abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_166739398
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 18:18 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dat is omdat de hersenen nog niet rijp zijn. Geen gevoel voor gevaar en verhoudingen.
Ja, dat kan kloppen idd, maar zeg hen dit niet, want dan krijg je de wind van voren uiteraard.
I´m back.
pi_166739432
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 18:15 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Beetje het Oedipuscomplex, uitdagen van de vader om de moeder te bezitten. Rusteloosheid gelardeerd met een beetje hoogmoed ook.
Het Oedipuscomplex houdt ook al geen rekening met transgenders.
The view from nowhere.
  vrijdag 18 november 2016 @ 18:22:25 #278
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_166739440
Houden we het wel bij het onderwerp, mensen?
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_166739445
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 18:21 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Het Oedipuscomplex houd ook al geen rekening met transgenders.
Scherp.
I´m back.
pi_166739471
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 18:20 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, dat kan kloppen idd, maar zeg hen dit niet, want dan krijg je de wind van voren uiteraard.
Het besef komt pas later. Zij kunnen ook niet begrijpen dat er nog iets aan het rijpen is. Dat veroorzaakt die botsingen. Vroeger vond ik mijn vader een lul wegens zijn denkbeelden en tegenwoordig denk ik hetzelfde als hij. En nu ben ik weer een lul volgens mij dochter van 11. En dat wordt alleen maar erger natuurlijk. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_166739472
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 november 2016 18:22 schreef Euribob het volgende:
Daar waren we wel mee bezig, als je het niet erg vindt. We bespreken een maatschappelijk fenomeen, genderneutrale toiletten, dat ook al de goedkeuring niet kan wegdragen van de witmensen man op zekere leeftijd.
I´m back.
pi_166739496
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 november 2016 18:22 schreef Euribob het volgende:
Het is een "breed" onderwerp. M.i. kan dat wel. ;)
pi_166739515
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 18:23 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Het besef komt pas later. Zij kunnen ook niet begrijpen dat er nog iets aan het rijpen is. Dat veroorzaakt die botsingen. Vroeger vond ik mijn vader een lul wegens zijn denkbeelden en tegenwoordig denk ik hetzelfde als hij. En nu ben ik weer een lul volgens mij dochter van 11. En dat wordt alleen maar erger natuurlijk. :)
Ja, op gegeven moment ga je dat wel denken als je de 50 bent gepasseerd: ik begin al aardig op die ouwe te lijken.
I´m back.
pi_166739803
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 18:23 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ach, dat gaat gelukkig ook lang niet altijd op. :)

Mijn vader had het altijd over het cliché; 'wie jong is en niet links heeft geen hart, en wie oud is en niet rechts heeft geen verstand' en vertelde mij dus altijd dat ik hem later wel zou begrijpen in zijn rechtse standpunten. Maar ik ben nu 35 en ik ben nog - bijna - even links als 17 jaar terug en ik zie dat ook niet zomaar veranderen de komende jaren.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  vrijdag 18 november 2016 @ 18:43:23 #285
321876 Cherna
Fuck the System
pi_166739822
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 november 2016 04:50 schreef Puntenjager het volgende:
Wel grappig in deze was de tokkie (de verongelijkte vrouw) bij Jeroen Pauw afgelopen vrijdag. Ze vond het belachelijk dat we tot ons 67ste moeten doorwerken, want volgens haar haalt 9 van de 10 de 65 niet eens 8)7
Dit is nu juist zo een punt waar de politiek deze dame niet begrijpt en het letterlijk neemt en Pechthold zit te lachen. Maar verplaats je eens in die groep. Ik snap het wel. Ze proberen aandacht te krijgen voor een probleem en drukken zich dan mogelijk anders uit als de elite gewend is.

Maar inderdaad als je het betrekt op het werkbare leven heeft ze gelijk. Al word je 90 is het nog maar de vraag of je tot 67 kunt werken. Bedenk een 40 uur werkweek in een zwaar beroep. Maar nu komt het. Waar is het alternatief voor deze grote groep. Heb je werk voor een 63 jarige LTSer die zijn hele leven lang in de staalbouw heeft gewerkt als voorbeeld. Het alternatief van Pechthold is studeren. Tja die mag je opsnuiven als je nu al de 50 bent gepasseerd. Maw het enige alternatief is de bijstand en in een klap is alles weg waar je meer dan 30-40 jaar voor hebt gewerkt.
In het kort: De poltiek heeft geen alternatief voor een hele grote groep in de zware arbeid. GL en de PvdA hadden ooit een alternatief bedacht om de zware beroepen te ontlasten. Waar zijn die alternatieven gebleven?
Vergeet ook niet dit in combinatie met flexwerken en steeds slechter wordende arbeidsvoorwaarden.

[ Bericht 1% gewijzigd door Cherna op 18-11-2016 18:56:44 ]
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_166739957
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 18:42 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Ach, dat gaat gelukkig ook lang niet altijd op. :)

Mijn vader had het altijd over het cliché; 'wie jong is en niet links heeft geen hart, en wie oud is en niet rechts heeft geen verstand' en vertelde mij dus altijd dat ik hem later wel zou begrijpen in zijn rechtse standpunten. Maar ik ben nu 35 en ik ben nog - bijna - even links als 17 jaar terug en ik zie dat ook niet zomaar veranderen de komende jaren.
Dat is een bekende inderdaad. :) Ik ben 53 en zeer links. Mijn vader was dat ook overigens. Misschien was ik indertijd wel zeer rechts om me af te zetten.
  vrijdag 18 november 2016 @ 18:59:27 #287
321876 Cherna
Fuck the System
pi_166740049
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 18:54 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dat is een bekende inderdaad. :) Ik ben 53 en zeer links. Mijn vader was dat ook overigens. Misschien was ik indertijd wel zeer rechts om me af te zetten.
Ben 54 en links. Altijd al geweest en is nooit anders geweest. Moet er wel bij zeggen dat ik het opzettelijk misbruiken van ons sociaal stelsel minacht en ga ik heel even naar rechts :).
pi_166740153
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 18:59 schreef Cherna het volgende:

[..]

Ben 54 en links. Altijd al geweest en is nooit anders geweest. Moet er wel bij zeggen dat ik het opzettelijk misbruiken van ons sociaal stelsel minacht en ga ik heel even naar rechts :).
Ik denk dat iedereen misbruik minacht, daar hoef je niet specifiek links of rechts voor te zijn.

Punt is vooral in hoeverre je het misbruik inschat. Ter rechterzijde wordt het misbruik altijd schromelijk overschat.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  vrijdag 18 november 2016 @ 19:05:06 #289
321876 Cherna
Fuck the System
pi_166740181
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 19:03 schreef Tomatenboer het volgende:
Ter rechterzijde wordt het misbruik altijd schromelijk overschat.
Dat is waar.
pi_166740552
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 19:03 schreef Tomatenboer het volgende:
Punt is vooral in hoeverre je het misbruik inschat. Ter rechterzijde wordt het misbruik altijd schromelijk overschat.
Ja, dat is het probleem inderdaad. Misbruik moet naar 0%. Wat dat moet kosten maakt niet uit.
pi_166740651
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 19:19 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ja, dat is het probleem inderdaad. Misbruik moet naar 0%. Wat dat moet kosten maakt niet uit.
Dat ook, maar soms heb ik de indruk dat velen ter rechterzijde denken dat zo ongeveer 70% van de uitkeringsgerechtigden op voorhand al een fraudeur of aansteller is.
pi_166740738
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 19:23 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Dat ook, maar soms heb ik de indruk dat velen ter rechterzijde denken dat zo ongeveer 70% van de uitkeringsgerechtigden op voorhand al een fraudeur of aansteller is.
Zeker. Werken voor je centen! Iedereen die wil werken kan werken! In de verhoudingen van vraag en aanbod hebben ze op dat gebied geen enkele interesse. Ze weten alles van vraag en aanbod qua marktgebeuren. Maar niet als het over werkloosheid gaat. Aan het werk met je luie reet!
  vrijdag 18 november 2016 @ 19:31:31 #293
321876 Cherna
Fuck the System
pi_166740842
Jammer dat het alleen over een blanke boze arbeider zou gaan. Maar ik ken genoeg Nederlanders van Turkse afkomst die ook boos zijn als het om arbeid gaat. Ook die klagen over het loon, arbeidsomstandigheden, langer door werken, marktwerking.
  vrijdag 18 november 2016 @ 19:39:16 #294
321876 Cherna
Fuck the System
pi_166741031
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 19:23 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Helaas is dat denken het geval ook al is dat niet zo. Daar moeten we vanaf. Wat ik bedoelde is opzettelijk frauderen en dat is aangetoond door het recht.
pi_166741208
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 19:31 schreef Cherna het volgende:
Jammer dat het alleen over een blanke boze arbeider zou gaan. Maar ik ken genoeg Nederlanders van Turkse afkomst die ook boos zijn als het om arbeid gaat. Ook die klagen over het loon, arbeidsomstandigheden, langer door werken, marktwerking.
Klopt idd. Zijn er die op Wilders zouden stemmen als Wilders ook de Armeense genocide maar zou ontkennen iig, dat weet ik wel.
I´m back.
pi_166741390
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 18:54 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 18:59 schreef Cherna het volgende:

[..]

54, wijlen mijn vaders familie altijd SDAP geweest, hij zelf PvdA met in de jaren 80 uitstapjes naar D66. Troelstra kwam bij mijn overgrootouders op de koffie. Zelf altijd PvdA gestemd, maar zat wrs aan de rechterkant van de PvdA. Alleen in 2012 SP. Wat het nu gaat worden, is nog onbekend.
I´m back.
  vrijdag 18 november 2016 @ 19:54:37 #297
321876 Cherna
Fuck the System
pi_166741411
quote:
10s.gif Op vrijdag 18 november 2016 19:46 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Klopt idd. Zijn er die op Wilders zouden stemmen als Wilders ook de Armeense genocide maar zou ontkennen iig, dat weet ik wel.
Of SP. Maar dat vraag hun niet. Maar ik persoonlijk ben ervan overtuigd als mensen meer stabiliteit en zekerheid hebben op de werkvloer spelen al die andere zaken zoals werklozen, zieken, vluchtelingen, andere afkomst etc niet meer een grote rol. Het is de onzekerheid die die angsten vergroot en een zondebok gezocht word. Die verharding is slecht.
  vrijdag 18 november 2016 @ 19:58:41 #298
321876 Cherna
Fuck the System
pi_166741512
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 19:53 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

[..]

54, wijlen mijn vaders familie altijd SDAP geweest, hij zelf PvdA met in de jaren 80 uitstapjes naar D66. Troelstra kwam bij mijn overgrootouders op de koffie. Zelf altijd PvdA gestemd, maar zat wrs aan de rechterkant van de PvdA. Alleen in 2012 SP. Wat het nu gaat worden, is nog onbekend.
In mijn jeugd PSP(tegen kernwapens), daarna GL en even PvdA maar ga weer naar GL. En ik weet ook wel dat ik het niet met alles eens ben mbt tot GL maar dat zul je bij geen enkele partij terug vinden. Maar ik heb het gevoel dat GL toch wel progressief is met ook de aandacht op de arbeider met meer zekerheden.

[ Bericht 2% gewijzigd door Cherna op 18-11-2016 20:06:59 ]
pi_166745165
De kern van het probleem is eenvoudig. Je hoeft alleen maar te kijken naar de analyse van Putin's rusland. Putin sloot volgens de kenners een deal met de Midden Klasse. Hij mocht halve dictator spelen, zolang zij er maar economisch op vooruit gingen. In China hetzelfde. Zolang de Chinese economie blijft groeien, mogen de communisten aan de macht blijven, dat is de uitkomst van de Tiananmen square revolutie.

Wat men echter gemist heeft, is dat in Europa en de VS een soortgelijke 'deal' bestond. De banken, politici en multi-nationals mochten de boel draaiende houden, zolang het volk, maar welvarend bleef. De burgers vonden de EU prima, zolang die zich maar beperkte tot handel en veiligheid.

De afgelopen jaren heeft het zogenaamde establishment de eigen glazen in gegooid. Oorlogen beginnen zonder einde, machtsblokken uitbreiden zonder mandaat en de economie laten ontsporen zonder de schuldigen te veroordelen. Met andere woorden het onzichtbare contract tussen de arbeidersklasse en de politici is verbroken. Normaal gesproken zou er dan een kritische media op moeten staan die Rutte het vuur aan de schenen legt m.b.t. de MH17 of het negeren van de Oekraine Nee-stem, maar dat gebeurd niet. De media is echter een verlengde van hetzelfde systeem. Dus in een post-racial, post-truth, post-war, post-growth society gaat het nog maar om een ding, het individu.

Hoe kan een staat verlangen dat een arbeider geld neer legt voor een schooltje in Aghanistan dat binnen een jaar weer opgeblazen is door de taliban als de poepluier van hun demente vader niet verschoond is. Mensen hebben jarenlang betaald voor sociale zekerheid. Nu komt er een halve gare liegend en lachend roepen dat we allemaal moeten 'participeren'. Waar het geld dat zij met arbeid gebleven is kan niemand ze vertellen. Of hun baan morgen bestaat ook niet.

En dus krijg je mensen als Donald Trump en Steve Bannon. Die zien dat het contract tussen de werkende midden klasse en de overheid aan diggelen ligt en dat de mensen boos zijn, maar inmiddels machteloos om er iets aan te doen, omdat de checks en balances (zoals de media) ook corrupt zijn of de 'echte' macht ver weg ligt bij een niet aansprakelijke institutie.

Vervolgens zijn alle mensen die uit boosheid, maar allerlei zaken de schuld zijn gaan geven van hun eigen persoonlijke problemen (buitenlanders, bankiers, politici) als een soort van untermenschen neer gezet. De rednecks in de VS. Haha, kijk hem staan die Franse boer met zijn koeien in een oude stal. Wat een sukkel. Nedcar medewerkers moeten niet zeuren en gewoon gaan omscholen. Op TV wordt 90% van de gewone mensen neer gezet als een soort van apen in een dierentuin. Het is vrij walgelijk. "Ik laat me niet leiden door Tokkies" zei Rutte nog. Zijn eigen 'basket of deplorables'.

Every step of the way is de midden klasse het pispaaltje. En dus voegen ze zich samen bij alle andere kleinere groepjes die benadeeld zijn, zoals de religieuzen christenen (Evangelicals) die zien hoe het MO gezuiverd is door de ISIS strijders met goedkeuring van de wereld. Mensen die uit huis zijn gezet door de banken. Ondernemers die kapot gemaakt zijn door de belasting etc. . En al die kleine groepjes samen verenigen zich, niet omdat ze dezelfde ideologie hebben (want die is er al uitgestampt door de politiek correcte liberalen en regressief links), maar omdat ze dan sterker staan. Het voelt fijn om onderdeel te zijn van een winning team. "Make America Great Again". Een simpel rood petje en de redneck, conservative, veteraan en coal miner vinden elkaar.
  vrijdag 18 november 2016 @ 22:20:01 #300
99045 Terreros85
Of toch niet?
pi_166745956
Interessant topic. Ik begin steeds meer te geloven dat de wereld zo ingewikkeld geworden is dat de politiek er geen antwoord meer op heeft. Aan elk probleem zitten zoveel kanten en zoveel belangen dat niemand daar een eenduidig antwoord op heeft. Of het immigratie, Europese Unie, uitkeringen, ziektekosten of defensie is. Het is allemaal niet makkelijk om er eenduidig beleid op te vormen. De politici die zeggen dat ze die oplossing wel hebben zijn simpelweg tegen zonder een duidelijk alternatief te bieden. Of het nou wilders of Trump is. Ze zijn simpelweg tegen alle complexe problemen waar de politiek geen antwoord op heeft.En dat spreekt de kiezer aan. Zonder de nuance te zien of die oplossing daadwerkelijk uitvoerbaar is.

Wat daarnaast nog wel een rol speelt is de teloorgang van de journalistiek. Door de opkomst van intenet en de verdwenen kranten leeft iederreen in zijn eigen werkelijkheid. Iedereen leest op internet zijn eigen gelijk. In de krant kom je nog wel eens een andere opinie tegen. Op internet hoef je alleen te lezen hoe je zelf al over zaken denkt. Daardoor verdwijnt de nuance om op andere manieren naar de problematiek in de wereld te kijken. En die nuance vind je bij Trump of Wilders ook niet.
De zwemmer zwemt, hij zwemt in zee
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')