bron: http://www.nu.nl/binnenla(...)k-staan-armoede.htmlquote:Het bestrijden van armoede moet hoger op de agenda, vindt het College voor de Rechten van de Mens. Door geldgebrek komen bijvoorbeeld mensenrechten als recht op onderwijs, werk, gezondheid en huisvesting in het gedrang.
Het college wil dat de overheid met een nationaal programma komt om de armoede te bestrijden.
Armoede kan leiden tot een ongezond voedingspatroon, wonen in een ongezonde omgeving of het mijden van zorg. Dat stelt het college in de woensdag verschenen rapportage Mensenrechten in Nederland.
De cijfers liegen er volgens de organisatie niet om. Ongeveer 2,5 miljoen mensen in Nederland zijn laaggeletterd. Veel van hen zijn langdurig arm, hebben gezondheidsproblemen en zijn minder betrokken bij de maatschappij en politiek.
Belevingsonderzoek
Uit een belevingsonderzoek dat in opdracht van het college werd uitgevoerd door onderzoeksbureau Gfk blijkt dat 80 procent van de mensen die zichzelf als arm beschouwen, vindt dat dit hun gevoel van waardigheid aantast.
"Als mensen het gevoel hebben er niet bij te horen, kan dat leiden tot maatschappelijke onvrede en verlies van vertrouwen in instituties zoals de overheid en de rechtsstaat", stelt Adriana van Dooijeweert, voorzitter van het College voor de Rechten van de Mens.
Door: ANP
Daar gaat geld weinig verandering in brengen, vrees ik.quote:Ongeveer 2,5 miljoen mensen in Nederland zijn laaggeletterd
Natuurlijk wel. Zo ging het in de 19e eeuw.quote:Op woensdag 17 mei 2017 09:33 schreef Perrin het volgende:
[..]
Daar gaat geld weinig verandering in brengen, vrees ik.
Op die manier kun je wel alle problemen in Nederland wegwuiven.quote:
We hebben prima openbaar onderwijs en het internet tegenwoordigquote:Op woensdag 17 mei 2017 09:38 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. Zo ging het in de 19e eeuw.
Het is ronduit een schande dat de laaggeletterdheid, ook onder autochtonen, weer toe neemt.
Het VMBO is niet meer prima. Gaat de Amerikaanse/Engelse kant op.quote:Op woensdag 17 mei 2017 09:40 schreef Perrin het volgende:
[..]
We hebben prima openbaar onderwijs en het internet tegenwoordig
Lezen en schrijven leer je op de basisschool.quote:Op woensdag 17 mei 2017 09:40 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het VMBO is niet meer prima. Gaat de Amerikaanse/Engelse kant op.
Wat wil je dan? Op rijst en water zetten? Wat wordt daar een economie beter van.quote:
Niet gelezen.quote:Op woensdag 17 mei 2017 09:42 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Wat wil je dan? Op rijst en water zetten? Wat wordt daar een economie beter van.
Ondertussen wordt met dat argument wel eminent domain te pas en te onpas toegepast ten faveure van de machtigen.
Dat klopt, maar ook de fase van de middelbare school is belangrijk daarin.quote:Op woensdag 17 mei 2017 09:41 schreef Perrin het volgende:
[..]
Lezen en schrijven leer je op de basisschool.
steek de grens eens over een vertel mensen wat het minimumloon is. Kijken wat een duitser verdient...quote:Op woensdag 17 mei 2017 09:39 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Op die manier kun je wel alle problemen in Nederland wegwuiven.
Inmiddels beginnen ze daar in groep 1 al aanquote:Op woensdag 17 mei 2017 09:41 schreef Perrin het volgende:
[..]
Lezen en schrijven leer je op de basisschool.
Nouja, het gaat nog wel iets verder dan dat maar inderdaad, wanneer er lui over het bestaan van zoveel armoede in NL spreken dan laat dat mij altijd een beetje gniffelen.quote:Op woensdag 17 mei 2017 09:42 schreef Yreal het volgende:
[..]
steek de grens eens over een vertel mensen wat het minimumloon is. Kijken wat een duitser verdient...
Armoede in nederland is met de bus moeten, je kleren bij de c&a kopen en niet op allin vakantie naar bali kunnen.
https://twitter.com/rf_hfc/status/403994097436090368quote:Op woensdag 17 mei 2017 09:42 schreef Yreal het volgende:
[..]
steek de grens eens over een vertel mensen wat het minimumloon is.
Dit is hetzelfde als met straffen: laat mensen meer lezen dan een krantenbericht en ze kijken er dikwijls softer tegenaan. De voortwoekerende segregatie (segregatie-index) in Nederland helpt niet echt en houdt problemen uit het zicht.quote:Op woensdag 17 mei 2017 09:44 schreef Dven het volgende:
[..]
Nouja, het gaat nog wel iets verder dan dat maar inderdaad, wanneer er lui over het bestaan van zoveel armoede in NL spreken dan laat dat mij altijd een beetje gniffelen.
Oh jawel hoor.quote:Op woensdag 17 mei 2017 09:46 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
[..]
Als je erin zit is er weinig relatief aan.
Oh als we met clichés gaan strooien ben ik er weer weg van.quote:Op woensdag 17 mei 2017 09:48 schreef Dven het volgende:
[..]
Oh jawel hoor.
Ik kan me voorstellen dat het supervervelend is dat je niet als de rest van het land ieder jaar een gloednieuwe GSM kan kopen. Of geen 40'' flatscreen aan de muur hebt hangen. Of niet driemaal per jaar op vakantie kunt.
Maar dat maakt het niet minder relatief.
Of dat je afhankelijk bent van de voedselbank om in leven te kunnen blijven.quote:Op woensdag 17 mei 2017 09:48 schreef Dven het volgende:
[..]
Oh jawel hoor.
Ik kan me voorstellen dat het supervervelend is dat je niet als de rest van het land ieder jaar een gloednieuwe GSM kan kopen. Of geen 40'' flatscreen aan de muur hebt hangen. Of niet driemaal per jaar op vakantie kunt.
Dat ligt helemaal aan je definitie!quote:
http://www.poverty.org.uk/summary/social%20exclusion.shtmlquote:Op woensdag 17 mei 2017 09:48 schreef Dven het volgende:
[..]
Oh jawel hoor.
Nee hoor.quote:Op woensdag 17 mei 2017 09:56 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Dat ligt helemaal aan je definitie!
In dit geval de definitie van het College voor de Rechten van de Mens. Maar ik weet zeker dat er mensen op Fok! zijn die beweren het beter te weten.quote:Op woensdag 17 mei 2017 09:56 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Dat ligt helemaal aan je definitie!
Als je armoede definieert als een bepaald inkomen wat gebruikelijk in een land, zoals 70% van het minimumloon of een bijstanduitkering, is het onoverkomelijk. Welke definitie het best recht doet aan het begrip en of het een schande is om arm te zijn is nogal cultureel bepaald.quote:Op woensdag 17 mei 2017 09:54 schreef NgInE het volgende:
[..]
Of dat je afhankelijk bent van de voedselbank om in leven te kunnen blijven.
Armoede in Nederland wordt vaak weggewuifd onder het mom:"Dan moet je maar niet een iPhone kopen of op dure vakanties gaan." Maar daar heeft langdurige armoede weinig mee te maken. Mensen krijgen gewoon te weinig geld om er een degelijk bestaan van op te kunnen bouwen. Er zijn natuurlijk altijd landen waar armoede nog erger is, maar ik blijf het vreemd vinden dat sommige mensen armoede acceptabel en 'normaal' vinden. Armoede is iets dat je niet moet willen als ontwikkelde samenleving en wat keihard moet worden bestreden.
Het gemiddelde inkomen van een IPhone gebruiker ligt op 70000 euro.quote:Op woensdag 17 mei 2017 09:54 schreef NgInE het volgende:
[..]
Armoede in Nederland wordt vaak weggewuifd onder het mom:"Dan moet je maar niet een iPhone kopen
En is dat ook de criteria waarop het college het baseert? Of verzin je dat zelf?quote:Op woensdag 17 mei 2017 09:48 schreef Dven het volgende:
[..]
Oh jawel hoor.
Ik vermoed dat die vrijwel allemaal meer dan 60 of 70 procent van het mediaan inkomen verdienen. Derhalve bestaat daar relatieve armoede c.q. sociale uitsluiting gewoon niet.quote:Op woensdag 17 mei 2017 09:57 schreef Grems het volgende:
[..]
Nee hoor.
Relatieve armoede bestaat ook op de golfclub. Armoede hebben we hier niet.
Als je lekker vol blijft houden dan heb je vanzelf gelijk?quote:
Dat maakt voor de discussie weinig uit. Volgens de definitie van armoede die het college hanteert, daar waar het in deze discussie om gaat, "daar waar de mensenrechten in het geding komen" daar gaat het om.quote:Relatieve armoede bestaat ook op de golfclub. Armoede hebben we hier niet.
Duidelijk nog nooit op een golfclub geweest.quote:Op woensdag 17 mei 2017 09:59 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik vermoed dat die vrijwel allemaal meer dan 60 of 70 procent van het mediaan inkomen verdienen. Derhalve bestaat daar relatieve armoede c.q. sociale uitsluiting gewoon niet.
Vertel eens, hoe passen die in dit plaatje?quote:Op woensdag 17 mei 2017 09:59 schreef Grems het volgende:
[..]
Duidelijk nog nooit op een golfclub geweest.
http://www.poverty.ac.uk/definitions-povertyquote:In the past, there has been much debate on absolute and overall poverty but in recent years it has been widely accepted that poverty is relative to the place and time you live in. Most official definitions of poverty use relative income to measure who is in poverty; an income threshold is set and those who fall below it are seen to be ‘in poverty’. The key UK government measures take 60 per cent of median income as the poverty line. But while this is easy to measure and does provide useful comparisons over time, it is essentially an arbitrary definition and has been much criticised, most recently in the UK in the Field Review.
The alternative approach to defining poverty is to look at direct measures of deprivation rather than using income as a proxy for poverty. Looking at deprivation allows a wide range of aspects of living standards to be included. Peter Townsend, in his pioneering Poverty in the United Kingdom, argued that deprivation should not be seen only in terms of material deprivation but also in the social exclusion from ‘the ordinary patterns, customs and activities’ of society.
Ik kan me wel voorstellen dat de acties op armoede afhangen van de definitie.quote:Op woensdag 17 mei 2017 09:59 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Als je lekker vol blijft houden dan heb je vanzelf gelijk?
Het ligt dus aan de definitie die je hanteert.
[..]
Dat maakt voor de discussie weinig uit. Volgens de definitie van armoede die het college hanteert, daar waar het in deze discussie om gaat, "daar waar de mensenrechten in het geding komen" daar gaat het om.
En dat bestaat!
Kun je heel hard "Nee hoor!" roepen, maar dat heeft bijzonder weinig zin.
Heeft prima zin, niet meekunnen met een schoolreisje is vervelend maar geen armoede, hoe hard het College dat ook roept.quote:Op woensdag 17 mei 2017 09:59 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Als je lekker vol blijft houden dan heb je vanzelf gelijk?
Het ligt dus aan de definitie die je hanteert.
[..]
Dat maakt voor de discussie weinig uit. Volgens de definitie van armoede die het college hanteert, daar waar het in deze discussie om gaat, "daar waar de mensenrechten in het geding komen" daar gaat het om.
En dat bestaat!
Kun je heel hard "Nee hoor!" roepen, maar dat heeft bijzonder weinig zin.
Overigens wel top dat jij als volbloed VVDer de golfclub als referentiekader hanteertquote:Op woensdag 17 mei 2017 09:59 schreef Grems het volgende:
[..]
Om aan te tonen dat huilen over relatieve armoede onzin is.quote:Op woensdag 17 mei 2017 10:02 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Overigens wel top dat jij als volbloed VVDer de golfclub als referentiekader hanteert
Ja je weet wel, daarmee wordt ook het strooien van miljarden richting banken en Volkswagen goedgepraatquote:
Iemand die hier ¤500,- euro per maand verdiend, is f*cking rijk in Afrika. Niks meer aan doen dus!quote:Op woensdag 17 mei 2017 10:02 schreef MevrouwPuff het volgende:
Ik kan me wel voorstellen dat de acties op armoede afhangen van de definitie.
Volgens een 'Afrika-definitie' zijn mensen geholpen met eieren, brood en brocccoli bwvs, hier in Nederland meer met een kookcursus en budgetbeheersing.
Met zo'n definitie blijf je natuurlijk armoede houden, lekker makkelijk voor de instanties die er hun geld mee verdienenquote:Op woensdag 17 mei 2017 10:01 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Vertel eens, hoe passen die in dit plaatje?
[..]
http://www.poverty.ac.uk/definitions-poverty
Verbaast me gezien je standpunt niets dat jij daar wel vaker uithangt.quote:Op woensdag 17 mei 2017 09:59 schreef Grems het volgende:
[..]
Gelul. In 1750 was je arm als je niet kon lezen en schrijven en niet meer dan één keer per dag een bord graan kon eten. Gelukkig verschuiven de normen, net zoals dat de eisen verschuiven. Vandaar 'sociale uitsluiting'.quote:Op woensdag 17 mei 2017 10:03 schreef Grems het volgende:
[..]
Om aan te tonen dat huilen over relatieve armoede onzin is.
Doel moet uiteraard zijn dat iedereen een zo hoog mogelijke levensstandaard heeft, dat staat buiten kijf. Maar ook met een minimaal inkomen kan je in NL goed overleven. Dus het geschreeuw dat je online (zoals hier op Fok!) vaak leest over mensonterende omstandigheden is 'wat' overdreven.quote:Op woensdag 17 mei 2017 09:54 schreef NgInE het volgende:
[..]
Armoede in Nederland wordt vaak weggewuifd onder het mom:"Dan moet je maar niet een iPhone kopen of op dure vakanties gaan." Maar daar heeft langdurige armoede weinig mee te maken. Mensen krijgen gewoon te weinig geld om er een degelijk bestaan van op te kunnen bouwen. Er zijn natuurlijk altijd landen waar armoede nog erger is, maar ik blijf het vreemd vinden dat sommige mensen armoede acceptabel en 'normaal' vinden. Armoede is iets dat je niet moet willen als ontwikkelde samenleving en wat keihard moet worden bestreden.
Ik heb er ook geen moeite mee om de wereld voor iedereen mooier te maken, maar dan moet je het correct benoemen. Relatieve armoede, echte armoede kennen wij hier niet.quote:Op woensdag 17 mei 2017 10:05 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Gelul. In 1750 was je arm als je niet kon lezen en schrijven en niet meer dan één keer per dag een bord graan kon eten. Gelukkig verschuiven de normen.
Daarvan wordt een land rijker, en overleeft een klein land.
Grappig dat jij de ene keer zo'n fan van criteria en statistiek bent en de andere keer weer totaal niet. Het is maar net hoe het in je straatje past. Grappig. Maar niet helemaal fair.quote:Op woensdag 17 mei 2017 09:58 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
En is dat ook de criteria waarop het college het baseert? Of verzin je dat zelf?
In China kennen ze het ook niet ten opzichte van 100 jaar terug. En?quote:Op woensdag 17 mei 2017 10:06 schreef Grems het volgende:
[..]
Ik heb er ook geen moeite mee om de wereld voor iedereen mooier te maken, maar dan moet je het correct benoemen. Relatieve armoede, echte armoede kennen wij hier niet.
Klinkt allemaal heel cool, maar het is ook redelijk onderzocht en inmiddels geaccepteerd dat 'sociale uitsluiting' onderdeel is van een vicieuze (armoede) cirkel.quote:Op woensdag 17 mei 2017 10:02 schreef Grems het volgende:
Heeft prima zin, niet meekunnen met een schoolreisje is vervelend maar geen armoede, hoe hard het College dat ook roept.
Sociale uitsluiting![]()
![]()
![]()
The fuck heeft dat er nou weer mee te maken?quote:Saudi-Arabië toevallig ook hoofd van dit college of was dat een of ander VN dingetje?
Dat allochtonen hun kinderen geen Nederlands leren kan de VVD weinig aan doen natuurlijk.quote:Op woensdag 17 mei 2017 10:07 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
In China kennen ze het ook niet ten opzichte van 100 jaar terug. En?
Dat de laaggeletterdheid toe neemt is al erg genoeg. Dat is nou de apartheidspolitiek van de VVD
Er is in Nederland geen armoede.quote:Op woensdag 17 mei 2017 10:07 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Klinkt allemaal heel cool, maar het is ook redelijk onderzocht en inmiddels geaccepteerd dat 'sociale uitsluiting' onderdeel is van een vicieuze (armoede) cirkel.
Het is géén voorwaarde, dus dat je nooit arm wordt als je sociaal meedoet. Net als dat opleiding geen garantie is voor het uitsluiten van intellectuele armoede. Het is wel een onderdeel van de puzzel.
[..]
The fuck heeft dat er nou weer mee te maken?
Het neemt ook onder autochtonen toe en taalbeheersing leer je op school. Thuisonderwijs is iets van de middeleeuwen (waar de VVD onder het mom van kleine overheid en eigen verantwoordelijkheid graag naartoe wil).quote:Op woensdag 17 mei 2017 10:08 schreef Grems het volgende:
[..]
Dat allochtonen hun kinderen geen Nederlands leren kan de VVD weinig aan doen natuurlijk.
Taalbeheersing leer je thuis.quote:Op woensdag 17 mei 2017 10:10 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het neemt ook onder autochtonen toe en taalbeheersing leer je op school.
Er zijn in Nederland geen files.quote:
Het is geen apartheidspolitiek, maar er wordt wel meer eigen verantwoordelijkheid verwacht. Als mensen vast lopen wordt verwacht dat ze hulp vragen en dan krijgen ze de tools om het zelf te gaan kunnen.quote:Op woensdag 17 mei 2017 10:07 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
In China kennen ze het ook niet ten opzichte van 100 jaar terug. En?
Dat de laaggeletterdheid toe neemt is al erg genoeg. Dat is nou de apartheidspolitiek van de VVD
Wellus!quote:
Alsof we dat hadden tussen de jaren 50 en 80?quote:
Mijn definitie van armoede is dat je lijdt omdat je niet kunt voorzien in je eerste levensbehoeftes. In Nederland betekent dit constante waakzaamheid bij het uitgeven van zelfs het kleinste bedrag. En onderhandelen met allerlei instanties om maar net genoeg geld te hebben om niet in de schulden te belanden.quote:Op woensdag 17 mei 2017 09:57 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Als je armoede definieert als een bepaald inkomen wat gebruikelijk in een land, zoals 70% van het minimumloon of een bijstanduitkering, is het onoverkomelijk. Welke definitie het best recht doet aan het begrip en of het een schande is om arm te zijn is nogal cultureel bepaald.
https://decorrespondent.n(...)85513603992-212ad7ddquote:Op woensdag 17 mei 2017 10:12 schreef NgInE het volgende:
[..]
Mijn definitie van armoede is dat je lijdt omdat je niet kunt voorzien in je eerste levensbehoeftes. In Nederland betekent dit constante waakzaamheid bij het uitgeven van zelfs het kleinste bedrag. En onderhandelen met allerlei instanties om maar net genoeg geld te hebben om niet in de schulden te belanden.
En toch geloven veel mensen het fabeltje dat arme mensen hun geld uitgeven aan luxe artikelen.quote:Op woensdag 17 mei 2017 09:57 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het gemiddelde inkomen van een IPhone gebruiker ligt op 70000 euro.
Wat heeft het VMBO te maken met laagletterigheid. Leren lezen en schrijven doe je op de basisschool. Daar gaat nog steeds elk kind naar toe bij mijn weten. Hoe is armoede hier dan direct de oorzaak achter?quote:Op woensdag 17 mei 2017 09:40 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het VMBO is niet meer prima. Gaat de Amerikaanse/Engelse kant op.
het vermogen om onverwachte uitgaven op te lossen;quote:
Hier kan je ook aan voldoen met een mooi huis met bijbehorende spulletjes. Jouw definitie lijkt er meer een van onmogelijkheid tot budgetbeheersing?quote:Op woensdag 17 mei 2017 10:12 schreef NgInE het volgende:
[..]
Mijn definitie van armoede is dat je lijdt omdat je niet kunt voorzien in je eerste levensbehoeftes. In Nederland betekent dit constante waakzaamheid bij het uitgeven van zelfs het kleinste bedrag. En onderhandelen met allerlei instanties om maar net genoeg geld te hebben om niet in de schulden te belanden.
Niet volgens het artikel in de OP, vandaar dat ik dit topic heb aangemaakt.quote:Op woensdag 17 mei 2017 10:06 schreef Dven het volgende:
[..]
Doel moet uiteraard zijn dat iedereen een zo hoog mogelijke levensstandaard heeft, dat staat buiten kijf. Maar ook met een minimaal inkomen kan je in NL goed overleven. Dus het geschreeuw dat je online (zoals hier op Fok!) vaak leest over mensonterende omstandigheden is 'wat' overdreven.
Het valt mij inderdaad op dat het vernederen/kleineren van arme mensen erg in trek is. Dit komt denk ik omdat mensen het moeilijk vinden om te leven met de gedachten dat dit iedereen kan overkomen. Zelf rijke ondernemers kunnen bij wat tegenslag in de schuldsanering komen. Liever gelooft men dan de fabel dat het allemaal aan die arme mensen zelf liggen en dat succes altijd een keuze is.quote:Op woensdag 17 mei 2017 10:14 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
https://decorrespondent.n(...)85513603992-212ad7dd
Met dank aan de wetswijziging van 1998 (Paars).
Commerciële televisie en media voeden - om voor de hand liggende redenen - maar al te graag de stereotypen en de toenemende segregatie betekent dat men ook minder in aanraking komt met mensen die in armoede leven. 30 jaar neoconservatief beleid.quote:Op woensdag 17 mei 2017 10:14 schreef NgInE het volgende:
[..]
En toch geloven veel mensen het fabeltje dat arme mensen hun geld uitgeven aan luxe artikelen.
Mocht iemand er zin in hebben dan is hier een goed item over armoede in Nederland.
In tegendeel; arme mensen moeten experts zijn in budgetbeheersing, anders komen ze in de schulden. En niet elk mens is daar goed in; de grote blinde vlek in de 'participatiesamenleving' en het idee dat marktwerking alles goed maakt.quote:Op woensdag 17 mei 2017 10:15 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Hier kan je ook aan voldoen met een mooi huis met bijbehorende spulletjes. Jouw definitie lijkt er meer een van onmogelijkheid tot budgetbeheersing?
Herkenbaar is dat he, ken nog iemand die dat doet.quote:Op woensdag 17 mei 2017 10:07 schreef Dven het volgende:
[..]
Grappig dat jij de ene keer zo'n fan van criteria en statistiek bent en de andere keer weer totaal niet. Het is maar net hoe het in je straatje past. Grappig. Maar niet helemaal fair.
Ik heb nooit het conservatieve fetisjisme begrepen dat mensen aanspoort om op arme mensen te spugen. Neerkijken op mensen die het slechter hebben dan jij zelf is toch een beetje zielig vind ik. Naast terroristen zijn arme mensen staatsvijand nummer 1, want ze mogen niet bestaan in ons perfecte landje.quote:Op woensdag 17 mei 2017 10:17 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Commerciële televisie en media voeden - om voor de hand liggende redenen - maar al te graag de stereotypen en de toenemende segregatie betekent dat men ook minder in aanraking komt met mensen die in armoede leven. 30 jaar neoconservatief beleid.
Vakantie en auto blijf ik nog steeds luxe zaken vinden en geen basis behoeften. Ik ken genoeg mensen die genoeg geld hebben maar amper op vakantie gaan, geen auto of tv hebben. Dat is geen armoede.quote:Op woensdag 17 mei 2017 10:15 schreef Dven het volgende:
[..]
het vermogen om onverwachte uitgaven op te lossen;
vermogen om te betalen voor een week jaarlijkse vakantie weg van huis;
bestaan van achterstallige betalingen (hypotheek of huur betalingen, rekeningen van nutsbedrijven, of huurkoop afbetaling of andere leningen betalingen);
capaciteit om een maaltijd met vlees, kip, vis of vegetarisch equivalent elke tweede dag hebben;
capaciteit behouden huis voldoende te verwarmen;
het bezit van een wasmachine;
het bezit van een kleuren-tv;
bezit van een telefoon;
bezit van een eigen auto.
Ondanks dat er een redelijk saldo op mijn rekening staat scoor ik hoog wat betreft de armoede-indicator daar ik de laatste drie niet bezit.
Ik denk inderdaad dat arme mensen arm kunnen zijn door een enorme aanval van pech of door een opstapeling van soms kleine factoren die samen maken dat iemand niet zijn maximale capaciteit kan benutten. Als er ingezet wordt op betere zelfredzaamheid en uit armoede geraken, door die factoren aan te pakken, is dat toch niet vernederen?quote:Op woensdag 17 mei 2017 10:19 schreef NgInE het volgende:
[..]
In tegendeel; arme mensen moeten experts zijn in budgetbeheersing, anders komen ze in de schulden. En niet elk mens is daar goed in; de grote blinde vlek in de 'participatiesamenleving' en het idee dat marktwerking alles goed maakt.
Arme mensen blijken uit onderzoek juist heel creatief te zijn in het omgaan met weinig geld. In Amerika en Engeland althans - in het kleine Nederland bestaat de urgentie voor dat onderzoek niet. Maarja, dat 'succes' wordt dan weer aangegrepen om de duimschroeven verder aan te draaien.quote:Op woensdag 17 mei 2017 10:22 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Ik denk inderdaad dat arme mensen arm kunnen zijn door een enorme aanval van pech of door een opstapeling van soms kleine factoren die samen maken dat iemand niet zijn maximale capaciteit kan benutten. Als er ingezet wordt op betere zelfredzaamheid en uit armoede geraken, door die factoren aan te pakken, is dat toch niet vernederen?
Dus dat doen ze goed, ze blijven arm en uit de schulden.quote:Op woensdag 17 mei 2017 10:23 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Arme mensen blijken uit onderzoek juist heel creatief te zijn in het omgaan met weinig geld. In Amerika en Engeland althans - in het kleine Nederland bestaat de urgentie voor dat onderzoek niet. Maarja, dat 'succes' wordt dan weer aangegrepen om de duimschroeven verder aan te draaien.
Het is een utopie om dit in elk geval te doen. Zelf met maximale zelfredzaamheid is armoede nog steeds aanwezig, kijk naar landen zoals de VS waarin er langzamerhand een nieuw klassensysteem lijkt te ontstaan. Dit omdat de inkomstenongelijkheid alleen maar is toegenomen de afgelopen paar jaar. Dit is de zwarte kant van het hebben van een vrije markt economie.quote:Op woensdag 17 mei 2017 10:22 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Ik denk inderdaad dat arme mensen arm kunnen zijn door een enorme aanval van pech of door een opstapeling van soms kleine factoren die samen maken dat iemand niet zijn maximale capaciteit kan benutten. Als er ingezet wordt op betere zelfredzaamheid en uit armoede geraken, door die factoren aan te pakken, is dat toch niet vernederen?
Creatief met geld omgaan en structureel je positie in de samenleving veranderen zijn natuurlijk hele verschillende dingen.quote:Op woensdag 17 mei 2017 10:23 schreef Klopkoek het volgende:
Arme mensen blijken uit onderzoek juist heel creatief te zijn in het omgaan met weinig geld. In Amerika en Engeland althans - in het kleine Nederland bestaat de urgentie voor dat onderzoek niet. Maarja, dat 'succes' wordt dan weer aangegrepen om de duimschroeven verder aan te draaien.
quote:Uit een belevingsonderzoek dat in opdracht van het college werd uitgevoerd door onderzoeksbureau Gfk blijkt dat 80 procent van de mensen die zichzelf als arm beschouwen, vindt dat dit hun gevoel van waardigheid aantast.
Ik moest lachen.quote:belevingsonderzoek
Ja dat doen ze goed.quote:Op woensdag 17 mei 2017 10:26 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Dus dat doen ze goed, ze blijven arm en uit de schulden.
Maar armoede moet bestreden worden zeg je, dus dan moet het doel dan toch eerder zijn dat ze meer inkomen vergaren?
Je spreekt jezelf nu wel een beetje tegen.
Niet elke persoon in armoede is allochtoon, niet elke allochtoon is arm. Dus die tweede opmerking van je is weer lachwekkend.quote:Op woensdag 17 mei 2017 10:35 schreef TheJanitor het volgende:
Willen deze mensen wel meedoen met de samenleving? Willen deze mensen Nederlands leren / geletterd zijn?
Ik denk ook dat maximale zelfredzaamheid niet bestaat en dat het goed is dat er instanties zijn die daarbij helpen (accepteren dat je ergens hulp bij nodig blijft hebben is wat mij betreft ook zelfredzaam).quote:Op woensdag 17 mei 2017 10:28 schreef NgInE het volgende:
[..]
Het is een utopie om dit in elk geval te doen. Zelf met maximale zelfredzaamheid is armoede nog steeds aanwezig, kijk naar landen zoals de VS waarin er langzamerhand een nieuw klassensysteem lijkt te ontstaan. Dit omdat de inkomstenongelijkheid alleen maar is toegenomen de afgelopen paar jaar. Dit is de zwarte kant van het hebben van een vrije markt economie.
Oneens, ook autochtonen zijn laaggeletterd.quote:Op woensdag 17 mei 2017 10:36 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Niet elke persoon in armoede is allochtoon, niet elke allochtoon is arm. Dus die tweede opmerking van je is weer lachwekkend.
De eerste opmerking is zeker relevant en het antwoord daarop is; niet iedereen!
Dat weet ik. Daarom heb ik het allebei apart genoemd?quote:Op woensdag 17 mei 2017 10:36 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Niet elke persoon in armoede is allochtoon, niet elke allochtoon is arm. Dus die tweede opmerking van je is weer lachwekkend.
De eerste opmerking is zeker relevant en het antwoord daarop is; niet iedereen!
quote:Op woensdag 17 mei 2017 10:32 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Creatief met geld omgaan en structureel je positie in de samenleving veranderen zijn natuurlijk hele verschillende dingen.
Creatief-/ Goed met geld om kunnen gaan is ook onderdeel van de oplossing.
Er zijn overigens wel meerdere keuzes te maken in hoe je mensen begeleid en uit de situatie van armoede zou moeten helpen. Meer budget alleen is niet voldoende/ gaat niet helpen. Ook de hulpverlening zou creatief met budget om (moeten) kunnen gaan.
twitter:rcbregman twitterde op maandag 06-03-2017 om 11:36:27Poverty is not a lack of character. It's a lack of cash https://t.co/fTgAk55BP2#UtopiaForRealists reageer retweet
Mijn punt is dat het succesvol, tijdrovend en creatief budgeteren is aangegrepen voor nieuwe bezuinigingsrondes (zoals bijv. in 2005).twitter:rcbregman twitterde op woensdag 01-03-2017 om 19:58:17How to solve poverty? With money. How to solve homelessness? With homes. Sometimes things are really that easy. https://t.co/gPqnfcd85l reageer retweet
Dat is alleen, wederom, niet altijd haalbaar en klinkt ook heel erg duur. Als armoede in de breedste zin van het woord een probleem is in Nederland, misschien dat het leven dan gewoon te duur is voor heel veel mensen.quote:Op woensdag 17 mei 2017 10:36 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Ik denk ook dat maximale zelfredzaamheid niet bestaat en dat het goed is dat er instanties zijn die daarbij helpen (accepteren dat je ergens hulp bij nodig blijft hebben is wat mij betreft ook zelfredzaam).
Maar dan is het krom om aan te komen met argumenten als betutteling en verlies van keuzevrijheid.
Als je armoede wil bestrijden, moet de arme groep die budgettair geen problemen heeft meer inkomen gaan vergaren, dat kan door meer geld te geven of door hun capaciteiten beter aan te spreken, ik opteer voor het laatste.
Ik denk dat niemand laaggeletterd wil zijn.quote:Op woensdag 17 mei 2017 10:38 schreef MevrouwPuff het volgende:
Oneens, ook autochtonen zijn laaggeletterd.
Sommige mensen kan het gewoon geen reet schelen.quote:Op woensdag 17 mei 2017 10:39 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Ik denk dat niemand laaggeletterd wil zijn.Niemand is er trots op dat hij/ zij iets niet kan. De wil/ motivatie om er wat aan te doen is een anders verhaal.
Ik denk dat die mensen ook niet mekkeren dat ze in armoede leven.quote:Op woensdag 17 mei 2017 10:40 schreef TheJanitor het volgende:
Sommige mensen kan het gewoon geen reet schelen.
Mijn vraag is dus, hoeveel moeten hiervan echt geholpen worden?quote:Op woensdag 17 mei 2017 10:42 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Ik denk dat die mensen ook niet mekkeren dat ze in armoede leven.Om nog eens een stereotype aan te halen; die gaan wel autoradio's stelen.
Het gaat hier om de mensen die geholpen willen worden. Het blijft altijd makkelijk om de onwillige onderkant aan te halen om de beleidsarmoede te verdedigen.
Lijkt me een mooie voor de doelstellingen/ de businesscase voor het Nationale Programma wat het college voorstelt!quote:Op woensdag 17 mei 2017 10:44 schreef TheJanitor het volgende:
Mijn vraag is dus, hoeveel moeten hiervan echt geholpen worden?
Ik voel mij als sociaal liberaal toch een beetje genegeerd zo.quote:Op woensdag 17 mei 2017 10:45 schreef Odaiba het volgende:
Je ziet dat de bereidheid om iets af te staan ten goede van een ander gewoon verminderd en dan grijpen liberalen hun kans om alles af te breken..
Dat ligt er maar net aan hoe je dat doet.quote:Het is erg jammer, want wie wil er nou leven in een samenleving waar je verschillen krijgt tussen rijk en arm en ander tegenstrijdigheden... Een samenleving is sterker als we ons verenigen.
Geen enkel is ook wat overdreven. Ik denk dat we het beter hebben dan ooit.quote:Ik hoop dat we snel van onze oude denken afkomen en dat we naar een duurzamene welvarende samenleving gaan, maar zie daar nog geen enkel schot in in Nederland.
Budgetbeheersing is na verloop van tijd zo tijdrovend dat het ten koste gaat van andere 'eisen' die aan hen worden gesteld. Bovendien wordt dan de kaasschaaf opnieuw ter hand genomen.quote:Op woensdag 17 mei 2017 10:44 schreef MevrouwPuff het volgende:
In deze topics wordt door de 'oplossingsgerichte, rechtse mensen' vooral gekeken naar het zogenaamde 'laaghangend fruit', logische oplossingen, bv budgetbeheersing, aanpak van vaardigheden voor mensen die niet-werken.
De reactie van 'links', waarom dit niet mogelijk is, gaat over een heel andere groep, de werkende arme. Die zijn hier niet zo makkelijk mee geholpen inderdaad, maar als je het 'laaghangend fruit' uit de armoede kan helpen, maak je geld vrij om de werkende goed budgetterende arme te helpen.
Men geeft graag gratis geld aan oorlogstuig, projectontwikkelaars en bankiers.quote:Op woensdag 17 mei 2017 10:45 schreef Odaiba het volgende:
Je ziet dat de bereidheid om iets af te staan ten goede van een ander gewoon verminderd en dan grijpen liberalen hun kans om alles af te breken.. Het is erg jammer, want wie wil er nou leven in een samenleving waar je verschillen krijgt tussen rijk en arm en ander tegenstrijdigheden... Een samenleving is sterker als we ons verenigen.
Ik hoop dat we snel van onze oude denken afkomen en dat we naar een duurzamene welvarende samenleving gaan, maar zie daar nog geen enkel schot in in Nederland.
Ik weet niet of dit duur is. Ik denk dat er heel wat te verbeteren is in motivatietraing (voor de laaghangend fruit groep) en dan kan je zowel denken aan stoppen met roken, afvallen als het volgen van een opleiding of het krijgen of behouden van een baan of omgaan met lichamelijke of psychische klachten.quote:Op woensdag 17 mei 2017 10:39 schreef NgInE het volgende:
[..]
Dat is alleen, wederom, niet altijd haalbaar en klinkt ook heel erg duur. Als armoede in de breedste zin van het woord een probleem is in Nederland, misschien dat het leven dan gewoon te duur is voor heel veel mensen.
Uiteraard zijn er randgevallen waarbij intensieve hulpverlenging de enigste optie is.
Qua duurzaamheid en luchtverontreiniging niet, en de koopkracht plus R&D staat al 15 jaar stil. Plus de uitverkoop van multinationalsquote:Op woensdag 17 mei 2017 10:47 schreef SicSicSics het volgende:
Geen enkel is ook wat overdreven. Ik denk dat we het beter hebben dan ooit.
Dus budgetbeheersing is niet de enige truc als we armoede willen verminderen, er moeten meer inkomsten komen, gelukkig ben je het daarover eens.quote:Op woensdag 17 mei 2017 10:48 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Budgetbeheersing is na verloop van tijd zo tijdrovend dat het ten koste gaat van andere 'eisen' die aan hen worden gesteld. Bovendien wordt dan de kaasschaaf opnieuw ter hand genomen.
Ligt ook weer aan je benchmark? Ik kan me niet voorstellen dat wij in de jaren '50, '60, '70 duurzamer waren dan nu? Ook de luchtverontreiniging is een wat lastig verhaal. We hebben al veel winst behaald, maar in andere gevallen wel een stapje terug gedaan misschien?quote:Op woensdag 17 mei 2017 10:52 schreef Klopkoek het volgende:
Qua duurzaamheid en luchtverontreiniging niet, en de koopkracht plus R&D staat al 15 jaar stil. Plus de uitverkoop van multinationals
Er is zo veel te doen voor mensen die weinig geld hebben en veel tijd. Maar het moet voor een deel wel uit de mensen zelf komen. Het opbouwen van vaardigheden en een netwerk kunnen op termijn ook helpen om uit de relatieve armoede te geraken.quote:Op woensdag 17 mei 2017 10:55 schreef Dwersdriever het volgende:
Het ligt toch ook vaak aan de motivatie van de mensen zelf, zo heb ik de indruk. Ik ken genoeg mensen met alleen bijstand met een grote culturele interesse, die voortdurend werken aan persoonlijke ontwikkeling en die midden in het maatschappelijk leven staan. Die er ook in slagen hun kinderen goed op te voeden en verder te brengen in het leven. Ik ken ook wel mensen die heel vroeg gestopt zijn met school, die hun dagen doorbrengen met coffeeshop en alcohol en wier kinderen onverzorgd naar school komen en nauwelijks aandacht hebben voor de lessen.
Echter klinken alle opties die jij aandraagt zeer intensief. Alleen al stoppen met roken of het volgen van een opleiding zijn hele trajecten waar veel mensen grote moeite bij hebben. Uiteraard is het altijd een goed idee om te investeren in betere zorg/psychologische hulpverlening.quote:Op woensdag 17 mei 2017 10:51 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Ik weet niet of dit duur is. Ik denk dat er heel wat te verbeteren is in motivatietraing (voor de laaghangend fruit groep) en dan kan je zowel denken aan stoppen met roken, afvallen als het volgen van een opleiding of het krijgen of behouden van een baan of omgaan met lichamelijke of psychische klachten.
Dat hoeft niet intensief te zijn.
Dit dus. 100% dit. Mensen die geen zin hebben hebben geen zin. Als je er dus voor kiest om ongeletterd te blijven, moet de rest dan tijd geld en energie investeren om die lui tegen hun wil te dwingen iets te doen waar ze geen zin in hebben?quote:Op woensdag 17 mei 2017 10:55 schreef Dwersdriever het volgende:
Het ligt toch ook vaak aan de motivatie van de mensen zelf, zo heb ik de indruk. Ik ken genoeg mensen met alleen bijstand met een grote culturele interesse, die voortdurend werken aan persoonlijke ontwikkeling en die midden in het maatschappelijk leven staan. Die er ook in slagen hun kinderen goed op te voeden en verder te brengen in het leven. Ik ken ook wel mensen die heel vroeg gestopt zijn met school, die hun dagen doorbrengen met coffeeshop en alcohol en wier kinderen onverzorgd naar school komen en nauwelijks aandacht hebben voor de lessen.
Of de inboedel moet verkopen, bij familie en vrienden langs moet om af en toe nog wat te bikken en in de winter zonder warmte zit.quote:Op woensdag 17 mei 2017 09:48 schreef Dven het volgende:
[..]
Oh jawel hoor.
Daar denken we dan anders over. En het mag best geld kosten wat mij betreft als daarmee de helft dan wel de broek ophoudt, op de langere termijn beter san meer geld uitdelen.quote:Op woensdag 17 mei 2017 10:58 schreef NgInE het volgende:
[..]
Echter klinken alle opties die jij aandraagt zeer intensief. Alleen al stoppen met roken of het volgen van een opleiding zijn hele trajecten waar veel mensen grote moeite bij hebben. Uiteraard is het altijd een goed idee om te investeren in betere zorg/psychologische hulpverlening.
En motivatietraining klinkt als geldverspilling; als je arm bent ben je per definitie gemotiveerd om niet langer arm te zijn.
Waarom neemt volgens jou de ongeletterdheid, onder autochtonen, weer toe?quote:Op woensdag 17 mei 2017 10:59 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dit dus. 100% dit. Mensen die geen zin hebben hebben geen zin. Als je er dus voor kiest om ongeletterd te blijven, moet de rest dan tijd geld en energie investeren om die lui tegen hun wil te dwingen iets te doen waar ze geen zin in hebben?
Fuck hun, lijkt mij. Concentreer je dan op de groep die wél wil.
Een tante van mij heeft een tijdje lesgegeven aan analfabeten, dat waren over het algemeen mensen die op jonge leeftijd niet naar school zijn geweest om heel diverse redenen. Ouders die ze gewoon thuis hielden, maar ook ziekte of gewoon geen geld om de bus naar school te betalen.quote:Op woensdag 17 mei 2017 10:59 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dit dus. 100% dit. Mensen die geen zin hebben hebben geen zin. Als je er dus voor kiest om ongeletterd te blijven, moet de rest dan tijd geld en energie investeren om die lui tegen hun wil te dwingen iets te doen waar ze geen zin in hebben?
Fuck hun, lijkt mij. Concentreer je dan op de groep die wél wil.
Van mening verschillen is normaal en ook goed inderdaad. Ik ben wel blij dat je jouw standpunten goed kunt onderbouwen, dat is soms zeldzaam op dit forum.quote:Op woensdag 17 mei 2017 11:01 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Daar denken we dan anders over. En het mag best geld kosten wat mij betreft als daarmee de helft dan wel de broek ophoudt, op de langere termijn beter san meer geld uitdelen.
Natuurlijk is er in Nederland hier en daar sprake van échte armoede. Mensen die tijdelijk helemaal zonder inkomen zitten bijvoorbeeld (omdat ze in procedures zitten bijvoorbeeld), de groep mensen die door psychische problemen of laaggeletterdheid niet de juiste wegen weten te vinden. Maar een laag inkomen hoeft niet te betekenen dat mensen geen volwaardig leven kunnen leiden en hun kinderen geen goede opvoeding kunnen geven.quote:Op woensdag 17 mei 2017 10:59 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Of de inboedel moet verkopen, bij familie en vrienden langs moet om af en toe nog wat te bikken en in de winter zonder warmte zit.
Voorbeeld doet volgen. Als je ouders er geen zin in hebben lijkt het mij sterk dat kinderen daarvan ineens super gemotiveerd zijn.quote:Op woensdag 17 mei 2017 11:01 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Waarom neemt volgens jou de ongeletterdheid, onder autochtonen, weer toe?
Niet gebruiken van schrift bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 17 mei 2017 11:01 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Waarom neemt volgens jou de ongeletterdheid, onder autochtonen, weer toe?
Nederlandse basisscholen hebben te maken met een instroom aan leerlingen uit bijvoorbeeld Eritrea en Ethiopië. Die hebben vaak amper onderwijs gehad, hebben ouders die amper onderwijs gehad hebben, hebben een zeer matige taalbeheersing (thuis wordt geen Nederlands gesproken) en hun ouders brengen liever hun tijd door met kauwen op blaadjes dan met het bezoeken van ouderavonden.. Er zijn altijd positieve uitzonderingen, maar van veel van die kinderen kun je helaas nu al concluderen dat ze waarschijnlijk kansloos zijn in de Nederlandse samenleving, hoeveel je er ook in investeert. En dat is best een trieste conclusie, vooral omdat leerkrachten écht hun best doen om ze te helpen.quote:Op woensdag 17 mei 2017 11:04 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Voorbeeld doet volgen. Als je ouders er geen zin in hebben lijkt het mij sterk dat kinderen daarvan ineens super gemotiveerd zijn.
Mee eens. Maar dat is allochtoon he. Niet autochtoon.quote:Op woensdag 17 mei 2017 11:07 schreef Dwersdriever het volgende:
[..]
Nederlandse basisscholen hebben te maken met een instroom aan leerlingen uit bijvoorbeeld Eritrea en Ethiopië. Die hebben vaak amper onderwijs gehad, hebben ouders die amper onderwijs gehad hebben, hebben een zeer matige taalbeheersing (thuis wordt geen Nederlands gesproken) en hun ouders brengen liever hun tijd door met kauwen op blaadjes dan met het bezoeken van ouderavonden.. Er zijn altijd positieve uitzonderingen, maar van veel van die kinderen kun je helaas nu al concluderen dat ze waarschijnlijk kansloos zijn in de Nederlandse samenleving, hoeveel je er ook in investeert. En dat is best een trieste conclusie, vooral omdat leerkrachten écht hun best doen om ze te helpen.
Natuurlijk. Maar dezelfde problematiek, met uitzondering van de taal thuis, speelt ook bij autochtonen uit de onderklasse. Als kinderen thuis niet oefenen met lezen, 's avonds veel te laat mogen opblijven, voortdurend voedsel met veel te veel suiker eten en drinken, ouders te druk zijn met zichzelf om kinderen daadwerkelijk op te voeden, dan kun je als school boksen en vechten, maar het is lastig om kinderen zonder steun verder te helpen.quote:Op woensdag 17 mei 2017 11:12 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Mee eens. Maar dat is allochtoon he. Niet autochtoon.
100% mee eens.quote:Op woensdag 17 mei 2017 11:16 schreef Dwersdriever het volgende:
[..]
Natuurlijk. Maar dezelfde problematiek, met uitzondering van de taal thuis, speelt ook bij autochtonen uit de onderklasse. Als kinderen thuis niet oefenen met lezen, 's avonds veel te laat mogen opblijven, voortdurend voedsel met veel te veel suiker eten en drinken, ouders te druk zijn met zichzelf om kinderen daadwerkelijk op te voeden, dan kun je als school boksen en vechten, maar het is lastig om kinderen zonder steun verder te helpen.
Ik heb ook de indruk dat ouders uit de jaren vijftig, zestig en zeventig veel meer bezig waren met het goed afleveren van hun kinderen zodat die verder kwamen in het leven. En dat de jeugd zelf toen veel meer bereid was om fulltime te werken én te studeren. Maar dat kan ook aan mijn omgeving liggen.
Dit verklaart de toename niet. Sterker nog, de kans dat een ouder in de jaren 50 analfabeet was (geweest) is vele malen groter. De moeder van mijn vader bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 17 mei 2017 11:04 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Voorbeeld doet volgen. Als je ouders er geen zin in hebben lijkt het mij sterk dat kinderen daarvan ineens super gemotiveerd zijn.
Als je 40% af pakt dan raken ze in de overlevingsmodus en kunnen ze kinderen niet meer veilig opvoeden.quote:Op woensdag 17 mei 2017 11:16 schreef Dwersdriever het volgende:
[..]
Natuurlijk. Maar dezelfde problematiek, met uitzondering van de taal thuis, speelt ook bij autochtonen uit de onderklasse. Als kinderen thuis niet oefenen met lezen, 's avonds veel te laat mogen opblijven, voortdurend voedsel met veel te veel suiker eten en drinken, ouders te druk zijn met zichzelf om kinderen daadwerkelijk op te voeden, dan kun je als school boksen en vechten, maar het is lastig om kinderen zonder steun verder te helpen.
Ik heb ook de indruk dat ouders uit de jaren vijftig, zestig en zeventig veel meer bezig waren met het goed afleveren van hun kinderen zodat die verder kwamen in het leven. En dat de jeugd zelf toen veel meer bereid was om fulltime te werken én te studeren. Maar dat kan ook aan mijn omgeving liggen.
Wat is dan de reden volgens jou?quote:Op woensdag 17 mei 2017 11:25 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dit verklaart de toename niet. Sterker nog, de kans dat een ouder in de jaren 50 analfabeet was (geweest) is vele malen groter. De moeder van mijn vader bijvoorbeeld.
Dus die logica volgend...
De kans dat het een probleem is dat iemand analfabeet is, is nu groter. Dat komt weer door de toegenomen welvaart en toegenomen technologie.quote:Op woensdag 17 mei 2017 11:25 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dit verklaart de toename niet. Sterker nog, de kans dat een ouder in de jaren 50 analfabeet was (geweest) is vele malen groter. De moeder van mijn vader bijvoorbeeld.
Dus die logica volgend...
Ahhhh, het oude liedje weer. Geld, en dat moet van de rijken komen en dat moet naar de onderkant, kort door de bocht.veel krijgen, niks doen.quote:Op woensdag 17 mei 2017 11:30 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dit o.a.
POL / De VVD gaat nu echt te ver #2
Dit is natuurlijk onzin. de laatste 50 jaar was waarschijnlijk de meest geweldloze periode uit de wereldgeschiedenis. En ik denk dat de criminalieit tot 100 jaar geleden ook vele malen groter was als nuquote:Op woensdag 17 mei 2017 11:27 schreef Klopkoek het volgende:
Sowieso is het geweld en criminaliteit vanaf 1980 geëxplodeerd..
Ik weet het niet. De grote sociale opwaartse beweging uit de jaren vijftig en zestig werd voor een belangrijk deel gewonnen met zweet en hard werken. Vroeg van school, werken en avondstudie. Dat veranderde pas met de babyboom-generatie. Ook toen waren er veel hindernissen. Het beroep van je vader bepaalde vaak het niveau van je middelbare onderwijs bijvoorbeeld. En ook toen was er sprake van échte armoede in Nederland. Sterker nog, bijna niemand had het breed.quote:Op woensdag 17 mei 2017 11:27 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Als je 40% af pakt dan raken ze in de overlevingsmodus en kunnen ze kinderen niet meer veilig opvoeden.
Sowieso is het geweld en criminaliteit vanaf 1980 geëxplodeerd..
Veel krijgen, niks doen is niet kort door de bocht blijkbaar. De mensen die hier in de armoede komen(bouwvakkersdorpje) hebben jarenlang dagen gemaakt waarbij ze van 5 uur 's ochtends tot 5 uur 's middags weg waren. Zijn na een aantal jaren versleten. Komen niet meer in aanmerking voor WIA, want wie komt dat nog wel? Vervolgens moeten ze door allerlei procedures soms een hele tijd zonder inkomsten leven. Dan stapelen de schulden zich op en daar komen ze nooit meer uit. Dan heb je een kapot lichaam, een berg schulden en wordt je ook nog eens uitgemaakt voor luie uitvreter door de Coolguy's van de maatschappij.quote:Op woensdag 17 mei 2017 11:35 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ahhhh, het oude liedje weer. Geld, en dat moet van de rijken komen en dat moet naar de onderkant, kort door de bocht.veel krijgen, niks doen.
Dat zijn de mensen die zich kapot hebben gewerkt, natuurlijk moeten die opgevangen worden. Maar die zaten dus niet thuis in hun luie stoel het handje op te houden omdat ze geen zin hadden. Die hebben gewerkt, en hard. Niks mis mee om die te ondersteunen.quote:Op woensdag 17 mei 2017 11:40 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Veel krijgen, niks doen is niet kort door de bocht blijkbaar. De mensen die hier in de armoede komen(bouwvakkersdorpje) hebben jarenlang dagen gemaakt waarbij ze van 5 uur 's ochtends tot 5 uur 's middags weg waren. Zijn na een aantal jaren versleten. Komen niet meer in aanmerking voor WIA, want wie komt dat nog wel? Vervolgens moeten ze door allerlei procedures soms een hele tijd zonder inkomsten leven. Dan stapelen de schulden zich op en daar komen ze nooit meer uit. Dan heb je een kapot lichaam, een berg schulden en wordt je ook nog eens uitgemaakt voor luie uitvreter door de Coolguy's van de maatschappij.
Maar dit is nu net het punt. Omdat een kleine groep uitvreters frauderen, worden hardwerkende maar helaas arme mensen benadeeld. Dit heb ik altijd oneerlijk gevonden. Het UWV was zelfs gestopt met het controleren op fraude omdat het meer geld koste dan dat het opleverde, dus waarom moeten goed willende mensen lijden omdat er fraudeurs bestaan?quote:Op woensdag 17 mei 2017 11:51 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat zijn de mensen die zich kapot hebben gewerkt, natuurlijk moeten die opgevangen worden. Maar die zaten dus niet thuis in hun luie stoel het handje op te houden omdat ze geen zin hadden. Die hebben gewerkt, en hard. Niks mis mee om die te ondersteunen.
Hoeveel mensen denk je dat in hun luie stoel het handje ophouden dan? In het dorp waar ik woon hebben we een paar junks en een man die zegt dat hij zelfmoord pleegt als hij moet werken, that's it. En zelfs het gros van die junks werkt of heeft gewerkt trouwens. Bij de sociale werkinstelling waar ik werkte kwamen mensen vanuit de bijstand om simpel inpakwerk te doen. Daar waren er twee werkweigeraars op honderden mensen die gewoon graag weer aan het werk wilden, zelf de kost verdienen. Van die twee werkweigeraars hebben ze er trouwens nog 1 weer op het rechte pad gekregen. Die legioenen aan uitvreters ben ik nooit tegengekomen en ben voor m'n werk toch met allerhande bijstandstrekkers in aanraking geweest.quote:Op woensdag 17 mei 2017 11:51 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat zijn de mensen die zich kapot hebben gewerkt, natuurlijk moeten die opgevangen worden. Maar die zaten dus niet thuis in hun luie stoel het handje op te houden omdat ze geen zin hadden. Die hebben gewerkt, en hard. Niks mis mee om die te ondersteunen.
Het oude liedje is dat ze al 30 jaar geroosterd worden maar ondertussen de geldpers aan staat voor Volkswagen en de vastgoedbaronnen.quote:Op woensdag 17 mei 2017 11:35 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ahhhh, het oude liedje weer. Geld, en dat moet van de rijken komen en dat moet naar de onderkant, kort door de bocht.veel krijgen, niks doen.
Geen onzin:quote:Op woensdag 17 mei 2017 11:38 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Dit is natuurlijk onzin. de laatste 50 jaar was waarschijnlijk de meest geweldloze periode uit de wereldgeschiedenis. En ik denk dat de criminalieit tot 100 jaar geleden ook vele malen groter was als nu
Is het dan wel zo verstandig beleid om o.a. door de participatiewet gehandicapten én tijdelijk werklozen onder dezelfde categorie te plaatsen?quote:Op woensdag 17 mei 2017 11:51 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
http://www.volkskrant.nl/(...)e-jaloezie~a3852017/quote:Zo begripvol als de VVD-top aanvankelijk was jegens Verheijen, zo streng zijn de liberalen als het om bijstandgerechtigden gaat. De VVD wil als enige partij niets weten van aanpassing van de Fraudewet, de wet die tot hoge boetes leidt wanneer formulieren niet helemaal correct zijn ingevuld, vaak door schuld van de uitkeringsinstantie zelf.
Het is een klassiek voorbeeld van 'neerwaartse jaloezie': die uitkeringstrekkers hebben het veel te goed, vinden veel VVD'ers klaarblijkelijk, terwijl ze zich onbegrepen wanen in hun ijver om de 'BV Nederland' er weer bovenop te helpen.
https://fd.nl/economie-po(...)en-op-linkse-asscherquote:Datzelfde gold onlangs ook bij Asschers voorstel om de fraudewet voor de bijstand te versoepelen. Zowel de hoogste bestuursrechter als de Ombudsman had geoordeeld dat de wet te streng was, omdat ook bijstandsgerechtigden die per ongeluk een vinkje verkeerd zetten, meteen een hoge boete krijgen. Asscher besloot daarop waarschuwingen en lagere boetes in de wet in te bouwen en kon op de steun van vrijwel de gehele Tweede Kamer rekenen. Behalve van de VVD. Die gaf Asscher er alvast de ‘schuld’ van dat er binnenkort voor ¤ 12 mln meer wordt gefraudeerd én dat de schatkist ¤ 21 mln misloopt aan boetes.
Dit is echt onzin. Toen kon een gezin met een postbode als enkele kostwinner nog prima leven. Bovendien kende juist die periode een enorme opwaartse mobiliteit, waar door de ruime studieregelingen en afschaffen van co-optatie de poorten open gingen. Juist toen lag de intergenerationele mobiliteit veel hoger.quote:Op woensdag 17 mei 2017 11:38 schreef Dwersdriever het volgende:
[..]
Het beroep van je vader bepaalde vaak het niveau van je middelbare onderwijs bijvoorbeeld. En ook toen was er sprake van échte armoede in Nederland. Sterker nog, bijna niemand had het breed.
Dat klopt, maar het argument van overerving en "is cultuur" klopt dus niet helemaal. Zeker niet als verklaring voor de toename van analfabetisme. De moeder van mijn vader stond er echt niet (enorm) bij stil wat lezen en schrijven voor betekenis heeft.quote:Op woensdag 17 mei 2017 11:28 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
De kans dat het een probleem is dat iemand analfabeet is, is nu groter. Dat komt weer door de toegenomen welvaart en toegenomen technologie.
Nog een argument voor het verbeteren van vaardigheden!
Tja, er zijn gewoon teveel mensen op deze planeet. Dan krijg je af en toe afwijkend gedragquote:Op woensdag 17 mei 2017 12:07 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Geen onzin:
POL / Zo ziet de ontwikkeling van beschaving (en welvaart) eruit
Agressie en geweld tussen mensen neemt de laatste periode weer toe.
je lult over een periode van nog geen 30 jaar, van 1950 tot 1980. Wat natuurlijk peanuts is op de 10000 jaar die we nu zogenaamde beschaving kennen. Voor het grootste deel van de tijd is de meerderheid van de mensen gewoon arm te noemen.quote:Op woensdag 17 mei 2017 12:14 schreef Klopkoek het volgende:
Toen kon een gezin met een postbode als enkele kostwinner nog prima leven. Bovendien kende juist die periode een enorme opwaartse mobilit
Is dat een argument om dat nu ook maar zo te laten?quote:Op woensdag 17 mei 2017 12:49 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
je lult over een periode van nog geen 30 jaar, van 1950 tot 1980. Wat natuurlijk peanuts is op de 10000 jaar die we nu zogenaamde beschaving kennen. Voor het grootste deel van de tijd is de meerderheid van de mensen gewoon arm te noemen.
Natuurlijk niet. Maar ik word een beetje moe van dat elke keer naar een zeer kleine periode in de geschiedenis wordt gerefereerd en dan wordt gedaan alsof dat de norm is. Terwijl de meerderheid van de mensen gewoon bitter arm waren vroeger. We hebben het als menseheid gemiddeld nog nooit zo goed gehad als nu en toch roepen we dat het vroeger beter was.quote:Op woensdag 17 mei 2017 12:54 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Is dat een argument om dat nu ook maar zo te laten?
Altijd fijn als iemand mijn (positieve) vooroordelen kan bevestigen. Ik zie hetzelfde terug in mijn omgeving.quote:Op woensdag 17 mei 2017 11:59 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Hoeveel mensen denk je dat in hun luie stoel het handje ophouden dan? In het dorp waar ik woon hebben we een paar junks en een man die zegt dat hij zelfmoord pleegt als hij moet werken, that's it. En zelfs het gros van die junks werkt of heeft gewerkt trouwens. Bij de sociale werkinstelling waar ik werkte kwamen mensen vanuit de bijstand om simpel inpakwerk te doen. Daar waren er twee werkweigeraars op honderden mensen die gewoon graag weer aan het werk wilden, zelf de kost verdienen. Van die twee werkweigeraars hebben ze er trouwens nog 1 weer op het rechte pad gekregen. Die legioenen aan uitvreters ben ik nooit tegengekomen en ben voor m'n werk toch met allerhande bijstandstrekkers in aanraking geweest.
Ten eerste praat ik daar niet over maar praatte Dwersdiever daarover, waarop ik reageerde.quote:Op woensdag 17 mei 2017 12:49 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
je lult over een periode van nog geen 30 jaar, van 1950 tot 1980. Wat natuurlijk peanuts is op de 10000 jaar die we nu zogenaamde beschaving kennen. Voor het grootste deel van de tijd is de meerderheid van de mensen gewoon arm te noemen.
Dit is van dat neoconservatieve geblaat. Malthus is allang ontkracht.quote:Op woensdag 17 mei 2017 12:48 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Tja, er zijn gewoon teveel mensen op deze planeet. Dan krijg je af en toe afwijkend gedrag
http://www.overpopulation(...)en-van-overbevolking
Maar hoeveel verder terug in de geschiedenis wil je telkens gaan? Toen begin jaren 90 wetenschappers begonnen te wijzen op de toenemende ongelijkheid en dat de levensverwachting in Harlem lager was dan in Bangladesh (helaas is daar door gebrek aan financiering en politieke wil nooit een vervolgstudie op gekomen), was een repliek van de conservatieve krachten: in 1925 was de ongelijkheid groter.quote:Op woensdag 17 mei 2017 12:56 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Natuurlijk niet. Maar ik word een beetje moe van dat elke keer naar een zeer kleine periode in de geschiedenis wordt gerefereerd en dan wordt gedaan alsof dat de norm is. Terwijl de meerderheid van de mensen gewoon bitter arm waren vroeger. We hebben het als menseheid gemiddeld nog nooit zo goed gehad als nu en toch roepen we dat het vroeger beter was.
quote:Op woensdag 17 mei 2017 13:13 schreef hottentot het volgende:
Mensen die ongezond eten kopen stellen zelf hun prioriteiten verkeerd en dat is niet mijn probleem.
http://ajcn.nutrition.org/content/87/5/1107.fullquote:Access to foods can also be a function of the physical environment (161, 162). Whereas supermarkets and grocery stores may cluster in the more affluent neighborhoods (129, 130, 163), some lower-income neighborhoods have been characterized as “food deserts” (164).
Some studies have viewed physical proximity to healthy food choices as the chief influence on diet quality. Easy access to supermarkets was shown to be associated with a higher intake of fruit and vegetables (162), even within a low-income population in the United States (163, 165). Living in lower-income neighborhoods has been associated with lower consumption of fruit, vegetables, and fish (161). The quality of food choices was directly influenced by the ease of access to a supermarket as well as to the availability and variety of healthy foods in neighborhood stores (162, 166). For example, foods recommended for the self management of diabetes are less likely to be stocked in East Harlem than on the Upper East Side (167).
Low-income families are less likely to own a car and may find it more difficult to reach out-of-town supermarkets, in urban (128) as well as in rural (168) areas. Deprived neighborhoods may limit not only food access but also opportunities for physical activity, because of the lack of facilities (169–173) or because of security issues (174). Physical activity levels are lower among low-SES groups (5, 175), and living and growing up in a high-poverty area represents in itself a risk factor for obesity (176, 177).
[...]
Recent data from Canada suggest that the relation between SES and the nutrient density of diets is growing stronger (74). Other data suggest that the price of vegetables and fruit has increased disproportionately over the past 20 y relative to sweets and fats (17). Increases in food availability and ongoing marketing incentives to consume large quantities of low-cost energy-dense foods may be particularly damaging to the health of lower SES groups, for whom such foods represent a source of affordable calories.
We hebben het over Nederland, het land waar je voor de prijs van een Happy meal voor een week groente koopt op de markt.quote:
je gaat niet in op het argument dat een zak geld geven mensen niet verder brengt en mensen stimuleren dat wel kan doen. Jammer.quote:Op woensdag 17 mei 2017 12:18 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat klopt, maar het argument van overerving en "is cultuur" klopt dus niet helemaal. Zeker niet als verklaring voor de toename van analfabetisme. De moeder van mijn vader stond er echt niet (enorm) bij stil wat lezen en schrijven voor betekenis heeft.
Verder geeft jou post ook juist aan dat relatieve armoede een serieus iets is. Ook dat is armoede.
Dat is niet zonder reden.quote:Op woensdag 17 mei 2017 13:57 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
je gaat niet in op het argument dat een zak geld geven mensen niet verder brengt en mensen stimuleren dat wel kan doen. Jammer.
http://www.gfactueel.nl/H(...)itse-winkels-70314E/quote:Op woensdag 17 mei 2017 13:33 schreef hottentot het volgende:
[..]
We hebben het over Nederland, het land waar je voor de prijs van een Happy meal voor een week groente koopt op de markt.
Je link toont aan dat wie bewust inkoopt voordeliger uit is dan een jaar eerderquote:Op woensdag 17 mei 2017 14:08 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
http://www.gfactueel.nl/H(...)itse-winkels-70314E/
De stijging van de groente en fruitprijzen ligt al jaren boven het inflatieniveau, waarop de loonstijgingen en koppeling met de uitkering is gebaseerd (m.u.v. incidentele loonstijgingen).
Hoe stimuleren? Wat sommige mensen onder stimuleren verstaan, versta ik onder Charles Dickens achtige wantoestanden.quote:Op woensdag 17 mei 2017 13:57 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
je gaat niet in op het argument dat een zak geld geven mensen niet verder brengt en mensen stimuleren dat wel kan doen. Jammer.
twitter:rcbregman twitterde op woensdag 01-03-2017 om 19:58:17How to solve poverty? With money. How to solve homelessness? With homes. Sometimes things are really that easy. https://t.co/gPqnfcd85l reageer retweet
twitter:rcbregman twitterde op dinsdag 14-03-2017 om 19:00:20- Cost of child poverty in the U.S.: $500 billion- Cost of eradicating poverty: $175 billion.… https://t.co/tnXzcW7gyx reageer retweet
https://www.theatlantic.c(...)ch-dont-give/309254/twitter:rcbregman twitterde op maandag 06-03-2017 om 11:36:27Poverty is not a lack of character. It's a lack of cash https://t.co/fTgAk55BP2#UtopiaForRealists reageer retweet
http://greatergood.berkel(...)th_reduce_compassionquote:It’s this type of thinking: “Well, great people rise to the top. And those people on the bottom, through flaws of character, ended up down there.”
It’s an age-old way of thinking. Before doctors and politicians knew that bacteria caused tuberculosis, they blamed TB on the poor, because that’s who mostly got TB. Before microbiology, the prevailing medical theory was that TB had something to do with the character of the poor.
Dus de voedselbank (uit de grond geschoten na 2000), Nibud, Mensenrechtencomite roepen maar wat? Wat denk je dat er gebeurt als jarenlang de prijsstijgingen fors boven het inflatieniveau liggen? Dat is echt geen raketwetenschap, gewoon logisch nadenken. 600000 kinderen gaan met honger naar school.quote:Op woensdag 17 mei 2017 14:12 schreef hottentot het volgende:
[..]
Je link toont aan dat wie bewust inkoopt voordeliger uit is dan een jaar eerder![]()
De ene periode koop je beter wat meer komkommer en paprika, de andere periode weer beter wat andere dingen.
Al dat gehannes over armoe, tenzij mensen zichzelf dieper in de schulden hebben gestoken kan een ieder in Nederland gewoon elke dag een fatsoenlijke gezonde maaltijd op tafel zetten.
Slecht vreten is je eigen schuld.
Met mensen die dusdanig zitten te liegen of er echt zo weinig van snappen is een discussie verspilde tijd.quote:Op woensdag 17 mei 2017 14:23 schreef Klopkoek het volgende:
600000 kinderen gaan met honger naar school.
Gewoon iedereen elk jaar een miljoen geven ja tochquote:Op woensdag 17 mei 2017 14:19 schreef Klopkoek het volgende:
Ten tweede helpt gratis geld dus wel. Het is echt zo simpel.
Ik lieg niet en het nibud ook niet.quote:Op woensdag 17 mei 2017 14:36 schreef hottentot het volgende:
[..]
Met mensen die dusdanig zitten te liegen of er echt zo weinig van snappen is een discussie verspilde tijd.
En ja, als mensen met weinig geld zich beperken tot uitgaven die zij zich kunnen veroorloven en de rekeningen daarvoor gewoon op tijd betalen dan is er genoeg geld over voor een fatsoenlijke maaltijd.
Waar zeg ik dat? Natuurlijk is zo een enorme inkomenstijging in één jaar tijd een slecht gegeven. Daar kunnen jonge sporters ook niet mee om gaan.quote:Op woensdag 17 mei 2017 14:44 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Gewoon iedereen elk jaar een miljoen geven ja toch
600.000 jongeren met honger naar school...quote:
http://www.volkskrant.nl/(...)en-tunesie~a4494772/quote:Andersom presteren volgens het Kinderrechten Comité rijke landen binnen hun mogelijkheden vaak echt nog onvoldoende. Een voorbeeld daarvan, naast Nederland, is het Verenigd Koninkrijk dat door het Kinderrechten Comité in 2016 op 6 van de 7 elementen van domein 5 uit de KidsRights Index negatief beoordeeld is. Daarbij gaat het over basisvoorwaarden zoals goede wetgeving, voldoende informatie/data over de situatie van kinderen, voldoende budget, en respect voor belangrijke basisbeginselen van het Kinderrechtenverdrag (non-discriminatie, het belang van het kind en kinderparticipatie). Hierdoor kunnen dus Westerse landen als Nederland en het Verenigd Koninkrijk lager of op hetzelfde niveau eindigen in de KidsRights Index dan een ontwikkelingsland dat, binnen de mogelijkheden van dat land, veel stappen heeft gezet om de kinderrechten in het land te verbeteren.'
Iedereen heeft genoeg geld ook als in de praktijk blijkt dat dat niet zo is.quote:Op woensdag 17 mei 2017 14:36 schreef hottentot het volgende:
[..]
Met mensen die dusdanig zitten te liegen of er echt zo weinig van snappen is een discussie verspilde tijd.
En ja, als mensen met weinig geld zich beperken tot uitgaven die zij zich kunnen veroorloven en de rekeningen daarvoor gewoon op tijd betalen dan is er genoeg geld over voor een fatsoenlijke maaltijd.
Dan vraag ik me toch af waarom de rijen voor de voedselbank steeds langer lijken te worden.quote:Op woensdag 17 mei 2017 09:57 schreef Grems het volgende:
[..]
Nee hoor.
Relatieve armoede bestaat ook op de golfclub. Armoede hebben we hier niet.
Kom dan even met een bron dat er in Nederland door armoede 600.000 kinderen met honger naar school gaan.quote:Op woensdag 17 mei 2017 14:57 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Iedereen heeft genoeg geld ook als in de praktijk blijkt dat dat niet zo is.
Mensen die anders beweren kunnen niet met geld omgaan en/of liegen.
Dat komt omdat de voedselbanken de criteria steeds verder verruimen omdat ze teveel voedsel krijgen en er anders mee blijven zitten.quote:Op woensdag 17 mei 2017 14:59 schreef Hathor het volgende:
[..]
Dan vraag ik me toch af waarom de rijen voor de voedselbank steeds langer lijken te worden.
Dus met andere woorden...die mensen die daar staan hebben het eigenlijk helemaal niet nodig, maar halen gewoon een paar tassen voedsel op omdat het anders toch maar weggegooid gaat worden?quote:Op woensdag 17 mei 2017 15:02 schreef hottentot het volgende:
[..]
Dat komt omdat de voedselbanken de criteria steeds verder verruimen omdat ze teveel voedsel krijgen en er anders mee blijven zitten.
Jij bedenkt zelf een verhaal omtrent de feiten.quote:Op woensdag 17 mei 2017 15:04 schreef Hathor het volgende:
[..]
Dus met andere woorden...die mensen die daar staan hebben het eigenlijk helemaal niet nodig, maar halen gewoon een paar tassen voedsel op omdat het anders toch maar weggegooid gaat worden?
Je bent er ook bekend mee dat er sinds 2009 schaarste is?quote:Op woensdag 17 mei 2017 15:08 schreef hottentot het volgende:
[..]
Jij bedenkt zelf een verhaal omtrent de feiten.
Feit is ook dat in 2014 en 2015 de criteria gelijk bleven en er een afname was van 6,4% van de klanten.
Ik stel voor dat jij je mond houd totdat jij met een onderbouwing komt van jouw 600.000 door armoede hongerige schoolkinderen.quote:Op woensdag 17 mei 2017 15:13 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Je bent er ook bekend mee dat er sinds 2009 schaarste is?
In tijden van crisis hebben goede doelen des minder te besteden. Een reden waarom dat nooit een vervanging voor de overheid kan zijn.
Nederland word niet genoemd als land waar dit gebeurd in die link.quote:Op woensdag 17 mei 2017 15:17 schreef Klopkoek het volgende:
http://www.voordelachvane(...)derland-neemt-toe-2/
[quote]Dat heeft helemaal niets met armoede nodig. Lees de volgende keer even je eigen bronnen wil je?[quote]
https://joop.vara.nl/nieuws/middenklasse-rijke-landen-krimpt
http://bfy.tw/BqF2quote:Op woensdag 17 mei 2017 15:01 schreef hottentot het volgende:
[..]
Kom dan even met een bron dat er in Nederland door armoede 600.000 kinderen met honger naar school gaan.
Tot die tijd ben je een linkse liegende malloot.
Dat heeft dus meestal met tijdgebrek te maken en niet omdat ouders hun kinderen geen ontbijt kunnen veroorloven. Dat zal vast ook weleens de oorzaak zijn en dat is natuurlijk ook schrijnend.quote:Op woensdag 17 mei 2017 15:25 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
http://bfy.tw/BqF2
En jij een rechtse onderdrukkende en vernederende koppelbaas.
Het lijkt me dus vooral slechte opvoeding.quote:Wel is het opvallend dat volgens het Armoedesignalement het aantal kinderen in armoede stijgt, terwijl volgens het Nationaal Schoolontbijt het aantal kinderen dat de ochtend doorbrengt op een lege maag daalt. De twee hoeven dus niet per se hand in hand te gaan.
Ik zie nergens een link die "600.000 door armoede hongerige schoolkinderen." onderbouwt.quote:Op woensdag 17 mei 2017 15:25 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
http://bfy.tw/BqF2
En jij een rechtse onderdrukkende en vernederende koppelbaas.
Tijd is ook armoede. Sterker nog, al die controles en ver reizen voor werk kost tijd.quote:Op woensdag 17 mei 2017 15:48 schreef habitue het volgende:
[..]
Dat heeft dus meestal met tijdgebrek te maken en niet omdat ouders hun kinderen geen ontbijt kunnen veroorloven. Dat zal vast ook weleens de oorzaak zijn en dat is natuurlijk ook schrijnend.
En het verschijnsel daalt:
[..]
Het lijkt me dus vooral slechte opvoeding.
Op de eerste pagina staat al reeds dat het minimaal 15% is, en ook het getal van 400000. Doei.quote:Op woensdag 17 mei 2017 15:49 schreef hottentot het volgende:
[..]
Ik zie nergens een link die "600.000 door armoede hongerige schoolkinderen." onderbouwt.
Zit je weer je eigen waarheden te bedenken jij fantast. Kun je het niet hebben dat je tegengas krijgt i.p.v. al die linkse zweefteven die aan je lippen hangen als je weer leugens zit te verkondigen.
Maar die 15% komt niet door armoede.quote:Op woensdag 17 mei 2017 16:02 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Op de eerste pagina staat al reeds dat het minimaal 15% is, en ook het getal van 400000. Doei.
Ok, waar.quote:Op woensdag 17 mei 2017 09:38 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. Zo ging het in de 19e eeuw.
Het is ronduit een schande dat de laaggeletterdheid, ook onder autochtonen, weer toe neemt.
dan hebben we wat, 3 miljoen schoolgaande kinderen?quote:Op woensdag 17 mei 2017 16:02 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Op de eerste pagina staat al reeds dat het minimaal 15% is, en ook het getal van 400000. Doei.
Komt door de neoliberale afbraak en de achteruitgang van het onderwijs niveauquote:Op woensdag 17 mei 2017 16:10 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ok, waar.
Maar wat is de reden? Hoe kun je laaggeletterd zijn na het doorlopen van verplicht onderwijs in NL?
Ik ben het niet met je eens dat het niveau in NL zo laag is dat daar de oorzaak gezocht kan worden. En de rest is inhoudelijk niet meer dan 'blah'.quote:Op woensdag 17 mei 2017 16:12 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Komt door de neoliberale afbraak en de achteruitgang van het onderwijs niveau
Laat ik het zo zeggen: minimumloon op nul zetten of afschaffen doet op vele fronten geen wonderen voor de spreek en schrijfvaardigheid.quote:Op woensdag 17 mei 2017 16:15 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik ben het niet met je eens dat het niveau in NL zo laag is dat daar de oorzaak gezocht kan worden. En de rest is inhoudelijk niet meer dan 'blah'.
Jammer.
Je noemt steeds andere voorbeelden die niemand anders hier genoemd heeft. Mogelijk zijn er best users of politici die voor afschaffen van het minimumloon zijn, maar je bent de eerste die dit in dit topic noemt.quote:Op woensdag 17 mei 2017 16:22 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Laat ik het zo zeggen: minimumloon op nul zetten of afschaffen doet op vele fronten geen wonderen voor de spreek en schrijfvaardigheid.
Ook blijkt dat als mensen langer in permanente en langdurige armoede vertoeven, de vaardigheden af nemen. Het is niet goed voor het brein.
Langdurig vernederend en simpel werk doen, het verplicht laten asperge steken door een HBO geschoolde, heeft hetzelfde effect.
Dus als een HBO'er een paar seizoenen asperges steekt en in de winter de vakken vult bij de Aldi word hij analfabeet?quote:Op woensdag 17 mei 2017 16:22 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Laat ik het zo zeggen: minimumloon op nul zetten of afschaffen doet op vele fronten geen wonderen voor de spreek en schrijfvaardigheid.
Ook blijkt dat als mensen langer in permanente en langdurige armoede vertoeven, de vaardigheden af nemen. Het is niet goed voor het brein.
Langdurig vernederend en simpel werk doen, het verplicht laten asperge steken door een HBO geschoolde, heeft hetzelfde effect.
Ik denk dat je hier dezelfde fout maakt in het door elkaar halen van correlatie en causaliteit als klopkoek idd.quote:Op woensdag 17 mei 2017 16:34 schreef hottentot het volgende:
[..]
Dus als een HBO'er een paar seizoenen asperges steekt en in de winter de vakken vult bij de Aldi word hij analfabeet?
Dat is toch wat je hier zegt?
![]()
![]()
![]()
![]()
In Nederland is er geen armoede van betekenis, zeker niet als je het met andere landen vergelijkt. Slechts een handvol landen doen het nog beter.quote:Op woensdag 17 mei 2017 16:22 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Euh, nee.quote:Op woensdag 17 mei 2017 16:39 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Ik denk dat je hier dezelfde fout maakt in het door elkaar halen van correlatie en causaliteit als klopkoek idd.
Ongeacht hoe goed wij het in Nederland doen, armoede is armoede. Of deze nu relatief, causaal of deterministisch is.quote:Op woensdag 17 mei 2017 16:42 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
In Nederland is er geen armoede van betekenis, zeker niet als je het met andere landen vergelijkt. Slechts een handvol landen doen het nog beter.
Dus dat is een rare als het gaat om oorzaak.
Werk wat je later wellicht gaat doen kan simpelweg geen invloed hebben op wat je leert op school.
Zou het niet meer een gevolg kunnen zijn dat er meer en meer ouders zijn die gewoon zero fucks geven als het gaat om hun kinderen?
En dan kun je daar de oorzaak weer achter gaan zoeken en wil ik nog best geloven dat uitzichtloosheid mensen apatisch maakt, maar jouw verklaring komt mij iets teveel over als: 'ik zou graag zien dat dat de oorzaak is'.
Hopen dat klopkoek het verschil begrijptquote:Op woensdag 17 mei 2017 16:42 schreef hottentot het volgende:
[..]
Euh, nee.
Ik lach om zijn gedachtenkronkels en deel gelukkig niet zijn mening.
Mijn posting is trouwens zo overduidelijk dat ik geen idee heb wat jij met jouw posting naar mij toe wil bewerkstelligen.
Dat laatste lijkt mij een totaal andere discussie.quote:Op woensdag 17 mei 2017 16:45 schreef NgInE het volgende:
[..]
Ongeacht hoe goed wij het in Nederland doen, armoede is armoede. Of deze nu relatief, causaal of deterministisch is.
Alle 'top 10 landen om in te wonen' hebben last gehad van de crisis, dus ook de armere inwoners en nu het weer wat beter gaat mogen ook die mensen daar best van profiteren vind ik.
Dat laatste is natuurlijk nonsens. De OP geeft een duidelijke definitie van armoede aan en deze heeft niks met jaloezie te maken.quote:Op woensdag 17 mei 2017 16:49 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat laatste lijkt mij een totaal andere discussie.
Ik vraag mij simpelweg waar de toename van laaggeletterdheid vandaan komt (en het genoemde cijfer vind ik werkelijk stuitend hoog).
Ik kan mij totaal niet voorstellen dat dat zijn oorsprong vindt in jaloezie (want dat is dan toch waar relatieve armoede een beetje op uit komt, alles wat je nodig hebt voorhanden en je dan ongelukkig voelen omdat anderen nog meer hebben).
Hoe je het ook wendt of keert, absolute armoede is veel naarder dan relatieve. Als je honger hebt, geen toegang tot gezondheidszorg en scholing, dan heeft dan een groter effect op je dan in de bijstand zitten.quote:Op woensdag 17 mei 2017 16:52 schreef NgInE het volgende:
[..]
Dat laatste is natuurlijk nonsens. De OP geeft een duidelijke definitie van armoede aan en deze heeft niks met jaloezie te maken.
Laaggeletterdheid is wel een vreemd probleem: je gaat er toch van uit dat bijna iedereen wel op z'n minst de basisschool heeft afgerond. Ik weet wel dat laaggeletterdheid vroeger veel normaler was dan nu, dus misschien zijn dat de wat oudere armen?
Niet alleen, want het is ook terug te zien bij kinderen en jongvolwassenen. Ik heb begrepen dat aan lezen en schrijven op de basisschool tegenwoordig minder aandacht wordt besteed dan, zeg, 20 jaar geleden. Dat heeft misschien ook voor een deel te maken omdat steeds meer dingen tegenwoordig digitaal worden gedaan.quote:Op woensdag 17 mei 2017 16:52 schreef NgInE het volgende:
[..]
Dat laatste is natuurlijk nonsens. De OP geeft een duidelijke definitie van armoede aan en deze heeft niks met jaloezie te maken.
Laaggeletterdheid is wel een vreemd probleem: je gaat er toch van uit dat bijna iedereen wel op z'n minst de basisschool heeft afgerond. Ik weet wel dat laaggeletterdheid vroeger veel normaler was dan nu, dus misschien zijn dat de wat oudere armen?
Het zou inderdaad helemaal erg zijn als mensen in Nederland dood gaan van de honger, maar nu wordt je ook erg geremd in je ontwikkeling als je opgroeit in armoede. Daar gaat het bericht van het College voor de Rechten van de Mens in de OP over. En het is raar dat jij dat niet zo erg lijkt te vinden. De gehele samenleving heeft er baat bij als er zo min mogelijk armoede in dit land bestaat.quote:Op woensdag 17 mei 2017 16:59 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Hoe je het ook wendt of keert, absolute armoede is veel naarder dan relatieve. Als je honger hebt, geen toegang tot gezondheidszorg en scholing, dan heeft dan een groter effect op je dan in de bijstand zitten.
Dus het maakt uit, punt.
Op zich moet je goed kunnen lezen en schrijven om het internet te kunnen gebruiken, dus ik denk niet dat dit met digitalisering te maken heeft.quote:Op woensdag 17 mei 2017 17:00 schreef Physsic het volgende:
[..]
Niet alleen, want het is ook terug te zien bij kinderen en jongvolwassenen. Ik heb begrepen dat aan lezen en schrijven op de basisschool tegenwoordig minder aandacht wordt besteed dan, zeg, 20 jaar geleden. Dat heeft misschien ook voor een deel te maken omdat steeds meer dingen tegenwoordig digitaal worden gedaan.
Er zou dan beperkt een taak voor de overheid zijn.quote:Op woensdag 17 mei 2017 17:02 schreef hottentot het volgende:
Oorzaken zijn voornamelijk het gebrek aan persoonlijke begeleiding op school, het gebrek aan onderkenning van leerproblemen, maar ook volop redenen die niets met scholen te maken hebben zoals opgroeien in een gezin waar geen Nederlands word gesproken, of nooit lezen en schrijven thuis.
Ik geloof niet in relatieve armoede en al helemaal niet dat dat oplosbaar zou zijn.quote:Op woensdag 17 mei 2017 17:04 schreef NgInE het volgende:
[..]
Het zou inderdaad helemaal erg zijn als mensen in Nederland dood gaan van de honger, maar nu wordt je ook erg geremd in je ontwikkeling als je opgroeit in armoede. Daar gaat het bericht van het College voor de Rechten van de Mens in de OP over. En het is raar dat jij dat niet zo erg lijkt te vinden. De gehele samenleving heeft er baat bij als er zo min mogelijk armoede in dit land bestaat.
Dat is wel een wat passieve houding die je daar aanneemt. Is het niet het streven dat iedereen er op vooruit gaat naarmate de economie beter draait?quote:Op woensdag 17 mei 2017 17:17 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik geloof niet in relatieve armoede en al helemaal niet dat dat oplosbaar zou zijn.
Het College duidelijk wel en ik ben benieuwd naar hun argumentatie.
bron: https://www.mensenrechten(...)ctieve-armoedeaanpakquote:Wat moet er gebeuren?
Vanuit de overheid is een beleidsvisie en nationaal programma nodig om armoede en sociale uitsluiting te bestrijden. In dit programma moet in ieder geval aandacht zijn voor het recht op een behoorlijke levensstandaard, gezondheid, onderwijs, arbeid en huisvesting. Er moet een programma komen voor zowel Europees als Caribisch Nederland. Verder is het belangrijk dat de overheid samenwerkt met gemeenten, belangenorganisaties en mensen in armoede. Hetzelfde geldt ook voor gemeenten als zij met armoede aan de slag gaan. Van Dooijeweert: “Armoede stoppen waar die nog voorkomt en voorkomen waar die dreigt te ontstaan is een kerntaak van de overheid. Het College is ervan overtuigd dat de overheid daarin alleen kan slagen met een beleidsvisie op armoede waarin het kunnen realiseren van mensenrechten centraal staat.”
Dit komt voornamelijk doordat kinderen en volwassenen minder boeken lezen. Op de basisschool merk je dit al dat kinderen die thuis niet lezen een erg pover vocabulaire hebben.quote:Op woensdag 17 mei 2017 16:12 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Komt door de neoliberale afbraak en de achteruitgang van het onderwijs niveau
Het lijkt er zo meer op dat ze een beleidsvisie nodig achten en niet zozeer constateren dat er daadwerkelijk iets aan schort.quote:Op woensdag 17 mei 2017 17:19 schreef NgInE het volgende:
[..]
Dat is wel een wat passieve houding die je daar aanneemt. Is het niet het streven dat iedereen er op vooruit gaat naarmate de economie beter draait?
Hier overigens wat verdere toelichting en argumentatie:
[..]
bron: https://www.mensenrechten(...)ctieve-armoedeaanpak
Dank!quote:Op woensdag 17 mei 2017 17:23 schreef MevrouwPuff het volgende:
http://taalunieversum.org(...)aaggeletterdheid.pdf
Wat verouderd, maar waarschijnlijk wel een goed stuk voor geïnteresseerden.
Die relatief arme mensen blijven echter achterlopen op de niet arme mensen. Waarom zouden die verschillen niet kleiner kunnen zijn?quote:Op woensdag 17 mei 2017 17:25 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het lijkt er zo meer op dat ze een beleidsvisie nodig achten en niet zozeer constateren dat er daadwerkelijk iets aan schort.
Als iedereen 10% meer krijgt neemt relatieve armoede noch toe, noch af. Je onderstreept mijn punt derhalve.
Zijn al eerder te klein dan te groot in Nederland.quote:Op woensdag 17 mei 2017 17:27 schreef NgInE het volgende:
[..]
Die relatief arme mensen blijven echter achterlopen op de niet arme mensen. Waarom zouden die verschillen niet kleiner kunnen zijn?
Hoezo zijn de verschillen te klein?quote:Op woensdag 17 mei 2017 17:36 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Zijn al eerder te klein dan te groot in Nederland.
Ik kan daar een heel betoog over houden, maar het is en blijft subjectief en een politieke keuze.quote:Op woensdag 17 mei 2017 17:37 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Hoezo zijn de verschillen te klein?
Wel een aardig stuk waardoor de omvang van het probleem duidelijk naar voren komt.quote:Op woensdag 17 mei 2017 17:23 schreef MevrouwPuff het volgende:
http://taalunieversum.org(...)aaggeletterdheid.pdf
Wat verouderd, maar waarschijnlijk wel een goed stuk voor geïnteresseerden.
Je lult dus maar een eind in de ruimte.quote:Op woensdag 17 mei 2017 17:39 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik kan daar een heel betoog over houden, maar het is en blijft subjectief en een politieke keuze.
De laaggeletterde laat zich kennen.quote:Op woensdag 17 mei 2017 17:40 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je lult dus maar een eind in de ruimte.
Je hebt gewoon geen gelijk.quote:
Daarin heeft niet iedereen dezelfde mening. Ik vind bijvoorbeeld dat het voor het land en de economie beter is als eerst de middenklasse weer het vet op de botten terugkrijgt. Mensen die om wat voor reden dan ook niets bijdragen komen daarna misschien aan de beurt.quote:Op woensdag 17 mei 2017 17:19 schreef NgInE het volgende:
Is het niet het streven dat iedereen er op vooruit gaat naarmate de economie beter draait?
Watvoor buro is dat dan?quote:Op woensdag 17 mei 2017 17:20 schreef Fietsertje70 het volgende:
Vandaag had ik iemand aan mijn buro,
Met jouw leesvaardigheid kun jij dat niet beoordelen, nog afgezien van het feit dat subjectief inhoudt dat je niet meer spreekt in waar/onwaar.quote:Op woensdag 17 mei 2017 17:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je hebt gewoon geen gelijk.
Gewoon schrift wegdoen, en alleen nog maar met oerkreten communiceren. Dan kan iedereen meedoen.quote:Op woensdag 17 mei 2017 17:40 schreef BlaZ het volgende:
Simpelweg het niveau naar beneden bijstellen voor iederen zorgt op termijn enkel tot een algemeen lager taalniveau vrees ik.
Goed gezegd! De middenklasse mag altijd als eerste de klappen opvangen. Dan ook als eerste profiteren als het beter gaat.quote:Op woensdag 17 mei 2017 17:44 schreef hottentot het volgende:
[..]
Daarin heeft niet iedereen dezelfde mening. Ik vind bijvoorbeeld dat het voor het land en de economie beter is als eerst de middenklasse weet het vet op de botten terugkrijgt. Mensen die om wat voor reden dan ook niets bijdragen komen daarna misschien aan de beurt.
Hoe kan je dan nog op Fok!quote:Op woensdag 17 mei 2017 17:46 schreef hottentot het volgende:
[..]
Gewoon schrift wegdoen, en alleen nog maar met oerkreten communiceren. Dan kan iedereen meedoen.
Het valt wel op dat je je best doet discussie uit de weg te gaan. Je hebt gewoon geen gelijk.quote:Op woensdag 17 mei 2017 17:46 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Met jouw leesvaardigheid kun jij dat niet beoordelen, nog afgezien van het feit dat subjectief inhoudt dat je niet meer spreekt in waar/onwaar.
I will dumb it down for you: het is per definitie EEN MENING!!!!!!!!quote:Op woensdag 17 mei 2017 18:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het valt wel op dat je je best doet discussie uit de weg te gaan. Je hebt gewoon geen gelijk.
Dat is wat papierversnipperaar graag doet, dus niet zo opwinden johquote:Op woensdag 17 mei 2017 18:15 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
I will dumb it down for you: het is per definitie EEN MENING!!!!!!!!
Dus niets wel/geen gelijk.
En ik ga hier de boel niet verzieken met een lap off topic tekst ten aanzien van iets wat met alle onderbouwing van de wereld een mening blijft.
quote:Op woensdag 17 mei 2017 17:48 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Goed gezegd! De middenklasse mag altijd als eerste de klappen opvangen. Dan ook als eerste profiteren als het beter gaat.
quote:
https://www.groene.nl/artikel/armer-dan-je-oudersquote:Nederland was een van de landen die door McKinsey in detail zijn bestudeerd en dat laat zien welk pad de verzorgingsstaat hier is ingeslagen. Drie voorbeelden, alle uit 2004-2014. Een van de berekeningen in Poorer than Their Parents? gaat over inkomensoverdracht: de uitkeringen en subsidies die boven op het loon komen. Alle groepen in Nederland hebben in die tien jaar méér geld van staatswege ontvangen, behalve de armste twintig procent. Die ging er als enige niet alleen in inkomen, maar ook in financiële steun op achteruit. De onderzoekers keken ook naar belastingen. Daarbij is het beeld omgekeerd. Iedereen is méér belasting gaan betalen, behalve de rijkste twintig procent.
[...]
Tel dit alles bij elkaar op en je krijgt het volgende beeld: halverwege de jaren 2000 maakte groei op groei in het Westen plaats voor krimp op krimp. Nederland koos ervoor de middenklasse hier deels voor te behoeden. Wie onder aan de economische ladder stond, kreeg de wind vol in het gezicht. We worden allemaal minder rijk, maar de minst welvarenden sneller dan de rest.
Ja joh, maar jij trapt ook maar al te graag tegen alles en iedereen die in jouw ogen 'rijk' is. Dus dat is een beetje hypocriet wat je nu doet.quote:Op woensdag 17 mei 2017 18:28 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
[..]
https://www.groene.nl/artikel/armer-dan-je-ouders
Mensen trappen maar al te graag in de verdeel en heers strategie. Likken naar boven en trappen naar onderen.
Het klopt alleen niet. Wereldwijd is iedereen rijker geworden.quote:Op woensdag 17 mei 2017 18:28 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
[..]
https://www.groene.nl/artikel/armer-dan-je-ouders
Mensen trappen maar al te graag in de verdeel en heers strategie. Likken naar boven en trappen naar onderen.
Je hebt niets aan meningen als het gaat om het goed besturen van een land. Feiten en logica heb je daarvoor nodig.quote:Op woensdag 17 mei 2017 18:15 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
I will dumb it down for you: het is per definitie EEN MENING!!!!!!!!
Dus niets wel/geen gelijk.
En ik ga hier de boel niet verzieken met een lap off topic tekst ten aanzien van iets wat met alle onderbouwing van de wereld een mening blijft.
Je maakt er een karikatuur van maar het is inderdaad onderzocht en bewezen dat mensen bij bepaald typen werk (of niet werken) vaardigheden kunnen verliezen. Wat dus in verband houdt met een toename in gebrekkige reken- en taalvaardigheid. Iets dat dan vervolgens weer over wordt gedragen op kinderen en zo raak je in een vicieuze cirkel terecht.quote:Op woensdag 17 mei 2017 16:34 schreef hottentot het volgende:
[..]
Dus als een HBO'er een paar seizoenen asperges steekt en in de winter de vakken vult bij de Aldi word hij analfabeet?
Dat is toch wat je hier zegt?
![]()
![]()
![]()
![]()
Juist niet...quote:Op woensdag 17 mei 2017 18:33 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja joh, maar jij trapt ook maar al te graag tegen alles en iedereen die in jouw ogen 'rijk' is. Dus dat is een beetje hypocriet wat je nu doet.
Wat in ieder geval niet klopt, is dat je in het ene topic ontkent het minimumloon en de bijstand te willen afschaffen, en in het andere topic de duimen omhoog steekt.quote:Op woensdag 17 mei 2017 18:34 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het klopt alleen niet. Wereldwijd is iedereen rijker geworden.
Maar met statistiek kun je lekker toveren.
Geld krijg je ook niet, geld verdien je. Oh wacht...quote:Op woensdag 17 mei 2017 09:54 schreef NgInE het volgende:
[..]
Armoede in Nederland wordt vaak weggewuifd onder het mom:"Dan moet je maar niet een iPhone kopen of op dure vakanties gaan." Maar daar heeft langdurige armoede weinig mee te maken. Mensen krijgen gewoon te weinig geld . om er een degelijk bestaan van op te kunnen bouwen. Er zijn natuurlijk altijd landen waar armoede nog erger is, maar ik blijf het vreemd vinden dat sommige mensen armoede acceptabel en 'normaal' vinden. Armoede is iets dat je niet moet willen als ontwikkelde samenleving en wat keihard moet worden bestreden.
Ja maar men wil graag gelijkheid van uitkomst he, niet van kansen. Stel je voor zeg.quote:Op woensdag 17 mei 2017 18:44 schreef ssebass het volgende:
[..]
Geld krijg je ook niet, geld verdien je. Oh wacht...
Ze kunnen pas serieus wat gaan verdienen en productiever zijn bij meer geld. Dat is de evolutie en virtieuze cirkel van menselijke samenlevingen.quote:Op woensdag 17 mei 2017 18:44 schreef ssebass het volgende:
[..]
Er is geen sprake van enigszins gelijke kansen als je iemand (minimumloners) op het rantsoen van 1750 of 1930 zet. 1980 daarentegen...quote:Op woensdag 17 mei 2017 18:47 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja maar men wil graag gelijkheid van uitkomst he, niet van kansen. Stel je voor zeg.
0900 - Chatboxquote:
Andere situatie. Bij die vergaderingen is het on topic en luistert men ook.quote:Op woensdag 17 mei 2017 18:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je hebt niets aan meningen als het gaat om het goed besturen van een land. Feiten en logica heb je daarvoor nodig.
Ik heb nergens ontkent dat ik het af wil schaffen. Ik heb verder aangegeven dat ik minimumloon op zichzelf geen goed idee vind (omdat het werkloosheid in de hand werkt). Dat is iets anders dan bruut willen afschaffen.quote:Op woensdag 17 mei 2017 18:40 schreef Klopkoek het volgende:
Wat in ieder geval niet klopt, is dat je in het ene topic ontkent het minimumloon en de bijstand te willen afschaffen, en in het andere topic de duimen omhoog steekt.
Ik weet dat het vechten tegen de bierkaai en extreem rechtse tijdsgeest is, maar als laatste wil ik nog zeggen: om bovengenoemde reden gaan workfare programma's in Scandinavië gepaard met training en educatie. Juist zodat ze geen vaardigheden verliezen, of nieuwe bijleren.quote:Op woensdag 17 mei 2017 18:37 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Je maakt er een karikatuur van maar het is inderdaad onderzocht en bewezen dat mensen bij bepaald typen werk (of niet werken) vaardigheden kunnen verliezen. Wat dus in verband houdt met een toename in gebrekkige reken- en taalvaardigheid. Iets dat dan vervolgens weer over wordt gedragen op kinderen en zo raak je in een vicieuze cirkel terecht.
Oké DS4.quote:Op woensdag 17 mei 2017 19:06 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik heb nergens ontkent dat ik het af wil schaffen. Ik heb verder aangegeven dat ik minimumloon op zichzelf geen goed idee vind (omdat het werkloosheid in de hand werkt). Dat is iets anders dan bruut willen afschaffen.
Probeer het eens: nuance.
Je bent weer tegen een denkbeeldig vriendje aan het praten. Succes daarmee.quote:Op woensdag 17 mei 2017 19:11 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Oké DS4.
Nee, het werkt geen werkloosheid in de hand. Zie Groot-Brittannië.
Verder bestaat er al reeds een minimumloon voor beurshandelaren in de vorm van een Greenspan put. Maar dat soort socialisme voor de rijken truuks kennen we nu wel. Dan hoor je nooit bezwaren als dat het werkgelegenheid schaadt.
Naar boven mag met alle macht getrapt worden. Hadden ze maar niet zo lang en zo breed moeten worden.quote:Op woensdag 17 mei 2017 18:33 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja joh, maar jij trapt ook maar al te graag tegen alles en iedereen die in jouw ogen 'rijk' is. Dus dat is een beetje hypocriet wat je nu doet.
Naar beneden toe ook. Die lui leveren toch niets op.quote:Op woensdag 17 mei 2017 19:17 schreef torentje het volgende:
[..]
Naar boven mag met alle macht getrapt worden. Hadden ze maar niet zo lang en zo breed moeten worden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Breitling - Instruments for Professionals
quote:Op woensdag 17 mei 2017 19:24 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Naar beneden toe ook. Die lui leveren toch niets op.Die lui leveren wel wat op en zijn het verschil tussen pakweg Brazilië of DenemarkenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
Dat doen ze niet in andere West Europese landen, waar de laaggeletterdheid niet toe neemt?quote:Op woensdag 17 mei 2017 19:35 schreef MichaelScott het volgende:
Mensen spelen tegenwoordig liever Candy Crush dan dat ze een boek of een krant lezen. Niet gek dat de laaggeletterdheid dan toeneemt.
Maakt het wat uit? De situatie is zoals ie is, en er gaat echt niks aan veranderen.quote:Op woensdag 17 mei 2017 19:41 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat doen ze niet in andere West Europese landen, waar de laaggeletterdheid niet toe neemt?
Dus jij bent hier niet serieus aan het discussiëren. Check.quote:Op woensdag 17 mei 2017 19:03 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Andere situatie. Bij die vergaderingen is het on topic en luistert men ook.
Niet off topic willen gaan = niet serieus willen discussiëren.quote:Op woensdag 17 mei 2017 19:54 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dus jij bent hier niet serieus aan het discussiëren. Check.
Alfabetisme is ook in o.a. Duitsland, Noorwegen, Denemarken en Zweden gedaald.quote:Op woensdag 17 mei 2017 19:41 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat doen ze niet in andere West Europese landen, waar de laaggeletterdheid niet toe neemt?
De waarde van een persoon zit hem niet alleen maar in diens economische verdiensten. Daarom is een waardig bestaan voor elke inwoner van dit land ook zo belangrijk.quote:Op woensdag 17 mei 2017 17:44 schreef hottentot het volgende:
[..]
Daarin heeft niet iedereen dezelfde mening. Ik vind bijvoorbeeld dat het voor het land en de economie beter is als eerst de middenklasse weer het vet op de botten terugkrijgt. Mensen die om wat voor reden dan ook niets bijdragen komen daarna misschien aan de beurt.
Dat fabeltje geloof ik nog steeds niet. Ik werk regelmatig echt keihard en ik zie mensen om mij heen minder hard werken, maar er veel meer voor betaald krijgen. Ze verdienen niet meer geld, maar ze krijgen het wel.quote:Op woensdag 17 mei 2017 18:44 schreef ssebass het volgende:
[..]
Dank.quote:Op woensdag 17 mei 2017 20:20 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Alfabetisme is ook in o.a. Duitsland, Noorwegen, Denemarken en Zweden gedaald.
http://www.keepeek.com/Di(...)9264258051-en#page62
Figuur 2.20
Inkomensongelijkheid is tegenwoordig off topic als het over armoede gaat?quote:Op woensdag 17 mei 2017 20:00 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Niet off topic willen gaan = niet serieus willen discussiëren.
Logisch!
Armoede in Nederland is de bus niet kunnen betalen, kleding tweede hands kopen en sowieso niet op vakantiequote:Op woensdag 17 mei 2017 09:42 schreef Yreal het volgende:
[..]
steek de grens eens over een vertel mensen wat het minimumloon is. Kijken wat een duitser verdient...
Armoede in nederland is met de bus moeten, je kleren bij de c&a kopen en niet op allin vakantie naar bali kunnen.
Wat denk jij nu dat de reden is van de toename van laaggeletterdheid? Want in Zweden is er toch geen guurrechtse neoliberale wind opgestoken? Tenminste, ik las van de week dat je Zweden een voorbeeld vind van hoe het wel moet.quote:Op woensdag 17 mei 2017 20:53 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dank.
Dat verklaart mede de afname van empathie onder millennials. Want het is bekend dat mensen 'softer' worden van boeken lezen. Ook softer tav machtigen overigens.
Armoede neemt wereldwijd nog steeds af. In Azie neemt de welvaart bijv heel erg toe, helaas gaat dat ten koste van een deel van de bevolking van de westerse maatschappijen.quote:Op woensdag 17 mei 2017 12:59 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ten eerste praat ik daar niet over maar praatte Dwersdiever daarover, waarop ik reageerde.
Ten tweede nam de armoede na 1750 min of meer consequent af. Op welke basis noem je de 'meerderheid' arm? Dat is al snel een relatieve definitie. Tov de situatie in 1750 was vrijwel niemand meer arm, maar, zoals de analfabetisme discussie laat zien, de eisen nemen ook toe. En als Nederland het niet doet, dan dwingt de economie van de wereld je daar wel toe.
Leuk neoliberaal frame weer. Mensen slikken dat soort corporate media praat voor zoete koekquote:Op donderdag 18 mei 2017 11:08 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Armoede neemt wereldwijd nog steeds af. In Azie neemt de welvaart bijv heel erg toe, helaas gaat dat ten koste van een deel van de bevolking van de westerse maatschappijen.
Hou toch op. je ontkent dus dat de gehele mensheid het gemiddeld beter heeft als 100 jaar geleden ondanks dat er veel meer mensen bij gekomen zijn?quote:Op donderdag 18 mei 2017 11:26 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Leuk neoliberaal frame weer. Mensen slikken dat soort corporate media praat voor zoete koek
Een rivier is gemiddeld 1 meter diep. En man probeert over te steken en verdrinkt toch - Emiel Roemerquote:Op donderdag 18 mei 2017 11:33 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Hou toch op. je ontkent dus dat de gehele mensheid het gemiddeld beter heeft als 100 jaar geleden ondanks dat er veel meer mensen bij gekomen zijn?
Wat overigens wel jouw eigen uitspraak tegenspreekt:quote:Op donderdag 18 mei 2017 11:33 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Hou toch op. je ontkent dus dat de gehele mensheid het gemiddeld beter heeft als 100 jaar geleden ondanks dat er veel meer mensen bij gekomen zijn?
quote:Op donderdag 18 mei 2017 11:08 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
In Azie neemt de welvaart bijv heel erg toe, helaas gaat dat ten koste van een deel van de bevolking van de westerse maatschappijen.
Had hij maar niet moeten zuipen voordat hij probeerde kruipend de rivier over te stekenquote:Op donderdag 18 mei 2017 11:45 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Een rivier is gemiddeld 1 meter diep. En man probeert over te steken en verdrinkt toch - Emiel Roemer
Hoezo? Overal hebben we het als mensheid beter als 100 jaar geleden. Tuurlijk leveren we in het westen welvaart in ten behoeve van de rest van de wereld.quote:Op donderdag 18 mei 2017 11:51 schreef NgInE het volgende:
[..]
Wat overigens wel jouw eigen uitspraak tegenspreekt:
[..]
Boris, ik heb je wel een iets nuttigs zien posten, zo'n dieptepunt had ik van jou niet verwacht.quote:Op donderdag 18 mei 2017 11:52 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Had hij maar niet moeten zuipen voordat hij probeerde kruipend de rivier over te steken
Ik denk niet dat dit zo werkt. Want als Azie het beter krijgt, dan kunnen ze ook kwalitatief betere producten leveren. Net zo als dat Westerse bedrijven bekend staan om hun kwaliteitsproducten. Dus iedereen zou er van moeten profiteren.quote:Op donderdag 18 mei 2017 11:53 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Hoezo? Overal hebben we het als mensheid beter als 100 jaar geleden. Tuurlijk leveren we in het westen welvaart in ten behoeve van de rest van de wereld.
Hey, klopkoek, je gaat deze post hier wel stilletjes voorbij, maar geef eens antwoord op de vraag die VEM2012 hier aan je stelt?quote:Op woensdag 17 mei 2017 22:44 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wat denk jij nu dat de reden is van de toename van laaggeletterdheid? Want in Zweden is er toch geen guurrechtse neoliberale wind opgestoken? Tenminste, ik las van de week dat je Zweden een voorbeeld vind van hoe het wel moet.
Dat gaat natuurlijk niet zo op. De markt is nog maar beperkt. De groep die koopt wordt steeds iets groter omdat de welvaart van de chinezen toeneemt. maar ze hebben in eerste instantie die welvaart verworven door laag geschoolde arbeid bij ons te ontrekken. Dus is er bij ons minder laaggeschoold werk. De mensen in die groep zijn er dus op achteruit gegaan, ten koste van de laaggeschoolde arbeider in Azië.quote:Op donderdag 18 mei 2017 12:09 schreef NgInE het volgende:
[..]
Ik denk niet dat dit zo werkt. Want als Azie het beter krijgt, dan kunnen ze ook kwalitatief betere producten leveren. Net zo als dat Westerse bedrijven bekend staan om hun kwaliteitsproducten. Dus iedereen zou er van moeten profiteren.
Je spreekt jezelf tegen en ik verwijs naar het artikel post #46 hier.quote:Op donderdag 18 mei 2017 11:33 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 17 mei 2017 22:44 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wat denk jij nu dat de reden is van de toename van laaggeletterdheid? Want in Zweden is er toch geen guurrechtse neoliberale wind opgestoken? Tenminste, ik las van de week dat je Zweden een voorbeeld vind van hoe het wel moet.
Waar blijft je reactie?quote:Op donderdag 18 mei 2017 18:55 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Je spreekt jezelf tegen en ik verwijs naar het artikel post #46 hier.
Te weten: 'geef de schuld niet aan globalisering'
POL / De rot zit diep
Daar wordt jouw determinisme (die in het rechtse onderdrukkers straatje past) prima ontkracht. Het determinisme dat de welvaart in Azië ten koste gaat van het Westen is een foutieve causale relatie
quote:Op woensdag 17 mei 2017 22:44 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Hier is in het kort mijn reactie:quote:
https://en.wikipedia.org/(...)2010.E2.80.932014.29quote:The political debate came from 2013 to be highly dominated by issues where the Government came in a defense mode, in particular for the poor performance of Swedish pupils in the international study of school performance, the Programme for International Student Assessment, and profits gained in private welfare, especially after the economic collapse that had preceded the closure of school group JB Education AB and questions of how key people in the Government, including himself, acted in the N.V. Nuon Energy affair.
Eerst pakken ze onze kinderarbeid af en nu ook nog het laaggeschoolde werk! Hoewel; automatisering heeft daar ook een hoop mee te maken.quote:Op donderdag 18 mei 2017 15:46 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Dat gaat natuurlijk niet zo op. De markt is nog maar beperkt. De groep die koopt wordt steeds iets groter omdat de welvaart van de chinezen toeneemt. maar ze hebben in eerste instantie die welvaart verworven door laag geschoolde arbeid bij ons te ontrekken. Dus is er bij ons minder laaggeschoold werk. De mensen in die groep zijn er dus op achteruit gegaan, ten koste van de laaggeschoolde arbeider in Azië.
Waarom moet hun leven nog comfortabeler worden dan het al is?quote:Op donderdag 18 mei 2017 22:07 schreef NgInE het volgende:
[..]
Eerst pakken ze onze kinderarbeid af en nu ook nog het laaggeschoolde werk! Hoewel; automatisering heeft daar ook een hoop mee te maken.
Aan de andere kant kun je voor weinig geld veel dingen kopen bij de Action en dat komt allemaal uit China. Kun je als laaggeschoolde van je bijstandsuitkering toch nog een beetje een fijn bestaan hebben.
Als laaggeschoold werk echt weg is uit Nederland, dan moet daar toch iets op worden bedacht. Of laaggeschoolde mensen moeten een opleiding kunnen volgen of de bijstand moet omhoog, zodat ze toch een comfortabel leven kunnen hebben.
Omdat het altijd beter kan. Omdat het altijd beter wordt, tenminste als je kijkt naar de geschiedenis.quote:Op donderdag 18 mei 2017 22:11 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Waarom moet hun leven nog comfortabeler worden dan het al is?
Dit inderdaad. Door dat conservatieve denken raakt Nederland gewoon achterop. Als ze ook zo hadden gedacht bij de concurrentie van kinderarbeid, zoals jij zegt, dan was Nederland nu van het niveau Roemenië geweest. Leuk voor de bovenlaag, niet voor de rest (los van dat de bovenlaag in pakweg Frankrijk nog rijker en gelukkiger is dan Roemenie).quote:Op donderdag 18 mei 2017 22:07 schreef NgInE het volgende:
[..]
Eerst pakken ze onze kinderarbeid af en nu ook nog het laaggeschoolde werk! Hoewel; automatisering heeft daar ook een hoop mee te maken.
Aan de andere kant kun je voor weinig geld veel dingen kopen bij de Action en dat komt allemaal uit China. Kun je als laaggeschoolde van je bijstandsuitkering toch nog een beetje een fijn bestaan hebben.
Als laaggeschoold werk echt weg is uit Nederland, dan moet daar toch iets op worden bedacht. Of laaggeschoolde mensen moeten een opleiding kunnen volgen of de bijstand moet omhoog, zodat ze toch een comfortabel leven kunnen hebben.
Op zichzelf zit het nog altijd in de lift. Men kan wellicht niet meer kopen, maar de kwaliteit van wat men kan kopen is wel toegenomen.quote:Op donderdag 18 mei 2017 22:14 schreef NgInE het volgende:
[..]
Omdat het altijd beter kan. Omdat het altijd beter wordt, tenminste als je kijkt naar de geschiedenis.
Gun elkaar gewoon een normaal leven. Dan komt alles goed.quote:Op donderdag 18 mei 2017 22:14 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dit inderdaad. Door dat conservatieve denken raakt Nederland gewoon achterop. Als ze ook zo hadden gedacht bij de concurrentie van kinderarbeid, zoals jij zegt, dan was Nederland nu van het niveau Roemenië geweest. Leuk voor de bovenlaag, niet voor de rest (los van dat de bovenlaag in pakweg Frankrijk nog rijker en gelukkiger is dan Roemenie).
Omdat er 30% vanaf is gepakt sinds 1980. Juist met fnuikende gevolgen voor de verdiencapaciteit.quote:Op donderdag 18 mei 2017 22:11 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Waarom moet hun leven nog comfortabeler worden dan het al is?
Dat is gewoon niet waar, Klopkoek.quote:Op donderdag 18 mei 2017 22:17 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Omdat er 30% vanaf is gepakt sinds 1980. Juist met fnuikende gevolgen voor de verdiencapaciteit.
Een Afrikaan die elke dag drie uur heen en weer moet lopen voor water komt ook niet vooruit. En het land ook niet.
Aan de andere kant is dat toch een stukje cultuur. Goedkope bouw hoort ook een beetje bij een stad vind ik, dat zie je in andere landen ook. Maar het mag zeker duurzamer en mooier.quote:Op donderdag 18 mei 2017 22:17 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Op zichzelf zit het nog altijd in de lift. Men kan wellicht niet meer kopen, maar de kwaliteit van wat men kan kopen is wel toegenomen.
Je wil echt een jaren 60 flatje niet vergelijken met wat nu gebouwd wordt hoor. En die jaren 60 meuk die niet gesloopt wordt, die wordt in ieder geval nog wat aangepast (energiezuiniger, betere keukens, betere badkamers).
Jawel.quote:
Jij gelooft ook dat de ellende waar Trump in beland is een neoliberaal plot is.quote:Op donderdag 18 mei 2017 22:21 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Jawel.
https://joop.vara.nl/nieu(...)t-armen-steeds-armer
Het CBS is politiek gestuurd (de laatste 15 jaar) en werkt met totaal onrealistische CPI mandjes.
Ook hier dan maar even:quote:Op donderdag 18 mei 2017 22:17 schreef NgInE het volgende:
[..]
Gun elkaar gewoon een normaal leven. Dan komt alles goed.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.https://fd.nl/blogs/11880(...)aan-de-globalisering
Ander artikel van FDSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Voor Nederlanders tussen de 18 en 64 jaar daalde inkomenszekerheid na 1990. Op een schaal van één tot en met tien bedroeg het rapportcijfer destijds een 7,5. In 2015 was dit teruggelopen naar een 4,7.
[...]
De verminderde inkomenszekerheid voor de potentiële beroepsbevolking is volgens Vrooman vooral problematisch omdat in dezelfde periode ook de werkzekerheid afbrokkelde. Terwijl de inkomensbescherming afnam als gevolg van overheidsbeleid, werd werk onzekerder door veranderingen op de arbeidsmarkt. Arbeidsovereenkomsten voor onbepaalde tijd maakten plaats voor tijdelijke en flexibele contracten; het aantal zelfstandigen nam een hoge vlucht.
Om 'spijkerhard' aan te tonen dat de toegenomen inkomens- en werkonzekerheid hebben bijgedragen aan de opdeling van de samenleving, zijn preciezere gegevens nodig, zegt Vrooman. Maar de onderzoeker denkt wel dat dit is gebeurd."Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
Goedkope bouw is ellendig. Wat in de jaren 60 acceptabel was is dat nu totaal niet meer. Ook vanuit duurzaamheid geredeneerd.quote:Op donderdag 18 mei 2017 22:20 schreef NgInE het volgende:
[..]
Aan de andere kant is dat toch een stukje cultuur. Goedkope bouw hoort ook een beetje bij een stad vind ik, dat zie je in andere landen ook. Maar het mag zeker duurzamer en mooier.
Smartphones blijven ongeveer even duur door de jaren heen, maar ze worden wel steeds beter. Dat soort dingen zie ik graag.
Robin Fransman is net als jij een VVDer en roept ook al een aantal jaren dat de CBS cijfers wat dat betreft niet kloppen (en hun ongelijkheidsindicatoren te laag worden voorgesteld, tov andere landen die dat beter doen). Dat de inflatie te laag wordt voorgesteld, zeker voor lagere inkomens, en de ongelijkheid veel te laag.quote:Op donderdag 18 mei 2017 22:23 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Jij gelooft ook dat de ellende waar Trump in beland is een neoliberaal plot is.
Het. Is. Gewoon. Niet. Waar.
Kijk eens met je eigen ogen in plaats van steeds maar die ene persoon na te blaten die roeptoetert wat jij graag wil horen.
Helemaal mee eens.quote:Op donderdag 18 mei 2017 22:27 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Goedkope bouw is ellendig. Wat in de jaren 60 acceptabel was is dat nu totaal niet meer. Ook vanuit duurzaamheid geredeneerd.
Een moderne woning is ook veel gezonder om in te wonen. En dat gun ik de mensen in de bijstand dan weer wel. Luxe is iets waar je minder snel mee moet zijn bij een basisvoorziening. De basis moet solide zijn, dat is waar het (wat mij betreft) om gaat.
quote:Op donderdag 18 mei 2017 22:26 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ook hier dan maar even:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.https://fd.nl/blogs/11880(...)aan-de-globalisering
Ander artikel van FDCombineer dit met de koppelingspolitiek zoals hier voorgesteld ( http://www2.econ.uu.nl/us(...)0in%20crisistijd.pdf ) en iedereen snapt dat dan mensen om en nabij het minimumloon en de bijstand het moeilijk hebben,SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Voor Nederlanders tussen de 18 en 64 jaar daalde inkomenszekerheid na 1990. Op een schaal van één tot en met tien bedroeg het rapportcijfer destijds een 7,5. In 2015 was dit teruggelopen naar een 4,7.
[...]
De verminderde inkomenszekerheid voor de potentiële beroepsbevolking is volgens Vrooman vooral problematisch omdat in dezelfde periode ook de werkzekerheid afbrokkelde. Terwijl de inkomensbescherming afnam als gevolg van overheidsbeleid, werd werk onzekerder door veranderingen op de arbeidsmarkt. Arbeidsovereenkomsten voor onbepaalde tijd maakten plaats voor tijdelijke en flexibele contracten; het aantal zelfstandigen nam een hoge vlucht.
Om 'spijkerhard' aan te tonen dat de toegenomen inkomens- en werkonzekerheid hebben bijgedragen aan de opdeling van de samenleving, zijn preciezere gegevens nodig, zegt Vrooman. Maar de onderzoeker denkt wel dat dit is gebeurd."quote:"Maar zelfs bij een
volledige netto-netto-koppeling tussen de uitkeringen
en het minimumloon zal bij de koppelingssystematiek
van de WKA toch het netto inkomen van
de uitkeringsontvangers structureel achterblijven
bij dat van de loontrekkenden. Dat komt omdat er
bovenop de stijging van de contractlonen, relevant
voor de koppeling, ook nog incidentele loonstijgingen
zijn. Deze incidentele loonstijgingen werken wel
door in het gemiddelde bruto en netto inkomen van
de loontrekkenden, maar niet in die van de uitkeringsontvangers,
omdat de koppeling de incidentele
loonstijgingen buiten beschouwing laat. Over de hele
periode 1970–2009 was die gemiddeld een procent
per jaar. Om de gedachten te bepalen: bij een
gemiddelde jaarlijkse stijging van de contractlonen
met drie procent en een incidentele loonstijging van
jaarlijks een procent stijgen de uitkeringen over een
periode van veertig jaar met een ononderbroken kop
peling met een factor 1,0340, terwijl de lonen stijgen
met een factor 1,0440. De verhouding tussen uitkering
en het gemiddelde loon is dan aan het eind nog
maar twee derde (1,0340 / 1,0440 = 0,68) van wat
het aan het begin was. Dit is ook wat er feitelijk is
gebeurd. Zo is met name door het in de jaren tachtig
gevoerde beleid van ontkoppeling de verhouding van
het bruto wml en het gemiddelde loon vanaf 1983
gedaald van 0,62 naar 0,50 (WRR, 2007). Vanwege
de koppeling van allerlei uitkeringen aan het wml
komt dit ook tot uitdrukking in de ontwikkeling van
de vervangingsratio, de verhouding van enerzijds het
gemiddelde netto beschikbare uitkeringsinkomen en
anderzijds het gemiddelde netto beschikbare looninkomen,
welke fors is gedaald, van 0,87 in 1970
naar 0,66 in 2009 (figuur 2). Het handhaven van de
koppeling anno 2009 stelt dus in relatieve termen
minder voor dan het handhaven van de koppeling in
de jaren zeventig, omdat het gemiddelde uitkeringsniveau
ten opzichte van de lonen is gedaald.Deuger, Woke & Gutmensch
[..]
Ook hier dan maar even:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.https://fd.nl/blogs/11880(...)aan-de-globalisering
Ander artikel van FDIk weet niet hoe oud jij bent, maar in 1980 had iemand in de bijstand gewoon minder luxe dan nu. Je kan op papier zeggen dat de woning niet groter is geworden, maar als je van een tochtig hok met een simpel keukentje en douche met gordijntje gaat naar een geïsoleerde woning met een keuken waar inbouwapparatuur in zit en een douche met fatsoenlijke wand, waar ook nog een fatsoenlijke straal uit komt (en toch waterbesparend), dan ben je er in the real world op vooruit gegaan.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Voor Nederlanders tussen de 18 en 64 jaar daalde inkomenszekerheid na 1990. Op een schaal van één tot en met tien bedroeg het rapportcijfer destijds een 7,5. In 2015 was dit teruggelopen naar een 4,7.
[...]
Om 'spijkerhard' aan te tonen dat de toegenomen inkomens- en werkonzekerheid hebben bijgedragen aan de opdeling van de samenleving, zijn preciezere gegevens nodig, zegt Vrooman. Maar de onderzoeker denkt wel dat dit is gebeurd."
Een enkel voorbeeld.
En het is wel zo logisch dat de 'basis' van nu niet hetzelfde is als die van 1750 en 1950 om mee te kunnen komen.quote:
Ik kom hier niet als vvd-er. Ik heb gewoon een eigen mening (zou je ook eens moeten proberen).quote:Op donderdag 18 mei 2017 22:27 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Robin Fransman is net als jij een VVDer en roept ook al een aantal jaren dat de CBS cijfers wat dat betreft niet kloppen (en hun ongelijkheidsindicatoren te laag worden voorgesteld, tov andere landen die dat beter doen). Dat de inflatie te laag wordt voorgesteld, zeker voor lagere inkomens, en de ongelijkheid veel te laag.
Mijn voorbeeld: in 2005 ging de nieuwe bijstand in. Dat was ook een grootschalige bezuinigingsoperatie. Toenmalig staatssecretaris Rutte zei letterlijk dat het bekende spreekwoordelijke bloemetje van Marga Klompé eraan ging.quote:Op donderdag 18 mei 2017 22:32 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe oud jij bent, maar in 1980 had iemand in de bijstand gewoon minder luxe dan nu. Je kan op papier zeggen dat de woning niet groter is geworden, maar als je van een tochtig hok met een simpel keukentje en douche met gordijntje gaat naar een geïsoleerde woning met een keuken waar inbouwapparatuur in zit en een douche met fatsoenlijke wand, waar ook nog een fatsoenlijke straal uit komt (en toch waterbesparend), dan ben je er in the real world op vooruit gegaan.
Een enkel voorbeeld.
Jij houdt geen rekening met dat de kwaliteit van alles beter wordt.quote:Op donderdag 18 mei 2017 22:35 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Mijn voorbeeld: in 2005 ging de nieuwe bijstand in. Dat was ook een grootschalige bezuinigingsoperatie. Toenmalig staatssecretaris Rutte zei letterlijk dat het bekende spreekwoordelijke bloemetje van Marga Klompé eraan ging.
Duidelijker kan het niet.
Dat is niet eens waar. Wasmachines gaan bijvoorbeeld veel minder lang mee dan vroeger. Heel veel apparaten, ook televisies, gaan veel minder lang mee. Expres. Planned obsolesence. Ovens gaan veel minder lang mee. De status quo verdedigers zullen vast zeggen "ja maar ze zijn ook complexer". Leuk...quote:Op donderdag 18 mei 2017 22:36 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Jij houdt geen rekening met dat de kwaliteit van alles beter wordt.
Dat mag, maar dat is wel je kop in het zand steken.
Dat apparaten minder lang meegaan blijkt in de praktijk niet eens waar te zijn. Daarnaast wassen ze nu beter, met minder energie en watergebruik en meer per keer.quote:Op donderdag 18 mei 2017 22:39 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat is niet eens waar. Wasmachines gaan bijvoorbeeld veel minder lang mee dan vroeger. Heel veel apparaten, ook televisies, gaan veel minder lang mee. Expres. Planned obsolesence.
En dit is dus een voorbeeld van wat ik al eerder bedoelde: creatief en slim om gaan met geld (edoch tijdrovend, dus gevangen in de fuik) wordt dan vanzelf weer aangegrepen om ze a la Fred Teeven naar beneden te trappen en geld af te pakken.
(De mogelijkheid om geld bij te verdienen als opmaat naar een echte baan - wat heel succesvol werkte - werd ook afgeschaft trouwens)
Je lult er leuk omheen maar mijn stelling dat er 30% vanaf is geroofd blijft gewoon overeind.quote:Op donderdag 18 mei 2017 22:41 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat apparaten minder lang meegaan blijkt in de praktijk niet eens waar te zijn. Daarnaast wassen ze nu beter, met minder energie en watergebruik en meer per keer.
Zie hierboven. Jouw stelling is werkelijk te bespottelijk voor woorden.quote:Op donderdag 18 mei 2017 22:47 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Je lult er leuk omheen maar mijn stelling dat er 30% vanaf is geroofd blijft gewoon overeind.
Gevolg van het Rutte en Teeven beleid is dat mensen opgesloten raken in de armoede. Ik ben wel klaar met de discussie trouwens. Ik heb mijn antwoord gegeven. Bart2002 en Papierversnipperaar hebben je goed door.
Relatieve armoede is ook armoede. Zoals NgIene hierboven al zegt: juist op die manier wordt globalisering of voorheen kinderarbeid een duistere kracht die deze groep mensen niet aan kan. Ga daar nou eens op in. De standaarden en eisen in de wereld gaan gewoon omhoog. Dit betekent uiteindelijk ook de neergang van een land als geheel.
[..]
Ander artikel van FDJe kunt gebeurtenissen altijd op meerdere manieren uitleggen, dus ik weet niet zeker of de catalist van de economische crisis nu echt het grootkapitaal was. Dan zou het allemaal de schuld van de rijken zijn. Is mij een beetje te kort door de bocht. Heel veel mensen hebben gewoon betalingen gedaan die ze eigenlijk niet konden doen, maar men kwam daar te laat achter.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Voor Nederlanders tussen de 18 en 64 jaar daalde inkomenszekerheid na 1990. Op een schaal van één tot en met tien bedroeg het rapportcijfer destijds een 7,5. In 2015 was dit teruggelopen naar een 4,7.
[...]
Om 'spijkerhard' aan te tonen dat de toegenomen inkomens- en werkonzekerheid hebben bijgedragen aan de opdeling van de samenleving, zijn preciezere gegevens nodig, zegt Vrooman. Maar de onderzoeker denkt wel dat dit is gebeurd."
Her klopt dat samenlevingen altijd onderverdeeld zijn in groepjes of 'klasse'. De films van The Hunger Games laten dit ook op een overdreven manier zien.
Voor de rest blijft de trend dat productiviteit omhoog gaat, maar de lonen zwakker zijn gaan groeien de afgelopen 20 jaar. Waar blijft al dat geld dat verdient wordt met die hogere productiviteit vraag ik mij dan af. In belastinginkomsten van de regering zie ik dat namelijk niet terug.Dat kon blijkbaar niet anders. Een erg rigoureuze ingreep toen de crisis al een tijdje voortduurde.quote:Op donderdag 18 mei 2017 22:33 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
En het is wel zo logisch dat de 'basis' van nu niet hetzelfde is als die van 1750 en 1950 om mee te kunnen komen.
Ook is het niet fraai wanneer gehandicapten en werklozen allemaal onder dezelfde regeling worden gedumpt m.i.
Sommige mensen worden erg benadeeld in onze samenleving. Als je meer van die mensen vraagt dan moet je er ook in willen investeren.Hoeveel jonko's moeten we smoken, voordat we vrij zijn, van dit regime?
We rennen in cirkeltjes en dat schiet niet op.quote:Op donderdag 18 mei 2017 22:51 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Zie hierboven. Jouw stelling is werkelijk te bespottelijk voor woorden.
Woningen zijn luxer en beter geworden, gezondheidszorg is verbeterd. De tv is van een klein zwartwitje naar een lcd, de vaste lijn was indertijd allesbehalve standaard, nu iedereen een smartphone. Bijstand had vroeger geen computer nu wel.quote:Op donderdag 18 mei 2017 23:05 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
We rennen in cirkeltjes en dat schiet niet op.
Ik zeg: McKinsey is niet gek.
Tel de prijsstijgingen van voedsel (vooral gezond voedsel - bewijs staat in dit draadje, 20% duurder), gas water en licht, de geplande bezuinigingen bij elkaar op en 30% is zeker niet ondenkbaar. Alles behalve. Combinatie van gestegen prijzen van levensbehoeften (sinds Paars continue BTW verhogingen) en mega bezuinigingen.
Rutte 1 haalde letterlijk 2000 euro van de bijstand af, maar dat weet je. En zo zijn er meer van dat soort momenten geweest waar reparaties niet tegenop wegen. Zoals te verwachten is bij centrum rechtse dominantie in kabinet samenstelling. Dat krijgt de PvdA nooit helemaal gerepareerd (los van dat ook daar hardvochtige bijstand slopers zitten zoals dijsselbloem)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |