abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 7 september 2019 @ 12:22:24 #51
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_188830943
Waar KLM het ooit al eens deed vanaf de andere kant, is er nu ook een Transavia toestel take-off gegaan vanaf de taxibaan parallel aan de Zwanenburgbaan. In dit geval kon de luchtverkeersleider echter nog op tijd de start afbreken.

De radiocommunicatie




Naar het incident met KLM is toen uitgebreid onderzoek gedaan door de OvV en zijn er aanbevelingen gedaan in het eindrapport. Ik ben benieuwd of dit op soortgelijke wijze fout is gegaan.
Het lijkt er namelijk op dat de flightcrew, net als bij KLM, in de veronderstelling verkeerde dat ze al op de binnenste taxibaan reden onderweg naar de vertrekbaan (Ze vragen bijvoorbeeld om te vertrekken via W2, maar die intersectie is helemaal niet te bereiken vanaf de buitenste taxibaan).

Weer een interessante gebeurtenis in ieder geval :)

[ Bericht 1% gewijzigd door Drekkoning op 07-09-2019 12:31:50 ]
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  PR/Manusje van alles zaterdag 7 september 2019 @ 12:40:58 #52
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_188831180
Dat zie je toch?! Dat je niet op de baan staat.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  zaterdag 7 september 2019 @ 13:03:19 #53
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_188831497
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2019 12:40 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Dat zie je toch?! Dat je niet op de baan staat.
Blijkbaar valt het soms niet op, daar het al twee keer fout is gegaan (beide keren in het donker overigens).

Waarschijnlijk een stuk automatisme en de bekendheid van het veld waardoor je wat minder beducht bent op de route en je positie. Dat is in ieder geval wat er uit het eerste onderzoek naar voren kwam.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  maandag 9 september 2019 @ 15:11:44 #54
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_188862277
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2019 12:40 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Dat zie je toch?! Dat je niet op de baan staat.
Je zou zeggen van wel, maar wie weet zijn de piloten gestressed door de onrust die de vakbonden veroorzaken met hun looneisen.

quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2019 13:03 schreef Drekkoning het volgende:
Waarschijnlijk een stuk automatisme en de bekendheid van het veld waardoor je wat minder beducht bent op de route en je positie.
imho is het de combinatie van bekendheid met zeldzame afwijkingen die zorgen voor fouten.

In 2010 was de situatie dat de-icing nodig was, er tegen de gebruikelijke richting van de Alpha taxibaan in werd getaxied én vanuit de toren kwam ook nog eens het voorstel om een kortere route naar de startbaan te nemen.

Vergelijk het met werkzaamheden op de snelweg waar je dagelijks over heen rijdt in februari met sneeuw, waarbij je (met gele strepen) over de andere weghelft wordt geleid en jouw afslag bestaat uit een korte smalle uitvoegstrook die pas enkele tientallen meters vooraf wordt aangegeven. Ben jij dan ook in staat om alsnog de juiste afslag te nemen?

Wat er nu is gebeurd kan je vergelijken met een hoofdweg in je eigen stad die is afgesloten, je wordt omgeleid door een woonwijk met allerlei zijstraatjes waar je wel eens van hebt gehoord, maar waar je eigenlijk zelden komt. Weet jij in het schemer dan ook nog de juiste weg in 1 keer te vinden?

18C wordt niet zo gek vaak als startbaan gebruikt. Ik kan me dan wel voorstellen dat je als piloot dan zoekende bent, ook al ben je op je thuis luchthaven.
So we just called him Fred
pi_188862638
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2019 12:22 schreef Drekkoning het volgende:
Waar KLM het ooit al eens deed vanaf de andere kant, is er nu ook een Transavia toestel take-off gegaan vanaf de taxibaan parallel aan de Zwanenburgbaan. In dit geval kon de luchtverkeersleider echter nog op tijd de start afbreken.

De radiocommunicatie

Jesus, krijg je als piloot/ATC ook een cursus om dit te verstaan? :')
No amount of money ever bought a second of time.
  PR/Manusje van alles maandag 9 september 2019 @ 16:11:45 #56
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_188863196
quote:
7s.gif Op maandag 9 september 2019 15:11 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Je zou zeggen van wel, maar wie weet zijn de piloten gestressed door de onrust die de vakbonden veroorzaken met hun looneisen.
[..]

imho is het de combinatie van bekendheid met zeldzame afwijkingen die zorgen voor fouten.

In 2010 was de situatie dat de-icing nodig was, er tegen de gebruikelijke richting van de Alpha taxibaan in werd getaxied én vanuit de toren kwam ook nog eens het voorstel om een kortere route naar de startbaan te nemen.

Vergelijk het met werkzaamheden op de snelweg waar je dagelijks over heen rijdt in februari met sneeuw, waarbij je (met gele strepen) over de andere weghelft wordt geleid en jouw afslag bestaat uit een korte smalle uitvoegstrook die pas enkele tientallen meters vooraf wordt aangegeven. Ben jij dan ook in staat om alsnog de juiste afslag te nemen?

Wat er nu is gebeurd kan je vergelijken met een hoofdweg in je eigen stad die is afgesloten, je wordt omgeleid door een woonwijk met allerlei zijstraatjes waar je wel eens van hebt gehoord, maar waar je eigenlijk zelden komt. Weet jij in het schemer dan ook nog de juiste weg in 1 keer te vinden?

18C wordt niet zo gek vaak als startbaan gebruikt. Ik kan me dan wel voorstellen dat je als piloot dan zoekende bent, ook al ben je op je thuis luchthaven.
klinkt logisch ja, wat je schrijft.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_188864739
Aan de ene kant wel. Aan de andere kant niet, want ik word niet rijkelijk beloond om via wegwerkzaamheden rijden. De piloten wel :P
  maandag 9 september 2019 @ 18:32:30 #58
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_188865848
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2019 15:38 schreef TigerXtrm het volgende:

[..]

Jesus, krijg je als piloot/ATC ook een cursus om dit te verstaan? :')
Er moet inderdaad een certificaat voor gehaald worden ;)
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  Moderator maandag 9 september 2019 @ 19:08:14 #59
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_188866695
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2019 15:38 schreef TigerXtrm het volgende:

[..]

Jesus, krijg je als piloot/ATC ook een cursus om dit te verstaan? :')
Nou inderdaad, een mobilofoon die een boer in de trekker heeft hangen is vele malen duidelijker.

Wat zeg ik, zelfs bellen via Whatsapp
Kranplätze müssen verdichtet sein
  maandag 9 september 2019 @ 19:13:18 #60
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_188866789
Vergeet niet dat je hier luistert naar een opname door een derde partij. Tussen piloot en toren zit een stuk minder (of zelfs helemaal geen) ruis.
So we just called him Fred
  maandag 9 september 2019 @ 19:14:57 #61
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_188866822
Moet je over de Arabische Zee maar eens contact proberen te leggen met Mumbai ovet de HF. :')
Of Africa... zonder CPDLC.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  Moderator maandag 9 september 2019 @ 19:40:30 #62
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_188867268
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2019 19:14 schreef shiznuts het volgende:
Moet je over de Arabische Zee maar eens contact proberen te leggen met Mumbai ovet de HF. :')
Of Africa... zonder CPDLC.
Oja, Indiërs, zelfs 1 op 1 al feest :')
Kranplätze müssen verdichtet sein
  dinsdag 10 september 2019 @ 15:43:10 #63
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_188880666
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2019 00:39 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Ze hebben juist aangegeven nog jaren met die dingen te blijven vliegen.
quote:
In February 2019, Airbus announced it will end the A380 production by 2021
Ze gaan verdwijnen.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_188881589
Wordt zoiets dan ook nog gezien als zelfmoord voor je carrière als piloot zijnde? Of wat wordt er met de piloten gedaan?
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 10 september 2019 @ 20:23:47 #65
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_188884826
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 16:54 schreef Carlos93 het volgende:
Wordt zoiets dan ook nog gezien als zelfmoord voor je carrière als piloot zijnde? Of wat wordt er met de piloten gedaan?
Die komen wel aan de bak hoor. Vliegen op A330/A350 bijvoorbeeld of omscholing naar B777/787. Kan allemaal.
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 10 september 2019 @ 20:47:32 #66
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_188885327
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 16:54 schreef Carlos93 het volgende:
Wordt zoiets dan ook nog gezien als zelfmoord voor je carrière als piloot zijnde? Of wat wordt er met de piloten gedaan?
Doel je nu op de taxibaan takeoff?

Nee, dat heeft geen consequenties. Bij fouten als deze is de safety cultuur niet-punitief. Het doel is begrijpen waarom een fout is gemaakt om die in de toekomst te voorkomen. Dan helpt het de veiligheid niet als je sancties op gaat leggen.

Als je echter opzettelijk roekeloze keuzes maakt of grof de regels overtreedt kunnen er wel consequenties zijn uiteraard. Daar lijkt hier geen sprake van echter.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  woensdag 11 september 2019 @ 09:18:49 #67
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_188890594
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2019 12:22 schreef Drekkoning het volgende:
Naar het incident met KLM is toen uitgebreid onderzoek gedaan door de OvV en zijn er aanbevelingen gedaan in het eindrapport. Ik ben benieuwd of dit op soortgelijke wijze fout is gegaan.
Het lijkt er namelijk op dat de flightcrew, net als bij KLM, in de veronderstelling verkeerde dat ze al op de binnenste taxibaan reden onderweg naar de vertrekbaan (Ze vragen bijvoorbeeld om te vertrekken via W2, maar die intersectie is helemaal niet te bereiken vanaf de buitenste taxibaan).

Weer een interessante gebeurtenis in ieder geval
Goede post. Dank.

Een link naar de OvV rapporten en reacties daarop uit 2010:
https://www.onderzoeksraa(...)306-10-februari-2010
pi_188933965
Airbus twitterde op vrijdag 13-09-2019 om 13:55:11 8,997 – 8,998 – 8,999 – 9,000! 👏 Proud to deliver the 9,000th #A320 Family aircraft to our friends at @easyJet! We are sure the new #A320neo will feel like home in the airline’s all Airbus fleet. https://t.co/JYnRuPgbxu reageer retweet
Gaat om G-UZLG, een A320neo geleverd aan Easyjet afgelopen dinsdag 10 september.



De eerste A320 werd op 26 maart 1988 aan Air France geleverd.

De data van leveringen:
4038 dagen later 1000e: 15 april 1999: (A319, F-GRHD, Air France)
1553 dagen later 2000e: 15 juli 2003: (A319, B-6022, Air China)
1283 dagen later 3000e: 17 januari 2007 (A320, 9M-AFP, AirAsia)
955 dagen later 4000e: 28 augustus 2009 (A319, PT-TMA, TAM Linhas Aéreas)
876 dagen later 5000e: 20 januari 2012 (A320, OD-MRL, Middle East Airlines)
776 dagen later: 6000e: 5 maart 2014 (A320, A6-ANW, Air Arabia)
791 dagen later 7000e: 3 mei 2016 (A320, XA-VLQ, Volaris)
640 dagen later 8000e: 1 februari 2018 (A320 B-1068, Air China)
587 dagen later 9000e: 10 september 2019 (A320neo, G-UZLG, Easyjet)
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 13 september 2019 @ 22:55:15 #69
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_188934210
Doen ze goed. En dan te bedenken dat ze nog een backlog van een jaar of 8 hebben bij het huidige orderaantal :D
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_188938853
Wel bijzonder dat van 0 naar 1000 11 jaar heeft geduurd, en hoe snel het vanaf toen ging.
pi_188950910
Vlucht DL72 is zojuist vertrokken vanuit Atlanta, op weg naar Amsterdam.
De vlucht wordt gevlogen met Delta's vier na nieuwste kist en 3e en nieuwste Airbus A330-900neo N403DX.
Dit is de eerste commerciële vlucht voor deze kist die op 28 augustus aan de maatschappij geleverd werd.

Het is ook de eerste keer dat Delta een A330-900neo inzet op een route anders dan Seattle - Shanghai.
Hun eerste 2 A330neo's worden uitsluitend op die route ingezet, alleen hun eerste A330neo ging eenmalig Seattle - Tokio - Seattle (tevens diens eerste lijnvlucht)

En het is überhaupt de eerste keer dat er een A330neo naar Schiphol komt.

Vlucht DL72 landt morgenvroeg om 08:05 uur en vertrekt om 10:05 uur weer als DL73 terug naar Atlanta.

N403DX op 27 augustus in Toulouse, een dag voor levering aan Delta:
pi_188980104
quote:
9s.gif Op zondag 18 augustus 2019 23:01 schreef Pino112 het volgende:
AeronewsRO twitterde op zondag 18-08-2019 om 18:14:08 Hard landing this morning in Ponta Delgada (PDL), Azores - Boeing 757 @:Delta. https://t.co/ahc3WrstqI @:JacdecNew @:AviationSafety https://t.co/m8rfbXCd4Q reageer retweet
Auw.
[ afbeelding ]
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2019 17:14 schreef Iemand91 het volgende:
Deze Antonov is vanuit Everett via Atlanta naar de Azoren gevlogen met plaatwerk en gereedschap voor reparatie van de 757: https://www.flightradar24.com/data/aircraft/ra-82077#21dbd54e

Vertrek vanuit Everett:
[ link | afbeelding ]Atlanta Bound 1 by rssii, on Flickr
Toestel wordt nu overgevlogen naar Atlanta: https://www.flightradar24.com/DAL9959/222031b8



[ Bericht 3% gewijzigd door Iemand91 op 16-09-2019 23:24:22 ]
pi_188981572
In de nacht van zaterdag op zondag vloog El Al voor het allerlaatst met de Boeing 747 van New York terug naar Tel Aviv.
Na 48 jaar en tienduizenden vluchten met El Al's flagship toestel op hun flagship route van Israël naar New York en terug, vloog 4X-ELA Tel Aviv-Jaffa de laatste El Al 747 vlucht vanuit de VS.

Hier een EL Al 747-200 in juli 1992, in een line-up van airlines op JFK waarvan de meesten niet meer bestaan...

  Redactie Sport / Supervogel woensdag 18 september 2019 @ 07:35:03 #74
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_189001925
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2019 12:22 schreef Drekkoning het volgende:
Waar KLM het ooit al eens deed vanaf de andere kant, is er nu ook een Transavia toestel take-off gegaan vanaf de taxibaan parallel aan de Zwanenburgbaan. In dit geval kon de luchtverkeersleider echter nog op tijd de start afbreken.

De radiocommunicatie


[ afbeelding ]

Naar het incident met KLM is toen uitgebreid onderzoek gedaan door de OvV en zijn er aanbevelingen gedaan in het eindrapport. Ik ben benieuwd of dit op soortgelijke wijze fout is gegaan.
Het lijkt er namelijk op dat de flightcrew, net als bij KLM, in de veronderstelling verkeerde dat ze al op de binnenste taxibaan reden onderweg naar de vertrekbaan (Ze vragen bijvoorbeeld om te vertrekken via W2, maar die intersectie is helemaal niet te bereiken vanaf de buitenste taxibaan).

Weer een interessante gebeurtenis in ieder geval :)
Staat nu ook op de NOS:
https://nos.nl/artikel/23(...)aan-op-schiphol.html
pi_189003062
quote:
Post van Drekkoning op 7 september

En NOS zegt;

quote:
Het incident was op 6 september, maar komt nu pas naar buiten.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')