Die Martinair 767 (PH-MCI, stored als N325MP) staat al sinds eind 2011 op Victorville en al minstens een jaar vlakbij de scrapping area. Normaal gesproken zijn de kisten die daar rondom staan snel aan de beurt maar deze staat daar dus al heel lang onaangeroerd (nou ja; af en toe verplaatst dan)quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 07:59 schreef Sunri5e het volgende:
"grappig" om te zien dat een Martinair kist en KLM kist bij elkaar staan/liggen.
Ik heb geen idee of er al anderen teruggebracht zijn. Er zijn in ieder geval al een paar Nederlandse slachtoffers aan de familie overgedragen.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 01:29 schreef GoodGawd het volgende:
Hoe worden de andere nationaliteiten verspreid? 1 vliegtuigje per land, in kleinere sferen. Of zijn er al een paar terug.
Ik verwacht dat die uit australie wel met de australische luchtmacht terug gaan. Die hebben hier toch nog 2 toestellen staan (zag er vanmiddag een overkomen, blijven mooie toestellen).quote:Op woensdag 20 augustus 2014 14:25 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Ik heb geen idee of er al anderen teruggebracht zijn. Er zijn in ieder geval al een paar Nederlandse slachtoffers aan de familie overgedragen.
Je moet natuurlijk ook bedenken dat het een Maleisisch vliegtuig/maatschappij was met - na Nederland - de meeste slachtoffers. Vrijdag is er dan ook een dag van nationale rouw in Maleisië.
De andere slachtoffers zijn minder per land; misschien worden die ook apart vervoerd maar kan ook zijn dat die op de 'normale' manier worden teruggebracht. Dat wil zeggen; in de cargo area.
Zeer goed mogelijk inderdaad.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 19:12 schreef DaMook het volgende:
Ik verwacht dat die uit australie wel met de australische luchtmacht terug gaan. Die hebben hier toch nog 2 toestellen staan (zag er vanmiddag een overkomen, blijven mooie toestellen).
idem dito..quote:Op donderdag 21 augustus 2014 00:01 schreef flipsen het volgende:
* flipsen zit te F5´en voor een historische post van Iemand
+1quote:Op zaterdag 23 augustus 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Nou dan is er hier weer een Vandaag in de geschiedenis post:
knip
Ik heb geen flauw idee, zie alleen een gebouwtje staan?quote:Op zaterdag 23 augustus 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
1 keer raden wat hier op een veldje vlakbij staat.![]()
Maakt dit het duidelijker?quote:Op zaterdag 23 augustus 2014 01:05 schreef MaxMark het volgende:
Ik heb geen flauw idee, zie alleen een gebouwtje staan?
Ja;, dat was een foutje dat er ingeslopen wasquote:Waarom trouwens een hele routebeschrijving, bedoel je iig wel het punt bij Andrews AFB?
Niet echt.. is het een SAM oid?quote:Op zaterdag 23 augustus 2014 14:07 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Maakt dit het duidelijker?![]()
[ afbeelding ]
[..]
Ja;, dat was een foutje dat er ingeslopen was...
Gewoon jacks.quote:Op zaterdag 23 augustus 2014 16:09 schreef flipsen het volgende:
Die kan redelijk afgeschreven worden inderdaad, zeker als het al zo´n ouwetje is. Wel vreemd, niet goed opgelet bij het plaatsen van die stuenen (zullen ongetwijfeld een prachtige naam hebben)?
Dat had ik toch moeten weten, ik luister al 41 jaar naar die naamquote:
quote:Op zaterdag 23 augustus 2014 16:16 schreef flipsen het volgende:
Dat had ik toch moeten weten, ik luister al 41 jaar naar die naam
Dat zijn punten speciaal hiervoor gemaakt.quote:Op zaterdag 23 augustus 2014 16:19 schreef flipsen het volgende:
Is er een reden voor (ongetwijfeld) dat ze het vlieguig volledig op zo´n klein oppervlak laten rusten? Een plateautje van 30x30cm zorgt al voor heeeeel veel minder druk per vierkante cm lijkt me.
Altijd lastig als een Engelssprekend persoon mij begroet in een vliegtuigquote:
quote:Op zaterdag 23 augustus 2014 16:25 schreef flipsen het volgende:
[..]
Altijd lastig als een Engelssprekend persoon mij begroet in een vliegtuig
quote:Op zaterdag 23 augustus 2014 16:25 schreef flipsen het volgende:
[..]
Altijd lastig als een Engelssprekend persoon mij begroet in een vliegtuig
Jep, lease loopt af.quote:Op maandag 25 augustus 2014 16:33 schreef Sunri5e het volgende:
2016 vind ik erg snel. Dat is dus max 11 jaar in dienst. De leasecontracten lopen af? Of wat is de reden?
Vier weken vooraf is dat nog niet echt duidelijk te zeggen, kan nog zoveel veranderen in die tijd. Dag of twee vantevoren is het wat duidelijker, hoewel er tot kort voor vertrek wijzingen in de operatie mogelijk zijn.quote:Op maandag 25 augustus 2014 17:21 schreef Sunri5e het volgende:
Heb jij ook inzicht in dienstregenlening van de Nederlandse airlines? Dus weet jij bijvoorbeeld nu al welk vliegtuig er voor bijvoorbeeld over 4 weken staat ingeroosterd op een bepaalde route?
Die schema's zijn er wel, maar door allerlei redenen (vertragingen, technische mankementen, etc) zijn die nog behoorlijk onder voorbehoud. Van de maatschappijen die wij afhandelen krijgen wij iig de dag van te voren de definitieve registraties door van de desbetreffende vluchten. En dan kan er kort voor vertrek alsnog een andere kist ingezet worden.quote:Op maandag 25 augustus 2014 17:21 schreef Sunri5e het volgende:
Heb jij ook inzicht in dienstregenlening van de Nederlandse airlines? Dus weet jij bijvoorbeeld nu al welk vliegtuig er voor bijvoorbeeld over 4 weken staat ingeroosterd op een bepaalde route?
Dat weet ik. Maar heeft er iemand inzicht in welke kist er momenteel ingepland staat op een bepaalde vlucht?quote:Op maandag 25 augustus 2014 19:01 schreef Thetallguy het volgende:
[..]
Vier weken vooraf is dat nog niet echt duidelijk te zeggen, kan nog zoveel veranderen in die tijd. Dag of twee vantevoren is het wat duidelijker, hoewel er tot kort voor vertrek wijzingen in de operatie mogelijk zijn.
quote:'Martinair moet groeien en vloot moderniseren'
SCHIPHOL - Martinair moet investeren in een nieuwe, moderne vloot. Ook moet het aantal vliegtuigen van de vrachtmaatschappij groeien van negen toestellen nu naar "meer dan twaalf". Dat staat in een plan van de ondernemingsraad (or) van het dochterbedrijf van Air France-KLM, waarover het Financieele Dagblad maandag bericht. Air France-KLM neemt in september een beslissing over de toekomst van het bedrijf.
Het moederbedrijf zou de verlieslijdende vrachtdochter willen imkrimpen, maar intern bij Martinair zeggen betrokkenen nog wel degelijk perspectief te zien in de aparte vrachtactiviteit. En volgens de or moet Martinair juist uitbreiden en investeren in een nieuwe, zuinigere vliegtuigen. Daardoor wordt het voor Air France-KLM makkelijker om op prijs te concurreren, zo blijkt volgens het FD uit onderzoek van de or.
De or sprak met deskundigen en concludeert dat de vrachtdivisie in Nederland wel degelijk bestaansrecht heeft, mits er juist geïnvesteerd wordt. De directie van Martinair bevestigt in het FD via een woordvoerder dat het bedrijf een plan van de or heeft ontvangen, maar zegt in een reactie dat ‘alle opties’ op tafel liggen. De or zelf wil geen toelichting geven, zolang de gesprekken met de directie lopen.
Vorige maand meldde het Britse vakblad The Loadstar nog dat Air France-KLM voorbereidingen treft om vrachtdochter Martinair in de verkoop te zetten. De verkoop van Martinair zou betekenen dat Air France-KLM alle activiteiten met full freighters op Schiphol staakt, en KLM alleen nog vracht in de bellies van haar passagiersvliegtuigen zou vervoeren.
quote:Transavia 2.0 koerst af op ingrijpende maatregelen
DRIEBERGEN - Topman Mattijs ten Brink van Transavia heeft in een mededeling, vooruitlopend op de officiële bekendmaking aan het gehele personeel, een ingrijpende kostenbesparing aangekondigd. De maatschappij gaat 15 procent bezuinigen op personeel en overige uitgaven. Ten Brink spreekt tegelijkertijd zijn vertrouwen in het personeel uit, waarvan de komende periode veel wordt verwacht en voor wie het even slikken is.
"Er moet heel veel veranderen de komende jaren en ik heb vertrouwen in het team, de organisatie, onze marktpositie en onze nieuwe plannen", schrijft de Transavia-directeur. Ten Brink wil zijn personeel alvast voorbereiden op wat komen gaat. Op 8 september geeft de directie volledig openheid van zaken over de nieuwe koers van de maatschappij.
'Slack' minimaliseren
Het minder rooskleurige nieuws, naar het lijkt: "Tegelijkertijd zullen we ook stappen zetten op het kostenvlak. Daar een juiste balans in vinden, is de grote uitdaging voor onze hele organisatie. Om de ticketprijs concurrerend te kunnen blijven houden, moeten we onze kosten per eenheid minimaal 15 procent verlagen. We werken aan strak georganiseerde operationele processen, niet alleen om voor onze passagiers een voorspelbaar product te realiseren, maar ook om intern zo min mogelijk te verspillen, en alle 'slack' te minimaliseren. We zullen nog meer focus op inkoop en aansturing van leveranciers hebben, bepaalde activiteiten uitbesteden, en ook kijken in samenspraak met onze sociale partners, naar een verlaging van de totale personeelskosten", aldus Ten Brink.
Transavia heeft vorige week ook al overleg gehad met de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers over de plannen. Hoe de prijsvechter met amper 30 toestellen het wil gaan opnemen tegen de overmacht van concurrenten met een vloot van, in enkele gevallen, meer dat 250 vliegtuigen, blijft nog onduidelijk volgens insiders.
Mattijs ten Brink meldt verder: "Om de terugval in de chartermarkt op te vangen zetten we al langere tijd stevig in op de groei van onze lijndiensten. Met ons produkt en service weten we de passagiers daarmee aan ons te binden; dit kun je zien aan het feit dat de groei van het aantal passagiers de stevige groei in productie zelfs overstijgt".
Volledige low cost airline
"We zullen echter veel sneller dan verwacht de transitie moeten maken naar een positie als volledige low cost airline (in het Nederlands vaak vertaald als ‘prijsvechter’, vandaar de verkeerde conclusie in de media dat we dan ook onze prijzen zouden gaan verlagen)”, meldt Ten Brink. In een strategisch plan is nu voor Transavia "een duidelijke lijn uitgezet om de versnelde transitie naar een concurrerende positie op de low cost markt te bereiken".
De Transavia-directeur vervolgt: “De eerste stappen worden inmiddels al gezet. Dat doen we onder andere door de IT-systemen te moderniseren, zodat we klaar zijn om de groei aan te kunnen, we sneller kunnen inspelen op nieuwe marktontwikkelingen en onze operationele prestaties kunnen verbeteren. Op die manier buigen we onze achterstandspositie om in een voorsprong. Transavia investeert verder in haar merkbeleving en bekendheid (ook in het buitenland) en in de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten voor passagiers om de inkomsten te verhogen."
Onderscheiden
“Wat betreft service en produkt moeten we ons meer onderscheiden. Dat doen we met name door een nog betere passagiersbeleving en een volledige digitalisering van ons proces, om het voor onze passagiers zo makkelijk en transparant mogelijk te maken", aldus de Transavia-directeur.
"Ook de positie in de touroperator-markt wordt niet vergeten", belooft hij. "We zullen de samenwerking met een aantal strategische partners juist versterken. Om gezamenlijk beter in te spelen op de veranderingen in consumentengedrag, om processen efficiënter te maken, en om de verdiensten beter in balans te brengen".
Groei ziet de Transavia-directie eigenlijk als een apart onderdeel van de strategie. "Om samen met KLM onze positie binnen Nederland te kunnen handhaven, zullen we de komende jaren (vanaf 2016) moeten groeien in productie. Maar dat kan alleen als de voorwaarden voor winstgevendheid voor die tijd zijn ingevuld. Natuurlijk helpt groei de kosten per eenheid te verlagen, maar lang niet voldoende voor terugkeer naar een gezonde financiële situatie. Die is weer nodig om in onze toekomst te kunnen blijven investeren en onze continuïteit als zelfstandig bedrijf te waarborgen".
Wie verwacht dat Transavia in Frankrijk hetzelfde lot zal treffen als in Nederland heeft het mis. "De positie van Transavia Frankrijk is anders dan die van ons. Ook zij optimaliseren samen met Air France de positie in de Franse markt, maar daarbij trekt Air France zich actief terug van een aantal verliesgevende routes en neemt Transavia de vrijgekomen slots over. Dat en de grotere en deels nog open Franse markt, verklaart de snellere groei van Transavia Frankrijk", aldus ten Brink.
Leidende positie
Zoals al eerder gecommuniceerd onderzoekt de Air France-KLM Groep de mogelijkheden om samen met Transavia een leidende positie op de Europese low cost (point-to-point) markt te verwerven. Dat zou groei ook buiten Nederland en Frankrijk betekenen (en al per 2015), overigens niet direct vanuit Transavia Nederland. "Die groei biedt ons veel voordelen op zowel commercieel- als ook op kostengebied, maar laat onverlet dat wij ook ons eigen plan en ambities moeten realiseren", luidt de wat vage prognose van de KLM-dochter.
Tot slot wordt toegelicht aan de medewerkers hoe het strategisch plan tot stand is gekomen en welke stappen de afgelopen maanden al zijn gezet. "Uiteraard start het met een grondige analyse van de situatie: hoe staat de markt er voor, wat doet de concurrentie, wat zijn de sterke en zwakke punten van onze organisatie, wat willen de verschillende stakeholders en wat is de financiële slagkracht? Daarbij is ook de feedback gebruikt die tijdens alle info- en andere personeelssessies is gegeven. Op basis van onze analyse is het Transavia-management al begonnen met het realiseren van een aantal kritische factoren voor een succesvolle implementatie van het plan. De laatste stap was de formele toetsing met de Raad van Commissarissen en KLM als aandeelhouder. En beiden omarmen onze conclusies en strategische richting”, laat de Transavia-topman tot slot weten.
De commerciele planningsafdeling van de airline. Maar dat is vier weken vooraf dus net zo zeker als het weer voorspellen op zo'n termijnquote:Op maandag 25 augustus 2014 20:32 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Dat weet ik. Maar heeft er iemand inzicht in welke kist er momenteel ingepland staat op een bepaalde vlucht?
Helaas heb ik dat niet.quote:Op maandag 25 augustus 2014 17:21 schreef Sunri5e het volgende:
Heb jij ook inzicht in dienstregenlening van de Nederlandse airlines? Dus weet jij bijvoorbeeld nu al welk vliegtuig er voor bijvoorbeeld over 4 weken staat ingeroosterd op een bepaalde route?
Hmm, nu willen ze grotere vloot, uitbreiden etc. en tijdje geleden moest alles maar verkocht worden. Maar goed; dit komt dan ook van de OR van Martinair, niet van AF-KLM...quote:
twitter:FlightDKM twitterde op woensdag 27-08-2014 om 15:09:35Engineless Qatar Airways #A350 out in the open: #airbus http://t.co/TseKq6Jp2E reageer retweet
Nee, bijvoorbeeld de 777 heeft een crew rest met platte bedden voor de flight crew, maar in een a330 moeten ze het inderdaad doen met een stoel in de cabine.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 15:38 schreef LintuxCx het volgende:
Ging het hier laatst nou over "crew rest areas" trouwens? Drie weken geleden vloog ik met BA van LHR naar ICN (Seoul), en de stoel naast me (11K) was gereserveerd voor piloten die uitrustten. Ik dacht dat elk vliegtuig wel een hokje daarvoor in de buurt van de cockpit had, maar dat is dus niet per sé zo?
Volgens mij heb ik die van de 747 zelfs een keer gezien toen ik na aankomst een paar minuten in de cockpit (dat was een 747) mocht kijken.
Welke datum vloog je? Ik neem aan vlucht 17 van BA?quote:Op woensdag 27 augustus 2014 15:38 schreef LintuxCx het volgende:
Ging het hier laatst nou over "crew rest areas" trouwens? Drie weken geleden vloog ik met BA van LHR naar ICN (Seoul), en de stoel naast me (11K) was gereserveerd voor piloten die uitrustten. Ik dacht dat elk vliegtuig wel een hokje daarvoor in de buurt van de cockpit had, maar dat is dus niet per sé zo?
Volgens mij heb ik die van de 747 zelfs een keer gezien toen ik na aankomst een paar minuten in de cockpit (dat was een 747) mocht kijken.
Had ik laatst ook, in een 767 geloof ik. Helemaal achterin waren 2 stoelen met een gordijntje afgeschermd. Een passagier was juist op één van die stoelen ingechecked en maakte nogal stampij dat ze per se daar wilde zitten, terwijl de stewardess air hostess dat weigerde. Uiteindelijk werd ze bij de nooduitgang neergezetquote:Op woensdag 27 augustus 2014 15:38 schreef LintuxCx het volgende:
Ging het hier laatst nou over "crew rest areas" trouwens? Drie weken geleden vloog ik met BA van LHR naar ICN (Seoul), en de stoel naast me (11K) was gereserveerd voor piloten die uitrustten. Ik dacht dat elk vliegtuig wel een hokje daarvoor in de buurt van de cockpit had, maar dat is dus niet per sé zo?
Volgens mij heb ik die van de 747 zelfs een keer gezien toen ik na aankomst een paar minuten in de cockpit (dat was een 747) mocht kijken.
Wel erg fuel-efficient op deze manierquote:Op woensdag 27 augustus 2014 15:51 schreef Thetallguy het volgende:
A350 in Qatar kleurtjesmist alleen nog 2 belangrijke onderdelen.
twitter:FlightDKM twitterde op woensdag 27-08-2014 om 15:09:35Engineless Qatar Airways #A350 out in the open: #airbus http://t.co/TseKq6Jp2E reageer retweet
quote:Fire-suppression foam accidentally spread over a wide area at the Oklahoma Army National Guard base in Tulsa on Tuesday morning, covering several helicopters,
(...)
The emergency foam was released during a test of the base's alarm and safety system by a civilian contractor. It filled the hangars and surrounded 10 Black Hawk helicopters.
De achtste. Was een 777-200. Vandaag teruggevlogen op BA18, nu heb ik nooit iemand op 11K gezien geloof ik (maar misschien wisselt het stoelnummer wel).quote:Op woensdag 27 augustus 2014 20:08 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Welke datum vloog je? Ik neem aan vlucht 17 van BA?
Niet alle 777s zo lijkt het - of ze zijn niet altijd groot genoeg misschien.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 18:24 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Nee, bijvoorbeeld de 777 heeft een crew rest met platte bedden voor de flight crew, maar in een a330 moeten ze het inderdaad doen met een stoel in de cabine.
Dan vloog je op de LHR - ICN met G-YMMO. Jouw BA18 vlucht vandaag was met G-YMMG.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 18:26 schreef LintuxCx het volgende:
De achtste. Was een 777-200. Vandaag teruggevlogen op BA18, nu heb ik nooit iemand op 11K gezien geloof ik (maar misschien wisselt het stoelnummer wel).
Alle 777's zijn even groot, alleen de lengte verschilt.quote:Niet alle 777s zo lijkt het - of ze zijn niet altijd groot genoeg misschien.
Op een of andere manier lijkt me dat toch niet zo heel prettig in zo'n container...quote:Op donderdag 28 augustus 2014 23:23 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Dan vloog je op de LHR - ICN met G-YMMO. Jouw BA18 vlucht vandaag was met G-YMMG.
G-YMMO en G-YMMG beschikken over een cabin crew Overhead Rest Area boven de cabine bij deur 3.
Maar niet een overhead rest voor de cockpit crew. Die moeten rusten in de cabine zelf.
[..]
Alle 777's zijn even groot, alleen de lengte verschilt.
Een cabin of cockpit crew rest area is mogelijk op praktisch alle vliegtuigen maar het is aan de maatschappijen of ze dat willen hebben.
Zo zijn er BA 777-200's met beide, maar ook kisten met de een van beide of helemaal geen cabin/cockpit crew rest area.
Alle BA 777-300's hebben zowel een cockpit crew rest area als een voor de cabin crew.
BA denkt dus niet alle 777's zulke routes te laten vliegen waarbij rest areas nodig zijn.
Zo heeft Emirates bijvoorbeeld bij een aantal A380's dus ook zo'n grote rest area achter in de cabine, zie hier. Puur bedoelt voor de (ultra-)long-haul vluchten.
Maar goed; deze komt ook regelmatig in Amsterdam, wat met zo'n 6.5 uur ook niet bepaald ver/lang is.![]()
Ach, je kunt altijd nog dit doen:
[ afbeelding ]
In Lufthansa's A340; achterin de cabine zit een trap naar beneden waar de toiletten zitten. Daar zit ook een deur die naar deze crew rest area leidt. En dit is gewoon een container die ze eruit kunnen halen.
Hoezo niet? Geeft meer bewegingsruimte (iig in de hoogte) dan zo'n overhead slaapcabine.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 09:00 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Op een of andere manier lijkt me dat toch niet zo heel prettig in zo'n container...
Wel leuk om te zien.
Klopt inderdaad, ik sprak vanuit mijn ervaring bij de KLM. Het is op zowel de 200 als 300 optioneel. De ruimte is er wel, maar de maatschappij moet er wel voor willen betalen.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 18:26 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Niet alle 777s zo lijkt het - of ze zijn niet altijd groot genoeg misschien.
Ik kan je nu al vertellen dat je de A380 fijner gaat vinden. Je hebt daar namelijk een inch meer ruimte in de breedte. Helaas is voor economy-passagiers de 777-300 van Emirates niet echt het toonbeeld van ruimte. Maar goed; service maakt een hoop goed.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 10:57 schreef Alec690 het volgende:
Over 2 weken vlieg ik AMS - DXB - BKK met Emirates. Eindelijk komt het er van om met de A380 te vliegen, dit toestel staat al een tijdje op mijn wishlist. Helaas wel economy, vond het prijsverschil met business te groot. Om over First maar te zwijgen.Ben benieuwd!
AMS - DXB en retour is een A380.
DXB - BKK en retour is een 777-300.
Bron: BBCquote:Malaysia Airlines is to cut 6,000 staff as part of recovery plan after being hit by two disasters this year.
The reduction in staff numbers represents around 30% of its workforce of 20,000.
The airline will become completely state owned, and a new chief executive will eventually be put in place.
(...)
Khazanah Nasional, the state investment company that owns a 69% stake in the troubled firm, will take 100% ownership.
(...)
Long haul routes will be slashed, and the airline aims to return to profitability by 2018.
(...)
The firm will be completely delisted from the Bursa Malaysia stock exchange by the end of 2014.
Relevant assets, operations and liabilities of Malaysia Airlines will be transferred to a new company by 1 July 2015.
The current chief executive, Ahmad Jauhari Yahya, will continue to lead the firm until the new company is formed next year.
Laat me raden, je mocht door een raam kijkenquote:Op woensdag 27 augustus 2014 20:35 schreef OEM het volgende:
Afgelopen week in Toulouse geweest, inclusief een bezoekje aan de Airbus factory tours. Stelde vergeleken met die in Hamburg niks voor (in Hamburg liep je dwars door de produktielijn heen, in Toulouse kom je niet eens dichtbij).
Wel grappig: we stonden buiten op een gallerij naar 3 A380's te kijken: een Emirates, een Airbus testkist en een witte met afgeplakte logo's. Terwijl de mensen aan het kijken waren, vraag ik aan de gids of dat de Skymark-kist is van de gecancelde order: ze knikte al halverwege mijn vraag.
Vervolgens vertelde ze aan de groep: one Emirates, one Airbus, and one test plane which is for sale.
Het idee dat je in een container onder bij de vracht verblijft.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 10:49 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Hoezo niet? Geeft meer bewegingsruimte (iig in de hoogte) dan zo'n overhead slaapcabine.
Inderdaad. Beetje zonde van het geld op zo'n manier.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 13:17 schreef MrStalin het volgende:
Laat me raden, je mocht door een raam kijken.
Die Amercian Airlines vlucht is een codeshare met LAN/TAM op dezelfde tijd. An124s kom je zelden tot niet tegen op FR24, Flightaware etc omdat die geen Automatic Dependent Surveillance-Broadcast (ADS-B) hebben oid.quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 17:49 schreef flipsen het volgende:
Zie hem hier echter niet bij staan.. http://www.flightstats.co(...)C&airportQueryType=1
Hm, staat wel een American Airlines om 15:00 vertrek, die hoort hier niet thuis dus wellicht is het die. Gauw douchen en de auto in
Thanksquote:Op zaterdag 30 augustus 2014 18:05 schreef M5 het volgende:
[..]
Die Amercian Airlines vlucht is een codeshare met LAN/TAM op dezelfde tijd. An124s kom je zelden tot niet tegen op FR24, Flightaware etc omdat die geen Automatic Dependent Surveillance-Broadcast (ADS-B) hebben oid.
PAL105 nadert nu de Marianentrog: http://nl.flightaware.com(...)0831/0535Z/KSFO/RPLLquote:Op vrijdag 29 augustus 2014 23:31 schreef Iemand91 het volgende:
Morgen vliegt RP-C7471 of RP-C7473 van Philippine Airlines voor het laatst een commerciële vlucht.
De vlucht gaat van San Francisco naar Manilla en hiermee houdt na net geen 35 jaar de 747 het voor gezien
bij Philippine Airlines.
PAL105 vertrekt over zo'n 32 uur om 22:35 uur plaatselijke tijd (07:35 uur zondagochtend in NL) en landt om 03:40 uur plaatselijke tijd in Manilla (21:40 uur zondagavond hier).
Hiermee zijn ze de zoveelste maatschappij die afstand doet van de 747...
Idem. Komt vooral door de hoek waarin de foto is genomen. Dat zie je niet veel meer (lees: dankzij terrassen die hoger liggen of juist verdwijnen).quote:Op maandag 1 september 2014 09:47 schreef Sunri5e het volgende:
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)44282.jpg]afbeelding[/url] ]
Mooie foto vind ik dit.
Omdat ze die al wel besteld hebben. De eerste 2 komen volgend jaar.quote:
Laatste geruchten zijn dat ANA Skymark zou overnemen, incl. de A380-orders en hier domestic flights mee wil gaan uitvoeren.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 20:35 schreef OEM het volgende:
Afgelopen week in Toulouse geweest, inclusief een bezoekje aan de Airbus factory tours. Stelde vergeleken met die in Hamburg niks voor (in Hamburg liep je dwars door de produktielijn heen, in Toulouse kom je niet eens dichtbij).
Wel grappig: we stonden buiten op een gallerij naar 3 A380's te kijken: een Emirates, een Airbus testkist en een witte met afgeplakte logo's. Terwijl de mensen aan het kijken waren, vraag ik aan de gids of dat de Skymark-kist is van de gecancelde order: ze knikte al halverwege mijn vraag.
Vervolgens vertelde ze aan de groep: one Emirates, one Airbus, and one test plane which is for sale.
Zal wel een tankstop gemaakt hebben. Die Antonov's hebben een range van niets als ze beladen zijn.quote:Op dinsdag 2 september 2014 03:12 schreef flipsen het volgende:
En bij het taxiën naar de gate zie ik opeens de Antonov weer staan
BRC EZE is 2 uurtjesquote:Op dinsdag 2 september 2014 13:28 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Zal wel een tankstop gemaakt hebben. Die Antonov's hebben een range van niets als ze beladen zijn.
Inderdaad de afmetingen. De ARSAT-1 is te groot voor een 747 freighter; lengte is prima maar hoogte/breedte is een probleem).quote:Op dinsdag 2 september 2014 14:56 schreef flipsen het volgende:
BRC EZE is 2 uurtjesEr werd nog wat vracht bijgeladen als ik het goed zag. En een satelliet zal zo zwaar niet zijn lijkt me, ging daarvoor meer om de afmetingen.
Nice try! Maar dat is het schaalmodel wat op Heathrow staatquote:Op dinsdag 2 september 2014 18:18 schreef Woods het volgende:
Zo, er past een zowat een hele fuselage van een A380 in zo'n An-124![]()
[ afbeelding ]
Haha, ben ik daar even gefoptquote:Op dinsdag 2 september 2014 18:25 schreef Thetallguy het volgende:
[..]
Nice try! Maar dat is het schaalmodel wat op Heathrow staatVolgens mij een schaal 1/3 model.
http://www.emirates.com/e(...)newest_landmark.aspx
Volgens Emirates zelf idd schaal 1:3, daarmee even groot als een fullsize 737
Over vergelijkingen en fullsize 737's gesproken, de diameter van de 737 cabine is nagenoeg gelijk aan de diameter van een 777 motorquote:Op dinsdag 2 september 2014 18:25 schreef Thetallguy het volgende:
[..]
Nice try! Maar dat is het schaalmodel wat op Heathrow staatVolgens mij een schaal 1/3 model.
http://www.emirates.com/e(...)newest_landmark.aspx
Volgens Emirates zelf idd schaal 1:3, daarmee even groot als een fullsize 737
In oktober zou PH-TFL moeten komen inderdaad.quote:Op dinsdag 2 september 2014 23:17 schreef Tinos85 het volgende:
Tegen die tijd is de tweede van Arke er ook al toch?
Posts van Iemand91 om 00:00:04, dan hoop ik altijd op een mooie lange geschiedenispostquote:Op woensdag 3 september 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
In oktober zou PH-TFL moeten komen inderdaad.
En over ruim een jaar zou PH-BHA op Schiphol moeten aankomen voor KLM.
Zoals gezegd niet elke dag hèquote:Op woensdag 3 september 2014 04:22 schreef flipsen het volgende:
Posts van Iemand91 om 00:00:04, dan hoop ik altijd op een mooie lange geschiedenispost
quote:TEUGE - Het doek is gevallen voor Stella Aviation Academy BV, tot voor kort een van de grootste opleiders van verkeersvliegers in Nederland. Het faillissement volgt op het verlenen van uitstel van betaling, afgelopen donderdag.
De vliegschool is een dochteronderneming van Stella Aviation. En die holding is weer onderdeel van De Steltenberg Groep BV (DSG) in Leusden. Vandaag werd duidelijk dat deze bovenliggende holding ook op omvallen staat. DSG heeft surseance van betaling gekregen. Het Leusdense bedrijf is eigendom van EHN Investments BV, een gezamenlijke onderneming van Evert-Jan Hilgerman en Edwin Huisman, respectievelijk algemeen directeur en accountable manager van de gesneuvelde vliegschool.
Stella Aviation International BV
Onder de naam Stella Aviation International BV is dinsdag een nieuw bedrijf ingeschreven in het Nederlandse handelsregister. In de registers van erkende vliegscholen van ILenT komt deze naam al wat langer voor. Er werd onder deze vlag lesgegeven in een vestiging op vliegveld Beek. Het is nog niet bekend of er een relatie is tussen het faillissement van Stella op Teuge en de oprichting van het nieuwe bedrijf onder vrijwel dezelfde naam.
De directie van de school was vanmiddag nog niet bereikbaar voor commentaar.
Ah. Daar ben ik ooit nog eens op een informatieavond geweest.quote:Op woensdag 3 september 2014 22:13 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Zoals gezegd niet elke dag hè![]()
![]()
Vliegschool Stella Teuge failliet
[..]
Triest voor de jongens en meiden die hun ton al overgemaakt hebben en nu zonder brevet zittenquote:Op woensdag 3 september 2014 22:13 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Zoals gezegd niet elke dag hè![]()
![]()
Vliegschool Stella Teuge failliet
[..]
Volgens www.airportspotting.com (geen idee hoe betrouwbaar deze bron is) is ook Xiamen Airlines van plan om met de 787 een route naar Amsterdam op te zetten. Xiamen is een SkyTeam member dus wat dat betreft een logische route, ben benieuwd wat er waar van is.quote:Op dinsdag 2 september 2014 22:03 schreef Iemand91 het volgende:
En.....*trommelgeroffel*....de 787 van Arke schijnt vergezelt te worden van een 2e 787 op Schiphol.
All Nippon Airways schijnt vanaf 1 januari dagelijks met een 787 op Schiphol te gaan vliegen vanaf Haneda, Tokyo.
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)07573.jpg]afbeelding[/url] ]
Die kwam ik ook tegen inderdaad; jouw bron zegt zelfs dat deze vanaf 2014 al naar Amsterdam wil vliegen.quote:Op donderdag 4 september 2014 10:22 schreef Thetallguy het volgende:
Volgens www.airportspotting.com (geen idee hoe betrouwbaar deze bron is) is ook Xiamen Airlines van plan om met de 787 een route naar Amsterdam op te zetten. Xiamen is een SkyTeam member dus wat dat betreft een logische route, ben benieuwd wat er waar van is.
Pff, ik zou het zo niet weten. Heb zo ook geen aanraders.quote:Op donderdag 4 september 2014 12:44 schreef crossover het volgende:
Dag mensen. Ik heb een algemene vraag.
Vorig jaar zag ik op het vliegveld van (ik dacht) Bangkok een boekje liggen in een winkel over (civiele) luchtvaart. Hierin werd de werking van vliegtuigen besproken en volgens mij ook de achtergrond van bepaalde (technische) aspecten van vliegen. Dit boekje heb ik in m'n hand gehad omdat het me interessant leek. Nu wil ik dit weer kopen maar ik kom niet echt ver met zoeken. Heeft iemand een idee welk boek dit was, of een andere aanrader voor me? Alvast bedankt
Veel meer informatie op hun website.quote:Welke machinerie komt er op gang meteen na een grote ramp? Politiemensen, hulpverleners en KLM-medewerkers vertellen over de aanpak na de vliegramp op Tenerife in 1977. Wie deed wat? Wat waren de procedures? Wie was verantwoordelijk? Hoe verliepen de huisbezoeken aan de nabestaanden? Andere Tijden over de eerste periode na een grote ramp.
twitter:luchtvaart twitterde op donderdag 04-09-2014 om 18:05:19Drastische maatregelen Martinair en Air France Cargo volgens Franse media reageer retweet
twitter:luchtvaart twitterde op donderdag 04-09-2014 om 18:57:43Md's verdwijnen bij Martinair in 2015 - 2016 reageer retweet
twitter:luchtvaart twitterde op donderdag 04-09-2014 om 19:03:38Personeel Martinair kan aan de slag blijven maar in andere banen bij KlM reageer retweet
Inderdaad:quote:Op donderdag 4 september 2014 19:07 schreef blingbling11 het volgende:
twitter:luchtvaart twitterde op donderdag 04-09-2014 om 18:05:19Drastische maatregelen Martinair en Air France Cargo volgens Franse media reageer retweet
twitter:luchtvaart twitterde op donderdag 04-09-2014 om 18:57:43Md's verdwijnen bij Martinair in 2015 - 2016 reageer retweet
![]()
twitter:luchtvaart twitterde op donderdag 04-09-2014 om 19:03:38Personeel Martinair kan aan de slag blijven maar in andere banen bij KlM reageer retweet
Eind 2016 dus alle Martinair MD-11's eruit.quote:Omdat de vraag naar luchtvrachttransport langzamer herstelt dan verwacht, heeft de Groep extra maatregelen overwogen om de capaciteit verder terug te brengen, boven op de al bestaande inkrimping van de Full Freighter-vloot. Hierbij is onder meer gekeken naar een samenwerkingsverband met een derde partij en naar een mogelijke interne reorganisatie.
Na bestudering van de verschillende alternatieven is besloten de Full Freighter-vloot op Schiphol per eind 2016 terug te brengen tot 3 toestellen. Hiertoe zullen 5 MD-11’s gedurende 2015 en 2016 versneld worden uitgefaseerd.
De Groep zal dan beschikken over een Full Freighter-vloot van 5 toestellen: 2 Boeing 777F’s in Parijs en 3 Boeing 747ERF’s in Amsterdam. In 2013 bestond de vloot nog uit 14 toestellen.
Air France-KLM streeft ernaar om voor al het betrokken personeel een baan te vinden binnen de Groep. Hierover zal overleg plaatsvinden met de Ondernemingsraad en vakbonden van de betrokken ondernemingen.
De Groep blijft een belangrijke speler in de Europese cargosector dankzij haar uitgebreide netwerk van passagierstoestellen met transportcapaciteit in het vrachtruim, aangevuld met Full Freighter-toestellen.
Deze verandering in de Full Freighter-vloot maakt deel uit van een strategisch plan om de bijdrage van Cargo aan de Groep te vergroten. Andere maatregelen zijn o.a. een sterke focus op gespecialiseerde producten als Pharmaceuticals en Express, investeringen in een geavanceerde IT-infrastructuur en e-developments, verdere kostenreductie en meer samenwerkingsverbanden.
Kijk hier eens rond: http://www.aviationmegastore.com/quote:Op donderdag 4 september 2014 12:44 schreef crossover het volgende:
Dag mensen. Ik heb een algemene vraag.
Vorig jaar zag ik op het vliegveld van (ik dacht) Bangkok een boekje liggen in een winkel over (civiele) luchtvaart. Hierin werd de werking van vliegtuigen besproken en volgens mij ook de achtergrond van bepaalde (technische) aspecten van vliegen. Dit boekje heb ik in m'n hand gehad omdat het me interessant leek. Nu wil ik dit weer kopen maar ik kom niet echt ver met zoeken. Heeft iemand een idee welk boek dit was, of een andere aanrader voor me? Alvast bedankt
Bedankt, ik ga kijkenquote:Op donderdag 4 september 2014 22:01 schreef Ferry_76 het volgende:
[..]
Kijk hier eens rond: http://www.aviationmegastore.com/
Ik denk dat je hier wel iets kunt vinden..
quote:
quote:Op zaterdag 6 september 2014 13:31 schreef El_Grando101 het volgende:
Leuke post man!
Fan van je geschiedenis verhalen.
Morgen landt de 124 om 14:00 uur en vertrekt dinsdagmorgen om 10:00 uur. (volgens de planning dan)quote:DEN HAAG (ANP) - Drie Nederlandse transporthelikopters gaan volgende week naar Mali. De Chinooks worden er ingezet voor de VN-vredesmissie in het West-Afrikaanse land. Een Antonov 124-vrachtvliegtuig zal dinsdag vanaf vliegbasis Gilze Rijen de eerste twee Chinooks overbrengen naar Bamako, de hoofdstad van Mali.
Donderdag volgt de derde helikopter, zei een woordvoerder van de luchtmacht vrijdag. Militaire assemblageteams zullen de Chinooks uitladen en weer opbouwen, waarna ze naar het Nederlandse kamp in Gao in het noordoosten van het land vliegen.
In Gao verblijven de meeste van de ongeveer 450 Nederlandse militairen die in Mali zijn. De Chinook-eenheid, die uit 70 mensen bestaat, is op 1 oktober volledig operationeel. De helikopters kunnen worden ingezet voor medische evacuaties en het vervoer van eenheden, wapens, materieel, proviand en andere voorraden. Het kabinet besloot in maart om toch transporthelikopters naar Mali te sturen. Eerder was daar in de Tweede Kamer al op aangedrongen.
De Nederlandse blauwhelmen, onder wie speciale eenheden van commando's en mariniers, vergaren en analyseren in Mali informatie voor de VN-missie. Dat doen ze in elk geval tot eind volgend jaar.
Ook maar ¤99 voor een retour in Economy, vanaf zo'n ¤317 in business en zo'n ¤517 in First Class.quote:SCHIPHOL - Garuda Indonesia is maandag van start gegaan met vluchten op de route Amsterdam-Londen Gatwick. De Londense luchthaven wordt voortaan vijf keer per week aangevlogen, als verlenging van de rechtstreekse route Jakarta-Amsterdam. Garuda zet op de route een Boeing 777-300ER in.
Vanaf Gatwick vliegt de maatschappij via Schiphol weer terug naar Jakarta. Omdat de Indonesische luchtvaartmaatschappij over zogeheten Fifth Freedom-rights beschikt, mag het ook tickets verkopen op het traject Schiphol-Gatwick v.v. Retourvluchten zijn te boeken vanaf 99 euro all-in.
(later meer)
Indonesië is toch een populaire bestemming? Komt het omdat KLM er ook op vliegt?quote:Op maandag 8 september 2014 22:19 schreef Iemand91 het volgende:
Vanaf vandaag kun je met Garuda met een 777 naar London Gatwick:
Garuda Indonesia van start op route Schiphol-Gatwick
[..]
Ook maar ¤99 voor een retour in Economy, vanaf zo'n ¤317 in business en zo'n ¤517 in First Class.
Die economy-fare is heel netjes.
Ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken; laatste wat ik las over de GA88/GA99 is dat het allesbehalve een succes is...
Weet het niet zeker maar laatste wat ik las dat Garuda de 777's een beetje te premium heeft ingericht; 8 first class, 38 business en (maar) 286 economy.quote:Op dinsdag 9 september 2014 12:49 schreef Mylene het volgende:
Indonesië is toch een populaire bestemming? Komt het omdat KLM er ook op vliegt?
En nu volgt er weer een maatschappij:quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 23:31 schreef Iemand91 het volgende:
Morgen vliegt RP-C7471 of RP-C7473 van Philippine Airlines voor het laatst een commerciële vlucht.
De vlucht gaat van San Francisco naar Manilla en hiermee houdt na net geen 35 jaar de 747 het voor gezien
bij Philippine Airlines.
PAL105 vertrekt over zo'n 32 uur om 22:35 uur plaatselijke tijd (07:35 uur zondagochtend in NL) en landt om 03:40 uur plaatselijke tijd in Manilla (21:40 uur zondagavond hier).
Hiermee zijn ze de zoveelste maatschappij die afstand doet van de 747...
Ook vandaag wel hoor. Moet je maar even de (online) Tv-gids doorkijken.quote:Op donderdag 11 september 2014 01:25 schreef nattermann het volgende:
Ah ja, 11 september
Het is dat je het opmerkt anders was het me niet eens opgevallen. Normaal word je doodgegooid met docu's etcetera.
quote:Op donderdag 11 september 2014 01:07 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
En nu volgt er weer een maatschappij:
[ afbeelding ]
Air New Zealand ZK-NBV bij rotatie in Auckland om 19:30 uur lokale tijd (09:30 uur vanmorgen in Nederland) voor de vlucht naar San Francisco. Daar is ze een paar uur geleden om 12:03 uur (21:03 uur NL) geland.
Bij terugkomst in Auckland zit het na ruim 33 jaar erop voor de 747 bij Air New Zealand...
Hij mocht het zelf niet meer mee maken; Apollo 11 zou pas in 1969 vertrekken en Neil Armstrong zou op 21 juli 1969 de eerste stap op de maan zetten.quote:"No nation which expects to be the leader of other nations can expect to stay behind in this race for space. ... We choose to go to the Moon in this decade and do the other things, not because they are easy, but because they are hard."[
Deze keer geen problemen; PZ-TCP is maandag na aankomst doorgevlogen naar Parijs (CDG) voor een A-check.quote:Op zaterdag 13 september 2014 13:50 schreef Sunri5e het volgende:
Die A340 van Surinam Airways staat ook meer stil dan dat hij vliegt.... Dat ding heeft om de haverklap problemen.
Vandaar; jammer, ik had gisteren graag nog een A340 op de foto gezet:quote:Op zaterdag 13 september 2014 16:55 schreef Iemand91 het volgende:
Wordt nu opgevangen door een verschillende 767-300 toestellen waaronder G-POWD van Titan en CS-TLO van Euro Atlantic.
Beluga celebrates the 20th anniversary of its first flightquote:Op zaterdag 13 september 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Vandaag in de geschiedenis:
- 13 september 1994: De Airbus A300-600ST Super Transporter / Beluga vliegt voor het eerst in de vorm van F-GSTA.
Het op de Airbus A300-600 gebaseerde vrachtvliegtuig vervoert onderdelen voor Airbus. Er zijn er 5 gebouwd als opvolger voor de 5 op de Boeing 377 Stratocruiser gebaseerde "Super Guppies"
Momenteel is Airbus bezig met een opvolger, gebaseerd op de A330.
Gaaf! Iedereen wil dan natuurlijk aan het raampje lijkt me, wel een mooie ervaring natuurlijk.quote:Op maandag 15 september 2014 14:26 schreef Iemand91 het volgende:
KLM MD-11 nieuws:
[ afbeelding ]
- Morgen om 11:11 uur zal de kaartverkoop starten voor 3 Farewell rondvluchten op 11/11 (11 november dus) met een KLM MD-11 vanaf Amsterdam. Kaarten kosten ¤111 maar je krijgt er wel een gratis boek bij (ik gok het Farewell MD-11 afscheidsboek à ¤25.11)
Klinkt aantrekkelijk maar wat me tegenhoudt is het feit dat je natuurlijk heel veel beroerde stoelen hebt voor zo'n rondvlucht.
KLM zal morgen op de sociale media meer hierover bekend maken.
Vraag me af hoeveel hiervan nou echt waar is en tot hoeverre het overdreven wordt.quote:Op donderdag 11 september 2014 16:25 schreef Mylene het volgende:
Boeing boos op Al Jazeera over reportage Boeing 787.
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/economie/1.2084028
http://www.aljazeera.com/(...)149181020694622.html
Ja, het is nu echt uitverkocht helaas.quote:
Huhquote:Op dinsdag 16 september 2014 11:45 schreef Iemand91 het volgende:
Iemand91 gaat voor het eerst vliegen!![]()
Neemt direct z'n vader mee die ook nooit gevlogen heeft.![]()
Wij twee zijn dan ook de enige van de familie die nooit gevlogen hebben...
Als je dit leest en ook nog mee wil; de pagina staat op uitverkocht maar soms komen er plekken vrij, dus blijf nog even proberen. (lees: pagina verversen)
Cathay Pacific, maar dan moet je snel zijn. Want vanaf 1 november zetten ze de 777-300ER in op Amsterdam.quote:Op zaterdag 13 september 2014 16:59 schreef Ferry_76 het volgende:
[..]
Vandaar; jammer, ik had gisteren graag nog een A340 op de foto gezet:
[ link | afbeelding ]
Het leven kan raar lopenquote:Op dinsdag 16 september 2014 13:06 schreef Sunri5e het volgende:
Huh![]()
Jij als über geschiedenisschrijver over de luchtvaart nog nooit gevlogen? Dat rijmt niet.
Nooit de gedachte gehad om eens een retourtje Ryanair voor 30 euro te pakken, just for fun?quote:Op dinsdag 16 september 2014 19:33 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Het leven kan raar lopen...
Sterker nog; de kans was groot dat ik een paar jaar geleden een poging bij KLS had gewaagd.
Achteraf gezien is het maar mooi dat dat niet is doorgegaan...
En over geschiedenis-posts; hopelijk hebben jullie na 00:00 uur even tijd om wat te lezen.![]()
Iets dat een deel van jullie hebben meegemaakt en mogelijk flink wat indruk heeft achtergelaten...
Jawel, maar door allerlei omstandigheden kwam het er gewoon nooit van.quote:Op dinsdag 16 september 2014 21:22 schreef Sunri5e het volgende:
Nooit de gedachte gehad om eens een retourtje Ryanair voor 30 euro te pakken, just for fun?
En zo is het cirkeltje weer mooi rond want het idee voor de Stuka kwam uit Amerika:quote:Op woensdag 17 september 2014 19:10 schreef Iemand91 het volgende:
De meest succesvolle Stuka-piloot, Hans-Ulrich Rudel, heeft namelijk later input gegeven bij het ontwerp van de A-10 Thunderbolt II "Warthog" die op dit moment nog steeds rondvliegt. Hij baseerde zijn input voor de A-10 op zijn ervaringen met de Stuka.
sauce: het boek Fighter door Len Deightonquote:"In september 1933 was Ernst Udet getuige van een vliegshow met Curtiss F8C dubbeldekkers die indrukwekkende duiken demonstreerden. Dit waren naar Amerikaanse standaard verouderde toestellen en de Amerikanen hadden dan ook geen bezwaar toen Udet twee exemplaren van dit toestel aankocht..."
Curtiss F8C. Curtiss noemde dit ontwerp een 'Helldiver' en gaf diezelfde naam aan al haar latere duikbommenwerpers
"..hoewel de exacte manier waarop Udet genoeg geld bijeen wist te krijgen om de twee toestellen te kopen moeilijk is vast te stellen, lijkt het vrijwel zeker dat Hermann Goering hem van dat geld voorzag op zijn advies om de aankoop te doen. Het geld werd naar Udet's rekening overgemaakt, Udet betaalde Curtiss en de twee Helldivers werden verscheept naar Duitsland. Aldaar werden ze ingezet voor de nieuwe luchtmacht.
Sinds de Eerste Wereldoorlog werd er door Duitse theoretici over gediscussieerd of het zinvol was een vliegtuig met machinegeweren en kleine bommen in te zetten tegen frontlinie-infanterie. Met de Helldivers liet Udet zien wat voor dodelijke potentie een dergelijk ontwerp kon hebben: Voor een ervaren piloot was een doel van 30 meter doorsnede raken geen enkel probleem. Dat overtuigde het Duitse Luchtvaart Ministerie (RLM Reichsluftfahrtministerium) van het nut van het concept en zo kregen Junkers en andere Duitse vliegtuigfabrikanten het verzoek zo'n soort machine te ontwerpen."
quote:AMSTELVEEN – KLM is vorige week begonnen met de ombouw van de eerst Boeing 777-200. De PH-BQB werd woensdag 10 september Hangar 14 ingereden voor de inbouw van een geheel nieuw interieur. Het is de eerste KLM Boeing 777-200, van in totaal vijftien, die na tien jaar dienst de hoognodige upgrade krijgt om mee te kunnen doen in het internationale concurrentie geweld. Bijzonder is dat KLM launching customer van een nieuwe Economy Class-stoel.
De ombouw volgt op de eerdere ombouw van alle Boeing 747-400's binnen de vloot. Volgens KLM zijn meerdere afdelingen waaronder Fleet Services, Marketing, Procurement, Inflight Services, Flight Operations, Engineering & Maintenance en Revenu Management betrokken bij de modificatie op Schiphol-Oost bij KLM Engineering & Maintenance.
Hella Jongerius
Net als bij de KLM 747-400 is ook nu de cabine van de Boeing 777-200 in samenwerking met topdesigner Hella Jongerius ontworpen. De stoelen in het in te bouwen interieur worden in de Business Class full flat stoelen. In de Economy Class wordt een geheel nieuw ontworpen stoel ingebouwd. KLM is de eerste luchtvaartmaatschappij die deze stoel installeert, de zogeheten launching customer.
De nieuwe Business en Economy Class stoelen worden voorzien van een geheel nieuw Inflight Entertainment Systeem, met onder andere touch screens in de Economy Class en een second screen in de handset van Business Class stoelen.
Om de installatie van de stoelen mogelijk te maken worden ook nog diverse andere modificaties aan toiletten en galleys uitgevoerd. De ombouw van de PH-BQB zal, volgens de maatschappij, circa vier en een halve week duren, waarna er nog eens een aantal weken nodig zullen zijn voor de uitgebreide certificatiewerkzaamheden. Vanaf januari 2015 worden de overige veertien vliegtuigen omgebouwd. Eind 2015 zal de gehele KLM 777-200 vloot voorzien zijn van het nieuwe interieur.
quote:Current phase-out schedule of the 747-400's:
BFM - 02NOV2015
BFC - 07DEC2015
BFO - 28DEC2015
BFK - 08AUG2016
BFP - 05SEP2016
BFD - 12SEP2016
BFA - 10OCT2016
BFN - 20MAR2017
BFE - 01APR2017
BFR - 23OCT2017
BFB - 01NOV2017
Still SUBJECT TO CHANGE
Ter info; PH-BFA, -BFB en -BFN zijn full-pax, de rest combi.quote:En per november dit jaar: PH-CKD.
Ja, maar ja; dat zag je ook wel aankomen.quote:Op donderdag 18 september 2014 14:20 schreef Flylib het volgende:
Ik heb begrepen dat met de modificatie van de 772's de economy configuratie omhoog gaat naar 3-4-3, net als in de 777-300ER. Of je daar blij van wordt....
Ik ga binnenkort ook maar eens een weekendje Londen doen met de 777quote:Op woensdag 17 september 2014 12:42 schreef Flylib het volgende:
Een eerste verslagje van de Schiphol-Gatwick tag-on van Garuda. Vrijdag is het mijn beurt
Ze maken d'r wel een (ongeorganiseerd) feestje van zeg...quote:Op donderdag 18 september 2014 15:38 schreef Iemand91 het volgende:
Inclusief live-stream. (waar ze schoenen en ventilatieroosters bijzonder interessant vinden![]()
)
Heb begin deze week inderdaad de nieuwe economy class stoelen al zien staan in Hangar 14, allemaal nog in het plastic. Zijn echt mooie stoelen met eindelijk een groter IFE schermquote:Op woensdag 17 september 2014 23:04 schreef Iemand91 het volgende:
De Qatar A380 is geleverd aan Qatar in Hamburg:
En nu alle 747-400's klaar zijn, zijn de 777-200's aan de beurt; te beginnen met PH-BQB:
KLM bouwt eerste Boeing 777-200 om
[..]
Deze is mooi!quote:Op donderdag 18 september 2014 18:34 schreef Fiorano het volgende:
Ik organiseer met een hoop anderen het Ballonfiësta in Barneveld, als dank daarvoor mag ik nog wel eens met de ballon mee. Paar foto's van vorige week Woensdag:
Altijd handig zo'n insider.quote:Op donderdag 18 september 2014 21:27 schreef blingbling11 het volgende:
Heb begin deze week inderdaad de nieuwe economy class stoelen al zien staan in Hangar 14, allemaal nog in het plastic. Zijn echt mooie stoelen met eindelijk een groter IFE scherm![]()
Zal proberen deze week nog ff een foto te maken.
Dit soort korte fifth freedom vluchten zijn sowieso leuk.quote:Op donderdag 18 september 2014 16:26 schreef Tinos85 het volgende:
[..]
Ik ga binnenkort ook maar eens een weekendje Londen doen met de 777
Misschien Amsterdam als tag-on vanuit Istanbul met een a330? Vraag me af of er draagvlak is voor de A380 van Malaysia op Amsterdam. Het is bekend dat Amsterdam niet echt een premium route is voor de meeste maatschappijen.quote:Op vrijdag 19 september 2014 16:48 schreef Iemand91 het volgende:
Even wat random opmerkingen:
Verder wil MAS binnen een paar jaar (bronnen zeggen binnen 3 jaar) hun 777-200ER's uit faseren zodat ze qua grote toestellen alleen de A380 en A330-300 overhouden.
Hun A330-300 schijnt Amsterdam niet te kunnen halen. Wie weet welke toestellen ze nog gaan bestellen (A350, 787) en of ze überhaupt wel in staat zijn wat nieuws te bestellen. Als er wat nieuws komt duurt dat zeker meer dan 3 jaar voordat ze ermee vliegen.
Vond deze ook wel erg geslaagd jaquote:Op donderdag 18 september 2014 22:39 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Deze is mooi!![]()
Bij zulk soort beelden hoop ik serieus dat we in november ook de mogelijkheid hebben om naar buiten te kijken.
Kan, ik heb eerlijk gezegd geen idee wat het gaat worden. Dat het anders gaat worden is dus wel iets wat vaststaat (immers geen 777's meer over een jaar of twee en A330's die het niet non-stop halen).quote:Op zaterdag 20 september 2014 10:30 schreef Leatherface het volgende:
Misschien Amsterdam als tag-on vanuit Istanbul met een a330? Vraag me af of er draagvlak is voor de A380 van Malaysia op Amsterdam. Het is bekend dat Amsterdam niet echt een premium route is voor de meeste maatschappijen.
Heel gaaf; lijkt me een heel aparte ervaring om in stilte zo boven donker Nederland te zweven.quote:Op zaterdag 20 september 2014 11:09 schreef Fiorano het volgende:
[..]
Vond deze ook wel erg geslaagd ja. Moet je net mazzel mee hebben, vaak is het wolkendek te dik dus gaat de piloot er sowieso niet doorheen. Daarnaast moet je ook een piloot hebben die het überhaupt durft.
Maatje van me is zelf piloot en doet af en toe een nachtvaart, krijg je dus dit soort foto's :
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Nachtvaarten worden overigens relatief weinig gedaan, je mag namelijk wel opstijgen in het donker maar niet landen. Je bent dus sowieso +-6/7uur onderweg. Boven Duitsland mag je dan weer niet nachtvaren, en je wil uiteraard ook niet boven de zee uitkomen.
Wordt 09:30 uur dat ze vertrekt.quote:Op zondag 21 september 2014 01:39 schreef Iemand91 het volgende:
En nog een laatste heads up; over zo'n 30/32 uur (0730z/0930lt ?) vertrekt Amy Johnson voor haar een-na-laatste vlucht. De ruim 20 jaar oude/jonge PH-KCA vertrekt op maandagmorgen als KL9865 naar Atlanta; hierna zal ze haar allerlaatste vlucht uitvoeren naar Bob Sikes Airport in Florida. ;w
En nog een van vandaagquote:[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Was eigenlijk van plan om deze week nog even naar Schiphol te gaan; maar dat is helaas niet gelukt.
En van Flightradar verdwenen boven de Atlantische Oceaan. Vanmorgen bij vertrekquote:Op zondag 21 september 2014 23:40 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Wordt 09:30 uur dat ze vertrekt.
[..]
En nog een van vandaag [ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Sommigen maken er een hobby van om een complete vlucht te filmen.quote:Op maandag 22 september 2014 13:17 schreef Flylib het volgende:
En ik heb afgelopen vrijdag de oversteek naar Gatwick gemaakt met Garuda. Fijn vluchtje, en met de prijzen die ze voor deze vlucht aanbieden een prima alternatief voor weekendbreakers. Hier een video impressie:
De terugweg verliep chaotisch. Ik vloog vanaf Southend met Easyjet, maar door een megavertraging met mijn trein vanuit Londen moest ik bij aankomst voor mijn leven rennen om dat vliegtuig nog te kunnen halen (ik en ruim 20 anderen die uit die trein stapten), maar gelukkig ben je vanaf het station direct in de terminal en het boarden was gelukkig nog maar net begonnen. Met een ongelofelijk fieuw gevoel was ik binnen 40 minuutjes weer thuis.
Ik had een maand of twee geleden nog een kort binnenlands vluchtje gemaakt in Indonesië met Garuda. Was goed te doen. Een entertaimentscherm met touch screen heb ik bij Singapore Airlines nog niet gezien.quote:Op maandag 22 september 2014 13:17 schreef Flylib het volgende:
En ik heb afgelopen vrijdag de oversteek naar Gatwick gemaakt met Garuda. Fijn vluchtje, en met de prijzen die ze voor deze vlucht aanbieden een prima alternatief voor weekendbreakers. Hier een video impressie:
De terugweg verliep chaotisch. Ik vloog vanaf Southend met Easyjet, maar door een megavertraging met mijn trein vanuit Londen moest ik bij aankomst voor mijn leven rennen om dat vliegtuig nog te kunnen halen (ik en ruim 20 anderen die uit die trein stapten), maar gelukkig ben je vanaf het station direct in de terminal en het boarden was gelukkig nog maar net begonnen. Met een ongelofelijk fieuw gevoel was ik binnen 40 minuutjes weer thuis.
Ik zie rijen met 4 stoelen; dus het wordt inderdaad 3-4-3 achterin de 777-200's...quote:Op maandag 22 september 2014 22:26 schreef blingbling11 het volgende:
Zoals beloofd wat foto's van PH-BQB in baai 2 in Hangar 14 voor de economy class modificatie:
Cathay gaat toch met een 777-300ER in een 3-3-3 op Amsterdam vliegen als straks de A340 eruit is. Dat maakt de keuze voor mij nog gemakkelijker.quote:Op dinsdag 23 september 2014 02:32 schreef Flylib het volgende:
Flinke IFE schermen, altijd goedAlleen een beetje jammer van de 3-4-3, maar dat was te verwachten.
Niet zeker van, maar volgens mij worden ze op de surplus markt gebracht.quote:Op dinsdag 23 september 2014 02:23 schreef flipsen het volgende:
Wat doen ze met de oude stoelen eigenlijk? Staat vast leuk op menig jongenskamer
Met die shell seats waarvan de rugleuning niet verstelbaar is, of met gewone reclinable stoelen in de Cathay 777?quote:Op dinsdag 23 september 2014 03:17 schreef Sparqq het volgende:
[..]
Cathay gaat toch met een 777-300ER in een 3-3-3 op Amsterdam vliegen als straks de A340 eruit is. Dat maakt de keuze voor mij nog gemakkelijker.
Ik vlieg nog met de 340 komende maand, wat ik zo snel lees is dat de 300ER de nieuwe stoelen heeft en dat CX is afgestapt van de fixed shell.quote:Op dinsdag 23 september 2014 10:18 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Met die shell seats waarvan de rugleuning niet verstelbaar is, of met gewone reclinable stoelen in de Cathay 777?
Die fixed shell vind ik prima voor een vlucht van maximaal vier uur, zoals HK - Bali. Maar op een afstand als Amsterdam - HK wordt het toch wel oncomfortabel.quote:Op dinsdag 23 september 2014 10:46 schreef Sparqq het volgende:
[..]
Ik vlieg nog met de 340 komende maand, wat ik zo snel lees is dat de 300ER de nieuwe stoelen heeft en dat CX is afgestapt van de fixed shell.
Als je een bepaalde route vliegt hou je toch maar enkele maatschappijen over; dan kun je snel zien op seatguru hoe hun seatplan eruit ziet.quote:Op dinsdag 23 september 2014 13:32 schreef Flylib het volgende:
Zou wel handig als er een lijstje beschikbaar komt van luchtvaartmaatschappijen die nog gewoon een 3-3-3 configuratie in hun 777's hebben. Net zoals die site over actuele A380 vluchten. Scheelt het doorpluizen van Seatguru e.d. Dan weet je welke maatschappijen je moet vermijden als je de keus hebt
Het is UR-82007 geworden en heeft ook een andere plek gekregen, namelijk hier.quote:Op maandag 22 september 2014 18:45 schreef Iemand91 het volgende:
Voor de geïnteresseerden; onderstaande jongen komt morgen op Schiphol; vracht heeft te maken met European Space Research and Technology Centre (ESTEC). Komt van Gostomel Airport bij Kiev; de thuisbasis van Antonov.
Verwachte aankomsttijd is 10:00 uur en vertrektijd 22:00 uur. Gaat om UR-82008.
De kist komt hier op Schiphol te staan.
En nog wat gave avondshots van Scramble:quote:Op dinsdag 23 september 2014 15:23 schreef Iemand91 het volgende:
Het is UR-82007 geworden en heeft ook een andere plek gekregen, namelijk hier.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Met wat voor vliegtuig?quote:Op donderdag 25 september 2014 14:46 schreef Thetallguy het volgende:
Air Canada weer terug op Amsterdam binnenkort met een lijndienst naar Toronto
Op termijn wellicht wel, maar eerst met de 767quote:
't is dat ze een volledig nieuwsbericht over naar buiten brengen maar anders...quote:Op donderdag 25 september 2014 14:46 schreef Thetallguy het volgende:
Air Canada weer terug op Amsterdam binnenkort met een lijndienst naar Toronto
Wat voor toestel? Je zat niet bij het linkerraampje toevallig?quote:Op donderdag 25 september 2014 16:34 schreef Sparqq het volgende:
Vlak na take-off van HX709 een knal aan de linkerkant. Na heel wat rondjes draaien de captain die meldt dat er motor problemen zijn op links en we terug naar HK gaan. 7 uur vertraging zoals het er nu naar uit ziet.
[ afbeelding ]
Volgens Flightradar is het een A330-200 geweest, om precies te zijn de B-LND.quote:Op donderdag 25 september 2014 16:38 schreef flipsen het volgende:
[..]
Wat voor toestel? Je zat niet bij het linkerraampje toevallig?
Een A330-200. Ik zat rechts, voorin, maar ik sprak mensen die achter in economy zaten en die zeiden dat het stonk, wellicht een bird strike.quote:Op donderdag 25 september 2014 16:38 schreef flipsen het volgende:
[..]
Wat voor toestel? Je zat niet bij het linkerraampje toevallig?
Hongkongeend dus?quote:Op donderdag 25 september 2014 16:42 schreef Sparqq het volgende:
[..]
Een A330-200. Ik zat rechts, voorin, maar ik sprak mensen die achter in economy zaten en die zeiden dat het stonk, wellicht een bird strike.
Ik had in Lima het tegenovergestelde toen we terugvlogen vanaf Puerto Maldonado. Vliegtuig landde, verliet de landingsbaan aan de linkerkant en reed zo regelrecht de gate inquote:Op donderdag 25 september 2014 16:46 schreef The6thgate het volgende:
Afgelopen weekend via Dubai terug gevlogen naar NL, maar dat viel ff tegen. Toestel parkeerde op een van de meest vergelegen parkeerterreinen in plaats van aan de terminal.
twitter:Airbus twitterde op donderdag 25-09-2014 om 11:58:24Have a nice flight ! #A320neoFF
reageer retweet
twitter:Airbus twitterde op donderdag 25-09-2014 om 14:18:35Live from our chase plane... Landing expected in a few minutes in Toulouse. #A320neoFF
reageer retweet
twitter:Airbus twitterde op donderdag 25-09-2014 om 16:58:32Oh… By the way, what about an #AirbusTrivia to celebrate the #A320neoFF? :-) 1/3
reageer retweet
twitter:Airbus twitterde op donderdag 25-09-2014 om 17:00:17Tell us how long did the #A320neo first flight last and tag your answer with #AirbusTrivia 2/3
reageer retweet
twitter:Airbus twitterde op donderdag 25-09-2014 om 15:27:51And of course, a big thanks to you, our awesome fans for being with us on this special day! #A320neoFF
reageer retweet
En nog een van Scramble:twitter:Airbus twitterde op donderdag 25-09-2014 om 13:38:38#A320neo: unbeatable fuel efficiency by the numbers http://t.co/5wU9KytLQ4 [img]http://www.airbus.com/fileadmin/media_gallery/photogallery/big/800x600_1411547399_Airbus_A320neo_infographics_Sept_2014.jpg[/img] reageer retweet
Ja, bij Airbus heten ze Sharklets :p Wordt o.a. een standaarddingetje op de A320neo, maar kunnen ook worden toegevoegd aan bestaande toestellen in de A320 familie.quote:Op donderdag 25 september 2014 16:46 schreef The6thgate het volgende:
Vorige week vrijdag met AirAsia een vlucht gehad. Toen het toestel aan kwam rijden dacht ik "hey een 737 terwijl ze volgens mij alleen met Airbus vliegen". Tot ik ook Airbus op het toestel zag staan![]()
[ afbeelding ]
Wist dus niet dat ze de winglets hadden veranderd
Gaat geloof ik niet door.quote:Op donderdag 25 september 2014 23:05 schreef Flylib het volgende:
Het is verder erg stil rondom die ANA-geruchten...
Een kleine 2 uur later vertrok het naar New York waar het zo'n kwartier geleden is geland.quote:An Air France Airbus A380 — the world's largest passenger airliner — was diverted to Halifax on Thursday after a passenger died on the plane.
The plane was travelling from Paris to New York when a 58-year-old American man was found dead, according to Nova Scotia RCMP.
Sgt. Alain LeBlanc said the man died of natural causes. Once RCMP determined the man was deceased, the medical examiner was called in.
Air France flight diverted to Halifax airport
The Airbus A380 is the largest passenger jet in the world. (NovaCan Live Seafood/Twitter)
Officials at the Halifax Stanfield International Airport said it's the first time an aircraft of that size has ever stopped in Halifax.
The Airbus A380 is the largest passenger jet in the world.
The flight, AF006, arrived in Halifax at 3:59 p.m. AT, according to the airline's website.
The passengers were not taken off the plane, said airport spokesperson Peter Spurway.
The flight departed Halifax at 5:31 p.m. and was scheduled to arrive in New York at 6:31 p.m, said the website.
Ik ben het wel met je eens, ook net voor het eerst met Emirates gevlogen op AMS-DXB-KUL. Al moet ik zeggen dat de 777-300 voor mijn gevoel nog steeds net iets meer beenruimte had dan de KLM 777. Daar zat ik echt klem, waar ik hier nog net 1 of 2 cm extra had (ben 1.91m).quote:Op vrijdag 26 september 2014 09:30 schreef Alec690 het volgende:
Ik ben vrij lang (bijna 2 meter) en vooral de heenreis DXB - BKK viel tegen qua comfort. De A380 is veel comfortabeler en ruimer dan de 777-300. Als je dan de 1ste vlucht met een A380 hebt gehad en vervolgens in een 777-300 terechtkomt voelt dat als een regelrechte downgrade. Ik overwoog serieus om de terugreis te upgraden naar Business class, maar i.p.v. heb ik de laatste dag van de vakantie lekker aan het zwembad gelegen en me ingesteld op een krappe en oncomfortabele 6 uur vliegen.
Voor het eerst met Emirates gevlogen en qua service prima, hoewel ik volgende keer waarschijnlijk weer 'gewoon' met KLM vlieg. Ik merk weinig van de volgens sommige 'belabberde' service van KLM, en vind het verschil tussen een in dit geval Emirates en KLM wel meevallen.
Van Philippine Airlines ook niks meer gehoord. Toegevoegde waarde van Air Canada? Extra capaciteit op die route? (als daar vraag naar is)quote:Op vrijdag 26 september 2014 11:33 schreef Mylene het volgende:
Wat is nu eigenlijk de toegevoegde van Air Canada? Waar blinkt deze maatschappij nu eigenlijk in?
Ik hoop nog steeds dat Qatar Airways nu eindelijk op Schiphol gaat vliegen. Volgens mij is onze luchthaven zowat de enige waar ze niet op vliegen voor passagiers. Ik geloof dat ze op Brussel vliegen met een 787. Van Jet Airways van Brussel naar Schiphol hoor je ook niets meer.
Dan gaat het op A6-EEX. Die is inderdaad #50 voor Emirates. Ze hebben nu 52 stuks in service en de 53e gaat vandaag van Hamburg naar Dubai.quote:Op vrijdag 26 september 2014 09:30 schreef Alec690 het volgende:
Zo, terug van een paar weken Thailand. Gevlogen met Emirates, Economy: AMS - DXB - BKK en dezelfde route retour. AMS - DXB en retour met een splinternieuwe A380 (de jubileum versie, nr 50 voor Emirates, wel gaaf dat deze op AMS inzetten).
De 777-300 van Emirates staat dan ook bekend als veevervoer.quote:DXB - BKK met de 777-300ER.![]()
Ik ben vrij lang (bijna 2 meter) en vooral de heenreis DXB - BKK viel tegen qua comfort. De A380 is veel comfortabeler en ruimer dan de 777-300. Als je dan de 1ste vlucht met een A380 hebt gehad en vervolgens in een 777-300 terechtkomt voelt dat als een regelrechte downgrade. Ik overwoog serieus om de terugreis te upgraden naar Business class, maar i.p.v. heb ik de laatste dag van de vakantie lekker aan het zwembad gelegen en me ingesteld op een krappe en oncomfortabele 6 uur vliegen.
Helaas kan ik dus zelf geen eigen ervaring delen; maar Economy is misschien ook geen graadmeter voor zoiets. Dat zijn namelijk nou juist de personen die het minst interessant zijn voor een airline en dus eigenlijk ook de minste moeite moeten kosten. De business class (en in sommige gevallen first class) is waar het geld binnenkomt.quote:Voor het eerst met Emirates gevlogen en qua service prima, hoewel ik volgende keer waarschijnlijk weer 'gewoon' met KLM vlieg. Ik merk weinig van de volgens sommige 'belabberde' service van KLM, en vind het verschil tussen een in dit geval Emirates en KLM wel meevallen. Sterker nog, op de terugreis DXB - AMS zat ik tegenover de keuken en vond de crew erg onprofessioneel met elkaar dollen. Niet dat ik daar zo veel last van had, maar als ik de purser was geweest had ik toch even ingegrepen. Sommige stewardessen waar zo druk met hun privé leven bespreken dat ze niet door hadden dat sommige passagiers iets wouden vragen. Nogmaals, ik heb daar niet zoveel problemen mee, maar na alle verhalen over Emirates en consorten verwachtte ik een groot verschil met de doorsnee Europese airline, maar dat verschil is er op basis van mijn eerste Emirates ervaring niet. Althans, in Economy.
Als ik seatguru moet geloven moet je bij zowel Singapore als Cathay qua ruimte het beter moeten hebben dan bij Emirates. En over het algemeen staan de Aziatische carriers qua service bovenaan aangeschreven.quote:Op vrijdag 26 september 2014 10:18 schreef Leatherface het volgende:
Hoe verhoudt Emirates zich qua service en zitcomfort eigenlijk met bijvoorbeeld Singapore Airlines en Cathay. In de economy dan?
Ik heb nog nooit met Emirates gevlogen, maar wel met Cathay en Singapore.quote:Op vrijdag 26 september 2014 11:54 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Dan gaat het op A6-EEX. Die is inderdaad #50 voor Emirates. Ze hebben nu 52 stuks in service en de 53e gaat vandaag van Hamburg naar Dubai.
Emirates zet hun A380 gewoon overal in waar ze een A380 op inzetten. Ze hebben 2 versies; een heeft een grote crewrest op het main deck. Versie #2 heeft dat niet. Deze is dus bedoelt voor long-haul vluchten maar komt ook geregeld op Schiphol (wat met zo'n 6-6.5 uur geen long-haul is).
[..]
De 777-300 van Emirates staat dan ook bekend als veevervoer.
Ter vergelijking; stoelen staan bij hun -300's tussen de 81 en 86 centimeter van elkaar, bij de A380 ook maar daar is de breedte 2.5 centimeter meer. In KLM's 777-300ER (en dus straks ook de -200ER) is de breedte een halve inch meer.
Sterker nog; ik heb hier eerder gezegd dat Airbus het idee oppert om in hun A380's van 3-4-3 naar 3-5-3 te gaan. Dit door de vloer iets te verhogen. En zelfs dan zit je in een A380 qua breedte nog beter dan in een 777. Dit dus:
[ afbeelding ]
[..]
Helaas kan ik dus zelf geen eigen ervaring delen; maar Economy is misschien ook geen graadmeter voor zoiets. Dat zijn namelijk nou juist de personen die het minst interessant zijn voor een airline en dus eigenlijk ook de minste moeite moeten kosten. De business class (en in sommige gevallen first class) is waar het geld binnenkomt.
En je moet ook niet vergeten dat veel mensen bij Emirates die suites van de A380 in gedachten hebben en dan gaan automatisch gaan denken dat daarom Emirates zo goed is. Dat speelt ook zeer zeker mee.
[..]
Als ik seatguru moet geloven moet je bij zowel Singapore als Cathay qua ruimte het beter moeten hebben dan bij Emirates. En over het algemeen staan de Aziatische carriers qua service bovenaan aangeschreven.
quote:Op vrijdag 26 september 2014 11:33 schreef Mylene het volgende:
Wat is nu eigenlijk de toegevoegde van Air Canada? Waar blinkt deze maatschappij nu eigenlijk in uit?
Ik hoop nog steeds dat Qatar Airways nu eindelijk op Schiphol gaat vliegen. Volgens mij is onze luchthaven zowat de enige waar ze niet op vliegen voor passagiers. Ik geloof dat ze op Brussel vliegen met een 787. Van Jet Airways van Brussel naar Schiphol hoor je ook niets meer.
Die eerdere nieuwsberichten van Air Canada (met de A319 vanuit London Heathrow) en Philippine Airlines waren waarschijnlijk puur om slots te behouden. In nu Air Canada dus een 767 in gaat zetten kan dat best kloppen.quote:Op vrijdag 26 september 2014 11:39 schreef Leatherface het volgende:
Van Philippine Airlines ook niks meer gehoord. Toegevoegde waarde van Air Canada? Extra capaciteit op die route? (als daar vraag naar is)
Het zal dat laatste wel zijn, denk ik ja. Dat die dagelijks A380 en 777-300 van Emirates al het gras voor de voeten wegmaaide van Qatar.quote:Op vrijdag 26 september 2014 12:22 schreef Flylib het volgende:
Ik vond vooral Qatar in de lucht heel erg goed qua product, maar ergerde me kapot aan het personeel, vooral op de grond in Doha. Stelletje harteloze imbecielen bij elkaar die los van gatenummers weinig herseninhoud hebben. Ik kreeg daardoor een so-so gevoel bij Qatar en heb vooralsnog geen behoefte opnieuw met ze te vliegen.
Neemt niet weg dat het inderdaad opmerkelijk is dat ze nog steeds niet op AMS vliegen. Ze vragen elk seizoen slots aan, maar hebben deze tot nog toe nooit gebruikt behalve voor een handjevol cargo vluchten. Denk dat Emirates en Etihad hier wel een belangrijke rol in spelen.
Emirates moet ik nog een keer ervaren, wie weet volgend jaar
Singapore heeft op de route naar Amsterdam de cabines laten ombouwen. Moderne stoelen die best lekker zitten, veel beenruimte. Wel een klein formaat schermpje (voor zover dat er toe doet, ik hecht daar minder waarde aan).quote:Op vrijdag 26 september 2014 12:42 schreef Blik het volgende:
Singapore Airlines: Te lang geleden om er echt iets van te kunnen zeggen. Maar vond ik toen erg fijn in ieder geval
Haalt een 737 dat wel?quote:Op zaterdag 27 september 2014 04:09 schreef Sunri5e het volgende:
Btw, ik kwam er laatst achter dat Arke haar vluchten naar Brazilie wekelijks uitvoert met een 737
Lijkt me enorm oncomfortabel, zo'n lange zit in een 737.quote:Op zaterdag 27 september 2014 11:26 schreef OEM het volgende:
[..]
Non-stop niet, maar met een tankstop op Kaapverdie wel.
Amsterdam - Dubai met Arke ook met een 737; 6 uur non-stop.quote:Op zaterdag 27 september 2014 04:09 schreef Sunri5e het volgende:
Btw, ik kwam er laatst achter dat Arke haar vluchten naar Brazilie wekelijks uitvoert met een 737
Las het inderdaad, dit is apart om te zien:quote:Op zaterdag 27 september 2014 20:58 schreef Viezze het volgende:
In Chicago heeft iemand bewust brand veroorzaakt in het control center als vermoedelijke zelfmoordpoging omdat hij herplaatst zou worden. Hiermee heeft hij het verkeer praktisch volledig platgelegd; vrijdag later op de middag waren er al 1950 vluchten geschrapt. Ook vandaag gaat het door, zo'n 600 vluchten zijn geschrapt. De verwachting is dat het nog wel een aantal dagen duurt voordat al het vliegverkeer weer is hersteld.
Zie o.a. http://www.huffingtonpost(...)-stop_n_5887606.html & http://www.breakingnews.c(...)delays-sept-26-2014/
[ afbeelding ]
En in navolging vandaag in Maastricht RA-82074.quote:Op dinsdag 23 september 2014 15:23 schreef Iemand91 het volgende:
Het is UR-82007 geworden en heeft ook een andere plek gekregen, namelijk hier.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ruim ¤200 miljoen...daar hadden ze heel wat vliegtuigen mee kunnen kopen,quote:De staking bij Air France is voorbij. De piloten gaan weer aan het werk, ook al hebben ze niet hun zin gekregen. Vannacht zijn de gesprekken over een oplossing van het arbeidsconflict mislukt.
De staking begon veertien dagen geleden. De directie van Air France deed wel enkele concessies, maar de piloten zijn daar niet tevreden over. Woensdag kwam Air France de piloten nog tegemoet door de plannen voor een Europese prijsvechter te laten varen.
De luchtvaartmaatschappij houdt vast aan het plan om een flink deel van de vluchten binnen Europa door Transavia te laten uitvoeren.
Maatschappelijke druk
In een verklaring zeggen de piloten nu dat ze hun verantwoordelijkheid nemen en weer gaan vliegen. Ook geven ze aan dat de gesprekken in de luwte worden voortgezet.
Volgens NOS-correspondent Ron Linker lijkt het erop dat de piloten zijn gezwicht voor maatschappelijke druk. "Uit peilingen blijkt dat 70 procent van de bevolking vindt dat de piloten weer aan het werk moeten gaan. Ook de regering is niet blij met de staking."
Concurrentie
De piloten vrezen voor hun baan als Air France bij een reorganisatie vluchten door Transavia laat uitvoeren. Op die manier wil Air France de concurrentie aangaan met bedrijven als EasyJet en Ryanair.
De stakers willen dat piloten bij Air France en Transavia hetzelfde contract krijgen. Zo willen ze voorkomen dat de twee groepen piloten binnen Air France tegen elkaar worden uitgespeeld. Piloten bij Transavia verdienen minder en werken meer uren dan de collega's bij Air France.
Drie dagen
De staking heeft de luchtvaartmaatschappij ruim 200 miljoen euro gekost. Het vliegverkeer zal binnen twee a drie dagen weer op gang komen.
Zeker een gaaf vliegtuig, maar van die blauwe ster en tekst op de romp krijg ik toch spontaan jeuk..quote:Op maandag 29 september 2014 13:39 schreef Nemephis het volgende:
Gave foto die ik net tegenkwam, een restauratie-project - een F4U Corsair, naar mijn bescheiden mening een van de mooiste vliegtuigen uit de WOII:
[ afbeelding ]
Maar wel jouw eerste, positief blijvenquote:Op maandag 29 september 2014 18:12 schreef Iemand91 het volgende:
Heb de mail van de KLM MD-11 farewell vlucht binnen.
Wij gaan blijkbaar vliegen met KL9895 om 13:00 uur.
Helaas dus niet de laatste vlucht...
True en de laatste vlucht wordt dan ook wel vrij laat voor ons.quote:Op maandag 29 september 2014 20:36 schreef flipsen het volgende:
Maar wel jouw eerste, positief blijven
True, en een van de laatste paar personen in de wereld die als passagier in een MD-11 heeft gezeten.quote:Op maandag 29 september 2014 20:44 schreef Thetallguy het volgende:
En het zal altijd jouw laatste MD-11 vlucht blijven.
quote:Op donderdag 25 september 2014 14:46 schreef Thetallguy het volgende:
Air Canada weer terug op Amsterdam binnenkort met een lijndienst naar Toronto
quote:
Op termijn zeker wel. De 767-300ER's worden vervangen door de 787. De 767's gaan dan naar hun budget airline Air Canada Rouge.quote:Op donderdag 25 september 2014 14:50 schreef Thetallguy het volgende:
Op termijn wellicht wel, maar eerst met de 767
Goh, dat zagen we in ruim een jaar geleden écht niet aankomen toen ze nog zeiden dat bagage gratis was als je bij Flying Blue zou melden.quote:Op de meeste Europese KLM-vluchten geboekt per 1 oktober 2014 zullen Flying Blue Ivory-deelnemers alleen handbagage gratis kunnen meenemen. Voor EUR 7,50 of 1500 Miles kunnen Ivory deelnemers dan een koffer inchecken – wanneer vooraf op KLM.com geregeld.
Tot nu toe mochten alle Flying Blue-deelnemers gratis minimaal 1 koffer meenemen op alle KLM-vluchten.
Om onze vliegtickets laaggeprijsd te houden, zullen Ivory Flying Blue-deelnemers op Europese vluchten geboekt op of na 1 oktober op KLM.com alleen handbagage gratis kunnen meenemen. Een koffer inchecken kan dan voor slechts EUR 7,50 per enkele reis, wanneer dit vooraf geregeld is op KLM.com. Betalen met Miles is dan ook mogelijk.
De regels gelden voor tickets die op of na 1 oktober uitgegeven worden, dus als u voor die datum via een reisagent boekt, vraag deze hiernaar.
quote:Veel passagiers binnen Europa reizen immers licht - met alleen handbagage. En waarom zou je betalen voor iets wat je niet gebruikt?
En deze staat nu in Brussel voor problemen met een van de motoren.quote:Op zaterdag 27 september 2014 04:08 schreef Sunri5e het volgende:
De 787 van Arke heeft hier (CUR) bijna een dag gestaan nadat hij in aanrijding was gekomen met een truck op Hato airport....
Het kats vergeten?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 06:12 schreef Viezze het volgende:
Ik vraag me gewoon ineens af wat je doet op schrikkeldag, terwijl het geen schrikkeljaar is
En wat ik direct zag...en hoe heet de 747?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 09:25 schreef boriq het volgende:
KL556 (de PH-BFN welke uit Nairobi kwam) is vanochtend naast de Polderbaan beland.
KLM-toestel komt naast Polderbaan
De foto van nu:
[ afbeelding ]
Coincidence? I think not!quote:Op woensdag 1 oktober 2014 11:07 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
En wat ik direct zag...en hoe heet de 747?
Juist...
[ afbeelding ]
Mooi hè. Zal het missen.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 11:10 schreef boriq het volgende:
[..]
Coincidence? I think not!
Verder hele gave foto's en vooral die in de mist!
Voor de rest hier waar ze het over heeft:quote:Op woensdag 1 oktober 2014 13:32 schreef valentijn101 het volgende:
http://www.dumpert.nl/mediabase/6619330/8a4e8935 kan iemand me uitleggen wat hier gebeurt? Heeft dit met wind of zo te maken?
Dan toch wel in het kader van "Zij die gaan sterven, groeten u"quote:Op woensdag 1 oktober 2014 13:39 schreef Iemand91 het volgende:
De piloot schijnt dit expres gedaan te hebben. Soort van groet.
Watquote:Op woensdag 1 oktober 2014 13:39 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Voor de rest hier waar ze het over heeft:
Zag het filmpje ook net.
De piloot schijnt dit expres gedaan te hebben. Soort van groet.
Beste kans dat - als dat het geval was - het ook hun laatste vlucht voor Cargolux wordt op deze manier, tering...
Even checken of de lading goed vast ligtquote:Op woensdag 1 oktober 2014 22:19 schreef Me_Wesley het volgende:
Wat
Wings rocken is vrij 'normaal' als groet inderdaad, maar dit slaat echt nergens op
En of alle stall-alarmen nog werkenquote:Op woensdag 1 oktober 2014 22:27 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Even checken of de lading goed vast ligt
En hun livery op de genoemde 787:quote:Op donderdag 25 september 2014 22:18 schreef Iemand91 het volgende:
En vandaag was de roll-out van Etihad's eerste A380 en hiermee werd ook de nieuwe livery van Etihad onthuld. Weinig verrassend (de staart was allang bekend; de romp is nagenoeg gelijk gebleven).
Zaterdag volgt hun eerste Boeing 787-9 in Seattle.
Jep.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 17:24 schreef Alec690 het volgende:
Domme vraag wellicht, maar aangezien de eerste 787 pas volgend jaar volgt, welke toestellen vangen het wegdoen van de MD11 op, A330?
Oh, ja. Wow.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 09:07 schreef Thetallguy het volgende:
Dat is ook gewoon Flightradar toch?
http://www.flightradar24.com/data/flights/kl641
quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 08:55 schreef Alec690 het volgende:
Er is uiteraard ook een aflevering van Air Crash Investigation gewijd aan de Bijlmerramp.
Zoals gebruikelijk bij ACI is het entertainment-gehalte hoog, maar geef desondanks een goed beeld van de ramp omdat de betrokkenen aan het woord komen en er zover ik kan beoordelen geen onjuiste feiten worden verteld.
Dit is geen aflevering van Air Crash Investigation (de titel klopt gewoon niet). Het programma heet Seconds From Disaster. ACI heeft helaas (nog?) geen aflevering over de bijlmerramp gemaakt. Volgens mij klopt ook alle informatie wel, alleen in het begin is het kaartje van Nederland wel iets groter dan zou moeten. die slaat gewoon helemaal nergens opquote:Op zaterdag 4 oktober 2014 08:55 schreef Alec690 het volgende:
Er is uiteraard ook een aflevering van Air Crash Investigation gewijd aan de Bijlmerramp.
Zoals gebruikelijk bij ACI is het entertainment-gehalte hoog, maar geef desondanks een goed beeld van de ramp omdat de betrokkenen aan het woord komen en er zover ik kan beoordelen geen onjuiste feiten worden verteld.
Dat is een 757. Geen Dreamliner helaas.quote:Op zondag 5 oktober 2014 18:17 schreef MaxMark het volgende:
Ook de motoren van de Dreamliner doorstaan de quad-test: http://www.dumpert.nl/med(...)vliegveld_langs.html
Oh, dacht dat het de nieuwe 787 van Arke wasquote:
Kicken!quote:Op zondag 5 oktober 2014 17:08 schreef Ferry_76 het volgende:
Volgende week als verlaat verjaardagscadeautje een rondje vliegen in deze kist!:
[ link | afbeelding ]
HA-ANIquote:Op zondag 5 oktober 2014 20:14 schreef nerd4sale het volgende:
De PH-ANI van Texel komt ik wel regelmatig tegen bij de Mogas pomp. ;-)
Leuk cadeau! (of aan jezelf cadeau gegeven?quote:Op zondag 5 oktober 2014 17:08 schreef Ferry_76 het volgende:
Volgende week als verlaat verjaardagscadeautje een rondje vliegen in deze kist!:
[ link | afbeelding ]
Flightaware is een redelijke site waar je zoiets kunt vinden.quote:Op zondag 5 oktober 2014 21:01 schreef zlotka het volgende:
Weet iemand waar ik kan vinden hoe vaak een maatschappij op een luchthaven vliegt? Ik kijk wel eens op Flightradar en zie eigenlijk constant A380's naar Londen vliegtuigen, en dan met name Emirates.
Thanksquote:Op zondag 5 oktober 2014 21:05 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Leuk cadeau! (of aan jezelf cadeau gegeven?)
[..]
Flightaware is een redelijke site waar je zoiets kunt vinden.
Vertrek- en aankomstluchthaven invoeren en je krijgt (bijna) alle vluchten te zien.
Maar inderdaad; een vracht Emirates vluchten naar Londen. Alleen vandaag al 8 naar Londen (alle luchthavens in Londen gerekend), waarvan 7 A380's.
Maar moet je eens kijken hoeveel vluchten er zijn op een dag tussen New York en London.
787 heeft geen wingletsquote:Op zondag 5 oktober 2014 20:00 schreef MaxMark het volgende:
[..]
Oh, dacht dat het de nieuwe 787 van Arke was![]()
Ik zie nu ook pas dat er "Thomson" op staat. Meh.
Waarom niet eigenlijk? Dat is toch juist brandstof-besparend?quote:
Over het algemeen levert een winglet het meeste voordeel in periodes van hoge lift, zoals takeoff. Dus hoe groter die fase is ten opzichte van de complete vlucht, hoe meer een winglet oplevert.quote:Op zondag 5 oktober 2014 21:53 schreef MaxMark het volgende:
[..]
Waarom niet eigenlijk? Dat is toch juist brandstof-besparend?
Edit: Even snel wat research gedaan, de 787-3, heeft ze blijkbaar wel. De -8 en -9 hebben "raked wingtips", oftewel wingtips die naar achter gebogen zijn. Ben benieuwd wat de cijfers hiervan zijn qua brandstofbesparing en vooral waarom er gekozen wordt voor verschillende designs..
Nope, longhaul heeft het meer nadelen dan voordelen idd.quote:
Dit is inderdaad de D-FONL van Classic Wings.quote:Op zondag 5 oktober 2014 20:14 schreef nerd4sale het volgende:
Kicken!
Is dit de AN2 die op Teuge staat, de voormalige D-FONL?
Dan heb ik 'm wel eens zien staan. Nooit zien vliegen overigens.
De PH-ANI van Texel komt ik wel regelmatig tegen bij de Mogas pomp. ;-)
Nee, echt een cadeautje! Mijn zus en zwager zijn ook behoorlijk luchtvaart-minded en hadden mij wel eens op airshows horen zeggen dat het mij wel leuk leek om eens met de Antonov mee te vliegen, en dat hebben ze onthouden! Ze gaan beiden ook mee, evenals nog twee vrienden.quote:Op zondag 5 oktober 2014 21:05 schreef Iemand91 het volgende:
Leuk cadeau! (of aan jezelf cadeau gegeven?)
Ik ben geen specialist oid, maar doorgaans lees je dat wingtip devices pas effectief worden op langere afstanden wegens het extra gewicht van de winglets en versteviging van de vleugel zelf.quote:Op zondag 5 oktober 2014 22:42 schreef Me_Wesley het volgende:
Over het algemeen levert een winglet het meeste voordeel in periodes van hoge lift, zoals takeoff. Dus hoe groter die fase is ten opzichte van de complete vlucht, hoe meer een winglet oplevert.
Bijna alle longhaul types hebben wel iets van een wingtip device: winglets of raked.quote:Daarom zie je ze ook bijna niet op longhaul kisten, dan is het namelijk meer payload dan winst.
De -8 en -9 hebben raked wingtips. De -3 zou winglets krijgen. Ik heb hiervoor 2 redenen gelezen: een heeft te maken met het gewicht/performance verhouding van een winglet tov raked wingtip en de ander heeft te maken met de kortere wingspan van een vleugel met winglet (tov raked) zodat de wingspan overeenkomt met die van een 767 waar de Japanse gates op zijn ingesteld.quote:Exacte cijfers heb ik niet, maar dat kan verklaren waarom de 8 en 9 geen winglets hebben.
Dat zijn wel de leuke cadeau's. Hopen dat m'n pa ook blij is met z'n eerste vlucht straks in de MD-11.quote:Op maandag 6 oktober 2014 13:36 schreef Ferry_76 het volgende:
Nee, echt een cadeautje! Mijn zus en zwager zijn ook behoorlijk luchtvaart-minded en hadden mij wel eens op airshows horen zeggen dat het mij wel leuk leek om eens met de Antonov mee te vliegen, en dat hebben ze onthouden! Ze gaan beiden ook mee, evenals nog twee vrienden.
Ik heb het toestel diverse malen in de lucht en op de grond mogen bewonderen, en ik ben erg benieuwd hoe het vliegt, met name de STOL eigenschappen van het ding.
Dat is altijd al een optie geweest voor de 777, maar bij mijn weten is er geen maatschappij die er gebruik van heeft gemaakt.quote:Op maandag 6 oktober 2014 14:28 schreef Iemand91 het volgende:
Dit maakt de vleugel inderdaad wel langer waardoor je dus problemen kunt krijgen op de grond.
Wat Boeing bij de 777x weer oplost door ze omhoog te klappen:
[ afbeelding ]
quote:Op maandag 6 oktober 2014 14:33 schreef Ferry_76 het volgende:
Dat is altijd al een optie geweest voor de 777, maar bij mijn weten is er geen maatschappij die er gebruik van heeft gemaakt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |