Blijkbaar valt het soms niet op, daar het al twee keer fout is gegaan (beide keren in het donker overigens).quote:Op zaterdag 7 september 2019 12:40 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Dat zie je toch?! Dat je niet op de baan staat.
Je zou zeggen van wel, maar wie weet zijn de piloten gestressed door de onrust die de vakbonden veroorzaken met hun looneisen.quote:Op zaterdag 7 september 2019 12:40 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Dat zie je toch?! Dat je niet op de baan staat.
imho is het de combinatie van bekendheid met zeldzame afwijkingen die zorgen voor fouten.quote:Op zaterdag 7 september 2019 13:03 schreef Drekkoning het volgende:
Waarschijnlijk een stuk automatisme en de bekendheid van het veld waardoor je wat minder beducht bent op de route en je positie.
Jesus, krijg je als piloot/ATC ook een cursus om dit te verstaan?quote:Op zaterdag 7 september 2019 12:22 schreef Drekkoning het volgende:
Waar KLM het ooit al eens deed vanaf de andere kant, is er nu ook een Transavia toestel take-off gegaan vanaf de taxibaan parallel aan de Zwanenburgbaan. In dit geval kon de luchtverkeersleider echter nog op tijd de start afbreken.
De radiocommunicatie
klinkt logisch ja, wat je schrijft.quote:Op maandag 9 september 2019 15:11 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Je zou zeggen van wel, maar wie weet zijn de piloten gestressed door de onrust die de vakbonden veroorzaken met hun looneisen.
[..]
imho is het de combinatie van bekendheid met zeldzame afwijkingen die zorgen voor fouten.
In 2010 was de situatie dat de-icing nodig was, er tegen de gebruikelijke richting van de Alpha taxibaan in werd getaxied én vanuit de toren kwam ook nog eens het voorstel om een kortere route naar de startbaan te nemen.
Vergelijk het met werkzaamheden op de snelweg waar je dagelijks over heen rijdt in februari met sneeuw, waarbij je (met gele strepen) over de andere weghelft wordt geleid en jouw afslag bestaat uit een korte smalle uitvoegstrook die pas enkele tientallen meters vooraf wordt aangegeven. Ben jij dan ook in staat om alsnog de juiste afslag te nemen?
Wat er nu is gebeurd kan je vergelijken met een hoofdweg in je eigen stad die is afgesloten, je wordt omgeleid door een woonwijk met allerlei zijstraatjes waar je wel eens van hebt gehoord, maar waar je eigenlijk zelden komt. Weet jij in het schemer dan ook nog de juiste weg in 1 keer te vinden?
18C wordt niet zo gek vaak als startbaan gebruikt. Ik kan me dan wel voorstellen dat je als piloot dan zoekende bent, ook al ben je op je thuis luchthaven.
Er moet inderdaad een certificaat voor gehaald wordenquote:Op maandag 9 september 2019 15:38 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Jesus, krijg je als piloot/ATC ook een cursus om dit te verstaan?
Nou inderdaad, een mobilofoon die een boer in de trekker heeft hangen is vele malen duidelijker.quote:Op maandag 9 september 2019 15:38 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Jesus, krijg je als piloot/ATC ook een cursus om dit te verstaan?
Oja, Indiërs, zelfs 1 op 1 al feestquote:Op maandag 9 september 2019 19:14 schreef shiznuts het volgende:
Moet je over de Arabische Zee maar eens contact proberen te leggen met Mumbai ovet de HF.
Of Africa... zonder CPDLC.
quote:Op zaterdag 7 september 2019 00:39 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Ze hebben juist aangegeven nog jaren met die dingen te blijven vliegen.
Ze gaan verdwijnen.quote:In February 2019, Airbus announced it will end the A380 production by 2021
Die komen wel aan de bak hoor. Vliegen op A330/A350 bijvoorbeeld of omscholing naar B777/787. Kan allemaal.quote:Op dinsdag 10 september 2019 16:54 schreef Carlos93 het volgende:
Wordt zoiets dan ook nog gezien als zelfmoord voor je carrière als piloot zijnde? Of wat wordt er met de piloten gedaan?
Doel je nu op de taxibaan takeoff?quote:Op dinsdag 10 september 2019 16:54 schreef Carlos93 het volgende:
Wordt zoiets dan ook nog gezien als zelfmoord voor je carrière als piloot zijnde? Of wat wordt er met de piloten gedaan?
Goede post. Dank.quote:Op zaterdag 7 september 2019 12:22 schreef Drekkoning het volgende:
Naar het incident met KLM is toen uitgebreid onderzoek gedaan door de OvV en zijn er aanbevelingen gedaan in het eindrapport. Ik ben benieuwd of dit op soortgelijke wijze fout is gegaan.
Het lijkt er namelijk op dat de flightcrew, net als bij KLM, in de veronderstelling verkeerde dat ze al op de binnenste taxibaan reden onderweg naar de vertrekbaan (Ze vragen bijvoorbeeld om te vertrekken via W2, maar die intersectie is helemaal niet te bereiken vanaf de buitenste taxibaan).
Weer een interessante gebeurtenis in ieder geval
Gaat om G-UZLG, een A320neo geleverd aan Easyjet afgelopen dinsdag 10 september.twitter:Airbus twitterde op vrijdag 13-09-2019 om 13:55:11 8,997 – 8,998 – 8,999 – 9,000! 👏 Proud to deliver the 9,000th #A320 Family aircraft to our friends at @easyJet! We are sure the new #A320neo will feel like home in the airline’s all Airbus fleet. https://t.co/JYnRuPgbxu reageer retweet
quote:Op zondag 18 augustus 2019 23:01 schreef Pino112 het volgende:Auw.twitter:AeronewsRO twitterde op zondag 18-08-2019 om 18:14:08 Hard landing this morning in Ponta Delgada (PDL), Azores - Boeing 757 @:Delta. https://t.co/ahc3WrstqI @:JacdecNew @:AviationSafety https://t.co/m8rfbXCd4Q reageer retweet
[ afbeelding ]
Toestel wordt nu overgevlogen naar Atlanta: https://www.flightradar24.com/DAL9959/222031b8quote:Op dinsdag 27 augustus 2019 17:14 schreef Iemand91 het volgende:
Deze Antonov is vanuit Everett via Atlanta naar de Azoren gevlogen met plaatwerk en gereedschap voor reparatie van de 757: https://www.flightradar24.com/data/aircraft/ra-82077#21dbd54e
Vertrek vanuit Everett:
[ link | afbeelding ]Atlanta Bound 1 by rssii, on Flickr
Staat nu ook op de NOS:quote:Op zaterdag 7 september 2019 12:22 schreef Drekkoning het volgende:
Waar KLM het ooit al eens deed vanaf de andere kant, is er nu ook een Transavia toestel take-off gegaan vanaf de taxibaan parallel aan de Zwanenburgbaan. In dit geval kon de luchtverkeersleider echter nog op tijd de start afbreken.
De radiocommunicatie
[ afbeelding ]
Naar het incident met KLM is toen uitgebreid onderzoek gedaan door de OvV en zijn er aanbevelingen gedaan in het eindrapport. Ik ben benieuwd of dit op soortgelijke wijze fout is gegaan.
Het lijkt er namelijk op dat de flightcrew, net als bij KLM, in de veronderstelling verkeerde dat ze al op de binnenste taxibaan reden onderweg naar de vertrekbaan (Ze vragen bijvoorbeeld om te vertrekken via W2, maar die intersectie is helemaal niet te bereiken vanaf de buitenste taxibaan).
Weer een interessante gebeurtenis in ieder geval
Post van Drekkoning op 7 septemberquote:Op woensdag 18 september 2019 07:35 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Staat nu ook op de NOS:
https://nos.nl/artikel/23(...)aan-op-schiphol.html
quote:Het incident was op 6 september, maar komt nu pas naar buiten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |