abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 29 maart 2019 @ 13:09:28 #1
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_185914333
Het kabinet maakt voorlopig geen keuze tussen de zomer- of wintertijd. Voor zo’n ingrijpend besluit is het nog veel te vroeg, zo zal het kabinet morgen – na afloop van de ministerraad – bekendmaken.
Peter Winterman 18-10-18, 16:12 Laatste update: 17:51

Volgens Haagse bronnen wil Nederland niet nú al beslissen of het wenselijk is om over te stappen op de zomer- of wintertijd als permanente tijd. De verdeeldheid in Nederland is nog te groot.
https://www.ad.nl/politie(...)wintertijd~a2e7d850/
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  vrijdag 29 maart 2019 @ 13:12:54 #2
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_185914388
Wintertijd *O*

Nu is het al lekker licht als ik de deur uit ga.

En dat is wat telt.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_185914475
Kunnen de zomertijd voorstanders mij eens (serieus) uitleggen wat nu precies het bezwaar is tegen zomers waarbij het om 21.30u reeds gaat schemeren (ipv 22.30u) en winters waarbij het ipv 16.30u om 17.30u donker wordt?
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_185914500
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 13:19 schreef Jor_Dii het volgende:
Kunnen de zomertijd voorstanders mij eens (serieus) uitleggen wat nu precies het bezwaar is tegen zomers waarbij het om 21.30u reeds gaat schemeren (ipv 22.30u) en winters waarbij het ipv 16.30u om 17.30u donker wordt?
Dat je op een dag een uur korter dingen in het licht kunt doen zoals paardrijden, hardlopen etc. Zelf doe ik dit soort dingen in het bos, dus dan valt dat in het donker doen voor mij af. 's morgens maakt het me niet uit hoe laat het licht wordt. Maar dat is natuurlijk een persoonlijke mening, die voor iedereen verschillend is, dus in feite heb je niks aan dit antwoord.
  vrijdag 29 maart 2019 @ 13:22:34 #5
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_185914505
quote:
Ik ben geen zomertijdvoorstander, ik ben gewoon voor het huidige systeem. Maar ik vind het heerlijk dat het pas om 23u donker is in de zomer wanneer het echt warm is, om nog lekker wat biertjes mee te nemen naar het strand, beetje chillen, duikje nemen.

Maar goed, dat is natuurlijk maar voor een heel beperkt aantal mensen het geval.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  vrijdag 29 maart 2019 @ 13:25:16 #6
4681 kasper
Pecunia non olet
pi_185914550
quote:
Waarom zou het in de winter om 17:30 donker worden ipv 16;30?
Zwarte Piet, wie kent 'm niet?
pi_185914576
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 13:22 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Dat je op een dag een uur korter dingen in het licht kunt doen zoals paardrijden, hardlopen etc. Zelf doe ik dit soort dingen in het bos, dus dan valt dat in het donker doen voor mij af. 's morgens maakt het me niet uit hoe laat het licht wordt. Maar dat is natuurlijk een persoonlijke mening, die voor iedereen verschillend is, dus in feite heb je niks aan dit antwoord.
quote:
6s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 13:22 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Ik ben geen zomertijdvoorstander, ik ben gewoon voor het huidige systeem. Maar ik vind het heerlijk dat het pas om 23u donker is in de zomer wanneer het echt warm is, om nog lekker wat biertjes mee te nemen naar het strand, beetje chillen, duikje nemen.

Maar goed, dat is natuurlijk maar voor een heel beperkt aantal mensen het geval.
Natuurlijk, voor recreatie en sport is langer licht fijner, maar in beide gevallen heb ik zoiets van: als je tot 21.30u 's avonds kunt sporten in (relatief) lichte omstandigheden. Is dat dan echt niet voldoende?
pi_185914590
quote:
5s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 13:25 schreef kasper het volgende:

[..]

Waarom zou het in de winter om 17:30 donker worden ipv 16;30?
Dit argument wordt gebruikt door zomertijd liefhebbers, dat het in de winter dan pas omstreeks 17.30u donker wordt.
  vrijdag 29 maart 2019 @ 13:28:52 #9
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_185914592
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 13:27 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

[..]

Natuurlijk, voor recreatie en sport is langer licht fijner, maar in beide gevallen heb ik zoiets van: als je tot 21.30u 's avonds kunt sporten in (relatief) lichte omstandigheden. Is dat dan echt niet voldoende?
Bovendien blijft het midden in de zomer het grootste gedeelte van de nacht schemeren.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  vrijdag 29 maart 2019 @ 13:30:39 #10
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_185914610
quote:
6s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 13:22 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Is het niet veel chiller als het wat vroeger "donker" is? Lekker onder het genot van een paar biertjes naar een vuurkorf en fakkels kijken :)

En het is fijn dat de slaapkamer tegen de tijd dat je gaat slapen is afgekoeld :)
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  vrijdag 29 maart 2019 @ 13:31:39 #11
4681 kasper
Pecunia non olet
pi_185914628
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 13:28 schreef Jor_Dii het volgende:

Dit argument wordt gebruikt door zomertijd liefhebbers, dat het in de winter dan pas omstreeks 17.30u donker wordt.
Ah, ik snap het.

Ben zelf trouwens ook een liefhebber van zomertijd.
Maar van mij mag het huidige systeem blijven bestaan.
Dus 2 maal per jaar de klok verzetten.
Zwarte Piet, wie kent 'm niet?
  FOK!fotograaf vrijdag 29 maart 2019 @ 13:57:34 #12
842 Zorro
Z
pi_185915026
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 13:28 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Dan ga ik niet in het donker weg om weer in het donker thuis te komen.
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
pi_185915138
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 13:27 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

[..]

Nee. Als je dan om 20.00 uur weg gaat heb je nog maar een uurtje.

Het systeem zoals het nu is vind ik ook prima hoor. Maar de zomertijd helemaal afschaffen zou echt ruk zijn.
pi_185915159
Overigens ga ik vaak naar Zuid-Italie en Sicilie op vakantie. Daar scheelt het ook zomaar een uur. Is het in juni op de langste dag tegen 21.30 donker. Dat wordt dan 20.30...
  vrijdag 29 maart 2019 @ 14:04:47 #15
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_185915600
quote:
6s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 13:57 schreef Zorro het volgende:

[..]

Dan ga ik niet in het donker weg om weer in het donker thuis te komen.
Jij vertrekt pas na 9u richting je werk in de winter?
  vrijdag 29 maart 2019 @ 14:38:26 #17
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_185915849
quote:
6s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 13:30 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Is het niet veel chiller als het wat vroeger "donker" is? Lekker onder het genot van een paar biertjes naar een vuurkorf en fakkels kijken :)

En het is fijn dat de slaapkamer tegen de tijd dat je gaat slapen is afgekoeld :)
Vuurkorf kan de rest van de nacht nog wel :7
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_185915942
En vergeet niet: het gaat niet alleen om wanneer het donker wordt, maar ook het proces ernaartoe. In juli zal een strandmoment dat nu 19:30 is, al om 18:30 zijn. Gewoon klote. Aan wintertijd hebben we niet veel: sochtends weg in een schemering of donkerte boeit me toch niet.
  vrijdag 29 maart 2019 @ 15:00:33 #19
211083 Angelof9
I must go first
pi_185916152
quote:
In de zomer maakt het idd niet zoveel uit. Maar midden in de winter zie ik gewoon geen daglicht. Enorm deprimerend. Als het een uurtje langer licht blijft zodat ik niet in het pikkedonker naar huis hoef, zou dat heel wat schelen.

Het hele jaar zomertijd heeft mijn voorkeur. Maar ik heb dan nog liever 2x per jaar klok verzetten dan het hele jaar wintertijd.
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_185916347
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 15:00 schreef Angelof9 het volgende:

[..]

In de zomer maakt het idd niet zoveel uit. Maar midden in de winter zie ik gewoon geen daglicht. Enorm deprimerend. Als het een uurtje langer licht blijft zodat ik niet in het pikkedonker naar huis hoef, zou dat heel wat schelen.
Persoonlijk betwijfel ik dus of dit in de praktijk wel zoveel verschil zal maken: het zal dan in de winter licht zijn tussen 09.30u en 17.30u, maar als het grijs weer is en de schemer invalt, gebeurt dit alsnog rond 16.30u - 17u.
  vrijdag 29 maart 2019 @ 15:20:54 #21
211083 Angelof9
I must go first
pi_185916458
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 15:12 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Persoonlijk betwijfel ik dus of dit in de praktijk wel zoveel verschil zal maken: het zal dan in de winter licht zijn tussen 09.30u en 17.30u, maar als het grijs weer is en de schemer invalt, gebeurt dit alsnog rond 16.30u - 17u.
Half december is dan ook het hoogtepunt van mijn winterdepressie ;(
Maar alle beetjes helpen en een uur is dan best wel veel. Iig oktober/begin november en dan feb/maart zou het dan beter zijn.

Tenminste woon ik niet in Finland :D
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
  FOK!fotograaf vrijdag 29 maart 2019 @ 16:54:54 #22
842 Zorro
Z
pi_185918160
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 14:24 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Jij vertrekt pas na 9u richting je werk in de winter?
Ik zeg het misschien wat onduidelijk, maar wat ik bedoel is dat ik dan wel in het donker wegga om dan niet in het donker thuis te komen. Bij wintertijd is het donker weg en donker naar huis. Bij zomertijd niet, dan is het licht als ik naar huis ga.
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
  vrijdag 29 maart 2019 @ 17:05:56 #23
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_185918451
quote:
Kunnen de zomertijd voorstanders mij eens (serieus) uitleggen wat nu precies het bezwaar is tegen zomers waarbij het om 21.30u reeds gaat schemeren (ipv 22.30u)
Het gaat niet om de langste dag, het gaat erom dat de periode dat je 's avonds echt wat aan het daglicht hebt met zo'n 3 maanden wordt verkort. Zomertijd levert objectief gezien het meeste bruikbare daglicht op en is daarom logisch gezien de juiste keuze. Zeker als je winterdepressies serieus wilt nemen.

quote:
en winters waarbij het ipv 16.30u om 17.30u donker wordt?
Dit is niet serieus toch? Juist met wintertijd wordt het al om 16.30 uur donker.

[ Bericht 1% gewijzigd door Zelva op 29-03-2019 17:12:41 ]
  vrijdag 29 maart 2019 @ 17:28:39 #24
39333 Zelva
pi_185918964
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 14:53 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Iemand die conservatief is laat zich niet zomaar overtuigen. Zelfs wetenschappers worden genegeerd om de conservering in stand te houden. Ik ga echt geen moeite doen om een individu te overtuigen, maar ik kom wel met inhoudelijke argumenten, dus bij deze:

https://www.nu.nl/gezondh(...)onze-gezondheid.html
[..]
En ik heb al meerdere keren een onderzoek gepost waaruit blijkt dat het verlies van daglicht in de avond juist dé trigger is voor winterdepressies omdat daglicht in de ochtend niet als nuttig wordt ervaren.

Bovendien snijdt dat argument van 'in de winter heb je 's ochtends daglicht nodig' echt geen hout. Ik begin echt niet supervroeg op mijn werk, rond 8.45, maar élke dag in de winter sta ik op als het nog donker is. Als ik eenmaal binnen zit, heb ik niets aan daglicht. In de winter is het sowieso het bioritme 'trotseren' en zo superslecht is dat dan kennelijk niet, want dan zou je als 'chronobioloog' wel ervoor pleiten dat niemand verplicht in het donker moet opstaan of op zijn minst dat we nog enkele uren verder in tijd opschuiven. Vreemd ook altijd dat dit soort figuren het ook nooit heeft over dat het dan logisch zou zijn om hoogzomer 3 uur 's nachts uit bed te stappen want volgens je bioritme begint dan kennelijk je dag. Dan doet het bioritme er opeens kennelijk helemaal niet toe, doet het niks en maakt het geen bal uit. Lachwekkend.

En die argumenten dat je maar moet gaan schuiven met werktijden als je wat aan je avond wil hebben zijn natuurlijk al helemaal tenenkrommend. Als je dat zelf al kan doen, in de meest gevallen natuurlijk uiteraard niet, dan lukt het zeker niet om dat bijvoorbeeld en masse met je sportgroepje af te spreken, want die hebben toch echt andere werkgevers, waardoor dat zelf schuiven met je tijden vaak niets oplevert.

