Dit heeft véél te veel tijd gekost...Het is 7 oktober 2019 en dus is bij deze KLM 100 jaar.
Op 7 oktober 1919 wordt in het notariskantoor van mr. H. Stoop in Den Haag de 'Koninklijke Luchtvaart Maatschappij voor Nederland en Koloniën' opgericht.
Eerder op 12 september dat jaar verleende Koningin Wilhelmina de maatschappij al het predicaat "Koninklijk".
Hiermee is KLM 's de oudste nog onder onder haar oorspronkelijke naam opererende luchtvaartmaatschappij ter wereld.
De eerste vlucht vond plaats op 17 mei 1920. Die dag vloog een geleasde De Havilland DH.16 met registratie G-EALU van de Britse maatschappij Aircraft Transport and Travel (AT&T) van Croyden Airport (Londen) naar Amsterdam. De vlucht duurde 2 uur en 15 minuten en vloog op 90 meter hoogte.
De DH-16 werd gevlogen door H. ‘Jerry’ Shaw en had aan boord 2 journalisten, Britse ochtendkranten en een brief van de burgemeester van Londen gericht aan de burgemeester van Amsterdam.
Het toestel landde om 12:45 uur op Schiphol; de eerste KLM vlucht was geschiedenis.
Hieronder wordt het toestel opgewacht door de eerste president-directeur van KLM; Albert Plesman:
Wanneer eind 1920 AT&T failliet gaat neemt KLM 4 DH.9Bs van de maatschappij over; dit werden de eerste eigen toestellen van KLM. In augustus dat jaren komen 2 Fokker F.II toestellen bij KLM; de eerste toestellen op eigen naam.
Op 30 september 1920 volgen de eerste vlucht met de nieuwe Fokker; van Amsterdam naar Londen.
Het Fokker tijdperk zou nog 97 jaar duren bij KLM tot de laatste Fokker F70 vlucht op 28 oktober 2017, ook weer van Londen naar Amsterdam.
Op 9 juli 1925 vervoerd KLM fokstier Nico V door KLM met een Fokker F.III (H-NABR) vanaf vliegveld Waalhaven naar Parijs gevlogen.
Normaal gesproken zou dit met een vrachtwagen gebeuren; maar in België heerste mond- en klauwzeer.
Nico was het eerste zoogdier ooit dat per vliegtuig werd vervoerd:
Op 1 oktober 1924 volgt de eerste intercontinentale vlucht voor KLM; van Amsterdam naar Batavia in Nederlands-Indië, het huidige Jakarta.
Die dag vertrekt een Fokker F.VII (H-NACC) richting Praag. Boven Bulgarije kregen ze technische problemen en bij de noodlanding brak het rechter landingsgestel. Op 2 november konden ze weer vertrekken en uiteindelijk kwamen ze op 24 november aan in Batavia.
Het toestel tijdens de eerste etappe en de route naar Batavia:
Vanaf 29 september 1929 werden de Amsterdam - Batavia vluchten reguliere lijnvluchten die tot de uitbraak van de Tweede Wereldoorlog, 's werelds langste lijnvluchten zouden zijn.
Op 24 oktober 1934 won de DC-2 PH-AJU "Uiver" van KLM de handicaprace van de beroemde MacPherson Robertson London-Melbourne air race. Tevens werd ze tweede in de snelheidsrace.
Een beroemde foto is gemaakt in Albury, Australië waar de DC-2 een nachtelijk noodlanding moest maken op een paardenrenbaan waar automobilisten met hun auto's de baan hadden verlicht.
De volgende morgen moest de DC-2 met man en macht naar een drogere plek worden getrokken zodat het kon vertrekken voor de laatste etappe naar Melbourne:
Op 21 november landde de Uiver weer op Nederlandse bodem werd ze groots werd onthaald:
In 1940 neemt KLM 2 Douglas DC-5's in dienst; KLM zal de enige maatschappij zijn die dit type in gebruik neemt. Hiermee is KLM ook de enige maatschappij die elk type verkeersvliegtuig van Douglas heeft gevlogen, van de DC-2 tot en met de MD-11.
Wanneer de Tweede Wereldoorlog uitbreekt worden de meeste toestellen van KLM vernietigd op Schiphol.
Maar in september 1945 begint KLM alweer met binnenlandse en internationale vluchten.
Op 21 mei 1946 start KLM de eerste lijnvlucht van Amsterdam naar New York met de Douglas DC-4.
Na de oorlog is KLM de eerste Europese maatschappij die vluchten begint tussen Europa en de Verenigde Staten.
De DC-4 boven Manhatten bij de eerste vlucht naar New York:
Op 25 maart 1960 komt KLM terecht in de Jet Age; hun eerste Douglas DC-8 landt op Schiphol:
Op 28 april 1967 verhuist KLM vanaf het stationsgebouw op Schiphol-Oost naar het nieuw geopende Schiphol-Centrum.
Op 31 januari 1971 landde KLM's eerste 747 op Schiphol. De 747-200B PH-BUA Mississippi was de eerst geleverde 747-200 ter wereld en ook de eerste 747-200 in commerciële service. Dit betekende ook het begin van de widebody tijdperk bij KLM. Op 14 februari 1971 volgde KLM's eerste lijnvlucht met de 747; naar New York.
De 747 werd bij de ontvangst in de hagelnieuwe, speciaal voor de enorme 747 gebouwde hangar 11 gereden:
Zoals zoveel maatschappijen in die tijd leed KLM aan overcapaciteit. In 1975 namen ze daarom hun eerste 747-200 combi toestel in ontvangst. Ook hadden ze eerder eind 1972 ook de eerst DC-10 in ontvangst genomen, ter aanvulling op de grotere 747's.
In 1983 nam KLM haar eerste Airbus in de vloot op; de A310.
In 1989 begon KLM code-share vluchten met Northwest Airlines wat zou uitgroeien tot een 50/50 joint venture; waarbij ze gezamenlijk vluchten aanbieden en de kosten en opbrengsten delen; de eerste samenwerking in zijn soort.
Dit resulteerde onder andere in dit soort toestanden:
Op 6 april 1986 plaatste KLM een order voor 6 Boeing 747-400's, op dat moment KLM's duurste order ooit.
Ze waren hiermee de 5e maatschappij in de wereld die de nieuwste versie van de 747 bestelden.
Op 18 mei 1989 ontving ze haar eerste -400; PH-BFA "City of Atlanta" en was hiermee de 3e maatschappij in de wereld die de -400 ontving en de eerste in Europa.
Op de dag van levering was de order al gegroeid naar 13 toestellen; uiteindelijk zouden ze met 46 Boeing 747's vliegen; 17 -200;s, 3 -300's, 22 -400 en 4 -400 vrachttoestellen.
Momenteel vliegen ze nog met 10 747 passagierstoestellen en 3 vrachttoestellen.
5 van die 10 toestellen zijn combi-toestellen; hiermee is KLM ook de laatste maatschappij die met de 747-combi vliegt, nadat Asiana in 2017 haar laatste vluchten met de 747-400M maakte.
KLM's 747 Combi PH-BFR by
Caribb, on Flickr
Op 25 oktober 2003 landt KLM's eerste Boeing 777-200ER op Schiphol en wordt het Boeing widebody twinjet voorgezet, terwijl ze hun 767-300ER's worden uitgefaseerd.
Op 5 mei 2004 valt KLM officieel onder de Air France–KLM Group en samen vormden ze de grootste luchtvaartgroep ter wereld (qua omzet)
Op 26 oktober 2014 land op Schiphol KLM's laatste passagiersvlucht met de MD-11; uitgevoerd door PH-KCE "Audrey Hepburn" vanuit Montreal. Het zijn was de laatste passagiersvlucht ter wereld van de MD-11 en daarmee ook het eind van de wide-body trijet passagiersvluchten.
Op 28 juni 2019 neemt KLM als 6e maatschappij ter wereld en de eerste Europese maatschappij de Boeing 787-10 in dienst.
Vandaag de dag heeft een vloot van 120 toestellen, vliegt op 162 bestemmingen met ruim 30.000 werknemers.
Op naar de volgende 100 jaar.
[ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 07-10-2019 18:17:44 ]