abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_166746462
OP van Euribob:

In het kader van de uitslag van de Amerikaanse presidentsverkiezingen wil ik graag een poging doen om de groeiende ontevredenheid onder een deel van de Westerse samenleving in een theoretisch kader te vatten en te verklaren. Voor mij is het geen onbekend fenomeen, het is alleen wel veel meer aanwezig en beslissend dan ik voor mogelijk had kunnen houden. Ik speelde al langer met de gedachte om erover te schrijven, dat is er met deze presidentsverkiezingen dus van gekomen.

Ik merk zelf dat er veel onbegrip bestaat wat betreft de boosheid van deze groep blanke autochtonen woonachtig in het ontwikkelde Westen. Dat roepen ze gedeeltelijk over zichzelf af omdat het vaak niet de meest genuanceerde types zijn, en ze moeite hebben om aan anderen precies te duiden wat hen nu eigenlijk dwarszit. Ze maken er geen geheim van dat ze het liefst ophouden met alle ontwikkelingshulp, vluchtelingen rechtsomkeert zien gaan en hun eigen sociale zekerheid boven alles behouden moet blijven. Dat klinkt op het eerste gezicht wat onredelijk. Zij zijn immers onderdeel van de groep die er het globaal gezien het beste voorstaat; de Westerse autochtoon. Waarom maken ze er dan zo’n probleem van als het land waar ze in wonen vluchtelingen opneemt, of de pensioensleeftijd verhoogt? Wat ik er zelf uit destilleer is een poging tot behoud van hun positie. Zij zien hun eigen welvaart afbrokkelen en tegelijkertijd de(/HUN) overheid geld/aandacht besteden aan groepen mensen waar ze zichzelf niet mee kunnen identificeren en met moeite empathie voor kunnen opwekken. In hun ogen worden ze dus onrechtvaardig behandeld en daarom zijn ze boos op de regering.

Echter is dat niet het hele verhaal. Want in bovenstaande alinea worden eigenlijk slechts gevolgen van één kernoorzaak genoemd; de globalisering. Het is namelijk de globalisering die de positie van de (vaak laagopgeleide) autochtone Westerling ondermijnt. Hieronder zal ik proberen uit een te zetten hoe dat in mijn ogen heeft kunnen gebeuren.
Ten eerste een antwoord op de vraag wanneer deze globalisering begon. Mijn inziens was de beweging al langer gaande, maar kreeg deze pas echt betekenis voor de autochtone Westerling toen de Sovjet-Unie uit elkaar viel. Waarna het kapitalistische systeem als winnaar uit de ideologische strijd kwam. Dit leidde in het Westen tot het “afschudden van de ideologische veren” bij veel linkse centrumpartijen. Een strategie die ze tot voor kort geen windeieren legde, maar hun steun aan de positie van de arbeider wel heeft doen verminderen. Economische groei werd de nieuwe prioriteit, ook bij links.

Nu zorgde de nieuwe oppermachtigheid van het kapitalisme in de wereld ook voor een ander (niet heel verwonderlijk) fenomeen; de opmars van internationale handel en de verplaatsing van productie naar lagelonenlanden. Een trend die we op dit moment nog steeds waarnemen. Dit is mijn inziens dat wat de positie van de Westerse arbeider definitief de das om heeft gedaan. Niet omdat zij nu moeten concurreren met mensen in lagelonenlanden (niettemin van belang, maar voor dit betoog niet relevant) maar omdat het bedrijven een machtspositie geeft ten opzichte van democratische overheden. Vroeger was een bedrijf voor zijn productie veel meer gebonden aan een overheid, tegenwoordig vertrekken ze direct naar een ander land als ze daar betere voorwaarden wordt aangeboden.

Dit is een probleem, omdat de overheid een van de weinige instituten is die de burger/arbeider op directe, laagdrempelige wijze kan beïnvloeden om zijn omgeving aan te passen aan zijn wensen. De macht van dit instituut is nu ingedampt, doordat de overheid in de onderhandelingen met het (internationale) bedrijfsleven nu ook te luisteren heeft naar dat bedrijfsleven. De overheid is als democratisch instituut in feite geïnfiltreerd door grote bedrijven die nu hun eigen voorwaarden stellen, en de democratie heeft daarmee aan waarde verloren. Dat maakt dat veel mensen het vertrouwen in de politiek en politici verliezen. De burger die voor veel van zijn sociaaleconomische positie afhankelijk is van de sociale voorzieningen ziet deze worden afgebroken. En wanneer de burger stemt op politici die deze trend beloven om te keren komt hij/zij van een koude kermis thuis, omdat ook die politici gebonden zijn aan de tucht van de internationale handel en zo nooit hun beleid door kunnen voeren. De onvrede die door deze tanende macht van de democratie ontstaat is volgens mij de oorzaak van de opkomst van populistische partijen in het Westen. En het gelijktrekken van deze machtsverhoudingen is volgens mij de enige mogelijkheid om die trend te stoppen.

Volgens de heersende gedachtes kan dat op twee manieren; óf iedereen trekt zich terug uit elke internationale handel en bemoeit zich met z’n eigen zaken, óf we vormen een wereldregering en stellen op die manier de democratie en het bedrijfsleven weer aan elkaar gelijk. Beide manieren zijn echter niet zaligmakend, het één is een recept voor conflicten tussen landen en het ander is een recept voor conflicten tussen staten. Het eerste zie ik liever nooit gebeuren, het tweede ga ik waarschijnlijk niet meer meemaken. Op het eerste gezicht is het een gebed zonder eind, maar ik denk dat er wel een antwoord op gevonden kan worden.

Ga maar na; het verschil in macht (en het begin van deze problematiek) is ontstaan toen het internationale bedrijfsleven greep kreeg op de democratie. Het als het ware infiltreerde. Is het dan geen idee om ditzelfde proces toe te passen, maar dan de andere kant op? Dat we, als tegenwicht aan de internationale marktucht waar overheden zich aan moeten houden, we een democratisch geluid binnen een multinational mogelijk maken? Zoiets kan op verschillende manieren, en hoeft absoluut geen heftige ingreep te zijn. De grootste internationaal opererende bedrijven zijn bijvoorbeeld vaak naamloze vennootschappen. Een aandeel daarvan is voor iedereen te koop. Als een overheid werknemers zou aanmoedigen/subsidiëren (of liever nog de werknemers zelf) om een democratisch werknemersorgaan op te richten dat op basis van een aandelenkapitaal stemrecht heeft binnen de onderneming ben je er in feite al. Machtsverschil weggevaagd en conflict opgelost.

Hebben jullie hier weleens over nagedacht, en wat zou jou oplossing zijn? Ik ben benieuwd. :)
The view from nowhere.
pi_166746814
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 22:20 schreef Terreros85 het volgende:
Interessant topic. Ik begin steeds meer te geloven dat de wereld zo ingewikkeld geworden is dat de politiek er geen antwoord meer op heeft. Aan elk probleem zitten zoveel kanten en zoveel belangen dat niemand daar een eenduidig antwoord op heeft. Of het immigratie, Europese Unie, uitkeringen, ziektekosten of defensie is. Het is allemaal niet makkelijk om er eenduidig beleid op te vormen. De politici die zeggen dat ze die oplossing wel hebben zijn simpelweg tegen zonder een duidelijk alternatief te bieden. Of het nou wilders of Trump is. Ze zijn simpelweg tegen alle complexe problemen waar de politiek geen antwoord op heeft.En dat spreekt de kiezer aan. Zonder de nuance te zien of die oplossing daadwerkelijk uitvoerbaar is.

Wat daarnaast nog wel een rol speelt is de teloorgang van de journalistiek. Door de opkomst van intenet en de verdwenen kranten leeft iederreen in zijn eigen werkelijkheid. Iedereen leest op internet zijn eigen gelijk. In de krant kom je nog wel eens een andere opinie tegen. Op internet hoef je alleen te lezen hoe je zelf al over zaken denkt. Daardoor verdwijnt de nuance om op andere manieren naar de problematiek in de wereld te kijken. En die nuance vind je bij Trump of Wilders ook niet.
Het wordt ook ingewikkeld gemaakt.
Zie ook: F&L / Wetenschapsontkenning

Het neo-liberale marktmodel creert veel onnodige complexiteit en onzekerheid:
- voor mensen, door een gebrek aan consistentie om je goed te kunnen ontplooien,
- voor bedrijven, want veel veranderingen worden in een chaotische vorm geintroduceerd (door onderling concurrerende andere bedrijven), of zijn van weinig belang (trends).
- voor de overheid, die eigenlijk geen rol mag spelen.

En de bestuurselite lijkt ook te dom om dit te begrijpen.

De bestuurselite:
- wel je eigen verantwoordelijkheid nemen :(
- gewoon netwerken en kansen grijpen *)
- of ben je te beroerd om je klauwen uit je mauwen te steken :(
- we zullen ze leren en het sociale vangnet afbreken })
- etc ...

[ Bericht 2% gewijzigd door deelnemer op 18-11-2016 23:02:03 ]
The view from nowhere.
  vrijdag 18 november 2016 @ 23:03:18 #3
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_166747483
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 22:20 schreef Terreros85 het volgende:
Interessant topic. Ik begin steeds meer te geloven dat de wereld zo ingewikkeld geworden is dat de politiek er geen antwoord meer op heeft. Aan elk probleem zitten zoveel kanten en zoveel belangen dat niemand daar een eenduidig antwoord op heeft. Of het immigratie, Europese Unie, uitkeringen, ziektekosten of defensie is.
het probleem is juist dat de politiek alles wil regelen

De wereld is niet ingewikkeld, de bemoeials znappen het niet dat hun bemoiezucht alles ingewikkeld maakt

daar moet men mee stoppen ., om alles te willen reguleren van tandeborstel tot koeiemelk en ook nog bij andere landen zich ermee bemoeien
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_166747587
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 23:03 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

daar moet men mee stoppen ., om alles te willen reguleren van tandeborstel tot koeiemelk en ook nog bij andere landen zich ermee bemoeien
De overheid mag marktmeester spelen.
The view from nowhere.
  vrijdag 18 november 2016 @ 23:07:55 #5
323876 michaelmoore
pi_166747626
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 23:06 schreef deelnemer het volgende:

[..]

De overheid mag marktmeester spelen.
ja monopolies oprichten

in de woningmarkt en verzekeraars en weet ik wat nog meer
ondertussen is er geen woning meer te krijgen en zorg waardeloos

en de verschillende politiek lagen vechten juridisch onderling
een libertarische gruwel die politieke lagen en regeldruk in nederland
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_166747750
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 23:07 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

ja monopolies oprichten

en de verschillende politiek lagen vechten juridisch onderling
Juist, met de overheid als marktmeester blijft er in veel sectoren geen markt meer over.
  vrijdag 18 november 2016 @ 23:11:53 #7
323876 michaelmoore
pi_166747774
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 23:11 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Juist, met de overheid als marktmeester blijft er in veel sectoren geen markt meer over.
omdat de overheid de markt naar zich toe trekt,

daar maakt men zich kwaad over en gaat dan Trump of Wilders en met referenda NEE stemmen, om de politiek een lesje te leren

en hoe harder Rutte roept dan het verstandig is om JA te stemmen omdat anders het licht uit gaat , hoe meer mensen NEE gaan stemmen en trekt een middelvinger
pi_166747946
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 23:03 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

De wereld is niet ingewikkeld, de bemoeials znappen het niet dat hun bemoiezucht alles ingewikkeld maakt

Goede analyse. De politiek maakt alles veel ingewikkelder dan nodig en vervolgens claimen ze dat de overheid onmisbaar is, omdat de zaak in kwestie veel te ingewikkeld is om aan marktpartijen over te laten.

quote:
en hoe harder Rutte roept dan het verstandig is om JA te stemmen omdat anders het licht uit gaat , hoe meer mensen NEE gaan stemmen en trekt een middelvinger
De tactiek van fear mongering lijkt wel een beetje uitgewerkt inderdaad, althans wanneer de gevestigde orde het doet.

[ Bericht 16% gewijzigd door Wegenbouwer op 18-11-2016 23:24:07 ]
pi_166748244
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 23:07 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

ja monopolies oprichten

De privatiseringen waren bedoeld om taken over te hevelen naar de markt, maar
- niet alles voldoet aan de noodzakelijke voorwaarden voor een functionerende markt
- markten zijn bij lange na niet zo ideaal als wordt voorgesteld
- sommige kerntaken vermarkten conflicteert met het hooghouden van bepaalde waarden
- en de overheid werd onbetrouwbaarder gegeven deze neo-liberale tijdsgeest.

[ Bericht 1% gewijzigd door deelnemer op 18-11-2016 23:52:30 ]
The view from nowhere.
pi_166748501
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 23:17 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Goede analyse. De politiek maakt alles veel ingewikkelder dan nodig en vervolgens claimen ze dat de overheid onmisbaar is, omdat de zaak in kwestie veel te ingewikkeld is om aan marktpartijen over te laten.

[..]

De tactiek van fear mongering lijkt wel een beetje uitgewerkt inderdaad, althans wanneer de gevestigde orde het doet.
Toch is dit politieke beleid begonnen vanuit de ideeen waar jij op FOK! voor pleit. Het is volgens mij misgegaan omdat het naief is.
The view from nowhere.
pi_166748561
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 23:11 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

omdat de overheid de markt naar zich toe trekt,

daar maakt men zich kwaad over en gaat dan Trump of Wilders en met referenda NEE stemmen, om de politiek een lesje te leren

De (neoliberale) overheid trekt de markt helemaal niet naar zich toe, die laat de markt aan zichzelf over, en daaruit ontstaan kongsi's.
I´m back.
  zaterdag 19 november 2016 @ 00:20:26 #12
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_166749484
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 23:17 schreef Wegenbouwer het volgende:
Klimaatsverandering is nou eenmaal ingewikkeld en niet door overheden verzonnen.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_166749512
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 19:58 schreef Cherna het volgende:

[..]

In mijn jeugd PSP(tegen kernwapens), daarna GL en even PvdA maar ga weer naar GL. En ik weet ook wel dat ik het niet met alles eens ben mbt tot GL maar dat zul je bij geen enkele partij terug vinden. Maar ik heb het gevoel dat GL toch wel progressief is met ook de aandacht op de arbeider met meer zekerheden.
Volgens mij past SP beter bij jouw belangen dan GL.
The view from nowhere.
  zaterdag 19 november 2016 @ 00:23:23 #14
323876 michaelmoore
pi_166749542
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 23:36 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

De (neoliberale) overheid trekt de markt helemaal niet naar zich toe, die laat de markt aan zichzelf over, en daaruit ontstaan kongsi's.
de overheid heeft de woningbouwverenigingen naar zich toe getrokken en roomt de winsten af
de overheid heeft de zorgverzekeraars naar zich getrokken via de Autoriteit zorgverzekeraars en schrijft de premie voor
de overheid is druk bezig de pensioenen naar zich te trekken

de provincies zijn bezig de woningbouw te reguleren , met als gevolg dat er geen ene woning meer te krijgen is , behalve voor vrienden van de provincies

enz enz

daar worden mensen ziek van

en zeker als Rutte of Balkenende gaan zeggen wat we stemmen moeten omdat anders het licht uit gaat
pi_166749554
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 00:23 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

de overheid heeft de woningbouwverenigingen naar zich toe getrokken en roomt de winsten af
de overheid heeft de zorgverzekeraars naar zich getrokken via de Autoriteit zorgverzekeraars en schrijft de premie voor
de overheid is druk bezig de pensioenen naar zich te trekken

de provincies zijn bezig de woningbouw te reguleren , met als gevolg dat er geen ene woning meer te krijgen is , behalve voor vrienden van de provincies

enz enz

daar worden mensen ziek van

en zeker als Rutte of Balkenende gaan zeggen wat we stemmen moeten omdat anders het licht uit gaat
Wat jij opsomt is allemaal geprivatiseerd hoor.
I´m back.
  zaterdag 19 november 2016 @ 00:25:40 #16
323876 michaelmoore
pi_166749575
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 november 2016 00:20 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Klimaatsverandering is nou eenmaal ingewikkeld en niet door overheden verzonnen.
heb je echt het idee dat welke overheid ook maar IETS aan kan veranderen?? Met al die brandende bossen en Africa die in de fik staat

Nee hoor dat gaat echt wel door

en dat maakt niets uit
ik kan je foto s laten zien van rotsformaties waar de zee vroeger ( enkele 10duizenden jaren geleden) ook 4 meter hoger heeft gestaan dan nu
  zaterdag 19 november 2016 @ 00:27:23 #17
323876 michaelmoore
pi_166749615
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 00:24 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Wat jij opsomt is allemaal geprivatiseerd hoor.
de zorgverzekeraars waren vroeger echt concurrerend, nu niet meer ,
toen waren er tientallen verschillende particuliere verzekeraars nu nog maar 4
pi_166749636
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 00:25 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

heb je echt het idee dat welke overheid ook maar IETS aan kan veranderen?? Met al die brandende bossen en Africa die in de fik staat

Nee hoor dat gaat echt wel door

en dat maakt niets uit
ik kan je foto s laten zien van rotsformaties waar de zee vroeger ook 4 meter hoger heeft gestaan dan nu
Dat is idd het hele pragmatische punt. Niet waar het door is veroorzaakt, wel of wij die trend als nietige aardbewoners op enige manier kunnen beïnvloeden nu het nu eenmaal, en dat kan niemand ontkennen, in gang is gezet.
I´m back.
pi_166749653
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 00:27 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

de zorgverzekeraars waren vroeger echt concurrerend, nu niet meer ,
toen waren er tientallen verschillende particuliere verzekeraars nu nog maar 4
Ja, vroeger was het gros van de mensen bij het ziekenfonds en een klein deel particulier.
I´m back.
  zaterdag 19 november 2016 @ 00:29:28 #20
323876 michaelmoore
pi_166749664
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 00:28 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Dat is idd het hele pragmatische punt. Niet waar het door is veroorzaakt, wel of wij die trend als nietige aardbewoners op enige manier kunnen beïnvloeden nu het nu eenmaal, en dat kan niemand ontkennen, in gang is gezet.
over 100 jaar staat de zee een meter hoger , ja nou en dan
dat gaat geen mens tegenhouden , geen Rutte en geen Obama
  zaterdag 19 november 2016 @ 00:30:59 #21
323876 michaelmoore
pi_166749696
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 00:29 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, vroeger was het gros van de mensen bij het ziekenfonds en een klein deel particulier.
ja kijk maar eens buitenhof terug , waar de geneesheer directeur de marktwerking vervloekt

http://www.vpro.nl/buiten(...)us-marcel-levi~.html
pi_166749719
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 00:29 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

over 100 jaar staat de zee een meter hoger , ja nou en dan
dat gaat geen mens tegenhouden , geen Rutte en geen Obama
Ik ben ook heel sceptisch in de zin of we dat kunnen beïnvloeden op een wezenlijke manier. In NL zullen wel, ondanks dat zoveel % onder de waterspiegel ligt lang kunnen tegenhouden, maar in andere delen van de wereld is het probleem niet beïnvloedbaar en nu al precair. Het levert dus veel zogenaamde klimaatvluchtelingen op. Waar gaan die naartoe?
I´m back.
  zaterdag 19 november 2016 @ 00:32:25 #23
323876 michaelmoore
pi_166749733
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 00:32 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ik ben ook heel sceptisch in de zin of we dat kunnen beïnvloeden op een wezenlijke manier. In NL zullen wel, ondanks dat zoveel % onder de waterspiegel ligt lang kunnen tegenhouden, maar in andere delen van de wereld is het probleem niet beïnvloedbaar en nu al precair. Het levert dus veel zogenaamde klimaatvluchtelingen op. Waar gaan die naartoe?
naar hoger gelegen delen van die landen

heel Jakarta en Bangladesh loopt over
die hebben tijd zat om die krotten 100 meter verder te bouwen

voro New york zal dat moeilijker zijn , en nederland zal ook door kwelwater onder lopen
pi_166749767
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 00:30 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

ja kijk maar eens buitenhof terug , waar de geneesheer directeur de marktwerking vervloekt

http://www.vpro.nl/buiten(...)us-marcel-levi~.html
Iedereen vervloekt dat. Maar het is bij links en rechts nu eenmaal een soort religie geworden. En de VVD wordt toch weer de grootste en als de PVV de grootste zal worden: zij stemt 98% met de VVD mee.
I´m back.
pi_166749786
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 00:32 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

naar hoger gelegen delen van die landen

heel jakarta en bangladesh loopt over
die hebben tijd zat om die krotten 100 meter verder te bouwen
Ja, akkoord, maar gaat ook over verwoestijnisering hè, dat wordt ook precaider.
I´m back.
  zaterdag 19 november 2016 @ 00:35:59 #26
323876 michaelmoore
pi_166749815
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 00:34 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, akkoord, maar gaat ook over verwoestijnisering hè, dat wordt ook precaider.
ja moeten we meer voedsel produceren en de weilanden beter gebruiken , minder koeien en meer tuinbouw

in de emiraten leven ook mensen he , alles komt goed., de mens is enorm flexibel ,

mensen kunnen OVERAL wonen
pi_166749849
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 00:35 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

ja moeten we meer voedsel produceren en de weilanden beter gebruiken , minder koeien en meer tuinbouw
Ja, okee, dat klopt. Maar goed ook dan spelen weer zaken mee, zoals areaal tov vleesproductie, aanwezigheid zoetwater en irrigatie. Enfin, we zijn er niet, maar ik deel wel het scepsis tov kunnen we er werkelijk wat aan doen.
I´m back.
  zaterdag 19 november 2016 @ 00:42:38 #28
323876 michaelmoore
pi_166749959
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 00:37 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, okee, dat klopt. Maar goed ook dan spelen weer zaken mee, zoals areaal tov vleesproductie, aanwezigheid zoetwater en irrigatie. Enfin, we zijn er niet, maar ik deel wel het scepsis tov kunnen we er werkelijk wat aan doen.
en al gaan er een miljard mensen dood

nOU EN??

De mens is een onuitroeibare parasiet
pi_166751789
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 18:43 schreef Cherna het volgende:

[..]

Dit is nu juist zo een punt waar de politiek deze dame niet begrijpt en het letterlijk neemt en Pechthold zit te lachen. Maar verplaats je eens in die groep. Ik snap het wel. Ze proberen aandacht te krijgen voor een probleem en drukken zich dan mogelijk anders uit als de elite gewend is.

Maar inderdaad als je het betrekt op het werkbare leven heeft ze gelijk. Al word je 90 is het nog maar de vraag of je tot 67 kunt werken. Bedenk een 40 uur werkweek in een zwaar beroep. Maar nu komt het. Waar is het alternatief voor deze grote groep. Heb je werk voor een 63 jarige LTSer die zijn hele leven lang in de staalbouw heeft gewerkt als voorbeeld. Het alternatief van Pechthold is studeren. Tja die mag je opsnuiven als je nu al de 50 bent gepasseerd. Maw het enige alternatief is de bijstand en in een klap is alles weg waar je meer dan 30-40 jaar voor hebt gewerkt.
In het kort: De poltiek heeft geen alternatief voor een hele grote groep in de zware arbeid. GL en de PvdA hadden ooit een alternatief bedacht om de zware beroepen te ontlasten. Waar zijn die alternatieven gebleven?
Vergeet ook niet dit in combinatie met flexwerken en steeds slechter wordende arbeidsvoorwaarden.
Natuurlijk zijn er zware beroepen en natuurlijk wil je dan niet tot je 70ste doorwerken (volgens mij wil alleen de happy few die hun werk echt leuk vinden doorwerken tot hun 70ste), maar het was toch vooral die vrouw die 'de 65 niet halen' letterlijk zag. Ze refereerde niet voor niets aan 'tig' mensen in haar omgeving die voor hun 65ste overleden waren (Dood dus. Niet op van het zware werk ofzo).
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
  zaterdag 19 november 2016 @ 10:34:16 #30
pi_166752903
Misschien keert de wal het schip:

quote:
Minder Polen komen werken in Nederland, Westland vreest schade | NOS

Uitzendorganisaties zeggen dat het steeds moeilijker wordt om in Polen arbeidsmigranten voor seizoensarbeid in Nederland te werven. Dat zeggen meerdere uitzendbedrijven tegen de NOS.

De gemeente Westland, waar honderden ondernemers afhankelijk zijn van Poolse seizoensarbeiders, vreest voor de economische gevolgen als de Polen zullen wegblijven. Elk jaar werken er meer dan 100.000 Poolse arbeidsmigranten in Nederland.

Polen vormen meer dan de helft van alle tijdelijke arbeidsmigranten. Ze werken onder meer in de glastuinbouw, de bollenteelt en bij aspergeboeren.

Een van de uitzendbureaus die veel Polen werven, is Van Koppen & Van Eijk. Van de 5000 uitzendkrachten komen er 4000 uit Polen. "Vroeger kon ik makkelijker Poolse mensen vinden die in Nederland wilden werken, nu moeten we beter en harder zoeken", zegt directeur-eigenaar Van Koppen. Frank van Gool van Otto Workforce merkt het ook. Doordat er meer werk is in Polen en Duitsland valt er voor de Poolse werknemer "meer te kiezen".

De brancheorganisatie voor uitzendbureaus ABU herkent dit beeld. De organisatie vroeg haar leden deze zomer of ze werknemers in Polen werven. Volgens het onderzoek doet nu 90 procent dat. Naar hun eigen verwachting daalt dat naar 75 procent over twee jaar.

In het Westland beginnen ze zich zorgen te maken over de afnemende interesse van Polen. De Westlandse glastuinbouwsector exporteert jaarlijks voor zo'n 7 miljard euro aan met name bloemen, groente en fruit. "Ongeveer 90 procent van de mensen die hier in de kassen werken zijn Polen", zegt wethouder Arne Weverling. "We houden nu onze economie draaiende met Polen. Als die wegvallen, hebben we een probleem."

Volgens Weverling is het moeilijk om anderen te interesseren voor het werk. "Een paar jaar geleden hebben we geprobeerd Nederlanders met een bijstandsuitkering aan het werk te helpen in de kassen. Dat bleek op z'n zachtst gezegd lastig te zijn."

Ook het werven van mensen in Bulgarije en Roemenië is volgens hem moeilijker dan gedacht. "Mensen uit die landen kunnen hier nu ook al komen om te werken, maar dat doen ze nauwelijks." Hij vindt dat het tijd wordt dat men in Nederland gaat nadenken over arbeidsmigratie. "Hoe gezond is het om te blijven vertrouwen op goedkope handen?", zegt de wethouder.

Volgens Pawel Kaczmarczyk, directeur van het Centrum voor Migratieonderzoek aan de universiteit van Warschau, komt het vooral door de vergrijzing in Polen dat minder Polen naar Nederland willen in de komende jaren. "De bevolkingssamenstelling verandert. De groep jongeren die op de arbeidsmarkt komt, wordt daardoor ook elk jaar kleiner."

Maar dat is niet het enige. Ook de aantrekkende economie in Polen is een oorzaak. Het gemiddeld inkomen neemt toe in Polen, waardoor de noodzaak om elders te werken minder groot wordt.

Tot slot denkt Kazcmarczyk dat het beeld van Nederland een rol speelt. "Vroeger had Nederland een goed imago in Polen. Ik heb geen cijfers om dat te bewijzen, maar mijn idee is dat het beeld de afgelopen jaren is veranderd." Met name berichten in de Poolse media over het gebrek aan gastvrijheid van Nederland spelen daarbij een rol. "Daar ligt een uitdaging voor Nederland", vindt Kaczmarczyk.

Bron: nos.nl
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_166752935
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 november 2016 10:34 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Misschien keert de wal het schip:

[..]

Je ziet baankansen?
  zaterdag 19 november 2016 @ 10:39:12 #32
pi_166752973
quote:
2s.gif Op zaterdag 19 november 2016 10:36 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Je ziet baankansen?
Als ze genoeg betalen krijgen ze ook Nederlanders.
pi_166752982
Het lijkt wel een corrupte maffia familie.

quote:
Ridder Ton tegen de windmolens van de VVD

Ariejan Korteweg in Den Haag

ARTIKELWaarom de VVD niet door wil met Elias.

Toen ik drie jaar geleden m'n opwachting maakte aan het Binnenhof, was daar al snel Ton Elias met een waarschuwing. Als je het hier binnen drie maanden niet naar je zin hebt, wordt het niks, zei hij.

Bij hem hoefde je daar niet aan te twijfelen. Het Kamerlidmaatschap had voor hem weinig met carrière te maken - door de verkoop van zijn communicatiebureau was hij zoals dat heet financieel onafhankelijk. Nee, Elias genoot van het parlementaire bestaan. Liever parlementslid dan een of ander staatssecretariaat, kon je hem horen zeggen.

Tussen de raderen kon hij niet komen. Elias was namelijk zelf een van de raderen. Dat voelde je als je bij hem op zijn herenkamer in de VVD-vleugel kwam. Stijlvolle meubelen, fors bureau, comfortabele zithoek - heel wat anders dan de pijpenlades van de backbenchers verderop. Hier werden de lakens uitgedeeld: Elias is fractiesecretaris, hij moet er voor zorgen dat het VVD-smaldeel weet wat het te doen staat. Opdraven als het nodig is, voor of tegen stemmen volgens de partijlijn. De discipline handhaven, dat doe ik met m'n pink, zei hij dan achteloos.

Elias zelf ademde VVD uit alle poriën, zoals Wiegel, zoals Vonhoff, zoals Van der Steur. Dat kan een lichte wrevel opwekken, die te maken heeft met zelfgenoegzaamheid, met corporale binnenwerelden ook. Tegelijk heeft het de charme van de helderheid: je weet waar je aan toe bent.

Zijn positie werd versterkt door de goede betrekkingen met de premier. Die kwam van tijd tot tijd, op z'n hippe gympen en in z'n trui, bij de Eliassen in Wassenaar een biefstukje-sla doen. Elias vertelde er over in NRC Handelsblad. 'We kennen elkaar al jaren', schreef hij. Profetisch zinnetje over Rutte, uit hetzelfde stuk. 'Hij is bikkelhard, voor zichzelf en voor zijn omgeving.'

Inenen is Elias nu van zijn voetstuk getuimeld. Hij mag niet op de kandidatenlijst voor de Kamerverkiezingen, niet eens als nummer tachtig. Sinds het bericht vrijdag naar buiten kwam, buitelen de theorieën over elkaar heen. Elias oefende als fractiesecretaris een schrikbewind uit, werd gezegd: ik vind dit ruk, zou hij fractiegenoten toevoegen die niet aan zijn kwaliteitseisen voldoen. Je hebt vijanden in de partij gemaakt, gaf het hoofdbestuur hem te verstaan.

Elias zou zich vergaloppeerd hebben door het intern op te nemen tegen Anouchka van Miltenburg, toen die voorzitter van de Tweede Kamer wilde worden. Van Miltenburg moest als beschermelinge van Rutte beloond worden voor trouwe diensten. Elias dreigde dat te torpederen. Ander gerucht: een handjevol lobbyisten zou het op Elias gemunt hebben, omdat hij de beroepsgroep de mantel uitveegde. Mocht dat alles als argumentatie niet afdoende zijn, dan was er een formele reden: de man is 61 en zit sinds 2008 in de Kamer, tijd om plaats te maken.

Eén conclusie is met zekerheid te trekken: Rutte en Zijlstra hebben hem niet willen redden. Dus zal de werkelijkheid prozaïscher zijn. Zoals elke partij die een aantal jaren de lakens uitdeelt, wordt de VVD besprongen door defensieve reflexen. Je zag dat bij het CDA, dat alles in het werk stelde om Pieter Omtzigt van de lijst te krijgen - tegen de verdrukking in ontwikkelde die zich in de oppositie tot een zeer effectief Kamerlid. De VVD zet in de personen van Bente Becker en Sophie Hermans politiek assistenten van de partijtop op de lijst. Zij zijn er in getraind de macht uit de wind te houden, in plaats van die op de proef te stellen zoals van een Kamerlid mag worden verwacht.

De VVD staat daarin niet alleen. Van SP tot CDA of D66 - allemaal gaan ze de verkiezingen in met een stoet aan politiek medewerkers, pa-consultants, lokaal bestuurders, ambtenaren en andere vertrouwelingen uit de binnenste ring. Ongetwijfeld bevorderlijk voor een optimale fractiediscipline. Maar de dood in de pot voor de herkenbaarheid van het parlement. Dwarsvliegers uit bedrijfsleven, onderwijs, landbouw of verpleging zijn er amper. Alleen relatieve nieuwkomers als 50Plus en Denk komen met kandidaten die andersoortige ervaring meebrengen.

Het gevaar van robotisering van het parlement ligt daarmee op de loer. Dialoog moet je organiseren, ook binnen de eigen fractie. Of Elias zelf van tegenspraak gediend is, waag ik te betwijfelen. Maar anderen - ook partijgenoten - het vuur aan de schenen leggen, dat kun je hem wel toevertrouwen. Ook dat hoort bij het parlement.
Ook jammer dat die Omtzigt is kallgestelt :(
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_166752983
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 november 2016 10:39 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

En straks weer huilen als de groente duurder wordt.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_166752993
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 november 2016 10:39 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dat blijkt niet echt. Daar zijn genoeg pogingen toe gewaagd.
  zaterdag 19 november 2016 @ 10:41:24 #36
pi_166753004
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 november 2016 10:40 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat blijkt niet echt. Daar zijn genoeg pogingen toe gewaagd.
Om Nederlanders genoeg te betalen? Daar geloof ik niks van.
pi_166753028
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 10:39 schreef Klopkoek het volgende:
Het lijkt wel een corrupte maffia familie.

[..]

Ook jammer dat die Omtzigt is kallgestelt :(
Omtzigt snapt er dan ook verdomde weinig van.
pi_166753037
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 november 2016 10:41 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Om Nederlanders genoeg te betalen? Daar geloof ik niks van.
Het betaalt meer dan het minimumloon maar dat is dan niet genoeg om mensen uit de bijstand te motiveren?
pi_166753055
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 10:39 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

En straks weer huilen als de groente duurder wordt.
De groente is sws duurder geworden.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_166753076
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 10:45 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

De groente is sws duurder geworden.
Werkelijk? Ik let eerlijk gezegd nooit op bedragen als ik boodschappen doe.
  zaterdag 19 november 2016 @ 10:47:54 #41
pi_166753084
quote:
2s.gif Op zaterdag 19 november 2016 10:44 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Het betaalt meer dan het minimumloon maar dat is dan niet genoeg om mensen uit de bijstand te motiveren?
Als er hard gewerkt moet worden moet er ook hard betaald worden. Dat is gewoon marktwerking.
  zaterdag 19 november 2016 @ 10:48:10 #42
pi_166753090
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 10:46 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Werkelijk? Ik let eerlijk gezegd nooit op bedragen als ik boodschappen doe.
Dan verdien jij te veel.
pi_166753109
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 november 2016 10:47 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Als er hard gewerkt moet worden moet er ook hard betaald worden. Dat is gewoon marktwerking.
Of zijn de sociale voorzieningen te ruimhartig?
Dit haalt overigens wel alle waarde weg onder het argument dat er zoveel werklozen zijn. Blijkbaar willen ze gewoon niet echt aan het werk...
  zaterdag 19 november 2016 @ 10:56:25 #44
pi_166753196
quote:
2s.gif Op zaterdag 19 november 2016 10:49 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Onzinargument. Een sociaal vangnet is er voor om mensen in leven te houden als ze ontslagen worden of sowieso niet kunnen werken. Het mag geen stok zijn om de lonen mee te drukken.
pi_166753213
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 00:35 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Nee, we moeten de geboortecijfers wereldwijd drastisch naar beneden halen.
Daarmee zullen bijna alle grote problemen opgelost worden en zal de wereld veel leefbaarder zijn voor ons nageslacht.
pi_166753222
quote:
2s.gif Op zaterdag 19 november 2016 10:36 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Je ziet baankansen?
Er zijn meer dan een half miljoen werklozen. Die vacatures zijn dus gewoon te vervullen door Nederlanders.
pi_166753276
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 10:58 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Er zijn meer dan een half miljoen werklozen. Die vacatures zijn dus gewoon te vervullen door Nederlanders.
In theorie wel. Maar zoals gezegd, pogingen daartoe falen nogal. Blijkbaar willen die mensen niet echt werken.
pi_166753285
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 november 2016 10:56 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Onzinargument. Een sociaal vangnet is er voor om mensen in leven te houden als ze ontslagen worden of sowieso niet kunnen werken. Het mag geen stok zijn om de lonen mee te drukken.
Je geeft net toch zelf aan dat hard werken voor een bescheiden salaris onvoldoende motivatie biedt?
  zaterdag 19 november 2016 @ 11:06:10 #49
323876 michaelmoore
pi_166753311
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 10:57 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Nee, we moeten de geboortecijfers wereldwijd drastisch naar beneden halen.
Daarmee zullen bijna alle grote problemen opgelost worden en zal de wereld veel leefbaarder zijn voor ons nageslacht.
ja we moeten zoveel , maar dat gaat niet lukken

de mens is een plaag voor de wereld, en de geboorte cijfers gaan over een poosje vanzelf met 6 miljard naar beneden
  zaterdag 19 november 2016 @ 11:06:36 #50
pi_166753315
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:04 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Je geeft net toch zelf aan dat hard werken voor een bescheiden salaris onvoldoende motivatie biedt?
Maar dat is geen probleem als het om managers gaat?

quote:
pi_166753330
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Maar dat is geen probleem als het om managers gaat?

[..]

Dat die teveel krijgen maakt hiervoor toch niet uit?
Waarom willen onze werklozen niet hard werken voor hun geld?
pi_166753359
quote:
2s.gif Op zaterdag 19 november 2016 10:49 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dit haalt overigens wel alle waarde weg onder het argument dat er zoveel werklozen zijn. Blijkbaar willen ze gewoon niet echt aan het werk...
Er is al 40-50% afgehaald van de sociale voorzieningen
Deuger, Woke & Gutmensch
  zaterdag 19 november 2016 @ 11:12:34 #53
pi_166753385
quote:
2s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:07 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat die teveel krijgen maakt hiervoor toch niet uit?
Waarom willen onze werklozen niet hard werken voor hun geld?
Als er hard gewerkt moet worden moet je hard betalen. De slavernij is afgeschaft.
pi_166753419
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Als er hard gewerkt moet worden moet je hard betalen. De slavernij is afgeschaft.
Voor het werk is de beloning prima. Dat mag het probleem dus niet zijn. Is het vangnet wellicht toch teveel een hangmat?
pi_166753428
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:10 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Er is al 40-50% afgehaald van de sociale voorzieningen
En toch zijn ze nog zeer ruimhartig. Maar overweeg jij te gaan werken in de kassen?
  zaterdag 19 november 2016 @ 11:17:34 #56
pi_166753449
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:15 schreef 99.999 het volgende:
Voor het werk is de beloning prima.
Bron?
  zaterdag 19 november 2016 @ 11:17:46 #57
pi_166753451
quote:
En toch zijn ze nog zeer ruimhartig.
Bron?
  zaterdag 19 november 2016 @ 11:18:07 #58
pi_166753455
quote:

[..]

En toch zijn ze nog zeer ruimhartig. Maar overweeg jij te gaan werken in de kassen?
Als het genoeg betaal wel.
pi_166753497
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Als het genoeg betaal wel.
Op z'n minst modaal, nietwaar?
  zaterdag 19 november 2016 @ 11:24:32 #60
pi_166753514
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:22 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Op z'n minst modaal, nietwaar?
Precies.
pi_166753572
quote:
2s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:03 schreef 99.999 het volgende:

[..]

In theorie wel. Maar zoals gezegd, pogingen daartoe falen nogal. Blijkbaar willen die mensen niet echt werken.
Het idee van oneindige flexibiliteit van mensen (werkelozen en vacatures zijn niet noodzakelijk met elkaar in tegenspraak), en de statusloosheid van de samenleving (iedereen wil vrijwillig een horige worden in een arbeidsdiscipline model).
The view from nowhere.
pi_166753584
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:29 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Het idee van oneindige flexibiliteit van mensen (werkelozen en vacatures zijn niet noodzakelijk met elkaar in tegenspraak), en de statusloosheid van de samenleving (iedereen wil vrijwillig een horige worden in een arbeidsdiscipline model).
Neuh, de tuinbouw vind je vooral in de randstad net als de meeste werklozen. Daar moet meer uit te halen zijn.
pi_166753587

Geven minder uit aan rechtse pief paf poef speeltjes :)

Deuger, Woke & Gutmensch
pi_166753592
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:31 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Neuh, de tuinbouw vind je vooral in de randstad net als de meeste werklozen. Daar moet meer uit te halen zijn.
Gesproken als een tiran.
The view from nowhere.
pi_166753598
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:17 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Bron?
Indeed.nl
pi_166753608
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:31 schreef Klopkoek het volgende:
[ afbeelding ]

Geven minder uit aan rechtse pief paf poef speeltjes :)

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Toch houd je met een vergelijkbare baan in Nederland meer over.
pi_166753612
quote:

[..]

Ze zijn niet ruimhartig, naar westerse maatstaven
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_166753619
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:33 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Toch houd je met een vergelijkbare baan in Nederland meer over.
Het woord 'netto' is lastig blijkbaar
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_166753643
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:33 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Las net dat in Spanje mensen overlijden omdat ze hun energierekening niet op kunnen brengen. In die zin valt het hier gelukkig erg mee. In de meeste westerse landen is het helaas minder goed geregeld dan hier.
Maar zou jij overwegen om in de kassen te gaan werken als je werkloos bent?
pi_166753651
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:31 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Lees deze post nog maar eens door:
POL / De boosheid van de blanke arbeider; een verklaring en een oplossing #3

Dat staat dat ze het moeten hebben van 'onder de markt betaalde arbeiders' die ze overal vandaan proberen te slepen, tot die niet meer willen. Luister ook naar PT om een indruk te krijgen van de werkgeversmentaliteit.
The view from nowhere.
pi_166753654
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:33 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Je mag onze maatschappij op je blote knieën danken dat we jou in leven houden en het accepteren dat je er niks voor terug wenst te doen.
pi_166753658
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:32 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Indeed.nl
Een top troll ben je weer
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_166753667
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:37 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Een top troll ben je weer
Tja, het betaalt over het algemeen gewoon volgens de uitzend CAO geen vetpot maar meer dan het minimum.
pi_166753669
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:36 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Je mag onze maatschappij op je blote knieën danken dat we jou in leven houden en het accepteren dat je er niks voor terug wenst te doen.
Jij zit nog op school.
The view from nowhere.
pi_166753674
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:36 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Houd je bek kankerkneus. Je weet niet waarover je praat. Je duikt alleen maar op om persoonlijke aanvallen te ventileren zonder enig idee van de situatie.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_166753695
Het is de rechtse kliek die in Nederland moet worden aangepakt. Wie gaat dat doen?
The view from nowhere.
pi_166753701
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:38 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Jij zit nog op school.
Ik ontvang geen cent aan studiefinanciering noch van familie en werk me met drie banen een slag in de rondte om alles te kunnen financieren.

En dan zie ik zo'n Klopkoek dag in dag uit klagen dat hij niet genoeg geld krijgt om lekker niks te doen, daarbij iedereen de maat nemend die meneer zijn inkomen bij elkaar verdient. Daar klopt iets niet.
  zaterdag 19 november 2016 @ 11:40:19 #78
pi_166753703
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:38 schreef 99.999 het volgende:
geen vetpot
Dan krijg je dus geen personeel. I rest my case.
pi_166753709
quote:
Daaruit blijkt ook dat het lastig is om mensen uit hun uitkering aan het werk te krijgen. Dat ligt echt niet aan honderd euro bruto meer of minder. Immers zodra je gaat werken ga je er netto op vooruit, de armoedeval is gelukkig redelijk weggewerkt.
quote:
Dat staat dat ze het moeten hebben van 'onder de markt betaalde arbeiders' die ze overal vandaan proberen te slepen, tot die niet meer willen. Luister ook naar PT om een indruk te krijgen van de werkgeversmentaliteit.
Nee, er staat dat ze in Nederland geen mensen kunnen vinden voor dit werk en daarom over de grens werven. Terwijl er in Nederland nog veel te veel werklozen zijn.
pi_166753717
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:40 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dan krijg je dus geen personeel. I rest my case.
Al het werk moet minstens 3000 bruto per maand waard zijn?
pi_166753719
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:40 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Ik ontvang geen cent aan studiefinanciering noch van familie en werk me met drie banen een slag in de rondte om alles te kunnen financieren.

En dan zie ik zo'n Klopkoek dag in dag uit klagen dat hij niet genoeg geld krijgt om lekker niks te doen. Daar klopt iets niet.
En waarom krijg je geen cent aan studiefinanciering? En ben je blij met jouw situatie?
The view from nowhere.
pi_166753725
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:38 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Houd je bek kankerkneus. Je weet niet waarover je praat. Je duikt alleen maar op om persoonlijke aanvallen te ventileren zonder enig idee van de situatie.
Maar zou jij in de kassen willen werken als je een uitkering hebt?
pi_166753727
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:38 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Wat is dan de situatie die jouw eeuwige geklaag waar dankbaarheid meer op z'n plaats lijkt rechtvaardigt?

Hoezo "neus" trouwens; geen Amsterdammer en geen allochtoon. :P
pi_166753735
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:41 schreef deelnemer het volgende:

[..]

En waarom krijg je geen cent aan studiefinanciering? En ben je blij met jouw situatie?
Ja, het geeft erg veel voldoening.
pi_166753738
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:42 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Wat is dan de situatie die jouw eeuwige geklaag waar dankbaarheid meer op z'n plaats lijkt rechtvaardigt?

Klopkoek zal het wel niet zo hebben op joden.
pi_166753753
quote:
10s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:41 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ik zou van inkomens eerst overmijdelijk uitgaven aftrekken van het netto loon:
- Huur
- Ziekenkostenpremie
- aansluiting op de wereld (internet, kabel en telefoon)

Wat resteer mag je vergelijken.
The view from nowhere.
pi_166753754
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:42 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Kneus.
pi_166753766
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:44 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Ik zou van inkomens eerst overmijdelijk uitgaven aftrekken van het netto loon:
- Huur
- Ziekenkostenpremie
- aansluiting op de wereld (internet, kabel en telefoon)

Wat resteer mag je vergelijken.
Voor die eerste twee zijn er toeslagen waardoor je met een laag inkomen amper wat betaalt. En dat laatste kan je slim voor weinig inkopen.
pi_166753771
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:44 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Kneus.
Ah, je hebt gelijk, ik las over "kanker" heen. Altijd die agressieve en beledigende taal direct in plaats van een inhoudelijke reactie. Dat geeft wel aan dat meneer zelf ook aanvoelt dat het niet helemaal klopt.
pi_166753776
quote:

[..]

En dan zie ik zo'n Klopkoek dag in dag uit klagen dat hij niet genoeg geld krijgt om lekker niks te doen, daarbij iedereen de maat nemend die meneer zijn inkomen bij elkaar verdient. Daar klopt iets niet.
Het probleem met modern "links": niet langer het ideaal van de arbeidersstaat die de gewone man verheft maar het idee dat de robotisering ervoor zorgt dat 90% van de mensen niks kan doen maar wel het recht kan claimen op de vruchten van het moeilijke werk wat de andere 10% uitvoeren. En uiteraard zelf de voorhoede daarvan willen zijn.
pi_166753795
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:43 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Je studie geeft je enige status en hoop. Je past als type ook in de huidige ideologie. Je streeft nog onbelemmerd je eigen idealen na. Dat zijn je voordelen.
The view from nowhere.
pi_166753832
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:45 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Voor die eerste twee zijn er toeslagen waardoor je met een laag inkomen amper wat betaalt. En dat laatste kan je slim voor weinig inkopen.
Die mag je aftrekken. Dan nog. Een stuk meer overigens dan mensen met een koopwoning (afgezien van de verplichte vermogens opbouw)
The view from nowhere.
pi_166753836
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:46 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Ah, je hebt gelijk, ik las over "kanker" heen. Altijd die agressieve en beledigende taal direct in plaats van een inhoudelijke reactie. Dat geeft wel aan dat meneer zelf ook aanvoelt dat het niet helemaal klopt.
Dat heeft inmiddels een geschiedenis.
The view from nowhere.
pi_166753841
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:36 schreef 99.999 het volgende:
In die zin valt het hier gelukkig erg mee.
Als we het nou eens gaan vergelijken met Malawi (inwonertal komt overeen) dan valt het altijd mee.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_166753849
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:50 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Die mag je aftrekken. Dan nog. Een stuk meer overigens dan mensen met een koopwoning (afgezien van de verplichte vermogens opbouw)
De sociale voorzieningen in Nederland zijn dus goed op orde. Overigens kan je voor wat resteert na maximale huurtoeslag netto amper wat kopen.
pi_166753853
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:52 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Als we het nou eens gaan vergelijken met Malawi (inwonertal komt overeen) dan valt het altijd mee.
Een topsalarissen met de VS, dan vallen die nog tegen.
The view from nowhere.
  zaterdag 19 november 2016 @ 11:53:19 #97
pi_166753856
quote:
10s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:41 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Vind ik ook goed, regel dat.
pi_166753864
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:52 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ook als je vergelijkt met bijvoorbeeld Duitsland, Frankrijk, Spanje of Groot Brittannië. Er is op z'n best een handvol landen waar het beter is geregeld.
pi_166753870
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:51 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Dat heeft inmiddels een geschiedenis.
Als je tijdens een sollicitatiegesprek wordt gevraagd waarom je al die tijd niets gedaan hebt en je je gesprekspartner dan direct kanker toewenst in plaats van er inhoudelijk op te reageren, zal je niet snel verder komen. Maar goed, dit is niet een gesprek dat ik met jou dien te voeren. Sterker: een dergelijk gesprek zou tussen mensen met een beetje fatsoen überhaupt niet gevoerd hoeven worden.
pi_166753873
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:06 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

ja we moeten zoveel , maar dat gaat niet lukken

de mens is een plaag voor de wereld, en de geboorte cijfers gaan over een poosje vanzelf met 6 miljard naar beneden
Toch vreemd..linkse mensen denken wel dat de CO2 omlaag kan, dat we minder vlees kunnen eten, etc..etc.. Ze denken zelfs dat ze de temperatuur op aarde kunnen regelen. Dan is het naar beneden halen van de geboortecijfers toch een stuk gemakkelijker, zeker in westerse landen waar financiële prikkels al genoeg zijn om het doel te bereiken.
Als ik moet kiezen tussen maximaal 2 kinderen (bij voorkeur 1) of niet meer autorijden / vlees eten, dan weet ik het wel. Daarnaast zullen onze kleinkinderen ons eeuwig dankbaar zijn.
Ontwikkelingslanden zullen wel een probleem zijn, maar we moeten eens af van het taboe van sancties en eventueel militaire dwang vanuit het westen.
pi_166753874
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Je bent dus te lui om voor een bescheiden salaris te werken?
pi_166753887
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

:')
pi_166753913
quote:
9s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:55 schreef Kaas- het volgende:

[..]

:')
Echt hè. Gewoon iedereen bovengemiddeld! :(

8)7
pi_166753932
En inkomen is niet alles.

1. De zwakke positie van arbeid werkt door in
- disciplinerende arbeidsverhoudingen
- elitair gedrag van de elite

2. Een aantal belangrijke activiteiten passen niet in het marktmodel

3. De marktideologie is niet neutraal. Het heeft veel kenmerken van een onderdrukkende religie.

4. Veel goed betaald werk is welbeschouwd een vorm van oplichting.
The view from nowhere.
pi_166753934
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:54 schreef JanKorteachternaam het volgende:
och vreemd..linkse mensen denken wel dat de CO2 omlaag kan, dat we minder vlees kunnen eten, etc..etc..
Hoezo is dat nou weer "links"? Minder vlees eten kan best. En is bewijsbaar gunstig qua footprint. Alleen willen we het niet.
pi_166753960
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:58 schreef deelnemer het volgende:
En inkomen is niet alles.

1. De zwakke positie van arbeid werkt door in
- disciplinerende arbeidsverhoudingen
- elitair gedrag van de elite

2. Een aantal belangrijke activiteiten passen niet in het marktmodel

3. De marktideologie is niet neutraal. Het heeft veel kenmerken van een onderdrukkende religie.
Net als bijvoorbeeld het socialisme.

Daarom hebben we hier een mooi stelsel wat de scherpe kantjes er afhaalt.
pi_166753972
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:54 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Als je tijdens een sollicitatiegesprek wordt gevraagd waarom je al die tijd niets gedaan hebt en je je gesprekspartner dan direct kanker toewenst in plaats van er inhoudelijk op te reageren, zal je niet snel verder komen. Maar goed, dit is niet een gesprek dat ik met jou dien te voeren. Sterker: een dergelijk gesprek zou tussen mensen met een beetje fatsoen überhaupt niet gevoerd hoeven worden.
Je moet eens in de spiegel kijken. Je posten zijn vaak agressief en vernederend naar mensen, en je rechtvaardigt dit met een kleingeestig idee van moraal.
The view from nowhere.
pi_166753996
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 12:00 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Je moet eens in de spiegel kijken. Je posten zijn vaak agressief en vernederend naar mensen, en je rechtvaardigt dit met een kleingeestig idee van moraal.
Het is helemaal niet kleingeestig of agressief als iemand erop wijst dat solidariteit van twee kanten moet komen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-11-2016 12:03:06 ]
pi_166754008
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:59 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Net als bijvoorbeeld het socialisme.

Daarom hebben we hier een mooi stelsel wat de scherpe kantjes er afhaalt.
Jij wilt ze voortdurend aanscherpen.

En nog een vierde punt toegevoegd:

The view from nowhere.
  zaterdag 19 november 2016 @ 12:03:41 #110
pi_166754014
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:45 schreef 99.999 het volgende:
Voor die eerste twee zijn er toeslagen waardoor je met een laag inkomen amper wat betaalt.
Laat maar zien hoe ik bijna gratis een huis kan huren. _O-
  zaterdag 19 november 2016 @ 12:04:24 #111
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_166754030
quote:

[..]

Als jij daar moeite mee hebt klopt er iets aan jou kant niet. Jij kiest ervoor om je een slag in de rondte te werken.
Feyenoord!
  zaterdag 19 november 2016 @ 12:05:00 #112
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_166754045
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:40 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Daaruit blijkt ook dat het lastig is om mensen uit hun uitkering aan het werk te krijgen. Dat ligt echt niet aan honderd euro bruto meer of minder. Immers zodra je gaat werken ga je er netto op vooruit, de armoedeval is gelukkig redelijk weggewerkt.

[..]

Nee, er staat dat ze in Nederland geen mensen kunnen vinden voor dit werk en daarom over de grens werven. Terwijl er in Nederland nog veel te veel werklozen zijn.
Daarom zeg ik basisinkomen. En opgelost.
Feyenoord!
  zaterdag 19 november 2016 @ 12:06:27 #113
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_166754072
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:43 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Waarom maak je je dan druk op anderen? Als je blij bent met je eigen situatie wat maakt het dan uit dat anderen "genieten" van een uitkering? Leven en laten leven.
Feyenoord!
  zaterdag 19 november 2016 @ 12:06:37 #114
pi_166754080
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:54 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Je bent dus te lui om voor een bescheiden salaris te werken?
Ik wil voor een bescheiden loon best een beetje rommelen. Maar hard werken in een kas moet hard betaald worden.
  zaterdag 19 november 2016 @ 12:08:28 #115
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_166754118
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:46 schreef Igen het volgende:

[..]

Het probleem met modern "links": niet langer het ideaal van de arbeidersstaat die de gewone man verheft maar het idee dat de robotisering ervoor zorgt dat 90% van de mensen niks kan doen maar wel het recht kan claimen op de vruchten van het moeilijke werk wat de andere 10% uitvoeren. En uiteraard zelf de voorhoede daarvan willen zijn.
Ermmm dit heeft niks met "links" te maken maar gewoon met feiten. Dat robotisering ervoor zorgt dat er enorm veel banen gaan verdwijnen. Daarom zouden we ook naar een basisinkomen moeten gaan. Dat is nl DE oplossing. Gewoon realistisch denken. Niet in termen van links en rechts.
Feyenoord!
pi_166754119
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 12:02 schreef Igen het volgende:

[..]

Het is helemaal niet kleingeestig of agressief als iemand erop wijst dat solidariteit van twee kanten moet komen.
Ik vind dat veel mensen tegenwoordig arrogant zijn en niet door hebben hoe het is om aan de andere kant van de streep te staan. Bijna 90 % heeft een hekel aan zijn werk. Dat is niet normaal. Ik ken veel gevallen en het gaat altijd over dwang op het werk. Gedwongen om dingen te doen:
- teveel een vorm van oplichting
- teveel verwaarlozing van je eigenlijke taak
- teveel onnodige of historisch gegroeide ballast die het zinloos maakt
- en te weinig invloed op dit alles. Iets dat je merkt als je er iets aan wilt veranderen.
The view from nowhere.
pi_166754137
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 november 2016 12:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik wil voor een bescheiden loon best een beetje rommelen. Maar hard werken in een kas moet hard betaald worden.
Dat dwing je maar af met stakingen, via de vakbond o.i.d. en niet door de hele dag niks te doen en geld van mensen met andere beroepen te eisen.
  zaterdag 19 november 2016 @ 12:10:03 #118
pi_166754151
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 12:09 schreef Igen het volgende:

[..]

Dat dwing je maar af met stakingen, via de vakbond o.i.d. en niet door de hele dag niks te doen en geld van mensen met andere beroepen te eisen.
Wel staken maar niet niks doen? _O- _O- _O-
pi_166754189
quote:

[..]

Dat verzet wordt sterk ondermijnt. Een gevolg van het individualiseren (onderdeel van de marktideologie). Dat maakt mensen onmachtig.
The view from nowhere.
  zaterdag 19 november 2016 @ 12:12:23 #120
pi_166754201
quote:

[..]

En die Polen mogen zeker ook niet meer in Polen blijven?

_O- _O- _O-
pi_166754249
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 november 2016 12:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

En die Polen mogen zeker ook niet meer in Polen blijven?

_O- _O- _O-
Ze hebben het daar inmiddels te goed gekregen en de Bulgaren en Roemenen willen niet komen.
The view from nowhere.
pi_166754319
Het idee dat moraal alleen gaat over 'door beuken' en niet over rechtvaardigheid is een typische vergissing van rechts.

'Fatsoen moet je doen' betekent in het gareel lopen.

Eigen verantwoordelijkheid alleen binnen dit gareel. Maar niet zelfstandig nadenken, want de waarheid kennen we al (de marktideologie).
The view from nowhere.
pi_166754321
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 12:08 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Ik vind dat veel mensen tegenwoordig arrogant zijn en niet door hebben hoe het is om aan de andere kant van de streep te staan. Bijna 90 % heeft een hekel aan zijn werk. Dat is niet normaal. Ik ken veel gevallen en het gaat altijd over dwang op het werk. Gedwongen om dingen te doen:
- teveel een vorm van oplichting
- teveel verwaarlozing van je eigenlijke taak
- teveel onnodige of historisch gegroeide ballast die het zinloos maakt
- en te weinig invloed op dit alles. Iets dat je merkt als je er iets aan wilt veranderen.
Van die 90% wil ik wel eens een bron zien. Ik heb hele andere getallen in de krant gezien.

Daarnaast ga ik natuurlijk niet solidair zijn met iemand die me voor een arrogante zak hooi zonder empathie uitmaakt - dat was nou net m'n punt.
pi_166754368
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 12:20 schreef Igen het volgende:

[..]

Van die 90% wil ik wel eens een bron zien. Ik heb hele andere getallen in de krant gezien.

Daarnaast ga ik natuurlijk niet solidair zijn met iemand die me voor een arrogante zak hooi zonder empathie uitmaakt - dat was nou net m'n punt.
Dat is echter wel in jou eigen voordeel. Want anders klapt de samenleving in elkaar. Er is te veel chaos door de georganiseerde competitie. Er is voor velen teveel dwang in deze zogenaamde heerlijke vrijheid, wat leidt tot onderdrukking van de noodzakelijk kritiek. Er is ook teveel manipulatie en bedrog. Het is vooral een tijd voor goocheme druiven
The view from nowhere.
pi_166754378
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 12:03 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Jij wilt ze voortdurend aanscherpen.

En nog een vierde punt toegevoegd:

Om ook in de toekomst betaalbaar te blijven heeft onze verzorgingsstaat regelmatig onderhoud nodig. Lijkt me logisch en gezond.
pi_166754387
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 november 2016 12:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Te lui dus.
pi_166754407
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 12:26 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Om ook in de toekomst betaalbaar te blijven heeft onze verzorgingsstaat regelmatig onderhoud nodig. Lijkt me logisch en gezond.
Men analyseert de samenleving niet echt, omdat er geen kritiek kan zijn op de marktideologie, die de bron is van veel van de hedendaagse problemen.
The view from nowhere.
pi_166754409
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 12:27 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Te lui dus.
Ik vind het op zich prima dat zulke figuren geen zin hebben om te werken. Maar daarom mogen die uitkeringen wel drastisch omlaag.

Nadeel is echter altijd dat je daarmee ook het deel pakt dat wel wil, maar niet kan. Dat is ook de enige reden dat de onwelwillenden als Papierversnipperaar, Klopkoek etc. met hun gedrag weg kunnen komen. Rent-seekers.
pi_166754421
Het gaat leiden tot een harde confrontatie tussen links en rechts. Men luister niet naar elkaar. Dit is vooral de schuld van rechts die al 35 jaar de overhand heeft

[ Bericht 21% gewijzigd door deelnemer op 19-11-2016 13:39:43 ]
The view from nowhere.
pi_166754455
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 12:29 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Men analyseert de samenleving niet echt, omdat er geen kritiek kan zijn op de marktideologie, die de bron is van veel van de hedendaagse problemen.
Dit lijkt me een nogal onzinnige stelling. Er is juist vrij veel kritiek op die marktideologie. Een partij als GroenLinks maakt er zelfs een belangrijk speerpunt van.
pi_166754462
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 12:25 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Dat is echter wel in jou eigen voordeel. Want anders klapt de samenleving in elkaar. Er is te veel chaos door de georganiseerde competitie. Er is voor velen teveel dwang in deze zogenaamde heerlijke vrijheid, wat leidt tot onderdrukking van de noodzakelijk kritiek. Er is ook teveel manipulatie en bedrog. Het is vooral een tijd voor goocheme druiven
Grappig dat iemand die zegt tegen individualisme te zijn, nu stelt dat ik uit individualistisch eigenbelang moet toegeven als een ander me uitscheldt en m'n geld eist. 8)7
pi_166754470
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 12:30 schreef deelnemer het volgende:
Het gaat leiden tot een harde confrontatie tussen links en rechts. Men luister niet naar elkaar. Dit is vooral de schuld van rechts die als 35 jaar de overhand heeft
Het links wat jij voorstelt beperkt zich tot de SP en die zijn almdecennia overal tegen. Zou niet weten wat voor confrontatie die gaan leveren.
pi_166754486
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 12:31 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dit lijkt me een nogal onzinnige stelling. Er is juist vrij veel kritiek op die marktideologie. Een partij als GroenLinks maakt er zelfs een belangrijk speerpunt van.
Jesse Klaver begrijpt het ook maar half (hooguit). Iedereen denkt dat het alleen een verdeling van inkomen betreft. Het is veel breder. Het is nog meer de verdeling in beslissingsbevoegdheid.
The view from nowhere.
  zaterdag 19 november 2016 @ 12:34:20 #134
pi_166754498
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 12:26 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Er is geld zat.

NWS / Panama Papers: 'Megaschandaal' belastingontduiking #4
  zaterdag 19 november 2016 @ 12:34:43 #135
pi_166754504
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 12:27 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Te lui dus.
Nee hoor. Gewoon loon naar werken.
  zaterdag 19 november 2016 @ 12:35:20 #136
pi_166754517
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 12:29 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Ik vind het op zich prima dat zulke figuren geen zin hebben om te werken. Maar daarom mogen die uitkeringen wel drastisch omlaag.

Nadeel is echter altijd dat je daarmee ook het deel pakt dat wel wil, maar niet kan. Dat is ook de enige reden dat de onwelwillenden als Papierversnipperaar, Klopkoek etc. met hun gedrag weg kunnen komen. Rent-seekers.
Bewijs maar eens hoe onwelwillend ik ben.
pi_166754543
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 12:32 schreef Igen het volgende:

[..]

Grappig dat iemand die zegt tegen individualisme te zijn, nu stelt dat ik uit individualistisch eigenbelang moet toegeven als een ander me uitscheldt en m'n geld eist. 8)7
Individualistisch eigenbelang is de zwakke vorm van mensen wijzen op het belang van rechtvaardige verhoudingen. Het is ook in je eigen belang, ja.

De sterke vorm wijst op het belang van een goede ontwikkeling van mensen, en dat vereist een sociale dimensie die de marktideologie ontkent en ondermijnt.
The view from nowhere.
pi_166754553
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 november 2016 12:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Zie je laatste tien posts in dit topic. 8)7
  zaterdag 19 november 2016 @ 12:39:11 #139
pi_166754561
quote:
10s.gif Op zaterdag 19 november 2016 12:38 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Zie je laatste tien posts in dit topic. 8)7
Er is niets mis met loon naar werken.
pi_166754576
quote:
Dat is voor jou dus een excuus om met je luie reet op de bank te blijven zitten?
pi_166754580
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 november 2016 12:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dat laat je in dit topic toch wel overduidelijk zien.
pi_166754585
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 november 2016 12:39 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Er is niets mis met loon naar werken.
Correct, als je niet werkt krijg je het dus ook niet.
pi_166754591
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 12:33 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Jesse Klaver begrijpt het ook maar half (hooguit). Iedereen denkt dat het alleen een verdeling van inkomen betreft. Het is veel breder. Het is nog meer de verdeling in beslissingsbevoegdheid.
Als die het al niet snapt, dan komt die confrontatie van je er echt niet.
pi_166754605
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 12:32 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Het links wat jij voorstelt beperkt zich tot de SP en die zijn al al decennia overal tegen. Zou niet weten wat voor confrontatie die gaan leveren.
Dit is een voorbeeld van onderdrukking. Ze zijn niet constructief omdat ze niet willen meelopen in het platte marktmodel. De SP heeft gelijk gehad. Je stelt zelf dat de marktideologie nu ter discussie gesteld wordt door GL. Zijn dus ook debielen? In de hele westerse wereld rommelt het nu, vanwege dit probleem. Maar degenen die het aankaartte zijn gek. Misschien als een andere partij het gaat zeggen, is het ineens briljant.
The view from nowhere.
  zaterdag 19 november 2016 @ 12:42:42 #145
pi_166754608
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 12:40 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat is voor jou dus een excuus om met je luie reet op de bank te blijven zitten?
Ik zit helemaal niet lui op de bank. Dat is een goedkope ad hominem om niet op mijn argumenten in te hoeven gaan. Wat discussiëren betreft ben jij de gene die lui op de bank zit.
  zaterdag 19 november 2016 @ 12:43:12 #146
pi_166754617
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 12:41 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Correct, als je niet werkt krijg je het dus ook niet.
Maar in de kassen krijg je het ook niet, dat is het probleem.
pi_166754628
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 12:37 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Individualistisch eigenbelang is de zwakke vorm van mensen wijzen op het belang van rechtvaardige verhoudingen. Het is ook in je eigen belang, ja.

De sterke vorm wijst op het belang van een goede ontwikkeling van mensen, en dat vereist een sociale dimensie die de marktideologie ontkent en ondermijnt.
Weet je wat sociaal is? Dat je om andere mensen geeft. Dat je dankbaar bent als anderen je helpen. Dat je zelf je beste beentje voor zet om binnen jouw mogelijkheden wat terug te doen.
pi_166754635
Lees ik het nu goed, Papier is een uitkeringstrekker?
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_166754644
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 12:41 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Als die het al niet snapt, dan komt die confrontatie van je er echt niet.
Dit komt van onderop. In de samenleving begint het te dagen, maar de verwarring is nog groot. De TV helpt totaal niet om de nodige informatie aan te dragen. De krant is iets beter. Het NRC gaat de goede kant op.
The view from nowhere.
pi_166754646
Geld van anderen afpakken zonder er iets voor terug te doen en dan het lef hebben om te beginnen over wat sociaal is en zelfs over dat anderen nog wat socialer naar je moeten zijn. _O- Dan heb je gewoon geen deugende opvoeding genoten.
pi_166754651
quote:

[..]

Ik ben alles behalve onwelwillend. Je zit dingen te verzinnen en het verbaasd me niets dat igen bij de handlangers hoort.

Over vijf jaar zit jij met je muil onder de ecb flappentap.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zaterdag 19 november 2016 @ 12:46:21 #152
pi_166754654
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 12:45 schreef JeSuisDroppie het volgende:
Lees ik het nu goed, Papier is een uitkeringstrekker?
Het is een standaard drogreden. Ben je het niet eens met rechts, dan ben je een luie uitvreter.
  zaterdag 19 november 2016 @ 12:47:37 #153
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_166754668
Als jullie elkaar zoveel te vertellen hebben doe dat theekransje dan lekker in DM mensen.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_166754683
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 november 2016 12:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik zit helemaal niet lui op de bank. Dat is een goedkope ad hominem om niet op mijn argumenten in te hoeven gaan. Wat discussiëren betreft ben jij de gene die lui op de bank zit.
Als je werkt, dan weet je dat werken in de kassen geen zeer goed betaalde baan kan zijn.
pi_166754685
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 12:44 schreef Igen het volgende:

[..]

Weet je wat sociaal is? Dat je om andere mensen geeft. Dat je dankbaar bent als anderen je helpen. Dat je zelf je beste beentje voor zet om binnen jouw mogelijkheden wat terug te doen.
Ik doe dat o.a. hier op het forum. Want jouw idee ervan past prima in een feodaal stelsel.
The view from nowhere.
pi_166754694
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 12:45 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Dit komt van onderop. In de samenleving begint het te dagen, maar de verwarring is nog groot. De TV helpt totaal niet om de nodige informatie aan te dragen. De krant is iets beter. Het NRC gaat de goede kant op.
We zullen er zien. Ik geloof niet zo in die revolutie van het lompenproletariaat.
pi_166754698
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 12:48 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Ik doe dat o.a. hier op het forum. Want jou idee ervan past prima in een feodaal stelsel.
Nou nou nou
pi_166754707
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 12:45 schreef Kaas- het volgende:
Geld van anderen afpakken zonder er iets voor terug te doen en dan het lef hebben om te beginnen over wat sociaal is en zelfs over dat anderen nog wat socialer naar je moeten zijn. _O- Dan heb je gewoon geen deugende opvoeding genoten.
Vergis je niet. Dit is een extreem rechts forum. Wat veel mensen hier uitkramen is in Nederland niet acceptabel.
The view from nowhere.
  zaterdag 19 november 2016 @ 12:50:12 #159
pi_166754712
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 12:48 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Als je werkt, dan weet je dat werken in de kassen geen zeer goed betaalde baan kan zijn.
Dan krijg je geen personeel en dan ga je failliet. Dat is de ideale wereld van de marktideologie.

Je kan wel de schuld aan uitkeringen geven, maar als de economie nog verder aan trekt en straks alle werklozen een relaxte kantoorbaan hebben, blijven de kassen ook leeg.
pi_166754713
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 12:46 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ik ben alles behalve onwelwillend. Je zit dingen te verzinnen en het verbaasd me niets dat igen bij de handlangers hoort.

Over vijf jaar zit jij met je muil onder de ecb flappentap.
Jij zoundus bereid zijn om voor een bescheiden salaris in de kassen te gaan werken?
pi_166754720
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 november 2016 12:47 schreef Euribob het volgende:
Als jullie elkaar zoveel te vertellen hebben doe dat theekransje dan lekker in DM mensen.
Dit is leerzaam. Het toont aan waar de conflicten liggen.
The view from nowhere.
pi_166754734
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 november 2016 12:50 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dan krijg je geen personeel en dan ga je failliet. Dat is de ideale wereld van de marktideologie.

Je kan wel de schuld aan uitkeringen geven, maar als de economie nog verder aan trekt en straks alle werklozen een relaxte kantoorbaan hebben, blijven de kassen ook leeg.
Dus uitkeringstrekkers mogen van jou extreem kieskeurig zijn?
Dan kan je dus ook nooit meer ergens als argument gebruiken dat er zoveel werklozen zijn. Er is immers werk zat maar ze willen niet.
pi_166754741
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 12:49 schreef 99.999 het volgende:

[..]

We zullen er zien. Ik geloof niet zo in die revolutie van het lompenproletariaat.
Het is geen lompenproletariaat. Veel mensen met een baan, en zelf een goed betaalde baan, hebben er ook last van. Je hoort het goed, het gaat niet alleen over de centen.
The view from nowhere.
  zaterdag 19 november 2016 @ 12:52:54 #164
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_166754750
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 12:50 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Dit is leerzaam. Het toont aan waar de conflicten liggen.
Ik zie vooral een hoop one-liners op de man over en weer, echt leerzaam is het allemaal niet. Wat meer op de inhoud mag wel.
pi_166754765
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 12:50 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Jij zoundus bereid zijn om voor een bescheiden salaris in de kassen te gaan werken?
Ach, er zijn lieden hier die meermaals hebben gepleit voor lonen en minimumlonen onder het bestaansminimum. Ik ga hier niet meer op in.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zaterdag 19 november 2016 @ 12:54:04 #166
pi_166754770
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 12:51 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dus uitkeringstrekkers mogen van jou extreem kieskeurig zijn?
Valse keuze. Ze mogen gewoon eerlijk betaald worden voor eerlijk werk.
quote:
Dan kan je dus ook nooit meer ergens als argument gebruiken dat er zoveel werklozen zijn. Er is immers werk zat maar ze willen niet.
Er is zat werk als je de lonen en uitkeringen reduceert tot nul. Maar ik vind dat mensen eerlijk betaald mogen worden voor eerlijk werk en dat ze daar normaal van rond mogen komen.
pi_166754776
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 12:52 schreef Euribob het volgende:

[..]

Ik zie vooral een hoop one-liners op de man over en weer, echt leerzaam is het allemaal niet. Wat meer op de inhoud mag wel.
De boosheid van de burger komt tot uitdrukking.
The view from nowhere.
pi_166754777
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:58 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Hoezo is dat nou weer "links"? Minder vlees eten kan best. En is bewijsbaar gunstig qua footprint. Alleen willen we het niet.
De enige manier om blijvend een kleinere footprint te krijgen is minder kinderen nemen. Alleen willen we het niet.
pi_166754803
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 november 2016 12:54 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

[..]

Er is zat werk als je de lonen en uitkeringen reduceert tot nul. Maar ik vind dat mensen eerlijk betaald mogen worden voor eerlijk werk en dat ze daar normaal van rond mogen komen.
Eens. De uitkeringen moeten minder royaal.
Twee uitzonderingen:
- De WW. Die moet langer worden, zodat werkenden wel weer een baan vinden
- Mensen die echt niet kunnen. Het lastige is dat dit heel lastig te bepalen is. Ik ken mensen in de bijstand die best wel wat kunnen maar toch beschouwd worden als kansloos op de arbeidsmarkt. Een mogelijke oplossing is een flexibeler bijstand: Dus het aantrekkelijk maken om deels te werken. Ik denk dat veel mensen in de bijstand best wat kunnen. Dit moet echter wel beloond worden.
pi_166754805
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 12:53 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ach, er zijn lieden hier die meermaals hebben gepleit voor lonen en minimumlonen onder het bestaansminimum. Ik ga hier niet meer op in.
Neuh gewoon volgens het CAO-loon.
Maar je wilt dus niet werken wanneer je in een uitkering terecht komt?
pi_166754813
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 12:52 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Het is geen lompenproletariaat. Veel mensen met een baan, en zelf een goed betaalde baan, hebben er ook last van. Je hoort het goed, het gaat niet alleen over de centen.
Tja, we zulken zien. Tot nuntoe is het erg marginaal allemaal.
pi_166754822
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 november 2016 12:54 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

[..]

Je pleit dus voor pakweg een verdubbeling van het minimumloon?
pi_166754846
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 12:58 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ik denk dat hij met "eerlijk loon" niet zozeer verdubbeling van het minimumloon,maar het minimumloon maar eens handhaven (dus geen stukloon of andere constructies om onder het minimumloon uit te komen). Daarnaast vind ik ook dat uitzendwerk aan banden moet worden gelegd. Uitzendwerk moet bedoeld zijn voor tijdelijk en projectmatig werk, niet om mensen jaren lang aan het werk te hebben onder een kararige ABU CAO.
pi_166754850
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 12:53 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Mijn eerste baan was ook tijdelijk en onder het minimumloon. Maar ik huil geen krokodillentranen daarover.
pi_166754872
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 13:00 schreef Igen het volgende:

[..]

Mijn eerste baan was ook tijdelijk en onder het minimumloon. Maar ik huil geen krokodillentranen daarover.
Als dat een bijbaantje was, dan is het minder erg dan bij iemand die er van rond moet komen.

Maar leg eens uit hoe kan dat? Hoe ben je onder het minimumloon gekomen? Een minimumloon is er namelijk al heel lang.
pi_166754903
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 13:00 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Ik denk dat hij met "eerlijk loon" niet zozeer verdubbeling van het minimumloon,maar het minimumloon maar eens handhaven (dus geen stukloon of andere constructies om onder het minimumloon uit te komen). Daarnaast vind ik ook dat uitzendwerk aan banden moet worden gelegd. Uitzendwerk moet bedoeld zijn voor tijdelijk en projectmatig werk, niet om mensen jaren lang aan het werk te hebben onder een kararige ABU CAO.
Het minimumloon vindt hij (veel) te laag voor het werk in de kassen, zo gaf hij aan.
  zaterdag 19 november 2016 @ 13:04:35 #177
pi_166754919
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 12:56 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Eens. De uitkeringen moeten minder royaal.

De uitkeringen zijn niet royaal, de lonen moeten omhoog.
  zaterdag 19 november 2016 @ 13:05:40 #178
pi_166754936
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 12:58 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Het mag zeker naar 10-12 euro per uur. En zwaar werk zoals in de kassen naar 15.
pi_166754946
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 13:03 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Het minimumloon vindt hij (veel) te laag voor het werk in de kassen, zo gaf hij aan.
Ik denk dat je als werkgever mensen wel de mogelijkheid moet bieden om bij goed presteren boven dat minimumloon uit te komen.

Maar bovenal moet je gewoon werken voor je geld. Als je in de bijstand zit dan is klagen over het mimumumloon geen optie. Bovendienis het nog altijd meer dan de bijstand (vooral dankzij de arbeidskorting).

Wel vind ik dat het werken met behoud van uitkering moet stoppen. Dat vind ik onacceptabel. Ik vind dat iedereen in de bijstand moet worden. Maar wel tenminste tegen het wettelijk minimumloon.
  zaterdag 19 november 2016 @ 13:06:27 #180
pi_166754950
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 13:03 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Zelfs Polen vinden het te laag _O-
pi_166754959
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 november 2016 13:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

De uitkeringen zijn niet royaal, de lonen moeten omhoog.
De lonen zijn al hoog. De uitkeringen ook.
De prijzen moeten omlaag. Voor heel wat dagelijkse zaken betalen we belachelijk hoge prijzen dnakzij de overheid. Denk aan brandstof en de idioot hoge btw. Daar moet wat mee gedaan worden.
pi_166754974
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 13:01 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Als dat een bijbaantje was, dan is het minder erg dan bij iemand die er van rond moet komen.

Maar leg eens uit hoe kan dat? Hoe ben je onder het minimumloon gekomen? Een minimumloon is er namelijk al heel laag.
Hij was nog jong, volop kansen. Voor hem was het is stap op de weg naar beter. Hij heeft waarschijnlijk iets gevonden dat hem past.
The view from nowhere.
pi_166754980
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 november 2016 13:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Zelfs Polen vinden het te laag _O-
Kan ik mij voorstellen.
Een Pool die hier werkt wil geld sparen om thuis wat leuks mee te doen.
Hij moet hier echter wel een onderkomen betalen. In Nederland is het leven zo duur dat een Pool niet veel zou over houden om opzij te leggen.
  zaterdag 19 november 2016 @ 13:09:11 #184
pi_166754990
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 13:06 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Nee, dat zijn ze niet.
pi_166754995
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 13:07 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Hij was nog jong, volop kansen. Voor hem was het is stap op de weg naar beter. Hij heeft waarschijnlijk iets gevonden dat hem past.
Ja dat geldt voor mij ook. Ik ben ook onderaan begonnen. Maar er is wel een verschil tussen je hele leven onderaan de arbeidsmarkt zitten of alleen in het begin van je loopbaan. Los van dat is het geen excuus om dan maar in de bijstand te zitten natuurlijk.
  zaterdag 19 november 2016 @ 13:09:59 #186
pi_166755004
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 13:06 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

De prijzen moeten omlaag. Voor heel wat dagelijkse zaken betalen we belachelijk hoge prijzen dnakzij de overheid. Denk aan brandstof en de idioot hoge btw. Daar moet wat mee gedaan worden.
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 13:08 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Kan ik mij voorstellen.
Een Pool die hier werkt wil geld sparen om thuis wat leuks mee te doen.
Hij moet hier echter wel een onderkomen betalen. In Nederland is het leven zo duur dat een Pool niet veel zou over houden om opzij te leggen.
Zijn de lonen nou te hoog of te laag? _O- _O- _O-
pi_166755006
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 november 2016 13:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Nee, dat zijn ze niet.
Dat zijn ze wel. Krankzinnig hoog zelfs. De loon-prijs-spiraal moet doorbroken worden door wat aan de prijzen te doen, niet aan de lonen. Dat maakt ons ook beter concurrerend.

En dat is heel simpel: Bezuinigen op EU, kindregelingen, immigratie en ontwikkelingshulp maakt direct 20 miljard vrij. Gebruik dat om de accijnzen en btw te verlagen. Door te stoppen met duurzaamheidsflauwekul kan ook de tax van de energierekening af. Dit alles om mensen enorm veel koopkracht er bij te geven zonder dat de lonen en uitkeringen stijgen.
pi_166755020
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 november 2016 13:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

[..]

Zijn de lonen nou te hoog of te laag? _O- _O- _O-
Te hoog in het algemeen.
Dat verhaal over die Pool heeft er niets mee te maken. Ik zeg dat ik mij kan voorstellen dat het voor een Pool niet aantrekkelijk is om hier te gaan werken tegen het minimumloon. Lezen en nadenken voordat je wat roept.
pi_166755024
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 13:00 schreef Igen het volgende:

[..]

Omdat je een hypocriet rechtsmens bent :) pseudoliberaal.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zaterdag 19 november 2016 @ 13:12:22 #190
pi_166755040
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 13:11 schreef JanKorteachternaam het volgende:
Ik zeg dat ik mij kan voorstellen dat het voor een Pool niet aantrekkelijk is om hier te gaan werken tegen het minimumloon.
Maar voor een Nederlander wel? _O- _O- _O- _O-
pi_166755074
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 november 2016 13:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Maar voor een Nederlander wel? _O- _O- _O- _O-
Goed lezen en je weet het antwoord. Hint: Waarom komt een Pool naar Nederland om te werken?
pi_166755093
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 13:01 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Maar leg eens uit hoe kan dat? Hoe ben je onder het minimumloon gekomen? Een minimumloon is er namelijk al heel lang.
Ik moest er wel van rondkomen. Daarom had ik ook een kamer in een woongroep gehuurd en niet een heel appartement. Was werk in het buitenland, maar dat leek me beter dan een bijstandsuitkering aan te vragen (was op het hoogtepunt van de crisis in Nederland).

Het sociale stelsel is mooi, maar ik zie het als mijn plicht om er geen gebruik van te maken als het niet echt noodzakelijk is. (Afgezien daarvan lijkt het me ook niet echt leuk om de bemoeienis van het UWV op je dak te krijgen, maar als dat afschrikkend werkt, des te beter.)

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 19-11-2016 13:16:11 ]
  zaterdag 19 november 2016 @ 13:15:21 #193
pi_166755097
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 13:14 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Goed lezen en je weet het antwoord. Hint: Waarom komt een Pool naar Nederland om te werken?
Ze komen niet meer. POL / De boosheid van de blanke arbeider; een verklaring en een oplossing #3
pi_166755107
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 13:15 schreef Igen het volgende:

[..]

Ik moest er wel van rondkomen. Daarom had ik ook een kamer in een woongroep gehuurd en niet een heel appartement. Was werk in het buitenland, maar dat leek me beter dan een bijstandsuitkering aan te vragen (was op het hoogtepunt van de crisis in Nederland).
Dan is het verklaarbaar. In het buitenland gelden andere regels.
pi_166755112
quote:
Klopt. Omdat het niet aantrekkelijk meer voor ze is.
  zaterdag 19 november 2016 @ 13:17:46 #196
pi_166755131
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 13:16 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Als het al te weinig betaald voor een Pool, waarom zou het dan wel aantrekkelijk zijn voor een Nederlander? Verhoog de lonen, dan krijg je mensen.
pi_166755132
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 13:16 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Mooi toch, dat het in Polen steeds beter gaat en ze daarom niet meer hierheen hoeven ^O^
pi_166755144
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 november 2016 13:17 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Als het al te weinig betaald voor een Pool, waarom zou het dan wel aantrekkelijk zijn voor een Nederlander? Verhoog de lonen, dan krijg je mensen.
Heel simpel: Een Pool wil geld opzij leggen om thuis wat leuks te doen of voor zijn familie. Een Nederlander maakt het geld gewoon op.

En verhoog de lonen dan krijg je mensen? Dat geldt voor banen voor hoogopgeleiden. Zoals ICT-ers die schaars zijn en met hoge lonen worden gelokt. Maar de onderkant van de arbeidsmarkt moet gewoon aan het werk in plaats van in een uitkering hangen.
pi_166755150
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 13:17 schreef Igen het volgende:

[..]

Mooi toch, dat het in Polen steeds beter gaat en ze daarom niet meer hierheen hoeven ^O^
Zeker.
  zaterdag 19 november 2016 @ 13:20:23 #200
pi_166755176
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 13:18 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Heel simpel: Een Pool wil geld opzij leggen om thuis wat leuks te doen of voor zijn familie. Een Nederlander maakt het geld gewoon op.
En het verschil is precies? _O- _O- _O- _O- _O- _O-
pi_166755187
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 november 2016 13:20 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

En het verschil is precies? _O- _O- _O- _O- _O- _O-
Dat heb ik je net uitgelegd, maar voor de ééncelligen onder ons nog één keer: Een Pool moet er van rondkomen, en ook nog wat over houden om naar huis te sturen. Daarnaast wil een Pool af en toe ook even naar huis kunnen voor een verjaardag of andere feestdag, wat ook best wel wat kost. Een Nederlander hoeft er alleen van rond te komen.
pi_166755212
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 13:09 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Ja dat geldt voor mij ook. Ik ben ook onderaan begonnen. Maar er is wel een verschil tussen je hele leven onderaan de arbeidsmarkt zitten of alleen in het begin van je loopbaan. Los van dat is het geen excuus om dan maar in de bijstand te zitten natuurlijk.
Veel mensen worden zoek gespeeld. Dat is moeilijk uit te leggen aan mensen die dit niet aan den lijve ondervinden. Die passen uiteindelijk nergens in en komen terecht in het meest uitbuitende deel van de economie.

Maar ook de bevolking breed wordt meer een meer zoek gespeeld. De boze arbeider begint meer en meer de effecten te voelen, van wat boven hun hoofd en achter de schermen bekokstoofd wordt. Ze klagen over allerlei problemen die samenhangen op een manier die hen ontgaat.

Lees nog een de post

Bijvoorbeeld, jouw bezwaar tegen de arbeidsmigranten vloeit voort uit de behoefte aan goedkope arbeid. Dat gaan ze regelen. Jij gelooft dat dit multi-culti-links is en daarom gaan dat soort zaken gewoon door.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 19-11-2016 13:32:15 ]
The view from nowhere.
  zaterdag 19 november 2016 @ 13:23:53 #203
pi_166755224
Kan iemand JanmetdeKorteAchternaam tegen zichzelf in bescherming nemen aub?
pi_166755268
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 13:23 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Veel mensen worden zoek gespeeld. Dat is moeilijk uit te leggen aan mensen die dit niet aan den lijve ondervinden. Dit passen uiteindelijk nergens in en komen terecht in het meest uitbuitende deel van de economie.
Als er iemand is die nergens in past ben ik het. Maar ik heb een uitstekende baan. Door onderaan beginnen, veel opleiding doen uit eigen initiatief en keihard werken.

Hiervoor moet je wel wat talent hebben en ik kan mij voorstellen dat dit voor mensen met een hele lage opleiding moeilijk is. Vaak kunnen ze niet meer (iemand met een mbo-2 diploma die het niet redt op een mbo-3 opleiding). Dat is een groot probleem, want juist hun banen verdwijnen. En juist daar doet de overheid niets tegen.

Ze hadden dit bijvoorbeeld kunnen voorkomen door de post in overheidshanden te houden. Veel relatief goede banen waarvoor weinig opleiding nodig is. En een sector waarbinnen martkwerking zinloos is, want een krimpende markt.

quote:
Bijvoorbeeld, jouw bezwaar tegen de arbeidsmigranten, vloeit voort uit de behoefte aan goedkope arbeid. Dat gaan ze regelen. Jij gelooft dat dit multi-culti-links is en daarom gaan dat soort zaken gewoon door.
Dat migrantenverhaal staat los van deze arbeidsdiscussie.
Ik heb geen bezwaar tegen arbeidsmigranten. Ik heb bezwaar tegen al die andere migranten, zoals je in de vele topics kunt lezen ;) De enige migranten waar ik juist geen bezwaar tegen heb zijn arbeidsmigranten (mits er goede voorwaarden gesteld worden, zoals tijdelijk, geen gezin laten overkomen en (heel belangrijk) er is echt geen Nederlander voor het werk te vinden).
  zaterdag 19 november 2016 @ 13:29:02 #205
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_166755283
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 12:25 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Goocheme druiven. _O- _O- ^O^
Feyenoord!
pi_166755288
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 13:09 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Ja precies.

Maar daar heb je zelf ook invloed op. Als hoogopgeleide moet je wmb. niet meewerken aan drie tijdelijke werkervaringsplekken op een rij. Dan liever patatbakker worden ofzo, als het plan A niet lukt.

Aan de onderkant is het natuurlijk lastig. Daar heb je niet zo'n plan B. Wat er wel nodig is? Geen idee. Misschien ook eens het minimumjeugdloon afschaffen zodat vakkenvuller gewoon een vaste voltijdbaan kan zijn?
  zaterdag 19 november 2016 @ 13:29:37 #207
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_166755289
quote:

[..]

Daarom dus basisinkomen. Opgelost.
Feyenoord!
pi_166755293
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 13:21 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Dat heb ik je net uitgelegd, maar voor de ééncelligen onder ons nog één keer: Een Pool moet er van rondkomen, en ook nog wat over houden om naar huis te sturen. Daarnaast wil een Pool af en toe ook even naar huis kunnen voor een verjaardag of andere feestdag, wat ook best wel wat kost. Een Nederlander hoeft er alleen van rond te komen.
De Polen doen het tijdelijk. Gaan met meerderen in een huis wonen. Is ook leuker als je hier vreemd bent. Sparen, en wat ze sparen heeft in Polen een veel grotere koopkracht. Zo sparen ze in 5 jaar de koopwaarde van een huis op (zeg van je 18de tot 23ste). Daarna zit je goed. Best aantrekkelijk.

Maar dat wordt minder, als Polen meer gelijk trekt met Nederland en dan komen ze niet meer.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 19-11-2016 13:38:54 ]
The view from nowhere.
  zaterdag 19 november 2016 @ 13:30:18 #209
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_166755295
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 12:30 schreef deelnemer het volgende:
Het gaat leiden tot een harde confrontatie tussen links en rechts. Men luister niet naar elkaar. Dit is vooral de schuld van rechts die als 35 jaar de overhand heeft
Ik denk dat het meer tot een confrontatie tussen status quo en "wakkere mensen" gaat komen.
Feyenoord!
  zaterdag 19 november 2016 @ 13:31:14 #210
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_166755310
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 12:33 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Inderdaad maar Klaver is wel de enige die dit deelse punt aan wil pakken. Dat maakt hem voor mij tot een kandidaat het overwegen waard.
Feyenoord!
  zaterdag 19 november 2016 @ 13:32:27 #211
445752 broodjepindakaashagelslag
Ik blaf niet maar ik bijt
pi_166755326
quote:

[..]

Waar haal jij vandaan dat Papier, Klopkoek etc onwelwillend zijn en niet werken en uitkeringstrekkers zijn.
Jij weet helemaal niet wat deze gebruikers doen, welke opleiding ze hebben en hoe ze wonen, dus hou die onderbuikgevoelens en bevoordelingen voor je.
Its hard to win an argument against a smart person, but it's damn near impossible to win an argument against a stupid person
pi_166755339
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 13:31 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Inderdaad maar Klaver is wel de enige die dit deelse punt aan wil pakken. Dat maakt hem voor mij tot een kandidaat het overwegen waard.
Als Klaver het voort het zeggen heeft, gaat Nederland failliet: Hij wil namelijk een basisinkomen in combinatie met open grenzen.
pi_166755366
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 13:32 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:

[..]

Waar haal jij vandaan dat Papier, Klopkoek etc onwelwillend zijn en niet werken en uitkeringstrekkers zijn.
Jij weet helemaal niet wat deze gebruikers doen, welke opleiding ze hebben en hoe ze wonen, dus hou die onderbuikgevoelens en bevoordelingen voor je.
Prima, maar mogen we er dan ook voor kiezen om hun uitkeringen niet meer te betalen?

Veel uitkeringstrekkers denken dat het geld aan de boom groeit. Het besef dat dit door hardwerkende mensen wordt opgebracht ontbreekt volledig.
  zaterdag 19 november 2016 @ 13:35:36 #214
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_166755368
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 12:44 schreef Igen het volgende:

[..]

Dat is dus inderdaad het tegenovergestelde van wat Multinationals en banken doen. Daar heerst het graaien en is sociaal zijn ver te zoeken.
Feyenoord!
  zaterdag 19 november 2016 @ 13:36:30 #215
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_166755381
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 12:45 schreef Kaas- het volgende:
Dat is dus wat Multinationals doen. De meeste uitkeringstrekkers doen vrijwilligerswerk.
Feyenoord!
pi_166755392
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 13:27 schreef JanKorteachternaam het volgende:
Als er iemand is die nergens in past ben ik het. Maar ik heb een uitstekende baan. Door onderaan beginnen, veel opleiding doen uit eigen initiatief en keihard werken.

Hiervoor moet je wel wat talent hebben en ik kan mij voorstellen dat dit voor mensen met een hele lage opleiding moeilijk is. Vaak kunnen ze niet meer (iemand met een mbo-2 diploma die het niet redt op een mbo-3 opleiding). Dat is een groot probleem, want juist hun banen verdwijnen. En juist daar doet de overheid niets tegen.

Ze hadden dit bijvoorbeeld kunnen voorkomen door de post in overheidshanden te houden. Veel relatief goede banen waarvoor weinig opleiding nodig is. En een sector waarbinnen martkwerking zinloos is, want een krimpende markt.
Ook veel mensen met hoge opleidingen zitten klem. Je kan gemakkelijk boven het plafond uitkomen. Als je erg rechts bent, is het makkelijker.
The view from nowhere.
  zaterdag 19 november 2016 @ 13:37:18 #217
pi_166755393
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 13:21 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Je bent er van op de hoogte dat het levensonderhoud in polen ook de helft minder kost als hier?

Dus kan een Pool met dit Salaris veel makkelijker rondkomen dan een Nederlander.
Een Pool huurt met een hele groep een huis of slaapt gewoon in zijn bus/auto.
Doordat het voor de Polen makkelijk rondkomen is van zo'n mager salaris vindt men dat de Nederlander ook maar voor het zelfde salaris moet gaan werken terwijl dat ten opzichte van de kosten in Nederland niet rieeel is.
Its hard to win an argument against a smart person, but it's damn near impossible to win an argument against a stupid person
  zaterdag 19 november 2016 @ 13:37:26 #218
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_166755396
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 12:49 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Vergis je niet. Dit is een extreem rechts forum. Wat veel mensen hier uitkramen is in Nederland niet acceptabel.
Daar ben ik inmiddels ook wel achter. Totaal geen juiste weerspiegling van de samenleving wat hier op FOK zit.
Feyenoord!
pi_166755403
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 13:36 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Dat is dus wat Multinationals doen. De meeste uitkeringstrekkers doen vrijwilligerswerk.
Dat is een andere discussie.

Wat mij betreft gaan kleine bedrijven veel minder belasting betalen ten koste van de multinationals. Helemaal voor. De lokale snackbar een flinke belastingverlaging en McDonalds en Burgerking mogen dokken. Helemaal voor.

Maar dat staat los van het eisende gedrag van veel mensen, zonder enig besef waar het geld vandaan komt.
  zaterdag 19 november 2016 @ 13:38:07 #220
pi_166755405
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 13:35 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Prima, maar mogen we er dan ook voor kiezen om hun uitkeringen niet meer te betalen?

Veel uitkeringstrekkers denken dat het geld aan de boom groeit. Het besef dat dit door hardwerkende mensen wordt opgebracht ontbreekt volledig.
Nogmaals, waar staat dat deze mensen een uitkering hebben?
pi_166755416
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 13:37 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Ook veel mensen met hoge opleidingen zitten klem. Je kan gemakkelijk boven het plafond uitkomen. Als je erg rechts bent, is het makkelijker.
Huh? Als je erg rechts bent, is het makkelijker? Ik heb het tijdens sollicitatiegesprekken nog nooit over politiek gehad. Hier hou ik dan ook wijselijk mijn mond over, want juist rechts-conservatieve meningen zijn nog steeds taboe.
pi_166755423
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 12:49 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Ohw. Dat is nieuw voor mij. Ik zie hier juist heel veel linkse users.
pi_166755424
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 13:35 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Veel mensen weten ook niet dat rijken en topinkomens het meeste profijt hebben van de staat (zonder tegenprestatie).
Deuger, Woke & Gutmensch
  zaterdag 19 november 2016 @ 13:40:38 #224
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_166755436
Ben blij met de inbreng van Klopkoek, Deelnemer en Broodjepindakaas. Eindelijk een beetje een tegengeluid tegen dat pseudo rechtse geluid wat je hier voornamelijk hoort.
Feyenoord!
pi_166755439
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 13:39 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Veel mensen weten ook niet dat rijken en topinkomens het meeste profijt hebben van de staat (zonder tegenprestatie).
Dat eerste stukje kan ik nog snappen: Gesubsidieerde studies, goede wegen, veiligheid.
Maar dat "zonder tegenprestatie" begrijp ik niet. Want hoge inkomens betalen heel veel belasting en betalen aan alles het maximale. Het begrip "rijken" is ook vaag.
pi_166755455
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 13:40 schreef Japie77 het volgende:
Ben blij met de inbreng van Klopkoek, Deelnemer en Broodjepindakaas. Eindelijk een beetje een tegengeluid tegen dat pseudo rechtse geluid wat je hier voornamelijk hoort.
Igen en 99.999 zijn ook niet bepaald rechts-conservatief. Met hen heb ik meestal grote meningsverschillen. Dus dat rechtse geluid hier is niet zo groot, althans als het om cultureel rechts gaat. Economisch rechts is sowieso weinig vertegenwoordigd in Nederland en dat zie je ook op FOK! terug.
  zaterdag 19 november 2016 @ 14:18:14 #227
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_166756028
Voor de laatste keer; als je inhoudelijk niets toe te voegen hebt aan de discussie en elkaar alleen maar voor trol of uitkeringstrekker uit komt maken blijf dan weg.
pi_166756227
http://www.newstatesman.c(...)cking-donald-trump-s

Peter Thiel, social media manipulator en hater van democratie

http://prospect.org/blog/(...)vate-prison-industry

Een groter bewijs dat banken onderdrukkers zijn bestaat niet
Deuger, Woke & Gutmensch
  zaterdag 19 november 2016 @ 14:39:20 #229
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_166756296
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 14:33 schreef Klopkoek het volgende:
http://www.newstatesman.c(...)cking-donald-trump-s

Peter Thiel, social media manipulator en hater van democratie

http://prospect.org/blog/(...)vate-prison-industry

Een groter bewijs dat banken onderdrukkers zijn bestaat niet
Interesse artikelen maar jouw standpunt onderschrijven ze niet.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_166756334
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 14:39 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Interesse artikelen maar jouw standpunt onderschrijven ze niet.
Leg maar uit
Deuger, Woke & Gutmensch
  zaterdag 19 november 2016 @ 14:47:12 #231
379943 Paper_Tiger
pi_166756394
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 14:41 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Leg maar uit
Ze gaan nergens over de slechtheid of onderdrukking van en door banken. Je had net zo goed altijd is Kortjakje ziek kunnen zingen als argument.
pi_166756472
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 14:47 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Ze gaan nergens over de slechtheid of onderdrukking van en door banken. Je had net zo goed altijd is Kortjakje ziek kunnen zingen als argument.
De banken financieren de disciplinering. Geven ook miljarden aan de nypd.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_166756523
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 13:23 schreef deelnemer het volgende:
Bijvoorbeeld, jouw bezwaar tegen de arbeidsmigranten vloeit voort uit de behoefte aan goedkope arbeid. Dat gaan ze regelen. Jij gelooft dat dit multi-culti-links is en daarom gaan dat soort zaken gewoon door.

Dat is inderdaad iets wat hij niet begrijpt of niet wil zien. De arbeidsmigratie komt per definitie en van oudsher van rechts. Lakeman heeft daar een prachtig standaardwerk over geschreven. Maar niemand heeft dat gelezen blijkbaar. Hij toont aan dat dit als een wapen is gebruikt tegen de steeds "veeleisender" NL werknemer. Met groot succes. Helaas zijn de externaliteiten daarvan afgewenteld op de belastingbetaler. Ook dat was de bedoeling.

[ Bericht 11% gewijzigd door Bart2002 op 19-11-2016 15:03:22 ]
  zaterdag 19 november 2016 @ 15:04:44 #234
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_166756629
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 14:57 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dat is inderdaad iets wat hij niet begrijpt of niet wil zien. De arbeidsmigratie komt per definitie en van oudsher van rechts. Lakeman heeft daar een prachtig standaardwerk over geschreven. Maar niemand heeft dat gelezen blijkbaar.
Arbeidsmigratie werd overigens gestopt door de linksche Den Uyl:

http://www.isgeschiedenis(...)nds_de_jaren_zestig/

Verder is dit filmpje wel relevant

<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  zaterdag 19 november 2016 @ 15:29:38 #235
379943 Paper_Tiger
pi_166757047
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 14:54 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

De banken financieren de disciplinering. Geven ook miljarden aan de nypd.
Banken lenen geld uit. Dat is wat ze doen. Je legt verbanden waar ze er niet zijn.
pi_166757369
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 15:29 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Banken lenen geld uit. Dat is wat ze doen. Je legt verbanden waar ze er niet zijn.
Ze printen geld bij en idd hun beslissingen bepalen de economie.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zaterdag 19 november 2016 @ 16:13:56 #237
323876 michaelmoore
pi_166757707
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:54 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Toch vreemd..linkse mensen denken wel dat de CO2 omlaag kan, dat we minder vlees kunnen eten, etc..etc.. Ze denken zelfs dat ze de temperatuur op aarde kunnen regelen. Dan is het naar beneden halen van de geboortecijfers toch een stuk gemakkelijker, zeker in westerse landen waar financiële prikkels al genoeg zijn om het doel te bereiken.
Als ik moet kiezen tussen maximaal 2 kinderen (bij voorkeur 1) of niet meer autorijden / vlees eten, dan weet ik het wel. Daarnaast zullen onze kleinkinderen ons eeuwig dankbaar zijn.
Ontwikkelingslanden zullen wel een probleem zijn, maar we moeten eens af van het taboe van sancties en eventueel militaire dwang vanuit het westen.
Allah en andere goden willen zoveel mogelijk gelovigen en zijn tegen abortus en de pil en het condoom

Dus gaan we de 10 miljard ook wel halen , kwestie van tijd voor er 100 bootjes per dag de zee op gestuurd worden, naar Europa
pi_166757855
Wat een shit OP.

Niet alleen laagopgeleide blanken zijn ontevreden hoor. Godverdegodver zeg.

Ik vermoed dat een groot deel van blank Nederland een hekel heeft aan zichzelf. Dat zij bij man en macht proberen het blank zijn uit te roeien. Te verpesten, vergallen. Te verkleuren.

Ik heb verder geen flauw idee wat hen bezielt.
pi_166757943
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 13:40 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Dat eerste stukje kan ik nog snappen: Gesubsidieerde studies, goede wegen, veiligheid.
Maar dat "zonder tegenprestatie" begrijp ik niet. Want hoge inkomens betalen heel veel belasting en betalen aan alles het maximale. Het begrip "rijken" is ook vaag.
Ja ze betalen heel veel belasting. Maar waar komt al dat geld vandaan wat zij hebben verdiend? Hoe komen zij aan dat geld, waar komt dat vandaan? Uit het niets?
  zaterdag 19 november 2016 @ 16:47:27 #240
321876 Cherna
Fuck the System
pi_166758175
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:42 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Maar zou jij in de kassen willen werken als je een uitkering hebt?
Ik niet. Dat durf ik hier wel te zeggen. En nee ik heb niets tegen hard werken of in de kassen werken maar de mentaliteit en de vernedering van een of ander afdelingshoofd(slavendrijver) staat me niet aan. Al zou ik er modaal verdienen dan nog niet.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  zaterdag 19 november 2016 @ 16:53:47 #241
321876 Cherna
Fuck the System
pi_166758286
Ook weer zoiets dat niet begrepen word. Het is niet alleen het salaris maar ook de arbeidsvreugde en omstandigheden spelen een zeer grote rol. Je hoort het vaak genoeg. Het werk is leuk maar alles erom heen is zum Kotzen. Buiten het salaris dat natuurlijk een rol speelt is er meer. Zeker op lager niveau worden mensen dag in dag uit gedreigd met ontslag als ze niet dat doen wat van hen verlangd word. Enige tegenspraak is niet meer gewenst. Tot overmaat van ramp worden jongeren zo gekneed om maar vooral een vakbond te vermijden.
pi_166758371
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 16:53 schreef Cherna het volgende:
Ook weer zoiets dat niet begrepen word. Het is niet alleen het salaris maar ook de arbeidsvreugde en omstandigheden spelen een zeer grote rol. Je hoort het vaak genoeg. Het werk is leuk maar alles erom heen is zum Kotzen. Buiten het salaris dat natuurlijk een rol speelt is er meer. Zeker op lager niveau worden mensen dag in dag uit gedreigd met ontslag als ze niet dat doen wat van hen verlangd word. Enige tegenspraak is niet meer gewenst. Tot overmaat van ramp worden jongeren zo gekneed om maar vooral een vakbond te vermijden.
Ze willen het ook niet begrijpen.
The view from nowhere.
  zaterdag 19 november 2016 @ 17:00:18 #243
321876 Cherna
Fuck the System
pi_166758380
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 14:57 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dat is inderdaad iets wat hij niet begrijpt of niet wil zien. De arbeidsmigratie komt per definitie en van oudsher van rechts. Lakeman heeft daar een prachtig standaardwerk over geschreven. Maar niemand heeft dat gelezen blijkbaar. Hij toont aan dat dit als een wapen is gebruikt tegen de steeds "veeleisender" NL werknemer. Met groot succes. Helaas zijn de externaliteiten daarvan afgewenteld op de belastingbetaler. Ook dat was de bedoeling.
Dat krijg je niet uitgelegd. Je weet alles ligt aan links.
pi_166758441
Ethiek gaat over het bepalen van goede doelstellingen.
Prestatiemoraal gaat over 'door beuken' gegeven een doelstelling.

Kiest men 'geld verdienen' als doelstelling,
dan slaat men de ethiek over,
en blijft er alleen een prestatiemoraal over.

Deze prestatiemoraal is wat de rechtse mensen hier maken van de ethiek.
The view from nowhere.
  zaterdag 19 november 2016 @ 17:15:29 #245
321876 Cherna
Fuck the System
pi_166758633
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 17:04 schreef deelnemer het volgende:

Dat is zo. Mensen hebben altijd al gepresteerd. Iedere generatie. Maar wat doen we de jongeren aan zeg.
https://stressplein.eu/meer-dan-100-000-jongeren-met-een-burnout/

Geweldig deze achterlijke prestatiemaatschappij.

Ik kan je zeggen zolang mensen graag doen wat ze willen en enige inspraak hebben op de werklvoer presteer je vanzelf. Dat is altijd al zo geweest. Nu door deze marktwijze(neoliberale insteek) en er amper nog arbeidsvreugde is door die prestatiedruk werkt het averechts. Bovendien lijden de minder bedeelden mbt tot verstandelijk vermogen hier nog eens dubbel onder.

Alles gaat over cijfers en het menselijk deel valt compleet weg. Je bent een nummer, een gebruiksvoorwerp.
  zaterdag 19 november 2016 @ 17:31:03 #246
321876 Cherna
Fuck the System
pi_166758936
Ik moet ermee stoppen omdat ik mij begin te ergeren. Niet aan de users hier en deze discussie maar de onmacht om ook maar iets te kunnen vernaderen anders dan kaderlid te zijn/worden van een vakbond. Meer kun je niet doen. Als zelfs staken al als een last/ongemak word gezien door de samenleving dan weet je hoe laat het is.
pi_166759083
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 17:04 schreef deelnemer het volgende:

Nee, dat is niet het hele verhaal. Natuurlijk is het je goed recht om een andere doelstelling dan alleen 'geld verdienen' te kiezen. Maar de logische consequentie daarvan is dat je dan waarschijnlijk ook minder geld krijgt. Het is hypocriet om te zeggen dat er meer in het leven is dan geld maar tegelijk wel moord en brand te schreeuwen dat je minder geld krijgt dan iemand die wél geld verdienen als bovenste doelstelling heeft gekozen.
pi_166759674
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 17:39 schreef Igen het volgende:

[..]

Nee, dat is niet het hele verhaal. Natuurlijk is het je goed recht om een andere doelstelling dan alleen 'geld verdienen' te kiezen. Maar de logische consequentie daarvan is dat je dan waarschijnlijk ook minder geld krijgt. Het is hypocriet om te zeggen dat er meer in het leven is dan geld maar tegelijk wel moord en brand te schreeuwen dat je minder geld krijgt dan iemand die wél geld verdienen als bovenste doelstelling heeft gekozen.
De geld jagers manipuleren het systeem. Ze dwingen de hele bevolking zich bezig te houden met hun spelletjes. De mensen die gemakkelijk te bedotten zijn, worden bezwendeld. De wet en regelgeving wordt in hun voordeel gedraaid. De discussie erover wordt met desinformatie geblokkeerd.
The view from nowhere.
pi_166760193
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 17:39 schreef Igen het volgende:

[..]

Je bent jong Young Grashopper. Te jong om dat te begrijpen.
  zaterdag 19 november 2016 @ 21:09:48 #250
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_166763559
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 15:47 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ze printen geld bij en idd hun beslissingen bepalen de economie.
Dit inderdaad. Ze hebben ook de macht om te beslissen waar ze geld voor creeeren. En aangezien ze geen moraal hebben (alleen zo snel mogelijk zo veel mogelijk winst) gaat dat net zo makkelijk naar bedrijven die chemische wapens fabriceren als naar duurzame milieuvriendelijke bedrijven helaas.
Feyenoord!
pi_166764063
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 16:53 schreef Cherna het volgende:
Inderdaad het lijkt tegenwoordig aanvaardbaar te zijn om je ziel te verkopen voor het recht op een McJob.
Het is wel het lot van de vakbonden dat hun leden voornamelijk oud zijn en dat hun belangen dus prevaleren. Als dat ledenbestand is uitgestorven en de vereniging ophoudt te bestaan is er helemaal niets meer wat voor de belangen van de werkers opkomt. Dan wordt het helemaal inktzwart.

[ Bericht 12% gewijzigd door Bart2002 op 19-11-2016 21:35:10 ]
  zaterdag 19 november 2016 @ 23:11:38 #252
323876 michaelmoore
pi_166767203
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 16:24 schreef Tamabralski het volgende:
Wat een shit OP.

Niet alleen laagopgeleide blanken zijn ontevreden hoor. Godverdegodver zeg.

Ik vermoed dat een groot deel van blank Nederland een hekel heeft aan zichzelf. Dat zij bij man en macht proberen het blank zijn uit te roeien. Te verpesten, vergallen. Te verkleuren.

Ik heb verder geen flauw idee wat hen bezielt.
klopt Europa is in snel tempo bezig zich zelf te vernietigen

door hun huurhuizen en uitkeringen beschikbaar te stellen aan miljoenen moslim bootvluchtelingen
pi_166768893
Deze 2 'rants' zouden een wake up call moeten zijn voor links:

Na de verkiezing:

Voor de verkiezing:

“To destroy a people you must first sever their roots.”
  zondag 20 november 2016 @ 01:17:26 #254
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_166770373
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2016 00:16 schreef Montagui het volgende:
Dit is linkse kritiek op 'links'.

Als je dat niet doet, krijg je extreem rechts, omdat je economisch rechts teveel vrij spel gegeven hebt.

[ Bericht 28% gewijzigd door deelnemer op 20-11-2016 02:43:23 ]
The view from nowhere.
pi_166770622
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2016 00:16 schreef Montagui het volgende:

Na de verkiezing:

Voor de verkiezing:

quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2016 01:17 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Dit is linkse kritiek op 'links'.

Als je dat niet doet, krijg je extreem rechts, omdat je economisch recht teveel vrij spel gegeven hebt.
Ze leggen het wel goed uit, had die van Mike nog niet gezien.
I´m back.
pi_166770887
Deze dan ook van Mike Moore: The naked truth: Trumpland.

I´m back.
pi_166771394
Ben geen fan van Michael Moore, maar goed....

Ook de volgende video's benadrukken 'het probleem' van het linkes superieur denken:

Cultural appropriatijn....

En het antwoord:

Links moet gewoon eens ophouden met --> :') <-- en luisteren en discussiëren met anderen die een andere mening hebben. Die doet er ook toe.

Zeker ook omdat er stemmen zijn die oproepen om 'die (rechtse) mening' het stemrecht te ontzeggen.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166771519
Hier een linkje naar NPO3 de echte Trumpland van Mike Moore: http://www.npo.nl/michael(...)0-2016/VPWON_1266938
I´m back.
pi_166771520
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2016 03:03 schreef Montagui het volgende:

Ook de volgende video's benadrukken 'het probleem' van het linkes superieur denken:

En het antwoord:

Links moet gewoon eens ophouden met --> :') <-- en luisteren en discussiëren met anderen die een andere mening hebben. Die doet er ook toe.

Zeker ook omdat er stemmen zijn die oproepen om 'die (rechtse) mening' het stemrecht te ontzeggen.
These guys nailed it.
I´m back.
  zondag 20 november 2016 @ 09:51:14 #260
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_166772406
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2016 03:03 schreef Montagui het volgende:

En het antwoord:

Je denkt dat het meisje in de eerste video typisch links is, en de jongen in de tweede video typisch rechts? Dat meisje gedraagt zich extreem rechts: iedereen in zijn eigen hokje, apartheid. Dat is ook wat de fokkers 'michaelmoore' en Janmetdekorteachternaam willen.

Als je dat aanziet voor links dan kun je begrip 'links' beter niet meer gebruiken.

Deze begripsverwarring hebben we te danken aan de neo-liberale koers van de PvdA. Niemand begrijpt nog wat links is, namelijk hetgeen waar de vroegere arbeiderspartij van Joop den Uyl voor stond.

[ Bericht 1% gewijzigd door deelnemer op 20-11-2016 10:26:06 ]
The view from nowhere.
  zondag 20 november 2016 @ 10:12:07 #261
323876 michaelmoore
pi_166772540
Als de VVD de extra huurverhogingen omgedaan maakt of minstens stopt, dan gaan ze de verkiezingen van de PVV winnen
  zondag 20 november 2016 @ 10:29:29 #262
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_166772660
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2016 10:12 schreef michaelmoore het volgende:
Als de VVD de extra huurverhogingen omgedaan maakt of minstens stopt, dan gaan ze de verkiezingen van de PVV winnen
Dan kun je beter SP stemmen. Die willen de verhuurdersheffing gebruiken om de huren drastisch te verlagen.
The view from nowhere.
  zondag 20 november 2016 @ 10:40:36 #263
323876 michaelmoore
pi_166772788
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2016 10:29 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Dan kun je beter SP stemmen. Die willen de verhuurdersheffing gebruiken om de huren drastisch te verlagen.
er is niets tegen de verhuurders heffing , die woningbouwverenigingen hebben veel te veel cash daar kan heel wat af
De meeste woningbouw woningen zijn gebouwd voor 12.000 tot 30.000 gulden en brengen jaarlijks de bouwkosten op met een 100% bezetting

Het verhalen op de huurders is fout

2,5 miljoen woningen die jaarlijks 7000 euro opbrengen
dat is 15 mijard aan netto inkomsten, meer dan de gasvelden van slochteren

De overheid plukt aardig mee nu

WOZ 2,1 miljard
en nu de verhuurdersheffing van 2 miljard

[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 20-11-2016 11:02:17 ]
pi_166772892
Ik denk dat veel mensen vergeten dat het echt niet alleen gaat om arbeiders. Er zijn zat hoogopgeleiden die de criminaliteit van de mocros zat zijn, het anti racismeymzeurgedrag van de quinties en helemaal klaar zijn met het pamperen van allerlei groepen die zichzelf vooral heel zielig vinden.

Want ook de dochters van rijke mensen kunnen al bijna niet meer over straat in delen van de grote steden. En ook zij zien de enorme hoeveelheden belastinggeld die ze bijdragen verdwijnen richting allerlei allochtonenknuffelaars en niet geïnvesteerd worden in onderwijs, wetenschap, veiligheid en infrastructuur.
Whatever...
  zondag 20 november 2016 @ 10:49:15 #265
323876 michaelmoore
pi_166772895
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2016 10:48 schreef Spanky78 het volgende:
Ik denk dat veel mensen vergeten dat het echt niet alleen gaat om arbeiders. Er zijn zat hoogopgeleiden die de criminaliteit van de mocros zat zijn, het anti racismeymzeurgedrag van de quinties en helemaal klaar zijn met het pamperen van allerlei groepen die zichzelf vooral heel zielig vinden.

Want ook de dochters van rijke mensen kunnen al bijna niet meer over straat in delen van de grote steden. En ook zij zien de enorme hoeveelheden belastinggeld die ze bijdragen verdwijnen richting allerlei allochtonenknuffelaars en niet geïnvesteerd worden in onderwijs, wetenschap, veiligheid en infrastructuur.
klopt
  zondag 20 november 2016 @ 10:58:21 #266
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_166773006
quote:

Het is feitelijk al veel minder dan het ooit was, maarja, daarmee snijdt men ook zichzelf in de vingers. Grote groepen worden gedreven door haat, afgunst, arrogantie en ressentiment.

Uiteraard zijn de belastingen en vaste lasten, net als in de VS, helemaal niet lager geworden maar dat is allemaal onderdeel van het rechtse masterplan.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zondag 20 november 2016 @ 11:04:31 #267
323876 michaelmoore
pi_166773095
DE rijken worden in snel tempo rijker gemaakt door de VVD en de middenklasse wordt ieder jaar verder afgeknepen en de armen worden in leven gehouden, gesubsidieerd met toeslagen en rustig gehouden
  zondag 20 november 2016 @ 11:21:15 #268
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_166773298
quote:

Laten we inderdaad nog meer van ons belastinggeld richting defensie doen. Dan word het lekker nuttig besteed! Met dat JSF drama.... :')
Feyenoord!
  zondag 20 november 2016 @ 11:35:11 #269
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_166773492
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2016 11:04 schreef michaelmoore het volgende:
DE rijken worden in snel tempo rijker gemaakt door de VVD en de middenklasse wordt ieder jaar verder afgeknepen en de armen worden in leven gehouden, gesubsidieerd met toeslagen en rustig gehouden
Er zijn meer daklozen dan ooit tevoren (dan 2000 en 2007). Bovendien neemt het analfabetisme en sterftecijfers weer toe.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zondag 20 november 2016 @ 11:36:26 #270
323876 michaelmoore
pi_166773509
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2016 11:35 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Er zijn meer daklozen dan ooit tevoren (dan 2000 en 2007). Bovendien neemt het analfabetisme en sterftecijfers weer toe.
en door de krapte politiek van de VVD NIET BOUWEN

komen er ook steeds meer mensen op straat of kruipen met 6 mensen in een huurhok
  zondag 20 november 2016 @ 11:43:54 #271
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_166773612
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2016 10:40 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

er is niets tegen de verhuurders heffing , die woningbouwverenigingen hebben veel te veel cash daar kan heel wat af
De meeste woningbouw woningen zijn gebouwd voor 12.000 tot 30.000 gulden en brengen jaarlijks de bouwkosten op met een 100% bezetting

Het verhalen op de huurders is fout

2,5 miljoen woningen die jaarlijks 7000 euro opbrengen
dat is 15 mijard aan netto inkomsten, meer dan de gasvelden van slochteren

De overheid plukt aardig mee nu

WOZ 2,1 miljard
en nu de verhuurdersheffing van 2 miljard
De rendementen zijn dus enorm. Hoe kan dat? Het is logisch als de opbrengt van huurhuizen in lijn is met de hedendaagse marktwaarde van woningen in Nederland.

Maar jij ziet de overheid geen marktje spelen, en dat zelfs op een manier die geen goede vrije markt is (wat krapte op de woningmarkt in stand houden).

Let dus op het woordje markt. Volgens mij lees en hoor jij 'overheid' als mensen het over 'markt' hebben. Denk jij dat een ondernemerspartij als de VVD juist ondernemers onderdrukt?
The view from nowhere.
  zondag 20 november 2016 @ 11:46:34 #272
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_166773654
quote:

Dat is rechtse propaganda. Al onze problemen zijn de schuld van de onderklasse.
The view from nowhere.
  zondag 20 november 2016 @ 11:46:57 #273
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_166773660
quote:
1s.gif Op zondag 20 november 2016 10:58 schreef Klopkoek het volgende:
Grote groepen worden gedreven door haat, afgunst, arrogantie en ressentiment.
Klopt.
The view from nowhere.
pi_166776477
Als ik een Nederlandse arbeider was zou ik eens beginnen met de FNV te boycotten.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  zondag 20 november 2016 @ 18:18:35 #275
18676 Puntenjager
Experto crede
pi_166783195
Ik ben het toch wel eens met de collumn waar Klopkoek reeds in deel nummer 1 naar linkte.

Bij deze de betreffende collumn nog een keer in een quote omdat ik denk dat maar weinig mensen op de link geklikt hebben.

quote:
I've heard enough of the white male rage narrative - Hadley Freeman

America’s white working classes have suffered. But it shouldn’t be taboo to call voters out for falling for racist and sexist messages

‘Grab ’em by the pussy” was the line that was supposed to have ended Donald Trump’s campaign for presidency. Instead it turned out to be one of the most astonishing and successful strategies for the highest office. In a campaign based on racism, misogyny and bullying, Trump proved that boasting about sexually assaulting women, far from ruining a man’s career, can boost it; and white women voted for him in droves. Grab ’em by the pussy, indeed. The first black American president will now be succeeded by a man endorsed by the Ku Klux Klan. This, according to Trump and his supporters, male and female, is what the American dream actually looks like.

A lot will be written about how Trump’s victory represents a backlash of rage from the white working classes. The election of Trump, this narrative goes, proves how these people feel ignored by the elite politicians and metropolitan media. We need to hear more from these people, the argument continues, and how they have suffered because of globalisation, the demise of industry, the opioid crisis, the death of the American dream.

It’s interesting, this take, not least because, far from being a “working-class revolt”, 48% of those who earn more than $250,000 and 49% of white college graduate voters chose Trump. But even leaving that aside, to say that no one took notice of the angry white vote in this US election is awfully reminiscent of British politicians saying “no one talks about immigration”, when it feels like – you know what? I think we got that base well and truly covered.

Far from ignoring the white working class during this election, they were written about so extensively by nervously placatory liberal journalists that these articles became a genre unto themselves, satirised perfectly by Benjamin Hart last week (“I couldn’t help but notice that people in Bleaksville are angry … I wanted to hear more but Ed explained that David Brooks had scheduled an interview with him to discuss whether he ate dinner with his family every night, and what it means for America.”)

So here’s an alternative take: we’ve heard enough of white rage now. Oh sure, listen to the grievances of enraged voters. But understanding them is different from indulging them, and the media and politicians – in the US and UK – have for too long conflated the two, encouraging the white victim narrative and stoking precisely the kind of nasty, race-baiting campaigns that led to Brexit and Trump (as the voter demographics have proved, the linking factor in Trump voters is not class but race).

Both campaigns promised to turn the clock back to a time when white men were in the ascendence, and both were fronted by privately educated false prophets such as Nigel Farage and Trump, absurdly privileged buccaneers who style themselves as friends of the working classes while pushing policies that work against them. They have bleached language of meaning, boasting that they aren’t “career politicians” (now a negative thing as opposed to someone who has devoted their life to public service), and they scorn “experts” (who are now apparently the biggest threat to democracy).

Trump’s supporters, like Brexit supporters before them, will say that these are merely the bleatings of the sore losers – the Remoaners, the Grimtons, or whatever portmanteau is conceived next. This objection always misses the obvious point that these people aren’t mourning for themselves. Whereas those who voted for Trump and Brexit did so to turn time back for their personal benefit, those who voted for remain or Hillary Clinton did so because they know time only moves forward, and this benefits society. To try to force it back hurts everyone.

To call out voters for falling for such damagingly racist and sexist messages is viewed by politicians as a vote-killer and dangerously snobby by the media, as though working-class people are precious toddlers who must be humoured and can’t possibly be held responsible for any flawed thinking. There is no doubt the white working classes in the west have suffered in recent decades, yet no other demographic that has endured similarly straitened circumstances is indulged in this way. For decades, American politicians have demonised the black working classes who suffered far worse structural inequalities and for far longer – and Trump continues to do so today.

And yet, as Stacey Pattoon wrote, only the white working classes are accorded this handwringing and insistent media empathy. No one is telling these voters to pull up their boot straps. The much-discussed American Dream is only considered “broken” when it’s the white working classes who are suffering. When it’s African-Americans, they are simply lazy and morally flawed.

But Clinton, according to the politicians and journalists who indulge inverted narratives, was seen as simply too corrupt and establishment by these voters. “Trump’s election is an unmistakable rejection of a political establishment and an economic system that simply isn’t working for most people,” Jeremy Corbyn said, as though the election of a racist property billionaire who inherited his wealth was the class warrior triumph we’ve all been waiting for. But if anyone thinks that, it is because the media promoted false equivalencies throughout this campaign to a degree never before seen.

On Tuesday, the Times headlined its editorial about the election “Tough Choice”, as if the decision between a woman who used the wrong email server and a racist, sexist, tax-dodging bully wasn’t, in fact, the easiest choice in the world. Clinton’s private email server was covered more ferociously than Trump’s misogyny. That Clinton had talked at Goldman Sachs was reported as a financial flaw somehow analogous to his non-payment of tax. However much people want to blame the Democrats, their voters or Clinton herself, the result of this election is due at least as much to anyone who pushed the narrative that Clinton and Trump were equally or even similarly “bad”.

Shame on them. The most qualified candidate in a generation was defeated by the least qualified of all time. That is what misogyny looks like, and, like all bigotries, it will end up dragging us all down.
'Linkse media' en 'gehuil van de verliezers' zullen de trumpetisten wel weer roepen, maar dit stuk is beslist geen verongelijkt emotioneel gejank. Lees en oordeel zelf.

Een van de belangrijkste punten vind ik de equivalence fallacy. Dat je op Clinton minstens net zo veel kunt aanmerken als op Trump. Werkelijk van de zotte.
Trump heeft zo ontzettend enge, letterlijk democratie-ondermijnende dingen gezegd en plannen aangekondigd dat ik denk dat zelfs 90% van zijn aanhangers dat eigenlijk helemaal geen goede ideeën vindt. Tegelijkertijd vinden diezelfde mensen de meeste plannen en ideeën van Clinton waarschijnlijk helemaal niet zo verkeerd.

Hier in Nederland zie je een beetje hetzelfde met D66 aan de ene kant en de reactie op hun ideeën van de PVV en Geenstijl en bijvoorbeeld de Frontpage van FOK! aan de andere kant. En dat terwijl bij het gros van die rechtse haters waarschijnlijk D66 naar voren komt als ze de verkiezingswijzer invullen (zoals bij driekwart van de mensen). Zeker als ze het eerlijk invullen en niet recalcitrant gaan antwoorden bij de vragen waarvan ze weten welk antwoord bij welke partij hoort.

Het probleem is alleen dat je de inhoud dan wel van de boodschapper/politicus moet scheiden. In Nederland is dat al lastig, in de VS vrijwel onmogelijk. Er is zo een diepe scheiding en zoveel haat dat nagenoeg niemand meer objectief, onbevooroordeeld naar feiten en standpunten kijkt. Bij uitstek de Trumpstemmers. Bijvoorbeeld Obama-care is niet iets redelijks en volstrekt wenselijk maar om te kotsen. En als Trump laat blijken dat hij buitengewoon sexistisch tegen vrouwen aankijkt is dat totaal geen isssue.

Dat het niet om de inhoud gaat zie je ook aan de Trumpaanhangers hier in NL. Als die mensen het eens zouden zijn met de ideeën en plannen van Trump, dan zouden ze ook ons gezondheidsstelsel hier in NL des duivels moeten vinden en willen dat het zo snel mogelijk afgeschaft zou worden. En dat vindt waarschijnlijk zelfs de grootste Trumpfan hier nog niet wenselijk.

Ik denk dat de crux voor een groot deel ligt bij die haat. Een groot deel voelt een sadistisch genoegen bij het idee dat ze de geïnstalleerde 'democratische machine' verkankerd hebben met hun stem. Vergelijkbaar met een vandaal die een openbaar object kapot trapt. Ondanks dat ik weinig algemeen bezit gesloopt heb in mijn leven voel ik ergens wel wat voor emotie dat opwekt. Het is meer dan je agressie afreageren. Het is een soort sadistisch machtsgevoel. Met jouw actie verkanker je wel even het bezit van een ander of van het collectief. Het genot van het pijnigen van een ander. De geciviliseerde mens zou dat zogenaamd niet meer kennen, maar de meeste mensen hebben wel eens verlekkerd een dier(tje) dood lopen martelen. Zeker toen ze als kind nog iets minder sociaal vernis hadden.
Dit is overigens beslist niet een idiote analyse van het antitrumpkamp. Trumpstemmers zijn zelf de eersten om toe te geven dat het verkankeren van 'het systeem' hun een groot genoegen geeft en dat dat de hoofd-motivatie was voor hun stem.

Ook de opmerking dat het volk van zijn fouten zal leren geloof ik niet. Ten eerste zouden we dan sowieso niet bij mensen als Trump, Erdogan, Orbán of Duterte als kandidaten uitkomen. Laat staan dat we ze zouden verkiezen.
Ik geloof niet dat het democratisch systeem zo een goed zelfreinigend vermogen heeft. Dat zou namelijk betekenen dat mensen verschrikkelijk spijt hebben als ze per ongeluk zo'n leider gekozen hebben. Dat is als je naar bovenstaande voorbeelden kijkt helaas echt niet het geval. Als ze hun beleid uitvoeren komen de mensen niet opeens tot het inzicht dat dit niet datgene is wat ze willen.
Ook wel logisch, want neem bijvoorbeeld Trump. Hoe slecht had zijn trackrecord dan wel niet moeten wezen en hoeveel totaal onwenselijke shit had ie moeten aankondigen!? NOG meer!? Vrijwel onmogelijk. Als je leest wat die vent allemaal gezegd heeft en misschien nog wel belangrijker wat ie allemaal geflikt heeft in zijn leven, dan kun je niet anders concluderen dat zulke dingen een groot deel van het volk helemaal niet uitmaakt. Trump beseft dat trouwens als geen ander => "I could shoot somebody and I wouldn’t lose any voters".

[ Bericht 0% gewijzigd door Puntenjager op 20-11-2016 19:55:43 ]
  zondag 20 november 2016 @ 19:11:48 #276
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_166784584
De enige fout is om te denken dat D66 de tegenpool belichaamt. Dat doen ze niet. Net zo goed dat Clinton netjes binnen de lijntjes kleurt.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zondag 20 november 2016 @ 20:03:05 #277
18676 Puntenjager
Experto crede
pi_166786270
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2016 19:11 schreef Klopkoek het volgende:
De enige fout is om te denken dat D66 de tegenpool belichaamt. Dat doen ze niet. Net zo goed dat Clinton netjes binnen de lijntjes kleurt.
Dat is ook het probleem. Dat een volstrekt redelijke agenda het tegenovergestelde, het spiegelbeeld zou zijn van de levensgevaarlijke idioterie die Trump uitkraamt en uitvoeren wil. Dat het hooguit anders is, maar minstens net zo ver gaat. Een beetje vergelijkbaar met dat atheïsme ook een geloof zou zijn (waar je dus dezelfde kritiek op kunt hebben als op andere geloven (fundamentalisten, niet onderbouwd, enzovoort)).
  zondag 20 november 2016 @ 21:02:36 #278
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_166788388
quote:
2s.gif Op zondag 20 november 2016 20:03 schreef Puntenjager het volgende:

[..]

Dat is ook het probleem. Dat een volstrekt redelijke agenda het tegenovergestelde, het spiegelbeeld zou zijn van de levensgevaarlijke idioterie die Trump uitkraamt en uitvoeren wil. Dat het hooguit anders is, maar minstens net zo ver gaat. Een beetje vergelijkbaar met dat atheïsme ook een geloof zou zijn (waar je dus dezelfde kritiek op kunt hebben als op andere geloven (fundamentalisten, niet onderbouwd, enzovoort)).
Er is weinig redelijks en tegengesteld aan het neoliberalisme van D66.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zondag 20 november 2016 @ 21:28:17 #279
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_166789363
quote:
1s.gif Op zondag 20 november 2016 21:02 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Er is weinig redelijks en tegengesteld aan het neoliberalisme van D66.
Klopt.

Het is weer dezelfde frame. Neo-liberaal rechts is het redelijke alternatief van extreem rechts.
The view from nowhere.
pi_166789810
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2016 11:21 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Laten we inderdaad nog meer van ons belastinggeld richting defensie doen. Dan word het lekker nuttig besteed! Met dat JSF drama.... :')
Heb ik iets gezegd over de JSF? Of over defensie? Daarnaast is er wel wat meer te verdedigen dan alleen de amsterdamse grachtengordel met dat JSF drama.

We zouden juist in Europa alleen europees materiaal moeten ontwikkelen en aanschaffen. En de werkelijkheid is: sterk leger == macht in de wereld. Met je humanistisch- socialistische ethiek kun je wel met je vingertje wijzen, daar heb je weinig aan als je een vacuumbom (lekker hip) op je kop krijgt.

Dus ja, we hebben defensie nodig. Om onszelf te beschermen. Maar eerst hebben we voldoende politie nodig om weer gewoon de wet te handhaven. Als mensen die zich niet aan de wet houden aangepakt worden, kunnen we eindelijk eens gaan werken aan onze vooroordelen. Want de criminele marokkanen zitten dan in de bak of gaan terug naar hun eigen koning, mogen ze daar sissen naar de meisjes.
Whatever...
  zondag 20 november 2016 @ 22:11:28 #281
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_166790806
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2016 21:41 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Heb ik iets gezegd over de JSF? Of over defensie? Daarnaast is er wel wat meer te verdedigen dan alleen de amsterdamse grachtengordel met dat JSF drama.

We zouden juist in Europa alleen europees materiaal moeten ontwikkelen en aanschaffen. En de werkelijkheid is: sterk leger == macht in de wereld. Met je humanistisch- socialistische ethiek kun je wel met je vingertje wijzen, daar heb je weinig aan als je een vacuumbom (lekker hip) op je kop krijgt.

Dus ja, we hebben defensie nodig. Om onszelf te beschermen. Maar eerst hebben we voldoende politie nodig om weer gewoon de wet te handhaven. Als mensen die zich niet aan de wet houden aangepakt worden, kunnen we eindelijk eens gaan werken aan onze vooroordelen. Want de criminele marokkanen zitten dan in de bak of gaan terug naar hun eigen koning, mogen ze daar sissen naar de meisjes.
Rechts: leger en politie

Economische problemen, geef de schuld aan de onderklasse waar de problemen is zich opstapelen en de criminaliteit toeneemt. Vervolgens repressie als antwoord op de problemen.

De bovenklasse creeert zelf nooit problemen, maar lost juist de problemen op, toch?
The view from nowhere.
pi_166791277
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2016 22:11 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Rechts: leger en politie

Economische problemen, geef de schuld aan de onderklasse waar de problemen is zich opstapelen en de criminaliteit toeneemt. Vervolgens repressie als antwoord op de problemen.

De bovenklasse creeert zelf nooit problemen, maar lost juist de problemen op, toch?
Nee hoor. Waarom denken mensen toch in van die hokjes, kokers en uitgetreden paden? We hebben gewoon handhaving nodig om de wetten die er zijn te handhaven. En niet steeds verdergaande wetgeving invoeren met het idee dat we dan de problemen oplossen. Dus nee, de oplossing komt van onderaf, agenten op straat, minder strenge wetgeving maar die wel echt handhaven. Criminelen oppakken, bestraffen en als ze geen NL paspoort hebben eruit flikkeren. Dus nee, geen repressie, van mij mag drugs geheel gereguleerd en moeten we af van allerlei zeikregeltjes. Echter beroven, diefstal, inbraak, geweldpleging, mensenhandel, fraude, belastingontduiking, draaideurcriminaliteit moet gewoon een hoge pakkans + strafkans hebben. Voor hoog- en laagsociaal milieu. Juist ook rijkman groenink moet geplukt worden, evenals van die veelplegende mocro's die we lekker meoten teruggeven aan die marokkaanse koning.

Ik zou juist willen dat er weer eens geïnvesteerd wordt in die onderklasse. Maar dat ze ook voor vol aangezien worden. Nu houden we mensen klein. Aangeleerde hulpeloosheid. Ik vind het walgelijk.

Meer onderwijs, meer studiefinanciering, minder hoersoepsidie. Lagere huren. vanuit uitkeringen gewoon eerst de huur en zorgverzekering afschrijven, daarna pas geld voor drank en shag, maar wel zorgen dat er netto een minimum overblijft zodat mensen er ook van kunnen leve
Whatever...
pi_166791475
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2016 11:46 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Dat is rechtse propaganda. Al onze problemen zijn de schuld van de onderklasse.
Die zieligheidsroepers zijn helemaal geen onderklasse. Het is elite. Quincy, kunstenaar, sylvana, tv persoonlijkheid (oid).
Whatever...
  zondag 20 november 2016 @ 22:36:54 #284
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_166791627
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2016 22:23 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Nee hoor. Waarom denken mensen toch in van die hokjes, kokers en uitgetreden paden? We hebben gewoon handhaving nodig om de wetten die er zijn te handhaven. En niet steeds verdergaande wetgeving invoeren met het idee dat we dan de problemen oplossen. Dus nee, de oplossing komt van onderaf, agenten op straat, minder strenge wetgeving maar die wel echt handhaven. Criminelen oppakken, bestraffen en als ze geen NL paspoort hebben eruit flikkeren. Dus nee, geen repressie, van mij mag drugs geheel gereguleerd en moeten we af van allerlei zeikregeltjes. Echter beroven, diefstal, inbraak, geweldpleging, mensenhandel, fraude, belastingontduiking, draaideurcriminaliteit moet gewoon een hoge pakkans + strafkans hebben. Voor hoog- en laagsociaal milieu. Juist ook rijkman groenink moet geplukt worden, evenals van die veelplegende mocro's die we lekker meoten teruggeven aan die marokkaanse koning.

Ik zou juist willen dat er weer eens geïnvesteerd wordt in die onderklasse. Maar dat ze ook voor vol aangezien worden. Nu houden we mensen klein. Aangeleerde hulpeloosheid. Ik vind het walgelijk.

Meer onderwijs, meer studiefinanciering, minder hoersoepsidie. Lagere huren. vanuit uitkeringen gewoon eerst de huur en zorgverzekering afschrijven, daarna pas geld voor drank en shag, maar wel zorgen dat er netto een minimum overblijft zodat mensen er ook van kunnen leve
Deze symptoom bestrijding is de typisch oplossing van het rechtse deel van de onderklasse. De oplossing van onderaf betekent buurtwachten, de illegalen worden de zondebok , etc .. Aangeleerde hulpeloosheid aanpakken met straf, empowerment voor de buurtwacht. De werkelijke oorzaken begrijpen ze niet, en niemand kan het ze uitleggen. Moralisme is hun antwoord op ieder probleem. Men noemt het fascisme en het ontaard.
The view from nowhere.
  zondag 20 november 2016 @ 22:40:39 #285
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_166791738
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2016 21:41 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Heb je wel eens gehoord van de leus dat geweld alleen maar leidt tot meer geweld? Je "verdedigen" met geweld is zoooooo vorige eeuw. Als je daar nog in gelooft dan ben je nog niet zo heel erg ontwikkeld.
Feyenoord!
pi_166791843
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 16:31 schreef Tamabralski het volgende:

[..]

Ja ze betalen heel veel belasting. Maar waar komt al dat geld vandaan wat zij hebben verdiend? Hoe komen zij aan dat geld, waar komt dat vandaan? Uit het niets?
Verdiend door ondernemen en/of hard werken.

Geld komt inderdaad uit het niets. Als twee mensen een deal sluiten, dan ontstaan er winst voor beide partijen. Dat is het mooie van het kapitalistische systeem waar links zo'n hekel aan heeft.
  zondag 20 november 2016 @ 22:49:48 #287
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_166792040
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2016 22:43 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Verdiend door ondernemen en/of hard werken.

Geld komt inderdaad uit het niets. Als twee mensen een deal sluiten, dan ontstaan er winst voor beide partijen. Dat is het mooie van het kapitalistische systeem waar links zo'n hekel aan heeft.
Je bent extreem rechts (Je 11 eerdere punten programma, eigen volk eerst, cultuurhuizen) en tevens overtuigt neo-liberaal. En zo is Wilder ook niet echt links.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 20-11-2016 23:08:55 ]
The view from nowhere.
pi_166792105
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2016 22:49 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Je bent extreem rechts (Je 11 eerdere punten programma's, eigen volk eerst, cultuurhuizen) en tevens overtuigt neo-liberaal. En zo is Wilder ook niet echt links.
Ten eerste is je opmerking totaal offtopic en geen inhoudelijke reactie.
Ten tweede ook nog eens heel erg dom. Die cultuurhuizen zijn in Oost-Europese landen heel normaal, stammen nog uit de tijd van het communisme zelfs. Niet echt extreem-rechts te noemen. Wel goed voor Nederland: Geen subsidies meer naar Freek de Jonge en andere elitaire figuren, maar de Nederlandse cultuur op kleinschalig niveau naar de mensen brengen.

En eigen volk eerst is iets wat ik nog nooit heb geschreven hier. Dat maak jij er van. Al vind ik uiteraard wel dat Nederland in eerste plaats voor de Nederlander moet zorgen. Het feit dat dit nu niet gebeurt is een van de belangrijkste oorzaken van de "boze blanke arbeider".
  zondag 20 november 2016 @ 22:53:02 #289
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_166792149
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2016 22:51 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Ten eerste is je opmerking totaal offtopic en geen inhoudelijke reactie.
Ten tweede ook nog eens heel erg dom. Die cultuurhuizen zijn in Oost-Europese landen heel normaal, stammen nog uit de tijd van het communisme zelfs. Niet echt extreem-rechts te noemen. Wel goed voor Nederland: Geen subsidies meer naar Freek de Jonge en andere elitaire figuren, maar de Nederlandse cultuur op kleinschalig niveau naar de mensen brengen.

En eigen volk eerst is iets wat ik nog nooit heb geschreven hier. Dat maak jij er van. Al vind ik uiteraard wel dat Nederland in eerste plaats voor de Nederlander moet zorgen. Het feit dat dit nu niet gebeurt is een van de belangrijkste oorzaken van de "boze blanke arbeider".
Nederlandse marrokanen zijn ook nederlanders he. :)
Feyenoord!
pi_166792174
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2016 22:53 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Een Nederlandse Marokkaan is net zo iets als warme sneeuw. Maar dat is een andere discussie.
  zondag 20 november 2016 @ 22:54:34 #291
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_166792208
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2016 22:53 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Een Nederlandse Marokkaan is net zo iets als warme sneeuw. Maar dat is een andere discussie.
Nederland moet voor de nederlanders zorgen. Dus ook voor nederlandse marrokanen, turken, antilianen etc etc.
Feyenoord!
pi_166792266
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2016 22:54 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Nederland moet voor de nederlanders zorgen. Dus ook voor nederlandse marrokanen, turken, antilianen etc etc.
Juridisch gezien voor iedereen met een Nederlands paspoort of verblijfsrecht.
Maar we moeten echt stoppen met aan iedereen op de wereld dat paspoort uit te delen.

Paspoort alleen voor mensen die hier minstens 10 jaar hebben gewerkt en netto belastingbetaler zijn geweest, verklaren dat de westerse cultuur leidend is, afstand doen van niet-westerse zaken zoals de islam en afstand doen van oorspronkelijke nationaliteit. Op die manier is een Nederlander gewoon een Nederlander en niet die idiote combinaties die we nu hebben.
  zondag 20 november 2016 @ 22:57:27 #293
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_166792305
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2016 22:56 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Juridisch gezien voor iedereen met een Nederlands paspoort of verblijfsrecht.
Maar we moeten echt stoppen met aan iedereen op de wereld dat paspoort uit te delen.

Paspoort alleen voor mensen die hier minstens 10 jaar hebben gewerkt en netto belastingbetaler zijn geweest, verklaren dat de westerse cultuur leidend is, afstand doen van niet-westerse zaken zoals de islam en afstand doen van oorspronkelijke nationaliteit. Op die manier is een Nederlander gewoon een Nederlander en niet die idiote combinaties die we nu hebben.
Afstand doen van de Islam? Zullen we dan ook alle christelijken en boeddhisten afstand laten doen van hun godsdienst?
Feyenoord!
pi_166792434
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2016 22:36 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Deze symptoom bestrijding is de typisch oplossing van het rechtse deel van de onderklasse. De oplossing van onderaf betekent buurtwachten, de illegalen worden de zondebok , etc .. Aangeleerde hulpeloosheid aanpakken met straf, empowerment voor de buurtwacht. De werkelijke oorzaken begrijpen ze niet, en niemand kan het ze uitleggen. Moralisme is hun antwoord op ieder probleem. Men noemt het fascisme en het ontaard.
Wat een onzin. Voldoende AGENTEN (geen buurtwachten, geen eigenrecht) op straat om de wet te handhaven is de basis van een rechtsstaat. Daarbij hoort dan ook onafhankelijke rechtsspraak etc. Als je dan degenen straft die zich niet aan de wet houden heb je gewoon een deel van de ellende te pakken: de wetteloosheid die in delen van grote steden waarheid is. Dat zorgt voor een oneerlijk speelveld en degenen die het volgens de regels doen staan met 2-0 achter. Als je iedereen behandelt volgens de wet, is er (mits die wetten enigzins normaal worden opgesteld minder discriminatie.

Aangeleerde hulpeloosheid is maar op 1 manier aan te pakken: mensen voor zichzelf leren zorgen. Onderwijs dus. Voor iedereen, op elk niveau. Betaalbaar en bereikbaar voor iedereen.

quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2016 22:40 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Heb je wel eens gehoord van de leus dat geweld alleen maar leidt tot meer geweld? Je "verdedigen" met geweld is zoooooo vorige eeuw. Als je daar nog in gelooft dan ben je nog niet zo heel erg ontwikkeld.
Ja, die leus is zo'n bullshit. Dreiging met geweld is een perfect afschrikwekkend middel tegen mensen die nog wel geloven in het gebruik van geweld. En soms is geweld gebruiker gewoon gepast. Met name ter verdediging.

De luxe die jij je permitteert geweldloos te zijn, kan alleen omdat de NAVO met kernbommen, kruisers, tanks en onderzeeers jouw veiligheid garandeert.

Ik ben overigens niet rechts. Ik ben tegen bankiersbonussen, lobbyisten en het rijker maken van de rijken.
Whatever...
pi_166792438
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2016 22:57 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Afstand doen van de Islam? Zullen we dan ook alle christelijken en boeddhisten afstand laten doen van hun godsdienst?
Zonder religie zou de wereld er een stuk mooier uitzien; maar de islam is extreem gewelddadig en anti-westers. Mensen moeten daar afstand van doen.
Boedhisme is weliswaar niet westers, maar we hebben er geen last van. Daarnaast getalsmatig gezien marginaal en niet overheersend, dus geen reden om daar tegen op te treden.
pi_166792505
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2016 22:53 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Als ze zichzelf dan ook gedragen als Nederlanders, zich aan de wet houden, Nederlands srpeken, geen misbruik maken van het sociaal systeem, prima. Maar helaas is de werkelijkheid dat het marokkanen zijn die zich vooral marokkaan voelen, schijt hebben aan alles wat niet in hun eigen stammencultuur valt en dan toevallig ook een NL paspoot hebben gekregen bij geboorte (wat mij betreft onterecht)
Whatever...
  zondag 20 november 2016 @ 23:05:25 #297
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_166792517
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2016 23:02 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Wat een onzin. Voldoende AGENTEN (geen buurtwachten, geen eigenrecht) op straat om de wet te handhaven is de basis van een rechtsstaat. Daarbij hoort dan ook onafhankelijke rechtsspraak etc. Als je dan degenen straft die zich niet aan de wet houden heb je gewoon een deel van de ellende te pakken: de wetteloosheid die in delen van grote steden waarheid is. Dat zorgt voor een oneerlijk speelveld en degenen die het volgens de regels doen staan met 2-0 achter. Als je iedereen behandelt volgens de wet, is er (mits die wetten enigzins normaal worden opgesteld minder discriminatie.

Aangeleerde hulpeloosheid is maar op 1 manier aan te pakken: mensen voor zichzelf leren zorgen. Onderwijs dus. Voor iedereen, op elk niveau. Betaalbaar en bereikbaar voor iedereen.

[..]

Ja, die leus is zo'n bullshit. Dreiging met geweld is een perfect afschrikwekkend middel tegen mensen die nog wel geloven in het gebruik van geweld. En soms is geweld gebruiker gewoon gepast. Met name ter verdediging.

De luxe die jij je permitteert geweldloos te zijn, kan alleen omdat de NAVO met kernbommen, kruisers, tanks en onderzeeers jouw veiligheid garandeert.

Ik ben overigens niet rechts. Ik ben tegen bankiersbonussen, lobbyisten en het rijker maken van de rijken.
Maar je bent dus wel voorstander van een politiestaat. Wat een bs dat ik alleen geweldloos kan zijn door de NAVO met al zijn geweld. De NAVO is erg dicht bij het uitlokken van een WW3 met zijn belachelijke troepenmacht bij de grens met Rusland. Ze doen meer kwaad dan goed. En dan heb ik het nog niet eens over al het geweld in het MO wat alleen maar voor meer terroristen zorgt. Wapens van de USA voornamelijk trouwens die een heleboel van die Islam groepjes gebruiken. Er is groot geld te verdienen met geweld wat ook gebeurt door een hele boel politici en bedrijven uit het westen.
Feyenoord!
  zondag 20 november 2016 @ 23:06:11 #298
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_166792531
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2016 23:04 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Als ze zichzelf dan ook gedragen als Nederlanders, zich aan de wet houden, Nederlands srpeken, geen misbruik maken van het sociaal systeem, prima. Maar helaas is de werkelijkheid dat het marokkanen zijn die zich vooral marokkaan voelen, schijt hebben aan alles wat niet in hun eigen stammencultuur valt en dan toevallig ook een NL paspoot hebben gekregen bij geboorte (wat mij betreft onterecht)
Ah dus als iemand in Nederland geboren wordt eerst kijken of hij een kleurtje heeft of hij een nederlands paspoort mag krijgen of niet.

Right....
Feyenoord!
pi_166792579
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2016 23:06 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Ah dus als iemand in Nederland geboren wordt eerst kijken of hij een kleurtje heeft of hij een nederlands paspoort mag krijgen of niet.

Right....
Daar is het te laat voor. We hebben er nou eenmaal miljoenen binnengelaten. Maar de grenzen nu sluiten, dat kan wel. Geen enkele verblijfsvergunning meer, ook niet als er in Nederland kinderen geboren worden.
pi_166792590
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2016 23:05 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Maar je bent dus wel voorstander van een politiestaat. Wat een bs dat ik alleen geweldloos kan zijn door de NAVO met al zijn geweld. De NAVO is erg dicht bij het uitlokken van een WW3 met zijn belachelijke troepenmacht bij de grens met Rusland. Ze doen meer kwaad dan goed. En dan heb ik het nog niet eens over al het geweld in het MO wat alleen maar voor meer terroristen zorgt. Wapens van de USA voornamelijk trouwens die een heleboel van die Islam groepjes gebruiken. Er is groot geld te verdienen met geweld wat ook gebeurt door een hele boel politici en bedrijven uit het westen.
Ik ben voorstander van een rechtsstaat. Dat heb ik nu al twee keer aangegeven. Of lees je gewoon wat je wilt zien?

Een politiestaat is een staat waar de politie de baas is en burgers geen rechten hebben. Een rechtsstaat is een staat waar (in mijn optiek democratisch gekozen) regering de wetten schrijft en de rechter recht spreekt en daarbij de rechten en plichten van de burger in het oog houdt, evenals de wetten van het land. De politie houdt orde en zorgt ervoor dat de wet ook echt gehandhaafd kan worden.

Van mij mogen er overigens vele regels geschrapt worden. geneuzel hebben we weinig aan.
Whatever...
pi_166792604
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2016 23:04 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Dat is voor mij niet genoeg. Politici zeggen ook exact wat Spanky78 hierboven schrijft. Klinkt heel redelijk, maar dan ga je voorbij aan het feit dat Nederland een piepklein landje is en we geen ruimte hebben voor iedereen. Zelfs niet voor mensen die zich prima aan de wet zullen houden.

Pak voor de gein eens een wereldkaart (evt. Google maps) en vergelijk Nederland met Afrika, het continent waar 5 kinderen per vrouw geboren worden. Zelfs heel Europa (minus Rusland) is een nietig stukje land als je het naast Afrika legt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')