. Dat is goed nieuws voor de dieselrijder, kobalt os namelijk nodig om diesel te ontzwavelen. Je bent neem ik aan bekend met de mate van vervuiling bij het boren naar olie? Want winning van grondstoffen gaat hand in hand met omgevingsvervuiling. | |
cempexo | zondag 8 maart 2020 @ 08:10 |
Een Zondag met Arjan, groene stroom Om onze klimaatdoeleinden te halen wordt in de VS 'het landschap volledig verwoest' | |
TheFreshPrince | zondag 8 maart 2020 @ 11:12 |
Dat filmpje is nu ook weer een paar jaar oud. Inmiddels komen er wel serieus grote windparken bij, zo plaatst het Deense Ørsted 2 grote parken bij Borssele en wil Denemarken zelf ook 10GWe bijplaatsen. Het is gigantisch. Biomassa is dom als er speciaal voor gekapt wordt. | |
cempexo | zondag 8 maart 2020 @ 12:02 |
Zoals gezegd, hier geen nieuwe windmolens meer op het vaste land, basis is vooral het ontbreken van rendement. Dat geldt ook voor windmolens op zee. Eens komt er een einde aan het maximale rendement van een windmolen ! En dan ? | |
TheFreshPrince | zondag 8 maart 2020 @ 12:17 |
Ontbreken van rendement? Economisch of energetisch? Denemarken heeft sowieso al ongeveer het grootste aantal windmolens op land van heel Europa dus niet zo verbazingwekkend dat ze zich nu meer op zee richten. Denemarken haalde in 2019 47% van z'n energie uit wind, dat is echt bijzonder hoog. En met het geplande 10GWe park op zee dat stroom aan 10 miljoen huishoudens moet gaan leveren neemt dat nog eens spectaculair toe. Je zei eerder dat Denemarken windmolens "de rug toe had gekeerd" maar uit de feiten blijkt daar niets van. Hooguit op land. "Een einde aan het maximale rendement van een windmolen"? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Momenteel kan men voor 5,45 cent per kWh aanbesteden voor projecten op zee, dat was 10 jaar geleden nog 18 cent. De kosten dalen gigantisch vanwege de grotere turbines, efficiëntere bouwwijze, etc. Energetisch verdient een windmolen zich in 6 tot 9 maand terug. Dat gaat dan om de energie om de grondstoffen te winnen, de molen te bouwen, de molen te plaatsen, de molen te onderhouden en de molen te slopen en recyclen. Na die 6 maand levert de windmolen nog 20 jaar netto energie op. | |
cempexo | zondag 8 maart 2020 @ 13:38 |
Op het land wordt er sinds 3 jaar niet meer geplaatst. Ik bedoel dat technisch dat het een keer ophoudt, dus de capaciteit van een molen. Overigens heb ik nog geen bericht gehad dat mijn el rekening naar beneden gaat. | |
TheFreshPrince | zondag 8 maart 2020 @ 14:19 |
Dat zeg ik, Denemarken concentreert zich nu op windparken op zee. 10GWe bijpalatsen is geen kattenpis, dat is een verdrievoudiging (!) van de capaciteit die er nu staat, in en om Denemarken. Dat is logisch, lijkt me ook geen praktisch bezwaar. Dat los je op door er meerdere te plaatsen, verspreid over meerdere parken. Alle energiebronnen/-dragers hebben een maximum. Klopt, stroom is in Denemarken 9 cent per kWh duurder dan in Nederland. | |
BoneThugss | zondag 8 maart 2020 @ 14:24 |
Hou nou maar op met je leugens en je krot in the middle of niks van 98.000 euro. Hij lult je vierkant onder tafel en niemand neemt je verzinsels nog serieus. | |
Revolution-NL | zondag 8 maart 2020 @ 14:45 |
Niet? Gisteren heb ik toevallig nog mijn EV opgeladen, 15kWh welke voor 100% rechtstreeks uit mijn zonnepanelen kwamen. Groener gaat het niet worden. Ik had op dit moment zelfs nog teruglevering naar het net ![]() | |
cempexo | zondag 8 maart 2020 @ 14:50 |
Eén kaars in je woonkamer opsteken betekent nog niet dat je daarmee je hele huis kunt verwarmen en verlichten. | |
TheFreshPrince | zondag 8 maart 2020 @ 16:03 |
Wat bedoel je? Je spreekt in raadselen. | |
cempexo | zondag 8 maart 2020 @ 16:21 |
Dat Dat de deelnemer het heeft over een fractie van groene energie. Dat is leuk maar is geen structurele winst. Alsmede een situatie dat groene energie verbruikers zeer sterk afhankelijk zijn van de nukken van de NL overheid, zoals geen subsidies meer als wel -forse- belastingverhogingen en nieuwe belastingen bedenken. Het aantal belastingen in NL is nu al 88 stuks. | |
TheFreshPrince | zondag 8 maart 2020 @ 23:09 |
Dat is juist een voorbeeld van het nut van vol leggen van daken. Geen subsidies meer voor wat? En belastingverhogingen voor wat? Het aantal belastingen zegt niets, de hoogte wel. ![]() | |
cempexo | maandag 9 maart 2020 @ 07:12 |
Subsidie geven is belastingen heffen bij de burger. Geen subsidiegeld meer wordt belastingverhogingen. Ik weet niet wat de kwaliteit is van je staatje, ook niet de inhoud zoals landelijke belastingen en lokae belastingen. Dit Nederlandse staatje heb ik de laatste 2 jaar niet meer bijgewerkt : 1. Motorrijtuigenbelasting. 2. Inkomstenbelasting. 3. Grondwaterbelasting. 4. Hondenbelasting. 5. Precariorechten. 6. Onroerend goed belasting. 7. Extra op schuimwijn 8. Vennootschapsbelasting. 9. Vaarbelasting. 10. Toeristenbelasting. 11. Vermogensbelasting 12. Overdrachtsbelasting. 13. Milieubelasting 14. Kansspelbelasting 15. Dividendbelasting 16. Extra op frisdrank 17. Premie volksverzekering. 18. Omzetbelasting. 19. Assurantiebelasting. 20. Belasting personenauto BPM. 21. Extra op vruchtendrank 22. Suiker accijns 23. Brandstof accijns 24. Successierechten 25. Alcoholaccijns 26. Bier accijns 27. Accijns op minerale olien. 28. Kapitaal belasting 29. Verontreinigingsheffing oppervlaktewateren 30. Waterkeringsomslag. 31. Waterbeheersingsomslag 32. Ingezetenenomslag 33. Waterschapbelastingen 34. Rioolrecht. 35. Reinigingsrecht. 36. Afvalstoffenheffing. 37. Marktgeld. 38. Leges 39. Bouwgrondbelasting. 40. Havengelden. 41. Begrafenisrechten. 42. Extra op limonadesiroop 43. Parkeerbelasting. 44. Forensbelasting. 45. Baatbelasting. 46. Energiebelasting. 47. Belasting op leidingwater. 48. Schenkingsrecht. 49. Huurbelasting. 50. Verhuurdersheffing. 51. Bouwleges 52. Windmolentoeslag 53. Verkeersboetes 54. Bp procedurekosten 55. Vooroverlegkosten gemeente 56. Recreatie toeslag 57. Schoolgeld 58. Netbelasting 59. Opritbelasting bij de dijken (bestaat al in rivierengebied) 60. Verpakkingsbelasting 61. Energiebelasting 62. Extra op mineraalwater 63. Zorgverzekering 64. Precariobelasting 65. Erfpacht 66. EU naheffing 67. Tabaksaccijns 68. Reclamebelasting 69. Extra op vruchtensap 70. Straatparkeren 71. Erfbelasting 72. Heffing op zonnepanelen 73. Luchthavenbelasting 74. Diverse tolheffingen 75. Ondergrondse gas- en elektriciteitsleidingen belasting 76. BIZ heffing 77. Kopieerrecht tbv hardware 78. Verwijderingsbijdrage 79. Renovatie stoeptegel belasting 80. Provinciale opcenten 81. Fietsbelasting - opnieuw ingevoerd 82. Winstbelasting 83. Buma-stemra 84. Aflosboete 85. Vermogens belasting onroerend goed 86. Vermogens rendement heffing 87. Vermakelijkheidsbelasting (vermakelijkhedenretributie) 88. Planbatenheffing (grondaankopen gemeente) | |
Speekselklier | maandag 9 maart 2020 @ 08:18 |
Goh, betaald een Deense burger (50.8%) een kwart meer belasting dan een Nederlandse (39.8%). Nou snap ik waarom ze daar genoodzaakt zijn om op hout te stoken. Geld voor een fatsoenlijke gas-aansluiting is er dan naturlijk niet meer. | |
cempexo | maandag 9 maart 2020 @ 08:43 |
Dat is inclusief gratis medische hulp (dus geen premie ziektekosten en eigen risico), gratis scholing van lager t/m universitair niveau, gratis opvang kinderen na schooltijd en meer... | |
YoshiBignose | maandag 9 maart 2020 @ 09:05 |
16 zonnepanelen zijn voldoende voor gemiddeld stroomverbruik van een huishouden. Bij de meeste woningen is dit wel te realiseren. Uiteraard heb ik het dan niet over stroomverbruik van auto maar dan zijn we toch al een heel eind... | |
cempexo | maandag 9 maart 2020 @ 09:10 |
Totdat de subsidies worden ingetrokken, dan is de rentabiliteit laag. Hier zijn er nauwelijks, bijna geen, zonnepanelen. Reden er is een te weinig rendement opbrengst, er wordt niet gesubsidieerd. Zonnepanelen in NL is een selectief politieke situatie, geen economische situatie. | |
Gunner | maandag 9 maart 2020 @ 09:11 |
Met tien heb ik zelfs een negatief energieverbruik. Dat zie je nu ook al met de verkoop van EV's. Om toch maar weer ontopic te gaan. Elke kalenderjaar waarin bijtelling omhoog ging zag je de verkoop instorten. Zo worden er ook bijna geen Model S en iPaces meer verkocht nu er geen subsidie meer op zit. [ Bericht 21% gewijzigd door Gunner op 09-03-2020 10:21:13 ] | |
Captain_Jack_Sparrow | maandag 9 maart 2020 @ 09:49 |
En dus is het geen probleem? Jullie electro-boys zitten aardig in de hoek van de normvervaging. ![]() https://downtoearthmagazi(...)rantwoorde-mijnbouw/ | |
YoshiBignose | maandag 9 maart 2020 @ 09:56 |
Welke subsidies? Is het een probleem omdat kobalt zo slecht is, of omdat de (werk)omstandigheden daar zo slecht zijn? | |
cempexo | maandag 9 maart 2020 @ 10:09 |
Kobalt is onmisbaar voor de productie van batterijen en accu’s. Maar de grondstof heeft ook een schaduwzijde: de winning ervan vindt plaats onder erbarmelijke omstandigheden, met kinderarbeid en zware milieuverontreiniging. https://www.parool.nl/wer(...)%2Fwww.google.com%2F | |
YoshiBignose | maandag 9 maart 2020 @ 10:11 |
Dat is precies wat ik zeg, maar dat gebeurt ook bij het maken van bijv. kleding en apple producten. Heeft dus niet specifiek met elektrische auto's te maken. | |
VEM2012 | maandag 9 maart 2020 @ 10:28 |
We zijn vrij dicht bij de kobaltvrije accu. Voor diesel ontzwavelen is het dan nog steeds nodig. Zeg het maar. | |
Captain_Jack_Sparrow | maandag 9 maart 2020 @ 10:32 |
Dat Tesla het er een keer over heeft gehad, betekent niet dat ze 'dichtbij' zijn. Diesel verbieden. | |
VEM2012 | maandag 9 maart 2020 @ 10:32 |
Het is nu nog onmisbaar. Over een paar jaar niet meer. Maar ik hoor deze verhalen met name van dieselrijders. Die als ik ze vertel dat voor ontzwavelen van diesel ook kobalt nodig is gek genoeg niet ineens besluiten om dan maar de diesel in te leveren, want kinderarbeid en milieuvervuiling is kennelijk alleen een probleem om anderen voor de voeten te werpen. Laten we wel zijn, de gemiddelde Hollander interesseert het allemaal geen reet, anders zou het niet zo druk zijn bij de primarks, so low, enz. | |
VEM2012 | maandag 9 maart 2020 @ 10:35 |
Naar verwachting over een paar jaar in productiemodellen van Tesla. De rest zal ook wel snel gaan volgen, want die accu kan met veel minder schaarse grondstoffen worden gemaakt. En diesel verbieden... tsja, dat is ook wat rigoureus, vind je niet? | |
Captain_Jack_Sparrow | maandag 9 maart 2020 @ 10:36 |
Dat is nu alleen nog maar een intentieverklaring. Als ze het daarmee qua actieradius afleggen tov de concurrenten, gaan ze dat echt niet doen. Maar dat proberen uit te leggen aan iemand die lijdt aan een Stockholm Syndroom, is vrijwel onmogelijk. | |
#ANONIEM | maandag 9 maart 2020 @ 10:37 |
Tesla gebruikt sws minder cobalt | |
TheFreshPrince | maandag 9 maart 2020 @ 10:44 |
Gratis bestaat niet, het wordt uit belastingen betaald. | |
TheFreshPrince | maandag 9 maart 2020 @ 10:49 |
En toch kom jij ook weer met "kobalt uit Congo". Niemand die ontkent dat daar problemen zijn met veel mijnen, zoals vervuiling en kinderarbeid. Maar nogmaals: - kobalt is niet een heel bijzonder metaal, de enige toevalligheid is dat het in Congo veel voorkomt en dat de werkomstandigheden daar vaak niet goed zijn. Heel kwalijk, kan beter. - men werkt, zoals ik aangaf, samen met CATL aan accu's waar geen kobalt meer voor nodig is. - kobalt zit ook in jouw smartphone, laptop, elektrisch gereedschap, etc - een auto bestaat uit heel veel diverse metalen | |
VEM2012 | maandag 9 maart 2020 @ 10:50 |
Ze hebben hiertoe overnames gedaan en heel veel vacatures uitgezet. Intentieverklaring. Als je niet weet waar je het over hebt, dan is zwijgen ook een optie. | |
TheFreshPrince | maandag 9 maart 2020 @ 10:50 |
Het is niet onmisbaar, Tesla werkt juist met CATL samen om accu's zonder kobalt in productie te gaan nemen. | |
cempexo | maandag 9 maart 2020 @ 10:52 |
sweet dreams... | |
TheFreshPrince | maandag 9 maart 2020 @ 10:54 |
Zodra je argumenten op zijn begin je altijd vaag te doen, waarom? Het is toch niet erg om een keer een discussie te verliezen en iets te leren? Ik zit ook wel eens fout, vaker dan eens. [ Bericht 6% gewijzigd door TheFreshPrince op 09-03-2020 11:00:55 ] | |
Captain_Jack_Sparrow | maandag 9 maart 2020 @ 11:01 |
Wat ik zeg. | |
TheFreshPrince | maandag 9 maart 2020 @ 11:05 |
Toch zet Tesla wel die stap. Ik weet dat het in je aard zit om overal negatief over te doen maar het is een beetje zo: - Tesla gebruikt cobalt uit Kongo, boeeehhhh - Tesla kondigt aan cobaltloze accu's te willen bouwen, boeeeehhhh | |
YoshiBignose | maandag 9 maart 2020 @ 11:10 |
Ga aub niet met die dwaas in discussie. 100 jaar brandstofmotor hebben we gigantische vooruitgang gezien in verbruik en uitstoot. Nu rijden we nog geen 10 jaar rond met elektrische auto's en komen ze allemaal janken hoe slecht het wel niet is. Geef het nog 10 jaar en dat kobalt probleem is opgelost. Geef ze nog 100 jaar en we rijden op accu's die gemaakt zijn van plantjes en algen. Gelukkig zijn er nog visionairs die vooruit denken ipv al die holbewoners die bij alles wat nieuw is gaan lopen huilen.
![]() | |
Captain_Jack_Sparrow | maandag 9 maart 2020 @ 11:14 |
Die gaat echt wel meer kosten dan 45k. En mag in Europa vooralsnog niet de weg op. | |
Captain_Jack_Sparrow | maandag 9 maart 2020 @ 11:16 |
Dat zie jij verkeerd. Alleen maar over dat ziekelijke gedweep met Tesla. Waarom denk je dat in de VS Europese auto's een status hebben? Omdat Amerikaanse auto's meuk zijn. En dat is met Tesla niet anders. | |
Starhopper | maandag 9 maart 2020 @ 11:21 |
35k dollar dus ik neem aan dat het wel rond de 45k euro gaat worden. Dat hij niet de weg op mag, dat moet nog blijken ![]() | |
Captain_Jack_Sparrow | maandag 9 maart 2020 @ 11:22 |
De goedkoopste versie is 40k dollar, dus dat wordt 60k euro's in Nederland. Op z'n minst. | |
TheFreshPrince | maandag 9 maart 2020 @ 11:24 |
De Cybertruck lijkt me nu niet het meest praktische voertuig voor Nederland. In de USA heb je nu eenmaal een hoge populariteit van pick-up trucks en dan is het een slimme zet om iets op de markt te zetten dat afwijkt van de standaard. Anders concurreer je tegen tientallen pick-up trucks die er allemaal hetzelfde uitzien. Nu pak je alle klanten die eens wat anders willen. Maar Nederland? Ik zie het niet zo snel gebeuren dat het hier een verkoopsucces wordt. Een Tesla stationwagon zou wel geliefd worden. | |
TheFreshPrince | maandag 9 maart 2020 @ 11:25 |
Er zit geen BPM op. | |
Captain_Jack_Sparrow | maandag 9 maart 2020 @ 11:26 |
Niemand heeft het over BPM. | |
YoshiBignose | maandag 9 maart 2020 @ 11:27 |
De Model 3 is op dit moment 40k dollar in de USA en 49k euro in NL. | |
TheFreshPrince | maandag 9 maart 2020 @ 11:30 |
Je rekent wel alsof er BPM op zit. | |
Captain_Jack_Sparrow | maandag 9 maart 2020 @ 11:34 |
Maar hij was 30k dollar in de voorverkoop. De S was 50k dollar in de voorverkoop en zit nu op wat? 85k euro? | |
Captain_Jack_Sparrow | maandag 9 maart 2020 @ 11:34 |
Als je geen oogkleppen op hebt, zie je de wereld veel duidelijker. | |
Gunner | maandag 9 maart 2020 @ 11:37 |
volgens mij haalt iemand BTW en BPM door elkaar | |
TheFreshPrince | maandag 9 maart 2020 @ 11:40 |
Onder de BTW kom je niet uit inderdaad. Maar het is ook geen 50% ![]() | |
Benzyl | maandag 9 maart 2020 @ 12:32 |
Binnenkort gaan ze bezine en diesel afschaffen. | |
TheFreshPrince | maandag 9 maart 2020 @ 12:35 |
Dat heus nog niet. Accijns zal hoger worden, dat wel. Tot 2040 kan je sowieso nog wel tanken. | |
VEM2012 | maandag 9 maart 2020 @ 12:38 |
Is dit een verwijzing naar de persoon die heeft geroepen dat hij dacht dat de Cybertruck de weg niet op mag in Europa wegens te groot (wat een beetje een rare gedachte is), of heb je echt een onderbouwing hiervan? | |
Captain_Jack_Sparrow | maandag 9 maart 2020 @ 13:27 |
Zeker. Te lelijk. | |
VEM2012 | maandag 9 maart 2020 @ 13:29 |
O ja, typegoedkeuringen draaien om esthetische normen. Was ik even helemaal vergeten. | |
kipknots | maandag 9 maart 2020 @ 13:29 |
https://www.forbes.com/si(...)-in-eu/#2fd425af4d8b Die stalen constructie waar Musk zo mee liep te pochen komt zeer waarschijnlijk niet door de crash tests in Europa. Dus er zullen sowieso grote veranderingen plaats moeten vinden. | |
Captain_Jack_Sparrow | maandag 9 maart 2020 @ 13:31 |
En schade aan voetgangers bij een aanrijding. | |
VEM2012 | maandag 9 maart 2020 @ 13:40 |
Dit artikel ken ik al. Allemaal heel prematuur. | |
YoshiBignose | maandag 9 maart 2020 @ 16:41 |
https://www.ad.nl/auto/br(...)selmotoren~a85db748/ oeps | |
daNpy | maandag 9 maart 2020 @ 16:55 |
Goh dit had nie-mand aan zien komen. En het maar raar vinden dat mensen het oneens zijn met de hetze tegen brandstof motoren ![]() Overigens staan er wel een heleboel bullshit artikelen tussen, waaronder o.a. deze. Échte oldtimers hebben helemaal geen "ophokplicht" ![]() | |
kaasplankje | maandag 9 maart 2020 @ 16:57 |
Ik heb veel geld geïnvesteerd in beleggingsfondsen in de energietransitie dus het is uitermate belangrijk dat het klimaat gered wordt. | |
VEM2012 | maandag 9 maart 2020 @ 16:58 |
Gelukkig draait het AD het op het laatste moment toch nog naar een anti EV verhaal, want ik zal al in spanning te wachten op het dagelijkse zeikverhaal over de EV. Overigens lees ik dat het dus vooral om de echt kleine deeltjes gaat en het onderzoek daar geen uitsluitsel over geeft, dus uiteindelijk weten we nog niets. En het helpt ook niet dat kennelijk onder de meest ongunstige omstandigheden is getest. Het grootste probleem is nog: hoe lossen we het op? | |
daNpy | maandag 9 maart 2020 @ 16:58 |
Precies. Niet door EV's te subsidieëren dus, want daar zitten ook gewoon 4 banden op. | |
VEM2012 | maandag 9 maart 2020 @ 17:03 |
Het gaat dan ook vaak om CO2, NOx, enz. Dus die ‘hetze’ (welke?) is in die zin niet onterecht. | |
VEM2012 | maandag 9 maart 2020 @ 17:04 |
BEV’s lossen dan ook andere problemen op. | |
kaasplankje | maandag 9 maart 2020 @ 17:11 |
En ze creëren weer nieuwe problemen. | |
VEM2012 | maandag 9 maart 2020 @ 17:12 |
Vast. Niets is zonder nadelen. | |
YoshiBignose | maandag 9 maart 2020 @ 17:38 |
Dat is niet zo zeer het probleem, want ICE's hebben ook 4 banden, maar het is wel zo dat EV's dikkere banden hebben en zwaardere auto's zijn. En dan kom ik terug op mijn verhaal een paar pagina's terug. Als je normaal een Polo TDI rijdt en nu een etron dan ga je er nog weinig op voorruit. Ik sleet met m'n Tesla iedere 30.000 km al 4x 255 banden weg... iemand ademt die 6mm in ![]() Maar de oplossing is heel simpel, banden en remmen maken die gemaakt zijn van plantenextract ![]() ![]() | |
kaasplankje | maandag 9 maart 2020 @ 17:53 |
Die batterij autootjes hebben toch juist van die gekke smalle bandjes? Alles voor een paar km bereik winst natuurlijk. | |
daNpy | maandag 9 maart 2020 @ 18:02 |
Precies, wel de juiste oogkleppen opdoen als je subsidie vangt. | |
daNpy | maandag 9 maart 2020 @ 18:03 |
o.a. Fiskers en Tesla Model S hebben vrij brede banden. | |
YoshiBignose | maandag 9 maart 2020 @ 18:09 |
Alleen de i3 ![]() Hou op over Fisker hoor. Wat een bagger zeg.... en die hoort ook niet eens in het lijstje thuis want dat was gewoon een plugin hybrid. Met de uitlaat aan de zijkant, waardoor je lekkere dampen inademt als je op een parkeerplaats Mac aan het eten bent met je raampje open ![]() ![]() | |
daNpy | maandag 9 maart 2020 @ 18:21 |
Wat denk je van 450 km range! 50km op de batterij 400 km op de 2 liter GM motor ![]() Toen is het genep al begonnen. | |
VEM2012 | maandag 9 maart 2020 @ 18:51 |
Je komt in deze discussie regelmatig wat gefrustreerd over. Je hoog of laag springen, de BEV gaat de ICE vervangen. En zodra jij over bent denk je kort daarna ‘dat had ik jaren eerder moeten doen’. ![]() | |
VEM2012 | maandag 9 maart 2020 @ 19:09 |
Er ligt origineel 235 op een M3 en 255 op een MS. Dat zijn toch ook weer geen buitengewone maten. Op een BMW 3 serie ligt vaak genoeg 245 breed om maar wat te noemen. Maar zouden bredere banden ook zoveel meer fijnstof afgeven? Is het niet gewoon een kwestie van gewicht? | |
kaasplankje | maandag 9 maart 2020 @ 19:21 |
Ja vooral gewicht. Zo'n batterij autootje is al snel 2000kg. | |
VEM2012 | maandag 9 maart 2020 @ 19:28 |
Beetje afhankelijk van het model. En het zal ook nog wel wat minder worden, accu’s zullen lichter worden. Maar al met al wel wat zwaarder dan een vergelijkbare ICE. Nu scheelt het al snel 300-400 kg, dat wordt 150-200 kg ongeveer. De grootste impact op het gewicht is de voorliefde voor SUV’s en ook de enorme hoeveelheid aan veiligheidsvoorzieningen in een auto. Ik weet nog dat ik in een GTI reed die 860 kg woog. Vergelijkbare modellen zijn nu zo 1.250 kg. Maar goed, bij een flink ongeval is het dan wel lekker om niet zelf de kreukelzone te zijn. ![]() | |
Digi2 | maandag 9 maart 2020 @ 19:31 |
Nederland hangt aan elkaar van subsidies, HRA, huurtoeslag, zorgtoeslag om maar ff wat te noemen. Als je daar een hekel aan hebt raad ik je aan een ander land te gaan zoeken. | |
kaasplankje | maandag 9 maart 2020 @ 19:49 |
Verhuizen naar Amerika. Daar kunnen ze tenminste nog wel normaal redeneren. In Europa is alles wat op fossiele brandstoffen loopt ineens de boeman en moet elk voertuig volledig elektrisch. Dit allemaal voor slechts een paar procent winst voor het milieu maar daar moet men nog achter komen. | |
Jemoederniet | maandag 9 maart 2020 @ 19:56 |
Subsidie van elektrische auto's is zo ongeveer de duurste manier om CO2 te reduceren. Zal wel een flinke lobby van de auto-industrie achter zitten. We kunnen beter beginnen met huizen isoleren, dat levert veel meer milieuwinst op. | |
TheFreshPrince | maandag 9 maart 2020 @ 19:57 |
In de USA had men tot eind vorig jaar ook een $7500 subsidie op EV's. In sommige staten dit jaar nog steeds een lagere subsidie. In Californië mag je met je EV op de carpoolstrook en zo hebben meerdere staten wel iets. Het Tesla Supercharger netwerk is daar ook in een moordtempo uitgerold, je kan praktisch heel de USA door op die manier. En uiteraard, Trump is daar niet mee bezig maar autofabrikanten zien de concurrentie van Tesla en stappen ook in dat gat. | |
daNpy | maandag 9 maart 2020 @ 20:09 |
Jij weet net zo goed als ik dat als de EV betaalbaar wordt voor de gewone man de voordeeltjes eraf gaan. Want er moet gewoon geld verdiend worden, ook bij de overheid. En als de ICE auto compleet uitgeperst en vervangen is door de EV, is die aan de beurt. Jij bent meer dan slim genoeg om dat ook te weten. Het is alleen zo jammer dat je zo ontzettend neer moet praten/kijken op mensen die níet van de huidige subsidies regelingen kunnen profiteren, maar er wél voor betalen dmv belachelijke belastingverhogingen. Dus kap nou eens met dat verheven gedoe en zet je oogkleppen af. Het is wachten op het volgende verzinsel om een kleine groep te bevoordelen ten koste van de grote groep. Maar we hebben het hier al vaak genoeg over gehad en ik heb al meermaals gezegd dat ik helemaal voor vernieuwende technologie ben, alleen niet op de manier waarop dit in NL ten uitvoer wordt gebracht. Want het klimaat is bijzaak en dat weet iedereen. | |
Revolution-NL | donderdag 12 maart 2020 @ 11:02 |
ummm nee, in ons huishouden weegt EV1 1572kg en EV2 1280kg | |
YoshiBignose | donderdag 12 maart 2020 @ 11:25 |
Hier voor de deur staan drie elektrische auto's: Tesla 1847 kg Ioniq 1420 kg i3 1320 kg Valt op zich wel mee... de Tesla is wel zwaar maar dat komt omdat ik de long range heb met twee motoren en grotere accu. Ter vergelijking, een BMW 440i zit ook al in de 1600kg. En m'n Tesla wordt niet zwaarder als de accu vol zit maar bij een brandstofauto zit er toch weer 50kg extra in ![]() |