Vandaag in de geschiedenis:
HB-IWF, 9 dagen voor de crash in Genève.
2 september 1998: Swissair vlucht 111 is om 20:18 uur vertrokken van JFK Airport op weg naar Genève.
De vlucht wordt uitgevoerd door HB-IWF, een McDonnell Douglas MD-11 en wel de 465e van de lijn.
De MD-11 was in augustus 1991 aan Swissair geleverd.
De First en Business Class van de MD-11 was uitgevoerd met in-flight entertainment system (IFE).
Kabels van dit systeem liepen over het plafond bij de cockpit en werden daar gemonteerd aan metalen houder.
Een kabel hiervan was hier door langdurig schuren beschadigd en er ontstond kortsluiting.
In de cockpit vloog geen zekering eruit; deze kortsluiting werd dus niet opgemerkt.
Tevens was er in de MD-11 gebruik gemaakt van het zeer brandbare MPET-isolatie. Deze vloog door de kortsluiting in brand. Zo was er boven de First- en Business Class cabins een brand ontstaan.
52 minuten na vertrek van JFK rook de crew een rare geur in de cockpit; ze besluiten een noodlanding te maken op Halifax.
De captain loopt de checklists door voor rook in de cockpit; een onderdeel hiervan is verbreken van stroom naar de cabine; de lampen vallen uit maar ook de airconditioning. Deze zoog echter het vuur naar achteren en door het uitzetten verspreid de rook (en vuur) zich nu naar voren, boven de cockpit.
Hierna beginnen systemen uit te vallen; waaronder de auto-pilot. Dan wordt ook de ernst van de situatie duidelijk; de captain verlaat vermoedelijk zijn stoel om de brand te blussen.
Door de brand vallen meer systemen weg; de schermen vallen uit, de communicatie met de grond valt weg en ook valt de voeding naar de 2 flight recorders weg.
15 minuten nadat ze geur konden roken vallen de recorders weg; de laatste 6 minuten van de vlucht wordt niet opgenomen.
De MD-11 crasht uiteindelijk 73 minuten na vertrek van JFK en 21 minuten nadat de crew wat rook voor de kust van
Nova Scotia
in zee.
Alle 229 inzittenden - 215 passagiers en 14 crew - overleven de crash niet.
Het is het dodelijkste ongeluk met de McDonnell Douglas MD-11 en op na dodelijkste vliegtuigongeval in Canada.
Aan boord bevond zich ook het schilderij
The Painter van Pablo Picasso.
Tevens bevond zich aan boord een kleine 50 kilo aan papiergeld, 2 kilo aan diamanten en een kist met mogelijk (tientallen) miljoenen aan geld en goud.
Zoals elke vliegtuigongeluk werd ook bij dit ongeluk naar opzet gekeken. Een onderdeel daarvan was dat men allerlei kleine balletjes vond; vastgeplakt aan delen van het vliegtuig; waaronder de achterkant van stoelen.
Deze leken sterk op hagel dat door een shotgun wordt afgevuurd en dus werd er gekeken of iemand het vliegtuig met een wapen het vliegtuig was binnengegaan.
Dit bleken echter de balletjes van balpennen te zijn die in de cargo-ruimte vervoerd werden.
Door de enorme klap op het wateroppervlak waren deze door de laadruimte en in de cockpit en cabine geschoten.
98% van het vliegtuig wordt teruggevonden; onder andere door de Nederlandse
Queen of the Netherlands; de grootste sleephopperzuigers ter wereld.
Meerdere schepen van o.a. de Canadese kustwacht bij de rampplek; op zoek naar resten.
Het onderzoek werd de grootste en duurste onderzoek naar een transport ongeluk in de Canadese geschiedenis.
Doordat brandsporen worden gevonden op onderdelen van de voorkant van de MD-11 worden dit deel
gereconstrueerd:
Er werden op Nova Scotia 2 gedenkplaatsen opgericht waaronder deze hieronder.
Recht vooruit op de foto is waar de MD-11 op 8 kilometer van de kust in de oceaan stortte.
[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 02-09-2014 00:32:02 ]