Dan heb ik het nog niets een gehad over dit soort belachelijk boude uitspraken: 'onze biologische klok moet zich aanpassen", vertelt de chronobioloog.' De biologische klok is bij ieder mens totaal anders, we hebben niet voor niets ochtend- en avondmensen en er zijn legio mensen die helemaal niks merken van een uurtje verzetten, net zoals vrijwel niemand iets zal merken van een weekendje Londen, waarbij je zelfs twee keer in een paar dagen de boel een uur verschuift! Meteen verbieden dan maar? Als mevrouw Gordijn haar vakgebied serieus zou nemen, dan zou ze nooit beweren dat dit sec voor iedereen altijd opgaat.

quote:
Dat heb ik al meerdere malen uitgelegd. Zie ook in deel 5 van deze reeks. Maar als ik jou was zou ik geen moeite doen, want het is niet wat je lezen wil.
[..]
Ik heb al je posts gelezen, het komt echt iedere keer weer neer op 'omdat het zo heurt'-geneuzel. Zoals hieronder ook weer met je 'vroeger hebben ze de lijntjes zo getrokken, dus dat moeten we tot in de eeuwigheid zo houden'. Ik ben op zoek naar argumenten waarom die lijntjes precies zo moeten blijven liggen als ze liggen en daar kom je absoluut nooit mee op de proppen. Als Amsterdam-zomertijd de standaardtijd was geweest in plaats van Greenwich en we die tijd vroeger hadden, dan had je díé nu met vuur en zwaard verdedigd. Daar loopt je argument spaak, en daar blijf je maar omheen draaien.

quote:
Een complexer structuur met gratis nadelen.
En je denkt dat wintertijd geen nadelen heeft? Verlies van bruikbaar daglicht, en daaruit volgend, onder andere, een toename van winterdepressieklachten en algeheel minder beweging door minder tijd voor sport 's avonds. En het is slecht voor de economie, en niet alleen vanwege de nieuwe tijdsverschillen, maar ook het forse verlies van recreatief daglicht draagt daar aan bij. Die nadelen wegen wat mij betreft, maar dan ook echt totaal niet op tegen wat later licht worden in de winter op een tijd dat vrijwel iedereen onderweg is naar werk en/of binnen zit bij kunstlicht. Daar worden mensen niet gelukkig van.

quote:
De kunst van het organiseren is dat je structuren eenvoudig houdt. Dus geen zomer- of wintertijd, maar tijd.
Als we zomertijd invoeren, hebben we ook gewoon een tijd. Heel eenvoudig allemaal, niets mis mee.

quote:
We kunnen wereldwijd ook 1 tijd hanteren als we willen, maar je moet alleen even weten wanneer ze op dat continent opstaan, werken en slapen. Of dat een handig systeem is waag ik te betwijfelen
Joh, echt?

quote:
dus hebben we besloten om de wereld op te delen in tijdzones waarbij de tijd wordt gehanteerd die zo dicht mogelijk in de zone valt.
Ja, dat hebben we dus ooit gedaan, maar je geeft geen enkele reden waarom we die zones met voortschrijdend inzicht niet aan zouden kunnen passen. Je wilt maar als een zeloot blijven vasthouden aan hoe het ooit was en al tijden niet meer is.

quote:
Sommige continenten zijn te groot voor een enkele tijdzone, dus splits je het op zoals dat in de V.S. het geval is.
Dat gaan we ook doen. Alleen hoeft dat niet per se volgens oeroude lijntjes omdat jij vindt dat dat zo heurt, zonder enig argument daarbij te geven behalve dan dat het vroeger ook zo was en dus daarom wel goed zal zijn.

quote:
Een tijdsverschil met een buurland of staat is, getuige dat de boel niet vergaan is, geen enkel probleem.
Mooi, dan kunnen we prima blijven afwijken van Greenwich. Dank voor je steun.

quote:
Vergaat de wereld als....

Dat 'argument' kan tegen je gebruikt worden. Vergaat de wereld als we UTC tijd hanteren? Ik snap dat de zomertijd heilig voor je is, maar kom alsjeblieft met steekhoudende argumenten.
Nee, ik heb dat nooit beweerd, maar dat is, naast persoonlijke voorkeur, wel zo'n beetje het enige argument van team wintertijd: dat het zo enorm slecht zou zijn als we zomertijd zouden gaan hanteren. Verder dan doem prediken zonder enige steekhoudende argumentatie komt het echter niet.

quote:
maar kom alsjeblieft met steekhoudende argumenten.
Back to you.

[ Bericht 2% gewijzigd door Zelva op 29-03-2019 18:10:16 ]
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 29 maart 2019 @ 17:31:27 #25
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_185919024
Zo lang er geen enkel argument voor wintertijd is, zelfs niet een 'dat is wel fijn, want x', neem ik het allemaal maar met een korreltje zout. Zomertijd gaat het zeer waarschijnlijk worden, dus helemaal prima.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_185919631
Er zijn natuurlijk genoeg argumenten voor wintertijd gegeven, op dit forum en ook elders.
Dat is ook de crux van het probleem, voor beide keuzes zijn positieve argumenten te vinden. Dat maakt het lastig om een keuze te maken tussen gmt+1 en gmt+2
pi_185919633
Wmb houden we het zoals het is maar als er gekozen moet worden, dan graag permanente zomertijd.
Voordeel van in de winter nog daglicht als je naar huis rijdt is toch wel belangrijk vind ik. Ik weet, het is Fok!, dus iedereen heeft een te gekke baan waar je met 4uurtjes werken per dag 12k per maand binnen hengelt, maar een groot deel van de rest vN Nederland werkt toch vooral op scholen, in ziekenhuizen, in kantoren, etc. Die werken sowieso al heel de dag onder tl-verlichting. Ik ook, en mij persoonlijk rot het niks of het om 08.15 of 09.15 of zelfs 10.15 licht wordt. Ik zit toch al binnen te werken onder kunstlicht dan. Echter als ik savonds naar huis ga is het nog licht.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_185919656
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 17:31 schreef Nattekat het volgende:
Zo lang er geen enkel argument voor wintertijd is, zelfs niet een 'dat is wel fijn, want x', neem ik het allemaal maar met een korreltje zout. Zomertijd gaat het zeer waarschijnlijk worden, dus helemaal prima.
Er zijn genoeg wetenschappelijk onderbouwde argumenten die pleiten voor wintertijd. Verdiep je er eens in zou ik zeggen..
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 29 maart 2019 @ 18:07:18 #29
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_185919698
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 18:04 schreef grimselman het volgende:
Er zijn natuurlijk genoeg argumenten voor wintertijd gegeven, op dit forum en ook elders.
Dat is ook de crux van het probleem, voor beide keuzes zijn positieve argumenten te vinden. Dat maakt het lastig om een keuze te maken tussen gmt+1 en gmt+2
Hier absoluut niet. Er worden dingen geclaimd, maar bewijs of relevantie wordt niet gegeven. De enige wat meer diepgaande artikelen hebben het alleen over het nadeel dat zomertijd met zich mee brengt in de winter, alle andere factoren worden niet behandeld.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_185919758
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 18:07 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Hier absoluut niet. Er worden dingen geclaimd, maar bewijs of relevantie wordt niet gegeven. De enige wat meer diepgaande artikelen hebben het alleen over het nadeel dat zomertijd met zich mee brengt in de winter, alle andere factoren worden niet behandeld.
Genoeg gelezen hier. Je moet je er natuurlijk wel voor openstellen en niet alleen op zoek gaan bewijs dat jouw mening bevestigt
  vrijdag 29 maart 2019 @ 18:12:07 #31
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_185919766
quote:

Ik heb jou anders ook niet bijster veel zien bijdragen behalve ik wil zomertijd want ik wil bbq'en... :')
  vrijdag 29 maart 2019 @ 18:13:13 #32
39333 Zelva
pi_185919781
quote:

[..]

Precies, er wordt ook nooit duidelijk gemaakt waarom licht in de winterochtenden het állesbepalende argument moet zijn dat alle andere argumenten zonder pardon teniet doet.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 29 maart 2019 @ 18:14:38 #33
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_185919793
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 18:11 schreef grimselman het volgende:

[..]

Genoeg gelezen hier. Je moet je er natuurlijk wel voor openstellen en niet alleen op zoek gaan bewijs dat jouw mening bevestigt
Misschien kan ik hetzelfde over jou zeggen dan. Het is hierboven al uitgelegd; bijna alle argumentatie komt uiteindelijk neer op een 'het moet zo omdat het 100 jaar geleden zo besloten is'. Dat is een héél slecht argument tegen zomertijd.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_185919846
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 18:14 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Misschien kan ik hetzelfde over jou zeggen dan. Het is hierboven al uitgelegd; bijna alle argumentatie komt uiteindelijk neer op een 'het moet zo omdat het 100 jaar geleden zo besloten is'. Dat is een héél slecht argument tegen zomertijd.
Buiten dat het nogal een kinderachtige manier van reageren is klopt het ook nog eens niet.
  vrijdag 29 maart 2019 @ 18:20:12 #35
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_185919847
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 18:13 schreef Zelva het volgende:

[..]

Precies, er wordt ook nooit duidelijk gemaakt waarom licht in de winterochtenden het állesbepalende argument moet zijn dat alle andere argumenten zonder pardon teniet doet.
Want andersom telt dat allemaal niet... :')
  vrijdag 29 maart 2019 @ 18:21:24 #36
39333 Zelva
pi_185919866
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 18:20 schreef AchJa het volgende:

[..]

Want andersom telt dat allemaal niet... :')
Inhoudsloze oneliner, wat voegt dit toe aan de discussie?
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 29 maart 2019 @ 18:29:56 #37
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_185919985
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 18:20 schreef grimselman het volgende:

[..]

Buiten dat het nogal een kinderachtige manier van reageren is klopt het ook nog eens niet.
Leg uit
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Forum Admin vrijdag 29 maart 2019 @ 18:30:29 #38
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_185919993
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 18:21 schreef Zelva het volgende:

[..]

Inhoudsloze oneliner, wat voegt dit toe aan de discussie?
We zijn in dit topic maar ee paar users geweest die met inhoudelijke argumenten zijn gekomen, de rest komt niet verder dan "ik vind winter/zomertijd persoonlijk fijner want.. (vul hier semantische bullshit in)

Het gaat er niet om of iemand lekker eerder naar bed kan, of langer buiten kan zitten. De wezenlijke effecten kunnen veel groter zijn. Denk aan depressies en andere gezondheidsklachten.

En mensen die het verzetten van de klok zo ontzettend erg vinden hebben imo echt een steekje los. Hoe kom je door het leven als zoiets arbitrairs je al helemaal van de leg krijgt?

Ik erger me kapot aan de EU die zichzelf in de spotlight zet door hier zo'n bombarie van te maken. De hudige status quo is prima. Gaat al decennia goed..
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  vrijdag 29 maart 2019 @ 18:49:32 #39
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_185920337
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 13:09 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Je moet als land de voordelen oppakken die er liggen. Jammer voor Duitsland en Polen dat zij net buiten GMT vallen, maar als Nederland wist ik het wel. Dat ik een aantal van je vragen niet beantwoord is omdat ze al beantwoord zijn of ik geen chocola van je vraag kan maken.
Waarom Greenwich en niet Dublin?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  vrijdag 29 maart 2019 @ 18:53:24 #40
24533 ACT-F
pi_185920407
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 18:49 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Waarom Greenwich en niet Dublin?
Die vraag is al beantwoord, maar je hebt mijn stappen niet volledig geciteerd. Het antwoord staat er gewoon in.
pi_185920473
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 18:29 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Leg uit
Dat snap je best
  vrijdag 29 maart 2019 @ 18:56:36 #42
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_185920476
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 18:53 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Die vraag is al beantwoord
Beantwoordt hem dan nog maar een keer, of quote het antwoord.
pi_185920485
Waarom niet de middenweg. Zet de klok een halfuurtje vooruit en we hebben van beide een beetje.
  vrijdag 29 maart 2019 @ 18:57:55 #44
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_185920502
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 18:57 schreef RobbieRonald het volgende:
Waarom niet de middenweg. Zet de klok een halfuurtje vooruit en we hebben van beide een beetje.
Ja maar dat mag niet schijnbaar. We zullen en moeten een oorlog hebben tussen ochtendmensen en avondmensen.
  vrijdag 29 maart 2019 @ 19:22:45 #45
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_185921086
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 18:57 schreef RobbieRonald het volgende:
Dat hebben ze in Noord-Korea ook gedaan inderdaad. :')
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  vrijdag 29 maart 2019 @ 19:23:42 #46
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_185921116
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 18:30 schreef Straatcommando. het volgende:

We zijn in dit topic maar ee paar users geweest die met inhoudelijke argumenten zijn gekomen, de rest komt niet verder dan "ik vind winter/zomertijd persoonlijk fijner want.. (vul hier semantische bullshit in)
In deze hele reeks (deeltje 7 ondertussen) is de wetenschappelijke onderbouwing al ettelijke malen voorbij gekomen dat UTC+20 mins de feitelijk kloppende tijd is en dat UTC+1u een prima compromis is maar dat schijnt niet goed genoeg te zijn.
  vrijdag 29 maart 2019 @ 19:24:17 #47
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_185921133
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 19:23 schreef AchJa het volgende:

[..]

In deze hele reeks (deeltje 7 ondertussen) is de wetenschappelijke onderbouwing al ettelijke malen voorbij gekomen dat UTC+20 mins de feitelijk kloppende tijd is
Dit is simpelweg een keiharde leugen. De 'feitelijk kloppende tijd' bestaat niet.
  vrijdag 29 maart 2019 @ 19:27:28 #48
13456 AchJa
Shut up!!!
  vrijdag 29 maart 2019 @ 19:33:35 #49
24533 ACT-F
pi_185921356
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 17:28 schreef Zelva het volgende:

En ik heb al meerdere keren een onderzoek gepost waaruit blijkt dat het verlies van daglicht in de avond juist dé trigger is voor winterdepressies omdat daglicht in de ochtend niet als nuttig wordt ervaren.

Bovendien snijdt dat argument van 'in de winter heb je 's ochtends daglicht nodig' echt geen hout. Ik begin echt niet supervroeg op mijn werk, rond 8.45, maar élke dag in de winter sta ik op als het nog donker is. Als ik eenmaal binnen zit, heb ik niets aan daglicht. In de winter is het sowieso het bioritme 'trotseren' en zo superslecht is dat dan kennelijk niet, want dan zou je als 'chronobioloog' wel ervoor pleiten dat niemand verplicht in het donker moet opstaan of op zijn minst dat we nog enkele uren verder in tijd opschuiven. Vreemd ook altijd dat dit soort figuren het ook nooit heeft over dat het dan logisch zou zijn om hoogzomer 3 uur 's nachts uit bed te stappen want volgens je bioritme begint dan kennelijk je dag. Dan doet het bioritme er opeens kennelijk helemaal niet toe, doet het niks en maakt het geen bal uit. Lachwekkend.

En die argumenten dat je maar moet gaan schuiven met werktijden als je wat aan je avond wil hebben zijn natuurlijk al helemaal tenenkrommend. Als je dat zelf al kan doen, in de meest gevallen natuurlijk uiteraard niet, dan lukt het zeker niet om dat bijvoorbeeld en masse met je sportgroepje af te spreken, want die hebben toch echt andere werkgevers, waardoor dat zelf schuiven met je tijden vaak niets oplevert.

Dan heb ik het nog niets een gehad over dit soort belachelijk boude uitspraken: 'onze biologische klok moet zich aanpassen", vertelt de chronobioloog.' De biologische klok is bij ieder mens totaal anders, we hebben niet voor niets ochtend- en avondmensen en er zijn legio mensen die helemaal niks merken van een uurtje verzetten, net zoals vrijwel niemand iets zal merken van een weekendje Londen, waarbij je zelfs twee keer in een paar dagen de boel een uur verschuift! Meteen verbieden dan maar? Als mevrouw Gordijn haar vakgebied serieus zou nemen, dan zou ze nooit beweren dat dit sec voor iedereen altijd opgaat.
[..]

Ik heb al je posts gelezen, het komt echt iedere keer weer neer op 'omdat het zo heurt'-geneuzel. Zoals hieronder ook weer met je 'vroeger hebben ze de lijntjes zo getrokken, dus dat moeten we tot in de eeuwigheid zo houden'. Ik ben op zoek naar argumenten waarom die lijntjes precies zo moeten blijven liggen als ze liggen en daar kom je absoluut nooit mee op de proppen. Als Amsterdam-zomertijd de standaardtijd was geweest in plaats van Greenwich en we die tijd vroeger hadden, dan had je díé nu met vuur en zwaard verdedigd. Daar loopt je argument spaak, en daar blijf je maar omheen draaien.
[..]

En je denkt dat wintertijd geen nadelen heeft? Verlies van bruikbaar daglicht, en daaruit volgend, onder andere, een toename van winterdepressieklachten en algeheel minder beweging door minder tijd voor sport 's avonds. En het is slecht voor de economie, en niet alleen vanwege de nieuwe tijdsverschillen, maar ook het forse verlies van recreatief daglicht draagt daar aan bij. Die nadelen wegen wat mij betreft, maar dan ook echt totaal niet op tegen wat later licht worden in de winter op een tijd dat vrijwel iedereen onderweg is naar werk en/of binnen zit bij kunstlicht. Daar worden mensen niet gelukkig van.
[..]

Als we zomertijd invoeren, hebben we ook gewoon een tijd. Heel eenvoudig allemaal, niets mis mee.
[..]

Joh, echt?
[..]

Ja, dat hebben we dus ooit gedaan, maar je geeft geen enkele reden waarom we die zones met voortschrijdend inzicht niet aan zouden kunnen passen. Je wilt maar als een zeloot blijven vasthouden aan hoe het ooit was en al tijden niet meer is.
[..]

Dat gaan we ook doen. Alleen hoeft dat niet per se volgens oeroude lijntjes omdat jij vindt dat dat zo heurt, zonder enig argument daarbij te geven behalve dan dat het vroeger ook zo was en dus daarom wel goed zal zijn.
[..]

Mooi, dan kunnen we prima blijven afwijken van Greenwich. Dank voor je steun.
[..]

Nee, ik heb dat nooit beweerd, maar dat is, naast persoonlijke voorkeur, wel zo'n beetje het enige argument van team wintertijd: dat het zo enorm slecht zou zijn als we zomertijd zouden gaan hanteren. Verder dan doem prediken zonder enige steekhoudende argumentatie komt het echter niet.
[..]

Back to you.
3x 'ik' in je vetgedrukte gedeelte. Omdat de wetenschapper niet jouw 'ik' situatie omschrijft zijn ze stom. Laat de rest van je betoog maar zitten. Jij leest alleen 'het heurt zo', terwijl er technische en logistieke argumenten zijn. Als het aan jou ligt werk je van 9 tot 5, want dat heurt zo. Je werkgever is geen mens, maar een robot die zich nooit en te nimmer zou aanpassen naar 8 tot 4, nee, het is 9 tot 5, want dat heurt zo. Dat menig werkgever toch echt geen 9 tot 5 mentaliteit wil negeren we maar gemakshalve, want dat is strijdig met je zomertijdreligie. Gewoon negeren. Technische argumenten? Gewoon negeren. Ervaringen in het buitenland? Gewoon negeren. Zomertijdreligie eerst! Want dat heurt zo.

Effectief licht heb je zelf in de hand, maar zolang jij stoïcijns niets wil veranderen omdat je hele leven het zo doet dan is er maar één conclusie: het heurt zo. Zelfreflectie? Nee, dat heurt niet. Altijd naar een ander wijzen, want zij moeten beargumenteren en zij moeten zich aanpassen naar mij, want dat heurt zo.

Zoals ik al eerder geschreven had, en jij natuurlijk allang uit je gedachten verdrongen hebt omdat het niet in je zomertijdreligie past, het zal aan mijn reet roesten welke tijd we hanteren, want ik kan mijn eigen tijden bepalen. Als we dan toch de 'ik' situatie bespreken, alsjeblieft. Mijn betoog is gebaseerd op algemeen belang, want dat jij nu stroom en internet hebt vind jij misschien erg vanzelfsprekend, maar ik niet. Ik zie achter de schermen hoeveel uitdagingen er zijn om alles draaiende te houden. Als wij besluiten de zomertijd in de winter te hanteren dan moeten we onze werktijden naar een later tijdstip verplaatsen om onze stroomlevering te waarborgen. Als iedereen in de ochtend terwijl het nog donker is gaat opstaan en stroom verbruiken terwijl aan de andere kant de industrieën en kantoren opgestart worden, dan heb je best wel een uitdaging. Zeker nu we van het gas afstappen en afhankelijker worden van zonnepanelen wordt het zelfs penibel. Duurzame energie is allemaal prachtig, maar we moeten ons aanpassen. Dus eerst licht en dan pas en masse stroom verbruiken.

Als ik egoïstisch tegen dit vraagstuk zou aankijken dan mogen ze voor mijn part zelfs GMT+3 van maken. Geen probleem. Als de boel plat ligt en het moet met spoed opgelost worden dan rollen de ¤¤¤ binnen.
pi_185921792
Jouw verhaal over onze stroomvoorziening vind ik wel interessant. Dat zou ook op Europees niveau bekeken moet worden. Volgens mij is het dan niet logisch om in Europa 1 grote tijdzone te hanteren omdat dat leidt tot grote vraag pieken. Met meerdere tijdzones kun je de stroomvraag meer spreiden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')