https://www.ad.nl/binnenl(...)veel-kapot~a058d6e6/quote:Onder buitenlanders die in Nederland wonen roepen onze nogal wilde en luidruchtige nieuwjaarstradities veel verbazing op. Een Poolse, een Amerikaan en een Paraguayaanse over hun ervaringen met onze jaarwisseling: ,,Het was eng, ik wist echt niet wat ik meemaakte.”
,,Ik heb nieuwjaar in Veghel gevierd. Het eerste uur van 2020 durfde ik de straat niet op. Ik heb even in de tuin staan kijken, maar ik vond het echt niet veilig. Ik noem jullie jaarwisseling gekscherend de Nationale Dag van het Vandalisme. Ik begrijp het echt niet. Bij ons in Polen is vuurwerk ook best populair, maar daar heb je niet de waanzin die het hier bij sommige mensen losmaakt. En politieagenten en brandweerlieden bekogelen met vuurwerk, dat zouden ze in Polen echt niet durven. Een vriendin van me is huisarts in Den Haag, zij zegt dat de nieuwjaarsnacht de moeilijkste werkdag van het jaar is.
Ik hoorde van mijn zus dat er in Poolse steden dit jaar weer veel meer gereguleerde vuurwerkshows waren. Er was er zelfs een met lichtgevende drones. Ik zou dat hier ook een prima oplossing vinden. Dan ben je af van alle gewonde mensen, van bange dieren, en alle schade die gerepareerd moet worden.”
Lees ook
Ook bekogelde brandweer wil af van knalvuurwerk: 'Daders vaak bekenden, dus aangifte lastig’
Ook bekogelde brandweer wil af van knalvuurwerk: 'Daders vaak bekenden, dus aangifte lastig’
,,Ik woon sinds 2011 in Nederland. De eerste jaarwisseling heb ik in Amsterdam gevierd. Ik weet nog heel goed dat we in een taxi het centrum in reden en dat er vlakbij een stuk vuurwerk op straat werd gegooid en ontplofte. Mijn maag trilde ervan, zo hard was de klap. Aan het einde van de nacht leek de stad wel een oorlogsgebied.
Mensen waren zo dronken en gooiden vuurwerk alle kanten op. Ik vind het ongelooflijk, zulk onverantwoord gedrag. Ik kom uit Utah, daar steken we vuurwerk af op Independence Day, 4 juli. Als kind leer je hoe je vuurwerk veilig kunt afsteken, zodat je zeker weet dat je jezelf of anderen niet in gevaar brengt. Ik ben na die eerste keer bewust nooit meer in Amsterdam geweest met oud en nieuw.
Vorig jaar was ik in Scheveningen op het strand tijdens de vonkenregen. Ik had nog nooit van die vreugdevuren gehoord. Ik vond het fascinerend en dacht: ze doen dit hier al zolang, het zal wel goed gaan. Maar niet dus. Het was eng, ik wist echt niet wat ik meemaakte.
Er is eigenlijk niets moois aan zwaar knalvuurwerk. Het roept associaties op met terrorisme, vind ik. En het kan je je vingers, gehoor en je ogen kosten. Wat heeft het voor toegevoegde waarde, vraag ik me af?”
Romina Diaz (40) uit Paraguay, is vaak bij haar vriend in Amsterdam
,,Als ik de nieuwsberichten lees, bijvoorbeeld over wat er in Arnhem gebeurd is, dan maak ik me echt zorgen over het land waar ik zo van ben gaan houden. Nederland is zo mooi, waarom maak je dan in een nacht zoveel kapot? Ik denk dat jullie het hele jaar zo netjes en vredig met elkaar samenleven, dat één keer per jaar alles eruit moet. Ik zie hier met oud en nieuw ook heel veel blijdschap bij mensen, daar word ik steeds weer heel erg vrolijk van. Maar bij sommige mensen slaat de opwinding door in een soort gekte. Het lijkt soms wel of mensen elkaar met zwaar vuurwerk te lijf gaan, als een soort gevecht. Ik begrijp daar niets van. Daarom blijf ik altijd maar binnen tijdens de jaarwisseling.
Ik ga vaak kijken bij educatieve boerderijen in Amsterdam, omdat ik heel erg van dieren houd. Daar hoorde ik hoeveel last de beesten van het vuurwerk hebben. Zo zielig. Jullie hebben zelfs de Partij voor de Dieren in de Tweede Kamer, dan moet het toch ook mogelijk zijn om iets aan dat zware knalvuurwerk te doen?”
Aldus de voormalige inwoner van het land waar zo'n beetje iedere gek eventjes in de lokale winkel een zwaar kaliber vuurwapen kan kopen.quote:Ik vind het ongelooflijk, zulk onverantwoord gedrag.
Dit dusquote:Op vrijdag 3 januari 2020 16:56 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Ze zetten ook werkelijk alles in om ooit tot een vuurwerkverbod te komen he. Godchristus te paard
Dit, walgelijk hoe we gemanipuleerd worden.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 16:56 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Ze zetten ook werkelijk alles in om ooit tot een vuurwerkverbod te komen he. Godchristus te paard
Nou idd...quote:Op vrijdag 3 januari 2020 16:56 schreef haags_kwartiertje het volgende:
dit!quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:00 schreef Hiddendoe het volgende:
Zet daar eens tegenover al dat tuig dat elk jaar opnieuw weer vuurwerk gooit naar omstanders, hulpverleners en dit jaar zelfs naar een rouwstoet.
Mijn conclusie: de klootzakken verpesten het voor de goedbedoelende mensen. Normaal toch dat er steeds luider wordt geroepen om een verbod?
Vuurwerktuig dat is opgepakt in deze tijd (nieuwjaar, dus van eind oktober tot eind januari) preventief opsluiten.
Zwarte handel in vuurwerk zwaar straffen.
We zijn Enschede toch nog niet vergeten?
quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:05 schreef Peter het volgende:
Vuurwerk afsteken moet het nieuwe roken worden... op veel plekken verboden, streng gereguleerd en voor veel mensen niet meer acceptabel.
De troefkaart om kinderen in te zetten zal nog wel komen.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 16:56 schreef haags_kwartiertje het volgende:
En hoe ga je dat voor elkaar krijgen als de politie al jaren aangeeft zwaar onderbemand te zijn voor deze samenleving?quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:04 schreef RedFever007 het volgende:
Gewoon het misbruik van vuurwerk
- illegaal
- te vroeg (voor de 31e) afsteken
- na 1 januari
- mensen die menen vuurwerk naar anderen te gooien
KEIHARD aanpakken
Zet die types gewoon 6 maanden vast, dan leren ze het wel af![]()
Maar nee, hier moet alles weer met de zachte hand worden gedaan en komt iedereen er vanaf met een geldboete of wordt uberhaupt niet aangepakt.
Ik ben dat softe gedoe schijtzat. Vuurwerk in de handen van dronken mensen die er niet mee om kunen gaan is een recept voor complete chaos en anarchie blijkt iedere jaar opnieuw.
Ze zijn niet alleen onderbemand maar ook veel te soft. Zie je op TV weer zo'n kutventje een agent verrot schelden. En die agent doet nietsquote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:08 schreef Buitendam het volgende:
[..]
En hoe ga je dat voor elkaar krijgen als de politie al jaren aangeeft zwaar onderbemand te zijn voor deze samenleving?
Jij hebt duidelijk nog nooit vuurwerk afgestoken.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:09 schreef Hiddendoe het volgende:
Begrijp me niet verkeerd, ik vind vuurwerk ook mooi om te zien.
Maar wat ik niet snap dat mensen bereid zijn om zoveel geld uit te geven voor een paar seconden lol.
Stel dat je iets koopt (een kledingstuk of een boek) en je hebt er maar een minuut plezier van.
En ik zag deze week nog een meisje 'hou je kankerbek' tegen een agent zeggen en daarna vol een klap met een wapenstok kreeg. En nu?quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:11 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
Ze zijn niet alleen onderbemand maar ook veel te soft. Zie je op TV weer zo'n kutventje een agent verrot schelden. En die agent doet niets
en dat mag juist niet. Maar daar heeft men massaal schijt aan, en terecht overigens.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:11 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Jij hebt duidelijk nog nooit vuurwerk afgestoken.
Je hebt een hele dag lol als je een goede voorraad vuurwerk binnenhaalt, niet een paar seconden.
Twee kogels door d'r knieschijven erbij en kruipend naar huisquote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:13 schreef Buitendam het volgende:
[..]
En ik zag deze week nog een meisje 'hou je kankerbek' tegen een agent zeggen en daarna vol een klap met een wapenstok kreeg. En nu?
Vooruit, jij je zin. Een hele dag lol. En dan? Hoeveel geld heeft die ene dag jou gekost?quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:11 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Jij hebt duidelijk nog nooit vuurwerk afgestoken.
Je hebt een hele dag lol als je een goede voorraad vuurwerk binnenhaalt, niet een paar seconden.
dat je niet heel 31 december vuurwerk mag afsteken vind ik ook onzinnigquote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:13 schreef haags_kwartiertje het volgende:
[..]
en dat mag juist niet. Maar daar heeft men massaal schijt aan, en terecht overigens.
Voor sommige mensen geeft het een heerlijk gevoel. Kriebels in je maag enzo. De dagen voor oud en nieuw naar je collectie kijken, de geur van afgestoken vuurwerk, een mooiere pot dan je buurman. Heerlijk gewoon.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:09 schreef Hiddendoe het volgende:
Begrijp me niet verkeerd, ik vind vuurwerk ook mooi om te zien.
Maar wat ik niet snap dat mensen bereid zijn om zoveel geld uit te geven voor een paar seconden lol.
Stel dat je iets koopt (een kledingstuk of een boek) en je hebt er maar een minuut plezier van.
Daar ga je toch geen geld meer aan verspillen?
Wat een melodramatisch gedoe. We hebben het goddomme over 1 dag per jaar. Volgens mij blijven er nog genoeg pleziertjes over. Georganiseerde vuurwerkshows kunnen ook mooi zijn.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:06 schreef Manmanmanwateenzooi het volgende:
Nog een paar jaar en je rijdt in een automatisch rijdende auto van en naar je werk, gaat achter de televisie zitten en komt niet verder dan dat. Robot achtig leven.
Elk pleziertje wordt langzaam weggenomen en iedereen juicht het toe, dan verdien je het ook.
Dat is het ook. Want de tijd van 18.00 tot 02.00 is veel te kort en levert juist alleen maar meer overlast en klachten op.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:14 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
dat je niet heel 31 december vuurwerk mag afsteken vind ik ook onzinnig
Wat stel je je dan aan over 1 dag vuurwerk? Dan is er ook geen verbod nodig, het is maar 1 dag. wat een melodramatisch gedoe.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:15 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Wat een melodramatisch gedoe. We hebben het goddomme over 1 dag per jaar. Volgens mij blijven er nog genoeg pleziertjes over. Georganiseerde vuurwerkshows kunnen ook mooi zijn.
Ja, hier leren ze niks omdat kinderen helemaal niks meer mogen...quote:Als kind leer je hoe je vuurwerk veilig kunt afsteken, zodat je zeker weet dat je jezelf of anderen niet in gevaar brengt.
Zoals??? Nee, mensen willen zelf iets om handen hebben, niet alles hoeft zo strak georganiseerd te worden.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:15 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Wat een melodramatisch gedoe. We hebben het goddomme over 1 dag per jaar. Volgens mij blijven er nog genoeg pleziertjes over. Georganiseerde vuurwerkshows kunnen ook mooi zijn.
Ja.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:14 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
Twee kogels door d'r knieschijven erbij en kruipend naar huis
Vuurwerkverbod is ook onzinnig maar als mensen er niet mee kunnen omgaan en "men" (lees: de politiek) geen top prioriteit hecht aan het bestrijden van misbruik van vuurwerk dan moet je wat.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:15 schreef Questular het volgende:
Ik ken ook echt niemand uit mijn omgeving die voor een vuurwerkverbod is. Hoe erg wordt dit aangedikt om het verbod er door te krijgen.
Die discussie is zinloos.. je kan iemands waardes niet vergelijken met je eigen waarden. Iedereen geeft zijn geld op zijn of haar manier uit he.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:14 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Vooruit, jij je zin. Een hele dag lol. En dan? Hoeveel geld heeft die ene dag jou gekost?
Twee maanden werk? Een half jaar werk?
Bedenk eens wat voor duurzamere zaken je voor dat geld had kunnen hebben. Merkkleding, een auto, televisie, boeken, leuke uitstapjes, spullen voor je huis enz.
Misschien moet jij een lesje krijgen om in het moment te leven, en te genieten.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:14 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Vooruit, jij je zin. Een hele dag lol. En dan? Hoeveel geld heeft die ene dag jou gekost?
Bedenk eens wat voor duurzamere zaken je voor dat geld had kunnen hebben. Merkkleding, een auto, televisie, boeken, leuke uitstapjes, spullen voor je huis enz.
Zonder vuurwerk is mijn leven niet minder leuk dan met vuurwerk. Terwijl ik voor 200 heb verschoten en de voorpret altijd wel leuk is. Maar echt belangrijk vind ik het niet, de maatschappelijke ellende die het oplevert vind ik zwaarder wegen. Waarom kunnen mensen alleen maar denken aan hun eigen pleziertjes. Draait het daar om in het leven?quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:16 schreef Manmanmanwateenzooi het volgende:
[..]
Zoals??? Nee, mensen willen zelf iets om handen hebben, niet alles hoeft zo strak georganiseerd te worden.
Precies! Wat ik hierboven al schreef: het is allemaal veel te laf en soft als het hierom gaat. Val je een hulpverlener aan? Gewoon 20 jaar de cel in. Geen gezeik, niet eerder vrij.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:19 schreef Cherni het volgende:
Het is natuurlijk veel makkelijker om voor een verbod te schreeuwen dan het tuig aan te pakken die hulpverleners bekogelen met stenen en vuurwerk.
Maar waarom zou hij alleen verstandige dingen moeten doen met z'n geld dan? Kijk, ik snap ook niet dat je een hoop geld uitgeeft om "knal" te horen, maar dat ik ergens geen plezier aan beleef is geen goede reden om iemand anders het ook maar te ontzeggen. Dan kun (en zal) je bezig blijven en krijg je een ontzettend zure maatschappij.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:14 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Dat is ook niet te doen, daarom is een vuurwerkverbod de enige logische oplossingquote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:19 schreef Cherni het volgende:
Het is natuurlijk veel makkelijker om voor een verbod te schreeuwen dan het tuig aan te pakken die hulpverleners bekogelen met stenen en vuurwerk.
onzinquote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:21 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Dat is ook niet te doen, daarom is een vuurwerkverbod de enige logische oplossing
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |