abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 20 april 2008 @ 10:15:26 #1
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_58173055
quote:
Armoede steeds ongelijker

SAMENVATTING
Armoede in Nederland wordt door veel sociale wetenschappers in toenemende mate als tijdelijk getypeerd. Uit de recente wetenschappelijke studie "Het einde van duurzame armoede?" van de Rotterdamse sociologen Peter Achterberg en Erik Snel blijkt dat dit niet waar is. Sterker nog, armoede krijgt in ons land een steeds langduriger karakter en is steeds oneerlijker verdeeld.

Armoede blijkt geen tijdelijk maar juist een permanent karakter te krijgen, schrijven Achterberg en Snel in het blad Sociologie. De sociologen baseren zich op sociaal-economische gegevens van de jaren tachtig van de vorige eeuw tot en met het begin van deze eeuw. Het wordt voor mensen die in armoede verkeren steeds moeilijker om uit deze armoede te ontsnappen en een bestaan boven de armoedegrens op te bouwen.

Ook het veel naar voren gebrachte idee dat vroeger of later iedereen wel een korte periode in aanraking komt met armoede is in deze studie onderzocht. Achterberg en Snel laten zien dat armoede helemaal niet ‘eerlijker’ of ‘democratischer’ verspreid raakt: het zijn in toenemende mate lager opgeleiden, jongeren en vrouwen die niet kunnen ontsnappen aan een leven onder de armoedegrens.

Artikel: P. Achterberg & E. Snel (2008) “Het einde van duurzame armoede? Over ‘vertijdelijking’ en ‘verduurzaming’ van armoede” In: Sociologie 4 (1): 53-68.
http://www.kennislink.nl/web/show?id=201288

Artikel is hier te lezen.

Goh, dat armoede steeds permanenter wordt in vergelijking met de jaren '80 gaat toch behoorlijk in tegen de liberale prietpraatverhaaltjes dat als je in deze liberale tijd maar hard genoeg je best doet je er vanzelf wel komt.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  † In Memoriam † zondag 20 april 2008 @ 10:18:11 #2
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_58173088
quote:
Op zondag 20 april 2008 10:15 schreef Klopkoek het volgende:
Goh, dat armoede steeds permanenter wordt in vergelijking met de jaren '80 gaat toch behoorlijk in tegen de liberale prietpraatverhaaltjes dat als je in deze liberale tijd maar hard genoeg je best doet je er vanzelf wel komt.
Waar heb je het over? Je wil toch niet zeggen dat onze afgedwongen sociale gigant van een overheid iets met liberaal te maken heeft?
Carpe Libertatem
pi_58173508
het is wereldwijd zo... niet alleen in NL.
Free people own guns! Slaves do not!
  zondag 20 april 2008 @ 10:56:20 #4
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_58173559
Wat ik een beetje uit dat artikel opmaak is dat vooral laagopgeleide mensen die arm zijn er moeilijk uitkomen. Iets dat in de moderne globaliserende maatschappij niet vreemd is. Dom werk dat iedereen kan is minder waard en daar is weinig tegen te doen.

MIjn idee zou zijn dat je iedereen de mogelijkheden bied om iets te leren zodat laagopgeleiden hun positie zelf kunnen versterken.
  zondag 20 april 2008 @ 11:02:26 #5
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_58173636
Ach er zal altijd wel iets van armoede bestaan, dat ga je met geen enkel politieksysteem tegen.

Het probleem ligt er gewoon aan dat er altijd "losers" zullen zijn, dat is verder niet beledigend bedoelt, maar er zijn binnen een bevolking altijd mensen die net iets minder hebben dat het gemiddelde, afhankelijk van het land, noem je dat al snel armoede.

En tja...Nederland heeft verder sinds de 2e wereld oorlog nog nooit een liberaal systeem gehad, dus daar kan het verder niet aan liggen en dat de sociaal-democratische "heil-staat" dit ook niet kan tegengaan wordt wel bewezen door het feit dat armoede, in wat voor een vorm dan ook, altijd heeft bestaan, ook in de jaren 80, alleen durften mensen het toen niet hardop te zeggen.

Wat dat betreft is het alleen maar een verbetering dat mensen die arm zijn, er tegenwoordig tenminste wel durven voor uit te komen, want als je het probleem nooit benoemt, zal het ook nooit worden aangepakt...lijkt me.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  zondag 20 april 2008 @ 11:09:03 #6
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_58173712
quote:
Op zondag 20 april 2008 10:56 schreef Hexagon het volgende:
Wat ik een beetje uit dat artikel opmaak is dat vooral laagopgeleide mensen die arm zijn er moeilijk uitkomen. Iets dat in de moderne globaliserende maatschappij niet vreemd is. Dom werk dat iedereen kan is minder waard en daar is weinig tegen te doen.

