Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2015) werd in Nederland 128 miljoen euro opgehaald, twee keer zoveel als het jaar ervoor. Er zijn ruim 3500 projecten gefinancierd. Het geld ging naar maatschappelijke projecten (1247), ondernemingen (1208) en creatieve projecten (856). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.
Crowdfundingplatformen leningen • Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL (bruto rente-0,6% = netto rente) • KapitaalOpMaat (KOM), leningen voor MKB (netto rendement* fluctueert met looptijd**) • Collin Crowdfund (CCF), leningen met crowdfundcoach (bruto rente-1,04%*= netto rente) • Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB (netto rendement fluctueert met looptijd**) • Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten (bruto rente = netto rente) • Horecacrowdfunding (HCN) leningen voor horeca (netto rendement fluctueert met looptijd) • CrowdAboutNow (CAN), leningen voor food, horeca, retail (bruto rente = netto rente) • Lendahand, opkomende economieën met rentes van 3 en 4% (bruto rente = netto rente) • Funding Circle (FNC voorheen Zencap), kredieten voor het MKB tot 250K (bruto rente -1,0% = netto rente) • Lendico, kredieten MKB en particulier (bruto rente -1,0% = netto rente) • OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc • GreenCrowd, marktplaats voor de financiering van duurzame-energie-projecten • Duurzaam investeren, combinatie van maatschappelijk en financieel rendement. (netto rendement fluctueert met looptijd**). • Doorgaan, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen • Crowdestate, investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid. (netto rendement fluctueert met looptijd**). • SamenInGeld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid. (bruto rente -0.25%= netto rente).
* Door veel te investeren krijg je een korting op de standaard fee. Door de korting op de fee neemt je netto rendement toe. ** Hoe langer de lening loopt hoe kleiner het verschil tussen bruto en netto. Bijvoorbeeld: ==> 36 maanden bruto rente - 0,6%= netto rente ==> 60 maanden bruto rente - 0,3%= netto rente.
Nominale en effectieve rente bij annuïtaire lening. : Sommige Platformen geven het nominale (GvE) en andere het effectieve rente percentage (KOM, AGD, FNC,......) op. In de effectieve rente wordt niet 1x per jaar de volledige rente vergoed maar elke maand 1/12. Bij gelijk rentepercentage krijg je bij effectieve rente meer dan bij nominaal voor je investering per jaar. Precies omrekenen: http://www.berekenhet.nl/berekenen/nominale-rente.html http://www.berekenhet.nl/berekenen/effectieve-rente.html
Crowdfundingplatformen aandelen • Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen • Kickstarter, daar is een ander topic voor
Val niet buiten de boot! Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom), collincrowdfund (ccf), fundingcircle (fnc) en aygodutch (agd) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo: Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "fnc" en/of "agd" naar subscribe@crowdfundmailer.nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving. Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "fnc" en/of "agd" naar unsubscribe@crowdfundmailer.nl . Krijg je liever een melding via telegram,ga dan naar https://telegram.me/crowdfund
Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Projecten met problemen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Klein bedrag en korte looptijd. Hun menu is weinig inspirerend, alleen vaste menu's en hele lage prijzen.Risicoklasse E. Herfinanciering van schulden en een beetje werkkapitaal. Wat voor leningen zijn die andere dan, als 16.68% een gunstig alternatief is.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zoals ik al gezegd heb waren de meeste vandaag genoemde probleem projecten van KOM al bekend en in de lijst. Dus procentueel is er zo goed als niets veranderd t.o.v. de vorige telling van Mieke
Bij FNC beginnen ze het blijkbaar te snappen, dat als investeerders allemaal na aantal jaren onder water gaan, er voor hen geen cf-business overblijft. 16,68% is fors, voor een fors risico. Beetje vergelijkbare junkleningen gaan bij Collins, KOM en Gve voor 7-8% ... Wie is er gek?
Op vrijdag 9 september 2016 17:00 schreef ZeKraut het volgende: Bij FNC beginnen ze het blijkbaar te snappen, dat als investeerders allemaal na aantal jaren onder water gaan, er voor hen geen cf-business overblijft. 16,68% is fors, voor een fors risico. Beetje vergelijkbare junkleningen gaan bij Collins, KOM en Gve voor 7-8% ... Wie is er gek?
Denk je niet dat de ondernemer moeite zal hebben de rente op te brengen en dat daardoor het risico op default juist hoger is?
Eenmanszaak met 13k winst in een half jaar is geen vetpot. En dan een langzaam teruglopende omzet. Erg leuke rente, dat wel. Ik ben voor het minimum (¤ 100) ingestapt. Normaal doe ik meer, maar dit is wel heel risicovol. Ik doe vooral mee om te zien of ze het redden.
[ Bericht 39% gewijzigd door Benger op 09-09-2016 18:22:22 ]
Maar dan wel een vakantiepark met (als het goed is) zes gloednieuwe Cabanas! https://www.collincrowdfund.nl/recreatie-company/ Vakantiepark en restaurant lijken overigens twee volledig losstaande bedrijven te zijn, met andere ondernemers.
Ik vind het op basis van de getoonde cijfers lastig te zien waar het (blijkens het hoge rentepercentage) grote risico precies zit. Omzet halverwege 2016 lijkt inderdaad achter te lopen t.o.v. twee voorgaande jaren, maar mij lijkt dat een restaurant op een vakantiepark het voor een belangrijk deel moet hebben van het zomerseizoen, dus cijfers t/m juni zeggen misschien niet zoveel. En er zijn wel schulden, maar die zijn toch ook weer niet zo heel erg hoog.
Op zaterdag 10 september 2016 11:58 schreef OpDieFiets het volgende: [..] Ik vind het op basis van de getoonde cijfers lastig te zien waar het (blijkens het hoge rentepercentage) grote risico precies zit. Omzet halverwege 2016 lijkt inderdaad achter te lopen t.o.v. twee voorgaande jaren, maar mij lijkt dat een restaurant op een vakantiepark het voor een belangrijk deel moet hebben van het zomerseizoen, dus cijfers t/m juni zeggen misschien niet zoveel. En er zijn wel schulden, maar die zijn toch ook weer niet zo heel erg hoog.
Het is een VOF zo te zien, dus de winst van het bedrijf is hun gezamenlijke inkomen. Van 2.200 euri bruto in de maand zou je misschien kunnen leven maar daar moeten ook nog belastingen (+ die van voorgaande jaren?) van betaald worden. Plus privégebruik auto en dat soort zaken. Is dus erg krap allemaal. Tenzij ze nog ander inkomen hebben maar dat blijkt nergens uit.
Ze huren de locatie. Die lasten gaan altijd door, seizoen of geen seizoen, kwakkelzomer of niet. Denk dat daar de grootste zorg zit, het kunnen betalen van de vaste lasten. De kans bestaat dat ze zonder herfinanciering de Kerst niet halen.
Op zich gaat het helemaal nergens over met deze bedragen. Het zou een leuk gokje kunnen zijn maar het zou me benieuwen of ze alle 36 termijnen ooit terug zullen betalen.
[ Bericht 9% gewijzigd door obligataire op 11-09-2016 09:57:13 ]
Volgens de pitch en de KvK is het een eenmanszaak, ondanks dat ze volgens de pitch samen eigenaar zijn. Misschien komt het door gemeenschap van goederen.
Fiscaal is het veel slimmer om er een VOF van te maken o.a. door dubbele zelfstandigenaftrek.....dat zal hun boekhouder/accountant toch ook wel weten?
Hoe dan ook is de schuldenpositie zorgelijk........datgene wat ze aflossen op hun langlopende schulden groeit er deels weer aan bij de kortlopende schulden.....zelfs bij een winstgevend jaar als 2015. Bij een zeer matig eerste halfjaar 2016 zet die ontwikkeling zich versterkt door. Ik snap wel dat het een "E" tje is. FNC is wat dat betreft wel reëel bezig met hun kwalificaties en hun rentepercentages. Wat junk is moet als junk vergoed worden
Voor de liefhebber komt de 24 maanden 5% achtergestelde obligatielening van Mr.Green er vandaag om 12uur weer aan.
Ik ben geen liefhebber van deze lening als ik het goed lees liggen volgens mij alle zekerheden bij de banken. Laat de banken dan ook maar dit laatste risicovolle stukje tegen netto 4.6% investeren. Blijkbaar willen ze dat niet, dat zegt mij voor het moment wel even genoeg.
Maar ach het draagt het label groen + het label crowdfunding dus het zal aan het eind van de dag of anders aan het eind van de week wel vol zitten...................
[ Bericht 5% gewijzigd door NaRegenDeZon op 12-09-2016 08:48:02 ]
Ik vind het kopje zekerheden weer erg opvallend...die zijn er dus niet, een hoog risico en teruglopende omzet...
hoe kan zoiets maar 7.5% zijn?
Als het goed is, is de rente binnen een bepaalde bandbreedte afhankelijk van het risico (eis van de AFM). Deze aanvraag kent een verhoogd risico. Ik vermoed dat Collin de rente echter baseert op de eigen risicobeoordeling. Die zou op matig uit moeten komen (rentabiliteit is slecht, eerste jaar vermoedelijk geen winst, vervolgjaren mogelijk wel, als de omzetdaling zoals verwacht (maar niet onderbouwd) wordt omgezet in groei. Collin heeft er echter Ruim voldoende van gemaakt. Daar past deze rente bij.
[ Bericht 1% gewijzigd door Benger op 12-09-2016 12:06:20 ]
Nog een KoM Was deze al genoemd? Ik zag hem niet in het vorige topic.
quote:
De ondernemers van het project hebben deze maand te weinig afgelost (wij missen nog ¤ 657,28). Zodra dit bedrag is bijgeschreven zullen wij uw deel zsm overmaken.
Deze loopt verdorie pas sinds juli 2016. Dit zou de 3e uitbetaling moeten zijn.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Er is al eerder besproken dat Lendahand enkele organisatorische veranderingen zou doorvoeren in hun traject voor een vergunning van de AFM.
Het gaat hierbij om de volgende 3 veranderingen: 1. samenwerking met gereguleerde betaaldienstverlener (PSP) voor alle betalingen via de Lendahand website 2. wijziging datum waarop terugbetalingen op persoonlijke wallets worden gestort 3. wijziging berekening rente die wordt uitgekeerd
De belangrijkste wijzigingen gaan in per maandag 19 september 2016.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat betreft Lendahand: Punt1: meer zekerheid door een soort van stichting derdengelden, prima! Punt2: investeerder is niet meer zeker van betalingsmoment. Hoe is het huidige betaalgedrag van de lokale partners? Er kan in de nieuwe situatie dus eerder, maar ook later dan aan het einde van de maand worden uitbetaald Punt3: veranderen ook de rentepercentages van bestaande leningen?
Op maandag 12 september 2016 13:49 schreef marathon2000 het volgende: Wat betreft Lendahand: Punt1: meer zekerheid door een soort van stichting derdengelden, prima! Punt2: investeerder is niet meer zeker van betalingsmoment. Hoe is het huidige betaalgedrag van de lokale partners? Er kan in de nieuwe situatie dus eerder, maar ook later dan aan het einde van de maand worden uitbetaald Punt3: veranderen ook de rentepercentages van bestaande leningen?
Over punt 2&3 maar even wat vragen gesteld
Punt1: inderdaad prima! Punt2: Als ik het goed begrijp is het altijd later. Kan het inderdaad ook veel later dan de eerste 10 werkdagen van de maand? Punt 2: Bedrag blijft langer in de wallet staan. Na 30 dagen worden de bedragen weer teruggestort? niet meer in 1 bedrag aangezien stortingen ook niet meer op 1 dag plaatsvinden. Per saldo duurt het langer voordat je je geld terug hebt. Punt3: Dat lijkt me ingewikkeld als het op bestaande leningen gebeurd.
Misschien kan je met KoM bespreken of zij geen boeterente kunnen opnemen in de overeenkomst. Ondernemers merken er nu niets van als ze elke maand een weekje of anderhalf te laat betalen. Platform heeft er ook geen last van, alleen de investeerders,
Punt1: inderdaad prima! Punt2: Als ik het goed begrijp is het altijd later. Kan het inderdaad ook veel later dan de eerste 10 werkdagen van de maand? Punt 2: Bedrag blijft langer in de wallet staan. Na 30 dagen worden de bedragen weer teruggestort? niet meer in 1 bedrag aangezien stortingen ook niet meer op 1 dag plaatsvinden. Per saldo duurt het langer voordat je je geld terug hebt. Punt3: Dat lijkt me ingewikkeld als het op bestaande leningen gebeurd.
Weer snel antwoord LH:
Antwoord LH punt2: "De ervaring leert dat Lokale Partners direct na de maandwisseling (en het tekenen van de ‘fully funded notices’) het geld overmaken. In de praktijk staat het geld doorgaans in de 1e week van de maand op de rekening." Uitbetaling wordt idd later dan nu. Antwoord LH over punt3: rentepercentages van huidige projecten veranderen niet, nieuwe leningen komen naar verwachting in de range van 2%-7%, afhankelijk van het risico.
Relatief klein leenbedrag. Ik durf wel een klein bedragje er in te stoppen (200,00)
Ik heb hem laten schieten omdat zijn vriendin niet meetekent voor de HA, omdat eigenaar Hietink een zeer negatieve BKR-score heeft en tenslotte omdat bij een onverhoopte default je beter geen ruzie kunt maken met Hietink
Er moet wel wat veranderen met die tent, maar niet met mijn geld: -Behoorlijke schuldenlast, welke zekerheden heeft die partij? -Langlopende schuld van 2.5ton, boekwaarde is hetzelfde. Ik verwacht zeker geen overwaarde -Snackbar lopen gemiddeld als een tierelier, verandering komt wat laat bij Annie
Ik heb hem laten schieten omdat zijn vriendin niet meetekent voor de HA, omdat eigenaar Hietink een zeer negatieve BKR-score heeft en tenslotte omdat bij een onverhoopte default j[url=https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiS6eOj84nPAhUCtRoKHRdCDNwQ3ywIJjAA&url=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DOo9_zUUBvnk&usg=AFQjCNGBglG0_BhrrC2qr4npQy5RjxjU_Q]e beter geen ruzie kan maken[/url] met Hietink....
Ik heb hem, ondanks het lage leenbedrag, ook laten schieten. De omzet is volgens mij te klein om zo'n zaak te runnen want de kosten voor personeel, huur en afschrijving moet je echt niet onderschatten.
Antwoord LH punt2: "De ervaring leert dat Lokale Partners direct na de maandwisseling (en het tekenen van de ‘fully funded notices’) het geld overmaken. In de praktijk staat het geld doorgaans in de 1e week van de maand op de rekening." Uitbetaling wordt idd later dan nu. Antwoord LH over punt3: rentepercentages van huidige projecten veranderen niet, nieuwe leningen komen naar verwachting in de range van 2%-7%, afhankelijk van het risico.
Dat de rente varieert naar gelang het risico is toch onzin? Het risico dat je loopt is dat de lokale partner wegvalt, maar dat is onafhankelijk van het specifieke project.
Dat de rente varieert naar gelang het risico is toch onzin? Het risico dat je loopt is dat de lokale partner wegvalt, maar dat is onafhankelijk van het specifieke project.
Dat klopt. Misschien dat je per partner een ander rentepercentage gaat ontvangen. Bv. Mongolie: 4,5% en Colombia 2,5%
Al enige tijd zijn wij met Milestone bezig een portefeuille tool te bouwen om investeringen via crowdfunding platforms bij te houden. Wij weten dat er andere partijen zijn die dit reeds doen, maar naar onze mening kan dit stukken beter. Wij zijn van plan om onze tool beschikbaar te stellen voor particuliere beleggers binnen deze markt en daarbij kunnen wij jullie hulp goed gebruiken.
Graag vernemen wij wat jullie grootste problemen zijn om op een gedegen manier een portefeuille op te bouwen binnen deze markt. Op deze manier kunnen wij onze tool verder verbeteren voordat wij deze beschikbaar stellen.
Bij voorbaat dank voor alle hulp!
We innovate the world of P2P finance <br />--> www.milestonefunds.com
Waarom wil je weten wat de problemen zijn bij opbouwen van een portefeuille? Ik begrijp uit je verhaal dat je iets gaat ontwikkelen om een porto bij te houden.
Wij hebben voor onze dienstverlening een tool ontwikkeld om beleggingen van verschillende platforms op een goede manier bij te houden en deze te analyseren. Deze software willen wij beschikbaar stellen voor andere investeerders en zijn niet voornemens hier een vergoeding voor te vragen.
Bij de ontwikkeling van deze tool kwamen wij er bijvoorbeeld achter dat de berekening van de te verwachten rendementen lastig is door de verschillende kostenstructuren en de varierende betalingsschema's.
Graag vernemen wij meer van dit soort pijnpunten om de tool goed door te ontwikkelen alvorens wij deze introduceren. Helaas kunnen wij je niet helpen met het grootste probleem dat je hierboven aangeeft.
Laatste tijd zijn er ook weinig interessante projecten. Ik moet me inhouden om niet teveel in een project te stoppen als ik een goede voorbij zie komen. Het, veelal terugbetaalde, geld is er wel, maar als ik teveel in een project stop dan is er te weinig spreiding.
Graag vernemen wij wat jullie grootste problemen zijn om op een gedegen manier een portefeuille op te bouwen binnen deze markt. Op deze manier kunnen wij onze tool verder verbeteren voordat wij deze beschikbaar stellen.
Los daarvan stel ik voor dat jullie een onderbetaalde stagiaire de 117 crowdfundtopics van fok.nl laat analyseren, gemiddeld 12 pagina's per topic. Die stagiair komt er dan snel genoeg achter waar de crowd tegenaan loopt bij het opbouwen van een portfolio. Laat hem/haar een mooi rapport schrijven en heel misschien is een aantal van ons bereid om daar commentaar op te geven.......
En de free publicity die heb je nu alle beetje binnen
Bij de snackbar zie ik 35K vlottende activa.Lijkt mij vrij veel. debiteuren;, bij snackbar reken je toch gelijk af voorraad; lijkt me erg hoog of ze moeten maar 4x per jaar inkopen doen. iemand idee wat dat kan zijn?
Wij zijn inderdaad de mensen achter de aangegeven website en willen wij onze diensten verder uitbreiden.
Wij houden dit forum al lange tijd bij, maar het gros van alle topics gaat over specifieke projecten en de risico's/faillissementen die daar bij horen.
Vandaar dat wij deze vraag stellen om een goede tool te bouwen die daadwerkelijk waarde toevoegt voor de Nederlandse crowdfunder.
Dat platforms allemaal een andere kostenstructuur hebben, is bekend en ook meermaals besproken op dit forum. Ook de verschillende risicoklassen per platform zijn vaak genoemd.
Waar ik zelf zeker interesse in heb is een objectieve beoordeling van de risicoklasse-inschaling die platforms per pitch doen. Is een A ook echt een A, en een 3 ook echt een 3. En zijn deze vergelijkbaar? En hoe kan een risicovolle pitch bij het ene platform 8% doen en bij een ander platform 16%?
Dit is inderdaad een goed punt. Om op deze vraag een goed antwoord te geven dienen de platforms meer (vooral financiële) informatie te verschaffen over een pitch. Cijfers van financiële statements zijn objectief en ratings van de verschillende platforms niet. Zolang platforms deze data niet publiceren blijft dit een heikel punt.
Dit is inderdaad een goed punt. Om op deze vraag een goed antwoord te geven dienen de platforms meer (vooral financiële) informatie te verschaffen over een pitch. Cijfers van financiële statements zijn objectief en ratings van de verschillende platforms niet. Zolang platforms deze data niet publiceren blijft dit een heikel punt.
Moet ik hieruit begrijpen dat jullie die data ook niet krijgen?
Op maandag 12 september 2016 16:33 schreef Aalsmeer15 het volgende: Bij de snackbar zie ik 35K vlottende activa.Lijkt mij vrij veel. debiteuren;, bij snackbar reken je toch gelijk af voorraad; lijkt me erg hoog of ze moeten maar 4x per jaar inkopen doen. iemand idee wat dat kan zijn?
Vlottende activa: waarschijnlijk het kassaldo (als ze niet dagelijks afstort tenminste), een bankrekening met positief saldo, een borgsom of zoiets, vordering BTW.
Op zich ziet het er allemaal niet zo verkeerd uit. Ik begrijp nog niet zo goed waarom dit een D is.
Wij vinden dat de markt op dit moment intransparant is en dat beleggers geen duidelijk overzicht hebben. Wij zijn op dit moment bezig additionele features te ontwikkelen waar wij wel een kleine vergoeding voor vragen.
Om deze markt verder te laten groeien zijn wij wel van mening dat investeerders hun rendementen en risico's op een goede en objectieve manier moeten kunnen beoordelen
Een tool is altijd handig, en fijn als het gratis is. Mag ik vragen waar jullie verdienmodel in zit? Data?
Maar goed, aantal punten die ik belangrijk vind en nu in een spreadsheet registreer: -Per platform wil ik inzicht hebben in: *looptijd *risico klasse *rente klasse *rendement *openstaande bedrag (rente + aflossing) per willekeurig moment *geinvesteerd bedrag per platform *default per platform (bedrag rente+ bedrag aflossing)
-Per project zijn bovenstaande data ook beschikbaar
-Tenslotte een totaal overzicht van alle platforms bij elkaar waarin tabellen staan van bovenstaande items (er zullen dan aannames gedaan moeten worden om risico klasses te vergelijken van de gebruikte platforms).
Het zou makkelijk zijn als dit soort data automatisch opgehaald kan worden uit de accounts bij de verschillende platforms.
Moet ik hieruit begrijpen dat jullie die data ook niet krijgen?
Beste BillieCF,
Wij gebruiken de data die door de platforms wordt weergegeven. Daarnaast gebruiken wij additionele bronnen om de risico's van een propositie in kaart te brengen
Vlottende activa: waarschijnlijk het kassaldo (als ze niet dagelijks afstort tenminste), een bankrekening met positief saldo, een borgsom of zoiets, vordering BTW.
Op zich ziet het er allemaal niet zo verkeerd uit. Ik begrijp nog niet zo goed waarom dit een D is.
D=mogelijke opstelsom van: -Dalende omzet/winst -Afname EV door meer prive opnames dan marge -Laag EV (<10%) -Geen zekerheid, achterstelling ten opzichte van financier OG?
Bij de ontwikkeling van deze tool kwamen wij er bijvoorbeeld achter dat de berekening van de te verwachten rendementen lastig is door de verschillende kostenstructuren en de varierende betalingsschema's.
Graag vernemen wij meer van dit soort pijnpunten om de tool goed door te ontwikkelen alvorens wij deze introduceren. Helaas kunnen wij je niet helpen met het grootste probleem dat je hierboven aangeeft.
Het berekenen van verwachtte rendementen is inderdaad een crime en ik ben er eigenlijk mee opgehouden. De Nederlandse platforms werken voor zover ik weet vooral met gerealiseerde rendementen. Bij verwachtingen voor de toekomst gaan ze er vanuit dat alles wordt terugbetaald. Collin heeft wel een verwacht default%, maar dat percentage is niet bruikbaar. Projecten die betalen worden daarin meegenomen, maar projecten die niet betalen zijn vaak nog niet afgeschreven, omdat het afhandelen van defaults lang duurt. Zo kom je natuurlijk op een heel laag default%.
Het model van Bondora, waarbij je van je openstaande bedragen kunt aangeven welk % terug komt vind ik wel mooi. Je kunt daar verschillende percentages opgeven voor leningen met achterstanden en leningen zonder. Zo'n model wat je op al je leningen tegelijk los laat is echter voor de meeste investeerders niet optimaal. Bij Bondora heb ik honderden investeringen lopen (vanaf ¤ 5), in Nederland zijn de bedragen per project groter en is het voor de meeste crowdfunders prima te doen om per project bij te houden wat je verwachte kans is dat toekomstige en achterstallige kasstromen betaald gaan worden.
D=mogelijke opstelsom van: -Dalende omzet/winst -Afname EV door meer prive opnames dan marge -Laag EV (<10%) -Geen zekerheid, achterstelling ten opzichte van financier OG?
Dat zal het inderdaad zijn, die combinatie van factoren. Overigens zie je in 2016 een stabilisatie in het resultaat. Op zich zou een zelfstandige van 38K moeten kunnen leven, gezien alle belastingvoordelen. Zekerheden zijn er inderdaad niet nee. Geen debiteuren, weinig voorraad. Toch is het perspectief een stuk beter dan dat paviljoen bijvoorbeeld, die zouden de Kerst wel eens niet kunnen halen..... dat risico zie ik hier een stuk minder, maar goed daarom is het een D en geen E.
Wij gebruiken de data die door de platforms wordt weergegeven. Daarnaast gebruiken wij additionele bronnen om de risico's van een propositie in kaart te brengen
OK, duidelijk.
Nog even een vraag: gebruiken jullie die tool ook voor de beleggingsbeslissingen in jullie fonds (waarover ik lees op de site)?
Een tool is altijd handig, en fijn als het gratis is. Mag ik vragen waar jullie verdienmodel in zit? Data?
Maar goed, aantal punten die ik belangrijk vind en nu in een spreadsheet registreer: -Per platform wil ik inzicht hebben in: *looptijd *risico klasse *rente klasse *rendement *openstaande bedrag (rente + aflossing) per willekeurig moment *geinvesteerd bedrag per platform *default per platform (bedrag rente+ bedrag aflossing)
-Per project zijn bovenstaande data ook beschikbaar
-Tenslotte een totaal overzicht van alle platforms bij elkaar waarin tabellen staan van bovenstaande items (er zullen dan aannames gedaan moeten worden om risico klasses te vergelijken van de gebruikte platforms).
Het zou makkelijk zijn als dit soort data automatisch opgehaald kan worden uit de accounts bij de verschillende platforms.
Beste marathon2000,
De looptijd, risico klasse, rente klasse en het rendement genereren wij automatisch. Het geïnvesteerde bedrag per platform is een optelsom van de ingevoerde regels en het openstaande bedrag van rente en aflossing zijn wij nu per platform aan het modelleren. Hierbij dient de gebruiker een startdatum van de lening in te voeren. Defaults dienen handmatig ingevoerd te worden. Het bedrag (rente en aflossing) dat verloren gaat wordt dan automatisch verwerkt. Uiteraard zijn de verschillende totalen beschikbaar inclusief de visualisatie die daarbij hoort.
In ieder geval veel dank voor deze feedback!
Het berekenen van verwachtte rendementen is inderdaad een crime en ik ben er eigenlijk mee opgehouden. De Nederlandse platforms werken voor zover ik weet vooral met gerealiseerde rendementen. Bij verwachtingen voor de toekomst gaan ze er vanuit dat alles wordt terugbetaald. Collin heeft wel een verwacht default%, maar dat percentage is niet bruikbaar. Projecten die betalen worden daarin meegenomen, maar projecten die niet betalen zijn vaak nog niet afgeschreven, omdat het afhandelen van defaults lang duurt. Zo kom je natuurlijk op een heel laag default%.
Het model van Bondora, waarbij je van je openstaande bedragen kunt aangeven welk % terug komt vind ik wel mooi. Je kunt daar verschillende percentages opgeven voor leningen met achterstanden en leningen zonder. Zo'n model wat je op al je leningen tegelijk los laat is echter voor de meeste investeerders niet optimaal. Bij Bondora heb ik honderden investeringen lopen (vanaf ¤ 5), in Nederland zijn de bedragen per project groter en is het voor de meeste crowdfunders prima te doen om per project bij te houden wat je verwachte kans is dat toekomstige en achterstallige kasstromen betaald gaan worden.
Beste Benger,
Dank voor uw reactie. Wat u hierboven aangeeft is inderdaad de meest efficiente manier om dit probleem te tackelen. Deze mogelijkheid integreren wij dus ook in deze tool.
Dank voor uw feedback!
[ Bericht 0% gewijzigd door MilestoneP2PFund op 12-09-2016 17:23:02 ]
Nog even een vraag: gebruiken jullie die tool ook voor de beleggingsbeslissingen in jullie fonds (waarover ik lees op de site)?
Beste BillieCF,
Wij gebruiken inderdaad hetzelfde systeem om onze beleggingen bij te houden. Deze tool willen wij dus voor alle beleggers beschikbaar stellen om meer transparantie binnen deze markt te bewerkstelligen.
Wij gebruiken inderdaad hetzelfde systeem om onze beleggingen bij te houden. Deze tool willen wij dus voor alle beleggers beschikbaar stellen om meer transparantie binnen deze markt te bewerkstelligen.
Moet deze tool online gebruikt worden? Of is het een separate tool zonder connectie naar jullie site zonder data transfer naar Julie kant?
Op maandag 12 september 2016 20:07 schreef vehkah het volgende: Ik meen iets gelezen te hebben over een te late betaling van een project (in spoiler) op platform KOM.
De eerdere termijnen heb ik op 2 na ook op tijd gehad, ook maar even in spoiler gezet..
SPOILER
Als er een tool gebouwd gaat worden die gratis te gebruiken is en waarbij mijn investeringsdata niet met jullie of derden gedeeld gaan worden, dan ben ik geïnteresseerd.
Wat voor mij een toevoeging is tov mijn spreadsheet is een koppeling naar de diverse platforms. Dus ik kan bijvoorbeeld in de tool klikken op de nieuwe lening bij GVE en hoef dan alleen nog maar het bedrag in te voeren. De rest vult het systeem in.
Verder wil ik een terugmeldmogelijkheid, dus betalingen afvinken als ze daadwerkelijk ontvangen zijn.
Tenslotte ben ik ook geinteresseerd in rendement, met de toevoeging dat dit overweg moet kunnen met het verschil tussen een nieuwe investering en een herinvestering (dus terug ontvangen geld opnieuw investeren). Mijn huidige spreadsheet telt de herinvestering op bij de totale investering, zodat sommige euro's er dubbel in staan en rendement verkeerd berekend wordt.
Tot slot een losse opmerking mbt de hoge BKR bij het laatste GvE project. Dit wordt verklaard door leaseovereenkomsten, oa. voor een auto. Ik dacht dat het bij BKR alleen ging om wanbetaling? Ik heb ook een zakelijke leaseauto, betaal altijd op tijd. Wil dit toch zeggen dat ik een hoge notering heb?
Tot slot een losse opmerking mbt de hoge BKR bij het laatste GvE project. Dit wordt verklaard door leaseovereenkomsten, oa. voor een auto. Ik dacht dat het bij BKR alleen ging om wanbetaling? Ik heb ook een zakelijke leaseauto, betaal altijd op tijd. Wil dit toch zeggen dat ik een hoge notering heb?
Deze loopt verdorie pas sinds juli 2016. Dit zou de 3e uitbetaling moeten zijn.
SPOILER
Dat was wel een beetje te verwachten, toch is het treurig. Uitgebreid besproken hier als ik mij niet vergis.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.” ― Edward Snowden
Er blijven nieuwe FNC projecten komen: Nieuwe Roldeur voor Familiebedrijf ¤ 20.000 Kredietbedrag 3 jaarTermijn ¤ 653,63 Maandbedrag 10.88 % Nominale rente C Risicoklasse
Op dinsdag 13 september 2016 08:44 schreef mike79_n het volgende: Het restant van de betaling wordt vandaag overgemaakt en ze hebben een lichte reprimande van KOM gekregen:
Zo zo zo, die zulen het nu wel afgeleerd hebben zeg! KoM kan soms ook echt bikkellhard zijn zeg.
Wat is nu de rente 7% of 7.5%? Rente percentage bijgesteld? zie kop van de de video pitch. Ik ga er vanuit dat men de investeerder niet op het verkeerde been wil zetten en dat Collin gewoon 7.5% aanhoudt. Voor 7.5% wil ik het risico wel nemen om deze jonge ondernemer verder te helpen. Dit is ook het normale percentage bij dit risico.
[ Bericht 5% gewijzigd door NaRegenDeZon op 13-09-2016 11:12:51 ]
Op dinsdag 13 september 2016 10:22 schreef marathon2000 het volgende: Er blijven nieuwe FNC projecten komen: Nieuwe Roldeur voor Familiebedrijf ¤ 20.000 Kredietbedrag 3 jaarTermijn ¤ 653,63 Maandbedrag 10.88 % Nominale rente C Risicoklasse
De balans is vorig jaar verbeterd, aardige eigen vermogen. De rente/risico lijkt mij redelijk goed. De lening wordt alleen niet voor iets heel noodzakelijks gebruikt in mijn ogen.
Heeft iemand meer informatie over risicoklasses bij FnC? Op de website staat het volgende:
quote:
Deze kans is het kleinst voor bedrijven in de klasse A+ en het grootst voor bedrijven in de klasse E. Een voorbeeld: als u bij Funding Circle investeert in 100 kredieten uit de klasse A+, moet u er rekening mee houden dat 0,6% van de bedrijven (per jaar) waarin u heeft geïnvesteerd, beperkt of helemaal niet aflossen.
Maar dit zegt mij eigenlijk niet zoveel..
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.” ― Edward Snowden
De balans is vorig jaar verbeterd, aardige eigen vermogen. De rente/risico lijkt mij redelijk goed. De lening wordt alleen niet voor iets heel noodzakelijks gebruikt in mijn ogen.
Heeft iemand meer informatie over risicoklasses bij FnC? Op de website staat het volgende:
[..]
Het percentage wat FnC geeft is een beetje vergelijkbaar met wat we hier op FOK! bijhouden: als iemand niet betaalt telt het mee als default, terwijl bij bijvoorbeeld Collin er een defaultpercentage wordt berekend op basis van het bedrag wat uiteindelijk niet terugbetaald wordt in verhouding tot de totale opbrengst. Bij benadering kun je de ratio van FnC door twee delen om te komen tot iets wat vergelijkbaar is met de rate van Collin. Mijn ervaring is dat de inschatting die FnC maakt in de praktijk echter niet zo veel zegt. Volgens mij hebben ze net zo veel defaults bij A en B categorie als bij D en E. Ik kijk zelf naar de cijfers, met name naar de winstgevendheid. Ik heb na een jaar nog geen defaults.
Wat is nu de rente 7% of 7.5%? Rente percentage bijgesteld? zie kop van de de video pitch. Ik ga er vanuit dat men de investeerder niet op het verkeerde been wil zetten en dat Collin gewoon 7.5% aanhoudt. Voor 7.5% wil ik het risico wel nemen om deze jonge ondernemer verder te helpen. Dit is ook het normale percentage bij dit risico.
Ik heb haar meegenomen. Het is een bestaande onderneming mét klantenkring, voor wie op het oog weinig verandert. Weinig goodwill , al denk ik wel dat de voorraad te hoog in de boeken stond (dat is meestal zo) maar al met al betaalt ze niet teveel denk ik. Denk overigens dat het 7% wordt. Ik heb er al een vraag over gesteld.
De schildersbedrijfje van FNC ziet er vrij degelijk uit, het risico zit mi. in dat de zekerheden beperkt zijn. Er is een langlopende lening, een financier zit dus aan de 1e speen. Jammer dat we niet kunnen zien of er nog RCkrediet in de kortlopende schulden zitten. Het is een stapelfinanciering, maar als ondernemers kunnen blijven doen wat ze de afgelopen 3 jaar gepresteerd hebben, moet dat niet al te veel problemen geven.
Ik heb haar meegenomen. Het is een bestaande onderneming mét klantenkring, voor wie op het oog weinig verandert. Weinig goodwill , al denk ik wel dat de voorraad te hoog in de boeken stond (dat is meestal zo) maar al met al betaalt ze niet teveel denk ik. Denk overigens dat het 7% wordt. Ik heb er al een vraag over gesteld.
Had ook een reactie geplaatst en werd net door Collin gebeld: het is 7.0%
[..]
Hmm, EV = 18%, matig. Current ratio < 1. Ik denk dat ze (serieuze?) achterstanden hebben bij Fiscus en pensioenfonds. Ze hebben redelijk wat personeel in dienst.
De winst lijkt aardig, maar daar moeten meerdere gezinnen van eten.
[ Bericht 4% gewijzigd door obligataire op 13-09-2016 11:47:42 ]
Ik heb ook de vraag gesteld en daarna net iemand van Collin aan de telefoon gehad. Ik heb hem uitgelegd dat als er onduidelijkheid is over de prijs er in de supermarkt het voordeel aan de klant gegeven wordt. Ik heb hem vriendelijk doch dringend aangeraden het een en ander nog eens intern te bespreken en als men de ondernemer 7 wil geven moet Collin die halve % maar bijpassen. Dit soort fouten mag je gewoon niet maken zeker niet als je het rente percentage om wat voor een rede naar beneden bijstelt. ik zie namelijk geen reden om naar beneden bij te stellen. Al dit soort overnamens zonder echte zekerheden doen 7.5% op Collin.
Hmm, EV = 18%, matig. Current ratio < 1. Ik denk dat ze (serieuze?) achterstanden hebben bij Fiscus en pensioenfonds. Ze hebben redelijk wat personeel in dienst.
Waarom denk je dat die achterstanden er zijn bij fiscus/pensioen?
Kortlopende schulden 120K kunnen ook crediteuren zijn, dat zou ook fors zijn op een omzet van 550 --> betalingen op 80 dagen. We kunnen wel concluderen dat de Liquiditeit niet sterk is (en anders lap je 20K zelf).
Waarom denk je dat die achterstanden er zijn bij fiscus/pensioen?
Kortlopende schulden 120K kunnen ook crediteuren zijn, dat zou ook fors zijn op een omzet van 550 --> betalingen op 80 dagen. We kunnen wel concluderen dat de Liquiditeit niet sterk is (en anders lap je 20K zelf).
Wat voor crediteuren heeft een schildersbedrijf? Verf en een paar kwasten en de lease auto. Even overdreven gesteld. Het is van nature een arbeidsintensief bedrijf , meer dan de helft van de kosten/inkopen is arbeidsgerelateerd. Ik vraag me af of dat personeel wel voldoende opbrengt er van uitgaande dat de heren zelf ook flink meeschilderen.
Wat voor crediteuren heeft een schildersbedrijf? Verf en een paar kwasten en de lease auto. Even overdreven gesteld. Het is van nature een arbeidsintensief bedrijf , meer dan de helft van de kosten/inkopen is arbeidsgerelateerd. Ik vraag me af of dat personeel wel voldoende opbrengt er van uitgaande dat de heren zelf ook flink meeschilderen.
Die schulden zijn in 2014/2015 ook al redelijk verminderd. En hoe het ernaar uitziet zullen ze dit jaar een vergelijkbaar jaar draaien als voorgaande 2.
Daarnaast moet je denken dat de huizenmarkt nu wat meer opkomt en dat lijkt me ook alleen maar meer klussen voor schildersbedrijven.
Zie jij het dan als resultaat van mindere jaren tijdens de crisis?
Ik denk dat ze (serieuze?) achterstanden hebben bij Fiscus en pensioenfonds. Ze hebben redelijk wat personeel in dienst.
De winst lijkt aardig, maar daar moeten meerdere gezinnen van eten.
Bij een balans aan het einde van het jaar heb je volgens mij altijd BTW en loonbelasting open staan die in januari moet worden betaald, zodra aangifte is gedaan. Het probleem ontstaat zodra die rekening betaald moet worden. De liquiditeit van dit bedrijf is niet best, dit krediet lijkt me dus geen luxe.
De toename van het EV laat zien dat ze er ruim van kunnen rondkomen.
Ik vind het opvallend dat de rente t/m aug 4.000 is, dus 6.000 op jaarbasis, dat zou meer dan 2015 zijn. Hebben ze meer bijgeleend of niet afgelost of staan onder kortlopende schulden ook (bank)krediet of ...? Het C risico komt echt voort uit het gebrek aan zekerheden en het bedrijf zit qua liquiditeit niet lekker. Ruim 10% is ook niet niets.
Op dinsdag 13 september 2016 12:03 schreef marathon2000 het volgende: Ik vind het opvallend dat de rente t/m aug 4.000 is, dus 6.000 op jaarbasis, dat zou meer dan 2015 zijn. Hebben ze meer bijgeleend of niet afgelost of staan onder kortlopende schulden ook (bank)krediet of ...? Het C risico komt echt voort uit het gebrek aan zekerheden en het bedrijf zit qua liquiditeit niet lekker. Ruim 10% is ook niet niets.
Misschien met het soort lening te maken of iets dergelijks? In 2014 was het financieel resultaat lager t.o.v. 2015 (ondanks dat de leningen afnam).
Misschien met het soort lening te maken of iets dergelijks? In 2014 was het financieel resultaat lager t.o.v. 2015 (ondanks dat de leningen afnam).
Financieel resultaat is een breed begrip. Als je een paar keer een deurwaarder over de vloer hebt gehad (bijvoorbeeld) tikt dat ook flink aan. Of een eenmalige provisie aan de bank, ik noem maar wat. Meestal is het geen goed teken als de rente/kosten van vreemd vermogen harder stijgen dan het vreemde vermogen zelf.
Financieel resultaat is een breed begrip. Als je een paar keer een deurwaarder over de vloer hebt gehad (bijvoorbeeld) tikt dat ook flink aan. Of een eenmalige provisie aan de bank, ik noem maar wat. Meestal is het geen goed teken als de rente/kosten van vreemd vermogen harder stijgen dan het vreemde vermogen zelf.
Als dat de oorzaak is, zouden ze met deze lening leuk op kosten kunnen besparen.
Dat klopt, helaas krijgen we niet meer cijfers dan dit.
Dit project laat ik lopen, te veel vraagtekens en te weinig zekerheden. Verwacht wel dat dit project gewoon zijn betalingen voldoet.
Waarom heeft FnC een chat op hun site als ze die niet beantwoorden?
Leningen tegen rente komen op diverse crowdfundsites voorbij. Ik zou meer per project kijken dan via welke site je investeert. Ik zie dat soort projecten regelmatig bij GvE. Ik lees hier dat sommige reaguurders positief zijn over SameninGeld. Aandelen van vastgoed B.V./C.V.'s kun je kopen via Brickfund.
Leningen tegen rente komen op diverse crowdfundsites voorbij. Ik zou meer per project kijken dan via welke site je investeert. Ik zie dat soort projecten regelmatig bij GvE. Ik lees hier dat sommige reaguurders positief zijn over SameninGeld. Aandelen van vastgoed B.V./C.V.'s kun je kopen via Brickfund.
Is nog 70K beschikbaar Aardig project en ook hier een flinke bijdrage van 40% van de financieringsbehoefte door de oprichters.
Ik twijfel. Heb je de locatie van het restaurant gezien? Ik vind het een beetje een aparte buurt voor een restaurant. Fotootje van Google is van juli 2016. Volgens mij ligt het midden in een (nog te bouwen) nieuwbouwwijk. Ik zie ook geen ruime parkeergelegenheid in de buurt, sterker het is betaald parkeren. Ik ken het centrum van Meppel niet, maar als het dit is, is het voor mij een beetje raar centrum met alleen een tankstation in de buurt.
De straat volgen in noordelijke richting brengt je in de hoofdstraat / lees centrum, is er hooguit een paar minuten wandelen vandaan. Jammer dat het niet echt in het centrum ligt (terras).
Maar het concept van vlotte inrichting en lage prijzen, is wel een werkend concept. Verwacht dat hantering van de formule wel tot een succes leidt. Verwacht dat het pand enige uitstraling krijgt .
Als het een woonwijk wordt, zullen de buren blij zijn met het parkeren van de bezoekers, en de eigenaren met de bewoners als klanten.
In Oisterwijk tussen Moergestel en Oisterwijk komt ook een Bregje, in een pand vh voormalige Keyzer Palace. Benieuwd hoe dit gefinancierd wordt. Dit pand moet een forse pimp krijgen, maar ligt op een mooie lokatie. Alhoewel veel restaurants het niet gered hebben op die lokatie.
In Meppel beperkt ingeschreven, vertrouwend op het concept en de melding dat alle vestigingen winst maken
Rente Lendahand zal verschillen per lokale partner en niet per lokale ondernemer. Er komen dus maximaal ongeveer 8 verschillende rentepercentages. Alle projecten per lokale partner krijgen dezelfde rente toebedeeld.
Rente Lendahand zal verschillen per lokale partner en niet per lokale ondernemer. Er komen dus maximaal ongeveer 8 verschillende rentepercentages. Alle projecten per lokale partner krijgen dezelfde rente toebedeeld.
Dat lijkt me evengoed niet te kloppen. Nu is het zo dat de rente afhangt van de looptijd; 4% zie je eigenlijk alleen bij 36 en 48 maanden, 3% bij de kortere looptijden. Ik neem aan dat dat onderscheid blijft, anders worden de projecten met lange looptijden relatief onaantrekkelijker (immers, hoe langer de looptijd, hoe groter het risico dat het mis gaat).
Project Schoonbroodstraat bij SiG is ook zijn laatste week ingegaan. Ik heb inmiddels geïnvesteerd maar het blijft onhandig dat je gelijk moet afrekenen. Resultaat is dat ik tot de laatste week gewacht heb. https://investeren.sameni(...)broodstraat-8-geleen
Het feit dat "Roland Hogenelst mede-oprichter en thans algemeen directeur van de La Cubanita franchiseformule en van Proeflokaal Bregje" er direct bij betrokken is, geeft mij wel wat vertrouwen. Hij moet wel weten hoe je zo'n tent succesvol draait en hij heeft er ook belang bij de formule tot een verder succes te maken.
SameninGeld heeft niet in de gaten dat ze het systeem van direct betalen heel snel moeten afschaffen. Bij toezegging zitten dit soort projecten binnen een paar dagen vol. Nu is het een maand kleine bedragen binnenharken en in de laatste week hopen dat investeerders terugkomen op hun site. Ze lopen gewoon (onnodige) grote risico's dat projecten in de laatste week niet vollopen.
SameninGeld heeft niet in de gaten dat ze het systeem van direct betalen heel snel moeten afschaffen. Bij toezegging zitten dit soort projecten binnen een paar dagen vol. Nu is het een maand kleine bedragen binnenharken en in de laatste week hopen dat investeerders terugkomen op hun site. Ze lopen gewoon (onnodige) grote risico's dat projecten in de laatste week niet vollopen.
Helemaal mee eens, dit zorgt 100% zeker voor stagnatie in het vollopen van de projecten. Maar goed, het zijn wel allemaal project met de zekerheid van een 1e, 2e of 3e hypotheek en dat spreekt mij wel aan.
Helemaal mee eens, dit zorgt 100% zeker voor stagnatie in het vollopen van de projecten. Maar goed, het zijn wel allemaal project met de zekerheid van een 1e, 2e of 3e hypotheek en dat spreekt mij wel aan.
Mij ook zeker. Ze hebben volgens mij niet in de gaten dat deze stagnatie erop zit. Er zullen wellicht binnenkort andere aanbieders op de markt komen die hetzelfde bieden (bijvoorbeeld geldvoorelkaar). De kostenstructuur is me ook niet helemaal duidelijk. Op de website staat dat de gelden in je wallet worden gestort en je moet betalen voor een overboeking. Per mail kreeg ik echter te horen dat dit niet zo is:
quote:
we rekenen geen kosten voor het overboeken van opgebouwd tegoed naar prive Iban. Je kiest zelf of je dat maandelijks doet of in ander ritme en je kunt t natuurlijk ook weer investeren.
Daarnaast is het vreemd dat je geen oplossing hebben voor de onduidelijkheden mbt projecten die langer dan 5 jaar lopen. Ik heb het idee dat SiG niet hard genoeg loopt om deze zaken op te pakken.
Zeker ik heb daarom ook mijn duit hier in het fenixlofts zakje gedaan en daarnaast net als sommige anderen hier gemeld bij SIG dat dit direct betalen bij nieuwe platformen met projecten die langzaam vollopen tegendraads werkt. Men zegt dit te gaan oplossen en ik begrijp uit het gesprek dat dit ook zeer binnenkort opgelost is. Tot die tijd is het gewoon wachten tot de laatste week of zoveel eerder als hier gemeld wordt dat de lening vol begint te raken. Het is niet anders. Ze hebben er zelf het meeste last van dat wij niet eerder inschrijven en hun lening nemers natuurlijk ook want die blijven langer in de onzekerheid of ze het geld nu wel of niet krijgen van de investeerders.
[ Bericht 1% gewijzigd door NaRegenDeZon op 14-09-2016 09:27:50 ]
Als ik de site van Samen in Geld nog eens bekijk vindt ik dat de vergelijking die ze daar maken met het rendement bij de bank eigenlijk wel misleidend.
Rekenvoorbeeld (op basis van 5% rente)
Bij een investering van ¤ 1.000,00 ontvang je bij ons aan rente ¤ 47,50 per jaar ten opzichte van ¤ 6,00 bij de meeste grootbanken. Bij een investering van ¤ 5.000,00 zijn die bedragen ¤ 237,50 ten opzichte van ¤ 30,00 bij een reguliere spaarrekening. Bij een investering van ¤ 25.000,00 geeft dit bij SamenInGeld en rente per jaar van ¤ 1.187,50 ten opzichte van ¤ 150,00 bij een bank.
Je zal in zo'n voorbeeld dan toch minimaal het tarief van een deposito van 5 jaar in je vergelijking moeten gebruiken en niet het direct opvraagbare tarief zoals hier gedaan wordt. Of kan ik bij Samen in Geld ook mijn geld direct terugkrijgen als ik daar om vraag.......................... Even veranderen zou ik zeggen.
Dit soort appel vs granaat appel vergelijkingen vindt je overal en nergens. Overigens is het niet zo vreemd, je wil de volksstammen niet te eten geven die "gewoon" maand in maand uit 10k of meer op hun betaal rekening hebben staan en dan nog eens 100k op de oude direct opneembare spaarrekening.... SNURKEND rijk worden de banken van dit soort klanten....
Oh en dan ook nog een PL hebben lopen van een 40k ad. 7% o.i.d. Echt schandalig dat banken daar de (veelal oudere) mensen niet actiever in assisteert, maarja daar worden (o.a.) de bonussen van betaald.
Overigens wordt het dan ook nog vaak op een of andere manier afgelost (annuteit of linear) waarbij dan wordt gezegt dat het rendement niet 5% maar 5,1% is (even gemakkelijk uitgaande van het feit dat je de vrijgekomen gelden 1 op 1 direct door kan beleggen in een volgende investering van 5%!)
Bij toeval heb ik een "verborgen" project gevonden op HCN:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Een dure snackbar waar het eigen netwerk van de ondernemers nog niet veel vertrouwen in lijkt te hebben: 7 investeerders in 5 weken tijd, met een inleg van 6.000 van de benodigde 91.000.
Risico en rente zijn ook niet helemaal in balans als je het mij vraagt. Vergelijk het bijvoorbeeld met:
Ik heb hem maar half gelezen en ben er al klaar mee. Ik zie namelijk, geen zekerheden van enige waarde. Een groot leenbedrag wat niet meer even terug te betalen is als er iets mis gaat. De top holding die niet mee tekent en dat alles tegen een veel te lage rente tov het risico. Ik pas.
Ik heb hem maar half gelezen en ben er al klaar mee. Ik zie namelijk, geen zekerheden van enige waarde. Een groot leenbedrag wat niet meer even terug te betalen is als er iets mis gaat. De top holding die niet mee tekent en dat alles tegen een veel te lage rente tov het risico. Ik pas.
Ik doe ook niet mee. Begrijp ik het goed dan is vooral de software Flexuur het belangrijkste USP, Ik verwacht ook wel dat die eigen software in deze markt een flinke waarde heeft. Dan is het een regelrechte gotspe dat de BV waarin die software veilig is opgeborgen niet meetekent voor de lening....
Ja, dat kreeg ik 1,5 maand geleden ook al te horen maar er zit blijkbaar nog weinig beweging in. Ze mogen echt wel opschieten anders zijn de gevestigde platformen ze zo voor.
Op woensdag 14 september 2016 09:53 schreef NaRegenDeZon het volgende: Als ik de site van Samen in Geld nog eens bekijk vindt ik dat de vergelijking die ze daar maken met het rendement bij de bank eigenlijk wel misleidend.
Bij een investering van ¤ 1.000,00 ontvang je bij ons aan rente ¤ 47,50 per jaar ten opzichte van ¤ 6,00 bij de meeste grootbanken. Bij een investering van ¤ 5.000,00 zijn die bedragen ¤ 237,50 ten opzichte van ¤ 30,00 bij een reguliere spaarrekening. Bij een investering van ¤ 25.000,00 geeft dit bij SamenInGeld en rente per jaar van ¤ 1.187,50 ten opzichte van ¤ 150,00 bij een bank.
Je zal in zo'n voorbeeld dan toch minimaal het tarief van een deposito van 5 jaar in je vergelijking moeten gebruiken en niet het direct opvraagbare tarief zoals hier gedaan wordt. Of kan ik bij Samen in Geld ook mijn geld direct terugkrijgen als ik daar om vraag.......................... Even veranderen zou ik zeggen.
Ook daar heb ik ze ik denk twee maanden geleden al op attent gemaakt. Zouden ze ook naar kijken........... Blijkbaar zien ze geen reden om deze misleidende informatie aan te passen.
Ik heb mezelf gedwongen hem helemaal te lezen. Ik heb ze op Collin nog nooit zo risicovol met zo''n lage rente gezien. Deze ondernemer kan denk ik beter wat langzamer groeien en niet zo'n grote lening aangaan met daarbij het risico om voor de tweede keer in korte tijd met een bedrijf failliet te gaan. Als ik het goed begrijp uit de Pitch is het eerste faillissement nog niet eens afgerond of lees ik dat verkeerd?
Ik heb mezelf gedwongen hem helemaal te lezen. Ik heb ze op Collin nog nooit zo risicovol met zo''n lage rente gezien. Deze ondernemer kan denk ik beter wat langzamer groeien en niet zo'n grote lening aangaan met daarbij het risico om voor de tweede keer in korte tijd met een bedrijf failliet te gaan. Als ik het goed begrijp uit de Pitch is het eerste faillissement nog niet eens afgerond of lees ik dat verkeerd?
Ik had ook begrepen dat 1e faillissement nog niet is afgerond.
Moet ik me nu zorgen maken dat hier in een half uur gewoon 100.000 euro in is gestoken? Of moet ik opgelucht constateren dat dit project niet binnen 5 minuten blind is volgestort, en dat geinteresseerde investeerders dus rustig weloverwogen een keuze kunnen maken?
Ik laat 'm lopen om de al eerder genoemde redenen.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nu is het volgens mij (nog) niet zo dat die ondernemer niet betaalt. Het kan gebeuren dat je je plannen moet omgooien. Netjes is anders als je momenteel niets van je te laat horen. Het huidige restaurant is al gesloten en hij haalt nu inkomsten uit andere projecten.
Ik zit niet in het project, ik kan me voorstellen als je dat wel zit, dat je wat kamervragen gaat stellen.
[ Bericht 17% gewijzigd door marathon2000 op 14-09-2016 12:07:44 ]
Ik heb nog even het faillisements verslag gelezen. Het bedrijf Garant Project Montage B.V laat 300k schuld na en 50K aan betwiste vorderingen. Dus de betwiste vorderingen hadden het bedrijf mijns inziens niet kunnen redden. Daarnaast neemt het gelieerde Garant Project Afbouw B.V. gereedschap van de gefailleerde over voor een paar duizend euro maar kan dit zuster bedrijf dit bedrag niet in een keer betalen, dus ook bij dit gelieerde bedrijf is een liquiditeits-probleem naar ik hier lees. Verder kwam ik in het faillissementsverslag nog tegen dat er nog een gelieerde Garant Payrolling B.V. is. Deze kom ik in de pitch nergens meer tegen. Hoe dat nou zit zal nog wat verder onderzoek vergen. Kort om het is volgens de pitch al risicovol Maar na het lezen van het faillisements verslag denk ik dat de risico's nog groter zijn als dat uit de pitch blijkt.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik zit niet in het project, ik kan me voorstellen als je dat wel zit, dat je wat kamervragen gaat stellen.
Was dit niet in de planning opgenomen en ook in de pitch duidelijk verteld dat dit zou gaan gebeuren?
[ Bericht 6% gewijzigd door NaRegenDeZon op 14-09-2016 12:05:32 ]
Ik had ook begrepen dat 1e faillissement nog niet is afgerond.
Crediteuren in het faillissement 299K. Debiteuren 53K. De debiteur waarover gesproken wordt en als oorzaak van het faillissement wordt gezien bedraagt 49K en zit hier in. Verlies 2015 219K. Volgens mij ligt de oorzaak van het faillissement ergens anders
Was dit niet in de planning opgenomen en ook in de pitch duidelijk verteld dat dit zou gaan gebeuren?
Nee, hij zou een nieuw restaurant beginnen. Dat gaat nu niet door. Dat zijn huidige restaurant zou sluiten was wel bekend. Hij geeft nu vooral workshops op locatie
Wat is de bezigheid van uw bedrijf? Wij zijn een (internationaal) full service recruitment bedrijf met een extra specialisatie in sourcing, RPO en employer branding. Wij leveren profielen, sourcers, recruiters en trainingen aan (internationale) bedrijven.
Waarom is het veilig u een krediet te verstrekken? We zijn een stabiele organisatie die op dit moment hard groeit, we hebben onze personeelskosten omlaag gebracht en hebben op dit moment al meer omzet gedraaid dan vorig jaar. Onze doelstelling is om dit jaar rond 900.000 euro om te zetten.
Waar wilt u het krediet voor gebruiken? Nieuwe apparatuur en een groei van het bedrijf mogelijk maken.
omzet +100% van 2016 > 2017, heel fors , obv waarvan? , geen strategie/comm plan verwijzing. bovendien is in 2016 nog geen substantiele omzet stijging zichtbaar. En 350k voor een bedrijfje met een paar man, en verder geen assets, maakt de doorstart variant eenvoudig. En inderdaad het flexuur , de asset met enige waarde en USP zit niet in de zekerheden / waarborgen.
concl risicovol. Bovendien is de Dir redelijk onzichtbaar op internet. Niet goed voor als je de omzet wilt verdubbelen.
Op woensdag 14 september 2016 09:53 schreef NaRegenDeZon het volgende: Als ik de site van Samen in Geld nog eens bekijk vindt ik dat de vergelijking die ze daar maken met het rendement bij de bank eigenlijk wel misleidend.
Denk dat dat toch wel grotendeels klopt. Bij de nl grootbanken krijg je voor 5 jaar vast nu al minder dan 0,6% Knab zie ik nu 1,2 % maar dat zal niet tot de grootbanken gerekend worden Maximaal wat ik zo snel kon zien was 1,45% maar dan zit je al in het buitenland Vergelijking met de hoogste bankrente in nl (1,2%) had ik eerlijker gevonden.
D&B heeft risico recentelijk aangepast van verhoogd naar laag, omdat er geen incasso-vorderingen geweest zijn, de balans beter is geworden, en dat ze sneller betalen als landelijk gemiddeld. Wel dun van Dun & Bradstreet is mijn mening. Maar Goed D&B mag een andere mening hebben.
Contact gehad met invest.maatje, deze heeft maar eens de vraag gesteld aan Collin waarom het unique selling point flexuur, ook nog ontwikkeld door J&M buiten deze pitch is gehouden.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nu is het volgens mij (nog) niet zo dat die ondernemer niet betaalt. Het kan gebeuren dat je je plannen moet omgooien. Netjes is anders als je momenteel niets van je te laat horen. Het huidige restaurant is al gesloten en hij haalt nu inkomsten uit andere projecten.
Ik zit niet in het project, ik kan me voorstellen als je dat wel zit, dat je wat kamervragen gaat stellen.
KoM weet/wist van niets:
quote:
De organisatie Kapitaal op Maat, die de crowdfunding had georganiseerd, was niet op de hoogte van dit nieuws. Ze hopen dat de ondernemer alsnog met een toelichting komt voor de investeerders. Wel gaat de organisatie er vanuit dat hij aan zijn verplichtingen richting de investeerders kan voldoen.
Op woensdag 14 september 2016 14:52 schreef Piet__Piraat het volgende: Net even m'n Twino-account gecheckt. De eerste euro rente is binnen, maar er staat ook al 16% van de projecten op delayed
Dat is geen uitzonderlijk hoog percentage. Als het met terugkoop garantie is, is er trouwens niets aan de hand.
Wat is de bezigheid van uw bedrijf? Wij zijn een (internationaal) full service recruitment bedrijf met een extra specialisatie in sourcing, RPO en employer branding. Wij leveren profielen, sourcers, recruiters en trainingen aan (internationale) bedrijven.
Waarom is het veilig u een krediet te verstrekken? We zijn een stabiele organisatie die op dit moment hard groeit, we hebben onze personeelskosten omlaag gebracht en hebben op dit moment al meer omzet gedraaid dan vorig jaar. Onze doelstelling is om dit jaar rond 900.000 euro om te zetten.
Waar wilt u het krediet voor gebruiken? Nieuwe apparatuur en een groei van het bedrijf mogelijk maken.
Welk recruitment bedrijf heeft voor 50k aan apparatuur nodig? Paar laptops en telefoons en je bent klaar toch?
Cijfers zien er goed uit, met een winst in H1 2016 die groter is dan in heel 2015 en een EV die 2x het vreemd vermogen is.
Dat is geen uitzonderlijk hoog percentage. Als het met terugkoop garantie is, is er trouwens niets aan de hand.
Alles met buyback, wilde voorzichtig beginnen. Maar toch wel bijzonder, dat er kennelijk zoveel ploft. Het komt er bijna op neer dat elke idioot daar een lening kan aanvragen.
De organisatie Kapitaal op Maat, die de crowdfunding had georganiseerd, was niet op de hoogte van dit nieuws. Ze hopen dat Elenbaas alsnog met een toelichting komt voor de investeerders. Wel gaat de organisatie er vanuit dat hij aan zijn verplichtingen richting de investeerders kan voldoen.
moet dat niet zijn:
quote:
De organisatie Kapitaal op Maat, die de crowdfunding had georganiseerd, was niet op de hoogte van dit nieuws. Ze VERWACHTEN dat Elenbaas alsnog met een toelichting komt voor de investeerders. Wel EIST de organisatie er vanuit dat hij aan zijn verplichtingen richting de investeerders kan voldoen.
Verder mag ik hopen dat er inmiddels contact is geweest en dat er is gesproken over de afbetaling. (zit er gelukkig niet in)
Alles met buyback, wilde voorzichtig beginnen. Maar toch wel bijzonder, dat er kennelijk zoveel ploft. Het komt er bijna op neer dat elke idioot daar een lening kan aanvragen.
Ik ben bang dat de buyback met een defaultpercentage van 16 ook niet lang is vol te houden.
Gisteren is de financiering van hun andere bedrijf geregeld via GVE, nu een nieuwe start Van ondernemer naar (tijdelijke) pandjes baas... Ondanks een mooi geschetst EV zeg ik nee: Stapelfinanciering met ING, risico op wanbetaling of vertrek van de huurders.
[ Bericht 3% gewijzigd door marathon2000 op 14-09-2016 15:36:42 ]
Ik ben bang dat de buyback met een defaultpercentage van 16 ook niet lang is vol te houden.
16% is niet per se default hè, het is delayed. Default zal hopelijk een stuk lager liggen. Maar inderdaad, het is afwachten hoe lang het duurt. Daarom is het voor mij nu ook spielerei en geen serieus platform.
Waarom is er in de 10 jaar succesvolle exploitatie van het restaurant, en verhuur van het cafepand geen 100k buffer opgebouwd tbv aflossing. Met een bedrag van ¤ 750 per maand reservering was je een heel eind gekomen. Toen was de rente nog 4 - 6 % en met een structuurtje er achter van deposito's was je een heel eind gekomen.
of gewoon tussentijds aflossen, scheelt toch rente,
niet geheel toekomst gericht ondernemen en plannen, toch jammer
Heeft iemand al ervaringen met de crowdfunding projecten van Knab / Collin. Zijn er kwalitatieve verschillen tussen de Knab / Collin projecten waarbij Knab er ook geld instopt en de enkel Collin projecten
[ Bericht 5% gewijzigd door peterc op 14-09-2016 17:03:37 ]
van de 10% rente die wij krijgen heffen hun aan de andere kant wel 24% en hoger (zie de niet buyback leningen)
Daarnaast zal een flink aantal uiteindelijk nog via incasso trajecten etc tot betaling worden gedwongen.... en met rentes als 20% op jaarbasis tikt het toch aardig aan. Van 80% pakken ze toch "gratis" 10% rente....
Ik denk niet dat ik ooit er voor ga kiezen om echt substantiele bedragen op Twino of Mintos te gaan zetten maar voor de verdeling van gelden is het wel aardig om een paar euro's daar te hebben liggen.
P.S. moet nog steeds een keer een Mintos account beginnen :/
GVE herfinan restschuld 100K 7% 60mnd, vermogenspositie is het probleem niet zozeer. Liquiditeit kan een probleem worden igv leegstaand, rest de financiering, de opbouw vd nw zaak, en de prive uitgaven icm het wegvallen v huurinkomsten.
Geen probleem als je de risico's maar kent.
[ Bericht 5% gewijzigd door peterc op 14-09-2016 17:06:00 ]
Met rentepercentages van bijna 40% kan je je makkelijk 16% defaults permitteren.
Op woensdag 14 september 2016 16:29 schreef peterc het volgende: GVE herfinan restschuld 100K 7% 60mnd, vermogenspositie is het probleem niet zozeer. Liquiditeit kan een probleem worden igv leegstaand, rest de financiering, de opbouw vd nw zaak, en de prive uitgaven icm het wegvallen v huurinkomsten.
Geen probleem als je de risico's maar kent.
De panden zijn langdurig verhuurd (waaronder aan Inbev), dus het risico van leegstand lijkt te overzien.
Ik heb een klein bedrag in de Waal gestopt, doe nu hetzelfde bij deze familie.
Nee, volgens iemand hier zou er afgelopen vrijdag een bericht komen maar nog niets gehad, wellicht een goed teken?
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren! RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
Nee, volgens iemand hier zou er afgelopen vrijdag een bericht komen maar nog niets gehad, wellicht een goed teken?
Misschien wordt er onderhandeld over eventuele voortzetting van de betalingen via een andere B.V. Als het al bij de deurwaarder lag hadden ze daar toch al lang een bericht over kunnen sturen?
[ Bericht 0% gewijzigd door obligataire op 14-09-2016 21:47:29 ]
Najra 1990 heeft gemeld dat er een bericht zou komen van GvE aangaande de reukwater firma. Misschien kan die nog eens navragen waar bericht blijft. Zouden we ook niet nog iets moeten horen van een rechtszaak van GvE t.a.v project 8800 en 7276? Heeft iemand daar al navraag van gedaan waar de info naar investeerders blijft?
[ Bericht 6% gewijzigd door NaRegenDeZon op 14-09-2016 22:10:07 ]
Met rentepercentages van bijna 40% kan je je makkelijk 16% defaults permitteren.
Bizar eigenlijk. Dat personen dus zo diep in de shit zitten dat zo'n lening een goede uitweg lijkt. Maar goed, iedereen is verantwoordelijk voor z'n eigen financiën natuurlijk.
Najra 1990 heeft gemeld dat er een bericht zou komen van GvE aangaande de reukwater firma. Misschien kan die nog eens navragen waar bericht blijft. Zouden we ook niet nog iets moeten horen van een rechtszaak van GvE t.a.v project 8800 en 7276? Heeft iemand daar al navraag van gedaan waar de info naar investeerders blijft?
Volgens mij zou de rechtszaak m.b.t. projecten 8800 en 7276 deze week zijn en zou daarna bericht komen van GVE. Even deze week afwachten dus...
omzet +100% van 2016 > 2017, heel fors , obv waarvan? , geen strategie/comm plan verwijzing. bovendien is in 2016 nog geen substantiele omzet stijging zichtbaar. En 350k voor een bedrijfje met een paar man, en verder geen assets, maakt de doorstart variant eenvoudig. En inderdaad het flexuur , de asset met enige waarde en USP zit niet in de zekerheden / waarborgen.
concl risicovol. Bovendien is de Dir redelijk onzichtbaar op internet. Niet goed voor als je de omzet wilt verdubbelen.
Ik heb nog wat vragen gesteld over de zekerheden in dit project, maar die zie ik vooralsnog niet verschijnen.
Ik ben ingestapt bij Fenixloft en Geleen bij SiG. Bij beiden in de eerste schijf, gezien de kleinere zekerheden en de zeer kleine annuiteit in de andere schijven. Omdat het nog 6 dagen is, leek het me nu wel mooi om in te stappen. Ik hoop dat ze snel overstappen op achteraf betalen in plaats van direct.
Bizar eigenlijk. Dat personen dus zo diep in de shit zitten dat zo'n lening een goede uitweg lijkt. Maar goed, iedereen is verantwoordelijk voor z'n eigen financiën natuurlijk.
Hier zitten mensen ook ik zulke situaties maar hier krijgen ze rustig 100k geleend tegen 8% bij de crowd.
Invest.maatje zijn vragen over het buiten de pitch houden van hun usp flexuur , komt niet in beeld. Begrijp het van de kant van de ondernemer, maar geeft je als investeerder te denken.
Vraag staat er, nu het antwoord
[ Bericht 10% gewijzigd door peterc op 15-09-2016 12:18:25 ]
Ik snap maar niets van de Colling Credit Score van Euro E-Bike (JMS):
Rentabiliteit. De omzet in 2015 was 382K en was van bescheiden omvang. De omzet in 2016 zal uitkomen op 358K. Dik 6% onder de bescheiden omvang van 2015. Het gaat dus helemaal niet goed met de vouwfietsjes. En dan opeens, hocus pocus, hebben we een omzet in 2017 die tweenhalve keer zo hoog is als 2016. Dit lijkt mij tot op heden een verliesgevend bedrijf. De rentabiliteit lijkt mij helemaal niet voldoende en is mijns inziens maximaal matig maar feitelijk onvoldoende.
Solvabiliteit ben ik met ze eens, al is matig een vrij optimistische benadering vergelijken met eerdere projecten en zo onvoldoende meer gerechtvaardigd zijn zeker gezien de voorheen door Collin gebezigde terughoudendheid en voorzichtigheid.
Liquiditeit krijgt een Goed. Ik citeer: "Tot op heden is de liquiditeit genoeg gebleken door bijstorting door de aandeelhouders". Ja zo kan ik het ook. Dit 'goed' kan toch onmogelijk een goed zijn?
Collin gaat het voor mij een beetje verliezen met hun 'objectieve' Collin Credit Score. En ik merk dat de laatste tijd projecten met een hoog leenbedrag veel rooskleuriger worden voorgespiegeld dan ze volgens mij in werkelijkheid zijn. Puntje van zorg.
Rentabiliteit. De omzet in 2015 was 382K en was van bescheiden omvang. De omzet in 2016 zal uitkomen op 358K. Dik 6% onder de bescheiden omvang van 2015. Het gaat dus helemaal niet goed met de vouwfietsjes. En dan opeens, hocus pocus, hebben we een omzet in 2017 die tweenhalve keer zo hoog is als 2016. Dit lijkt mij tot op heden een verliesgevend bedrijf. De rentabiliteit lijkt mij helemaal niet voldoende en is mijns inziens maximaal matig maar feitelijk onvoldoende.
Solvabiliteit ben ik met ze eens, al is matig een vrij optimistische benadering vergelijken met eerdere projecten en zo onvoldoende meer gerechtvaardigd zijn zeker gezien de voorheen door Collin gebezigde terughoudendheid en voorzichtigheid.
Liquiditeit krijgt een Goed. Ik citeer: "Tot op heden is de liquiditeit genoeg gebleken door bijstorting door de aandeelhouders". Ja zo kan ik het ook. Dit 'goed' kan toch onmogelijk een goed zijn?
Collin gaat het voor mij een beetje verliezen met hun 'objectieve' Collin Credit Score. En ik merk dat de laatste tijd projecten met een hoog leenbedrag veel rooskleuriger worden voorgespiegeld dan ze volgens mij in werkelijkheid zijn. Puntje van zorg.
Ik ben het met je eens, ben hier al een aantal keer over gevallen.
Ik heb twijfels over wat het volgende betekend: "De leningen van mevrouw Ting (...) worden achtergesteld ten behoeve van de investeerders van Collin Crowdfund. Dit betekent dat er geen aflossing plaatsvindt gedurende de looptijd van de lening via Collin. De rente wordt wel betaald." Is dit een achtergestelde lening die ook bij een faillissement wordt achtergesteld, of is het een gewone lening waar niet op wordt afgelost? Anders zou het misleidend zijn om dit bij zekerheden te vermelden en klopt de solvabiliteit niet. Ik heb de vraag naar Collin gemaild.
Edit: Opvallend weer dat 1 van de 3 vennoten niet mee wil tekenen voor een garantie.
[ Bericht 1% gewijzigd door Benger op 15-09-2016 13:26:30 ]
Op donderdag 15 september 2016 12:03 schreef peterc het volgende: Invest.maatje zijn vragen over het buiten de pitch houden van hun usp flexuur , komt niet in beeld. Begrijp het van de kant van de ondernemer, maar geeft je als investeerder te denken.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het klinkt beter dan een default. Nu hopen dat het nieuwe schema wel lukt.
antwoord Het klopt inderdaad dat de debiteuren verpand zijn aan de factoringmaatschappij. Er zijn geen andere partijen die zekerheden claimen. De software is ondergebracht in Javalu B.V.. Er zijn ook geen plannen om de software extern te gaan exploiteren. Indirect is er middels het mede-debiteurschap van de holding wel grip op deze B.V.
knap antwoord ...........alleen ...?? ik doe er het zwijgen toe
Podcast aflevering van freakonomics over payday-loans. Heb ik recent nog geluisterd maar kan je niet alle details zo geven. Maar het komt er eigenlijk op neer dat payday loans voor sommigen juist de beste uitweg is. Dit is trouwens wel Amerikaans dus op de amerikaanse markt gebaseerd.
antwoord Het klopt inderdaad dat de debiteuren verpand zijn aan de factoringmaatschappij. Er zijn geen andere partijen die zekerheden claimen. De software is ondergebracht in Javalu B.V.. Er zijn ook geen plannen om de software extern te gaan exploiteren. Indirect is er middels het mede-debiteurschap van de holding wel grip op deze B.V.
knap antwoord ...........alleen ...?? ik doe er het zwijgen toe
Ik snap Collin niet. Dit is toch een prachtkans voor ze om hun investeerders te paaien met een extra verhaalsmogelijkheid als de zaken onverhoopt mislopen.
In plaats daarvan een ietwat cryptische omschrijving. 'Grip op'. Wat ik wil weten is, of ze die software kunnen verpatsen , en zo ja, wat brengt zoiets dan bij benadering op en komt dit dan exclusief ten goede aan de Collin investeerders of vreten er nog anderen van mee. Dat soort info mis ik en daarom word ik huiverig.
Ik snap Collin niet. Dit is toch een prachtkans voor ze om hun investeerders te paaien met een extra verhaalsmogelijkheid als de zaken onverhoopt mislopen.
In plaats daarvan een ietwat cryptische omschrijving. 'Grip op'. Wat ik wil weten is, of ze die software kunnen verpatsen , en zo ja, wat brengt zoiets dan bij benadering op en komt dit dan exclusief ten goede aan de Collin investeerders of vreten er nog anderen van mee. Dat soort info mis ik en daarom word ik huiverig.
Als ik het goed begrijp als het zaakje fout gaat kan straks via de holding ook de software verkocht worden in Javalu. Ook kan dan de andere bv Garant bv verkocht worden. Dus dan delen de crowdfunders hier in mee (na o.a. de belastingdienst) Echter als hij wil kan hij ook volgend jaar de software verkopen of een lening nemen met de software als onderpand, dan heeft de crowd er niks aan. Ook kan er tijdens de looptijd onverhoopt geld van de Holding naar de garant afbouw bv moeten
Als ik het goed begrijp als het zaakje fout gaat kan straks via de holding ook de software verkocht worden in Javalu. Ook kan dan de andere bv Garant bv verkocht worden. Dus dan delen de crowdfunders hier in mee (na o.a. de belastingdienst) Echter als hij wil kan hij ook volgend jaar de software verkopen of een lening nemen met de software als onderpand, dan heeft de crowd er niks aan. Ook kan er tijdens de looptijd onverhoopt geld van de Holding naar de garant afbouw bv moeten
Nee hoor. Als het verkeerd gaat dan verkoopt de curator de software (wat die ook waard mogen zijn) en komt de opbrengst in de boedel. De crowd is in dit geval gewoon een concurrente crediteur en ziet er in de praktijk niets meer van. Collin doet niet aan verpanding want lastig he.........
Op donderdag 15 september 2016 11:32 schreef OpDieFiets het volgende: Euro E-Bike (JMS): Ben er vrij zeker van dat ik deze mensen al eens eerder ergens tegen ben gekomen? Kan het echter zo snel niet vinden...
Misschien bedoel je deze: https://www.collincrowdfund.nl/shinga/ Vouwfietsen en ook met een vrouw uit China. Alleen dit was wel een pracht project met goede zekerheden en goede scores. Dat kan je van het fiets project van vandaag niet zeggen.
Ben ik de enige die het erg stil vindt rond AGD? Geen updates meer over de kabeltrekker en ook geen recente nieuwe projecten. Iemand toevallig nog contact gehad?
Eindelijk reactie inzake de vlottende activa op de balans van de Koikarpers bij FNC. Er blijkt geen r/c directie onder de vlottende activa te staan. Debiteuren en cash.
Het is dus achteraf een goede keuze geweest lijkt het.
@djh77: Het was niet een overleg met de Heer Verhaar. Het was een bijeenkomst waarbij de Heer Verhaar (ook) aanwezig was. Terzake: Prima bijeenkomst. Constructief. Inbreng van Verhaar en een andere meneer met een zakenbank achtergrond heb ik erg gewaardeerd en ook weer wat van geleerd.
Ook de inbreng van de 2 mede FOK leden was als altijd to the point. Ik waardeer met name de vasthoudendheid inzake enkele issues van NRDZ en Horsemen. Beiden zijn meer dan prima onderlegd.
Tevens vind ik de opstelling van KOM prijzenswaardig en ik heb sterk het gevoel dat een belangrijk deel van onze punten/aanbevelingen overgenomen worden.
Wat opviel is dat de wensen, op- en aanmerkingen en klachten binnen de klankbordgroep opmerkelijk breed gedragen worden. Houding van KOM hieromtrent vond ik coöperatief en welwillend.
Uiteraard nog geen garantie voor uitvoering en qua tijdspad, maar intentie is er zeker.
Binnenkort zullen in ieder geval de eerste tastbare resultaten van het overleg zicht- en voelbaar zijn
Op vrijdag 16 september 2016 09:15 schreef bleyenburg het volgende: @djh77: Het was niet een overleg met de Heer Verhaar. Het was een bijeenkomst waarbij de Heer Verhaar (ook) aanwezig was. Terzake: Prima bijeenkomst. Constructief. Inbreng van Verhaar en een andere meneer met een zakenbank achtergrond heb ik erg gewaardeerd en ook weer wat van geleerd.
Tevens vind ik de opstelling van KOM prijzenswaardig en ik heb sterk het gevoel dat een belangrijk deel van onze punten/aanbevelingen overgenomen worden.
Wat opviel is dat de wensen, op- en aanmerkingen en klachten binnen de klankbordgroep opmerkelijk breed gedragen worden. Houding van KOM hieromtrent vond ik coöperatief en welwillend.
Uiteraard nog geen garantie voor uitvoering en qua tijdspad, maar intentie is er zeker.
Binnenkort zullen in ieder geval de eerste tastbare resultaten van het overleg zicht- en voelbaar zijn
wordt vervolgd.
Enig idee wanneer ze de verpandingen en hypotheekaktes gaan regelen voor de investeerders?
Op vrijdag 16 september 2016 09:15 schreef bleyenburg het volgende: @djh77: Het was niet een overleg met de Heer Verhaar. Het was een bijeenkomst waarbij de Heer Verhaar (ook) aanwezig was. Terzake: Prima bijeenkomst. Constructief. Inbreng van Verhaar en een andere meneer met een zakenbank achtergrond heb ik erg gewaardeerd en ook weer wat van geleerd.
Ook de inbreng van de 2 mede FOK leden was als altijd to the point. Ik waardeer met name de vasthoudendheid inzake enkele issues van NRDZ en Horsemen. Beiden zijn meer dan prima onderlegd.
J+M Personeelsdiensten: De kracht en waarde van het bedrijf zit in de efficiënt georganiseerde processen en de afdekking van alle risico middels verzekeringen.
Pff dus als je efficiënt georganiseerd bent (of denkt dat je dat bent) en je sluit een hoop verzekeringen af dan is dat een garantie voor succes
Op vrijdag 16 september 2016 10:24 schreef obligataire het volgende: J+M Personeelsdiensten: De kracht en waarde van het bedrijf zit in de efficiënt georganiseerde processen en de afdekking van alle risico middels verzekeringen.
Pff dus als je efficiënt georganiseerd bent (of denkt dat je dat bent) en je sluit een hoop verzekeringen af dan is dat een garantie voor succes
het is positief dat niet alle slechte leningen bij Collin binnen 5 minuten meer vol zitten
Zoals Bleyenburg schrijft zijn alle zaken die hier aan de orde zijn geweest afgelopen tijd uitvoerig besproken. Dus inclusief het zekerheden issue van de oude en de nieuwe projecten en het communicatie probleem met KOM wat sommige posters hier hebben ervaren . En ja er is dus ook gesproken over "de must" van het direct regelen van de zekerheden, dus voor dat het geld naar de geldlener wordt overgemaakt, het boter bij de vis principe, waardoor de vijver -met oude projecten met zekerheden issue -geen aanvulling meer kan krijgen. Daarnaast zal KOM hard moeten werken aan het legen van de vijver. Echter daar zijn naast de inspanningen van KOM ook de handtekeningen en medewerking van de leners voor nodig. Als ik KOM goed begrijp leggen niet alle leners de hoogste prioriteit bij het helpen oplossen van dit zekerheden probleem. Waar nodig en mogelijk gaat KOM hier juridisch pushen.
Er zijn afspraken gemaakt om over 3 en 6 maanden de zaken die aangedragen zijn te evalueren. De tijd zal leren hoe het een en ander opgepakt wordt. We hadden stellig de indruk dat de wil aanwezig is om het tij te keren.
Hier wilde ik het verder bij laten daar de gesprekken een vertrouwelijk karakter dragen.
[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 16-09-2016 16:22:08 ]
Ik wou hier ook voor ¤2000,- meenemen. Ik wachten op de bevestigingsmail. Die kwam maar niet, toen opnieuw gedaan en hij was ineens vol
Daar zit de AFM achter. Een nieuwe regel om mensen beter te laten spreiden. In het eerste uur van de pitch worden alleen bedragen tot 500 euro geaccepteerd.
[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 16-09-2016 12:08:13 ]
Weet iemand wat er gebeurd is bij Bussman Medical verhuur, een bedrijf met 21 man personeel wat al 10 tallen jaren bestond, wat is daar gebeurd?
een faillisement komt niet uit de lucht vallen of toch?
Weet niet wat daar gebeurt is maar je geeft het zelf misschien al een beetje aan 21 man personeel kost zeg ongeveer ¤ 63000,00 per maand als er dan tijdje wat minder binnenkomt kan het hard gaan.
Met een fikse lening van L'Oreal : L'Oréal biedt twee leningen aan van ¤6.100 en ¤6.600 die voortkomen uit een samenwerking. Deze leningen zijn bestemd voor de inventaris van de derde kapsalon.
Beide schijven 1 van de projecten van sameningeld zijn even volgestort.Vraag me toch een beetje af of dat geen actie van SiG zelf is.Een paar uur geleden moest er nog 60K gefund worden in de schijven 1.
[ Bericht 19% gewijzigd door djh77 op 16-09-2016 20:18:12 ]
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het klinkt beter dan een default. Nu hopen dat het nieuwe schema wel lukt.
Eerlijk gezegd klinkt dit slechter dan een default. Ik ben er even helemaal klaar mee nu. Van de zotte dat GVE denkt eenzijdig het contract aan te kunnen passen zonder de investeerders daarvoor om toestemming te vragen.
Eerlijk gezegd klinkt dit slechter dan een default. Ik ben er even helemaal klaar mee nu. Van de zotte dat GVE denkt eenzijdig het contract aan te kunnen passen zonder de investeerders daarvoor om toestemming te vragen.
Het laatste snap ik. Maar het is wel mijn enige project van mijn 4 gve-probleemprojecten waar er nog enig licht aan het eind van de tunnel lijkt te zijn. Ik zit/zat bv ook in
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. waarover ik al een jaar lang niets inhoudelijks gehoord heb.
Na veel negatieve reacties hier op het forum een goed 2 weken geleden toch voor 500 euro geinvesteerd bij Collin, Vandaag een mail van Collin.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Al met al een goede afloop, maar zal meer naar de raad van andere forumleden luisteren hier.
Ik ben het volledig met je eens. Of het nu een goed of een slecht voorstel is, daar zouden de investeerders zich over moeten kunnen uitspreken. Ook wat mij betreft is het onacceptabel dat GvE zich, via de algemene voorwaarden, het recht heeft toegeëigend om zelfstandig, zonder enig overleg met de belanghebbende investeerders contracten en andere overeengekomen zaken te mogen wijzigen. Ik heb daar in een ander project ook al bezwaar tegen gemaakt maar GvE heeft de arrogante mening dat de investeerders alleen goed zijn om de centjes te leveren en GvE het alleenrecht heeft om eigenhandig de overeenkomst achteraf te veranderen en te beslissen of en hoeveel je eventueel van je geld terug ziet Ik vrees dat als de investeerders in deze zaken lekker achterover leunen het hek van de dam is. De tijd zal het leren.
Ik ben het volledig met je eens. Of het nu een goed of een slecht voorstel is, daar zouden de investeerders zich over moeten kunnen uitspreken. Ook wat mij betreft is het onacceptabel dat GvE zich, via de algemene voorwaarden, het recht heeft toegeëigend om zelfstandig, zonder enig overleg met de belanghebbende investeerders contracten en andere overeengekomen zaken te mogen wijzigen. Ik heb daar in een ander project ook al bezwaar tegen gemaakt maar GvE heeft de arrogante mening dat de investeerders alleen goed zijn om de centjes te leveren en GvE het alleenrecht heeft om eigenhandig de overeenkomst achteraf te veranderen en te beslissen of en hoeveel je eventueel van je geld terug ziet
dat kan GvE in de algemene voorwaarden opschrijven maar dat wil nog niet zeggen dat die bepaling ook stand houdt. Dat zou ultimo kunnen betekenen dat GvE allerlei bepalingen aan een overeenkomst in het nadeel van de investeerder kan wijzigen zonder dat de investeerder daar iets over kan zeggen. Dat riekt naar een strijdigheid met het beginsel van rechtszekerheid.
Ik geef ze opzich wel gelijk, met die zeg 500 man crowd kom je toch nooit tot overeenstemming dus wat doe je dan? Toen bij QB kon je ook met iets instemmen maar dat moest iedereen doen dus ja dat lukt toch nooit. En zeker niet als er ook haast bij geboden is.
Zolang ze er een "goeie" deal uitslepen hebben ze mn zegen.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren! RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
dat kan GvE in de algemene voorwaarden opschrijven maar dat wil nog niet zeggen dat die bepaling ook stand houdt. Dat zou ultimo kunnen betekenen dat GvE allerlei bepalingen aan een overeenkomst in het nadeel van de investeerder kan wijzigen zonder dat de investeerder daar iets over kan zeggen. Dat riekt naar een strijdigheid met het beginsel van rechtszekerheid.
Op vrijdag 16 september 2016 22:31 schreef AQuila360 het volgende: Ik geef ze opzich wel gelijk, met die zeg 500 man crowd kom je toch nooit tot overeenstemming dus wat doe je dan? Toen bij QB kon je ook met iets instemmen maar dat moest iedereen doen dus ja dat lukt toch nooit. En zeker niet als er ook haast bij geboden is.
Zolang ze er een "goeie" deal uitslepen hebben ze mn zegen.
daar moeten ze een goed digitaal systeem voor maken waarbij zou kunnen gelden dat bij een bepaalde meerderheid van het ingelegde geld instemming bereikt is. Het kan niet dat GvE als tussenpersoon voor de crowd van investeerders bepaalt of de deal acceptabel is.
Op vrijdag 16 september 2016 22:31 schreef AQuila360 het volgende: Ik geef ze opzich wel gelijk, met die zeg 500 man crowd kom je toch nooit tot overeenstemming dus wat doe je dan? Toen bij QB kon je ook met iets instemmen maar dat moest iedereen doen dus ja dat lukt toch nooit. En zeker niet als er ook haast bij geboden is.
Andere platformen kunnen het toch ook? Zo ingewikkeld hoeft het niet te zijn. Je kunt de opties gewoon proberen zo goed mogelijk uit te onderhandelen en deze vervolgens voorleggen aan de investeerders die dan bijvoorbeeld binnen drie werkdagen hun voorkeur kunnen aangeven.
Andere platformen kunnen het toch ook? Zo ingewikkeld hoeft het niet te zijn. Je kunt de opties gewoon proberen zo goed mogelijk uit te onderhandelen en deze vervolgens voorleggen aan de investeerders die dan bijvoorbeeld binnen drie werkdagen hun voorkeur kunnen aangeven.
Denk dat ze dan ook sterker staan in de onderhandeling, kunnen ze zeggen ja maar daar gaan ze(crowd) niet mee akkoord.
ben ik ook voor, voorgestelde deal van GVE, ben je het er mee eens hoef je niets te doen, ben je er tegen binnen 3 dagen bericht.
daar moeten ze een goed digitaal systeem voor maken waarbij zou kunnen gelden dat bij een bepaalde meerderheid van het ingelegde geld instemming bereikt is. Het kan niet dat GvE als tussenpersoon voor de crowd van investeerders bepaalt of de deal acceptabel is.
Op vrijdag 16 september 2016 18:21 schreef djh77 het volgende: Beide schijven 1 van de projecten van sameningeld zijn even volgestort.Vraag me toch een beetje af of dat geen actie van SiG zelf is.Een paar uur geleden moest er nog 60K gefund worden in de schijven 1.
Voor het project in Geleen kan dat wel kloppen. Bij de pitch staat dat het project een fundingszekerheid heeft en hoe dan ook door gaat. Er is dus een investeerder die vooraf heeft toegezegd het overgebleven gedeelte vol te storten. Van die ander weet ik het ook niet. Wel een raar moment overigens van deze investeerder om hem vol te storten.
Meerderheid is dan het enige systeem wat zou kunnen ja maar dat is eigenlijk ook een slecht systeem.
Maar toen bij QB kon 1 stem tegen al het plan afblazen dus dat is ook zeker niets.
Maar jullie hebben wel gelijk hoor alleen met een crowd zie ik dat allemaal niet goed lopen.
Na veel negatieve reacties hier op het forum een goed 2 weken geleden toch voor 500 euro geinvesteerd bij Collin, Vandaag een mail van Collin.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Al met al een goede afloop, maar zal meer naar de raad van andere forumleden luisteren hier.
Dank voor het delen. Was dus een snelle default geworden als er niet was ingegrepen. Zonder financiering zal het bedrijf vermoedelijk deze maand wel bij de curator belanden.
[ Bericht 1% gewijzigd door NaRegenDeZon op 17-09-2016 00:22:14 ]
Op zaterdag 17 september 2016 00:10 schreef obligataire het volgende: Tino Novelli B.V. is inmiddels 100% ingetekend. Aardig project al vind ik dat die jongen wel heel erg hard gaat met 1 kapsalon uitbreiding per jaar.
Zie ik het goed dat in oktober, november en december alleen rente betaald wordt, en de hoofdsom annuïtair in 33 termijnen daarna?
Oktober gaat hem niet worden. Lening is definitief na 15 september. 1e uitbetaling is dan pas begin november. Zoals ik het lees wordt er 2 maanden rente betaald en daarna 36 annuitaire aflossing.
Voor het project in Geleen kan dat wel kloppen. Bij de pitch staat dat het project een fundingszekerheid heeft en hoe dan ook door gaat. Er is dus een investeerder die vooraf heeft toegezegd het overgebleven gedeelte vol te storten. Van die ander weet ik het ook niet. Wel een raar moment overigens van deze investeerder om hem vol te storten.
Ik wilde vanochtend mijn deel storten in schijf 1 van project Geleen, er stond van de week nog voldoende open. Maar ik zag dat schijf 1 nu inderdaad helemaal vol was. Daarom 50% van het bedrag wat ik in gedachten had om in schijf 1 te stoppen, nu maar in schijf 2 gestort.
[ Bericht 6% gewijzigd door FINONAF op 17-09-2016 09:46:52 ]
Net schijf 2 van het Geleen bij SiG doorgerekend. Bij een investering van ¤1.000 is het werkelijk rendement na kosten afgerond 4,7%. Dat vind ik wat mager voor een tweede hypotheek
Zit nog te denken of je ook niet een maximum aan stemrecht per investeerder moet invoeren.Bijvoorbeeld maximaal 10 % .
Zit nog te denken of je ook niet een maximum aan stemrecht per investeerder moet invoeren.Bijvoorbeeld maximaal 10 % .
Ik denk niet dat we moeten gaan nivelleren in stemrecht. Er wordt al genoeg genivelleerd door de belastingdienst.
Opvallend/opmerkelijk dat deze discussie over instemming nu opkomt bij GvE bij een project waar nu eindelijk wel een keer er een goede regeling voorgesteld wordt waarbij de investeerder gewoon zijn geld terug krijgt.
Overigens ben ik natuurlijk ook voor een vorm van (digitaIe) instemming van investeerders na rato van investering met een voorgestelde regeling door GvE/incassobureau bij een default. Maar we moeten uitkijken dat we het niet te ingewikkeld maken.
Opvallend/opmerkelijk dat deze discussie over instemming nu opkomt bij GvE bij een project waar nu eindelijk wel een keer er een goede regeling voorgesteld wordt waarbij de investeerder gewoon zijn geld terug krijgt.
Overigens ben ik natuurlijk ook voor een vorm van (digitaIe) instemming van investeerders na rato van investering met een voorgestelde regeling door GvE/incassobureau bij een default. Maar we moeten uitkijken dat we het niet te ingewikkeld maken.
Het is gewoon de zoveelste keer dat GvE deze eigenmachtige praktijk hanteert. Als het inderdaad een goede regeling is zullen de investeerders vast voor stemmen. Als je nu inschrijft op een project bij GvE kun je er niet vanuit gaan dat de afgesproken spelregels in de overeenkomst worden nagekomen. GvE kan nu dus (en doet dit ook) zonder enige goedkeuring van de investeerders contracten achteraf in overleg met de geldnemer aanpassen. De investeerders hebben het maar te slikken of je het er nu wel of niet mee eens bent. Gewoon waanzin.
GvE kan nu dus (en doet dit ook) zonder enige goedkeuring van de investeerders contracten achteraf in overleg met de geldnemer aanpassen. De investeerders hebben het maar te slikken of je het er nu wel of niet mee eens bent. Gewoon waanzin.
Mee eens. Dat is natuurlijk ook waanzin. Het is ons geld dat uitgeleend is en als de voorwaarden worden bijgesteld gaan wij daarover en niet het platform dat andere belangen kan hebben als de investeerder.
Mee eens. Dat is natuurlijk ook waanzin. Het is ons geld dat uitgeleend is en als de voorwaarden worden bijgesteld gaan wij daarover en niet het platform dat andere belangen kan hebben als de investeerder.
En het gaat mij echt niet om dit specifieke project, want daar zit ik geeneens in maar om het principe. Ook bij een eerder project liep ik hier al tegenaan. Ik weet zeker dat als hierin niets gaat veranderen er nog vele zullen volgen en waar deze zelfde discussie zal worden gevoerd. Ik hoop oprecht dat GvE in ziet dat ze hierin de verkeerde weg bewandelen.
En het gaat mij echt niet om dit specifieke project, want daar zit ik geeneens in maar om het principe. Ook bij een eerder project liep ik hier al tegenaan. Ik weet zeker dat als hierin niets gaat veranderen er nog vele zullen volgen en waar deze zelfde discussie zal worden gevoerd. Ik hoop oprecht dat GvE in ziet dat ze hierin de verkeerde weg bewandelen.
Ik ben het in beginsel wel eens dat investeerders uiteindelijk zouden mogen beslissen of een regeling acceptabel is maar acht dat niet uitvoerbaar.
Ik denk dat als, in een geval van een probleem bij een project, eerst alle investeerders geraadpleegd moeten worden, dat dat een onwerkbare situatie is voor een platform. Het is in mijn beleving absoluut onmogelijk in overleg te gaan met alle investeerders en dan gezamenlijk hier één (meerderheid) standpunt in nemen. Dit kost zoveel tijd die er vaak niet is.
Hoe zie je zoiets ook voor je? Moet het platform opties geven waaruit je kunt kiezen, wie bepaald dan die opties, wat als een door jouw gewenste optie er niet bijstaat, hoelang mag je er over nadenken, wat gebeurt er met nieuwe inzichten n.a.v. de genoemde opties en hoe kom je als investeerder aan alle informatie van de geldlener die je wilt hebben om maar een paar zaken te noemen. Een totaal onwerkbare situatie lijkt mij want met vaak meer dan 100 investeerders hebben we ook tientalen meningen en voorstellen. Totaal onwerkbaar dus. Tenminste ik zie niet hoe je zoiets effectief zou kunnen regelen.
Ik vind dan ook dat een platform het voortouw moet nemen en snel tot een oplossing moet komen. Dat dat niet de oplossing is die alle investeerders fantastisch vinden is helaas onvermijdelijk.
[ Bericht 0% gewijzigd door mike79_n op 17-09-2016 19:39:56 ]
Op zaterdag 17 september 2016 19:03 schreef jsuijker het volgende: Er zou toch deze week een nieuwsbrief komen van twingo? Is deze er al en is hij al.besproken?
Ik ben wel benieuwd naar de cijfers dus als iemand deze kan delen graag
Die zou inderdaad vrijdag komen, goed dat je het zegt. Ik heb iig niks ontvangen, iemand anders hier wel?
Ik ben het in beginsel wel eens dat investeerders uiteindelijk zouden mogen beslissen of een regeling acceptabel is maar acht dat niet uitvoerbaar.
Ik denk dat als, in een geval van een probleem bij een project, eerst alle investeerders geraadpleegd moeten worden, dat dat een onwerkbare situatie is voor een platform. Het is in mijn beleving absoluut onmogelijk in overleg te gaan met alle investeerders en dan gezamenlijk hier één (meerderheid) standpunt in nemen. Dit kost zoveel tijd die er vaak niet is.
Hoe zie je zoiets ook voor je? Moet het platform opties geven waaruit je kunt kiezen, wie bepaald dan die opties, wat als een door jouw gewenste optie er niet bijstaat, hoelang mag je er over nadenken, wat gebeurt er met nieuwe inzichten n.a.v. de genoemde opties en hoe kom je als investeerder aan alle informatie van de geldlener die je wilt hebben om maar een paar zaken te noemen. Een totaal onwerkbare situatie lijkt mij want met vaak meer dan 100 investeerders hebben we ook tientalen meningen en voorstellen. Totaal onwerkbaar dus. Tenminste ik zie niet hoe je zoiets effectief zou kunnen regelen.
Ik vind dan ook dat een platform het voortouw moet nemen en snel tot een oplossing moet komen. Dat dat niet de oplossing is die alle investeerders fantastisch vinden is helaas onvermijdelijk.
Denk dat dat wel gewoon kan. er is een contract De lener kan of wil daar niet meer aan voldoen maar komt met een tegenvoorstel. Wat de investeerder wil hoeft niet over overlegd te worden die wil zo veel mogelijk geld in liefst zo kort mogelijke tijd. Neem het voorbeeld van wat GVE nu als voldongen feit neerlegt. GVE probeert een zo goed mogelijke deal te sluiten. Vind je het een goede deal dan stem je voor. Denk je dat het beter is om dit te verwerpen dan kun tegen stemmen. (Hoeft niet eens om geld te gaan kan ook zijn dat je het principieel niet goed vind)
zoals in dit geval door GVE aangegeven zal er dan faillissement volgen dus GVE geeft de gevolgen van tegenstemmen aan. Binnen 3 dagen ja of nee zie daar geen nadelen in alleen voordelen
Denk dat dat wel gewoon kan. er is een contract De lener kan of wil daar niet meer aan voldoen maar komt met een tegenvoorstel. Wat de investeerder wil hoeft niet over overlegd te worden die wil zo veel mogelijk geld in liefst zo kort mogelijke tijd. Neem het voorbeeld van wat GVE nu als voldongen feit neerlegt. GVE probeert een zo goed mogelijke deal te sluiten. Vind je het een goede deal dan stem je voor. Denk je dat het beter is om dit te verwerpen dan kun tegen stemmen. (Hoeft niet eens om geld te gaan kan ook zijn dat je het principieel niet goed vind)
zoals in dit geval door GVE aangegeven zal er dan faillissement volgen dus GVE geeft de gevolgen van tegenstemmen aan. Binnen 3 dagen ja of nee zie daar geen nadelen in alleen voordelen
Precies! Helemaal niet ingewikkeld en kan heel snel allemaal. Andere platformen hebben hier ook geen probleem mee.
Als je het zo stelt, heb je gelijk. Maar zo werkt het niet. Jij gaat er vanuit dat er slechts twee mogelijkheden zijn. A voorstel van het platform in samenspraak met investeerder en B betekent A verwerpen met als gevolg waarschijnlijk een faillissement. Maar misschien vindt iemand A het voorstel van het platform wel helemaal niet goed en wil hij C. En weer een ander komt met D. Kortom eindeloze varianten en voorstellen. Want als je de wil van de investeerder wilt uitvoeren, dan kan het platform wel met een voorstel komen, maar dat is wellicht helemaal niet het voorstel waar iedereen achterstaat of mee akkoord is.
Als je het zo stelt, heb je gelijk. Maar zo werkt het niet.
Zo werkt het dus wel. Het werkt namelijk al bij verschillende platformen in de praktijk.
GvE kiest gewoon de makkelijk weg voor hun zelf. Dat is niet altijd in het belang van de investeerders omdat de belangen ook niet het zelfde zijn.
Als je achteraf de spelregels in een contract gaat veranderen moet je gewoon vragen of de meerderheid van de investeerders hier wel of niet mee akkoord gaan.
Nogmaals, als GvE hiermee door gaat zal deze discussie hierover nog vaak gaan terug komen. We gaan het zien
een referendum werkt toch ook met een ja of nee? waarom zou dat met een gve-vraag anders moeten zijn?
Je ondrhandelt iets uit onder voorwaarde dat de investeerder instemt. Daarna ga je naar de investeerder en vraagt en akkoord. De investeerder kan dan zelf ja of nee zeggen.
Op zondag 18 september 2016 07:52 schreef Horsemen het volgende: Als je achteraf de spelregels in een contract gaat veranderen moet je gewoon vragen of de meerderheid van de investeerders hier wel of niet mee akkoord gaan.
Dat is natuurlijk waar, maar mike79_n heeft wel een punt. Stel dat een platform niet het onderste uit de kan haalt voor de investeerders en vooral aan zichzelf denkt. Kortom: er komt niet zo'n goed voorstel voor de investeerders. Dan is het voor investeerders kiezen tussen twee kwaden: knarsentandend instemmen met een niet zo goede regeling of het laten aankomen op faillissement. Je staat als investeerder gewoon met je rug tegen de muur. Je zou nog kunnen zeggen dat een "nee" van de investeerders moet leiden tot nieuwe onderhandelingen, maar dat kost tijd. In veel gevallen is die tijd er niet. "Nee"-stemmen in de hoop dat nieuwe onderhandelingen een beter onderhandelingsresultaat opleveren is dus risicovol. Bovendien ontbreekt er bij die onderhandelingen een groep: de investeerders! De partijen die de investeerders met een "nee" zouden dwingen tot heronderhandelen, hebben daar zelf geen belang bij. En dus vermoed ik dat in veel gevallen gewoon een failissement zal volgen en kan het platform vervolgens tegen de investeerders zeggen: "Eigen schuld, dikke bult! Er lag een voorstel, maar jullie zeiden 'nee'".
De kans op een minder gunstig onderhandelingsresultaat voor investeerders neemt natuurlijk enorm af als het platform en de investeerders hetzelfde belang hebben. Dat is echter maar bij heel weinig platforms in Nederland het geval. Dat is wél het geval bij IVM! En dat zag je meteen toen er een default dreigde. De communicatie vanuit IVM naar investeerders toe was geweldig en zegt iets over de professionaliteit van dat platform. Maar het actieve handelen van IVM is ook verklaarbaar als je naar hun verdienmodel kijkt. Platform en investeerders hebben hetzelfde belang en dus loopt het platform vermoedelijk net even wat harder voor de investeerders.
Oftewel: zo'n enquête waarmee je investeerders om instemming vraagt is misschien psychologisch belangrijk, maar of de investeerders daar nu bij Nederlandse platforms echt wat mee opschieten .....
Je ondrhandelt iets uit onder voorwaarde dat de investeerder instemt. Daarna ga je naar de investeerder en vraagt en akkoord. De investeerder kan dan zelf ja of nee zeggen.
Ja maar ga je dan kijken naar de meerderheid? Of moet het unaniem zijn? En pietje heeft 100,- uitstaan en jantje 5000,- dus ik kan me voorstellen dat die beide er anders tegen aan kijken en verschillende opties willen en dat zou de een het voor de andere kunnen verkloten. Dat was toen bij dat QB project ook wel zo opzich.
Zolang gve in het belang van de investeerders iets doet (en dat is dus je geld terug halen en een deel rente nog krijgen ofzo mogen ze dat voor mij doen)
Omdat het hier gaat om de fase vóór het referendum. Het gaat erom welke keuzes je gaat voorleggen in het referendum. De vraag is dus wie onderhandelt iets uit. Mijn punt is dat als de investeerders dat moeten uitonderhandelen, dat dat een totaal onwerkbare situatie is. Kiezen tussen A en B, jouw referendum, is natuurlijk prima uitvoerbaar.
Als je achteraf de spelregels in een contract gaat veranderen moet je gewoon vragen of de meerderheid van de investeerders hier wel of niet mee akkoord gaan.
Eens, en principieel juist. Een overeenkomst is een overeenkomst en moet in principe altijd nageleefd worden. Dit is een duidelijke keuze mits de keuze is A we dwingen de geldlener het contract uit te dienen, immers contract is contract of B we geven het platform carte blanche om misschien een beter alternatief te behalen. Maar wat dat alternatief is, daar gaan de investeerders dan verder niet meer over.
Sorry maar je kan toch de investeerders gewoon vragen in een poll wat ze er van vinden? Stem is afhankelijk van de investering. Ik kan ze de code aanleveren als het moet.
Op zondag 18 september 2016 10:56 schreef xzaz het volgende: Sorry maar je kan toch de investeerders gewoon vragen in een poll wat ze er van vinden? Stem is afhankelijk van de investering. Ik kan ze de code aanleveren als het moet.
Natuurlijk kun je ze dat vragen, maar het gaat hier om wat ze waar van vinden.
Stel nou dat het platform na lang beraad heeft besloten tussen de optie A contract uitdienen dus failliet en B een nieuwe looptijd van het huidige contract van 1000 maanden. Kies jij maar welke je wil, maar voor mij zijn beide opties niet goed en zou ik misschien liever willen kiezen uit A en C een nieuwe looptijd van 100 maanden en iemand anders wil D die is akkoord met 1000 maanden maar dan moet de rente omhoog en zo zijn de opties in jouw poll oneindig geworden.
En het probleem is mijns inziens niet dat er een poll gehouden kan worden, daar zal jij ongetwijfeld een verbluffend stukje code voor hebben, maar het probleem is wat gaan we voor opties in de poll zetten.
Dat is natuurlijk waar, maar mike79_n heeft wel een punt. Stel dat een platform niet het onderste uit de kan haalt voor de investeerders en vooral aan zichzelf denkt. Kortom: er komt niet zo'n goed voorstel voor de investeerders. Dan is het voor investeerders kiezen tussen twee kwaden: knarsentandend instemmen met een niet zo goede regeling of het laten aankomen op faillissement. Je staat als investeerder gewoon met je rug tegen de muur. Je zou nog kunnen zeggen dat een "nee" van de investeerders moet leiden tot nieuwe onderhandelingen, maar dat kost tijd. In veel gevallen is die tijd er niet. "Nee"-stemmen in de hoop dat nieuwe onderhandelingen een beter onderhandelingsresultaat opleveren is dus risicovol. Bovendien ontbreekt er bij die onderhandelingen een groep: de investeerders! De partijen die de investeerders met een "nee" zouden dwingen tot heronderhandelen, hebben daar zelf geen belang bij. En dus vermoed ik dat in veel gevallen gewoon een failissement zal volgen en kan het platform vervolgens tegen de investeerders zeggen: "Eigen schuld, dikke bult! Er lag een voorstel, maar jullie zeiden 'nee'".
De kans op een minder gunstig onderhandelingsresultaat voor investeerders neemt natuurlijk enorm af als het platform en de investeerders hetzelfde belang hebben. Dat is echter maar bij heel weinig platforms in Nederland het geval. Dat is wél het geval bij IVM! En dat zag je meteen toen er een default dreigde. De communicatie vanuit IVM naar investeerders toe was geweldig en zegt iets over de professionaliteit van dat platform. Maar het actieve handelen van IVM is ook verklaarbaar als je naar hun verdienmodel kijkt. Platform en investeerders hebben hetzelfde belang en dus loopt het platform vermoedelijk net even wat harder voor de investeerders.
Oftewel: zo'n enquête waarmee je investeerders om instemming vraagt is misschien psychologisch belangrijk, maar of de investeerders daar nu bij Nederlandse platforms echt wat mee opschieten .....
Volgens mij is het zo dat ik niets met de andere investeerders te maken heb (ik moet toegeven, dat ik het niet heb nagelezen in de overeenkomst). En eigenlijk ook niet zo veel met GvE. Ik heb een vordering op de geldnemer en GvE heeft daar alleen maar bij bemiddeld. GvE kan niet bepalen of ik een wijziging van de overeenkomst moet aanvaarden, dat kan alleen ikzelf. Ook niet een meerderheid van de investeerders. Het is prima mogelijk om daar andere afspraken over te maken, maar voor zover ik weet is dat niet gedaan. Zolang dat zo is bepaalt elke investeerder zelf of zij/hij akkoord gaat met een betalingsregeling. Misschien een leermoment voor de crowdfundingplatforms. Maar deze discussie hebben we al eerder gehad en volgens mij is er niets veranderd.
Op zondag 18 september 2016 15:40 schreef Benger het volgende: [..] Volgens mij is het zo dat ik niets met de andere investeerders te maken heb (ik moet toegeven, dat ik het niet heb nagelezen in de overeenkomst). En eigenlijk ook niet zo veel met GvE.
Dan bekijk je het heel juridisch. Enfin, ik heb mijn meest recente overeenkomst bij GVE er eens bijgepakt. Daarin staat dat alle partijen in aanmerking nemen dat: "Geldnemer en de Inveesteerders gebruik zullen maken van de diensten van Geldvoorelkaar.nl en de Stichting". De bevoegdheden van Geldvoorelkaar.nl staan in paragraaf 8 van die overeenkomst en daarover is hier al eens een discussie gevoerd. Daar heb ik toen niet aan meegedaan, maar ik stel voor de discussie niet te herhalen.
Mijn punt is dit: als het platform net zoveel belang heeft bij een snelle en succesvolle afbetaling van een lening als de investeerder, dan hoeft het niet in het nadeel te zijn van de investeerders als het platform een regeling treft met de geldnemer als die een betalingsprobleem heeft. Ik zie dus liever een verandering in de manier waarop platforms hun geld binnenkrijgen dan een soort enquête, die tal van mogelijkheden zal moeten bieden (plus een platform voor de investeerders om met elkaar in discussie te kunnen gaan over de voor- en nadelen van al die mogelijkheden). Als belegger ga ik ook niet in discussie over de individiuële aan- en verkoopbeslissingen van mijn fondsbeheerder. In sommige gevallen - bijv. ASN Aandelenfonds - kan ik hem wel ter verantwoording roepen over het gevoerde beleid. Algemeen dus. Ik denk dat zoiets bij crowdfunding veel beter werkt, mits de platforms er echt financieel belang bij hebben om voor de belangen van hun investeerders op te komen. Overigens sluit het één het ander niet perse uit. Ik weet wel waar ik prioriteit aan zou geven.
Dan bekijk je het heel juridisch. Enfin, ik heb mijn meest recente overeenkomst bij GVE er eens bijgepakt. Daarin staat dat alle partijen in aanmerking nemen dat: "Geldnemer en de Inveesteerders gebruik zullen maken van de diensten van Geldvoorelkaar.nl en de Stichting". De bevoegdheden van Geldvoorelkaar.nl staan in paragraaf 8 van die overeenkomst en daarover is hier al eens een discussie gevoerd. Daar heb ik toen niet aan meegedaan, maar ik stel voor de discussie niet te herhalen.
Mijn punt is dit: als het platform net zoveel belang heeft bij een snelle en succesvolle afbetaling van een lening als de investeerder, dan hoeft het niet in het nadeel te zijn van de investeerders als het platform een regeling treft met de geldnemer als die een betalingsprobleem heeft. Ik zie dus liever een verandering in de manier waarop platforms hun geld binnenkrijgen dan een soort enquête, die tal van mogelijkheden zal moeten bieden (plus een platform voor de investeerders om met elkaar in discussie te kunnen gaan over de voor- en nadelen van al die mogelijkheden). Als belegger ga ik ook niet in discussie over de individiuële aan- en verkoopbeslissingen van mijn fondsbeheerder. In sommige gevallen - bijv. ASN Aandelenfonds - kan ik hem wel ter verantwoording roepen over het gevoerde beleid. Algemeen dus. Ik denk dat zoiets bij crowdfunding veel beter werkt, mits de platforms er echt financieel belang bij hebben om voor de belangen van hun investeerders op te komen. Overigens sluit het één het ander niet perse uit. Ik weet wel waar ik prioriteit aan zou geven.
Ik ben het er mee eens dat het verdienmodel van de platforms een probleem vormt: door dit verdienmodel is het belang van het platform anders dan het belang van de investeerders. Een ander verdienmodel zou het verbeteren, maar is ook geen garantie dat het platform kiest voor de belangen van de investeerders. De platforms hebben belang bij snel afhandelen, terwijl de investeerder zo veel mogelijk geld terug wil. Ik zou dus èn liever een ander verdienmodel hebben, èn een regeling waarbij een gewogen meerderheid voor alle investeerders beslist of er al dan niet akkoord wordt gegaan met een voorgestelde regeling. Het verdienmodel heeft wat mij betreft prioriteit, omdat daarmee veel meer problemen worden aangepakt.
Op zondag 18 september 2016 16:40 schreef Benger het volgende: Ik zou dus èn liever een ander verdienmodel hebben, èn een regeling waarbij een gewogen meerderheid voor alle investeerders beslist of er al dan niet akkoord wordt gegaan met een voorgestelde regeling. Het verdienmodel heeft wat mij betreft prioriteit, omdat daarmee veel meer problemen worden aangepakt.
Daar kan ik mij wel in vinden. Toch blijf je dan afhankelijk van de wijsheid van de crowd. En tja, daar heb ik wel wat twijfels bij (zacht gezegd). Als je ziet hoe snel slechte leningen volgeschreven worden, dan vrees ik voor de keuze van de meerderheid. Anderzijds: je kunt niet verwachten dat iedereen moet hebben ingestemd, want dat werkt ook niet.
Op zich een goede ontwikkeling, maar ik ben benieuwd of het dan weer van die lange projecten zijn. Wat je steeds meer ziet is projecten van 36 maanden tegen 3%, terwijl je eigenlijk amper iets weet over waar je uitleent. Je doet in feite alleen zaken met de partner aan de andere kant en ook daar zie je geen cijfers van. Ik vind het op die termijnen gewoon te risicovol. Eigenlijk wel jammer, want daardoor investeer ik nu minder via LAH dan voorheen.
Een nieuwe lokale partner betekent meer risico spreiding. LAH heeft aangegeven meer openheid over de lokale partners te willen gaan geven, daar zit inderdaad het risico. Volgens mij waren alle projecten van meer dan 36maanden waren altijd 4%, ben benieuwd hoe de rente% gaan lopen in de nieuwe situatie.
Op maandag 19 september 2016 10:25 schreef marathon2000 het volgende: Een nieuwe lokale partner betekent meer risico spreiding. LAH heeft aangegeven meer openheid over de lokale partners te willen gaan geven, daar zit inderdaad het risico. Volgens mij waren alle projecten van meer dan 36maanden waren altijd 4%, ben benieuwd hoe de rente% gaan lopen in de nieuwe situatie.
We gaan het misschien vandaag zien. Projecten zijn leeg en vanaf vandaag kunnen de nieuwe projecten met de nieuwe rentes op de iste komen.