abonnement Unibet Coolblue
pi_145058329
Gisteren is de eerste Boeing 747-8i aan Air China geleverd. Het gaat om B-2485 en is de 1499e(!) Boeing 747 van de productielijn en de 81e 747-8 (en 15e 747-8i als je de 10 BBJ's niet meerekend).
Er moeten nog 6 exemplaren volgen.

Air China is hiermee de 2e maatschappij (na Lufthansa) die met de passagiersversie gaat vliegen.
Maatschappijen die nog volgen zijn Korean Air (), Arik Air () en Transaero ()

De configuratie is 24 business voorin, daarachter (!) 12 first class, 66 premium economy en achterin 233 economy. Op het upper deck nog eens 30 business class.
Totaal komt op 365 stoelen.

Lufthansa zit in hun 747-8i (afhankelijk welke van de 4 configuraties die zij hebben) tussen de 340 en 386 passagiers.
Lufthansa is bezig met het invoeren van nieuwe Premium Economy waardoor ze straks 2 verschillende versies hebben rondvliegen; een met 340 (80 business en 244 economy) en een met 364 passagiers. (92 business en 208 economy)

De 747-8i gaat dit jaar ingezet worden op binnenlandse routes; vanaf 2 januari 2015 gaat ze ook naar Frankfurt vliegen. Zeer waarschijnlijk volgt Los Angeles ook.

Delivery ceremony:


En vertrek naar Beijing:


- Air China heeft ook nog 15 787-9 toestellen in bestelling staan; in de afgelopen 3.5 jaar zijn er 20 777-300ER's geleverd die hun resterende 747's gaan aflossen. De 20e 77W landde afgelopen zondag in Bejing in speciale livery. De kist werd de volgende dag al ingezet voor de route Beijing-Shanghai waar het de laatste dagen tussen heeft gevlogen.



- Air China is overigens ook nog een van de weinige maatschappijen die met een 747-400 combi vloog.



-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

En alle A350 (test)toestellen in formatie gisteren:











pi_145063034
Oh, over de 747 gesproken; en een kleine 'vandaag in de geschiedenis-post':

Vandaag rolde in 1968 (dus 46 jaar geleden!) de allereerste 747 uit de fabriek.
Joe Sutter had nog geen 28 maanden eerder pas de eerste sketches gemaakt.
En 2 jaar eerder had Boeing de grond pas gekocht. In die 2 jaar is
- de fabriek gebouwd (en werd hiermee direct het grootste gebouw (qua volume) ter wereld; en wat het - dankzij verbouwingen - nog steeds is),
- een mock-up 747 gebouwd (voor o.a. de essentiële evacuatietest); de mock-up werd afgebouwd in de fabriekshal terwijl het dak er nog niet eens op zat
- productielijn opgezet
- en de eerste 747 gebouwd.

De 26e stewardessen; een voor elke maatschappij die de 747 had besteld:







pi_145073917
Vanaf 00:00 uur vannacht gaan de nieuwe bagageregels in bij KLM:
quote:
Op de meeste Europese KLM-vluchten geboekt per 1 oktober 2014 zullen Flying Blue Ivory-deelnemers alleen handbagage gratis kunnen meenemen. Voor EUR 7,50 of 1500 Miles kunnen Ivory deelnemers dan een koffer inchecken – wanneer vooraf op KLM.com geregeld.

Tot nu toe mochten alle Flying Blue-deelnemers gratis minimaal 1 koffer meenemen op alle KLM-vluchten.

Om onze vliegtickets laaggeprijsd te houden, zullen Ivory Flying Blue-deelnemers op Europese vluchten geboekt op of na 1 oktober op KLM.com alleen handbagage gratis kunnen meenemen. Een koffer inchecken kan dan voor slechts EUR 7,50 per enkele reis, wanneer dit vooraf geregeld is op KLM.com. Betalen met Miles is dan ook mogelijk.

De regels gelden voor tickets die op of na 1 oktober uitgegeven worden, dus als u voor die datum via een reisagent boekt, vraag deze hiernaar.
Goh, dat zagen we in ruim een jaar geleden écht niet aankomen toen ze nog zeiden dat bagage gratis was als je bij Flying Blue zou melden. :N

Oh en...
quote:
Veel passagiers binnen Europa reizen immers licht - met alleen handbagage. En waarom zou je betalen voor iets wat je niet gebruikt?
pi_145078311
Vandaag in de geschiedenis:



- 1 oktober 1924: KLM maakt haar eerste intercontinentale vlucht. Een Fokker F-VII (H-NACC) vertrekt vandaag vanaf Schiphol richting Batavia in Nederlands-Indië, het huidige Jakarta.
Echter kregen ze na 2 dagen boven Bulgarije als motorproblemen; de motor moest vervangen worden.
De reis werd hiermee voor een maand onderbroken. Op 2 november kon de reis worden voorgezet waarna ze op 24 november in Batavia landden.
Het werd een enkel reis; na een aantal lokale vluchten werd de Fokker gedemonteerd en per schip terug naar Nederland gebracht. De 3-koppige crew kreeg in Nederland hoge (Koninklijke) onderscheidingen.

De totale vlucht was ruim 14.000 kilometer en de totale reis duur was 55 dagen.
Pas in september 1929 werd het een vaste route en t/m de uitbraak van de Tweede Wereldoorlog was dit het langste commerciële route.
Tegenwoordig vlieg je met Garuda in hun 777-300 in zo'n 13.5 uur rechtstreeks naar Jakarta.
En dat is vandaag de dag de langste (zowel duur als afstand) non-stop route vanaf Amsterdam. ;)
(Het wedijvert met KLM vlucht 701 naar Buenos Aires die nagenoeg even lang duurt en nagenoeg even ver is)

Op 9 juli 1926 ging H-NACC verloren bij een crash vlakbij Brussel.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


(Eerste vlucht van F-WTSS op 2 maart 1969)

- 1 oktober 1969: Concorde 001 (F-WTSS), de eerst gebouwde Concorde en een van de 2 prototypes vliegt op 120 kilometer van Toulouse op een hoogte van 10.970 meter door de geluidsbarrière.
9 minuten lang vliegt de Concorde sneller dan het geluid.
Het is de eerste Concorde die sneller dan het geluid vliegt.

De Concorde werd 4 jaar en 18 dagen later op Paris–Le Bourget Airport gezet en staat sindsdien in Musée de l'air et de l'espace.

Het was overigens niet de eerste passagiersvliegtuig die dat deed; in 1961 haalde een Douglas DC-8 deze snelheid tijdens een duik bij een testvlucht. Later zou in 1985 een China Airlines 747SP mogelijk deze snelheid hebben gehaald tijdens een vrije val van 3000 meter binnen 20 seconden. De inzittenden werden toen mogelijk blootgesteld aan 5G.
pi_145079824
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 04:08 schreef Sunri5e het volgende:
De 787 van Arke heeft hier (CUR) bijna een dag gestaan nadat hij in aanrijding was gekomen met een truck op Hato airport....
En deze staat nu in Brussel voor problemen met een van de motoren.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Viel me op dat Delta gisteren een Boeing 747 naar Amsterdam vloog, N672US. Vlucht van/naar Atlanta en blijkbaar ook de allereerste keer dat deze kist op Schiphol vloog.

Nu lees ik ook dat dit direct de laatste keer was; N672US zal direct na landing in Atlanta (zo'n 4 uur geleden) uit de vloot gehaald worden; morgen om 10:15 uur (16:15 uur in NL) zal ze voor een 3 kwartier durende vlucht naar Pinal Airpark vertrekken.
De eerste vlucht was in juli 1999 en hiermee is de kist maar zo'n 15 jaar jong. (Delta kreeg hun 747's van Northwest toen Delta hen in 2008 overnam).
Gelijktijdig vertrekken bij Delta nog 2 747's (N671US en N676NW).
Die laatste is zelfs van 2002.

De vlucht naar Schiphol en N671US naar Parijs waren vandaag ingezet voor extra capaciteit n.a.v. het AF staken.

Alle 3 voerden ze vandaag hun laatste vlucht uit en ook N676NW zal morgen naar Pinal Park vertrekken.
N671US is zelfs op dit moment al onderweg naar Pinal Park.

N672US (die op AMS vloog) eerder dit jaar op Atlanta:


[ Bericht 12% gewijzigd door Iemand91 op 01-10-2014 01:11:14 ]
pi_145080718
Ik vraag me gewoon ineens af wat je doet op schrikkeldag, terwijl het geen schrikkeljaar is :+
  woensdag 1 oktober 2014 @ 09:25:25 #257
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_145082435
KL556 (de PH-BFN welke uit Nairobi kwam) is vanochtend naast de Polderbaan beland.

KLM-toestel komt naast Polderbaan

De foto van nu:
pi_145084806
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 06:12 schreef Viezze het volgende:
Ik vraag me gewoon ineens af wat je doet op schrikkeldag, terwijl het geen schrikkeljaar is :+
Het kats vergeten? :P
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 09:25 schreef boriq het volgende:
KL556 (de PH-BFN welke uit Nairobi kwam) is vanochtend naast de Polderbaan beland.

KLM-toestel komt naast Polderbaan

De foto van nu:
[ afbeelding ]
En wat ik direct zag...en hoe heet de 747?

Juist...


Even wat rijplaten neerleggen...


En ondertussen staat ze alweer met alle wielen op het asfalt:


:W



Baan netjes maken en we kunnen weer:


En wat ziet zo'n 747 in de ochtendmist er toch f*cking goed uit O+



Jammer dat we ze over zo'n 6 jaar niet meer op Schiphol zien behalve een paar verdwaalde freighters ;( ...

[ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 01-10-2014 11:29:20 ]
  woensdag 1 oktober 2014 @ 11:10:24 #259
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_145084885
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 11:07 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

En wat ik direct zag...en hoe heet de 747?

Juist...
[ afbeelding ]

Coincidence? I think not!

Verder hele gave foto's en vooral die in de mist! O+
pi_145085087
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 11:10 schreef boriq het volgende:

[..]

Coincidence? I think not!

Verder hele gave foto's en vooral die in de mist! O+
Mooi hè. Zal het missen.

En dit is alles:



Zal ongetwijfeld wel grondig nagekeken worden maar toch. Valt mee.
Gelukkig stond de kist niet voor een vlucht ingepland vandaag.
  woensdag 1 oktober 2014 @ 11:53:43 #261
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_145086187
Zat er net aan te denken dat Schiphol trouwens nog wel het geluk heeft met al haar banen, moet er namelijk niet aan denken wat dit voor Gatwick zou doen. :X
pi_145089555
http://www.dumpert.nl/mediabase/6619330/8a4e8935 kan iemand me uitleggen wat hier gebeurt? Heeft dit met wind of zo te maken?
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_145089798
quote:
1s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 13:32 schreef valentijn101 het volgende:
http://www.dumpert.nl/mediabase/6619330/8a4e8935 kan iemand me uitleggen wat hier gebeurt? Heeft dit met wind of zo te maken?
Voor de rest hier waar ze het over heeft:


Zag het filmpje ook net.
De piloot schijnt dit expres gedaan te hebben. Soort van groet.
Beste kans dat - als dat het geval was - het ook hun laatste vlucht voor Cargolux wordt op deze manier, tering :X ...
  woensdag 1 oktober 2014 @ 13:59:21 #264
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_145090300
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 13:39 schreef Iemand91 het volgende:
De piloot schijnt dit expres gedaan te hebben. Soort van groet.
Dan toch wel in het kader van "Zij die gaan sterven, groeten u" :X
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_145102697
En nog een paar foto's vanuit een andere hoek van die Cargolux 747-8F:






En nog een 27 jaar oude Boeing 737-200 die even komt langs laag vliegen:
(afgelopen september bij een luchtvaartshow in Zimbabwe)



[ Bericht 10% gewijzigd door Iemand91 op 01-10-2014 19:58:38 ]
pi_145106799
Vette foto's!

hier, garpje:


via r/rfunny
pi_145109272
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 13:39 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Voor de rest hier waar ze het over heeft:


Zag het filmpje ook net.
De piloot schijnt dit expres gedaan te hebben. Soort van groet.
Beste kans dat - als dat het geval was - het ook hun laatste vlucht voor Cargolux wordt op deze manier, tering :X ...
Wat _O-

Wings rocken is vrij 'normaal' als groet inderdaad, maar dit slaat echt nergens op :D
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_145109754
quote:
1s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 22:19 schreef Me_Wesley het volgende:
Wat _O-

Wings rocken is vrij 'normaal' als groet inderdaad, maar dit slaat echt nergens op :D
Even checken of de lading goed vast ligt :Y
  woensdag 1 oktober 2014 @ 22:42:13 #269
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_145110661
quote:
2s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 22:27 schreef Nemephis het volgende:

[..]

Even checken of de lading goed vast ligt :Y
En of alle stall-alarmen nog werken :X
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_145115050
quote:
0s.gif Op donderdag 25 september 2014 22:18 schreef Iemand91 het volgende:
En vandaag was de roll-out van Etihad's eerste A380 en hiermee werd ook de nieuwe livery van Etihad onthuld. Weinig verrassend (de staart was allang bekend; de romp is nagenoeg gelijk gebleven).

Zaterdag volgt hun eerste Boeing 787-9 in Seattle.
En hun livery op de genoemde 787:

pi_145126842
Nog een paar foto's van PH-KCA van 22 september:

Aankomst en (zeer korte) stop in Atlanta:






Vertrek vanaf Atlanta:




Aankomst in Crestview, Florida:








De allerlaatste A-check voor PH-KCD Florence Nightingale een paar dagen geleden:



En ik kwam nog een enigszins 'recente' foto tegen van Victorville. Foto is van 21 augustus en hier zijn PH-KCG (vooraan), PH-KCK (vooraan in rij van 2) en PH-KCF (achteraan in rij van 2) nog te zien.
PH-KCH en -KCI zijn geloof ik nu echt helemaal weg. Je had deze foto waar een van die twee dus duidelijk is gesloopt. En ik geloof dat we in dit topic een tijdje terug een paar luchtfoto's hadden waaruit bleek dat de ander ook al was gesloopt.
Uiteraard grote kans dat -KCG, -KCK en/of -KCF ondertussen ook al gesloopt zijn; de foto is immers al ruim een maand oud.



En dan de laatste, PH-KCC op San Bernardino Airport in Californië is te zien op Google Maps/Earth. De luchtfoto's daar zijn van 28 april; 21 dagen nadat PH-KCC daar landde.
Op Google Maps is het niet echt duidelijk te zien, maar op Google Earth is al te zien dat vrijwel direct na landing de motoren al zijn verwijderd. Dit hadden we al gezien op eerdere foto's, maar die foto is later gemaakt (23 juni).
Recentere foto's kan ik niet vinden.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Want let wel op; over 3 weken is het alweer zover.
Over exact 23 dagen landt op 26 oktober de allerlaatste MD-11 vlucht op Schiphol.

PH-KCB, -KCE en -KCD zijn nog over.
Op 25 oktober vertrekt om 09:35 uur een van de drie naar Toronto als KL691.
Op dezelfde dag gaat nog een MD-11 om 15:25 uur naar Montreal als KL671.

Om 17:35 uur (23:35 uur op zaterdag 25 oktober in NL) zal KL692 weer uit Toronto vertrekken.
Om 19:00 uur (01:00 uur op zondag 26 oktober in NL) zal KL672 weer uit Montreal vertrekken.

Op de vroege morgen van 26 oktober landt om 06:45 uur de vlucht vanuit Toronto.
Even later zal om 07:35 uur de vlucht uit Montreal landen.

KL672 zal dus de allerlaatste commerciële vlucht worden van een MD-11 met passagiers.
Hiermee houdt het na nét geen 22 jaar op voor de MD-11 bij KLM hiermee ook gelijk na 80 jaar McDonnell Douglas bij KLM.

[ Bericht 5% gewijzigd door Iemand91 op 03-10-2014 18:46:59 ]
pi_145131177
Domme vraag wellicht, maar aangezien de eerste 787 pas volgend jaar volgt, welke toestellen vangen het wegdoen van de MD11 op, A330?
pi_145136578
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 17:24 schreef Alec690 het volgende:
Domme vraag wellicht, maar aangezien de eerste 787 pas volgend jaar volgt, welke toestellen vangen het wegdoen van de MD11 op, A330?
Jep.

Die zitten allemaal op (korte) lease en zijn dus enigszins flexibel in te zetten door KLM.
Begin 2016 gaan er in ieder geval al 3 A330-200's uit.
pi_145175527
Vandaag in de geschiedenis: De grootste vliegramp op Nederlandse bodem: De Bijlmerramp.


4X-AXG op Schiphol in juli 1991; ruim een jaar voor de ramp.

Om 14:31 uur op zondag 4 oktober 1992 landt vlucht 1862 van El Al op Schiphol. Het is een Boeing 747-258F (4X-AXG) vanuit New York. Het maakt op Schiphol een tussenlanding. Hier zal het extra vracht innemen, enkele reparaties (provisorisch) uitvoeren en bijtanken voor de vlucht naar Tel Aviv. Ook stapt een passagier in; een El Al medewerkster die in Tel Aviv zou gaan trouwen.

Bij de landing op Schiphol maakt een spotter deze foto waarop is te zien dat motor #3 schuin hangt.



Mogelijk is dit nog een foto van de spotter; maar ik kan niet met 100% zekerheid zeggen of dit klopt.


Om 18:22 uur vertrekt de 747 freighter vanaf de Zwanenburgbaan. Slechts 5 minuten later hoort de crew een grote knal. Een slagpen die de motor aan de vleugel houdt heeft door metaalmoeheid het begeven en motor #3 breekt van de vleugel. Doordat motor nog veel stuwvermogen had (ze waren nog aan het klimmen) schoot de motor naar voren waarna het weer naar achteren viel; hierbij klapte het tegen motor #4 waardoor die ook afbrak. Ook werd een groot deel van de leading edge afgebroken.
Beiden motoren worden later in het Gooimeer teruggevonden:



De crew heeft mogelijk nooit geweten dat de 2 motoren letterlijk weren weggevallen. De buitenste motoren zijn slechts met moeite te zien vanuit de cockpit; de binnenste niet.
De crew verzoekt Schiphol om een noodlanding op de Buitenveldertbaan; hoewel de Kaagbaan op dat moment in gebruik was. Landen op de Buitenveldertbaan zou gepaard gaan met flinke staartwind.
De 747 moest een extra bocht ronde maken om recht voor de baan uit te komen, te dalen en brandstof te lozen.



Door het wegvallen van de leading edge en de daar bij behorende flaps valt de lift weg aan de rechterkant. Doordat de 747 echter nog genoeg snelheid heeft blijft het in de lucht. Maar bij het dalen wordt de voorwaartse snelheid op een gegeven moment te laag; uiteindelijk stort de 747 nagenoeg verticaal naar beneden recht op de galerijflats Groeneveen en Klein-Kruitberg in in de Bijlmer



De 4 inzittenden zijn op slag dood en 39 personen op de grond de crash niet.
Verder vielen er 26 gewonden.
Velen vermoeden dat het er mogelijk nog meer zijn; aangezien er veel illegalen verbleven.
Wanneer de verkeerleiding in de controletoren de rookpluimen bij de Bijlmer zien weten zij wat er gebeurd is.


De Bijlmerramp zal tot op de dag van vandaag veel losmaken. Mannen in witte pakken, gevaarlijke, onbekende vracht en vele complottheorieën.
Elk jaar wordt er een herdenking gehouden bij de boom die alles zag. Tijdelijk vliegen er dan geen vliegtuigen over de Bijlmer.

pi_145179754
Er is uiteraard ook een aflevering van Air Crash Investigation gewijd aan de Bijlmerramp.
Zoals gebruikelijk bij ACI is het entertainment-gehalte hoog, maar geef desondanks een goed beeld van de ramp omdat de betrokkenen aan het woord komen en er zover ik kan beoordelen geen onjuiste feiten worden verteld.


Dan nog iets anders: Iemand91, uit welke software komt onderstaand screenshot? (jouw post op Tweakers)


Mooie aanvulling op Flightradar. :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')