Ik heb een tijdlang veel internationale collega's gehad, en hun indruk was vaak soortgelijk: wtf?!quote:Op vrijdag 3 januari 2020 16:56 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Ze zetten ook werkelijk alles in om ooit tot een vuurwerkverbod te komen he. Godchristus te paard
Ook weer zo'n enorm geromantiseerd "vroeger was alles beter" verhaal... Vroeger had elke gemeente zijn eigen verordening mbt tijden van het afsteken en verkopen van vuurwerk en toen had je ruim meer gemeentes dan tegenwoordig. Bij ons kon je gewoon twee dagen lang legaal kopen en knallen (30 en 31 december), terwijl in de gemeente ernaast de verkoop 5 dagen lang mocht (27 t/m 31 december) maar er alleen maar op 31 december tussen 1800 en 0200 vuurwerk afgestoken mocht worden... Wat denk je wat er gebeurde? Iedereen vijf dagen van tevoren op de fiets naar de gemeente waar het legaal verkocht mocht worden en iedereen stond alsnog overal en nergens te knallen...quote:Op vrijdag 3 januari 2020 18:42 schreef kleinvogelijn het volgende:
Het onschuldige astronautjes en pijltjes afsteken wat wij vroeger deden is er niet meer bij, het is gewoon zwaar geschut geworden en heeft weinig meer te maken met een 'viering'. In onze buurt was er dit jaar veel meer en zwaarder vuurwerk dan de afgelopen jaren en er werd ook veel langer afgestoken, om 3 uur stonden er nog lui achter elkaar dikke pijlen de lucht in te schieten. Kom op man, het houdt een keer op?! Waarom niet gewoon om 00:00 uur wat afsteken, als het nieuwe jaar 'echt' begint, en dan na een uurtje klaar?
Kortom, die houden zich aan de regelgeving van 1800-0200... Wat wil je nog meer dan?quote:De mentaliteit van mensen is veranderd, verhard. Het is ik, ik en nog eens ik en wee je gebeente als je er wat van zegt. Ventjes liepen hier al weken rond in groepjes, zelfs in de winkelstraat vol mensen, vuurwerk af te steken. Als je er wat van zei kreeg je grote bekken terug. Vaders staan op oudejaarsavond al na het eten een zooi de lucht in te schieten omdat de kinderen vroeg naar bed moeten.
Jaja, vroeger was alles beter.quote:Ik heb een hond, het is niet meer te doen zo. Op dit moment vliegen hier de knallen je nog steeds geregeld om de oren omdat er gekken zijn die het op 3 januari nog nodig vinden om 'het nieuwjaar te vieren'. De tyfuszooi ligt overal nog maanden voor de deur want uiteraard is het aan de gemeente om de zooi op te ruimen.
Die mensen moet je aanpakken, maar daar zie ik gek genoeg nergens een plan voor. Ik heb helemaal niks met vuurwerk, om 12 uur zelfs nog niet uit het raam gekeken. Maar verbieden en niet handhaven slaat gewoon helemaal nergens op. Dan zitten de brave hendrikjes straks thuis achter de sinas, terwijl de sjonnies en achmeds de buurt in lichterlaaie zetten.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 20:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
Die prachtige Nederlandse traditie van het in brand steken van auto's en flatgebouwen, het opblazen van brievenbussen en onze hulpdiensten bestoken met vuurwerk moeten we ten koste van alles beschermen!
Die enkele doden, 400 gewonden en 15 miljoen Euro schade, het is een kleine tol...
Iedereen is plotseling roomser dan de paus, vroeger gebeurde er helemaal niets want WIJ hielden ons wel aan de regels... Ja natuurlijk...quote:Op vrijdag 3 januari 2020 20:10 schreef Solstice1 het volgende:
Die mensen moet je aanpakken, maar daar zie ik gek genoeg nergens een plan voor. Ik heb helemaal niks met vuurwerk, om 12 uur zelfs nog niet uit het raam gekeken. Maar verbieden en niet handhaven slaat gewoon helemaal nergens op. Dan zitten de brave hendrikjes straks thuis achter de sinas, terwijl de sjonnies en achmeds de buurt in lichterlaaie zetten.
Alles wat jij noemt is allang verboden.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 20:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
Die prachtige Nederlandse traditie van het in brand steken van auto's en flatgebouwen, het opblazen van brievenbussen en onze hulpdiensten bestoken met vuurwerk moeten we ten koste van alles beschermen!
Die enkele doden, 400 gewonden en 15 miljoen Euro schade, het is een kleine tol...
Aldus de Amerikaan uit Utah.quote:Er is eigenlijk niets moois aan zwaar knalvuurwerk. Het roept associaties op met terrorisme, vind ik. En het kan je je vingers, gehoor en je ogen kosten. Wat heeft het voor toegevoegde waarde, vraag ik me af?”
Misschien zaten ze wel echt allemaal op hun zolderkamer met lego te spelen.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 20:15 schreef AchJa het volgende:
[..]
Iedereen is plotseling roomser dan de paus, vroeger gebeurde er helemaal niets want WIJ hielden ons wel aan de regels... Ja natuurlijk...
quote:Op vrijdag 3 januari 2020 20:37 schreef Harvest89 het volgende:
Misschien zaten ze wel echt allemaal op hun zolderkamer met lego te spelen.
Iemand die dit zegt valt op geen enkele manier serieus te nemen.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 18:42 schreef kleinvogelijn het volgende:
De mentaliteit van mensen is veranderd, verhard. Het is ik, ik en nog eens ik en wee je gebeente als je er wat van zegt.
Er is nog zoiets als het burgerarrest. Iedereen die iemand op heterdaad betrapt op het plegen van een strafbaar feit kan die persoon aangehouden. Vuurwerk haters moeten burgerwachten samenstellen en het geteisem dat vuurwerk afsteekt buiten de toegestane tijden oppakken en naar het bureau brengen.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:08 schreef Buitendam het volgende:
[..]
En hoe ga je dat voor elkaar krijgen als de politie al jaren aangeeft zwaar onderbemand te zijn voor deze samenleving?
Alleen NSB'ers houden zich daar mee bezig.quote:
Haha volledig mee eens. Blij dat ik nu in de VS woon en mn zoon hier opgroeit. Wereld van verschil.quote:Op zaterdag 4 januari 2020 03:17 schreef Lyrebird het volgende:
De Nederlandse tolerantie...
Als je het kopen en afsteken van vuurwerk volledig vrij zou geven, dan is de “lol” er na een week van af.
Zo werkt dat namelijk in het buitenland.
Maar omdat wij op elkaars lip willen wonen en tolerant willen zijn, geen maat kunnen houden en geen enkel respect voor anderen hebben, maar ook enorm van regeltjes houden die niet kunnen worden afgedwongen, hebben wij alle ingrediënten om er een enorme puinhoop van te maken.
Dit is een afspiegeling van onze maatschappij. Al onze normen en waarden leiden tot deze excessen. Dit is wie wij zijn.
Echt iets om trots op te zijn.
Bestaat niet.quote:
Zo doen we dat helaas in Nederland wel vaker. De oorzaak negeren (hufterig gedrag), maar vervolgens alleen richten op de gevolgen van dit gedrag (misbruik vuurwerk), waardoor de goedwillenden straks te maken krijgen met een verbod.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:04 schreef RedFever007 het volgende:
ik ben niet zozeer voor een verbod trouwens, wel voor keihard aanpakken van idioten en mongolen die hulpverleners en anderen bekogelen
Het liefst met het'het raakt mij toch niet' argumentquote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:06 schreef Manmanmanwateenzooi het volgende:
Nog een paar jaar en je rijdt in een automatisch rijdende auto van en naar je werk, gaat achter de televisie zitten en komt niet verder dan dat. Robot achtig leven.
Elk pleziertje wordt langzaam weggenomen en iedereen juicht het toe, dan verdien je het ook.
Als we eens zouden beginnen met handhaving en de criminelen en hufters in de samenleving hard aanpakken. Omdat we in Nederland een aversie hebben tegen ‘law and order’ gebeurt dit nietquote:Op zaterdag 4 januari 2020 09:09 schreef rareman1 het volgende:
[..]
Het liefst met het'het raakt mij toch niet' argument
Iets met appels en peren.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:09 schreef Hiddendoe het volgende:
Begrijp me niet verkeerd, ik vind vuurwerk ook mooi om te zien.
Maar wat ik niet snap dat mensen bereid zijn om zoveel geld uit te geven voor een paar seconden lol.
Stel dat je iets koopt (een kledingstuk of een boek) en je hebt er maar een minuut plezier van.
Daar ga je toch geen geld meer aan verspillen?
Daarom gooien wij vuurwerk naar hulpverleners, brandweerlui en een rouwstoet + duwen wij Cobra6 bommen door brievenbussen.quote:Op zaterdag 4 januari 2020 03:17 schreef Lyrebird het volgende:
De Nederlandse tolerantie...
Als je het kopen en afsteken van vuurwerk volledig vrij zou geven, dan is de “lol” er na een week van af.
Zo werkt dat namelijk in het buitenland.
Maar omdat wij op elkaars lip willen wonen en tolerant willen zijn, geen maat kunnen houden en geen enkel respect voor anderen hebben, maar ook enorm van regeltjes houden die niet kunnen worden afgedwongen, hebben wij alle ingrediënten om er een enorme puinhoop van te maken.
Dit is een afspiegeling van onze maatschappij. Al onze normen en waarden leiden tot deze excessen. Dit is wie wij zijn.
Echt iets om trots op te zijn.
Denk dat dit de kern wel aardig dekt. Probeer in een Polen of een Amerika vuurwerk naar een politieagent te gooien en je krijgt, als je geluk hebt, een wapenstok in je nek en als je pech hebt een kogel in je knar.quote:dat zouden ze in Polen echt niet durven
Als toezichthouder en of hulpdienst werken in situaties waar vuurwerk wordt afgestoken waarmee je een auto kan opblazen kan ik me niet zo goed herinneren?quote:
Sinds wanneer is dat soort vuurwerk legaal?quote:Op zaterdag 4 januari 2020 13:48 schreef Megumi het volgende:
Als toezichthouder en of hulpdienst werken in situaties waar vuurwerk wordt afgestoken waarmee je een auto kan opblazen kan ik me niet zo goed herinneren?
Burgerwachten? Het is 2020,begin eerst eens met verboden op de juiste plekken en het politieapparaat uit te bereiden.quote:Op zaterdag 4 januari 2020 00:29 schreef Knip het volgende:
[..]
Er is nog zoiets als het burgerarrest. Iedereen die iemand op heterdaad betrapt op het plegen van een strafbaar feit kan die persoon aangehouden. Vuurwerk haters moeten burgerwachten samenstellen en het geteisem dat vuurwerk afsteekt buiten de toegestane tijden oppakken en naar het bureau brengen.
Het is nogal kostbaar voor de belastingbetaler om voor een paar dagen per jaar het gehele politieapparaat te vervijfvoudigen.quote:Op zaterdag 4 januari 2020 15:02 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Burgerwachten? Het is 2020,begin eerst eens met verboden op de juiste plekken en het politieapparaat uit te bereiden.
Lekker pluriforme media hebben we inderdaad. Vuurwerk, alcohol, plotseling doen ze allemaal mee met de campagne, alle grote kranten, de NPO natuurlijk. Wat voor mechanisme zit daarachter?quote:Op vrijdag 3 januari 2020 16:55 schreef LXIV het volgende:
[..]
https://www.ad.nl/binnenl(...)veel-kapot~a058d6e6/
Een volkomen objectief bericht vanuit het AD. (niet gestuurd door de persgroep BV) om de geesten rijp te maken voor een vuurwerkverbod. Ik vraag met serieus af hoeveel subsidie ze vangen voor dit soort nepnieuws. Iedereen weet dat de kranten het moeilijk hebben en alle beetjes helpen.
Het is vanuit de overheid dus altijd kostbaar.quote:Op zaterdag 4 januari 2020 15:15 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Het is nogal kostbaar voor de belastingbetaler om voor een paar dagen per jaar het gehele politieapparaat te vervijfvoudigen.
Maar men kan wel prima het leger/marechaussee inzetten en daarnaast een soort van wat ooit de BB was opleiden tot handhaver met vergaande bevoedheden en uitrusting.
De NOS is dan ook geen serieuze partij (meer). Ze zijn tegenwoordig een pamflet voor linkse activistenquote:Op zaterdag 4 januari 2020 20:18 schreef Fir3fly het volgende:
De NOS begint ook steeds vervelender te worden. Ze laten zich echt makkelijk inpakken door een soort media-blitz van bepaalde lobbygroepen. Erg vervelend.
De media volgen slechts een maatschappelijke discussie die steeds luider wordt gevoerd.quote:Op zaterdag 4 januari 2020 15:31 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Lekker pluriforme media hebben we inderdaad. Vuurwerk, alcohol, plotseling doen ze allemaal mee met de campagne, alle grote kranten, de NPO natuurlijk. Wat voor mechanisme zit daarachter?
Heel gek dat de berichtgeving negatief is als er tijdens de jaarwisseling honderden gewonden en twee doden vallen en de brandweer duizenden keren moet uitrukken.quote:Op zaterdag 4 januari 2020 21:07 schreef PzKpfw het volgende:
Die kutjournalisten doen er wel echt alles aan om een verbod te forceren. Bij het NOS nieuws was het ook al louter negatieve berichtgeving over vuurwerk. Stremmingmakerij, daar was ene Goebbels destijds ook zo goed in.
Ach hebben we die linkse vogel ook weer.quote:Op zaterdag 4 januari 2020 21:15 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Heel gek dat de berichtgeving negatief is als er tijdens de jaarwisseling honderden gewonden en twee doden vallen en de brandweer duizenden keren moet uitrukken.
Zeker Amerikaquote:Op zaterdag 4 januari 2020 03:32 schreef Scarface88 het volgende:
[..]
Haha volledig mee eens. Blij dat ik nu in de VS woon en mn zoon hier opgroeit. Wereld van verschil.
Media die het sinds de opkomst van internet niet meer redden en graag hun onafhankelijkheid opgeven in ruil voor wat hulpquote:Op zaterdag 4 januari 2020 15:31 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Lekker pluriforme media hebben we inderdaad. Vuurwerk, alcohol, plotseling doen ze allemaal mee met de campagne, alle grote kranten, de NPO natuurlijk. Wat voor mechanisme zit daarachter?
Van wie zijn ze dan afhankelijk, volgens jou?quote:Op zaterdag 4 januari 2020 22:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
Media die het sinds de opkomst van internet niet meer redden en graag hun onafhankelijkheid opgeven in ruil voor wat hulp
[quote]quote:Op zaterdag 4 januari 2020 22:01 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Van wie zijn ze dan afhankelijk, volgens jou?
Maar heb je ook een concreet voorbeeld van iemand die dit succesvol heeft gedaan bij de Nederlandse media?quote:Op zaterdag 4 januari 2020 22:02 schreef LXIV het volgende:
[..]
[quote]
Van iedereen die geld wil betalen om een thema in de media te krijgen. Wie betaalt bepaalt.
De hele Nl 'onafhankelijke' media (dus alle kranten, blaadjes, etc) is maar in handen van 2 partijen, waar weer de bekende speler de scepter zwaait. media aan het staatsinfuus is per definitie niet onafhankelijk.quote:Op zaterdag 4 januari 2020 22:16 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Maar heb je ook een concreet voorbeeld van iemand die dit succesvol heeft gedaan bij de Nederlandse media?
Ik draai al een tijdje mee in dat wereldje, maar heb dat nog nooit meegemaakt.quote:Op zaterdag 4 januari 2020 22:02 schreef LXIV het volgende:
[..]
[quote]
Van iedereen die geld wil betalen om een thema in de media te krijgen. Wie betaalt bepaalt.
Omdat daar politici zitten die belachelijke regels bedenken.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 18:36 schreef AchJa het volgende:
[..]
En waarom zou de rest van Nederland moeten bloeden voor wat er in Den Haag gebeurt?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |