quote:Op zondag 18 augustus 2019 17:23 schreef Gruj0 het volgende:
[..]
Waarom is deze in de kleuren van de AF1 gespoten?
quote:This Boeing 747 landing was one of the weirdest I have ever seen. After dealing with some crosswinds the pilots of this Boeing 747 made a perfect crosswind landing on runway 18R at Amsterdam Schiphol last saturday. But right after touchdown one of the "speed brakes" ("airbrakes? Brakes above the wings, don` t know the name") didn` t come up. The Boeing 747 slowly drifted to the right and the outer engine almost touched the ground. I am not sure if the speed brake failure was the reason for this. Probably a pilot could tell us more about what exactly happened here.
Viel wel mee imo.quote:
Auw.twitter:AeronewsRO twitterde op zondag 18-08-2019 om 18:14:08 Hard landing this morning in Ponta Delgada (PDL), Azores - Boeing 757 @Delta. https://t.co/ahc3WrstqI @JacdecNew @AviationSafety https://t.co/m8rfbXCd4Q reageer retweet
Denk een gevalletje 'links voeten, rechts aileron' een beetje te hebben overdreven qua yoke input correctie.quote:Op zondag 18 augustus 2019 22:23 schreef Gruj0 het volgende:
[..]
Viel wel mee imo.
Zou bijna zeggen dat ie rechts teveel beladen was waardoor de hidr. absorbers wat harder hun best moesten doen. Maar die kans is klein, miss waren die absorbers gewoon niet zo goed meer.
Vanmorgen even voor 10 uur in Twente geland.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 21:16 schreef Iemand91 het volgende:
Er komt weer een Airbus A330 naar Twente. Nu een 21 jaar oude A330-200 OO-SFY van Brussel Airlines.
Komt volgende week naar AELS.
[ afbeelding ]
Hoe krijg je dit voor elkaar?! Jezus.quote:Op zondag 18 augustus 2019 23:01 schreef Pino112 het volgende:Auw.twitter:AeronewsRO twitterde op zondag 18-08-2019 om 18:14:08 Hard landing this morning in Ponta Delgada (PDL), Azores - Boeing 757 @:Delta. https://t.co/ahc3WrstqI @:JacdecNew @:AviationSafety https://t.co/m8rfbXCd4Q reageer retweet
[ afbeelding ]
Ach, gewoon effe uitdeuken, rolletje ducttape erover en hij kan weer jaren meequote:Op maandag 19 augustus 2019 11:58 schreef DeeBee het volgende:
[..]
Hoe krijg je dit voor elkaar?! Jezus.
Ondertussen bekend waarom:quote:Op zondag 18 augustus 2019 00:57 schreef Iemand91 het volgende:[ afbeelding ]twitter:PlanesAtPaine twitterde op zaterdag 17-08-2019 om 06:34:04 New Boeing 787-9 special. N1015B "Dreams Take Flight" rolling out of paint this evening with the label, "Employees Community Fund of Boeing." #Boeing #B787 #Dreamliner #DreamsTakeFlight https://t.co/UXjfRK7eoL reageer retweet
Wat Boeing ermee van plan is...
http://www.boeing.com/fea(...)e-flight-08-19.page/quote:Special livery celebrating the Employees Community Fund showcases largest decal ever tested on a composite aircraft
The 787 program is certifying the largest full-body decal ever tested on a composite aircraft. If certified, the technology will offer airline customers new opportunities to promote their brand on the 787 Dreamliner through the creative use of photographs, complex multicolor graphics, logos, and various specific finishes with the same durability as paint.
“For us, choosing a livery design to test was easy – our employees that donate to the Employees Community Fund inspire us, and we wanted to do something special for them,” said Brad Zaback, vice president and general manager for the 787 program.
Dus als ik het goed begrijp is het geen paintjob, maar een leuk hebbedingetje voor je stickeralbumquote:Op woensdag 21 augustus 2019 19:01 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Ondertussen bekend waarom:
[..]
http://www.boeing.com/fea(...)e-flight-08-19.page/
[ link | afbeelding ]Boeing 787-9, Boeing, N1015B, LN891 by Huy Do, on Flickr
en het komt Boeing publicitair best wel goed uitquote:Op woensdag 21 augustus 2019 22:51 schreef flipsen het volgende:
[..]
Dus als ik het goed begrijp is het geen paintjob, maar een leuk hebbedingetje voor je stickeralbum
Daar ging het ze natuurlijk helemaal niet om he...quote:Op woensdag 21 augustus 2019 23:04 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
en het komt Boeing publicitair best wel goed uit
Ze willen ook laten zien aan hun klanten wat er tegenwoordig mogelijk is in livery-land.quote:Op woensdag 21 augustus 2019 22:51 schreef flipsen het volgende:
[..]
Dus als ik het goed begrijp is het geen paintjob, maar een leuk hebbedingetje voor je stickeralbum
twitter:flightradar24 twitterde op vrijdag 23-08-2019 om 21:21:42 Yes, yes we are Lookin@ you. 🛩🕵️♂️ @shinjix2 https://t.co/AltuiEuz2B reageer retweet
Cool! Wist niet dat daar een fabriek staat en je die kan bezoeken. Moet maar eens op het lijstje, wilde ook nog een keer naar Boeing maar dit is toch wel een stukje dichterbijquote:Op vrijdag 23 augustus 2019 22:00 schreef boriq het volgende:
Afgelopen dinsdag de tour van Airbus gedaan in Hamburg. In vergelijking met de tour van Boeing in Everett (vorig jaar augustus gedaan) was er qua bezochte hallen niet veel verschil. Bij Airbus eerst een filmpje bekeken over het bedrijf, daarna de hal waar de A330 rompen de isolatie en bekabeling krijgen, waarna het naar een van de A320 hallen ging waar ze in elkaar werden gezet. Tot slot nog de hal voor de A380 bezocht, waar er nog een stond van Emirates, maar voornamelijk A320(neo's) de ruimte vulden. Ook een A321Neo (volgens mij LR) van La Compagnie stond daar in de hal.
Het verschil met Boeing vond ik vooral de manier waarop het verteld werd. Bij Boeing was alles en iedereen geweldig, voelde als een Europeaan echt als de America First retoriek. Bij Airbus had de (zeer goede) tourgids ook complimenten voor Boeing en vertelde voor mijn gevoel ook hoe iets negatiefs in elkaar zat en niet alleen de positieve dingen.
Helaas geen foto's kunnen maken, dat was natuurlijk verboden en werd door twee beveiligers goed in de gaten gehouden.
Ben ik nou gek, dit soort lange vluchten zijn toch al regelmatig gevlogen? Er staan mij verhalen bij over vluchten van 20 of 22 uur?quote:Op donderdag 22 augustus 2019 13:43 schreef Iemand91 het volgende:
[ afbeelding ]
Qantas gaat ter voorbereiding van "Project Sunrise" drie 787-9 delivery vluchten via Londen en New York uitvoeren.
In oktober, november en december van dit jaar zal 1 nieuwe 787-9 vanuit Seattle naar Londen gevlogen waarna die rechtstreeks naar Sydney zal gaan en 2 nieuwe 787-9's zullen vanuit Seattle naar New York gevlogen worden waarna ze vanuit JFK rechtstreeks naar Sydney gaan.
De geschatte vliegduur zit op zo'n 19 uur.
Het zijn onderzoeksvluchten om te zien wat dergelijk lange vluchten met de passagiers en crew doet.
Er gaan dus ook geen betalende passagiers mee; alleen zo'n 40 Qantas medewerkers die ook onderzocht worden op effecten van deze lange vluchten.
Dit zullen de eerste non-stop vluchten ooit worden tussen New York en Sydney, en de tweede keer voor de vluchten tussen Londen en Sydney; de eerste keer was in 1989 toen Qantas hun eerste 747-400 (VH-OJA) in ontvangst nam en deze ook op de delivery flight rechtstreeks van Londen naar Sydney werd gevlogen; meer over die record-breaking vlucht in mijn post hier:
PTA / Algemeen Luchtvaarttopic #8: No rolls!
Eind dit jaar zal Qantas beslissen of "Project Sunrise' überhaupt zal doorgaan en zo ja; met welke toestellen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Verder is dit een NTU plane, een white tail. Doen ze er wat nuttigs mee.quote:en het komt Boeing publicitair best wel goed uit
Momenteel zijn er geen commerciële lijnvluchten die stelselmatig dermate lange vluchten maken.quote:Op zaterdag 24 augustus 2019 11:47 schreef TigerXtrm het volgende:
Ben ik nou gek, dit soort lange vluchten zijn toch al regelmatig gevlogen? Er staan mij verhalen bij over vluchten van 20 of 22 uur?
https://aviation-safety.net/wikibase/228545quote:An Air China Airbus A330-343 caught fire while parked at the gate at Beijing Capital Airport in China. The crew evacuated the aircraft.
Initial reports say the fire originated in the cargo hold as the aircraft was being prepared for a flight to Tokyo (CA183).
The aircraft arrived as flight CA976 from Singapore at 07:00 UTC (15:00 LT).
Gaaf! Lijkt me ook wel wat!quote:Op vrijdag 23 augustus 2019 22:00 schreef boriq het volgende:
Afgelopen dinsdag de tour van Airbus gedaan in Hamburg. In vergelijking met de tour van Boeing in Everett (vorig jaar augustus gedaan) was er qua bezochte hallen niet veel verschil. Bij Airbus eerst een filmpje bekeken over het bedrijf, daarna de hal waar de A330 rompen de isolatie en bekabeling krijgen, waarna het naar een van de A320 hallen ging waar ze in elkaar werden gezet. Tot slot nog de hal voor de A380 bezocht, waar er nog een stond van Emirates, maar voornamelijk A320(neo's) de ruimte vulden. Ook een A321Neo (volgens mij LR) van La Compagnie stond daar in de hal.
Het verschil met Boeing vond ik vooral de manier waarop het verteld werd. Bij Boeing was alles en iedereen geweldig, voelde als een Europeaan echt als de America First retoriek. Bij Airbus had de (zeer goede) tourgids ook complimenten voor Boeing en vertelde voor mijn gevoel ook hoe iets negatiefs in elkaar zat en niet alleen de positieve dingen.
Helaas geen foto's kunnen maken, dat was natuurlijk verboden en werd door twee beveiligers goed in de gaten gehouden.
Deze Antonov is vanuit Everett via Atlanta naar de Azoren gevlogen met plaatwerk en gereedschap voor reparatie van de 757: https://www.flightradar24.com/data/aircraft/ra-82077#21dbd54equote:Op zondag 18 augustus 2019 23:01 schreef Pino112 het volgende:Auw.twitter:AeronewsRO twitterde op zondag 18-08-2019 om 18:14:08 Hard landing this morning in Ponta Delgada (PDL), Azores - Boeing 757 @:Delta. https://t.co/ahc3WrstqI @:JacdecNew @:AviationSafety https://t.co/m8rfbXCd4Q reageer retweet
[ afbeelding ]
Dat is idd netjes en ook slim! Scheelt hun CS zo veel ellende en tijd lijkt mij.quote:Op vrijdag 30 augustus 2019 11:41 schreef GlennQuagmire het volgende:
Complimentje voor SAS hoor. Vlucht naar NL vorige week woensdag vanwege een defect in het bagageruim gecanceled, toen netjes hotel en eten gekregen en op de eerste vlucht de volgende dag gezet. Afgelopen woensdag vertragingsformulier ingevuld, geld staat nu al op mn rekening
quote:Boeing [NYSE: BA] and KLM Royal Dutch Airlines today announced that the carrier has ordered two more 777-300ER (Extended Range) airplanes as it continues to operate one of Europe's most modern and efficient fleet.
The order, valued at $751 million at current list prices, was previously attributed to an unidentified customer on Boeing's Orders & Deliveries website.
Ik zou het hier proberen: TRV / Vragen over vliegen #59 (e-tickets, inchecken, bagage, etc)quote:Op zaterdag 31 augustus 2019 09:20 schreef MikeJoow het volgende:
Wij zijn afgelopen week terug gekomen uit spanje met dik 4h vertraging.. niet leuk maar wel zoveel uur dat we recht hebben op compensatie.
Dit hebben we aangevraagd maar heeft iemand ervaring met hoe snel je het vergoed krijgt? Duurt dit 4 weken? Of veeeeeeel langer? P.s. We vlogen met vueling
Gaaf he, ik vind dat zoveel mooier dan de meeste normale livery's. Sowieso al die oude jets in het zilver, heerlijk.quote:Op woensdag 4 september 2019 21:09 schreef derLudolf het volgende:
Vlogen die vliegtuigen allemaal nog rond met zo'n glimmende livery. Of alleen deze, die de laatste vlucht ging uitvoeren.
Ja ik ook!quote:Op woensdag 4 september 2019 21:34 schreef Karstman het volgende:
[..]
Gaaf he, ik vind dat zoveel mooier dan de meeste normale livery's. Sowieso al die oude jets in het zilver, heerlijk.
[ afbeelding ]
Allemaal. Omdat de Mad Dogs toch uitgefaseerd zouden worden kregen ze niet de nieuwe livery.quote:Op woensdag 4 september 2019 21:09 schreef derLudolf het volgende:
Vlogen die vliegtuigen allemaal nog rond met zo'n glimmende livery. Of alleen deze, die de laatste vlucht ging uitvoeren.
Wordt je toch ook niet goed vanquote:Op woensdag 4 september 2019 21:38 schreef derLudolf het volgende:
Had wel es gehoord dat mensen uit Québec nog erger waren dan Fransozen. Lijkt aardig te kloppen
https://www.gelderlander.(...)4-000-euro~a2465131/
Ja dat snap ik, maar vliegtuigen worden toch best regelmatig overgespoten? De meeste andere maatschappijen hebben toch al zeker 10/15 jaar niet meer zo'n RVS look?quote:Op woensdag 4 september 2019 22:08 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Allemaal. Omdat de Mad Dogs toch uitgefaseerd zouden worden kregen ze niet de nieuwe livery.
Dat American Airlines overging van bare metal naar gespoten livery was voornamelijk omdat ze waren gefuseerd met US Airways in 2013 (en de ex-US Airways kisten overgespoten moesten worden) en omdat een dergelijke bare metal livery niet toepasbaar is op de nieuwere generaties vliegtuigen.quote:Op donderdag 5 september 2019 00:27 schreef derLudolf het volgende:
Ja dat snap ik, maar vliegtuigen worden toch best regelmatig overgespoten? De meeste andere maatschappijen hebben toch al zeker 10/15 jaar niet meer zo'n RVS look?
In die tijd zullen ze wel groot onderhoud hebben gehad.
Het is nog niet (officieel) bekend welke 2 toestellen dit zijn, onder andere vanwege het feit dat Emirates momenteel meerdere A380's opgeslagen heeft.quote:Two A380s have been withdrawn from service at Dubai World Central (DWC) airport and will be used as a spares source for the operational fleet, says Clark.
“We are in the process of [starting A380 retirements]. Two have been deactivated. They are under retirement because we’ve got a major overhaul coming up and it’s best to take the old aircraft out – they’re all written down – and take the gear off them rather than buy a $25 million main landing gear. I need two, possibly three, to meet that [overhaul] requirement.
Daarnaast zullen de A380's (zowel de huidige als de nog te leveren) niet de nieuwe first-class suites krijgen die ze eind 2017 op de 777's hebben geïntroduceerd.quote:“This aircraft will still be flying in Emirates in 2035. The fleet will stabilise at about 115…and then probably go down to about 90-100 by the middle of the next decade. So, the A380 will remain a major component of our fleet mix for the next 15 years at least...
Als ze tot 2035 dus niets meer aan de F-cabin gaan vernieuwen/veranderen op de A380's, betekent dat Emirates 27 jaar lang dezelfde first class zal hebben op de A380's (2008 - 2035).quote:Meanwhile, with the demise of its large contract for additional A380s, Emirates has dropped plans to install its new first-class suites into the aircraft, says Clark. However, the airline will introduce premium-economy cabins on the A380 in November next year.
Nee, joh. Die dingen gaan gewoon verdwijnen.quote:Op donderdag 5 september 2019 21:40 schreef FredvZ het volgende:
Dat de A380's nú geen nieuw cabine interieur krijgt wil natuurlijk niet zeggen dat ze nóóit een nieuwe cabine krijgen.
Kan me goed voorstellen dat ze over enkele jaren met een hele nieuwe cabin komen voor de complete A380.
Ze hebben juist aangegeven nog jaren met die dingen te blijven vliegen.quote:Op vrijdag 6 september 2019 05:30 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Nee, joh. Die dingen gaan gewoon verdwijnen.
Mooi in beeld hoorquote:
Blijkbaar valt het soms niet op, daar het al twee keer fout is gegaan (beide keren in het donker overigens).quote:Op zaterdag 7 september 2019 12:40 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Dat zie je toch?! Dat je niet op de baan staat.
Je zou zeggen van wel, maar wie weet zijn de piloten gestressed door de onrust die de vakbonden veroorzaken met hun looneisen.quote:Op zaterdag 7 september 2019 12:40 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Dat zie je toch?! Dat je niet op de baan staat.
imho is het de combinatie van bekendheid met zeldzame afwijkingen die zorgen voor fouten.quote:Op zaterdag 7 september 2019 13:03 schreef Drekkoning het volgende:
Waarschijnlijk een stuk automatisme en de bekendheid van het veld waardoor je wat minder beducht bent op de route en je positie.
Jesus, krijg je als piloot/ATC ook een cursus om dit te verstaan?quote:Op zaterdag 7 september 2019 12:22 schreef Drekkoning het volgende:
Waar KLM het ooit al eens deed vanaf de andere kant, is er nu ook een Transavia toestel take-off gegaan vanaf de taxibaan parallel aan de Zwanenburgbaan. In dit geval kon de luchtverkeersleider echter nog op tijd de start afbreken.
De radiocommunicatie
klinkt logisch ja, wat je schrijft.quote:Op maandag 9 september 2019 15:11 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Je zou zeggen van wel, maar wie weet zijn de piloten gestressed door de onrust die de vakbonden veroorzaken met hun looneisen.
[..]
imho is het de combinatie van bekendheid met zeldzame afwijkingen die zorgen voor fouten.
In 2010 was de situatie dat de-icing nodig was, er tegen de gebruikelijke richting van de Alpha taxibaan in werd getaxied én vanuit de toren kwam ook nog eens het voorstel om een kortere route naar de startbaan te nemen.
Vergelijk het met werkzaamheden op de snelweg waar je dagelijks over heen rijdt in februari met sneeuw, waarbij je (met gele strepen) over de andere weghelft wordt geleid en jouw afslag bestaat uit een korte smalle uitvoegstrook die pas enkele tientallen meters vooraf wordt aangegeven. Ben jij dan ook in staat om alsnog de juiste afslag te nemen?
Wat er nu is gebeurd kan je vergelijken met een hoofdweg in je eigen stad die is afgesloten, je wordt omgeleid door een woonwijk met allerlei zijstraatjes waar je wel eens van hebt gehoord, maar waar je eigenlijk zelden komt. Weet jij in het schemer dan ook nog de juiste weg in 1 keer te vinden?
18C wordt niet zo gek vaak als startbaan gebruikt. Ik kan me dan wel voorstellen dat je als piloot dan zoekende bent, ook al ben je op je thuis luchthaven.
Er moet inderdaad een certificaat voor gehaald wordenquote:Op maandag 9 september 2019 15:38 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Jesus, krijg je als piloot/ATC ook een cursus om dit te verstaan?
Nou inderdaad, een mobilofoon die een boer in de trekker heeft hangen is vele malen duidelijker.quote:Op maandag 9 september 2019 15:38 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Jesus, krijg je als piloot/ATC ook een cursus om dit te verstaan?
Oja, Indiërs, zelfs 1 op 1 al feestquote:Op maandag 9 september 2019 19:14 schreef shiznuts het volgende:
Moet je over de Arabische Zee maar eens contact proberen te leggen met Mumbai ovet de HF.
Of Africa... zonder CPDLC.
quote:Op zaterdag 7 september 2019 00:39 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Ze hebben juist aangegeven nog jaren met die dingen te blijven vliegen.
Ze gaan verdwijnen.quote:In February 2019, Airbus announced it will end the A380 production by 2021
Die komen wel aan de bak hoor. Vliegen op A330/A350 bijvoorbeeld of omscholing naar B777/787. Kan allemaal.quote:Op dinsdag 10 september 2019 16:54 schreef Carlos93 het volgende:
Wordt zoiets dan ook nog gezien als zelfmoord voor je carrière als piloot zijnde? Of wat wordt er met de piloten gedaan?
Doel je nu op de taxibaan takeoff?quote:Op dinsdag 10 september 2019 16:54 schreef Carlos93 het volgende:
Wordt zoiets dan ook nog gezien als zelfmoord voor je carrière als piloot zijnde? Of wat wordt er met de piloten gedaan?
Goede post. Dank.quote:Op zaterdag 7 september 2019 12:22 schreef Drekkoning het volgende:
Naar het incident met KLM is toen uitgebreid onderzoek gedaan door de OvV en zijn er aanbevelingen gedaan in het eindrapport. Ik ben benieuwd of dit op soortgelijke wijze fout is gegaan.
Het lijkt er namelijk op dat de flightcrew, net als bij KLM, in de veronderstelling verkeerde dat ze al op de binnenste taxibaan reden onderweg naar de vertrekbaan (Ze vragen bijvoorbeeld om te vertrekken via W2, maar die intersectie is helemaal niet te bereiken vanaf de buitenste taxibaan).
Weer een interessante gebeurtenis in ieder geval
Gaat om G-UZLG, een A320neo geleverd aan Easyjet afgelopen dinsdag 10 september.twitter:Airbus twitterde op vrijdag 13-09-2019 om 13:55:11 8,997 – 8,998 – 8,999 – 9,000! 👏 Proud to deliver the 9,000th #A320 Family aircraft to our friends at @easyJet! We are sure the new #A320neo will feel like home in the airline’s all Airbus fleet. https://t.co/JYnRuPgbxu reageer retweet
quote:Op zondag 18 augustus 2019 23:01 schreef Pino112 het volgende:Auw.twitter:AeronewsRO twitterde op zondag 18-08-2019 om 18:14:08 Hard landing this morning in Ponta Delgada (PDL), Azores - Boeing 757 @:Delta. https://t.co/ahc3WrstqI @:JacdecNew @:AviationSafety https://t.co/m8rfbXCd4Q reageer retweet
[ afbeelding ]
Toestel wordt nu overgevlogen naar Atlanta: https://www.flightradar24.com/DAL9959/222031b8quote:Op dinsdag 27 augustus 2019 17:14 schreef Iemand91 het volgende:
Deze Antonov is vanuit Everett via Atlanta naar de Azoren gevlogen met plaatwerk en gereedschap voor reparatie van de 757: https://www.flightradar24.com/data/aircraft/ra-82077#21dbd54e
Vertrek vanuit Everett:
[ link | afbeelding ]Atlanta Bound 1 by rssii, on Flickr
Staat nu ook op de NOS:quote:Op zaterdag 7 september 2019 12:22 schreef Drekkoning het volgende:
Waar KLM het ooit al eens deed vanaf de andere kant, is er nu ook een Transavia toestel take-off gegaan vanaf de taxibaan parallel aan de Zwanenburgbaan. In dit geval kon de luchtverkeersleider echter nog op tijd de start afbreken.
De radiocommunicatie
[ afbeelding ]
Naar het incident met KLM is toen uitgebreid onderzoek gedaan door de OvV en zijn er aanbevelingen gedaan in het eindrapport. Ik ben benieuwd of dit op soortgelijke wijze fout is gegaan.
Het lijkt er namelijk op dat de flightcrew, net als bij KLM, in de veronderstelling verkeerde dat ze al op de binnenste taxibaan reden onderweg naar de vertrekbaan (Ze vragen bijvoorbeeld om te vertrekken via W2, maar die intersectie is helemaal niet te bereiken vanaf de buitenste taxibaan).
Weer een interessante gebeurtenis in ieder geval
Post van Drekkoning op 7 septemberquote:Op woensdag 18 september 2019 07:35 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Staat nu ook op de NOS:
https://nos.nl/artikel/23(...)aan-op-schiphol.html
quote:Het incident was op 6 september, maar komt nu pas naar buiten.
In 1988 - 1999 was er nog nauwelijks vraag naar al die weekend-citytrips en massale zomer-uittochten naar de Middelandse zee. Daarvoor waren eerst Easyjet en Ryanair nodig en 25 jaar economische groei.quote:Op zaterdag 14 september 2019 09:34 schreef Piles het volgende:
Wel bijzonder dat van 0 naar 1000 11 jaar heeft geduurd, en hoe snel het vanaf toen ging.
quote:Een Belgische F-16 is donderdagochtend neergestort in het westen van Frankrijk, meldt de Belgische luchtmacht donderdag. De twee piloten hebben hun schietstoel gebruikt; een van hen is daarbij vast komen te zitten in hoogspanningskabels.
De piloot zit vast in de buurt van het dorp Pluvigner, in de Bretagne. Hulpdiensten proberen hem nu uit de kabels te bevrijden. Volgens de lokale autoriteiten is hij ongedeerd. De andere piloot is zonder problemen veilig geland.
De F-16 zou donderdagochtend zijn vertrokken voor een oefening. Het is nog onduidelijk hoe het vliegtuig heeft kunnen neerstorten.
Volgens inwoners van het dorp heeft het vliegtuig tijdens de crash het dak van een huis geraakt. Ook zouden verschillende bomen in brand zijn gevlogen. De omwonenden zijn tijdelijk geëvacueerd.
quote:KOPENHAGEN - SAS heeft donderdag een vernieuwd kleurenschema onthuld. De nieuwe livery, waaruit het rood vrijwel is verdwenen, vertegenwoordigt volgens de luchtvaartmaatschappij een nieuwe benadering van Scandinavisch design. De nieuwe Airbus A350 en A320neo krijgen het nieuwe kleurenschema als eerste.
Het gaat om de eerste update van de SAS-livery in 21 jaar. Het in 1998 onthulde oude kleurenschema was redelijk tijdloos, en het nieuwe ontwerp is er grotendeels op gebaseerd.
In het nieuwe ontwerp overheerst het traditionele SAS-blauw meer dan voorheen, terwijl de motoren niet langer rood gekleurd zijn. Nieuw is ook dat het klassieke SAS-logo groot in zilver op het voorste deel van de romp wordt afgebeeld.
Het over de romp doorlopende blauw van de staart doet enigszins denken aan de vernieuwde livery van Lufthansa. De kleuren van de vlaggen van Denemarken, Zweden en Noorwegen zijn zoals gebruikelijk op gestileerde wijze op de romp geplaatst.
De SAS-vloot zal tijdens reguliere onderhoudsbeurten van de nieuwe kleuren worden voorzien. De maatschappij verwacht dat in 2024 alle toestellen zijn overgeschilderd.
Bijna honderd nieuwe Airbus-toestellen die SAS in bestelling heeft staan worden voor die tijd met de nieuwe livery afgeleverd. Het gaat om tachtig A320neo’s, vijf A330’s, acht A350’s en drie A321LR’s.
Ik zie veel te weinig tietquote:Op donderdag 19 september 2019 18:53 schreef derLudolf het volgende:
https://www.luchtvaartnie(...)rndls-in-airbus-a380
Nooit geweten dan LH crew soms werkt in Lederhose of Dirndls Wel leuk om daar aandacht aan te besteden.
Dit is twee weken nadat het eveneens Franse Aigle Azur ook faillissement aanvroeg.twitter:flightradar24 twitterde op donderdag 19-09-2019 om 21:34:10 Citing financial difficulties, French airline XL Airways has announced that it will stop selling tickets effective today, 19 Sep. Flights this weekend are scheduled, but flights from 23 Sep onward may be canceled. XL Airways fleet and route information: https://t.co/wtTHHz7laX https://t.co/M10Iy2yTuP reageer retweet
quote:Op maandag 9 september 2019 15:38 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Jesus, krijg je als piloot/ATC ook een cursus om dit te verstaan?
Idd ieder jaar rond Oktoberfesttijd. In ieder geval voor veel vluchten van en naar MUC.quote:Op donderdag 19 september 2019 18:53 schreef derLudolf het volgende:
https://www.luchtvaartnie(...)rndls-in-airbus-a380
Nooit geweten dan LH crew soms werkt in Lederhose of Dirndls Wel leuk om daar aandacht aan te besteden.
Dat komt door de opnamekwaliteit, in het echt is het veel beterquote:Op maandag 9 september 2019 15:38 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Jesus, krijg je als piloot/ATC ook een cursus om dit te verstaan?
Die piloten leken niet wakker te zijn, ondanks de ongewone situatie. In het begin zit er een hint van de toren in die ze best wakker had kunnen schudden. Daarnaast heb je natuurlijk verlichting die je zou moeten helpenquote:Op vrijdag 20 september 2019 00:46 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Mocht je nog mee willen lezen
quote:Het is over en uit voor reisorganisatie Thomas Cook. De gesprekken van zondag voor een noodlening zijn op niks uitgelopen. Vluchtuitvoering is per direct gestaakt.
Gestrand
Het bedrijf gaat een verplicht faillissement in. Zo’n 600.000 mensen zijn momenteel op vakantie met de touroperator, waaronder 150.000 Britse meldt de Britse Civil Aviation Authority (CAA). Deze vakantiegangers moeten worden gerepatrieerd, één van de grootste operaties ooit, zo meldt de BBC.
Matterhorn
De Britse overheid en de CAA hebben tientallen vliegtuigen gehuurd om iedereen terug te brengen. Zondagavond werden de eerste toestellen leeg naar de vakantiebestemming gestuurd. ‘Operatie Matterhorn’ was begonnen.
Nederland
Thomas Cook Nederland / Neckermann stelt in een verklaring dat het onderdeel is van Thomas Cook continentaal Europa. Voor dit bedrijf is geen faillissement aangevraagd. “Klanten die hun Thomas Cook/Neckermann pakketreis geboekt hebben, zijn beschermd door het Stichting Garantiefonds Reizen”, aldus het bedrijf. “De Nederlandse organisatie bekijkt op dit moment welke mogelijke opties er zijn om de impact van het faillissement van de Thomas Cook Group Plc te beperken voor haar klanten en haar medewerkers.” In Nederland werken 200 mensen bij Thomas Cook en gaan jaarlijks circa 400.000 klanten met Thomas Cook/Neckermann Reizen op vakantie.
Condor
Het Duitse Condor zegt in een persbericht wel nog te vliegen. Ook deze tak valt onder het continentaal Europa gedeelte van het bedrijf. Voor de Duitse tak van Thomas Cook is geen faillissement aangevraagd. Wel is er bij de regering een overbruggingskrediet aangevraagd. Jaarlijks vliegen 8 miljoen mensen met Condor.
Airlines
Vijf maatschappijen vallen onder de Thomas Cook groep; te weten Thomas Cook Airlines UK, Thomas Cook Airlines Balearics, Thomas Cook Airlines Scandinavia, Condor Flugdienst, Thomas Cook Aviation. Samen beschikken de airlines over 117 toestellen. 73 daarvan zijn een A320 of A321.
twitter:flightradar24 twitterde op maandag 23-09-2019 om 03:59:47 The last Thomas Cook flight to depart was #MT2643 from Orlando to Manchester. reageer retweet
Heeft Ethiad ze nog eigenlijk? Die hadden toch ook 340s, waarvan 1 met F1 livery? Aerolineas Argentinas heeft er geloof ik nog een paar. Iberia weet ik niet zeker.quote:Op woensdag 25 september 2019 07:21 schreef DeeBee het volgende:
Coole liveries ook en een all-A340 airline, wow.
A340 begint zo langzaamaan wel aardig zeldzaam te worden...
Etihad heeft ze parked / retired. QR ook dit jaar, de 4 A346.quote:Op woensdag 25 september 2019 17:09 schreef flipsen het volgende:
[..]
Heeft Ethiad ze nog eigenlijk? Die hadden toch ook 340s, waarvan 1 met F1 livery? Aerolineas Argentinas heeft er geloof ik nog een paar. Iberia weet ik niet zeker.
quote:Defensie gaat op zoek naar een vervanger voor de Gulfstream IV. Dat heeft staatssecretaris Barbara Visser de Tweede Kamer vandaag laten weten. De voorkeur gaat naar een jong gebruikt toestel, uit te rusten met zelfbeschermingssystemen en militaire communicatieapparatuur.
De keuze viel daarop nadat is gekeken naar de aanschafkosten. Ook een rol speelden de gegarandeerde beschikbaarheid en de relatief korte tijd die nodig is om een vliegtuig aan te passen aan militair gebruik.
Steeds meer mankementen
Voor het vervoer van VIP's of kleine groepen personen, onder meer naar risicovolle inzetgebieden, heeft Defensie sinds 1996 de Gulfstream IV. Dit in 1987 gebouwde militaire passagiersvliegtuig is technisch verouderd en aan het einde van zijn levensduur. Het vliegtuig vertoonde de laatste jaren steeds meer mankementen. Daarnaast was het bereik te klein evenals het aantal passagiers dat kan meevliegen. Daarom is besloten de Gulfstream vervroegd te vervangen.
Eisen
Het nieuwe toestel moet minimaal 12.000 kilometer in 1 keer kunnen overbruggen en plaats bieden aan minimaal 13 passagiers. In de praktijk is het huidige aantal van maximaal 11 vaak aan de krappe kant, zeker als beveiligingspersoneel meereist.
In veel gebieden waar Nederlandse militairen missies uitvoeren, bestaat de dreiging van infraroodgeleide luchtdoelrakketten. De vervanger van de Gulfstream IV moet daarom een zelfbeschermingssysteem tegen deze dreiging krijgen.
Met de vervanging van de Gulfstream IV is een bedrag van tussen de ¤ 25 en ¤ 100 miljoen euro gemoeid. De verwachting is dat de kosten ruim onder het maximum blijven. Defensie wil gelijk beginnen met het vervangingstraject. Het toestel wordt naar verwachting in 2021 in gebruik genomen.
En 11 personen is vaak krap, maar 13 is primaquote:Op donderdag 26 september 2019 17:33 schreef derLudolf het volgende:
Lekker ruim weergeven budget ook, factor 4
twitter:MennoSwart twitterde op zaterdag 28-09-2019 om 08:02:54 April 2017: Minister Schultz verkoopt #regeringsvliegtuig PH-KBXOpbrengst: 3.7 miljoen ❌ klopt nietKoper: @AllianceQQ ❌ klopt nietLees hoe 2 Australiërs 🇦🇺 NL’se overheid 🇳🇱 te slim af zijn ✈👉 https://t.co/tUVxElJu5X#regeringstoestel #aviation #planespotting #AvGeek https://t.co/93PLvuHLpT reageer retweet
Klopt. De Boeing fabriek in Charleston heeft even stilgelegen tijdens storm Dorian.quote:Op zondag 29 september 2019 23:29 schreef Peterselieman het volgende:
Had KLM niet nu ongeveer de tweede 787-10 moeten ontvangen? Het toestel heeft volgens mij het luchtruim nog niet eens gekozen
Voor wie niet wil zoeken: Amsterdam - Buenos Aires Daarna vliegt ie trouwens nog door naar Santiago de Chile en dan weer terug via Buenos Aires.quote:Op maandag 30 september 2019 15:13 schreef Iemand91 het volgende:
De langst durende non-stop vlucht vanaf Amsterdam is nu KL701.
twitter:transavia twitterde op dinsdag 01-10-2019 om 11:10:48 Natuurlijk doen wij ook mee aan de #tetrischallenge! Heb jij je altijd al afgevraagd wat er allemaal in een Transavia-vliegtuig zit? Wij laten het je graag zien!Hoeveel spullen denk jij dat hier liggen?#transavia #airline #airplane #transaviacrew https://t.co/PHu3g2KY8A reageer retweet
twitter:kon_marine twitterde op dinsdag 01-10-2019 om 20:48:11 @transavia Jullie leggen de druk nu wel heel erg hoog... reageer retweet
Ik vermoed dat die stoelen er sowieso uit moesten wegens onderhoudquote:Op woensdag 2 oktober 2019 09:23 schreef Karstman het volgende:
Dat is wel next level shit, ze hebben zelfs de stoelen eruit geschroefd. Die bagage zal wel alleen handbagage zijn lijkt me.
twitter:Breaking911 twitterde op woensdag 02-10-2019 om 16:24:20 BREAKING: A B-17G bomber crashed at Bradley International Airport north of Hartford, CT. It reportedly crashed into a building at the airport. No official confirmation of fatalities & injuries. Aircraft reportedly part of "Wings Of Freedom Tour". Photo via @IaffS15 https://t.co/9fYPtsQvRu reageer retweet
twitter:Bradley_Airport twitterde op woensdag 02-10-2019 om 16:21:15 We can confirm that there was an accident involving a Collings Foundation World War II aircraft this morning at Bradley Airport. We have an active fire and rescue operation underway. The airport is closed. We will issue further updates as information becomes available. reageer retweet
Mocht de Marine hier in meegaan dan mag dit van mij ook wel in dit topic gepost wordenquote:Op dinsdag 1 oktober 2019 23:53 schreef Iemand91 het volgende:
Zullen jullie vast niet gemist hebben, maar toch even posten:[ afbeelding ]twitter:transavia twitterde op dinsdag 01-10-2019 om 11:10:48 Natuurlijk doen wij ook mee aan de #tetrischallenge! Heb jij je altijd al afgevraagd wat er allemaal in een Transavia-vliegtuig zit? Wij laten het je graag zien!Hoeveel spullen denk jij dat hier liggen?#transavia #airline #airplane #transaviacrew https://t.co/PHu3g2KY8A reageer retweet
Dit is overigens wel een heerlijke reactietwitter:kon_marine twitterde op dinsdag 01-10-2019 om 20:48:11 @:transavia Jullie leggen de druk nu wel heel erg hoog... reageer retweet
Photoshop?quote:Op woensdag 2 oktober 2019 09:23 schreef Karstman het volgende:
Dat is wel next level shit, ze hebben zelfs de stoelen eruit geschroefd. Die bagage zal wel alleen handbagage zijn lijkt me.
Dan hebben ze wel heel veel werk in het goed krijgen van de perspectieven enzo gelegd.. vermoed dat ze wat uurtjes over hadden.quote:
ADRIA STAAKT ALLE VLUCHTEN EN VRAAGT FAILLISSEMENT AANquote:Op woensdag 25 september 2019 19:03 schreef shiznuts het volgende:
Ze vallen wel in bosjes om die airlines.
Adria Airways gaat het ook niet zo lekker: https://www.aerotime.aero(...)-week-to-sort-itself . Treft natuurlijk ook wetlease die ze uitvoerden.
Ben benieuwd of/wanneer we definitief geen 'Alitalia' toestellen meer gaan tegenkomen in de toekomst. 'Onkruid vergaat niet' zeker? Maffioso injecties zullen ook wel helpen.
Dat hebben meer mensen aan Transavia gevraagd: https://www.linkedin.com/(...)186523434532864-eY29quote:
Handicap-racequote:Op maandag 7 oktober 2019 00:03 schreef Iemand91 het volgende:
DC-2 PH-AJU "Uiver" van KLM de gehandicaptenrace
Afgelopen augustus na een rondreis door Hawaii, via Seattle terug naar huis.quote:Op vrijdag 23 augustus 2019 22:00 schreef boriq het volgende:
Afgelopen dinsdag de tour van Airbus gedaan in Hamburg. In vergelijking met de tour van Boeing in Everett (vorig jaar augustus gedaan) was er qua bezochte hallen niet veel verschil. Bij Airbus eerst een filmpje bekeken over het bedrijf, daarna de hal waar de A330 rompen de isolatie en bekabeling krijgen, waarna het naar een van de A320 hallen ging waar ze in elkaar werden gezet. Tot slot nog de hal voor de A380 bezocht, waar er nog een stond van Emirates, maar voornamelijk A320(neo's) de ruimte vulden. Ook een A321Neo (volgens mij LR) van La Compagnie stond daar in de hal.
Het verschil met Boeing vond ik vooral de manier waarop het verteld werd. Bij Boeing was alles en iedereen geweldig, voelde als een Europeaan echt als de America First retoriek. Bij Airbus had de (zeer goede) tourgids ook complimenten voor Boeing en vertelde voor mijn gevoel ook hoe iets negatiefs in elkaar zat en niet alleen de positieve dingen.
Helaas geen foto's kunnen maken, dat was natuurlijk verboden en werd door twee beveiligers goed in de gaten gehouden.
quote:Documentaire over 's werelds oudste, nog opererende luchtvaartmaatschappij: KLM. Naast interviews met diverse mensen binnen het bedrijf, duiken we in de geschiedenis met unieke beelden uit het rijke KLM-archief.
Het zou goddomme eens tijd worden ook zeg...quote:Op maandag 14 oktober 2019 06:29 schreef shiznuts het volgende:
Btw, zijn er ook nog flightsimmers?
Microsoft is bezig aan een indrukwekkende nieuwe versie en je kunt je inschrijven voor Alpha access: https://www.flightsimulator.com/flighting-signup/
Mijn lokale vliegveld 😭 zeven doden te betreuren.quote:Op woensdag 2 oktober 2019 17:00 schreef Iemand91 het volgende:twitter:Breaking911 twitterde op woensdag 02-10-2019 om 16:24:20 BREAKING: A B-17G bomber crashed at Bradley International Airport north of Hartford, CT. It reportedly crashed into a building at the airport. No official confirmation of fatalities & injuries. Aircraft reportedly part of "Wings Of Freedom Tour". Photo via @:IaffS15 https://t.co/9fYPtsQvRu reageer retweet[ afbeelding ]twitter:Bradley_Airport twitterde op woensdag 02-10-2019 om 16:21:15 We can confirm that there was an accident involving a Collings Foundation World War II aircraft this morning at Bradley Airport. We have an active fire and rescue operation underway. The airport is closed. We will issue further updates as information becomes available. reageer retweet
Lijkt om Nine-O-Nine te gaan.
Jup! PPL op een C172. Daarnaast vliegervaring op helikopters en turboprops vanuit mijn werk Op welk veld vlieg je?quote:Op woensdag 16 oktober 2019 22:27 schreef PH-KCD het volgende:
Zijn er hier PPLers of studenten? Ik vlieg morgen mijn tiende les in een C150, leuk circuitjes vliegen met een 50deg crosswind van 11kts :-D
Israël die commerciële vliegtuigen gaat ombouwen... Ik blijf het ergens toch verdacht vinden.quote:Op donderdag 17 oktober 2019 12:30 schreef Iemand91 het volgende:
Leasemaatschappij GECAS en Israel Aerospace Industries (IAI) hebben de Boeing 777-300ERSF aangekondigd. Het is de eerste after-market conversie programma voor de Boeing 777.
[ afbeelding ]
De 777-300ERSF "Bit Twin" is geoptimaliseerd voor de e-commerce en express cargo, niet de 'zware' cargo zoals Cargolux e.d. vervoerd.
Zo heeft het 47 standaard pallet posities (10 meer dan de 777F en 8 meer dan de 747-400F) terwijl de maximum payload ongeveer gelijk is aan de 777F.
GECAS heeft ook direct een order voor 15 stuks geplaatst met opties voor nog eens 15; allen eigen toestellen. GECAS verwacht dat er tot 2030 zo'n 150-175 -300ERSF's gebouwd en geleverd kunnen worden.
GECAS zal ook het prototype leveren; A6-EBB die momenteel voor Emirates vliegt.
Die zal in december 2020 naar Tel Aviv worden gevlogen voor ombouw en certificatie en eerste commerciële vlucht moeten eind 2022 gebeuren.
[ afbeelding ]
Wat denk je dat ze er mee doen dan? Afweersystemen, moet ik in die richting denken?quote:Op donderdag 17 oktober 2019 13:54 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Israël die commerciële vliegtuigen gaat ombouwen... Ik blijf het ergens toch verdacht vinden.
Gaaf, dus dan heb je ook een CPL? :-)quote:Op donderdag 17 oktober 2019 00:01 schreef bonhoeffer het volgende:
[..]
Jup! PPL op een C172. Daarnaast vliegervaring op helikopters en turboprops vanuit mijn werk Op welk veld vlieg je?
shiz? Waar zijn je nuts geblevenquote:Op vrijdag 18 oktober 2019 04:58 schreef shiz het volgende:
Wij gingen altijd van EHGG met de TB10 naar Leer-Papenburg. Kan je goede currywurst eten. Gd times.
Ben geloof ik nog nooit met een Cessna/hoogdekker gevlogen. Succes met alles!
Welke TB10? Martinair Flight Academy? Ik moet nog eens naar Leer, tot nu toe alles rondom Groningen gedaan, zodra ik solo mag (zal de volgende les worden, als ik de presolo test haal) zal ik daar vaker heengaan... gelukkig ben ik gek op curryworstquote:Op vrijdag 18 oktober 2019 04:58 schreef shiz het volgende:
Wij gingen altijd van EHGG met de TB10 naar Leer-Papenburg. Kan je goede currywurst eten. Gd times.
Ben geloof ik nog nooit met een Cessna/hoogdekker gevlogen. Succes met alles!
Voorbeeld, 2 dagen geleden:quote:Op vrijdag 18 oktober 2019 23:21 schreef valentijn101 het volgende:
Ik weet niet of ik het hier kan vragen dus verplaats het gerust.
Zodra er een koffer staat kruipen onze katten er in. Goed opletten voor we de koffer dicht doen dus.
Nou zijn onze katten niet uniek dus ik vroeg me af. Komt het wel eens voor dat er koffers met huisdieren bij security ontdekt worden.
DFA. Ook DA42 Twin Star. Garmin 1000 is a thing of dreams. Mooi spul.quote:Op vrijdag 18 oktober 2019 18:58 schreef PH-KCD het volgende:
[..]
Welke TB10? Martinair Flight Academy? [..]
Ik enkel met een DA42 en verder geen laagdekkers
Ooh spannend! Lekker rustig zo'n 1e keer solo. En wat een performance increase opeens, zonder zo'n zware gast naast je. Bij Oostwold touch 'n goes doen op 't 'fietspadje'. Dan bij Barssel grasveldlandingen doen. Bremerhaven is tof. De turn van base naar final is meer dan 90 graden. Geloof dat ik in Oldenburg was. Diepholz. Bremen, Münster-Osnabruck (heerlijke threshold baselegs vliegen), Paderborn-Lippstadt natuurlijk. Rendsburg was ik eens. Porta Westfalica (klinkt zo heerlijk exotisch... is gewoon Duitsland). Maastricht-Aachen. Zwartberg. Kortrijk. Geloof Erfurt en Liège/Luik voor nightflights. Mis ik er vast nog wat. Helaas geen SEP/MEP actueel gehouden... 10+ jaar dat ik al niet meer achter een stuurknuppel van een propellertuigje heb gezeten. Daarvoor dan B772 bij RVR900 SCT002 OVC005.quote:Ik moet nog eens naar Leer, tot nu toe alles rondom Groningen gedaan, zodra ik solo mag (zal de volgende les worden, als ik de presolo test haal) zal ik daar vaker heengaan... gelukkig ben ik gek op curryworst
*Echter omdat vluchten nagenoeg nooit de afstand hemelsbreed vliegen maar corrigeren voor wind, weer etc. zijn de gevlogen afstanden vaak anders/meer. Zo gaat de Newark - Singapore vluchten vaak via Europa en is de gevlogen afstand dan meer dan de JFK-SYD vlucht; zo was de laatste SQ21 vlucht 16.470 kilometer.twitter:flightradar24 twitterde op zaterdag 19-10-2019 om 08:53:42 #QF7879 update from the flight deck: JUST CROSSED THE USA WEST COAST AND WE JUST GOT OUR FIRST ARE WE THEREYET. ___Just over 14 hours to go to Sydney. https://t.co/v39ZrePTJR https://t.co/es8fnz3Bun reageer retweet
Als "iedereen" rechtstreeks gaat vliegen zit zo'n kist niet altijd vol.quote:Op woensdag 23 oktober 2019 13:04 schreef Fred het volgende:
Begint nu wel echt op een wedstrijdje ver pissen te lijken.
Ik vraag me af of we hier serieus wijzer van worden. De payload wordt naar verhouding aanzienlijk kleiner dan het gewicht van de brandstof. Wat zo'n directe vlucht aanzienlijk duurder maakt. Vervolgens is de ticketprijs in de toekomst erg gevoelig voor stijgingen (er zijn immers minder reizigers om de hogere kosten te dekken). Daarnaast vraag ik me of dit wel de meest duurzame manier is om te vliegen. Ik heb geen cijfers paraat om het uit te rekenen, maar ik ben wel benieuwd wat beter is voor het milieu: direct met een relatief lage payload of via een hub met een relatief hoge payload.
Dat doen ze volgens mij ook niet, ze stoppen allen met de leg LA - London:quote:Op woensdag 23 oktober 2019 13:56 schreef Karstman het volgende:
Snap ook niet zo goed waarom ze met het invoeren van Auckland - Newark, Auckland - LA eruit gooien. Ok de overstappers naar Londen heb je niet meer maar er zal toch wel genoeg markt zijn voor van en naar de westkust van Amerika?
Als het geen economische zin heeft zouden de maatschappijen het niet doen.quote:Op woensdag 23 oktober 2019 13:04 schreef Fred het volgende:
Begint nu wel echt op een wedstrijdje ver pissen te lijken.
Klopt. Maar met de nieuwe generatie toestellen kan dit weer (financieel) uit.quote:Ik vraag me af of we hier serieus wijzer van worden. De payload wordt naar verhouding aanzienlijk kleiner dan het gewicht van de brandstof.
Een directe vlucht heeft altijd een premium prijs, of het nou een vlucht van 7 of 17 uur is.quote:Wat zo'n directe vlucht aanzienlijk duurder maakt.
Vervolgens is de ticketprijs in de toekomst erg gevoelig voor stijgingen (er zijn immers minder reizigers om de hogere kosten te dekken).
Je zult op een gegeven moment na een bepaalde vluchtafstand/vluchtduur het kantelpunt bereiken waarop je brandstof gaat verbruiken om brandstof te vervoeren.quote:Daarnaast vraag ik me of dit wel de meest duurzame manier is om te vliegen. Ik heb geen cijfers paraat om het uit te rekenen, maar ik ben wel benieuwd wat beter is voor het milieu: direct met een relatief lage payload of via een hub met een relatief hoge payload.
Air New Zealand heeft 2 dagelijkse vluchten van Auckland naar Los Angeles waarvan 1 doorvliegt naar Londen.quote:Op woensdag 23 oktober 2019 13:56 schreef Karstman het volgende:
Snap ook niet zo goed waarom ze met het invoeren van Auckland - Newark, Auckland - LA eruit gooien. Ok de overstappers naar Londen heb je niet meer maar er zal toch wel genoeg markt zijn voor van en naar de westkust van Amerika?
Je onderschat de prestige die het meebrengt Iets waar CEO's best ver voor gaan.quote:Op woensdag 23 oktober 2019 15:55 schreef Iemand91 het volgende:
Als het geen economische zin heeft zouden de maatschappijen het niet doen.
Die toestellen bestaan ook alleen maar doordat er niet meer mee kan op die afstand.quote:Een directe vlucht heeft altijd een premium prijs, of het nou een vlucht van 7 of 17 uur is.
Daarnaast worden dergelijke vluchten uitgevoerd met premium-heavy toestellen, waarbij men dus sowieso al een premium betaalt.
En dat ging niet ongemerkt voorbij. De 747 kreeg een watersaluut en de crew deed een wing wave na takeoff:quote:Op vrijdag 25 oktober 2019 13:08 schreef Iemand91 het volgende:
Een paar minuten geleden vertrok vlucht KL611 vanaf Amsterdam naar Chicago.
De vlucht wordt uitgevoerd door de 747 PH-BFW "City of Shanghai".
Zoals het er nu naar uit ziet, zal dit de allerlaatste keer zijn dat een KLM 747 naar Chicago komt.
KLM wordt al sinds de jaren '70 met de 747 gevlogen, toen nog met de 747-200's.
Morgen wordt de vlucht uitgevoerd door een 777-200ER en vanaf zondag door de 787-9.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Als die vluchten niet vol zitten, zijn ze niet rendabel en dan houden ze er vanzelf mee op.quote:Op woensdag 23 oktober 2019 13:49 schreef derLudolf het volgende:
Als "iedereen" rechtstreeks gaat vliegen zit zo'n kist niet altijd vol.
Ik denk dat jij ongelijk hebt. Een 77W verbruikt fors meer brandstof per psgr dan een 789.quote:Ik denk dat je beter drie keer met een volle 77W kunt vliegen dan vijf keer met en 789
De doorstart wordt bevestigd door de vrachtvliegers en zetten vervolgens koers weer terug naar de Polderbaan voor een tweede poging om te landen. Ongeveer een kwartier later landt de Boeing 747 alsnog op Schiphol. De Dash-8 van Flybe is dan inmiddels al op weg naar de D-pier om te parkeren.twitter:EgbertDijkstra twitterde op zaterdag 26-10-2019 om 18:52:11 @Fl_TegenGeluid @Onderzoeksraad @Schiphol Boeing 747 van Cargolux Italia, vlucht CV8855 uit Nairobi, maakt op 125 meter hoogte een doorstart omdat er nog een ander toestel op de Schiphol Polderbaan bleek te zijn (26 oct.19 - 10:18). 1/2 https://t.co/sXyTBEpTxA reageer retweet
Mensen die nergens verstand van hebben, moeten geen conclusies trekken.quote:Op zondag 27 oktober 2019 16:05 schreef Adrie072 het volgende:
Omwonenden trekken hun eigen conclusies en noemen de doorstart een "bijna-ramp".
Hierquote:Op zondag 27 oktober 2019 16:54 schreef Viezze het volgende:
Jezus wat een stemmingmakerij
Ik zie overigens het geluidsbestand niet meer bij Nh nieuws staan, is hij nog ergens anders te vinden?
bovendien was er al voor de korte tussenafstand gewaarschuwd door de verkeersleider, dus die zat er al bovenopquote:Op zondag 27 oktober 2019 20:02 schreef nattermann het volgende:
Dit is toch niks spannends? Dagelijkse kost zal het niet zijn, maar hier ben je toch op voorbereid als verkeersvlieger lijkt me.
Ha schuim, weer een paar kilo pfas de grond inquote:Op donderdag 31 oktober 2019 19:04 schreef Peterselieman het volgende:
Het was een prachtig schuimsaluut
Peanuts vergleken met de kilo's CO2 en andere ellende die de lucht in gaat bij de oorlogshandelingen waarvoor we die dingen gekocht hebben.quote:Op donderdag 31 oktober 2019 19:15 schreef derLudolf het volgende:
Ha schuim, weer een paar kilo pfas de grond in
Dat ook.quote:Op donderdag 31 oktober 2019 19:42 schreef Fred2 het volgende:
[..]
Peanuts vergleken met de kilo's CO2 en andere ellende die de lucht in gaat bij de oorlogshandelingen waarvoor we die dingen gekocht hebben.
SURINAM AIRWAYS STELT AIRBUS A340 PER DIRECT BUITEN GEBRUIKquote:Op vrijdag 25 oktober 2019 21:33 schreef Iemand91 het volgende:
Dit betekent het vertrek van de een na laatste operator van de Airbus A340 op Schiphol.
Nu blijft Surinam Airways weer alleen over. Echter ook zij zullen zeer spoedig hun laatste A340 vluchten uitvoeren.
Surinam Airways | Airbus A340-300 | PZ-TCR by Tim van Donselaar, on Flickrquote:SCHIPHOL - Surinam Airways stelt haar enige Airbus A340-300 permanent buiten gebruik. Het toestel is een zorgenkindje en staat voor de zoveelste keer met technische problemen op Schiphol aan de grond. De directie van de luchtvaartmaatschappij heeft besloten niet meer met het toestel verder te vliegen.
Het 21 jaar oude vliegtuig is het enige toestel in de vloot van Surinam Airways dat in staat is om de lijndienst tussen Paramaribo en Schiphol te onderhouden. Sinds de ingebruikname in 2015 stond de Airbus regelmatig aan de grond vanwege onderhoud en mankementen, zoals ook deze week.
Voor Surinam Airways is de maat vol: de A340 wordt niet meer ingezet, zo meldt de goed ingevoerde krant De Waterkant. Het toestel zou de vloot sowieso eind dit jaar verlaten, maar de uitfasering is nu ongepland vervroegd.
Surinam Airways sloot een deal met Boeing voor de lease van een Boeing 777-200ER om de A340 op te volgen. Over anderhalf jaar moet een Boeing 787 Dreamliner de definitieve vervanger worden. De deal was overigens omstreden, aangezien een A330 een logischere keuze was geweest voor die taak. De overeenkomst met Boeing zorgde voor veel opschudding, en kostte de topman van Surinam Airways de kop.
Wat er met de gestrande A340 gaat gebeuren is nog onduidelijk. Het toestel staat geparkeerd op Schiphol-Oost, in gezelschap van een Boeing 777-300ER van het failliete Jet Airways en een drietal Boeing 737 MAX-toestellen van TUI fly, die vanwege het wereldwijde vliegverbod geen vluchten mogen uitvoeren.
Surinam Airways huurt toestellen bij andere luchtvaartmaatschappijen in om tot de komst van de Boeing 777-200ER de lijndienst tussen Paramaribo en Schiphol uit te voeren.
Toch fijn dat hij niet alleen hoeft te staanquote:Het toestel staat geparkeerd op Schiphol-Oost, in gezelschap van een Boeing 777-300ER van het failliete Jet Airways en een drietal Boeing 737 MAX-toestellen van TUI fly
Daar zijn ze in samenwerking met Boeing mee bezig. Maar het lijkt er op dat nog niet helemaal rond is en de 777 zal daarom ook met een Amerikaanse registratie gaan vliegen.quote:Op donderdag 31 oktober 2019 21:31 schreef Drekkoning het volgende:
ETOPS blijkbaar toch een haalbare kaart voor SLM dan? Of zijn ze van plan om flink om te vliegen
Deze verdient wel een plaatsje in het Aviodome.quote:Op donderdag 31 oktober 2019 21:24 schreef Piles het volgende:
Binnenkort nog 1 vluchtje naar Twente?
French piece of crap. Slechts 21 jaar oud en dan al zo veel gezeik.quote:Het 21 jaar oude vliegtuig is het enige toestel in de vloot van Surinam Airways dat in staat is om de lijndienst tussen Paramaribo en Schiphol te onderhouden. Sinds de ingebruikname in 2015 stond de Airbus regelmatig aan de grond vanwege onderhoud en mankementen, zoals ook deze week.
Of Surinaamse kijk op onderhoud?quote:Op zaterdag 2 november 2019 15:52 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
French piece of crap. Slechts 21 jaar oud en dan al zo veel gezeik.
Neah, Franse meuk.quote:Op zaterdag 2 november 2019 15:54 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
Of Surinaamse kijk op onderhoud?
Tja, als de operationele kosten hoger zijn dan versneld afschrijven...quote:Op zaterdag 2 november 2019 16:10 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
Zijn alle 340's na 20 jaar al afgeschreven dan?
Er zijn vanaf 1993 totaal 377 340's geleverd en in juli 2018 waren er nog 159 in gebruik. Dus 25 jaar na de eerste produktiedatum is al bijna 60% uit gebruik genomen.quote:Op zaterdag 2 november 2019 16:10 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
Zijn alle 340's na 20 jaar al afgeschreven dan?
Ah, dat wist ik niet. Dank je voor de uitlegquote:Op zondag 3 november 2019 10:21 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Er zijn vanaf 1993 totaal 377 340's geleverd en in juli 2018 waren er nog 159 in gebruik. Dus 25 jaar na de eerste produktiedatum is al bijna 60% uit gebruik genomen.
Ter vergelijking: de Boeing 777 is ook vanaf 1993 in gebruik, er zijn totaal 1616 toestellen van geleverd en in juli 2018 waren er 1416 toestellen in gebruik. Dus daar is 13% uit gebruik genomen.
Franse meuk, dus.
Dat kan kloppen want van daar vertrok hij zondagquote:Op maandag 4 november 2019 02:11 schreef DeeBee het volgende:
Laatste El Al 747 vlucht? Ik zag er zaterdagmiddag nog eentje op FCO!
En de KDC-10 T-264 "Prins Bernhard" is vanmorgen vertrokken:quote:MADRID - Air Europa komt in handen van Iberia. Moederbedrijven IAG en Globalia sloten een deal voor één miljard euro, waardoor IAG feitelijk het monopolie krijgt op de Spaanse luchtvaartmarkt. Het concern krijgt door de overname zowel Iberia als Vueling, Level en Air Europa in handen.
Volgens IAG, dat de deal maandagochtend officieel aankondigde, moet door de overname met name de positie in Madrid worden verstevigd. Daar strijdt Air Europa nu nog met Iberia om de macht.
Air Europa blijft onder eigen naam opereren, als een zelfstandig onderdeel van IAG. Iberia-topman Luis Gallego wordt eindverantwoordelijk voor het bedrijf.
De overnamedeal is een klap in het gezicht van Air France-KLM, dat al jaren met Air Europa samenwerkt op vluchten naar Zuid-Amerika. Terwijl de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep vooral interne strijd tegen zichzelf levert, heeft IAG de afgelopen jaren haar imperium uitgebouwd tot een groep met namen als British Airways, Iberia, Aer Lingus, Vueling, Level en nu dus Air Europa.
(Momenteel buiten FR24 bereik dus kan geen link geven)twitter:VlbEindhoven twitterde op maandag 04-11-2019 om 09:10:11 De KDC-10 maakt zich klaar voor vertrek! Deze ochtend zal de T-264 'Prins Bernhard' rond 10:00 uur naar zijn nieuwe eigenaar in de VS vliegen. https://t.co/j50Ey1EIji reageer retweet
Het hilarische is juist dat elk land zijn eigen airline wil houden.quote:Op maandag 4 november 2019 13:19 schreef DeeBee het volgende:
De luchtvaart blijft toch een hilarische sector, dat dit soort monopolies worden toegestaan.
Het treinentopic is een paar deuren verderquote:Op maandag 4 november 2019 20:43 schreef derLudolf het volgende:
Nu heeft Brussel zowel met Amsterdam als Parijs een goede spoorverbinding. En volgens mij rijdt er richting Frankfurt am Rhein ook iets?
quote:Op maandag 4 november 2019 21:50 schreef Fred2 het volgende:
[..]
Het treinentopic is een paar deuren verder
Dat zit alleen maar tussen onze oren. Alsof op het moment dat KLM geen KLM meer heet niemand meer van, naar en via Schiphol zou vliegen...quote:Op maandag 4 november 2019 22:03 schreef derLudolf het volgende:
Maar dat speelt wel mee met waarom België zonder nationale luchtvaartmaatschappij kan denk ik?
Maar zou iedereen dan nog naar Schiphol vliegen...quote:Op maandag 4 november 2019 22:19 schreef Fred2 het volgende:
[..]
Dat zit alleen maar tussen onze oren. Alsof op het moment dat KLM geen KLM meer heet niemand meer van, naar en via Schiphol zou vliegen...
Waarom niet? Zolang Schiphol interessant blijft om als hub te gebruiken wil de grote carrier waar KLM vast blijven.quote:Op maandag 4 november 2019 22:46 schreef derLudolf het volgende:
Maar zou iedereen dan nog naar Schiphol vliegen...
Waarom zou dat vervallen als KLM opgaat in een grote Europese carrier?quote:Op dinsdag 5 november 2019 01:58 schreef Shivo het volgende:
Voor veel mensen is een NL talige crew een belangrijke meeweeg factor. Kan ook met een niet NL maatschappij maar is niet veel precedent voor.
Maar RyanAir of Alitalia niet.quote:Op dinsdag 5 november 2019 10:05 schreef Fred2 het volgende:
Ook een mooi voorbeeld zijn telecommaatschapijen, Vodafone en T-Mobile zijn geen Nederlandse bedrijven en die praten toch ook Nederlands met je?
Geen verrassing en ook wel logisch.quote:PARIJS - KLM neemt de komende jaren definitief afscheid van de Airbus A330-vloot. Volgens topman Ben Smith moet er in de nabije toekomst op verre vluchten uitsluitend worden gevlogen met Boeing 777’s en Boeing 787 Dreamliners.
Moederbedrijf Air France-KLM wil efficiënter gaan werken. De luchtvaartgroep besloot daarom eerder al om te stoppen met de merken Joon en HOP! en om de Airbus A340’s en A380’s bij Air France uit te faseren. Daarnaast neemt de nieuwe Airbus A220 de rol over van de A320-serie bij Air France.
Onlangs werd ook aangekondigd dat Air France alle door KLM bestelde Airbus A350-900’s zou overnemen, terwijl KLM er extra Boeing 787 Dreamliners bij krijgt. Toen hing al in de lucht dat de Airbus A330 bij KLM het veld zou moeten ruimen, maar dat is nu ook officieel door Smith bevestigd tijdens de Air France-KLM Investor Day in Parijs.
KLM vliegt op dit moment met acht Airbus A330-200’s en vijf A330-300’s naar bestemmingen in het Midden-Oosten, Afrika, Noord-Amerika en het Caribisch Gebied.
Door in de toekomst alleen nog met de Boeing 777-200ER, 777-300ER, 787-9 en 787-10 op verre routes te vliegen verwacht Smith te besparen op pilotentrainingen en onderhoud. Binnen Europa blijft KLM vliegen met de Boeing 737-700, -800 en -900 en de Embraer 175, 190 en straks de 195-E2.
Volgens KLM-topman Pieter Elbers is er nog geen definitieve afscheidsdatum voor de A330, maar het type moet in 2025 in elk geval uitgefaseerd zijn. Overigens is volgens hem ook nog niet duidelijk wanneer de Boeing 747-400 exact verdwijnt. "Rond 2021."
Je hebt gelijk dat het kan en al gebeurd. Ik denk dat het idee dat KLM vertrouwd is, een factor is voor sommigen.quote:Op dinsdag 5 november 2019 10:04 schreef Fred2 het volgende:
[..]
Waarom zou dat vervallen als KLM opgaat in een grote Europese carrier?
Arke is opgegaan in TUI, ze spreken er nog steeds Nederlands aan boord.
Net zoals ze bij TUI in Duitsland nog steeds Duits praten en in België Nederlands en Frans.
Is het alleen nog wachten op het nieuws dat er bij Boeing meer 787-9 en -10 besteld worden. Slots genoeg vrij in de periode na 2020.quote:Op dinsdag 5 november 2019 11:44 schreef Iemand91 het volgende:
KLM NEEMT DEFINITIEF AFSCHEID VAN AIRBUS A330-VLOOT
[..]
Geen verrassing en ook wel logisch.
In other Boeing news: vanaf 29 maart 2020 vliegt Saudi Arabian Airlines weer naar Amsterdam, 4 maal per week met de 787-9.
[ afbeelding ]
Een tijd geleden las ik hier iets over een vliegtuig in aanbouw bij boeing waar iets mis was bij het bevestigen van de vleugels.quote:Op zondag 3 november 2019 22:50 schreef Viezze het volgende:
Wat bedoel je precies? Volgens mij zijn er de afgelopen tijd meerdere problemen met vleugels bij KLM geweest
ah, die. Boeing bouwt een vervangend exemplaar dat over enige tijd uit de fabriek zal rollenquote:Op dinsdag 5 november 2019 20:06 schreef vipergts het volgende:
[..]
Een tijd geleden las ik hier iets over een vliegtuig in aanbouw bij boeing waar iets mis was bij het bevestigen van de vleugels.
Bizar geval van klant is koning Vraag me af of de vliegtuigen in Maastricht ondertussen de volledige lengte van de startbaan (2750 meter) i.p.v. de vergunde 2500 meter mogen gebruiken. Zou dit probleem wellicht oplossen.quote:Luchtvaartmaatschappij Qatar Airways voert sinds kort cargovluchten uit tussen Maastricht en Luik, een vlucht van welgeteld 9 minuten. Dat zegt het Luikse gemeenteraadslid Pierre Eyben (Vert Ardent) in de Sudpresse-kranten. Hij heeft het over een "ecologische aberratie". Maastricht en Luik liggen op amper 38 kilometer van elkaar.
"Het gaat om een nieuwe Nederlandse klant die absoluut wil dat zijn vracht in Maastricht wordt afgeleverd. De startbaan in Maastricht is echter niet lang genoeg om het vliegtuig meteen daarna naar Mexico te laten doorvliegen. Daarom moet het toestel in Luik geherpositioneerd worden."
Iets in een vliegtuig: https://www.ad.nl/binnenl(...)fgekondigd~ab8a89ab/quote:Op woensdag 6 november 2019 19:25 schreef flipsen het volgende:
Wat is er op Schiphol aan de hand? GRIP3
Verkeerde squawk oeps lol in ieder geval teken dat het systeem werktquote:
uhuh. Lees net dat de verwachte leverdatum nu rond 30 december is.quote:
Onderweg: https://www.flightradar24.com/TAP9731/22cdc7bbquote:Op vrijdag 8 november 2019 00:01 schreef Iemand91 het volgende:
Volgende week maandag komt er weer een TAP Air Portugal Airbus A330-200 naar Twente voor ontmanteling.
Deze keer CS-TOK; in februari 2000 aan Austrian geleverd en in 2007 aan TAP.
Dit is de tweede A330 van TAP die naar Twente gaat en de 13e kist die door AELS op Twente ontmantelt zal worden.
Hadden ze er nog plek voor? Begint aardig vol te raken daar.quote:Op maandag 11 november 2019 13:01 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Onderweg: https://www.flightradar24.com/TAP9731/22cdc7bb
KLM TEKENT DEFINITIEVE ORDER VOOR EMBRAER 195-E2quote:
quote:SCHIPHOL - KLM heeft een definitieve order geplaatst voor de Embraer 195-E2. Dochtermaatschappij KLM Cityhopper krijgt initieel de beschikking over 21 toestellen, die worden gehuurd van leasemaatschappijen Aircastle en ICBC. KLM heeft opties voor nog eens 14 exemplaren.
Tijdens de Paris Air Show van afgelopen zomer tekende KLM al een intentieverklaring voor de Embraer 195-E2. Toen werd nog uitgegaan van een vaste bestelling voor 15 stuks, met een optie op nog eens 20.
De Embraer 195-E2’s krijgen aan boord 132 stoelen. Daardoor zijn ze flink groter dan de Embraer 190, die op dit moment het grootste toestel is binnen de vloot van KLM Cityhopper. Daardoor kan KLM per vlucht meer passagiers meenemen, waardoor ondanks de slotrestricties op Schiphol toch kan worden gegroeid.
Het eerste nieuwe vliegtuig moet in het eerste kwartaal van 2021 worden afgeleverd.
Onlangs voerde Embraer een demonstratievlucht uit met de E195-E2 vanaf Schiphol-Oost.
Ze hadden er iedere keer nog 2 staan bij het bedrijf zelf (el al en ethihad) en 2 bij de opstelplaats aan het eind van de landingsbaan (TAP en Brussels). Daar doelde ik meer opquote:Op dinsdag 12 november 2019 21:43 schreef inkjet het volgende:
[..]
Klinkt succesvol. Misschien nog plek voor een 747 volgende maand? (PH-BFG).
quote:SCHIPHOL - De Boeing 737 is sinds oktober niet langer het populairste verkeersvliegtuig ter wereld: de A320-familie van concurrent Airbus is nu vaker besteld. De mega-order van de Indiase prijsvechter IndiGo voor 300 toestellen gaf de doorslag.
Airbus heeft nu in totaal 15.193 orders voor de A320-familie ontvangen, die bestaat uit de A318, de A319, de A320 en de A321. Voor de 737 blijft de teller steken op 15.136 bestellingen, inclusief de vracht- en militaire varianten.
Over het hele kalenderjaar kon Airbus vooralsnog 532 netto-orders voor de A320-familie verwelkomen, terwijl er bij Boeing meer 737’s geannuleerd dan besteld zijn. De 737 MAX-crisis speelt daarin natuurlijk een belangrijke rol.
Qua totaal aantal leveringen ligt de 737 nog wel voor op de A320, met 10.563 versus 9086. De Boeing wordt ook al twintig jaar langer geproduceerd dan de Airbus: de eerste 737 werd in 1968 aan Lufthansa overgedragen. De eerste A320 ging in 1988 naar Air France.
Tokkies gonna tokquote:Op vrijdag 15 november 2019 23:03 schreef J.B. het volgende:
Dirco laat werkgever KLM op zijn rug tatoeëren https://www.rtlnieuws.nl/(...)rco-wit-rug-schiphol
[ afbeelding ]
Wat een toewijding
Het laatste jaar zal de 737 inderdaad niet veel populariteit hebben gescoordquote:Op vrijdag 15 november 2019 19:40 schreef Iemand91 het volgende:
AIRBUS A320 VERSLAAT BOEING 737 EN IS NU POPULAIRSTE VLIEGTUIG OOIT
[..]
Ook de 737 heeft een stevige backlog. Als er nog geen gereserveerde slots zijn wordt dat jaren geduld. Of ze gaan voor de slots van lessors.quote:Op vrijdag 15 november 2019 23:21 schreef Peterselieman het volgende:
Zodra de Max weer mag vliegen zullen de orders binnenstromen. Transavia in ieder geval en KLM zal snel volgen, net als veel andere maatschappijen.
Het probleem voor de Airbus is de gigantische backlog
Sinsheim heeft een nieuwe museumhal sinds kort, daar past ie wel op het dak.quote:Op woensdag 20 november 2019 16:20 schreef Iemand91 het volgende:
TARMAC Aerosave is klaar met het ontmantelen van de eerste Airbus A380 in Tarbes, Frankrijk.
De (alle/meeste) bruikbare onderdelen zijn nu verwijderd van de ex-Singapore Airlines kist.
Er wordt nergens specifiek aangegeven wat ze nu met de rest/romp gaan doen; maar dat valt op zich wel te raden...
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
quote:Op woensdag 20 november 2019 17:26 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Sinsheim heeft een nieuwe museumhal sinds kort, daar past ie wel op het dak.
Simpel eerst voeren ze het in en dan moet je bij easyjet extra gaan betalen om in het eerste vliegtuig te zitten omdat dat veiliger is.quote:Op dinsdag 19 november 2019 17:57 schreef flipsen het volgende:
Ik snap niet echt hoe die stervelingen met kunnen genereren. Het is niet voor niets dat vliegtuigen niet te snel na elkaar mogen starten, juist hierom
de 747 in Sinsheim is alleen een staartvinquote:Op woensdag 20 november 2019 17:55 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Maar zonder motoren en degelijk zou dat wel jammer zijn. De 747, Concordski en Concorde zijn immers ook compleet.
Hehehe Ik zie nu dat de Spaanse spellingchecker kennelijk aan stond. Ik bedoel dus "Ik snap niet hoe die wervelingen lift kunnen genereren"quote:Op woensdag 20 november 2019 18:52 schreef vipergts het volgende:
[..]
Simpel eerst voeren ze het in en dan moet je bij easyjet extra gaan betalen om in het eerste vliegtuig te zitten omdat dat veiliger is.
Wervelingen draaien rond. Waar de werveling naar boven draait, wordt lift gegenereerd. Aan de andere kant word je naar beneden geduwd. Je moet dus exact op de juiste plek vliegen: links van de linkervortex of rechts van de rechtervortex, zie plaatje.quote:Op woensdag 20 november 2019 19:17 schreef flipsen het volgende:
[..]
Hehehe Ik zie nu dat de Spaanse spellingchecker kennelijk aan stond. Ik bedoel dus "Ik snap niet hoe die wervelingen lift kunnen genereren"
In de link hierboven over de Air Force hebben ze het over ~500 tot ~2000 meter voor een C-17quote:Op dinsdag 19 november 2019 14:55 schreef Adrie072 het volgende:
Aan wat voor afstand tussen de vliegtuigen, moet je hierin denken?
twitter:AeroimagesChris twitterde op zondag 24-11-2019 om 01:03:15 The last #737NG for @KLM rolled out of final assembly after the previous fuselage was rejected. This will carry the same LN# of 7542. PH-BCL KLM Royal Dutch Airlines Boeing 737-8K2(WL) https://t.co/s4Yvx1oGkz reageer retweet
(Nog) geen rebranding van het toestel. Ergens had ik wel verwacht dat ze hem als 737-1000 uit de fabriek zouden laten rollen.quote:Op zaterdag 23 november 2019 23:10 schreef Iemand91 het volgende:
Boeing heeft gisteren in Renton de eerste 737 MAX 10 uitgerold:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Of gewoon helemaal geen MCASquote:Op zondag 24 november 2019 11:33 schreef DeeBee het volgende:
737 MAX 10, lol. Laten we hem nog wat langer en instabieler maken genot. Krijgt deze dan wel redundant MCAS of staat dat alleen op de optielijst?
quote:Removing MCAS from the 737 Max is 'how to get some confidence back to us all that we as Authorities can sleep at night when that day comes when the MAX returns to service.'
MCAS zit er imho vooral in op de vluchteigenschappen (voor de piloot) van de MAX gelijk te krijgen aan die van de NG. Zonder MCAS kan het toestel óók vliegen, maar dan met andere eigenschappen en een andere manier van bedienen.quote:Op zondag 24 november 2019 12:13 schreef DeeBee het volgende:
Dat is ook weer een raar verzoek.
Dat kan toch namelijk helemaal niet? Of ik bedoel een vorm van fix is wel nodig anders wordt hij toch helemaal niet gecertificeerd? Een 'hardware' fix lijkt mij uitgesloten...
Nog geen 10 jaar in servicequote:
En Air France heeft hun eerste Airbus A380 uitgefaseerd.
F-HPJB is vanmorgen overgevlogen vanuit Parijs naar Malta om daar een all-white livery te krijgen.
4 uur voor vertrek kwam ze nog aan in Parijs na haar laatste commerciële vlucht als AF995 vanuit Johannesburg.
F-HPJB was de 2e A380 voor Air France en werd op 10 februari 2010 aan de maatschappij geleverd.
In 2022 moet de gehele AF A380 vloot (10 stuks) uitgefaseerd zijn.
twitter:SLCScanner twitterde op maandag 25-11-2019 om 12:20:50 #BA9172 from Cardiff to St. Athan. This 747-400 is probably flying the shortest/last flight at just 4 miles from one airport to the other. It is being scrapped. #sad https://t.co/WWa23mBtEc https://t.co/PLDvwBIAAo reageer retweet
Hoe gaat zoiets in z'n werk? Constateert Boeing dat zelf? Of is er een team van KLM ter plaatse die iets constateren waardoor KLM die romp niet af wil nemen?quote:Op zondag 24 november 2019 08:27 schreef Pino112 het volgende:[ afbeelding ]twitter:AeroimagesChris twitterde op zondag 24-11-2019 om 01:03:15 The last #737NG for @:KLM rolled out of final assembly after the previous fuselage was rejected. This will carry the same LN# of 7542. PH-BCL KLM Royal Dutch Airlines Boeing 737-8K2(WL) https://t.co/s4Yvx1oGkz reageer retweet
Poging twee, vorige romp had 'wat productieproblemen'.
Tussen 1 en 3 uur vanmiddag stond de laatste AtlasGlobal vlucht op Schiphol; de A330-200 TC-AGL.quote:ISTANBUL - AtlasGlobal staakt tot en met 21 december de gehele vluchtuitvoering. Ook de ticketverkoop is stilgelegd, zo meldt de Turkse luchtvaartmaatschappij in een summiere verklaring. Door financiële problemen is er een ‘herstructurering’ nodig.
AtlasGlobal vliegt dagelijks tussen Amsterdam en Istanbul met een Airbus A330. Op die vluchten heeft de maatschappij een codeshare-samenwerking met KLM.
KLM-klanten die in de periode vóór 22 december met AtlasGlobal zouden vliegen, krijgen een andere vlucht aangeboden. "Tenzij ze voor de refundoptie kiezen die AtlasGlobal op haar website aanbiedt", aldus een woordvoerster van KLM.
Over AtlasGlobal
AtlasGlobal bestaat sinds 2001 en heeft het hoofdkwartier in Istanbul. De maatschappij vliegt met een vloot van Airbus A320's, A321's en A330's naar een groot aantal bestemmingen in Turkije, Europa en het Midden-Oosten.
Ik zie helemaal zo'n buurman en buurman verhaaltje voor me alleen met vliegtuigen.quote:Op maandag 25 november 2019 20:02 schreef Peterselieman het volgende:
Als de controleurs van Boeing hun werk goed doen dan valt het hun wel op. In dit geval pasten volgens mij de vleugels niet op de in de romp geboorde gaten. Dat kun je niet fixen en de romp is volledig afgeschreven.
Alleen zul je nooit het officiële verhaal horen.
Laatste vlucht voor de 737. Wordt in Enschede gesloopt.quote:Op woensdag 27 november 2019 11:28 schreef zlotka het volgende:
https://www.flightradar24.com/SAS9121/22fd6c59
Iemand die hier iets vanaf weet? Zie niet vaak zulke vluchten hier
Ja en bedankt he, nu zie ik het ook voor mequote:Op woensdag 27 november 2019 06:58 schreef vipergts het volgende:
[..]
Ik zie helemaal zo'n buurman en buurman verhaaltje voor me alleen met vliegtuigen.
Zeker wel, ze hebben nu zelfs hun eigen filmquote:Op woensdag 27 november 2019 13:25 schreef flipsen het volgende:
[..]
Ja en bedankt he, nu zie ik het ook voor me
Buurman en Buurman nog kennen, ik word oud... Neem tenminste niet aan dat dat nog steeds wordt uitgezonden?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |