abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 29 maart 2019 @ 13:09:28 #1
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_185914333
Het kabinet maakt voorlopig geen keuze tussen de zomer- of wintertijd. Voor zo’n ingrijpend besluit is het nog veel te vroeg, zo zal het kabinet morgen – na afloop van de ministerraad – bekendmaken.
Peter Winterman 18-10-18, 16:12 Laatste update: 17:51

Volgens Haagse bronnen wil Nederland niet nú al beslissen of het wenselijk is om over te stappen op de zomer- of wintertijd als permanente tijd. De verdeeldheid in Nederland is nog te groot.
https://www.ad.nl/politie(...)wintertijd~a2e7d850/
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  vrijdag 29 maart 2019 @ 13:12:54 #2
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_185914388
Wintertijd *O*

Nu is het al lekker licht als ik de deur uit ga.

En dat is wat telt.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_185914475
Kunnen de zomertijd voorstanders mij eens (serieus) uitleggen wat nu precies het bezwaar is tegen zomers waarbij het om 21.30u reeds gaat schemeren (ipv 22.30u) en winters waarbij het ipv 16.30u om 17.30u donker wordt?
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_185914500
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 13:19 schreef Jor_Dii het volgende:
Kunnen de zomertijd voorstanders mij eens (serieus) uitleggen wat nu precies het bezwaar is tegen zomers waarbij het om 21.30u reeds gaat schemeren (ipv 22.30u) en winters waarbij het ipv 16.30u om 17.30u donker wordt?
Dat je op een dag een uur korter dingen in het licht kunt doen zoals paardrijden, hardlopen etc. Zelf doe ik dit soort dingen in het bos, dus dan valt dat in het donker doen voor mij af. 's morgens maakt het me niet uit hoe laat het licht wordt. Maar dat is natuurlijk een persoonlijke mening, die voor iedereen verschillend is, dus in feite heb je niks aan dit antwoord.
  vrijdag 29 maart 2019 @ 13:22:34 #5
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_185914505
quote:
Ik ben geen zomertijdvoorstander, ik ben gewoon voor het huidige systeem. Maar ik vind het heerlijk dat het pas om 23u donker is in de zomer wanneer het echt warm is, om nog lekker wat biertjes mee te nemen naar het strand, beetje chillen, duikje nemen.

Maar goed, dat is natuurlijk maar voor een heel beperkt aantal mensen het geval.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  vrijdag 29 maart 2019 @ 13:25:16 #6
4681 kasper
Pecunia non olet
pi_185914550
quote:
Waarom zou het in de winter om 17:30 donker worden ipv 16;30?
Zwarte Piet, wie kent 'm niet?
pi_185914576
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 13:22 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Dat je op een dag een uur korter dingen in het licht kunt doen zoals paardrijden, hardlopen etc. Zelf doe ik dit soort dingen in het bos, dus dan valt dat in het donker doen voor mij af. 's morgens maakt het me niet uit hoe laat het licht wordt. Maar dat is natuurlijk een persoonlijke mening, die voor iedereen verschillend is, dus in feite heb je niks aan dit antwoord.
quote:
6s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 13:22 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Ik ben geen zomertijdvoorstander, ik ben gewoon voor het huidige systeem. Maar ik vind het heerlijk dat het pas om 23u donker is in de zomer wanneer het echt warm is, om nog lekker wat biertjes mee te nemen naar het strand, beetje chillen, duikje nemen.

Maar goed, dat is natuurlijk maar voor een heel beperkt aantal mensen het geval.
Natuurlijk, voor recreatie en sport is langer licht fijner, maar in beide gevallen heb ik zoiets van: als je tot 21.30u 's avonds kunt sporten in (relatief) lichte omstandigheden. Is dat dan echt niet voldoende?
pi_185914590
quote:
5s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 13:25 schreef kasper het volgende:

[..]

Waarom zou het in de winter om 17:30 donker worden ipv 16;30?
Dit argument wordt gebruikt door zomertijd liefhebbers, dat het in de winter dan pas omstreeks 17.30u donker wordt.
  vrijdag 29 maart 2019 @ 13:28:52 #9
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_185914592
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 13:27 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

[..]

Natuurlijk, voor recreatie en sport is langer licht fijner, maar in beide gevallen heb ik zoiets van: als je tot 21.30u 's avonds kunt sporten in (relatief) lichte omstandigheden. Is dat dan echt niet voldoende?
Bovendien blijft het midden in de zomer het grootste gedeelte van de nacht schemeren.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  vrijdag 29 maart 2019 @ 13:30:39 #10
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_185914610
quote:
6s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 13:22 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Is het niet veel chiller als het wat vroeger "donker" is? Lekker onder het genot van een paar biertjes naar een vuurkorf en fakkels kijken :)

En het is fijn dat de slaapkamer tegen de tijd dat je gaat slapen is afgekoeld :)
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  vrijdag 29 maart 2019 @ 13:31:39 #11
4681 kasper
Pecunia non olet
pi_185914628
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 13:28 schreef Jor_Dii het volgende:

Dit argument wordt gebruikt door zomertijd liefhebbers, dat het in de winter dan pas omstreeks 17.30u donker wordt.
Ah, ik snap het.

Ben zelf trouwens ook een liefhebber van zomertijd.
Maar van mij mag het huidige systeem blijven bestaan.
Dus 2 maal per jaar de klok verzetten.
Zwarte Piet, wie kent 'm niet?
  FOK!fotograaf vrijdag 29 maart 2019 @ 13:57:34 #12
842 Zorro
Z
pi_185915026
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 13:28 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Dan ga ik niet in het donker weg om weer in het donker thuis te komen.
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
pi_185915138
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 13:27 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

[..]

Nee. Als je dan om 20.00 uur weg gaat heb je nog maar een uurtje.

Het systeem zoals het nu is vind ik ook prima hoor. Maar de zomertijd helemaal afschaffen zou echt ruk zijn.
pi_185915159
Overigens ga ik vaak naar Zuid-Italie en Sicilie op vakantie. Daar scheelt het ook zomaar een uur. Is het in juni op de langste dag tegen 21.30 donker. Dat wordt dan 20.30...
  vrijdag 29 maart 2019 @ 14:04:47 #15
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_185915600
quote:
6s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 13:57 schreef Zorro het volgende:

[..]

Dan ga ik niet in het donker weg om weer in het donker thuis te komen.
Jij vertrekt pas na 9u richting je werk in de winter?
  vrijdag 29 maart 2019 @ 14:38:26 #17
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_185915849
quote:
6s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 13:30 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Is het niet veel chiller als het wat vroeger "donker" is? Lekker onder het genot van een paar biertjes naar een vuurkorf en fakkels kijken :)

En het is fijn dat de slaapkamer tegen de tijd dat je gaat slapen is afgekoeld :)
Vuurkorf kan de rest van de nacht nog wel :7
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_185915942
En vergeet niet: het gaat niet alleen om wanneer het donker wordt, maar ook het proces ernaartoe. In juli zal een strandmoment dat nu 19:30 is, al om 18:30 zijn. Gewoon klote. Aan wintertijd hebben we niet veel: sochtends weg in een schemering of donkerte boeit me toch niet.
  vrijdag 29 maart 2019 @ 15:00:33 #19
211083 Angelof9
I must go first
pi_185916152
quote:
In de zomer maakt het idd niet zoveel uit. Maar midden in de winter zie ik gewoon geen daglicht. Enorm deprimerend. Als het een uurtje langer licht blijft zodat ik niet in het pikkedonker naar huis hoef, zou dat heel wat schelen.

Het hele jaar zomertijd heeft mijn voorkeur. Maar ik heb dan nog liever 2x per jaar klok verzetten dan het hele jaar wintertijd.
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_185916347
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 15:00 schreef Angelof9 het volgende:

[..]

In de zomer maakt het idd niet zoveel uit. Maar midden in de winter zie ik gewoon geen daglicht. Enorm deprimerend. Als het een uurtje langer licht blijft zodat ik niet in het pikkedonker naar huis hoef, zou dat heel wat schelen.
Persoonlijk betwijfel ik dus of dit in de praktijk wel zoveel verschil zal maken: het zal dan in de winter licht zijn tussen 09.30u en 17.30u, maar als het grijs weer is en de schemer invalt, gebeurt dit alsnog rond 16.30u - 17u.
  vrijdag 29 maart 2019 @ 15:20:54 #21
211083 Angelof9
I must go first
pi_185916458
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 15:12 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Persoonlijk betwijfel ik dus of dit in de praktijk wel zoveel verschil zal maken: het zal dan in de winter licht zijn tussen 09.30u en 17.30u, maar als het grijs weer is en de schemer invalt, gebeurt dit alsnog rond 16.30u - 17u.
Half december is dan ook het hoogtepunt van mijn winterdepressie ;(
Maar alle beetjes helpen en een uur is dan best wel veel. Iig oktober/begin november en dan feb/maart zou het dan beter zijn.

Tenminste woon ik niet in Finland :D
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
  FOK!fotograaf vrijdag 29 maart 2019 @ 16:54:54 #22
842 Zorro
Z
pi_185918160
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 14:24 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Jij vertrekt pas na 9u richting je werk in de winter?
Ik zeg het misschien wat onduidelijk, maar wat ik bedoel is dat ik dan wel in het donker wegga om dan niet in het donker thuis te komen. Bij wintertijd is het donker weg en donker naar huis. Bij zomertijd niet, dan is het licht als ik naar huis ga.
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
  vrijdag 29 maart 2019 @ 17:05:56 #23
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_185918451
quote:
Kunnen de zomertijd voorstanders mij eens (serieus) uitleggen wat nu precies het bezwaar is tegen zomers waarbij het om 21.30u reeds gaat schemeren (ipv 22.30u)
Het gaat niet om de langste dag, het gaat erom dat de periode dat je 's avonds echt wat aan het daglicht hebt met zo'n 3 maanden wordt verkort. Zomertijd levert objectief gezien het meeste bruikbare daglicht op en is daarom logisch gezien de juiste keuze. Zeker als je winterdepressies serieus wilt nemen.

quote:
en winters waarbij het ipv 16.30u om 17.30u donker wordt?
Dit is niet serieus toch? Juist met wintertijd wordt het al om 16.30 uur donker.

[ Bericht 1% gewijzigd door Zelva op 29-03-2019 17:12:41 ]
  vrijdag 29 maart 2019 @ 17:28:39 #24
39333 Zelva
pi_185918964
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 14:53 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Iemand die conservatief is laat zich niet zomaar overtuigen. Zelfs wetenschappers worden genegeerd om de conservering in stand te houden. Ik ga echt geen moeite doen om een individu te overtuigen, maar ik kom wel met inhoudelijke argumenten, dus bij deze:

https://www.nu.nl/gezondh(...)onze-gezondheid.html
[..]
En ik heb al meerdere keren een onderzoek gepost waaruit blijkt dat het verlies van daglicht in de avond juist dé trigger is voor winterdepressies omdat daglicht in de ochtend niet als nuttig wordt ervaren.

Bovendien snijdt dat argument van 'in de winter heb je 's ochtends daglicht nodig' echt geen hout. Ik begin echt niet supervroeg op mijn werk, rond 8.45, maar élke dag in de winter sta ik op als het nog donker is. Als ik eenmaal binnen zit, heb ik niets aan daglicht. In de winter is het sowieso het bioritme 'trotseren' en zo superslecht is dat dan kennelijk niet, want dan zou je als 'chronobioloog' wel ervoor pleiten dat niemand verplicht in het donker moet opstaan of op zijn minst dat we nog enkele uren verder in tijd opschuiven. Vreemd ook altijd dat dit soort figuren het ook nooit heeft over dat het dan logisch zou zijn om hoogzomer 3 uur 's nachts uit bed te stappen want volgens je bioritme begint dan kennelijk je dag. Dan doet het bioritme er opeens kennelijk helemaal niet toe, doet het niks en maakt het geen bal uit. Lachwekkend.

En die argumenten dat je maar moet gaan schuiven met werktijden als je wat aan je avond wil hebben zijn natuurlijk al helemaal tenenkrommend. Als je dat zelf al kan doen, in de meest gevallen natuurlijk uiteraard niet, dan lukt het zeker niet om dat bijvoorbeeld en masse met je sportgroepje af te spreken, want die hebben toch echt andere werkgevers, waardoor dat zelf schuiven met je tijden vaak niets oplevert.

Dan heb ik het nog niets een gehad over dit soort belachelijk boude uitspraken: 'onze biologische klok moet zich aanpassen", vertelt de chronobioloog.' De biologische klok is bij ieder mens totaal anders, we hebben niet voor niets ochtend- en avondmensen en er zijn legio mensen die helemaal niks merken van een uurtje verzetten, net zoals vrijwel niemand iets zal merken van een weekendje Londen, waarbij je zelfs twee keer in een paar dagen de boel een uur verschuift! Meteen verbieden dan maar? Als mevrouw Gordijn haar vakgebied serieus zou nemen, dan zou ze nooit beweren dat dit sec voor iedereen altijd opgaat.

quote:
Dat heb ik al meerdere malen uitgelegd. Zie ook in deel 5 van deze reeks. Maar als ik jou was zou ik geen moeite doen, want het is niet wat je lezen wil.
[..]
Ik heb al je posts gelezen, het komt echt iedere keer weer neer op 'omdat het zo heurt'-geneuzel. Zoals hieronder ook weer met je 'vroeger hebben ze de lijntjes zo getrokken, dus dat moeten we tot in de eeuwigheid zo houden'. Ik ben op zoek naar argumenten waarom die lijntjes precies zo moeten blijven liggen als ze liggen en daar kom je absoluut nooit mee op de proppen. Als Amsterdam-zomertijd de standaardtijd was geweest in plaats van Greenwich en we die tijd vroeger hadden, dan had je díé nu met vuur en zwaard verdedigd. Daar loopt je argument spaak, en daar blijf je maar omheen draaien.

quote:
Een complexer structuur met gratis nadelen.
En je denkt dat wintertijd geen nadelen heeft? Verlies van bruikbaar daglicht, en daaruit volgend, onder andere, een toename van winterdepressieklachten en algeheel minder beweging door minder tijd voor sport 's avonds. En het is slecht voor de economie, en niet alleen vanwege de nieuwe tijdsverschillen, maar ook het forse verlies van recreatief daglicht draagt daar aan bij. Die nadelen wegen wat mij betreft, maar dan ook echt totaal niet op tegen wat later licht worden in de winter op een tijd dat vrijwel iedereen onderweg is naar werk en/of binnen zit bij kunstlicht. Daar worden mensen niet gelukkig van.

quote:
De kunst van het organiseren is dat je structuren eenvoudig houdt. Dus geen zomer- of wintertijd, maar tijd.
Als we zomertijd invoeren, hebben we ook gewoon een tijd. Heel eenvoudig allemaal, niets mis mee.

quote:
We kunnen wereldwijd ook 1 tijd hanteren als we willen, maar je moet alleen even weten wanneer ze op dat continent opstaan, werken en slapen. Of dat een handig systeem is waag ik te betwijfelen
Joh, echt?

quote:
dus hebben we besloten om de wereld op te delen in tijdzones waarbij de tijd wordt gehanteerd die zo dicht mogelijk in de zone valt.
Ja, dat hebben we dus ooit gedaan, maar je geeft geen enkele reden waarom we die zones met voortschrijdend inzicht niet aan zouden kunnen passen. Je wilt maar als een zeloot blijven vasthouden aan hoe het ooit was en al tijden niet meer is.

quote:
Sommige continenten zijn te groot voor een enkele tijdzone, dus splits je het op zoals dat in de V.S. het geval is.
Dat gaan we ook doen. Alleen hoeft dat niet per se volgens oeroude lijntjes omdat jij vindt dat dat zo heurt, zonder enig argument daarbij te geven behalve dan dat het vroeger ook zo was en dus daarom wel goed zal zijn.

quote:
Een tijdsverschil met een buurland of staat is, getuige dat de boel niet vergaan is, geen enkel probleem.
Mooi, dan kunnen we prima blijven afwijken van Greenwich. Dank voor je steun.

quote:
Vergaat de wereld als....

Dat 'argument' kan tegen je gebruikt worden. Vergaat de wereld als we UTC tijd hanteren? Ik snap dat de zomertijd heilig voor je is, maar kom alsjeblieft met steekhoudende argumenten.
Nee, ik heb dat nooit beweerd, maar dat is, naast persoonlijke voorkeur, wel zo'n beetje het enige argument van team wintertijd: dat het zo enorm slecht zou zijn als we zomertijd zouden gaan hanteren. Verder dan doem prediken zonder enige steekhoudende argumentatie komt het echter niet.

quote:
maar kom alsjeblieft met steekhoudende argumenten.
Back to you.

[ Bericht 2% gewijzigd door Zelva op 29-03-2019 18:10:16 ]
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 29 maart 2019 @ 17:31:27 #25
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_185919024
Zo lang er geen enkel argument voor wintertijd is, zelfs niet een 'dat is wel fijn, want x', neem ik het allemaal maar met een korreltje zout. Zomertijd gaat het zeer waarschijnlijk worden, dus helemaal prima.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_185919631
Er zijn natuurlijk genoeg argumenten voor wintertijd gegeven, op dit forum en ook elders.
Dat is ook de crux van het probleem, voor beide keuzes zijn positieve argumenten te vinden. Dat maakt het lastig om een keuze te maken tussen gmt+1 en gmt+2
pi_185919633
Wmb houden we het zoals het is maar als er gekozen moet worden, dan graag permanente zomertijd.
Voordeel van in de winter nog daglicht als je naar huis rijdt is toch wel belangrijk vind ik. Ik weet, het is Fok!, dus iedereen heeft een te gekke baan waar je met 4uurtjes werken per dag 12k per maand binnen hengelt, maar een groot deel van de rest vN Nederland werkt toch vooral op scholen, in ziekenhuizen, in kantoren, etc. Die werken sowieso al heel de dag onder tl-verlichting. Ik ook, en mij persoonlijk rot het niks of het om 08.15 of 09.15 of zelfs 10.15 licht wordt. Ik zit toch al binnen te werken onder kunstlicht dan. Echter als ik savonds naar huis ga is het nog licht.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_185919656
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 17:31 schreef Nattekat het volgende:
Zo lang er geen enkel argument voor wintertijd is, zelfs niet een 'dat is wel fijn, want x', neem ik het allemaal maar met een korreltje zout. Zomertijd gaat het zeer waarschijnlijk worden, dus helemaal prima.
Er zijn genoeg wetenschappelijk onderbouwde argumenten die pleiten voor wintertijd. Verdiep je er eens in zou ik zeggen..
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 29 maart 2019 @ 18:07:18 #29
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_185919698
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 18:04 schreef grimselman het volgende:
Er zijn natuurlijk genoeg argumenten voor wintertijd gegeven, op dit forum en ook elders.
Dat is ook de crux van het probleem, voor beide keuzes zijn positieve argumenten te vinden. Dat maakt het lastig om een keuze te maken tussen gmt+1 en gmt+2
Hier absoluut niet. Er worden dingen geclaimd, maar bewijs of relevantie wordt niet gegeven. De enige wat meer diepgaande artikelen hebben het alleen over het nadeel dat zomertijd met zich mee brengt in de winter, alle andere factoren worden niet behandeld.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_185919758
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 18:07 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Hier absoluut niet. Er worden dingen geclaimd, maar bewijs of relevantie wordt niet gegeven. De enige wat meer diepgaande artikelen hebben het alleen over het nadeel dat zomertijd met zich mee brengt in de winter, alle andere factoren worden niet behandeld.
Genoeg gelezen hier. Je moet je er natuurlijk wel voor openstellen en niet alleen op zoek gaan bewijs dat jouw mening bevestigt
  vrijdag 29 maart 2019 @ 18:12:07 #31
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_185919766
quote:

Ik heb jou anders ook niet bijster veel zien bijdragen behalve ik wil zomertijd want ik wil bbq'en... :')
  vrijdag 29 maart 2019 @ 18:13:13 #32
39333 Zelva
pi_185919781
quote:

[..]

Precies, er wordt ook nooit duidelijk gemaakt waarom licht in de winterochtenden het állesbepalende argument moet zijn dat alle andere argumenten zonder pardon teniet doet.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 29 maart 2019 @ 18:14:38 #33
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_185919793
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 18:11 schreef grimselman het volgende:

[..]

Genoeg gelezen hier. Je moet je er natuurlijk wel voor openstellen en niet alleen op zoek gaan bewijs dat jouw mening bevestigt
Misschien kan ik hetzelfde over jou zeggen dan. Het is hierboven al uitgelegd; bijna alle argumentatie komt uiteindelijk neer op een 'het moet zo omdat het 100 jaar geleden zo besloten is'. Dat is een héél slecht argument tegen zomertijd.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_185919846
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 18:14 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Misschien kan ik hetzelfde over jou zeggen dan. Het is hierboven al uitgelegd; bijna alle argumentatie komt uiteindelijk neer op een 'het moet zo omdat het 100 jaar geleden zo besloten is'. Dat is een héél slecht argument tegen zomertijd.
Buiten dat het nogal een kinderachtige manier van reageren is klopt het ook nog eens niet.
  vrijdag 29 maart 2019 @ 18:20:12 #35
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_185919847
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 18:13 schreef Zelva het volgende:

[..]

Precies, er wordt ook nooit duidelijk gemaakt waarom licht in de winterochtenden het állesbepalende argument moet zijn dat alle andere argumenten zonder pardon teniet doet.
Want andersom telt dat allemaal niet... :')
  vrijdag 29 maart 2019 @ 18:21:24 #36
39333 Zelva
pi_185919866
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 18:20 schreef AchJa het volgende:

[..]

Want andersom telt dat allemaal niet... :')
Inhoudsloze oneliner, wat voegt dit toe aan de discussie?
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 29 maart 2019 @ 18:29:56 #37
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_185919985
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 18:20 schreef grimselman het volgende:

[..]

Buiten dat het nogal een kinderachtige manier van reageren is klopt het ook nog eens niet.
Leg uit
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Forum Admin vrijdag 29 maart 2019 @ 18:30:29 #38
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_185919993
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 18:21 schreef Zelva het volgende:

[..]

Inhoudsloze oneliner, wat voegt dit toe aan de discussie?
We zijn in dit topic maar ee paar users geweest die met inhoudelijke argumenten zijn gekomen, de rest komt niet verder dan "ik vind winter/zomertijd persoonlijk fijner want.. (vul hier semantische bullshit in)

Het gaat er niet om of iemand lekker eerder naar bed kan, of langer buiten kan zitten. De wezenlijke effecten kunnen veel groter zijn. Denk aan depressies en andere gezondheidsklachten.

En mensen die het verzetten van de klok zo ontzettend erg vinden hebben imo echt een steekje los. Hoe kom je door het leven als zoiets arbitrairs je al helemaal van de leg krijgt?

Ik erger me kapot aan de EU die zichzelf in de spotlight zet door hier zo'n bombarie van te maken. De hudige status quo is prima. Gaat al decennia goed..
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  vrijdag 29 maart 2019 @ 18:49:32 #39
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_185920337
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 13:09 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Je moet als land de voordelen oppakken die er liggen. Jammer voor Duitsland en Polen dat zij net buiten GMT vallen, maar als Nederland wist ik het wel. Dat ik een aantal van je vragen niet beantwoord is omdat ze al beantwoord zijn of ik geen chocola van je vraag kan maken.
Waarom Greenwich en niet Dublin?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  vrijdag 29 maart 2019 @ 18:53:24 #40
24533 ACT-F
pi_185920407
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 18:49 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Waarom Greenwich en niet Dublin?
Die vraag is al beantwoord, maar je hebt mijn stappen niet volledig geciteerd. Het antwoord staat er gewoon in.
pi_185920473
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 18:29 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Leg uit
Dat snap je best
  vrijdag 29 maart 2019 @ 18:56:36 #42
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_185920476
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 18:53 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Die vraag is al beantwoord
Beantwoordt hem dan nog maar een keer, of quote het antwoord.
pi_185920485
Waarom niet de middenweg. Zet de klok een halfuurtje vooruit en we hebben van beide een beetje.
  vrijdag 29 maart 2019 @ 18:57:55 #44
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_185920502
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 18:57 schreef RobbieRonald het volgende:
Waarom niet de middenweg. Zet de klok een halfuurtje vooruit en we hebben van beide een beetje.
Ja maar dat mag niet schijnbaar. We zullen en moeten een oorlog hebben tussen ochtendmensen en avondmensen.
  vrijdag 29 maart 2019 @ 19:22:45 #45
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_185921086
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 18:57 schreef RobbieRonald het volgende:
Dat hebben ze in Noord-Korea ook gedaan inderdaad. :')
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  vrijdag 29 maart 2019 @ 19:23:42 #46
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_185921116
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 18:30 schreef Straatcommando. het volgende:

We zijn in dit topic maar ee paar users geweest die met inhoudelijke argumenten zijn gekomen, de rest komt niet verder dan "ik vind winter/zomertijd persoonlijk fijner want.. (vul hier semantische bullshit in)
In deze hele reeks (deeltje 7 ondertussen) is de wetenschappelijke onderbouwing al ettelijke malen voorbij gekomen dat UTC+20 mins de feitelijk kloppende tijd is en dat UTC+1u een prima compromis is maar dat schijnt niet goed genoeg te zijn.
  vrijdag 29 maart 2019 @ 19:24:17 #47
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_185921133
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 19:23 schreef AchJa het volgende:

[..]

In deze hele reeks (deeltje 7 ondertussen) is de wetenschappelijke onderbouwing al ettelijke malen voorbij gekomen dat UTC+20 mins de feitelijk kloppende tijd is
Dit is simpelweg een keiharde leugen. De 'feitelijk kloppende tijd' bestaat niet.
  vrijdag 29 maart 2019 @ 19:27:28 #48
13456 AchJa
Shut up!!!
  vrijdag 29 maart 2019 @ 19:33:35 #49
24533 ACT-F
pi_185921356
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 17:28 schreef Zelva het volgende:

En ik heb al meerdere keren een onderzoek gepost waaruit blijkt dat het verlies van daglicht in de avond juist dé trigger is voor winterdepressies omdat daglicht in de ochtend niet als nuttig wordt ervaren.

Bovendien snijdt dat argument van 'in de winter heb je 's ochtends daglicht nodig' echt geen hout. Ik begin echt niet supervroeg op mijn werk, rond 8.45, maar élke dag in de winter sta ik op als het nog donker is. Als ik eenmaal binnen zit, heb ik niets aan daglicht. In de winter is het sowieso het bioritme 'trotseren' en zo superslecht is dat dan kennelijk niet, want dan zou je als 'chronobioloog' wel ervoor pleiten dat niemand verplicht in het donker moet opstaan of op zijn minst dat we nog enkele uren verder in tijd opschuiven. Vreemd ook altijd dat dit soort figuren het ook nooit heeft over dat het dan logisch zou zijn om hoogzomer 3 uur 's nachts uit bed te stappen want volgens je bioritme begint dan kennelijk je dag. Dan doet het bioritme er opeens kennelijk helemaal niet toe, doet het niks en maakt het geen bal uit. Lachwekkend.

En die argumenten dat je maar moet gaan schuiven met werktijden als je wat aan je avond wil hebben zijn natuurlijk al helemaal tenenkrommend. Als je dat zelf al kan doen, in de meest gevallen natuurlijk uiteraard niet, dan lukt het zeker niet om dat bijvoorbeeld en masse met je sportgroepje af te spreken, want die hebben toch echt andere werkgevers, waardoor dat zelf schuiven met je tijden vaak niets oplevert.

Dan heb ik het nog niets een gehad over dit soort belachelijk boude uitspraken: 'onze biologische klok moet zich aanpassen", vertelt de chronobioloog.' De biologische klok is bij ieder mens totaal anders, we hebben niet voor niets ochtend- en avondmensen en er zijn legio mensen die helemaal niks merken van een uurtje verzetten, net zoals vrijwel niemand iets zal merken van een weekendje Londen, waarbij je zelfs twee keer in een paar dagen de boel een uur verschuift! Meteen verbieden dan maar? Als mevrouw Gordijn haar vakgebied serieus zou nemen, dan zou ze nooit beweren dat dit sec voor iedereen altijd opgaat.
[..]

Ik heb al je posts gelezen, het komt echt iedere keer weer neer op 'omdat het zo heurt'-geneuzel. Zoals hieronder ook weer met je 'vroeger hebben ze de lijntjes zo getrokken, dus dat moeten we tot in de eeuwigheid zo houden'. Ik ben op zoek naar argumenten waarom die lijntjes precies zo moeten blijven liggen als ze liggen en daar kom je absoluut nooit mee op de proppen. Als Amsterdam-zomertijd de standaardtijd was geweest in plaats van Greenwich en we die tijd vroeger hadden, dan had je díé nu met vuur en zwaard verdedigd. Daar loopt je argument spaak, en daar blijf je maar omheen draaien.
[..]

En je denkt dat wintertijd geen nadelen heeft? Verlies van bruikbaar daglicht, en daaruit volgend, onder andere, een toename van winterdepressieklachten en algeheel minder beweging door minder tijd voor sport 's avonds. En het is slecht voor de economie, en niet alleen vanwege de nieuwe tijdsverschillen, maar ook het forse verlies van recreatief daglicht draagt daar aan bij. Die nadelen wegen wat mij betreft, maar dan ook echt totaal niet op tegen wat later licht worden in de winter op een tijd dat vrijwel iedereen onderweg is naar werk en/of binnen zit bij kunstlicht. Daar worden mensen niet gelukkig van.
[..]

Als we zomertijd invoeren, hebben we ook gewoon een tijd. Heel eenvoudig allemaal, niets mis mee.
[..]

Joh, echt?
[..]

Ja, dat hebben we dus ooit gedaan, maar je geeft geen enkele reden waarom we die zones met voortschrijdend inzicht niet aan zouden kunnen passen. Je wilt maar als een zeloot blijven vasthouden aan hoe het ooit was en al tijden niet meer is.
[..]

Dat gaan we ook doen. Alleen hoeft dat niet per se volgens oeroude lijntjes omdat jij vindt dat dat zo heurt, zonder enig argument daarbij te geven behalve dan dat het vroeger ook zo was en dus daarom wel goed zal zijn.
[..]

Mooi, dan kunnen we prima blijven afwijken van Greenwich. Dank voor je steun.
[..]

Nee, ik heb dat nooit beweerd, maar dat is, naast persoonlijke voorkeur, wel zo'n beetje het enige argument van team wintertijd: dat het zo enorm slecht zou zijn als we zomertijd zouden gaan hanteren. Verder dan doem prediken zonder enige steekhoudende argumentatie komt het echter niet.
[..]

Back to you.
3x 'ik' in je vetgedrukte gedeelte. Omdat de wetenschapper niet jouw 'ik' situatie omschrijft zijn ze stom. Laat de rest van je betoog maar zitten. Jij leest alleen 'het heurt zo', terwijl er technische en logistieke argumenten zijn. Als het aan jou ligt werk je van 9 tot 5, want dat heurt zo. Je werkgever is geen mens, maar een robot die zich nooit en te nimmer zou aanpassen naar 8 tot 4, nee, het is 9 tot 5, want dat heurt zo. Dat menig werkgever toch echt geen 9 tot 5 mentaliteit wil negeren we maar gemakshalve, want dat is strijdig met je zomertijdreligie. Gewoon negeren. Technische argumenten? Gewoon negeren. Ervaringen in het buitenland? Gewoon negeren. Zomertijdreligie eerst! Want dat heurt zo.

Effectief licht heb je zelf in de hand, maar zolang jij stoīcijns niets wil veranderen omdat je hele leven het zo doet dan is er maar één conclusie: het heurt zo. Zelfreflectie? Nee, dat heurt niet. Altijd naar een ander wijzen, want zij moeten beargumenteren en zij moeten zich aanpassen naar mij, want dat heurt zo.

Zoals ik al eerder geschreven had, en jij natuurlijk allang uit je gedachten verdrongen hebt omdat het niet in je zomertijdreligie past, het zal aan mijn reet roesten welke tijd we hanteren, want ik kan mijn eigen tijden bepalen. Als we dan toch de 'ik' situatie bespreken, alsjeblieft. Mijn betoog is gebaseerd op algemeen belang, want dat jij nu stroom en internet hebt vind jij misschien erg vanzelfsprekend, maar ik niet. Ik zie achter de schermen hoeveel uitdagingen er zijn om alles draaiende te houden. Als wij besluiten de zomertijd in de winter te hanteren dan moeten we onze werktijden naar een later tijdstip verplaatsen om onze stroomlevering te waarborgen. Als iedereen in de ochtend terwijl het nog donker is gaat opstaan en stroom verbruiken terwijl aan de andere kant de industrieën en kantoren opgestart worden, dan heb je best wel een uitdaging. Zeker nu we van het gas afstappen en afhankelijker worden van zonnepanelen wordt het zelfs penibel. Duurzame energie is allemaal prachtig, maar we moeten ons aanpassen. Dus eerst licht en dan pas en masse stroom verbruiken.

Als ik egoīstisch tegen dit vraagstuk zou aankijken dan mogen ze voor mijn part zelfs GMT+3 van maken. Geen probleem. Als de boel plat ligt en het moet met spoed opgelost worden dan rollen de ¤¤¤ binnen.
pi_185921792
Jouw verhaal over onze stroomvoorziening vind ik wel interessant. Dat zou ook op Europees niveau bekeken moet worden. Volgens mij is het dan niet logisch om in Europa 1 grote tijdzone te hanteren omdat dat leidt tot grote vraag pieken. Met meerdere tijdzones kun je de stroomvraag meer spreiden.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 29 maart 2019 @ 20:43:33 #51
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_185922787
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 18:56 schreef grimselman het volgende:

[..]

Dat snap je best
Ik snap jouw hele post niet.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  vrijdag 29 maart 2019 @ 20:46:34 #52
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_185922862
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 19:27 schreef AchJa het volgende:

[..]

Tsja, jij je zin verder...
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 19:33 schreef ACT-F het volgende:

[..]

3x 'ik' in je vetgedrukte gedeelte. Omdat de wetenschapper niet jouw 'ik' situatie omschrijft zijn ze stom. Laat de rest van je betoog maar zitten. Jij leest alleen 'het heurt zo', terwijl er technische en logistieke argumenten zijn. Als het aan jou ligt werk je van 9 tot 5, want dat heurt zo. Je werkgever is geen mens, maar een robot die zich nooit en te nimmer zou aanpassen naar 8 tot 4, nee, het is 9 tot 5, want dat heurt zo. Dat menig werkgever toch echt geen 9 tot 5 mentaliteit wil negeren we maar gemakshalve, want dat is strijdig met je zomertijdreligie. Gewoon negeren. Technische argumenten? Gewoon negeren. Ervaringen in het buitenland? Gewoon negeren. Zomertijdreligie eerst! Want dat heurt zo.

Effectief licht heb je zelf in de hand, maar zolang jij stoīcijns niets wil veranderen omdat je hele leven het zo doet dan is er maar één conclusie: het heurt zo. Zelfreflectie? Nee, dat heurt niet. Altijd naar een ander wijzen, want zij moeten beargumenteren en zij moeten zich aanpassen naar mij, want dat heurt zo.

Zoals ik al eerder geschreven had, en jij natuurlijk allang uit je gedachten verdrongen hebt omdat het niet in je zomertijdreligie past, het zal aan mijn reet roesten welke tijd we hanteren, want ik kan mijn eigen tijden bepalen. Als we dan toch de 'ik' situatie bespreken, alsjeblieft. Mijn betoog is gebaseerd op algemeen belang, want dat jij nu stroom en internet hebt vind jij misschien erg vanzelfsprekend, maar ik niet. Ik zie achter de schermen hoeveel uitdagingen er zijn om alles draaiende te houden. Als wij besluiten de zomertijd in de winter te hanteren dan moeten we onze werktijden naar een later tijdstip verplaatsen om onze stroomlevering te waarborgen. Als iedereen in de ochtend terwijl het nog donker is gaat opstaan en stroom verbruiken terwijl aan de andere kant de industrieën en kantoren opgestart worden, dan heb je best wel een uitdaging. Zeker nu we van het gas afstappen en afhankelijker worden van zonnepanelen wordt het zelfs penibel. Duurzame energie is allemaal prachtig, maar we moeten ons aanpassen. Dus eerst licht en dan pas en masse stroom verbruiken.

Als ik egoīstisch tegen dit vraagstuk zou aankijken dan mogen ze voor mijn part zelfs GMT+3 van maken. Geen probleem. Als de boel plat ligt en het moet met spoed opgelost worden dan rollen de ¤¤¤ binnen.
Jeetje, wat een bak drogredenen en stropoppen. Totaal van het padje af. Misschien wat meer van de zon genieten straks.
  vrijdag 29 maart 2019 @ 20:48:13 #53
24533 ACT-F
pi_185922919
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 20:46 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

[..]

Jeetje, wat een bak drogredenen en stropoppen. Totaal van het padje af. Misschien wat meer van de zon genieten straks.
Jeetje wat een sterke argumenten. Totaal van het padje af. Misschien wat meer van kaarslicht genieten straks.
  vrijdag 29 maart 2019 @ 20:48:31 #54
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_185922926
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 20:48 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Jeetje wat een sterke argumenten. Totaal van het padje af. Misschien wat meer van kaarslicht genieten straks.
Waarom niet Dublin?
  vrijdag 29 maart 2019 @ 20:53:53 #55
24533 ACT-F
pi_185923062
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 20:48 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Waarom niet Dublin?
Omdat Google je vriend is, maar je mag ook mijn reacties weer teruglezen. Begin maar vanaf hier terug te lezen waar je ijskoud beweert dat onze tijdzone GMT+1/GMT+2 is. Als je slecht in wis- en natuurkunde bent is het natuurlijk onzin, van het padje af, stropoppen, het heurt zo etc.

NWS / Afschaffing zomer- en wintertijd #6 Tijd is relatief
  vrijdag 29 maart 2019 @ 20:59:48 #56
13456 AchJa
Shut up!!!
  vrijdag 29 maart 2019 @ 21:02:43 #57
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_185923264
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 20:46 schreef Fir3fly het volgende:

God ja, want redenen omdat IK het niet leuk vind en het MIJ beter uitkomt zijn natuurlijk wel heel sterk...

Maar goed, dat is tegenwoordig wel een beetje the new normal.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 29 maart 2019 @ 21:26:53 #58
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_185923732
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 20:48 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Ik wil er best op in gaan, maar de vorige keer ging je totaal niet in op mijn argumentatie een gooide je er een achterlijke drogredenering achteraan. Kan dat nu anders?
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  vrijdag 29 maart 2019 @ 21:42:17 #59
24533 ACT-F
pi_185924085
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 21:26 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Ik wil er best op in gaan, maar de vorige keer ging je totaal niet in op mijn argumentatie een gooide je er een achterlijke drogredenering achteraan. Kan dat nu anders?
Als je pretendeert dat iets wetenschappelijk is, dan heb je bronnen. Wat jij hier neerzette is niets meer dan een omschrijving van je eigen situatie terwijl ik probeer te voorkomen dat je voor eigen parochie preekt. Het zal voor mijn persoonlijke situatie een rotzorg zijn welke tijdzone er gehanteerd wordt. Ik sta later op dan de rest en heb geen last van files, het is een zegen. Als B.V. Nederland het verkloot en stroom en internet uitvallen heb ik mijn back-up wel. Maar het gros van de samenleving is niet zelfredzaam. Hoe vaak heb ik mensen niet horen gillen omdat hun internet voor enkele uren eruit lag, voornamelijk de jongere generatie. Tijdens de grote stroomstoring in Amsterdam begin 2017 belden mensen zelfs 112 omdat er geen stroom uit hun stopcontact kwam. RHAAAAAA!!! 8)7 8)7 8)7
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 29 maart 2019 @ 21:46:14 #60
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_185924175
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 21:42 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Als je pretendeert dat iets wetenschappelijk is, dan heb je bronnen. Wat jij hier neerzette is niets meer dan een omschrijving van je eigen situatie terwijl ik probeer te voorkomen dat je voor eigen parochie preekt. Het zal voor mijn persoonlijke situatie een rotzorg zijn welke tijdzone er gehanteerd wordt. Ik sta later op dan de rest en heb geen last van files, het is een zegen. Als B.V. Nederland het verkloot en stroom en internet uitvallen heb ik mijn back-up wel. Maar het gros van de samenleving is niet zelfredzaam. Hoe vaak heb ik mensen niet horen gillen omdat hun internet voor enkele uren eruit lag, voornamelijk de jongere generatie. Tijdens de grote stroomstoring in Amsterdam begin 2017 belden mensen zelfs 112 omdat er geen stroom uit hun stopcontact kwam. RHAAAAAA!!! 8)7 8)7 8)7
1. Dat is absoluut niet mijn eigen situatie, dat is de situatie van Jan Modaal. Voor de meeste mensen zal dat min of meer kloppen.
2. Mensen hebben een interne klok en daglicht moet overeenkomen met die klok, die interne klok is het enige wat niet aangepast kan worden aan de tijdzone die we kiezen.
3. Leuk dat het je schijnbaar niet uit maakt, waarom ben je dan wel zo egoīstisch om voor andere mensen te bepalen wat het beste voor ze is?
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  vrijdag 29 maart 2019 @ 21:52:33 #61
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_185924311
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 21:46 schreef Nattekat het volgende:

1. Dat is absoluut niet mijn eigen situatie, dat is de situatie van Jan Modaal. Voor de meeste mensen zal dat min of meer kloppen.
2. Mensen hebben een interne klok en daglicht moet overeenkomen met die klok, die interne klok is het enige wat niet aangepast kan worden aan de tijdzone die we kiezen.
3. Leuk dat het je schijnbaar niet uit maakt, waarom ben je dan wel zo egoīstisch om voor andere mensen te bepalen wat het beste voor ze is?
Iedereen heeft dezelfde "interne klok"? Alle klokken zijn kut als ze niet overeenkomen met mijn "interne klok"?

Ergo, zegt 1 wat...
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 29 maart 2019 @ 21:54:10 #62
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_185924343
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 21:52 schreef AchJa het volgende:

[..]

Iedereen heeft dezelfde "interne klok"? Alle klokken zijn kut als ze niet overeenkomen met mijn "interne klok"?

Ergo, zegt 1 wat...
Waar zeg ik dat ie voor iedereen gelijk is? Waar zeg ik dat zomertijd het beste is voor iedereen? Ik ben een beetje klaar met jouw insinuaties. Ga in op mijn post of hou je mond dicht.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  vrijdag 29 maart 2019 @ 21:57:13 #63
24533 ACT-F
pi_185924423
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 21:46 schreef Nattekat het volgende:

[..]

1. We zijn niet allemaal Jan Modaal, gelukkig maar, want dat geeft de mogelijkheid om werktijden te spreiden.
2. De interne klok doet helemaal niets met GMT, dus het zal de interne klok een rotzorg zijn.
3. HET HOEFT NIET. Laat de boel maar klappen, omdat 9 tot 5. Dat heurt zo.
  vrijdag 29 maart 2019 @ 22:08:42 #64
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_185924653
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 21:54 schreef Nattekat het volgende:

Waar zeg ik dat ie voor iedereen gelijk is? Waar zeg ik dat zomertijd het beste is voor iedereen? Ik ben een beetje klaar met jouw insinuaties. Ga in op mijn post of hou je mond dicht.
Er is al duizend keer ingegaan op je gewauwel. Dat het niet het door jouw gewenste antwoord oplevert is niet mijn probleem.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 29 maart 2019 @ 22:19:17 #65
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_185924855
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 21:57 schreef ACT-F het volgende:

[..]

1. We zijn niet allemaal Jan Modaal, gelukkig maar, want dat geeft de mogelijkheid om werktijden te spreiden.
2. De interne klok doet helemaal niets met GMT, dus het zal de interne klok een rotzorg zijn.
3. HET HOEFT NIET. Laat de boel maar klappen, omdat 9 tot 5. Dat heurt zo.
We zijn niet allemaal Jan Modaal nee. Wel eens gehoord van een normaalcurve? Jan Modaal zit heel dicht bij de top. Dat betekent dat het voor de meeste mensen wel of zo goed als het geval is.

9 naar 5 gaat niet veranderen, hoe laat de zon op komt en onder gaat wel. De interne klok werkt op basis van daglicht. Ochtendmensen storten in zodra het ook maar een beetje donker is, avondmensen hebben een paar uur nodig voor ze moe worden na zonsondergang. De werkdag heeft er verder geen zak mee te maken, die zorgt er louter voor dat mensen niet uit zichzelf wakker worden.

Voor mij zou het ideaal zijn als de zon elke dag rond 21u onder gaat, voor de extreme ochtendmens die liever niet gigantisch vroeg wil slapen zou later een uitkomst zijn. Uiteindelijk moet het gewoon bij zo veel mogelijk mensen aansluiten. Daarom werkt niet heel de wereld tegelijk.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  vrijdag 29 maart 2019 @ 22:28:43 #66
24533 ACT-F
pi_185925046
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 22:19 schreef Nattekat het volgende:
9 naar 5 gaat niet veranderen
En dan word ik beticht van 'dat heurt zo'. Je wilt de 9 tot 5 mentaliteit niet veranderen. Dat is nu precies het punt van de meeste zomertijdaanhangers. 9 tot 5, dat heurt zo.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 29 maart 2019 @ 22:30:22 #67
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_185925071
quote:
4s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 22:28 schreef ACT-F het volgende:

[..]

En dan word ik beticht van 'dat heurt zo'. Je wilt de 9 tot 5 mentaliteit niet veranderen. Dat is nu precies het punt van de meeste zomertijdaanhangers. 9 tot 5, dat heurt zo.
Gaat deze discussie over de tijdzone of gaat deze discussie over kantooruren?
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  vrijdag 29 maart 2019 @ 22:38:05 #68
24533 ACT-F
pi_185925248
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 22:30 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Gaat deze discussie over de tijdzone of gaat deze discussie over kantooruren?
Het gaat over de hypocrisie van zomertijdaanhangers die wintertijdaanhangers ervan betichten dat hun argumentatie gebaseerd is op 'dat heurt zo' terwijl het andersom is. De tijdzone waarin we feitelijk zitten is allang bekend en heb ik middels rekenvoorbeelden allang uitgelegd. Het is allang geen discussie meer, maar preken voor eigen 9 tot 5 parochie. Het is me duidelijk, bespaar me de 'discussie'. 9 tot 5 daar draait het bij jou om. Het is duidelijk zo.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 29 maart 2019 @ 22:48:54 #69
862 Arcee
Look closer
pi_185925477
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 29 maart 2019 @ 22:50:50 #70
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_185925520
quote:
Dit gaat alleen over het verzetten van de klok, niet het permanent maken.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Forum Admin vrijdag 29 maart 2019 @ 22:51:54 #71
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_185925542
quote:
4s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 22:28 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Dit is niet waar :P
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 29 maart 2019 @ 22:52:24 #72
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_185925555
quote:
13s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 22:38 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Het gaat over de hypocrisie van zomertijdaanhangers die wintertijdaanhangers ervan betichten dat hun argumentatie gebaseerd is op 'dat heurt zo' terwijl het andersom is. De tijdzone waarin we feitelijk zitten is allang bekend en heb ik middels rekenvoorbeelden allang uitgelegd. Het is allang geen discussie meer, maar preken voor eigen 9 tot 5 parochie. Het is me duidelijk, bespaar me de 'discussie'. 9 tot 5 daar draait het bij jou om. Het is duidelijk zo.
Wat bazel je nou weer allemaal? Er wordt hier maar één ding ter discussie gesteld, dat is de tijdzone die we aan gaan houden. Ik zou 10-18 omarmen, maar helaas gaat dat hem niet worden.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_185925681
Al dat gedoe dat we van 9-5 af moeten. Prima hoor, vindt iedereen persoonlijk ook maar de bv Nederland werkt gewoon niet zo. Scholen, winkels, etc. Van de meeste mensen die dagelijks werken wordt gewoon verwacht dat ze tussen 8-9 eens binnenkomen en rond 1630-1730 weer weggaan.

Overigens ACT-f, wat anekdotisch bewijs leveren "huhuhu mensen belden 112 omdat de stroom het niet deed" is niet heel sterk. Tuurlijk, het zal best gebeurd zijn, maar so what?
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  vrijdag 29 maart 2019 @ 22:59:27 #74
24533 ACT-F
pi_185925689
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 22:52 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Wat bazel je nou weer allemaal? Er wordt hier maar één ding ter discussie gesteld, dat is de tijdzone die we aan gaan houden. Ik zou 10-18 omarmen, maar helaas gaat dat hem niet worden.
Als je 10:00 tot 18:00 omarmt dan heb je juist belang bij wintertijd of zelfs GMT. Maar jouw opmerking '9 tot 5 gaat niet veranderen' heeft je verraden. Je stelt het niet eens ter discussie, het verandert gewoon niet, punt uit. Terwijl werktijd een zeer belangrijk punt is, want dat moeten we differentiëren om niet tegelijk de weg op te gaan of stroom te verbruiken. Door de tijdzone naar GMT te verplaatsen creëer je die kans, want niet iedere werkgever wil te ruim na zonsopgang beginnen, terwijl de ander het allemaal best vindt. Als 30% om 7 uur begint, 40% om 8 uur en 30% 9 uur dan heb je een mooie verdeling.
pi_185925736
quote:
3s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 22:59 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Als je 10:00 tot 18:00 omarmt dan heb je juist belang bij wintertijd of zelfs GMT. Maar jouw opmerking '9 tot 5 gaat niet veranderen' heeft je verraden. Je stelt het niet eens ter discussie, het verandert gewoon niet, punt uit. Terwijl werktijd een zeer belangrijk punt is, want dat moeten we differentiëren om niet tegelijk de weg op te gaan of stroom te verbruiken. Door de tijdzone naar GMT te verplaatsen creëer je die kans, want niet iedere werkgever wil te ruim na zonsopgang beginnen, terwijl de ander het allemaal best vindt. Als 30% om 7 uur begint, 40% om 8 uur en 30% 9 uur dan heb je een mooie verdeling.
Je komt toch niet uit een ei of wel? Hij bedoelt met "9-5 gaat niet veranderen" dat de maatschappij dat niet verandert. Of nattekat dat wil of niet wil is toch helemaal het punt niet.

Overigens ben ik het met je verdeling van verkeer en uren etc wel eens, maar dat is toch echt een andere discussie.
  vrijdag 29 maart 2019 @ 23:03:13 #76
24533 ACT-F
pi_185925772
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 22:58 schreef kalinhos het volgende:
Tuurlijk, het zal best gebeurd zijn, maar so what?
Een paar dooien, so what! Anekdotes dit dat...

https://www.ad.nl/binnenl(...)-amsterdam~ac56da96/
pi_185925861
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 23:03 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Ah ja oke. Dus toen jij dit typte:
quote:
Hoe vaak heb ik mensen niet horen gillen omdat hun internet voor enkele uren eruit lag, voornamelijk de jongere generatie. Tijdens de grote stroomstoring in Amsterdam begin 2017 belden mensen zelfs 112 omdat er geen stroom uit hun stopcontact kwam. RHAAAAAA!!! 8)7 8)7 8)7
Bedoelde je eigenlijk te zeggen dat wintertijd beter is omdat met stroomuitval 112 lastiger te bereiken kan zijn en in extreme gevallen iemands zuurstoftank kan uitvallen.

Uitstekende manier om je punt te maken.
  vrijdag 29 maart 2019 @ 23:07:27 #78
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_185925877
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 23:03 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Huh? Waarom zouden overlijdensgevallen niet terzake doen?! Dat is nota bene de meest objectieve statistiek die er is - en misschien de meest ernstigste.
  vrijdag 29 maart 2019 @ 23:07:52 #79
24533 ACT-F
pi_185925896
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 23:01 schreef kalinhos het volgende:

[..]

Je komt toch niet uit een ei of wel? Hij bedoelt met "9-5 gaat niet veranderen" dat de maatschappij dat niet verandert. Of nattekat dat wil of niet wil is toch helemaal het punt niet.
Daar zal hij toch blijk van moeten geven, want zijn keuze voor zomertijd is volstrekt onlogisch als hij 10:00 tot 18:00 omarmt. Dan snap je de rekensom niet, of je bent vreselijk hypocriet. De maatschappij ben jij. Wil je eerder werken? Prima. Wil je later werken, ook prima. Je werkte voorheen van 9 tot 5? Dan is het nu 7 tot 3. Probleem opgelost. Is die rekensom nu zo moeilijk?
pi_185926005
quote:
5s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 23:07 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Daar zal hij toch blijk van moeten geven, want zijn keuze voor zomertijd is volstrekt onlogisch als hij 10:00 tot 18:00 omarmt. Dan snap je de rekensom niet, of je bent vreselijk hypocriet. De maatschappij ben jij. Wil je eerder werken? Prima. Wil je later werken, ook prima. Je werkte voorheen van 9 tot 5? Dan is het nu 7 tot 3. Probleem opgelost. Is die rekensom nu zo moeilijk?
Zomertijd is met 10-18 ideaal natuurlijk. Je wordt wakker en het is licht als je naar je werk gaat, of bijna licht, en als je naar huis gaat is het zomers sowieso en in de winter deels ook nog licht. Maximaal gebruik van het daglicht.

Al heb je met 7-3 wel meer daglicht in je vrije tijd trouwens, das ook wat waard.

Het punt is dat er genoeg banen zijn waar je 7-3 kan werken, maar ook een heleboel niet. Ze zien je bv al aankomen bij de kinderopvang als je daar je kind brengt om 05.45. En je andere kinderen om 6.30 bij school afzet.
  vrijdag 29 maart 2019 @ 23:12:11 #81
24533 ACT-F
pi_185926028
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 23:06 schreef kalinhos het volgende:

[..]

Ah ja oke. Dus toen jij dit typte:
[..]

Bedoelde je eigenlijk te zeggen dat wintertijd beter is omdat met stroomuitval 112 lastiger te bereiken kan zijn en in extreme gevallen iemands zuurstoftank kan uitvallen.

Uitstekende manier om je punt te maken.
Jij mist mijn punt en interpreteert naar eigen smaak je eigen. Ik hoop dat het gesmaakt heeft :Y)

Willen we meer of minder stroomstoringen? Minder minder minder, want we zijn een stel weekdieren die niet zonder kunnen. Dan zou ik toch echt voor GMT kiezen als ik jou was.
  vrijdag 29 maart 2019 @ 23:12:34 #82
24533 ACT-F
pi_185926051
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 23:07 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Huh? Waarom zouden overlijdensgevallen niet terzake doen?! Dat is nota bene de meest objectieve statistiek die er is - en misschien de meest ernstigste.
Sarcasme?
pi_185926117
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 23:12 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Jij mist mijn punt en interpreteert naar eigen smaak je eigen. Ik hoop dat het gesmaakt heeft :Y)

Willen we meer of minder stroomstoringen? Minder minder minder, want we zijn een stel weekdieren die niet zonder kunnen. Dan zou ik toch echt voor GMT kiezen als ik jou was.
Ja, of je bent gewoon bijzonder slecht in het maken van je punt.
pi_185926182
Tot midden in Burundi is er 24/7 stroom te krijgen, er lopen eskimo's met verlengsnoeren rond in Siberië maar een van de technologisch meest ontwikkelde landen als Nederland zou zich in een chaos storten waar de stroom ieder moment kan uitvallen als we niet overstappen​ op wintertijd.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over de stroomgemalen. Ontworpen door mensen. Aangelegd door mensen. Geprogrammeerd door mensen. Onderhouden door mensen. Maar pak alvast maar je kaplaarzen als we de tijd een uur naar voren of naar achteren schuiven, no way dat we die stroomgemalen nog onder controle krijgen​.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 29 maart 2019 @ 23:27:13 #85
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_185926456
quote:

[..]

Voor mij maakt het echt geen zak uit of het december of juni is, 's ochtends moet ik altijd even op gang komen. Daglicht helpt daarbij maar heeft geen doorslaggevende rol, dat is toch echt mijn verdere ritme. Ik leef met de klok, en daar heb ik in de zomer minder moeite mee dan in de winter.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 29 maart 2019 @ 23:27:48 #86
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_185926477
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 23:17 schreef kalinhos het volgende:
Tot midden in Burundi is er 24/7 stroom te krijgen, er lopen eskimo's met verlengsnoeren rond in Siberië maar een van de technologisch meest ontwikkelde landen als Nederland zou zich in een chaos storten waar de stroom ieder moment kan uitvallen als we niet overstappen​ op wintertijd.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over de stroomgemalen. Ontworpen door mensen. Aangelegd door mensen. Geprogrammeerd door mensen. Onderhouden door mensen. Maar pak alvast maar je kaplaarzen als we de tijd een uur naar voren of naar achteren schuiven, no way dat we die stroomgemalen nog onder controle krijgen​.
Ik hoop dat dit een troll is.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  vrijdag 29 maart 2019 @ 23:27:57 #87
24533 ACT-F
pi_185926482
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 23:14 schreef kalinhos het volgende:

[..]

Ja, of je bent gewoon bijzonder slecht in het maken van je punt.
Kan allemaal. Het punt is dat je in deze discussie het niet moet hebben over wat je persoonlijk situatie het beste uitkomt, maar wat het algemene belang het beste dient. De zomertijd is niet bedacht voor extra licht in de avond, maar voor de energiehuishouding. Tegenwoordig zijn de rollen omgedraaid. Als je nu permanente zomertijd invoert gaat het stroomverbruik in de winter juist omhoog omdat we in het donker opstaan. De decembermaand is het slechtste moment om meer stroom te verbruiken omdat we dan al op de piek zitten. Het is niet alleen licht wat we aanzetten (dat stelt niks voor), maar ook meer elektrische warmte. Vooral dat laatste tikt aan en gaat alleen maar toenemen nu we van het gas af willen.
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 23:17 schreef kalinhos het volgende:

Als ik met onverschilligheid problemen kon oplossen dan had ik niet eens meegedaan aan deze discussie. Laat de boel maar klappen. Juist een ontwikkeld land als Nederland is afhankelijker van elektriciteit dan Burundi en Siberië. Dat voorbeeld van Amsterdam geeft dat treffend aan mits je het punt begrijpt natuurlijk. De gemiddelde Eskimo ligt daar niet wakker van en maakt wel een vuurtje.
  vrijdag 29 maart 2019 @ 23:30:28 #88
24533 ACT-F
pi_185926541
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 23:27 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Voor mij maakt het echt geen zak uit of het december of juni is, 's ochtends moet ik altijd even op gang komen. Daglicht helpt daarbij maar heeft geen doorslaggevende rol, dat is toch echt mijn verdere ritme. Ik leef met de klok, en daar heb ik in de zomer minder moeite mee dan in de winter.
Huh, maar hoe kun je dan voor zomertijd zijn? Je bent dus meer een avondmens, dan wil je juist in de winter langer licht in de ochtend voordat je aan activiteiten begint.
pi_185926633
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 23:27 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Kan allemaal. Het punt is dat je in deze discussie het niet moet hebben over wat je persoonlijk situatie het beste uitkomt, maar wat het algemene belang het beste dient. De zomertijd is niet bedacht voor extra licht in de avond, maar voor de energiehuishouding. Tegenwoordig zijn de rollen omgedraaid. Als je nu permanente zomertijd invoert gaat het stroomverbruik in de winter juist omhoog omdat we in het donker opstaan. De decembermaand is het slechtste moment om meer stroom te verbruiken omdat we dan al op de piek zitten. Het is niet alleen licht wat we aanzetten (dat stelt niks voor), maar ook meer elektrische warmte. Vooral dat laatste tikt aan en gaat alleen maar toenemen nu we van het gas af willen.
[..]

Als ik met onverschilligheid problemen kon oplossen dan had ik niet eens meegedaan aan deze discussie. Laat de boel maar klappen. Juist een ontwikkeld land als Nederland is afhankelijker van elektriciteit dan Burundi en Siberië. Dat voorbeeld van Amsterdam geeft dat treffend aan mits je het punt begrijpt natuurlijk. De gemiddelde Eskimo ligt daar niet wakker van en maakt wel een vuurtje.
Fair enough, wellicht was ik iets te cynisch.
  vrijdag 29 maart 2019 @ 23:37:20 #90
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_185926719
Zijn er eigenlijk analyses bekend van wat de keuze voor een winter- of zomertijd voor gevolgen heeft in brede zin?
  vrijdag 29 maart 2019 @ 23:37:29 #91
24533 ACT-F
pi_185926724
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 23:33 schreef kalinhos het volgende:

[..]

Fair enough, wellicht was ik iets te cynisch.
:*
pi_185926807
quote:
12s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 23:37 schreef ACT-F het volgende:

[..]

:*
Maar ik ben wel benieuwd. Als ik jouw punt goed begrijp zeg je:
Nederland sochtends opstarten kost een partij energie, die mede afhankelijk is van de zon en daarom sochtends vroeg nog niet overal voorhande kan zijn. Het ís wel overal voorhande, maar als we nog een uur eerder​in het donker beginnen, dan kan het kritiek worden. Begrijp ik jou dan goed?

Want dan vraag ik me af: oke, hoe zou je t in capaciteit uitdrukken?
  vrijdag 29 maart 2019 @ 23:40:56 #93
24533 ACT-F
pi_185926816
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 23:37 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Zijn er eigenlijk analyses bekend van wat de keuze voor een winter- of zomertijd voor gevolgen heeft in brede zin?
Er zijn ervaringen in het buitenland dat permanente zomertijd een hoger stroomverbruik geeft en meer winterdepressies. In een artikel wordt Rusland genoemd in 2011. Ik weet ook dat in Turkije in 2016 permanente zomertijd is ingevoerd en dat ze er onmiddellijk vanaf gestapt zijn na een combinatie van strenge winter en hoger stroomverbruik waardoor in Istanbul gefaseerd stroom onderbroken moest worden om de boel niet te laten klappen.
  zaterdag 30 maart 2019 @ 00:01:16 #94
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_185927273
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 23:40 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Er zijn ervaringen in het buitenland dat permanente zomertijd een hoger stroomverbruik geeft en meer winterdepressies. In een artikel wordt Rusland genoemd in 2011. Ik weet ook dat in Turkije in 2016 permanente zomertijd is ingevoerd en dat ze er onmiddellijk vanaf gestapt zijn na een combinatie van strenge winter en hoger stroomverbruik waardoor in Istanbul gefaseerd stroom onderbroken moest worden om de boel niet te laten klappen.
Ik lees op wikipedia dat Turkije op bevel van Erdogan de beslissing om de boel terug te draaien wat zijn regering nam teniet is gedaan. Die blijven dus op 1 zone. Ik zou verder stroomuitval in Turkije niet direct heel serieus nemen, dat is niet bepaald ongewoon daar.

Ik zou verwachten dat er ofwel wetenschappelijke studies ofwel ambtelijke studies gedaan zijn of worden naar de gevolgen van verschillende keuzes, want waarom zouden we blind een keuze willen maken of willekeurig welk ander land in die zin ?!
  zaterdag 30 maart 2019 @ 00:51:40 #95
24533 ACT-F
pi_185928320
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 23:40 schreef kalinhos het volgende:

[..]

Maar ik ben wel benieuwd. Als ik jouw punt goed begrijp zeg je:
Nederland sochtends opstarten kost een partij energie, die mede afhankelijk is van de zon en daarom sochtends vroeg nog niet overal voorhande kan zijn. Het ís wel overal voorhande, maar als we nog een uur eerder​in het donker beginnen, dan kan het kritiek worden. Begrijp ik jou dan goed?

Want dan vraag ik me af: oke, hoe zou je t in capaciteit uitdrukken?
Het is complexer. In de tijd, pakweg 20 jaar geleden, dat we nauwelijks gebruik maakten van zonne-energie had je een heel mooie verbruikscurve die rond 4 uur middernacht het laagst was en rond de middag 14:00 het hoogst. Dus wat deed men? De centrales werden opgestookt op het maximum van de middag. En omdat de grote STEG-centrales erg traag regelbaar zijn houden ze in de ochtend en avond genoeg energie over. Het net was daarop aangepast en was erg voorspelbaar omdat elektriciteit toen eenrichtingsverkeer was. Met de opkomst van zonne-energie, maar ook door de zeeverbindingen met Noorwegen, werd de piek van de middag naar beneden gedrukt. Zo laag zelfs dat er nu 2 pieken zijn, in de ochtend rond 7 uur en in de avond rond etenstijd. Het elektriciteitsnet is, dat voornamelijk ontworpen is op piekvraag, hoefde daardoor minder snel uitgebreid te worden omdat de grote piek in de middag steeds meer afgevlakt werd.

Het verneukeratieve is dat men het zicht op de stromen kwijt begon te raken, want hoe weet je op lokaal niveau waar elektriciteitsoverschot is en waar tekort? De slimme meter was het antwoord, want met big data kun je precies zien waar tekorten of overschotten dreigen. Vooral overschotten zijn funest door de te hoog oplopende spanning. Dat de slimme meter zogenaamd makkelijker is omdat je beter inzicht hebt in je stroomverbruik en daardoor kunt besparen is marketinggelul. Het is het monitoren van de spanning en de stromen. Als de spanning te hoog wordt en jouw omvormer van je zonnepanelen grijpt niet in dan word je op afstand van het net afgesloten. Mijn verwachting is dan ook dat ferrarismeter, die met de ronddraaiende schijf, binnen afzienbare tijd geweerd wordt.

En nu die pieken in de ochtend en avond die vooral in de winter van belang zijn. Wat is wijsheid? De piek in de ochtend verlagen door eerder licht en de piek in de avond verder laten oplopen omdat het dan al donker is, of andersom? Zakelijk gezien wil je de risico's in de ochtend het laagst houden, want een verloren werkdag kost meer dan een verloren avond. Als wij deze situatie ongewijzigd willen laten dan kies je voor wintertijd want daar zijn we al bekend mee. Zomertijd zou de risico's in de ochtend verhogen. Dat zal niet gelijk elke dag voor problemen zorgen, maar je marge om calamiteiten op te vangen wordt kleiner. Het draait allemaal om risicoverlaging, iets wat we nu even hard nodig hebben nu de vraag naar elektriciteit onverwachts harder stijgt na de abrupte beslissing van vorig jaar om zo snel mogelijk van het gas af te gaan. Het feit dat we nu in hoogconjunctuur zitten helpt ook niet mee, want er is een ernstig tekort aan technici om de capaciteit snel uit te kunnen breiden. Piekverbruik is c.a. 13 GW in de winter, met december aan kop.
  zaterdag 30 maart 2019 @ 01:00:15 #96
24533 ACT-F
pi_185928449
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 00:01 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Ik lees op wikipedia dat Turkije op bevel van Erdogan de beslissing om de boel terug te draaien wat zijn regering nam teniet is gedaan. Die blijven dus op 1 zone. Ik zou verder stroomuitval in Turkije niet direct heel serieus nemen, dat is niet bepaald ongewoon daar.

Ik zou verwachten dat er ofwel wetenschappelijke studies ofwel ambtelijke studies gedaan zijn of worden naar de gevolgen van verschillende keuzes, want waarom zouden we blind een keuze willen maken of willekeurig welk ander land in die zin ?!
Dan heb ik iets gemist. Ik weet wel dat Turkije in de zomer een uur vooruit is op Nederland. Turkije heeft minder marge en dat was in december 2016 funest, want dat was geen 13 in een dozijn stroomstoring wat daar vaker voorkomt, maar men moest echt systematisch doseren om de dag door te komen. Dat is niet iets wat je vaak tegenkomt. Het was een combinatie van strenge winter, uitvallen van netten door winterse omstandigheden en het hogere verbruik dan in wintertijd. Volgens deze bron is het autonome verbruik dat jaar 4,9% gestegen. Het niet overschakelen naar wintertijd leverde 6,5% extra verbruik op.
  zaterdag 30 maart 2019 @ 01:03:00 #97
189430 Anonymousz
Bedankt Voor Het Nieuwtje Hans
pi_185928495
Waarom is er geen poll?
Een Fokker Tijdens Oud & Nieuw: http://nl.tinypic.com/m/jsyaom/4
Een Fokker Tijdens Een Meteoroīd: http://nl.tinypic.com/m/fy3nth/4
Een Fokker Tijdens Het Warme Weer: http://nl.tinypic.com/m/ioiw5e/4
  zaterdag 30 maart 2019 @ 01:04:52 #98
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_185928525
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 01:03 schreef Anonymousz het volgende:
Waarom is er geen poll?
Er was een Europese poll die overweldigend zich uitsprak tegen het switchen van tijden, hoewel daar wel wat aanmerkingen zijn over de representativiteit.

Voor wat betreft dit topic: who cares? Fok is niet bepaald representatief voor Nederland, FVD kreeg hier nota bene zo'n 50% bv.
  zaterdag 30 maart 2019 @ 04:42:16 #99
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_185929227
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 20:53 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Omdat Google je vriend is, maar je mag ook mijn reacties weer teruglezen. Begin maar vanaf hier terug te lezen waar je ijskoud beweert dat onze tijdzone GMT+1/GMT+2 is.
En dat is op dit moment ook zo.

Dus nogmaals, waarom Greenwich en niet Dublin?
pi_185929497
quote:

[..]

Als je 10:00 tot 18:00 omarmt dan heb je juist belang bij wintertijd of zelfs GMT.
Ik kan me nog steeds niet voorstellen hoe iemand MEER belang kan hebben bij een uur licht 's ochtends, dan bij een uur extra licht 's avonds. Ieder mens doet toch 's avonds meer dingen die buiten kunnen zijn?
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
  zaterdag 30 maart 2019 @ 09:12:13 #101
13456 AchJa
Shut up!!!
  zaterdag 30 maart 2019 @ 09:32:12 #102
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_185930600
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 09:12 schreef AchJa het volgende:

[..]

Nogmaals, wat heeft Dublin er mee te maken?
Wat heeft Greenwich er mee te maken?
  zaterdag 30 maart 2019 @ 09:41:39 #103
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_185930677
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 09:32 schreef Fir3fly het volgende:

Wat heeft Greenwich er mee te maken?
Dat lijkt me wel duidelijk, of je moet het hele standaard grid system overboord willen gooien en alles wat met coordinatenstelsels/ geografische locaties te maken heeft per direct ongeldig willen laten verklaren...

Maar goed, ik stelde jou de vraag. Wat is de reden waarom Dublin gebruikt zou moeten worden?
  zaterdag 30 maart 2019 @ 09:42:34 #104
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_185930683
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 09:41 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dat lijkt me wel duidelijk
Dat is het dus niet. Vandaar de vraag. Waarom Greenwich?
  zaterdag 30 maart 2019 @ 09:57:47 #105
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_185930802
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 09:42 schreef Fir3fly het volgende:

Dat is het dus niet. Vandaar de vraag. Waarom Greenwich?
Je kunt proberen om je eronder uit te wezelen met je vraag met een tegenvraag te beantwoorden maar jij deponeert hier een stelling dus jij mag het gaan uitleggen.

En als jij het positiebepaling deel van mijn antwoord al niet begrijpt houdt het echt op en is verdere discussie met jou onmogelijk geworden.
  zaterdag 30 maart 2019 @ 09:58:50 #106
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_185930811
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 09:57 schreef AchJa het volgende:

[..]

Je kunt proberen om je eronder uit te wezelen met je vraag met een tegenvraag te beantwoorden maar jij deponeert hier een stelling dus jij mag het gaan uitleggen.

En als jij het positiebepaling deel van mijn antwoord al niet begrijpt houdt het echt op en is verdere discussie met jou onmogelijk geworden.
Waarom kun je niet gewoon de vraag beantwoorden? Hoe vaak moet ik die vraag nog stellen? Ben je bang voor het antwoord ofzo?
  zaterdag 30 maart 2019 @ 10:01:00 #107
484383 Eendenkooi
homeopathisch onverdund
pi_185930830
Het boeit me allemaal niet zolang het in de zomer maar lekker lang licht is. Heerlijk vind ik dat.
  zaterdag 30 maart 2019 @ 10:01:42 #108
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_185930837
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 09:58 schreef Fir3fly het volgende:

Waarom kun je niet gewoon de vraag beantwoorden? Hoe vaak moet ik die vraag nog stellen? Ben je bang voor het antwoord ofzo?
Ik ben gewoon benieuwd naar jouw onderbouwing voor Dublin maar daar kan ik lang op wachten dus... :')
  zaterdag 30 maart 2019 @ 10:02:38 #109
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_185930844
quote:
10s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 10:01 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ik ben gewoon benieuwd naar jouw onderbouwing voor Dublin maar daar kan ik lang op wachten dus... :')
Dublin is gewoon een voorbeeld. Ik kan ook nog wat anders roepen als je wil? Waarom niet Amsterdam? Waarom niet Berlijn? Washington DC?
  zaterdag 30 maart 2019 @ 10:03:22 #110
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_185930851
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 04:42 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

En dat is op dit moment ook zo.

Dus nogmaals, waarom Greenwich en niet Dublin?
Omdat de uitvinder een neukertje had in Greenwich. Een groene heks naar het schijnt.
  zaterdag 30 maart 2019 @ 10:08:24 #111
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_185930896
quote:
14s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 10:02 schreef Fir3fly het volgende:

Dublin is gewoon een voorbeeld. Ik kan ook nog wat anders roepen als je wil? Waarom niet Amsterdam? Waarom niet Berlijn? Washington DC?
Omdat:

Maar dat is te hoog gegrepen voor je...
  zaterdag 30 maart 2019 @ 10:08:56 #112
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_185930901
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 10:08 schreef AchJa het volgende:

[..]

Omdat:

[ afbeelding ]

Maar dat is te hoog gegrepen voor je...
Dat is geen antwoord op de vraag. Waarom Greenwich?

Hint: het is geen nieuwe informatie voor mij dat de prime meridian daar ligt.
  zaterdag 30 maart 2019 @ 10:09:23 #113
13456 AchJa
Shut up!!!
  zaterdag 30 maart 2019 @ 10:09:52 #114
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_185930910
quote:
10s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 10:09 schreef AchJa het volgende:

[..]

Het is goed met je... _O-
Je kunt de vraag dus niet beantwoorden. Ok.

Wil je dat ik het antwoord geef?
  zaterdag 30 maart 2019 @ 10:10:21 #115
13456 AchJa
Shut up!!!
  zaterdag 30 maart 2019 @ 10:11:23 #116
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_185930919
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 10:10 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ik zie gaarne de onderbouwing van Dublin tegemoet ja.
Het idee dat ik daar een onderbouwing voor moet geven geeft wel aan hoe zeer je er naast zit... Je hebt geen idee waar het over gaat he?

Ik vraag om de onderbouwing voor Greenwich. Die blijft maar uit.
  zaterdag 30 maart 2019 @ 10:13:10 #117
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_185930940
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 10:11 schreef Fir3fly het volgende:

Het idee dat ik daar een onderbouwing voor moet geven geeft wel aan hoe zeer je er naast zit... Je hebt geen idee waar het over gaat he?
Wat? :D

quote:
Ik vraag om de onderbouwing voor Greenwich. Die blijft maar uit.
Volgende week gaan we de standaard kilo en meter ter discussie stellen okee? Dat is hetzelfde niveau een beetje...
  zaterdag 30 maart 2019 @ 10:14:03 #118
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_185930955
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 10:13 schreef AchJa het volgende:

[..]

Wat? :D
Precies.
quote:
Volgende week gaan we de standaard kilo en meter ter discussie stellen okee? Dat is hetzelfde niveau een beetje...
Waarom Greenwich?
  zaterdag 30 maart 2019 @ 10:14:47 #119
13456 AchJa
Shut up!!!
  zaterdag 30 maart 2019 @ 10:15:07 #120
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_185930966
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 10:14 schreef AchJa het volgende:

[..]

Waarom Dublin?
Geef even antwoord. Als je dat kunt.
  zaterdag 30 maart 2019 @ 10:16:26 #121
13456 AchJa
Shut up!!!
  zaterdag 30 maart 2019 @ 10:18:27 #122
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_185931008
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 10:16 schreef AchJa het volgende:

[..]

Jouw beurt.
Mijn vraag was: 'waarom Greenwich? Waarom niet Dublin?'. Ik heb ook al gezegd dat je daar ook Amsterdam, Berlijn of Washington DC in mag vullen. Ik ben de tel kwijt geraakt hoe vaak ik die vraag al gesteld hebt en je blijft maar ontwijken _O-. Het begint een beetje zielig te worden.

Misschien weet je onderbewust wel dat het beantwoorden van die vraag ongemakkelijk voor je gaat worden? Omdat het je hele argument onderuit haalt? Is dat het?
  zaterdag 30 maart 2019 @ 10:20:45 #123
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_185931028
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 10:18 schreef Fir3fly het volgende:

Mijn vraag was: 'waarom Greenwich? Waarom niet Dublin?'. Ik heb ook al gezegd dat je daar ook Amsterdam, Berlijn of Washington DC in mag vullen. Ik ben de tel kwijt geraakt hoe vaak ik die vraag al gesteld hebt en je blijft maar ontwijken _O-. Het begint een beetje zielig te worden.

Misschien weet je onderbewust wel dat het beantwoorden van die vraag ongemakkelijk voor je gaat worden? Omdat het je hele argument onderuit haalt? Is dat het?
_O-
  zaterdag 30 maart 2019 @ 10:21:37 #124
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_185931039
Net een klein kind. Wat een drama :').
  zaterdag 30 maart 2019 @ 10:23:00 #125
24533 ACT-F
pi_185931062
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 07:16 schreef delano.888 het volgende:

Ik kan me nog steeds niet voorstellen hoe iemand MEER belang kan hebben bij een uur licht 's ochtends, dan bij een uur extra licht 's avonds. Ieder mens doet toch 's avonds meer dingen die buiten kunnen zijn?
IK kan me er niets bij voorstellen. Want IK, omdat IK.

De zomer- en wintertijd heeft als doel om de energiehuishouding te regelen, niets anders. Er bestaat geen eerder of later licht. Het is niet zo dat we het draaimoment van de aarde kunnen bepalen of zo :')
  zaterdag 30 maart 2019 @ 10:23:59 #126
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_185931078
quote:
14s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 10:21 schreef Fir3fly het volgende:
Net een klein kind. Wat een drama :').
Nou he... Er zijn al zeven delen lang argumenten voorbijgekomen maar vuurvlieg komt niet verder dan "Dublin, hur dur :( "...

Niveautje weer, chapeau jochie.
  zaterdag 30 maart 2019 @ 10:24:27 #127
24533 ACT-F
pi_185931089
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 10:16 schreef AchJa het volgende:

[..]

Jouw beurt.
Stop nou maar. Het is een trol. Je kunt 10000x zeggen dat je het positiebepalingssysteem door de war schopt als je nu nog van Greenwich naar Dublin gaat, maar hij blijft gewoon in herhaling hangen.
  zaterdag 30 maart 2019 @ 10:24:39 #128
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_185931093
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 10:23 schreef AchJa het volgende:

[..]

Nou he... Er zijn al zeven delen lang argumenten voorbijgekomen maar vuurvlieg komt niet verder dan "Dublin, hur dur :( "...
Je leest gewoon niet, het is echt hilarisch _O-.

Alles om maar je 'omdat het zo hoort' onderbuikgevoel te voeden.
  zaterdag 30 maart 2019 @ 10:25:21 #129
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_185931100
quote:
10s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 10:24 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Stop nou maar. Het is een trol. Je kunt 10000x zeggen dat je het positiebepalingssysteem door de war schopt als je nu nog van Greenwich naar Dublin gaat, maar hij blijft gewoon in herhaling hangen.
Nee hoor, daar heb ik het helemaal niet over. Ik vraag gewoon simpelweg: waarom Greenwich? Je hebt er nog nooit antwoord op gegeven.
  zaterdag 30 maart 2019 @ 10:26:14 #130
24533 ACT-F
pi_185931115
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 10:25 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Nee hoor, daar heb ik het helemaal niet over. Ik vraag gewoon simpelweg: waarom Greenwich? Je hebt er nog nooit antwoord op gegeven.
Ik bedoel maar. Het woord positiebepalingssysteem negeer je volkomen.
  zaterdag 30 maart 2019 @ 10:26:39 #131
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_185931126
quote:
10s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 10:26 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Ik bedoel maar. Het woord positiebepalingssysteem negeer je volkomen.
Omdat dat geen antwoord op de vraag is. Waarom Greenwich? Waarom specifiek die plaats? Waarom durf je die vraag niet te beantwoorden?
  zaterdag 30 maart 2019 @ 10:26:54 #132
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_185931129
quote:
10s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 10:24 schreef ACT-F het volgende:

Morgen gaan we de standaard kilo en meter veranderen naar 900 gram en 105 centimeter omdat dat beter bij zijn levensstijl past... :')
  zaterdag 30 maart 2019 @ 10:27:14 #133
24533 ACT-F
pi_185931134
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 10:26 schreef AchJa het volgende:

[..]

Morgen gaan we de standaard kilo en meter veranderen naar 900 gram en 105 centimeter omdat dat beter bij zijn levensstijl past... :')
_O-
pi_185931241
quote:

[..]

Ik moet om 6 uur op voor m’n werk. Of het dan midden zomer om 23:00 of 24:00 donker is zal me een worst wezen. Het is sowieso al erg lang licht door de langere daglengte. (Om normale hoeveelheid slaap te krijgen zou ik sowieso al op bed moet liggen voor het laatste zonnestraaltje de aarde bereikt, maar dat terzijde.
Om 6 uur op in de winter is drama. Halve ochtend zit je in het donker. Daardoor ben ik slaperig en niet echt productief op m’n werk. Door permanente zomertijd zou ik nog langer in het donker zitten... nog langer slaperig en niet productief..

Snap dat mensen die flexibele tijden hebben, om 9 uur beginnen of totaal ongevoelig zijn voor daglicht het een worst zal wezen. Maar daarom kun je nog wel rekening houden met anderen...
  zaterdag 30 maart 2019 @ 10:39:31 #135
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_185931293
quote:
10s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 10:27 schreef ACT-F het volgende:

[..]

_O-
Waarom specifiek Greenwich? Waarom die plaats? Waarom niet een andere?
  zaterdag 30 maart 2019 @ 10:41:33 #136
24533 ACT-F
pi_185931323
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 10:39 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Waarom specifiek Greenwich? Waarom die plaats? Waarom niet een andere?
Ga eens terug naar deel 6 en druk op CTRL+F. Zoek naar het woord 'soebatten'. Daar staat het antwoord.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 30 maart 2019 @ 10:41:33 #137
862 Arcee
Look closer
pi_185931324
quote:

[..]

Ik kan me nog steeds niet voorstellen hoe iemand MEER belang kan hebben bij een uur licht 's ochtends, dan bij een uur extra licht 's avonds.
Marco_Langbroek twitterde op zaterdag 01-09-2018 om 18:53:32 Mensen hebben enige tijd daglicht nodig om alert & wakker te worden. Vķķr zonsopkomst opstaan heeft een risico dat je daarna cognitief sub-optimaal functioneert, zo tonen studies aan. reageer retweet
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  zaterdag 30 maart 2019 @ 10:43:52 #138
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_185931355
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 10:41 schreef ACT-F het volgende:

Ga eens terug naar deel 6 en druk op CTRL+F. Zoek naar het woord 'soebatten'. Daar staat het antwoord.
In het verlengde daarvan, als hij zich ook eens gaat verdiepen in de sextant krijgt hij nog meer begrip van het hele systeem.
  zaterdag 30 maart 2019 @ 10:44:02 #139
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_185931357
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 10:41 schreef ACT-F het volgende:

[..]

quote:
Dit was een Engelse uitvinding en daarom is de universele tijd (UTC) door de Engelsen bepaald dat het in Greenwich moest zijn.
Dat weet iedereen wel. Maar dat is nog geen reden dat het dus ook maar zo moet zijn. Daarom vraag ik door, heb je een betere reden?
  zaterdag 30 maart 2019 @ 10:44:57 #140
24533 ACT-F
pi_185931368
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 10:43 schreef AchJa het volgende:

[..]

In het verlengde daarvan, als hij zich ook eens gaat verdiepen in de sextant krijgt hij nog meer begrip van het hele systeem.
Verdiepen is voor de meesten te veel gevraagd. Historisch besef? Wat is dat?
  zaterdag 30 maart 2019 @ 10:46:17 #141
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_185931380
quote:
10s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 10:44 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Historisch besef? Wat is dat?
Datgene waar jij je door laat verblinden.
  zaterdag 30 maart 2019 @ 10:48:02 #142
24533 ACT-F
pi_185931394
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 10:44 schreef Fir3fly het volgende:

Dat weet iedereen wel. Maar dat is nog geen reden dat het dus ook maar zo moet zijn. Daarom vraag ik door, heb je een betere reden?
Ik heb al meerdere keren aangegeven dat Greenwich willekeurig is. Het achteraf wijzigen zou een kostbare zaak worden en om die reden is het verstandig om dit achteraf niet meer te veranderen. AchJa geeft je ook al een subtiele hint, maar het dringt niet bij je door.
  zaterdag 30 maart 2019 @ 10:50:24 #143
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_185931423
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 10:48 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Ik heb al meerdere keren aangegeven dat Greenwich willekeurig is. Het achteraf wijzigen zou een kostbare zaak worden en om die reden is het verstandig om dit achteraf niet meer te veranderen.
Goh, dus de enige reden dat het zo moet zijn is 'omdat het altijd als zo geweest is'. Er is verder geen enkele reden voor. Dat is de reden dus dat we volgens jou in de zomer om 03:30 de zonsopkomst hebben.

Met andere woorden, die zogenaamde onderbouwing stort als een kaartenhuis in elkaar _O-. 'De echte tijd' is dus de tijd die de Engelsen meer dan honderd jaar geleden voor ons bepaald hebben...
  zaterdag 30 maart 2019 @ 11:05:18 #144
24533 ACT-F
pi_185931622
quote:
10s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 10:50 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Goh, dus de enige reden dat het zo moet zijn is 'omdat het altijd als zo geweest is'. Er is verder geen enkele reden voor. Dat is de reden dus dat we volgens jou in de zomer om 03:30 de zonsopkomst hebben.

Met andere woorden, die zogenaamde onderbouwing stort als een kaartenhuis in elkaar _O-. 'De echte tijd' is dus de tijd die de Engelsen meer dan honderd jaar geleden voor ons bepaald hebben...
Exact, dat heet afspraken maken, en dat is niet je sterkste punt. Zolang jij als een einzelgänger programmeert aan webapplicaties en geen afstemming met anderen nodig hebt dan is dit allemaal heel vreemd. Maar we zijn niet allemaal zolderkamerautisten, sommigen werken in teamverband en dan moet je afspraken maken. Sommige afspraken zijn historisch al voor je gemaakt en dat is maar goed ook, want zonder deze fundamenten gaat iedereen z'n eigen standaarden maken waardoor het moeilijker wordt om systemen te koppelen. De prijs die daarvoor betaald moet worden komt linksom of rechtsom bij de consument terecht. Maar dat zie je niet als einzelgänger.
  zaterdag 30 maart 2019 @ 11:09:30 #145
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_185931679
quote:
14s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 11:05 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Exact, dat heet afspraken maken, en dat is niet je sterkste punt. Zolang jij als een einzelgänger programmeert aan webapplicaties en geen afstemming met anderen nodig hebt dan is dit allemaal heel vreemd. Maar we zijn niet allemaal zolderkamerautisten, sommigen werken in teamverband en dan moet je afspraken maken. Sommige afspraken zijn historisch al voor je gemaakt en dat is maar goed ook, want zonder deze fundamenten gaat iedereen z'n eigen standaarden maken waardoor het moeilijker wordt om systemen te koppelen. De prijs die daarvoor betaald moet worden komt linksom of rechtsom bij de consument terecht. Maar dat zie je niet als einzelgänger.
:O. Alleen maar meer stropoppen en persoonlijke aanvallen.

'Sommige afspraken zijn meer dan honderd jaar geleden gemaakt gebaseerd op niets. Dat moeten we zo laten'. En dat is het. Dat is je zogenaamde argument. Verder heb je niets.
  zaterdag 30 maart 2019 @ 11:14:00 #146
24533 ACT-F
pi_185931736
quote:
10s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 11:09 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

'Sommige afspraken zijn meer dan honderd jaar geleden gemaakt gebaseerd op niets. Dat moeten we zo laten'. En dat is het. Dat is je zogenaamde argument. Verder heb je niets.
Voor jou is het niets, voor de ander zeer waardevol. En dat je aangevallen wordt door boze stropoppen kun je verklaren als je maar voldoende zelfreflectie ontwikkelt. Succes ermee :W
  zaterdag 30 maart 2019 @ 11:29:11 #147
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_185931972
quote:
10s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 11:09 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Morgen gaan we links rijden en als proef beginnen we eerst met het vrachtverkeer...
  zaterdag 30 maart 2019 @ 11:29:49 #148
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_185931983
quote:
14s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 11:14 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Voor jou is het niets, voor de ander zeer waardevol.
Dat zal best, je onderbuikje laat flink van zich spreken hier.
pi_185931986
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 11:29 schreef AchJa het volgende:

[..]

Morgen gaan we links rijden en als proef beginnen we eerst met het vrachtverkeer...
Wat neem jij een tank?
  zaterdag 30 maart 2019 @ 11:32:02 #150
13456 AchJa
Shut up!!!
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 30 maart 2019 @ 11:32:14 #151
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_185932007
Het is echt ongelofelijk hoe polarisatie zelfs dit topic vindt :')

Wintertijd wordt met hand en tand verdedigd, tot het extreme aan toe. Ik ga graag een discussie aan, maar dat gaat hem gewoon niet worden zo.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  zaterdag 30 maart 2019 @ 11:34:16 #152
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_185932035
quote:
10s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 11:32 schreef ACT-F het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Muu muu muu muu muu....
Heel volwassen. Dus dat gebeurt er als iemand door je trucjes heen prikt en blijkt dat je zogenaamde argument helemaal nergens op gebaseerd is...
  zaterdag 30 maart 2019 @ 11:38:08 #153
24533 ACT-F
pi_185932110
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 11:32 schreef Nattekat het volgende:
Wintertijd wordt met hand en tand verdedigd
Voor je eigen bestwil. Het concept winter-/zomertijd is bedacht en bedoeld voor de energiehuishouding. Kom dan niet met allerhande thuissituaties aanzetten :')
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 30 maart 2019 @ 11:42:57 #154
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_185932186
quote:
14s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 11:38 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Voor je eigen bestwil. Het concept winter-/zomertijd is bedacht en bedoeld voor de energiehuishouding. Kom dan niet met allerhande thuissituaties aanzetten :')
Lijntjes op de wereldbol zijn bedacht, het concept klok is bedacht, de huidige tijdzone is bedacht.

En ik ben helemaal klaar met jouw eindeloze stroom drogredeneringen. Laat me met rust tot je een fatsoenlijke discussie kan voeren en bereid bent om daadwerkelijk in te gaan op argumenten.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_185932205
quote:
14s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 11:35 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Nee, ik bekijk er eentje kritisch. En het blijkt een standaard die nergens op gebaseerd is.
Mag ik, als iemand die verder buiten de discussie staat, weten waarom je überhaupt de vraag stelt waarom er voor Greenwich is gekozen?
pi_185932228
quote:
14s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 11:38 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Mijn dak met potentiële zonnepanelen heeft anders meer nut met zomertijd dan wintertijd cq energiehuishouding én thuissituatie ;)
  zaterdag 30 maart 2019 @ 11:46:57 #157
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_185932244
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 11:44 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Mag ik, als iemand die verder buiten de discussie staat, weten waarom je überhaupt de vraag stelt waarom er voor Greenwich is gekozen?
Omdat het dus aangeeft dat die keuze volledig willekeurig is. De vraag was dan ook gebaseerd op een post waarin ACT-F probeerde te claimen dat we eigenlijk in de GMT-zone zitten. Daarin refereerde hij aan Greenwich, omdat hij dat als startpunt neemt. Dat neemt hij dus axiomatisch aan en ik vroeg waarom.

Nu is dan eindelijk het hoge woord eruit: Greenwich is volledige willekeur. En kan dus geen enkele onderbouwing zijn om te praten over 'echte tijd' of welke zone we 'eigenlijk' zouden moeten hebben.
  zaterdag 30 maart 2019 @ 11:47:08 #158
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_185932249
quote:
14s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 11:35 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Nee, ik bekijk er eentje kritisch. En het blijkt een standaard die nergens op gebaseerd is.
Waar is rechts rijden op gebaseerd? Waar is de standaard kilo op gebaseerd?
  zaterdag 30 maart 2019 @ 11:50:37 #159
24533 ACT-F
pi_185932304
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 11:42 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Lijntjes op de wereldbol zijn bedacht, het concept klok is bedacht, de huidige tijdzone is bedacht.

En ik ben helemaal klaar met jouw eindeloze stroom drogredeneringen. Laat me met rust tot je een fatsoenlijke discussie kan voeren en bereid bent om daadwerkelijk in te gaan op argumenten.
Klopt, het is allemaal gelukkig bedacht, net zoals een klok, de meter, de gram, de celcius om zaken met elkaar af te spreken. Voor jou allemaal drogredenen, want je wilt het liefst over je thuissituatie hebben. Dan zit je bij mij verkeerd.
pi_185932311
quote:
14s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 11:46 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Omdat het dus aangeeft dat die keuze volledig willekeurig is. De vraag was dan ook gebaseerd op een post waarin ACT-F probeerde te claimen dat we eigenlijk in de GMT-zone zitten. Daarin refereerde hij aan Greenwich, omdat hij dat als startpunt neemt. Dat neemt hij dus axiomatisch aan en ik vroeg waarom.

Nu is dan eindelijk het hoge woord eruit: Greenwich is volledige willekeur. En kan dus geen enkele onderbouwing zijn om te praten over 'echte tijd' of welke zone we 'eigenlijk' zouden moeten hebben.
De hele wetenschap (gebaseerd op statistisch onderbouwde aannames) in een keer onderuit.
  zaterdag 30 maart 2019 @ 11:52:29 #161
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_185932340
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 11:47 schreef AchJa het volgende:

[..]

Waar is rechts rijden op gebaseerd? Waar is de standaard kilo op gebaseerd?
Open er een topic over. Maar ik vind het heel grappig dat je kilogram noemt :D!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zaterdag 30 maart 2019 @ 11:52:56 #162
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_185932348
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 11:50 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

De hele wetenschap (gebaseerd op statistisch onderbouwde aannames) in een keer onderuit.
Dit is een complete non sequitur. De keuze voor Greenwich heeft helemaal niets met wetenschap te maken.
  zaterdag 30 maart 2019 @ 11:54:23 #163
24533 ACT-F
pi_185932373
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 11:45 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Mijn dak met potentiële zonnepanelen heeft anders meer nut met zomertijd dan wintertijd cq energiehuishouding én thuissituatie ;)
Jouw dak met zonnepanelen is een bijzonder kleine schakel in een groter geheel. Ik probeer uit te leggen dat het groter geheel leidend is, en niet je thuissituatie. Het gros van de mensen overziet het grote geheel niet. Als we dit vraagstuk democratisch moeten oplossen dan preekt iedereen voor eigen parochie. Dit is een vraagstuk voor wetenschappers en technici.
pi_185932474
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 11:54 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Jouw dak met zonnepanelen is een bijzonder kleine schakel in een groter geheel. Ik probeer uit te leggen dat het groter geheel leidend is, en niet je thuissituatie. Het gros van de mensen overziet het grote geheel niet. Als we dit vraagstuk democratisch moeten oplossen dan preekt iedereen voor eigen parochie. Dit is een vraagstuk voor wetenschappers en technici.
Ik begrijp je punt maar zolang we nog geen idee hebben hoe we de energietransitie (betaalbaar) in moeten voeren lijkt het aanhouden van zomer of wintertijd een non-discussie.
  zaterdag 30 maart 2019 @ 12:03:37 #165
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_185932523
quote:
10s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 11:52 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Open er een topic over. Maar ik vind het heel grappig dat je kilogram noemt :D!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Drie keer raden waarop die kubieke decimeter is gebaseerd... Iets met tijd. ;)
  zaterdag 30 maart 2019 @ 12:04:38 #166
24533 ACT-F
pi_185932537
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 11:59 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Ik begrijp je punt maar zolang we nog geen idee hebben hoe we de energietransitie (betaalbaar) in moeten voeren lijkt het aanhouden van zomer of wintertijd een non-discussie.
Wat ik al eerder aangaf:
quote:
3s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 00:51 schreef ACT-F het volgende:

En nu die pieken in de ochtend en avond die vooral in de winter van belang zijn. Wat is wijsheid? De piek in de ochtend verlagen door eerder licht en de piek in de avond verder laten oplopen omdat het dan al donker is, of andersom? Zakelijk gezien wil je de risico's in de ochtend het laagst houden, want een verloren werkdag kost meer dan een verloren avond. Als wij deze situatie ongewijzigd willen laten dan kies je voor wintertijd want daar zijn we al bekend mee. Zomertijd zou de risico's in de ochtend verhogen. Dat zal niet gelijk elke dag voor problemen zorgen, maar je marge om calamiteiten op te vangen wordt kleiner. Het draait allemaal om risicoverlaging, iets wat we nu even hard nodig hebben nu de vraag naar elektriciteit onverwachts harder stijgt na de abrupte beslissing van vorig jaar om zo snel mogelijk van het gas af te gaan. Het feit dat we nu in hoogconjunctuur zitten helpt ook niet mee, want er is een ernstig tekort aan technici om de capaciteit snel uit te kunnen breiden. Piekverbruik is c.a. 13 GW in de winter, met december aan kop.
  zaterdag 30 maart 2019 @ 12:06:14 #167
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_185932561
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 12:03 schreef AchJa het volgende:

[..]

Drie keer raden waarop die kubieke decimeter is gebaseerd... Iets met tijd. ;)
Gebaseerd op de meter, de afstand die licht in 1/299 792 458 seconde in vacuüm aflegt. Dat is pas sinds 1986 zo, trouwens. Alweer een standaard die vaker aangepast is. Ouch.
  zaterdag 30 maart 2019 @ 12:12:49 #168
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_185932631
quote:
14s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 12:06 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Gebaseerd op de meter, de afstand die licht in 1/299 792 458 seconde in vacuüm aflegt. Dat is pas sinds 1986 zo, trouwens. Alweer een standaard die vaker aangepast is. Ouch.
Een grote broek aantrekken over aanpassingen en een deeltje van een seconde in 1 zin noemen... _O-

Je ziet het echt niet he?
  zaterdag 30 maart 2019 @ 12:14:31 #169
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_185932658
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 12:12 schreef AchJa het volgende:

[..]

Een grote broek aantrekken over aanpassingen en een deeltje van een seconde in 1 zin noemen... _O-

Je ziet het echt niet he?
Oh ik zie heel goed hoe belachelijk je jezelf blijft maken. Doe die oogkleppen eens af en kap eens met die eeuwige stropoppen. Hoe vaak moet ik nog uitleggen waarom ik steeds naar Greenwich vroeg?
pi_185932731
quote:
10s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 10:50 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Goh, dus de enige reden dat het zo moet zijn is 'omdat het altijd als zo geweest is'. Er is verder geen enkele reden voor.
In de zwartepietendiscussie wordt dat doorgaans als ijzersterk argument beschouwd.
  zaterdag 30 maart 2019 @ 12:19:41 #171
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_185932744
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 12:19 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

In de zwartepietendiscussie wordt dat doorgaans als ijzersterk argument beschouwd.
And now for something completely different...
  zaterdag 30 maart 2019 @ 12:20:21 #172
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_185932752
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 12:14 schreef Fir3fly het volgende:

Oh ik zie heel goed hoe belachelijk je jezelf blijft maken. Doe die oogkleppen eens af en kap eens met die eeuwige stropoppen. Hoe vaak moet ik nog uitleggen waarom ik steeds naar Greenwich vroeg?
Omdat je het echt niet wil snappen ga ik hem voor je inkoppen, waarom zou de geografische lat/long plaatsbepaling (overigens de basis van alle plaatsbepalingsmethodieken) bestaan uit graden, minuten en seconden?
  zaterdag 30 maart 2019 @ 12:24:22 #173
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_185932805
quote:
10s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 12:20 schreef AchJa het volgende:

[..]

Omdat je het echt niet wil snappen ga ik hem voor je inkoppen, waarom zou de geografische lat/long plaatsbepaling (overigens de basis van alle plaatsbepalingsmethodieken) bestaan uit graden, minuten en seconden?
Dat is de kern ja. Jij denkt dat ik het daar over heb, en dat kun je maar niet loslaten. Dus om je tegemoet te komen: omdat dat voortkomt uit de meetkunde en uiteraard de originele definitie van een etmaal (die dus niet klopt, maar dat terzijde).

De grap is dus: dit heeft helemaal niets te maken met Greenwich of tijdzones. Dat je dat maar niet in wil zien is best wel zielig.
  zaterdag 30 maart 2019 @ 12:25:22 #174
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_185932820
quote:
10s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 12:24 schreef Fir3fly het volgende:

Dat is de kern ja. Jij denkt dat ik het daar over heb, en dat kun je maar niet loslaten. Dus om je tegemoet te komen: omdat dat voortkomt uit de meetkunde en uiteraard de originele definitie van een etmaal (die dus niet klopt, maar dat terzijde).

De grap is dus: dit heeft helemaal niets te maken met Greenwich of tijdzones. Dat je dat maar niet in wil zien is best wel zielig.
_O-

Ik hou nu echt op.
  zaterdag 30 maart 2019 @ 12:27:14 #175
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_185932851
quote:
10s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 12:25 schreef AchJa het volgende:

[..]

_O-

Ik hou nu echt op.
Goed idee, ik zou bijna medelijden met je krijgen. Bijna.
pi_185932896
Dussss.... We schuiven Greenwich op naar Parijs, trekken overal een half uur bij?
  zaterdag 30 maart 2019 @ 12:30:59 #177
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_185932908
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 12:30 schreef Vliegbaard het volgende:
Dussss.... We schuiven Greenwich op naar Parijs, trekken overal een half uur bij?
Maar dat mag niet, want... tja. AchJa vindt dat.
  zaterdag 30 maart 2019 @ 12:43:31 #178
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_185933279
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 12:43 schreef AchJa het volgende:

[..]

En alle TomTom's per direct onbruikbaar...
Win-win
  zaterdag 30 maart 2019 @ 13:06:11 #180
24533 ACT-F
pi_185933355
quote:
10s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 12:25 schreef AchJa het volgende:

[..]

_O-

Ik hou nu echt op.
:D

Ik zie het al helemaal voor dat je met een groep deskundigen bij elkaar zit over het vraagstuk hoe we aankomend december gaan overleven qua energiehuishouding.

De trendanalist: Ik voorzie voor dit jaar 4,9% groei in ons elektriciteitsgebuik. Welke problemen zien jullie aankomen? :)

De capaciteitsspecialist: Ik voorzie 6,5% groei in productie door het toenemend aandeel duurzame energie :)

De infraspecialist: Ik voorzie een groeiende uitdaging in de distributie. De toename is vooral in het oosten, terwijl de vraag in het westen is :)

De kabelspecialist: Ik zie een verdere degradatie in voornamelijk de eerste generatie GPEW-kabels waardoor we lichte afname hebben in distributiecapaciteit :) We moeten rekening houden dat de ochtend begint met een grote stroom van oost naar west i.v.m. het tijdsverschil van c.a. GMT+0:30 naar GMT+0:10 :)

Fir3fly: GMT is helemaal geen wetenschappelijke standaard heur, durr, durr, durr!!!!!11!!!!1!111 :D :D :D

De rest: :{ :{ :{ :{

* SCHOP!
  zaterdag 30 maart 2019 @ 13:09:43 #181
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_185933399
quote:
10s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 13:06 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Fir3fly: GMT is helemaal geen wetenschappelijke standaard heur, durr, durr, durr!!!!!11!!!!1!111 :D :D
Volgens mij moet je de kleuterschool maar een keer overdoen.
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 30 maart 2019 @ 13:17:46 #182
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_185933492
Wordt GMT hier nou een wetenschappelijke standaard genoemd? :D
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  zaterdag 30 maart 2019 @ 13:22:58 #183
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_185933552
quote:
10s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 13:06 schreef ACT-F het volgende:

[..]

:D

Ik zie het al helemaal voor dat je met een groep deskundigen bij elkaar zit over het vraagstuk hoe we aankomend december gaan overleven qua energiehuishouding.

De trendanalist: Ik voorzie voor dit jaar 4,9% groei in ons elektriciteitsgebuik. Welke problemen zien jullie aankomen? :)

De capaciteitsspecialist: Ik voorzie 6,5% groei in productie door het toenemend aandeel duurzame energie :)

De infraspecialist: Ik voorzie een groeiende uitdaging in de distributie. De toename is vooral in het oosten, terwijl de vraag in het westen is :)

De kabelspecialist: Ik zie een verdere degradatie in voornamelijk de eerste generatie GPEW-kabels waardoor we lichte afname hebben in distributiecapaciteit :) We moeten rekening houden dat de ochtend begint met een grote stroom van oost naar west i.v.m. het tijdsverschil van c.a. GMT+0:30 naar GMT+0:10 :)

Fir3fly: GMT is helemaal geen wetenschappelijke standaard heur, durr, durr, durr!!!!!11!!!!1!111 :D :D :D

De rest: :{ :{ :{ :{

* SCHOP!
Want firefly en nattekat moeten wel een beetje fatsoenlijk kunnen uitslapen ja! :(
  zaterdag 30 maart 2019 @ 13:28:51 #184
24533 ACT-F
pi_185933629
quote:
10s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 13:22 schreef AchJa het volgende:

[..]

Want firefly en nattekat moeten wel een beetje fatsoenlijk kunnen uitslapen ja! :(
Bijzaken hebben voorrang op hoofdzaken! O wacht, je hoofd op je kussen is een hoofdzaak ja!
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 30 maart 2019 @ 13:31:23 #185
862 Arcee
Look closer
pi_185933668
quote:
10s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 12:24 schreef Fir3fly het volgende:
De grap is dus: dit heeft helemaal niets te maken met Greenwich of tijdzones.
Ik ben het wel met je eens dat Greenwich en tijdzones.willekeurig gekozen zijn.

Ik ben wel benieuwd wat volgens jou, als je het nu opnieuw mocht definiëren, een betere indeling zou zijn. :)
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 30 maart 2019 @ 13:32:05 #186
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_185933674
Arceegod
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  zaterdag 30 maart 2019 @ 13:40:32 #187
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_185933765
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 13:31 schreef Arcee het volgende:

[..]

Ik ben wel benieuwd wat volgens jou, als je het nu opnieuw mocht definiëren, een betere indeling zou zijn. :)
Geen idee, dat is iets dat we als EU moeten beslissen. En dan op basis van echte argumenten, niet alleen maar omdat de Engelsen dat willen.
  zaterdag 30 maart 2019 @ 13:43:30 #188
24533 ACT-F
pi_185933799
quote:
14s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 13:40 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Geen idee, dat is iets dat we als EU moeten beslissen. En dan op basis van echte argumenten, niet alleen maar omdat de Engelsen dat willen.
De EU moet over de rest van de wereld beslissen? :D !!!!
  zaterdag 30 maart 2019 @ 13:48:13 #189
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_185933853
quote:
10s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 13:43 schreef ACT-F het volgende:

[..]

De EU moet over de rest van de wereld beslissen? :D !!!!
Over de EU.
  zaterdag 30 maart 2019 @ 13:48:34 #190
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_185933864
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 13:31 schreef Arcee het volgende:

[..]

Wat mij betreft een indeling waarbij het meeste daglicht tijdens de wakkere uren valt.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  zaterdag 30 maart 2019 @ 13:59:52 #191
24533 ACT-F
pi_185933978
quote:
14s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 13:48 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Over de EU.
De EU gaat terug naar een eigen tijdsysteem en afzonderen van de rest van de wereld? :D Jij bent echt totaal wereldvreemd. De discussie gaat over energiehuishouding maar Fir3fly wil graag soebatten over herstandaardisatie. Het kost je miljarden en het levert je geen drol op behalve een zinloze discussie. Goede businesscase man! En maar raar vinden dat je uitgekotst wordt in het bedrijfsleven of met een beetje geluk in hokje wordt gestopt waar je opdrachten mag uitvoeren. Maar goed, dit is FOK! waar zolderkamerautisten eens stem hebben, een stem die in het bedrijfsleven je baan kan kosten.
  zaterdag 30 maart 2019 @ 14:00:23 #192
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_185933982
quote:
10s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 13:59 schreef ACT-F het volgende:

[..]

De EU gaat terug naar een eigen tijdsysteem en afzonderen van de rest van de wereld?
Wederom iets dat ik niet zeg. Bravo, je bent er kampioen in.
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 30 maart 2019 @ 14:09:11 #193
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_185934060
1 februari, 20 maart en 1 mei zijn de dagen waar je naar moet kijken eigenlijk. Midden in de winter zijn de dagen hoe dan ook te kort om er wat van te maken, in de zomer maakt het geen zak uit.

1 februari = 9,5 uur daglicht
20 maart = 12 uur daglicht
20 juni = 14,5 uur daglicht

1 februari ideaal: 8:00 - 17:30, daarmee is het grootste deel van zowel de ochtend- als de avondspits onder daglicht.
20 maart ideaal: 7:30 - 19:30. Bijna iedereen wordt met minimaal schemering wakker en het is in de avond nog lang genoeg licht om niet te veel te kloten met slaap. 3 uur voor het slapengaan is ideaal.
1 mei ideaal: 6:30 - 21:00. Hier gewoon daglicht maximaliseren. De zon gaat onder ruim voordat de vroegste vogels naar bed gaan.

Tijdzones die erbij horen hou ik maar voor wat het is, daar gaat het niet om. Ik wil een discussie over de tijden.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  zaterdag 30 maart 2019 @ 14:11:03 #194
24533 ACT-F
pi_185934077
Nu ter zake. Ik kom dit document tegen:

https://www.liander.nl/si(...)iteit_definitief.pdf

quote:
Op het wegennet zitten de pieken in de ochtend- en de avondspits. Met behulp van bijvoorbeeld
toeritdosering wordt getracht de file (congestie) op de hoofdweg te voorkomen, zonder de hoofdweg uit te hoeven breiden. Op de energienetten is hetzelfde mogelijk. In plaats van de congestie op te lossen met dikkere kabels, is het voordeliger de congestie te voorkomen. Dit kan bijvoorbeeld door variabele tarieven toe te gaan passen of korte afschakeling toe te staan. Het opnemen van dit soort oplossingen in de regelgeving helpt om het energiesysteem betaalbaar te houden.
Enig idee wat dit betekent? Dat je straks legitiem zonder stroom mag zitten om het grote geheel draaiende te houden. Precies wat in december 2016 in Istanbul gebeurde. Ik vind het prima hoor, want dat je in de zomeravond met je sportclubje kan afspreken is natuurlijk belangrijker dan dat je in de decembermaand in de kou zit.
  zaterdag 30 maart 2019 @ 14:12:40 #195
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_185934095
Om maar even iets te posten dat wél relevant is:
quote:
In 2011, Samoa shifted back to the west side of the IDL by removing Friday, 30 December 2011 from its calendar.[16] This changed the timezone from UTC−11:00 to UTC+13:00.[17] Samoa made the change because Australia and New Zealand have become its biggest trading partners, and also have large communities of expatriates. Being 21 hours behind made business difficult because having weekends on backward days meant only four days of the week were shared workdays.[18]
  zaterdag 30 maart 2019 @ 14:36:19 #196
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_185934310
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 14:12 schreef Fir3fly het volgende:
Om maar even iets te posten dat wél relevant is:
[..]

Oftewel, die zijn exact een dag opgeschoven zonder dat er iets aan de uren daglicht veranderd is... Als ze daar om 0700 zonsopkomst hadden hebben ze dat na deze actie nog steeds... :')
  zaterdag 30 maart 2019 @ 15:44:05 #197
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_185934933
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 14:09 schreef Nattekat het volgende:
1 februari, 20 maart en 1 mei zijn de dagen waar je naar moet kijken eigenlijk. Midden in de winter zijn de dagen hoe dan ook te kort om er wat van te maken, in de zomer maakt het geen zak uit.

1 februari = 9,5 uur daglicht
20 maart = 12 uur daglicht
20 juni = 14,5 uur daglicht

1 februari ideaal: 8:00 - 17:30, daarmee is het grootste deel van zowel de ochtend- als de avondspits onder daglicht.
20 maart ideaal: 7:30 - 19:30. Bijna iedereen wordt met minimaal schemering wakker en het is in de avond nog lang genoeg licht om niet te veel te kloten met slaap. 3 uur voor het slapengaan is ideaal.
1 mei ideaal: 6:30 - 21:00. Hier gewoon daglicht maximaliseren. De zon gaat onder ruim voordat de vroegste vogels naar bed gaan.

Tijdzones die erbij horen hou ik maar voor wat het is, daar gaat het niet om. Ik wil een discussie over de tijden.
Waar heb jij die cijfers op gebaseerd? Want als we gaan uitvoeren wat jij ongeveer wil gaat wintertijd UTC worden en zomertijd UTC +2 uur...

Dus jij wil de zomertijd laten voor wat het is maar de wintertijd een uur vroeger maken.
pi_185934959
Tegen de zon in reizen terug in de tijd?
Zou ik mijzelf dan tegen kunnen komen?
  zaterdag 30 maart 2019 @ 16:04:04 #199
24533 ACT-F
pi_185935134
Ik vind dat de kortste dag van het jaar rond oud en nieuw moet vallen.
Ik vind dat februari 30 dagen moet tellen en juli en augustus van 31 naar 30 dagen moeten.
Ik vind...
pi_185935202
En ik ben van mening dat de zon s avonds moet schijnen en overdag de maan!
  zaterdag 30 maart 2019 @ 16:12:57 #201
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_185935243
quote:
14s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 16:04 schreef ACT-F het volgende:
Ik vind dat de kortste dag van het jaar rond oud en nieuw moet vallen.
Ik vind dat februari 30 dagen moet tellen en juli en augustus van 31 naar 30 dagen moeten.
Ik vind...
Gewoon omdat ik vind... En aangezien dit jaar de schoolvakantie noord van 13 juli t/m 25 augustus is wil ik maximaal kunnen uitslapen, BBQ'en en in dit tuin zitten. Dus UTC+4u in die periode ja!
pi_185935263
quote:
10s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 16:12 schreef AchJa het volgende:

[..]

Gewoon omdat ik vind... En aangezien dit jaar de schoolvakantie noord van 13 juli t/m 25 augustus is wil ik maximaal kunnen uitslapen, BBQ'en en in dit tuin zitten. Dus UTC+4u in die periode ja!
En ik vind dat als jij wil gaan barbecue knoeien dat het mag gaan regenen!
  zaterdag 30 maart 2019 @ 16:18:43 #203
24533 ACT-F
pi_185935324
quote:
10s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 16:12 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ik vind dat wel ideaal!
pi_185935469
Dit gaat waarschijnlijk nog jaren duren en dan krijgen we weer zo'n achterlijke discussie die compleet uit de klauwen escaleert met demonstraties en rellen tussen zomertijdhooligans en wintertijdfanboys.
pi_185936601
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 16:28 schreef PicoMMP het volgende:
Dit gaat waarschijnlijk nog jaren duren en dan krijgen we weer zo'n achterlijke discussie die compleet uit de klauwen escaleert met demonstraties en rellen tussen zomertijdhooligans en wintertijdfanboys.
#TeamWintertijd
Radio Espantoso
pi_185936628
quote:
6s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 17:56 schreef Peligrosso het volgende:

[..]

#TeamWintertijd
#TeamZomertijd })
pi_185936650
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 17:57 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

#TeamZomertijd })
wintertijd de gekste jonguh
Radio Espantoso
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 30 maart 2019 @ 18:05:19 #208
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_185936721
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 15:44 schreef AchJa het volgende:

[..]

Waar heb jij die cijfers op gebaseerd? Want als we gaan uitvoeren wat jij ongeveer wil gaat wintertijd UTC worden en zomertijd UTC +2 uur...

Dus jij wil de zomertijd laten voor wat het is maar de wintertijd een uur vroeger maken.
Je zou bijna denken dat het huidige systeem prima is. 1 februari is dan ook echt een uitzondering, gezien het daarvoor beter is om zonsondergang op 17:30 te houden en daarna weer richting UTC+2 gaat. Overigens is dit voorbeeld UTC+0:45.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  zaterdag 30 maart 2019 @ 19:20:39 #209
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_185937939
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 18:05 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Je zou bijna denken dat het huidige systeem prima is. 1 februari is dan ook echt een uitzondering, gezien het daarvoor beter is om zonsondergang op 17:30 te houden en daarna weer richting UTC+2 gaat. Overigens is dit voorbeeld UTC+0:45.
Beter hou je ENAS/BNMS aan, daartussenin is het gewoon donker.
pi_185944596
Heerlijk, zomertijd. Geniet er nog maar even van mensen.
pi_185946184
see what is invisible to others.
  zondag 31 maart 2019 @ 11:34:17 #212
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_185946567
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 16:28 schreef PicoMMP het volgende:
Wat hebben we het toch eigenlijk goed hier in Nederland, als we ons over dergelijke onderwerpen kunnen opwinden. :')
pi_185946823
Oh ja, dat is ook altijd zo'n dooddoener...
  Moderator / Redactie Sport zondag 31 maart 2019 @ 12:07:15 #215
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_185946914
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 12:00 schreef bloodymary1 het volgende:
Oh ja, dat is ook altijd zo'n dooddoener...
Welkom in het topic der dooddoeners *O*
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_185946927
quote:
Alle superlatieven over energiebesparing kunnen dus de prullenbak in.
  zondag 31 maart 2019 @ 12:24:56 #217
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_185947157
quote:
Maar dat is gewoon hetzelfde non-argument. Er wordt heel nauwkeurig gepraat over de effecten van het huidige systeem, en daar valt dan ook niets tegenin te brengen. Maar vervolgens wordt er dan weer een bruggetje gemaakt naar GMT zonder onderbouwing. Ze zegt gewoon 'GMT is de correcte tijd' zonder ook maar enig argument, hetzelfde als wat hier steeds gebeurt. En daarna ook nog eens een leugen, want met GMT zijn 'zwoele zomeravonden' simpelweg verdwenen in Nederland.

Het filmpje is heel oneerlijk, want er wordt wél gezegd dat het met permanente zomertijd pas tegen 10 uur licht wordt in de winter (wat dus inderdaad niet goed is en ik ook niet voor ben). Maar er wordt dan niet bij gezegd dat het met GMT in de zomer tegen 3:30 ook alweer licht is. En we dan dus wakker zouden moeten worden omdat dan de hersenen 'aan het werk gaan' (haar woorden). Terwijl je dus eigenlijk zou moeten slapen. Zouden we volgens haar dus in de zomer nķg eerder naar bed moeten om dat tegen te gaan? Of wat? Er wordt simpelweg niet over gesproken.

Het grappige is dat ik mevrouw Gordijn een keer ontmoet heb, en als wetenschapper is ze veel minder stellig, zoals het zou moeten zijn. Chronobiologie staat echt nog in de kinderschoenen en is super interessant, maar de claims die zo hard maakt in dit filmpje zijn sterk overdreven.
pi_185947707
quote:
6s.gif Op zondag 31 maart 2019 12:24 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Maar dat is gewoon hetzelfde non-argument. Er wordt heel nauwkeurig gepraat over de effecten van het huidige systeem, en daar valt dan ook niets tegenin te brengen. Maar vervolgens wordt er dan weer een bruggetje gemaakt naar GMT zonder onderbouwing. Ze zegt gewoon 'GMT is de correcte tijd' zonder ook maar enig argument, hetzelfde als wat hier steeds gebeurt. En daarna ook nog eens een leugen, want met GMT zijn 'zwoele zomeravonden' simpelweg verdwenen in Nederland.

Het filmpje is heel oneerlijk, want er wordt wél gezegd dat het met permanente zomertijd pas tegen 10 uur licht wordt in de winter (wat dus inderdaad niet goed is en ik ook niet voor ben). Maar er wordt dan niet bij gezegd dat het met GMT in de zomer tegen 3:30 ook alweer licht is. En we dan dus wakker zouden moeten worden omdat dan de hersenen 'aan het werk gaan' (haar woorden). Terwijl je dus eigenlijk zou moeten slapen. Zouden we volgens haar dus in de zomer nķg eerder naar bed moeten om dat tegen te gaan? Of wat? Er wordt simpelweg niet over gesproken.

Het grappige is dat ik mevrouw Gordijn een keer ontmoet heb, en als wetenschapper is ze veel minder stellig, zoals het zou moeten zijn. Chronobiologie staat echt nog in de kinderschoenen en is super interessant, maar de claims die zo hard maakt in dit filmpje zijn sterk overdreven.
Het filmpje is inderdaad wat eenzijdig, maar of het in de zomer nu om 03.30 of 04.30 licht wordt is ook niet zo relevant, daar wordt je echt niet eerder wakker van. En wat betreft die zwoele zomeravonden: Waarom zouden die verdwijnen bij permanente wintertijd? Het wordt een uur eerder donker, wat eerder een voordeel is dan een nadeel voor mensen die de volgende dag vroeg moeten beginnen. En bij extreme hitte zoals afgelopen zomer is het toch wel lekker dat het een uur eerder afkoelt, het uur daglicht dat je dan mist is dan eerder een voordeel dan een nadeel.
  zondag 31 maart 2019 @ 13:24:58 #219
484383 Eendenkooi
homeopathisch onverdund
pi_185948087
quote:
6s.gif Op zondag 31 maart 2019 12:24 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Ze had het er ook over (op nu.nl las ik dat) dat mensen die graag wilde genieten van lange zomeravonden dan maar eerder van werk moesten gaan of zo. Maar andersom kan je dat ook zeggen van mensen die last hebben van donkere ochtenden in de winter later naar werk moeten gaan. Ze komt behoorlijk bevooroordeeld over.
  Moderator / Redactie Sport zondag 31 maart 2019 @ 13:41:07 #220
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_185948323
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 13:02 schreef Boezeidekoe het volgende:

[..]

Het filmpje is inderdaad wat eenzijdig, maar of het in de zomer nu om 03.30 of 04.30 licht wordt is ook niet zo relevant, daar wordt je echt niet eerder wakker van. En wat betreft die zwoele zomeravonden: Waarom zouden die verdwijnen bij permanente wintertijd? Het wordt een uur eerder donker, wat eerder een voordeel is dan een nadeel voor mensen die de volgende dag vroeg moeten beginnen. En bij extreme hitte zoals afgelopen zomer is het toch wel lekker dat het een uur eerder afkoelt, het uur daglicht dat je dan mist is dan eerder een voordeel dan een nadeel.
In de avond koelt het niet zo rap af, maar in de ochtend warmt het wel rap op. Dan heb ik persoonlijk liever dat ik goed uit kan slapen dan dat ik iets makkelijker in slaap val.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  zondag 31 maart 2019 @ 15:39:26 #221
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_185950182
Lekker. Weer zomertijd. :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  Moderator / Redactie Sport zondag 31 maart 2019 @ 15:39:56 #222
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_185950188
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 15:39 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Lekker. Weer zomertijd. :)
Voorlopig is het nog vooral een kostbaar uurtje weekend :(
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  zondag 31 maart 2019 @ 16:18:48 #223
189430 Anonymousz
Bedankt Voor Het Nieuwtje Hans
pi_185950877
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 17:57 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

#TeamZomertijd })
Een Fokker Tijdens Oud & Nieuw: http://nl.tinypic.com/m/jsyaom/4
Een Fokker Tijdens Een Meteoroīd: http://nl.tinypic.com/m/fy3nth/4
Een Fokker Tijdens Het Warme Weer: http://nl.tinypic.com/m/ioiw5e/4
  zondag 31 maart 2019 @ 16:30:02 #224
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_185951120
quote:

[..]

Het filmpje is inderdaad wat eenzijdig, maar of het in de zomer nu om 03.30 of 04.30 licht wordt is ook niet zo relevant, daar wordt je echt niet eerder wakker van.
Het punt is dat zij dus zegt van wel (en het zou dus 5:30 zijn in de zomer zoals nu). Zij zegt dat licht de hersenen activeert. Dus in de zomer met GMT zou dat dus veel en veel te vroeg zijn en zouden mensen dus ook veel te weinig slaap krijgen. Op dezelfde manier claimt ze dat mensen te laat naar bed gaan met zomertijd. Maar dat wordt niet aangestipt. Er wordt een case gemaakt voor GMT zonder dat daar argumenten voor worden gegeven. Behalve dan dat voor de oorlog 'het zo was'...
pi_185951371
quote:
14s.gif Op zondag 31 maart 2019 16:30 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Het punt is dat zij dus zegt van wel (en het zou dus 5:30 zijn in de zomer zoals nu). Zij zegt dat licht de hersenen activeert. Dus in de zomer met GMT zou dat dus veel en veel te vroeg zijn en zouden mensen dus ook veel te weinig slaap krijgen. Op dezelfde manier claimt ze dat mensen te laat naar bed gaan met zomertijd. Maar dat wordt niet aangestipt. Er wordt een case gemaakt voor GMT zonder dat daar argumenten voor worden gegeven. Behalve dan dat voor de oorlog 'het zo was'...
Volgens mij heeft helemaal niemand het argument gebruikt omdat "het zo was" maar is dat steeds wat bepaalde mensen anderen in de mond leggen.
Er is een reden waarom "het zo was" en dat is niet omdat iemand wat willekeurige lijntjes op een kaart heeft getrokken zoals sommigen nu lijken te insinueren.
  zondag 31 maart 2019 @ 16:45:25 #226
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_185951511
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 16:40 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Volgens mij heeft helemaal niemand het argument gebruikt omdat "het zo was" maar is dat steeds wat bepaalde mensen anderen in de mond leggen.
In het filmpje waar we het over hebben is dat absoluut zo. Er wordt uitgelegd wat de tijden waren voor de oorlog, maar niet waarom en of dat een goed idee was ja of nee. Alleen maar droge feiten.
quote:
Er is een reden waarom "het zo was" en dat is niet omdat iemand wat willekeurige lijntjes op een kaart heeft getrokken zoals sommigen nu lijken te insinueren.
Het was zo omdat de Engelsen dat graag wilden.
pi_185951838
quote:
14s.gif Op zondag 31 maart 2019 16:45 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

In het filmpje waar we het over hebben is dat absoluut zo. Er wordt uitgelegd wat de tijden waren voor de oorlog, maar niet waarom en of dat een goed idee was ja of nee. Alleen maar droge feiten.
[..]

Het was zo omdat de Engelsen dat graag wilden.
Merkwaardig, in het filmpje dat ik keek werd wel uitgelegd waarom die lijnen zo zijn en waarom wij in het vakje bij Engeland zouden horen.
  zondag 31 maart 2019 @ 16:58:22 #228
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_185951864
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 16:56 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Merkwaardig, in het filmpje dat ik keek werd wel uitgelegd waarom die lijnen zo zijn
Waar dan? Werd er ook bij gezegd dat die lijnen willekeurig gekozen zijn?
  zondag 31 maart 2019 @ 18:11:48 #229
24533 ACT-F
pi_185953800
quote:
1s.gif Op zondag 31 maart 2019 11:34 schreef AchJa het volgende:

[..]

Kortom, GMT ftw! *O*

Maar nu wel oppassen, nu heb je je de toorn van Nattekat en firefly op de hals gehaald... :')
Zo is dat, GMT in wintertijd, oftewel de universele tijd *O* Het is ook noodzakelijk om 9 tot 5 adepten een duwtje in de rug te geven zodat een gedeelte van de beroepsbevolking eerder begint waardoor er spreiding van werktijden ontstaat, precies wat mevrouw Gordijn aangeeft. Wil je zoveel uur licht na werktijd? Dan begin je eerder. Zij die geen moeite hebben met een uur minder licht na werktijd blijven van 9 tot 5 werken. Meer spreiding is minder files en betere spreiding in onze energievoorziening. Win-win *O*
  zondag 31 maart 2019 @ 18:15:07 #230
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_185953911
quote:
14s.gif Op zondag 31 maart 2019 18:11 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Zo is dat, GMT in wintertijd, oftewel de universele tijd *O* Het is ook noodzakelijk om 9 tot 5 adepten een duwtje in de rug te geven zodat een gedeelte van de beroepsbevolking eerder begint waardoor er spreiding van werktijden ontstaat, precies wat mevrouw Gordijn aangeeft. Wil je zoveel uur licht na werktijd? Dan begin je eerder. Zij die geen moeite hebben met een uur minder licht na werktijd blijven van 9 tot 5 werken. Meer spreiding is minder files en betere spreiding in onze energievoorziening. Win-win *O*
Dan kan je net zo goed GMT+2 aanhouden en zeggen dat mensen die graag met zonlicht op willen staan in de winter wat later naar werk moeten gaan.

Wat een kolder.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
  zondag 31 maart 2019 @ 18:21:14 #231
24533 ACT-F
pi_185954121
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 18:15 schreef Drekkoning het volgende:

Dan kan je net zo goed GMT+2 aanhouden en zeggen dat mensen die graag met zonlicht op willen staan in de winter wat later naar werk moeten gaan.

Wat een kolder.
Dan kun je net zo goed afspreken dat het kookpunt van water 150 graden moet zijn. Wat maakt standaardisatie nou uit? O wacht, we maken er gewoon GMT+3 van. Laat iedereen maar later beginnen. Wat maakt dat uit?
  zondag 31 maart 2019 @ 18:23:01 #232
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_185954167
quote:
14s.gif Op zondag 31 maart 2019 18:21 schreef ACT-F het volgende:

Dan kun je net zo goed afspreken dat het kookpunt van water 150 graden moet zijn. Wat maakt standaardisatie nou uit? O wacht, we maken er gewoon GMT+3 van. Laat iedereen maar later beginnen. Wat maakt dat uit?
Sommige mensen hebben ook geen gordijnen gezien het geklaag dat het vroeg licht wordt... :')
pi_185954419
quote:

[..]

Wat is er mis met GMT +1.5??? Halve uren zijn op meer plekken gebruikelijk.
speak only if it improves the silence.
  zondag 31 maart 2019 @ 18:33:30 #234
24533 ACT-F
pi_185954469
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 18:32 schreef TjjWester het volgende:

Wat is er mis met GMT +1.5??? Halve uren zijn op meer plekken gebruikelijk.
Wat is er mis met GMT+3?
Wat is er mis met GMT+4?
Wat is er mis met....

GMT is toch willekeurig en totaal niet wetenschappelijk?
pi_185954527
quote:
5s.gif Op zondag 31 maart 2019 18:33 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Wat is er mis met GMT+3?
Wat is er mis met GMT+4?
Wat is er mis met....

GMT is toch willekeurig en totaal niet wetenschappelijk?
+3 en +4 passen niet in onze levenstijl en lichturen dat is er mis.
  zondag 31 maart 2019 @ 18:37:03 #236
24533 ACT-F
pi_185954613
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 18:34 schreef TjjWester het volgende:

[..]

+3 en +4 passen niet in onze levenstijl en lichturen dat is er mis.
Wat een hilarische reactie! Het is gewoon een willekeurig getal als je sommigen moet geloven. Met GMT+3 werk je van 10 tot 6 en met GMT+4 van 11 tot 7. Wat verandert er nu feitelijk?
  zondag 31 maart 2019 @ 18:40:19 #237
13456 AchJa
Shut up!!!
  zondag 31 maart 2019 @ 18:43:10 #238
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_185954884
quote:
10s.gif Op zondag 31 maart 2019 18:37 schreef ACT-F het volgende:

Wat een hilarische reactie! Het is gewoon een willekeurig getal als je sommigen moet geloven. Met GMT+3 werk je van 10 tot 6 en met GMT+4 van 11 tot 7. Wat verandert er nu feitelijk?
Volstrekt willekeurige lijnen op de kaart omdat de Engelsen dat nou eenmaal zo graag wilden en omdat ze een natie waren waar de zon nooit onderging natuurlijk... :P
  zondag 31 maart 2019 @ 18:44:41 #239
24533 ACT-F
pi_185954953
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 18:43 schreef AchJa het volgende:

[..]

Volstrekt willekeurige lijnen op de kaart omdat de Engelsen dat nou eenmaal zo graag wilden en omdat ze een natie waren waar de zon nooit onderging natuurlijk... :P
Verdomde Engelsen :( Ausradieren! :(
pi_185955187
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 18:40 schreef AchJa het volgende:

[..]

De tijdzone kiezen waarbij 1200 het dichtst bij het culminatiepunt ligt, ergo GMT.
Dat betekend dat in de zomer de zon opkomt rond 03:20/03:30.
  zondag 31 maart 2019 @ 18:53:30 #241
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_185955216
quote:

[..]

Ik gebruikte enkel je eigen argument tegen je, blij dat je dat zelf onderuit probeert te halen nu.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
  zondag 31 maart 2019 @ 18:56:24 #242
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_185955299
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 18:23 schreef AchJa het volgende:

[..]

Sommige mensen hebben ook geen gordijnen gezien het geklaag dat het vroeg licht wordt... :')
Punt is dat de meeste mensen dan nog slapen en je dus compleet niks hebt aan het daglicht.
GMT+2 geeft je zonlicht gedurende je wakkere uren.

Leuk dat je 12:00 als middelpunt van de dag neemt, maar het middelpunt van de wakkere tijd van de gemiddelde burger ligt toch echt een paar uur later. Laat daar dus de zon op zijn hoogst zijn, als we toch een vaste tijd moeten kiezen.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
  zondag 31 maart 2019 @ 18:56:32 #243
24533 ACT-F
pi_185955303
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 18:53 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Ik gebruikte enkel je eigen argument tegen je, blij dat je dat zelf onderuit probeert te halen nu.
Dan ben je het ook met me eens dat we GMT moeten hanteren. Dank je wel.
  zondag 31 maart 2019 @ 18:57:07 #244
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_185955319
quote:
14s.gif Op zondag 31 maart 2019 18:56 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Nope.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
pi_185955332
quote:
14s.gif Op zondag 31 maart 2019 18:56 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Dus zonopkomst rond half vier terwijl iedereen ligt te slapen.........
pi_185955342
quote:
5s.gif Op zondag 31 maart 2019 16:58 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Waar dan? Werd er ook bij gezegd dat die lijnen willekeurig gekozen zijn?
Ze heeft het voortdurend over de stand van de zon, als iets in jouw hersenen dat consequent vertaalt naar "omdat het altijd zo was" dan kun je dat anderen niet aanrekenen.
  zondag 31 maart 2019 @ 18:58:17 #247
24533 ACT-F
pi_185955347
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 18:56 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Punt is dat de meeste mensen dan nog slapen en je dus compleet niks hebt aan het daglicht.
GMT+2 geeft je zonlicht gedurende je wakkere uren.

Leuk dat je 12:00 als middelpunt van de dag neemt, maar het middelpunt van de wakkere tijd van de gemiddelde burger ligt toch echt een paar uur later. Laat daar dus de zon op zijn hoogst zijn, als we toch een vaste tijd moeten kiezen.
Het wakkere punt bepaalt de zon, niet de klok op je nachtkastje. Wat een kolder weer.
  zondag 31 maart 2019 @ 18:59:31 #248
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_185955385
quote:
13s.gif Op zondag 31 maart 2019 18:58 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Het wakkere punt bepaalt de zon, niet de klok op je nachtkastje.
Voor wie?
  zondag 31 maart 2019 @ 18:59:49 #249
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_185955393
quote:
13s.gif Op zondag 31 maart 2019 18:58 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Het wakkere punt bepaalt de zon, niet de klok op je nachtkastje. Wat een kolder weer.
Dus de werkgevers in Nederland bepalen hun werktijden aan de hand van de zonsopkomst?
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
  zondag 31 maart 2019 @ 18:59:56 #250
24533 ACT-F
pi_185955398
quote:
5s.gif Op zondag 31 maart 2019 18:59 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Voor wie?
Voor ons.
  zondag 31 maart 2019 @ 19:01:50 #251
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_185955443
quote:
7s.gif Op zondag 31 maart 2019 18:59 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Voor ons.
Niet voor mij. En ook niet voor elk ander werkend persoon in Nederland.

In wat voor fantasiewereldje leef je eigenlijk?
  zondag 31 maart 2019 @ 19:02:56 #252
39333 Zelva
pi_185955477
quote:

[..]

Het filmpje is inderdaad wat eenzijdig, maar of het in de zomer nu om 03.30 of 04.30 licht wordt is ook niet zo relevant, daar wordt je echt niet eerder wakker van.
Natuurlijk is dat wel relevant, want haar complete argument is gebaseerd op het standpunt dat je zo vroeg mogelijk licht moet hebben in de winter omdat dat volgens haar je hersenen aanstuurt om wakker te worden. Waarom zou je dan niet eerder wakker worden in de zomer? Dat negeren maakt dat ze zich absoluut niet als een wetenschapper gedraagt.
  zondag 31 maart 2019 @ 19:03:54 #253
24533 ACT-F
pi_185955502
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 18:59 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Dus de werkgevers in Nederland bepalen hun werktijden aan de hand van de zonsopkomst?
Nee, dat bepaal jij. Wat werkgevers vooral niet willen is dat jij een 9 tot 5 mentaliteit hanteert. Sla een gemiddelde vacature erop na. Je ziet nooit staan 9 tot 5 mentaliteit is een pré of eis, maar ze willen juist geen 9 tot 5 mentaliteit. Begin gerust eerder of later.
quote:
7s.gif Op zondag 31 maart 2019 19:01 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Niet voor mij. En ook niet voor elk ander werkend persoon in Nederland.

In wat voor fantasiewereldje leef je eigenlijk?
Nee, niet voor jou. Jij hebt geen klokgenen zoals de meeste mensen. Fantaseer ze!
  zondag 31 maart 2019 @ 19:05:02 #254
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_185955530
quote:
10s.gif Op zondag 31 maart 2019 19:03 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Nee, dat bepaal jij.

En daar gaat een werkgever mee akkoord?

Kom op zeg :'). Als je het wil hebben over flexibele starttijden dan kunnen we dat doen, maar dan moet je dit domme gezeik achterwege laten.
pi_185955563
Eigenlijk is dus gewoon de oplossing om GMT/utc+0 aan te passen met een half uur dan kunnen we permanent over op wintertijd.
pi_185955573
Zo maar de klok is lekker toch gewoon omgegaan lekker puh.
  zondag 31 maart 2019 @ 19:08:40 #257
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_185955605
quote:
10s.gif Op zondag 31 maart 2019 19:03 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Nee, dat bepaal jij. Wat werkgevers vooral niet willen is dat jij een 9 tot 5 mentaliteit hanteert. Sla een gemiddelde vacature erop na. Je ziet nooit staan 9 tot 5 mentaliteit is een pré of eis, maar ze willen juist geen 9 tot 5 mentaliteit. Begin gerust eerder of later.
[..]

Nee, niet voor jou. Jij hebt geen klokgenen zoals de meeste mensen. Fantaseer ze!
Ben je nou aan het trollen? Zou jammer zijn, want ik vind dit oprecht een leuke discussie :)

Ik neem aan dat jij ook prima begrijpt dat werktijden redelijk vast liggen in Nederland. Ook omdat dat allemaal is afgestemd met schooltijden van kinderen etc.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
  zondag 31 maart 2019 @ 19:10:43 #258
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_185955649
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 19:08 schreef Drekkoning het volgende:

Ben je nou aan het trollen? Zou jammer zijn, want ik vind dit oprecht een leuke discussie :)

Ik neem aan dat jij ook prima begrijpt dat werktijden redelijk vast liggen in Nederland. Ook omdat dat allemaal is afgestemd met schooltijden van kinderen etc.
En de kant die jullie willen "corrigeren" is niet vastgelegd? Ergo, de tijdzone dient aangepast te worden aan de kantooruren van Nederland... Dat is wel een redelijk bizarre gedachtengang als ik heel eerlijk ben.
  zondag 31 maart 2019 @ 19:12:32 #259
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_185955713
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 19:12 schreef AchJa het volgende:

[..]

Wintertijd = UTC +1u.
Lees eens wat ik schrijf........
  zondag 31 maart 2019 @ 19:13:37 #261
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_185955719
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 19:10 schreef AchJa het volgende:

[..]

En de kant die jullie willen "corrigeren" is niet vastgelegd? Ergo, de tijdzone dient aangepast te worden aan de kantooruren van Nederland... Dat is wel een redelijk bizarre gedachtengang als ik heel eerlijk ben.
Ik wil helemaal niks corrigeren, liever alles zo houden als het is.

Maar als het dan toch moet, dan GMT+2 wmb. Om tussen de huidige tijden waarop mensen opstaan en naar bed gaan zo veel mogelijk licht te hebben.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
  zondag 31 maart 2019 @ 19:14:02 #262
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_185955729
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 19:02 schreef Zelva het volgende:

[..]

Natuurlijk is dat wel relevant, want haar complete argument is gebaseerd op het standpunt dat je zo vroeg mogelijk licht moet hebben in de winter omdat dat volgens haar je hersenen aanstuurt om wakker te worden. Waarom zou je dan niet eerder wakker worden in de zomer? Dat negeren maakt dat ze zich absoluut niet als een wetenschapper gedraagt.
Het enige antwoord dat ze lijkt te hebben is 'dan moeten mensen in de zomer maar eerder naar bed'. Om daarna doodleuk te claimen dat 'zwoele zomeravonden' blijven bestaan :').

Nee, dat filmpje is niet serieus te nemen. Behalve het stukje wetenschap waar ze wel verstand van heeft.
pi_185955746
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 19:13 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Ik wil helemaal niks corrigeren, liever alles zo houden als het is.

Maar als het dan toch moet, dan GMT+2 wmb. Om tussen de huidige tijden waarop mensen opstaan en naar bed gaan zo veel mogelijk licht te hebben.
Maar dan is het alsnog beter om gmt+0 te corrigeren met een half uur en als europa zijnde te kiezen voor gmt+1.
  zondag 31 maart 2019 @ 19:16:25 #264
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_185955806
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 19:16 schreef AchJa het volgende:

[..]

GMT aanpassen met een half uur zodat we hier GMT+1.5u hebben? En er dus geen GMT meer bestaat? _O-
Nee GMT corrigeren met een half uur zodat we hier GMT+1 kunnen aanhouden.
  zondag 31 maart 2019 @ 19:17:52 #266
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_185955810
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 19:15 schreef TjjWester het volgende:

[..]

Maar dan is het alsnog beter om gmt+0 te corrigeren met een half uur en als europa zijnde te kiezen voor gmt+1.
Dan mis je in Nederland nog steeds veel zonlicht in de zomer.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
  zondag 31 maart 2019 @ 19:18:12 #267
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_185955832
quote:
1s.gif Op zondag 31 maart 2019 19:17 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Dan mis je in Nederland nog steeds veel zonlicht in de zomer.
Nee je gaat precies tussen de wintertijd en zomertijd inzitten.
  zondag 31 maart 2019 @ 19:18:53 #269
13456 AchJa
Shut up!!!
  zondag 31 maart 2019 @ 19:19:12 #270
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_185955850
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 19:18 schreef TjjWester het volgende:

[..]

Nee je gaat precies tussen de wintertijd en zomertijd inzitten.
Ja, en dus mis je zonlicht in de zomer, die je met GMT+2 meer in je wakkere periode zou hebben.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
pi_185955859
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 19:16 schreef AchJa het volgende:

[..]

GMT aanpassen met een half uur zodat we hier GMT+1.5u hebben? En er dus geen GMT meer bestaat? _O-
GMT is Britse wintertijd, dus daar zijn ze niet blij mee.

We kunnen DST maken? (Dutch Summer Time = UTC+1.5) ;)
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_185955862
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 19:18 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ergo, GMT+1.5u... :')
Ten opzichte van de huidige situatie wel ja. Maar gmt verdwijnd niet.
  zondag 31 maart 2019 @ 19:20:34 #273
24533 ACT-F
pi_185955892
quote:
5s.gif Op zondag 31 maart 2019 19:05 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

En daar gaat een werkgever mee akkoord?

Kom op zeg :'). Als je het wil hebben over flexibele starttijden dan kunnen we dat doen, maar dan moet je dit domme gezeik achterwege laten.
Zeg eens eerlijk. Wanneer heb je voor het laatst met werkgever besproken om op een ander tijdstip te beginnen? Zo ja, hoe verliep dat gesprek? Zo nee, waarom niet? Dat laatste zou impliceren dat je een gewoontedier bent die de '9 tot 5 standaard' heiliger vindt dan de tijdstandaard die zegt dat de middag om 12:00 de hoogste stand van de zon is.
pi_185955894
quote:
7s.gif Op zondag 31 maart 2019 19:19 schreef Aether het volgende:

[..]

GMT is Britse wintertijd, dus daar zijn ze niet blij mee.

We kunnen DST maken? (Dutch Summer Time = UTC+1.5) ;)
Uiteindelijk blijft GMT gewoon bestaan, het word alleen gecorrigeerd.
  zondag 31 maart 2019 @ 19:21:46 #275
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_185955915
quote:
7s.gif Op zondag 31 maart 2019 19:20 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Zeg eens eerlijk. Wanneer heb je voor het laatst met werkgever besproken om op een ander tijdstip te beginnen? Zo ja, hoe verliep dat gesprek? Zo nee, waarom niet? Dat laatste zou impliceren dat je een gewoontedier bent die de '9 tot 5 standaard' heiliger vindt dan de tijdstandaard die zegt dat de middag om 12:00 de hoogste stand van de zon is.
Wat moet ik hier nou weer mee? Kan iemand me vertellen hoe je moet reageren op dit soort fantasie :??
pi_185955920
quote:

[..]

Als ik mijn baas vertel dat ik om 04:00 uur kom werken dan ben ik ontslagen....... Knettergek.
pi_185955938
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 19:19 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Ja, en dus mis je zonlicht in de zomer, die je met GMT+2 meer in je wakkere periode zou hebben.
Kom je eerder je nest uit en je hebt zonlicht.
Als je dat vaak genoeg doet wen je er wel aan hoor, en je weet niet beter.
  zondag 31 maart 2019 @ 19:23:27 #278
24533 ACT-F
pi_185955946
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 19:08 schreef Drekkoning het volgende:
Hier verraad je jezelf: 9 tot 5 is mijn standaard omdat ik een gewoontedier ben. Dat heb ik geleerd toen ik opgroeide en zo wil ik dat het blijft totdat ik doodga. Wetenschappers? Die snappen er niets van.
pi_185955948
quote:

[..]

Denk jij dat de zon zowel in nederland als het verenigd koninkrijk op precies hetzelfde moment op de hoogste stand staat??
pi_185955950
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 19:21 schreef TjjWester het volgende:

[..]

Als ik mijn baas vertel dat ik om 04:00 uur kom werken dan ben ik ontslagen....... Knettergek.
En als je aanbied gratis te komen en gratis langer te blijven.
  zondag 31 maart 2019 @ 19:24:10 #281
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_185955968
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 19:19 schreef TjjWester het volgende:

Ten opzichte van de huidige situatie wel ja. Maar gmt verdwijnd niet.
Jij wil GMT met een half uur aanpassen dus verdwijnt de huidige GMT... GMT wordt dan de oude GMT+30min. Opzich is het wel grappig dat een paar Fokkers wel even het complete internationale tijdstelsel om wil gooien omdat ze vinden dat het daglicht niet klopt met hun werktijden... Knettergek. :')

Edit: Of wil je de huidige nulmeridiaan 30 minuten op gaan schuiven? _O-
  zondag 31 maart 2019 @ 19:25:16 #282
24533 ACT-F
pi_185955989
quote:
14s.gif Op zondag 31 maart 2019 19:21 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Wat moet ik hier nou weer mee? Kan iemand me vertellen hoe je moet reageren op dit soort fantasie :??
Dus iets wat je wil ontwijken noem je fantasie? Interessant. Heb jij ooit de werktijden ter discussie gesteld? Je hoeft er niet aan mee te doen hoor, maar dan wordt de beslissing wel voor je genomen. De 9 tot 5 mentaliteit staat al jaren ter discussie.
  zondag 31 maart 2019 @ 19:26:59 #283
24533 ACT-F
pi_185956033
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 19:21 schreef TjjWester het volgende:

Ik zou je ook ontslaan als je mij als werkgever gaat dicteren wanneer jij begint, maar als je eerst een discussie daarover voert dan is er altijd een oplossing te vinden. Maar je moet de discussie wel aangaan.
pi_185956062
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 19:24 schreef AchJa het volgende:

[..]

Jij wil GMT met een half uur aanpassen dus verdwijnt de huidige GMT... GMT wordt dan de oude GMT+30min. Opzich is het wel grappig dat een paar Fokkers wel even het complete internationale tijdstelsel om wil gooien omdat ze vinden dat het daglicht niet klopt met hun werktijden... Knettergek. :')

De huidige nullijn GMT wordt gecorrigeerd met een half uur, wat betekend dat alle andere tijdzones automatisch ook gecorrigeerd worden.
  zondag 31 maart 2019 @ 19:28:44 #285
24533 ACT-F
pi_185956069
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 19:23 schreef TjjWester het volgende:

[..]

Denk jij dat de zon zowel in nederland als het verenigd koninkrijk op precies hetzelfde moment op de hoogste stand staat??
Waar beweer ik dat? Als je naar de vorige delen kijkt heb ik tot in den treure uitgelegd hoe dit systeem werkt en hoe je eraan rekent. Maar wetenschap en verandering zijn vies volgens de 9 tot 5 gewoontedieren.
  zondag 31 maart 2019 @ 19:29:18 #286
24533 ACT-F
pi_185956086
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 19:24 schreef AchJa het volgende:

[..]

Eigen gewoontes eerst. Fuck the system! _O-
pi_185956118
quote:
7s.gif Op zondag 31 maart 2019 19:28 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Waar beweer ik dat? Als je naar de vorige delen kijkt heb ik tot in den treure uitgelegd hoe dit systeem werkt en hoe je eraan rekent. Maar wetenschap en verandering zijn vies volgens de 9 tot 5 gewoontedieren.
Als je beweert dat GMT het beste is omdat 12:00 uur overeen komt met de stand van de zon dan betekend dat dus dat bijvoorbeeld het verenigd koninkrijk moet gaan opschuiven. Dan krijg je een lappendeken in europa.
pi_185956139
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 19:28 schreef TjjWester het volgende:

[..]

De huidige nullijn GMT wordt gecorrigeerd met een half uur, wat betekend dat alle andere tijdzones automatisch ook gecorrigeerd worden.
GMT is gewoon een tijdzone en altijd UTC+0. Tenzij je bedoelt dat UTC met +0,5 moet worden verschoven?
  zondag 31 maart 2019 @ 19:33:13 #289
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_185956185
quote:
10s.gif Op zondag 31 maart 2019 19:29 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Eigen gewoontes eerst. Fuck the system! _O-
Denk je echt dat dit een manier van discussiëren is?
pi_185956188
quote:
7s.gif Op zondag 31 maart 2019 19:31 schreef Aether het volgende:

[..]

GMT is gewoon een tijdzone en altijd UTC+0. Tenzij je bedoelt dat UTC met +0,5 moet worden verschoven?
Ja GMT blijft gelijk aan UTC+0 wil ik niks aan veranderen. Ik zie GMT als een basistijd, als je die corrigeert met een half uur dan heeft dat ook gevolgen voor alle tijdzones die op GMT zijn gebasseerd.
  zondag 31 maart 2019 @ 19:34:59 #291
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_185956221
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 19:28 schreef TjjWester het volgende:

[..]

Dus je schuift hem een half uur op... Goh, zou dat ook niet een beetje invloed gaan hebben op het coordinatenstelsel? Het ijkpunt is de zon/ hemellichamen niet de tijd wanneer jij aan het werk gaat.

Ivm het milieu maken we morgen 2 meter van de standaardmeter, dan rijdt mijn auto plotseling 1:32 ipv 1:16... :')
pi_185956250
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 19:33 schreef TjjWester het volgende:

[..]

Ja GMT blijft gelijk aan UTC+0 wil ik niks aan veranderen. Ik zie GMT als een basistijd, als je die corrigeert met een half uur dan heeft dat ook gevolgen voor alle tijdzones die op GMT zijn gebasseerd.
Andere tijdzones zijn niet op GMT gebaseerd. Alle tijdzones zijn op UTC gebaseerd.

GMT is altijd UTC+0, BST (British Summer Time) UTC+1, CET (Central European Time) UTC+1 en CEST (Central European Summer Time) UTC+2.
  zondag 31 maart 2019 @ 19:36:29 #293
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_185956262
quote:
10s.gif Op zondag 31 maart 2019 19:23 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Hier verraad je jezelf: 9 tot 5 is mijn standaard omdat ik een gewoontedier ben. Dat heb ik geleerd toen ik opgroeide en zo wil ik dat het blijft totdat ik doodga. Wetenschappers? Die snappen er niets van.
Ik verzin die werktijden niet hoor.

Maargoed, jij je zin, ik ben ook content als het GMT wordt en de werkgevers van 7 tot 3 aanbieden.

Alleen jij en ik weten alletwee dat die werkgevers dat niet gaan doen. GMT+2 als vaste tijd afspreken ligt veel meer in de lijn der verwachting dan dat.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
  zondag 31 maart 2019 @ 19:36:40 #294
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_185956268
quote:
1s.gif Op zondag 31 maart 2019 19:34 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dus je schuift hem een half uur op... Goh, zou dat ook niet een beetje invloed gaan hebben op het coordinatenstelsel?
Waarom blijf je dit soort onzin herhalen?
  zondag 31 maart 2019 @ 19:37:44 #295
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_185956301
quote:
7s.gif Op zondag 31 maart 2019 19:33 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Er wordt of getrolled of via omwegen een punt duidelijk gemaakt. Ik ga maar uit van het laatste :)
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
  zondag 31 maart 2019 @ 19:38:18 #296
13456 AchJa
Shut up!!!
  zondag 31 maart 2019 @ 19:40:05 #297
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_185956358
quote:
1s.gif Op zondag 31 maart 2019 19:38 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dat jij het verband niet wil zien is niet mijn probleem.
Het verband zie ik heus wel. Dat dat ooit eens willekeurig afgesproken is zie ik ook. Dat die twee dingen niet noodzakelijkerwijs met elkaar te maken moeten hebben zie ik ook.

Maar dat zie jij dan weer niet.
  zondag 31 maart 2019 @ 19:41:02 #298
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_185956377
quote:
14s.gif Op zondag 31 maart 2019 19:40 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Het verband zie ik heus wel. Dat dat ooit eens willekeurig afgesproken is zie ik ook. Dat die twee dingen niet noodzakelijkerwijs met elkaar te maken moeten hebben zie ik ook.

Maar dat zie jij dan weer niet.
Dus de hoogste stand van de zon en 1200 hebben in de navigatie niets met elkaar te maken?
  zondag 31 maart 2019 @ 19:41:59 #299
24533 ACT-F
pi_185956396
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 19:30 schreef TjjWester het volgende:

[..]

Als je beweert dat GMT het beste is omdat 12:00 uur overeen komt met de stand van de zon dan betekend dat dus dat bijvoorbeeld het verenigd koninkrijk moet gaan opschuiven. Dan krijg je een lappendeken in europa.
Nee, de hoogste stand van de zon is om 12:00 op de GMT+x meridiaan. De tijdzone is een uur breed waardoor alles er links of rechts van zit maximaal een half uur afwijkt. De lokale politiek kan altijd besluiten om een andere tijd te hanteren, maar vanuit de wetenschap is dit niet wenselijk. De uitleg hierover kun je terugvinden in deze reeks. Je hebt dus 3 tijden:

• UTC, de universele tijd die overal ter wereld gelijk is en nooit opschuift en kent dus ook geen zomer-/wintertijd.

• GMT+x geografisch, een tijdzone die afhankelijk van je geografische ligging is. Dit zijn kaarsrechte lengtecirkels en kent dus ook geen zomer-/wintertijd.

• GMT+x lokaal, een tijdzone die door de lokale politiek bepaald is. Hier kun je alle kanten mee op, dus ook zomer-/wintertijd, maar is uit wetenschappelijk oogpunt onverstandig.
  zondag 31 maart 2019 @ 19:42:01 #300
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_185956399
quote:
1s.gif Op zondag 31 maart 2019 19:41 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dus de hoogste stand van de zon en 1200 hebben in de navigatie niets met elkaar te maken?
Ook dat zeg ik niet. Daar ben je echt goed in, stropopjes maken.

Wat dat met tijdzones te maken heeft is wat er niet duidelijk is.
  zondag 31 maart 2019 @ 19:42:38 #301
24533 ACT-F
pi_185956408
quote:
7s.gif Op zondag 31 maart 2019 19:33 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Zolang jij erop reageert wel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')