In China kennen ze het ook niet ten opzichte van 100 jaar terug. En?quote:Op woensdag 17 mei 2017 10:06 schreef Grems het volgende:
[..]
Ik heb er ook geen moeite mee om de wereld voor iedereen mooier te maken, maar dan moet je het correct benoemen. Relatieve armoede, echte armoede kennen wij hier niet.
Klinkt allemaal heel cool, maar het is ook redelijk onderzocht en inmiddels geaccepteerd dat 'sociale uitsluiting' onderdeel is van een vicieuze (armoede) cirkel.quote:Op woensdag 17 mei 2017 10:02 schreef Grems het volgende:
Heeft prima zin, niet meekunnen met een schoolreisje is vervelend maar geen armoede, hoe hard het College dat ook roept.
Sociale uitsluiting![]()
![]()
![]()
The fuck heeft dat er nou weer mee te maken?quote:Saudi-Arabië toevallig ook hoofd van dit college of was dat een of ander VN dingetje?
Dat allochtonen hun kinderen geen Nederlands leren kan de VVD weinig aan doen natuurlijk.quote:Op woensdag 17 mei 2017 10:07 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
In China kennen ze het ook niet ten opzichte van 100 jaar terug. En?
Dat de laaggeletterdheid toe neemt is al erg genoeg. Dat is nou de apartheidspolitiek van de VVD
Er is in Nederland geen armoede.quote:Op woensdag 17 mei 2017 10:07 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Klinkt allemaal heel cool, maar het is ook redelijk onderzocht en inmiddels geaccepteerd dat 'sociale uitsluiting' onderdeel is van een vicieuze (armoede) cirkel.
Het is géén voorwaarde, dus dat je nooit arm wordt als je sociaal meedoet. Net als dat opleiding geen garantie is voor het uitsluiten van intellectuele armoede. Het is wel een onderdeel van de puzzel.
[..]
The fuck heeft dat er nou weer mee te maken?
Het neemt ook onder autochtonen toe en taalbeheersing leer je op school. Thuisonderwijs is iets van de middeleeuwen (waar de VVD onder het mom van kleine overheid en eigen verantwoordelijkheid graag naartoe wil).quote:Op woensdag 17 mei 2017 10:08 schreef Grems het volgende:
[..]
Dat allochtonen hun kinderen geen Nederlands leren kan de VVD weinig aan doen natuurlijk.
Taalbeheersing leer je thuis.quote:Op woensdag 17 mei 2017 10:10 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het neemt ook onder autochtonen toe en taalbeheersing leer je op school.
Er zijn in Nederland geen files.quote:
Het is geen apartheidspolitiek, maar er wordt wel meer eigen verantwoordelijkheid verwacht. Als mensen vast lopen wordt verwacht dat ze hulp vragen en dan krijgen ze de tools om het zelf te gaan kunnen.quote:Op woensdag 17 mei 2017 10:07 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
In China kennen ze het ook niet ten opzichte van 100 jaar terug. En?
Dat de laaggeletterdheid toe neemt is al erg genoeg. Dat is nou de apartheidspolitiek van de VVD
Wellus!quote:
Alsof we dat hadden tussen de jaren 50 en 80?quote:
Mijn definitie van armoede is dat je lijdt omdat je niet kunt voorzien in je eerste levensbehoeftes. In Nederland betekent dit constante waakzaamheid bij het uitgeven van zelfs het kleinste bedrag. En onderhandelen met allerlei instanties om maar net genoeg geld te hebben om niet in de schulden te belanden.quote:Op woensdag 17 mei 2017 09:57 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Als je armoede definieert als een bepaald inkomen wat gebruikelijk in een land, zoals 70% van het minimumloon of een bijstanduitkering, is het onoverkomelijk. Welke definitie het best recht doet aan het begrip en of het een schande is om arm te zijn is nogal cultureel bepaald.
https://decorrespondent.n(...)85513603992-212ad7ddquote:Op woensdag 17 mei 2017 10:12 schreef NgInE het volgende:
[..]
Mijn definitie van armoede is dat je lijdt omdat je niet kunt voorzien in je eerste levensbehoeftes. In Nederland betekent dit constante waakzaamheid bij het uitgeven van zelfs het kleinste bedrag. En onderhandelen met allerlei instanties om maar net genoeg geld te hebben om niet in de schulden te belanden.
En toch geloven veel mensen het fabeltje dat arme mensen hun geld uitgeven aan luxe artikelen.quote:Op woensdag 17 mei 2017 09:57 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het gemiddelde inkomen van een IPhone gebruiker ligt op 70000 euro.
Wat heeft het VMBO te maken met laagletterigheid. Leren lezen en schrijven doe je op de basisschool. Daar gaat nog steeds elk kind naar toe bij mijn weten. Hoe is armoede hier dan direct de oorzaak achter?quote:Op woensdag 17 mei 2017 09:40 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het VMBO is niet meer prima. Gaat de Amerikaanse/Engelse kant op.
het vermogen om onverwachte uitgaven op te lossen;quote:
Hier kan je ook aan voldoen met een mooi huis met bijbehorende spulletjes. Jouw definitie lijkt er meer een van onmogelijkheid tot budgetbeheersing?quote:Op woensdag 17 mei 2017 10:12 schreef NgInE het volgende:
[..]
Mijn definitie van armoede is dat je lijdt omdat je niet kunt voorzien in je eerste levensbehoeftes. In Nederland betekent dit constante waakzaamheid bij het uitgeven van zelfs het kleinste bedrag. En onderhandelen met allerlei instanties om maar net genoeg geld te hebben om niet in de schulden te belanden.
Niet volgens het artikel in de OP, vandaar dat ik dit topic heb aangemaakt.quote:Op woensdag 17 mei 2017 10:06 schreef Dven het volgende:
[..]
Doel moet uiteraard zijn dat iedereen een zo hoog mogelijke levensstandaard heeft, dat staat buiten kijf. Maar ook met een minimaal inkomen kan je in NL goed overleven. Dus het geschreeuw dat je online (zoals hier op Fok!) vaak leest over mensonterende omstandigheden is 'wat' overdreven.
Het valt mij inderdaad op dat het vernederen/kleineren van arme mensen erg in trek is. Dit komt denk ik omdat mensen het moeilijk vinden om te leven met de gedachten dat dit iedereen kan overkomen. Zelf rijke ondernemers kunnen bij wat tegenslag in de schuldsanering komen. Liever gelooft men dan de fabel dat het allemaal aan die arme mensen zelf liggen en dat succes altijd een keuze is.quote:Op woensdag 17 mei 2017 10:14 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
https://decorrespondent.n(...)85513603992-212ad7dd
Met dank aan de wetswijziging van 1998 (Paars).
Commerciële televisie en media voeden - om voor de hand liggende redenen - maar al te graag de stereotypen en de toenemende segregatie betekent dat men ook minder in aanraking komt met mensen die in armoede leven. 30 jaar neoconservatief beleid.quote:Op woensdag 17 mei 2017 10:14 schreef NgInE het volgende:
[..]
En toch geloven veel mensen het fabeltje dat arme mensen hun geld uitgeven aan luxe artikelen.
Mocht iemand er zin in hebben dan is hier een goed item over armoede in Nederland.
In tegendeel; arme mensen moeten experts zijn in budgetbeheersing, anders komen ze in de schulden. En niet elk mens is daar goed in; de grote blinde vlek in de 'participatiesamenleving' en het idee dat marktwerking alles goed maakt.quote:Op woensdag 17 mei 2017 10:15 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Hier kan je ook aan voldoen met een mooi huis met bijbehorende spulletjes. Jouw definitie lijkt er meer een van onmogelijkheid tot budgetbeheersing?
Herkenbaar is dat he, ken nog iemand die dat doet.quote:Op woensdag 17 mei 2017 10:07 schreef Dven het volgende:
[..]
Grappig dat jij de ene keer zo'n fan van criteria en statistiek bent en de andere keer weer totaal niet. Het is maar net hoe het in je straatje past. Grappig. Maar niet helemaal fair.
Ik heb nooit het conservatieve fetisjisme begrepen dat mensen aanspoort om op arme mensen te spugen. Neerkijken op mensen die het slechter hebben dan jij zelf is toch een beetje zielig vind ik. Naast terroristen zijn arme mensen staatsvijand nummer 1, want ze mogen niet bestaan in ons perfecte landje.quote:Op woensdag 17 mei 2017 10:17 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Commerciële televisie en media voeden - om voor de hand liggende redenen - maar al te graag de stereotypen en de toenemende segregatie betekent dat men ook minder in aanraking komt met mensen die in armoede leven. 30 jaar neoconservatief beleid.
Vakantie en auto blijf ik nog steeds luxe zaken vinden en geen basis behoeften. Ik ken genoeg mensen die genoeg geld hebben maar amper op vakantie gaan, geen auto of tv hebben. Dat is geen armoede.quote:Op woensdag 17 mei 2017 10:15 schreef Dven het volgende:
[..]
het vermogen om onverwachte uitgaven op te lossen;
vermogen om te betalen voor een week jaarlijkse vakantie weg van huis;
bestaan van achterstallige betalingen (hypotheek of huur betalingen, rekeningen van nutsbedrijven, of huurkoop afbetaling of andere leningen betalingen);
capaciteit om een maaltijd met vlees, kip, vis of vegetarisch equivalent elke tweede dag hebben;
capaciteit behouden huis voldoende te verwarmen;
het bezit van een wasmachine;
het bezit van een kleuren-tv;
bezit van een telefoon;
bezit van een eigen auto.
Ondanks dat er een redelijk saldo op mijn rekening staat scoor ik hoog wat betreft de armoede-indicator daar ik de laatste drie niet bezit.
Ik denk inderdaad dat arme mensen arm kunnen zijn door een enorme aanval van pech of door een opstapeling van soms kleine factoren die samen maken dat iemand niet zijn maximale capaciteit kan benutten. Als er ingezet wordt op betere zelfredzaamheid en uit armoede geraken, door die factoren aan te pakken, is dat toch niet vernederen?quote:Op woensdag 17 mei 2017 10:19 schreef NgInE het volgende:
[..]
In tegendeel; arme mensen moeten experts zijn in budgetbeheersing, anders komen ze in de schulden. En niet elk mens is daar goed in; de grote blinde vlek in de 'participatiesamenleving' en het idee dat marktwerking alles goed maakt.
Arme mensen blijken uit onderzoek juist heel creatief te zijn in het omgaan met weinig geld. In Amerika en Engeland althans - in het kleine Nederland bestaat de urgentie voor dat onderzoek niet. Maarja, dat 'succes' wordt dan weer aangegrepen om de duimschroeven verder aan te draaien.quote:Op woensdag 17 mei 2017 10:22 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Ik denk inderdaad dat arme mensen arm kunnen zijn door een enorme aanval van pech of door een opstapeling van soms kleine factoren die samen maken dat iemand niet zijn maximale capaciteit kan benutten. Als er ingezet wordt op betere zelfredzaamheid en uit armoede geraken, door die factoren aan te pakken, is dat toch niet vernederen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |