abonnement Unibet Coolblue
pi_144378313
Voorzover ik heb begrepen gaat het sowieso niet erg lekker met Garuda. Erg jammer als je bedenkt hoe ze zichzelf weer flink omhoog hebben weten te werken. Ze moeten wat gas terugnemen. Ik ben dan ook bang dat deze fifth freedom-route het niet erg lang zal volhouden, evenals de non-stop Amsterdam service.

Ik vlieg volgende week richting Gatwick met Garuda. Ik ben gek op fifth freedom-routes, maar ik vrees een beetje voor deze. Dus het is nu of nooit :P

Hierna maar eens kijken naar andere interessante routes. Sowieso de 787 van LAN tussen Madrid en Frankfurt, en misschien Kuwait Airways op Rome-Parijs of Geneve-Frankfurt :)
diseased rhinoceros pizzle
pi_144410915
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 23:31 schreef Iemand91 het volgende:
Morgen vliegt RP-C7471 of RP-C7473 van Philippine Airlines voor het laatst een commerciële vlucht.
De vlucht gaat van San Francisco naar Manilla en hiermee houdt na net geen 35 jaar de 747 het voor gezien
bij Philippine Airlines.

PAL105 vertrekt over zo'n 32 uur om 22:35 uur plaatselijke tijd (07:35 uur zondagochtend in NL) en landt om 03:40 uur plaatselijke tijd in Manilla (21:40 uur zondagavond hier).

Hiermee zijn ze de zoveelste maatschappij die afstand doet van de 747...




En nu volgt er weer een maatschappij:



Air New Zealand ZK-NBV bij rotatie in Auckland om 19:30 uur lokale tijd (09:30 uur vanmorgen in Nederland) voor de vlucht naar San Francisco. Daar is ze een paar uur geleden om 12:03 uur (21:03 uur NL) geland.

Bij terugkomst in Auckland zit het na ruim 33 jaar erop voor de 747 bij Air New Zealand...

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Overigens; ik zou wel een geschiedenispost kunnen maken over vandaag; maar ik denk dat iedereen hier wel weet wat er vandaag in de geschiedenis is gebeurd...

[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 11-09-2014 19:35:05 ]
  donderdag 11 september 2014 @ 01:25:34 #128
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_144411172
Ah ja, 11 september :D

Het is dat je het opmerkt anders was het me niet eens opgevallen. Normaal word je doodgegooid met docu's etcetera.
Tics van je petten.
pi_144424114
quote:
7s.gif Op donderdag 11 september 2014 01:25 schreef nattermann het volgende:
Ah ja, 11 september :D

Het is dat je het opmerkt anders was het me niet eens opgevallen. Normaal word je doodgegooid met docu's etcetera.
Ook vandaag wel hoor. Moet je maar even de (online) Tv-gids doorkijken.

Vandaag weer eens een post van Wildhagen:
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vandaag in de geschiedenis van de luchtvaart... het enige dodelijke ongeval van British Airways in haar geschiedenis
(de voorlopers niet meegerekend)...

Vandaag in 1976 vond namelijk vlakbij Zagreb een mid-air collision plaats tussen British Airways flight 476
(een Hawker Siddeley Trident 3B, onderweg van Heathrow naar Istanbul) en Inex-Adria Flight 550 (een Douglas DC9-32, onderweg van Split naar Keulen).

Hierbij kwamen in totaal 177 mensen om het leven: alle 63 inzitten van de Trident, alle 113 inzittenden van de DC-9, plus nog 1 persoon op de grond.

Dit was op dat moment ook de dodelijkste mid-air-collision uit de geschiedenis.

Het Britse toestel was de G-AWZT, hier 3 maanden voor de ramp:



Het Joegoslavische toestel was YU-AJR en was net 2 jaar oud, 4 maandjes voor de ramp:



Een impressie van hoe de toestellen elkaar geraakt hebben:



De oorzaak waren fouten in de aanwijzigingen van de verkeersleiding. De ATC van Zagreb was op dat moment één van de drukste van Europa, maar was structureel onderbemand en slecht uitgerust qua apparatuur.

De verantwoordelijke verkeersleider is hiervoor veroordeeld tot 7 jaar celstraf, maar later bleek dat hij als zondebok gebruikt was, waardoor hij na ruim 2 jaar is vrijgelaten.

De botsing is gezien door de bemanning van een 737 van Lufthansa die een kwartier achter de Trident van British Airways vloog. Deze rapporteerde dat ook aan de verkeersleiding:
pi_144430524
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2014 01:07 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

En nu volgt er weer een maatschappij:

[ afbeelding ]

Air New Zealand ZK-NBV bij rotatie in Auckland om 19:30 uur lokale tijd (09:30 uur vanmorgen in Nederland) voor de vlucht naar San Francisco. Daar is ze een paar uur geleden om 12:03 uur (21:03 uur NL) geland.

Bij terugkomst in Auckland zit het na ruim 33 jaar erop voor de 747 bij Air New Zealand...


ZK-NBV landt over zo'n 45 minuten in Auckland. Daarna is het voorbij voor de 747's bij Air New Zealand.

[ Bericht 3% gewijzigd door Iemand91 op 11-09-2014 20:10:11 ]
  donderdag 11 september 2014 @ 20:06:37 #132
379282 Woods
Ich Bin Ein Berliner
pi_144431983
woensdag 6 mei 2015 17:54 schreef Libertarisch het volgende:
Helaas pindakaas dan, het leven is hard. Je kunt niet iedereen blijven begeleiden alsof het kinderen zijn, je zult het zelf moeten doen.
pi_144442402
Vandaag in de geschiedenis:

g

- 12 september 1962: In het stadion van Rice University in Houston, Texas houdt John F. Kennedy de beroemde speech:
quote:
"No nation which expects to be the leader of other nations can expect to stay behind in this race for space. ... We choose to go to the Moon in this decade and do the other things, not because they are easy, but because they are hard."[
Hij mocht het zelf niet meer mee maken; Apollo 11 zou pas in 1969 vertrekken en Neil Armstrong zou op 21 juli 1969 de eerste stap op de maan zetten.

- 12 september 1970: de Boeing 707–331B (N8715T) van TWA 741, Douglas DC-8-53 (HB-IDD, Nidwalden) van Swissair 100 en de Vickers VC-10-1151 (G-ASGN) van BOAC 775 worden op Dawson's Field - een kleine airstrip in Jordanië opgeblazen.
Zie volledige verhaal hier.






- 12 september 1994: nadat hij een Cessna 150 (N1405Q) van Harford County Airport heeft gestolen op de avond van 11 september, vliegt Frank E. Corder richting het zuiden. Corder was tweemaal eerder gearresteerd en ook op de avond van 11 september zat hij aan de alcohol en crack. Zijn 3e vrouw had hem verlaten wat hem in een depressie stortte en bij zelfmoord bracht.
Hij keek op naar Mathias Rust; de Duitser die op 28 mei 1987 met zijn Cessna op het Rode Plein in Moskou landde; hij wilde uit het leven stappen with a bang. (zie m'n post hier)

Hij vloog richting Washington; 100 kilometer verderop gelegen. Om 01:44 kreeg de radar van Baltimore/Washington airport de Cessna in de gaten. 8 minuten later vloog hij het afgesloten luchtruim in (wat boven het Witte Huis en de Mall ligt), 1 minuut later in de vroege ochtend van 12 september stortte de Cessna neer in de zuidertuin, vlak bij de portico. Corder is op slag dood.

Toenmalig president - Bill Clinton - was niet aanwezig; hij verbleef wegens onderhoud aan het Witte Huis in het Blair House; dat aan de overkant van Pennsylvania Avenue staat.




[ Bericht 8% gewijzigd door Iemand91 op 12-09-2014 15:26:02 ]
pi_144469904
Erg leuk, al die geschiedenisposts! ^O^

Hier even een paar fotootjes van Schiphol vanmiddag:









  vrijdag 12 september 2014 @ 22:37:47 #135
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_144470968
Erg leuk ook die fotootjes ^O^
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
pi_144474238
Vandaag in de geschiedenis:



- 13 september 1928: in een poging post sneller in de VS te krijgen wordt voor het eerst een Lioré et Olivier LeO H-198 (F-AIQP) vliegboot met een katapult vanaf de achterkant van de Franse liner Ile de France geschoten. Op 725 kilometer vanaf de Amerikaanse kust wordt het vliegtuig om 13:00 uur (tijd in NY) afgeschoten waar het 4 uur en 15 minuten later om 17:15 uur op de Hudson landt.
Het schaaft 15 uur van de verzendtijd af; men probeert naar een verkorting van 24 uur te komen.


EC-DEG in betere tijden; juni 1981 in Bazel.

- 13 september 1982: de crash van Spantax vlucht 995. De chartervlucht met een McDonnell-Douglas DC-10 (EC-DEG) van Madrid naar New York kreeg om 11:58 uur takeoff clearance op tussenstop Málaga Airport voor baan 14 (nu 13). Aan boord zijn 13 crew en 381 passagiers.
Iets voor V1 speed begon het rechterwiel van de nose-gear uit elkaar te scheuren en begon het toestel hevig te schudden. Hoewel ze nu V1 voorbij waren besloot de gezagvoerder toch de takeoff af te breken met onder andere de reverse trust. Zijn hand gleed echter over de lever van engine #3 waardoor deze voorwaarts vermogen bleef leveren. De DC-10 reed met ruim 200 km/h van de baan, engine #3 werd afgerukt toen het tegen een gebouw kwam, de DC-10 ging vervolgens over een snelweg waar het 3 voertuigen beschadigde alvorens het 450 meter achter de baan tot stilstand kwam.
Achterin de slechts 5 jaar oude DC-10 brak brand uit.
Uiteindelijk overleven 50 inzittenden de crash niet.




- 13 september 1994: De Airbus A300-600ST Super Transporter / Beluga vliegt voor het eerst in de vorm van F-GSTA.
Het op de Airbus A300-600 gebaseerde vrachtvliegtuig vervoert onderdelen voor Airbus. Er zijn er 5 gebouwd als opvolger voor de 5 op de Boeing 377 Stratocruiser gebaseerde "Super Guppies"
Momenteel is Airbus bezig met een opvolger, gebaseerd op de A330.



- 13 september 2001: het luchtverkeer komt weer op gang in de VS na de aanslagen van 2 dagen eerder. Veel vliegtuigen waren uitgeweken naar luchthavens in bijvoorbeeld Canada, zoals hier op Halifax:


  zaterdag 13 september 2014 @ 13:50:15 #137
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_144483321
Die A340 van Surinam Airways staat ook meer stil dan dat hij vliegt.... Dat ding heeft om de haverklap problemen.
pi_144488299
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2014 13:50 schreef Sunri5e het volgende:
Die A340 van Surinam Airways staat ook meer stil dan dat hij vliegt.... Dat ding heeft om de haverklap problemen.
Deze keer geen problemen; PZ-TCP is maandag na aankomst doorgevlogen naar Parijs (CDG) voor een A-check.
Zou afgelopen donderdag weer naar Amsterdam moeten komen maar er is uitloop.
Wordt nu opgevangen door een verschillende 767-300 toestellen waaronder G-POWD van Titan, CS-TLO van Euro Atlantic en I-NDOF van Neos (oud KLM kist).

Maar wel vaak iets mee aan de hand inderdaad.

[ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 13-09-2014 21:58:05 ]
pi_144488402
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2014 16:55 schreef Iemand91 het volgende:

Wordt nu opgevangen door een verschillende 767-300 toestellen waaronder G-POWD van Titan en CS-TLO van Euro Atlantic.
Vandaar; jammer, ik had gisteren graag nog een A340 op de foto gezet:

pi_144505339
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Vandaag in de geschiedenis:

- 13 september 1994: De Airbus A300-600ST Super Transporter / Beluga vliegt voor het eerst in de vorm van F-GSTA.
Het op de Airbus A300-600 gebaseerde vrachtvliegtuig vervoert onderdelen voor Airbus. Er zijn er 5 gebouwd als opvolger voor de 5 op de Boeing 377 Stratocruiser gebaseerde "Super Guppies"
Momenteel is Airbus bezig met een opvolger, gebaseerd op de A330.


Beluga celebrates the 20th anniversary of its first flight



En alle vijf in 1 shot:

  zondag 14 september 2014 @ 01:19:16 #141
6941 APK
Factual, I think.
pi_144505596
Dat dat ding kan vliegen :D
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
pi_144549535
KLM MD-11 nieuws:



- Het is vandaag 15 september. Kom je deze week nog langs Schiphol (en wel Schiphol-Oost) kijk dan nog even goed; dit is de laatste week dat PH-KCA Amy Johnson op Schiphol zal staan.
Volgende week maandag zal de nog geen 21 jarige MD-11 om 0730z/0930lt (? :$ ) naar Atlanta vertrekken. Hierna zal het doorvliegen naar Bob Sikes Airport in Florida voor scrap.

- Morgen om 11:11 uur zal de kaartverkoop starten voor 3 Farewell rondvluchten op 11/11 (11 november dus) met een KLM MD-11 vanaf Amsterdam. Kaarten kosten ¤111 maar je krijgt er wel een gratis boek bij (ik gok het Farewell MD-11 afscheidsboek à ¤25.11)
Klinkt aantrekkelijk maar wat me tegenhoudt is het feit dat je natuurlijk heel veel beroerde stoelen hebt voor zo'n rondvlucht.
KLM zal morgen op de sociale media meer hierover bekend maken.

Wanneer op de vroege ochtend van zondag 26 oktober de allerlaatste MD-11 vanuit Montreal of Toronto op Schiphol landt houdt de samenwerking tussen KLM en McDonnell Douglas na 80 jaar op, zal de laatste passagiers MD-11 vlucht landen en ook de allerlaatste 3-motorige kist met passagiers.

[ Bericht 5% gewijzigd door Iemand91 op 15-09-2014 14:54:49 ]
  maandag 15 september 2014 @ 14:33:20 #143
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_144549736
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 14:26 schreef Iemand91 het volgende:
KLM MD-11 nieuws:

[ afbeelding ]
- Morgen om 11:11 uur zal de kaartverkoop starten voor 3 Farewell rondvluchten op 11/11 (11 november dus) met een KLM MD-11 vanaf Amsterdam. Kaarten kosten ¤111 maar je krijgt er wel een gratis boek bij (ik gok het Farewell MD-11 afscheidsboek à ¤25.11)
Klinkt aantrekkelijk maar wat me tegenhoudt is het feit dat je natuurlijk heel veel beroerde stoelen hebt voor zo'n rondvlucht.
KLM zal morgen op de sociale media meer hierover bekend maken.
Gaaf! Iedereen wil dan natuurlijk aan het raampje lijkt me, wel een mooie ervaring natuurlijk. :)
pi_144581282
Iemand91 gaat voor het eerst vliegen! *O*
Neemt direct z'n vader mee die ook nooit gevlogen heeft. :P
Wij twee zijn dan ook de enige van de familie die nooit gevlogen hebben ;( ...

Als je dit leest en ook nog mee wil; de pagina staat op uitverkocht maar soms komen er plekken vrij, dus blijf nog even proberen. (lees: pagina verversen)

[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 16-09-2014 12:31:09 ]
  dinsdag 16 september 2014 @ 11:54:54 #145
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_144581579
Ik probeerde het net maar helaas
  dinsdag 16 september 2014 @ 11:58:58 #146
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_144581709
quote:
Vraag me af hoeveel hiervan nou echt waar is en tot hoeverre het overdreven wordt.
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_144581772
quote:
13s.gif Op dinsdag 16 september 2014 11:54 schreef Tinos85 het volgende:
Ik probeerde het net maar helaas
Ja, het is nu echt uitverkocht helaas.

Ben heel erg benieuwd hoe het gaat. We komen vast ergens op stoel XXE o.i.d. te zitten :') ;(
  dinsdag 16 september 2014 @ 13:06:34 #148
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_144583801
quote:
11s.gif Op dinsdag 16 september 2014 11:45 schreef Iemand91 het volgende:
Iemand91 gaat voor het eerst vliegen! *O*
Neemt direct z'n vader mee die ook nooit gevlogen heeft. :P
Wij twee zijn dan ook de enige van de familie die nooit gevlogen hebben ;( ...

Als je dit leest en ook nog mee wil; de pagina staat op uitverkocht maar soms komen er plekken vrij, dus blijf nog even proberen. (lees: pagina verversen)
Huh :D
Jij als über geschiedenisschrijver over de luchtvaart nog nooit gevlogen? Dat rijmt niet.
pi_144584613
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2014 16:59 schreef Ferry_76 het volgende:

[..]

Vandaar; jammer, ik had gisteren graag nog een A340 op de foto gezet:

[ link | afbeelding ]
Cathay Pacific, maar dan moet je snel zijn. Want vanaf 1 november zetten ze de 777-300ER in op Amsterdam.
pi_144596300
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 13:06 schreef Sunri5e het volgende:
Huh :D
Jij als über geschiedenisschrijver over de luchtvaart nog nooit gevlogen? Dat rijmt niet.
Het leven kan raar lopen ;) ...

Sterker nog; de kans was groot dat ik een paar jaar geleden een poging bij KLS had gewaagd.
Achteraf gezien is het maar mooi dat dat niet is doorgegaan...

En over geschiedenis-posts; hopelijk hebben jullie na 00:00 uur even tijd om wat te lezen. O-)
Iets dat een deel van jullie hebben meegemaakt en mogelijk flink wat indruk heeft achtergelaten...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')