In 1988 - 1999 was er nog nauwelijks vraag naar al die weekend-citytrips en massale zomer-uittochten naar de Middelandse zee. Daarvoor waren eerst Easyjet en Ryanair nodig en 25 jaar economische groei.quote:Op zaterdag 14 september 2019 09:34 schreef Piles het volgende:
Wel bijzonder dat van 0 naar 1000 11 jaar heeft geduurd, en hoe snel het vanaf toen ging.
quote:Een Belgische F-16 is donderdagochtend neergestort in het westen van Frankrijk, meldt de Belgische luchtmacht donderdag. De twee piloten hebben hun schietstoel gebruikt; een van hen is daarbij vast komen te zitten in hoogspanningskabels.
De piloot zit vast in de buurt van het dorp Pluvigner, in de Bretagne. Hulpdiensten proberen hem nu uit de kabels te bevrijden. Volgens de lokale autoriteiten is hij ongedeerd. De andere piloot is zonder problemen veilig geland.
De F-16 zou donderdagochtend zijn vertrokken voor een oefening. Het is nog onduidelijk hoe het vliegtuig heeft kunnen neerstorten.
Volgens inwoners van het dorp heeft het vliegtuig tijdens de crash het dak van een huis geraakt. Ook zouden verschillende bomen in brand zijn gevlogen. De omwonenden zijn tijdelijk geëvacueerd.
quote:KOPENHAGEN - SAS heeft donderdag een vernieuwd kleurenschema onthuld. De nieuwe livery, waaruit het rood vrijwel is verdwenen, vertegenwoordigt volgens de luchtvaartmaatschappij een nieuwe benadering van Scandinavisch design. De nieuwe Airbus A350 en A320neo krijgen het nieuwe kleurenschema als eerste.
Het gaat om de eerste update van de SAS-livery in 21 jaar. Het in 1998 onthulde oude kleurenschema was redelijk tijdloos, en het nieuwe ontwerp is er grotendeels op gebaseerd.
In het nieuwe ontwerp overheerst het traditionele SAS-blauw meer dan voorheen, terwijl de motoren niet langer rood gekleurd zijn. Nieuw is ook dat het klassieke SAS-logo groot in zilver op het voorste deel van de romp wordt afgebeeld.
Het over de romp doorlopende blauw van de staart doet enigszins denken aan de vernieuwde livery van Lufthansa. De kleuren van de vlaggen van Denemarken, Zweden en Noorwegen zijn zoals gebruikelijk op gestileerde wijze op de romp geplaatst.
De SAS-vloot zal tijdens reguliere onderhoudsbeurten van de nieuwe kleuren worden voorzien. De maatschappij verwacht dat in 2024 alle toestellen zijn overgeschilderd.
Bijna honderd nieuwe Airbus-toestellen die SAS in bestelling heeft staan worden voor die tijd met de nieuwe livery afgeleverd. Het gaat om tachtig A320neo’s, vijf A330’s, acht A350’s en drie A321LR’s.
Ik zie veel te weinig tietquote:Op donderdag 19 september 2019 18:53 schreef derLudolf het volgende:
https://www.luchtvaartnie(...)rndls-in-airbus-a380
Nooit geweten dan LH crew soms werkt in Lederhose of Dirndls Wel leuk om daar aandacht aan te besteden.
Dit is twee weken nadat het eveneens Franse Aigle Azur ook faillissement aanvroeg.twitter:flightradar24 twitterde op donderdag 19-09-2019 om 21:34:10 Citing financial difficulties, French airline XL Airways has announced that it will stop selling tickets effective today, 19 Sep. Flights this weekend are scheduled, but flights from 23 Sep onward may be canceled. XL Airways fleet and route information: https://t.co/wtTHHz7laX https://t.co/M10Iy2yTuP reageer retweet
quote:Op maandag 9 september 2019 15:38 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Jesus, krijg je als piloot/ATC ook een cursus om dit te verstaan?
Idd ieder jaar rond Oktoberfesttijd. In ieder geval voor veel vluchten van en naar MUC.quote:Op donderdag 19 september 2019 18:53 schreef derLudolf het volgende:
https://www.luchtvaartnie(...)rndls-in-airbus-a380
Nooit geweten dan LH crew soms werkt in Lederhose of Dirndls Wel leuk om daar aandacht aan te besteden.
Dat komt door de opnamekwaliteit, in het echt is het veel beterquote:Op maandag 9 september 2019 15:38 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Jesus, krijg je als piloot/ATC ook een cursus om dit te verstaan?
Die piloten leken niet wakker te zijn, ondanks de ongewone situatie. In het begin zit er een hint van de toren in die ze best wakker had kunnen schudden. Daarnaast heb je natuurlijk verlichting die je zou moeten helpenquote:Op vrijdag 20 september 2019 00:46 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Mocht je nog mee willen lezen
quote:Het is over en uit voor reisorganisatie Thomas Cook. De gesprekken van zondag voor een noodlening zijn op niks uitgelopen. Vluchtuitvoering is per direct gestaakt.
Gestrand
Het bedrijf gaat een verplicht faillissement in. Zo’n 600.000 mensen zijn momenteel op vakantie met de touroperator, waaronder 150.000 Britse meldt de Britse Civil Aviation Authority (CAA). Deze vakantiegangers moeten worden gerepatrieerd, één van de grootste operaties ooit, zo meldt de BBC.
Matterhorn
De Britse overheid en de CAA hebben tientallen vliegtuigen gehuurd om iedereen terug te brengen. Zondagavond werden de eerste toestellen leeg naar de vakantiebestemming gestuurd. ‘Operatie Matterhorn’ was begonnen.
Nederland
Thomas Cook Nederland / Neckermann stelt in een verklaring dat het onderdeel is van Thomas Cook continentaal Europa. Voor dit bedrijf is geen faillissement aangevraagd. “Klanten die hun Thomas Cook/Neckermann pakketreis geboekt hebben, zijn beschermd door het Stichting Garantiefonds Reizen”, aldus het bedrijf. “De Nederlandse organisatie bekijkt op dit moment welke mogelijke opties er zijn om de impact van het faillissement van de Thomas Cook Group Plc te beperken voor haar klanten en haar medewerkers.” In Nederland werken 200 mensen bij Thomas Cook en gaan jaarlijks circa 400.000 klanten met Thomas Cook/Neckermann Reizen op vakantie.
Condor
Het Duitse Condor zegt in een persbericht wel nog te vliegen. Ook deze tak valt onder het continentaal Europa gedeelte van het bedrijf. Voor de Duitse tak van Thomas Cook is geen faillissement aangevraagd. Wel is er bij de regering een overbruggingskrediet aangevraagd. Jaarlijks vliegen 8 miljoen mensen met Condor.
Airlines
Vijf maatschappijen vallen onder de Thomas Cook groep; te weten Thomas Cook Airlines UK, Thomas Cook Airlines Balearics, Thomas Cook Airlines Scandinavia, Condor Flugdienst, Thomas Cook Aviation. Samen beschikken de airlines over 117 toestellen. 73 daarvan zijn een A320 of A321.
twitter:flightradar24 twitterde op maandag 23-09-2019 om 03:59:47 The last Thomas Cook flight to depart was #MT2643 from Orlando to Manchester. reageer retweet
Heeft Ethiad ze nog eigenlijk? Die hadden toch ook 340s, waarvan 1 met F1 livery? Aerolineas Argentinas heeft er geloof ik nog een paar. Iberia weet ik niet zeker.quote:Op woensdag 25 september 2019 07:21 schreef DeeBee het volgende:
Coole liveries ook en een all-A340 airline, wow.
A340 begint zo langzaamaan wel aardig zeldzaam te worden...
Etihad heeft ze parked / retired. QR ook dit jaar, de 4 A346.quote:Op woensdag 25 september 2019 17:09 schreef flipsen het volgende:
[..]
Heeft Ethiad ze nog eigenlijk? Die hadden toch ook 340s, waarvan 1 met F1 livery? Aerolineas Argentinas heeft er geloof ik nog een paar. Iberia weet ik niet zeker.
quote:Defensie gaat op zoek naar een vervanger voor de Gulfstream IV. Dat heeft staatssecretaris Barbara Visser de Tweede Kamer vandaag laten weten. De voorkeur gaat naar een jong gebruikt toestel, uit te rusten met zelfbeschermingssystemen en militaire communicatieapparatuur.
De keuze viel daarop nadat is gekeken naar de aanschafkosten. Ook een rol speelden de gegarandeerde beschikbaarheid en de relatief korte tijd die nodig is om een vliegtuig aan te passen aan militair gebruik.
Steeds meer mankementen
Voor het vervoer van VIP's of kleine groepen personen, onder meer naar risicovolle inzetgebieden, heeft Defensie sinds 1996 de Gulfstream IV. Dit in 1987 gebouwde militaire passagiersvliegtuig is technisch verouderd en aan het einde van zijn levensduur. Het vliegtuig vertoonde de laatste jaren steeds meer mankementen. Daarnaast was het bereik te klein evenals het aantal passagiers dat kan meevliegen. Daarom is besloten de Gulfstream vervroegd te vervangen.
Eisen
Het nieuwe toestel moet minimaal 12.000 kilometer in 1 keer kunnen overbruggen en plaats bieden aan minimaal 13 passagiers. In de praktijk is het huidige aantal van maximaal 11 vaak aan de krappe kant, zeker als beveiligingspersoneel meereist.
In veel gebieden waar Nederlandse militairen missies uitvoeren, bestaat de dreiging van infraroodgeleide luchtdoelrakketten. De vervanger van de Gulfstream IV moet daarom een zelfbeschermingssysteem tegen deze dreiging krijgen.
Met de vervanging van de Gulfstream IV is een bedrag van tussen de ¤ 25 en ¤ 100 miljoen euro gemoeid. De verwachting is dat de kosten ruim onder het maximum blijven. Defensie wil gelijk beginnen met het vervangingstraject. Het toestel wordt naar verwachting in 2021 in gebruik genomen.
En 11 personen is vaak krap, maar 13 is primaquote:Op donderdag 26 september 2019 17:33 schreef derLudolf het volgende:
Lekker ruim weergeven budget ook, factor 4
twitter:MennoSwart twitterde op zaterdag 28-09-2019 om 08:02:54 April 2017: Minister Schultz verkoopt #regeringsvliegtuig PH-KBXOpbrengst: 3.7 miljoen ❌ klopt nietKoper: @AllianceQQ ❌ klopt nietLees hoe 2 Australiërs 🇦🇺 NL’se overheid 🇳🇱 te slim af zijn ✈👉 https://t.co/tUVxElJu5X#regeringstoestel #aviation #planespotting #AvGeek https://t.co/93PLvuHLpT reageer retweet
Klopt. De Boeing fabriek in Charleston heeft even stilgelegen tijdens storm Dorian.quote:Op zondag 29 september 2019 23:29 schreef Peterselieman het volgende:
Had KLM niet nu ongeveer de tweede 787-10 moeten ontvangen? Het toestel heeft volgens mij het luchtruim nog niet eens gekozen
Voor wie niet wil zoeken: Amsterdam - Buenos Aires Daarna vliegt ie trouwens nog door naar Santiago de Chile en dan weer terug via Buenos Aires.quote:Op maandag 30 september 2019 15:13 schreef Iemand91 het volgende:
De langst durende non-stop vlucht vanaf Amsterdam is nu KL701.
twitter:transavia twitterde op dinsdag 01-10-2019 om 11:10:48 Natuurlijk doen wij ook mee aan de #tetrischallenge! Heb jij je altijd al afgevraagd wat er allemaal in een Transavia-vliegtuig zit? Wij laten het je graag zien!Hoeveel spullen denk jij dat hier liggen?#transavia #airline #airplane #transaviacrew https://t.co/PHu3g2KY8A reageer retweet
twitter:kon_marine twitterde op dinsdag 01-10-2019 om 20:48:11 @transavia Jullie leggen de druk nu wel heel erg hoog... reageer retweet
Ik vermoed dat die stoelen er sowieso uit moesten wegens onderhoudquote:Op woensdag 2 oktober 2019 09:23 schreef Karstman het volgende:
Dat is wel next level shit, ze hebben zelfs de stoelen eruit geschroefd. Die bagage zal wel alleen handbagage zijn lijkt me.
twitter:Breaking911 twitterde op woensdag 02-10-2019 om 16:24:20 BREAKING: A B-17G bomber crashed at Bradley International Airport north of Hartford, CT. It reportedly crashed into a building at the airport. No official confirmation of fatalities & injuries. Aircraft reportedly part of "Wings Of Freedom Tour". Photo via @IaffS15 https://t.co/9fYPtsQvRu reageer retweet
twitter:Bradley_Airport twitterde op woensdag 02-10-2019 om 16:21:15 We can confirm that there was an accident involving a Collings Foundation World War II aircraft this morning at Bradley Airport. We have an active fire and rescue operation underway. The airport is closed. We will issue further updates as information becomes available. reageer retweet
Mocht de Marine hier in meegaan dan mag dit van mij ook wel in dit topic gepost wordenquote:Op dinsdag 1 oktober 2019 23:53 schreef Iemand91 het volgende:
Zullen jullie vast niet gemist hebben, maar toch even posten:[ afbeelding ]twitter:transavia twitterde op dinsdag 01-10-2019 om 11:10:48 Natuurlijk doen wij ook mee aan de #tetrischallenge! Heb jij je altijd al afgevraagd wat er allemaal in een Transavia-vliegtuig zit? Wij laten het je graag zien!Hoeveel spullen denk jij dat hier liggen?#transavia #airline #airplane #transaviacrew https://t.co/PHu3g2KY8A reageer retweet
Dit is overigens wel een heerlijke reactietwitter:kon_marine twitterde op dinsdag 01-10-2019 om 20:48:11 @:transavia Jullie leggen de druk nu wel heel erg hoog... reageer retweet
Photoshop?quote:Op woensdag 2 oktober 2019 09:23 schreef Karstman het volgende:
Dat is wel next level shit, ze hebben zelfs de stoelen eruit geschroefd. Die bagage zal wel alleen handbagage zijn lijkt me.
Dan hebben ze wel heel veel werk in het goed krijgen van de perspectieven enzo gelegd.. vermoed dat ze wat uurtjes over hadden.quote:
ADRIA STAAKT ALLE VLUCHTEN EN VRAAGT FAILLISSEMENT AANquote:Op woensdag 25 september 2019 19:03 schreef shiznuts het volgende:
Ze vallen wel in bosjes om die airlines.
Adria Airways gaat het ook niet zo lekker: https://www.aerotime.aero(...)-week-to-sort-itself . Treft natuurlijk ook wetlease die ze uitvoerden.
Ben benieuwd of/wanneer we definitief geen 'Alitalia' toestellen meer gaan tegenkomen in de toekomst. 'Onkruid vergaat niet' zeker? Maffioso injecties zullen ook wel helpen.
Dat hebben meer mensen aan Transavia gevraagd: https://www.linkedin.com/(...)186523434532864-eY29quote:
Handicap-racequote:Op maandag 7 oktober 2019 00:03 schreef Iemand91 het volgende:
DC-2 PH-AJU "Uiver" van KLM de gehandicaptenrace
Afgelopen augustus na een rondreis door Hawaii, via Seattle terug naar huis.quote:Op vrijdag 23 augustus 2019 22:00 schreef boriq het volgende:
Afgelopen dinsdag de tour van Airbus gedaan in Hamburg. In vergelijking met de tour van Boeing in Everett (vorig jaar augustus gedaan) was er qua bezochte hallen niet veel verschil. Bij Airbus eerst een filmpje bekeken over het bedrijf, daarna de hal waar de A330 rompen de isolatie en bekabeling krijgen, waarna het naar een van de A320 hallen ging waar ze in elkaar werden gezet. Tot slot nog de hal voor de A380 bezocht, waar er nog een stond van Emirates, maar voornamelijk A320(neo's) de ruimte vulden. Ook een A321Neo (volgens mij LR) van La Compagnie stond daar in de hal.
Het verschil met Boeing vond ik vooral de manier waarop het verteld werd. Bij Boeing was alles en iedereen geweldig, voelde als een Europeaan echt als de America First retoriek. Bij Airbus had de (zeer goede) tourgids ook complimenten voor Boeing en vertelde voor mijn gevoel ook hoe iets negatiefs in elkaar zat en niet alleen de positieve dingen.
Helaas geen foto's kunnen maken, dat was natuurlijk verboden en werd door twee beveiligers goed in de gaten gehouden.
quote:Documentaire over 's werelds oudste, nog opererende luchtvaartmaatschappij: KLM. Naast interviews met diverse mensen binnen het bedrijf, duiken we in de geschiedenis met unieke beelden uit het rijke KLM-archief.
Het zou goddomme eens tijd worden ook zeg...quote:Op maandag 14 oktober 2019 06:29 schreef shiznuts het volgende:
Btw, zijn er ook nog flightsimmers?
Microsoft is bezig aan een indrukwekkende nieuwe versie en je kunt je inschrijven voor Alpha access: https://www.flightsimulator.com/flighting-signup/
Mijn lokale vliegveld 😭 zeven doden te betreuren.quote:Op woensdag 2 oktober 2019 17:00 schreef Iemand91 het volgende:twitter:Breaking911 twitterde op woensdag 02-10-2019 om 16:24:20 BREAKING: A B-17G bomber crashed at Bradley International Airport north of Hartford, CT. It reportedly crashed into a building at the airport. No official confirmation of fatalities & injuries. Aircraft reportedly part of "Wings Of Freedom Tour". Photo via @:IaffS15 https://t.co/9fYPtsQvRu reageer retweet[ afbeelding ]twitter:Bradley_Airport twitterde op woensdag 02-10-2019 om 16:21:15 We can confirm that there was an accident involving a Collings Foundation World War II aircraft this morning at Bradley Airport. We have an active fire and rescue operation underway. The airport is closed. We will issue further updates as information becomes available. reageer retweet
Lijkt om Nine-O-Nine te gaan.
Jup! PPL op een C172. Daarnaast vliegervaring op helikopters en turboprops vanuit mijn werk Op welk veld vlieg je?quote:Op woensdag 16 oktober 2019 22:27 schreef PH-KCD het volgende:
Zijn er hier PPLers of studenten? Ik vlieg morgen mijn tiende les in een C150, leuk circuitjes vliegen met een 50deg crosswind van 11kts :-D
Israël die commerciële vliegtuigen gaat ombouwen... Ik blijf het ergens toch verdacht vinden.quote:Op donderdag 17 oktober 2019 12:30 schreef Iemand91 het volgende:
Leasemaatschappij GECAS en Israel Aerospace Industries (IAI) hebben de Boeing 777-300ERSF aangekondigd. Het is de eerste after-market conversie programma voor de Boeing 777.
[ afbeelding ]
De 777-300ERSF "Bit Twin" is geoptimaliseerd voor de e-commerce en express cargo, niet de 'zware' cargo zoals Cargolux e.d. vervoerd.
Zo heeft het 47 standaard pallet posities (10 meer dan de 777F en 8 meer dan de 747-400F) terwijl de maximum payload ongeveer gelijk is aan de 777F.
GECAS heeft ook direct een order voor 15 stuks geplaatst met opties voor nog eens 15; allen eigen toestellen. GECAS verwacht dat er tot 2030 zo'n 150-175 -300ERSF's gebouwd en geleverd kunnen worden.
GECAS zal ook het prototype leveren; A6-EBB die momenteel voor Emirates vliegt.
Die zal in december 2020 naar Tel Aviv worden gevlogen voor ombouw en certificatie en eerste commerciële vlucht moeten eind 2022 gebeuren.
[ afbeelding ]
Wat denk je dat ze er mee doen dan? Afweersystemen, moet ik in die richting denken?quote:Op donderdag 17 oktober 2019 13:54 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Israël die commerciële vliegtuigen gaat ombouwen... Ik blijf het ergens toch verdacht vinden.
Gaaf, dus dan heb je ook een CPL? :-)quote:Op donderdag 17 oktober 2019 00:01 schreef bonhoeffer het volgende:
[..]
Jup! PPL op een C172. Daarnaast vliegervaring op helikopters en turboprops vanuit mijn werk Op welk veld vlieg je?
shiz? Waar zijn je nuts geblevenquote:Op vrijdag 18 oktober 2019 04:58 schreef shiz het volgende:
Wij gingen altijd van EHGG met de TB10 naar Leer-Papenburg. Kan je goede currywurst eten. Gd times.
Ben geloof ik nog nooit met een Cessna/hoogdekker gevlogen. Succes met alles!
Welke TB10? Martinair Flight Academy? Ik moet nog eens naar Leer, tot nu toe alles rondom Groningen gedaan, zodra ik solo mag (zal de volgende les worden, als ik de presolo test haal) zal ik daar vaker heengaan... gelukkig ben ik gek op curryworstquote:Op vrijdag 18 oktober 2019 04:58 schreef shiz het volgende:
Wij gingen altijd van EHGG met de TB10 naar Leer-Papenburg. Kan je goede currywurst eten. Gd times.
Ben geloof ik nog nooit met een Cessna/hoogdekker gevlogen. Succes met alles!
Voorbeeld, 2 dagen geleden:quote:Op vrijdag 18 oktober 2019 23:21 schreef valentijn101 het volgende:
Ik weet niet of ik het hier kan vragen dus verplaats het gerust.
Zodra er een koffer staat kruipen onze katten er in. Goed opletten voor we de koffer dicht doen dus.
Nou zijn onze katten niet uniek dus ik vroeg me af. Komt het wel eens voor dat er koffers met huisdieren bij security ontdekt worden.
DFA. Ook DA42 Twin Star. Garmin 1000 is a thing of dreams. Mooi spul.quote:Op vrijdag 18 oktober 2019 18:58 schreef PH-KCD het volgende:
[..]
Welke TB10? Martinair Flight Academy? [..]
Ik enkel met een DA42 en verder geen laagdekkers
Ooh spannend! Lekker rustig zo'n 1e keer solo. En wat een performance increase opeens, zonder zo'n zware gast naast je. Bij Oostwold touch 'n goes doen op 't 'fietspadje'. Dan bij Barssel grasveldlandingen doen. Bremerhaven is tof. De turn van base naar final is meer dan 90 graden. Geloof dat ik in Oldenburg was. Diepholz. Bremen, Münster-Osnabruck (heerlijke threshold baselegs vliegen), Paderborn-Lippstadt natuurlijk. Rendsburg was ik eens. Porta Westfalica (klinkt zo heerlijk exotisch... is gewoon Duitsland). Maastricht-Aachen. Zwartberg. Kortrijk. Geloof Erfurt en Liège/Luik voor nightflights. Mis ik er vast nog wat. Helaas geen SEP/MEP actueel gehouden... 10+ jaar dat ik al niet meer achter een stuurknuppel van een propellertuigje heb gezeten. Daarvoor dan B772 bij RVR900 SCT002 OVC005.quote:Ik moet nog eens naar Leer, tot nu toe alles rondom Groningen gedaan, zodra ik solo mag (zal de volgende les worden, als ik de presolo test haal) zal ik daar vaker heengaan... gelukkig ben ik gek op curryworst
*Echter omdat vluchten nagenoeg nooit de afstand hemelsbreed vliegen maar corrigeren voor wind, weer etc. zijn de gevlogen afstanden vaak anders/meer. Zo gaat de Newark - Singapore vluchten vaak via Europa en is de gevlogen afstand dan meer dan de JFK-SYD vlucht; zo was de laatste SQ21 vlucht 16.470 kilometer.twitter:flightradar24 twitterde op zaterdag 19-10-2019 om 08:53:42 #QF7879 update from the flight deck: JUST CROSSED THE USA WEST COAST AND WE JUST GOT OUR FIRST ARE WE THEREYET. ___Just over 14 hours to go to Sydney. https://t.co/v39ZrePTJR https://t.co/es8fnz3Bun reageer retweet
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |