abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_166746462
OP van Euribob:

In het kader van de uitslag van de Amerikaanse presidentsverkiezingen wil ik graag een poging doen om de groeiende ontevredenheid onder een deel van de Westerse samenleving in een theoretisch kader te vatten en te verklaren. Voor mij is het geen onbekend fenomeen, het is alleen wel veel meer aanwezig en beslissend dan ik voor mogelijk had kunnen houden. Ik speelde al langer met de gedachte om erover te schrijven, dat is er met deze presidentsverkiezingen dus van gekomen.

Ik merk zelf dat er veel onbegrip bestaat wat betreft de boosheid van deze groep blanke autochtonen woonachtig in het ontwikkelde Westen. Dat roepen ze gedeeltelijk over zichzelf af omdat het vaak niet de meest genuanceerde types zijn, en ze moeite hebben om aan anderen precies te duiden wat hen nu eigenlijk dwarszit. Ze maken er geen geheim van dat ze het liefst ophouden met alle ontwikkelingshulp, vluchtelingen rechtsomkeert zien gaan en hun eigen sociale zekerheid boven alles behouden moet blijven. Dat klinkt op het eerste gezicht wat onredelijk. Zij zijn immers onderdeel van de groep die er het globaal gezien het beste voorstaat; de Westerse autochtoon. Waarom maken ze er dan zo’n probleem van als het land waar ze in wonen vluchtelingen opneemt, of de pensioensleeftijd verhoogt? Wat ik er zelf uit destilleer is een poging tot behoud van hun positie. Zij zien hun eigen welvaart afbrokkelen en tegelijkertijd de(/HUN) overheid geld/aandacht besteden aan groepen mensen waar ze zichzelf niet mee kunnen identificeren en met moeite empathie voor kunnen opwekken. In hun ogen worden ze dus onrechtvaardig behandeld en daarom zijn ze boos op de regering.

Echter is dat niet het hele verhaal. Want in bovenstaande alinea worden eigenlijk slechts gevolgen van één kernoorzaak genoemd; de globalisering. Het is namelijk de globalisering die de positie van de (vaak laagopgeleide) autochtone Westerling ondermijnt. Hieronder zal ik proberen uit een te zetten hoe dat in mijn ogen heeft kunnen gebeuren.
Ten eerste een antwoord op de vraag wanneer deze globalisering begon. Mijn inziens was de beweging al langer gaande, maar kreeg deze pas echt betekenis voor de autochtone Westerling toen de Sovjet-Unie uit elkaar viel. Waarna het kapitalistische systeem als winnaar uit de ideologische strijd kwam. Dit leidde in het Westen tot het “afschudden van de ideologische veren” bij veel linkse centrumpartijen. Een strategie die ze tot voor kort geen windeieren legde, maar hun steun aan de positie van de arbeider wel heeft doen verminderen. Economische groei werd de nieuwe prioriteit, ook bij links.

Nu zorgde de nieuwe oppermachtigheid van het kapitalisme in de wereld ook voor een ander (niet heel verwonderlijk) fenomeen; de opmars van internationale handel en de verplaatsing van productie naar lagelonenlanden. Een trend die we op dit moment nog steeds waarnemen. Dit is mijn inziens dat wat de positie van de Westerse arbeider definitief de das om heeft gedaan. Niet omdat zij nu moeten concurreren met mensen in lagelonenlanden (niettemin van belang, maar voor dit betoog niet relevant) maar omdat het bedrijven een machtspositie geeft ten opzichte van democratische overheden. Vroeger was een bedrijf voor zijn productie veel meer gebonden aan een overheid, tegenwoordig vertrekken ze direct naar een ander land als ze daar betere voorwaarden wordt aangeboden.

Dit is een probleem, omdat de overheid een van de weinige instituten is die de burger/arbeider op directe, laagdrempelige wijze kan beïnvloeden om zijn omgeving aan te passen aan zijn wensen. De macht van dit instituut is nu ingedampt, doordat de overheid in de onderhandelingen met het (internationale) bedrijfsleven nu ook te luisteren heeft naar dat bedrijfsleven. De overheid is als democratisch instituut in feite geïnfiltreerd door grote bedrijven die nu hun eigen voorwaarden stellen, en de democratie heeft daarmee aan waarde verloren. Dat maakt dat veel mensen het vertrouwen in de politiek en politici verliezen. De burger die voor veel van zijn sociaaleconomische positie afhankelijk is van de sociale voorzieningen ziet deze worden afgebroken. En wanneer de burger stemt op politici die deze trend beloven om te keren komt hij/zij van een koude kermis thuis, omdat ook die politici gebonden zijn aan de tucht van de internationale handel en zo nooit hun beleid door kunnen voeren. De onvrede die door deze tanende macht van de democratie ontstaat is volgens mij de oorzaak van de opkomst van populistische partijen in het Westen. En het gelijktrekken van deze machtsverhoudingen is volgens mij de enige mogelijkheid om die trend te stoppen.

Volgens de heersende gedachtes kan dat op twee manieren; óf iedereen trekt zich terug uit elke internationale handel en bemoeit zich met z’n eigen zaken, óf we vormen een wereldregering en stellen op die manier de democratie en het bedrijfsleven weer aan elkaar gelijk. Beide manieren zijn echter niet zaligmakend, het één is een recept voor conflicten tussen landen en het ander is een recept voor conflicten tussen staten. Het eerste zie ik liever nooit gebeuren, het tweede ga ik waarschijnlijk niet meer meemaken. Op het eerste gezicht is het een gebed zonder eind, maar ik denk dat er wel een antwoord op gevonden kan worden.

Ga maar na; het verschil in macht (en het begin van deze problematiek) is ontstaan toen het internationale bedrijfsleven greep kreeg op de democratie. Het als het ware infiltreerde. Is het dan geen idee om ditzelfde proces toe te passen, maar dan de andere kant op? Dat we, als tegenwicht aan de internationale marktucht waar overheden zich aan moeten houden, we een democratisch geluid binnen een multinational mogelijk maken? Zoiets kan op verschillende manieren, en hoeft absoluut geen heftige ingreep te zijn. De grootste internationaal opererende bedrijven zijn bijvoorbeeld vaak naamloze vennootschappen. Een aandeel daarvan is voor iedereen te koop. Als een overheid werknemers zou aanmoedigen/subsidiëren (of liever nog de werknemers zelf) om een democratisch werknemersorgaan op te richten dat op basis van een aandelenkapitaal stemrecht heeft binnen de onderneming ben je er in feite al. Machtsverschil weggevaagd en conflict opgelost.

Hebben jullie hier weleens over nagedacht, en wat zou jou oplossing zijn? Ik ben benieuwd. :)
The view from nowhere.
pi_166746814
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 22:20 schreef Terreros85 het volgende:
Interessant topic. Ik begin steeds meer te geloven dat de wereld zo ingewikkeld geworden is dat de politiek er geen antwoord meer op heeft. Aan elk probleem zitten zoveel kanten en zoveel belangen dat niemand daar een eenduidig antwoord op heeft. Of het immigratie, Europese Unie, uitkeringen, ziektekosten of defensie is. Het is allemaal niet makkelijk om er eenduidig beleid op te vormen. De politici die zeggen dat ze die oplossing wel hebben zijn simpelweg tegen zonder een duidelijk alternatief te bieden. Of het nou wilders of Trump is. Ze zijn simpelweg tegen alle complexe problemen waar de politiek geen antwoord op heeft.En dat spreekt de kiezer aan. Zonder de nuance te zien of die oplossing daadwerkelijk uitvoerbaar is.

Wat daarnaast nog wel een rol speelt is de teloorgang van de journalistiek. Door de opkomst van intenet en de verdwenen kranten leeft iederreen in zijn eigen werkelijkheid. Iedereen leest op internet zijn eigen gelijk. In de krant kom je nog wel eens een andere opinie tegen. Op internet hoef je alleen te lezen hoe je zelf al over zaken denkt. Daardoor verdwijnt de nuance om op andere manieren naar de problematiek in de wereld te kijken. En die nuance vind je bij Trump of Wilders ook niet.
Het wordt ook ingewikkeld gemaakt.
Zie ook: F&L / Wetenschapsontkenning

Het neo-liberale marktmodel creert veel onnodige complexiteit en onzekerheid:
- voor mensen, door een gebrek aan consistentie om je goed te kunnen ontplooien,
- voor bedrijven, want veel veranderingen worden in een chaotische vorm geintroduceerd (door onderling concurrerende andere bedrijven), of zijn van weinig belang (trends).
- voor de overheid, die eigenlijk geen rol mag spelen.

En de bestuurselite lijkt ook te dom om dit te begrijpen.

De bestuurselite:
- wel je eigen verantwoordelijkheid nemen :(
- gewoon netwerken en kansen grijpen *)
- of ben je te beroerd om je klauwen uit je mauwen te steken :(
- we zullen ze leren en het sociale vangnet afbreken })
- etc ...

[ Bericht 2% gewijzigd door deelnemer op 18-11-2016 23:02:03 ]
The view from nowhere.
  vrijdag 18 november 2016 @ 23:03:18 #3
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_166747483
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 22:20 schreef Terreros85 het volgende:
Interessant topic. Ik begin steeds meer te geloven dat de wereld zo ingewikkeld geworden is dat de politiek er geen antwoord meer op heeft. Aan elk probleem zitten zoveel kanten en zoveel belangen dat niemand daar een eenduidig antwoord op heeft. Of het immigratie, Europese Unie, uitkeringen, ziektekosten of defensie is.
het probleem is juist dat de politiek alles wil regelen

De wereld is niet ingewikkeld, de bemoeials znappen het niet dat hun bemoiezucht alles ingewikkeld maakt

daar moet men mee stoppen ., om alles te willen reguleren van tandeborstel tot koeiemelk en ook nog bij andere landen zich ermee bemoeien
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_166747587
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 23:03 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

daar moet men mee stoppen ., om alles te willen reguleren van tandeborstel tot koeiemelk en ook nog bij andere landen zich ermee bemoeien
De overheid mag marktmeester spelen.
The view from nowhere.
  vrijdag 18 november 2016 @ 23:07:55 #5
323876 michaelmoore
pi_166747626
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 23:06 schreef deelnemer het volgende:

[..]

De overheid mag marktmeester spelen.
ja monopolies oprichten

in de woningmarkt en verzekeraars en weet ik wat nog meer
ondertussen is er geen woning meer te krijgen en zorg waardeloos

en de verschillende politiek lagen vechten juridisch onderling
een libertarische gruwel die politieke lagen en regeldruk in nederland
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_166747750
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 23:07 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

ja monopolies oprichten

en de verschillende politiek lagen vechten juridisch onderling
Juist, met de overheid als marktmeester blijft er in veel sectoren geen markt meer over.
  vrijdag 18 november 2016 @ 23:11:53 #7
323876 michaelmoore
pi_166747774
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 23:11 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Juist, met de overheid als marktmeester blijft er in veel sectoren geen markt meer over.
omdat de overheid de markt naar zich toe trekt,

daar maakt men zich kwaad over en gaat dan Trump of Wilders en met referenda NEE stemmen, om de politiek een lesje te leren

en hoe harder Rutte roept dan het verstandig is om JA te stemmen omdat anders het licht uit gaat , hoe meer mensen NEE gaan stemmen en trekt een middelvinger
pi_166747946
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 23:03 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

De wereld is niet ingewikkeld, de bemoeials znappen het niet dat hun bemoiezucht alles ingewikkeld maakt

Goede analyse. De politiek maakt alles veel ingewikkelder dan nodig en vervolgens claimen ze dat de overheid onmisbaar is, omdat de zaak in kwestie veel te ingewikkeld is om aan marktpartijen over te laten.

quote:
en hoe harder Rutte roept dan het verstandig is om JA te stemmen omdat anders het licht uit gaat , hoe meer mensen NEE gaan stemmen en trekt een middelvinger
De tactiek van fear mongering lijkt wel een beetje uitgewerkt inderdaad, althans wanneer de gevestigde orde het doet.

[ Bericht 16% gewijzigd door Wegenbouwer op 18-11-2016 23:24:07 ]
pi_166748244
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 23:07 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

ja monopolies oprichten

De privatiseringen waren bedoeld om taken over te hevelen naar de markt, maar
- niet alles voldoet aan de noodzakelijke voorwaarden voor een functionerende markt
- markten zijn bij lange na niet zo ideaal als wordt voorgesteld
- sommige kerntaken vermarkten conflicteert met het hooghouden van bepaalde waarden
- en de overheid werd onbetrouwbaarder gegeven deze neo-liberale tijdsgeest.

[ Bericht 1% gewijzigd door deelnemer op 18-11-2016 23:52:30 ]
The view from nowhere.
pi_166748501
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 23:17 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Goede analyse. De politiek maakt alles veel ingewikkelder dan nodig en vervolgens claimen ze dat de overheid onmisbaar is, omdat de zaak in kwestie veel te ingewikkeld is om aan marktpartijen over te laten.

[..]

De tactiek van fear mongering lijkt wel een beetje uitgewerkt inderdaad, althans wanneer de gevestigde orde het doet.
Toch is dit politieke beleid begonnen vanuit de ideeen waar jij op FOK! voor pleit. Het is volgens mij misgegaan omdat het naief is.
The view from nowhere.
pi_166748561
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 23:11 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

omdat de overheid de markt naar zich toe trekt,

daar maakt men zich kwaad over en gaat dan Trump of Wilders en met referenda NEE stemmen, om de politiek een lesje te leren

De (neoliberale) overheid trekt de markt helemaal niet naar zich toe, die laat de markt aan zichzelf over, en daaruit ontstaan kongsi's.
I´m back.
  zaterdag 19 november 2016 @ 00:20:26 #12
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_166749484
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 23:17 schreef Wegenbouwer het volgende:
Klimaatsverandering is nou eenmaal ingewikkeld en niet door overheden verzonnen.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_166749512
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 19:58 schreef Cherna het volgende:

[..]

In mijn jeugd PSP(tegen kernwapens), daarna GL en even PvdA maar ga weer naar GL. En ik weet ook wel dat ik het niet met alles eens ben mbt tot GL maar dat zul je bij geen enkele partij terug vinden. Maar ik heb het gevoel dat GL toch wel progressief is met ook de aandacht op de arbeider met meer zekerheden.
Volgens mij past SP beter bij jouw belangen dan GL.
The view from nowhere.
  zaterdag 19 november 2016 @ 00:23:23 #14
323876 michaelmoore
pi_166749542
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 23:36 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

De (neoliberale) overheid trekt de markt helemaal niet naar zich toe, die laat de markt aan zichzelf over, en daaruit ontstaan kongsi's.
de overheid heeft de woningbouwverenigingen naar zich toe getrokken en roomt de winsten af
de overheid heeft de zorgverzekeraars naar zich getrokken via de Autoriteit zorgverzekeraars en schrijft de premie voor
de overheid is druk bezig de pensioenen naar zich te trekken

de provincies zijn bezig de woningbouw te reguleren , met als gevolg dat er geen ene woning meer te krijgen is , behalve voor vrienden van de provincies

enz enz

daar worden mensen ziek van

en zeker als Rutte of Balkenende gaan zeggen wat we stemmen moeten omdat anders het licht uit gaat
pi_166749554
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 00:23 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

de overheid heeft de woningbouwverenigingen naar zich toe getrokken en roomt de winsten af
de overheid heeft de zorgverzekeraars naar zich getrokken via de Autoriteit zorgverzekeraars en schrijft de premie voor
de overheid is druk bezig de pensioenen naar zich te trekken

de provincies zijn bezig de woningbouw te reguleren , met als gevolg dat er geen ene woning meer te krijgen is , behalve voor vrienden van de provincies

enz enz

daar worden mensen ziek van

en zeker als Rutte of Balkenende gaan zeggen wat we stemmen moeten omdat anders het licht uit gaat
Wat jij opsomt is allemaal geprivatiseerd hoor.
I´m back.
  zaterdag 19 november 2016 @ 00:25:40 #16
323876 michaelmoore
pi_166749575
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 november 2016 00:20 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Klimaatsverandering is nou eenmaal ingewikkeld en niet door overheden verzonnen.
heb je echt het idee dat welke overheid ook maar IETS aan kan veranderen?? Met al die brandende bossen en Africa die in de fik staat

Nee hoor dat gaat echt wel door

en dat maakt niets uit
ik kan je foto s laten zien van rotsformaties waar de zee vroeger ( enkele 10duizenden jaren geleden) ook 4 meter hoger heeft gestaan dan nu
  zaterdag 19 november 2016 @ 00:27:23 #17
323876 michaelmoore
pi_166749615
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 00:24 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Wat jij opsomt is allemaal geprivatiseerd hoor.
de zorgverzekeraars waren vroeger echt concurrerend, nu niet meer ,
toen waren er tientallen verschillende particuliere verzekeraars nu nog maar 4
pi_166749636
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 00:25 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

heb je echt het idee dat welke overheid ook maar IETS aan kan veranderen?? Met al die brandende bossen en Africa die in de fik staat

Nee hoor dat gaat echt wel door

en dat maakt niets uit
ik kan je foto s laten zien van rotsformaties waar de zee vroeger ook 4 meter hoger heeft gestaan dan nu
Dat is idd het hele pragmatische punt. Niet waar het door is veroorzaakt, wel of wij die trend als nietige aardbewoners op enige manier kunnen beïnvloeden nu het nu eenmaal, en dat kan niemand ontkennen, in gang is gezet.
I´m back.
pi_166749653
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 00:27 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

de zorgverzekeraars waren vroeger echt concurrerend, nu niet meer ,
toen waren er tientallen verschillende particuliere verzekeraars nu nog maar 4
Ja, vroeger was het gros van de mensen bij het ziekenfonds en een klein deel particulier.
I´m back.
  zaterdag 19 november 2016 @ 00:29:28 #20
323876 michaelmoore
pi_166749664
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 00:28 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Dat is idd het hele pragmatische punt. Niet waar het door is veroorzaakt, wel of wij die trend als nietige aardbewoners op enige manier kunnen beïnvloeden nu het nu eenmaal, en dat kan niemand ontkennen, in gang is gezet.
over 100 jaar staat de zee een meter hoger , ja nou en dan
dat gaat geen mens tegenhouden , geen Rutte en geen Obama
  zaterdag 19 november 2016 @ 00:30:59 #21
323876 michaelmoore
pi_166749696
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 00:29 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, vroeger was het gros van de mensen bij het ziekenfonds en een klein deel particulier.
ja kijk maar eens buitenhof terug , waar de geneesheer directeur de marktwerking vervloekt

http://www.vpro.nl/buiten(...)us-marcel-levi~.html
pi_166749719
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 00:29 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

over 100 jaar staat de zee een meter hoger , ja nou en dan
dat gaat geen mens tegenhouden , geen Rutte en geen Obama
Ik ben ook heel sceptisch in de zin of we dat kunnen beïnvloeden op een wezenlijke manier. In NL zullen wel, ondanks dat zoveel % onder de waterspiegel ligt lang kunnen tegenhouden, maar in andere delen van de wereld is het probleem niet beïnvloedbaar en nu al precair. Het levert dus veel zogenaamde klimaatvluchtelingen op. Waar gaan die naartoe?
I´m back.
  zaterdag 19 november 2016 @ 00:32:25 #23
323876 michaelmoore
pi_166749733
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 00:32 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ik ben ook heel sceptisch in de zin of we dat kunnen beïnvloeden op een wezenlijke manier. In NL zullen wel, ondanks dat zoveel % onder de waterspiegel ligt lang kunnen tegenhouden, maar in andere delen van de wereld is het probleem niet beïnvloedbaar en nu al precair. Het levert dus veel zogenaamde klimaatvluchtelingen op. Waar gaan die naartoe?
naar hoger gelegen delen van die landen

heel Jakarta en Bangladesh loopt over
die hebben tijd zat om die krotten 100 meter verder te bouwen

voro New york zal dat moeilijker zijn , en nederland zal ook door kwelwater onder lopen
pi_166749767
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 00:30 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

ja kijk maar eens buitenhof terug , waar de geneesheer directeur de marktwerking vervloekt

http://www.vpro.nl/buiten(...)us-marcel-levi~.html
Iedereen vervloekt dat. Maar het is bij links en rechts nu eenmaal een soort religie geworden. En de VVD wordt toch weer de grootste en als de PVV de grootste zal worden: zij stemt 98% met de VVD mee.
I´m back.
pi_166749786
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 00:32 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

naar hoger gelegen delen van die landen

heel jakarta en bangladesh loopt over
die hebben tijd zat om die krotten 100 meter verder te bouwen
Ja, akkoord, maar gaat ook over verwoestijnisering hè, dat wordt ook precaider.
I´m back.
  zaterdag 19 november 2016 @ 00:35:59 #26
323876 michaelmoore
pi_166749815
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 00:34 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, akkoord, maar gaat ook over verwoestijnisering hè, dat wordt ook precaider.
ja moeten we meer voedsel produceren en de weilanden beter gebruiken , minder koeien en meer tuinbouw

in de emiraten leven ook mensen he , alles komt goed., de mens is enorm flexibel ,

mensen kunnen OVERAL wonen
pi_166749849
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 00:35 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

ja moeten we meer voedsel produceren en de weilanden beter gebruiken , minder koeien en meer tuinbouw
Ja, okee, dat klopt. Maar goed ook dan spelen weer zaken mee, zoals areaal tov vleesproductie, aanwezigheid zoetwater en irrigatie. Enfin, we zijn er niet, maar ik deel wel het scepsis tov kunnen we er werkelijk wat aan doen.
I´m back.
  zaterdag 19 november 2016 @ 00:42:38 #28
323876 michaelmoore
pi_166749959
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 00:37 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, okee, dat klopt. Maar goed ook dan spelen weer zaken mee, zoals areaal tov vleesproductie, aanwezigheid zoetwater en irrigatie. Enfin, we zijn er niet, maar ik deel wel het scepsis tov kunnen we er werkelijk wat aan doen.
en al gaan er een miljard mensen dood

nOU EN??

De mens is een onuitroeibare parasiet
pi_166751789
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 18:43 schreef Cherna het volgende:

[..]

Dit is nu juist zo een punt waar de politiek deze dame niet begrijpt en het letterlijk neemt en Pechthold zit te lachen. Maar verplaats je eens in die groep. Ik snap het wel. Ze proberen aandacht te krijgen voor een probleem en drukken zich dan mogelijk anders uit als de elite gewend is.

Maar inderdaad als je het betrekt op het werkbare leven heeft ze gelijk. Al word je 90 is het nog maar de vraag of je tot 67 kunt werken. Bedenk een 40 uur werkweek in een zwaar beroep. Maar nu komt het. Waar is het alternatief voor deze grote groep. Heb je werk voor een 63 jarige LTSer die zijn hele leven lang in de staalbouw heeft gewerkt als voorbeeld. Het alternatief van Pechthold is studeren. Tja die mag je opsnuiven als je nu al de 50 bent gepasseerd. Maw het enige alternatief is de bijstand en in een klap is alles weg waar je meer dan 30-40 jaar voor hebt gewerkt.
In het kort: De poltiek heeft geen alternatief voor een hele grote groep in de zware arbeid. GL en de PvdA hadden ooit een alternatief bedacht om de zware beroepen te ontlasten. Waar zijn die alternatieven gebleven?
Vergeet ook niet dit in combinatie met flexwerken en steeds slechter wordende arbeidsvoorwaarden.
Natuurlijk zijn er zware beroepen en natuurlijk wil je dan niet tot je 70ste doorwerken (volgens mij wil alleen de happy few die hun werk echt leuk vinden doorwerken tot hun 70ste), maar het was toch vooral die vrouw die 'de 65 niet halen' letterlijk zag. Ze refereerde niet voor niets aan 'tig' mensen in haar omgeving die voor hun 65ste overleden waren (Dood dus. Niet op van het zware werk ofzo).
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
  zaterdag 19 november 2016 @ 10:34:16 #30
pi_166752903
Misschien keert de wal het schip:

quote:
Minder Polen komen werken in Nederland, Westland vreest schade | NOS

Uitzendorganisaties zeggen dat het steeds moeilijker wordt om in Polen arbeidsmigranten voor seizoensarbeid in Nederland te werven. Dat zeggen meerdere uitzendbedrijven tegen de NOS.

De gemeente Westland, waar honderden ondernemers afhankelijk zijn van Poolse seizoensarbeiders, vreest voor de economische gevolgen als de Polen zullen wegblijven. Elk jaar werken er meer dan 100.000 Poolse arbeidsmigranten in Nederland.

Polen vormen meer dan de helft van alle tijdelijke arbeidsmigranten. Ze werken onder meer in de glastuinbouw, de bollenteelt en bij aspergeboeren.

Een van de uitzendbureaus die veel Polen werven, is Van Koppen & Van Eijk. Van de 5000 uitzendkrachten komen er 4000 uit Polen. "Vroeger kon ik makkelijker Poolse mensen vinden die in Nederland wilden werken, nu moeten we beter en harder zoeken", zegt directeur-eigenaar Van Koppen. Frank van Gool van Otto Workforce merkt het ook. Doordat er meer werk is in Polen en Duitsland valt er voor de Poolse werknemer "meer te kiezen".

De brancheorganisatie voor uitzendbureaus ABU herkent dit beeld. De organisatie vroeg haar leden deze zomer of ze werknemers in Polen werven. Volgens het onderzoek doet nu 90 procent dat. Naar hun eigen verwachting daalt dat naar 75 procent over twee jaar.

In het Westland beginnen ze zich zorgen te maken over de afnemende interesse van Polen. De Westlandse glastuinbouwsector exporteert jaarlijks voor zo'n 7 miljard euro aan met name bloemen, groente en fruit. "Ongeveer 90 procent van de mensen die hier in de kassen werken zijn Polen", zegt wethouder Arne Weverling. "We houden nu onze economie draaiende met Polen. Als die wegvallen, hebben we een probleem."

Volgens Weverling is het moeilijk om anderen te interesseren voor het werk. "Een paar jaar geleden hebben we geprobeerd Nederlanders met een bijstandsuitkering aan het werk te helpen in de kassen. Dat bleek op z'n zachtst gezegd lastig te zijn."

Ook het werven van mensen in Bulgarije en Roemenië is volgens hem moeilijker dan gedacht. "Mensen uit die landen kunnen hier nu ook al komen om te werken, maar dat doen ze nauwelijks." Hij vindt dat het tijd wordt dat men in Nederland gaat nadenken over arbeidsmigratie. "Hoe gezond is het om te blijven vertrouwen op goedkope handen?", zegt de wethouder.

Volgens Pawel Kaczmarczyk, directeur van het Centrum voor Migratieonderzoek aan de universiteit van Warschau, komt het vooral door de vergrijzing in Polen dat minder Polen naar Nederland willen in de komende jaren. "De bevolkingssamenstelling verandert. De groep jongeren die op de arbeidsmarkt komt, wordt daardoor ook elk jaar kleiner."

Maar dat is niet het enige. Ook de aantrekkende economie in Polen is een oorzaak. Het gemiddeld inkomen neemt toe in Polen, waardoor de noodzaak om elders te werken minder groot wordt.

Tot slot denkt Kazcmarczyk dat het beeld van Nederland een rol speelt. "Vroeger had Nederland een goed imago in Polen. Ik heb geen cijfers om dat te bewijzen, maar mijn idee is dat het beeld de afgelopen jaren is veranderd." Met name berichten in de Poolse media over het gebrek aan gastvrijheid van Nederland spelen daarbij een rol. "Daar ligt een uitdaging voor Nederland", vindt Kaczmarczyk.

Bron: nos.nl
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_166752935
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 november 2016 10:34 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Misschien keert de wal het schip:

[..]

Je ziet baankansen?
  zaterdag 19 november 2016 @ 10:39:12 #32
pi_166752973
quote:
2s.gif Op zaterdag 19 november 2016 10:36 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Je ziet baankansen?
Als ze genoeg betalen krijgen ze ook Nederlanders.
pi_166752982
Het lijkt wel een corrupte maffia familie.

quote:
Ridder Ton tegen de windmolens van de VVD

Ariejan Korteweg in Den Haag

ARTIKELWaarom de VVD niet door wil met Elias.

Toen ik drie jaar geleden m'n opwachting maakte aan het Binnenhof, was daar al snel Ton Elias met een waarschuwing. Als je het hier binnen drie maanden niet naar je zin hebt, wordt het niks, zei hij.

Bij hem hoefde je daar niet aan te twijfelen. Het Kamerlidmaatschap had voor hem weinig met carrière te maken - door de verkoop van zijn communicatiebureau was hij zoals dat heet financieel onafhankelijk. Nee, Elias genoot van het parlementaire bestaan. Liever parlementslid dan een of ander staatssecretariaat, kon je hem horen zeggen.

Tussen de raderen kon hij niet komen. Elias was namelijk zelf een van de raderen. Dat voelde je als je bij hem op zijn herenkamer in de VVD-vleugel kwam. Stijlvolle meubelen, fors bureau, comfortabele zithoek - heel wat anders dan de pijpenlades van de backbenchers verderop. Hier werden de lakens uitgedeeld: Elias is fractiesecretaris, hij moet er voor zorgen dat het VVD-smaldeel weet wat het te doen staat. Opdraven als het nodig is, voor of tegen stemmen volgens de partijlijn. De discipline handhaven, dat doe ik met m'n pink, zei hij dan achteloos.

Elias zelf ademde VVD uit alle poriën, zoals Wiegel, zoals Vonhoff, zoals Van der Steur. Dat kan een lichte wrevel opwekken, die te maken heeft met zelfgenoegzaamheid, met corporale binnenwerelden ook. Tegelijk heeft het de charme van de helderheid: je weet waar je aan toe bent.

Zijn positie werd versterkt door de goede betrekkingen met de premier. Die kwam van tijd tot tijd, op z'n hippe gympen en in z'n trui, bij de Eliassen in Wassenaar een biefstukje-sla doen. Elias vertelde er over in NRC Handelsblad. 'We kennen elkaar al jaren', schreef hij. Profetisch zinnetje over Rutte, uit hetzelfde stuk. 'Hij is bikkelhard, voor zichzelf en voor zijn omgeving.'

Inenen is Elias nu van zijn voetstuk getuimeld. Hij mag niet op de kandidatenlijst voor de Kamerverkiezingen, niet eens als nummer tachtig. Sinds het bericht vrijdag naar buiten kwam, buitelen de theorieën over elkaar heen. Elias oefende als fractiesecretaris een schrikbewind uit, werd gezegd: ik vind dit ruk, zou hij fractiegenoten toevoegen die niet aan zijn kwaliteitseisen voldoen. Je hebt vijanden in de partij gemaakt, gaf het hoofdbestuur hem te verstaan.

Elias zou zich vergaloppeerd hebben door het intern op te nemen tegen Anouchka van Miltenburg, toen die voorzitter van de Tweede Kamer wilde worden. Van Miltenburg moest als beschermelinge van Rutte beloond worden voor trouwe diensten. Elias dreigde dat te torpederen. Ander gerucht: een handjevol lobbyisten zou het op Elias gemunt hebben, omdat hij de beroepsgroep de mantel uitveegde. Mocht dat alles als argumentatie niet afdoende zijn, dan was er een formele reden: de man is 61 en zit sinds 2008 in de Kamer, tijd om plaats te maken.

Eén conclusie is met zekerheid te trekken: Rutte en Zijlstra hebben hem niet willen redden. Dus zal de werkelijkheid prozaïscher zijn. Zoals elke partij die een aantal jaren de lakens uitdeelt, wordt de VVD besprongen door defensieve reflexen. Je zag dat bij het CDA, dat alles in het werk stelde om Pieter Omtzigt van de lijst te krijgen - tegen de verdrukking in ontwikkelde die zich in de oppositie tot een zeer effectief Kamerlid. De VVD zet in de personen van Bente Becker en Sophie Hermans politiek assistenten van de partijtop op de lijst. Zij zijn er in getraind de macht uit de wind te houden, in plaats van die op de proef te stellen zoals van een Kamerlid mag worden verwacht.

De VVD staat daarin niet alleen. Van SP tot CDA of D66 - allemaal gaan ze de verkiezingen in met een stoet aan politiek medewerkers, pa-consultants, lokaal bestuurders, ambtenaren en andere vertrouwelingen uit de binnenste ring. Ongetwijfeld bevorderlijk voor een optimale fractiediscipline. Maar de dood in de pot voor de herkenbaarheid van het parlement. Dwarsvliegers uit bedrijfsleven, onderwijs, landbouw of verpleging zijn er amper. Alleen relatieve nieuwkomers als 50Plus en Denk komen met kandidaten die andersoortige ervaring meebrengen.

Het gevaar van robotisering van het parlement ligt daarmee op de loer. Dialoog moet je organiseren, ook binnen de eigen fractie. Of Elias zelf van tegenspraak gediend is, waag ik te betwijfelen. Maar anderen - ook partijgenoten - het vuur aan de schenen leggen, dat kun je hem wel toevertrouwen. Ook dat hoort bij het parlement.
Ook jammer dat die Omtzigt is kallgestelt :(
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_166752983
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 november 2016 10:39 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

En straks weer huilen als de groente duurder wordt.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_166752993
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 november 2016 10:39 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dat blijkt niet echt. Daar zijn genoeg pogingen toe gewaagd.
  zaterdag 19 november 2016 @ 10:41:24 #36
pi_166753004
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 november 2016 10:40 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat blijkt niet echt. Daar zijn genoeg pogingen toe gewaagd.
Om Nederlanders genoeg te betalen? Daar geloof ik niks van.
pi_166753028
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 10:39 schreef Klopkoek het volgende:
Het lijkt wel een corrupte maffia familie.

[..]

Ook jammer dat die Omtzigt is kallgestelt :(
Omtzigt snapt er dan ook verdomde weinig van.
pi_166753037
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 november 2016 10:41 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Om Nederlanders genoeg te betalen? Daar geloof ik niks van.
Het betaalt meer dan het minimumloon maar dat is dan niet genoeg om mensen uit de bijstand te motiveren?
pi_166753055
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 10:39 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

En straks weer huilen als de groente duurder wordt.
De groente is sws duurder geworden.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_166753076
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 10:45 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

De groente is sws duurder geworden.
Werkelijk? Ik let eerlijk gezegd nooit op bedragen als ik boodschappen doe.
  zaterdag 19 november 2016 @ 10:47:54 #41
pi_166753084
quote:
2s.gif Op zaterdag 19 november 2016 10:44 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Het betaalt meer dan het minimumloon maar dat is dan niet genoeg om mensen uit de bijstand te motiveren?
Als er hard gewerkt moet worden moet er ook hard betaald worden. Dat is gewoon marktwerking.
  zaterdag 19 november 2016 @ 10:48:10 #42
pi_166753090
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 10:46 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Werkelijk? Ik let eerlijk gezegd nooit op bedragen als ik boodschappen doe.
Dan verdien jij te veel.
pi_166753109
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 november 2016 10:47 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Als er hard gewerkt moet worden moet er ook hard betaald worden. Dat is gewoon marktwerking.
Of zijn de sociale voorzieningen te ruimhartig?
Dit haalt overigens wel alle waarde weg onder het argument dat er zoveel werklozen zijn. Blijkbaar willen ze gewoon niet echt aan het werk...
  zaterdag 19 november 2016 @ 10:56:25 #44
pi_166753196
quote:
2s.gif Op zaterdag 19 november 2016 10:49 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Onzinargument. Een sociaal vangnet is er voor om mensen in leven te houden als ze ontslagen worden of sowieso niet kunnen werken. Het mag geen stok zijn om de lonen mee te drukken.
pi_166753213
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 00:35 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Nee, we moeten de geboortecijfers wereldwijd drastisch naar beneden halen.
Daarmee zullen bijna alle grote problemen opgelost worden en zal de wereld veel leefbaarder zijn voor ons nageslacht.
pi_166753222
quote:
2s.gif Op zaterdag 19 november 2016 10:36 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Je ziet baankansen?
Er zijn meer dan een half miljoen werklozen. Die vacatures zijn dus gewoon te vervullen door Nederlanders.
pi_166753276
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 10:58 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Er zijn meer dan een half miljoen werklozen. Die vacatures zijn dus gewoon te vervullen door Nederlanders.
In theorie wel. Maar zoals gezegd, pogingen daartoe falen nogal. Blijkbaar willen die mensen niet echt werken.
pi_166753285
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 november 2016 10:56 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Onzinargument. Een sociaal vangnet is er voor om mensen in leven te houden als ze ontslagen worden of sowieso niet kunnen werken. Het mag geen stok zijn om de lonen mee te drukken.
Je geeft net toch zelf aan dat hard werken voor een bescheiden salaris onvoldoende motivatie biedt?
  zaterdag 19 november 2016 @ 11:06:10 #49
323876 michaelmoore
pi_166753311
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 10:57 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Nee, we moeten de geboortecijfers wereldwijd drastisch naar beneden halen.
Daarmee zullen bijna alle grote problemen opgelost worden en zal de wereld veel leefbaarder zijn voor ons nageslacht.
ja we moeten zoveel , maar dat gaat niet lukken

de mens is een plaag voor de wereld, en de geboorte cijfers gaan over een poosje vanzelf met 6 miljard naar beneden
  zaterdag 19 november 2016 @ 11:06:36 #50
pi_166753315
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:04 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Je geeft net toch zelf aan dat hard werken voor een bescheiden salaris onvoldoende motivatie biedt?
Maar dat is geen probleem als het om managers gaat?

quote:
pi_166753330
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Maar dat is geen probleem als het om managers gaat?

[..]

Dat die teveel krijgen maakt hiervoor toch niet uit?
Waarom willen onze werklozen niet hard werken voor hun geld?
pi_166753359
quote:
2s.gif Op zaterdag 19 november 2016 10:49 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dit haalt overigens wel alle waarde weg onder het argument dat er zoveel werklozen zijn. Blijkbaar willen ze gewoon niet echt aan het werk...
Er is al 40-50% afgehaald van de sociale voorzieningen
Deuger, Woke & Gutmensch
  zaterdag 19 november 2016 @ 11:12:34 #53
pi_166753385
quote:
2s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:07 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat die teveel krijgen maakt hiervoor toch niet uit?
Waarom willen onze werklozen niet hard werken voor hun geld?
Als er hard gewerkt moet worden moet je hard betalen. De slavernij is afgeschaft.
pi_166753419
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Als er hard gewerkt moet worden moet je hard betalen. De slavernij is afgeschaft.
Voor het werk is de beloning prima. Dat mag het probleem dus niet zijn. Is het vangnet wellicht toch teveel een hangmat?
pi_166753428
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:10 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Er is al 40-50% afgehaald van de sociale voorzieningen
En toch zijn ze nog zeer ruimhartig. Maar overweeg jij te gaan werken in de kassen?
  zaterdag 19 november 2016 @ 11:17:34 #56
pi_166753449
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:15 schreef 99.999 het volgende:
Voor het werk is de beloning prima.
Bron?
  zaterdag 19 november 2016 @ 11:17:46 #57
pi_166753451
quote:
En toch zijn ze nog zeer ruimhartig.
Bron?
  zaterdag 19 november 2016 @ 11:18:07 #58
pi_166753455
quote:

[..]

En toch zijn ze nog zeer ruimhartig. Maar overweeg jij te gaan werken in de kassen?
Als het genoeg betaal wel.
pi_166753497
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Als het genoeg betaal wel.
Op z'n minst modaal, nietwaar?
  zaterdag 19 november 2016 @ 11:24:32 #60
pi_166753514
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:22 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Op z'n minst modaal, nietwaar?
Precies.
pi_166753572
quote:
2s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:03 schreef 99.999 het volgende:

[..]

In theorie wel. Maar zoals gezegd, pogingen daartoe falen nogal. Blijkbaar willen die mensen niet echt werken.
Het idee van oneindige flexibiliteit van mensen (werkelozen en vacatures zijn niet noodzakelijk met elkaar in tegenspraak), en de statusloosheid van de samenleving (iedereen wil vrijwillig een horige worden in een arbeidsdiscipline model).
The view from nowhere.
pi_166753584
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:29 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Het idee van oneindige flexibiliteit van mensen (werkelozen en vacatures zijn niet noodzakelijk met elkaar in tegenspraak), en de statusloosheid van de samenleving (iedereen wil vrijwillig een horige worden in een arbeidsdiscipline model).
Neuh, de tuinbouw vind je vooral in de randstad net als de meeste werklozen. Daar moet meer uit te halen zijn.
pi_166753587

Geven minder uit aan rechtse pief paf poef speeltjes :)

Deuger, Woke & Gutmensch
pi_166753592
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:31 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Neuh, de tuinbouw vind je vooral in de randstad net als de meeste werklozen. Daar moet meer uit te halen zijn.
Gesproken als een tiran.
The view from nowhere.
pi_166753598
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:17 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Bron?
Indeed.nl
pi_166753608
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:31 schreef Klopkoek het volgende:
[ afbeelding ]

Geven minder uit aan rechtse pief paf poef speeltjes :)

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Toch houd je met een vergelijkbare baan in Nederland meer over.
pi_166753612
quote:

[..]

Ze zijn niet ruimhartig, naar westerse maatstaven
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_166753619
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:33 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Toch houd je met een vergelijkbare baan in Nederland meer over.
Het woord 'netto' is lastig blijkbaar
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_166753643
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:33 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Las net dat in Spanje mensen overlijden omdat ze hun energierekening niet op kunnen brengen. In die zin valt het hier gelukkig erg mee. In de meeste westerse landen is het helaas minder goed geregeld dan hier.
Maar zou jij overwegen om in de kassen te gaan werken als je werkloos bent?
pi_166753651
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:31 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Lees deze post nog maar eens door:
POL / De boosheid van de blanke arbeider; een verklaring en een oplossing #3

Dat staat dat ze het moeten hebben van 'onder de markt betaalde arbeiders' die ze overal vandaan proberen te slepen, tot die niet meer willen. Luister ook naar PT om een indruk te krijgen van de werkgeversmentaliteit.
The view from nowhere.
pi_166753654
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:33 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Je mag onze maatschappij op je blote knieën danken dat we jou in leven houden en het accepteren dat je er niks voor terug wenst te doen.
pi_166753658
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:32 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Indeed.nl
Een top troll ben je weer
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_166753667
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:37 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Een top troll ben je weer
Tja, het betaalt over het algemeen gewoon volgens de uitzend CAO geen vetpot maar meer dan het minimum.
pi_166753669
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:36 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Je mag onze maatschappij op je blote knieën danken dat we jou in leven houden en het accepteren dat je er niks voor terug wenst te doen.
Jij zit nog op school.
The view from nowhere.
pi_166753674
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:36 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Houd je bek kankerkneus. Je weet niet waarover je praat. Je duikt alleen maar op om persoonlijke aanvallen te ventileren zonder enig idee van de situatie.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_166753695
Het is de rechtse kliek die in Nederland moet worden aangepakt. Wie gaat dat doen?
The view from nowhere.
pi_166753701
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:38 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Jij zit nog op school.
Ik ontvang geen cent aan studiefinanciering noch van familie en werk me met drie banen een slag in de rondte om alles te kunnen financieren.

En dan zie ik zo'n Klopkoek dag in dag uit klagen dat hij niet genoeg geld krijgt om lekker niks te doen, daarbij iedereen de maat nemend die meneer zijn inkomen bij elkaar verdient. Daar klopt iets niet.
  zaterdag 19 november 2016 @ 11:40:19 #78
pi_166753703
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:38 schreef 99.999 het volgende:
geen vetpot
Dan krijg je dus geen personeel. I rest my case.
pi_166753709
quote:
Daaruit blijkt ook dat het lastig is om mensen uit hun uitkering aan het werk te krijgen. Dat ligt echt niet aan honderd euro bruto meer of minder. Immers zodra je gaat werken ga je er netto op vooruit, de armoedeval is gelukkig redelijk weggewerkt.
quote:
Dat staat dat ze het moeten hebben van 'onder de markt betaalde arbeiders' die ze overal vandaan proberen te slepen, tot die niet meer willen. Luister ook naar PT om een indruk te krijgen van de werkgeversmentaliteit.
Nee, er staat dat ze in Nederland geen mensen kunnen vinden voor dit werk en daarom over de grens werven. Terwijl er in Nederland nog veel te veel werklozen zijn.
pi_166753717
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:40 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dan krijg je dus geen personeel. I rest my case.
Al het werk moet minstens 3000 bruto per maand waard zijn?
pi_166753719
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:40 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Ik ontvang geen cent aan studiefinanciering noch van familie en werk me met drie banen een slag in de rondte om alles te kunnen financieren.

En dan zie ik zo'n Klopkoek dag in dag uit klagen dat hij niet genoeg geld krijgt om lekker niks te doen. Daar klopt iets niet.
En waarom krijg je geen cent aan studiefinanciering? En ben je blij met jouw situatie?
The view from nowhere.
pi_166753725
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:38 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Houd je bek kankerkneus. Je weet niet waarover je praat. Je duikt alleen maar op om persoonlijke aanvallen te ventileren zonder enig idee van de situatie.
Maar zou jij in de kassen willen werken als je een uitkering hebt?
pi_166753727
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:38 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Wat is dan de situatie die jouw eeuwige geklaag waar dankbaarheid meer op z'n plaats lijkt rechtvaardigt?

Hoezo "neus" trouwens; geen Amsterdammer en geen allochtoon. :P
pi_166753735
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:41 schreef deelnemer het volgende:

[..]

En waarom krijg je geen cent aan studiefinanciering? En ben je blij met jouw situatie?
Ja, het geeft erg veel voldoening.
pi_166753738
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:42 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Wat is dan de situatie die jouw eeuwige geklaag waar dankbaarheid meer op z'n plaats lijkt rechtvaardigt?

Klopkoek zal het wel niet zo hebben op joden.
pi_166753753
quote:
10s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:41 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ik zou van inkomens eerst overmijdelijk uitgaven aftrekken van het netto loon:
- Huur
- Ziekenkostenpremie
- aansluiting op de wereld (internet, kabel en telefoon)

Wat resteer mag je vergelijken.
The view from nowhere.
pi_166753754
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:42 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Kneus.
pi_166753766
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:44 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Ik zou van inkomens eerst overmijdelijk uitgaven aftrekken van het netto loon:
- Huur
- Ziekenkostenpremie
- aansluiting op de wereld (internet, kabel en telefoon)

Wat resteer mag je vergelijken.
Voor die eerste twee zijn er toeslagen waardoor je met een laag inkomen amper wat betaalt. En dat laatste kan je slim voor weinig inkopen.
pi_166753771
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:44 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Kneus.
Ah, je hebt gelijk, ik las over "kanker" heen. Altijd die agressieve en beledigende taal direct in plaats van een inhoudelijke reactie. Dat geeft wel aan dat meneer zelf ook aanvoelt dat het niet helemaal klopt.
pi_166753776
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:40 schreef Kaas- het volgende:

[..]

En dan zie ik zo'n Klopkoek dag in dag uit klagen dat hij niet genoeg geld krijgt om lekker niks te doen, daarbij iedereen de maat nemend die meneer zijn inkomen bij elkaar verdient. Daar klopt iets niet.
Het probleem met modern "links": niet langer het ideaal van de arbeidersstaat die de gewone man verheft maar het idee dat de robotisering ervoor zorgt dat 90% van de mensen niks kan doen maar wel het recht kan claimen op de vruchten van het moeilijke werk wat de andere 10% uitvoeren. En uiteraard zelf de voorhoede daarvan willen zijn.
pi_166753795
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:43 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Ja, het geeft erg veel voldoening.
Je studie geeft je enige status en hoop. Je past als type ook in de huidige ideologie. Je streeft nog onbelemmerd je eigen idealen na. Dat zijn je voordelen.
The view from nowhere.
pi_166753832
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:45 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Voor die eerste twee zijn er toeslagen waardoor je met een laag inkomen amper wat betaalt. En dat laatste kan je slim voor weinig inkopen.
Die mag je aftrekken. Dan nog. Een stuk meer overigens dan mensen met een koopwoning (afgezien van de verplichte vermogens opbouw)
The view from nowhere.
pi_166753836
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:46 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Ah, je hebt gelijk, ik las over "kanker" heen. Altijd die agressieve en beledigende taal direct in plaats van een inhoudelijke reactie. Dat geeft wel aan dat meneer zelf ook aanvoelt dat het niet helemaal klopt.
Dat heeft inmiddels een geschiedenis.
The view from nowhere.
pi_166753841
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:36 schreef 99.999 het volgende:
In die zin valt het hier gelukkig erg mee.
Als we het nou eens gaan vergelijken met Malawi (inwonertal komt overeen) dan valt het altijd mee.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_166753849
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:50 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Die mag je aftrekken. Dan nog. Een stuk meer overigens dan mensen met een koopwoning (afgezien van de verplichte vermogens opbouw)
De sociale voorzieningen in Nederland zijn dus goed op orde. Overigens kan je voor wat resteert na maximale huurtoeslag netto amper wat kopen.
pi_166753853
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:52 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Als we het nou eens gaan vergelijken met Malawi (inwonertal komt overeen) dan valt het altijd mee.
Een topsalarissen met de VS, dan vallen die nog tegen.
The view from nowhere.
  zaterdag 19 november 2016 @ 11:53:19 #97
pi_166753856
quote:
10s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:41 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Vind ik ook goed, regel dat.
pi_166753864
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:52 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ook als je vergelijkt met bijvoorbeeld Duitsland, Frankrijk, Spanje of Groot Brittannië. Er is op z'n best een handvol landen waar het beter is geregeld.
pi_166753870
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:51 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Dat heeft inmiddels een geschiedenis.
Als je tijdens een sollicitatiegesprek wordt gevraagd waarom je al die tijd niets gedaan hebt en je je gesprekspartner dan direct kanker toewenst in plaats van er inhoudelijk op te reageren, zal je niet snel verder komen. Maar goed, dit is niet een gesprek dat ik met jou dien te voeren. Sterker: een dergelijk gesprek zou tussen mensen met een beetje fatsoen überhaupt niet gevoerd hoeven worden.
pi_166753873
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 11:06 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

ja we moeten zoveel , maar dat gaat niet lukken

de mens is een plaag voor de wereld, en de geboorte cijfers gaan over een poosje vanzelf met 6 miljard naar beneden
Toch vreemd..linkse mensen denken wel dat de CO2 omlaag kan, dat we minder vlees kunnen eten, etc..etc.. Ze denken zelfs dat ze de temperatuur op aarde kunnen regelen. Dan is het naar beneden halen van de geboortecijfers toch een stuk gemakkelijker, zeker in westerse landen waar financiële prikkels al genoeg zijn om het doel te bereiken.
Als ik moet kiezen tussen maximaal 2 kinderen (bij voorkeur 1) of niet meer autorijden / vlees eten, dan weet ik het wel. Daarnaast zullen onze kleinkinderen ons eeuwig dankbaar zijn.
Ontwikkelingslanden zullen wel een probleem zijn, maar we moeten eens af van het taboe van sancties en eventueel militaire dwang vanuit het westen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')