Blijkbaar valt het soms niet op, daar het al twee keer fout is gegaan (beide keren in het donker overigens).quote:Op zaterdag 7 september 2019 12:40 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Dat zie je toch?! Dat je niet op de baan staat.
Je zou zeggen van wel, maar wie weet zijn de piloten gestressed door de onrust die de vakbonden veroorzaken met hun looneisen.quote:Op zaterdag 7 september 2019 12:40 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Dat zie je toch?! Dat je niet op de baan staat.
imho is het de combinatie van bekendheid met zeldzame afwijkingen die zorgen voor fouten.quote:Op zaterdag 7 september 2019 13:03 schreef Drekkoning het volgende:
Waarschijnlijk een stuk automatisme en de bekendheid van het veld waardoor je wat minder beducht bent op de route en je positie.
Jesus, krijg je als piloot/ATC ook een cursus om dit te verstaan?quote:Op zaterdag 7 september 2019 12:22 schreef Drekkoning het volgende:
Waar KLM het ooit al eens deed vanaf de andere kant, is er nu ook een Transavia toestel take-off gegaan vanaf de taxibaan parallel aan de Zwanenburgbaan. In dit geval kon de luchtverkeersleider echter nog op tijd de start afbreken.
De radiocommunicatie
klinkt logisch ja, wat je schrijft.quote:Op maandag 9 september 2019 15:11 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Je zou zeggen van wel, maar wie weet zijn de piloten gestressed door de onrust die de vakbonden veroorzaken met hun looneisen.
[..]
imho is het de combinatie van bekendheid met zeldzame afwijkingen die zorgen voor fouten.
In 2010 was de situatie dat de-icing nodig was, er tegen de gebruikelijke richting van de Alpha taxibaan in werd getaxied én vanuit de toren kwam ook nog eens het voorstel om een kortere route naar de startbaan te nemen.
Vergelijk het met werkzaamheden op de snelweg waar je dagelijks over heen rijdt in februari met sneeuw, waarbij je (met gele strepen) over de andere weghelft wordt geleid en jouw afslag bestaat uit een korte smalle uitvoegstrook die pas enkele tientallen meters vooraf wordt aangegeven. Ben jij dan ook in staat om alsnog de juiste afslag te nemen?
Wat er nu is gebeurd kan je vergelijken met een hoofdweg in je eigen stad die is afgesloten, je wordt omgeleid door een woonwijk met allerlei zijstraatjes waar je wel eens van hebt gehoord, maar waar je eigenlijk zelden komt. Weet jij in het schemer dan ook nog de juiste weg in 1 keer te vinden?
18C wordt niet zo gek vaak als startbaan gebruikt. Ik kan me dan wel voorstellen dat je als piloot dan zoekende bent, ook al ben je op je thuis luchthaven.
Er moet inderdaad een certificaat voor gehaald wordenquote:Op maandag 9 september 2019 15:38 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Jesus, krijg je als piloot/ATC ook een cursus om dit te verstaan?
Nou inderdaad, een mobilofoon die een boer in de trekker heeft hangen is vele malen duidelijker.quote:Op maandag 9 september 2019 15:38 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Jesus, krijg je als piloot/ATC ook een cursus om dit te verstaan?
Oja, Indiërs, zelfs 1 op 1 al feestquote:Op maandag 9 september 2019 19:14 schreef shiznuts het volgende:
Moet je over de Arabische Zee maar eens contact proberen te leggen met Mumbai ovet de HF.
Of Africa... zonder CPDLC.
quote:Op zaterdag 7 september 2019 00:39 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Ze hebben juist aangegeven nog jaren met die dingen te blijven vliegen.
Ze gaan verdwijnen.quote:In February 2019, Airbus announced it will end the A380 production by 2021
Die komen wel aan de bak hoor. Vliegen op A330/A350 bijvoorbeeld of omscholing naar B777/787. Kan allemaal.quote:Op dinsdag 10 september 2019 16:54 schreef Carlos93 het volgende:
Wordt zoiets dan ook nog gezien als zelfmoord voor je carrière als piloot zijnde? Of wat wordt er met de piloten gedaan?
Doel je nu op de taxibaan takeoff?quote:Op dinsdag 10 september 2019 16:54 schreef Carlos93 het volgende:
Wordt zoiets dan ook nog gezien als zelfmoord voor je carrière als piloot zijnde? Of wat wordt er met de piloten gedaan?
Goede post. Dank.quote:Op zaterdag 7 september 2019 12:22 schreef Drekkoning het volgende:
Naar het incident met KLM is toen uitgebreid onderzoek gedaan door de OvV en zijn er aanbevelingen gedaan in het eindrapport. Ik ben benieuwd of dit op soortgelijke wijze fout is gegaan.
Het lijkt er namelijk op dat de flightcrew, net als bij KLM, in de veronderstelling verkeerde dat ze al op de binnenste taxibaan reden onderweg naar de vertrekbaan (Ze vragen bijvoorbeeld om te vertrekken via W2, maar die intersectie is helemaal niet te bereiken vanaf de buitenste taxibaan).
Weer een interessante gebeurtenis in ieder geval
Gaat om G-UZLG, een A320neo geleverd aan Easyjet afgelopen dinsdag 10 september.twitter:Airbus twitterde op vrijdag 13-09-2019 om 13:55:11 8,997 – 8,998 – 8,999 – 9,000! 👏 Proud to deliver the 9,000th #A320 Family aircraft to our friends at @easyJet! We are sure the new #A320neo will feel like home in the airline’s all Airbus fleet. https://t.co/JYnRuPgbxu reageer retweet
quote:Op zondag 18 augustus 2019 23:01 schreef Pino112 het volgende:Auw.twitter:AeronewsRO twitterde op zondag 18-08-2019 om 18:14:08 Hard landing this morning in Ponta Delgada (PDL), Azores - Boeing 757 @:Delta. https://t.co/ahc3WrstqI @:JacdecNew @:AviationSafety https://t.co/m8rfbXCd4Q reageer retweet
[ afbeelding ]
Toestel wordt nu overgevlogen naar Atlanta: https://www.flightradar24.com/DAL9959/222031b8quote:Op dinsdag 27 augustus 2019 17:14 schreef Iemand91 het volgende:
Deze Antonov is vanuit Everett via Atlanta naar de Azoren gevlogen met plaatwerk en gereedschap voor reparatie van de 757: https://www.flightradar24.com/data/aircraft/ra-82077#21dbd54e
Vertrek vanuit Everett:
[ link | afbeelding ]Atlanta Bound 1 by rssii, on Flickr
Staat nu ook op de NOS:quote:Op zaterdag 7 september 2019 12:22 schreef Drekkoning het volgende:
Waar KLM het ooit al eens deed vanaf de andere kant, is er nu ook een Transavia toestel take-off gegaan vanaf de taxibaan parallel aan de Zwanenburgbaan. In dit geval kon de luchtverkeersleider echter nog op tijd de start afbreken.
De radiocommunicatie
[ afbeelding ]
Naar het incident met KLM is toen uitgebreid onderzoek gedaan door de OvV en zijn er aanbevelingen gedaan in het eindrapport. Ik ben benieuwd of dit op soortgelijke wijze fout is gegaan.
Het lijkt er namelijk op dat de flightcrew, net als bij KLM, in de veronderstelling verkeerde dat ze al op de binnenste taxibaan reden onderweg naar de vertrekbaan (Ze vragen bijvoorbeeld om te vertrekken via W2, maar die intersectie is helemaal niet te bereiken vanaf de buitenste taxibaan).
Weer een interessante gebeurtenis in ieder geval
Post van Drekkoning op 7 septemberquote:Op woensdag 18 september 2019 07:35 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Staat nu ook op de NOS:
https://nos.nl/artikel/23(...)aan-op-schiphol.html
quote:Het incident was op 6 september, maar komt nu pas naar buiten.
In 1988 - 1999 was er nog nauwelijks vraag naar al die weekend-citytrips en massale zomer-uittochten naar de Middelandse zee. Daarvoor waren eerst Easyjet en Ryanair nodig en 25 jaar economische groei.quote:Op zaterdag 14 september 2019 09:34 schreef Piles het volgende:
Wel bijzonder dat van 0 naar 1000 11 jaar heeft geduurd, en hoe snel het vanaf toen ging.
quote:Een Belgische F-16 is donderdagochtend neergestort in het westen van Frankrijk, meldt de Belgische luchtmacht donderdag. De twee piloten hebben hun schietstoel gebruikt; een van hen is daarbij vast komen te zitten in hoogspanningskabels.
De piloot zit vast in de buurt van het dorp Pluvigner, in de Bretagne. Hulpdiensten proberen hem nu uit de kabels te bevrijden. Volgens de lokale autoriteiten is hij ongedeerd. De andere piloot is zonder problemen veilig geland.
De F-16 zou donderdagochtend zijn vertrokken voor een oefening. Het is nog onduidelijk hoe het vliegtuig heeft kunnen neerstorten.
Volgens inwoners van het dorp heeft het vliegtuig tijdens de crash het dak van een huis geraakt. Ook zouden verschillende bomen in brand zijn gevlogen. De omwonenden zijn tijdelijk geëvacueerd.
quote:KOPENHAGEN - SAS heeft donderdag een vernieuwd kleurenschema onthuld. De nieuwe livery, waaruit het rood vrijwel is verdwenen, vertegenwoordigt volgens de luchtvaartmaatschappij een nieuwe benadering van Scandinavisch design. De nieuwe Airbus A350 en A320neo krijgen het nieuwe kleurenschema als eerste.
Het gaat om de eerste update van de SAS-livery in 21 jaar. Het in 1998 onthulde oude kleurenschema was redelijk tijdloos, en het nieuwe ontwerp is er grotendeels op gebaseerd.
In het nieuwe ontwerp overheerst het traditionele SAS-blauw meer dan voorheen, terwijl de motoren niet langer rood gekleurd zijn. Nieuw is ook dat het klassieke SAS-logo groot in zilver op het voorste deel van de romp wordt afgebeeld.
Het over de romp doorlopende blauw van de staart doet enigszins denken aan de vernieuwde livery van Lufthansa. De kleuren van de vlaggen van Denemarken, Zweden en Noorwegen zijn zoals gebruikelijk op gestileerde wijze op de romp geplaatst.
De SAS-vloot zal tijdens reguliere onderhoudsbeurten van de nieuwe kleuren worden voorzien. De maatschappij verwacht dat in 2024 alle toestellen zijn overgeschilderd.
Bijna honderd nieuwe Airbus-toestellen die SAS in bestelling heeft staan worden voor die tijd met de nieuwe livery afgeleverd. Het gaat om tachtig A320neo’s, vijf A330’s, acht A350’s en drie A321LR’s.
Ik zie veel te weinig tietquote:Op donderdag 19 september 2019 18:53 schreef derLudolf het volgende:
https://www.luchtvaartnie(...)rndls-in-airbus-a380
Nooit geweten dan LH crew soms werkt in Lederhose of Dirndls Wel leuk om daar aandacht aan te besteden.
Dit is twee weken nadat het eveneens Franse Aigle Azur ook faillissement aanvroeg.twitter:flightradar24 twitterde op donderdag 19-09-2019 om 21:34:10 Citing financial difficulties, French airline XL Airways has announced that it will stop selling tickets effective today, 19 Sep. Flights this weekend are scheduled, but flights from 23 Sep onward may be canceled. XL Airways fleet and route information: https://t.co/wtTHHz7laX https://t.co/M10Iy2yTuP reageer retweet
quote:Op maandag 9 september 2019 15:38 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Jesus, krijg je als piloot/ATC ook een cursus om dit te verstaan?
Idd ieder jaar rond Oktoberfesttijd. In ieder geval voor veel vluchten van en naar MUC.quote:Op donderdag 19 september 2019 18:53 schreef derLudolf het volgende:
https://www.luchtvaartnie(...)rndls-in-airbus-a380
Nooit geweten dan LH crew soms werkt in Lederhose of Dirndls Wel leuk om daar aandacht aan te besteden.
Dat komt door de opnamekwaliteit, in het echt is het veel beterquote:Op maandag 9 september 2019 15:38 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Jesus, krijg je als piloot/ATC ook een cursus om dit te verstaan?
Die piloten leken niet wakker te zijn, ondanks de ongewone situatie. In het begin zit er een hint van de toren in die ze best wakker had kunnen schudden. Daarnaast heb je natuurlijk verlichting die je zou moeten helpenquote:Op vrijdag 20 september 2019 00:46 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Mocht je nog mee willen lezen
quote:Het is over en uit voor reisorganisatie Thomas Cook. De gesprekken van zondag voor een noodlening zijn op niks uitgelopen. Vluchtuitvoering is per direct gestaakt.
Gestrand
Het bedrijf gaat een verplicht faillissement in. Zo’n 600.000 mensen zijn momenteel op vakantie met de touroperator, waaronder 150.000 Britse meldt de Britse Civil Aviation Authority (CAA). Deze vakantiegangers moeten worden gerepatrieerd, één van de grootste operaties ooit, zo meldt de BBC.
Matterhorn
De Britse overheid en de CAA hebben tientallen vliegtuigen gehuurd om iedereen terug te brengen. Zondagavond werden de eerste toestellen leeg naar de vakantiebestemming gestuurd. ‘Operatie Matterhorn’ was begonnen.
Nederland
Thomas Cook Nederland / Neckermann stelt in een verklaring dat het onderdeel is van Thomas Cook continentaal Europa. Voor dit bedrijf is geen faillissement aangevraagd. “Klanten die hun Thomas Cook/Neckermann pakketreis geboekt hebben, zijn beschermd door het Stichting Garantiefonds Reizen”, aldus het bedrijf. “De Nederlandse organisatie bekijkt op dit moment welke mogelijke opties er zijn om de impact van het faillissement van de Thomas Cook Group Plc te beperken voor haar klanten en haar medewerkers.” In Nederland werken 200 mensen bij Thomas Cook en gaan jaarlijks circa 400.000 klanten met Thomas Cook/Neckermann Reizen op vakantie.
Condor
Het Duitse Condor zegt in een persbericht wel nog te vliegen. Ook deze tak valt onder het continentaal Europa gedeelte van het bedrijf. Voor de Duitse tak van Thomas Cook is geen faillissement aangevraagd. Wel is er bij de regering een overbruggingskrediet aangevraagd. Jaarlijks vliegen 8 miljoen mensen met Condor.
Airlines
Vijf maatschappijen vallen onder de Thomas Cook groep; te weten Thomas Cook Airlines UK, Thomas Cook Airlines Balearics, Thomas Cook Airlines Scandinavia, Condor Flugdienst, Thomas Cook Aviation. Samen beschikken de airlines over 117 toestellen. 73 daarvan zijn een A320 of A321.
twitter:flightradar24 twitterde op maandag 23-09-2019 om 03:59:47 The last Thomas Cook flight to depart was #MT2643 from Orlando to Manchester. reageer retweet
Heeft Ethiad ze nog eigenlijk? Die hadden toch ook 340s, waarvan 1 met F1 livery? Aerolineas Argentinas heeft er geloof ik nog een paar. Iberia weet ik niet zeker.quote:Op woensdag 25 september 2019 07:21 schreef DeeBee het volgende:
Coole liveries ook en een all-A340 airline, wow.
A340 begint zo langzaamaan wel aardig zeldzaam te worden...
Etihad heeft ze parked / retired. QR ook dit jaar, de 4 A346.quote:Op woensdag 25 september 2019 17:09 schreef flipsen het volgende:
[..]
Heeft Ethiad ze nog eigenlijk? Die hadden toch ook 340s, waarvan 1 met F1 livery? Aerolineas Argentinas heeft er geloof ik nog een paar. Iberia weet ik niet zeker.
quote:Defensie gaat op zoek naar een vervanger voor de Gulfstream IV. Dat heeft staatssecretaris Barbara Visser de Tweede Kamer vandaag laten weten. De voorkeur gaat naar een jong gebruikt toestel, uit te rusten met zelfbeschermingssystemen en militaire communicatieapparatuur.
De keuze viel daarop nadat is gekeken naar de aanschafkosten. Ook een rol speelden de gegarandeerde beschikbaarheid en de relatief korte tijd die nodig is om een vliegtuig aan te passen aan militair gebruik.
Steeds meer mankementen
Voor het vervoer van VIP's of kleine groepen personen, onder meer naar risicovolle inzetgebieden, heeft Defensie sinds 1996 de Gulfstream IV. Dit in 1987 gebouwde militaire passagiersvliegtuig is technisch verouderd en aan het einde van zijn levensduur. Het vliegtuig vertoonde de laatste jaren steeds meer mankementen. Daarnaast was het bereik te klein evenals het aantal passagiers dat kan meevliegen. Daarom is besloten de Gulfstream vervroegd te vervangen.
Eisen
Het nieuwe toestel moet minimaal 12.000 kilometer in 1 keer kunnen overbruggen en plaats bieden aan minimaal 13 passagiers. In de praktijk is het huidige aantal van maximaal 11 vaak aan de krappe kant, zeker als beveiligingspersoneel meereist.
In veel gebieden waar Nederlandse militairen missies uitvoeren, bestaat de dreiging van infraroodgeleide luchtdoelrakketten. De vervanger van de Gulfstream IV moet daarom een zelfbeschermingssysteem tegen deze dreiging krijgen.
Met de vervanging van de Gulfstream IV is een bedrag van tussen de ¤ 25 en ¤ 100 miljoen euro gemoeid. De verwachting is dat de kosten ruim onder het maximum blijven. Defensie wil gelijk beginnen met het vervangingstraject. Het toestel wordt naar verwachting in 2021 in gebruik genomen.
En 11 personen is vaak krap, maar 13 is primaquote:Op donderdag 26 september 2019 17:33 schreef derLudolf het volgende:
Lekker ruim weergeven budget ook, factor 4
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |