https://www.ad.nl/binnenl(...)veel-kapot~a058d6e6/quote:Onder buitenlanders die in Nederland wonen roepen onze nogal wilde en luidruchtige nieuwjaarstradities veel verbazing op. Een Poolse, een Amerikaan en een Paraguayaanse over hun ervaringen met onze jaarwisseling: ,,Het was eng, ik wist echt niet wat ik meemaakte.”
,,Ik heb nieuwjaar in Veghel gevierd. Het eerste uur van 2020 durfde ik de straat niet op. Ik heb even in de tuin staan kijken, maar ik vond het echt niet veilig. Ik noem jullie jaarwisseling gekscherend de Nationale Dag van het Vandalisme. Ik begrijp het echt niet. Bij ons in Polen is vuurwerk ook best populair, maar daar heb je niet de waanzin die het hier bij sommige mensen losmaakt. En politieagenten en brandweerlieden bekogelen met vuurwerk, dat zouden ze in Polen echt niet durven. Een vriendin van me is huisarts in Den Haag, zij zegt dat de nieuwjaarsnacht de moeilijkste werkdag van het jaar is.
Ik hoorde van mijn zus dat er in Poolse steden dit jaar weer veel meer gereguleerde vuurwerkshows waren. Er was er zelfs een met lichtgevende drones. Ik zou dat hier ook een prima oplossing vinden. Dan ben je af van alle gewonde mensen, van bange dieren, en alle schade die gerepareerd moet worden.”
Lees ook
Ook bekogelde brandweer wil af van knalvuurwerk: 'Daders vaak bekenden, dus aangifte lastig’
Ook bekogelde brandweer wil af van knalvuurwerk: 'Daders vaak bekenden, dus aangifte lastig’
,,Ik woon sinds 2011 in Nederland. De eerste jaarwisseling heb ik in Amsterdam gevierd. Ik weet nog heel goed dat we in een taxi het centrum in reden en dat er vlakbij een stuk vuurwerk op straat werd gegooid en ontplofte. Mijn maag trilde ervan, zo hard was de klap. Aan het einde van de nacht leek de stad wel een oorlogsgebied.
Mensen waren zo dronken en gooiden vuurwerk alle kanten op. Ik vind het ongelooflijk, zulk onverantwoord gedrag. Ik kom uit Utah, daar steken we vuurwerk af op Independence Day, 4 juli. Als kind leer je hoe je vuurwerk veilig kunt afsteken, zodat je zeker weet dat je jezelf of anderen niet in gevaar brengt. Ik ben na die eerste keer bewust nooit meer in Amsterdam geweest met oud en nieuw.
Vorig jaar was ik in Scheveningen op het strand tijdens de vonkenregen. Ik had nog nooit van die vreugdevuren gehoord. Ik vond het fascinerend en dacht: ze doen dit hier al zolang, het zal wel goed gaan. Maar niet dus. Het was eng, ik wist echt niet wat ik meemaakte.
Er is eigenlijk niets moois aan zwaar knalvuurwerk. Het roept associaties op met terrorisme, vind ik. En het kan je je vingers, gehoor en je ogen kosten. Wat heeft het voor toegevoegde waarde, vraag ik me af?”
Romina Diaz (40) uit Paraguay, is vaak bij haar vriend in Amsterdam
,,Als ik de nieuwsberichten lees, bijvoorbeeld over wat er in Arnhem gebeurd is, dan maak ik me echt zorgen over het land waar ik zo van ben gaan houden. Nederland is zo mooi, waarom maak je dan in een nacht zoveel kapot? Ik denk dat jullie het hele jaar zo netjes en vredig met elkaar samenleven, dat één keer per jaar alles eruit moet. Ik zie hier met oud en nieuw ook heel veel blijdschap bij mensen, daar word ik steeds weer heel erg vrolijk van. Maar bij sommige mensen slaat de opwinding door in een soort gekte. Het lijkt soms wel of mensen elkaar met zwaar vuurwerk te lijf gaan, als een soort gevecht. Ik begrijp daar niets van. Daarom blijf ik altijd maar binnen tijdens de jaarwisseling.
Ik ga vaak kijken bij educatieve boerderijen in Amsterdam, omdat ik heel erg van dieren houd. Daar hoorde ik hoeveel last de beesten van het vuurwerk hebben. Zo zielig. Jullie hebben zelfs de Partij voor de Dieren in de Tweede Kamer, dan moet het toch ook mogelijk zijn om iets aan dat zware knalvuurwerk te doen?”
Aldus de voormalige inwoner van het land waar zo'n beetje iedere gek eventjes in de lokale winkel een zwaar kaliber vuurwapen kan kopen.quote:Ik vind het ongelooflijk, zulk onverantwoord gedrag.
Dit dusquote:Op vrijdag 3 januari 2020 16:56 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Ze zetten ook werkelijk alles in om ooit tot een vuurwerkverbod te komen he. Godchristus te paard
Dit, walgelijk hoe we gemanipuleerd worden.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 16:56 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Ze zetten ook werkelijk alles in om ooit tot een vuurwerkverbod te komen he. Godchristus te paard
Nou idd...quote:Op vrijdag 3 januari 2020 16:56 schreef haags_kwartiertje het volgende:
dit!quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:00 schreef Hiddendoe het volgende:
Zet daar eens tegenover al dat tuig dat elk jaar opnieuw weer vuurwerk gooit naar omstanders, hulpverleners en dit jaar zelfs naar een rouwstoet.
Mijn conclusie: de klootzakken verpesten het voor de goedbedoelende mensen. Normaal toch dat er steeds luider wordt geroepen om een verbod?
Vuurwerktuig dat is opgepakt in deze tijd (nieuwjaar, dus van eind oktober tot eind januari) preventief opsluiten.
Zwarte handel in vuurwerk zwaar straffen.
We zijn Enschede toch nog niet vergeten?
quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:05 schreef Peter het volgende:
Vuurwerk afsteken moet het nieuwe roken worden... op veel plekken verboden, streng gereguleerd en voor veel mensen niet meer acceptabel.
De troefkaart om kinderen in te zetten zal nog wel komen.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 16:56 schreef haags_kwartiertje het volgende:
En hoe ga je dat voor elkaar krijgen als de politie al jaren aangeeft zwaar onderbemand te zijn voor deze samenleving?quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:04 schreef RedFever007 het volgende:
Gewoon het misbruik van vuurwerk
- illegaal
- te vroeg (voor de 31e) afsteken
- na 1 januari
- mensen die menen vuurwerk naar anderen te gooien
KEIHARD aanpakken
Zet die types gewoon 6 maanden vast, dan leren ze het wel af![]()
Maar nee, hier moet alles weer met de zachte hand worden gedaan en komt iedereen er vanaf met een geldboete of wordt uberhaupt niet aangepakt.
Ik ben dat softe gedoe schijtzat. Vuurwerk in de handen van dronken mensen die er niet mee om kunen gaan is een recept voor complete chaos en anarchie blijkt iedere jaar opnieuw.
Ze zijn niet alleen onderbemand maar ook veel te soft. Zie je op TV weer zo'n kutventje een agent verrot schelden. En die agent doet nietsquote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:08 schreef Buitendam het volgende:
[..]
En hoe ga je dat voor elkaar krijgen als de politie al jaren aangeeft zwaar onderbemand te zijn voor deze samenleving?
Jij hebt duidelijk nog nooit vuurwerk afgestoken.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:09 schreef Hiddendoe het volgende:
Begrijp me niet verkeerd, ik vind vuurwerk ook mooi om te zien.
Maar wat ik niet snap dat mensen bereid zijn om zoveel geld uit te geven voor een paar seconden lol.
Stel dat je iets koopt (een kledingstuk of een boek) en je hebt er maar een minuut plezier van.
En ik zag deze week nog een meisje 'hou je kankerbek' tegen een agent zeggen en daarna vol een klap met een wapenstok kreeg. En nu?quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:11 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
Ze zijn niet alleen onderbemand maar ook veel te soft. Zie je op TV weer zo'n kutventje een agent verrot schelden. En die agent doet niets
en dat mag juist niet. Maar daar heeft men massaal schijt aan, en terecht overigens.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:11 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Jij hebt duidelijk nog nooit vuurwerk afgestoken.
Je hebt een hele dag lol als je een goede voorraad vuurwerk binnenhaalt, niet een paar seconden.
Twee kogels door d'r knieschijven erbij en kruipend naar huisquote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:13 schreef Buitendam het volgende:
[..]
En ik zag deze week nog een meisje 'hou je kankerbek' tegen een agent zeggen en daarna vol een klap met een wapenstok kreeg. En nu?
Vooruit, jij je zin. Een hele dag lol. En dan? Hoeveel geld heeft die ene dag jou gekost?quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:11 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Jij hebt duidelijk nog nooit vuurwerk afgestoken.
Je hebt een hele dag lol als je een goede voorraad vuurwerk binnenhaalt, niet een paar seconden.
dat je niet heel 31 december vuurwerk mag afsteken vind ik ook onzinnigquote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:13 schreef haags_kwartiertje het volgende:
[..]
en dat mag juist niet. Maar daar heeft men massaal schijt aan, en terecht overigens.
Voor sommige mensen geeft het een heerlijk gevoel. Kriebels in je maag enzo. De dagen voor oud en nieuw naar je collectie kijken, de geur van afgestoken vuurwerk, een mooiere pot dan je buurman. Heerlijk gewoon.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:09 schreef Hiddendoe het volgende:
Maar wat ik niet snap dat mensen bereid zijn om zoveel geld uit te geven voor een paar seconden lol.
Stel dat je iets koopt (een kledingstuk of een boek) en je hebt er maar een minuut plezier van.
Daar ga je toch geen geld meer aan verspillen?
Wat een melodramatisch gedoe. We hebben het goddomme over 1 dag per jaar. Volgens mij blijven er nog genoeg pleziertjes over. Georganiseerde vuurwerkshows kunnen ook mooi zijn.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:06 schreef Manmanmanwateenzooi het volgende:
Nog een paar jaar en je rijdt in een automatisch rijdende auto van en naar je werk, gaat achter de televisie zitten en komt niet verder dan dat. Robot achtig leven.
Elk pleziertje wordt langzaam weggenomen en iedereen juicht het toe, dan verdien je het ook.
Dat is het ook. Want de tijd van 18.00 tot 02.00 is veel te kort en levert juist alleen maar meer overlast en klachten op.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:14 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
dat je niet heel 31 december vuurwerk mag afsteken vind ik ook onzinnig
Wat stel je je dan aan over 1 dag vuurwerk? Dan is er ook geen verbod nodig, het is maar 1 dag. wat een melodramatisch gedoe.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:15 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Wat een melodramatisch gedoe. We hebben het goddomme over 1 dag per jaar. Volgens mij blijven er nog genoeg pleziertjes over. Georganiseerde vuurwerkshows kunnen ook mooi zijn.
Ja, hier leren ze niks omdat kinderen helemaal niks meer mogen...quote:Als kind leer je hoe je vuurwerk veilig kunt afsteken, zodat je zeker weet dat je jezelf of anderen niet in gevaar brengt.
Zoals??? Nee, mensen willen zelf iets om handen hebben, niet alles hoeft zo strak georganiseerd te worden.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:15 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Wat een melodramatisch gedoe. We hebben het goddomme over 1 dag per jaar. Volgens mij blijven er nog genoeg pleziertjes over. Georganiseerde vuurwerkshows kunnen ook mooi zijn.
Ja.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:14 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
Twee kogels door d'r knieschijven erbij en kruipend naar huis
Vuurwerkverbod is ook onzinnig maar als mensen er niet mee kunnen omgaan en "men" (lees: de politiek) geen top prioriteit hecht aan het bestrijden van misbruik van vuurwerk dan moet je wat.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:15 schreef Questular het volgende:
Ik ken ook echt niemand uit mijn omgeving die voor een vuurwerkverbod is. Hoe erg wordt dit aangedikt om het verbod er door te krijgen.
Die discussie is zinloos.. je kan iemands waardes niet vergelijken met je eigen waarden. Iedereen geeft zijn geld op zijn of haar manier uit he.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:14 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Vooruit, jij je zin. Een hele dag lol. En dan? Hoeveel geld heeft die ene dag jou gekost?
Twee maanden werk? Een half jaar werk?
Bedenk eens wat voor duurzamere zaken je voor dat geld had kunnen hebben. Merkkleding, een auto, televisie, boeken, leuke uitstapjes, spullen voor je huis enz.
Misschien moet jij een lesje krijgen om in het moment te leven, en te genieten.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:14 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Vooruit, jij je zin. Een hele dag lol. En dan? Hoeveel geld heeft die ene dag jou gekost?
Bedenk eens wat voor duurzamere zaken je voor dat geld had kunnen hebben. Merkkleding, een auto, televisie, boeken, leuke uitstapjes, spullen voor je huis enz.
Zonder vuurwerk is mijn leven niet minder leuk dan met vuurwerk. Terwijl ik voor 200 heb verschoten en de voorpret altijd wel leuk is. Maar echt belangrijk vind ik het niet, de maatschappelijke ellende die het oplevert vind ik zwaarder wegen. Waarom kunnen mensen alleen maar denken aan hun eigen pleziertjes. Draait het daar om in het leven?quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:16 schreef Manmanmanwateenzooi het volgende:
[..]
Zoals??? Nee, mensen willen zelf iets om handen hebben, niet alles hoeft zo strak georganiseerd te worden.
Precies! Wat ik hierboven al schreef: het is allemaal veel te laf en soft als het hierom gaat. Val je een hulpverlener aan? Gewoon 20 jaar de cel in. Geen gezeik, niet eerder vrij.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:19 schreef Cherni het volgende:
Het is natuurlijk veel makkelijker om voor een verbod te schreeuwen dan het tuig aan te pakken die hulpverleners bekogelen met stenen en vuurwerk.
Maar waarom zou hij alleen verstandige dingen moeten doen met z'n geld dan? Kijk, ik snap ook niet dat je een hoop geld uitgeeft om "knal" te horen, maar dat ik ergens geen plezier aan beleef is geen goede reden om iemand anders het ook maar te ontzeggen. Dan kun (en zal) je bezig blijven en krijg je een ontzettend zure maatschappij.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:14 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Dat is ook niet te doen, daarom is een vuurwerkverbod de enige logische oplossingquote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:19 schreef Cherni het volgende:
Het is natuurlijk veel makkelijker om voor een verbod te schreeuwen dan het tuig aan te pakken die hulpverleners bekogelen met stenen en vuurwerk.
onzinquote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:21 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Dat is ook niet te doen, daarom is een vuurwerkverbod de enige logische oplossing
Inderdaad, dan heb je 200 jaar vastgezeten.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:20 schreef RedFever007 het volgende:
Gewoon 20 jaar de cel in. Geen gezeik, niet eerder vrij.
Na 10 keer weten mensen het wel en denken ze wel 2x na.
Vertel wat is er logisch aan iets verbieden wat niet te handhaven is? Want je gaat het echt niet tegenhouden.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:21 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Dat is ook niet te doen, daarom is een vuurwerkverbod de enige logische oplossing
ik bedoel meer: als er 10 mensen zijn veroordeeld hiervoorquote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:22 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Inderdaad, dan heb je 200 jaar vastgezeten.
Ik steek jaarlijks vuurwerk af. Dus om die paar randdebielen, want het gaat over een eenzijdige berichtgeving moet het mij ook maar verboden worden om te genieten. Het is geen logische oplossing om alles maar te verbieden.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:21 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Hoe zie jij dat voor je? Iedereen in de auto naar een georganiseerde show 15 kilometer verderop? Of hebben de mensen bij wie niks georganiseerd wordt (buiten de grotere steden) gewoon pech ofzo?quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:15 schreef Pleun2011 het volgende:
Georganiseerde vuurwerkshows kunnen ook mooi zijn.
Dit, mensen blijven wijzen om de overlast die ze veroorzaken.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:05 schreef Peter het volgende:
Vuurwerk afsteken moet het nieuwe roken worden... op veel plekken verboden, streng gereguleerd en voor veel mensen niet meer acceptabel.
De snoeiharde knallen waar iedereen over klaagt komt gewoon van illegaal vuurwerk.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:16 schreef RedFever007 het volgende:
Veel shit wordt ook door legaal vuurwerk veroorzaakt natuurlijk
Al die randdebielen die voor en tijdens O&N gepakt worden zouden eigenlijk ieder volgend jaar preventief opgepakt moeten worden op 1 december en vrijgelaten op 1 februariquote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:23 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ik steek jaarlijks vuurwerk af. Dus voor die paar randdebielen want het gaat over een eenzijdige berichtgeving moet het mij ook maar verboden worden om te genieten. Het is geen logische oplossing om alles maar te verbieden.
Dat argument hoor je vaak ja. Dat het illegale vuurwerk het probleem is en dat je dat met een vuurwerkverbod niet oplost. Ik denk dat de waarheid in het midden ligt en dat een vuurwerkverbod wel degelijk voor minder gezeik gaat zorgen. Hoe het wordt geregeld is aan de politiek. Misschien zwaarder straffen bij handel in illegaal vuurwerk.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:22 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
onzin![]()
veel vuurwerk is reeds verboden maar komt met duizenden kilo's de grens over. Dat is dan voornamelijk het zware illegale spul
Hell, in DLD koop je bij de lidl en aldi consumentenvuurwerk dat hier verboden is
Ja dat snap ik ook welquote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:25 schreef AchJa het volgende:
[..]
De snoeiharde knallen waar iedereen over klaagt komt gewoon van illegaal vuurwerk.
Als mijn zoontje oud genoeg is mag hij waarschijnlijk nog niet eens zn naam in de lucht schrijven met een sterrenstokje.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:24 schreef Harvest89 het volgende:
Ik voel wel medelijden met de jeugd die geen lol meer kunnen maken als zo'n verbod er komt.
Je mag je tegenwoordig niet meer uitleven en een stukje vrijheid voelen. Wat een gepamper.
quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:26 schreef Questular het volgende:
[..]
Als mijn zoontje oud genoeg is mag hij waarschijnlijk nog niet eens zn naam in de lucht schrijven met een sterrenstokje.
Van het geld dat zij besparen kunnen zij een extra festival meepikken in de zomer en zelfs wat extra pilletjes inslaan. Vrijheid genoeg in dit land hoor.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:24 schreef Harvest89 het volgende:
Ik voel wel medelijden met de jeugd die geen lol meer kunnen maken als zo'n verbod er komt.
Je mag je tegenwoordig niet meer uitleven en een stukje vrijheid voelen. Wat een gepamper.
Met die festivals en pillen willen ze ook al harder tegen gaan optreden.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:27 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Van het geld dat zij besparen kunnen zij een extra festival meepikken in de zomer en zelfs wat extra pilletjes inslaan. Vrijheid genoeg in dit land hoor.
Nee dat kan niet want pillen zijn verboden net als vuurwerk. En als iets verboden is verdwijnen de verboden goederen en de problemen die ze veroorzaken als sneeuw voor de zon. Want dat is wat een verbod doet toch?quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:27 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Van het geld dat zij besparen kunnen zij een extra festival meepikken in de zomer en zelfs wat extra pilletjes inslaan. Vrijheid genoeg in dit land hoor.
Zou je er eigenlijk ook forse accijns op kunnen heffen?quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:24 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Dit, mensen blijven wijzen om de overlast die ze veroorzaken.
Als je alle overtreders moet opsluiten blijven er weinig mensen over om de bewaking van die cellen te verzorgen.
En een paar honderd centrale vuurwerkshows zijn milieuvriendelijk?quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:29 schreef Peter het volgende:
Zou je er eigenlijk ook forse accijns op kunnen heffen?
Voor de luchtvervuiling, voor een potje voor vandalisme en voor extra inzet van hulpdiensten?
En nog iets voor de slachtoffers?
Uh:quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:27 schreef Pleun2011 het volgende:
quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:17 schreef Pleun2011 het volgende:
Die discussie is zinloos.. je kan iemands waardes niet vergelijken met je eigen waarden. Iedereen geeft zijn geld op zijn of haar manier uit he.
Doe we dat meteen ook voor voetbalwedstrijden, dancefeesten en festivals?quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:29 schreef Peter het volgende:
[..]
Zou je er eigenlijk ook forse accijns op kunnen heffen?
Voor de luchtvervuiling, voor een potje voor vandalisme en voor extra inzet van hulpdiensten?
En nog iets voor de slachtoffers?
Gewoon een algemene plezier-accijns.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:31 schreef Questular het volgende:
[..]
Doe we dat meteen ook voor voetbalwedstrijden, dancefeesten en festivals?
En dus maakt iedereen zelf wel uit wanneer ze vuurwerk afsteken, want ze beschouwen die regels als onbelangrijke suggesties. Van 18:00 tot 02:00 op de 31ste, hele oudjaarsdag, de laatste week van december of vanaf oktober, Nederlanders en dan vooral de hondsbrutale types uit de randstad beslissen godverdomme zelf wel wanneer ze afsteken.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:14 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
dat je niet heel 31 december vuurwerk mag afsteken vind ik ook onzinnig
Dat bekt wel lekkerquote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:32 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Gewoon een algemene plezier-accijns.
Casht ook lekker.quote:
En in de rest van Nederland gaat het er gewoon relatief rustig aan toe. Dus hou je verbod ook lekker in de gebieden waar het uit de hand loopt dan kan de rest gewoon zijn ding blijven doen he.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:32 schreef TresBon het volgende:
En dus maakt iedereen zelf wel uit wanneer ze vuurwerk afsteken, want ze beschouwen die regels als onbelangrijke suggesties. Van 18:00 tot 02:00 op de 31ste, oudjaarsdag, de laatste week van december of vanaf oktober, Nederlanders en dan vooral de hondsbrutale types uit de randstad beslissen godverdomme zelf wel wanneer ze afsteken.
Het gaat mij om de vergelijking dat er nog genoeg pleziertjes en vrijheden overblijven in dit land, het is maar een voorbeeld. Ik vind siervuurwerk ook leuk maar heb nooit zo begrepen waarom volwassenen hier zo krampachtig mee omgaan.quote:
Maar daarbij heb je al vergunningsregels e.d. Kun je ook makkelijk compensatie eisen. Of de aanschaf van emissierechten.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:30 schreef AchJa het volgende:
[..]
En een paar honderd centrale vuurwerkshows zijn milieuvriendelijk?
Liefst wel jah. Alles waarbij een onevenredig grote aanslag wordt gedaan op de maatschappij.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:31 schreef Questular het volgende:
[..]
Doe we dat meteen ook voor voetbalwedstrijden, dancefeesten en festivals?
Jij bent vast super populair op feestjes.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:40 schreef Peter het volgende:
[..]
Liefst wel jah. Alles waarbij een onevenredig grote aanslag wordt gedaan op de maatschappij.
Op demonstraties na, die moeten wel vrij te organiseren zijn, dat is een grondrecht.
Zo begrijp ik niet waarom men in grote getale naar die pillenslikkers festivals gaat... Maar ik gun iedereen zijn pleziertje, wie ben ik om dat te willen verbieden voor ze?quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:38 schreef Pleun2011 het volgende:
Het gaat mij om de vergelijking dat er nog genoeg pleziertjes en vrijheden overblijven in dit land, het is maar een voorbeeld. Ik vind siervuurwerk ook leuk maar heb nooit zo begrepen waarom volwassenen hier zo krampachtig mee omgaan.
Omdat we door een stel zuurpruimen steeds maar opzoek moeten gaan naar een ander pleziertje.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:38 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Het gaat mij om de vergelijking dat er nog genoeg pleziertjes en vrijheden overblijven in dit land, het is maar een voorbeeld. Ik vind siervuurwerk ook leuk maar heb nooit zo begrepen waarom volwassenen hier zo krampachtig mee omgaan.
Dus vervuilen mag als je maar betaalt? Dat is het?quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:39 schreef Peter het volgende:
Maar daarbij heb je al vergunningsregels e.d. Kun je ook makkelijk compensatie eisen. Of de aanschaf van emissierechten.
Ik denk minder dan als elke Jan Doedel en z'n schoonmoeder voor ¤50 - ¤100 afsteekt.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:30 schreef AchJa het volgende:
[..]
En een paar honderd centrale vuurwerkshows zijn milieuvriendelijk?
Aanslagquote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:40 schreef Peter het volgende:
[..]
Liefst wel jah. Alles waarbij een onevenredig grote aanslag wordt gedaan op de maatschappij.
Op demonstraties na, die moeten wel vrij te organiseren zijn, dat is een grondrecht.
Dat waag ik te betwijfelen. Maar goed, ik heb er verder geen uitstootcijfers van natuurlijk.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:43 schreef ToT het volgende:
Ik denk minder dan als elke Jan Doedel en z'n schoonmoeder voor ¤50 - ¤100 afsteekt.Toch?
Nou ja, die pillen zijn al verboden zoals Harvest zei. Ik vind zelf festivals ook leuk en geef liever mijn geld daaraan uit dan aan vuurwerk. Maar de politiek zou niet moeten uitgaan van 'het plezier' van de mensen, maar een afweging maken van alle belangen en factoren. Rutte heeft ons al zo vaak in het poepertje genomen met vreemde beslissingen, jongeren kunnen nauwelijks meer een koophuis betalen en vaste contracten op de arbeidsmarkt zijn lastiger te krijgen. Ze zitten met een leenbeurs en een studieschuld en bouwen minder pensioen op. Maar waar maken zij zich het meest druk om? Om vuurwerk 🤔quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:41 schreef AchJa het volgende:
[..]
Zo begrijp ik niet waarom men in grote getale naar die pillenslikkers festivals gaat... Maar ik gun iedereen zijn pleziertje, wie ben ik om dat te willen verbieden voor ze?
Ik ook niet, maar Neem ff een stad met 50.000 inwoners.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:45 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat waag ik te betwijfelen. Maar goed, ik heb er verder geen uitstootcijfers van natuurlijk.
Nou ik was eigenlijk tegen het feit dat de regering dit aangepast heeft. Ik ben het volledig met je eens dat het stuitend is dat Nederlanders zelf de regels denken te mogen bepalen met Oud en Nieuwquote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:32 schreef TresBon het volgende:
[..]
En dus maakt iedereen zelf wel uit wanneer ze vuurwerk afsteken, want ze beschouwen die regels als onbelangrijke suggesties. Van 18:00 tot 02:00 op de 31ste, hele oudjaarsdag, de laatste week van december of vanaf oktober, Nederlanders en dan vooral de hondsbrutale types uit de randstad beslissen godverdomme zelf wel wanneer ze afsteken.
quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:49 schreef RedFever007 het volgende:
http://www.msn.com/nl-nl/(...)BBoPEwG&ocid=UE12DHP
Waarschuwing EXTREEM SCHOKKEND!twitter:Cocolumnist twitterde op vrijdag 03-01-2020 om 13:48:26Wat voor gore debiel ben je dan als je vuurwerk afsteekt in het bijzijn van een hond https://t.co/k445GBPFTW reageer retweet
Helemaal niet, als je mijn postgeschiedenis een beetje kent gaat het mij feitelijk helemaal niet om het vuurwerk maar om iets heel anders en dat is namelijk de verbodsstuip waar iedereen te pas en onpas in schiet als er weer eens iets is wat eens niet in de eigen kraam te pas komt. Ik heb gewoon een teringhekel aan die hele "alles moet maar verboden worden" cultuur die de laatste 10 jaar de kop opgestoken heeft.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:47 schreef Pleun2011 het volgende:
Nou ja, die pillen zijn al verboden zoals Harvest zei. Ik vind zelf festivals ook leuk en geef liever mijn geld daaraan uit dan aan vuurwerk. Maar de politiek zou niet moeten uitgaan van 'het plezier' van de mensen, maar een afweging maken van alle belangen en factoren. Rutte heeft ons al zo vaak in het poepertje genomen met vreemde beslissingen, jongeren kunnen nauwelijks meer een koophuis betalen en vaste contracten op de arbeidsmarkt zijn lastiger te krijgen. Ze zitten met een leenbeurs en een studieschuld en bouwen minder pensioen op. Maar waar maken zij zich het meest druk om? Om vuurwerk 🤔
niet gekeken. Maar door dit soort tyfusleiers kan ik zo boos worden!quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:51 schreef LXIV het volgende:
[..]Waarschuwing EXTREEM SCHOKKEND!twitter:Cocolumnist twitterde op vrijdag 03-01-2020 om 13:48:26Wat voor gore debiel ben je dan als je vuurwerk afsteekt in het bijzijn van een hond https://t.co/k445GBPFTW reageer retweet
Ik wist niet dat de klimaatverandering al zover gevorderd was dat hier palmbomen groeien...quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:51 schreef LXIV het volgende:
Waarschuwing EXTREEM SCHOKKEND!twitter:Cocolumnist twitterde op vrijdag 03-01-2020 om 13:48:26Wat voor gore debiel ben je dan als je vuurwerk afsteekt in het bijzijn van een hond https://t.co/k445GBPFTW reageer retweet
Waar en met wie hang jij uit dat je dat soort dingen ziet?quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:13 schreef Buitendam het volgende:
[..]
En ik zag deze week nog een meisje 'hou je kankerbek' tegen een agent zeggen en daarna vol een klap met een wapenstok kreeg. En nu?
In grote lijnen ben ik het met je eens maar als je het per specifiek geval bekijkt weer niet. En in het specifieke geval van vuurwerk vind ik dat de goeden maar onder de kwaden moeten lijden en dat het genoeg is geweest met het gezeik. Hoe je een verbod verder uitwerkt is stap 2, maar ik denk wel dat het er ooit gaat komen.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:51 schreef AchJa het volgende:
[..]
Helemaal niet, als je mijn postgeschiedenis een beetje kent gaat het mij feitelijk helemaal niet om het vuurwerk maar om iets heel anders en dat is namelijk de verbodsstuip waar iedereen te pas en onpas in schiet als er weer eens iets is wat eens niet in de eigen kraam te pas komt. Ik heb gewoon een teringhekel aan die hele "alles moet maar verboden worden" cultuur die de laatste 10 jaar de kop opgestoken heeft.
Ondanks dat ikzelf vanalles heb uitgevreten toen ik jong was zou mijn kind, als ik die zou hebben, de dagen voor en met oud&nieuw niet naar buiten mogen. Ik zou echt veel te bang zijn dat hij/zij letsel op zou lopen en daardoor de rest van het leven getekend zou zijn.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:26 schreef Questular het volgende:
[..]
Als mijn zoontje oud genoeg is mag hij waarschijnlijk nog niet eens zn naam in de lucht schrijven met een sterrenstokje.
Een plek genaamd het internet. Veelal alleen.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:55 schreef the-eye het volgende:
[..]
Waar en met wie hang jij uit dat je dat soort dingen ziet?
100% mee eens.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:48 schreef FlippingCoin het volgende:
Mja wat buitenlanders ervan denken vind ik er niet heel veel toe doen. Mag van mij verder vanaf nu verboden worden de slachtoffers, schade en wanpraktijken zijn mij het absoluut niet waard.
Nog los van die pleurisbende die maanden blijft liggen overal.![]()
quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:51 schreef LXIV het volgende:
[..]Waarschuwing EXTREEM SCHOKKEND!twitter:Cocolumnist twitterde op vrijdag 03-01-2020 om 13:48:26Wat voor gore debiel ben je dan als je vuurwerk afsteekt in het bijzijn van een hond https://t.co/k445GBPFTW reageer retweet
100% met je eens dat alles tegenwoordig verboden aan het worden is, maar met vuurwerk ben ik nu wel een beetje klaar, al dat gezeik en mensen die denken dat ze verdomme vrij zijn om alles maar te mogen op die avond gaat echt te ver.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:51 schreef AchJa het volgende:
[..]
Helemaal niet, als je mijn postgeschiedenis een beetje kent gaat het mij feitelijk helemaal niet om het vuurwerk maar om iets heel anders en dat is namelijk de verbodsstuip waar iedereen te pas en onpas in schiet als er weer eens iets is wat eens niet in de eigen kraam te pas komt. Ik heb gewoon een teringhekel aan die hele "alles moet maar verboden worden" cultuur die de laatste 10 jaar de kop opgestoken heeft.
Jij snapt het. Buitenlanders hier klagen dat wij wel eens een rotje in een hondendrol steken zodat er poep tegen de ramen komt. Maar zelf zijn ze veel erger!quote:Op vrijdag 3 januari 2020 18:03 schreef butz0rs het volgende:
[..]
Meteen al het vuurwerk in het buitenland verbieden!
Misschien wel, maar Nederland is kampioen problemen "oplossen" om er vervolgens achter te komen dat ze een compleet nieuw nog erger probleem gecreëerd hebben. Massa's mensenverplaatsingen richting de centrale vuurwerkshows icm drank en drugs, dat gaat een succesnummertje worden.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:55 schreef Pleun2011 het volgende:
In grote lijnen ben ik het met je eens maar als je het per specifiek geval bekijkt weer niet. En in het specifieke geval van vuurwerk vind ik dat de goeden maar onder de kwaden moeten lijden en dat het genoeg is geweest met het gezeik. Hoe je een verbod verder uitwerkt is stap 2, maar ik denk wel dat het er ooit gaat komen.
OVERAL TER WERELDquote:Op vrijdag 3 januari 2020 18:03 schreef butz0rs het volgende:
[..]
Meteen al het vuurwerk in het buitenland verbieden!
quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:10 schreef Harvest89 het volgende:
Dan flikkeren die buitenlanders toch lekker op naar waar ze vandaan komen.
Wat een vuile propaganda is er toch weer overal. Werkelijk alles wordt uit de kast getrokken voor een verbod.
Daarom zou het eerst goed onderzocht moeten worden, maar uiteindelijk bestaat de perfecte oplossing niet. Een verbod is mijns inziens het meest logisch. Zwaarder straffen mag ook, maar op de een of andere manier is de politiek compleet apathisch als het over dit onderwerp gaat. De burgers financieel uitkleden daar hebben ze dan weer wat minder moeite mee.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 18:06 schreef AchJa het volgende:
[..]
Misschien wel, maar Nederland is kampioen problemen "oplossen" om er vervolgens achter te komen dat ze een compleet nieuw nog erger probleem gecreëerd hebben. Massa's mensenverplaatsingen richting de centrale vuurwerkshows icm drank en drugs, dat gaat een succesnummertje worden.
Daarnaast bestaat er nog steeds vrij verkeer van mensen en goederen dus illegaal vuurwerk zal het land binnen blijven komen. En carbidschieten valt niet onder vuurwerk en staat op de lijst nationaal erfgoed. Wat denkt je wat er gaat gebeuren? Net als vroeger de deksels over de straten knallen.
In de jaren '80/'90 spraken we over een rustige jaarwisseling als er maar een stuk of 3 doden gevallen waren...quote:Op vrijdag 3 januari 2020 18:04 schreef Scorpie het volgende:
100% met je eens dat alles tegenwoordig verboden aan het worden is, maar met vuurwerk ben ik nu wel een beetje klaar, al dat gezeik en mensen die denken dat ze verdomme vrij zijn om alles maar te mogen op die avond gaat echt te ver.
Want jij vindt dat het wel prima gaat zo?quote:Op vrijdag 3 januari 2020 16:56 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Leuke trollpoging.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 18:16 schreef Sicstus het volgende:
Het vuurwerkverbod gaat er toch wel komen, hoezeer de laagbegaafden in dit topic er ook over schuimbekken![]()
En daarna auto's verbieden ivm autobranden tijdens de jaarwisseling?quote:Op vrijdag 3 januari 2020 18:16 schreef Sicstus het volgende:
Het vuurwerkverbod gaat er toch wel komen, hoezeer de laagbegaafden in dit topic er ook over schuimbekken![]()
Mogelijk, wat er in de praktijk gaat gebeuren zien we dan wel weer. Maar goed, dan heeft men nav dat verbod wsl wel iets nieuws gevonden wat verboden moet worden...quote:Op vrijdag 3 januari 2020 18:16 schreef Sicstus het volgende:
Dan halen we het toch lekker uit België of Duitsland of Tsjechië of Polen. Niks mis mee doen we nu ook al alleen dan wat extremer.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 18:16 schreef Sicstus het volgende:
Of 22 scholen afbranden.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 18:14 schreef AchJa het volgende:
[..]
In de jaren '80/'90 spraken we over een rustige jaarwisseling als er maar een stuk of 3 doden gevallen waren...
Mogen we dan ook de idioten die zich misdragen tot de orde roepen?quote:Op vrijdag 3 januari 2020 18:21 schreef SpecialK het volgende:
Nieuwjaar is de purge in Nederland. Dat heeft functie. Hoe komen we anders van onze onwenselijken af.
En aanstekers, spuitbussen, wensballonnen, waxinelichtjes, lucifers, kaarsen, kranten... Alles verbieden ja!quote:Op vrijdag 3 januari 2020 18:22 schreef Nober het volgende:
En daarna auto's verbieden ivm autobranden tijdens de jaarwisseling?
Dat mag. Ik zou dat doen met een zwaar vuurwerk... anders pakken ze jou eerst met hun zware vuurwerkquote:Op vrijdag 3 januari 2020 18:27 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
Mogen we dan ook de idioten die zich misdragen tot de orde roepen?
Als er iets of iemand is die voor een vuurwerkverbod gezord heeft is het die verachtelijke Haagse tokkiebende waar jij deel van uitmaakt.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 16:56 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Eensquote:Op vrijdag 3 januari 2020 18:33 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Als er iets of iemand is die voor een vuurwerkverbod gezord heeft is het die verachtelijke Haagse tokkiebende waar jij deel van uitmaakt.
Met vrijheid komt ook eigen verantwoordelijkheid.
Nu is die verijheid zover misbruikt dat een meerderheid inmiddels een verbod het overwegen waard vindt.
Nou bedankt.
En waarom zou de rest van Nederland moeten bloeden voor wat er in Den Haag gebeurt?quote:Op vrijdag 3 januari 2020 18:33 schreef Nieuwschierig het volgende:
Als er iets of iemand is die voor een vuurwerkverbod gezord heeft is het die verachtelijke Haagse tokkiebende waar jij deel van uitmaakt.
Nu is die verijheid zover misbruikt dat een meerderheid inmiddels een verbod het overwegen waard vindt.
Nou bedankt.
Dit!quote:Op vrijdag 3 januari 2020 18:33 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Nou bedankt.
Dan nog zal het enorm schelen met de overlast en verwondingen als het hier niet meer letterlijk in de supermarkt enz te halen valt.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 18:23 schreef haags_kwartiertje het volgende:
[..]
Dan halen we het toch lekker uit België of Duitsland of Tsjechië of Polen. Niks mis mee doen we nu ook al alleen dan wat extremer.
Tja, zo werkt het nu eenmaal in de grote-mensenwereld.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 18:36 schreef AchJa het volgende:
[..]
En waarom zou de rest van Nederland moeten bloeden voor wat er in Den Haag gebeurt?
Dit ja.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 18:42 schreef kleinvogelijn het volgende:
Ze hebben wel ergens een punt, want hoe het bij ons gaat, gaat het nergens anders en het lijkt er elk jaar erger aan toe te gaan. In aanloop naar oud en nieuw strijkt een soort deken van wetteloosheid neer, waar mens en dier de laatste jaren steeds vaker slachtoffer van worden. Ik zou ook niet weten hoe het precies aangepakt zou moeten worden, maar hopelijk gaat er wel wat veranderen. Ik zal er geen traan om laten als er een verbod op die troep komt. Als puber vond ik het leuk, maar nu....nee de ogen zijn open gegaan. En ja, de goeden moeten altijd onder de kwaden lijden.
Het onschuldige astronautjes en pijltjes afsteken wat wij vroeger deden is er niet meer bij, het is gewoon zwaar geschut geworden en heeft weinig meer te maken met een 'viering'. In onze buurt was er dit jaar veel meer en zwaarder vuurwerk dan de afgelopen jaren en er werd ook veel langer afgestoken, om 3 uur stonden er nog lui achter elkaar dikke pijlen de lucht in te schieten. Kom op man, het houdt een keer op?! Waarom niet gewoon om 00:00 uur wat afsteken, als het nieuwe jaar 'echt' begint, en dan na een uurtje klaar?
De mentaliteit van mensen is veranderd, verhard. Het is ik, ik en nog eens ik en wee je gebeente als je er wat van zegt. Ventjes liepen hier al weken rond in groepjes, zelfs in de winkelstraat vol mensen, vuurwerk af te steken. Als je er wat van zei kreeg je grote bekken terug. Vaders staan op oudejaarsavond al na het eten een zooi de lucht in te schieten omdat de kinderen vroeg naar bed moeten. Ik heb een hond, het is niet meer te doen zo. Op dit moment vliegen hier de knallen je nog steeds geregeld om de oren omdat er gekken zijn die het op 3 januari nog nodig vinden om 'het nieuwjaar te vieren'. De tyfuszooi ligt overal nog maanden voor de deur want uiteraard is het aan de gemeente om de zooi op te ruimen.
Wanneer was vroeger volgens jou?quote:Op vrijdag 3 januari 2020 18:42 schreef kleinvogelijn het volgende:
Het onschuldige astronautjes en pijltjes afsteken wat wij vroeger deden is er niet meer bij
Nitraten en supervlinders van vroeger zijn net rotjes vergeleken met cobra's.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 18:55 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Wanneer was vroeger volgens jou?
Ik stak strijkers, neutraatjes, en met een paar oudere gasten lawinepijlen af. Maar dan praat ik dus ook over een kleine 20 jaar terug.
Dat is zeker zo ja. GENOT knal.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 19:00 schreef tralalala het volgende:
[..]
Nitraten en supervlinders van vroeger zijn net rotjes vergeleken met cobra's.
quote:Het probleem van een vuurwerkverbod is dat iemand het moet handhaven. Politiebaas Akerboom hield zijn jaarlijkse pleidooi voor een totaalverbod, terwijl hij niet in staat is te handhaven wat al verboden is: vrijwel alles. Nu al mag je veel vuurwerk nooit afsteken en legaal vuurwerk alleen op oudjaarsavond. Alles wat overlast geeft is al verboden.
Akerboom kan optreden maar heeft zichzelf een narratief van onmacht aangemeten, comfortabel wijzend naar de politiek. ’Tja, wat kunnen wij doen?’ schreef een politieagent – nota bene een VVD-raadslid – in een veel gedeeld verhaal op Facebook over zijn dienst tijdens oud en nieuw in Amsterdam-West. Nou, nogal veel. Jullie hebben wapens, materieel, menskracht (de politie is de grootste werkgever van Nederland), bevoegdheid tot gebruik van geweld!
Begrijp me goed, ik zou voor geen goud op oudjaarsavond politieagent zijn, maar het helpt niet om zo je onmacht te etaleren. Zelfs Taghi is opgepakt, een duidelijk signaal dat geen crimineel veilig is voor de Nederlandse politie. Straal dat uit, straal autoriteit uit. Stop met mutsen op Twitter met loze berichtjes vol #handenafvanhulpverleners. Als de samenleving verhardt moet de politie niet steeds softer worden. De politie is het eindpunt, daarna komt alleen nog het leger. De Haagse burgemeester Remkes sprak zelfs al met defensie over de handhaving tijdens oudjaar. Zo ver moet Akerboom het niet willen laten komen. Liever pakt hij de autoriteit op straat terug. We hebben geen vuurwerkprobleem, we hebben een autoriteitsprobleem.
Retorische vraag: jij bent toch een van die knakkers die in ieder topic migranten af zit te pissen? Typisch weer.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 18:59 schreef Harvest89 het volgende:
En dingen zoals bushokjes opblazen deden we toen ook. En de ramen van mijn middelbare school zijn er aan gegaan.
Heb niet het gevoel dat het allemaal erger wordt. Mensen worden bang gemaakt om niets.
Nu moet je per knal gaan onderzoeken of het legaal of illegaal is, dat is niet te doen, of nauwelijks. Verbied alles en je kunt bij elk soort voorwerk ingrijpen. Het is immers altijd illegaal.quote:
Niet helemaal.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 19:08 schreef Harmankardon het volgende:
[..]
Retorische vraag: jij bent toch een van die knakkers die in ieder topic migranten af zit te pissen? Typisch weer.
Politie heeft wel belangrijkere dingen te doen lijkt me.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 19:09 schreef Peter het volgende:
[..]
Nu moet je per knal gaan onderzoeken of het legaal of illegaal is, dat is niet te doen, of nauwelijks. Verbied alles en je kunt bij elk soort voorwerk ingrijpen. Het is immers altijd illegaal.
Bij mij in de buurt word al jaren vanaf begin november vuurwerk afgestoken. In bijna iedere wijk in Nederland zijn er in de week voor oud en nieuw dagelijks de hele tijd knallen te horen. Iedere knal is illegaal aangezien je alleen op de laatste dag van het jaar vuurwerk af mag steken.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 19:09 schreef Peter het volgende:
[..]
Nu moet je per knal gaan onderzoeken of het legaal of illegaal is, dat is niet te doen, of nauwelijks. Verbied alles en je kunt bij elk soort voorwerk ingrijpen. Het is immers altijd illegaal.
Het is oudejaarsdag vanaf 18.00, niet 22.00quote:Op vrijdag 3 januari 2020 19:15 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Bij mij in de buurt word al jaren vanaf begin november vuurwerk afgestoken. In bijna iedere wijk in Nederland zijn er in de week voor oud en nieuw dagelijks de hele tijd knallen te horen. Iedere knal is illegaal aangezien je alleen op de laatste dag van het jaar vuurwerk af mag steken.
Veel mensen weten niet eens dat je al jarenlang alleen maar vuurwerk af mag steken vanaf 22.00uur op 31 december omdat werkelijk niemand zich aan die kortere tijden houdt.
En waarom worden al die regels massaal overtreden? Omdat de pakkans zo goed als 0 is en als je toch gepakt word, dan kom je er als tiener met een flutmaatregeltje vanaf. Verander dat en dan pas zal de overlast af gaan nemen.
Een totaalverbod zal geen enkel effect hebben. Je verpest het daarmee alleen maar voor diegene die nu wel op verantwoordelijke wijze plezier hebben met vuurwerk.
Ook goed. Werkelijk niemand houd zich aan die tijd. Vanaf de vroege ochtend wordt in heel Nederland massaal vuurwerk afgestoken. En de week daarvoor ook al.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 19:16 schreef haags_kwartiertje het volgende:
[..]
Het is oudejaarsdag vanaf 18.00, niet 22.00
Het is hier verboden tot 6 uur 's avonds, om 6 uur 's ochtends hoor je de eerste knallen al en rond een uur of 10 is het volledig Benghazi. Je kunt wel een verbod opstellen, maar handhaving is er gewoon niet.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 19:09 schreef Peter het volgende:
[..]
Demolition man ooit gezien? Over tien jaar is neuken eveneens verbodenquote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:06 schreef Manmanmanwateenzooi het volgende:
Nog een paar jaar en je rijdt in een automatisch rijdende auto van en naar je werk, gaat achter de televisie zitten en komt niet verder dan dat. Robot achtig leven.
Elk pleziertje wordt langzaam weggenomen en iedereen juicht het toe, dan verdien je het ook.
In de grote mensenwereld gaat men gewoon handhaven op de plekken waar dat nodig is.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 18:47 schreef Nieuwschierig het volgende:
Tja, zo werkt het nu eenmaal in de grote-mensenwereld.
En zo braaf is de rest van Nederland ook niet geweest.
Ik heb een tijdlang veel internationale collega's gehad, en hun indruk was vaak soortgelijk: wtf?!quote:Op vrijdag 3 januari 2020 16:56 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Ook weer zo'n enorm geromantiseerd "vroeger was alles beter" verhaal... Vroeger had elke gemeente zijn eigen verordening mbt tijden van het afsteken en verkopen van vuurwerk en toen had je ruim meer gemeentes dan tegenwoordig. Bij ons kon je gewoon twee dagen lang legaal kopen en knallen (30 en 31 december), terwijl in de gemeente ernaast de verkoop 5 dagen lang mocht (27 t/m 31 december) maar er alleen maar op 31 december tussen 1800 en 0200 vuurwerk afgestoken mocht worden... Wat denk je wat er gebeurde? Iedereen vijf dagen van tevoren op de fiets naar de gemeente waar het legaal verkocht mocht worden en iedereen stond alsnog overal en nergens te knallen...quote:Op vrijdag 3 januari 2020 18:42 schreef kleinvogelijn het volgende:
Het onschuldige astronautjes en pijltjes afsteken wat wij vroeger deden is er niet meer bij, het is gewoon zwaar geschut geworden en heeft weinig meer te maken met een 'viering'. In onze buurt was er dit jaar veel meer en zwaarder vuurwerk dan de afgelopen jaren en er werd ook veel langer afgestoken, om 3 uur stonden er nog lui achter elkaar dikke pijlen de lucht in te schieten. Kom op man, het houdt een keer op?! Waarom niet gewoon om 00:00 uur wat afsteken, als het nieuwe jaar 'echt' begint, en dan na een uurtje klaar?
Kortom, die houden zich aan de regelgeving van 1800-0200... Wat wil je nog meer dan?quote:De mentaliteit van mensen is veranderd, verhard. Het is ik, ik en nog eens ik en wee je gebeente als je er wat van zegt. Ventjes liepen hier al weken rond in groepjes, zelfs in de winkelstraat vol mensen, vuurwerk af te steken. Als je er wat van zei kreeg je grote bekken terug. Vaders staan op oudejaarsavond al na het eten een zooi de lucht in te schieten omdat de kinderen vroeg naar bed moeten.
Jaja, vroeger was alles beter.quote:Ik heb een hond, het is niet meer te doen zo. Op dit moment vliegen hier de knallen je nog steeds geregeld om de oren omdat er gekken zijn die het op 3 januari nog nodig vinden om 'het nieuwjaar te vieren'. De tyfuszooi ligt overal nog maanden voor de deur want uiteraard is het aan de gemeente om de zooi op te ruimen.
Die mensen moet je aanpakken, maar daar zie ik gek genoeg nergens een plan voor. Ik heb helemaal niks met vuurwerk, om 12 uur zelfs nog niet uit het raam gekeken. Maar verbieden en niet handhaven slaat gewoon helemaal nergens op. Dan zitten de brave hendrikjes straks thuis achter de sinas, terwijl de sjonnies en achmeds de buurt in lichterlaaie zetten.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 20:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
Die prachtige Nederlandse traditie van het in brand steken van auto's en flatgebouwen, het opblazen van brievenbussen en onze hulpdiensten bestoken met vuurwerk moeten we ten koste van alles beschermen!
Die enkele doden, 400 gewonden en 15 miljoen Euro schade, het is een kleine tol...
Iedereen is plotseling roomser dan de paus, vroeger gebeurde er helemaal niets want WIJ hielden ons wel aan de regels... Ja natuurlijk...quote:Op vrijdag 3 januari 2020 20:10 schreef Solstice1 het volgende:
Die mensen moet je aanpakken, maar daar zie ik gek genoeg nergens een plan voor. Ik heb helemaal niks met vuurwerk, om 12 uur zelfs nog niet uit het raam gekeken. Maar verbieden en niet handhaven slaat gewoon helemaal nergens op. Dan zitten de brave hendrikjes straks thuis achter de sinas, terwijl de sjonnies en achmeds de buurt in lichterlaaie zetten.
Alles wat jij noemt is allang verboden.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 20:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
Die prachtige Nederlandse traditie van het in brand steken van auto's en flatgebouwen, het opblazen van brievenbussen en onze hulpdiensten bestoken met vuurwerk moeten we ten koste van alles beschermen!
Die enkele doden, 400 gewonden en 15 miljoen Euro schade, het is een kleine tol...
Aldus de Amerikaan uit Utah.quote:Er is eigenlijk niets moois aan zwaar knalvuurwerk. Het roept associaties op met terrorisme, vind ik. En het kan je je vingers, gehoor en je ogen kosten. Wat heeft het voor toegevoegde waarde, vraag ik me af?”
Misschien zaten ze wel echt allemaal op hun zolderkamer met lego te spelen.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 20:15 schreef AchJa het volgende:
[..]
Iedereen is plotseling roomser dan de paus, vroeger gebeurde er helemaal niets want WIJ hielden ons wel aan de regels... Ja natuurlijk...
quote:Op vrijdag 3 januari 2020 20:37 schreef Harvest89 het volgende:
Misschien zaten ze wel echt allemaal op hun zolderkamer met lego te spelen.
Iemand die dit zegt valt op geen enkele manier serieus te nemen.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 18:42 schreef kleinvogelijn het volgende:
De mentaliteit van mensen is veranderd, verhard. Het is ik, ik en nog eens ik en wee je gebeente als je er wat van zegt.
Er is nog zoiets als het burgerarrest. Iedereen die iemand op heterdaad betrapt op het plegen van een strafbaar feit kan die persoon aangehouden. Vuurwerk haters moeten burgerwachten samenstellen en het geteisem dat vuurwerk afsteekt buiten de toegestane tijden oppakken en naar het bureau brengen.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:08 schreef Buitendam het volgende:
[..]
En hoe ga je dat voor elkaar krijgen als de politie al jaren aangeeft zwaar onderbemand te zijn voor deze samenleving?
Alleen NSB'ers houden zich daar mee bezig.quote:
Haha volledig mee eens. Blij dat ik nu in de VS woon en mn zoon hier opgroeit. Wereld van verschil.quote:Op zaterdag 4 januari 2020 03:17 schreef Lyrebird het volgende:
De Nederlandse tolerantie...
Als je het kopen en afsteken van vuurwerk volledig vrij zou geven, dan is de “lol” er na een week van af.
Zo werkt dat namelijk in het buitenland.
Maar omdat wij op elkaars lip willen wonen en tolerant willen zijn, geen maat kunnen houden en geen enkel respect voor anderen hebben, maar ook enorm van regeltjes houden die niet kunnen worden afgedwongen, hebben wij alle ingrediënten om er een enorme puinhoop van te maken.
Dit is een afspiegeling van onze maatschappij. Al onze normen en waarden leiden tot deze excessen. Dit is wie wij zijn.
Echt iets om trots op te zijn.
Bestaat niet.quote:
Zo doen we dat helaas in Nederland wel vaker. De oorzaak negeren (hufterig gedrag), maar vervolgens alleen richten op de gevolgen van dit gedrag (misbruik vuurwerk), waardoor de goedwillenden straks te maken krijgen met een verbod.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:04 schreef RedFever007 het volgende:
ik ben niet zozeer voor een verbod trouwens, wel voor keihard aanpakken van idioten en mongolen die hulpverleners en anderen bekogelen
Het liefst met het'het raakt mij toch niet' argumentquote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:06 schreef Manmanmanwateenzooi het volgende:
Als we eens zouden beginnen met handhaving en de criminelen en hufters in de samenleving hard aanpakken. Omdat we in Nederland een aversie hebben tegen ‘law and order’ gebeurt dit nietquote:Op zaterdag 4 januari 2020 09:09 schreef rareman1 het volgende:
[..]
Het liefst met het'het raakt mij toch niet' argument
Iets met appels en peren.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:09 schreef Hiddendoe het volgende:
Daar ga je toch geen geld meer aan verspillen?
Daarom gooien wij vuurwerk naar hulpverleners, brandweerlui en een rouwstoet + duwen wij Cobra6 bommen door brievenbussen.quote:Op zaterdag 4 januari 2020 03:17 schreef Lyrebird het volgende:
De Nederlandse tolerantie...
Als je het kopen en afsteken van vuurwerk volledig vrij zou geven, dan is de “lol” er na een week van af.
Zo werkt dat namelijk in het buitenland.
Maar omdat wij op elkaars lip willen wonen en tolerant willen zijn, geen maat kunnen houden en geen enkel respect voor anderen hebben, maar ook enorm van regeltjes houden die niet kunnen worden afgedwongen, hebben wij alle ingrediënten om er een enorme puinhoop van te maken.
Dit is een afspiegeling van onze maatschappij. Al onze normen en waarden leiden tot deze excessen. Dit is wie wij zijn.
Echt iets om trots op te zijn.
Denk dat dit de kern wel aardig dekt. Probeer in een Polen of een Amerika vuurwerk naar een politieagent te gooien en je krijgt, als je geluk hebt, een wapenstok in je nek en als je pech hebt een kogel in je knar.quote:dat zouden ze in Polen echt niet durven
Als toezichthouder en of hulpdienst werken in situaties waar vuurwerk wordt afgestoken waarmee je een auto kan opblazen kan ik me niet zo goed herinneren?quote:
Sinds wanneer is dat soort vuurwerk legaal?quote:Op zaterdag 4 januari 2020 13:48 schreef Megumi het volgende:
Als toezichthouder en of hulpdienst werken in situaties waar vuurwerk wordt afgestoken waarmee je een auto kan opblazen kan ik me niet zo goed herinneren?
Burgerwachten? Het is 2020,begin eerst eens met verboden op de juiste plekken en het politieapparaat uit te bereiden.quote:Op zaterdag 4 januari 2020 00:29 schreef Knip het volgende:
[..]
Er is nog zoiets als het burgerarrest. Iedereen die iemand op heterdaad betrapt op het plegen van een strafbaar feit kan die persoon aangehouden. Vuurwerk haters moeten burgerwachten samenstellen en het geteisem dat vuurwerk afsteekt buiten de toegestane tijden oppakken en naar het bureau brengen.
Het is nogal kostbaar voor de belastingbetaler om voor een paar dagen per jaar het gehele politieapparaat te vervijfvoudigen.quote:Op zaterdag 4 januari 2020 15:02 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Burgerwachten? Het is 2020,begin eerst eens met verboden op de juiste plekken en het politieapparaat uit te bereiden.
Lekker pluriforme media hebben we inderdaad. Vuurwerk, alcohol, plotseling doen ze allemaal mee met de campagne, alle grote kranten, de NPO natuurlijk. Wat voor mechanisme zit daarachter?quote:Op vrijdag 3 januari 2020 16:55 schreef LXIV het volgende:
[..]
https://www.ad.nl/binnenl(...)veel-kapot~a058d6e6/
Een volkomen objectief bericht vanuit het AD. (niet gestuurd door de persgroep BV) om de geesten rijp te maken voor een vuurwerkverbod. Ik vraag met serieus af hoeveel subsidie ze vangen voor dit soort nepnieuws. Iedereen weet dat de kranten het moeilijk hebben en alle beetjes helpen.
Het is vanuit de overheid dus altijd kostbaar.quote:Op zaterdag 4 januari 2020 15:15 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Het is nogal kostbaar voor de belastingbetaler om voor een paar dagen per jaar het gehele politieapparaat te vervijfvoudigen.
Maar men kan wel prima het leger/marechaussee inzetten en daarnaast een soort van wat ooit de BB was opleiden tot handhaver met vergaande bevoedheden en uitrusting.
De NOS is dan ook geen serieuze partij (meer). Ze zijn tegenwoordig een pamflet voor linkse activistenquote:Op zaterdag 4 januari 2020 20:18 schreef Fir3fly het volgende:
De NOS begint ook steeds vervelender te worden. Ze laten zich echt makkelijk inpakken door een soort media-blitz van bepaalde lobbygroepen. Erg vervelend.
De media volgen slechts een maatschappelijke discussie die steeds luider wordt gevoerd.quote:Op zaterdag 4 januari 2020 15:31 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Lekker pluriforme media hebben we inderdaad. Vuurwerk, alcohol, plotseling doen ze allemaal mee met de campagne, alle grote kranten, de NPO natuurlijk. Wat voor mechanisme zit daarachter?
Heel gek dat de berichtgeving negatief is als er tijdens de jaarwisseling honderden gewonden en twee doden vallen en de brandweer duizenden keren moet uitrukken.quote:Op zaterdag 4 januari 2020 21:07 schreef PzKpfw het volgende:
Die kutjournalisten doen er wel echt alles aan om een verbod te forceren. Bij het NOS nieuws was het ook al louter negatieve berichtgeving over vuurwerk. Stremmingmakerij, daar was ene Goebbels destijds ook zo goed in.
Ach hebben we die linkse vogel ook weer.quote:Op zaterdag 4 januari 2020 21:15 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Heel gek dat de berichtgeving negatief is als er tijdens de jaarwisseling honderden gewonden en twee doden vallen en de brandweer duizenden keren moet uitrukken.
Zeker Amerikaquote:Op zaterdag 4 januari 2020 03:32 schreef Scarface88 het volgende:
[..]
Haha volledig mee eens. Blij dat ik nu in de VS woon en mn zoon hier opgroeit. Wereld van verschil.
Media die het sinds de opkomst van internet niet meer redden en graag hun onafhankelijkheid opgeven in ruil voor wat hulpquote:Op zaterdag 4 januari 2020 15:31 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Lekker pluriforme media hebben we inderdaad. Vuurwerk, alcohol, plotseling doen ze allemaal mee met de campagne, alle grote kranten, de NPO natuurlijk. Wat voor mechanisme zit daarachter?
Van wie zijn ze dan afhankelijk, volgens jou?quote:Op zaterdag 4 januari 2020 22:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
Media die het sinds de opkomst van internet niet meer redden en graag hun onafhankelijkheid opgeven in ruil voor wat hulp
[quote]quote:Op zaterdag 4 januari 2020 22:01 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Van wie zijn ze dan afhankelijk, volgens jou?
Maar heb je ook een concreet voorbeeld van iemand die dit succesvol heeft gedaan bij de Nederlandse media?quote:Op zaterdag 4 januari 2020 22:02 schreef LXIV het volgende:
[..]
[quote]
Van iedereen die geld wil betalen om een thema in de media te krijgen. Wie betaalt bepaalt.
De hele Nl 'onafhankelijke' media (dus alle kranten, blaadjes, etc) is maar in handen van 2 partijen, waar weer de bekende speler de scepter zwaait. media aan het staatsinfuus is per definitie niet onafhankelijk.quote:Op zaterdag 4 januari 2020 22:16 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Maar heb je ook een concreet voorbeeld van iemand die dit succesvol heeft gedaan bij de Nederlandse media?
Ik draai al een tijdje mee in dat wereldje, maar heb dat nog nooit meegemaakt.quote:Op zaterdag 4 januari 2020 22:02 schreef LXIV het volgende:
[..]
[quote]
Van iedereen die geld wil betalen om een thema in de media te krijgen. Wie betaalt bepaalt.
Omdat daar politici zitten die belachelijke regels bedenken.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 18:36 schreef AchJa het volgende:
[..]
En waarom zou de rest van Nederland moeten bloeden voor wat er in Den Haag gebeurt?
Maar jullie hebben Trump.quote:Op zaterdag 4 januari 2020 03:32 schreef Scarface88 het volgende:
[..]
Haha volledig mee eens. Blij dat ik nu in de VS woon en mn zoon hier opgroeit. Wereld van verschil.
Je kan eenvoudig de capaciteit verdubbelen door drugs te legaliseren.quote:Op zaterdag 4 januari 2020 15:15 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Het is nogal kostbaar voor de belastingbetaler om voor een paar dagen per jaar het gehele politieapparaat te vervijfvoudigen.
Maar men kan wel prima het leger/marechaussee inzetten en daarnaast een soort van wat ooit de BB was opleiden tot handhaver met vergaande bevoedheden en uitrusting.
De oplossing is de verkoop en het afsteken het hele jaar vrijgeven. Als pubertje was ik ook veel te vroeg aan het knallen, maar zelfs op het hoogtepunt van mijn knalinteresse werd het binnen twee dagen heel saai. Zonder spanning van bureau halt al helemaal. Als de alcohol zeikers het voor elkaar krijgen dat drank nog maar 3 dagen van het jaar gekocht en gedronken mag worden zullen we ook heel wat doden en ziekenhuisbezoeken zien.quote:Op zaterdag 4 januari 2020 23:39 schreef elplato het volgende:
Al dat gejank hier op media is nogal sneu, het is net een stel kinderen waartegen wordt gezegd dat ze iets niet meer mogen. De hele toestand is gewoon te veel uit de hand gelopen en de excessen te talrijk. Handhaven op verkeerd gebruik is niet mogelijk, dan rest een verbod. Accepteer dat of draag bij aan een oplossing en ga niet met het vingertje naar de kant wijzen waar nog wel gezond verstand zit.
Klinkt misschien aardig, maar niet erg doordacht. Vuurwerk wat het hele jaar door wordt afgeschoten zal dan ineens niet meer voor overlast en problemen zorgen?quote:Op zaterdag 4 januari 2020 23:51 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
De oplossing is de verkoop en het afsteken het hele jaar vrijgeven. Als pubertje was ik ook veel te vroeg aan het knallen, maar zelfs op het hoogtepunt van mijn knalinteresse werd het binnen twee dagen heel saai. Zonder spanning van bureau halt al helemaal. Als de alcohol zeikers het voor elkaar krijgen dat drank nog maar 3 dagen van het jaar gekocht en gedronken mag worden zullen we ook heel wat doden en ziekenhuisbezoeken zien.
Dat is natuurlijk een slecht argument. Als de politie over een tijdje (en dat lijkt er ook aan te zitten komen) niet meer genoeg mankracht heeft om bijvoorbeeld voetbalwedstrijden te beveiligen/hand te houden.. wat dan? Stoppen met voetbalwedstrijden? Je kunt niet een meerderheid, want dat is het, hun plezier ontzeggen omdat een groep mongolen zich niet kunnen gedragen én er niet tegen opgetreden kan worden.quote:Op zaterdag 4 januari 2020 23:39 schreef elplato het volgende:
Al dat gejank hier op media is nogal sneu, het is net een stel kinderen waartegen wordt gezegd dat ze iets niet meer mogen. De hele toestand is gewoon te veel uit de hand gelopen en de excessen te talrijk. Handhaven op verkeerd gebruik is niet mogelijk, dan rest een verbod. Accepteer dat of draag bij aan een oplossing en ga niet met het vingertje naar de kant wijzen waar nog wel gezond verstand zit.
Ach ja zolang er geen voldoende controle is. Is eigenlijk alles legaal. Ik zie vaak crimineel gedrag op plekken maar de politie enz heeft daar geen mensen voor. Dank zij de VVD, PVDA enz.quote:Op zaterdag 4 januari 2020 14:18 schreef AchJa het volgende:
[..]
Sinds wanneer is dat soort vuurwerk legaal?
De voetbalclubs zou je in elk geval zelf 100% voor de inzet van politie en degelijke kunnen laten opdraaien en dat laten doorbereken in de kaarten opgelost denk ik dan. Stimuleert ze dan daar wat aan te doen. Zonder dat de belastingbetaler daar voor moet opdraaien.quote:Op zondag 5 januari 2020 00:57 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk een slecht argument. Als de politie over een tijdje (en dat lijkt er ook aan te zitten komen) niet meer genoeg mankracht heeft om bijvoorbeeld voetbalwedstrijden te beveiligen/hand te houden.. wat dan? Stoppen met voetbalwedstrijden? Je kunt niet een meerderheid, want dat is het, hun plezier ontzeggen omdat een groep mongolen zich niet kunnen gedragen én er niet tegen opgetreden kan worden.
Vuurwerkzones, al dan niet met verbod op knalvuurwerk is een goede oplossing, simpelweg omdat dat véél gemakkelijker te handhaven is, maar in het zure nee-derland is dat waarschijnlijk niet mogelijk. Ik zie vooral hele zure mensen die toch altijd al een hekel aan vuurwerk hadden dit met beide handen aangrijpen om het uit te bannen. Dat zou het zoveelste voorbeeld zijn van een jankende minderheid die haar zin krijgt.
Hehe dat gevoel had ik ook wel na me dienst op die avond.quote:Op zondag 5 januari 2020 05:44 schreef NoPicNic het volgende:
Nederlandse cultuur: aan het einde van elk jaar komen Nederlandse terroristen op straat om 'een feestje te vieren'.
Tja, het zijn dan ook slechts rijken die vuurwerk afsteken en de troep niet opruimen willen, een dergelijk arrogant gedrag hebben armen niet.quote:Op zondag 5 januari 2020 06:46 schreef Sigaartje het volgende:
Nederland is een idioot land geworden. Ik was dit oudjaar verbijsterd door de overdreven harde knallen. De ruiten rammelden hier. Gaat helemaal nergens meer over.
Zo erg heb ik het nog nooit meegemaakt. Zelfs op de Antillen niet, waar ze een behoorlijk liberaal vuurwerkbeleid hebben.
En de volgende dag staat de troep gewoon nog op straat. Te beroerd om het op te ruimen. Zegt veel over het geestelijk niveau van vuurwerkafstekers.
Oh ok, dat wist ik niet.quote:Op zondag 5 januari 2020 08:44 schreef torentje het volgende:
[..]
Tja, het zijn dan ook slechts rijken die vuurwerk afsteken en de troep niet opruimen willen, een dergelijk arrogant gedrag hebben armen niet.
Buren aan de overkant hebben hun zooi gewoon bij ons voor de deur gegooid.quote:Op zondag 5 januari 2020 06:46 schreef Sigaartje het volgende:
Nederland is een idioot land geworden. Ik was dit oudjaar verbijsterd door de overdreven harde knallen. De ruiten rammelden hier. Gaat helemaal nergens meer over.
Zo erg heb ik het nog nooit meegemaakt. Zelfs op de Antillen niet, waar ze een behoorlijk liberaal vuurwerkbeleid hebben.
En de volgende dag staat de troep gewoon nog op straat. Te beroerd om het op te ruimen. Zegt veel over het geestelijk niveau van vuurwerkafstekers.
De meerderheid wil een verbod.quote:Op zondag 5 januari 2020 00:57 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk een slecht argument. Als de politie over een tijdje (en dat lijkt er ook aan te zitten komen) niet meer genoeg mankracht heeft om bijvoorbeeld voetbalwedstrijden te beveiligen/hand te houden.. wat dan? Stoppen met voetbalwedstrijden? Je kunt niet een meerderheid, want dat is het, hun plezier ontzeggen omdat een groep mongolen zich niet kunnen gedragen én er niet tegen opgetreden kan worden.
Vuurwerkzones, al dan niet met verbod op knalvuurwerk is een goede oplossing, simpelweg omdat dat véél gemakkelijker te handhaven is, maar in het zure nee-derland is dat waarschijnlijk niet mogelijk. Ik zie vooral hele zure mensen die toch altijd al een hekel aan vuurwerk hadden dit met beide handen aangrijpen om het uit te bannen. Dat zou het zoveelste voorbeeld zijn van een jankende minderheid die haar zin krijgt.
En toen ben jij natuurlijk even langs gegaan om te vragen hoe dat zit. Of moet de overheid dit voor je oplossen?quote:Op zondag 5 januari 2020 08:55 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Buren aan de overkant hebben hun zooi gewoon bij ons voor de deur gegooid.
Vieze tokkies.
Volgende dag staat het er nog idd. Hersenloze tokkies.quote:Op zondag 5 januari 2020 06:46 schreef Sigaartje het volgende:
Daar geloof ik werkelijk waar geen ene kloten van. Trap toch niet in de stemmingmakerij van de NPO & co.quote:
Een statiegeld systeem zou eventueel uitkomst bieden.quote:Op zondag 5 januari 2020 08:55 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Buren aan de overkant hebben hun zooi gewoon bij ons voor de deur gegooid.
Vieze tokkies.
Verbied maar lekker, ik drink die tranen van de jankerds gulzig.
Dat heb je in veel gemeenten al. Kerstbomen en vuurwerkresten inleveren tegen vergoeding.quote:Op zondag 5 januari 2020 10:26 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Een statiegeld systeem zou eventueel uitkomst bieden.
Kerstbomen kan je hier wel inleveren idd.quote:Op zondag 5 januari 2020 10:30 schreef HulkHeld het volgende:
[..]
Dat heb je in veel gemeenten al. Kerstbomen en vuurwerkresten inleveren tegen vergoeding.
In Barendrecht kan dit nu ook met vuurwerkresten. Was overigens wel maar 1 dag, dus het is wel een kwestie van goed promoten.quote:Op zondag 5 januari 2020 10:31 schreef Dr.Sleep het volgende:
[..]
Kerstbomen kan je hier wel inleveren idd.
Dan geloof je het niet. Ook buiten de NPO kunnen enquêtes worden gehouden. Hier in mijn woonwijk wil ook meer dan 75% dat het volgend jaar een vujrwerkvrije zone is en er wonen hier meer dertigers dan zestigers. Zet je oogkleppen eens af.quote:Op zondag 5 januari 2020 10:24 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Daar geloof ik werkelijk waar geen ene kloten van. Trap toch niet in de stemmingmakerij van de NPO & co.
Het zijn het soort figuren van neersteken en drugs, had de overheid de bevolking maar beter moeten reguleren.quote:Op zondag 5 januari 2020 10:15 schreef AchJa het volgende:
[..]
En toen ben jij natuurlijk even langs gegaan om te vragen hoe dat zit. Of moet de overheid dit voor je oplossen?
Dit.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 16:56 schreef haags_kwartiertje het volgende:
En daarom was er een recordomzet gedraaid?quote:
Lekker boeiend die domme vragen van je. De omzet is irrelevant. Er vallen doden en gewonden. Mensen zijn het zat. Optiefen met die zooi. De media spint de zooi al lekker in die richting, net als met de pieten gebeurde. Het is onvermijdelijk. En het is prachtig.quote:Op zondag 5 januari 2020 11:00 schreef Red_85 het volgende:
[..]
En daarom was er een recordomzet gedraaid?
Of komt dat een klein groepje extremisten?
En waarom wordt daar opeens niet naar geluisterd?
En waarom geldt opeens nu de stem van de meerderheid weer wel en in andere discussies weer niet?
80% van NL wil dat Zwarte Piet blijft in zijn huidige vorm. Wordt ook niet naar geluisterd.quote:Op zondag 5 januari 2020 10:43 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Dan geloof je het niet. Ook buiten de NPO kunnen enquêtes worden gehouden. Hier in mijn woonwijk wil ook meer dan 75% dat het volgend jaar een vujrwerkvrije zone is en er wonen hier meer dertigers dan zestigers. Zet je oogkleppen eens af.
Magnieter.quote:Op zondag 5 januari 2020 11:02 schreef Draak31 het volgende:
[..]
Lekker boeiend die domme vragen van je. De omzet is irrelevant. Er vallen doden en gewonden. Mensen zijn het zat. Optiefen met die zooi. De media spint de zooi al lekker in die richting, net als met de pieten gebeurde. Het is onvermijdelijk. En het is prachtig.
Omdat de maatschappij dynamisch is. Heb je je laatste astronauten al afgestoken knulletje? Nu het nog kan?quote:Op zondag 5 januari 2020 11:04 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Leg mij dat eens uit waarom er iedere keer andere regels en voorwaarden worden bedacht...
80%quote:Op zondag 5 januari 2020 11:04 schreef Red_85 het volgende:
[..]
80% van NL wil dat Zwarte Piet blijft in zijn huidige vorm. Wordt ook niet naar geluisterd.
Of gelden er per discussie andere regels die door de politiek correcten, de magnieters, zeurkousen en groenslinkers en demofoob '66'ers worden bepaald?
Leg mij dat eens uit waarom er iedere keer andere regels en voorwaarden worden bedacht...
Een sterretje en wat knalerwten. Ik gun iemand anders zn plezier wel. Jammer joh.quote:Op zondag 5 januari 2020 11:05 schreef Draak31 het volgende:
[..]
Omdat de maatschappij dynamisch is. Heb je je laatste astronauten al afgestoken knulletje? Nu het nog kan?
Een feestdag waarbij ieder jaar meerdere doden en tientallen gewonden vallen is toch vrij gemakkelijk aan te passen, lijkt mij.quote:Op zondag 5 januari 2020 11:12 schreef jakosi het volgende:
In Nederland zijn te grote hoeveelheden achterlijken en halvegaren om iets al vuurwerk toe te laten. Politiek kan dit moeilijk als argument gebruiken, (zoals Hillary met de 'deplorables', daarom zal het aankloten blijven.
Tja zo ver ik kan beoordelen is het ook echt een meerderheid. In ieder geval in mijn omgeving. Maar ik ga natuurlijk ook alleen om met mensen die nog eens een boek gelezen hebben. Hoe dan ook dat verbod komt er, prachtig om dit te zien ontwikkelen.quote:Op zondag 5 januari 2020 11:11 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Een sterretje en wat knalerwten. Ik gun iemand anders zn plezier wel. Jammer joh.
De maatschappij dynamisch
Het is zo hypocriet als maar kan. Nu lopen de policor weer te dwepen met 'de meerderheid wil... ' en de rest van dat soort argumenten die in andere discussies de wind in geslagen worden.
Zelfde soort argumenten worden gebruikt die dan nu opeens wel de doorslag moeten gaan geven.quote:Op zondag 5 januari 2020 11:11 schreef Buitendam het volgende:
[..]
80%nee.
Maar da's een discussie voor een ander topic.
Die recordomzet zegt natuurlijk niets over de wens op een verbod. Liefhebbers kunnen natuurlijk ook gewoon expres meer hebben gekocht.
Mooi man, dat jij in zo'n elitaire bubbel leeft. De wereld daar buiten is vreemd en hard hoor..quote:Op zondag 5 januari 2020 11:15 schreef Draak31 het volgende:
[..]
Tja zo ver ik kan beoordelen is het ook echt een meerderheid. In ieder geval in mijn omgeving. Maar ik ga natuurlijk ook alleen om met mensen die nog eens een boek gelezen hebben. Hoe dan ook dat verbod komt er, prachtig om dit te zien ontwikkelen.
Linksmedia.quote:Op zondag 5 januari 2020 11:16 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zelfde soort argumenten worden gebruikt die dan nu opeens wel de doorslag moeten gaan geven.
Kan, je weet het niet. De polls en petities kunnen ook gekaapt zijn door een aantal zeurkousen. Als je op meerdere plekken petities houdt, kan 1 iemand ook meerdere keren ondertekenen en stemmen.
Zijn ze representatief voor de hele bevolking?
Kunnen dubbeltellingen worden uitgesloten?
Kloppen de cijfers wel over gewonden of worden alle gewonden tijdens de nieuwjaarsnacht geteld?
Of is de linksmedia gewoon met propaganda begonnen?
Zoveel vragen, zo weinig antwoorden.
Er vallen ieder jaar meerdere doden en gewonden, dat zijn mensen beu aan het raken. Heeft verder vrij weinig met propaganda of linksmedia (whatever the fuck dat ook moge zijn).quote:Op zondag 5 januari 2020 11:16 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zelfde soort argumenten worden gebruikt die dan nu opeens wel de doorslag moeten gaan geven.
Kan, je weet het niet. De polls en petities kunnen ook gekaapt zijn door een aantal zeurkousen. Als je op meerdere plekken petities houdt, kan 1 iemand ook meerdere keren ondertekenen en stemmen.
Zijn ze representatief voor de hele bevolking?
Kunnen dubbeltellingen worden uitgesloten?
Kloppen de cijfers wel over gewonden of worden alle gewonden tijdens de nieuwjaarsnacht geteld?
Of is de linksmedia gewoon met propaganda begonnen?
Zoveel vragen, zo weinig antwoorden.
Ach, de een noemt het cultuur en de ander noemt het een jaarlijkse voorspelbare ramp. Inzet van hulpdiensten wijst wel op dat laatste.quote:Op zondag 5 januari 2020 11:13 schreef Buitendam het volgende:
Een feestdag waarbij ieder jaar meerdere doden en tientallen gewonden vallen is toch vrij gemakkelijk aan te passen, lijkt mij.
Mooi man, dat jij in zo'n elitaire bubbel leeft. De wereld daar buiten is vreemd en hard hoor..quote:Op zondag 5 januari 2020 11:15 schreef Draak31 het volgende:
[..]
Tja zo ver ik kan beoordelen is het ook echt een meerderheid. In ieder geval in mijn omgeving. Maar ik ga natuurlijk ook alleen om met mensen die nog eens een boek gelezen hebben. Hoe dan ook dat verbod komt er, prachtig om dit te zien ontwikkelen.
Nee. Dat is slechts het antwoord van elitairen die zichzelf verheven voelen omdat ze denken speciaal te zijn vanwege dat ze boeken lezen.quote:Op zondag 5 januari 2020 11:18 schreef Draak31 het volgende:
[..]
Linksmedia.Zo veel vragen.
De enige die veel vragen hebben zijn de verstandelijk gehandicapte tokkies die bang zijn dat hun grondbloemen in gevaar zijn. De rest van de volwassenen hebben geen vragen maar slechts één antwoord; verbieden.
En als iets uit de hand loopt moet je ingrijpen, lijkt mij.quote:Op zondag 5 januari 2020 11:19 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ach, de een noemt het cultuur en de ander noemt het een jaarlijkse voorspelbare ramp. Inzet van hulpdiensten wijst wel op dat laatste.
Toch zou het mooi zijn als er wat meer besef komt en mensen zich meer aan de regels rond vuurwerk zouden houden, dan heft het voor mij niet verboden te worden. Maar het is zo uit de hand gelopen...
Grondbloemen zijn cat1 die kan een 12 jarige bij de Aldi halen en mogen het hele jaar door afgestoken worden. Wel weer tekenend dat je je daar zelfs aan stoort.quote:Op zondag 5 januari 2020 11:18 schreef Draak31 het volgende:
[..]
Linksmedia.Zo veel vragen.
De enige die veel vragen hebben zijn de verstandelijk gehandicapte tokkies die bang zijn dat hun grondbloemen in gevaar zijn. De rest van de volwassenen hebben geen vragen maar slechts één antwoord; verbieden.
Brommers - meerdere doden en gewonden, check.quote:Op zondag 5 januari 2020 11:18 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Er vallen ieder jaar meerdere doden en gewonden, dat zijn mensen beu aan het raken. Heeft verder vrij weinig met propaganda of linksmedia (whatever the fuck dat ook moge zijn).
Mensen sterven ook aan water. Gaat heen met die dooddoeners. De maatschappij is klaar met jullie domme knalletjes. Simpel volk, donders.quote:Op zondag 5 januari 2020 11:23 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Brommers - meerdere doden en gewonden, check.
Auto’s - meerdere doden en gewonden, check.
Honden - meerdere doden en gewonden, check.
Roken - meerdere doden en gewonden, check.
Softdrugs - meerdere doden en gewonden, check.
Vet eten - meerdere doden en gewonden, check.
Tokkieburen - meerdere doden en gewonden, check.
Tokkies - meerdere doden en gewonden, check.
Elitaire kneuzen - meerdere doden en gewonden, check.
Aan een hoop van die punten worden ook eisen gesteld toch? Nu lijkt mij de vergelijking verkeer verbieden / vuurwerk verbieden in eenzelfde rijtje een redelijk kromme.quote:Op zondag 5 januari 2020 11:23 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Brommers - meerdere doden en gewonden, check.
Auto’s - meerdere doden en gewonden, check.
Honden - meerdere doden en gewonden, check.
Roken - meerdere doden en gewonden, check.
Softdrugs - meerdere doden en gewonden, check.
Vet eten - meerdere doden en gewonden, check.
Tokkieburen - meerdere doden en gewonden, check.
Tokkies - meerdere doden en gewonden, check.
Elitaire kneuzen - meerdere doden en gewonden, check.
Ala je in zo'n buurt woont is vuurwerk en troep wel je minste probleem toch?quote:Op zondag 5 januari 2020 10:55 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Het zijn het soort figuren van neersteken en drugs, had de overheid de bevolking maar beter moeten reguleren.
Geen zin in een mes tussen m’n ribben zodat ik “de man” kan uithangen.
Kiek 'm goan...quote:Op zondag 5 januari 2020 11:25 schreef Draak31 het volgende:
Mensen sterven ook aan water. Gaat heen met die dooddoeners. De maatschappij is klaar met jullie domme knalletjes. Simpel volk, donders.
Ga nou maar lekker los op cat1 vuurwerk...quote:Op zondag 5 januari 2020 11:27 schreef Draak31 het volgende:
"MaAr PiZzA Is OoK GeVaArLuK, GaAn DiE LiNkSe DiErUhAcTiVisTuH DaT OoK VErBieDUH DaN?!"
quote:Op zondag 5 januari 2020 10:24 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Daar geloof ik werkelijk waar geen ene kloten van. Trap toch niet in de stemmingmakerij van de NPO & co.
Het punt dat ik probeer te maken, is dat de discussie zuiver moet zijn. Waarom A wel verbieden, en B niet?quote:Op zondag 5 januari 2020 11:25 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Aan een hoop van die punten worden ook eisen gesteld toch? Nu lijkt mij de vergelijking verkeer verbieden / vuurwerk verbieden in eenzelfde rijtje een redelijk kromme.
Katten vuurwerk?quote:Op zondag 5 januari 2020 11:29 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ga nou maar lekker los op cat1 vuurwerk...
Al is het cat38, de kosten/baten van die troep is nog niet bijna in balans.quote:Op zondag 5 januari 2020 11:29 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ga nou maar lekker los op cat1 vuurwerk...
Sure. Die figuren in de drugshand die nu slapend rijk worden gaan dan gewoon een baan van 9 tot 5 zoeken.quote:Op zaterdag 4 januari 2020 23:37 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je kan eenvoudig de capaciteit verdubbelen door drugs te legaliseren.
In Nederland mag je al zo weinig.quote:Op zondag 5 januari 2020 11:31 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Het punt dat ik probeer te maken, is dat de discussie zuiver moet zijn. Waarom A wel verbieden, en B niet?
Ik heb persoonlijk een enorme afkeer van asociaal volk. Ben er zelfs voor verhuisd. Doet iemand daar wat aan?
Nee.
In Nederland mag je al zo weinig. Waarom? Omdat wij het belangrijk vinden dat iedereen op dezelfde manier behandeld wordt. Dat is een van de redenen dat we al 40 jaar voetbalvandalisme hebben.
Ik kan daar met m’n pet niet bij. Hoe kan zoiets zo lang dooretteren?
Water verbieden!!!quote:Op zondag 5 januari 2020 11:25 schreef Draak31 het volgende:
[..]
Mensen sterven ook aan water. Gaat heen met die dooddoeners. De maatschappij is klaar met jullie domme knalletjes. Simpel volk, donders.
Ik woon niet in Nederland, heb veel van de wereld gezien. Nederland heeft veel persoonlijke vrijheden (abortus, drugsgebruik, euthanasie) maar voor de rest is men betuttelend tot en met.quote:Op zondag 5 januari 2020 11:35 schreef Buitendam het volgende:
[..]
In Nederland mag je al zo weinig.
Ik denk dat als je een keer de (gemeente)grens zou oversteken je van verbazing van je stoel zou vallen over de vrijheden die je in NL hebt. Die is mondiaal gezien namelijk ongekend.
Het hele land is gebouwd op vrijheden, maar voor de rest is het land betuttelend tot en met.quote:Op zondag 5 januari 2020 11:42 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ik woon niet in Nederland, heb veel van de wereld gezien. Nederland heeft veel persoonlijke vrijheden (abortus, drugsgebruik, euthanasie) maar voor de rest is men betuttelend tot en met.
Dit.quote:Op zondag 5 januari 2020 11:42 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ik woon niet in Nederland, heb veel van de wereld gezien. Nederland heeft veel persoonlijke vrijheden (abortus, drugsgebruik, euthanasie) maar voor de rest is men betuttelend tot en met.
In NL mag je mss wel wat vrijheid hebben, maar op iedere straathoek en achter ieder hek staat iemand met zn gemagniet jou op te wachten om hun wil aan jou op te dringen.quote:Op zondag 5 januari 2020 11:43 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Het hele land is gebouwd op vrijheden, maar voor de rest is het land betuttelend tot en met.
Is goed joh.
Andere, meer zwaardere soorten vuurwerk?quote:Op zaterdag 4 januari 2020 21:02 schreef Klopkoek het volgende:
Waarom is het al die decennia min of meer goed gegaan (minus de zelf-mutilatie) en is het pas daarna ontaard in geweld? De laatste twee decennia is het echt ontaard.
Gast, wat lul je nou? Je gaat nu extreem overdrijven om een punt te maken. Helemaal niemand wacht jou op de straat op om iets op te dringen.quote:Op zondag 5 januari 2020 11:46 schreef Red_85 het volgende:
[..]
In NL mag je mss wel wat vrijheid hebben, maar op iedere straathoek en achter ieder hek staat iemand met zn gemagniet jou op te wachten om hun wil aan jou op te dringen.
Leuk land man.
Dat zal best, maar onderwerp van het topic is vuurwerk dus geef ik daar commentaar over.quote:Op zondag 5 januari 2020 11:26 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ala je in zo'n buurt woont is vuurwerk en troep wel je minste probleem toch?
Bij alles wat je doet in NL wat een ander niet zint, krijg je commentaar tegenwoordig.quote:Op zondag 5 januari 2020 11:57 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Gast, wat lul je nou? Je gaat nu extreem overdrijven om een punt te maken. Helemaal niemand wacht jou op de straat op om iets op te dringen.
Jij vindt het een slecht argument omdat het niet in je straatje past, verder is er helemaal niks "natuurlijk" aan. Telkens wordt weer de handhavingskaart gespeeld om maar lekker naar de overheid te kunnen wijzen, terwijl je weet dat het probleem dan in stand blijft omdat op dergelijke grote schaal handhaven simpelweg niet mogelijk is. Omdat het aan je speeltje komt mag nu het probleem niet bij de bron worden aangepakt? En bekijk het eens anders: Als -in een hypothetisch geval- handhaven wel mogelijk zou zijn, zou hiervoor een gigantische opschaling van het handhavingsapparaat nodig zijn met navenante kostenstijging. Dat geeft dan nog steeds voldoende voer voor de vraag of we niet eens moeten stoppen met het consumentenvuurwerk.quote:Op zondag 5 januari 2020 00:57 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het is een prima vergelijking. Dat het niet in jouw straatje past is jouw probleem.quote:Op zondag 5 januari 2020 12:14 schreef elplato het volgende:
[..]
Verder maak je een zinloze vergelijking. Dat gaat over voetbalwedstrijden, hier gaat het over consumentenvuurwerk.
Ja vroeger was vast alles beter. Maar wat voor land zou Nederland zijn als mensen niet hun twijfel zouden hebben bij een feestdag waarbij iedere jaar mensen omkomen en meer dan duizend gewonden vallen? Dat zou pas een kutland zijn waar niemand iets om een ander geeft.quote:Op zondag 5 januari 2020 12:11 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Bij alles wat je doet in NL wat een ander niet zint, krijg je commentaar tegenwoordig.
Bbq, vlees, alcohol, wielrennen, muziek, Sinterklaas.. Overal heeft iemand wel weer commentaar op.
We waren een mooi tolerant land.
Oeh sterk hoor.. je bent het zelluf.quote:Op zondag 5 januari 2020 12:15 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Het is een prima vergelijking. Dat het niet in jouw straatje past is jouw probleem.
Leuk geprobeerd maar nee. Een parallel trekken helpt om het punt te versterken, het is een argument op zich. Jij bent degene die geen argumenten heeft verder, vandaar dat je er niet op in gaat. Heel irritant. Bovendien offtopic, je kunt verder blaten in het algemene verbodsfetishjistentopic: NWS / Vuurwerkverbod? #8 Ja, graagquote:Op zondag 5 januari 2020 12:25 schreef elplato het volgende:
[..]
Oeh sterk hoor.. je bent het zelluf.
Een parallel trekken met een ander onderwerp maakt altijd alleen maar duidelijk dat eigenlijke argumentatie tekort schiet. Zo kan iedereen wel een voorbeeld aanhalen wat lekker uitkomt bij het eigen standpunt om het maar niet over het onderwerp zelf te hebben. Het is een nogal zwakke discussiemethode die je standpunt alleen maar onderuit haalt.
Gast, jouw vergelijking gaat mank, ga dan niet mensen naar een ander topic jagen als ze moeten lachen.quote:Op zondag 5 januari 2020 12:30 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Leuk geprobeerd maar nee. Een parallel trekken helpt om het punt te versterken, het is een argument op zich. Jij bent degene die geen argumenten heeft verder, vandaar dat je er niet op in gaat. Heel irritant. Bovendien offtopic, je kunt verder blaten in het algemene verbodsfetishjistentopic: NWS / Vuurwerkverbod? #8 Ja, graag
Je maakt het er niet beter op voor jezelf met je inhoudsloze posts. Misschien goed om eens na te gaan wat argumentatie eigenlijk is, dan ga je misschien bij een ander dat ook herkennen. Dus ik ga mijn argumenten niet herhalen, want die staan al in mijn posts. Met alleen wat stoerdoenerij kom je er niet. Vervelend voor je dat het je irriteert dat je niet in staat bent om de discussie te voeren over de kern van de zaak.quote:Op zondag 5 januari 2020 12:30 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Leuk geprobeerd maar nee. Een parallel trekken helpt om het punt te versterken, het is een argument op zich. Jij bent degene die geen argumenten heeft verder, vandaar dat je er niet op in gaat. Heel irritant. Bovendien offtopic, je kunt verder blaten in het algemene verbodsfetishjistentopic: NWS / Vuurwerkverbod? #8 Ja, graag
Heeft geen zin als je het net over de grens nog gewoon kan kopen.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:05 schreef Peter het volgende:
Nou, eigenlijk heel simpel.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:08 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Weet je wat ik prachtig vind, iemand die zich in de handjes loopt te wrijven dat het vuurwerkverbod er hoe dan ook komt,maar die niet in de gaten heeft dat er voor de overheid een veel groter belang is om het niet te verbieden omdat er ook een hoop belasting centjes binnen stromen als er voor 77 miljoen aan vuurwerk wordt gekocht door de consumenten.quote:Op zondag 5 januari 2020 11:15 schreef Draak31 het volgende:
[..]
Dat maakt ongeveer 18 miljoen omzet voor de overheid.quote:Op zondag 5 januari 2020 13:19 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:
[..]
Weet je wat ik prachtig vind, iemand die zich in de handjes loopt te wrijven dat het vuurwerkverbod er hoe dan ook komt,maar die niet in de gaten heeft dat er voor de overheid een veel groter belang is om het niet te verbieden omdat er ook een hoop belasting centjes binnen stromen als er voor 77 miljoen aan vuurwerk wordt gekocht door de consumenten.
![]()
![]()
Zoals mijn bovenbuurman al aangeeft: dat gaat hooguit om enkele miljoenen.quote:Op zondag 5 januari 2020 13:19 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:
[..]
Weet je wat ik prachtig vind, iemand die zich in de handjes loopt te wrijven dat het vuurwerkverbod er hoe dan ook komt,maar die niet in de gaten heeft dat er voor de overheid een veel groter belang is om het niet te verbieden omdat er ook een hoop belasting centjes binnen stromen als er voor 77 miljoen aan vuurwerk wordt gekocht door de consumenten.
![]()
![]()
Ik weet niet in wat voor tokkiewijken/-steden jullie wonen maar hier ruimt over het algemeen iedereen zijn zooi diezelfde avond nog op. Ik denk dat vuurwerk an sich niet zozeer het probleem is maar de alsmaar asocialer wordende moraal van de maatschappij.quote:Op zondag 5 januari 2020 10:30 schreef HulkHeld het volgende:
[..]
Dat heb je in veel gemeenten al. Kerstbomen en vuurwerkresten inleveren tegen vergoeding.
Ik weet niet wat een kortzichtige mongool jij bent maar als er door de gemeente een manier wordt georganiseerd om de troep op te ruimen lijkt me dat alleen maar toe te juichen. Wat hier tokkie aan is, is mij een raadsel..quote:Op zondag 5 januari 2020 13:57 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Ik weet niet in wat voor tokkiewijken/-steden jullie wonen maar hier ruimt over het algemeen iedereen zijn zooi diezelfde avond nog op. Ik denk dat vuurwerk an sich niet zozeer het probleem is maar de alsmaar asocialer wordende moraal van de maatschappij.
quote:Op zondag 5 januari 2020 14:44 schreef HulkHeld het volgende:
[..]
Ik weet niet wat een kortzichtige mongool jij bent maar als er door de gemeente een manier wordt georganiseerd om de troep op te ruimen lijkt me dat alleen maar toe te juichen. Wat hier tokkie aan is, is mij een raadsel..
Ik snap niet zo goed wat het woord 'mongool' en het gedeelte over de gemeente er mee te maken heeft.quote:
Inderdaad.quote:Op zondag 5 januari 2020 05:44 schreef NoPicNic het volgende:
Nederlandse cultuur: aan het einde van elk jaar komen Nederlandse terroristen op straat om 'een feestje te vieren'.
In Vlaanderen wordt het nu ook op veel plekken verboden. Daar komt ook eerdaags een generiek verbod.quote:Op zondag 5 januari 2020 13:06 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:
[..]
Heeft geen zin als je het net over de grens nog gewoon kan kopen.
Kortzichtig gedacht want wie betaalt dit?quote:Op zondag 5 januari 2020 13:19 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:
[..]
![]()
![]()
quote:Uit Trouw:
Zoals altijd raakten meer mannen (79 procent) dan vrouwen gewond. Ongeveer de helft betrof het jongens onder de 20. In totaal werd 81 procent van de letsels veroorzaakt door legaal vuurwerk, en 55 procent door siervuurwerk. De helft van de slachtoffers was omstander. Zowel op de huisartsenpost als bij de spoedeisende hulp ging het vooral om brandwonden (39 procent) en oogletsel (27 procent). Bij 3 procent van eerste hulpbezoekers moesten een of meerdere (delen van) vingers of ledematen worden geamputeerd. Het onderzoek is gedaan met de Nederlandse Vereniging van Spoedeisende Hulp Artsen, InEen (organisaties voor eerstelijnszorg, waaronder huisartsenposten) en de Nederlandse Vereniging voor Traumachirurgie.
Sinds medio december hebben plastisch chirurgen van tien handen drie of meer vingers moeten amputeren door vuurwerkschade. Dat heeft Nederlandse Vereniging voor Plastische Chirurgie geteld. In totaal behandelden de chirurgen vijftig mensen. Daarvan is 60 procent het gevolg van illegaal vuurwerk. Plastisch chirurg Annekatrien van de Kar waarschuwt speciaal voor de Cobra 6: “Het letsel is vergelijkbaar met ernstige oorlogswonden.” Zij heeft ook de indruk dat de Cobra 6 meer wordt afgestoken dan enkele jaren terug.
Je leest niet wat ik schrijf. Daarnaast speel je op de man. De huidige situatie is niet houdbaar, dat ziet iedereen, wat ik voorstel zou een prima compromis zijn, maar dat is niet genoeg voor de mensen die een intense hekel aan vuurwerk hebben. Dat mag, dit is een vrij land.. maar dring jouw mening niet op aan mij en en anderen. Steekproeven onder 1000 mensen worden gebruikt als exemplarisch bewijs dat ''de meerderheid'' tegen vuurwerk is. Dat strookt niet met de jaarlijkse uitgaven die, toevalligerwijs, dit jaar hoger zijn dan ooit. Zou dat te maken hebben met een naderend verbod?quote:Op zondag 5 januari 2020 12:14 schreef elplato het volgende:
[..]
Jij vindt het een slecht argument omdat het niet in je straatje past, verder is er helemaal niks "natuurlijk" aan. Telkens wordt weer de handhavingskaart gespeeld om maar lekker naar de overheid te kunnen wijzen, terwijl je weet dat het probleem dan in stand blijft omdat op dergelijke grote schaal handhaven simpelweg niet mogelijk is. Omdat het aan je speeltje komt mag nu het probleem niet bij de bron worden aangepakt? En bekijk het eens anders: Als -in een hypothetisch geval- handhaven wel mogelijk zou zijn, zou hiervoor een gigantische opschaling van het handhavingsapparaat nodig zijn met navenante kostenstijging. Dat geeft dan nog steeds voldoende voer voor de vraag of we niet eens moeten stoppen met het consumentenvuurwerk.
Verder maak je een zinloze vergelijking. Dat gaat over voetbalwedstrijden, hier gaat het over consumentenvuurwerk. Bovendien blijkt dat van die meerderheid dus ook helemaal niet zo te zijn. En als je er dan toch een banale vergelijking in wil gooien weet ik er ook nog wel een: maximale snelheden op snelwegen moeten worden afgeschaft en omgezet naar een verbod op gevaarlijk rijden want de meerderheid heeft plezier in hard rijden, dat dan een deel van de mensen te veel risico's neemt en dodelijke ongelukken veroorzaakt moeten we maar accepteren en niet zuur over doen.
Eens.quote:Op maandag 6 januari 2020 06:24 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Je leest niet wat ik schrijf. Daarnaast speel je op de man. De huidige situatie is niet houdbaar, dat ziet iedereen, wat ik voorstel zou een prima compromis zijn, maar dat is niet genoeg voor de mensen die een intense hekel aan vuurwerk hebben. Dat mag, dit is een vrij land.. maar dring jouw mening niet op aan mij en en anderen. Steekproeven onder 1000 mensen worden gebruikt als exemplarisch bewijs dat ''de meerderheid'' tegen vuurwerk is. Dat strookt niet met de jaarlijkse uitgaven die, toevalligerwijs, dit jaar hoger zijn dan ooit. Zou dat te maken hebben met een naderend verbod?
Ik geef trouwens geen euro uit aan vuurwerk. Ik sta voor individuele vrijheid, iets wat steeds zeldzamer lijkt te worden. Je kunt mijn vergelijking ridiculiseren wat je wil, het is wel iets waar heel veel mensen plezier uit halen.
Veel van het gejankzak over vuurwerk komt voort uit zaken die toch al verboden zijn, zoals het afsteken van vuurwerk buiten de toegestane uren. Handhaven gaat niet, dat ben ik met je eens... maar moet iedereen dan maar boeten? Onzinnig. Belerend, zelfs.
30 jaar het vuurwerk zien evolueren van astronautjes en piraatjes naar mortiergranaten heeft mijn geest ook rijp gemaakt voor een vuurwerkverbod.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 16:55 schreef LXIV het volgende:
Een volkomen objectief bericht vanuit het AD. (niet gestuurd door de persgroep BV) om de geesten rijp te maken voor een vuurwerkverbod. Ik vraag met serieus af hoeveel subsidie ze vangen voor dit soort nepnieuws. Iedereen weet dat de kranten het moeilijk hebben en alle beetjes helpen.
Nooit! Anarchie 2020quote:Op maandag 6 januari 2020 15:38 schreef Draak31 het volgende:
Hier zojuis weer een hele voorgevel weggeblazen met een of ander zwaar stuk vuurwerk. Niet normaal hoe hard het hier nog tekeer gaat. Wanneer is het genoeg?
Begin je zelf niet moe te worden van deze waardeloze act?quote:Op maandag 6 januari 2020 15:38 schreef Draak31 het volgende:
Hier zojuis weer een hele voorgevel weggeblazen met een of ander zwaar stuk vuurwerk. Niet normaal hoe hard het hier nog tekeer gaat. Wanneer is het genoeg?
Ik zeg, goed opgelost!quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:13 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Sneue loser! Ik heb vroeger ook wel eens nitraat en lawinepijlen gehad, maar ik heb ze nooit, maar dan ook nooit gebruikt om iets op te blazen, dan ben je echt wel het laagste van het laagste, een sneue vandalistquote:Op vrijdag 3 januari 2020 18:59 schreef Harvest89 het volgende:
En dingen zoals bushokjes opblazen deden we toen ook. En de ramen van mijn middelbare school zijn er aan gegaan.
Heb niet het gevoel dat het allemaal erger wordt. Mensen worden bang gemaakt om niets.
quote:Op maandag 6 januari 2020 16:04 schreef RealistAtheist het volgende:
[..]
Sneue loser! Ik heb vroeger ook wel eens nitraat en lawinepijlen gehad, maar ik heb ze nooit, maar dan ook nooit gebruikt om iets op te blazen, dan ben je echt wel het laagste van het laagste, een sneue vandalist
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |