abonnement Unibet Coolblue
pi_188707708
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 11:41 schreef GlennQuagmire het volgende:
Complimentje voor SAS hoor. Vlucht naar NL vorige week woensdag vanwege een defect in het bagageruim gecanceled, toen netjes hotel en eten gekregen en op de eerste vlucht de volgende dag gezet. Afgelopen woensdag vertragingsformulier ingevuld, geld staat nu al op mn rekening ^O^
Dat is idd netjes en ook slim! Scheelt hun CS zo veel ellende en tijd lijkt mij.
Waarom niet?
pi_188717907
Wij zijn afgelopen week terug gekomen uit spanje met dik 4h vertraging.. niet leuk maar wel zoveel uur dat we recht hebben op compensatie.
Dit hebben we aangevraagd maar heeft iemand ervaring met hoe snel je het vergoed krijgt? Duurt dit 4 weken? Of veeeeeeel langer? P.s. We vlogen met vueling
pi_188753575
Nu officieel:

Boeing, KLM Announce Order for Two 777 Jets
quote:
Boeing [NYSE: BA] and KLM Royal Dutch Airlines today announced that the carrier has ordered two more 777-300ER (Extended Range) airplanes as it continues to operate one of Europe's most modern and efficient fleet.

The order, valued at $751 million at current list prices, was previously attributed to an unidentified customer on Boeing's Orders & Deliveries website.
pi_188753613
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2019 09:20 schreef MikeJoow het volgende:
Wij zijn afgelopen week terug gekomen uit spanje met dik 4h vertraging.. niet leuk maar wel zoveel uur dat we recht hebben op compensatie.
Dit hebben we aangevraagd maar heeft iemand ervaring met hoe snel je het vergoed krijgt? Duurt dit 4 weken? Of veeeeeeel langer? P.s. We vlogen met vueling
Ik zou het hier proberen: TRV / Vragen over vliegen #59 (e-tickets, inchecken, bagage, etc) :)
pi_188788525
In de Verenigde Staten is momenteel een historisch moment gaande; American Airlines faseert vandaag
in 1 keer al hun resterende McDonnell Douglas MD-80 "Mad Dogs" uit.
Momenteel zijn hangen er 7 MD-80's in de lucht, maar 6 daarvan maken hun allerlaatste vlucht naar Roswell, New Mexico.
De allerlaatste commerciële Mad Dog vlucht is nu halverwege Dallas - Chicago: https://www.flightradar24.com/AAL80/21f7c37a
De vlucht wordt gevlogen door N984TW; de laatst geproduceerde MD-80.



Voor vertrek in Dallas:




In totaal zal American Airlines vandaag in een keer 23 MD-80's uitfaseren en allen zullen vandaag achter elkaar naar Roswell gevlogen worden.
Twee worden gedoneerd en 1 toestel zal American Airlines in Dallas houden voor cabin training.
Dit betekent ook dat nu álle toestellen van AA in de 'nieuwe' livery rondvliegen.

In totaal heeft AA 383 Mad Dogs in gebruik gehad en kreeg de eerste in 1983 in de vloot en was al die jaren het werkpaard van AA op de regionale en binnenlandse vluchten.
  Moderator woensdag 4 september 2019 @ 21:09:30 #36
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_188792133
Vlogen die vliegtuigen allemaal nog rond met zo'n glimmende livery. Of alleen deze, die de laatste vlucht ging uitvoeren.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_188792485
quote:
1s.gif Op woensdag 4 september 2019 21:09 schreef derLudolf het volgende:
Vlogen die vliegtuigen allemaal nog rond met zo'n glimmende livery. Of alleen deze, die de laatste vlucht ging uitvoeren.
Gaaf he, ik vind dat zoveel mooier dan de meeste normale livery's. Sowieso al die oude jets in het zilver, heerlijk.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  Moderator woensdag 4 september 2019 @ 21:37:12 #38
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_188792521
quote:
2s.gif Op woensdag 4 september 2019 21:34 schreef Karstman het volgende:

[..]

Gaaf he, ik vind dat zoveel mooier dan de meeste normale livery's. Sowieso al die oude jets in het zilver, heerlijk.
[ afbeelding ]
Ja ik ook!
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator woensdag 4 september 2019 @ 21:38:15 #39
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_188792537
Had wel es gehoord dat mensen uit Québec nog erger waren dan Fransozen. Lijkt aardig te kloppen :r

https://www.gelderlander.(...)4-000-euro~a2465131/
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_188792966
quote:
1s.gif Op woensdag 4 september 2019 21:09 schreef derLudolf het volgende:
Vlogen die vliegtuigen allemaal nog rond met zo'n glimmende livery. Of alleen deze, die de laatste vlucht ging uitvoeren.
Allemaal. Omdat de Mad Dogs toch uitgefaseerd zouden worden kregen ze niet de nieuwe livery.
pi_188793532
quote:
1s.gif Op woensdag 4 september 2019 21:38 schreef derLudolf het volgende:
Had wel es gehoord dat mensen uit Québec nog erger waren dan Fransozen. Lijkt aardig te kloppen :r

https://www.gelderlander.(...)4-000-euro~a2465131/
Wordt je toch ook niet goed van |:(
  Moderator donderdag 5 september 2019 @ 00:27:55 #42
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_188795277
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2019 22:08 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Allemaal. Omdat de Mad Dogs toch uitgefaseerd zouden worden kregen ze niet de nieuwe livery.
Ja dat snap ik, maar vliegtuigen worden toch best regelmatig overgespoten? De meeste andere maatschappijen hebben toch al zeker 10/15 jaar niet meer zo'n RVS look?

In die tijd zullen ze wel groot onderhoud hebben gehad.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_188797282
Het hele 737 Max MCAS verhaal nog maar eens een keer maar met veel details
O.a. over de verplichte druk op de stuurkolom en 2 ervaren medewerkers die de FAA verlieten.

Wie dit leest is gek
pi_188800698
quote:
1s.gif Op donderdag 5 september 2019 00:27 schreef derLudolf het volgende:
Ja dat snap ik, maar vliegtuigen worden toch best regelmatig overgespoten? De meeste andere maatschappijen hebben toch al zeker 10/15 jaar niet meer zo'n RVS look?

In die tijd zullen ze wel groot onderhoud hebben gehad.
Dat American Airlines overging van bare metal naar gespoten livery was voornamelijk omdat ze waren gefuseerd met US Airways in 2013 (en de ex-US Airways kisten overgespoten moesten worden) en omdat een dergelijke bare metal livery niet toepasbaar is op de nieuwere generaties vliegtuigen.

Toen was de MD-80 al flink aan het krimpen en was ook al bekend dat ze niet meer jaren zouden blijven vliegen. Dus AA gaf bij het repainten voorrang aan de honderden toestellen die wél zouden blijven.
Kans is dat wanneer de MD-80's buiten bijgewerkt moesten worden de toestellen ook aan groot onderhoud toe waren en het toestel dan uitfaseerden en het dus ook niet lonend was om voor de steeds kleiner wordende vloot een livery te ontwerpen (speciaal voor de MD-80) en deze een paintjob te geven.

En wat AA had is een bare metal livery; op een aantal stukken na is het kaal aluminium en geen paintjob.
Wat ook betekent dat het onderhoud op zo'n kale kist groter is dan een geverfd toestel.

Overigens waren de MD-80's niet helemaal de laatste kisten van American Airlines in die livery; in 2017 hebben ze 1 737-800 (N921NN) een "American Heritage" livery gegeven door simpelweg niet de nieuwe livery aan te brengen:

2019_04_29 LAX stock-18 by jplphoto2, on Flickr

En ze hebben ook nog de "AstroJet Retro" 737-800v(N905NN):

American Airlines (N905NN) by ace.yyc, on Flickr

[ Bericht 19% gewijzigd door Iemand91 op 05-09-2019 22:11:13 ]
pi_188801471
https://www.flightglobal.(...)port-in-serv-460661/

Het lijkt erop dat Emirates haar eerste 2 A380's heeft uitgefaseerd.
Ze zijn opgeslagen op Dubai World Central en zullen worden gebruikt als donortoestellen.
quote:
Two A380s have been withdrawn from service at Dubai World Central (DWC) airport and will be used as a spares source for the operational fleet, says Clark.

“We are in the process of [starting A380 retirements]. Two have been deactivated. They are under retirement because we’ve got a major overhaul coming up and it’s best to take the old aircraft out – they’re all written down – and take the gear off them rather than buy a $25 million main landing gear. I need two, possibly three, to meet that [overhaul] requirement.
Het is nog niet (officieel) bekend welke 2 toestellen dit zijn, onder andere vanwege het feit dat Emirates momenteel meerdere A380's opgeslagen heeft.

We zullen de A380 nog wel een jaar of 15 zien bij Emirates:
quote:
“This aircraft will still be flying in Emirates in 2035. The fleet will stabilise at about 115…and then probably go down to about 90-100 by the middle of the next decade. So, the A380 will remain a major component of our fleet mix for the next 15 years at least...
Daarnaast zullen de A380's (zowel de huidige als de nog te leveren) niet de nieuwe first-class suites krijgen die ze eind 2017 op de 777's hebben geïntroduceerd.

quote:
Meanwhile, with the demise of its large contract for additional A380s, Emirates has dropped plans to install its new first-class suites into the aircraft, says Clark. However, the airline will introduce premium-economy cabins on the A380 in November next year.
Als ze tot 2035 dus niets meer aan de F-cabin gaan vernieuwen/veranderen op de A380's, betekent dat Emirates 27 jaar lang dezelfde first class zal hebben op de A380's (2008 - 2035).

De A380 die onlangs op haar neus is gevallen (A6-EOP: zie post hier) kan overigens gerepareerd worden.
  donderdag 5 september 2019 @ 21:40:56 #46
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_188806887
Dat de A380's nú geen nieuw cabine interieur krijgt wil natuurlijk niet zeggen dat ze nóóit een nieuwe cabine krijgen.

Kan me goed voorstellen dat ze over enkele jaren met een hele nieuwe cabin komen voor de complete A380.
So we just called him Fred
  vrijdag 6 september 2019 @ 05:30:47 #47
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_188809869
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2019 21:40 schreef FredvZ het volgende:
Dat de A380's nú geen nieuw cabine interieur krijgt wil natuurlijk niet zeggen dat ze nóóit een nieuwe cabine krijgen.

Kan me goed voorstellen dat ze over enkele jaren met een hele nieuwe cabin komen voor de complete A380.
Nee, joh. Die dingen gaan gewoon verdwijnen.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zaterdag 7 september 2019 @ 00:39:45 #48
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_188827171
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 05:30 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Nee, joh. Die dingen gaan gewoon verdwijnen.
Ze hebben juist aangegeven nog jaren met die dingen te blijven vliegen.
  zaterdag 7 september 2019 @ 00:41:08 #49
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
  zaterdag 7 september 2019 @ 07:21:18 #50
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_188828228
quote:
Mooi in beeld hoor :Y
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  zaterdag 7 september 2019 @ 12:22:24 #51
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_188830943
Waar KLM het ooit al eens deed vanaf de andere kant, is er nu ook een Transavia toestel take-off gegaan vanaf de taxibaan parallel aan de Zwanenburgbaan. In dit geval kon de luchtverkeersleider echter nog op tijd de start afbreken.

De radiocommunicatie




Naar het incident met KLM is toen uitgebreid onderzoek gedaan door de OvV en zijn er aanbevelingen gedaan in het eindrapport. Ik ben benieuwd of dit op soortgelijke wijze fout is gegaan.
Het lijkt er namelijk op dat de flightcrew, net als bij KLM, in de veronderstelling verkeerde dat ze al op de binnenste taxibaan reden onderweg naar de vertrekbaan (Ze vragen bijvoorbeeld om te vertrekken via W2, maar die intersectie is helemaal niet te bereiken vanaf de buitenste taxibaan).

Weer een interessante gebeurtenis in ieder geval :)

[ Bericht 1% gewijzigd door Drekkoning op 07-09-2019 12:31:50 ]
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  PR/Manusje van alles zaterdag 7 september 2019 @ 12:40:58 #52
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_188831180
Dat zie je toch?! Dat je niet op de baan staat.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  zaterdag 7 september 2019 @ 13:03:19 #53
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_188831497
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2019 12:40 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Dat zie je toch?! Dat je niet op de baan staat.
Blijkbaar valt het soms niet op, daar het al twee keer fout is gegaan (beide keren in het donker overigens).

Waarschijnlijk een stuk automatisme en de bekendheid van het veld waardoor je wat minder beducht bent op de route en je positie. Dat is in ieder geval wat er uit het eerste onderzoek naar voren kwam.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  maandag 9 september 2019 @ 15:11:44 #54
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_188862277
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2019 12:40 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Dat zie je toch?! Dat je niet op de baan staat.
Je zou zeggen van wel, maar wie weet zijn de piloten gestressed door de onrust die de vakbonden veroorzaken met hun looneisen.

quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2019 13:03 schreef Drekkoning het volgende:
Waarschijnlijk een stuk automatisme en de bekendheid van het veld waardoor je wat minder beducht bent op de route en je positie.
imho is het de combinatie van bekendheid met zeldzame afwijkingen die zorgen voor fouten.

In 2010 was de situatie dat de-icing nodig was, er tegen de gebruikelijke richting van de Alpha taxibaan in werd getaxied én vanuit de toren kwam ook nog eens het voorstel om een kortere route naar de startbaan te nemen.

Vergelijk het met werkzaamheden op de snelweg waar je dagelijks over heen rijdt in februari met sneeuw, waarbij je (met gele strepen) over de andere weghelft wordt geleid en jouw afslag bestaat uit een korte smalle uitvoegstrook die pas enkele tientallen meters vooraf wordt aangegeven. Ben jij dan ook in staat om alsnog de juiste afslag te nemen?

Wat er nu is gebeurd kan je vergelijken met een hoofdweg in je eigen stad die is afgesloten, je wordt omgeleid door een woonwijk met allerlei zijstraatjes waar je wel eens van hebt gehoord, maar waar je eigenlijk zelden komt. Weet jij in het schemer dan ook nog de juiste weg in 1 keer te vinden?

18C wordt niet zo gek vaak als startbaan gebruikt. Ik kan me dan wel voorstellen dat je als piloot dan zoekende bent, ook al ben je op je thuis luchthaven.
So we just called him Fred
pi_188862638
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2019 12:22 schreef Drekkoning het volgende:
Waar KLM het ooit al eens deed vanaf de andere kant, is er nu ook een Transavia toestel take-off gegaan vanaf de taxibaan parallel aan de Zwanenburgbaan. In dit geval kon de luchtverkeersleider echter nog op tijd de start afbreken.

De radiocommunicatie

Jesus, krijg je als piloot/ATC ook een cursus om dit te verstaan? :')
No amount of money ever bought a second of time.
  PR/Manusje van alles maandag 9 september 2019 @ 16:11:45 #56
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_188863196
quote:
7s.gif Op maandag 9 september 2019 15:11 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Je zou zeggen van wel, maar wie weet zijn de piloten gestressed door de onrust die de vakbonden veroorzaken met hun looneisen.
[..]

imho is het de combinatie van bekendheid met zeldzame afwijkingen die zorgen voor fouten.

In 2010 was de situatie dat de-icing nodig was, er tegen de gebruikelijke richting van de Alpha taxibaan in werd getaxied én vanuit de toren kwam ook nog eens het voorstel om een kortere route naar de startbaan te nemen.

Vergelijk het met werkzaamheden op de snelweg waar je dagelijks over heen rijdt in februari met sneeuw, waarbij je (met gele strepen) over de andere weghelft wordt geleid en jouw afslag bestaat uit een korte smalle uitvoegstrook die pas enkele tientallen meters vooraf wordt aangegeven. Ben jij dan ook in staat om alsnog de juiste afslag te nemen?

Wat er nu is gebeurd kan je vergelijken met een hoofdweg in je eigen stad die is afgesloten, je wordt omgeleid door een woonwijk met allerlei zijstraatjes waar je wel eens van hebt gehoord, maar waar je eigenlijk zelden komt. Weet jij in het schemer dan ook nog de juiste weg in 1 keer te vinden?

18C wordt niet zo gek vaak als startbaan gebruikt. Ik kan me dan wel voorstellen dat je als piloot dan zoekende bent, ook al ben je op je thuis luchthaven.
klinkt logisch ja, wat je schrijft.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_188864739
Aan de ene kant wel. Aan de andere kant niet, want ik word niet rijkelijk beloond om via wegwerkzaamheden rijden. De piloten wel :P
  maandag 9 september 2019 @ 18:32:30 #58
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_188865848
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2019 15:38 schreef TigerXtrm het volgende:

[..]

Jesus, krijg je als piloot/ATC ook een cursus om dit te verstaan? :')
Er moet inderdaad een certificaat voor gehaald worden ;)
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  Moderator maandag 9 september 2019 @ 19:08:14 #59
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_188866695
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2019 15:38 schreef TigerXtrm het volgende:

[..]

Jesus, krijg je als piloot/ATC ook een cursus om dit te verstaan? :')
Nou inderdaad, een mobilofoon die een boer in de trekker heeft hangen is vele malen duidelijker.

Wat zeg ik, zelfs bellen via Whatsapp
Kranplätze müssen verdichtet sein
  maandag 9 september 2019 @ 19:13:18 #60
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_188866789
Vergeet niet dat je hier luistert naar een opname door een derde partij. Tussen piloot en toren zit een stuk minder (of zelfs helemaal geen) ruis.
So we just called him Fred
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')