MIjn idee zou zijn dat je iedereen de mogelijkheden bied om iets te leren zodat laagopgeleiden hun positie zelf kunnen versterken.
Je leest over de determinanten geslacht en leeftijd heen. Als je goed leest dan verwerpen zij de meritocratiseringsthese.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 20 april 2008 @ 11:11:19 #7
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_58173742
quote:
Op zondag 20 april 2008 11:02 schreef Semisane het volgende:
Ach er zal altijd wel iets van armoede bestaan, dat ga je met geen enkel politieksysteem tegen.

Het probleem ligt er gewoon aan dat er altijd "losers" zullen zijn, dat is verder niet beledigend bedoelt, maar er zijn binnen een bevolking altijd mensen die net iets minder hebben dat het gemiddelde, afhankelijk van het land, noem je dat al snel armoede.

En tja...Nederland heeft verder sinds de 2e wereld oorlog nog nooit een liberaal systeem gehad, dus daar kan het verder niet aan liggen en dat de sociaal-democratische "heil-staat" dit ook niet kan tegengaan wordt wel bewezen door het feit dat armoede, in wat voor een vorm dan ook, altijd heeft bestaan, ook in de jaren 80, alleen durften mensen het toen niet hardop te zeggen.

Wat dat betreft is het alleen maar een verbetering dat mensen die arm zijn, er tegenwoordig tenminste wel durven voor uit te komen, want als je het probleem nooit benoemt, zal het ook nooit worden aangepakt...lijkt me.
De PvdA heeft het niet zo vaak voor het zeggen gehad in Nederland. De VVD heeft veel vaker in de regering gezeten dan de PvdA.

En ja, armoede zal er altijd zijn, maar dat de permanente armoede in Nederland toe neemt is niet iets om met een relativerend verhaaltje af te doen.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_58173786
quote:
Op zondag 20 april 2008 10:56 schreef Hexagon het volgende:
Als ik het goed begrepen heb ligt daar een probleem in het onderwijs. De LTS-ers van vroeger schijnen nu van alles te moeten leren, van filosofie tot persoonlijke hygiene, maar een beetje goed metaal leren vouwen of hout bewerken is er niet meer bij. Met het vertrekken van het lopende bandwerk naar het buitenland wordt de noodzaak alleen maar groter voor veel bedrijvigheid in laagopgeleid maar hoogwaardig vakmanschap.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_58174000
Armoede zal blijven bestaan zolang de regering maatregelen neemt die vooral de lagere inkomens treffen, maar omdat ze lullen dat gemiddeld er weinig veranderd valt het niet op.

Neem nu de zorgverzekering, Degene die hiervan profiteerden zijn de hogere inkomens, het hardst getroffen zijn de lagere inkomens. Net zoals de aankomende btw verhoging.
Daar dit wettelijke maatregelen zijn zal de armoede toenemen.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
  zondag 20 april 2008 @ 11:27:58 #10
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_58174020
Zonder armoede geen rijkdom.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zondag 20 april 2008 @ 11:33:09 #11
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_58174107
quote:
Op zondag 20 april 2008 11:11 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

De PvdA heeft het niet zo vaak voor het zeggen gehad in Nederland. De VVD heeft veel vaker in de regering gezeten dan de PvdA.
Ja, en de CDA nog vaker....je punt is? Welke kabinetten zijn dan liberaal geweest? Er zijn hooguit wat sociaal-liberale kabinetten geweest, met de nadruk op sociaal, maar echt liberaal is Nederland niet meer geweest sinds de 2e wereld oorlog. Of je moet paars 1 de belichaming van liberaal vinden.
quote:
En ja, armoede zal er altijd zijn, maar dat de permanente armoede in Nederland toe neemt is niet iets om met een relativerend verhaaltje af te doen.
Ah een paniek is meer op zijn plaats? Ik zou eerst even kijken dit niet een fluctuatie is, er zijn wel vaker tijden geweest waar "perminente" armoede groter was dan daarvoor of daarna. Perminent is dan in dit geval niet zo heel erg perminent, 1 hooguit 2 generaties

Of wellicht komt het doordat armoede tegenwoordig eerder en meer wordt gemeld dan in de jaren 80? Toen het toch nog redelijk taboe was om dat zelfs in de politiek toe te geven?

Hoe dan ook zie ik nog steeds niet wat het liberalisme hiermee te maken heeft.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  † In Memoriam † zondag 20 april 2008 @ 11:35:28 #12
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_58174158
quote:
Op zondag 20 april 2008 11:11 schreef Klopkoek het volgende:
PvdA - 12
VVD - 15

Aantal kabinetten geteld: 27

bron
Carpe Libertatem
  zondag 20 april 2008 @ 12:06:27 #13
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_58174895
quote:
Op zondag 20 april 2008 11:27 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Idd, maar ik ben benieuwd of deze bron door meerder bronnen gesteund wordt
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_58175262
quote:
Op zondag 20 april 2008 12:06 schreef Martijn_77 het volgende:

Idd, maar ik ben benieuwd of deze bron door meerder bronnen gesteund wordt
Dat is om te beginnen interessant, want verreweg de meeste bronnen geven met duidelijke cijfers aan dat zowel in Nederland als wereldwijd de armoede afneemt.

Wat je wel merkt is dat er groepen zijn die niet meer uit uitkeringssituaties komen. Generaties die zijn opgegroeid met uitkeringen, waarbij ouders uitkering hadden en hun kinderen uitkeringen hebben. Dat past wel een beetje bij wat wordt gesignaleerd. Een van de belangrijkste oorzaken daarvan is dat aan de onderkant van de samenleving steeds minder prikkels zijn om te gaan werken. Dat lijkt mij niet bepaald iets waar je de VVD voor verantwoordelijk zou houden, maar Klopkoek zal er ongetwijfeld een draai aan kunnen geven.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_58176005
quote:
Op zondag 20 april 2008 12:28 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dat is om te beginnen interessant, want verreweg de meeste bronnen geven met duidelijke cijfers aan dat zowel in Nederland als wereldwijd de armoede afneemt.

Wat je wel merkt is dat er groepen zijn die niet meer uit uitkeringssituaties komen. Generaties die zijn opgegroeid met uitkeringen, waarbij ouders uitkering hadden en hun kinderen uitkeringen hebben. Dat past wel een beetje bij wat wordt gesignaleerd. Een van de belangrijkste oorzaken daarvan is dat aan de onderkant van de samenleving steeds minder prikkels zijn om te gaan werken. Dat lijkt mij niet bepaald iets waar je de VVD voor verantwoordelijk zou houden, maar Klopkoek zal er ongetwijfeld een draai aan kunnen geven.
Als je gaat werken en zelf je geld moet gaan verdienen en beheren, dan valt er pardoes een hoop kunstmatige vangnetten weg. Als je wasmachine kapot gaat en je je uitkering opgezopen hebt, net als je vader en de zijne voor hem, dan krijg je van de bijzondere bijstand een nieuwe. Heb je netjes geld gespaard of werk je, dan mag je hem zelf ophoesten. Huursubsidie wordt ook minder en nog meer toeslagen. Er is ergens een omslagpunt waar je als je werkt op nog minder bestedingsruimte uitkomt dan als je een uitkering hebt!
Plus dat als je uit werken gaat, je niet meer dubbel kunt scoren met én uitkering én zwart werk ernaast zoals heling, wat het patroon was in de tuigwijken waar ik heb gewoond.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  zondag 20 april 2008 @ 13:07:08 #16
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_58176027
quote:
Op zondag 20 april 2008 12:28 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dat hoef ik niet eens want dat vetgedrukte is natuurlijk flauwekul.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zondag 20 april 2008 @ 13:09:23 #17
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_58176090
quote:
Op zondag 20 april 2008 13:05 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Als je gaat werken en zelf je geld moet gaan verdienen en beheren, dan valt er pardoes een hoop kunstmatige vangnetten weg. Als je wasmachine kapot gaat en je je uitkering opgezopen hebt, net als je vader en de zijne voor hem, dan krijg je van de bijzondere bijstand een nieuwe. Heb je netjes geld gespaard of werk je, dan mag je hem zelf ophoesten. Huursubsidie wordt ook minder en nog meer toeslagen. Er is ergens een omslagpunt waar je als je werkt op nog minder bestedingsruimte uitkomt dan als je een uitkering hebt!
Plus dat als je uit werken gaat, je niet meer dubbel kunt scoren met én uitkering én zwart werk ernaast zoals heling, wat het patroon was in de tuigwijken waar ik heb gewoond.
Dat is de armoedeval. Maar laat nou net o.a. het SCP onderkennen dat de armoedeval erg mee valt in Nederland.

Overigens kun je dacht ik ook van de bijzondere bijstand gebruikmaken als je een baantje hebt.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zondag 20 april 2008 @ 13:15:56 #18
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_58176197
quote:
Op zondag 20 april 2008 11:35 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

PvdA - 12
VVD - 15

Aantal kabinetten geteld: 27

bron
Ik tel 11 maal PvdA en 15 maal VVD.

PvdA heeft 31 jaar in de regering gezeten en VVD 41 jaar.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_58176210
werken voor je centen
Dit, is, mijn, staat van bewustzijn
  zondag 20 april 2008 @ 13:26:46 #20
185261 Scaurus
Memento mori
pi_58176448
quote:
Op zondag 20 april 2008 11:27 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Zonder oorlog geen vrede. Daarom maar oorlog toestaan?
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
  zondag 20 april 2008 @ 13:32:21 #21
pi_58176563
quote:
Op zondag 20 april 2008 13:26 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Zonder oorlog geen vrede. Daarom maar oorlog toestaan?
Natuurlijk! Anders weet je niet hoe veel geluk je hebt.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  zondag 20 april 2008 @ 13:43:42 #22
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_58176763
quote:
Op zondag 20 april 2008 13:32 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Natuurlijk! Anders weet je niet hoe veel geluk je hebt.
Dat is onzinnig. Onderzoek heeft uitgewezen dat het marginale gelukseffect af neemt wanneer je steeds meer verdient. Voorbeeldje: stel je verdient 10000 euro en je krijgt er 5% bij dan is je gelukswinst groter dan dat je 100000000 verdient en er 5% bij krijgt.

Dus om alles relatief te maken ("zonder armoede geen geluk en rijkdom") is echt onzinnig.

En hoe kan het dat men uitgerekend in een egalitair land als Finland zo gelukkig is? Nou?
Deuger, Woke & Gutmensch
  zondag 20 april 2008 @ 13:50:00 #23
pi_58176874
quote:
Op zondag 20 april 2008 13:43 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Dat is onzinnig. Onderzoek heeft uitgewezen dat het marginale gelukseffect af neemt wanneer je steeds meer verdient. Voorbeeldje: stel je verdient 10000 euro en je krijgt er 5% bij dan is je gelukswinst groter dan dat je 100000000 verdient en er 5% bij krijgt.

Dus om alles relatief te maken ("zonder armoede geen geluk en rijkdom") is echt onzinnig.

En hoe kan het dat men uitgerekend in een egalitair land als Finland zo gelukkig is? Nou?
Ik heb niets gezegd over geluk in verband met rijkdom, dat ging over vrede. ( Hoe wil je trouwens oorlog verbieden).

Maar vertel mij eens hoe je rijk kan zijn zonder armere mensen om je mee te vergelijken? En hoe kan het in Finland zo geweldig zijn zonder landen waar het slechter is?
  zondag 20 april 2008 @ 13:52:01 #24
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_58176928
quote:
Op zondag 20 april 2008 10:15 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

http://www.kennislink.nl/web/show?id=201288

Artikel is hier te lezen.

Maar hele dagen op de bank hangen, bierdrinkend en shagrokend, terwijl je klaagt op de regering vind ik dan niet echt je best doen. Iedereen die wilde kon het afgelopen decennium werk krijgen. En wie zich daarin onderscheidde (door eenvoudige dingen als hard door te werken, op tijd komen, eerlijk en getrouw zijn) kon toch minstens ploegbaas worden. Met spaarzaamheid en verstandig beleid kon een koopwoning aangeschaft worden die in prijs verdubbelde.

Ja, wanneer men zijn best gedaan had dan had men het ver kunnen schoppen. Maar de mensen die in 80 op de bank lagen te klagen, en daar enkel vanaf kwamen om via www.lenen.nl een flatscreen televisie aan te schaffen, die zijn nu geen miljonair geworden. Zielig hoor! Laten we de belastingen verhogen en daarmee de uitkeringen.
The End Times are wild
pi_58176975
quote:
Sterker nog, armoede krijgt in ons land een steeds langduriger karakter en is steeds oneerlijker verdeeld.
Kan iemand uitleggen wat een 'eerlijke verdeling' inhoudt? Is er een magische formule om deze eerlijke verdeling te berekenen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')